handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 [51] 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

King Grub
2013-11-06, 22:00
Högst troligt.

R Scarpa27
2013-11-06, 22:02
Mac.

aight...
mac var det.. inte mitt område direkt isf =D...

kanske inte finns codecs pack till dom?
mac är en annan okänd värld för mig ännu.

Spiffy
2013-11-07, 07:11
Någon som har tips på en prisvärd laptop för max 5000. Storlek 15-16tum.
Vad den ska användas till vet jag inte riktigt, men det lär inte vara något speciellt avancerat.

d1anny2
2013-11-07, 08:24
Mediamark har en Asus r512ca på erbjudande för 3500. i3-processor av senaste arkitektur etc. Förstås utan ssd. Svårt att få till det priset.

Feelgood
2013-11-10, 15:08
Har länge nu funderat på att skaffa en ny skärm, och då i 144hz klassen. Skärmen jag har idag är en 24tum samsung syncmaster och den är 60hz, men då jag börjat lira bf4 mer o mer samt att jag lirar cs och andra fps game så undrar jag ifall det är värt att uppgradera till 144hz.

Fick syn på denna till kampanjpris : http://www.dustinhome.se/product/5010667279/asus-vg248qe-24-wide-tft-led-3d-144hz-black/?ssel=false&utm_campaign=375513-2013119&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=5010667279

Någon som vet hur denna är?

King Grub
2013-11-10, 16:30
Har du grafikkort så du kommer upp i så höga fps då?

Feelgood
2013-11-10, 16:46
Har du grafikkort så du kommer upp i så höga fps då?

Har ett asus raedon r9 280x som jag tycker presterar bra :)

R Scarpa27
2013-11-10, 21:43
raderon r9 290 här, grymmt bra tkr jag.

King Grub
2013-11-10, 21:54
Hur kan ni sitta med sådana jetmotorer och värmeelement? Sämsta kylarna i mannaminne.

King Grub
2013-11-10, 21:56
Har ett asus raedon r9 280x som jag tycker presterar bra :)

Då har du ingen nytta av det.

Ett 280x kommer knappt upp i 60 fps.

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/3#pagehead

mangemani
2013-11-10, 21:59
om jag i framtiden skulle vilja sätta in ett till GTX 780 SC i min dator, hur kommer det att funka med min nu så gamla i5 2500K CPU? blir det någon flaskhals eller kan man tuffa på med samma CPU ett bra tag till?

King Grub
2013-11-10, 22:02
Det blir en flaskhals om den inte är överklockad, men rejält överklockad går det säkert bra.

mangemani
2013-11-10, 22:06
den är clockad till 4.2, tror du det räcker?
har för mig att vi provade att clocka över 4.5, men där sprack det.

mangemani
2013-11-10, 22:07
och föresten, om jag nu måste ha en värre CPU, räcker det då med att jag går ett steg fram i generationen så man slipper byta ut moderkortet?

kniff
2013-11-10, 22:15
Det beror ju lite på vad du kör för upplösning, 1920x1080 kommer processorn ta i först medans det blir ombytta roller i 2560x1440. Kör själv med en i7 2600k i 4,3Ghz och når ca 92-93% belastning på mina 780 SLI.

Bara för att det är en gammal generation påverkar det föga i nyare spel, handlar snarare om klockfrekvens. Kör du i5an i 4,2 lär du simma lugnt med ett 780.

BF4-testet Sweclockers gjorde för att kika på processorer är värt att kika på

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/4#pagehead

ceejay
2013-11-10, 22:26
Jag är så satans sugen på att köpa en ny maskin när ni pratar om detta :)

Ett 780 Titan vore jäkligt trevligt

King Grub
2013-11-10, 22:33
Finns inget som heter 780 Titan. :p 780, 780 Ti eller Titan.

Feelgood
2013-11-10, 22:47
Då har du ingen nytta av det.

Ett 280x kommer knappt upp i 60 fps.

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/3#pagehead

Kanske inte i bf4, men cs då?

ceejay
2013-11-10, 22:49
Finns inget som heter 780 Titan. :p 780, 780 Ti eller Titan.
Lol. Jag gillar inte dig :)

Menar gtx 780 ti

Thornblom
2013-11-13, 11:08
Jag har stött på ett problem jag aldrig sett förut. Det är säkert jättesimpelt, men kan inte komma på vad som orsakar det.
Så fort jag ska skriva någon text så poppar nått annat fönster upp istället för att det kommer text. Vissa bokstäver fungerar, t.ex L och A.
Vad kan detta bero på?

Det vanligaste som poppar upp är Den Här Datorn.

Dreas
2013-11-13, 11:18
Hur ser det ut med 770gtx eller 780, blir min 2600k i 4ghz en flaskhals?

King Grub
2013-11-13, 11:32
Nej.

Dreas
2013-11-13, 12:26
Nej.Nice!

Sidén
2013-11-17, 15:08
Edit.

Sidén
2013-11-17, 15:11
Edit.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP15N051SO/hp-pavilion-15-15-6-barbar-dator-silver

Köpte denna dator för drygt en vecka sedan. Jag är ingen gamer, men tycker det är skoj att spela LoL i mellan åt. Det funkar dock inte särskilt bra. Är det datorn eller internet som spökar tro?

PowPow
2013-11-21, 16:42
Ska flytta till ett hus och behöver internet.

Comhem Kabel, som står för kabel-TV, levererar inte internet öht.
Datamängden på de 3/4g-lösningarna som finns är för liten för mig
Telia har fullt i ADSL-stationen.

What to do?
FML?

HVR
2013-11-21, 16:53
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP15N051SO/hp-pavilion-15-15-6-barbar-dator-silver

Köpte denna dator för drygt en vecka sedan. Jag är ingen gamer, men tycker det är skoj att spela LoL i mellan åt. Det funkar dock inte särskilt bra. Är det datorn eller internet som spökar tro?

Definiera "Funkar inte särskilt bra"... Kan vara allt från bloatware, antivirus, långsamt internet, men rent prestandamässigt bör datorn klara köra LoL.

Dreas
2013-11-21, 17:05
Ska flytta till ett hus och behöver internet.

Comhem Kabel, som står för kabel-TV, levererar inte internet öht.
Datamängden på de 3/4g-lösningarna som finns är för liten för mig
Telia har fullt i ADSL-stationen.

What to do?
FML?Du kan inte få Vdsl och 60mbit? Har själv det via Telia.

WHITEFOLKS
2013-11-21, 17:10
Vilka erbjuder billigaste xdsl? Har 4g nu och det är väldigt svårspelat.

PowPow
2013-11-21, 19:17
Du kan inte få Vdsl och 60mbit? Har själv det via Telia.

Tror inte det. När jag fyllde i adressen på telias hemsida så erbjöds endast 2mbit och 8mbit. När jag sen kontaktade dem för att höra om jag kunde förboka det så allt var klart tills vi skulle flytta så fick jag svaret att deras adsl-station var full så man kunde inte teckna abb över huvud taget.

Fast sen sa hon att det såg lite märkligt ut och skulle skicka en tekniker som skulle koppla in fast telefoni för att kunna mäta bättre på något sätt. Får la se.

hahavaffan
2013-11-21, 19:42
Ska flytta till ett hus och behöver internet.

Comhem Kabel, som står för kabel-TV, levererar inte internet öht.
Datamängden på de 3/4g-lösningarna som finns är för liten för mig
Telia har fullt i ADSL-stationen.

What to do?
FML?Fy fan, du lever ut en av mina absoluta mardrömmar :D

PowPow
2013-11-21, 19:51
Fy fan, du lever ut en av mina absoluta mardrömmar :D

Haha, ja..

Jag kollade internetmöjligheter innan vi köpte huset. ADSL 8mbit var inte så sexigt, tänkte jag. Men det går att leva med liksom.

Men att eventuellt inte ens kunna få ADSL. Dafuq, liksom.

R Scarpa27
2013-11-21, 20:29
Haha, ja..

Jag kollade internetmöjligheter innan vi köpte huset. ADSL 8mbit var inte så sexigt, tänkte jag. Men det går att leva med liksom.

Men att eventuellt inte ens kunna få ADSL. Dafuq, liksom.

8 mbit adsl funkar faktist hade det för ca 8 år sedan :d
dock funkar det helt okey ...

Solros
2013-11-22, 16:09
När jag sitter hemma på mitt nätverk, kan jag från min Mac, komma åt min PC via SMB.
Imorgon reser jag bort, och skulle även då vilja få tillgång till mina filer på PCn därhemma.

Kan jag använda SMB "remotly", och vad behöver jag ställa in i Mac Finder? Mitt externa IP förstår jag ska in någonstans, men vilken port, och behöver jag ställa in Windows-datorn att tillåta när jag ansluter till den imorgon från hotellets Wifi?

Jockefoten
2013-11-22, 16:14
När jag sitter hemma på mitt nätverk, kan jag från min Mac, komma åt min PC via SMB.
Imorgon reser jag bort, och skulle även då vilja få tillgång till mina filer på PCn därhemma.

Kan jag använda SMB "remotly", och vad behöver jag ställa in i Mac Finder? Mitt externa IP förstår jag ska in någonstans, men vilken port, och behöver jag ställa in Windows-datorn att tillåta när jag ansluter till den imorgon från hotellets Wifi?

Jag vet inte om det behövs göra några unika grejer mellan Mac och PC. Men när du ska ansluta via fjärr så måste du först tillåta din dator att fjärrstyras System>Fjärrinställningar.

Dreas
2013-11-22, 16:20
Haha, ja..

Jag kollade internetmöjligheter innan vi köpte huset. ADSL 8mbit var inte så sexigt, tänkte jag. Men det går att leva med liksom.

Men att eventuellt inte ens kunna få ADSL. Dafuq, liksom.4g ifrån Telia, erbjuds inte typ 100gb i månaden?

Återkom gärna med resultat, det är intressant!

Själv försöker jag att få fiber till huset. 30 pers till måste skriva på bara....

Akerhage
2013-11-22, 16:26
När jag sitter hemma på mitt nätverk, kan jag från min Mac, komma åt min PC via SMB.
Imorgon reser jag bort, och skulle även då vilja få tillgång till mina filer på PCn därhemma.

Kan jag använda SMB "remotly", och vad behöver jag ställa in i Mac Finder? Mitt externa IP förstår jag ska in någonstans, men vilken port, och behöver jag ställa in Windows-datorn att tillåta när jag ansluter till den imorgon från hotellets Wifi?

Kan du inte köra Teamviewer? Där behövs inget pill. Bara skapa konto och lägg till alla dina datorer. Lätt att fjärra och föra över filer etc. Kan tyvärr inget om Mac.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

johanhej
2013-11-22, 22:24
Har problem med min dator, om någon kan hjälpa mig så hade jag varit väldigt tacksam.

Har en Asus G74sx, som jag haft i drygt två år, dvs så pass länge att garantin precis gick ut. Har problem med att starta datorn. Ska ta hela händelseförloppet från början.


För någon vecka sedan började datorn krascha. Det blev värre och värre, och tillslut kraschade den nån minut efter att jag kommit in på skrivbordet. Tänkte att jag fick bita i det sura äpplet, och formaterade om C-hårddisken med hjälp av Asus egna formateringsverktyg (F8 på uppstart sen bara följa instruktionerna mer eller mindre).

Formateringen blev gjord, och saker gick som smort, tills den efter nån timme började krascha igen. Hade inte tid med att ta itu med problemet, och har använt datorn sedan dess, dock med någon krasch var varannan timme. Bilden som visades vid krasch syns nedan.

http://oi42.tinypic.com/6gzy8h.jpg

Idag kraschade den som vanligt igen, men nu gick det inte att komma till skrivbordet överhuvudtaget, utan den kraschade under uppstarten. Tänkte att jag får formatera om den igen. Hade gjort en del arbete under veckan som behövde sparas så, mha F8-kommandot på uppstart, försökte jag gå in i felsäkert läge. Inte heller i felsäkert läge kom jag till skrivbordet.

Jag har försökt med alla kommando under F8, såsom reset till tidigare tidpunkt, omformatering etc, men den stannar hela tiden när den kommer till Asus egna startskrivbord, se bild. Om jag försöker starta datorn normalt kommer den också till samma skärm. När den visat denna bild en stund startar den om och försöker igen.

http://oi39.tinypic.com/2d9qtdx.jpg

Vad kan det vara för fel? Är min dator kaputt? Tyvärr har jag ingen tillgång till separat Windows-installations-CD. Asus har ju sitt egna, inbyggda recovery-system.

Trevlig helg på er alla!

EDIT: Åh jösses vad stora bilderna blev. Ber om ursäkt för det.

King Grub
2013-11-22, 22:31
Den bilden på blåskärmen säger ingenting om vad felet kan vara.

Har du formaterat och installerat om Windows, men krascherna fortsätter, är det med största sannolikt hårdvarufel.

johanhej
2013-11-22, 22:35
Den bilden på blåskärmen säger ingenting om vad felet kan vara.

Har du formaterat och installerat om Windows, men krascherna fortsätter, är det med största sannolikt hårdvarufel.

Misstänkte det också. Men vilken hårdvara kan orsaka detta beteende? Hoppas på ramminnet!

King Grub
2013-11-22, 22:44
Minnet kan man alltid misstänka vid fel som inte beror på mjukvara. Kör Ramtest över natten.

johanhej
2013-11-23, 02:02
Tack för hjälpen grub! Det känns väldigt troligt att minnet är kasst. Körde igenom memtest86, men den hittade inga fel på ramminnet, så nu återstår hårddisken.

Hade jag bara kunnat vara säker på att det var hdns fel så hade jag dragit och köpt en ssd imorgon, men det känns lite vanskligt när jag inte vet vad som är fel. Borde man kunna utesluta CPU och moderkort, eftersom bios fungerar som set ska?
Ett kasst grafikkort kan väl inte orsaka kraschar i windows?

Jockefoten
2013-11-23, 06:03
Tack för hjälpen grub! Det känns väldigt troligt att minnet är kasst. Körde igenom memtest86, men den hittade inga fel på ramminnet, så nu återstår hårddisken.

Hade jag bara kunnat vara säker på att det var hdns fel så hade jag dragit och köpt en ssd imorgon, men det känns lite vanskligt när jag inte vet vad som är fel. Borde man kunna utesluta CPU och moderkort, eftersom bios fungerar som set ska?
Ett kasst grafikkort kan väl inte orsaka kraschar i windows?

Ett kasst grafikkort kan orsaka krascher i Windows. Om du tar dig in i Bios så borde du kunna se temperaturer på CPU och GPU (för att säkerställa att det inte är några fel med kylningen). Jag hade testat att köpa ett billigt Ramminne till att börja med, efter det så kan du kanske låna en annan hårddisk och installera Windows på den.

johanhej
2013-11-23, 14:37
Jag lyckades inte hitta temperatur i BIOS.

Hursomhelst har jag lyckats göra några saker.

Provade med olika ramminne, vilket inte gjorde någon skillnad.

Uppptäckte att seagate har ett program som upptäcker fel med hårddisken, så körde över det på en USB-sticka och bootade. Efter lite krångel med inställningar i BIOS (hårddisken var tvungen att stå på IDE) så lyckades jag hitta den. Körde testet som FAILADE.

Testresultatet säger inget speciellt mer än "The drive is not responding to commands. Check cables and drive power connection.".


Det lättaste hade som sagt bara varit att åka och köpa en ny hårddisk, men är fasen rädd att det är något annat problem. Anledningen till min oro är att jag inte, på något vis överhuvudtaget, lyckas boota datorn från skiva. Den vägrar helt enkelt. Jag lyckas inte heller formatera om datorn på en gammal, använd, hårddisk. Kan det vara moderkortet som gör detta?

Jockefoten
2013-11-23, 14:40
Jag lyckades inte hitta temperatur i BIOS.

Hursomhelst har jag lyckats göra några saker.

Provade med olika ramminne, vilket inte gjorde någon skillnad.

Uppptäckte att seagate har ett program som upptäcker fel med hårddisken, så körde över det på en USB-sticka och bootade. Efter lite krångel med inställningar i BIOS (hårddisken var tvungen att stå på IDE) så lyckades jag hitta den. Körde testet som FAILADE.

Testresultatet säger inget speciellt mer än "The drive is not responding to commands. Check cables and drive power connection.".


Det lättaste hade som sagt bara varit att åka och köpa en ny hårddisk, men är fasen rädd att det är något annat problem. Anledningen till min oro är att jag inte, på något vis överhuvudtaget, lyckas boota datorn från skiva. Den vägrar helt enkelt. Jag lyckas inte heller formatera om datorn på en gammal, använd, hårddisk. Kan det vara moderkortet som gör detta?

Du kan ju testa att plocka ur din hårddisk ifrån datorn och boota den i en annan dator.

Olegh
2013-11-23, 14:44
Låter ju som mer än tillräckligt med kött på benen för att byta hårddisk. Då kan du ju passa på att skaffa en SSD också =)

johanhej
2013-11-23, 15:11
Du kan ju testa att plocka ur din hårddisk ifrån datorn och boota den i en annan dator.
Jag önskar att ajg kunde, men har inte tillgång till de sladdar sosm erfordras :(. Ingen polare i närheten heller som har tror jag.
Låter ju som mer än tillräckligt med kött på benen för att byta hårddisk. Då kan du ju passa på att skaffa en SSD också =)
Tänkte faktiskt precis samma sak angående SSD, men är det något mer vitalt som är kasst, så kanske det är bättre att kassera den. Datorn verkar bra i övrigt, och den var ju rättså schyst för två år sedan. Vet inte hur mycket som hänt sen dess. Speciellt "sliten" är den inte heller, då det värsta den fått utstå är lite jobbiga MatLab-uträkningar :)

johanhej
2013-11-23, 23:18
En liten uppdatering.

Lyckades köra någon reperationssak i SeaTool, som tydligen fixade lite småsaker, så nu har jag äntligen fått igång datorn. Kan ju med stor sannolikhet anta att det är HDn som var/är felet iaf.

Fick formatera om systempartitionen för att få igång den igen. Har sparat det allra viktigaste på en annan dator. Har kört igenom SeaTool igen och den hittar inte fler fel, men om den kraschar igen så köper jag en SSD :).

Tack för all hjälp. Hjälpligheten (heter det så?) är verkligen grym på kolozzeum. Långt bättre än något annat community, oavsett vilket område det heller. Gjorde en tråd på Sweclockers också som jag uppdaterade flera gånger med progressbilder. 165 visningar och inte ett ord har knystats.

King Grub
2013-11-23, 23:49
Ta backup på viktiga saker. Program som Seatools kan inte laga trasiga sektorer, utan gömmer bara undan dom så disken inte skriver till dom mer. Har man dock börjat få trasiga sektorer, kommer det snart fler, och det är troligen mest en tidsfråga innan en sådan disk kraschar helt. Så var beredd.

johanhej
2013-11-24, 10:44
Ok. Datorn var helt kraschfri under flera timmar från det att jag fick igång den igår. Idag är det en annan historia. Försökt installera några program men den kraschar lite hursomhelst.

Nu börjar jag fundera på om det är något annat som är dåligt.
Jag bootade ju med Seatools igår och lyckades reparera ~100 dåliga sektorer. Datorn gick efter detta att få igång.

Nu, när jag kör SeaTools i windows hittar den inga fel. Den klarar alla tester. Är det verkligen HDn som strular då?
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/171691en

Jockefoten
2013-11-24, 11:18
Allt tyder på att din HDD håller på att lägga ihop helt. Köp en ny.

johanhej
2013-11-24, 16:43
Fick som sagt inte igång dvdläsaren vid uppstart, men lyckades komma på problemet. Tror damm eller något hindrade ögat från att lösa.

50 min från stängning med över 40 min till butiken for jag iväg som ett skott. Blev en 128gb sandisk ssd för 750 spänn. Ska installera ikväll/natt. Hoppas på bättring :).

Kryss
2013-11-24, 19:30
Har problem med MPC HC när det gäller subtitles, leder till tapp i framerate eller helt galet mycket hackande i videon. Såfort jag deaktiverar subtitles återgår det till normalt.

Ibland hjälper det att hoppa ur fullskärm och flytta runt fönstret för att sedan gå in i fullskärm igen.

Någon idé om vad som skapar detta? Har nollställt inställningarna och sökt runt på ze google, men inte hittat några lösningar som funkat.

King Grub
2013-11-24, 19:47
Ok. Datorn var helt kraschfri under flera timmar från det att jag fick igång den igår. Idag är det en annan historia. Försökt installera några program men den kraschar lite hursomhelst.

Nu börjar jag fundera på om det är något annat som är dåligt.
Jag bootade ju med Seatools igår och lyckades reparera ~100 dåliga sektorer. Datorn gick efter detta att få igång.

Nu, när jag kör SeaTools i windows hittar den inga fel. Den klarar alla tester. Är det verkligen HDn som strular då?
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/171691en

Dåliga sektorer = döende hårddisk. Alltid.

PowPow
2013-11-25, 10:20
4g ifrån Telia, erbjuds inte typ 100gb i månaden?

Återkom gärna med resultat, det är intressant!

Själv försöker jag att få fiber till huset. 30 pers till måste skriva på bara....

Av vad jag kan se på telias hemsida så är största paketet på ynka 10Gb. Andra leverantörer har jag sett har upp till närmre 50Gb. Men fortfarande för lite.

Jag får vänta på slutgiltigt besked tills telia kopplat in hemtelefoni för att kunna mäta bättre. Vilket de inte kan göra förrän vi flyttat.

johanhej
2013-11-25, 11:40
Jag har hört att SSD ska speeda upp datorn, men herregud, den är ju som ny nu, och lite till. Snabbaste datorn jag suttit vid. Ändå lite glad att hårddisken pajade :cool:.

Har dock en liten fråga angående Intel Rapid Storage Technology.
Har installerat igenom alla drivrutiner och följde denna lista.

http://forums.tweakarena.com/showthread.php?p=129

Följde installationsguiden till punkt och pricka, men fick tyvärr hoppa över Intel Rapid Storage Technology. Den kunde inte installeras.

Beror detta på min nya SSD? Sköt jag mig i foten när jag fortsatte installera resten, trots att denna inte blev installerad? Inte speciellt sugen på att installera om datorn igen :).

Wrista
2013-11-25, 20:38
Jag har köpt en extern Toshiba hårddisk som ska vara lösenordsskyddad. Men jag kommer in i hårddisken utan lösenord. Hur gör man för att få den lösenordsskyddad?

drakfelt
2013-11-25, 20:46
Jag har köpt en extern Toshiba hårddisk som ska vara lösenordsskyddad. Men jag kommer in i hårddisken utan lösenord. Hur gör man för att få den lösenordsskyddad?

Ligger där ingen .exe-fil på disken du ska köra först? Alt, ladda ner programvara från Toshibas webplats.

R Scarpa27
2013-11-25, 21:52
Jag har köpt en extern Toshiba hårddisk som ska vara lösenordsskyddad. Men jag kommer in i hårddisken utan lösenord. Hur gör man för att få den lösenordsskyddad?

då ska det ha följt med programvara till om det står så...
som du ska installera.

other way finns mer lösningar ex vis.
http://www.axantum.com/AxCrypt/

Control_61
2013-11-26, 11:30
Söker efter en extern hårddisk att ha konstant inkopplad i TVn och fullsmockad med sitcoms i dvdrip format (går väl fortfarande inte ha hd-filmer med ljud i externa hårddisker?).

Finns det något särskilt att tänka på? Eller klarar alla nuvarande externa hårddiskar mina krav?

r1kkie
2013-11-26, 11:32
Söker efter en extern hårddisk att ha konstant inkopplad i TVn och fullsmockad med sitcoms i dvdrip format (går väl fortfarande inte ha hd-filmer med ljud i externa hårddisker?).

Finns det något särskilt att tänka på? Eller klarar alla nuvarande externa hårddiskar mina krav?

Är det inte snarare så att det är TVn som ska klara av att läsa formaten på filerna och vilken hdd man kör är av mindre betydelse?

kniff
2013-11-26, 14:43
Är det inte snarare så att det är TVn som ska klara av att läsa formaten på filerna och vilken hdd man kör är av mindre betydelse?

Det stämmer.

johanhej
2013-11-26, 14:58
Jag har hört att SSD ska speeda upp datorn, men herregud, den är ju som ny nu, och lite till. Snabbaste datorn jag suttit vid. Ändå lite glad att hårddisken pajade :cool:.

Har dock en liten fråga angående Intel Rapid Storage Technology.
Har installerat igenom alla drivrutiner och följde denna lista.

http://forums.tweakarena.com/showthread.php?p=129

Följde installationsguiden till punkt och pricka, men fick tyvärr hoppa över Intel Rapid Storage Technology. Den kunde inte installeras.

Beror detta på min nya SSD? Sköt jag mig i foten när jag fortsatte installera resten, trots att denna inte blev installerad? Inte speciellt sugen på att installera om datorn igen :).

Hade ingen aning om att HDDn skulle vara inställd på ACHI och inte IDE för SSD.

Nu funkade både IRST och firmware-uppadatering. Nu verkar allt vara prima. Så skönt.

EDIT: Fö så blev datorn ännu snabbare med ACHI. Halleluja!

krubkungen
2013-11-26, 19:53
Datorfläkten låter som en jumbojet vid take off! Vad kan man göra åt det? Dammsuga där fläkten ligger? Installera speedfan?
Datorn rullar på bra, bara fläkten som låter som sjutton.

Akerhage
2013-11-26, 20:00
Tryckluft, du ska aldrig någonsin dammsuga. Även om det verkar frid och fröjd kan du få statisk elektrisitet som visar sig långt efter. Kolla fläkten så den är hel, blås ut med tryckluft.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

King Grub
2013-11-26, 20:06
Och håll fläkten still med ett finger när du blåser - att spinna den med tryckluft kan skada kullagren.

R Scarpa27
2013-11-26, 21:11
billig och grymt bra mediadata data kopplad till tv som klarar wifi utan störningar?
och spela upp filmer och streaming osv.

tips thnx.

drakfelt
2013-11-26, 22:26
billig och grymt bra mediadata data kopplad till tv som klarar wifi utan störningar?
och spela upp filmer och streaming osv.

tips thnx.

http://fasttechcdn.com/products/137/1379805/1379805-6.jpg

CX-919

Klanderfritt WiFi och blåtand. Streamar utan problem hd-film över nätverket samt netflix. Surfar, mailar, ordbehandlar och spelar spel gör den också. Allt för runt femhundringen.

drakfelt
2013-11-27, 00:01
ComHems Netgear-router är ingen vidare och stödjer ej nätverkslagring.

Vad ska jag köpa för router? Jag har uteslutande enheter som klarar av Wi-Fi 802.11 b/g/n och vill gärna ha en router som fixar nätverkslagring. Min bredbandshastighet är 50/30 och jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt.


Postat via en mobil enhet.

R Scarpa27
2013-11-27, 07:50
http://fasttechcdn.com/products/137/1379805/1379805-6.jpg

CX-919

Klanderfritt WiFi och blåtand. Streamar utan problem hd-film över nätverket samt netflix. Surfar, mailar, ordbehandlar och spelar spel gör den också. Allt för runt femhundringen.

ofan tack! har kikat på liknande modeller men läst att de strular mycket.

hur fungerar det med trådlöst tangentbord kopplas den till datan eller den där mini sändarn osv?

så denna funkar även kanon genom en vägg ?
vart finns dem? isf beställs den redan idag, till päronen.

är den just en mini pc? eller tar den och sänder från husets stationära dator?
klarar den filmer isf?
och streama från hemsidor funkar bra?

sorry för massa frågor =)

såg nu att det går koppla på ddet viset såhär:
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/904988177/CX-919-RK3188-Quad-Core-Android-TV-BOX-Stick-1GB-RAM-8GB-ROM-Bluetooth-1080P-External.jpg

hmm någon som vet om det finns paketpris någonstans eller funkar alla rådlösa tangentbord m.inbyggd mus.

ceejay
2013-11-27, 13:00
Jag har ett problem som jag hade för ett par veckor sedan.

Jag får ett varningsmeddelande om att det finns lite ledigt minne på datorn.
Jag tror att det kan hänga ihop med SSD. Jag hade bara någon gig kvar på den.

Iaf, så jag letar efter saker att ta bort för att göra mer plats, men hittar inte så mycket konstigt nog. Vet ej fan vad som tar upp så mycket plats.

Hittar iaf att jag har steam på min SSD. Tar bort allt inkl alla spel och friar upp 11gb.

Jag har nu runt 11gig ledigt på ssdn.

En stund senare får jag felmeddelandet igen, samtidigt går jag in och kollar hur mycket plats jag har kvar på SSDn.

DET STÅR 500 MB!


Jag har inte en jävla aning om vad det är som tar upp all ledig plats. Någon som har några ideer? Jag kan knappt använda datorn justn nu.

Juxta
2013-11-27, 13:02
Har du Battlefield 3 eller Spotify installerat?

ceejay
2013-11-27, 13:04
spotify, ja.

r1kkie
2013-11-27, 13:04
Jag har ett problem som jag hade för ett par veckor sedan.

Jag får ett varningsmeddelande om att det finns lite ledigt minne på datorn.
Jag tror att det kan hänga ihop med SSD. Jag hade bara någon gig kvar på den.

Iaf, så jag letar efter saker att ta bort för att göra mer plats, men hittar inte så mycket konstigt nog. Vet ej fan vad som tar upp så mycket plats.

Hittar iaf att jag har steam på min SSD. Tar bort allt inkl alla spel och friar upp 11gb.

Jag har nu runt 11gig ledigt på ssdn.

En stund senare får jag felmeddelandet igen, samtidigt går jag in och kollar hur mycket plats jag har kvar på SSDn.

DET STÅR 500 MB!


Jag har inte en jävla aning om vad det är som tar upp all ledig plats. Någon som har några ideer? Jag kan knappt använda datorn justn nu.

Windows temp map kanske?

ceejay
2013-11-27, 13:06
gjorde en snabb tempfilborttagning, men jag har fortfarande inte mer än 3 gig ledigt. Jag borde ha uppemot 20 utan problem

Juxta
2013-11-27, 13:08
spotify, ja.

Kolla dina inställningar för hur mycket Spotify kan temp lagra.

Dreas
2013-11-27, 13:12
gjorde en snabb tempfilborttagning, men jag har fortfarande inte mer än 3 gig ledigt. Jag borde ha uppemot 20 utan problemDitt problem har nog fler haft.

Ett tips är att redan ifrån början inte använda SSD-disken för någon lagring förutom för program och kanske de "viktigaste" spelen. Fast jag lägger helst spel på andra diskar.

ceejay
2013-11-27, 13:42
Kolla dina inställningar för hur mycket Spotify kan temp lagra.
hur gör jag det?
Ditt problem har nog fler haft.

Ett tips är att redan ifrån början inte använda SSD-disken för någon lagring förutom för program och kanske de "viktigaste" spelen. Fast jag lägger helst spel på andra diskar.

Mjo, nu har jag nästan inget på ssdn. Har tagit bort de spel jag har haft där.

Juxta
2013-11-27, 13:46
hur gör jag det?


Gå in i Spotifys inställningar. Kolla in cache-biten. Innan du raderar ser du ju vilken katalog filerna sparas i och kan då kolla hur mycket det tar upp. Den kan växa beroende på inställning.

King Grub
2013-11-27, 13:46
Använd windirstat el liknande och se vad det är som tar plats.

Sätt pagefile manuellt till något lågt, typ 1 GB, i stället för att låta Windows sköta det.

Stäng av hiberfil.sys om du inte absolut behöver den.

ceejay
2013-11-27, 13:52
Gå in i Spotifys inställningar. Kolla in cache-biten. Innan du raderar ser du ju vilken katalog filerna sparas i och kan då kolla hur mycket det tar upp. Den kan växa beroende på inställning.
Den ska inte ta upp mer än 10% av den lediga platsen, så det borde inte vara någon fara.
Använd windirstat el liknande och se vad det är som tar plats.

Sätt pagefile manuellt till något lågt, typ 1 GB, i stället för att låta Windows sköta det.

Stäng av hiberfil.sys om du inte absolut behöver den.

Får googla för att tyda vad du menar :)

ceejay
2013-11-27, 14:00
Använd windirstat el liknande och se vad det är som tar plats.

Sätt pagefile manuellt till något lågt, typ 1 GB, i stället för att låta Windows sköta det.

Stäng av hiberfil.sys om du inte absolut behöver den.

Nu vet jag inte hur jag hittade det, men iaf.

På windirstat så ser jag att pagefile.sys är 12,3gb stort
Samt att hiberfil.sys är 6gb stort.

Vad innebär det?

King Grub
2013-11-27, 14:02
Att du har en växlingsfil som tar upp 12 GB när du skulle kunna minska ner den till 0-1 GB.

Viloläget kan du stänga av helt om du inte använder funktionen så får du 6 GB till.

Mer än 18 GB där.

ceejay
2013-11-27, 14:16
Vad används de till? Och hur ändrar jag dem?

ceejay
2013-11-27, 14:23
nu har jag helt plötsligt plats på disken igen, har fått 11gig till nu från det jag tog bort förut.

tp_88
2013-11-27, 14:31
Vad används de till? Och hur ändrar jag dem?
Växlingsfilen är som virituellt RAM-minne kan man säga.

Win 8 på Engelska:

Control Panel -> System -> Advanced System settings -> Advanced-fliken -> "Settings" under Performance -> Advanced-fliken -> "Change" under Virtual memory -> Fyll i så stor custom size som du önskar, på den disken du vill ha. Brukar kräva omstart av systemet vill jag minnas.


Hyberfil.sys är en fil som används för att skriva över allt som finns i minnet när man försätter datorn i viloläge.

ceejay
2013-11-27, 15:51
något är konstigt, för nu fick jag felmeddelande igen, var tvungen att starta om datorn, och har bara 200mb ledigt.

ceejay
2013-11-27, 16:02
har minskat pagefile och tagit bort hyberfil nu. Har mer plats

HMB
2013-11-27, 16:18
Använd windirstat el liknande och se vad det är som tar plats.

Sätt pagefile manuellt till något lågt, typ 1 GB, i stället för att låta Windows sköta det.

Stäng av hiberfil.sys om du inte absolut behöver den. Ett enligt mig bra alternativ till windirstat är spacemonger (version 1.4.0 är gratis). Jag tycker man får lättare överblick över vilka filer som tar mycket plats på hårddisken, det verkar indexera hårddisken snabbare också.

http://www.snapfiles.com/screenfiles/spacemonger.gif

Mental
2013-11-27, 16:44
Dum fråga, men tömt papperskorgen? :)

Glen
2013-11-30, 12:06
Bump!

Har fått problem med ett malware som jag inte lyckas fixa, hoppas på goda råd i tråden.

Eländet i fråga heter "awardhotspot.com" och verkar vara ett rätt besvärligt malware, har testat att scanna datorn med Avast, Malwarebyte, Microsoft Security Essentials samt nåt till program men utan framgång, inget av programmen hittar något. Har googlat på saken och det ska tydligen gå att ta bort det manuellt men det kräver nog kunskaper som jag inte har...

Nån som känmer igen det här eller har tips på nåt program som är värt att testa för att få bort eländet?




/Glen

johanhej
2013-12-06, 11:27
Gick lite vilt till vid datorn i morse, och råkade spilla kaffe (med lite mjölk!) över laptopen. Var väl kanske någon matsked eller två som kom på datorn.

Hursomhelst, första reflexen var att vända datorn upp och ner på bordet, stänga av den på knappen och dra alla sladdar + batteri. Den visade inget tecken på konstigt beteende under tiden.

Den har sen dess stått upp och ner. Har torkat bort det mest ytliga. Har också öppnat upp baksidan på den, och datorn står nu under värmepumpen som håller omkring 20 grader.

Finns det något mer man kan göra? Funderade på om man skulle ta bort tangentbordet och försöka rengöra det, men det verkar vara sjukt mycket arbete (asus g74sx). Eller ska jag bara låta den stå såhär några timmar till?

Spiffy
2013-12-06, 12:28
Ena datorn på jobb var lite halv seg.
Var bara 2st 256Mb minne i den, vilket känns lite snålt.
Tänkte att det kan ju inte skada att peta i lite mer. Så beställde 2st 2Gb minne att sätta i.
Men så tittade jag i min egna dator på jobbet, och där var bara 1Gb minne, så då snodde jag såklart dessa 4Gb till mig själv :d
I min dator var det bara 2st platser för minne, så det löste sig ju av sig själv.
Men i den andra datorn finns där fyra platser.
Två som är gula och två svarta. I de gula satt dessa 256Mb minne.
Nu har jag ju 1st 1Gb kort från min dator som också ska användas i denna datorn.
Spelar det någon roll i vilka platser jag sätter minnena för att få bästa prestanda?
Jag tänkte så att eftersom de satt i de gula från början, så ska det bästa sitta här, och satte 1gb kortet i en av de gula platserna, och i de svarta satte jag de på 256Mb.
Var det rätt tänkt, eller bör jag ändra?

WHITEFOLKS
2013-12-06, 12:52
Sålänge den startar och hittar allt minne så är det skitsamma.

LadyG
2013-12-06, 15:07
Om man behöver en tyst fläkt till ett gfx 660-kort, är det ena eller andra Arcticfläkten man ska leta efter då eller finns det något tystare?

Akerhage
2013-12-06, 16:54
Bra program att hitta skit på datorn?
Kört ad aware innan men måste finnas annat?

Fick nämligen upp den här suspekta rutan nu när datorn startades.

http://i.imgur.com/bSSJ4Se.png?1

Tips på bra program snabbt tack.

HMB
2013-12-06, 17:02
Bra program att hitta skit på datorn?
Kört ad aware innan men måste finnas annat?

Fick nämligen upp den här suspekta rutan nu när datorn startades.

http://i.imgur.com/bSSJ4Se.png?1

Tips på bra program snabbt tack. Malwarebytes.

Akerhage
2013-12-06, 17:03
Kanon, tack

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Callek
2013-12-06, 17:26
Om man behöver en tyst fläkt till ett gfx 660-kort, är det ena eller andra Arcticfläkten man ska leta efter då eller finns det något tystare?

Den bör vara betydligt tystare än orginalkylaren. Sist jag monterade en sådan (på ett Radeon 4850) var dock installationen lite pillig.

LadyG
2013-12-06, 17:33
Den bör vara betydligt tystare än orginalkylaren. Sist jag monterade en sådan (på ett Radeon 4850) var dock installationen lite pillig.

Tack! Pilligt kan jag stå ut med, om det bara blir tyst. En hårtork är tystare än orginalfläkten :)

King Grub
2013-12-06, 19:45
Bra program att hitta skit på datorn?
Kört ad aware innan men måste finnas annat?

Fick nämligen upp den här suspekta rutan nu när datorn startades.

http://i.imgur.com/bSSJ4Se.png?1

Tips på bra program snabbt tack.

Hitman Pro.

Akerhage
2013-12-06, 21:03
Hitman Pro.

Låter bra, ska testa det med.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

johanhej
2013-12-06, 21:40
Dun fråga kanske, men har funderat på en sak angående moderkort och andra elektroniska kretskort och nu har det blivit läge att ta reda på det. De är ju ofta uppbyggda på en "grön bas" med en massa lögade delar etc. De område som inte har några märke eller lödningar på sig, fyller de någon funktion? Skulle de kunna borras utan att funktionen skadas?

Anledningen till att jag frågar är för att jag körde ner en mejsel ganska hårt i tangentbordet i ett av de omarkerade områdena.

MtotheM
2013-12-06, 22:09
Dun fråga kanske, men har funderat på en sak angående moderkort och andra elektroniska kretskort och nu har det blivit läge att ta reda på det. De är ju ofta uppbyggda på en "grön bas" med en massa lögade delar etc. De område som inte har några märke eller lödningar på sig, fyller de någon funktion? Skulle de kunna borras utan att funktionen skadas?

Anledningen till att jag frågar är för att jag körde ner en mejsel ganska hårt i tangentbordet i ett av de omarkerade områdena.

Det beror på. Är det en flerlagrad PCB så kan det säkert skada den då du inte vet vad som finns på alla lager. Jag tvekar dock på att något så primitivt som ett tangentbord ska behöva det så jag tror nog att det är lugnt.

johanhej
2013-12-06, 22:51
Det beror på. Är det en flerlagrad PCB så kan det säkert skada den då du inte vet vad som finns på alla lager. Jag tvekar dock på att något så primitivt som ett tangentbord ska behöva det så jag tror nog att det är lugnt.

Ok, tack! Skrev dock fel märkte jag. Var på moderkortet som jag gick emot. Aja, får se när jag startat den imorgon. Hoppas den klarade sig från kaffet.

johanhej
2013-12-07, 11:41
Allt verkar som det ska trots kaffesupen.

Ny regel: ingen dryck inom 0.5 meter från datorn

Jockefoten
2013-12-07, 11:43
Du satte en mejsel i ditt tangentbord som var ett moderkort och mejseln var kaffe?

mangemani
2013-12-07, 13:00
skumt problem igen.
spelar jag wow så kan uppkopplingen helt plötsligt försvinna och händer oftare då jag öppnar ett internet fönster och börjar surfa med wow i bakgrunden.
men då jag enbart surfar så händer detta aldrig=/

Akerhage
2013-12-07, 13:09
Du satte en mejsel i ditt tangentbord som var ett moderkort och mejseln var kaffe?

Är också sugen på en mer detaljerad story här. Kaffe, skruvmejsel?

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

johanhej
2013-12-07, 13:28
Du satte en mejsel i ditt tangentbord som var ett moderkort och mejseln var kaffe?

haha! Skrev om min lilla fadäs på förra sidan.

Igår morse så hällde jag kaffet över tangentbordet. Vart orolig för skadorna, så jag skruvade isär datorn (var tvungen att demontera mer eller mindre allt för att få bort tangentbordet. Det var när jag gjorde detta som jag slant och satte mejseln i moderkortet.

Hursomhelst var datorn okej, och allt som allt kanske det blev en förbättring, för jävlar vad dammig den var.

LadyG
2013-12-11, 14:50
Nu blev det tyst (inte så märkligt iofs) :D

http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/fan_zps7fc16630.jpg

mangemani
2013-12-11, 15:38
alltså seriöst, vad är det för fel på min uppkoppling då jag lirar wow?
mitt i en raid, dungeon, PVP fight, så kan uppkopplingen bara brytas(ser utropstecknet över nätverket nere i hörnet i typ 1-2 sekunder) och jag måste logga in igen.
händer aldrig då jag surfar eller annars då jag använder uppkoppling=/

WHITEFOLKS
2013-12-13, 13:34
Vilken am3 socket cpu är "best bang for the buck"?

Jarod
2013-12-13, 22:19
Vad för program använder man om man vill testa läs/skriv-hastigheten på sina hårddiskar?

King Grub
2013-12-13, 22:21
http://www.hdtune.com/ t ex för mekaniska hårddiskar.

http://www.techspot.com/downloads/6014-as-ssd-benchmark.html t ex för SSDs.

Feelgood
2013-12-13, 22:23
Vilken am3 socket cpu är "best bang for the buck"?

Om du kan klocka så är nog 8320 rätt så bra, jag har dock en överklockad 8350 @4.6ghz som också funkar asnice.

WHITEFOLKS
2013-12-13, 23:13
Om du kan klocka så är nog 8320 rätt så bra, jag har dock en överklockad 8350 @4.6ghz som också funkar asnice.

K insåg att det bara var am3 och inte am3+ som 8320 är (tror jag?)

Kräket
2013-12-14, 07:18
Hepp, tänkte kolla med expertisen. Jag har pga omfattande problem med min core i7-920 bestämt mig för att fortsatt problemlösning är för tidskrävande och för omfattande.

(har det ökända "förlorat-minne-pga-minnescontroller-buggen", och testat det mesta av de råd som finns på nätet, som att inspektera sockel, återinstallera processor, testa minnen individuellt e.t.c. utan framgång - Finns inte direkt många framgångshistorier att läsa om på nätet heller tyvärr).

Min tanke är nu att inhandla nytt moderkort och ny processor. Egentligen känns det som ett dumt läge att uppgradera. Hade hoppats att min 920:a hade klarat sig fram till intel "Skylake" (eller vad den nu kommer heta) skulle släppas.

Min tanke är att skaffa ett så billigt och hyfsat moderkort + processor som möjligt, och förhoppningsvis kunna använda mina gamla minnen (Minnet är detta; http://www.corsair.com/cmx6gx3m3a1333c9.html).

Utgår ifrån att nätagg och övrigt kommer passa. Har ni några tips på prisvärda och dugliga moderkort och processorer i prisklassen 2000 - 4000 (sammanlagt då)

Nu kikar jag på; ASUS Z87-A (https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=Z87-A)
samt processor; Intel Core i5 4670K - Haswell

Skulle gärna ta emot synpunkter!

Feelgood
2013-12-14, 11:25
K insåg att det bara var am3 och inte am3+ som 8320 är (tror jag?)

Ohfan fail av mig! Tänkte inte på att det var am3 och inte am3+,

ByggarBertil
2013-12-15, 15:02
Hur byter jag mellan trådlöst och kabel på Windows 7, det borde finnas en shortcut, windowsknappen och två andra knappar men jag kommer inte ihåg vilka knappar?

ByggarBertil
2013-12-15, 15:33
Hittade. windowsknapp + x, aktivera trådlöst.

eternallord
2013-12-15, 18:31
Har fått en konstig bugg sen jag uppdaterade min Macbook till OSX Mavericks. När jag kopplas upp till ett WiFi-nätverk så istället för de fyllda linjerna så får jag ett utropstecken och texten "Varning: Ingen internetanslutning...", som man vanligtvis får när något är fel med nätverket, men för mig dyker det upp alltid, även när internet fungerar utmärkt (som nu exempelvis). Det gäller på alla nätverk. Någon som vet vad som kan vara tokigt? :)

Spettet
2013-12-15, 19:35
Är ett sådant ESD band något att införskaffa när man sätter ihop datorn?

King Grub
2013-12-15, 19:47
Om du inte vill riskera att förstöra komponenterna med statisk elektricitet så. Det är en billig försäkring.

Wrista
2013-12-15, 20:01
Det gäller avast antivirus programmet. När jag högerklickar på filerna som ska genomsökas av avast och scanningen är genomförd så vill jag ta bort fönstret genom att trycka på esc tangenten. Detta går inte längre efter senaste uppdateringen. Vilken inställning ska jag göra för att kunna stänga fönstret med esc?

z_bumbi
2013-12-15, 20:40
Vi har drabbats av Bing.

Hur får man bort det? Vi har Win7 på den drabbade datorn och Chrome och Firefox är uppdaterade med senaste versionen. Det syns inget i tillägg (firefox, chrome IE), inget i avinstalera program (om det inte heter något helt annat än bing?), sökningar på bing ger inga träffar på datorn. Att ändra startsida i chrome funkar, liksom att återställa inställningarna och sedan ändra startsida men så fort man öppnar ett nytt fönster så dyker skiten upp.

ByggarBertil
2013-12-15, 20:45
Vi har drabbats av Bing.

Hur får man bort det? Vi har Win7 på den drabbade datorn och Chrome och Firefox är uppdaterade med senaste versionen. Det syns inget i tillägg (firefox, chrome IE), inget i avinstalera program (om det inte heter något helt annat än bing?), sökningar på bing ger inga träffar på datorn. Att ändra startsida i chrome funkar, liksom att återställa inställningarna och sedan ändra startsida men så fort man öppnar ett nytt fönster så dyker skiten upp.

Prova disabla ett tillägg i gången och se vilket tillägg som orsakar detta.

LadyG
2013-12-15, 21:03
Vi har drabbats av Bing.

Hur får man bort det? Vi har Win7 på den drabbade datorn och Chrome och Firefox är uppdaterade med senaste versionen. Det syns inget i tillägg (firefox, chrome IE), inget i avinstalera program (om det inte heter något helt annat än bing?), sökningar på bing ger inga träffar på datorn. Att ändra startsida i chrome funkar, liksom att återställa inställningarna och sedan ändra startsida men så fort man öppnar ett nytt fönster så dyker skiten upp.

Är det den här?
http://www.malwaresolution.com/m13/bing-redirect-virus-removal.html

R Scarpa27
2013-12-15, 21:17
Är det den här?
http://www.malwaresolution.com/m13/bing-redirect-virus-removal.html

to uninstall Bing Bar:

Click Start, and then click in the Start Search box.

Type appwiz.cpl, and then press ENTER.

In the Uninstall or change program list, click Bing Bar, and then click Uninstall.

Follow the on-screen instructions.

Jarod
2013-12-15, 22:10
Köpte en ssd (Intel 530 120gb) till men vet inte om jag får rätt speed till den som den ska ha. Halp please.

Jag har ett Asus p8p67 pro mobo och har mina ssd:s i dom mörkblåa sata6-portarna (med sata6-kablar). När jag gör test i as ssd så ser det ut som siffrorna är för låga. Om jag disablar Marwell-kontrollern i bios så hittas mina ssd:s inte över huvet taget.

King Grub
2013-12-15, 22:23
Har du installerat Intel Rapid Storage drivers?

Jarod
2013-12-15, 23:00
Ja, har en Intel ssd som systemdisk redan. Ska testa byta till dom vita portarna och se om det funkar bättre. Hade läst att dom strulade så det var därför jag inte vågat prova.

King Grub
2013-12-15, 23:02
På bilden du postade står det att du använder msahci-drivrutinerna. Det är Microsofts generiska drivrutiner. Hade du haft Intels Rapid Storage hade det stått iastor där i stället.

Jarod
2013-12-15, 23:09
Det är bara för att jag har labbat med det och detta var senaste screenshoten. Jag får "dåliga" siffror med iastor oxå.

Jarod
2013-12-15, 23:55
Nu har jag kopplat över till dom grå sata6-portarna som är Intels. This is what I get. Det kanske är normala siffror jag har ingen aning.

johanhej
2013-12-16, 00:01
Dum fråga kanske, men har du satt hårddisken som IDE i bios? Kan nog ge den effekten annars.

Jarod
2013-12-16, 00:10
Nej, den stor i AHCI.

z_bumbi
2013-12-16, 08:04
Är det den här?
http://www.malwaresolution.com/m13/bing-redirect-virus-removal.html

Stopzilla, som det där är en reaklamsida, för fungerar ju nästan i sig självt som ett virus? Provversionen inte tar bort något utan att man betalar, när jag skulle avinstallera det så var jag tvungen att fylla i någon jälva enkät och de vägrade dessutom att godta att de fick sämsta omdömena.

HMB
2013-12-16, 08:24
Köpte en ssd (Intel 530 120gb) till men vet inte om jag får rätt speed till den som den ska ha. Halp please.

Jag har ett Asus p8p67 pro mobo och har mina ssd:s i dom mörkblåa sata6-portarna (med sata6-kablar). När jag gör test i as ssd så ser det ut som siffrorna är för låga. Om jag disablar Marwell-kontrollern i bios så hittas mina ssd:s inte över huvet taget. Testa avaktivera alla strömsparfunktioner i bios (speedstep, c-states mm).

LadyG
2013-12-16, 10:12
Stopzilla, som det där är en reaklamsida, för fungerar ju nästan i sig självt som ett virus? Provversionen inte tar bort något utan att man betalar, när jag skulle avinstallera det så var jag tvungen att fylla i någon jälva enkät och de vägrade dessutom att godta att de fick sämsta omdömena.

Men att det ska vara så svårt att hitta ett bra removalverktyg, för det är ju en riktig trojan.
Kollade du på Fsecure/Avast/Symantecs forum, de kanske har något bra tips?

WHITEFOLKS
2013-12-16, 11:24
Hur vanligt är det att spel använder sig av mer än två kärnor?

drakfelt
2013-12-16, 22:00
Jag tänkte försöka fynda en laptop på mellandagsrean. Den skall bara användas till surf och office-paketet. Vad ska jag kika efter? Billigast möjliga eller värt att satsa på lite kvalitet även om den ska användas väldigt begränsat?

R Scarpa27
2013-12-16, 22:02
Jag tänkte försöka fynda en laptop på mellandagsrean. Den skall bara användas till surf och office-paketet. Vad ska jag kika efter? Billigast möjliga eller värt att satsa på lite kvalitet även om den ska användas väldigt begränsat?

lite office användade och surfande klarar typ vilken budget som helst i dagens läge.
satsa billigt istället om det bara är ändamålet.

Spettet
2013-12-16, 22:10
Är okunnig i frågan men införskaffade detta moderkort:
http://www.komplett.se/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065#!tab:extra och vart fundersam om det bara är att koppla in en internet kabel och köra eller måste man skaffa en adapter?

WHITEFOLKS
2013-12-16, 22:14
Är okunnig i frågan men införskaffade detta moderkort:
http://www.komplett.se/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065#!tab:extra och vart fundersam om det bara är att koppla in en internet kabel och köra eller måste man skaffa en adapter?

Om du menar vanlig nätvetkskabel så ja.

Spettet
2013-12-17, 05:12
Om du menar vanlig nätvetkskabel så ja.

Har en nätverkskabel och är det bara att koppla in den i LAN uttaget och så får man internet?

WHITEFOLKS
2013-12-17, 05:23
Har en nätverkskabel och är det bara att koppla in den i LAN uttaget och så får man internet?

Beror på vad lanuttaget innebär för dig men i princp ja.

Det moderkortet har ethernetkontakt, om du kan få tillgång till internet via ethernet så kan du komma åt det med det moderkortet.

Spettet
2013-12-17, 05:26
Beror på vad lanuttaget innebär för dig men i princp ja.

Det moderkortet har ethernetkontakt, om du kan få tillgång till internet via ethernet så kan du komma åt det med det moderkortet.

Hur vet jag det?

WHITEFOLKS
2013-12-17, 05:31
Hur vet jag det?

Hur kan du få internet?

Spettet
2013-12-17, 05:34
Hur kan du få internet?

Aa precis. Vart kopplar man in kabeln? Routern till?

WHITEFOLKS
2013-12-17, 05:36
Aa precis. Vart kopplar man in kabeln? Routern till?

Det beror på hur du får ditt internet. Oftast i routern om man har en sådan i någon utav lan-portarna.

Spettet
2013-12-17, 05:43
Det beror på hur du får ditt internet. Oftast i routern om man har en sådan i någon utav lan-portarna.

Via telefonjacket.

WHITEFOLKS
2013-12-17, 05:46
Via telefonjacket.

Om det är via dsl så behöver du modem/router och sen kan du antagligen koppla ethernet från routern till datorn.

Solros
2013-12-18, 21:30
Funderar på nytt grafikkort, Radeon R9280X verkar ju vara det som gäller. Någon som vet om det kommer bli någon rea/erbjudande på detta kort? Det är rätt dyrt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266024

R Scarpa27
2013-12-18, 22:01
Funderar på nytt grafikkort, Radeon R9280X verkar ju vara det som gäller. Någon som vet om det kommer bli någon rea/erbjudande på detta kort? Det är rätt dyrt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266024
jämförelser på bf4.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4962?k=2ee7b624d00b6c2181c29a99f32c785c

Måsse
2013-12-27, 22:20
Tänkte köpa ny laptop, och gärna någon som är på rea nu i mellandagarna. Enda kravet är att den ska klara CS:GO utan lagg. Budget ligger på runt 6k, men kan sträcka mig till 7-8 om det behövs. Det enda jag vet är att grafikkortet är lite viktigare än processorn i detta fallet(?). Är väldigt noob på komponenter och prestanda nu för tiden, så är väldigt tacksam om någon kunde ge mig nåt bra tips :). Tack på förhand!

Edit: Ska vara 15-tums då jag kommer koppla den till en skärm!

Supercharger
2013-12-29, 10:29
Hej!

Min flickvän har en äldre mac som är på upphällningen, Mac OS X 10.5.8

Nu tänkte vi föra över alla hennes bilder och filer till min pc, Win 7 64

Vi kommer inte att köpa nån mac nu utan köra på min pc tillsvidare, hur gör vi det enklast så att allt ska fungera smidigt.

Jag har 2st externa diskar som vi kan lägga över allt på, har inte formaterat nån av dem ännu och vet inte hur eller i vilket format det ska göras heller.

Har googlat mig tokig men hittar ingen bra lösning*gah!*

Nån som har några tips om hur vi ska göra?

Mvh/Daniel

Jockefoten
2013-12-29, 11:22
Totala storleken på det som ska föras över? Är det inte allt för stort så känns en molntjänst likt Dropbox smidigast.

King Grub
2013-12-29, 13:02
Formatera i FAT-formatet om filerna inte är större än 4 GB. Både PC och Mac kan läsa FAT. När överföringen är klart kan du formatera igen, nu i NTFS, om dom sedan skall användas till PC.

Thornblom
2013-12-29, 14:26
Kan förtydliga att den sammanlagda storleken för vara större än 4GB, alla enskilda filer måste dock vara mindre.

Supercharger
2013-12-29, 14:33
Mestadels bilder, ca 7000st. Så formatera hårddisken sen lägga in dem på disken och sen föra över dem till pc:n?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

PowPow
2013-12-30, 09:22
Har en 4g router/modem från Telenor (Ddlink dwr 923). Fungerar okej som router men wifitäckningen är usel, så jag tänkte koppla in min vanliga router istället (Netgear WNR3500 v2) för att se om jag kan få wifitäckningen att räcka längre.

Har ställt om Dlinken till bridge-mode och kopplat min Netgear-router till WAN-utgången på D-linken. Men jag kommer inte ut på internet. När jag går in och tittar i Netgear-routern så får jag inget IP via internet-porten.

Vad kan det bero på och vad kan jag testa att göra?

har uppdaterat firmwaren på D-linken men inte på Netgearen.

Donner
2013-12-30, 09:39
Ibland måste man säga till routern att portarna ut är wan och inte bara lan.

kalle_banan
2013-12-30, 14:45
Jag tänkte slänga ihop en billig skräpdator i en plastlåda, och jag är lite fundersam över hur jag ska montera moderkortet. Jag har förstått att statisk elektricitet kan döda det, och att man vanligtvis undviker det problemet med spacers? Funkar det för plastlådor också? Eller är det en statisk-elekticitet-olycka waiting to happen oavsett?

EDIT: Hur löser man det i bärbara datorer? Är det så enkelt att samma lösning funkar för plastlådor?

PureWhey
2013-12-30, 14:47
En plastlåda låter inte kul... Kan säkert funka om du har generöst med luft mellan plasten och moderkortet.

Edit; Ska snart hämta min nya SSD och en ny CPU-fläkt, ska nog passa på att dra om lite kablar samtidigt :)

PowPow
2013-12-30, 15:03
Ibland måste man säga till routern att portarna ut är wan och inte bara lan.

Där är en separat WAN-port (och 4 LAN-portar), så borde inte vara det som är problemet.

JHilding
2013-12-30, 15:18
När jag ska föra över en VLC fil til windows movie maker står det "Codec-filen som krävs hämtades inte automatiskt eftersom kryssrutan Hämta codec automatiskt i dialogrutan Alternativ är avmarkerad."? *screwy**grr27*

Ingen som använder movie maker men kanske någon kan hjälpa? :naughty:

kalle_banan
2013-12-30, 16:49
Jag tänkte slänga ihop en billig skräpdator i en plastlåda, och jag är lite fundersam över hur jag ska montera moderkortet. Jag har förstått att statisk elektricitet kan döda det, och att man vanligtvis undviker det problemet med spacers? Funkar det för plastlådor också? Eller är det en statisk-elekticitet-olycka waiting to happen oavsett?

EDIT: Hur löser man det i bärbara datorer? Är det så enkelt att samma lösning funkar för plastlådor?

Det verkar vara lugnt om man använder distanser av plast, dom kan fås på t.ex kjell och company.

whuddafuks
2013-12-30, 21:19
Om jag startar ett spel efter att datorn har varit i vilo/strömsparar-läge så fryser datorn alltid till efter att spelet har varit på i 5-10 minuter. Spelar ingen roll vilket spel, detta händer för alla. När det fryser till blir jag tvungen att stänga av datorn via strömknappen, ctr+alt+del funkar inte.

Det konstiga är också att under dessa 5-10 minuter, så flyter alla spel på utan någon som helst lagg, vilket jag annars har när jag lirar utan att datorn har varit i viloläge (väldigt ostabil fps, spelen blir hackiga osv). Någon aning vad detta kan vara?

Har formaterat om datorn, skaffat nytt grafikkort och nätverkskort. Vill inte behöva köpa en helt ny dator förens jag vet vad som faktiskt är problemet..

/rookie när det kommer till datorer

R Scarpa27
2013-12-30, 21:22
du kör inte spelet från en extern hd?
stäng av alla strömspars inställningar också & testa.
kanske att datorn inte re4agerar på något sätt att du använder den i spelet och går på något energiläge??

inte vet jag men testa iaf.

PureWhey
2013-12-30, 21:37
När jag ska föra över en VLC fil til windows movie maker står det "Codec-filen som krävs hämtades inte automatiskt eftersom kryssrutan Hämta codec automatiskt i dialogrutan Alternativ är avmarkerad."? *screwy**grr27*

Ingen som använder movie maker men kanske någon kan hjälpa? :naughty:

Markera alternativet?

whuddafuks
2013-12-30, 22:04
du kör inte spelet från en extern hd?
stäng av alla strömspars inställningar också & testa.
kanske att datorn inte re4agerar på något sätt att du använder den i spelet och går på något energiläge??

inte vet jag men testa iaf.

Vet inte vad extern hd är riktigt. Men hur ser jag ifall jag kör spelet från en?

Har stängt av strömspararläget för tillfället. Datorn fryser inte längre, men då är problemet att jag vill ju att det ska flyta på som det gör i spelen efter att datorn har varit i viloläge.

"kanske att datorn inte re4agerar på något sätt att du använder den i spelet och går på något energiläge?" ingen aning. Kanske är så, men jag skulle tippa på att det är något annat mysko, eftersom att under dessa 5 mins så flyter allting på galant i spelet jag kör.

J.V
2014-01-04, 18:56
Finns det något enkelt sätt, att som Spotify-användare, växla mellan olika equalizers? Jag växlar mellan att lyssna direkt med MacBook-högtalarna, datorn inkopplad i förstärkaren och två olika par hörlurar och ljudet är ju heeelt olika med alla enheter. Hur får man det enklast opti oavsett hur jag lyssnar?

Jukka Sejlite
2014-01-04, 20:57
Hur installerar man win xp från ett usb-minne?

Kan man tanka hem en laglig kopia av xp,har tappat bort skivan men har serial keyn kvar?

R Scarpa27
2014-01-04, 21:13
Hur installerar man win xp från ett usb-minne?

Kan man tanka hem en laglig kopia av xp,har tappat bort skivan men har serial keyn kvar?

skapa windows xp usb..
googla & du finner info :)

muddler
2014-01-04, 21:13
Om jag startar ett spel efter att datorn har varit i vilo/strömsparar-läge så fryser datorn alltid till efter att spelet har varit på i 5-10 minuter. Spelar ingen roll vilket spel, detta händer för alla. När det fryser till blir jag tvungen att stänga av datorn via strömknappen, ctr+alt+del funkar inte.

Det konstiga är också att under dessa 5-10 minuter, så flyter alla spel på utan någon som helst lagg, vilket jag annars har när jag lirar utan att datorn har varit i viloläge (väldigt ostabil fps, spelen blir hackiga osv). Någon aning vad detta kan vara?

Har formaterat om datorn, skaffat nytt grafikkort och nätverkskort. Vill inte behöva köpa en helt ny dator förens jag vet vad som faktiskt är problemet..

/rookie när det kommer till datorer


Detta kanske är lite relaterat till ovan men jag behöver fråga: Min maskin har börjat "frysa" i windows, muspekararn, tangentbordet etc. fryser, i många fall går detta över på ett par sekunder men många gånger stannar den i fryst läge och även ljudet "fryser", det blir bara ett stort surrande ljud. Muspekarn kan även ändra utseende under detta och anta former som man såg i gamla versioner av windows.

Jag får inga bluescreens eller så men har ibland problem när jag ska starta spel att datorn/skärmen slår av sig i något som liknar strömspararläge men jag kommer inte ut därifrån igen.

Saker jag gjort: testat processorn i prime95 och även bytt kylare till den men den har helt ok temp och inga konstigheter i testen.

Grafikkortet har jag testat i olika benchmarks och det blir ju varmt men håller sig väl ändå inom ramarna, det ska ju bli varmt i ett maxtest antar jag.

Ram-minnet har testats i memtest utan problem.

CC-cleaner har körts, så även defrag och malwarebytes.

Några idéer? Det senaste jag gjorde var att ominstallera grafikkortets rutiner helt via driver sweeper.

Jarod
2014-01-08, 18:42
Finns det något smidigt program för att synka en mapp på datorn till en exakt likadan mapp på en annan hårddisk (i samma dator)? Helst att man kan ställa in att det syncar vid en speciell tidpunkt.

Olegh
2014-01-08, 18:48
Finns det något smidigt program för att synka en mapp på datorn till en exakt likadan mapp på en annan hårddisk (i samma dator)? Helst att man kan ställa in att det syncar vid en speciell tidpunkt.

Dropbox fixar att synka, tidpunkt är jag osäker på.

Jarod
2014-01-08, 18:54
Ja, det är sant. Har både dropbox och google drive men söker något som synkar lokalt utan internet.

Nordenator
2014-01-08, 19:05
Ja, det är sant. Har både dropbox och google drive men söker något som synkar lokalt utan internet.

Valfritt backup-program borde väl kunna lösa det? Jag körde med SyncBackSE för att spegla en hårddisk med en annan.

BaconMaker
2014-01-08, 20:37
Detta kanske är lite relaterat till ovan men jag behöver fråga: Min maskin har börjat "frysa" i windows, muspekararn, tangentbordet etc. fryser, i många fall går detta över på ett par sekunder men många gånger stannar den i fryst läge och även ljudet "fryser", det blir bara ett stort surrande ljud. Muspekarn kan även ändra utseende under detta och anta former som man såg i gamla versioner av windows.

Jag får inga bluescreens eller så men har ibland problem när jag ska starta spel att datorn/skärmen slår av sig i något som liknar strömspararläge men jag kommer inte ut därifrån igen.

Saker jag gjort: testat processorn i prime95 och även bytt kylare till den men den har helt ok temp och inga konstigheter i testen.

Grafikkortet har jag testat i olika benchmarks och det blir ju varmt men håller sig väl ändå inom ramarna, det ska ju bli varmt i ett maxtest antar jag.

Ram-minnet har testats i memtest utan problem.

CC-cleaner har körts, så även defrag och malwarebytes.

Några idéer? Det senaste jag gjorde var att ominstallera grafikkortets rutiner helt via driver sweeper.

Kolla in windows loggen vad som händer när den hänger sig, brukar vara drivrutiner som spökar. Oftast för mig har det haft att göra med USB-portarna, tex legacy inställaningarna i bios. Men som sagt kolla windows loggen efter fel.

Juxta
2014-01-09, 09:42
Detta kanske är lite relaterat till ovan men jag behöver fråga: Min maskin har börjat "frysa" i windows, muspekararn, tangentbordet etc. fryser, i många fall går detta över på ett par sekunder men många gånger stannar den i fryst läge och även ljudet "fryser", det blir bara ett stort surrande ljud. Muspekarn kan även ändra utseende under detta och anta former som man såg i gamla versioner av windows.

Jag får inga bluescreens eller så men har ibland problem när jag ska starta spel att datorn/skärmen slår av sig i något som liknar strömspararläge men jag kommer inte ut därifrån igen.

Saker jag gjort: testat processorn i prime95 och även bytt kylare till den men den har helt ok temp och inga konstigheter i testen.

Grafikkortet har jag testat i olika benchmarks och det blir ju varmt men håller sig väl ändå inom ramarna, det ska ju bli varmt i ett maxtest antar jag.

Ram-minnet har testats i memtest utan problem.

CC-cleaner har körts, så även defrag och malwarebytes.

Några idéer? Det senaste jag gjorde var att ominstallera grafikkortets rutiner helt via driver sweeper.

Jag tycker det låter hårddiskrelaterat, iallafall din första mening.

Halldin
2014-01-10, 21:07
Två frågor:

1) Beställde nyligen en dator med SSD (Samsung Evo Basic 250GB). Det är den enda lagringsenheten som finns i burken. Insåg i efterhand att den har TLC-kretsar vilket vad jag har förstått är mindre hållbart än MLC. Behöver jag vara orolig för valet? Undrar även om det är något problem att använda den ungefär som man hade använt en mekanisk disk (ladda ner torrents etc.).

2) Jag söker en skärm. Har egentligen ingen tydlig bild av vad jag ska ha, men datorn kommer ha ett 770GTX med 2GB VRAM. Tänker att 1440p på 27" skulle se trevligt ut men kanske bli tungdrivet ganska fort. Alternativet antar jag är 24" (antingen 16:9 eller 16:10). IPS verkar vettigt, eller MVA (?). TN känns nog som det minst lockande alternativet.

WHITEFOLKS
2014-01-10, 21:26
Ips om du inte ska dpela. Tn är typ måste vid fps.

WHITEFOLKS
2014-01-13, 14:25
Är det någon som spelar fps på 4g internet? Pingen kan jag nog leva med men jag undrar om ni upplever det som tillräckligt stabil ping (dvs inte hoppig så det blir warps etc) för syftet och isf vilken leverantör?

Det finns tele2 4g där jag tänkte spela och undrar om något annat alternativ är bättre/det är meningslöst. :D

King Grub
2014-01-13, 14:27
Två frågor:

1) Beställde nyligen en dator med SSD (Samsung Evo Basic 250GB). Det är den enda lagringsenheten som finns i burken. Insåg i efterhand att den har TLC-kretsar vilket vad jag har förstått är mindre hållbart än MLC. Behöver jag vara orolig för valet? Undrar även om det är något problem att använda den ungefär som man hade använt en mekanisk disk (ladda ner torrents etc.).

2) Jag söker en skärm. Har egentligen ingen tydlig bild av vad jag ska ha, men datorn kommer ha ett 770GTX med 2GB VRAM. Tänker att 1440p på 27" skulle se trevligt ut men kanske bli tungdrivet ganska fort. Alternativet antar jag är 24" (antingen 16:9 eller 16:10). IPS verkar vettigt, eller MVA (?). TN känns nog som det minst lockande alternativet.

http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk

Eizo-kvalitet, IPS med nära TN-snabbhet.

Thornblom
2014-01-13, 19:36
Asus PB278Q, bästa köper jag gjort. Vilket satans skärm.

R Scarpa27
2014-01-13, 19:41
benq skärmar har jag kört på så länge jag kan minnas...
grymmt nöjd.
http://www.inet.se/produkt/2304003/benq-24-xl2420t-144hz

Halldin
2014-01-13, 20:22
http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk

Eizo-kvalitet, IPS med nära TN-snabbhet.
Den där har jag hört om. Ser lovande ut på pappret. Lite synd att det inte blir mer än 3" till att glo på mot den jag har nu (Dell 20.1" @ 1600x1050 TN) men å andra sidan innebär det att priset är lite mer överkomligt. Har du en själv?

Asus PB278Q, bästa köper jag gjort. Vilket satans skärm.
Den har jag också hört om. Vad har du för grafikkort för att driva den? Och hur blir bildkvaliteten om man tvingas skala ned till exempelvis 1080p?

King Grub
2014-01-13, 20:24
Ja, och den är fantastisk.

Thornblom
2014-01-13, 20:27
Den har jag också hört om. Vad har du för grafikkort för att driva den? Och hur blir bildkvaliteten om man tvingas skala ned till exempelvis 1080p?

Har den som extern skärm till en (väldigt kraftfull) laptop. Drivs med GTX 765M med 3GB VRAM. När skulle du behöva skala ned till 1080p?

Halldin
2014-01-13, 20:36
Ja, och den är fantastisk.
Känner du dig helt nöjd eller tror du att du hade föredragit att kliva upp till 27" @ 1440p? Efter att ha läst några recensioner nu så verkar den där i alla fall vara en av de bästa IPS:erna för spel.
Har den som extern skärm till en (väldigt kraftfull) laptop. Drivs med GTX 765M med 3GB VRAM. När skulle du behöva skala ned till 1080p?
Räcker att ta ett nytt krävande spel som Crysis 3 eller Metro för att den ska gå på knäna med maxinställningar i en sådan upplösning. Sen kommer det ju komma ännu mer krävande spel. Alternativet är förstås att dra ner på detaljerna.

King Grub
2014-01-13, 20:55
Jag föredrar att spela med 60 fps och det krävs två grafikkort av kraftigaste sort för att göra det med 1440p.

Halldin
2014-01-13, 21:15
Jag föredrar att spela med 60 fps och det krävs två grafikkort av kraftigaste sort för att göra det med 1440p.
Känner mig övertygad, det lutar åt en sådan. Priset har dock varit konstant ganska länge, får se om man lägger 2500 direkt eller väntar på nån rea.

Btw: inga problem med backlight bleeding eller döda pixlar på din?

King Grub
2014-01-13, 21:16
Inget sådant, nej. Och EIZO fixar allt sådant direkt. Dom skickar en ny till kunden i förväg innan kunden behöver skicka in sin i sådana fall.

R Scarpa27
2014-01-13, 21:22
Känner mig övertygad, det lutar åt en sådan. Priset har dock varit konstant ganska länge, får se om man lägger 2500 direkt eller väntar på nån rea.

Btw: inga problem med backlight bleeding eller döda pixlar på din?

bara positivt =)
konstanta priser längre tider och inga reor betyder stabil produkt =)..

Halldin
2014-01-13, 22:36
Inget sådant, nej. Och EIZO fixar allt sådant direkt. Dom skickar en ny till kunden i förväg innan kunden behöver skicka in sin i sådana fall.
Gäller det oavsett inköpsställe?

King Grub
2014-01-13, 22:59
Ja, med EIZO behöver man inte åberopa garantin hos inköpsstället, utan dom sköter garantiärenden direkt utan mellanhänder.

Min förra skärm var också en EIZO, och den började få lite missljud från baksidan efter det att garantin gått ut, och dom erbjöd sig ändå att byta ut den utan vidare. Morgonen efter jag pratat med dom hade jag en ny skärm. Dom bekostade snabbfrakt trots att jag inte hade garanti.

WHITEFOLKS
2014-01-14, 07:34
Eizo har alltid varit bra skit rent skärmmässigt, kul att höra att de har bra service också.

Scratch89
2014-01-15, 06:10
Sist jag frågade visade sig att jag inte hade råd med att köpa en ny SSD trots behov, men nu har jag nog råd. :D

Finns det någon disk med mest bang-for-the-buck just nu? Har en 120 GB i nu som strular. Har väl egentligen varit rätt nöjd, förutom att den har krånglat p.g.a dålig batch som jag aldrig riktigt fick inbytt.

120 GB känns visserligen i det snålaste laget, men om man ser till att bara installera de essentiella sakerna på disken och kanske ett och annat spel, så verkar det fungera rätt bra. Nästa steg är dubbla storleken och då hamnar man på runt 1500 kr. Den här har jag spanat in, är det något vettigt, eller finns det något bättre?

http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-series-250gb

EDIT: En Intel här på 180 GB. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152509-intel_intern_ssd_330_series_180gb_sata_iii_25-reseller

r3mpuh
2014-01-15, 06:19
Sist jag frågade visade sig att jag inte hade råd med att köpa en ny SSD trots behov, men nu har jag nog råd. :D

Finns det någon disk med mest bang-for-the-buck just nu? Har en 120 GB i nu som strular. Har väl egentligen varit rätt nöjd, förutom att den har krånglat p.g.a dålig batch som jag aldrig riktigt fick inbytt.

120 GB känns visserligen i det snålaste laget, men om man ser till att bara installera de essentiella sakerna på disken och kanske ett och annat spel, så verkar det fungera rätt bra. Nästa steg är dubbla storleken och då hamnar man på runt 1500 kr. Den här har jag spanat in, är det något vettigt, eller finns det något bättre?

http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-series-250gb

EDIT: En Intel här på 180 GB. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152509-intel_intern_ssd_330_series_180gb_sata_iii_25-resellerGlöm ej gratis frakt:

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Scratch89
2014-01-15, 06:25
Glöm ej gratis frakt:

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Oooh!

hahavaffan
2014-01-15, 19:28
Det är dags för en ny dator tror jag. Vad säger ni om följande ihopplock? Kan man lira BF4 online på en trådlös anslutning? Funderar på ett moderkort med inbyggt wifi och lite annat godis för runt 500kr mer. Värt det?

Chassi: Fractal Define R4 White (vill ha vitt så den inte syns så jävligt)
Moderkort: Asus Z87-A (eller -Pro med wifi etc för 500kr mer)
Prolle: Intel i5 4670K
Ram: Corsair Vengeance Low Profile 1600Mhz 8GB (2x4GB)
Disk: Samsung 840 EVO 250GB (eller kanske en Intel?)
Grafik: Gigabyte GTX 770 OC 2GB
Nätagg: Ett "gammalt" Corsair 600W eller ett nytt CX600M (utan coil whine som nuvarande lider av)
Mus: Logitech G500S
Tbord: Func KB-460 (typ)
Skärm: En tre år gammal Dell som får funka tills vidare

Nåt jag bör byta ut? Chassit är inte mitt första val, men Corsair Carbide 330R finns bara i svart, och jag vill nog ha en vit som sagt. Kylare till CPUn får ni gärna rekommendera! Hade tänkt vattenkylning om jag körde på Corsair-chassit, men nu vet jag inte.

Scratch89
2014-01-15, 23:17
Kylare till CPUn får ni gärna rekommendera! Hade tänkt vattenkylning om jag körde på Corsair-chassit, men nu vet jag inte.

Jag har en sån här, otroligt nöjd.
https://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14

Ett otroligt monster att installera dock, men den är riktigt tyst, kyler bra och har ett hyfsat pris.

Olegh
2014-01-15, 23:23
Har en likadan. Vet inte exakt hur det ser ut idag, men när jag köpte den så var den i klass med de bättre slutna vattenkylningspaketen. Om det diffade så var det max någon grad hit eller dit i testerna.

Med en traditionell kylfläns slipper man garanterat en strulande pump, både vad gäller pålitlighet och missljud. Det är kanske ett ännu mindre problem idag än vad det var för ett par tre år sedan, har ingen koll. Men fläkt plus fläns är i det närmaste idiotsäkert, lika tyst och ungefär lika bra.

mela
2014-01-17, 10:15
Jag vet inte om jag är ensam om det här problemet men...

..Jag kör med chrome och har då google som startsida, trivs ypperligt med detta, men så fort jag öppnar utorrent så får jag bing som startsida, även om jag inte installerat nån Bingbar eller någon annan skit när jag installerade programmet.

Hur får jag bort detta? Mest segt att gå in i kontrollpanelen och ändra startsida hela tiden.

Juxta
2014-01-17, 10:18
Jag vet inte om jag är ensam om det här problemet men...

..Jag kör med chrome och har då google som startsida, trivs ypperligt med detta, men så fort jag öppnar utorrent så får jag bing som startsida, även om jag inte installerat nån Bingbar eller någon annan skit när jag installerade programmet.

Hur får jag bort detta? Mest segt att gå in i kontrollpanelen och ändra startsida hela tiden.


Jag skulle föreslå att du går in på oldapps.com och laddar hem 2.x av uTorrent istället. 3.x gjorde uTorrent till bloatware.

mela
2014-01-17, 10:25
Jag skulle föreslå att du går in på oldapps.com och laddar hem 2.x av uTorrent istället. 3.x gjorde uTorrent till bloatware.

Installera typ 2.2 och avinstallera 3.3.2 som jag ha rnu alltså. Värt att testa!

Juxta
2014-01-17, 10:31
Installera typ 2.2 och avinstallera 3.3.2 som jag ha rnu alltså. Värt att testa!

Exakt, 2.2 är den bästa enligt mig. Det är innan dom började med så mycket reklam och skit. Avinstallera först 3.3.2. :)

mela
2014-01-17, 10:56
Exakt, 2.2 är den bästa enligt mig. Det är innan dom började med så mycket reklam och skit. Avinstallera först 3.3.2. :)

Funkar fint :D Tack för hjälpen!

Juxta
2014-01-17, 11:06
Funkar fint :D Tack för hjälpen!

Gött! :) (Finns det ingen tummen upp-smiley?)

mela
2014-01-17, 11:08
Gött! :) (Finns det ingen tummen upp-smiley?)

:thumbup:

Juxta
2014-01-17, 11:18
:thumbup:

Tack! :thumbup:

Hittade den inte när jag klickade på "fler" i smilies-listan.

R Scarpa27
2014-01-17, 19:22
Tack! :thumbup:

Hittade den inte när jag klickade på "fler" i smilies-listan.

http://farscapefluffybunnies.com/Smileys/default/hellyeah.png

Figurenha
2014-01-20, 21:11
Kan jag formatera min externa hårddisk så att den både funkar till Mac och Windows?

Figurenha
2014-01-20, 21:31
Kan jag formatera min externa hårddisk så att den både funkar till Mac och Windows?

Löste det, fick köra på exfat.

Arf Pingvin
2014-01-21, 20:19
Morsan ska ha en laptop som får kosta 6-8 tkr. Vad ska man ha? Bara vanlig användning. Helst ska den väl hålla ett tag.

Olegh
2014-01-21, 21:00
Morsan ska ha en laptop som får kosta 6-8 tkr. Vad ska man ha? Bara vanlig användning. Helst ska den väl hålla ett tag.

Skulle nog kika efter antingen en HP Probook/Elitebook eller Dell Vostro/Latitude. Dvs. mer företagsinriktade modeller som förhoppningsvis är lite mer påkostade just för att hålla bättre. Annars så kan du säkert kapa budgeten, ner till 4-5k iaf.

Arf Pingvin
2014-01-21, 23:11
Tänkte mer att prestanda ska stå sig ett tag iaf. Billiga laptops verkar finnas många, eller svindyra. Där i mitten verkar det svårt att avgöra vad som är prisvärt och inte.

Arf Pingvin
2014-01-22, 00:17
Elitebook var lite dyra, Probook verkade rimligare. Fanns även en med SSD. Det vore ju fint men lite litet med 128 kanske. Kollade lite på Dell också. Sån jäkla djungel. Hur vet man vilken generation av processor det är i dem. Man vill väl ha ny i5 kanske, vad ska de heta. 3230m är det nytt? gah!

hahavaffan
2014-01-22, 23:01
Precis installerat Windows 8.1 på datorn. What. The. Fuck. Nej, jag har ingen jävla läsplatta, jag har en dator.

Ni med W8... är det bra? Kommer man vänja sig? Kan installera W7 när som helst, så tänkte ge det en ärlig chans innan jag roid rage:ar totalt och byter tillbaks.

tp_88
2014-01-22, 23:06
Precis installerat Windows 8.1 på datorn. What. The. Fuck. Nej, jag har ingen jävla läsplatta, jag har en dator.

Ni med W8... är det bra? Kommer man vänja sig? Kan installera W7 när som helst, så tänkte ge det en ärlig chans innan jag roid rage:ar totalt och byter tillbaks.
Jag har W8 men använder det som W95-W7. Enda gången jag kommer ut till startskärmen är jag jag råkar tabba en fullskärmsapplikation av gammal vana och får klicka på Desktop igen.

Skulle de inte lägga till startmeny på skrivbordet igen till 8.1? Annars finns det några olika att ladda ner, det jag använder heter Power8 vill jag minnas.

EDIT: Var visst bara startknappen som hade kommit tillbaka, inte startmenyn. Men det finns som sagt olika program att ladda ner för att få tillbaks den.

hahavaffan
2014-01-22, 23:29
Jag har W8 men använder det som W95-W7. Enda gången jag kommer ut till startskärmen är jag jag råkar tabba en fullskärmsapplikation av gammal vana och får klicka på Desktop igen.

Skulle de inte lägga till startmeny på skrivbordet igen till 8.1? Annars finns det några olika att ladda ner, det jag använder heter Power8 vill jag minnas.

EDIT: Var visst bara startknappen som hade kommit tillbaka, inte startmenyn. Men det finns som sagt olika program att ladda ner för att få tillbaks den.Ok. Installerat Windows 7 Pro nu, haha.



Skickat från min C6903 via Tapatalk

King Grub
2014-01-22, 23:33
Windows 8 ger högre FPS i många nyare spel om man har ett modernt grafikkort om det är intressant.

Juxta
2014-01-23, 09:44
Precis installerat Windows 8.1 på datorn. What. The. Fuck. Nej, jag har ingen jävla läsplatta, jag har en dator.

Ni med W8... är det bra? Kommer man vänja sig? Kan installera W7 när som helst, så tänkte ge det en ärlig chans innan jag roid rage:ar totalt och byter tillbaks.

Man vänjer sig. Man sitter aldrig och arbetar i Metro UI ändå, det är som en startmeny och man borde betrakta den som en sådan också.
Enda gången jag använder den är när jag ska öppna ett program, då är den bättre än gamla startmenyn i Win7.
Klicka på Windows-knappen.
Skriv de 2-3 första bokstäverna i det program du vill öppna.
Tada!

Jag har knappt märkt att jag bytt OS.

vicarious
2014-01-23, 20:21
Hur gör man för att kalibrera färgerna på datorn? Köpte en ny bildskärm och allting såg mest konstigt ut när jag kopplat in (DVI). Ställt in det grundläggande på skärmen såsom ljusstyrka och kontrast men själva färgerna i sig ser konstiga ut. Provade Windows egna kalibreringsverktyg men fick inte ordning på det. Provade även något gratisprogram men det ser fortfarande konstigt ut. Det är framförallt när jag spelar WoW som färgerna är konstiga. Det är fel lyster på färgerna på bland annat chattext (guildchatten är inte rätt grön, yells är inte riktigt röd osv).

Finns det något sätt att nollställa/fabriksåterställa inställningarna för färgerna?

King Grub
2014-01-23, 20:26
http://www.digitaltrends.com/computing/how-to-calibrate-your-monitor/

Pzorz
2014-01-23, 20:59
Sitter och "städar" datorn. Av någon anledning har jag klantarslat mig vid avinstallationen av vissa program och får upp meddelande (se bild)
Hur gör man för att bli av med skiten?
http://i39.tinypic.com/2yjox80.jpg

Arf Pingvin
2014-01-23, 21:10
Dun användare verkar inte ha adminrättigheter.

Pzorz
2014-01-23, 21:11
Den enda profilen som finns står som "Administrator".

tntballe
2014-01-23, 21:12
Om ni skulle få problemet att skärmen inte vill starta på er bärbara, så har jag gjort ett klipp på hur man fixar det.
24sLYpWMIf8

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-01-23, 21:15
Om ni skulle få problemet att skärmen inte vill starta på er bärbara, så har jag gjort ett klipp på hur man fixar det.
24sLYpWMIf8

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

:laugh: :hbang:

MikaelB
2014-01-24, 07:12
Heelp jag kör firefox och brukar kunna markera en text, högerklicka och kunna söka de markerade på google, men nu har något "conduit search" tagit över googleknappen..? Jag har raderat programmet i listan på program i datorn och startat om datorn men skiten är kvar ändå? Hittar inget i själva firefox och programmet är borta från listan..

Någon med erfarenhet av detta?

R Scarpa27
2014-01-24, 07:16
Heelp jag kör firefox och brukar kunna markera en text, högerklicka och kunna söka de markerade på google, men nu har något "conduit search" tagit över googleknappen..? Jag har raderat programmet i listan på program i datorn och startat om datorn men skiten är kvar ändå? Hittar inget i själva firefox och programmet är borta från listan..

Någon med erfarenhet av detta?

http://www.yac.mx/sv/guides/browser-hijacker-removal/how-to-remove-labsearchconduitcom-hijacker-through-isafe-virus-removal-tool.html

MikaelB
2014-01-24, 07:26
http://www.yac.mx/sv/guides/browser-hijacker-removal/how-to-remove-labsearchconduitcom-hijacker-through-isafe-virus-removal-tool.html

Gött, tack!

R Scarpa27
2014-01-24, 07:45
Gött, tack!

jepp hoppas du löser det =)

mangemani
2014-01-29, 19:57
meen, vad är det för skit datorn min har dragit på sig nu då:(
en massa adds som dyker upp jämt och ständigt och ord i inlägg blir typ länkar till sidor.
kör malwarebytes just nu men verkar inte hitta något och har även kikat i web browsern efter program som installerats utan min vetskap.
vad gör man?

King Grub
2014-01-29, 20:20
Förvånande att folk fortfarande surfar utan skydd. Då kan det gå så där. Man behöver inte ladda hem något för att bli infekterad, utan det räcker med att ett javaskript som är skadligt körs på en sida.

Akerhage
2014-01-29, 20:48
Förvånande att folk fortfarande surfar utan skydd. Då kan det gå så där. Man behöver inte ladda hem något för att bli infekterad, utan det räcker med att ett javaskript som är skadligt körs på en sida.

Vad rekommederas för skydd på en Win 8.1? Läste att det inte behövdes något extra än brandväggen och defender?
Jag har ett helt nytt nybyggt system sen i förrgår med ett Windows 8.1, har tidigare bara kört med Avira Antivir eller Kaspersky. Tar gärna emot tips om något gratisprogram som gör sitt jobb.

mangemani
2014-01-29, 20:52
Förvånande att folk fortfarande surfar utan skydd. Då kan det gå så där. Man behöver inte ladda hem något för att bli infekterad, utan det räcker med att ett javaskript som är skadligt körs på en sida.

jag har ju skydd som jag tycker borde räcka.
malwarebytes och microsoft security essential.
men tydligen behövs det något mer utöver det för att få upp säkerheten ännu mer.

King Grub
2014-01-29, 21:11
Det där är ju bara vanliga antivirusprogram. Dom förlitar sig bara på signaturer och heuristik, och kan aldrig hänga med den skadliga kod som skapas. Vi talar runt 100 miljoner unika exemplar skadlig kod per år, och dom främsta antivirusen kanske lägger till signaturer för några tusen per dag. Dom halkar allt längre efter.

Kör browsern i sandlåda, t ex Sandboxie. Blir man infekterad, tömmer man bara sandlådan och infektionen är borta.

Jockefoten
2014-01-29, 21:15
Vad rekommederas för skydd på en Win 8.1? Läste att det inte behövdes något extra än brandväggen och defender?
Jag har ett helt nytt nybyggt system sen i förrgår med ett Windows 8.1, har tidigare bara kört med Avira Antivir eller Kaspersky. Tar gärna emot tips om något gratisprogram som gör sitt jobb.

Sandboxie.
https://www.youtube.com/watch?v=GueXMq-Vyi8

mangemani
2014-01-29, 21:28
sandboxie såg bra ut, men kan man köra den med typ chrome istället för IE?

R Scarpa27
2014-01-29, 21:36
sandboxie såg bra ut, men kan man köra den med typ chrome istället för IE?

chroome har väl redan inbyygd egen sandboxie?

Jockefoten
2014-01-29, 21:36
sandboxie såg bra ut, men kan man köra den med typ chrome istället för IE?

Självklart.

King Grub
2014-01-29, 21:38
Du kan köra alla program i Sandboxie. Inte bara browsern. Om du t ex laddat ned ett program som du vill köra, men du är inte 100% säker på om det kanske innehåller skadlig kod, kör du det bara i Sandboxie så händer allt enbart i sandlådan och kan inte röra ditt riktiga system. Skulle något gå snett tömmer du bara sandlådan och allt är borta. Man kan också använda Sandboxie för annat än säkerhet: vill man testa ett program utan att installera det på datorn, om det skriver en massa skräp som man inte vill tynga ner operativsystemet med t ex, installerar man det bara i en sandlåda i stället. Då fungerar programmet som det skall, och när man inte vill ha det längre, tömmer man sandlådan, och allt är borta, eftersom det installerades inuti sandlådan och ingen annanstans.

mangemani
2014-01-29, 21:47
lät ju väldigt bra må jag säga.
men om man nu vill ha ett program man laddat hem men är lite osäker på och sedan installerar och ser att det inte är något fel på programmet och vill ha det kvar, godkänner man då det programmet i sandboxie och det blir då kvar på HDD eller måste man installera om programmet?

kebookebbe
2014-01-29, 21:50
Min dator dog igår. Resolutionen var kass och den bsoda så fott den nådde windows. Var tvungen o stänga av ocn.

Ngn som vet vad det var? Elr e de bara testa o dra igång en lägre oc?

mangemani
2014-01-29, 21:53
chroome har väl redan inbyygd egen sandboxie?

nix, inte vad jag kan se, men om du vet hur man aktiverar det eller vart man laddar hem tillägget, så får du gärna tipsa mig:)

King Grub
2014-01-29, 21:58
lät ju väldigt bra må jag säga.
men om man nu vill ha ett program man laddat hem men är lite osäker på och sedan installerar och ser att det inte är något fel på programmet och vill ha det kvar, godkänner man då det programmet i sandboxie och det blir då kvar på HDD eller måste man installera om programmet?

Vill man ha det installerat "på riktigt" måste man installera det på riktigt. När man kör något i sandlådan körs det bara i en skyddad mapp i Sandboxie som inget kan ta sig ut från. Det fungerar precis som vanligt, bara att allt som händer läses och skrivs bara i den mappen, medan ditt riktiga operativsystem förblir orört.

Så om man råkar drabbas av skadlig kod via sin browser (det vanligaste sättet att bli infekterad) med man kör browsern i Sandboxie, så körs både browsern och allt som laddas ned därifrån, inklusive den skadliga koden, enbart i Sandboxies skyddade mapp. Tömmer man den (ett enkelt högerklick på Sandboxie-ikonen) försvinner allt som hänt inuti den skyddade mappen, återigen inklusive den skadliga koden.

Man kan också, om man vill göra det ännu säkrare, sätta begränsningar för vad program får göra i sandlådan. Man kan t ex enbart ge tillåtelse till browser att starta överhuvudtaget i Sandboxie. Då kan virus och annan skadlig kod inte starta överhuvudtaget.