handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 [53] 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Akerhage
2014-03-22, 09:48
Installera om Flash player och se om det fungerar.

skickat från min Nallebjörn

Melinda
2014-03-22, 09:59
Kolla om några av dina plugins behöver uppdateras på https://www.mozilla.org/en-US/plugincheck/

Fanns några som jag fattade som behövdes uppdatera. Några Adobe program, vlc... Ska jag trycka på up date?

Installera om Flash player och se om det fungerar.

skickat från min Nallebjörn

Akerhage
2014-03-22, 10:01
Japp. Kör på. Kolla även Java, flash med så du har dem korrekt installerade

skickat från min Nallebjörn

Melinda
2014-03-22, 10:11
Japp. Kör på. Kolla även Java, flash med så du har dem korrekt installerade

skickat från min Nallebjörn

Men, när jag trycker på uppdatera kommer det upp att jag ska ladda ner programmet. Jag har det alltså inte alls längre?
Gud vad jag känner mig korkad :P Varför kan saker inte bara funka -_-

xcv
2014-03-22, 10:17
Efter att ha använt tre olika programvaror, 2 olika USB och olika guider gick det till slut. Jösses alltså.

Tack för hjälpen!

Lite sent nu, men kom du på vad felet var? En tanke som slog mig direkt var att USB-minnet kanske använde filsystemet FAT32, som bara stöder filer upp till typ 4gb. (win7.iso bör väl vara större än så?)

Ska man hantera större filer än så på ett USB-minne får man formatera om det och använda filsystemet NTFS. Vet att jag stött på det problemet någon gång när jag försökt flytta en stor fil.

Skönt att det löste sig iaf!

Juxta
2014-03-22, 11:17
kör inbrännda texter alternativt skaffa hdmi kabel... stabilt som fan som dr alban skulle sagt.

Jo, inbrända texter är väl min sista utväg. Har hittat ett bra program för det sen tidigare men ville undvika den processen helst.
HDMI-sladd är uteslutet tyvärr.

Akerhage
2014-03-22, 11:29
Men, när jag trycker på uppdatera kommer det upp att jag ska ladda ner programmet. Jag har det alltså inte alls längre?
Gud vad jag känner mig korkad :P Varför kan saker inte bara funka -_-

De flesta uppdateringar måste ju laddas ner, så det du upplever som att du måste installera om hela programmet igen kanske bara är en uppdatering. Du behöver nog inte vara så rädd för att uppdatera eller installera så länge det inte är något helkonstigt program.

hahavaffan
2014-03-22, 11:59
Jo, inbrända texter är väl min sista utväg. Har hittat ett bra program för det sen tidigare men ville undvika den processen helst.
HDMI-sladd är uteslutet tyvärr.Jag förutsätter att TVn har HDMI, och då kan du skaffa en ChromeCast som ihop med Plex spelar i princip allt trådlöst. Har inte hunnit prova själv, men tänkte köpa en imorgon och leka lite. Tänker skaffa en sovrums-TV och då är sladdar (gärna strömsladd också) helt uteslutet..

Juxta
2014-03-22, 12:11
Jag förutsätter att TVn har HDMI, och då kan du skaffa en ChromeCast som ihop med Plex spelar i princip allt trådlöst. Har inte hunnit prova själv, men tänkte köpa en imorgon och leka lite. Tänker skaffa en sovrums-TV och då är sladdar (gärna strömsladd också) helt uteslutet..

Det var min tanke, har kollat på Chromecast men är osäker på om Plex kan hantera undertexter..? Man vill ju inte behöva spela upp genom en tab i Chrome browsern.

hahavaffan
2014-03-22, 12:19
Det var min tanke, har kollat på Chromecast men är osäker på om Plex kan hantera undertexter..? Man vill ju inte behöva spela upp genom en tab i Chrome browsern.Plexservern transcodar vad jag vet så att du får subs till de filmer/avsnitt du har det.

Juxta
2014-03-22, 13:17
Plexservern transcodar vad jag vet så att du får subs till de filmer/avsnitt du har det.

Trevligt!! Jag ska köpa en Chromecast i helgen då och testa. 300kr är ju ingen kostnad.

hahavaffan
2014-03-22, 13:55
Trevligt!! Jag ska köpa en Chromecast i helgen då och testa. 300kr är ju ingen kostnad.Precis, samma här!

Melinda
2014-03-22, 20:32
De flesta uppdateringar måste ju laddas ner, så det du upplever som att du måste installera om hela programmet igen kanske bara är en uppdatering. Du behöver nog inte vara så rädd för att uppdatera eller installera så länge det inte är något helkonstigt program.

Blir tokig på detta! *gah!*
Vad mer kan man göra förutom att avinstallera/installera och uppdatera? Det funkar inte ett dugg bättre *grr27*

Akerhage
2014-03-22, 20:53
Ja det är svårt säga. När börja det krångla? Inga virus? I värsta fall får du köra chrome istället då. Svårt säga på rak arm vad det beror på tyvärr :/

skickat från min Nallebjörn

R Scarpa27
2014-03-22, 20:58
Blir tokig på detta! *gah!*
Vad mer kan man göra förutom att avinstallera/installera och uppdatera? Det funkar inte ett dugg bättre *grr27*

uppdatera ej genom webben utan ladda ner installationsfilen och installera genom datan så tror jag det kommer funka....

MasterChief
2014-03-23, 08:28
Hej tråden,

Jag har gigabitlina men utnyttjar 10% av kapaciteten eftersom jag kör trådlöst. Nu funderar jag på att skaffa en NAS som jag kör trådat till routern. Men säg att jag ska...hrm...ordna senaste japanska tentakelporren på bluray så vill man ju ha övriga 90% också. Hur blir hastigheten om jag surfar med iMacen och sparar sakerna på NAS:en? Blir datorn en tröskel då eller går det att få nedladdningen att direkt gå till NAS:en? Fan vilken noobfråga men så är det. Jag fattar inte mer när det gäller nätverk.

Jockefoten
2014-03-23, 10:07
Vad för typ av "NAS" ska du ha? En vanlig dator som är direkt ansluten till din router? I så fall kan du ju sätta upp ett fjärrskrivbord eller en molntjänst som du ansluter din Mac, telefon och andra enheter till och starar nedladdningar därifrån.

MasterChief
2014-03-24, 08:42
Vad för typ av "NAS" ska du ha? En vanlig dator som är direkt ansluten till din router? I så fall kan du ju sätta upp ett fjärrskrivbord eller en molntjänst som du ansluter din Mac, telefon och andra enheter till och starar nedladdningar därifrån.

En NAS som går att fjärrstyra från min MAC, men där nedladdningsfilerna inte går via min dator (som är trådlöst ansluten). Jag vill helt enkelt ha en NAS som kan lagra material och utnyttja fulla kapaciteten i min gigabitlina och fjärrstyras från mina datorer (som du beskriver alltså). Sedan att jag hämtar materialet från NAS:en till datorn trådlöst gör inte så mycket. Har du tips på en modell som funkar så?

Menigar
2014-03-24, 08:49
En NAS som går att fjärrstyra från min MAC, men där nedladdningsfilerna inte går via min dator (som är trådlöst ansluten). Jag vill helt enkelt ha en NAS som kan lagra material och utnyttja fulla kapaciteten i min gigabitlina och fjärrstyras från mina datorer (som du beskriver alltså). Sedan att jag hämtar materialet från NAS:en till datorn trådlöst gör inte så mycket. Har du tips på en modell som funkar så?
många NAS:ar har inbyggda torrent-funktioner, läs runt lite på de du är intresserad av. även de större open source NAS-operativsystemen har torrentklienter och en del moderna routrar kan hantera torrent-protokoll(tänker främst på asus mer avancerade modeller).

tntballe
2014-03-24, 09:04
En NAS som går att fjärrstyra från min MAC, men där nedladdningsfilerna inte går via min dator (som är trådlöst ansluten). Jag vill helt enkelt ha en NAS som kan lagra material och utnyttja fulla kapaciteten i min gigabitlina och fjärrstyras från mina datorer (som du beskriver alltså). Sedan att jag hämtar materialet från NAS:en till datorn trådlöst gör inte så mycket. Har du tips på en modell som funkar så?

Har en av denna tillverkare och är nöjd. Osäker på nedladdningskapacitet, men är användarvänligt och har smidiga appar. Har egen fjärrstyrd torrentfunktion.
http://www.synology.com/sv-se/

Valde den pga låg ljudnivå.

MasterChief
2014-03-24, 17:04
många NAS:ar har inbyggda torrent-funktioner, läs runt lite på de du är intresserad av. även de större open source NAS-operativsystemen har torrentklienter och en del moderna routrar kan hantera torrent-protokoll(tänker främst på asus mer avancerade modeller).

Har en av denna tillverkare och är nöjd. Osäker på nedladdningskapacitet, men är användarvänligt och har smidiga appar. Har egen fjärrstyrd torrentfunktion.
http://www.synology.com/sv-se/

Valde den pga låg ljudnivå.

Tack båda för input!

Bonepuff
2014-03-26, 09:41
Hej. Vill köpa en ny dator från Inet och jag undrade om någon kunde ta en titt på det och säga va de tycker. Den behöver inte klara max inställningar på de mest krävande spelen som är ute. Kan tänka mig lägga ut 10.000 så jag kommer att lägga till en ssd och kanske ändra något annat. Tack för svar. Har kollat på;

http://www.inet.se/produkt/1517135/taurus-experienced-gtx-750-ti-3-in-game-spel-varda-950-kr

Pahwn
2014-03-26, 17:38
Hej. Vill köpa en ny dator från Inet och jag undrade om någon kunde ta en titt på det och säga va de tycker. Den behöver inte klara max inställningar på de mest krävande spelen som är ute. Kan tänka mig lägga ut 10.000 så jag kommer att lägga till en ssd och kanske ändra något annat. Tack för svar. Har kollat på;

http://www.inet.se/produkt/1517135/taurus-experienced-gtx-750-ti-3-in-game-spel-varda-950-kr

För det du ska ha den till så fungerar den alldeles utmärkt, vill du uppgradera gfx i framtiden så bör du nog kolla på ett nätagg med mer effekt. Men som sagt, i övrigt duger den åt dagens spel.

ShippEn
2014-03-26, 17:57
Hej. Vill köpa en ny dator från Inet och jag undrade om någon kunde ta en titt på det och säga va de tycker. Den behöver inte klara max inställningar på de mest krävande spelen som är ute. Kan tänka mig lägga ut 10.000 så jag kommer att lägga till en ssd och kanske ändra något annat. Tack för svar. Har kollat på;

http://www.inet.se/produkt/1517135/taurus-experienced-gtx-750-ti-3-in-game-spel-varda-950-kr

Jag skulle hellre rekommendera att du köper via komplett, där kan du själv enkelt konfigurera datorn och ta dem delarna du vill lägga extra på.

Beställde där ifrån för ett par månader sen, riktigt nöjd med datorn, enkelt att göra beställning och går snabbt att få hem den!

Annars har du en här som är på 2.000kr kampanjpris tills 31:e.
https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-gtx770-edition/10796

King Grub
2014-03-26, 18:11
Jag skulle hellre rekommendera att du köper via komplett, där kan du själv enkelt konfigurera datorn och ta dem delarna du vill lägga extra på.

Som om man inte skulle kunna göra det på Inet.

Rikard Jansson
2014-03-26, 19:13
1. Finns det några snabbfixar för att datorn ska orka med mer? Har rensat hårddisken på massa skräp, men sen då?

2. Vilka processer kan jag avsluta här? (ska spela lol, och inser att jag kan stänga ner chrome och paint tills dess)
http://i.imgur.com/M6RQHJ0.jpg

R Scarpa27
2014-03-26, 19:18
1. Finns det några snabbfixar för att datorn ska orka med mer? Har rensat hårddisken på massa skräp, men sen då?

2. Vilka processer kan jag avsluta här? (ska spela lol, och inser att jag kan stänga ner chrome och paint tills dess)

här har du en guide att läsa bra sådan.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.303930/fimpa-processerna--8-steg-till-en-snabbare-pc

Rikard Jansson
2014-03-26, 19:22
här har du en guide att läsa bra sådan.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.303930/fimpa-processerna--8-steg-till-en-snabbare-pc

Tack! problemet är bara att jag forfarande inte vet vilka jag kan stänga av :D

vicarious
2014-03-26, 19:26
Googla processens namn brukar kunna ge hyfsade svar om inte beskrivningen som finns räcker.

Evankhell
2014-04-03, 07:07
Kan någon förklara hur "hz" fungerar på skärmar? T.ex skillnaden mellan 60hz, 120 hz och 144hz.

Ska nämligen köpa ny skärm och letar efter en prisvärd skärm för ca 2 500;-

WHITEFOLKS
2014-04-03, 07:21
Det är uppdateringsfrekvensen, hur många gånger per sekund den klarar av att visa en ny bild.

Evankhell
2014-04-03, 07:23
Det är uppdateringsfrekvensen, hur många gånger per sekund den klarar av att visa en ny bild.

Märker ögonen skillnad? Eller det bara gör att spel eller film flyter på bättre?

Dreas
2014-04-03, 07:27
Ända sedan jag bytte till en ny SSD har jag haft problem. Kommer till datorn och så vill den reparera något i Windows. Slår jag alltså på datorn och sedan går iväg så hinner jag inte välja starta windows normalt.

Jag slår av datorn helt vanligt och ser inga problem när jag går ifrån datorn. Ändå så är den knäpp 1-2 ggr i veckan när jag slår på datorn. Tankar? Det är en Intel 520 jag har tror jag.

King Grub
2014-04-03, 07:30
Märker ögonen skillnad? Eller det bara gör att spel eller film flyter på bättre?

Vissa tycker att dom ser skillnad, andra inte.

Observera att om du skall upp i 120 fps i moderna spel med höga inställningar måste du också ha 2-3 bra grafikkort i datorn samtidigt, annars når du inte dit i vilket fall som helst.

King Grub
2014-04-03, 07:31
Ända sedan jag bytte till en ny SSD har jag haft problem. Kommer till datorn och så vill den reparera något i Windows. Slår jag alltså på datorn och sedan går iväg så hinner jag inte välja starta windows normalt.

Jag slår av datorn helt vanligt och ser inga problem när jag går ifrån datorn. Ändå så är den knäpp 1-2 ggr i veckan när jag slår på datorn. Tankar? Det är en Intel 520 jag har tror jag.

Installerade du om Windows från grunden när du bytte till den nya SSDn?

Menigar
2014-04-03, 07:32
Spontan tanke är att något blev fel när du la över windows på den nya disken. Har du kvar din windowsinstallation nånstans?

Haft liknande problem när jag bytt systemdisk utan att installera om.

EDIT: King Grub är kolozzeums lucky luke

Ajemän
2014-04-03, 07:50
Märker ögonen skillnad? Eller det bara gör att spel eller film flyter på bättre?

Enorm skillnad i spel ffa.

Jag märker dock i Windows om skärmen är inställd på 60hz istället för 120/144. Musen hackar, och när man drar runt fönster etc så hackar det.

120/144hz är najs, men som Windowsräv hade jag inte lagt mer än några hundringar för det.

Evankhell
2014-04-03, 07:53
Vissa tycker att dom ser skillnad, andra inte.

Observera att om du skall upp i 120 fps i moderna spel med höga inställningar måste du också ha 2-3 bra grafikkort i datorn samtidigt, annars når du inte dit i vilket fall som helst.

Ok, tackar för svar.

Nu är det bara att leta fram en prisvärd skärm.


Vad tycks om? Benq XL2411T (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1482229)

Evankhell
2014-04-03, 07:54
Enorm skillnad i spel ffa.

Jag märker dock i Windows om skärmen är inställd på 60hz istället för 120/144. Musen hackar, och när man drar runt fönster etc så hackar det.

120/144hz är najs, men som Windowsräv hade jag inte lagt mer än några hundringar för det.

Skönt att höra, eftersom jag har börjat lira CS igen :hbang:

Dreas
2014-04-03, 07:54
Installerade du om Windows från grunden när du bytte till den nya SSDn?Japp. Det gör jag alltid, känns som om att man ber om problem annars.

Spontan tanke är att något blev fel när du la över windows på den nya disken. Har du kvar din windowsinstallation nånstans?

Haft liknande problem när jag bytt systemdisk utan att installera om.

EDIT: King Grub är kolozzeums lucky lukeHar en skiva faktiskt och. Har installerat om ifrån scratch, skulle inte göra det på något annat sätt såvida jag inte var väldigt tvingad.

Menigar
2014-04-03, 08:01
Senaste firmware på disken?

Dreas
2014-04-03, 08:03
Senaste firmware på disken?Då hade jag iaf. Nu vet jag inte om jag har det. Kan vara värt att titta på.

En snabb googling ger mig att firmware 400i är den senaste till 520 och den är iaf 2 år gammal...

WHITEFOLKS
2014-04-03, 08:16
Spelar du något snabbt fps så märker du nog skillnad på 60/120.

Om man ska köpa en 120+hz skärm och spelar fps rekommenderar jag att man köper en som klarar lightboost, bra skit.

TIMPA
2014-04-03, 08:21
Ända sedan jag bytte till en ny SSD har jag haft problem. Kommer till datorn och så vill den reparera något i Windows. Slår jag alltså på datorn och sedan går iväg så hinner jag inte välja starta windows normalt.

Jag slår av datorn helt vanligt och ser inga problem när jag går ifrån datorn. Ändå så är den knäpp 1-2 ggr i veckan när jag slår på datorn. Tankar? Det är en Intel 520 jag har tror jag.

Problem med Windows installationen är det första jag tänker på, om du har möjlighet så formatera disken och kör installation på nytt.

Edit: Såg att du fått dessa tips redan, hm. Ska fundera lite.

Blue.plz
2014-04-03, 08:26
Ok, tackar för svar.

Nu är det bara att leta fram en prisvärd skärm.


Vad tycks om? Benq XL2411T (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1482229)

Den stora nackdelen med 120+ hz är att det är TN-paneler istället för IPS, vilket medför sämre färg och betraktningsvinklar.

Om du överväger en sådan skärm borde du också veta att G-sync är på väg "snart" (vissa skärmar i juni, skulle ha varit Q1-tidigt Q2). Jag har inte sett någon beskrivning som inte har varit imponerad av den tekniken, dock kommer G-sync-skärmarna att vara dyrare, du måste ha ett modernt nvidia-kort, och vinsterna verkar vara störst vid lägre fps.

Dreas
2014-04-03, 08:26
Problem med Windows installationen är det första jag tänker på, om du har möjlighet så formatera disken och kör installation på nytt.

Edit: Såg att du fått dessa tips redan, hm. Ska fundera lite.Ominstallation kanske hjälper. Har dock aldrig varit med om problem med en grundinstallation av Windows. Iofs, någon gång ska vara den första.

Evankhell
2014-04-03, 09:11
Spelar du något snabbt fps så märker du nog skillnad på 60/120.

Om man ska köpa en 120+hz skärm och spelar fps rekommenderar jag att man köper en som klarar lightboost, bra skit.

Lightboost? Ska jag ta och kolla upp. Hittade denna som verkar rätt lovande, och i min prisklass. 24" 144Hz Full-HD 3D LED-monitor (http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/Acer-GN246HLBbid/201005.3020/)

Den stora nackdelen med 120+ hz är att det är TN-paneler istället för IPS, vilket medför sämre färg och betraktningsvinklar.

Om du överväger en sådan skärm borde du också veta att G-sync är på väg "snart" (vissa skärmar i juni, skulle ha varit Q1-tidigt Q2). Jag har inte sett någon beskrivning som inte har varit imponerad av den tekniken, dock kommer G-sync-skärmarna att vara dyrare, du måste ha ett modernt nvidia-kort, och vinsterna verkar vara störst vid lägre fps.

Tackar för svar, lockande såklart men avstår nog från att vänta med den tekniken eftersom det verkar bli för dyrt. :(

WHITEFOLKS
2014-04-03, 09:42
Lightboost? Ska jag ta och kolla upp. Hittade denna som verkar rätt lovande, och i min prisklass. 24" 144Hz Full-HD 3D LED-monitor (http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/Acer-GN246HLBbid/201005.3020/)



Tackar för svar, lockande såklart men avstår nog från att vänta med den tekniken eftersom det verkar bli för dyrt. :(

Används för att släcka/tända backlighten i synk med hz för att minska motion blur. Blir rätt stor skillnad vid snabba fps.

Den där skärmen har det så den är säkert ok köp i det avseendet, beror lite på hur/vad man gejmar och vad man gör annars med skärmen. 120hz/144hz har oftast/alltid paneler som inte ger riktigt lika bra färger och betraktningsvinklar så det blir en fråga om vad man prioriterar. Givetvis funkar de alldeles utmärkt för film och annat men inte riktigt lika bra :)

Evankhell
2014-04-03, 10:02
Används för att släcka/tända backlighten i synk med hz för att minska motion blur. Blir rätt stor skillnad vid snabba fps.

Den där skärmen har det så den är säkert ok köp i det avseendet, beror lite på hur/vad man gejmar och vad man gör annars med skärmen. 120hz/144hz har oftast/alltid paneler som inte ger riktigt lika bra färger och betraktningsvinklar så det blir en fråga om vad man prioriterar. Givetvis funkar de alldeles utmärkt för film och annat men inte riktigt lika bra :)

Mm, jag förstår vad du menar. Ska ta och utforska lite mer.

Multumesc ;)

WHITEFOLKS
2014-04-03, 10:11
Mm, jag förstår vad du menar. Ska ta och utforska lite mer.

Multumesc ;)


Cu placere.

Har själv benq 2411xt som jag kör med lightboost och det är jätteskillnad mot den budget-lcd jag tvingades köra på innan (när min crt slutligen började strejka för mycket.)

Det är inte riktigt crt-känsla men ganska nära tbh och det är skönt med en skärm man kan lita på och som inte väger 50kg :P

Oljeblixten
2014-04-05, 13:58
Jag har ett problem som blivit mer och mer påtagligt, har ett lite äldre moderkort med integrerat ljudkort som har börjat "glappa" kör med senaste realtek-drivrutinerna till ljudkortet men problemet började redan med tidigare drivrutiner så det är inte dem.

Om jag har enbart gröna - linje ut ansluten kan det stå att två-3 andra portar är anslutna t.ex. Ibland om jag drar upp rutan med vilka portar som är anslutna kan det blinka mellan dem och se ut som ett rave-party ungefär. Ibland funkar det perfekt och ibland helt förjävligt. Sitta i skype osv är därför nästan helt omöjligt ibland.

Såhär ser det ut just nu när enbart Linje in för högtalarna är inkopplad.
http://i7.photobucket.com/albums/y297/gurra700/pissljudkort.jpg

Kan det vara att det är kontakt någonstans där det inte ska vara det? Eller är ljudkortet helt enkelt slut? :/

wo0ord
2014-04-05, 14:43
Hur gör man för att loggas in automatiskt till Windows 8 utan att komma till fältet där man måste skriva in sitt lösenord, för att sen loggas in? Kan man ta bort den funktionen?

cero
2014-04-05, 15:02
Behöver hjälp med att ominstallera Windows 7:

Ja la operativsystemet på ett USB, klickade på "setup", började installera och klickade i "make a new copy of Windows", och valde att installera på C:. Alla program och inställningar blev omställda, men det finns fortfarande massa gamla filer och skräp kvar. I C: finns en mapp som heter "windows.old" där alla gamla filer hamnat, och i D: finns alla filer kvar.

Hur fan rensar jag båda hårddiskarna? Vill att datorn ska vara totalt omställd.

Tack på förhand.

Jockefoten
2014-04-05, 15:08
Behöver hjälp med att ominstallera Windows 7:

Ja la operativsystemet på ett USB, klickade på "setup", började installera och klickade i "make a new copy of Windows", och valde att installera på C:. Alla program och inställningar blev omställda, men det finns fortfarande massa gamla filer och skräp kvar. I C: finns en mapp som heter "windows.old" där alla gamla filer hamnat, och i D: finns alla filer kvar.

Hur fan rensar jag båda hårddiskarna? Vill att datorn ska vara totalt omställd.

Tack på förhand.

Den hårddisken som inte har Windows installerat är ju bara att formatera (högerklicka och välj formatera och snabbformatering). När du sen installerar Windows på din systemdisk så väljer du att formatera den före installation.

cero
2014-04-05, 15:25
När du sen installerar Windows på din systemdisk så väljer du att formatera den före installation.

Hur gör man detta? Har som sagt operativsystemet på ett USB.

Jockefoten
2014-04-05, 15:31
Hur gör man detta? Har som sagt operativsystemet på ett USB.

Kommer det inte upp något alternativ när du ska installera Windows som frågar om du vill formatera hårddisken först?

Eller vänta, menar du att du gör detta medan Windows är igång? I så fall tror jag inte det fungerar, du bör lägga in en boot-bar version av Windows på ett USB och Boota USB't när du startar datorn.

OBS se till att du ha din produktnyckel innan du formaterar datorn.

Olegh
2014-04-05, 15:32
Du måste* boota från USB-minnet.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne


*Det finns mer avancerade tillvägagångssätt.

cero
2014-04-05, 16:55
Steg 1-6 i länken ovan har jag redan gjort. Detta hittar jag dock inte:

Starta om datorn och gå in i BIOS/UEFI. Välj att att starta (boot) från USB-minnet

När jag startar datorn kommer den svarta rutan fram med vit text och rubriken "Windows boot menu" där det finns två likadana "Windows 7" alternativ som skickar mig direkt till logga in-rutan, och sedan finns det "advaced alternatives" på F8 men jag hittar inget där det står något om Boot från USB eller likn. Däremot kan man gå in på en command-tolk från den menyn. Kan jag knappa in något där kanske?

Jockefoten
2014-04-05, 16:56
Innan Windows-alternativen kommer upp så ska du gå in i bios. Testa att klicka på Del-knappen.

cero
2014-04-05, 16:59
Innan Windows-alternativen kommer upp så ska du gå in i bios. Testa att klicka på Del-knappen.

Delete? Haha.

Är inte särskilt teknisk nej....... cofffee

Jockefoten
2014-04-05, 17:00
Mm. Det borde står vilken tangent du ska trycka på.

cero
2014-04-05, 17:22
Gick in på "boot"-fliken på BIOS och där står det "Boot priority order" och 3 olika alternativ. "Slimtype + siffror", "generic storage device" och den sista är bara random siffror. Storage device låter lite som ett USB så jag satte den på nummer 1, sparade och avslutade men det verkade inte funka heller.

Jockefoten
2014-04-05, 17:24
Vad har du för moderkort?

cero
2014-04-05, 17:27
Inte den blekaste, men datorn är en ASUS laptop.

Jockefoten
2014-04-05, 17:29
Om du ta reda på vad Bios'et heter så kan jag kanske guida dig. Annars:

Testa samtliga alternativ. Testa om du kan inaktivera hårddiskarna någonstans.

cero
2014-04-05, 17:40
"BIOS version/type: American Megatrends Inc K53E.216"

Denna du syftar på? Det är också rubriken när man går in på menyn.

Jockefoten
2014-04-05, 17:44
Första googlingen gav denna YT-guiden.
https://www.youtube.com/watch?v=lpngkkUkik0

Den är på spanska(?).

Men den visar engelska bilder på ditt Bios och hur du ändrar till USB.

tp_88
2014-04-05, 19:07
Finns det någon wifi-lösning till rimliga pengar där anslutna enheter flyttas runt mellan router/extendrar/accesspunkter inom samma nät beroende på vilken sändare som ger starkast signal för tillfället, utan att man behöver koppla bort från nätet först?

cero
2014-04-05, 19:40
Första googlingen gav denna YT-guiden.
https://www.youtube.com/watch?v=lpngkkUkik0

Den är på spanska(?).

Men den visar engelska bilder på ditt Bios och hur du ändrar till USB.

Nu löste det sig. Gick bananas på BIOS-menyn och ändrade 5-6 olika saker till "Generic storage device", och då fungerade det. Kanske finns ett litet geni inom mig trots allt. ;) Stort tack för hjälpen!

Tack till Olegh också.

Donner
2014-04-06, 10:36
Är på jakt efter ny router. Har 100/100 lina och fill kunna utnyttja den till max (helst). Vi streamar även ofta serier i hd samtidigt. Räckvidden måste klara upp till drygt 5 meter utan att tappa hastighet. Det allra viktigaste är att den är stabil då jag har en sql server som är nästintill livsnödvändig för tillfället. Priset ska helst vara under 1000-lappen men förstår att det kanske inte går med kraven jag har.

Någon som sitter på några bra tips?

King Grub
2014-04-06, 10:38
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

hahavaffan
2014-04-06, 10:49
"Livsnödvändig SQL-server" låter ju dock som mer än en 1000-kronorsrouter för hemmabruk, men det får du själv avgöra så klart vad det är värt. Jag har en N66U som grubben länkar till, och den förvisso väldigt stabil och bra.

Donner
2014-04-06, 10:50
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Tack! :)

Donner
2014-04-06, 10:51
"Livsnödvändig SQL-server" låter ju dock som mer än en 1000-kronorsrouter för hemmabruk, men det får du själv avgöra så klart vad det är värt. Jag har en N66U som grubben länkar till, och den förvisso väldigt stabil och bra.

Överdrev något men den får absolut inte gå ner när vi redovisar vårat projekt :)

_slipknot1_
2014-04-06, 10:51
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Har själv den routern, efter testat några andra som strulat pga för många inkopplade klienter. Med "Black knight" försvann problemen direkt. Givet köp!

hahavaffan
2014-04-06, 10:52
Överdrev något men den får absolut inte gå ner när vi redovisar vårat projekt :)Gött, då är den utmärkt!

Donner
2014-04-06, 10:58
Litar på kolo! Lagt in en beställning nu :) Tack!

cero
2014-04-06, 16:00
Vad är skillnaden mellan 32bit/64bit när det gäller simpla program som Winrar, VLC osv?

Jockefoten
2014-04-06, 16:18
Det handlar om hur effektivt ramminnet används. Har du <4 gb ramminne så kommer 64 bit fungerar bättre.

MtotheM
2014-04-06, 16:36
Det handlar om hur effektivt ramminnet används. Har du <4 gb ramminne så kommer 64 bit fungerar bättre.

Nja. Om du har 64-bit så kommer du kunna använda mer än 4gb, men det betyder inte att du kommer komma åt denna snabbare nödvändigtvis. Det kan dessutom finnas skillnader i exekveringshastighet där stora tal endast behöver en cykel på 64-bit, medan dom behöver flera på 32b. Samtidigt så tar 64-bits program oftast mer minne och kan därför bli segare på grund av cache-användning.

Control_61
2014-04-08, 07:12
Hej!

Jag köpte precis en ny Macbook Air för att ersätta min 4-5 år gamla Pro. Problemet med Airen är att den inte verkar klara av att streama upp filmer på TVn.

Varken via apple tv eller via hdmi-kabel direkt ansluten. Det laggar och blir inget flyt, oavsett om jag spelar upp 720p eller dvdrip.
På själva datorn är det inga problem att spela upp ens 1080p, och jag har flera vänner som klarar av att streama sina filmer.

Är det helt enkelt så att datorn inte pallar med det? Eller finns det någon inställning eller något jag kan göra åt det?

Donner
2014-04-09, 16:51
Fått hem min router nu. Asus RT-n66u och har lite problem med den. Det känns inte som att den utnyttjar min 100/100 lina till fullo. Det andra problemet är att om jag laddar ner något och spelar samtidigt laggar jag fruktansvärt mycket. Testade att byta till 5 ghz nätet men det hjälpte inte (om jag nu gjorde rätt). Någon som vet vad jag gör för fel?

Donner
2014-04-09, 21:47
Löste det, hade gjort fel när jag bytte till 5 ghz. Satte dessutom in den i vardagsrummet där jag har alla datorer så nu får jag ut full hastighet :)

Holmeros
2014-04-10, 11:24
Hur bred och hög (i mm) är bilden på en 22" skärm med aspect ration 16:10 ?

Edit: 478 x 300 ?

Morrris
2014-04-10, 11:46
447 x 355 mm

tp_88
2014-04-10, 14:43
Hur döljer/blockerar man smidigast en DLNA-server för alla enheter i nätverket utom några få som jag väljer?

Tuniz
2014-04-10, 21:07
någon som kan förgylla min vardag?

Jag har google.com som startsida men när man öppnar chrome från skrivbordet / startmenyn så står det "badoo.com/startpage"

har vart medlem på badoo innan men är det inte längre och har tagit bort kontot men det vägrar försvinna, även när jag ändrar inställningar för ny startsida.

cero
2014-04-13, 16:32
Ungefär hur mycket behöver man lägga på en färdig dator om man vill att den ska klara allt på marknaden på högsta inställningar (eller kanske inte överdriven pimpad grafik, men ändå högt)?

mangemani
2014-04-16, 16:49
efter nått års letande så har jag äntligen hittat ett utav mina retro minnen då det gäller spel.
blev väldigt glad men glädjen sprack direkt då jag försökte starta det och det stod i en ruta att programmet inte är kompatibelt med mitt OS.
kan man på något sätt komma runt detta?

Jockefoten
2014-04-16, 19:43
efter nått års letande så har jag äntligen hittat ett utav mina retro minnen då det gäller spel.
blev väldigt glad men glädjen sprack direkt då jag försökte starta det och det stod i en ruta att programmet inte är kompatibelt med mitt OS.
kan man på något sätt komma runt detta?

Högerklicka på spelets .exe-fil. Välj egenskaper, där inne klickar du på kompatibilitet, testa att experimentera lite med alternativen där.

King Grub
2014-04-16, 19:57
Är det ett 16-bitarsprogram som du försöker köra på ett 64-bitars OS?

http://www.pcworld.com/article/2045345/run-an-old-program-on-a-new-pc.html

mangemani
2014-04-16, 20:10
Högerklicka på spelets .exe-fil. Välj egenskaper, där inne klickar du på kompatibilitet, testa att experimentera lite med alternativen där.

det var det första jag gjorde, tror jag testade alla allternativ

Är det ett 16-bitarsprogram som du försöker köra på ett 64-bitars OS?

http://www.pcworld.com/article/2045345/run-an-old-program-on-a-new-pc.html

satan, så den länken var den sista spiken i kistan då, för det är ett 16-bits spel och jag kör med ett 64-bits OS:(

men går det inte om man kör med nått DOS program då? det är ett DOS program. eller går det iaf inte?

wo0ord
2014-04-16, 20:12
Hur gör man för att loggas in automatiskt till Windows 8 utan att komma till fältet där man måste skriva in sitt lösenord, för att sen loggas in? Kan man ta bort den funktionen?

Anyone?

R Scarpa27
2014-04-16, 20:14
det var det första jag gjorde, tror jag testade alla allternativ



satan, så den länken var den sista spiken i kistan då, för det är ett 16-bits spel och jag kör med ett 64-bits OS:(

men går det inte om man kör med nått DOS program då? det är ett DOS program. eller går det iaf inte?

dosbox... många spel är ombyggda till moderna datorer och kopplar om själv genom dosbox osv.. vilket spel är det?

R Scarpa27
2014-04-16, 20:17
Anyone?

För att slippa inloggningen kan du göra likadant som i Windows 7 och även tidigare operativsystem. Gå till startskärmen och skriv

netplwiz

Starta programmet. I fönstret Användarkonton, markera det konto det gäller och ta sedan bort bocken vid "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn". Klicka på Verkställ. Ange ditt lösenord och bekräfta det.

Sedan ska du inte behöva logga in mer. @ som innan & google.

mangemani
2014-04-16, 20:27
dosbox... många spel är ombyggda till moderna datorer och kopplar om själv genom dosbox osv.. vilket spel är det?

wrestlemania arcade game, det som fanns till genesis men även senare till PS1.

dosbox är nu nedladdat, men jag är lite förvirrad nu på dessa kommandon man måste skriva.
jag har spelet på en utav mina HDD, inte i någon undermapp eller nått, typ G:\wwfarcade\spelfiler, exakt så är pathen, men hur gör jag får att komma in i den HDD, in i mappen och starta spelet? vilket kommando ska jag skriva?

R Scarpa27
2014-04-16, 20:35
wrestlemania arcade game, det som fanns till genesis men även senare till PS1.

dosbox är nu nedladdat, men jag är lite förvirrad nu på dessa kommandon man måste skriva.
jag har spelet på en utav mina HDD, inte i någon undermapp eller nått, typ G:\wwfarcade\spelfiler, exakt så är pathen, men hur gör jag får att komma in i den HDD, in i mappen och starta spelet? vilket kommando ska jag skriva?

brukar finnas instruktioner med till dosbox finns dock väldigt många spel som är förinstallerade med kommandon kopplade till dosbox så man bara trycker på exe filen som vanligt så sköter sig allt självt... men läs instruktionen så kommer du lista ut det.

läs här om dosbox och just wrestlrmania :D

länk: http://www.glennsguides.com/2009/03/wwf-wrestlemania-dos-pc-game-free.html

mangemani
2014-04-16, 21:02
fel wrestlemania i länken:D
the arcade game var det jag menade:P
men det gick fin fint ändå, var bara att skiffta om lite bokstäver och sen funkade det:)
tack

du råkar inte veta hur man tex får hel skärm och hur man ändrar button config?

wo0ord
2014-04-18, 08:19
För att slippa inloggningen kan du göra likadant som i Windows 7 och även tidigare operativsystem. Gå till startskärmen och skriv

netplwiz

Starta programmet. I fönstret Användarkonton, markera det konto det gäller och ta sedan bort bocken vid "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn". Klicka på Verkställ. Ange ditt lösenord och bekräfta det.

Sedan ska du inte behöva logga in mer. @ som innan & google.

Tack så mycket!

Yes
2014-04-18, 14:56
Någon som vet om GTX680 brukar gå att få tag på till bra priser? Webhallen ska ha dryga 3300Kr, vilket är lite väl dyrt för ett gammalt kort. De jag hittat beggat hittils har inte varit billiga heller...

Skulle annars sitta fint med ett sånt kort då jag vet att de går att Quadro-modda.

timoat
2014-04-18, 20:34
Kan man använda vanligt bläckstråleskrivarpapper i en laserskrivare? Farsan har problem med sin nya sammsung Express C460, kan inte få den att funka.

CrazyJoeDavola
2014-04-19, 11:02
Någon som har bra koll på vilken färdigbyggd speldator man ska välja. Tänkte köpa från någon av de stora sidorna, webhallen, inet, cdon, komplett m.fl. Spelar inte så stor roll vilken sida. Det jag vill ha är intel och geforce. Tänkte lägga ca 10-14 000 exkl skärm. Var får man bäst byggkvalité, bästa komponenter? Windows 8.1 vore ju bra också. Kanske finns några bra kampanjer nu? Officepaketet vore ju bra.

Tyst och inget blinkande vore bra också samt bra nätverk koppling till tv.

Yes
2014-04-20, 14:11
Köpte ett apple-tangentbord idag och tänkte installera drivrutinerna genom bootcamp. Jag kör Windows 8.1 och det enda Apple med den är just tangentbordet. Trött i huvudet som jag är tänker jag inte på att jag bara behöver tangentbordsdrivrutinen, så jag lyckas installera rubbet.

Nu lyckas jag inte rensa skiten från datorn. Någon som vet hur man gör?

cero
2014-04-21, 20:38
Ungefär hur mycket behöver man lägga på en färdig dator om man vill att den ska klara allt på marknaden på högsta inställningar (eller kanske inte överdrivet pimpad grafik, men ändå högt)?

Bump. Är det uppåt 20k eller räcker det med 10-15?

hahavaffan
2014-04-21, 20:41
Kan man använda vanligt bläckstråleskrivarpapper i en laserskrivare? Farsan har problem med sin nya sammsung Express C460, kan inte få den att funka.Jadå.

astrodog
2014-04-26, 10:11
någon som kan förgylla min vardag?

Jag har google.com som startsida men när man öppnar chrome från skrivbordet / startmenyn så står det "badoo.com/startpage"

har vart medlem på badoo innan men är det inte längre och har tagit bort kontot men det vägrar försvinna, även när jag ändrar inställningar för ny startsida.

Och detta skylter du med helt öppet?

OnT: När fungerar google.com som startsida då?

Ajemän
2014-04-26, 10:15
Bump. Är det uppåt 20k eller räcker det med 10-15?

Med eller utan skärm, tangentbord och mus?

astrodog
2014-04-26, 10:15
Vad är skillnaden mellan 32bit/64bit när det gäller simpla program som Winrar, VLC osv?

För simpla grejer är det ingen skillnad och 32-bit rekommenderas.

cero
2014-04-26, 10:23
Med eller utan skärm, tangentbord och mus?

Med.

Olegh
2014-04-26, 11:13
Med.

Runt 15 ger mer prisvärde och kommer prestera väldigt bra. Gå upp till 20 så behöver man knappt kompromissa alls.

Juxta
2014-04-28, 10:14
Jag avskyr Apple-datorer. Men är tvungen att jobba med dom.

Någon som vet varför mina filer bara försvinner?

Jag exporterar ut t.ex en .mp4-fil från Adobe Premiere, ser att filen finns där, den kan även ligga kvar flera timmar senare, eller en hel dag, men sen helt plötsligt är den borta. Alla exporteringar för en dag kan vara som bortblåsta, ser ut som hela katalogen är tömd.

mangemani
2014-05-02, 13:09
kan man ta en extern HDD från sin PC och koppla in den i PS3an?
har hållit på med en massa USB minnen hit och dit och är aningen less på att föra över filer hit och dit samt det begränsade utrymmet, så varför inte bara ta en utav mina stora externa, föra över allt och sedan använda som lagrings utrymme för filmer till PS3an.
men går det? eller måste man formatera om HDD till något annat format?

mangemani
2014-05-02, 13:54
hmm,läste runt lite och såg att det måste vara i FAT32 format, min är i NTFS förmat.
gick ju givetvis att använda HDD på PS3an, men då krävdes det tydligen att man måste deleta partionen och formatera.
men finns det inget annat sätt? det är en 1 TB HDD och hela den är nästan full, har inte plats på mina andra heller så att föra över går ej, kan man komma runt det hela?

cero
2014-05-02, 19:27
Går det att installera om Windows XP utan skiva? Har bara serienyckeln.

På min dator med Windows 7 så kunde jag bara ladda ner en .iso, kasta över den på ett USB och sedan installera om. Går det inte med XP? Har sökt runt en del men det verkar inte finnas några enkla lösningar.

Ajemän
2014-05-02, 19:45
hmm,läste runt lite och såg att det måste vara i FAT32 format, min är i NTFS förmat.
gick ju givetvis att använda HDD på PS3an, men då krävdes det tydligen att man måste deleta partionen och formatera.
men finns det inget annat sätt? det är en 1 TB HDD och hela den är nästan full, har inte plats på mina andra heller så att föra över går ej, kan man komma runt det hela?

Detta gratisprogram ska tydligen kunna göra om till FAT32 utan att man förlorar data, men har inte provat själv

http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html

kaer
2014-05-03, 16:31
När jag spelar spel (dota2) får jag tillfälliga sk lagspikes. Det fryser i kanske 1-3 sekunder.
Hur kan jag på bästa sätt mäta det? Jag gissar alltså att det beror på min uppkoppling.

Just nu provar jag att köra ping www.google.se och då får jag någon gång i minuten request timeout eller en ping på 1500-2500+ms.
Någon bra gratis-tool eller annat?

R Scarpa27
2014-05-03, 18:29
När jag spelar spel (dota2) får jag tillfälliga sk lagspikes. Det fryser i kanske 1-3 sekunder.
Hur kan jag på bästa sätt mäta det? Jag gissar alltså att det beror på min uppkoppling.

Just nu provar jag att köra ping www.google.se och då får jag någon gång i minuten request timeout eller en ping på 1500-2500+ms.
Någon bra gratis-tool eller annat?

kika även så inte spotify ligger i bakgrunden, kan ställa till det. (om du nu har det)

kaer
2014-05-06, 09:22
kika även så inte spotify ligger i bakgrunden, kan ställa till det. (om du nu har det)

Jaghar spotify, men det körs inte. Jag har hållit ett rätt noggrant öga på processlistan =)

Jarod
2014-05-07, 11:52
Av någon anledning så har jag helt plötsligt problem när jag laddar hem något. Oavsett hur långsamt det går att ladda hem (har 100mbit fiber) så verkar nätverket stanna upp helt utöver nerladdningen. Dvs att jag kan inte ens ladda hem hemsida samtidigt som nerladdningen håller på. Någon som vet vad det kan bero på?

King Grub
2014-05-07, 11:53
Testat att koppla förbi routern?

Jarod
2014-05-07, 11:56
Nej. Får testa det.

Mackan58
2014-05-07, 14:08
Min bärbara dator vill inte starta sen jag flög med den sist (hade den i bagaget). Någon som har några bra tips :)?

hahavaffan
2014-05-08, 07:25
Någon som har lite erfarenhet av nätverk inom företag och som kan komma med input här?

Vi har runt 60 Windows 7-maskiner i en AD-miljö med Windows 2008 Server mm. Trådat och trådlöst nätverk överallt. Trådat så fungerar alltid allting, men genom trådlös uppkoppling så strular vissa datorer, runt 10 stycken gissar jag.
Strulet ligger i att dom inte kan hantera NetBIOS-namn alls trådlöst. Det är inte en och samma modell heller, så att man kan misstänka en viss drivrutin eller nätverkskort, utan det är någon Lenovo från 2009, några HP från 2010 osv. Alla har i princip identiska installationer, endast några få programvaror skiljer (typ Adobe Creative Suite och andra småsaker som är personligt installerade av användarna).
Eftersom att det fungerar på vissa, kan vi inte heller beskylla våra trådlösa APs, för då hade ju alla trådlösa maskiner strulat?
Vi har kollat igenom mängder av inställningar, och allt ser identiskt ut på strulande/icke strulande maskiner. Vi har uppdaterat allt (Windows, BIOS, drivrutiner etc) utan framgång, och alla datorer kör . Snart kastar vi ut dom, eftersom att vissa programvaror kräver att NetBIOS-namnupplösningen fungerar.
FQDN och IP-adress fungerar, men inte NetBIOS. Whhhhyyyyy?

Udd3n
2014-05-08, 07:34
Låter mycket märkligt.. Har bara stött på problem med NetBIOS då datorer inte varit med i domänen/över VPN då man behöver skriva .domän.xx(FQDN) för att den ska hitta.
Testat att "rejoina" någon av dom till domänen? 10 datorerna som krånglar, har du provat dem trådat(har du garanterat..)? Det är inget subnät för det trådlösa? Vad är det för accesspunkter?

mangemani
2014-05-08, 10:43
Detta gratisprogram ska tydligen kunna göra om till FAT32 utan att man förlorar data, men har inte provat själv

http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html

hmm, lät väldigt osäkert, måste nog ha lite mer feedback om programmet:),
vill ju inte köra igång det och vips så finns det inga filer kvar på HDD;).
ingen som kan intyga att programmet gör det som det sägs att det gör?

TIMPA
2014-05-08, 15:22
Min bärbara dator vill inte starta sen jag flög med den sist (hade den i bagaget). Någon som har några bra tips :)?

Prövat den ack så enkla men rätt bra saken att plocka ur batteriet och trycka tillbaka det?

Förmodar att du har det, men man vet aldrig.

Olegh
2014-05-09, 16:17
Är den någon mer som helt plötsligt har fått problem att klicka fram en inbäddad youtube-video till en ny flik? Varken att klicka på den lilla loggan eller videotiteln funkar. Riktigt jäkla störande. Använder Chrome.

RykteT
2014-05-11, 15:04
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig men jag har ett algoritmproblem i min kod i java. Hoppas att någon kan ge mig något tips på hur jag börjar:

Jag har skrivit ett bankprogram som ska kunna ta emot folks ID-nummer för att sedan leta upp alla konton personen har. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska hantera ifall användaren av programmet skriver in text istället för siffror.
Hur skapar jag en algoritm som letar upp vanliga bokstäver i en rad med siffror? :)

Jeffplsgo
2014-05-11, 15:12
Är den någon mer som helt plötsligt har fått problem att klicka fram en inbäddad youtube-video till en ny flik? Varken att klicka på den lilla loggan eller videotiteln funkar. Riktigt jäkla störande. Använder Chrome.

Samma här :(

cero
2014-05-11, 15:52
Går det att installera om Windows XP utan skiva? Har bara serienyckeln.

Bump

Akerhage
2014-05-11, 15:54
Bump

testat detta?
http://www.ehow.com/how_4914963_reinstall-windows-xp-cd.html?ref=Track2&utm_source=ask

cero
2014-05-11, 15:59
testat detta?
http://www.ehow.com/how_4914963_reinstall-windows-xp-cd.html?ref=Track2&utm_source=ask

Åhfan, så enkelt? På min Windows 7-dator var det betydligt krångligare. Ska se om det funkar.

hahavaffan
2014-05-15, 12:31
Pågar och pigor! Hjälp mig.

Jag behöver en fungerande madderfakking proxy som gör att jag surfar med ett USA-kopplat IP. Helst gratis, men om det krävs en slant för att hitta en som _faktiskt_ fungerar, så är det lugnt. Hemsida eller IP att pilla in i inställningarna kvittar, bara skiten fungerar.

kalle_banan
2014-05-18, 15:31
Jag skulle fråga hur man stänger av annoteringar på youtube, men det verkar som att det är en bugg för det tycks inte vara möjligt just nu, kolla in kommentarerna här: http://spsneo.com/blog/2014/03/23/permanently-disable-annotations-youtube-video/

Jag har försökt med följande steg utan framgång:
Jag har gått in på https://www.youtube.com/account_playback och kryssat ur "Visa annoteringar i videklipp", tryckt på spara-knappen men det funkar inte.
Jag provade att rensa alla youtube-cookies och återigen kryssa ur visa annoteringar-rutan men icke.
Inte heller funkade det om jag använde html5-läget, och jag hittade ingen extension eller add-on till Firefox som kan ta bort annoteringar.
Att kryssa ur visa annoteringar i chrome funkade heller inte.

agazza
2014-05-18, 15:45
Min bärbara dator vill inte starta sen jag flög med den sist (hade den i bagaget). Någon som har några bra tips :)?

startar inte överhuvudtaget eller stannar den vid bootup?

agazza
2014-05-23, 14:42
Tjejen måste köpa en stationär för att köra microstation och lite annat.

Jag vill även smyglåna den för att lira spel på så jag har sagt att vi ska dela på den

Hon kommer behöva mycket pixelyta och jag är inte så noga på färgåtergivning, så billiga skärmar med hög upplösning är ett måste.

gärna två 24, eller 27 skärmar, jag funderar på ifall 1080p räcker. gärna så ställbara fästen som möjligt samt tunna ramar.

jag hade tänkt den här datorlådan

http://www.sweclockers.com/recension/18767-phanteks-enthoo-pro

Och jag tänkte vattenkyla den men jag har ingen aning om vad som gäller längre när det gäller delar, jag har inte köpt dator eller vattenkylning på 8 år.


Jag antar att mycket ramminne och ssd är ett måste, delarna ska gärna ha lång garanti och livslängd för det är viktigt att hennes dator är stabil och inte krånglar. Jag vet inte ifall man ska satsa på xeon eller liknande.

Men jag vill ju kunna spela spel också.

Allt ska vattenkylas också, iaf så mycket som möjligt.

budgeten för allt bör vara cirka 12k

Jag kan montera allt själv.

agazza
2014-05-23, 14:56
EDIT. 15 tusen kanske man får säga efter lite kollande

mangemani
2014-05-23, 15:24
var ju i tankarna angående en ny dator för ett tag sedan, men nöjde mig med att köpa ett GTX 780 SC och sätta i min gamla.
nu skulle jag vilja köpa(beroende på priset) resten.
alltså, minne, CPU, möjligtvis ett nytt nätaggregat om 800w är för lite och ett nytt moderkort.
chassit tror jag duger, men är inte säker, men de nya moderkorten lär väl passa in i ett nått år gammalt chassi?

kan man komma undan med 3500kr? top 4000kr och få något som duger ett tag?

KalleBalik
2014-05-24, 11:42
Min brorson tar studenten snart och då han är något av en datanörd så tänkte jag ge honom presentkort på någon nätbutik som säljer datorkomponenter och såna grejjer, har dock noll koll på vilka sidor som är bra så jag tar tacksamt emot tips. Fysisk butik funkar förstås fint det också om det finns några lämpliga.

dauit
2014-05-24, 11:51
Min brorson tar studenten snart och då han är något av en datanörd så tänkte jag ge honom presentkort på någon nätbutik som säljer datorkomponenter och såna grejjer, har dock noll koll på vilka sidor som är bra så jag tar tacksamt emot tips. Fysisk butik funkar förstås fint det också om det finns några lämpliga.


Webhallen eller Inet skulle jag satsa på, beroende på vart han bor.

KalleBalik
2014-05-24, 11:59
Webhallen eller Inet skulle jag satsa på, beroende på vart han bor.

Han bor i Täby så Webhallen blir perfekt, tack för tipset!

King Grub
2014-05-24, 13:18
var ju i tankarna angående en ny dator för ett tag sedan, men nöjde mig med att köpa ett GTX 780 SC och sätta i min gamla.
nu skulle jag vilja köpa(beroende på priset) resten.
alltså, minne, CPU, möjligtvis ett nytt nätaggregat om 800w är för lite och ett nytt moderkort.
chassit tror jag duger, men är inte säker, men de nya moderkorten lär väl passa in i ett nått år gammalt chassi?

kan man komma undan med 3500kr? top 4000kr och få något som duger ett tag?

Då får inga prestandaökningar i spel av att uppgradera moderkort eller CPU om du inte sitter med något väldigt gammalt eller lågbudget i dag.

Exempel:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3834?k=0d6f15fdbebf151e1ff98a4355ae05c9

Det är bara om du spelar i extremt låg upplösning som CPU kan flaska. Annars är det grafikkortet det hänger på. Är det för spel du tänker uppgradera är det troligen helt pengarna i sjön i dag.

timoat
2014-05-24, 13:35
Varför ska det vara så svårt att spela upp en Flashfilm? Jag gillar AVGN, men varje gång jag går in där och ska kolla en av hans videos så hänger de sig efter ca 20 sekunder, även om jag bara har 360 inställt som kvalitet. Sen startar den igen efter 15 sekunder och spelar i ca 5, sen samma visa igen. Jävligt störigt när man kan spela Youtube klipp i full hd utan problem. Jag har nyaste flash installerat, jag har en trådlös uppkoppling som ger 15 mb/s, borde ju räcka. MIn dator har 4 gb ram, hd3000, core i5 2467 på 1.6-2.3 ghz. Ibland när jag försöker ändra kvalitet så hänger sig hela sidan och jag får ladda om, och det är omöjligt att "skrubba", då hänger sig filmen också, och jag får ladda om. Pausar även på 160.

cero
2014-05-25, 19:07
När jag ska installera Bank-ID säkerhetsprogram (det man använder via Swedbank osv), så står det att det fattas en .dll-fil. Vilken kan detta vara tro?

R Scarpa27
2014-05-25, 19:48
När jag ska installera Bank-ID säkerhetsprogram (det man använder via Swedbank osv), så står det att det fattas en .dll-fil. Vilken kan detta vara tro?

inte detta som strular? läs på denna länken...http://windowstechies.com/sv/-/ddll/?t=1&k=file.dll&m=b&u=&c=32617506990&lang=sv&gclid=CN79laDex74CFYTbcgodXQsAMA

cero
2014-05-25, 20:21
inte detta som strular? läs på denna länken...http://windowstechies.com/sv/-/ddll/?t=1&k=file.dll&m=b&u=&c=32617506990&lang=sv&gclid=CN79laDex74CFYTbcgodXQsAMA

Är programmet gratis?

StarkaUlf
2014-05-26, 14:28
Min laptop har börjat fungera ganska segt så jag funderar på att formatera den. Nu var det ju så att windows 7 följde med i datorn när jag köpte den från Media Markt, alltså inte en skiva.

Kommer det att vara kvar om jag formaterar den eller måste jag införskaffa mig en skiva? Eller går man till väga på något speciellt sätt?

StarkaUlf
2014-05-27, 15:56
Min laptop har börjat fungera ganska segt så jag funderar på att formatera den. Nu var det ju så att windows 7 följde med i datorn när jag köpte den från Media Markt, alltså inte en skiva.

Kommer det att vara kvar om jag formaterar den eller måste jag införskaffa mig en skiva? Eller går man till väga på något speciellt sätt?

Badump.

MtotheM
2014-05-27, 16:03
Min laptop har börjat fungera ganska segt så jag funderar på att formatera den. Nu var det ju så att windows 7 följde med i datorn när jag köpte den från Media Markt, alltså inte en skiva.

Kommer det att vara kvar om jag formaterar den eller måste jag införskaffa mig en skiva? Eller går man till väga på något speciellt sätt?

Nej, windows kommer inte att vara kvar om du formaterar datorn. Står det något windows serienummer på datorn så kan du ladda ner windows, bränna det till en skiva och aktivera med det serienummret.

StarkaUlf
2014-05-27, 16:15
Nej, windows kommer inte att vara kvar om du formaterar datorn. Står det något windows serienummer på datorn så kan du ladda ner windows, bränna det till en skiva och aktivera med det serienummret.

Tack för hjälpen :) ska kolla upp det.

mangemani
2014-05-27, 20:37
det är nått knas med mitt NVIDIA Geforce experience.
det är inget fel på det det ska göra, utan den vägrar att kunna hitta NVIDIAs sida så den kan uppdatera.
enligt ett flertal andra så blev de påminda igår om att det hade släppts en ny version/driver och har kunnat ladda ned utan problem, men jag har inte fått någon påminnelse och trycker jag på "search for uppdate" så laddar den lite och står sedan "unable to connect to NVIDIA".

vad gör man? mitt internet är det inget fel på.

King Grub
2014-05-27, 21:19
https://forums.geforce.com/default/topic/528477/geforce-experience/cannot-connect-to-nvidia/4/ kanske.

Annars är väl Geforce Experience något man helst avbockar när man installerar drivrutinerna så man slipper få det på datorn överhuvudtaget. Sedan laddar man ner drivrutiner från NVIDIA och uppdaterar manuellt med en "clean installation" vald när det kommer nya.

mangemani
2014-05-27, 21:41
är det bara att installera drivrutinen man nu laddade ned(den nyaste), eller blir det krångel då med experience installerat?

King Grub
2014-05-27, 21:49
Det vet jag inte. Jag skulle aldrig få för mig att installera något sådant till att börja med. Men det låter konstigt om dom skulle göra så man inte kan uppdatera sina drivrutiner manuellt utan att det blir något fel.

mangemani
2014-05-27, 21:52
vet inte ens vad programmet gör för nytta.
en polare installerade det då han byggde datorn och där har det sedan legat i bakgrunden och uppgraderat titt som tätt.
så jag antar det är till för att hålla koll på de senaste drivisarna(?).
men är det inge bra då?

Jarod
2014-05-27, 21:58
Jag kör Geforce Exp. och har inga problem med det. Det programmet gör är att det hittar alla (lagliga) spel man har på datorn och optimerar grafikinställningarna för vad man har på hårdvara.

King Grub
2014-05-27, 22:00
Jag är allergisk mot onödiga tjänster som ligger i bakgrunden konstant.

mangemani
2014-05-27, 23:14
jisses, senaste drivrutinen fick min dator att gå bärsärkar gång verkar det som.
lirade watch dog ett tag(typ 30 min), och sedan märkte jag att FPS sjönk drastiskt följt utav grafik fel. sekunderna efter så hängde sig spelet och hoppade ut till skrivbordet där jag möttes utav 4 error som sökte efter lösningar på felen samtidigt som det stod något nere i det högra hörnet om att något hade krashat men lyckats återhämtat sig själv.
mus och tangentbord var dött så jag kunde inte göra något annat än att starta om datorn.
skumt=/

KangaBanga
2014-05-28, 13:59
Vart koper man prylar nagonstans nufortiden? Morsan vill ha en laptop for ~5k, har inte kopt nagot pa natet i Sverige de senaste sex aren..

mangemani
2014-05-28, 14:42
inet är ju ett ställe, webhallen ett annat, komplett är rätt så nice det med, likaså nordichardware.
men vad du ska/bör köpa och vad som rekommenderas just, det är en annan fråga, är rätt så lost på datorer och komponenter.

R Scarpa27
2014-05-28, 21:12
Vart koper man prylar nagonstans nufortiden? Morsan vill ha en laptop for ~5k, har inte kopt nagot pa natet i Sverige de senaste sex aren..

cdon,
komplett,
webbhallen,
dustinhome &
inet m.m

bland de rekomenderade enl mig iaf... kika =)...

cero
2014-05-31, 12:48
När jag ska installera Bank-ID säkerhetsprogram (det man använder via Swedbank osv), så står det att det fattas en .dll-fil. Vilken kan detta vara tro?

Någon som har en gissning?

Akerhage
2014-05-31, 12:55
Låter konstigt, testa ladda ner filen igen? Kolla om du har någon rest av programmet installerat? Vad exakt står det?

skickat från min Nallebjörn

cero
2014-05-31, 13:01
Låter konstigt, testa ladda ner filen igen? Kolla om du har någon rest av programmet installerat? Vad exakt står det?

skickat från min Nallebjörn

"Det gick inte att köra en DLL som krävs för att slutföra installationen"

Specifika de är -.-

Bank ID-programmet brukar hamna i bin-mappen tror jag, så det är väl där en .dll saknas.

Akerhage
2014-05-31, 13:13
Känns rent spontant som du behöver köra igenom din dator och kolla fel. Problemet i sig är nog djupare än att det är just bank id som krånglar. Tyvärr vet jag inte på rak arm :/

skickat från min Nallebjörn

timoat
2014-06-03, 17:41
Varför kan jag inte spela upp bildspel av den här typen i chrome?

http://www.metro.se/nyheter/de-nyblivna-pappornas-reaktioner/EVHnfb!7QG2KRTIk5Eco/

fungerar i firefox.

Otur
2014-06-08, 22:13
Får skämmas lite.
Skulle hämta en film från pirathamnen. Torrentlänken fungerade inte. Så dum som jag är klickade på en stor downloadknapp.
Pang, så fick jag något skit som heter V9 som jag efter mycket om och men fick bort.

Nu får jag upp massa ads från monkeytize. Jag har googlat och letat. Får inte bort det.
Adsen kommer upp i chrome hela tiden.

Jag har McAfee, betalt för den. Sen Anvi smart, gratisversion. Ingen av dessa hittar något.

Är väldigt tacksam för all hjälp.

King Grub
2014-06-08, 22:16
Det är bara en enkel hijacker, inget virus.

http://malwaretips.com/blogs/safe-v9-virus/

Otur
2014-06-08, 22:20
Ja v9 har jag fått bort. Följde den guiden.

Det som är kvar är monkeytize. Det kommer upp ads hela tiden. Sen blir det länkar i massa ord i texten på alla sidor.

Heddaway
2014-06-09, 22:29
Någon som kan tipsa om en bra gaminglaptop i rimlig prisklass? :)

WHITEFOLKS
2014-06-09, 22:31
Någon som kan tipsa om en bra gaminglaptop i rimlig prisklass? :)

Det går inte att få, typ.

Heddaway
2014-06-09, 22:35
Det går inte att få, typ.

Lär väl finnas någon i 5000-klassen som går att lira WoW o LoL på lr? ;)

WHITEFOLKS
2014-06-09, 22:35
Lär väl finnas någon i 5000-klassen som går att lira WoW o LoL på lr? ;)

Sure men det är inte en bra gaminglaptop.

Heddaway
2014-06-09, 22:38
Bara man har minst 50 fps är jag nöjd^^ alltså en okej laptop inte "grym" :)

WHITEFOLKS
2014-06-09, 22:41
Bara man har minst 50 fps är jag nöjd^^ alltså en okej laptop inte "grym" :)

Det klarar nog de flesta. Skulle jag ha 50fps skulle jag hoppa.

Olegh
2014-06-09, 22:51
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437881

Någon "riktig" gaminglaptop blir det inte för de slantarna. Grafikprestandan i ovanstående borde räcka till, men jag vet inte hur pass bra den fixar långa spelsessioner mtp att kylningen knappast är anpassad efter det.

Heddaway
2014-06-09, 23:12
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437881

Någon "riktig" gaminglaptop blir det inte för de slantarna. Grafikprestandan i ovanstående borde räcka till, men jag vet inte hur pass bra den fixar långa spelsessioner mtp att kylningen knappast är anpassad efter det.

ska kika tack. Somsagt jag nöjer mig med en "okej", bara jag slipper spela mer på den stationära ;)

Pahwn
2014-06-09, 23:17
Bara man har minst 50 fps är jag nöjd^^ alltså en okej laptop inte "grym" :)

Var lite försiktig när du köper gaminglaptop, av egna erfarenheter så är det inte grafikkortet eller cpun som är flaskhalsen. Kylningen är det stora problemet i laptops och kan ge rätt stora problem med fpsen :)

Jag spelade rätt länge på en MSI laptop, höll i tre år utan problem innan jag sålde den vidare. Den kostade visserligen ~15000. Min gamla lenovo, med helt ok speccs höll i 2 månader innan hettan dödade den, 1-2v innan den dog helt så gick den knappt att använda.. Hade runt 4-5fps i Orgrimmar osv.

Heddaway
2014-06-10, 00:22
Var lite försiktig när du köper gaminglaptop, av egna erfarenheter så är det inte grafikkortet eller cpun som är flaskhalsen. Kylningen är det stora problemet i laptops och kan ge rätt stora problem med fpsen :)

Jag spelade rätt länge på en MSI laptop, höll i tre år utan problem innan jag sålde den vidare. Den kostade visserligen ~15000. Min gamla lenovo, med helt ok speccs höll i 2 månader innan hettan dödade den, 1-2v innan den dog helt så gick den knappt att använda.. Hade runt 4-5fps i Orgrimmar osv.

Ja jag får kolla på detta. Tack! Jag spelar väl inte mer än 3-4 timmar om dagen i snitt o inte i sträck då så förhoppningsvis håller det sig ok :D Killen acer har överlevt i 4 år av gaming och konstant påslagen. Han är nere i 20-30 fps nu, får se hur länge det dröjer innan den smälter :)

mangemani
2014-06-10, 16:05
hur gör man för att posta en bild från mobilen direkt till ett forum utan att behöva lägga över på datorn först?
tar jag en bild så kan jag sedan trycka på "dela via" och får sedan välja ett gäng platser, bla FB och får lägga till en text. men hur gör man med tex kolozzeum? kan man lägga till kolozzeum på något sätt i listan jag kan välja från?

Akerhage
2014-06-10, 16:07
Tror det närmsta du kommer är att ladda ner imgur-appen och köra via den. Kolozzeum kan du inte "dela" med så du önskar. Inte i allmänt iaf.

skickat från min Nallebjörn

WHITEFOLKS
2014-06-10, 16:10
Japp imgur funkar.

Juxta
2014-06-13, 10:16
Ok, på första gången på länge så har min dator börjat sega. Jag hade många tunga foton öppnade i Photoshop och skulle exportera dom till Lightroom för vidare redigering. Photoshop har nu krashat två ggr och Lightroom segar. Jobbet är klart men jag vill gärna ha det smidigt. Plus att jag vill ju maxa(nja.. inte nödvändigt men halvt maxa iallafall..) lite kommande spel som Witcher 3 osv. Äh, så länge jag får sjysst grafik med bra FPS så är jag nöjd, men avskyr att behöva stänga av ambient grafik vanligtvis. Jag bryr mig inte så mycket om AA t.ex, men jag gillar sjyssta skuggor.

I vilket fall, jag funderar på att uppgradera datorn(kanske köpa ett uppgraderingspaket; nytt moderkort, CPU och RAM), men när jag läser överallt så ser jag bara att min Intel Core i5 750 fortfarande duger osv. Jag har inte klockat den, är inte intresserad av att klocka eftersom jag vill hålla datorn så tyst som möjligt. Jag surfar runt lite nu och kollar men tycker det är intressant med kommentarer, även om jag kanske hittar något på egen hand.
Här är resten av datorn: Gigabyte GA-P55A-UD3 - MSI Geforce 560 Ti 1gb - Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MH - Intel Core i5 750, 2.66GHz - Intel 320 120Gb SSD

King Grub
2014-06-13, 11:29
En i5 750 är väldigt seg i dagens läge. I synnerhet för tunga applikationer som Photoshop så skulle ett byte till en Haswell göra dramatisk skillnad. Även i spel skulle du märka skillnad.

C h r i s
2014-06-13, 11:59
Jag skulle uppgradera Cpun till en 4690k alt 4790k, som sagt en i5 750 börjar bli lite väl gammal. Du måste då även uppgradera moderkortet, sockeln på ditt nuvarande moderkort passar inte till den nya cpun (socket 1150). Photoshop fungerar bättre med mycket ram, 16gb vore inte helt fel. Sedan skulle jag vänta med att uppgradera grafikkortet tills de nya spelen som du vill spela släpps.

Juxta
2014-06-13, 13:04
Ja, skönt. Då är ni inne på samma spår som mig själv.

Denna, https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-intel-midrange/801040 , med 8Gb extra minne kanske?

Äh, jag gjorde en egen och bytte ut minnena bara.

http://i.imgur.com/yAWZFJC.png

King Grub
2014-06-13, 15:19
i7 om du kör Photoshop och liknande.

Juxta
2014-06-13, 15:35
i7 om du kör Photoshop och liknande.

Men då åker ju priset upp. :)
Men några hundralappar skulle jag kunna slänga in om det gav en märkbar skillnad, gör hyperthreading verkligen det då? För det är väl egentligen det "enda" som skiljer i5 från i7?
Kollar jag de första graferna här: http://www.extremetech.com/computing/133121-maximized-performance-comparing-the-effects-of-hyper-threading-software-updates så känns det ju som HT är sämre...

C h r i s
2014-06-13, 16:56
Men då åker ju priset upp. :)
Men några hundralappar skulle jag kunna slänga in om det gav en märkbar skillnad, gör hyperthreading verkligen det då? För det är väl egentligen det "enda" som skiljer i5 från i7?
Kollar jag de första graferna här: http://www.extremetech.com/computing/133121-maximized-performance-comparing-the-effects-of-hyper-threading-software-updates så känns det ju som HT är sämre...

4790k kostar väl drygt tusenlappen mer. Jag tror du kommer klara dig fint med 4690... sitter själv på en i5 2500k och photoshop rullar på utan problem.

agazza
2014-06-15, 18:00
Behöver en jobbdator för CAD och diverse ritningsprogram. Den ska också kunna agera speldator.

Den ska framförallt vara tyst och överklockningsvänlig. Tyvärr har jag inte varit med sedan core2duo

Ser detta genomtänkt ut eller finns det bättre alternativ?

Jag har en vattenkylning liggande hemma som jag tänkte kolla ifall jag kan använda mig utav så kylningen behöver ni inte tänka på

http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/94208

C h r i s
2014-06-15, 18:12
Behöver en jobbdator för CAD och diverse ritningsprogram. Den ska också kunna agera speldator.

Den ska framförallt vara tyst och överklockningsvänlig. Tyvärr har jag inte varit med sedan core2duo

Ser detta genomtänkt ut eller finns det bättre alternativ?

Jag har en vattenkylning liggande hemma som jag tänkte kolla ifall jag kan använda mig utav så kylningen behöver ni inte tänka på

http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/94208

Köper du äldre komponenter så att vattenkylningen ska passa socketen?

agazza
2014-06-15, 18:20
Köper du äldre komponenter så att vattenkylningen ska passa socketen?

Nej jag vet inte vilken som är nyaste socketen så jag tog i7 som jag kände igen, och den var betydligt billigare än 2011 socketen. Är det stor skillnad i prestanda?

Nej, vattenkylningen är till 478 :D

EDIT: och datorn kommer antagligen inte uppgraderas på ett decennium ändå

olwe
2014-06-16, 12:45
Nästan så att jag gjorde en egen tråd istället men kör in frågan här.

Jag snubblade över "Cube Talk 9X" (länk nedan). Vad tror ni om detta? Är Cube ett seröst företag/märke? Är det för bra för att vara sant osv?

http://www.cube-tablet.com/cube-talk-9x-tablet-phone-octa-core-9-7-inch-retina-2048-x-1536-3g-gps-bluetooth-fm-2gb.html

Yes
2014-06-16, 14:49
Men då åker ju priset upp. :)
Men några hundralappar skulle jag kunna slänga in om det gav en märkbar skillnad, gör hyperthreading verkligen det då? För det är väl egentligen det "enda" som skiljer i5 från i7?
Kollar jag de första graferna här: http://www.extremetech.com/computing/133121-maximized-performance-comparing-the-effects-of-hyper-threading-software-updates så känns det ju som HT är sämre...
Testet är lite missvisande.

Maya och 3DS är så omfattande att du inte kan täcka in allt i ett fåtal benchmarks.
Vanligt jobb i stora scener hänger t.ex. mer på grafikkort och minne. Ska du simulera nåt, t.ex. vätskor, kommer du definitivt ha nytta av fler trådar (antingen genom CPU eller GPU).
Vid rendering skalar Mental Ray extremt bra till fler trådar. Det är däremot inte allt som är multitrådat.
Antag t.ex. att du har en stor scen med många texturer och avancerade shaders. Det kan ta lång tid att bara förbereda scenen innan den börjar renderas. Det kräver RAM och grafikkortsminne, och kör bara enkeltrådat. Om scenen därefter är lätt att rendera kommer du inte märka stor skillnad mellan antalet trådar. Ska du däremot köra tunga beräkningar på raytracing och final gather kommer det göra stor skillnad.
Samma sak kan du se i iRay som klarar GPU-rendering. Det skalar närmast perfekt, när det kommer till faktisk rendering. Dvs, om du slänger i ett grafikkort till i SLI kommer det vara nästan dubbelt så snabbt.

När det gäller Photoshop kan du ju fundera vilka funktioner du använder och om det är multitrådat. Photoshop är i regel beroende av bandbredd, dvs att snabbt skyffla stora mängder data fram och tillbaka. En i7 kan vara snabbare, men det är ju inte säkert att du märker det genom din användning. Precis som att en snabbare GPU kan märkas, men inte i allt du gör.

R Scarpa27
2014-06-16, 20:52
så jaekla trött på att datorn blåskärmar/ crash dumpar hela tiden senaste 3 dagarna...
even installerat om, och det fungerade i 1 dygn sen blåskärmade den igen......

hae even läst av mini dumpfil men blev inte mkt klokare av det.

King Grub
2014-06-16, 21:32
Då är det hårdvarufel.

R Scarpa27
2014-06-17, 05:38
Då är det hårdvarufel.

yes har kommit på det.
men vet du om det kan ha med drivrutiner att göra?
eller är det just någon hårdvara som börjat paja?

är memtest86 en bra ide att testköra?

King Grub
2014-06-17, 07:09
Visst kan det ha med drivrutiner att göra, men då måste det vara någon av dom du har installerat igen efter ominstallationen av Windows, och att nya drivrutiner skulle orsaka sådana konflikter på ett helt färskt OS är väldigt ovanligt, om någon tillverkare inte just har släpp ett par buggade drivrutiner. Är dom så buggade att dom orsakar BSOD brukar dom dock tas bort och ersättas kvickt. Annars måste det som sagt vara hårdvara om blåskärmarna fortsätter efter ominstallation av OS.

RAM är alltid det man misstänker först vid diffusa problem. ;) Att köra memtest över natten skadar inte.

TIMPA
2014-06-17, 12:03
så jaekla trött på att datorn blåskärmar/ crash dumpar hela tiden senaste 3 dagarna...
even installerat om, och det fungerade i 1 dygn sen blåskärmade den igen......

hae even läst av mini dumpfil men blev inte mkt klokare av det.

Någon av oss kanske kan läsa texten från filen? Eller är det för mycket text för att posta här?

Juxta
2014-06-17, 18:29
Hnnng. Ett tag sket jag nästan i att beställa då jag gillar mitt orörda sparkonto men jag känner att jag har nu en fräsch dator i några år framöver, och det behövs verkligen. Beställde från Komplett då jag alltid tyckt dom haft grym service.

http://i.imgur.com/n1QNo3K.jpg

King Grub
2014-06-17, 19:08
Varför inte K-versionen av processorn? Den där är ju låst.

Juxta
2014-06-18, 08:12
Varför inte K-versionen av processorn? Den där är ju låst.

För att jag överklockar verkligen aldrig. Även om jag tror att jag kommer göra det så blir det aldrig av. Har gått i dom tankebanorna förut med mina tidigare processorköp.

WHITEFOLKS
2014-06-18, 08:17
Vilken cpu ger bäst bang for the buck? Gärna en baserad på något som är lite framtidssäkert (moderkortet dvs så man kan uppgradera cpu:n sen).

Juxta
2014-06-18, 08:20
Vilken cpu ger bäst bang for the buck? Gärna en baserad på något som är lite framtidssäkert (moderkortet dvs så man kan uppgradera cpu:n sen).

Vill du ha framtidssäkert så är det väl Haswell som gäller nu. Jag tog en i7 nu av den enkla anledningen att jag hoppas fler program(och kanske spel) får stöd för hyperthreading.

King Grub
2014-06-18, 08:41
Vad har du i dag? Sandy Bridge eller senare så gör du bäst i att vänta till nästnästa generation, Skylake.

WHITEFOLKS
2014-06-18, 09:10
Jag har rätt gammalt så tänkte köpa moderkort+minne+cpu (matx). Behöver inte vara några extrema grejer men är ju skönt om man kan köpa något "prisvärt" om något år och något som är prisvärt nu.

King Grub
2014-06-18, 09:16
För att jag överklockar verkligen aldrig. Även om jag tror att jag kommer göra det så blir det aldrig av. Har gått i dom tankebanorna förut med mina tidigare processorköp.

Jo, men K-serien har ju högre klockfrekvens utan överklockning. Från 3,6–4,0 GHz för Haswell Refresh till 4.0-4.4 för Devil's Canyon.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18743-intel-devils-canyon-gar-upp-till-44-ghz

King Grub
2014-06-18, 09:17
Jag har rätt gammalt så tänkte köpa moderkort+minne+cpu (matx). Behöver inte vara några extrema grejer men är ju skönt om man kan köpa något "prisvärt" om något år och något som är prisvärt nu.

Skall man köpa just nu så skulle jag utan tvekan säga just ovannämnda Devil's Canyon.

Sedan kommer NVIDIAS nya Maxwellkort under fjärde kvartalet (GTX 880) så då kan det bli en riktig värstingdator som klarar allt flera år framåt.

Broadwell-processorn som kommer första halvan av nästa år kommer bara att vara en marginell uppgradering.

Juxta
2014-06-18, 09:18
Jo, men K-serien har ju högre klockfrekvens utan överklockning. Från 3,6–4,0 GHz för Haswell Refresh till 4.0-4.4 för Devil's Canyon.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18743-intel-devils-canyon-gar-upp-till-44-ghz

Dock dyrare och ej tillgängligt utan endast bokning för tillfället, iallafall på de webshops jag kollade igenom.

King Grub
2014-06-18, 09:21
100 kronors skillnad. :)

http://www.inet.se/produkt/5310076/intel-core-i7-4790-3-6-ghz-8mb

http://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4ghz-8mb

Kommer visst in i morgon.

Juxta
2014-06-18, 09:23
100 kronors skillnad. :)

http://www.inet.se/produkt/5310076/intel-core-i7-4790-3-6-ghz-8mb

http://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4ghz-8mb

Kommer visst in i morgon.

Aj då. :)
Jag kanske returnerar 4790 och traskar iväg till Inet om några dagar då. Mitt paket har ju inte kommit än.
Tack för infon.

WHITEFOLKS
2014-06-18, 09:24
Men ffs du kan ju inte tipsa om en cpu som inte finns i lager, nu blir man helt rabiat när man fått ett "stalltips" :D

King Grub
2014-06-18, 09:27
Vanligtvis brukar jag säga "köp nu, det finns alltid något nytt och bättre som kommer snart, och väntar man på det kan man aldrig köpa något", men när det handlar om en dag och (i princip) samma pris för en ganska rejäl prestandaökning tycker jag man gör bäst i att hålla i pengarna.

WHITEFOLKS
2014-06-18, 09:28
Vanligtvis brukar jag säga "köp nu, det finns alltid något nytt och bättre som kommer snart, och väntar man på det kan man aldrig köpa något", men när det handlar om en dag och (i princip) samma pris för en ganska rejäl prestandaökning tycker jag man gör bäst i att hålla i pengarna.

Jag menade den i5-4690k, fanns inte hos webhallen eller inet (köper helst fysiskt) :)

I7 är väl overkill om man egentligen inte behöver ny dator öht :D

Juxta
2014-06-18, 10:02
Vanligtvis brukar jag säga "köp nu, det finns alltid något nytt och bättre som kommer snart, och väntar man på det kan man aldrig köpa något", men när det handlar om en dag och (i princip) samma pris för en ganska rejäl prestandaökning tycker jag man gör bäst i att hålla i pengarna.

Nu är det ju minst 3 dagar... vem orkar vänta så länge? Plus att på Inet kostade den 3-400kr mer än där jag betalade för min 4790. Var ska detta sluta...

Yes
2014-06-18, 13:13
Är det till andra halvan 2015 man måste vänta för Skylake?

Funderar själv om jag ska vänta på Skylake eller Haswell-E. Även om det dröjer länge till Skylake kan jag dock klara mig med nuvarande ett tag till (ett till GTX580 i den och den kommer rentav vara riktigt snabb för gpu-rendering).

Det verkar ju som Skylake kommer bli den största nyheten sedan Nehalem. Och ptja, satsa på Nehalem när den kom ut är det klart bästa i datorköpsväg jag gjort (snart 6 år senare känner jag fortfarande ingen panik att uppgradera :) ).

Juxta
2014-06-18, 13:22
Är det till andra halvan 2015 man måste vänta för Skylake?

Funderar själv om jag ska vänta på Skylake eller Haswell-E. Även om det dröjer länge till Skylake kan jag dock klara mig med nuvarande ett tag till (ett till GTX580 i den och den kommer rentav vara riktigt snabb för gpu-rendering).

Det verkar ju som Skylake kommer bli den största nyheten sedan Nehalem. Och ptja, satsa på Nehalem när den kom ut är det klart bästa i datorköpsväg jag gjort (snart 6 år senare känner jag fortfarande ingen panik att uppgradera :) ).


Såg en tidsöverblick för processorerna tidigare idag, hittar inte länken nu men det var senare halvan av 2015.

Yes
2014-06-18, 13:27
Såg en tidsöverblick för processorerna tidigare idag, hittar inte länken nu men det var senare halvan av 2015.
Det är nog samma som jag sett. Vet inte hur tillförlitligt det är dock. Tidigare var det snack om Q1 2015, efter att Intel skjutit upp relasen.

Synd att utvecklingen ska halta som den gör. Förhoppningsvis använder AMD tiden till något produktivt så att de kanske kan börja konkurrera seriöst igen.

Juxta
2014-06-18, 13:30
Det är nog samma som jag sett. Vet inte hur tillförlitligt det är dock. Tidigare var det snack om Q1 2015, efter att Intel skjutit upp relasen.

Synd att utvecklingen ska halta som den gör. Förhoppningsvis använder AMD tiden till något produktivt så att de kanske kan börja konkurrera seriöst igen.

Ja, jag håller med. Tycker det är skitsynd att AMD mer eller mindre accepterat Intels grepp om marknaden.

King Grub
2014-06-18, 15:28
Q1 gäller fortfarande, men för mobila Skylake. Prestandaplattformen kommer andra halvan av 2015. Det är Broadwell som kommer först, men det lär inte bli något dramatiskt.

Robbmeister
2014-06-18, 19:22
Finns det något sätt att dra ner en annan persons internetanvändning till ett absolut minimum? Min syster laddar konstant ner tv-serier vilket gör allt onlinespelande omöjligt så länge hon är hemma. Så jag tänkte; varför inte begränsa hennes nedladdningshastigheter till frustrerande låga hastigheter?
Finns det något sätt att göra det här på?

Olegh
2014-06-18, 19:27
Finns det något sätt att dra ner en annan persons internetanvändning till ett absolut minimum? Min syster laddar konstant ner tv-serier vilket gör allt onlinespelande omöjligt så länge hon är hemma. Så jag tänkte; varför inte begränsa hennes nedladdningshastigheter till frustrerande låga hastigheter?
Finns det något sätt att göra det här på?

Japp, prata med henne och be henne begränsa trafiken. Laddar hon ner via nån bittorrent-klient är det jätteenkelt, annars kan man installera en netlimiter.

Jockefoten
2014-06-18, 19:37
Finns det något sätt att dra ner en annan persons internetanvändning till ett absolut minimum? Min syster laddar konstant ner tv-serier vilket gör allt onlinespelande omöjligt så länge hon är hemma. Så jag tänkte; varför inte begränsa hennes nedladdningshastigheter till frustrerande låga hastigheter?
Finns det något sätt att göra det här på?

Ring Henrik Pontén.

Robbmeister
2014-06-18, 19:48
Japp, prata med henne och be henne begränsa trafiken. Laddar hon ner via nån bittorrent-klient är det jätteenkelt, annars kan man installera en netlimiter.

Redan pratat med henne men hon slutade inte. Så jag tänkte ''hämnas'' ;)

R Scarpa27
2014-06-18, 20:03
är det värt att köpa extern hdd i ssd?
måste ha ny, då min gamla usb1 och slöa externa hårddisk gjort mig trött =P

så är det onödigt med ssd i extern totalt waste of money för lite utrymme.?

C h r i s
2014-06-18, 20:07
är det värt att köpa extern hdd i ssd?
måste ha ny, då min gamla usb1 och slöa externa hårddisk gjort mig trött =P

så är det onödigt med ssd i extern totalt waste of money för lite utrymme.?

Jag skulle säga att det är onödigt om du nu verkligen inte behöver hastigheten.

King Grub
2014-06-18, 20:07
Vad skall du använda den till?

Arf Pingvin
2014-06-19, 05:07
Inga rörliga delar. Är bra om man ska ta med sig den. Ska den bara stå hemma är det ett dyrt alternativ.

R Scarpa27
2014-06-19, 06:23
Vad skall du använda den till?

film & foto mestadels.

kan filmer bli segare/ta stryk om de spelas upp (från målkällan av extern hdd?)

King Grub
2014-06-19, 07:07
Nej, du märker ingen skillnad och en SSD är onödig för ändamålet.

Juxta
2014-06-19, 08:42
film & foto mestadels.

kan filmer bli segare/ta stryk om de spelas upp (från målkällan av extern hdd?)

Stämmer in i kören. Skit i SSD till lagring, köp en fet mekanisk istället.

Termy
2014-06-22, 10:00
På tal om SSD. När jag köpte en sådan sist (2011) var det ju en hel lista med saker som man gärna skulle göra för att minska onödiga skrivningar till disken och öka livslängden. Är det något som har ändrats där nu för tiden eller ska man tänka på samma saker? Det verkar ju finnas x antal guider när man googlar på det... lite svårt att veta vilka råd man ska följa.

King Grub
2014-06-22, 10:13
Du behöver inte göra något speciellt. Se till att den inte defragmenteras och undvik att använda den som den disk du laddar hem 20 GB film om dagen till. Dagens SSD tål mycket mer. Och även rädslan för att skriva till dom gamla var överdriven. Använd den som vilken hårddisk som helst. Du kommer att byta den av andra anledningar (gammal teknik, för liten) innan den "tar slut" pga för mycket skrivningar.

Olegh
2014-06-22, 10:21
Är den liten så finns det dock några knep att minska på Windows-installationens storlek.

Termy
2014-06-22, 10:52
Tackar för svaren. Den nya blir isf 256GB (till en bärbar dator). Den SSDn jag har nu har ju en "media wearout indicator" på 89 % så den har ju inte slitits alltför överdrivet på 3 år ^^ Det blir i övrigt 1TB intern vanlig HD till den + 4TB extern HD så utrymme kommer det finnas gott om.

Juxta
2014-06-23, 09:30
Nya proccessorer från Intel i September:

http://www.sweclockers.com/nyhet/18957-intel-slapper-core-i7-5000-och-x99-i-mitten-av-september

King Grub
2014-06-23, 09:58
Kommer att kosta mer än det smakar. DDR4 lär vara lagom billigt i början.

Solros
2014-06-23, 10:12
Någon som använder en Intel NUC som mediacenter med XBMC? Är den tyst? :)

CrazyJoeDavola
2014-06-24, 15:28
Om man vill spela TF2 och CS.GO (så att det flyter på) hur mycket behöver man lägga på en stationär dator då?

tp_88
2014-06-24, 20:22
Jag pillade nyss i ett R9 280X i min dator (körde tidigare med inbyggd HD3000 GPU) och nu ser bilden kass ut i jämförelse. Inte i spel alltså, utan i windowsmiljö och speciellt text känns suddigare än tidigare. Har försökt kalibrera skärmen men får inte till det.

Kan det vara något som inte är som det ska?

King Grub
2014-06-24, 20:22
Du har väl installerat drivrutiner? :p

tp_88
2014-06-24, 20:23
Du har väl installerat drivrutiner? :p
Jo, SÅ dåligt är det inte. :)

King Grub
2014-06-24, 20:23
Annars kanske det kan vara det här:

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=454&threadid=169271

tp_88
2014-06-24, 20:30
Annars kanske det kan vara det här:

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=454&threadid=169271
Det var det, stort tack! Otroligt skönt.

kaer
2014-06-24, 20:33
Har någon koll på skrivare?
Jag tänkte köpa en hem, den bör klara att skriva ut foton i hyfsad kvalité och gärna ha scanner med.
Har läst lite här än så länge: http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Skrivare

Edit: Vad konstig länken blev? Men den verkar fungera...

agazza
2014-06-24, 20:44
Har någon koll på skrivare?
Jag tänkte köpa en hem, den bör klara att skriva ut foton i hyfsad kvalité och gärna ha scanner med.
Har läst lite här än så länge: http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Skrivare

Edit: Vad konstig länken blev? Men den verkar fungera...

jag köpte HP Photosmart 7520 efter jag läst det testet och blev makalöst överraskad över vad smidigt en skrivare kan fungera nuförtiden.

Använder den som jobbskrivare så den får arbeta mycket med mailklienter osv. Aldrig strulat. Lätt att installera.

Aldrig provat att skriva ut foton men scannern fungerar smidigt.

mangemani
2014-06-24, 22:49
bad_pool_header.
vad betyder det?

King Grub
2014-06-25, 06:26
Minnesallokeringsfel. Vanligen orsakat av drivrutiner, men kan också hända om det är fel på hårddisken eller SSDn. Eller RAM även om det är mer ovanligt.

kaer
2014-06-26, 08:46
jag köpte HP Photosmart 7520 efter jag läst det testet och blev makalöst överraskad över vad smidigt en skrivare kan fungera nuförtiden.

Tack för tipset, det lär bli en sån!


Tänker köpa ny disk, 4Tb, ska egentligen bara ha den till att lagra bild/film mm på.
En kompis säger att det är hitatchi som gäller nuförtiden, vad säger ni? Vad är mest bank for the buck utan att kompromissa med kvalité? Intern 3,5" sata.

King Grub
2014-06-26, 09:42
Vad gäller kvalitet och livslängd: http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-hard-drive-should-i-buy/