handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 [60] 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Ekko
2015-10-27, 17:26
Som sagt lär det vara spam, men om du vill kan du med hotmail kolla inloggnings historik
genom att kolla på account.microsoft.com -> security & privacy -> see my recent activity.

StarkaUlf
2015-10-27, 17:41
Som sagt lär det vara spam, men om du vill kan du med hotmail kolla inloggnings historik
genom att kolla på account.microsoft.com -> security & privacy -> see my recent activity.

Yes, senaste inloggningarna visar likadant. Dock visar den lite galet på kartan i Sverige :D

Ganska många misslyckade inloggningsförsök från Kina :D

-squat-
2015-10-28, 22:58
Varför fungerar det inte att spela upp filmklipp på instagram via safari på mac?

Kallsone
2015-10-29, 15:57
Har en Lenovo Yoga tablet 2 med windows 10, bör man ha antivirus program? Isåfall vilket?

Glen
2015-10-30, 22:25
Testade hastigheten på bredbandet på bredbandskollen, visade sig att nedladdningshastigheten var cirka 5 Mbit/s medan uppladdningshastigheten var 12 Mbit/s. Är detta normalt? Hur kan det komma sig att uppladdningen är dubbelt så snabb?

Wzup2u
2015-10-30, 22:39
Testade hastigheten på bredbandet på bredbandskollen, visade sig att nedladdningshastigheten var cirka 5 Mbit/s medan uppladdningshastigheten var 12 Mbit/s. Är detta normalt? Hur kan det komma sig att uppladdningen är dubbelt så snabb?

Riktigt usel nerladning och bra uppladdning =)
Kolla först över vad du betalar för.

Glen
2015-10-31, 18:28
Riktigt usel nerladning och bra uppladdning =)
Kolla först över vad du betalar för.

Problem löst, prövade att köra kabeln rätt in i datorn istället för router och då gick båda siffrorna upp till 95 typ. Dags för ny router mao...

PerLedin
2015-11-02, 12:42
Jag har några gamla hårddiskar som jag plockat ut ur gamla stationära datorer (3,5" sata, gissar jag) där jag har bilder och grejer jag gärna får tillång till. Vill få det antingen till moln, eller så köper jag extern HD till min snart införskaffade platta. Hur får jag enklast och billigast till detta?

Fastback
2015-11-02, 15:23
Jag har några gamla hårddiskar som jag plockat ut ur gamla stationära datorer (3,5" sata, gissar jag) där jag har bilder och grejer jag gärna får tillång till. Vill få det antingen till moln, eller så köper jag extern HD till min snart införskaffade platta. Hur får jag enklast och billigast till detta?

Koppla in en i taget i din nuvarande PC och kopiera över det till en extern HD. Jag skulle rekommendera dig att spara informationen på två ställen så att ha filerna både på en extern hårddisk och en molntjänst vore att rekommendera. Alt. två externa diskar som du har på två olika ställen.

Har en Lenovo Yoga tablet 2 med windows 10, bör man ha antivirus program? Isåfall vilket?

Ja, det är att rekommendera. Det finns flertalet bra gratisversioner. Comodo, AVG, Ad-aware, Bitdefender och Panda är några exempel på leverantörer av bra gratisprodukter!

PerLedin
2015-11-02, 17:10
Koppla in en i taget i din nuvarande PC och kopiera över det till en extern HD. Jag skulle rekommendera dig att spara informationen på två ställen så att ha filerna både på en extern hårddisk och en molntjänst vore att rekommendera. Alt. två externa diskar som du har på två olika ställen.



Ja, det är att rekommendera. Det finns flertalet bra gratisversioner. Comodo, AVG, Ad-aware, Bitdefender och Panda är några exempel på leverantörer av bra gratisprodukter!
Jo, jag var lite inne på det. Min nuvarande pc är en bärbar härk, hur genomförs det, rent sladdmässigt? Sata till usbkoppling existerar kanske?

Nordenator
2015-11-02, 17:31
Jo, jag var lite inne på det. Min nuvarande pc är en bärbar härk, hur genomförs det, rent sladdmässigt? Sata till usbkoppling existerar kanske?

Du kan köpa en kabinett för en hundralapp eller två så kan du köra disken via USB-gränssnitt.

Yes
2015-11-02, 17:31
Uppdaterade BIOS idag (Asus X99-A) och efteråt har jag inge fläktkontroll för vattenpumpen. Funkar annars som den ska men den går på fullt ös hela tiden utan att jag kan ställa om den.

Någon som känner igen problemet och har tips på vad man kan göra?

Jagax
2015-11-02, 17:54
Jo, jag var lite inne på det. Min nuvarande pc är en bärbar härk, hur genomförs det, rent sladdmässigt? Sata till usbkoppling existerar kanske?

Köp en dockningsstation, hur enkelt som helst med gamla interna hårddiskar. Så länge de har SATA-gränssnitt.
Typ Dockningsstation (http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182550-deltaco_direkt_dockning_for_dubbla_25_eller_35_sat a_harddiskar_sata_3gb-s_usb_30_svart)
Mycket smidig i mitt tycke.

Fastback
2015-11-02, 21:08
Jo, jag var lite inne på det. Min nuvarande pc är en bärbar härk, hur genomförs det, rent sladdmässigt? Sata till usbkoppling existerar kanske?

Yes det finns och fungerar väldigt smidigt. Här (http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kontrollerkort/sata-esata/adapter-usb-3-0-till-sata-6-gb-s-p68869) är en som verkar bra från Kjell & CO.

Wzup2u
2015-11-02, 21:12
Uppdaterade BIOS idag (Asus X99-A) och efteråt har jag inge fläktkontroll för vattenpumpen. Funkar annars som den ska men den går på fullt ös hela tiden utan att jag kan ställa om den.

Någon som känner igen problemet och har tips på vad man kan göra?

Brukar vara tvärtom, att man uppdaterar och får mer funktionen bla fläktinställn/kontroll.

Googla efter versionen du uppdaterade till och se vad som är ändrat och hur du kan få tillbaka din fläktkontr =)

Ame
2015-11-04, 10:34
Datorn frös igår så startade om den genom att hålla inne power-knappen. Nu startar inte datorn ordentligt då den inte verkar hitta min SSD som windows ligger på. När jag startar så står det något i stil med "insert boot-device". Gick in i BIOS och min SSD finns inte med i listan där.
Har sökt lite på internet och såg att det kanske går att ordna med windows-skivan. Har den inte här så håller på att ladda ner win7 iso och ska testa det senare.
Andra förslag på vad man kan göra eller vad det är som är fel? SSdn år ca 4.5 år gammal, kan det vara att det är utsliten/sönder? Har inte märkt av några problem med den tidigare.

Klein
2015-11-04, 11:24
Datorn frös igår så startade om den genom att hålla inne power-knappen. Nu startar inte datorn ordentligt då den inte verkar hitta min SSD som windows ligger på. När jag startar så står det något i stil med "insert boot-device". Gick in i BIOS och min SSD finns inte med i listan där.
Har sökt lite på internet och såg att det kanske går att ordna med windows-skivan. Har den inte här så håller på att ladda ner win7 iso och ska testa det senare.
Andra förslag på vad man kan göra eller vad det är som är fel? SSdn år ca 4.5 år gammal, kan det vara att det är utsliten/sönder? Har inte märkt av några problem med den tidigare.

Stoppa in din SSD i en annan dator och kolla?

Kotten
2015-11-06, 21:19
ASUS G751JY 17.3" Full HD matt G-SYNC. Har en sån dator, processorn går i 2,6 men ska gå att klocka till 3,6 ghz. Någon som vet en guide eller hur man gör

F Ultra
2015-11-07, 23:03
Datorn frös igår så startade om den genom att hålla inne power-knappen. Nu startar inte datorn ordentligt då den inte verkar hitta min SSD som windows ligger på. När jag startar så står det något i stil med "insert boot-device". Gick in i BIOS och min SSD finns inte med i listan där.
Har sökt lite på internet och såg att det kanske går att ordna med windows-skivan. Har den inte här så håller på att ladda ner win7 iso och ska testa det senare.
Andra förslag på vad man kan göra eller vad det är som är fel? SSdn år ca 4.5 år gammal, kan det vara att det är utsliten/sönder? Har inte märkt av några problem med den tidigare.

Kan du inte se den i BIOS så kommer inte en windows skiva att hjälpa dig heller. Gör som Klein skriver och testa i en annan maskin men risken är ju stor att det är helt bye bye på den.

Ame
2015-11-08, 01:19
Kan du inte se den i BIOS så kommer inte en windows skiva att hjälpa dig heller. Gör som Klein skriver och testa i en annan maskin men risken är ju stor att det är helt bye bye på den.

Hade ingen annan dator att testa den i så köpte en ny SSD på vinst och förlust och det gick bra, allt fungerar bra med den nya.

Rikard Jansson
2015-11-08, 23:02
Hej! Finns det något sätt att söka på ett portnummer för att se om det är upptaget? Försöker hosta games i warcraft 3 men trots att jag öppnat upp spelportarna (6112-6119) funkar det inte. Lustigt nog funkar det inte ens om vi båda stänger av våra brandväggar, vilket alltid var nödlösningen förr i tiden. Help :(

Agitator
2015-11-08, 23:22
Hej! Finns det något sätt att söka på ett portnummer för att se om det är upptaget? Försöker hosta games i warcraft 3 men trots att jag öppnat upp spelportarna (6112-6119) funkar det inte. Lustigt nog funkar det inte ens om vi båda stänger av våra brandväggar, vilket alltid var nödlösningen förr i tiden. Help :(

Har du möjlighet att välja portnummer i spelet då?

Inte en chans att portnummret är blockerat av andra tjänster 9 fall av 10.

Kan du spela wc3 över nätet?

Rikard Jansson
2015-11-08, 23:25
Har du möjlighet att välja portnummer i spelet då?

Inte en chans att portnummret är blockerat av andra tjänster 9 fall av 10.

Kan du spela wc3 över nätet?

Ja på båda :)

Spiffy
2015-11-14, 10:30
Tröttnade på den usla hastigheten och wifi täckningen hemma. Så drog en sladd från routern till en switch som jag satte i tv-bänken.
Kopplade jag in lite av varje härifrån sen, vilket fungerade perfekt.
Nu håller jag på och lägger denna sladd i kabelränna.
Men kom att tänka på att det kanske skulle vara skönt med en switch till ungefär på mitten. Fungerar det att sätta en kontakt på kabeln från routern och koppla in i en ny switch, och sen en ny kabel från denna switch till switchen i tv-bänken?

forslund
2015-11-14, 11:01
Ja, det fungerar.

F Ultra
2015-11-14, 18:45
Hej! Finns det något sätt att söka på ett portnummer för att se om det är upptaget? Försöker hosta games i warcraft 3 men trots att jag öppnat upp spelportarna (6112-6119) funkar det inte. Lustigt nog funkar det inte ens om vi båda stänger av våra brandväggar, vilket alltid var nödlösningen förr i tiden. Help :(

Låter som att din Internetoperatör spärrar inkommande trafik alt att någon av er har en brandvägg i modem/router som blockerar på samma sak (brukar öppnas mha UPnP.

Vet inte om det finns en version av iperf till Windows men annars är det ett ganska enkelt program för att testa om två maskiner kan kommunicera medelst tcp (eller udp som det nog handlar om här eftersom det är ett spel).

Då startar man iperf i "server"-läge på den ena maskinen (det är den som kommer att ta emot uppkopplingen) och sedan kan man med -d i klientsidan ange att servern också så göra en koppling mot klienten så att man testar uppkoppling åt båda sidorna. Som du kan se i loggen nedan så blev det strul med just server->klient i mitt test vilket beror på att porten inte är öppnat åt det håller i min router (och iperf har inte stöd för UPnP).

Server:root@lon:~# iperf -sup 6112
------------------------------------------------------------
Server listening on UDP port 6112
Receiving 1470 byte datagrams
UDP buffer size: 208 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 85.159.94.xxx port 6112 connected with 46.194.236.xxx port 48660
[ ID] Interval Transfer Bandwidth Jitter Lost/Total Datagrams
[ 3] 0.0- 3.2 sec 403 KBytes 1.05 Mbits/sec 8.207 ms 0/ 281 (0%)
------------------------------------------------------------
Client connecting to 46.194.236.xxx, UDP port 6112
Sending 1470 byte datagrams
UDP buffer size: 208 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 5] local 85.159.94.xxx port 51586 connected with 46.194.236.xxx port 6112
[ 4] local 85.159.94.xxx port 6112 connected with 46.194.236.xxx port 55132
[ 4] 0.0-10.0 sec 1.25 MBytes 1.05 Mbits/sec 10.596 ms 1/ 893 (0.11%)
[ 4] 0.0-10.0 sec 1 datagrams received out-of-order
[ 5] 0.0-10.0 sec 1.25 MBytes 1.05 Mbits/sec
[ 5] Sent 893 datagrams
[ 5] WARNING: did not receive ack of last datagram after 10 tries.

Klientsidan:f.ultra@kolozzeum:~$ iperf -up 6112 -c 85.159.94.xxx -d
------------------------------------------------------------
Server listening on UDP port 6112
Receiving 1470 byte datagrams
UDP buffer size: 208 KByte (default)
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Client connecting to lon, UDP port 6112
Sending 1470 byte datagrams
UDP buffer size: 208 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 4] local 192.168.0.3 port 55132 connected with 85.159.94.xxx port 6112
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.0 sec 1.25 MBytes 1.05 Mbits/sec
[ 4] Sent 893 datagrams
[ 4] Server Report:
[ 4] 0.0-10.0 sec 1.25 MBytes 1.05 Mbits/sec 10.596 ms 1/ 893 (0.11%)
[ 4] 0.0-10.0 sec 1 datagrams received out-of-order

Agitator
2015-11-14, 19:12
Kan spelet spelas över internet?

Annars installerar man Hamachi och tunnlar jättesmidigt, så kan man spela sina gamla spel igen.

F Ultra
2015-11-15, 00:59
Kan spelet spelas över internet?

Annars installerar man Hamachi och tunnlar jättesmidigt, så kan man spela sina gamla spel igen.

Tror du är inne på rätt spår (tänkte inte ens på tanken att han försökte spela ett LAN spel över Internet). Warcraft 3 är enbart ett LAN-spel såvida man inte köra via Battle.net eller via en egen proxy: https://code.google.com/p/wc3proxy/, alt göra som du säger och använda Hamachi.

Kallsone
2015-11-22, 08:57
Jag har en Lenovo yoga tablet 2 med windows 10. Alla videoklipp jag spelar upp hackar till några gånger i minuten. Känns precis som att tableten inte klarar av att spela upp videoklippet. Det förekommer när jag kollar film med VLC och även ibland på klipp på nätet.

Någon som vet? Tycker tableten känns lite seg också.

Agitator
2015-11-22, 13:12
Jag har en Lenovo yoga tablet 2 med windows 10. Alla videoklipp jag spelar upp hackar till några gånger i minuten. Känns precis som att tableten inte klarar av att spela upp videoklippet. Det förekommer när jag kollar film med VLC och även ibland på klipp på nätet.

Någon som vet? Tycker tableten känns lite seg också.

Var den så i början när du köpte den eller är det något som uppstått?

Har du testat att starta om den och köra filmklipp direkt innan du öppnar och gör massa annat innan?

Vad säger task manager?

Kallsone
2015-11-22, 18:29
Var den så i början när du köpte den eller är det något som uppstått?

Har du testat att starta om den och köra filmklipp direkt innan du öppnar och gör massa annat innan?

Vad säger task manager?

Jag hann knappt använda den innan jag uppgraderade till win10. Jag har provat starta om den, den är seg från början och blir bara värre. Task manager säger inte så mycket.

Jag läste något om lenovo smart switch skulle göra den seg och installerade någon uppdatering från lenovo, då blev det mycket bättre, innan den gick den knappt att använda, men den är fortfarande seg.

Agitator
2015-11-22, 19:53
Låter skumt det där. En sådan padda borde ju knappast ha problem med uppspelning av 1080P klipp, yt eller vlc nerladdat osv.

Skulle börja söka på google om din paddas namn och typ vlc eller lagging osv.

Nordenator
2015-11-22, 20:39
Att transcoda 1080p kräver ändå sin processor, så givet att du inte kör med hårdvaruavkodning är det väl inte jättekonstigt att det fungerar sådär. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med den biten och VLC, men min tab har för gammal GPU för att köra hårdvaruavkodning med alla spelare jag testat, så den klarar inte ens av att spela upp 720p.

Har du aktiverat hårdvaruavkodning (om det finns) i VLC?

Nordenator
2015-11-22, 20:44
Googlade lite på vilken prolle som sitter i den och vad den kan prestera. Average CPU Passmark: 1118 (Intel Atom Z3745). PLEX rekommenderar 2000 för att avkoda 1080p, men jag vet inte riktigt hur det översätts i en vanlig spelare. Gissningsvis krävs grafikkortet för att det inte ska lagga balle däremot.

Kallsone
2015-11-22, 21:48
Vilken tabbe, trodde denna paddan skulle klara att spela upp filmer utan problem. Jag har hört att någon försökte spela upp denna Ted.2.2015.BRRip.XViD-ETRG på just samma padda jag har med exakt samma hack som jag fick. Klarar den inte ens att spela upp en sådan film på 700mb? :(

Jag själv köpte filmen.

Nordenator
2015-11-22, 22:20
Vilken tabbe, trodde denna paddan skulle klara att spela upp filmer utan problem. Jag har hört att någon försökte spela upp denna Ted.2.2015.BRRip.XViD-ETRG på just samma padda jag har med exakt samma hack som jag fick. Klarar den inte ens att spela upp en sådan film på 700mb? :(

Jag själv köpte filmen.

Det tror jag absolut att den gör, men kanske inte utan hjälp av grafikkortet. Jag skulle gissa att det är en fråga om inställningar, men jag är inte speciellt insatt i atom-processorerna och vad de inbyggda grafikkorten presterar. Min gamla Atom-laptop med Intel GMA-950 hade ingen chans att spela upp någonting alls i stort sett, medan min HTPC med snarlik processor och ett ION-kort kunde spela upp 1080p (även om 720p inte ens gick utan DXVA). Nu är ju detta avsevärt mycket nyare hårdvara, så jag har svårt att se att det skulle vara något problem.

Olegh
2015-11-22, 22:49
Var är klippet sparat någonstans och vilket program spelar du upp det med? Är det sparat på själva plattan eller ett minneskort så ska det vara lugnt.

Jag har själv en platta med samma processor och det är inga problem för mig att spela upp filmer med VLC eller media player classic home cinema.


Man kan ju ställa in olika energianvändnings-profiler, så processorn klockar ner sig (bland annat) för att spara batteri. Den är inte inställd i något sånt läge? Det borde gå att hitta nere till höger i aktivitetsfältet.

Edit: Såg nu att det gällde flera olika spelare och klipp. Då tippar jag på någon energigrunka eller knas med drivrutiner.

Kallsone
2015-11-23, 09:27
Var är klippet sparat någonstans och vilket program spelar du upp det med? Är det sparat på själva plattan eller ett minneskort så ska det vara lugnt.

Jag har själv en platta med samma processor och det är inga problem för mig att spela upp filmer med VLC eller media player classic home cinema.


Man kan ju ställa in olika energianvändnings-profiler, så processorn klockar ner sig (bland annat) för att spara batteri. Den är inte inställd i något sånt läge? Det borde gå att hitta nere till höger i aktivitetsfältet.

Edit: Såg nu att det gällde flera olika spelare och klipp. Då tippar jag på någon energigrunka eller knas med drivrutiner.

Provade ändra inställningar i VLC, och det hjälpte inte. Har kollat batterisparfunktionerna, men ska kolla noggrannare, kan vara att jag missat något i avancerade inställningar? Återkommer senare!

hahavaffan
2015-11-23, 19:46
Hur får man lättast tag på blandade MP3:or idag? Måste ladda tränings-iPoden! Är det bara iTunes, eller finns det nån Kazaa/Napster-variant som inte är fylld till bredden av virus idag?

Wzup2u
2015-11-23, 19:53
Hur får man lättast tag på blandade MP3:or idag? Måste ladda tränings-iPoden! Är det bara iTunes, eller finns det nån Kazaa/Napster-variant som inte är fylld till bredden av virus idag?

Enkelt...
Programet / tilläget till antingen firefox eller chrome...

Tilläget heter youtube to mp3... bara klicka på youtube musikvideorna så kommer knappen upp, och du kan dra hem mp3 filen.

Alternativt skriva in hela adreesen på hemsidan och dra hem det den vägen, dock smidigare att ha tillägget.

Nordenator
2015-11-25, 02:08
Enkelt...
Programet / tilläget till antingen firefox eller chrome...

Tilläget heter youtube to mp3... bara klicka på youtube musikvideorna så kommer knappen upp, och du kan dra hem mp3 filen.

Alternativt skriva in hela adreesen på hemsidan och dra hem det den vägen, dock smidigare att ha tillägget.

Fast det är väl ett sådär alternativ. Du har ett komprimerat material som komprimerats som du sedan komprimerar. Det finns bättre vägar att vandra.

Kabuto
2015-11-25, 07:05
Hur får man lättast tag på blandade MP3:or idag? Måste ladda tränings-iPoden! Är det bara iTunes, eller finns det nån Kazaa/Napster-variant som inte är fylld till bredden av virus idag?

För musik använder jag piratbukten tyvärr. Saknar gamla Dc till musik, var så skönt att hitta någon med liknande musiksmak och ta hem hela deras samling.

King Grub
2015-11-25, 08:30
Ordna medlemskap på what.cd så är alla musikproblem lösta. Dom har intervjuer för att komma in. https://www.whatinterviewprep.com/starting-the-interview/

MaQue
2015-11-25, 08:49
Är skylake pentium G4500 värt jämfört mot Haswell G3258?
Tanken är att den ska sitta i en HTPC i framtiden.

hahavaffan
2015-11-25, 09:00
Ordna medlemskap på what.cd så är alla musikproblem lösta. Dom har intervjuer för att komma in. https://www.whatinterviewprep.com/starting-the-interview/Hade ett medlemskap dit för nåt år sedan faktiskt, men har för mig att reglerna för uppladdning var så tragiskt överdrivna att jag aldrig kom igång riktigt.

Tack till er övriga. Eftersom att det är gym-musik det handlar om så skulle fan youtube-rippar funka egentligen.

Nordenator
2015-11-25, 14:05
Hade ett medlemskap dit för nåt år sedan faktiskt, men har för mig att reglerna för uppladdning var så tragiskt överdrivna att jag aldrig kom igång riktigt.

Tack till er övriga. Eftersom att det är gym-musik det handlar om så skulle fan youtube-rippar funka egentligen.

Rippa från Spotify? Har för mig att det finns program som spelar in eftersom man lyssnar. Till slut har du ett skapligt offline-arkiv.

Nirrebirre
2015-11-25, 17:53
Vet inte om det är rätt tråd för frågan men jag testar annars får ni skälla på mig :) jag ska införskaffa ett headset då klagandet på min nuvarande mic när jag spelar har nått bristningsgränsen :P. Vad är prisvärt, sitter bra på skallen under en längre tid? Får kosta runt 1000 kr

Vattenflaska
2015-11-25, 20:17
Min dator verkar ha gett upp totalt. Den har varit med säkert +5 år. Men allt går så fruktansvärt långsamt nu. Går knappt att starta den nu, vet inte vad som hänt, ska försöka återställa den. Det lutar åt att köpa en ny bärbar dator, någon som har tips på en prisvärd bärbar dator?

Det är inte så mycket avancerade saker som görs, skapa och mixa musik, annars så är det streama film och skolarbeten, excel är något som används, även typ lite gis-program som arcgis och allmänt till skolarbeten etc.

Det jag vill ha är:
storlek typ smidig 12-14tum
gärna ssd-disk på runt 256gb
hdmi-uttag
minst två usb uttag
Bra stöd för trådlöst nätverk, har 250mbit idag och vill gärna kunna nyttja detta.
Stöd för bluetooth

Budget gärna under 8000:- om det går.

Det är black friday snart, kanske passar bra att slå till då, någon som sett något erbjudande än?

Wzup2u
2015-11-25, 20:21
Min dator verkar ha gett upp totalt. Den har varit med säkert +5 år. Men allt går så fruktansvärt långsamt nu. Går knappt att starta den nu, vet inte vad som hänt, ska försöka återställa den. Det lutar åt att köpa en ny bärbar dator, någon som har tips på en prisvärd bärbar dator?

Det är inte så mycket avancerade saker som görs, skapa och mixa musik, annars så är det streama film och skolarbeten, excel är något som används, även typ lite gis-program som arcgis och allmänt till skolarbeten etc.

Det jag vill ha är:
storlek typ smidig 12-14tum
gärna ssd-disk på runt 256gb
hdmi-uttag
minst två usb uttag
Bra stöd för trådlöst nätverk, har 250mbit idag och vill gärna kunna nyttja detta.
Stöd för bluetooth

Budget gärna under 8000:- om det går.

Det är black friday snart, kanske passar bra att slå till då, någon som sett något erbjudande än?

När du ändå är ute efter ny dator håll koll på black friday nu på fredag.

Agitator
2015-11-25, 20:34
Vet inte om det är rätt tråd för frågan men jag testar annars får ni skälla på mig :) jag ska införskaffa ett headset då klagandet på min nuvarande mic när jag spelar har nått bristningsgränsen :P. Vad är prisvärt, sitter bra på skallen under en längre tid? Får kosta runt 1000 kr

Köp en bra bordsmickrofon.

Så slipper man strulet med dåliga lurar med mick.

Kallsone
2015-11-26, 22:03
Åhh! Jag har provat allt nu med min lenovo yoga 2 tablet med win10. uppdaterat drivrutiner, startat om, ändrat inställningar. Det går inte ens att se på tv4play.se. Det bara hackar fram. Ska det verkligen vara så? Jag köpte paddan för att kunna se film, världens sämsta köp :(

Wzup2u
2015-11-26, 22:22
Åhh! Jag har provat allt nu med min lenovo yoga 2 tablet med win10. uppdaterat drivrutiner, startat om, ändrat inställningar. Det går inte ens att se på tv4play.se. Det bara hackar fram. Ska det verkligen vara så? Jag köpte paddan för att kunna se film, världens sämsta köp :(

Nej det tror jag bannemej inte, men.. det är inte uppkopplingen som strular och laggar? Har du enbart testat online film eller testat film på minnet?

Kallsone
2015-11-26, 23:05
Nej det tror jag bannemej inte, men.. det är inte uppkopplingen som strular och laggar? Har du enbart testat online film eller testat film på minnet?

nej det är inte uppkopplingen. provat både stream och film på minnet!

Osukaru
2015-11-27, 18:21
Slog till på en https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-r9-390-edition/11067
med en Samsung 250 gb EVO.

Var det ett misstag?

Abbs
2015-11-27, 19:04
Slog till på en https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-r9-390-edition/11067
med en Samsung 250 gb EVO.

Var det ett misstag?

Överklockningsbar CPU men ett moderkort du ej kan överklocka på.

Ganska ok PSU. Tier 3 ungefär. Räkna inte med att hålla länge :D

GPU och CPU är bra, kommer ge stabil spelupplevelse.

mattilainen
2015-11-27, 19:09
Tips sökes. Ny dator och windows 7. När jag sätter datorn i sleep så går det inte att starta upp den från sleep utan att först starta om den..

Jag har gjort uppdateringar från microsoft som skulle lösa problemet. Jag har sökt på google och gjort de som dom tipsat om, exempelvis sätta upp "can wake up from sleep" i "manage" men ändå går det inte.

Funderar om det kan vara något i bios som jag inte ändrat? Kör just nu med USB 3 men även testat USB 2.0. Mitt tangentbord och mus lyser inte under sleep, vilket det gjort förut? Bör ju ha med bios då? Några tips?

Wzup2u
2015-11-27, 20:16
Tips sökes. Ny dator och windows 7. När jag sätter datorn i sleep så går det inte att starta upp den från sleep utan att först starta om den..

Jag har gjort uppdateringar från microsoft som skulle lösa problemet. Jag har sökt på google och gjort de som dom tipsat om, exempelvis sätta upp "can wake up from sleep" i "manage" men ändå går det inte.

Funderar om det kan vara något i bios som jag inte ändrat? Kör just nu med USB 3 men även testat USB 2.0. Mitt tangentbord och mus lyser inte under sleep, vilket det gjort förut? Bör ju ha med bios då? Några tips?

Mitt tangentbord lyser inte heller under sleep, det ska det nog inte göra men så fort jag trycker på musknappen vaknar datorn till liv...

Osukaru
2015-11-28, 13:57
Överklockningsbar CPU men ett moderkort du ej kan överklocka på.

Ganska ok PSU. Tier 3 ungefär. Räkna inte med att hålla länge :D

GPU och CPU är bra, kommer ge stabil spelupplevelse.

Tack! Räknade med att skaffa mer RAM, en till SSD och ny PSU när den börjar tröttna. Julen är inte över än! :naughty:

Missade dock icke överklockningsbart moderkort. :(

Yes
2015-11-28, 16:59
Överklockningsbar CPU men ett moderkort du ej kan överklocka på.
Jo, det funkar fint att överklocka på.

Ganska ok PSU. Tier 3 ungefär. Räkna inte med att hålla länge :D
För att...?

Vattenflaska
2015-11-28, 17:59
Hejsan.
Jag har haft jätteproblem med datorn och den har knappt gått att använda den blir även väldigt varm när det varit igång ett tag. Den körde någon form av "självreparationsprogram" i natt (tog flera timmar) och till min stora förvåning så fungerar den igen, om än fortfarande väldigt segt.

Datorn i fråga är en:Packard Bell EasyNote TJ75, Intel(R) Core (TM) i5 CPU M430 @ 2.27GHz. 4GB RAM (3,68 GB får att använda) 64-bitars operativsystem. Det är ju absolut ingen värsting på något sätt, har nog haft den i + 5 år nu.

Om en dator går väldigt segt, finns det något bra program som kan diagnostisera datorn? Eller tips på vad man bör kolla efter för att lösa segheten. Ang att den blir så varm vad kan man göra åt det, kan man öppna den och se om det samlats damm på något sätt?

Min tanke är att formatera om datorn men insåg att det inte följde med någon installationsskiva på windows när jag köpte datorn. Däremot så har jag fått (som många andra) möjlighet till gratis uppdatering till windows 10 som jag nu överväger.


Jag har ett par frågor innan jag startar uppdateringen. Jag ska givetvis säkerhetskopiera sådant jag vill ha kvar, formateras datorn per automatik när jag startar uppdateringen? Det står nämligen när man klickat upp installationsfönstret "dina filer ligger kvar där du lämnade dem".

Någon som uppdaterat till 10, hur lång tid tog det ca?

Är det något speciellt man bör göra innan uppdateringen? eller är det bara att klicka på "uppdatera nu"?

Abbs
2015-11-28, 19:10
Jo, det funkar fint att överklocka på.


För att...?

Kan du utveckla hur man kan överklocka på ett moderkort som inte har ett ZXX chipset?

PSUn har inte kvalitativa komponenter.

Yes
2015-11-28, 21:59
Kan du utveckla hur man kan överklocka på ett moderkort som inte har ett ZXX chipset?

PSUn har inte kvalitativa komponenter.
Nu vet jag inte vad du tittade på eftersom komplett verkar slänga om sidorna. Först var det ett Asus M5A97 moderkort, vilket går utmärkt att överklocka på. Nu är det ett MSI Z170A. Jag ser inget problem med det heller.

Jo, den har kvalitativa komponenter. Dock är inte alla komponenter det. Primära kondensatorer är japanska, och sekundära kinesiska. Belasta det inte för hårt och får du inte ett dåligt exemplar lär det hålla i 10+ år. Sen är det bara hålla tummarna för att du slipper coilwhine, vilket kan vara riktigt irriterande.

Wzup2u
2015-11-28, 22:07
Hejsan.
Jag har haft jätteproblem med datorn och den har knappt gått att använda den blir även väldigt varm när det varit igång ett tag. Den körde någon form av "självreparationsprogram" i natt (tog flera timmar) och till min stora förvåning så fungerar den igen, om än fortfarande väldigt segt.

Datorn i fråga är en:Packard Bell EasyNote TJ75, Intel(R) Core (TM) i5 CPU M430 @ 2.27GHz. 4GB RAM (3,68 GB får att använda) 64-bitars operativsystem. Det är ju absolut ingen värsting på något sätt, har nog haft den i + 5 år nu.

Om en dator går väldigt segt, finns det något bra program som kan diagnostisera datorn? Eller tips på vad man bör kolla efter för att lösa segheten. Ang att den blir så varm vad kan man göra åt det, kan man öppna den och se om det samlats damm på något sätt?

Min tanke är att formatera om datorn men insåg att det inte följde med någon installationsskiva på windows när jag köpte datorn. Däremot så har jag fått (som många andra) möjlighet till gratis uppdatering till windows 10 som jag nu överväger.


Jag har ett par frågor innan jag startar uppdateringen. Jag ska givetvis säkerhetskopiera sådant jag vill ha kvar, formateras datorn per automatik när jag startar uppdateringen? Det står nämligen när man klickat upp installationsfönstret "dina filer ligger kvar där du lämnade dem".

Någon som uppdaterat till 10, hur lång tid tog det ca?

Är det något speciellt man bör göra innan uppdateringen? eller är det bara att klicka på "uppdatera nu"?


Had same problem var ramminnet, behöver ej vara så i ditt fall.. inga bluescreens?

Abbs
2015-11-28, 22:10
Nu vet jag inte vad du tittade på eftersom komplett verkar slänga om sidorna. Först var det ett Asus M5A97 moderkort, vilket går utmärkt att överklocka på. Nu är det ett MSI Z170A. Jag ser inget problem med det heller.

Jo, den har kvalitativa komponenter. Dock är inte alla komponenter det. Primära kondensatorer är japanska, och sekundära kinesiska. Belasta det inte för hårt och får du inte ett dåligt exemplar lär det hålla i 10+ år. Sen är det bara hålla tummarna för att du slipper coilwhine, vilket kan vara riktigt irriterande.

Asus M5A97 är väl ändå för AMD? Konstigt eftersom datorn hade en K i5 CPU.
Du har rätt angående PSU men att inte belasta ett sådant klent nätagg hårt kan bli svårt. Det är icke uppgraderingsvänligt.

Vattenflaska
2015-11-28, 22:19
Nej, inga bluescreens, däremot har jag fått upp meddelanden där det står att windows inte kunde starta på korrekt sätt etc. Sedan att den startat om och hamnar i någon form av reparationsfas (alltså innan windows startat, ser ut som något liknande dos, kör igenom en djäkla massa filer, reparerar skadade filer, typ). Även kommit upp när man startat datorn att man får välja "starta windows normal" samt "starta med de inställningar som senast fungerade", "felsäkert läge" osv.

Wzup2u
2015-11-28, 22:30
Nej, inga bluescreens, däremot har jag fått upp meddelanden där det står att windows inte kunde starta på korrekt sätt etc. Sedan att den startat om och hamnar i någon form av reparationsfas (alltså innan windows startat, ser ut som något liknande dos, kör igenom en djäkla massa filer, reparerar skadade filer, typ). Även kommit upp när man startat datorn att man får välja "starta windows normal" samt "starta med de inställningar som senast fungerade", "felsäkert läge" osv.

hade nästan exakt likadant, det var ramminnet i mitt fall...

ta bort ramminnet/ramminnerna gnuga dom mot en trasa och byt plats till annan port... testa det först.

Yes
2015-11-28, 22:47
Asus M5A97 är väl ändå för AMD? Konstigt eftersom datorn hade en K i5 CPU.
Du har rätt angående PSU men att inte belasta ett sådant klent nätagg hårt kan bli svårt. Det är icke uppgraderingsvänligt.
Ja, först när jag kollade var det ett AMD-paket. Nu är det Intel.
750W är inte särskilt klent. Det är visserligen inte uppgraderingsvänligt om han tänkt köra Crossfire, men skulle räcka gott och väl för SLI med de flesta nVidia-kort. Med AMD-kortet bör det räcka till lite modest överklockning utan att nätdelen svettas för mycket.

Abbs
2015-11-29, 07:40
Ja, först när jag kollade var det ett AMD-paket. Nu är det Intel.
750W är inte särskilt klent. Det är visserligen inte uppgraderingsvänligt om han tänkt köra Crossfire, men skulle räcka gott och väl för SLI med de flesta nVidia-kort. Med AMD-kortet bör det räcka till lite modest överklockning utan att nätdelen svettas för mycket.

Tror vi har kollat på olika paket. När jag kollade var nätagget ett 500W Corsair VS.

Yip_man
2015-11-29, 08:09
trådlös överföring till bildskärm/tv

vad är bästa lösningen på detta har tänkt sätta upp en tv/skärm på jobb som scrollar en ppt eller ett par excell blad. eller är det bättre att konvertera filerna och streama det på annat sätt?

Abbs
2015-11-29, 09:38
Ja, först när jag kollade var det ett AMD-paket. Nu är det Intel.
750W är inte särskilt klent. Det är visserligen inte uppgraderingsvänligt om han tänkt köra Crossfire, men skulle räcka gott och väl för SLI med de flesta nVidia-kort. Med AMD-kortet bör det räcka till lite modest överklockning utan att nätdelen svettas för mycket.

Ska klargöra att moderkortet var med B-XX chipset tillsammans i5 K när jag kollade länken. Tillsammans med ett 970 och nämda nätagget.

Komplett verkar slänga runt konfigurationer hursom.

Yes
2015-11-29, 10:08
Ja, verkar vara helt olika komponenter.

skaparn
2015-11-30, 13:51
Någon mer än jag som har problem med Spotify på mac?

Appen vill inte ens starta utan stannar i något slags svart fönster, och på Spotify's forum finns en tråd om detta sedan 2013, men de lösningar som förslogs då funkar inte för mig.

Osukaru
2015-11-30, 14:04
Ska klargöra att moderkortet var med B-XX chipset tillsammans i5 K när jag kollade länken. Tillsammans med ett 970 och nämda nätagget.

Komplett verkar slänga runt konfigurationer hursom.

För att klargöra:

Moderkort - https://www.komplett.se/product/794115/datorutrustning/moderkort/intel-socket/msi-b85m-e45-socket-1150

PSU - https://www.komplett.se/product/847390/datorutrustning/ntaggregat/ntaggregat/corsair-vs550-550w-psu

MasterChief
2015-12-01, 11:14
Jag har en eps-fil med ett objekt som har färgkoden CMYK: 0, 16, 100, 0 och som är skapad i Illustrator och när jag läser in den i InDesign så får den CMYK: 0, 19, 100, 0

Hur tusan är det möjligt?

MasterChief
2015-12-01, 11:41
Jag har en eps-fil med ett objekt som har färgkoden CMYK: 0, 16, 100, 0 och som är skapad i Illustrator och när jag läser in den i InDesign så får den CMYK: 0, 19, 100, 0

Hur tusan är det möjligt?

Och som tillägg är det samma CMYK (FOGRA39). Jag tycker allt ser exakt likadant ut. *gah!*

LoveMachine
2015-12-01, 11:47
Jag har en eps-fil med ett objekt som har färgkoden CMYK: 0, 16, 100, 0 och som är skapad i Illustrator och när jag läser in den i InDesign så får den CMYK: 0, 19, 100, 0

Hur tusan är det möjligt?

Jag har ett vagt minne av att det finns olika sätt att mappa färgerna på. Vissa mappar mer eller mindre linjärt men något system är logaritmiskt (eller motsv.), beroende på hur ögat uppfattar färg. Kan vara något sånt, fast då båda är Adobe-produkter så känns det långsökt. Det är inte bara någon inställning som skiljer sig åt mellan de två?

Edit: Det jag vill säga är att det kanske inte är fel egentligen, bara olika sätt att representera det.

MasterChief
2015-12-01, 12:21
Jag har ett vagt minne av att det finns olika sätt att mappa färgerna på. Vissa mappar mer eller mindre linjärt men något system är logaritmiskt (eller motsv.), beroende på hur ögat uppfattar färg. Kan vara något sånt, fast då båda är Adobe-produkter så känns det långsökt. Det är inte bara någon inställning som skiljer sig åt mellan de två?

Edit: Det jag vill säga är att det kanske inte är fel egentligen, bara olika sätt att representera det.

Tack för svar :-)

Jag noterade det eftersom tryckmaterialet jag fick tillbaka hade fel färgnyans. Så innan jag hoppade på tryckeriet så började jag udnersöka filerna och jag kan för mitt liv inte se vad jag gör för fel. Det är exakt samma CMYK-profil och alla andra inställningar är desamma eftersom min Creative Suite profil har en synkad profil. Men det är något med länkningen för när jag kopierar in objektet så funkar det.

Bailah
2015-12-01, 22:05
Funderar på att uppgradera min dator lite. Finns det något bra test som kollar vad som behövs uppdateras?
Skulle gissa på grafikkortet mest.

Stats nu

Intel i5-4670k 3,40Ghz
16Gb's ram
GTX 770
Sen ssd och vanlig 1Tb hd.

Planen är väl att kunna streama i hög kvalitet och spela mer el mindre allt.

Abbs
2015-12-02, 07:02
Funderar på att uppgradera min dator lite. Finns det något bra test som kollar vad som behövs uppdateras?
Skulle gissa på grafikkortet mest.

Stats nu

Intel i5-4670k 3,40Ghz
16Gb's ram
GTX 770
Sen ssd och vanlig 1Tb hd.

Planen är väl att kunna streama i hög kvalitet och spela mer el mindre allt.

Ja en grafikkortsuppdatering kommer ge dig bra mer prestanda. Nätagg samt budget?

Samt om du vill streama så rekommenderar jag en ganska fet överklockning på processorn. Optimalt vore en stark i7 men om du kan dra upp processorn till runt 4.3-4.5 Ghz gör det stor skillnad. Kräver att du har bra kylning dock.

galtasar
2015-12-02, 09:34
Ja en grafikkortsuppdatering kommer ge dig bra mer prestanda. Nätagg samt budget?

Samt om du vill streama så rekommenderar jag en ganska fet överklockning på processorn. Optimalt vore en stark i7 men om du kan dra upp processorn till runt 4.3-4.5 Ghz gör det stor skillnad. Kräver att du har bra kylning dock.

Precis, grafikkort kommer göra en hel del men budgeten är viktigt här.
Är det datorn som står för transcodingen? vad streamar du till?

Bailah
2015-12-02, 10:03
Precis, grafikkort kommer göra en hel del men budgeten är viktigt här.
Är det datorn som står för transcodingen? vad streamar du till?

Ja en grafikkortsuppdatering kommer ge dig bra mer prestanda. Nätagg samt budget?

Samt om du vill streama så rekommenderar jag en ganska fet överklockning på processorn. Optimalt vore en stark i7 men om du kan dra upp processorn till runt 4.3-4.5 Ghz gör det stor skillnad. Kräver att du har bra kylning dock.

Försöker hitta exakt vad det är för grejer jag har, är en sån här taurus dator från inet. Den har väl två år på nacken.
Tanken är väl att streama till twitch antingen genom obs eller shadowplay. Tror obs funkar bäst dock.
Har aldrig överklockar något heller. Även osäker på vad för kylning jag har. För mig någon vattenkylning.

Ja vill ju inte lägga ut för mycket men tänker iaf ett gtx 970. Verkar vara mest prisvärt atm men läste någonstans att de skulle komma en ny generations gkort snart så vet inte om jag ska vänta.

Bailah
2015-12-02, 10:10
Kan bara se corsair vattenkylning och något 600w kraft bequiet nätagg.

Nordenator
2015-12-02, 13:03
Jag hade nog bara bytt graffet. Min i7 2600k behöver inte jobba överdrivet mycket i dagens spel, och även om min är starkare i rena passmarks så kommer nog din i5:a prestera bättre i spel. Bytet från 770 till 970 skulle ändå ge en viss prestanda-boost utan att vara överjävligt dyrt, men jag hade inte väntat mig någon radikal skillnad. Det känns som om ingenting har hänt de senaste två åren. Dollarkursen är nog en stor faktor till varför priserna inte droppat också. Hoppas USA går skit framöver så jag kan plocka upp ett billigare kort i New York i April :D

Abbs
2015-12-02, 13:15
Kan bara se corsair vattenkylning och något 600w kraft bequiet nätagg.

Att streama är tufft för CPUn. Du behöver åtminstone dra upp processorn till 4.0Ghz, det är väldigt enkelt. Googla overclock och så ditt moderkort. Nätagget klarar ett 970 utan problem, men kan ju flika in att ett 390 kan också vara ett alternativ. AMD presterar väldigt bra på senaste tiden.

galtasar
2015-12-02, 13:47
Att streama är tufft för CPUn. Du behöver åtminstone dra upp processorn till 4.0Ghz, det är väldigt enkelt. Googla overclock och så ditt moderkort. Nätagget klarar ett 970 utan problem, men kan ju flika in att ett 390 kan också vara ett alternativ. AMD presterar väldigt bra på senaste tiden.

Ett AMD 390 håller jag med om ser bäst ut för tillfället, nyaste drivrutinerna har gjort stor skillnad i prestanda.
Plus att du får 8gb vram vilket borgar för ökad livslängd om man tänker på framtida spel kommer sluka mer minne.

Bailah
2015-12-02, 15:24
Att streama är tufft för CPUn. Du behöver åtminstone dra upp processorn till 4.0Ghz, det är väldigt enkelt. Googla overclock och så ditt moderkort. Nätagget klarar ett 970 utan problem, men kan ju flika in att ett 390 kan också vara ett alternativ. AMD presterar väldigt bra på senaste tiden.

Ett AMD 390 håller jag med om ser bäst ut för tillfället, nyaste drivrutinerna har gjort stor skillnad i prestanda.
Plus att du får 8gb vram vilket borgar för ökad livslängd om man tänker på framtida spel kommer sluka mer minne.

Ska kolla lite 390 vs 970 !
Varit rött nöjd med nvidia sofar

galtasar
2015-12-02, 15:29
Ska kolla lite 390 vs 970 !
Varit rött nöjd med nvidia sofar

btw..i vilken upplösning spelar du oftast? är det 1080p så känns det som ett 970 kommer hålla länge till.

Mental
2015-12-02, 15:33
Bildskärmar? Jag har inte mycket koll.

Spelar en del spel, men inte jätteberoende av microsekundsnabbhet, föredrar större yta, gärna 28+ och helst under 5k utan att vara för kasst.

Några förslag?

King Grub
2015-12-02, 15:49
För det priset och så stor har jag testat den här ett par timmar, och den var bra. Inget att klaga på. https://www.komplett.se/product/837001/datorutrustning/bildskrm/bildskrmar/philips-32-led-bdm3270qp

Mental
2015-12-02, 15:53
För det priset och så stor har jag testat den här ett par timmar, och den var bra. Inget att klaga på. https://www.komplett.se/product/837001/datorutrustning/bildskrm/bildskrmar/philips-32-led-bdm3270qp

Jag kollade på den i sommras när net on net hade den en tusenlapp billigare på sin REA. Mycket frestad men lite fattig då. Flera andra skärmar har samma panel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2708092

En samsung med samma panel.

Bailah
2015-12-02, 15:55
btw..i vilken upplösning spelar du oftast? är det 1080p så känns det som ett 970 kommer hålla länge till.

Just nu är det väl 1080p och 144hz. Tanken att jag ska köpa ytterligare en skärm snart är inte helt omöjligt. En 1440p då. 4k känns en bit off, behövs så mycket upgrades då.

Abbs
2015-12-02, 17:18
Just nu är det väl 1080p och 144hz. Tanken att jag ska köpa ytterligare en skärm snart är inte helt omöjligt. En 1440p då. 4k känns en bit off, behövs så mycket upgrades då.

Skulle ändå rekommendera ett 390 över ett 970, speciellt om du i framtiden tänker gå till en acceptabel upplösning ;)

Men 970/390 känns ganska bortslösat på en 1080p 144Hz skärm, du kommer inte ens snoka på såna höga fps på AAA titlar om höga inställningar efterfrågas. Rekommenderar därav 390 för när du sedan ska köpa skärm kan du plocka en med Freesync utan extra kostnad :)

Bailah
2015-12-02, 21:09
Vad tror ni om den här då?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-radeon-r9-390x-dd-8gb/219155.8988/

HVR
2015-12-02, 22:30
Vad tror ni om den här då?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-radeon-r9-390x-dd-8gb/219155.8988/

Bra grejer, men en av de sämre kylarlösningarna. Bryr du dig inte om ljud och bara söker prestanda är det kanon, är du ljudkänslig så fundera om 300 spänn extra för ett exempelvis Sapphire Tri-X kan vara värt investeringen. 390X som kort är ju skitbra :)

Bailah
2015-12-02, 22:34
Bra grejer, men en av de sämre kylarlösningarna. Bryr du dig inte om ljud och bara söker prestanda är det kanon, är du ljudkänslig så fundera om 300 spänn extra för ett exempelvis Sapphire Tri-X kan vara värt investeringen. 390X som kort är ju skitbra :)

Ah, kollade runt lite och de sa att de inte var speciellt högljudda. Lite högre än Gtx dock.
Funderade på en 390 så hittade jag x't för några hundralappar mer. Går jag upp ett par hundralappar till så skjuter nog frugan mig.

Bailah
2015-12-04, 02:36
kollade precis temp på min gpu. Och den är fan hög. Hela tiden.

under Load så ligger den på 89-93c. känns inte helt bra.

Öppnade lådan, rensade lite mops hår från alla fläktar och nu ligger den på 60. Satte även ner hz till 60 från 144.

Abbs
2015-12-04, 05:42
kollade precis temp på min gpu. Och den är fan hög. Hela tiden.

under Load så ligger den på 89-93c. känns inte helt bra.

Öppnade lådan, rensade lite mops hår från alla fläktar och nu ligger den på 60. Satte även ner hz till 60 från 144.

Ditt 770 är troligen med referenskylare och de blir varma.

Bailah
2015-12-04, 13:38
Ditt 770 är troligen med referenskylare och de blir varma.

Sant, låter dock väldigt varmt. Såg även att min CPU låg rätt stabilt på 128c. Kollade med fanspeed tror jag det hette. Har ändå en bra vattenkylning så blev lite fundersam. Kanske ska slänga allt å köpa ny helt färdig burk :o

King Grub
2015-12-04, 13:42
Fel på sensorn. Din CPU ligger inte på 128. En processor, oavsett märke, klockar ner sig eller stänger av sig innan den når sådana temperaturer.

Nordenator
2015-12-04, 13:43
Sant, låter dock väldigt varmt. Såg även att min CPU låg rätt stabilt på 128c. Kollade med fanspeed tror jag det hette. Har ändå en bra vattenkylning så blev lite fundersam. Kanske ska slänga allt å köpa ny helt färdig burk :o

Har du tittat till så att det inte bildats något skit i slangarna / kylblocken som strypt flödet? En anledning till att man får väldigt höga temperaturer på kärnorna kan vara att det är dålig kontakt mellan kylare och heatsink. Jag gick från 90+ grader på mina kärnor då de jobbade ned till runt 60 bara på att byta från stockkylare (fortfarande fläktkylt) och applicera ny pasta. Den gamla kylaren satt verkligen helt värdelöst upptäckte jag då jag tog bort den, och jag följde ändå anvisningarna från Intel. Den andra gången följde jag bättre anvisningar.

Eller som Grub säger då. Det är nog mer troligt ändå ;D

Bailah
2015-12-04, 13:59
Fel på sensorn. Din CPU ligger inte på 128. En processor, oavsett märke, klockar ner sig eller stänger av sig innan den når sådana temperaturer.

Exakt vad jag tänkte men nu när jag såg hur varm gpun var så tänkte jag att det kanske var något fel.

Eller så försöker jag undermedvetet hitta ursäkter för att få köpa allt nytt? :o

King Grub
2015-12-04, 14:00
Ett grafikkort klarar 90 grader (därmed inte sagt att det är bra för det) men en processor klarar inte 128.

Bailah
2015-12-04, 14:30
Ett grafikkort klarar 90 grader (därmed inte sagt att det är bra för det) men en processor klarar inte 128.

Tror det är fel på programmet. Jag märker ingen drop i performance alls. Och startade datorn precis, satte igång fanspeed och Gpun står på 36c men cpu står fast på 128.

Detta är med Overwatch igång.

http://i65.tinypic.com/14tpyl2.jpg

Bailah
2015-12-04, 14:37
Med Core Temp program istället för speedfan. Så uppenbarligen är det programmet som dummar sig.

http://i65.tinypic.com/246t7oj.jpg

Magnus N
2015-12-04, 19:21
Kan man misstänka dåliga minnen eller vad ska man tro när windows helt plötsligt börjar varna för minnesbrist?

Har 12gb minne totalt , windows 10.
Kollar man aktivitetshanteraren så ligger man uppe runt 9gb nyttjade ibland

Har då igång mpc, 4-6 flikar på chrome , princip det.

Abbs
2015-12-04, 19:25
Kan man misstänka dåliga minnen eller vad ska man tro när windows helt plötsligt börjar varna för minnesbrist?

Har 12gb minne totalt , windows 10.
Kollar man aktivitetshanteraren så ligger man uppe runt 9gb nyttjade ibland

Har då igång mpc, 4-6 flikar på chrome , princip det.

Malware.

Magnus N
2015-12-04, 19:27
Malware.

Följdfråga då, bra program för att kolla efter detta och förhoppningsvis radera vad som hittas? :)

King Grub
2015-12-04, 19:29
Hitman Pro.

Magnus N
2015-12-04, 19:31
Hitman Pro.

Tackar

Yes
2015-12-05, 14:31
Bildskärmar? Jag har inte mycket koll.

Spelar en del spel, men inte jätteberoende av microsekundsnabbhet, föredrar större yta, gärna 28+ och helst under 5k utan att vara för kasst.

Några förslag?
Mitt tips om inte storlek är väldigt viktigt för dig är att hålla dig till 27-tummarna. 1440p på 27 tum gör klar skillnad i skärpa jämfört med andra skärmar. Det är bara UHD-skärmar som slår det, och dessa är inte särskilt bra ännu.

Eizo har en ny 27-tummare som jag själv funderat på (EV2750). Bra allround-skärm med 5ms responstid, hyfsad färgåtergivning (förvisso sRGB och ingen hårdvarukalibrering) och riktigt bra kontrast.

Den ligger strax under 7500Kr, så det är lite över din budget. Jag tror dock Dell och kanske någon annan tillverkare använder samma panel i sina skärmar, vilket hamnar runt din budget.

Jag har inte läst in mig tillräckligt på det för att faktiskt kunna rekommendera det, men det är ett tips på något du kan kika närmare på. Dell brukar vara lite så-så när det gäller kvalitetskontroll. Har de dock lyckats och du får ett bra ex borde det vara mycket bang for the buck.

hertzman
2015-12-05, 20:20
Jag har idag ett GTX 670 och funderar på att uppgradera. Övriga delar tror jag håller måttet men det sjlle vara trevligt med bättre framerate i Witcher 3.

Vad är det som gäller i de olika segmenten? Nya kort på väg så det är smartare att vänta?

Yes
2015-12-05, 20:32
Jag har idag ett GTX 670 och funderar på att uppgradera. Övriga delar tror jag håller måttet men det sjlle vara trevligt med bättre framerate i Witcher 3.

Vad är det som gäller i de olika segmenten? Nya kort på väg så det är smartare att vänta?
Jag valde själv ett GTX 970 ett tag sen när det var dags för ny dator, med tanken att komplettera med ett till kort i SLI. Väntar dock på nVidias nya kort istället.
I mitt tycke är det ett dåligt läge att lägga stora pengar på ett nytt grafikkort nu. Jag tror nVidias nya kort kommer vara ett stort steg framåt.
Mitt tips är därför att kolla på begagnade kort och sedan vänta på att de nya korten kommer. Det beror förstås hur desperat behov du känner för att skaffa ett bättre grafikkort.
För egen del hade jag i varje fall inte lagt stor pengar på ett nytt grafikkort idag. Det kommer vara gammalt inom några månader.

Abbs
2015-12-05, 20:34
Jag har idag ett GTX 670 och funderar på att uppgradera. Övriga delar tror jag håller måttet men det sjlle vara trevligt med bättre framerate i Witcher 3.

Vad är det som gäller i de olika segmenten? Nya kort på väg så det är smartare att vänta?

Det är alltid nya kort på väg. Dock så lär vi inte se några nya kort förrän en bra bit in på 2016.

Om ditt nätagg klarar det och budget tillåter, 980ti eller Fury X. Kör du på låg upplösning(1080p) och 60Hz kan du kliva ner i prestanda. 970 alternativt 390 är sweet spot imo.

Yes
2015-12-05, 20:52
Det är alltid nya kort på väg. Dock så lär vi inte se några nya kort förrän en bra bit in på 2016.

Om ditt nätagg klarar det och budget tillåter, 980ti eller Fury X. Kör du på låg upplösning(1080p) och 60Hz kan du kliva ner i prestanda. 970 alternativt 390 är sweet spot imo.
Det här är alltid det svåra med att köpa ny hårdvara. Som du säger så kommer det dröja ett tag innan vi får se nya kort, men dessa kort kommer givetvis smiska alla nuvarande kort.
Jag hade dock för egen del aldrig lagt pengar på ett 980ti. Det är förvisso ett skitbra kort, men det är så kort tid innan det är utdaterat. Ett 970 funkar ändå bra och är mycket billigare (jag tänker själv behålla mitt ett tag till och har hittils inte upplevt problem med några nya spel i 1200p).
Nu har jag inte kollat men tycker det borde finnas begagnade 970 GTX till vettiga priser. Sen till våren sommaren eller hösten går det alltid att uppgradera till något häftigare.
Det kan tilläggas att Witcher 3, efter patcharna, funkar skitbra på ett 970. Och det är ett av de mest krävande spel som finns idag.

Bailah
2015-12-05, 20:55
Msi gfx970 g1 verkar vara det bästa gfx kortet av det jag läst iaf. Funderar på vilket jag slå välja fortfarande. Men tror jag kommer vänta tills mellandagarna och se om något droppar.

Abbs
2015-12-05, 21:13
Det här är alltid det svåra med att köpa ny hårdvara. Som du säger så kommer det dröja ett tag innan vi får se nya kort, men dessa kort kommer givetvis smiska alla nuvarande kort.
Jag hade dock för egen del aldrig lagt pengar på ett 980ti. Det är förvisso ett skitbra kort, men det är så kort tid innan det är utdaterat. Ett 970 funkar ändå bra och är mycket billigare (jag tänker själv behålla mitt ett tag till och har hittils inte upplevt problem med några nya spel i 1200p).
Nu har jag inte kollat men tycker det borde finnas begagnade 970 GTX till vettiga priser. Sen till våren sommaren eller hösten går det alltid att uppgradera till något häftigare.
Det kan tilläggas att Witcher 3, efter patcharna, funkar skitbra på ett 970. Och det är ett av de mest krävande spel som finns idag.

Jag köpte ett 980ti i augusti. Väldigt nöjd. Överklockar som bara den och jag klarar mig bra på ett kort i 3440x1440. Tänker dock sälja det för runt 4k när Pascal/Arctic Islands motsvarighet kommer och kunna fortsätta ligga på topp för en mindre summa.

Yes
2015-12-05, 21:30
Jag köpte ett 980ti i augusti. Väldigt nöjd. Överklockar som bara den och jag klarar mig bra på ett kort i 3440x1440. Tänker dock sälja det för runt 4k när Pascal/Arctic Islands motsvarighet kommer och kunna fortsätta ligga på topp för en mindre summa.
Ungefär samma här, förutom att jag valde ett 970. Jag är väldigt nöjd men jag skulle inte köpa ett idag.
Jag hade planer på att köra 970 i SLI men väntar hellre på Pascal. Om jag kört 1440p hade jag dock gärna haft ett 980ti. 1200p som jag kör är verkligen gränsen för vad mitt 970 klarar. 1080p är det dock klockrent för. Där klarar det alla nya spel utan att gråta allt för hårt.
Om ett 970 funkar med upplösningen är mitt tips att kolla begagnat-marknaden och sedan köra på Pascal när det kommer.

Abbs
2015-12-06, 14:57
Ungefär samma här, förutom att jag valde ett 970. Jag är väldigt nöjd men jag skulle inte köpa ett idag.
Jag hade planer på att köra 970 i SLI men väntar hellre på Pascal. Om jag kört 1440p hade jag dock gärna haft ett 980ti. 1200p som jag kör är verkligen gränsen för vad mitt 970 klarar. 1080p är det dock klockrent för. Där klarar det alla nya spel utan att gråta allt för hårt.
Om ett 970 funkar med upplösningen är mitt tips att kolla begagnat-marknaden och sedan köra på Pascal när det kommer.

Säljer mitt 980ti när Pascals/Arctic Islands värsting släpps och på så sätt uppgraderar ja varje generation för relativt liten summa.

Andy.da.wohoo
2015-12-11, 16:18
Har ett skumt problem.

Har en laptop från Lenovo, modell Y50-70 och den senaste tiden har Intels grafikdrivrutiner bitvis kraschat och startat om sig och då gjort datorn långsam. Uppdaterade till nyaste drivrutinerna från både Intel och Nvidia och startade om datorn. Nu kan jag inte öppna utforskaren längre. Skärmen blir svart en halv sekund och ingenting händer. Likadant när jag försöker öppna vissa inställningar. Kan inte heller spela något spel då det hänger sig.

Är detta ett grafikproblem eller är det virus på gång? Tips på vad jag borde göra?

Har gjort system file check i kommandoprompten och upptäckte inga fel.

Abbs
2015-12-11, 17:00
Har ett skumt problem.

Har en laptop från Lenovo, modell Y50-70 och den senaste tiden har Intels grafikdrivrutiner bitvis kraschat och startat om sig och då gjort datorn långsam. Uppdaterade till nyaste drivrutinerna från både Intel och Nvidia och startade om datorn. Nu kan jag inte öppna utforskaren längre. Skärmen blir svart en halv sekund och ingenting händer. Likadant när jag försöker öppna vissa inställningar. Kan inte heller spela något spel då det hänger sig.

Är detta ett grafikproblem eller är det virus på gång? Tips på vad jag borde göra?

Har gjort system file check i kommandoprompten och upptäckte inga fel.

Du kör två helt olika grafikdrivrutiner, samtidigt? Såklart det blir problem då. Logga in i safe mode och ta bort alla dina grafikdrivrutiner. Har du dedikerat grafikkort? Installera då Nvidias drivrutin för det kortet, inaktivera Intel Graphics. Gör så att Windows ej skriver över dina grafikdrivrutiner.

Om du kör integrerad grafik ska du inte med Nvidia drivrutiner och göra.

Fuark
2015-12-11, 17:11
Hjälp mig för guds skull. Har letat efter en laptop i snart en månad och kan inte bestämma mig.

Behöver en lättviktad (under 2kg) laptop som kan hantera Dota 2 i 1920x1080 i 60 FPS, helst 14". Utöver det ska den bara användas till film och studier.

HVR
2015-12-11, 17:17
Surface Pro 4?

Jockefoten
2015-12-11, 17:23
Hjälp mig för guds skull. Har letat efter en laptop i snart en månad och kan inte bestämma mig.

Behöver en lättviktad (under 2kg) laptop som kan hantera Dota 2 i 1920x1080 i 60 FPS, helst 14". Utöver det ska den bara användas till film och studier.

Budget?

Fuark
2015-12-11, 17:24
Budget?

12 tusen kanske. Inte någon 2-1 och inget B. Måste vara bra allround

Jockefoten
2015-12-11, 17:33
12 tusen kanske. Inte någon 2-1 och inget B. Måste vara bra allround

Tror vikten utesluter en spel-laptop, jag hade kört på poppismaskinen:
Zenbook!

Jockefoten
2015-12-11, 17:47
Detta var den minsta och lättaste gaming-laptopen jag hittade i Sverige:
http://www.inet.se/produkt/1972934/asus-g501jw-i7-16gb-gtx-960m#/moreinfo

2 kilo och 15,6"-skärm.

Fuark
2015-12-11, 17:59
Detta var den minsta och lättaste gaming-laptopen jag hittade i Sverige:
http://www.inet.se/produkt/1972934/asus-g501jw-i7-16gb-gtx-960m#/moreinfo

2 kilo och 15,6"-skärm.

Finns MSI GS30 med Iris Pro 5200 för 11k som kan klara det och väger enbart 1,3 KG men den ska vara högljudd och har kass batteritid. Finns även MSI GS40 men den är svindyr 18k, sen GS60 men 15,6 känns för stort.

Andra är Razorblade men 28k för att köpa i EU inkl. försäkring.

Zenbook har jag kikat en del på men undrar om 13,3 är för litet. Dessutom är den "tyngsta" med 940M som är ganska low-mid-end rent grafiskt. Utöver det så är vikten och resten riktigt trevligt, (förutom loggan på baksidan som kanske går att modda bort)

Olegh
2015-12-11, 18:01
Tänk ett varv till om du inte har plats för en stationär datamaskin i ditt liv och hjärta.

Fuark
2015-12-11, 18:04
Tänk ett varv till om du inte har plats för en stationär datamaskin i ditt liv och hjärta.

:D har redan ett monster hemma, naturligtvis. Laptopen är för att spela Dota 2 hos polare och i skolan när man är där sena kvällar.

Huvudsyftet är egentligen att plugga men jag köper inget som inte hanterar minimum Dota 2 och film.

Jockefoten
2015-12-11, 19:54
Det känns som att Zenbook är ditt enda alternativ.

Fuark
2015-12-11, 22:06
Det känns som att Zenbook är ditt enda alternativ.

Det känns nästan så, trots att 940M är ganska sub-par. Laptopen i sig är inte speciellt snygg heller men den uppfyller annars exakt alla kriterier

Jockefoten
2015-12-12, 10:49
Jag kan ha hittat en motståndare till Zenbook!
Nya Dell XPS 15
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9550-laptop/pd

Visserligen 15:6-skräm men ligger på 2 kilo och GTX 960M

Här är en genomgående recension:
uRUgx8A9q_w

Fuark
2015-12-12, 11:44
Jag kan ha hittat en motståndare till Zenbook!
Nya Dell XPS 15
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9550-laptop/pd

Visserligen 15:6-skräm men ligger på 2 kilo och GTX 960M

Här är en genomgående recension:
uRUgx8A9q_w

Ser riktigt sexig ut och med den tunna ramen är det praktiskt taget en 14"

http://i.imgur.com/ztX3mMi.png

Fuark
2015-12-12, 11:58
Bra jobbat jockefoten, den är det närmsta jag kan komma till det jag söker.

Skippar man 4k-skärmen, touch-display och resterande nonsens, byter ut HDDn direkt mot en SSD och täcker baksidan med ett skin/moddar bort Dell-logotypen så är datorn perfekt.

Ska dessutom finnas studentrabatt hos Dell genom mecenat :cheers:

Kräket
2015-12-14, 16:08
Undrar om det går att få lite hjälp i denna tråd? Har problem med min internetuppkoppling (100/100 mbit Bahnhof). Har bredbandet via en äldre router, och jag använder mestadels min ipad som jag surfar med.

Problemet som jag upplever det är att internet tidvis går extremt långsamt. Att ladda klipp på youtube m.m. tar lång tid och hackar. Dessutom tappar Ipaden kontakten med hemmanätverket mellan varven.

Hur kan man på billigaste och vettigaste sätt felsöka nätverket? Vill ogärna köpa en ny router om det visar sig att problemet är något annat. Finns det något tips på något strukturerat sätt att felsöka hemmanätverket?

forslund
2015-12-14, 16:10
Koppla en dator direkt i vägguttaget och kolla om du får samma problematik då.
Har du samma problem får du felanmäla till Bahnhof, då har de strul med sin utrustning.

Har du ingen dator får du låna en polares router och se om du får samma problem med din iPad genom den.

Andy.da.wohoo
2015-12-14, 16:49
Du kör två helt olika grafikdrivrutiner, samtidigt? Såklart det blir problem då. Logga in i safe mode och ta bort alla dina grafikdrivrutiner. Har du dedikerat grafikkort? Installera då Nvidias drivrutin för det kortet, inaktivera Intel Graphics. Gör så att Windows ej skriver över dina grafikdrivrutiner.

Om du kör integrerad grafik ska du inte med Nvidia drivrutiner och göra.

Datorn har alltid kört två grafikdrivrutiner. Avinstallerade Intels drivrutin och inaktiverade Intels interna grafikkrets och körde enbart på Nvidias. Då blev det ännu mer kaos med datorn.

Därefter installerade jag om windows 10 men behöll mina filer och nu funkar det hyfsat. Kan dock inte komma in och ändra energiinställningar av någon anledning. Får man fråga om det finns någon programvara som testar huruvida någon hårdvara håller på att eller har gett upp? Får fortfarande meddelande om att grafikdrivrutinen har kraschat.

Abbs
2015-12-14, 17:18
Datorn har alltid kört två grafikdrivrutiner. Avinstallerade Intels drivrutin och inaktiverade Intels interna grafikkrets och körde enbart på Nvidias. Då blev det ännu mer kaos med datorn.

Därefter installerade jag om windows 10 men behöll mina filer och nu funkar det hyfsat. Kan dock inte komma in och ändra energiinställningar av någon anledning. Får man fråga om det finns någon programvara som testar huruvida någon hårdvara håller på att eller har gett upp? Får fortfarande meddelande om att grafikdrivrutinen har kraschat.

Datorn bör ej köra två grafik drivrutiner... Kan vara så att du installerar Nividias drivisar men Windows kör över de med Windows Update och det skapar problem.

Hittar du ditt grafikkort i device manager?

C h r i s
2015-12-14, 17:33
Ser riktigt sexig ut och med den tunna ramen är det praktiskt taget en 14"



De dellprodukter (xps samt dyrare ipsmonitor) jag köpt har jag alltid fått byta ut 2-3 ggr var, deras kvalitetskontroll är alltså inte den bästa, men det vägs till viss del upp av bra service då de alltid bytt ut varan när man klagat.

Xps:en var helt klart den näst bästa laptopen jag ägt, efter min macbook såklart. ;)

Exempel på senaste skärmen jag köpte för några år sedan, som jag bytte ut 3 ggr. En skärm som då kostade 6k+ ska inte ha så här mycket blb.
http://i.imgur.com/Tf0MP.jpg?1

Andy.da.wohoo
2015-12-14, 18:35
Datorn bör ej köra två grafik drivrutiner... Kan vara så att du installerar Nividias drivisar men Windows kör över de med Windows Update och det skapar problem.

Hittar du ditt grafikkort i device manager?

Yes, det gör jag. Både Intels och Nvidias kort visas.

Intel(R) HD Graphics 4600
NVIDIA Geforce GTX860M

är korten jag har.

Nordenator
2015-12-14, 18:48
Kör väl dubbla graffe för att inte behöva snurra igång monsterkortet för att jobba med excel? Isf behövs väl även två drivisar då det är två helt olika kort.

Akerhage
2015-12-16, 09:16
Kan jag använda denna spray som "trycklufts-spray" att spraya komponenter i min stationära dator?

http://uk.rs-online.com/web/p/fire-alarm-accessories/4945985/

King Grub
2015-12-16, 09:46
Ja, men om du inte har något väldigt fint deal på just den där produkten finns det ju minst sagt billigare alternativ.

http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml#/moreinfo

Akerhage
2015-12-16, 09:53
Jag har en sådan i handen nu, så det var mest därför. Tänkte då slipper jag ju köpa något nytt. Tack för svaret = )

F Ultra
2015-12-16, 11:59
Undrar om det går att få lite hjälp i denna tråd? Har problem med min internetuppkoppling (100/100 mbit Bahnhof). Har bredbandet via en äldre router, och jag använder mestadels min ipad som jag surfar med.

Problemet som jag upplever det är att internet tidvis går extremt långsamt. Att ladda klipp på youtube m.m. tar lång tid och hackar. Dessutom tappar Ipaden kontakten med hemmanätverket mellan varven.

Hur kan man på billigaste och vettigaste sätt felsöka nätverket? Vill ogärna köpa en ny router om det visar sig att problemet är något annat. Finns det något tips på något strukturerat sätt att felsöka hemmanätverket?

Att din Ipad tappar kontakten med ditt WLAN tyder ju på att det inte är Bahnhof iaf. Kan vara din router som har problem alt att det ligger någon granne och kör på samma kanaler som du och därmed stör ut ditt WLAN, kan ju tom vara din Ipad som är dum.

Termy
2015-12-18, 20:31
På min externa seagate hårddisk har katalogen med alla mina filer plötsligt försvunnit. Jag såg den nyss, men när jag klickade på den så dykte det upp ett felmeddelande som jag lyckades trycka bort... nu ser jag ej mappen alls. Bootade om m.m. men fortsatt borta. Det står ändå att utrymmet på hårddisken är upptaget med typ 3,5TB och enbart 100gb ledigt, så på så sätt stämmer det. Vad kan jag göra?

Termy
2015-12-19, 01:36
Tillägg: innan det skedde så var det en forcerad omstart av datorn pga att fallout 4 fuckade sig. Just nu är det två "gömda" kataloger på externa HDn som heter found.001 och found.002 som jag ej kan komma in på (access denied), men som skapades idag. Kanske är där filerna gömmer sig, men vet ej om det finns någon bra programvara för att återskapa 3.5tb data? Google ger ju förslag på lite allt möjligt.

Chrillee
2015-12-26, 19:49
Har precis köpt en trådlös handkontroll Xbox 360 från Microsoft till datorn. Har installerat den men den svarar inte i spelet. Hur gör jag? Har Windows 10.

King Grub
2015-12-26, 20:26
Du måste ha en Wireless Gaming Receiver.

https://support.xbox.com/en-US/xbox-on-windows/accessories/xbox-360-wireless-gaming-receiver-windows

Det är bara kontrollers med kabel som fungerar out of the box.

Rahf
2015-12-26, 20:38
En av huvudreglerna för införskaffning av tillbehör: köp alltid med sladd :D.

Chrillee
2015-12-26, 23:53
Du måste ha en Wireless Gaming Receiver.

https://support.xbox.com/en-US/xbox-on-windows/accessories/xbox-360-wireless-gaming-receiver-windows

Det är bara kontrollers med kabel som fungerar out of the box.

Mina Google skills är tydligen tydliga. Tack för hjälpen nu funkar det!

En av huvudreglerna för införskaffning av tillbehör: köp alltid med sladd :D.

Jo man är bortskämd idag med att bara plugga in så funkar allt direkt.

Dezen
2015-12-27, 21:06
Kanske inte passar riktigt i denna tråden, men jag har tänkt skaffa ett NAS. Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig riktigt för vilket. Någon som har lite input så blir jag tacksam :)

Kraven jag har är: Möjlighet att komma åt utifrån via app/browser, så jag slipper släpa med mig min hårddisk till syrran varje gång hon vill ha serier/filmer av mig, samt möjligheten att streama film direkt till chromecast.
Har spanat in Synology DS215j och DS216play, vad jag har förstått så kan play sköta uppspelningen av filmen och bara skicka vidare bild/ljud medans 215j låter mottagaren sköta uppspelningen också? Isåfall är det väl i princip ett måste att köra på play om jag inte vill hålla på med plex och ha en annan dator igång samtidigt?

Jag kanske klarar mig med en ännu simplare variant, blir snabbt att man vill ha bättre och bättre när man läser :D

MS1
2015-12-28, 21:58
Kanske inte passar riktigt i denna tråden, men jag har tänkt skaffa ett NAS. Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig riktigt för vilket. Någon som har lite input så blir jag tacksam :)

Kraven jag har är: Möjlighet att komma åt utifrån via app/browser, så jag slipper släpa med mig min hårddisk till syrran varje gång hon vill ha serier/filmer av mig, samt möjligheten att streama film direkt till chromecast.
Har spanat in Synology DS215j och DS216play, vad jag har förstått så kan play sköta uppspelningen av filmen och bara skicka vidare bild/ljud medans 215j låter mottagaren sköta uppspelningen också? Isåfall är det väl i princip ett måste att köra på play om jag inte vill hålla på med plex och ha en annan dator igång samtidigt?

Jag kanske klarar mig med en ännu simplare variant, blir snabbt att man vill ha bättre och bättre när man läser :D

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/wd-my-cloud-3tb/196923.8914/

Nordenator
2015-12-28, 22:14
Inte går det väl ändå att streama från en sådan där lättviktare till en chromecast? Då måste väl någon extern enhet ligga som PLEX-server? Jag kikade runt på en NAS som skulle klara av jobbet, men det var inte någon billig affär så vi har en stationär dator som är en dedikerad PLEX-server och klarar 3-4 strömmar i 1080p. Chromecasten i sig har väl ingen möjlighet att göra annat än att ta emot en videoström, eller är jag ute och cyklar nu? Hårdvaran måste väl ändå finnas någonstans.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit

Olegh
2015-12-28, 22:25
Kanske inte passar riktigt i denna tråden, men jag har tänkt skaffa ett NAS. Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig riktigt för vilket. Någon som har lite input så blir jag tacksam :)

Kraven jag har är: Möjlighet att komma åt utifrån via app/browser, så jag slipper släpa med mig min hårddisk till syrran varje gång hon vill ha serier/filmer av mig, samt möjligheten att streama film direkt till chromecast.
Har spanat in Synology DS215j och DS216play, vad jag har förstått så kan play sköta uppspelningen av filmen och bara skicka vidare bild/ljud medans 215j låter mottagaren sköta uppspelningen också? Isåfall är det väl i princip ett måste att köra på play om jag inte vill hålla på med plex och ha en annan dator igång samtidigt?

Jag kanske klarar mig med en ännu simplare variant, blir snabbt att man vill ha bättre och bättre när man läser :D

Har tänkt i liknande banor. Jag har bestämt mig för att köra dator (typ 24/7)+ plex server + chromecast.

Ska man lagra filerna på en enklare NAS (i princip alla färdiga lösningar) så bör man välja en annan mediaspelare än CC med mer oomph, som bara läser filerna och gör all avkodning själv. Annars bäddar man för trassel.

Det här med fjärråtkomst går ju lösa med en ftp-server, eller om det bara rör sig om uppspelning av film/serier så kan man ju accessa en plex-server via webben också.

Nordenator
2015-12-28, 22:50
Vi kör på ftp. Fungerar perfekt på Android, webb och Windowsprogrammet (plex alltså).

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Dezen
2015-12-28, 22:53
Har tänkt i liknande banor. Jag har bestämt mig för att köra dator (typ 24/7)+ plex server + chromecast.

Ska man lagra filerna på en enklare NAS (i princip alla färdiga lösningar) så bör man välja en annan mediaspelare än CC med mer oomph, som bara läser filerna och gör all avkodning själv. Annars bäddar man för trassel.

Det här med fjärråtkomst går ju lösa med en ftp-server, eller om det bara rör sig om uppspelning av film/serier så kan man ju accessa en plex-server via webben också.

Vill komma ifrån behovet av att ha en dator igång, men det blev ds215j och sen får jag se hur jag gör med chromecast-strömmandet. Är egentligen väldigt sekundärt då jag redan har en htpc på tven jag använder dagligen. Skulle kunna köra på en raspberry eller något annat som mediaspelare istället till den andra. :)
Sen får jag se hur det ser ut med synologys appar etc för att komma åt filer eller om jag också kör på ftp.

MikaelB
2016-01-04, 23:38
Jag behöver hjälp igen, när jag öppnar en ny flik (+) i Firefox så kommer jag till 9 förslag som man själv kan byta genom att kryssa ned dom man inte vill ha. Jag råkade kryssa ner den jag ville ha, hur får jag tillbaka den?
Finns ju inget under inställningar och det är svårt att googla.

hultman
2016-01-04, 23:41
Testade spela CS häromdagen. Blev ut-tabbad en gång varannan minut ungefär till skrivbordet. Ingenting ger alert där dock så har ingen aning om varför. Någon som haft samma problem? Funderade själv på om genvägen är felaktig.

MikaelB
2016-01-04, 23:47
Jag behöver hjälp igen, när jag öppnar en ny flik (+) i Firefox så kommer jag till 9 förslag som man själv kan byta genom att kryssa ned dom man inte vill ha. Jag råkade kryssa ner den jag ville ha, hur får jag tillbaka den?
Finns ju inget under inställningar och det är svårt att googla.

Hittade det, man sparar länken som bokmärke sen drar man den till den tomma rutan.

Vattenflaska
2016-01-07, 13:07
Har beställt en ny dator och tänkte höra med er vad man bör göra för att datorn ska hålla så bra som möjligt.

Finns det program etc. man bör installera omgående för att skydda datorn på bästa sätt mot virus etc.
Brukar det finnas program man bör avinstallera för att datorn ska gå smidigare etc.

Vad brukar ni ha för rutiner när ni köpt en ny dator? Är det bara att starta och köra eller har ni några speciella rutiner ni gör innan datorn börjar användas på "riktigt"?

Datorn är en HP x360 Spectre
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=NTB&id=T1E25EA&opt=UUW&p=c-spectre-x360

Scratch89
2016-01-10, 11:20
Kanske väldigt basic fråga men:

När jag laddar hem via utorrent på Torrentleech så verkar den senast nedladdade filmen behövas kollas ("Checked 0-100%") innan jag kan ladda hem nästa. Varför görs det? Jag vill minnas att det inte var så "förr i tiden". Kan man stänga av det?

amini
2016-01-10, 12:39
Jag har en Ipad air 2 och skulle vilja slippa köpa en annan dator. Jag behöver kunna sända Word dokument till skolans fronter. Vet nån om det är möjligt?

J.V
2016-01-10, 12:44
Det hänger nog i första hand på hur skolan har lagt upp nätverket och deras printers, inte vilket OS du kör, oavsett om det är på surfplatta eller dator.

På mitt universitet kan vi antingen maila skrivaren eller ladda upp det på en printhub. Ni har inget sånt?

edit: för jag antar att "fronter" egentligen ska vara printer?


Tapatalk.

amini
2016-01-10, 20:02
Det heter ABF Vux Fronter. Tar endast emot doc.

Yes
2016-01-10, 21:02
Finns det någon god anledning till att min hårddisk varvar upp och drar igång, lite titt som tätt, trots att den inte används?

Har en Samsung SSHD för lagring och en SSD som systemdisk. Jag störs av att SSHD;n drar igång trots att jag kanske bara slösurfar.

Har ställt in så den varvar ner snabbt om den är idle, men flera start/stop om dagen är knappast optimalt för hårddiskens livslängd och det är omåttligt störande.

Kan tilläggas att hårddisken vibrerar satan i burken, varför det blir extra störande. Nästa fråga blir därför om det finns någon bra lösning för att få tyst på eländet?

King Grub
2016-01-10, 21:05
Vanligt problem har jag läst. Någon hade räknat på ett forum jag läste på, och kommit fram till att hans Samsung SSHD varvade upp 100000 gånger per månad.

Andy.da.wohoo
2016-01-10, 21:08
Min SSHD gjorde det också. Den kraschade några månader senare. Fick en ny på garantin men samma skit. Bytte till en SSD på egen hand.

-squat-
2016-01-10, 23:30
Var hittar jag en ethernet-splitter i Sverige? känns lite onödigt att köpa en switcher.

Wzup2u
2016-01-10, 23:32
Var hittar jag en ethernet-splitter i Sverige? känns lite onödigt att köpa en switcher.

Kjell & company har det mesta...

Nordenator
2016-01-10, 23:46
Ja borde väl finnas på valfri elektronikbutik, men många RJ45-delare är nog anpassade för telefoni och kommer inte fungera (parallellt istället för delat) så tänk på det. Däremot undrar jag hur mycket du sparar? En Gbit-switch kostar ju som sju paket Frosties och känns ju rent generellt enklare att använda då du hur som helst behöver två kablar in i router och sedan till varsin enhet? Blir ju mer pengar på kablage än besparing för en switch. Plus att du får sämre prestanda på köpet.

Yes
2016-01-10, 23:53
Vanligt problem har jag läst. Någon hade räknat på ett forum jag läste på, och kommit fram till att hans Samsung SSHD varvade upp 100000 gånger per månad.
Vet du om det finns nån lösning på det?

Mina gamla diskar uppförde sig ungefär likadant. Tror inte det var lika ofta och de var tystare, så störde inte lika mycket, men ändå.

Min SSHD gjorde det också. Den kraschade några månader senare. Fick en ny på garantin men samma skit. Bytte till en SSD på egen hand.
Får göra backup på den för säkerhets skull. Byta den mot en SSD hade ju varit trevligt, men 2Tb SSD för lagring blir dyyyyrt.

hahavaffan
2016-01-11, 08:31
Vet du om det finns nån lösning på det?

Mina gamla diskar uppförde sig ungefär likadant. Tror inte det var lika ofta och de var tystare, så störde inte lika mycket, men ändå.


Får göra backup på den för säkerhets skull. Byta den mot en SSD hade ju varit trevligt, men 2Tb SSD för lagring blir dyyyyrt.Om det bara är för lagring så kan jag varmt rekommendera ett NAS! Mekaniska diskar har inte i en vardagligt använd dator att göra :d

Frantic
2016-01-11, 16:28
Går det att spärra en mailadress? Jag blev registrerad hos ett forum utan att ha gjort det själv och nu får jag 20-30 mail dagligen därifrån. De hamnar visserligen bland skräpposten men jag vill inte ha dem alls.
Jag har försökt att kontakta forumet men de svarar inte på mina mail öht

Nordenator
2016-01-11, 16:34
Går det att spärra en mailadress? Jag blev registrerad hos ett forum utan att ha gjort det själv och nu får jag 20-30 mail dagligen därifrån. De hamnar visserligen bland skräpposten men jag vill inte ha dem alls.
Jag har försökt att kontakta forumet men de svarar inte på mina mail öht

Absolut. Under gmail finns det på Settings > Filters and Blocked Adresses. Oklart med andra sidor, men det finns säkerligen där också. Bara att ställa in så mailen tas bort direkt.

Yes
2016-01-11, 21:17
Om det bara är för lagring så kan jag varmt rekommendera ett NAS! Mekaniska diskar har inte i en vardagligt använd dator att göra :d
Kör en del program och spel från den också. Skulle isåfall behöva 500Gb SSD plus NAS, vilket inte blir helt gratis.

Rahf
2016-01-18, 21:33
Spenderade gårdagen med att lära mig om GPU-överklockning. Följderna blev lekande med mitt GTX970, och ett par test i Firestrike som tog poängen från 9600 till 10581, samtidigt som temperaturen aldrig klev över 68C. Det är bara vara nöjd! :D

Scratch89
2016-01-18, 23:15
Om webläsaren/läsarna är väldigt sega, står och laddar sidor men aldrig riktigt kommer fram (som om man hade haft en miljon i ping), vad kan det vara för fel då? Wi-fi i telefonen och på PS4 fungerar bra, även nedladdning, men just internetnavigeringen på datorn verkar vara påverkad. Kan det vara något virus, spyware eller så?

Agitator
2016-01-18, 23:19
Alla sidor eller bara en specifik sida? Vad säger minnesanvändningen under tillfället?

Scratch89
2016-01-18, 23:23
Om du menar det fysiska minnet:
Total: 8109
Cached: 5712
Available: 5650.

Jag har svårt att avgöra om det är några processer som körs som inte ska köras.

Scratch89
2016-01-18, 23:29
Och det är alla sidor som krånglar om det nu krånglar. Det verkar gå i perioder; ibland blir det bättre av att starta om datorn, ibland inte.

Agitator
2016-01-19, 00:19
Då är det troligen din dns.

Vet du hur man byter dns på routern?

Eller så bara testar du byta lokalt på din dator du sitter på.

Agitator
2016-01-19, 00:23
http://i.imgur.com/KJIK9DT.jpg

Högerklicka på din nätverksikon i högra hörnet och hitta hit. Fyll i som sista bilden längst ner.

https://www.lan.kth.se/dns/

130.237.72.201
130.237.72.200

Vattenflaska
2016-01-19, 16:25
Jag har köpt en ny dator och tänkte höra ifall det finns något bra program som håller koll på var datorn är rent fysiskt?

Dvs. att man kan lokalisera vart datorn är ifall den skulle bli stulen? någon form av stöldskydd som man kan installera på datorn och ha koll på från en annan enhet som telefonen eller annan dator?

Scratch89
2016-01-19, 18:34
http://i.imgur.com/KJIK9DT.jpg

Högerklicka på din nätverksikon i högra hörnet och hitta hit. Fyll i som sista bilden längst ner.

https://www.lan.kth.se/dns/

130.237.72.201
130.237.72.200

Det hjälpte inte, snarare så tappade jag internet och fick upp något DNS-felmeddelande när jag försökte öppna kolozzeum.

Däremot ser jag att jag har TCP/IPv6 igång samtidigt som TCP/IPv4, spelar det någon roll? Jag ser att din är urbockad.

Wzup2u
2016-01-19, 20:55
Det hjälpte inte, snarare så tappade jag internet och fick upp något DNS-felmeddelande när jag försökte öppna kolozzeum.

Däremot ser jag att jag har TCP/IPv6 igång samtidigt som TCP/IPv4, spelar det någon roll? Jag ser att din är urbockad.

Testa även att... använd firefox för min beskrivning...

Håll in shift knappen konstant innan du trycker på firefoxikonen släpp shift knappen när firefox har startat, testa hur din webbläsare körs i safe mode nu...

annars kan du välja safemode i 3rader menyn... kika här om du inte får igång safemode...

testa iaf.... https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-issues-using-safe-mode

Agitator
2016-01-19, 21:44
Fortfarande samma problem Scratch? Kanske är din router som strular isf. Eller din ISP.


Du kan testa att ta internet direkt till datorn ifall du har fiber, skippa routern. Och sätta på auto på dns igen, så du får direkt från din leverantör utan att du blandat in din router.

Scratch89
2016-01-20, 09:08
Det är meckigt att göra det, då vi har framtidens bredband. Router och stationen sitter i hallen, och därifrån fördelar man vilka uttag i huset som ska ha internet. Jag har det alltså redan kopplat rakt in i väggen här, men relästationen är ute i hallen i proppskåpet.

Det skulle helt enkelt kunna vara som så att ComHem suger. De startade om alltihopa för ett tag sedan men det har inte blivit bättre.

Jag skulle kanske göra en clean install Windows 10 och se om saker blir bättre.

F Ultra
2016-01-20, 17:37
Däremot ser jag att jag har TCP/IPv6 igång samtidigt som TCP/IPv4, spelar det någon roll? Jag ser att din är urbockad.

Kan spela roll om din Comhem router ger dig en IPv6 adress men som sedan itne går att använda i Comhems nät, för då försöker din dator oftast göra en IPv6 koppling först och så tar det en viss tid innan det blir timeout datorn försöker om med din IPv4 adress, så det kan vara ide att testa att disabla IPv6 och testa.

Cooks
2016-01-21, 03:24
Sagt och gjort, uppdaterat till Win10 men som vanligt så ska alltid någonting gå snett för mig. Blue Screen of death mitt i uppdateringen, "windows stötte på ett problem, bla bla bla det löser sig själv automatiskt snart" lämnade datorn på över natten utan någon skillnad. Höll inne powerknappen och startade sedan datorn med Win10 men för alla mina filer och grejer låg kvar, fick inte välja att göra clean installation eller inte.

Återställde iaf datorn helt (fanns bara alternativ om att gå tillbaka till Win8) så jag gjorde det och sen direkt in på Microsofts hemsida och uppdatera till W10. Nu har jag dock andra problem.

1) Det går inte att stänga av datorn. Klickar jag på stäng av så släcks skärmen men datorn är på hela natten och powerknappen lyser. Dock omöjligt att väcka fanskapet utan du måste hålla in power-knappen och stänga av den för att sedan sätta på igen.

2) Går inte att sätta datorn i något vänteläge, varken manuellt eller genom att stänga locket (ändrat på inställningar så den går i viloläge om man stänger locket). Skärmen blir återigen helt svart, datorn är på men går inte att väcka eller något.

Någon som vet vad problemet är? Hörde inte ett enda dåligt ord om Win10 innan uppdateringen...

hahavaffan
2016-01-21, 07:53
Ditt problem är högst troligen att du uppgraderat till W10.

Cooks
2016-01-21, 09:42
Ditt problem är högst troligen att du uppgraderat till W10.

Vad menar du?

King Grub
2016-01-21, 09:55
I stället för en clean install antar jag. Uppgraderar man över en tidigare installation av Windows är det alltid större risk för komplikationer.

Cooks
2016-01-21, 21:35
I stället för en clean install antar jag. Uppgraderar man över en tidigare installation av Windows är det alltid större risk för komplikationer.

Hur går man tillväga för att göra en clean install då?

King Grub
2016-01-21, 21:46
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/1401617/how-to-clean-install-windows-10-and-create-boot-media

Wzup2u
2016-01-21, 21:47
Hur går man tillväga för att göra en clean install då?

Nu har du ju win10 så formatera och installera om.

Ado2000
2016-01-25, 19:47
Vilken är den bästa VPN tjänsten just nu ? Spelar ingen roll om det kostar eller är gratis.

Fredron
2016-01-26, 19:41
Jag har en Asus laptop och nu glappar ljudkontakten när jag försöker lyssna genom hörlurar.
Det är nog insidan som hamnat lite snett helt enkelt.
Det gick först att lösa genom lite macgyver modifikationer men nu funkar inte det heller.

Är det lätt att skruva isär laptopen och typ trycka/tejpa tillbaka så det inte glappar tror ni?

shut teh face
2016-01-31, 13:25
Är det någon som kör ett MSI gaming kort och har erfarenhet kring MSI Gaming App?

Man ska tydligen behöva ställa in OC-mode där för att få tillgång till överklockningen som är gjord på kortet. Tydligen är det dock ingen höjdare, för det startas inte automatiskt med windows på din senaste profil.

Jag har läst om en del folk som helt enkelt tagit frekvenserna från gaming app, avinstallerat det och applicerat i msi afterburner istället. Det känns logiskt.

Rahf
2016-01-31, 13:27
MSI Afterburner är relativt enkelt att använda. Om du matas klockfrekvenser så är det väldigt enkelt. Håll bara koll på vad som är vad, och börja inte självmant leka med frekvenserna utan att första läsa på om effekterna.

http://i170.photobucket.com/albums/u274/flobelix/Afterburner/base.jpg~original

Vinter
2016-01-31, 16:34
Är det någon som kör ett MSI gaming kort och har erfarenhet kring MSI Gaming App?

Man ska tydligen behöva ställa in OC-mode där för att få tillgång till överklockningen som är gjord på kortet. Tydligen är det dock ingen höjdare, för det startas inte automatiskt med windows på din senaste profil.

Jag har läst om en del folk som helt enkelt tagit frekvenserna från gaming app, avinstallerat det och applicerat i msi afterburner istället. Det känns logiskt.

Tips är att kolla youtube om OC basics och köra bios överklockning med små förändringar(bara processorn). Tryck del under startup så kommer du in i MSI bios.

Kan vara värt att flasha bios med, det gör du genom att läga in uppdateringsfilerna på USB starta bios och klicka dig in på inställningar och följa anvisningarna.

Blaine
2016-01-31, 23:11
Ett märkligt problem:

Jag har två hotmail-konton. Jag kan logga in på båda, och på den ena kan jag klicka mig runt som vanligt, men på det andra kontot kan jag inte klicka på någonting. Hur är detta möjligt?

Det är likadant i både Firefox och IE, som båda har den senaste versionen. Jag har prövat med att rensa cache/kakor och testat Firefox i säkert läge, men samma sak.

Någon som har någon aning?

Agitator
2016-01-31, 23:27
Låter som ena kontot har spärrats eller något. Kolla dina inställningar, är de identiskt inställda?

Testat i firefox Ctrl+shift+P ?

Blaine
2016-02-01, 00:58
Låter som ena kontot har spärrats eller något. Kolla dina inställningar, är de identiskt inställda?

Testat i firefox Ctrl+shift+P ?

Det har inte spärrats, och finns ingen anledning till det. Om så vore fallet så borde jag inte ens kunna logga in på det till att börja med. Allt ser ut som vanligt inuti hotmailen, men jag kan bara inte klicka på någonting. Om jag försöker skriva ett nytt meddelande så laddas sidan bara. Denna e-mail har fungerat i typ 14 år, så märkligt att det skulle hända nu.

Ctrl+Shift+P åstadkom inte något, tyvärr.

Agitator
2016-02-01, 01:04
Skumt.

Blaine
2016-02-01, 01:12
Skumt.

Något som är märkligt är dock att trycker jag på kugghjulet i respektive inloggning så är det olika valmöjligheter för de båda. I den som fungerar har jag betydligt fler valmöjligheter medan den som inte fungerar har jag endast "hantera regler, hantera kategorier, alternativ, hjälp och feedback".

Blaine
2016-02-01, 01:33
Något som är märkligt är dock att trycker jag på kugghjulet i respektive inloggning så är det olika valmöjligheter för de båda. I den som fungerar har jag betydligt fler valmöjligheter medan den som inte fungerar har jag endast "hantera regler, hantera kategorier, alternativ, hjälp och feedback".

Sedan har jag märkt att det blir någon annan serveradress för de olika inloggningarna. På den som inte fungerar ser jag https://dub127.mail.live.com/, dvs. dub127 överallt och jag kommer ingen vart. För den fungerande inloggningen ser jag det ingenstans. Hur kan det vara så stor skillnad på två hotmail-inloggningar som aldrig strulat förut?

Jag ser nu till och med att adressjäveln ändras från outlook.live.com till dub127.mail.com, men bara på ena så att säga.

Agitator
2016-02-01, 02:07
Kan vara strul med nätet om det är något som uppstått precis nyligen.

Förfrågningarna som sker mot ditt ena konto har helt enkelt strul kanske. Avvakta och se om det löser sig.

Vattenflaska
2016-02-01, 11:06
Hej.
Vilket är det bästa och billigaste sättet att trådlöst överföra bild och ljud från datorn till tv?

Funkar chromecast bra?

PureWhey
2016-02-01, 11:24
Hej.
Vilket är det bästa och billigaste sättet att trådlöst överföra bild och ljud från datorn till tv?

Funkar chromecast bra?

Chromecast funkar hyfsat, annars kör väl många på Raspberry Pi's för det.

Paperbasket
2016-02-01, 11:55
Hej.
Vilket är det bästa och billigaste sättet att trådlöst överföra bild och ljud från datorn till tv?

Funkar chromecast bra?

Plex. Fungerar utmärkt för mig. Streamar musik och film.

Du behöver dock en tv som stöder appar.

Vattenflaska
2016-02-01, 13:08
tack för svaren.

Ska hjälpa mina föräldrar att fixa detta, dom har dock en dum-tv =)

Men kräver Chromecast en smarttv? Eller räcker det med hdmi-anslutning på tv:n?

Holmeros
2016-02-01, 13:10
tack för svaren.

Ska hjälpa mina föräldrar att fixa detta, dom har dock en dum-tv =)

Men kräver Chromecast en smarttv? Eller räcker det med hdmi-anslutning på tv:n?

HDMI räcker.

Dezen
2016-02-01, 19:24
Syrran är ute efter en laptop och bad mig om hjälp. Kraven hon har är i princip att hon vill kunna redigera lite bilder (främst mobilkamera) och eventuellt spela sims. Tror ni denna (https://www.komplett.se/product/847920/datorer-och-surfplattor/barbara/datorer/lenovo-b50-80-156-hd-matt#) är tillräcklig?

shut teh face
2016-02-01, 19:42
Tips är att kolla youtube om OC basics och köra bios överklockning med små förändringar(bara processorn). Tryck del under startup så kommer du in i MSI bios.

Kan vara värt att flasha bios med, det gör du genom att läga in uppdateringsfilerna på USB starta bios och klicka dig in på inställningar och följa anvisningarna.

MSI Afterburner är relativt enkelt att använda. Om du matas klockfrekvenser så är det väldigt enkelt. Håll bara koll på vad som är vad, och börja inte självmant leka med frekvenserna utan att första läsa på om effekterna.




Tack, jag kommer nog dock inte hålla på med någon OC i början, utan det får bli lite senare. :)

Abbs
2016-02-01, 19:52
Syrran är ute efter en laptop och bad mig om hjälp. Kraven hon har är i princip att hon vill kunna redigera lite bilder (främst mobilkamera) och eventuellt spela sims. Tror ni denna (https://www.komplett.se/product/847920/datorer-och-surfplattor/barbara/datorer/lenovo-b50-80-156-hd-matt#) är tillräcklig?

Det blir tufft (Sims 4 lär vara ospelbart).

Wzup2u
2016-02-01, 19:52
Syrran är ute efter en laptop och bad mig om hjälp. Kraven hon har är i princip att hon vill kunna redigera lite bilder (främst mobilkamera) och eventuellt spela sims. Tror ni denna (https://www.komplett.se/product/847920/datorer-och-surfplattor/barbara/datorer/lenovo-b50-80-156-hd-matt#) är tillräcklig?

Allt beror på hur mkt flyt man vill ha på datan också, men visst duger den för ändamålet, men större redigeringsprogram kräver en del......
Men om enbart ska redigera lite mobilfoton lätt så kräver det nog inte så mkt =).

Själv testat lite budget laptops & jag tycker man märker klar skillnad att öppna program, och generellt använda datorn i seghet...

Men visst jag tror datan duger.

Dezen
2016-02-01, 19:59
Det blir tufft (Sims 4 lär vara ospelbart).
Är det främst cpun du tänker på då?

Allt beror på hur mkt flyt man vill ha på datan också, men visst duger den för ändamålet, men större redigeringsprogram kräver en del......
Men om enbart ska redigera lite mobilfoton lätt så kräver det nog inte så mkt =).

Själv testat lite budget laptops & jag tycker man märker klar skillnad att öppna program, och generellt använda datorn i seghet...

Men visst jag tror datan duger.

Hon har inte så höga krav så några tyngre redigeringsprogram kommer det inte bli, och utöver det så är det väl i princip kolla nyheter och betala räkningar.
Upplever hon att den är lite seg så kan man ju slänga in en ssd som kommer göra stor skillnad för operativsystemet och vissa program iaf. :)

Andy.da.wohoo
2016-02-01, 23:27
Skulle nog rekommendera en dyrare dator nu för att få både bättre prestanda, och således längre livslängd, samt få en SSD direkt, så slipper hon klyddet med att behöva köpa en SSD och få den installerad.

Dezen
2016-02-01, 23:54
Skulle nog rekommendera en dyrare dator nu för att få både bättre prestanda, och således längre livslängd, samt få en SSD direkt, så slipper hon klyddet med att behöva köpa en SSD och få den installerad.

Jag tar gärna emot tips på modeller, hon vill hålla nere priset så mycket som möjligt, därav den jag kollade på tidigare i tråden. Ska höra mer med henne om hon är villig att sträcka sig uppåt 5k så hon får något bättre:)

Andy.da.wohoo
2016-02-02, 00:11
Jag tar gärna emot tips på modeller, hon vill hålla nere priset så mycket som möjligt, därav den jag kollade på tidigare i tråden. Ska höra mer med henne om hon är villig att sträcka sig uppåt 5k så hon får något bättre:)

4999kr, orginalpris 6490kr, http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/233277-lenovo_u330p_133_i5-4210u-8gb-128gb_ssd-hd_4400-win_81
Ser hyfsad ut, enda som saknas är dedikerat grafikkort. Kan inte alls Intels egna grafikkort.

Jag är långt från någon expert på laptops och datorhårdvara nuförtiden, men den datorn hade jag slagit till och köpt faktiskt.

Dezen
2016-02-02, 14:05
4999kr, orginalpris 6490kr, http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/233277-lenovo_u330p_133_i5-4210u-8gb-128gb_ssd-hd_4400-win_81
Ser hyfsad ut, enda som saknas är dedikerat grafikkort. Kan inte alls Intels egna grafikkort.

Jag är långt från någon expert på laptops och datorhårdvara nuförtiden, men den datorn hade jag slagit till och köpt faktiskt.

Tackar för tipset! Ska pitcha vidare förslaget :)

JamesD
2016-02-05, 18:48
Hallå.

Igår när jag skulle streama film från min dator till min HTPC stötte jag på problem. Filmen buffrade länge och ofta så jag försökte föra över den till min andra hårddisk på datorn och streama från den. Då märkte jag väldigt mycket dippar i överföringshastigheten. Från 50-70MB/s ner till 700kb/s hela tiden.Att föra över från den fungerande hårddisken till problemhårddisken går utan problem i 50-60MB/s utan dippar. Kopierade precis en till fil från problemhårddisken till den fungerande och det blev inte lika extrema dippar men väl från 70MB/s till 4-5MB/s lite hela tiden.

Är det bara att kassera hårddisken som inte klarar att skriva i normal hastighet eller är det något mjukvarufel? (den är 8-9 år gammal)?

Rahf
2016-02-05, 19:06
Din hårddisk är uråldrig. Jag förvånas över att den ens funkat så länge utan problem.

JamesD
2016-02-05, 20:16
Din hårddisk är uråldrig. Jag förvånas över att den ens funkat så länge utan problem.

Jo, jag med, dessutom går datorn alltid 24/7. Kom på att jag glömde nämna att jag kört HD tune pro och den visar inget galet öht.

King Grub
2016-02-05, 20:18
Sådana program hittar inte alla typer av fel. Dom kan se fel på diskarna, men inte fel på mekaniken eller elektroniken. Troligtvis är hårddisken slut. Den fick ju ett långt liv

ceejay
2016-02-05, 20:22
Hallå.

Igår när jag skulle streama film från min dator till min HTPC stötte jag på problem. Filmen buffrade länge och ofta så jag försökte föra över den till min andra hårddisk på datorn och streama från den. Då märkte jag väldigt mycket dippar i överföringshastigheten. Från 50-70MB/s ner till 700kb/s hela tiden.Att föra över från den fungerande hårddisken till problemhårddisken går utan problem i 50-60MB/s utan dippar. Kopierade precis en till fil från problemhårddisken till den fungerande och det blev inte lika extrema dippar men väl från 70MB/s till 4-5MB/s lite hela tiden.

Är det bara att kassera hårddisken som inte klarar att skriva i normal hastighet eller är det något mjukvarufel? (den är 8-9 år gammal)?

Liknande var det för mig när jag skulle byta dator. Jag försökte kopiera över allt från min gamla hårddisk till den nya, det funkade att föra över i normal hastighet i en stund, sen droppade den extremt och t.o.m slutade överföra.

Då startade jag om datorn och kunde fortsätta överföringen, men jag fick göra allt i omgångar tills jag var klar. Det var en gammal hårddisk helt enkelt.

Wzup2u
2016-02-05, 20:27
Hallå.

Igår när jag skulle streama film från min dator till min HTPC stötte jag på problem. Filmen buffrade länge och ofta så jag försökte föra över den till min andra hårddisk på datorn och streama från den. Då märkte jag väldigt mycket dippar i överföringshastigheten. Från 50-70MB/s ner till 700kb/s hela tiden.Att föra över från den fungerande hårddisken till problemhårddisken går utan problem i 50-60MB/s utan dippar. Kopierade precis en till fil från problemhårddisken till den fungerande och det blev inte lika extrema dippar men väl från 70MB/s till 4-5MB/s lite hela tiden.

Är det bara att kassera hårddisken som inte klarar att skriva i normal hastighet eller är det något mjukvarufel? (den är 8-9 år gammal)?

Kassera direkt.
När den väl blir helkass så kan de även börja ticka till slut.

JamesD
2016-02-05, 20:30
Tack för svar. Är väl bara att investera i en ny då.

AbbeyRoad
2016-02-05, 20:33
Gooo´kväll. Har ett problem som är lite besvärligt att förklara...
Det mobila nätverkskort (D-Link DWA- 140 Wireless N USB Adapter) krånglar. Varje gång man startar datorn så är det 50/50% chans att nätverkskortet "hittar" mitt wifi automatiskt. Och eftersom jag har windows 10 så kan jag inte utföra någon större manuel felsökning utan i princip enda alternativet jag har är att felsöka och hoppas att den lyckas hitta nätverket i sin "automatiska felsökning" eller inaktivera och aktivera nätverkskortet igen. Kan ta upp till tio försök innan det börjar fungera...
Någon som har varit med om liknande eller anar vad som är lösningen på problemet? All hjälp är uppskattad.

Har uppdaterat till senaste drivrutin utan att situationen har förändrats.

Med vänlig Hälsning
AbbeyRoad.

Wzup2u
2016-02-05, 20:40
Gooo´kväll. Har ett problem som är lite besvärligt att förklara...
Det mobila nätverkskort (D-Link DWA- 140 Wireless N USB Adapter) krånglar. Varje gång man startar datorn så är det 50/50% chans att nätverkskortet "hittar" mitt wifi automatiskt. Och eftersom jag har windows 10 så kan jag inte utföra någon större manuel felsökning utan i princip enda alternativet jag har är att felsöka och hoppas att den lyckas hitta nätverket i sin "automatiska felsökning" eller inaktivera och aktivera nätverkskortet igen. Kan ta upp till tio försök innan det börjar fungera...
Någon som har varit med om liknande eller anar vad som är lösningen på problemet? All hjälp är uppskattad.

Har uppdaterat till senaste drivrutin utan att situationen har förändrats.

Med vänlig Hälsning
AbbeyRoad.

inaktivera/aktivera får även jag göra ibland på mitt nätverkskort, dock beror det oftast på om du stängt av datorn med en grendosa/alt modemet... du dödar den från all ström...

alltså att du trycker av strömmen på den röda knappen...

http://stat.brc.se/artikelinfo/bilder/645154CH.jpg

AbbeyRoad
2016-02-07, 11:16
inaktivera/aktivera får även jag göra ibland på mitt nätverkskort, dock beror det oftast på om du stängt av datorn med en grendosa/alt modemet... du dödar den från all ström...

alltså att du trycker av strömmen på den röda knappen...

http://stat.brc.se/artikelinfo/bilder/645154CH.jpg

Tack för tipset, dödar dock aldrig strömmen från grendosan så känns som det är något annat som spökar. Har du någon annan gissning för vad som kan vara problemet?

agazza
2016-02-10, 10:27
Nu har jag hållit på i flera dagar för att få ordning på mitt q3

Jag har en Lenovo Ideapad yoga med Intel HD4000 kort

Alla varianter jag provar så får jag bara en svart skärm i fullskärmsläge, kör jag windowed fungerar det hur bra som helst

Vad är problemet?

Jag har provat IOquake, jag har provat att modifiera configen, Nquake får jag inte att fungera alls med installern.

Vad ska jag göra? Jag vill bara köra 1080p fullskärm

Agitator
2016-02-10, 12:55
Installerat nya drivrutiner?

agazza
2016-02-10, 13:29
Installerat nya drivrutiner?

Har det redan, det fungerar utmärkt i windowed mode fast det laggar, fast att fps ligger på över 120 utan problem

0x5f3759df
2016-02-10, 14:45
Har det redan, det fungerar utmärkt i windowed mode fast det laggar, fast att fps ligger på över 120 utan problem

Beror på vad du menar med att det laggar. Snabba fps kommer generellt inte se bra ut på en laptopskärm.

agazza
2016-02-10, 15:32
Beror på vad du menar med att det laggar. Snabba fps kommer generellt inte se bra ut på en laptopskärm.

Spelar på en vanlig skärm, men det laggar, för det varierar i omfattning, jag skulle gissa att det säkert försvinner ifall jag kan köra fullskärm

Wzup2u
2016-02-10, 22:07
Blir tokig...Har hotmail.se adresser lagts ner att göra nya?

Scratch89
2016-02-14, 21:46
Hjälp! Installerade Windows 10 precis och allting är jättestort. Inne på inställningarna står det att skärmarna är inställda på 1920x1080 men under står det också "Your resolution is lower than 1680x1260. Some items might not fit your screen". Vilket är precis så det känns. Lite som när man hade Windows 95 och körde 800x600. Vad är problemet? Jag trodde att Windows 10 skulle få hem t.ex grafikkortsdrivrutiner automatiskt.

Wzup2u
2016-02-14, 22:00
Hjälp! Installerade Windows 10 precis och allting är jättestort. Inne på inställningarna står det att skärmarna är inställda på 1920x1080 men under står det också "Your resolution is lower than 1680x1260. Some items might not fit your screen". Vilket är precis så det känns. Lite som när man hade Windows 95 och körde 800x600. Vad är problemet? Jag trodde att Windows 10 skulle få hem t.ex grafikkortsdrivrutiner automatiskt.

ladda ner driver booster...

Scratch89
2016-02-14, 22:09
ladda ner driver booster...

Vad är det för nåt?

King Grub
2016-02-14, 22:23
Har du kört Windows Update då? Annars kan du alltid installera drivrutiner för grafikkortet manuellt. Det är fortfarande bästa sättet.

Wzup2u
2016-02-14, 23:33
Vad är det för nåt?

Ett program som söker upp senaste drivrutinera till allt i datan.

G.W
2016-02-15, 13:29
Blir tokig...Har hotmail.se adresser lagts ner att göra nya?

Ja, är outlook.com som gäller nu om jag inte missminner mig.

Scratch89
2016-02-15, 23:28
Har du kört Windows Update då? Annars kan du alltid installera drivrutiner för grafikkortet manuellt. Det är fortfarande bästa sättet.

Ett program som söker upp senaste drivrutinera till allt i datan.

Det löste si. Av någon anledning var det inställt på att allt skulle vara 175% större. Löste sig när jag ändrade på rätt skärm. Nu ser det normalt ut. Installerade rutiner också.
Tack för hjälpen. :D

Wzup2u
2016-02-16, 10:38
Hoppas på hjälpliga svar!

Brännaren/dvdläsarn i en laptop jag har, har gått sönder...
Men... Jag har en extern dvdbrännare från en gammal towerdator....

En sådan här = https://net2world.se/media/extendware/ewimageopt/media/inline/a9/4/dvd-brannare-ide-bulk-fynd-1f0.jpg

Jag skulle vilja smdigast möjligt koppla om denna med kablarna så den går att köra från usb.
Går detta på något smidigt sätt? Någon omkopplare till usb så den får kontakt och även ström & bara plugga in i laptopen?

perl
2016-02-16, 10:55
Finns väl IDE/sata -> usb adaptar att köpa. bara att googla. Men slå till och köp en usbläsare istället. typ 300kr.

Wzup2u
2016-02-16, 20:45
Finns väl IDE/sata -> usb adaptar att köpa. bara att googla. Men slå till och köp en usbläsare istället. typ 300kr.

Därav jag vill ha igång en dvd läsare är för att gå igenom massa gamla cd/dvd jag har =)...

hmm något sådant kanske??? hmm...

http://img.tradera.net/images/125/168144125_d939ec03-7bbd-43d6-9f73-547c4f7e9715.jpg

Cooks
2016-02-18, 11:34
Behöver nog ett USB för att göra en riktigt clean install av Win10 så jag gick tillbaka till Win8. Så sjukt mycket buggar, går inte ens att stänga av touchpadden på datorn så den måste vara aktiverad hela tiden....

Bara ett problem. Min ena SSD disk har bara 9 av 94GB ledigt (det ska vara två 125GB diskar egentligen). Hur är det ens möjligt? Har bara CS:GO installerat och det tar bara ett par GB... Wtf?

Agitator
2016-02-18, 14:19
Behöver nog ett USB för att göra en riktigt clean install av Win10 så jag gick tillbaka till Win8. Så sjukt mycket buggar, går inte ens att stänga av touchpadden på datorn så den måste vara aktiverad hela tiden....

Bara ett problem. Min ena SSD disk har bara 9 av 94GB ledigt (det ska vara två 125GB diskar egentligen). Hur är det ens möjligt? Har bara CS:GO installerat och det tar bara ett par GB... Wtf?

Låter som du har en gammal installation kvar på C:

Titta efter en mapp på C: som heter windows.old eller liknande.

Det är lite rörigt i din text. Har du windows 8 nu? En clean install av win10 var buggig?