handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

dared
2008-03-01, 14:49
Tjena. Jag har Comhem bredband genom tv-uttaget. Det har funkat bra de 2 månader jag haft det. Nu har jag en ny dator och när jag kopplar in TP:n står det limited or no connectivity. Inställningarna är samma som på andra datorn. Internet funka på andra datorn precis innan jag testa på nya.

Jag har fått så förut när jag försökte koppla in min gamla laptop i en polares comhem.

Eftersom Comhems kundtjänst är under all kritik vänder jag mig hit.

Snälla hjälp mig

Jarod
2008-03-01, 15:18
"Have you tried turning it off and on again?"

:D

Klassiska är ju att reparera och/eller släppa nätverkskortet inställningar (finns nåt sånt alternativ i vista har jag för mig).

shut teh face
2008-03-01, 15:33
Tjena. Jag har Comhem bredband genom tv-uttaget. Det har funkat bra de 2 månader jag haft det. Nu har jag en ny dator och när jag kopplar in TP:n står det limited or no connectivity. Inställningarna är samma som på andra datorn. Internet funka på andra datorn precis innan jag testa på nya.

Jag har fått så förut när jag försökte koppla in min gamla laptop i en polares comhem.

Eftersom Comhems kundtjänst är under all kritik vänder jag mig hit.

Snälla hjälp mig
XP:

Kör -> cmd

ipconfig /realese
ipconfig /renew

Om det inte funkar testa även att slå på-av modemet (15min). Avaktivera/aktivera nätverkskortet.

http://www.flickr.com/photos/42188390@N00/2290587927

Detta felmedelande har börjat dyka upp då och då tyvärr.. Håller datorn på att gå åt skoden eller vad är problemet?
Njae behöver inte vara så. Kan vara något fel med windows. Kan behöva formatera om operativsystemet.

dared
2008-03-01, 17:03
Tack, stänga av modemet i 15 min did the trick.

stevooooo
2008-03-01, 17:05
Ska formatera om burken......
Finns det nån fil på datorn som man kan spara ner på en sticka so minnehåller bokmärken och mailadresser. Så j*vla drygt att skriva ner skiten. Firefox på XP

Baan
2008-03-01, 17:13
Ska formatera om burken......
Finns det nån fil på datorn som man kan spara ner på en sticka so minnehåller bokmärken och mailadresser. Så j*vla drygt att skriva ner skiten. Firefox på XP

Bookmark borde finnas i profiles i firefoxmappen, typ C:\Documents and Settings\"användarnamn"\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\"random namn"\Bookmarks.html något sånt. Bara kopiera och klistra in på samma stäle vid reinstall.

Samma sak med adresslistan för mail, använder dock inte det mailprogrammet, vet inte exakt hur man gör men det borde gå lätt googla fram lösning. Rör sig också om en fil här tror jag.

NiXPhoenix
2008-03-01, 17:56
Annars i Firefox så har man "Organize bookmarks" i bookmarksmenyn.
Klickar man där så dyker det upp en bookmark manager och där kan man direkt under file välja att exportera sina bokmärken till en fil på valfri plats.
Själv brukar jag ta back-up på mina bokmärken varannan månad eller så, har rätt många bokmärken. Så många att filen ibland ibland blir korrupt efter strömavbrott och alla är försvunna. :(

Döper dem till bookmarksdatum, bookmarks080301 om jag skulle sparat en idag t ex.
Sen kan man med fördel bränna ut såna här filer om man gör back-up-skivor ibland, annars bara ladda upp till nåt ställe som sin egen mail (maila dig själv med en bifogad fil).

NiXPhoenix
2008-03-01, 17:58
Ska formatera om burken......
Finns det nån fil på datorn som man kan spara ner på en sticka so minnehåller bokmärken och mailadresser. Så j*vla drygt att skriva ner skiten. Firefox på XP


Vidare så har du en lösenordsmanager i Firefox, kom just på det. Man kanske använder samma lösen till de flesta siter men till vissa kan det vara andra, ibland siffror plus bokstäver i nån konstig kombination som man fått när man begärt nytt lösen till mailen efter att ha glömt det gamla.

Tools - options - security

Ta ett printscreen på rutan istället för att skriva ner för hand. :)

aowen
2008-03-01, 19:00
Hej alla Dator nördar! :) Jag har ett problem vad gäller mina partitioner.. grejjen är den att jag vill se en dvd film som är på 4 gig typ, och när jag väll ska zippa upp filen så kmr det ett fel meddelande där de står typ att endast NTFS stödjer så stora filer. Min C disk har FAT32 och min D disk har NTFS och det är på D disken jag vill öppna filen... så vad måste jag göra? formatera C? :/ finns det inget annat sätt? Tacksam för svar

GLC
2008-03-01, 19:19
Försöker du packa upp filen till C:? Ligger filen på D: och du försöker packa upp den till D: ska det fungera.

aowen
2008-03-01, 19:38
Försöker du packa upp filen till C:? Ligger filen på D: och du försöker packa upp den till D: ska det fungera.



Yes, den ligger på D: och vill ha den upp packad på D: vet inte varför det inte funkar, det kan inte ha ngt med att C: är i FAT32?

aowen
2008-03-02, 12:47
Någon som vet?

Format C: som gäller? :/

CoKEmaN
2008-03-02, 12:56
packar du upp med winrar, o winrar ligger på c: så tror jag att den skapar en temporär fil på c: för att sedan flytta den till d: .. iaf nåt jag lidit av förut också, men prova installera winrar på d: :)

edit: annars kanske det finns inställningar i winrar som går att ändra.

gatewarden
2008-03-02, 12:57
Om du har en D:\ Som är formaterad som NTFS så skall det absolut inte vara några problem att packa upp filen oavsett vad du har på C:\. Men jag skulle verkligen rekommendera att du omformaterar, att köra FAT32 är ingen hit.

Fick du det förinstallerat när du köpte datorn? Isf kommer det bli fat32 när du använder dina recoverskivor aswell.

Piranha
2008-03-02, 13:21
Konvertera den till NTFS med Partition Magic.

aowen
2008-03-02, 13:30
packar du upp med winrar, o winrar ligger på c: så tror jag att den skapar en temporär fil på c: för att sedan flytta den till d: .. iaf nåt jag lidit av förut också, men prova installera winrar på d: :)

edit: annars kanske det finns inställningar i winrar som går att ändra.


Installerade Winrar på d: men det funkar fortf inte tyvärr..

gatewarden
2008-03-02, 13:30
Installerade Winrar på d: men det funkar fortf inte tyvärr..

Gör som Piranha säger, funkar inte det blås om C:\

aowen
2008-03-02, 14:28
Konvertera den till NTFS med Partition Magic.

Tack Piranha, gjorde som du sa med Partition Magic och nu så funkar det att zippa upp filen! :thumbup:

Gör som Piranha säger, funkar inte det blås om C:\
Tack, nu slipper jag formatera C: Yippie!!! :thumbup:

Jarod
2008-03-02, 15:00
Ska formatera om burken......
Finns det nån fil på datorn som man kan spara ner på en sticka so minnehåller bokmärken och mailadresser. Så j*vla drygt att skriva ner skiten. Firefox på XP

Mozbackup - klockrent!

http://mozbackup.jasnapaka.com/

gatewarden
2008-03-02, 16:24
Någon som vet om det finns en programvara som liknar VMWARE Server där du kan splitta hårdvaran på ett bättre sätt? Vill kunna dela cpu usage och minne mer noggrant.

Albatross
2008-03-02, 17:46
Någon som vet om det finns en programvara som liknar VMWARE Server där du kan splitta hårdvaran på ett bättre sätt? Vill kunna dela cpu usage och minne mer noggrant.

Provat XEN eller VirtualBox? Menar du att dela resurserna mellan de virtuella maskinerna eller att låsa ner t.ex CPU i gästen? Är det det sistnämnda kan man ju leka med renice, förutsatt att du kör GNU/Linux som host då...

Annars så kan du punga ut med slantarna för VmWare ESX där man har en väldigt trevlig hantering av resurspooler :)

gatewarden
2008-03-02, 17:52
Kommer köra på en Win2k3 burk. Vill dela 2GB minne till hosten och 2 till den virutella samt 1,5ghz till varje. Som det är nu kan jag inte dela CPUN alls vilket gör att det fuckar sig imellan.

Albatross
2008-03-02, 20:35
Kommer köra på en Win2k3 burk. Vill dela 2GB minne till hosten och 2 till den virutella samt 1,5ghz till varje. Som det är nu kan jag inte dela CPUN alls vilket gör att det fuckar sig imellan.

Har du bara en kärna i den kärran? Annars kan man väl ställa core affinity på Windows också om jag inte missminner mig, vilket borde ge önskad effekt.

Annars finns det kanske nåt som liknar cpulimit (http://cpulimit.sourceforge.net/) för Windows.

mangemani
2008-03-02, 21:28
vid vilken temperatur brukar en processor krasha(alltså datorn startar om eller stängs av)?
50?60?vad?

NiXPhoenix
2008-03-02, 22:08
vid vilken temperatur brukar en processor krasha(alltså datorn startar om eller stängs av)?
50?60?vad?



Mkt högre, säg 80° och uppåt.

mangemani
2008-03-02, 23:26
Mkt högre, säg 80° och uppåt.


hmm,ok,hur ligger det till med nätagget då?vilken temp?

NiXPhoenix
2008-03-02, 23:31
hmm,ok,hur ligger det till med nätagget då?vilken temp?



Oj, inte en aning. Är ju massa olika delar som får bli olika varma, men kan du ens se tempen i agget?? Jag har inte stött på nåt agg med inbyggd temperaturgivare.

Bara fläkten snurrar så, håll en pappersbit eller nåt bakom utblåset om det är svårt att känna. Mina nätagg har ofta blivit rätt varma, i min förra dator hade jag inte någon mer chassifläkt än nätaggsfläkten som blåste ut luft.

Mson
2008-03-02, 23:32
Jämt när jag startar upp datorn öppnas program-fönstret av sig självt. Varför? :confused:
Rätt irriterande då det tar några sekunder extra för datorn att ladda.

NiXPhoenix
2008-03-02, 23:34
Jämt när jag startar upp datorn öppnas program-fönstret av sig självt. Varför? :confused:
Rätt irriterande då det tar några sekunder extra för datorn att ladda.



kör--->skriv "msconfig" --> kika under startup

Glen
2008-03-10, 15:58
Ok ett par bagatellartade problem men ändå:

- Har gått in i kontrollpanelen och stängt av alla kontroll- och varningsljud från datorn (ljudschema kallas det tror jag). Problemet är dock att det nu piper till rätt kraftigt då jag ändrar volym på datorn. Tidigare så lät det ett "klunkande" ljud men sen jag valde "no sound" som ljudschema så har det börjat pipa. Det lustiga är att det tidigare har varit alldeles tyst men sen jag formaterade om datorn så har detta ljud dykt upp.


- Då jag startar datorn så startar den inte helt direkt utan man måste välja användare först vilket jag vill slippa. Har installerat Tweak UI där man kan välja bort detta, problemet är att det nollställs direkt jag stänger av datorn helt och den där inloggningsrutan dyker upp lika förbannat när jag startar igen. Det fungerar om jag går in och fixar i Tweak UI och sen väljer "starta om", men om jag stänger av datorn helt och sen slår på den igen så är det tillbaka igen.

- När jag scrollar ner en sida så hackar bilden, inte stora hack men den flyter inte fint heller. Behöver jag uppdatera något med grafikkortet tro?

/Glen

Granatgiraffen
2008-03-10, 16:03
Ok ett par bagatellartade problem men ändå:

- Har gått in i kontrollpanelen och stängt av alla kontroll- och varningsljud från datorn (ljudschema kallas det tror jag). Problemet är dock att det nu piper till rätt kraftigt då jag ändrar volym på datorn. Tidigare så lät det ett "klunkande" ljud men sen jag valde "no sound" som ljudschema så har det börjat pipa. Det lustiga är att det tidigare har varit alldeles tyst men sen jag formaterade om datorn så har detta ljud dykt upp.


/Glen
tryck startmenyn->kör .. skriv regedit och bläddra fram till
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Sound .
Där finns det Beep, högerklicka på den och välj modify, ändra värdet till no .

Resten orkade jag inte läsa! Vissa av oss losers måste jobba.

Reboota också!

Glen
2008-03-10, 23:47
tryck startmenyn->kör .. skriv regedit och bläddra fram till
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Sound .
Där finns det Beep, högerklicka på den och välj modify, ändra värdet till no .

Resten orkade jag inte läsa! Vissa av oss losers måste jobba.

Reboota också!

Utmärkt! Äntligen är jag av med det där hemska ljudet...

Frantic
2008-03-11, 19:47
Jag har problem med min msn. Jag loggas in och ut varannan minut och det är extremt störande. Jag testade att installera en ny version av msn utan att bli av med problemet. Vad kan vara fel?

AlbNils
2008-03-17, 20:17
Jag letar efter ett program som kan logga internetaktiviteten.
Det är så att min anslutning går ner ett par gånger om dagen och jag hade gärna velat ha ett program som kan visa mellan vilka klockslag som anslutning saknas.
Några tips?
Tack på förhand

egge
2008-03-17, 20:24
Postade ett problem i babbla-tråden. Handlar om att installera ventrilo på en dator med vista (jag vet inte om det är vissta som ställer till det men något blir fel).
Länk till inlägget: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2880250&postcount=20748

King Grub
2008-03-17, 20:40
Jag letar efter ett program som kan logga internetaktiviteten.
Det är så att min anslutning går ner ett par gånger om dagen och jag hade gärna velat ha ett program som kan visa mellan vilka klockslag som anslutning saknas.
Några tips?
Tack på förhand


http://www.netlimiter.com/

747
2008-03-17, 22:09
Jag letar efter ett program som kan varna mig när jag har skickat/tagit emot X antal gig varje dag. Funkar netlimiter till det också?

Spiffy
2008-03-21, 13:39
Försöker lägga till mp3 till min ipod shuffle med hjälp av winamp.
Väljer send to e: som är mp3 spelare. kollar man i utforskaren så lägger den till kataloger och filer och allt ser fin fint ut.
Men tar man sen ut spelaren och försöker spela upp, så händer inget. Sätter man däremot in den i usb uttaget igen, så får man frågan vad man vill göra. Väljer man då att spela upp låtar, så spelar den upp låtarna som jag la till.
Vad missar jag? Varför får jag inget ljud när jag försöker använda den med hörlurarna?

hahavaffan
2008-03-21, 13:50
Försöker lägga till mp3 till min ipod shuffle med hjälp av winamp.
Väljer send to e: som är mp3 spelare. kollar man i utforskaren så lägger den till kataloger och filer och allt ser fin fint ut.
Men tar man sen ut spelaren och försöker spela upp, så händer inget. Sätter man däremot in den i usb uttaget igen, så får man frågan vad man vill göra. Väljer man då att spela upp låtar, så spelar den upp låtarna som jag la till.
Vad missar jag? Varför får jag inget ljud när jag försöker använda den med hörlurarna?Måste man inte använda Itunes?

Spiffy
2008-03-21, 13:54
Måste man inte använda Itunes?

tanken med detta plugin är att man ska slippa använda itunes som jag förstått det.
Om någon har ett annat tips på hur jag kan lägga in låtar utan itunes så tar jag tacksamt emot detta också.

hahavaffan
2008-03-21, 15:24
tanken med detta plugin är att man ska slippa använda itunes som jag förstått det.
Om någon har ett annat tips på hur jag kan lägga in låtar utan itunes så tar jag tacksamt emot detta också.Visste inte att du hade ett plugin. Har ingen aning, aldrig ägt en ipod.

PowPow
2008-03-21, 15:58
Försöker lägga till mp3 till min ipod shuffle med hjälp av winamp.
Väljer send to e: som är mp3 spelare. kollar man i utforskaren så lägger den till kataloger och filer och allt ser fin fint ut.
Men tar man sen ut spelaren och försöker spela upp, så händer inget. Sätter man däremot in den i usb uttaget igen, så får man frågan vad man vill göra. Väljer man då att spela upp låtar, så spelar den upp låtarna som jag la till.
Vad missar jag? Varför får jag inget ljud när jag försöker använda den med hörlurarna?

Jag försökte fixa min ipod classic mot winamp i början också, men det klyddade mest hela tiden tyckte jag.

Testa mediamonkey istället. Det funkar bra för mig.

Spiffy
2008-03-21, 17:57
Jag försökte fixa min ipod classic mot winamp i början också, men det klyddade mest hela tiden tyckte jag.

Testa mediamonkey istället. Det funkar bra för mig.

Mediamonkey är verkar ju rätt likt iTunes, så då kan jag lika bra använda det. Vill helst ha det så att man bara drar in mp3 filer rakt in på spelaren i utforskaren.

Kebab-Arne
2008-03-24, 17:58
Mitt Steam vill helt plötsligt inte fungera. Får upp nåt skumt felmeddelande som jag skriva av ifall det kan ge nån hjälp. Tänkte mest höra om det bara är mitt Steam som inte vill fungera? Var samma sak igår.

Larsson
2008-03-24, 18:04
Mediamonkey är verkar ju rätt likt iTunes, så då kan jag lika bra använda det. Vill helst ha det så att man bara drar in mp3 filer rakt in på spelaren i utforskaren.

Du kan pröva anapod. Det funkade skapligt förut. I det kan man dra och släppa filer som i utforskaren. Var dock ett tag sen jag hade iPod.

Spiffy
2008-03-24, 18:10
Du kan pröva anapod. Det funkade skapligt förut. I det kan man dra och släppa filer som i utforskaren. Var dock ett tag sen jag hade iPod.

Installerade iTunes, och det funkade inte där heller. Verkar som spelaren har blivit kapput, så den åkte i soptunnan. Så nu slipper jag iTunes :D

Kimball
2008-03-24, 18:43
Installerade iTunes, och det funkade inte där heller. Verkar som spelaren har blivit kapput, så den åkte i soptunnan. Så nu slipper jag iTunes :D

Annars fungerar ml_ipod (som du förmodligen testade) alldeles ypperligt till både nano 1:a, 2:a, 3:e gen, shuffle och även video. Våga vägra Itunes, djävulen själv!
Tråkigt att du dumpade poden, dock :P

Mazr
2008-03-24, 23:18
Någon som vet ett bra och billigt företag som lagar datorer i Sthlm?
Gärna hemhjälp då jag inte rokar kånka runt på datorn inne i stan.
Uppskattar alla tips...

Kebab-Arne
2008-03-25, 12:06
Får upp detta felmeddelande när jag startar Steam:

Steam.exe(main exception):CMultiFieldBlob(pSerialized):Bad fields - extends past end of blob

:confused:

MacGyver
2008-03-25, 13:36
Får upp detta felmeddelande när jag startar Steam:

Steam.exe(main exception):CMultiFieldBlob(pSerialized):Bad fields - extends past end of blob

:confused:

http://supportwiki.steampowered.com/wiki/Error:_Steam.exe_(main_exception):_CMultiFieldBlob (pSerialized):_Bad_field_-_extend_past_end_of_blob

Kebab-Arne
2008-03-25, 16:18
http://supportwiki.steampowered.com/wiki/Error:_Steam.exe_(main_exception):_CMultiFieldBlob (pSerialized):_Bad_field_-_extend_past_end_of_blob

Härligt, nu funkar det igen. Får tacka så mycket för hjälpen. *cupid*

dared
2008-03-26, 13:45
På föräldrarnas dator stängs skärmen av (oftast precis när du startat upp datorn) Det står som att det inte är i kopplad. Sen startar man om så funkar det oftast ett tag, tills det i slut kan stängas av igen. Skärmen funkar prima och koppla in till andra datorer. Så det är något med skumt mellan den datorn och skärmen.


Någon som varit med om detta förut?

ZyphoX
2008-03-26, 13:49
På föräldrarnas dator stängs skärmen av (oftast precis när du startat upp datorn) Det står som att det inte är i kopplad. Sen startar man om så funkar det oftast ett tag, tills det i slut kan stängas av igen. Skärmen funkar prima och koppla in till andra datorer. Så det är något med skumt mellan den datorn och skärmen.


Någon som varit med om detta förut?

Jag skulle chansa på att grafikkortet inte vill vara med och leka längre. Så hände det med mitt tidigare grafikkort som brann upp ^^.

dared
2008-03-26, 16:53
Jag skulle chansa på att grafikkortet inte vill vara med och leka längre. Så hände det med mitt tidigare grafikkort som brann upp ^^.

Aiight, misstänkte det. Får rota lite och se om jag hittar något gammalt fungerande ;/

nínían
2008-03-31, 12:31
Vet ni hur man skapar en .bat-fil som öppnar diskmgmt.msc som administrator?

Jag har självklart administratörslösenordet, och bat-filen är tänkt att användas när den behövs på användardatorerna så man slipper gå den långa och mer omständiga vägen för att kunna ändra enhetsbokstaven på masslagringsutrymmen, såsom usb-minnen och kortläsare.

Typ "runas administrator lösenord diskmgmt.msc".. fast korrekt.

Musselbank
2008-04-01, 18:07
Udda grafikbugg på fönsterkontrollknapparna (stäng, minimera, maximera, återställ):

http://img03.picoodle.com/img/img03/4/4/1/f_fonsterknasm_2e1c5e2.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/4/4/1/f_fonsterknasm_2e1c5e2.jpg&srv=img03)

De flesta fönster drabbas, men bara på detta vis, inga konstigheter i övrigt. Vad kan det bero på?

bear.flowertwig
2008-04-01, 18:33
BAD_POOL_CALLER


Va...?!

Kimball
2008-04-01, 19:49
BAD_POOL_CALLER


Va...?!

http://www.google.se/search?hl=sv&q=BAD_POOL_CALLER&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

bugulu
2008-04-01, 19:58
Vet ni hur man skapar en .bat-fil som öppnar diskmgmt.msc som administrator?

Jag har självklart administratörslösenordet, och bat-filen är tänkt att användas när den behövs på användardatorerna så man slipper gå den långa och mer omständiga vägen för att kunna ändra enhetsbokstaven på masslagringsutrymmen, såsom usb-minnen och kortläsare.

Typ "runas administrator lösenord diskmgmt.msc".. fast korrekt.

Kan det här hjälpa dig?

runas /user:Administrator "cmd /c c:\windows\system32\diskmgmt.msc"

bugulu
2008-04-01, 20:02
På föräldrarnas dator stängs skärmen av (oftast precis när du startat upp datorn) Det står som att det inte är i kopplad. Sen startar man om så funkar det oftast ett tag, tills det i slut kan stängas av igen. Skärmen funkar prima och koppla in till andra datorer. Så det är något med skumt mellan den datorn och skärmen.


Någon som varit med om detta förut?

Testa koppla in en annan skärm, uppstår samma fel är det med all sannolikhet grafikkortet som spöar. Isånafall, det lättaste sättet, avinstallera drivrutinerna för kortet och ominstallera dem (fullt uppdaterade)... funkar inte detta, öppna upp datorn - ta ut grafikkortet och testa på en annan dator. Om det spökar där så är det bara att slänga kortet och skaffa en ny, fungerar det däremot så har du ett större problem då det kan vara din dator det är helt fel på. Isånafall är enda lösningen att ta in den på reperation om du inte är kunnig själv med dem tekniska bitarna.

Lycka till!

bugulu
2008-04-01, 20:13
Kan det här hjälpa dig?

runas /user:Administrator "cmd /c c:\windows\system32\diskmgmt.msc"

Glöm det där, kommer inte hjälpa då den inte är helt klar.
Googlade lite snabbt och fick upp det här:

http://www.eggheadcafe.com/forumarchives/Windows2000security/Oct2005/post24036287.asp

Kanske detta är bättre då han behövde hjälp också och fanns 2 förslag.

Musselbank
2008-04-02, 14:11
Vissa scrollreglage även drabbade nu:

http://img02.picoodle.com/img/img02/4/4/2/f_extram_1be7c21.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/4/4/2/f_extram_1be7c21.jpg&srv=img02)

Ganska festligt! Ingen som känner igen?

NiXPhoenix
2008-04-05, 18:34
För dem som kan tänkas ha behov av ett nytt grafikkort i mellansegmentet så verkar ATis prissänkning på 3850 och 3870-korten ha gått igenom nu. :)


http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s17058991&o=produkt_pris_inkmoms
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v877&o=produkt_pris_inkmoms
Observera dock att det billigaste 3870-kortet, från Sapphire, har en annan sämre kylare som ska låta mer än referenskylaren och dessutom inte pumpar ut luften.

Jarod
2008-04-05, 18:37
För dem som kan tänkas ha behov av ett nytt grafikkort i mellansegmentet så verkar ATis prissänkning på 3850 och 3870-korten ha gått igenom nu. :)


http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s17058991&o=produkt_pris_inkmoms
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v877&o=produkt_pris_inkmoms
Observera dock att det billigaste 3870-kortet, från Sapphire, har en annan sämre kylare som ska låta mer än referenskylaren och dessutom inte pumpar ut luften.

Hur står det sig i jämförelse med 8800GT?

nr16
2008-04-06, 10:53
Jag har en laptop som har fuckat sig själv totalt, det är en Acer Aspire S100. Om jag har igång den och gör något, kollar film, spelar spel, sitter på internet/msn, gör skolarbeten i word osv osv, då blir skärmen helt blå med typ typ tre lodräta linjer av många vågrättavita korta bitar i olika höjd (svårt som fan att föklara) och datorn startas felaktigt om som om man hade tryckt på powerknappen. Sen när datorn startats upp igen får jag upp 2 rutor, en från Norton där det står
"Auto-Project stöte på ett oväntat fel.
0x000003E8
Klicka här om du vill gå till Systemecs databas för teknisk support..."

När jag klickar på det "Gå till systemecs....." så stängs datorn alltid av på samma sätt. De andra fönstret som kommer upp är från Windows där det står:
"Ett problem ledde till att Windows sluta fungera korrekt. Du kommer meddelas om det finns en lösning tillgänglig", men problemet är att jag aldrig får något meddelande om att det finns något tillgängligt. Jag har kört Norton's antivirusprogram säkert 10 gånger igår oich idag och Ad Aware minst lika många gåner och dom hittar inget.

Vad ska jag göra? JELP!

bugulu
2008-04-06, 11:28
Jag har en laptop som har fuckat sig själv totalt, det är en Acer Aspire S100. Om jag har igång den och gör något, kollar film, spelar spel, sitter på internet/msn, gör skolarbeten i word osv osv, då blir skärmen helt blå med typ typ tre lodräta linjer av många vågrättavita korta bitar i olika höjd (svårt som fan att föklara) och datorn startas felaktigt om som om man hade tryckt på powerknappen. Sen när datorn startats upp igen får jag upp 2 rutor, en från Norton där det står
"Auto-Project stöte på ett oväntat fel.
0x000003E8
Klicka här om du vill gå till Systemecs databas för teknisk support..."

När jag klickar på det "Gå till systemecs....." så stängs datorn alltid av på samma sätt. De andra fönstret som kommer upp är från Windows där det står:
"Ett problem ledde till att Windows sluta fungera korrekt. Du kommer meddelas om det finns en lösning tillgänglig", men problemet är att jag aldrig får något meddelande om att det finns något tillgängligt. Jag har kört Norton's antivirusprogram säkert 10 gånger igår oich idag och Ad Aware minst lika många gåner och dom hittar inget.

Vad ska jag göra? JELP!

Gällande 0x000003E8 felet, kolla in det här:

Auto-Protect experienced an unexpected error 0x000003E8. (http://service1.symantec.com/SUPPORT/nav.nsf/0/af940da433c3e2fc6525724b0078715d?OpenDocument)

Hur lång tid brukar det ta för datorn att bli blå? Slumpmässigt?

1. Ominstallera om grafikdrivrutinerna
2. Avinstallera drivrutinerna helt för grafikkortet och installera om
3. Avinstallera drivrutinerna, ta ut grafikkortet från datan och testa på en annan dator.

Testa dem där i nummerordning, men kan tänka mig att det är grafikkortet som är fel installerad/slutkörd.

Om 3:an inte fungerar, tja, låna en grafikkort eller köp en billig och testa på din dator, får du upp samma problem så får du väl lämna in den för reparation misstänker jag.

Baan
2008-04-06, 12:02
Hur står det sig i jämförelse med 8800GT?

3870 är den som är närmast 8800GT 512 MB men den sistnämnda är ändå något bättre.

NiXPhoenix
2008-04-06, 13:48
Hur står det sig i jämförelse med 8800GT?



Sämre överlag.
Men så är priset lägre också, dock har 8800GTockså gått ner rätt mycket senaste tiden.
Båda korten kom alldeles i slutet av förra året, då till höga priser och med begränsad tillgång.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=473
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v864

MasterChief
2008-04-06, 19:01
Jag har fått ett väldigt märkligt problem sista dagarna. Något som förmodligen ingen kan lösa.

Jag har en HTPC i vardagsrummet. Denna är uppkopplad till ett trådlöst nätverk och mycket av underhållningen (såsom bilder och musik) ligger på min stationöra dator i kontorsrummet. Jag har haft exakt denna konfiguration i ett år. Helt plötsligt i veckan så kunde inte datorerna hitta varandra. Ingen förändring av datorerna hade skett som kan ha utlöst detta (tex uppgraderingar). Jag testade alla vanliga vägar men till slut så "resetade" jag routern och konfiguerade den på nytt med WPA (den har WEP per default). När detta var gjort så fann datorerna varandra utan att jag behövde göra något (förutom att ange lösenordet). Nu när jag skulle sätta igång Cloverfield så växlade jag bildskärmsläge på HTPC:n. Kortet från Nvidia är inställt på klonat (så både en "styrmonitor" och en TV är inkopplade). Innan jag ser på film så optimerar jag genom att göra TV:n till primär bildskärm. I flimmret såg jag att bakrundsbilden blev blå och helt plötsligt hittade den inte kontorsdatorn längre. Bakgrundsbilden ligger också på kontorsdatorn.

Nu har alltså nätverket brytits två gånger. Internet funkar däremot utmärkt på båda datorerna.

Måste jag "resetta" skiten igen? Vad utlöser detta?

Jelp

Granatgiraffen
2008-04-06, 19:10
Jag har fått ett väldigt märkligt problem sista dagarna. Något som förmodligen ingen kan lösa.

Jag har en HTPC i vardagsrummet. Denna är uppkopplad till ett trådlöst nätverk och mycket av underhållningen (såsom bilder och musik) ligger på min stationöra dator i kontorsrummet. Jag har haft exakt denna konfiguration i ett år. Helt plötsligt i veckan så kunde inte datorerna hitta varandra. Ingen förändring av datorerna hade skett som kan ha utlöst detta (tex uppgraderingar). Jag testade alla vanliga vägar men till slut så "resetade" jag routern och konfiguerade den på nytt med WPA (den har WEP per default). När detta var gjort så fann datorerna varandra utan att jag behövde göra något (förutom att ange lösenordet). Nu när jag skulle sätta igång Cloverfield så växlade jag bildskärmsläge på HTPC:n. Kortet från Nvidia är inställt på klonat (så både en "styrmonitor" och en TV är inkopplade). Innan jag ser på film så optimerar jag genom att göra TV:n till primär bildskärm. I flimmret såg jag att bakrundsbilden blev blå och helt plötsligt hittade den inte kontorsdatorn längre. Bakgrundsbilden ligger också på kontorsdatorn.

Nu har alltså nätverket brytits två gånger. Internet funkar däremot utmärkt på båda datorerna.

Måste jag "resetta" skiten igen? Vad utlöser detta?

Jelp

Kolla om det finns uppdateringar till routern.. om inte, testa med en annan router. Känns ju som routern är lite skurk.

nr16
2008-04-06, 19:19
Gällande 0x000003E8 felet, kolla in det här:

Auto-Protect experienced an unexpected error 0x000003E8. (http://service1.symantec.com/SUPPORT/nav.nsf/0/af940da433c3e2fc6525724b0078715d?OpenDocument)

Hur lång tid brukar det ta för datorn att bli blå? Slumpmässigt?

1. Ominstallera om grafikdrivrutinerna
2. Avinstallera drivrutinerna helt för grafikkortet och installera om
3. Avinstallera drivrutinerna, ta ut grafikkortet från datan och testa på en annan dator.

Testa dem där i nummerordning, men kan tänka mig att det är grafikkortet som är fel installerad/slutkörd.

Om 3:an inte fungerar, tja, låna en grafikkort eller köp en billig och testa på din dator, får du upp samma problem så får du väl lämna in den för reparation misstänker jag.

Har uppdaterat norton nu, hoppas det hjälper :)
Det är slumpmässigt, ibland tar det 5-6h o ibland bara ett par sekunder.

Hur ominstallerar man grafikdrivrutinrna o de skitet?
Edit: Datorn är inte mer än 7 månader gamal så att grafikkortet är slutkört är väll ganska liten risk?

King Grub
2008-04-06, 20:16
Hur ominstallerar man grafikdrivrutinrna o de skitet?

Ladda ner senaste till ditt kort/din dator, avinstallera gamla drivrutinen i Kontrollpanelen, installera den nya.

9Edit: Datorn är inte mer än 7 månader gamal så att grafikkortet är slutkört är väll ganska liten risk?

Slutkört, nej, men visst kan hårdvara gå sönder oavsett hur gammal den är. Ett grafikkort kan gå sönder första veckan, om man har otur och fått ett med fabrikationsfel.

Granatgiraffen
2008-04-06, 20:36
Hur ominstallerar man grafikdrivrutinrna o de skitet?

Ladda ner senaste till ditt kort/din dator, avinstallera gamla drivrutinen i Kontrollpanelen, installera den nya.

9Edit: Datorn är inte mer än 7 månader gamal så att grafikkortet är slutkört är väll ganska liten risk?

Slutkört, nej, men visst kan hårdvara gå sönder oavsett hur gammal den är. Ett grafikkort kan gå sönder första veckan, om man har otur och fått ett med fabrikationsfel.

Statisk elektricitet från nissen som installerar kortet är inte att underskatta heller.

joriice
2008-04-06, 20:39
Jag kommer förmodligen få ha kvar min nuvarande ett bra tag till, jag har 1024 MB RAM minne, och jag funderar på att köpa ett Geforce 8800 GT 512 MB grafikkort, det skall vara tillräckligt bra för de flesta nya spel osv.

Jag undrar om det spelar någon roll hur lite RAM minne, hur många MHz processorn har och om man isåfall måste köpa både RAM-minne och grafikkort? Eller klarar grafikkortet spel som crysis, och de nyare spelen på egen hand?

shut teh face
2008-04-06, 20:43
Jag kommer förmodligen få ha kvar min nuvarande ett bra tag till, jag har 1024 MB RAM minne, och jag funderar på att köpa ett Geforce 8800 GT 512 MB grafikkort, det skall vara tillräckligt bra för de flesta nya spel osv.

Jag undrar om det spelar någon roll hur lite RAM minne, hur många MHz processorn har och om man isåfall måste köpa både RAM-minne och grafikkort? Eller klarar grafikkortet spel som crysis, och de nyare spelen på egen hand?
Nej det är helt klart ett samspel mellan ram, cpu och gfx. När det sistnämnda självklart är viktigaste.

Hur ser ditt system ut i övrigt? 1024 mb ram är i det klenaste laget idag, och särskilt när det gäller Crysis. ;-)

Grafikkortet du talar om är bra, för att utnyttja det behöver du ha i alla fall 2048 ram och cpu motsvarande ,, kanske amd xp 4400+ och en e6300 dualcore intel, lågt räknat..

joriice
2008-04-06, 20:55
Nej det är helt klart ett samspel mellan ram, cpu och gfx. När det sistnämnda självklart är viktigaste.

Hur ser ditt system ut i övrigt? 1024 mb ram är i det klenaste laget idag, och särskilt när det gäller Crysis. ;-)

Grafikkortet du talar om är bra, för att utnyttja det behöver du ha i alla fall 2048 ram och cpu motsvarande ,, kanske amd xp 4400+ och en e6300 dualcore intel, lågt räknat..

Jo jag tänkte väl det,

AMD Athlon 64 3800+

Man kanske borde köpa nytt moderkort istället isåfall? (vet inte) :confused:

huua... bättre med en helt ny dator nästan, men tja.. jag spelar inte med den fetaste grafiken oftast, men jag undrar vad resultatet skulel kunna bli om man körde på för fullt med Geforce 8800 GT om man har den låga prestandan (som jag har i detta fallet)

Bolio
2008-04-06, 21:04
Ok, jag har ett märkligt problem som jag inte lyckas lösa. Kanske kan någon duktig admin eller utvecklare hjälpa mig (oss) lite.

Jag kör en ftpd vid namn vsftpd (Very Secure FTPd) på en av våra servrar (FreeBSD 7.0-STABLE).

Det har funkat skitbra fram tills vi bestämde oss för att vi skulle ha vsftpd + ssl + pftp. Nu kraschar programmet med segmenteringsfel (SIGSEGV).

Detta sker när vi ansluter mot det med pftp och via ssl, för att därefter skriva exempelvis "ls" och sedan quit. Då segfaultar vsftpd. Tittar vi i /var/log/messages ser vi att det är ett fel i ssl och då specifikt en fil som heter ssl.c. Vi har då sökt igenom hela den filen för buggar och hittat en sk. double free(), dvs. att vi försöker utföra free() två gånger på samma sak. Den specifika funktionen är denna i ssl.c:

void
ssl_data_close(struct vsf_session* p_sess)
{
SSL_free(p_sess->p_data_ssl);
}

Jag började felsökningen med att starta programmet i gdb (gnu debugger).

bolio@kolozzeum ~/hack/vsftpd-2.0.5 > gdb vsftpd
GNU gdb 6.8-debian
Copyright (C) 2008 Free Software Foundation, Inc.
License GPLv3+: GNU GPL version 3 or later <http://gnu.org/licenses/gpl.html>
This is free software: you are free to change and redistribute it.
There is NO WARRANTY, to the extent permitted by law. Type "show copying"
and "show warranty" for details.
This GDB was configured as "i486-linux-gnu"...
(gdb) disas main
Dump of assembler code for function main:
(gdb) disas main
Dump of assembler code for function main:
0x08048380 <main+0>: lea 0x4(%esp),%ecx
0x08048384 <main+4>: and $0xfffffff0,%esp
0x08048387 <main+7>: pushl -0x4(%ecx)
0x0804838a <main+10>: push %ebp
0x0804838b <main+11>: mov %esp,%ebp
0x0804838d <main+13>: push %ecx
0x0804838e <main+14>: sub $0x4,%esp
0x08048391 <main+17>: movl $0x8048470,(%esp)
0x08048398 <main+24>: call 0x80482d4 <puts@plt>
0x0804839d <main+29>: add $0x4,%esp
0x080483a0 <main+32>: xor %eax,%eax
0x080483a2 <main+34>: pop %ecx
0x080483a3 <main+35>: pop %ebp
0x080483a4 <main+36>: lea -0x4(%ecx),%esp
0x080483a7 <main+39>: ret
End of assembler dump.
(gdb)

Jag förstår inte. Hur kan main() vara så litet? Hur kan det vara så få instruktioner? Varför ret redan efter instruktion 39? Varför nullifierar den eax så tidigt? Mycket märkligt detta, men förhoppningsvis kan Datorhjälpstråden hjälpa oss.

Nästa steg var objdump och dump av objekt.

Då gjorde vi följande:

bolio@kolozzeum ~/hack/vsftpd-2.0.5 > objdump -D vsftpd

vsftpd: file format elf32-i386

Disassembly of section .interp:

08048114 <.interp>:
8048114: 2f das
8048115: 6c insb (%dx),%es:(%edi)
8048116: 69 62 2f 6c 64 2d 6c imul $0x6c2d646c,0x2f(%edx),%esp
804811d: 69 6e 75 78 2e 73 6f imul $0x6f732e78,0x75(%esi),%ebp
8048124: 2e 32 00 xor %cs:(%eax),%al
Disassembly of section .note.ABI-tag:

08048128 <.note.ABI-tag>:
8048128: 04 00 add $0x0,%al
804812a: 00 00 add %al,(%eax)
804812c: 10 00 adc %al,(%eax)
804812e: 00 00 add %al,(%eax)
8048130: 01 00 add %eax,(%eax)
8048132: 00 00 add %al,(%eax)
8048134: 47 inc %edi
8048135: 4e dec %esi
8048136: 55 push %ebp
8048137: 00 00 add %al,(%eax)
8048139: 00 00 add %al,(%eax)
804813b: 00 02 add %al,(%edx)
804813d: 00 00 add %al,(%eax)
804813f: 00 06 add %al,(%esi)
8048141: 00 00 add %al,(%eax)
8048143: 00 08 add %cl,(%eax)
8048145: 00 00 add %al,(%eax)
...
Disassembly of section .hash:

08048148 <.hash>:
8048148: 03 00 add (%eax),%eax
804814a: 00 00 add %al,(%eax)
804814c: 05 00 00 00 01 add $0x1000000,%eax
8048151: 00 00 add %al,(%eax)
8048153: 00 03 add %al,(%ebx)
8048155: 00 00 add %al,(%eax)
8048157: 00 04 00 add %al,(%eax,%eax,1)
...
8048166: 00 00 add %al,(%eax)
8048168: 02 00 add (%eax),%al
804816a: 00 00 add %al,(%eax)
804816c: 00 00 add %al,(%eax)
...
Disassembly of section .gnu.hash:

08048170 <.gnu.hash>:
8048170: 02 00 add (%eax),%al
8048172: 00 00 add %al,(%eax)
8048174: 04 00 add $0x0,%al
8048176: 00 00 add %al,(%eax)
8048178: 01 00 add %eax,(%eax)
804817a: 00 00 add %al,(%eax)
804817c: 05 00 00 00 00 add $0x0,%eax
8048181: 20 00 and %al,(%eax)
8048183: 20 00 and %al,(%eax)
8048185: 00 00 add %al,(%eax)
8048187: 00 04 00 add %al,(%eax,%eax,1)
804818a: 00 00 add %al,(%eax)
804818d: 4b dec %ebx
804818e: e3 c0 jecxz 8048150 <_init-0x124>
Disassembly of section .dynsym:

08048190 <.dynsym>:
...
80481a0: 01 00 add %eax,(%eax)
...
80481aa: 00 00 add %al,(%eax)
80481ac: 20 00 and %al,(%eax)
80481ae: 00 00 add %al,(%eax)
80481b0: 2e 00 00 add %al,%cs:(%eax)
80481b3: 00 00 add %al,(%eax)
80481b5: 00 00 add %al,(%eax)
80481b7: 00 b2 01 00 00 12 add %dh,0x12000001(%edx)
80481bd: 00 00 add %al,(%eax)
80481bf: 00 29 add %ch,(%ecx)
80481c1: 00 00 add %al,(%eax)
80481c3: 00 00 add %al,(%eax)
80481c5: 00 00 add %al,(%eax)
80481c7: 00 8f 01 00 00 12 add %cl,0x12000001(%edi)
80481cd: 00 00 add %al,(%eax)
80481cf: 00 1a add %bl,(%edx)
80481d1: 00 00 add %al,(%eax)
80481d3: 00 6c 84 04 add %ch,0x4(%esp,%eax,4)
80481d7: 08 04 00 or %al,(%eax,%eax,1)
80481da: 00 00 add %al,(%eax)
80481dc: 11 00 adc %eax,(%eax)
80481de: 0f .byte 0xf
...
Disassembly of section .dynstr:

080481e0 <.dynstr>:
80481e0: 00 5f 5f add %bl,0x5f(%edi)
80481e3: 67 6d addr16 insl (%dx),%es:(%di)
80481e5: 6f outsl %ds:(%esi),(%dx)
80481e6: 6e outsb %ds:(%esi),(%dx)
80481e7: 5f pop %edi
80481e8: 73 74 jae 804825e <_init-0x16>
80481ea: 61 popa
80481eb: 72 74 jb 8048261 <_init-0x13>
80481ed: 5f pop %edi
80481ee: 5f pop %edi
80481ef: 00 6c 69 62 add %ch,0x62(%ecx,%ebp,2)
80481f3: 63 2e arpl %bp,(%esi)
80481f5: 73 6f jae 8048266 <_init-0xe>
80481f7: 2e 36 00 5f 49 add %bl,%cs:%ss:0x49(%edi)
80481fc: 4f dec %edi
80481fd: 5f pop %edi
80481fe: 73 74 jae 8048274 <_init>
8048200: 64 69 6e 5f 75 73 65 imul $0x64657375,%fs:0x5f(%esi),%ebp
8048207: 64
8048208: 00 70 75 add %dh,0x75(%eax)
804820b: 74 73 je 8048280 <_init+0xc>
804820d: 00 5f 5f add %bl,0x5f(%edi)
8048210: 6c insb (%dx),%es:(%edi)
8048211: 69 62 63 5f 73 74 61 imul $0x6174735f,0x63(%edx),%esp
8048218: 72 74 jb 804828e <_init+0x1a>
804821a: 5f pop %edi
804821b: 6d insl (%dx),%es:(%edi)
804821c: 61 popa
804821d: 69 6e 00 47 4c 49 42 imul $0x42494c47,0x0(%esi),%ebp
8048224: 43 inc %ebx
8048225: 5f pop %edi
8048226: 32 2e xor (%esi),%ch
8048228: 30 00 xor %al,(%eax)
Disassembly of section .gnu.version:

0804822a <.gnu.version>:
804822a: 00 00 add %al,(%eax)
804822c: 00 00 add %al,(%eax)
804822e: 02 00 add (%eax),%al
8048230: 02 00 add (%eax),%al
8048232: 01 00 add %eax,(%eax)
Disassembly of section .gnu.version_r:

08048234 <.gnu.version_r>:
8048234: 01 00 add %eax,(%eax)
8048236: 01 00 add %eax,(%eax)
8048238: 10 00 adc %al,(%eax)
804823a: 00 00 add %al,(%eax)
804823c: 10 00 adc %al,(%eax)
804823e: 00 00 add %al,(%eax)
8048240: 00 00 add %al,(%eax)
8048242: 00 00 add %al,(%eax)
8048244: 10 69 69 adc %ch,0x69(%ecx)
8048247: 0d 00 00 02 00 or $0x20000,%eax
804824c: 40 inc %eax
804824d: 00 00 add %al,(%eax)
804824f: 00 00 add %al,(%eax)
8048251: 00 00 add %al,(%eax)
...
Disassembly of section .rel.dyn:

08048254 <.rel.dyn>:
8048254: 6c insb (%dx),%es:(%edi)
8048255: 95 xchg %eax,%ebp
8048256: 04 08 add $0x8,%al
8048258: 06 push %es
8048259: 01 00 add %eax,(%eax)
...
Disassembly of section .rel.plt:
0804825c <.rel.plt>:
804825c: 7c 95 jl 80481f3 <_init-0x81>
804825e: 04 08 add $0x8,%al
8048260: 07 pop %es
8048261: 01 00 add %eax,(%eax)
8048263: 00 80 95 04 08 07 add %al,0x7080495(%eax)
8048269: 02 00 add (%eax),%al
804826b: 00 84 95 04 08 07 03 add %al,0x3070804(%ebp,%edx,4)
...
Disassembly of section .init:

08048274 <_init>:
8048274: 55 push %ebp
8048275: 89 e5 mov %esp,%ebp
8048277: 53 push %ebx
8048278: 83 ec 04 sub $0x4,%esp
804827b: e8 00 00 00 00 call 8048280 <_init+0xc>
8048280: 5b pop %ebx
8048281: 81 c3 f0 12 00 00 add $0x12f0,%ebx
8048287: 8b 93 fc ff ff ff mov -0x4(%ebx),%edx
804828d: 85 d2 test %edx,%edx
804828f: 74 05 je 8048296 <_init+0x22>
8048291: e8 1e 00 00 00 call 80482b4 <__gmon_start__@plt>
8048296: e8 b5 00 00 00 call 8048350 <frame_dummy>
804829b: e8 80 01 00 00 call 8048420 <__do_global_ctors_aux>
80482a0: 58 pop %eax
80482a1: 5b pop %ebx
80482a2: c9 leave
80482a3: c3 ret
Disassembly of section .plt:

080482a4 <__gmon_start__@plt-0x10>:
80482a4: ff 35 74 95 04 08 pushl 0x8049574
80482aa: ff 25 78 95 04 08 jmp *0x8049578
80482b0: 00 00 add %al,(%eax)
...

080482b4 <__gmon_start__@plt>:
80482b4: ff 25 7c 95 04 08 jmp *0x804957c
80482ba: 68 00 00 00 00 push $0x0
80482bf: e9 e0 ff ff ff jmp 80482a4 <_init+0x30>

080482c4 <__libc_start_main@plt>:
80482c4: ff 25 80 95 04 08 jmp *0x8049580
80482ca: 68 08 00 00 00 push $0x8
80482cf: e9 d0 ff ff ff jmp 80482a4 <_init+0x30>

080482d4 <puts@plt>:
80482d4: ff 25 84 95 04 08 jmp *0x8049584
80482da: 68 10 00 00 00 push $0x10
80482df: e9 c0 ff ff ff jmp 80482a4 <_init+0x30>
Disassembly of section .text:

080482f0 <_start>:
80482f0: 31 ed xor %ebp,%ebp
80482f2: 5e pop %esi
80482f3: 89 e1 mov %esp,%ecx
80482f5: 83 e4 f0 and $0xfffffff0,%esp
80482f8: 50 push %eax
80482f9: 54 push %esp
80482fa: 52 push %edx
20: ff (bad)
21: ff (bad)
22: ff (bad)
23: ff 00 incl (%eax)
25: 00 00 add %al,(%eax)
27: 00 a0 82 04 08 a4 add %ah,-0x5bf7fb7e(%eax)
2d: 82 (bad)
2e: 04 08 add $0x8,%al
30: 64 84 04 08 test %al,%fs:(%eax,%ecx,1)
34: 68 84 04 08 00 push $0x80484
39: 00 00 add %al,(%eax)
3b: 00 00 add %al,(%eax)
3d: 00 00 add %al,(%eax)
...
bolio@kolozzeum ~/hack/vsftpd-2.0.5 >

Jag har mejlat utvecklarna och de verkar inte riktigt förstå hur man löser det.

Hur göra, Datorhjälpstråden? *screwy*

rememberence
2008-04-06, 21:09
Hur göra, Datorhjälpstråden? *screwy*

Känns inte det där lite överkurs för den här tråden?

EDIT: du borde kanske kolla in den här tråden? http://www.linuxquestions.org/questions/linux-server-73/strange-segfaults-in-vsftpd-using-ssl-627817/

Bolio
2008-04-06, 21:11
Känns inte det där lite överkurs för den här tråden?

Inte för dem som kör Slackware. *popcorn*

rememberence
2008-04-06, 21:17
Inte för dem som kör Slackware. *popcorn*

Hehe, kanske inte, tyvärr är jag inte alls high på debugging men personen som frågat på Linuxquestions fick tyvärr inte helelr något bra svar

Bolio
2008-04-06, 21:22
Hehe, kanske inte, tyvärr är jag inte alls high på debugging men personen som frågat på Linuxquestions fick tyvärr inte helelr något bra svar

Hm, nej. linuxquestions.org känns inte riktigt som det mest kompetenta stället för dylika frågor. =D

rememberence
2008-04-06, 21:23
Hm, nej. linuxquestions.org känns inte riktigt som det mest kompetenta stället för dylika frågor. =D

Jo, det kan jag hålla med om :)
Det enda tipset JAG kan ge är att köra andra/nyare versioner av vsftpd och SSL

Bolio
2008-04-06, 21:23
Jo, det kan jag hålla med om :)
Det enda tipset JAG kan ge är att köra andra/nyare versioner av vsftpd och SSL

Samma bugg i 0.6 (som är senaste).

rememberence
2008-04-06, 21:27
Samma bugg i 0.6 (som är senaste).

Låter ju väldigt dumt, jag hoppas att det löser sig på något sätt.
Vad har ni gjort åt den där "double free()"?

Bolio
2008-04-06, 21:28
Låter ju väldigt dumt, jag hoppas att det löser sig på något sätt.
Vad har ni gjort åt den där "double free()"?

Hackat allt som kör vsftpd.

Skämt åsido ingenting. Den går inte att exploita ändå (det görs en exit() rätt tidigt efter free() nummer två och den är inte preauth), så den är rätt ointressant förutom att den är jobbig.

rememberence
2008-04-06, 21:30
Hackat allt som kör vsftpd.

Skämt åsido ingenting. Den går inte att exploita ändå (det görs en exit() rätt tidigt efter free() nummer två och den är inte preauth), så den är rätt ointressant förutom att den är jobbig.

Haha, okej :)
Nej, det stämmer ju, jag har inga tips tyvärr.

Bolio
2008-04-06, 21:31
Haha, okej :)
Nej, det stämmer ju, jag har inga tips tyvärr.

Varför kör du Slackware förresten, helt apropå ingenting? Vad är syftet? Varför inte t.ex. Arch eller Crux om du gillar den typen av distributioner?

rememberence
2008-04-06, 21:40
Varför kör du Slackware förresten, helt apropå ingenting? Vad är syftet? Varför inte t.ex. Arch eller Crux om du gillar den typen av distributioner?

Nu blir det lite offtopic, men jag har faktiskt inte provat Arch/Crux, dock har provat gentoo.
Anledningen till att jag kör Slackware är för att det är PERFEKT balans mellan allt i distributionen, den är väldigt lätt att komma igång med och för att vara ärlig så är det den enda distributionen jag har fått igång allt på direkten som det ska funka :)

Bolio
2008-04-06, 21:46
Nu blir det lite offtopic, men jag har faktiskt inte provat Arch/Crux, dock har provat gentoo.
Anledningen till att jag kör Slackware är för att det är PERFEKT balans mellan allt i distributionen, den är väldigt lätt att komma igång med och för att vara ärlig så är det den enda distributionen jag har fått igång allt på direkten som det ska funka :)

Jag tycker också mycket bra om Slackware. Det är en ren och standardiserad distribution utan massa skräp. Dock är det ju lite trist utan ett vettigt paketsystem. Man vill ju få löpande uppdateringar av sina paket. En lösning är ju att installera pkgsrc (NetBSD:s variant av ports) i Slackware. Googla på "Slackware + pkgsrc" eller liknande så hittar du massor.

rememberence
2008-04-06, 21:57
Okej, jag är inte inget större fan av paketsystem om jag ska vara ärlig, den enda gången jag använder paketsystem är vid installation (då måste man ju det)
Resten kör jag source :)

Bolio
2008-04-06, 21:59
Okej, jag är inte inget större fan av paketsystem om jag ska vara ärlig, den enda gången jag använder paketsystem är vid installation (då måste man ju det)
Resten kör jag source :)

Hur gör du när du ska ta bort ett installerat program då?

rememberence
2008-04-06, 22:03
Hur gör du när du ska ta bort ett installerat program då?

Jag ser till att ha kvar source eller laddar ner source och hoppas på att den har en fullständig makefile ;)
Då är det ju bara att köra "make uninstall" och finns inte det så tar jag bort det manuellt,
oftast är det bara binärer och man-filer.

shut teh face
2008-04-06, 22:05
Jo jag tänkte väl det,

AMD Athlon 64 3800+

Man kanske borde köpa nytt moderkort istället isåfall? (vet inte) :confused:

huua... bättre med en helt ny dator nästan, men tja.. jag spelar inte med den fetaste grafiken oftast, men jag undrar vad resultatet skulel kunna bli om man körde på för fullt med Geforce 8800 GT om man har den låga prestandan (som jag har i detta fallet)
Hej. En 3800+ kommer sega ned - rejält. Har en vän med exakt den cpu'n och han köpte ett 8800GT.

Nytt moderkort + cpu funkar, men då måste du ju köpa nya minnen (kanske), och så kanske du måste ha ny nätdel för det drar mer ström. Nej, det är för mycket jobbigt och onödigt.

En ny dator skulle jag rekommendera, det är inte så dyrt nuförtiden.

Bolio
2008-04-06, 22:08
Jag ser till att ha kvar source eller laddar ner source och hoppas på att den har en fullständig makefile ;)
Då är det ju bara att köra "make uninstall" och finns inte det så tar jag bort det manuellt,
oftast är det bara binärer och man-filer.
Du har inte funderat på om det är mer effektivt att automatisera det där? T.ex. genom att använda ett paketsystem? Ofta är det ju så att installationsprogrammen också går in och modifierar saker lite fritt. Inte alltid det går att lösa endast med rm, och som sagt inte alltid så att Makefile alltid innehåller en {de,un}install-sektion. Jag kompilerar också en hel del saker själv, t.ex. sådant som jag själv har codat, men då är det ju bara att bygga egna paket. Det är skitenkelt med de flesta paketsystem.

rememberence
2008-04-06, 22:10
Nja, vet inte varför jag inte kör paketsystem egentligen, har väl mest med att göra att jag än så länge trivs med source och inte känt något behov av paket :)

joriice
2008-04-06, 22:13
Hej. En 3800+ kommer sega ned - rejält. Har en vän med exakt den cpu'n och han köpte ett 8800GT.

Nytt moderkort + cpu funkar, men då måste du ju köpa nya minnen (kanske), och så kanske du måste ha ny nätdel för det drar mer ström. Nej, det är för mycket jobbigt och onödigt.

En ny dator skulle jag rekommendera, det är inte så dyrt nuförtiden.

Jojo, det blir väldigt krångligt, tack för hjälpen hörrö! :thumbup:

Bolio
2008-04-06, 22:18
Nja, vet inte varför jag inte kör paketsystem egentligen, har väl mest med att göra att jag än så länge trivs med source och inte känt något behov av paket :)

Jo, men du tänker på förkompilerade paket. Ta ports/pkgsrc som exempel, där kompilerar du ju allt och skapar EGNA paket.

Det kan du göra i Slackware också med t.ex. Checkinstall. Trust me, det gör ditt system betydligt renare och säkrare när du på ett sådant enkelt och effektivt sätt kan hålla koll på alla installerade paket och ta bort dem när du vill.

nr16
2008-04-07, 05:33
Hur ominstallerar man grafikdrivrutinrna o de skitet?

Ladda ner senaste till ditt kort/din dator, avinstallera gamla drivrutinen i Kontrollpanelen, installera den nya.

9Edit: Datorn är inte mer än 7 månader gamal så att grafikkortet är slutkört är väll ganska liten risk?

Slutkört, nej, men visst kan hårdvara gå sönder oavsett hur gammal den är. Ett grafikkort kan gå sönder första veckan, om man har otur och fått ett med fabrikationsfel.


Får pröva det, tackar tackar :)

dared
2008-04-07, 12:42
Har precis beställt en TV som jag täntek koppla in i datan. Jag har VGA-in på både TVn och den bärbara.

Räcker det med en http://img.webmercs.com/di.ashx/165656 och sen bara köra eller behöver jag någon slags adapter av nått slag?

PowPow
2008-04-07, 12:48
Har precis beställt en TV som jag täntek koppla in i datan. Jag har VGA-in på både TVn och den bärbara.

Räcker det med en http://img.webmercs.com/di.ashx/165656 och sen bara köra eller behöver jag någon slags adapter av nått slag?

Jag antar att du ha VG-ut på din laptop?

Men ja, vga-ut från datorn till vga-in på TV kräver ingen adapter - endast en vga-kabel.

dared
2008-04-07, 12:58
Alright, men det är alltså Hane/hane (som på bilden) som gäller eller? Råkade köpa en M/F och ska snart iväg och hämta TVn.

PowPow
2008-04-07, 13:02
Alright, men det är alltså Hane/hane (som på bilden) som gäller eller? Råkade köpa en M/F och ska snart iväg och hämta TVn.

hane-hane brukar det vara ja.

Ozma
2008-04-07, 15:49
Hallå

Har fått ett problem på datorn, nu när man ska spela, F.E.A.R i detta fall, så är bilden helt svart, det enda man ser är ett crosshair. Ibland när man kollar på film får skärmen massa blå och gula ränder, som oftast bara går bort genom att starta om datorn. Dessa ränder kommer när dom känner för det, men oftast när man försöker spela upp filmer. Grafikkortet som håller på att ge upp eller ?

OM så är fallet, passar ett Geforce 7600 GS i min Dell Dimension 8300 tror ni ? Har för nuvarande ATI Radeon 9800 Pro. Lyckas inte hitta namnet på moderkortet..

NiXPhoenix
2008-04-07, 16:01
9800 Pro fanns vad jag vet enbart i AGP-version, det var lite före PCI-Express tid. Fanns väl PCI-Expresskort då också kanske, men de hade just kommit och det var sunkmodeller.
7600 låter tyvärr som PCI-E och det passar inte.

NiXPhoenix
2008-04-07, 16:04
Sorry, jag hade fel, 7600GS är AGP. Dock vet jag inte hur långsamt det är, räkna inte med att är mkt snabbare än ditt 9800, kan tom vara långsammare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=145271
Köp gärna ett kort som det, dvs bara kylfläns, saknar fläkt.

NiXPhoenix
2008-04-07, 16:08
Vill du kolla på HD-filmer med din äldre dator är ett 2400/2600 från ATi en riktigt bra idé annars.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=157721

Fan, missade tiden precis.

Ozma
2008-04-07, 16:16
Tackar för svaren =) verkar som 7600 passar då.. Vill ha ett billigt kort som är likvärdigt 9800 pro, så får nog bli 7600, då det verkar likvärdigt / lite sämre.

Granatgiraffen
2008-04-07, 19:55
Jag har lagt märke till att en hel del mailservrar tar emot alla mail och kollar först när mailet är mottaget om mailadressen finns. Om mailadressen inte finns så skickas mail tillbaka till avsändaren och informerar denna. Finns det egentligen någon fördel att göra så istället för att neka mailet direkt i SMTP-fasen?

Baan
2008-04-07, 20:12
Jag har lagt märke till att en hel del mailservrar tar emot alla mail och kollar först när mailet är mottaget om mailadressen finns. Om mailadressen inte finns så skickas mail tillbaka till avsändaren och informerar denna. Finns det egentligen någon fördel att göra så istället för att neka mailet direkt i SMTP-fasen?

Blev nyfiken själv och om jag förstått din fråga rätt:

" DISCUSSION:
The set of conditions under which a RCPT parameter can be
validated immediately is an engineering design choice.
Reporting destination mailbox errors to the Sender-SMTP
before mail is transferred is generally desirable to save
time and network bandwidth, but this advantage is lost if
RCPT verification is lengthy.

For example, the receiver can verify immediately any
simple local reference, such as a single locally-
registered mailbox. On the other hand, the "reasonable
time" limitation generally implies deferring verification
of a mailing list until after the message has been
transferred and accepted, since verifying a large mailing
list can take a very long time. An implementation might
or might not choose to defer validation of addresses that
are non-local and therefore require a DNS lookup. If a
DNS lookup is performed but a soft domain system error
(e.g., timeout) occurs, validity must be assumed."

Från RFC 1123

Granatgiraffen
2008-04-07, 20:28
Blev nyfiken själv och om jag förstått din fråga rätt:

" DISCUSSION:
The set of conditions under which a RCPT parameter can be
validated immediately is an engineering design choice.
Reporting destination mailbox errors to the Sender-SMTP
before mail is transferred is generally desirable to save
time and network bandwidth, but this advantage is lost if
RCPT verification is lengthy.

For example, the receiver can verify immediately any
simple local reference, such as a single locally-
registered mailbox. On the other hand, the "reasonable
time" limitation generally implies deferring verification
of a mailing list until after the message has been
transferred and accepted, since verifying a large mailing
list can take a very long time. An implementation might
or might not choose to defer validation of addresses that
are non-local and therefore require a DNS lookup. If a
DNS lookup is performed but a soft domain system error
(e.g., timeout) occurs, validity must be assumed."

Från RFC 1123
Ja du har förstått rätt.
Känns som det finns större fördelar än det där, framförallt mycket viktigare säkerhetsaspekter.
Det andra stycket känns ju mer som ett undantag, men förstår poängen.

joriice
2008-04-08, 02:13
Hur viktigt är cacheminne? Om man har säg 2-4 GB ram-minne och processorn är 5000+ spelar det någon roll om man har ett reativt lågt cacheminne (512 mb) ? Lägg till det att man har ett bra grafikkort.

Köper man cacheminne separat? Eller får man det på köpet om man köper mer RAM-minne?

Lite förvirad över sånt där.

tossefar
2008-04-08, 02:22
Hur viktigt är cacheminne? Om man har säg 2-4 GB ram-minne och processorn är 5000+ spelar det någon roll om man har ett reativt lågt cacheminne (512 mb) ? Lägg till det att man har ett bra grafikkort.

Köper man cacheminne separat? Eller får man det på köpet om man köper mer RAM-minne?

Lite förvirad över sånt där.

Cachet du pratar om sitter i processorn och har inget med varken RAM eller grafikkort att göra.

MilkmaN
2008-04-08, 07:05
Cachet du pratar om sitter i processorn och har inget med varken RAM eller grafikkort att göra.

Går inte heller att utöka manuellt :)

bugulu
2008-04-08, 11:00
Hur viktigt är cacheminne? Om man har säg 2-4 GB ram-minne och processorn är 5000+ spelar det någon roll om man har ett reativt lågt cacheminne (512 mb) ? Lägg till det att man har ett bra grafikkort.

Köper man cacheminne separat? Eller får man det på köpet om man köper mer RAM-minne?

Lite förvirad över sånt där.

Cache minne har som allt annat i datorn en funktion. Om du sitter och surfar mest på datorn.. vilket jag betvivlar att du gör för din dator är en speldator, så räcker det med lågt cache minne men nu när du spelar (rätta mig om jag har fel) så ju högre oftast desto bättre.

Generellt sett: Mer Cacheminne = Snabbare Processor

Cacheminne är intregerat i en processor alternativt moderkortet så nej, du kan inte köpa det separat och har ingenting med RAM minnet att göra.

joriice
2008-04-08, 12:46
Okidoki, tack för hjälpen! Jag har säkert en del frågor kvar, jag måste samla på mig kunskap inför ett ev. datorköp nämligen.

Kan la slänga in lite fler, förhoppningsvis enkla frågor:

*Är det nödvändigt att ha HDMI Output? Eller är det bara bra om man skall använda skärmen som tv? Om man inte har det, kan man köpa till en om man skulle vilja? :D
*Hur många platser har datorn (vanligtvis) plats för, om man skall sätta in säg mer RAM-minne.
* Om man köper till Ram-minne, ökar även MHz? Så om man lägger in två kort (exempelvis. sammanlagt 2048 MB RAM, 667 MHz) så läggs det även till MHz?

shut teh face
2008-04-08, 13:19
Okidoki, tack för hjälpen! Jag har säkert en del frågor kvar, jag måste samla på mig kunskap inför ett ev. datorköp nämligen.

Kan la slänga in lite fler, förhoppningsvis enkla frågor:

*Är det nödvändigt att ha HDMI Output? Eller är det bara bra om man skall använda skärmen som tv? Om man inte har det, kan man köpa till en om man skulle vilja? :D
*Hur många platser har datorn (vanligtvis) plats för, om man skall sätta in säg mer RAM-minne.
* Om man köper till Ram-minne, ökar även MHz? Så om man lägger in två kort (exempelvis. sammanlagt 2048 MB RAM, 667 MHz) så läggs det även till MHz?
Du har fått bra svar på cacheminnet men jag kan hjälpa här lite ...

1. Det är helt upp till dig, vill du ha HDMI? Ja om du vill koppla in datorn i en TV med HDMI. ;) Annars inte.
2. Det är moderkortet som avgör hur många minnesplatser det finns. Oftast är det minst 4 iaf.
3. Nej, mhz som beskrivs i specifiktionen till ram-minnet är hastigheten på minnet. Ökar du ifrån 1024 mb till 2048 så ökas endast minnesmängden, inte minneshastigheten.

joriice
2008-04-08, 13:56
Kej tack igen,

Lite funderingar över grafikkortets förhållande till hastigheten,

Geforce 8800 GT, spelar det någon större roll vilket märke man köper?
XFX skall vara bra har jag hört, men bortsett från MB och MHz i grafikkortet så spelar inte grafikkortet in så mycket eller? Det kan inte börja krångla beroende på vilket operativsystem eller processor man har exempelvis?

Om man skall utöka processorn, kan man köpe ett sånt här: då:http://www.webhallen.com/prod.php?id=83319

så med ens egen processor 5000+ (+) AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz / 2x512kb Socket AM2 (65w) (Box)

blir det plötsligt 9200? MHz ökar inte som bekant eller?

Ett RAM-minne (eller två) på sammanlagt 2048 MB, är det några problem att installera/sätta i datorn, beroende på märke, de är väldigt billiga nuförtiden så att maxa RAM kanske är en bra idé? :)

shut teh face
2008-04-08, 14:08
Kej tack igen,

Lite funderingar över grafikkortets förhållande till hastigheten,

Geforce 8800 GT, spelar det någon större roll vilket märke man köper?
XFX skall vara bra har jag hört, men bortsett från MB och MHz i grafikkortet så spelar inte grafikkortet in så mycket eller? Det kan inte börja krångla beroende på vilket operativsystem eller processor man har exempelvis?

Om man skall utöka processorn, kan man köpe ett sånt här: då:http://www.webhallen.com/prod.php?id=83319

så med ens egen processor 5000+ (+) AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz / 2x512kb Socket AM2 (65w) (Box)

blir det plötsligt 9200? MHz ökar inte som bekant eller?

Ett RAM-minne (eller två) på sammanlagt 2048 MB, är det några problem att installera/sätta i datorn, beroende på märke, de är väldigt billiga nuförtiden så att maxa RAM kanske är en bra idé? :)
Märket på grafikkortet spelar ingen större roll. Det är kylningen som kan vara annorlunda, och clocken. Alltså relevant ifall man håller på klockar (trimmar) grafikkortet. Inget jag rekommenderar för dig.
Det spelar ingen roll vilket märke du köper, det kommer vara kompatibelt med de andra delarna.

Lol. :) Nej det går inte att göra sådär med cpun, ett moderkort får i regel alltid plats med EN processor, iaf för vanligt folk.

Det är att föredra att använda samma modell och märke på ram-minnerna. Det funkar ändå, man kan till och med använda olika hastigheter, minnerna sätter sig alltid på den hastigheten som det långsammaste minnet har. Men det är ändå alltid bäst att köpa samma sort, köp på, det är billigt nu..

Athlete
2008-04-08, 14:26
Min laptop har en förmåga att av helt utan synlig orsak haka upp sig, alltså frysa i ett sådant läge att jag är tvungen att ta ur kontakten och batteriet för att den ska slockna så jag kan starta om den! Ibland när jag lyssnar på musik också så händer det, och ljudet "låser" sig också.. fruktansvärt störande *gah!*
Tydligen så har jag alldeles för lite RAM minne, kan det vara därför som detta händer? Eller borde jag helt enkelt lämna in hela skiten? (då blir jag ju dock utan dator i några veckor, vilket jag helst vill undvika)

Hjäälp *cry*

joriice
2008-04-08, 14:56
Hej igen, hur vet man om ens dator har 6 Pin PCI-Express Connector, det är ju till för att grafikkorten skall få mer ström, och är alltså ett måste till kort som Geforce 8800

Baan
2008-04-08, 15:21
Ja du har förstått rätt.
Känns som det finns större fördelar än det där, framförallt mycket viktigare säkerhetsaspekter.
Det andra stycket känns ju mer som ett undantag, men förstår poängen.

Något du tänker/gissar på eller en svag känsla i höftbenet?

När jag funderade snabbt på det där tänkte jag att man möjligtivs effektivare kunde automatisera sökandet av potentiella mailadresser att skicka spam till om man direkt i samtal med en mailserver kan fråga vilka som finns och inte finns. Kanske finns smidigare sätt få reda på massa emailadresser som jag missat dock så att det här inte är något problem egentligen.

Granatgiraffen
2008-04-08, 15:35
Något du tänker/gissar på eller en svag känsla i höftbenet?

När jag funderade snabbt på det där tänkte jag att man möjligtivs effektivare kunde automatisera sökandet av potentiella mailadresser att skicka spam till om man direkt i samtal med en mailserver kan fråga vilka som finns och inte finns. Kanske finns smidigare sätt få reda på massa emailadresser som jag missat dock så att det här inte är något problem egentligen.

Jag tänker/gissar och har en svag känsla i rumpan.

Den absolut viktigaste säkerhetsaspekten borde ju såklart vara att servrar som tar emot mail för att sedan kolla adressen agerar i många fall som en spam-relayserver. spamavsändaren spoofar avsändaradress och mailservern tar emot och inser att adressen inte finns hon honom, skickar svar till den spoofade adressen och helt plötsligt kanske spam-mailet ser mer legitimt ut för en oerfaren användare. Finns andra scenarior också.

Baan
2008-04-08, 15:48
Jag tänker/gissar och har en svag känsla i rumpan.

Den absolut viktigaste säkerhetsaspekten borde ju såklart vara att servrar som tar emot mail för att sedan kolla adressen agerar i många fall som en spam-relayserver. spamavsändaren spoofar avsändaradress och mailservern tar emot och inser att adressen inte finns hon honom, skickar svar till den spoofade adressen och helt plötsligt kanske spam-mailet ser mer legitimt ut för en oerfaren användare. Finns andra scenarior också.

Om jag fattar din attack rätt så förutsätter den att den legitima mailservern kommer byta ut avsändare mot sig själv och skicka tillbaks till den spoofade adressen just själva orginalmeddelandet? Även om man förutsätter att adresser kollas tidigt borde man skicka ett felmeddelande och inte bara själva mailet tillbaks i det fallet. Jag kanske missförstått vad du menar men den här attacken eller vad man vill kalla det.

Granatgiraffen
2008-04-08, 16:01
Om jag fattar din attack rätt så förutsätter den att den legitima mailservern kommer byta ut avsändare mot sig själv och skicka tillbaks till den spoofade adressen just själva orginalmeddelandet? Även om man förutsätter att adresser kollas tidigt borde man skicka ett felmeddelande och inte bara själva mailet tillbaks i det fallet. Jag kanske missförstått vad du menar men den här attacken eller vad man vill kalla det.

Yes, nog säkerligen mer undantag än regel att hela ursprungsmailet skickas med svarsmailet, om det gör det så uppstår såklart förvirring. Oberoende av det så blir det massa spam till oanande personer.
Om adressen kollas under smtp-fasen så är det den sändande servern som står för felmeddelandet. Ok sir? stay in school I'm out.

bugulu
2008-04-08, 16:12
Min laptop har en förmåga att av helt utan synlig orsak haka upp sig, alltså frysa i ett sådant läge att jag är tvungen att ta ur kontakten och batteriet för att den ska slockna så jag kan starta om den! Ibland när jag lyssnar på musik också så händer det, och ljudet "låser" sig också.. fruktansvärt störande *gah!*
Tydligen så har jag alldeles för lite RAM minne, kan det vara därför som detta händer? Eller borde jag helt enkelt lämna in hela skiten? (då blir jag ju dock utan dator i några veckor, vilket jag helst vill undvika)

Hjäälp *cry*

Har du Vista?

bugulu
2008-04-08, 16:15
Hej igen, hur vet man om ens dator har 6 Pin PCI-Express Connector, det är ju till för att grafikkorten skall få mer ström, och är alltså ett måste till kort som Geforce 8800

Du kan köpa sådant i flera affärer (billiga också), dock vet jag inte hur du tar reda på sådant utan att öppna datorn.

NiXPhoenix
2008-04-08, 17:00
Min laptop har en förmåga att av helt utan synlig orsak haka upp sig, alltså frysa i ett sådant läge att jag är tvungen att ta ur kontakten och batteriet för att den ska slockna så jag kan starta om den! Ibland när jag lyssnar på musik också så händer det, och ljudet "låser" sig också.. fruktansvärt störande *gah!*
Tydligen så har jag alldeles för lite RAM minne, kan det vara därför som detta händer? Eller borde jag helt enkelt lämna in hela skiten? (då blir jag ju dock utan dator i några veckor, vilket jag helst vill undvika)

Hjäälp *cry*



Du klarar inte av att formatera om själv tror du? Alltså ta bort allt på c-partionen och installera windows på nytt. Annars nån kompis som kan assistera kanske.
Hur mycket minne du har ser du under kontrollpanelen-->system.
Förstår dock inte hur minnesbrist skulle kunna få hela systemet att frysa.

NiXPhoenix
2008-04-08, 17:00
Hej igen, hur vet man om ens dator har 6 Pin PCI-Express Connector, det är ju till för att grafikkorten skall få mer ström, och är alltså ett måste till kort som Geforce 8800


Du får öppna lådan och titta runt på kablarna som kommer från nätagget.
Alternativt vet du vad du har för nätagg och då går du in på tillverkarens hemsida och läser där.
Kika på t ex Seasonic.com där kan du hitta bilder på hur en PCI-Expresskontakt ser ut.

Athlete
2008-04-08, 17:35
Har du Vista?
Ja.. =\

Du klarar inte av att formatera om själv tror du? Alltså ta bort allt på c-partionen och installera windows på nytt. Annars nån kompis som kan assistera kanske.
Hur mycket minne du har ser du under kontrollpanelen-->system.
Förstår dock inte hur minnesbrist skulle kunna få hela systemet att frysa.

Jag gjorde det i höstas en gång, och för några veckor sedan.. datorn envisas dock att hata mig *gah!*

bugulu
2008-04-08, 18:00
Ja.. =\



Jag gjorde det i höstas en gång, och för några veckor sedan.. datorn envisas dock att hata mig *gah!*

Kanske har någonting med Power supply att göra? Minns att min dator när den hade Vista hakade upp sig varje gång jag väckte upp den från Hibernate, kolla upp Power Supply och sätt allt som har med inaktivtet att göra på 0.

Athlete
2008-04-08, 19:33
Kanske har någonting med Power supply att göra? Minns att min dator när den hade Vista hakade upp sig varje gång jag väckte upp den från Hibernate, kolla upp Power Supply och sätt allt som har med inaktivtet att göra på 0.

Say what? Power Supply? Hibernate?

nr16
2008-04-11, 11:39
När jag ska ladda ner grafikdrivrutinerna till min Acer Aspier 5100 så finns där ett par man kan välja på, hur vet jag vilken jag ska ta av dessa;

ATI VGA 8.410
AUDIO
LAN
MODEM
NVIDIA VGA 162.22
VGA

?

skaparn
2008-04-11, 13:03
Inget problem nu eftersom det är löst, men för kännedom. Jag hade besök av langoljärerna i datorn. Alltså de från Stephen King's novell om de små bollarna som frenetisk äter upp verkligheten.

Förra veckan försvann funktionen ”Save as…” under File, och idag försvann Break under menyn Insert.

Bildbevis 1:
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/31/PageBreakMissing.jpg

Detta avhjälptes emellertid ganska enkelt genom att jag fick en ny Normal-template av en kollega och när jag startat om allt med denna fanns det där igen.

Mazr
2008-04-11, 13:33
Jag får min Dell-laptop nästa vecka med Vista HP. Min fråga lyder då;
Vilket antivirus ska jag välja, och funkar den inbyggda brandväggen bra i Vista?

lovejude
2008-04-11, 14:35
Hejsan,

Jag har en fråga, som kanske anses vara "löjlig" men jag är inte så insatt i dator världen *flex*

Jag fick en Acer Aspire 7520G i julklapp av farsan. Och nu undrar jag om det finns någon möjlighet att formatera om datorn eller något? När jag fick datorn följde det inte med några skivor eller något. Kanske man kan "återställa" datorn till fabriksny eller något?

Som sagt, är inte så dator kunnig, please help me! :)

Mvh!

//Mr. Runner*flex*

bugulu
2008-04-11, 17:18
Hejsan,

Jag har en fråga, som kanske anses vara "löjlig" men jag är inte så insatt i dator världen *flex*

Jag fick en Acer Aspire 7520G i julklapp av farsan. Och nu undrar jag om det finns någon möjlighet att formatera om datorn eller något? När jag fick datorn följde det inte med några skivor eller något. Kanske man kan "återställa" datorn till fabriksny eller något?

Som sagt, är inte så dator kunnig, please help me! :)

Mvh!

//Mr. Runner*flex*

Öppna upp My Computer, då borde du se först din hårddisk betecknad som Local Disk (C:), detta är en partition. Kolla om det finns en till partition som kan heta Recovery eller något dylikt. Dem flesta bärbara datorer har just 2 partitioner, den stora där man lagrar allting och en till där datatillverkaren har stoppat in information som ska fungera som en återställningsdisk.
Om du hittar den borde det finnas någon setup.exe fil där som man bara kör.



Jag får min Dell-laptop nästa vecka med Vista HP. Min fråga lyder då;
Vilket antivirus ska jag välja, och funkar den inbyggda brandväggen bra i Vista?

Den inbyggda brandväggen funkar prima även om man kan skaffa sig bättre.

Antivirus: https://license.avira.com/en/promotion-t0q1aatr05zwftftgnqr
Brandvägg: http://www.download.com/ZoneAlarm-Windows-Vista-/3000-10435_4-10710112.html

Är inte insatt så mycket i brandväggar då jag har flera andra verktyg för saker som kommer förbi så har ärligt talat inte brytt mig om att kolla upp vilken brandvägg som är "bäst". Men vill du ha det bästa brukar de kosta och mjukvaru brandväggar är generellt sett sämre än brandväggar som just är en fysisk produkt som du kan röra.

bugulu
2008-04-11, 17:23
Say what? Power Supply? Hibernate?

Missade helt att du skrev någonting.

Du kommer åt Power Supply (aka EnergiAlternativ) genom att öppna batterimätaren som visas i Aktivitetsfältet. Jag sitter inte på Vista nu och har inte suttit med en på väldigt länge men du borde kunna hitta det i Kontrollpanelen också, i XP heter det Power Options.

Där klickar du på ett schema och ändrar alternativen så att hårddisken inte stängs av efter inaktivtet etc etc, jag kan inte ge någon exakt vägledning för som sagt, sitter inte med en vista dator just nu.

lovejude
2008-04-12, 17:53
Öppna upp My Computer, då borde du se först din hårddisk betecknad som Local Disk (C:), detta är en partition. Kolla om det finns en till partition som kan heta Recovery eller något dylikt. Dem flesta bärbara datorer har just 2 partitioner, den stora där man lagrar allting och en till där datatillverkaren har stoppat in information som ska fungera som en återställningsdisk.
Om du hittar den borde det finnas någon setup.exe fil där som man bara kör.



.


Bugulu, min hårdisk har 3 st partitioner: ACER (C:), DATA (D:) och DATA (E:),
Hur ska jag kunne hitta "setup.exe" filen??

Mvh!

//Johan

NiXPhoenix
2008-04-12, 18:04
Bugulu, min hårdisk har 3 st partitioner: ACER (C:), DATA (D:) och DATA (E:),
Hur ska jag kunne hitta "setup.exe" filen??

Mvh!

//Johan



Om du inte orkar leta eller tycker dig se några mappar som är högintressanta så kan du alltid söka.
Nu kommer du iofs få upp ganska många setup.exe kan jag tänka mig.

Men sök i utforskaren som sagt.

miamaria88
2008-04-12, 19:48
http://img179.imageshack.us/img179/4818/idiotljudfc4.png

Mitt ljud på min underbara andra hälft (aka datorn) har slutat fungera *gah!*
Imorse när jag startade datorn kom denna rutan upp och ljudet fungerar inte längre.. Och den hittar självklart inget att installera.. Hur kan ljudet bara försvinna? *screwy*
Ngn som vet var mitt ljud tagit vägen?

bugulu
2008-04-12, 21:34
Bugulu, min hårdisk har 3 st partitioner: ACER (C:), DATA (D:) och DATA (E:),
Hur ska jag kunne hitta "setup.exe" filen??

Mvh!

//Johan

Har du användt alla 3 partitionerna någon gång eller finns det någon som har legat orörd?

Kolla storleken på alla 3, en återställningspartition som man får från tillverkarna brukar ligga på typ 6 Gig varav lite av utrymmet är ledigt.

bugulu
2008-04-12, 21:52
Om jag minns rätt klickar man på Alt + F10 eller så kanske det var Ctrl + F10 under boot screen (då du startar datorn) klicka på det upprepade gånger, då borde den starta från Recovery Partitionen om du nu råkar ha någon vilket du borde ha för du fick inga skivor.

Samma sak gäller för HP datorer, bara att klicka på F10 så kommer man åt partitionen direkt.

Musselbank
2008-04-12, 23:10
Jag undrar hur det blir om man kopplar in både dvi- & dsub-kontakterna på en skärm, till varsin dator alltså.

Brukar man kunna välja ingång?

*jorgen*

joriice
2008-04-12, 23:13
Hej (igen), angående vissa grafikkort såsom XFX:s grafikkort 8800 GT, så krävs det en 6-pin PCi express
Det skall dock gå att koppla in någon molex-koppling om man inte skulle råka ha en 6-pin pci express sladd inuti datorn,

OM jag inte skulle ha en sådan sladd i datorn (kan inte titta eftersom jag inte har datorn) går denna "kopplingen" att göra isåfall? Annars, borde man inte kunna köpa en sådan sladd om det mot all förmodan inte skulle finnas i?

Inte världens roligaste att köpa ny dator och grafikkort bara för att inse att man saknar en sladd till den.

Sedan undrar jag lite över ram-minne, funkar alla ramminnen (tänker på DDR2 ram-minne främst) och det är ju tydligen ltie skillnad i hastighet på dem, men funkar alla ram-minnen till alla datorer?
Vilket ram-minne kan man köpa till en AMD Athlon? ;P

Skärm, med maxupplösning 1620*1048 (eller vad det står)
Är det waste att köra på högre upplösning i spelet än vad skärmen "klarar av" så att säga?

Musselbank
2008-04-12, 23:17
Brukar man kunna välja ingång?

*jorgen*

Google > Ja, det verkar så
Musselbank > tack tack /out

joriice
2008-04-13, 22:20
Bump,

En till fråga, till mitt inlägg (se två inlägg över)

Hur vet man vilken PSU (power supply) datorn har när man köper den?

Musselbank
2008-04-14, 23:13
Sysfader, vilken grej! Jag stötte just på det; datorn var seg att starta om och nämnde denna process. Lite googling ger vid handen lite diverse: det är en nvidiarutin (jag har matrox), den hör till XP:s övergångseffekter (de är av)... sen dyker det upp ytterligare uppgifter, det kan tydligen också handla om windows viloläge (hibernation). *grr* medan någon menar att det är ur MsOffice det onda kommer, många får problem mest i samband med IE *cry*

En sökning på datorn ger inga träffar på sysfader.exe. :confused:

Äh, ville bara morra lite tror jag, det är kanske dags att installera om ändå :furious:

GurraGo
2008-04-16, 22:28
Någon som vet hur man gör för att t.ex den 4:e sidan i en uppsats ska bli numrerad som sida 1 ? Vore tacksam för hur man löser det, Microsofts hjälp ger liten vägledning...

(Microsoft Office 2007)

egge
2008-04-23, 11:46
Jag blir galen. *gah!*

Ska bränna en vanlig jävla ljud-cd. Sätter in en cd-r, väljer "bränn ljud-cd med media player", den bränner men sedan funkar den inte i stereon. Första gången jag försöker bränna en ljud-cd med denna datorn men vaffan, gör ju precis som jag gjorde på den gamla. Vad är fel?

King Grub
2008-04-23, 11:47
Defekt brännare?

egge
2008-04-23, 11:48
Defekt brännare?

Klarar att bränna dvd. Tror du det har med brännaren att göra?

Kurash
2008-04-23, 11:50
Klarar att bränna dvd. Tror du det har med brännaren att göra?

Jag kan bränna ljud-CD med min DVD-brännare.

egge
2008-04-23, 11:53
Jag kan bränna ljud-CD med min DVD-brännare.

Jo, den ska ju klara det men jag menade att det är lite konstigt att den funkar bra annars, känns som det är jag som gör något fel (vilket jag iofs inte gör*screwy* ) och inte brännaren det är fel på. Får väl kolla runt lite på HP:s hemsida om någon annan haft liknande problem.

egge
2008-04-23, 12:01
Två tips från Microsoft:
• Try different CD brands to see if another brand works.

Borde inte vara problemet då dessa cdskivorna har funkat bra förut på andra datorer.

• Lower the burn speed on your burner.

Kanske jag ska testa, tror jag har högsta hastigheten inställd.

egge
2008-04-23, 12:14
Två tips från Microsoft:
• Try different CD brands to see if another brand works.

Borde inte vara problemet då dessa cdskivorna har funkat bra förut på andra datorer.

• Lower the burn speed on your burner.

Kanske jag ska testa, tror jag har högsta hastigheten inställd.

Testade båda, plus att jag stängde av alla program och lät datorn "vila" medans den brände. No cigar. :/

JJ
2008-04-23, 12:17
Testade båda, plus att jag stängde av alla program och lät datorn "vila" medans den brände. No cigar. :/

Har du senaste firmware i brännaren? Testa att uppdatera annars (om det går).

egge
2008-04-23, 12:38
Har du senaste firmware i brännaren? Testa att uppdatera annars (om det går).

Jag hittar inte något nytt på HP's hemsida. Hittar inte ens vad brännaren heter.
Jag har en HP Pavilion dv2351ea Notebook PC, någons som vet vad det är för brännare i?

egge
2008-04-23, 12:41
Hittade denna nu: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-52368-1&lc=sv&cc=se&lang=sv&os=2093&product=3387976&dlc=sv
Får testa med den. Nu har jag tyvärr inga skivor kvar att experimentera med. :/

tobbo
2008-04-23, 12:42
Kan den bränna cd-r skivor? Kanske du redan kollat men ändå.

egge
2008-04-23, 12:52
Kan den bränna cd-r skivor? Kanske du redan kollat men ändå.

Ja, det ska den klara. Dom cd-r skivor jag har försökt bränna till ljud-cd har istället blivit vanliga cd-roms, alltså den bränner på filerna men inte så att jag kan spela upp dom. Jag tröttnade tillslut och tog den sista cdn och brände ut på en annan dator men jag har ju gärna en fungerande brännare.

Scratch89
2008-04-26, 19:31
BUMP!
Vet inte om frågan redan ställts, då tråden är rätt så lång.
Kan man avinstallera Internet Explorer utan att riskera något allvarligt? Jag sitter på min mors gamla dator som vi har fixat internet till, och då det endast är typ 10 gb hårddisk försöker jag ta bort så mycket onödigt som möjligt. Jag har installerat Firefox för att ersätta explorer.

bugulu
2008-04-27, 08:32
Vissa program som direktlänkar till en viss sida med Internet Explorer och bara IE kommer inte kunna länka vidare, (bland annat MSN E-mail Inbox, rätta mig gärna om jag har fel där).

Sedan uppkommer ibland vissa problem med Windows Update manuellt, vissa uppdateringar där kräver att man kör just IE.

Finns också problem med Office paketets hyperlinks ifall IE är avinstallerat.

Det går inte (väldigt svårt att ta bort IE helt och hållet, vissa av dem filerna går inte ens att ta bort), dock kan du disabla den.

"If you want a minimal trace of IE on your machine, go into the Add or Remove Programs control panel and click on "Add/Remove Windows Components," on the left side of the screen. Scroll down to Internet Explorer and uncheck it. (It will say the option is 0KB in size; this is normal, since, as described above, you aren't deleting any actual files, just making them invisible as a web browsing system."

-webtech.

ocelot
2008-04-27, 09:34
Jag har ett litet delikat problem, om någon skulle vilja hjälpa mig, det är så att jag ska öppna en port för min iptelefon så att den inte dör ut varannan minut i min router då, jag har ett humm om var jag ska göra det men jag har fått ett par olika ip adresser från bahnhof också samt port 5060 som ska va öppen, jag fick ett mail där jag frågade då vilken ipadress min telefonbox hade och dom svarade, IP-telboxen har internt ip: 192.168.1.1 och delar ut 192.168.1.10 - 192.168.1.250.

Hur kan jag lösa detta på smidigaste sätt? har en linksys befsr41.

nr16
2008-04-27, 11:02
Korkad som man är har man bytat inloggningslösenord på sin dator och glömt det...jag är den enda som har ett konto på datorn och därför är jag nog med admin eller vad det heter :P Har en vista.

Så om någon vet hur jag får tillbaka lösenordet blir jag väldigt glad om ni berättar det :D

Chris
2008-04-27, 12:10
Vad kan det vara för fel om min DVD-läsare inte kan läsa en skiva? Är ett gammalt spel jag försökte installera på nya datorn (2 år gammalt kanske) men den hittar inte skivan. DVD:n drar igång i typ 5 min och "söker" efter skivan, men hittar ingenting, sen matas den ut. Jag vet att skivan fungerar och den är ej repig... Några tips?

Prankie
2008-04-27, 12:12
Vad kan det vara för fel om min DVD-läsare inte kan läsa en skiva? Är ett gammalt spel jag försökte installera på nya datorn (2 år gammalt kanske) men den hittar inte skivan. DVD:n drar igång i typ 5 min och "söker" efter skivan, men hittar ingenting, sen matas den ut. Jag vet att skivan fungerar och den är ej repig... Några tips?

Är skivan bränd? Kan ju hända att det är en dvd- och din läsare kan bara läsa dvd+.

Chris
2008-04-27, 14:09
Är skivan bränd? Kan ju hända att det är en dvd- och din läsare kan bara läsa dvd+.

Nej det är orginalskiva. Jag köper faktiskt mina spel. :D Men fan, brännaren är sprillans ny, tillverkas det verkligen såna nu som inte är kompatibla med både - och + skivor??

NiXPhoenix
2008-04-27, 14:29
Nej det är orginalskiva. Jag köper faktiskt mina spel. :D Men fan, brännaren är sprillans ny, tillverkas det verkligen såna nu som inte är kompatibla med både - och + skivor??


Nej, det gör det inte men om skivan varit bränd så är det inte alls otroligt att den slutar funka inom bara några månader. Finns mycket skitmedia där ute.
Bra media däremot, då ska det hålla länge, länge. :)


Även fast du säger att skivan inte är repig kan den vara sliten, åldrad och därmed svår att läsa. Du har ingen annan drive att testa den i? Du kan läsa in skivan som Imagefil med t ex ImgBurn.

NiXPhoenix
2008-04-27, 15:16
För de som behöver mer lagringsutrymme kan jag tipsa om att enterabytesdiskarna har blivit riktigt billiga!

Samsungs 1TBare går att få från 1400kr! En 750GBare ger ett något lägre pris per gigabyte men det är försumbart. Lika bra att köpa så stor disk som möjligt så slipper man ha alltför många diskar i datorn.
Vid årsskiftet kostade samma disk runt 2500 så det har hänt en del...
Övriga märken är fortfarande några hundralappar dyrare men har också gått ner kraftigt.

Samsung brukar överlag betraktas som tysta diskar men de vibrerar också så in i Norden. Vill man ha det riktigt tyst men inte har ett chassi med bra fästen eller vill köpa någon form av vibrationsdämpare som man monterar i 5,25-tumsplatserna så är Western Digitals Greenpower ett givet val.
Knäpptysta och vibrationsfria.
Går i 5400 rpm men har inte direkt dålig prestanda för det, duger utmärkt om man mest ska ha disken till lagring. Den disken i 1TB kostar 1550/1556 hos DB resp Inet.

Scratch89
2008-05-01, 19:39
BUMP BUMP BUMP!
Jag skulle uppdatera mina grafikkortsinställningar till mitt gamla hederliga kort 6600, och nu när jag startade om datorn så blev det helt knas. 640x480 och 4 bitars färg. Blir det så här? Jag har för mig att Grub pratade om att de senaste uppdateringarna är knas, hur byter jag tillbaka?
Jag kör med ett Vista-look-a-like plugin, kan det ha något med saken att göra?

Wiken
2008-05-01, 20:16
Kan bero på vilken version av windows du har. uppdatera till nyaste i så fall.

Scratch89
2008-05-01, 21:48
Där ser man. Tror inte att alla uppdateringar var klara, så du har nog rätt. Jag fick formatera om, igen. :D

Wiken
2008-05-01, 23:01
Jag hade faktiskt samma problem för några månader sedan, det löste
jag genom att fixa, hum, en annan xp-sp2 skiva :D

Patrik Cutler
2008-05-01, 23:46
jag uppgraderade till nya explorer nu, men nu blev det så att allt står på engelska, favoriter heter favorites nu tex. men jag klickade i "svenska" i installationsrutan. hur ändrar man?

Lepras
2008-05-04, 15:07
Hej,har köpt en ny kamera.
alla filmklipp jag spelat in går bara att öppna med quicktime player--Hur gör jag för att ändra formatet på filerna så att dom går att använda i windows movie maker?

Lepras
2008-05-04, 22:02
Hej,har köpt en ny kamera.
alla filmklipp jag spelat in går bara att öppna med quicktime player--Hur gör jag för att ändra formatet på filerna så att dom går att använda i windows movie maker?

Bump-Någon som vet?

Baan
2008-05-04, 23:28
Bump-Någon som vet?

Googla på .mov converters eller liknande så får du lite program som bör lösa problemet åt dig. Kan inte tipa om något mer specifikt än så då jag inte haft problemet själv..

Mart|n
2008-05-06, 05:50
Av någon konstig anledning så funkar inte min dvdbrännare längre... När jag sätter i en skiva så låter den som en diskettstation. Det är dessutom en bärbar dator som jag har, så det är inte lika lätt att byta ut. :(

schabo-labo
2008-05-06, 05:55
Min dator låter välldans mycket. Men det är inte fläktarna enligt vad jag kan höra, utan det är hårddisken.
Om jag nu sätter i tummen och går och köper en hårddisk hur gör jag för att flytta över allt elände från den gamla till den nya hårddisken? Har inte kvar några windows-skivor eller nått.

King Grub
2008-05-06, 06:18
Är det hårddisken du bootar från så kan du inte bara kopiera över filerna hur som helst, utan måste klona hårddisken med t ex Norton Ghost eller Acronis Image och sedan återskapa det på den nya.

Hardrocker
2008-05-06, 16:09
Av någon konstig anledning så funkar inte min dvdbrännare längre... När jag sätter i en skiva så låter den som en diskettstation. Det är dessutom en bärbar dator som jag har, så det är inte lika lätt att byta ut. :(
Brukar vara enklare att byta på en bärbar då det bara är en spärr på undersidan för att släppa på dvd:en. Tyvärr så brukar de vara relativt dyra att köpa då man måste beställa från datortillverkaren.
Ett alternativ kan vara att skaffa en extern brännare som man ansluter via USB.

Mazr
2008-05-06, 18:18
En rätt så irriterande sak med Vista HP som jag märkt nu är att när jag lyssnar på musik i Winamp så börjar ljudet att spraka när jag sätter igång Firefox och går in på någon sida som får ladda, när det har laddat klart så slutar det att brusa.
Vad kan jag göra?

Jarod
2008-05-06, 22:35
Jag har ett litet spel som jag brukar spela på laptopen där maxupplösningen är 800x600. Går det att ändra så att man kan spela spelet i ett separat fönster istället för fullskärm? Det går inte genom inställningarna i spelet iaf.

Piranha
2008-05-06, 22:56
En rätt så irriterande sak med Vista HP som jag märkt nu är att när jag lyssnar på musik i Winamp så börjar ljudet att spraka när jag sätter igång Firefox och går in på någon sida som får ladda, när det har laddat klart så slutar det att brusa.
Vad kan jag göra?

Välj så winamp kör på directsoundout istället för wave, kan hjälpa.

gatewarden
2008-05-07, 02:50
Jag har ett litet spel som jag brukar spela på laptopen där maxupplösningen är 800x600. Går det att ändra så att man kan spela spelet i ett separat fönster istället för fullskärm? Det går inte genom inställningarna i spelet iaf.

I "target" som finns när du högerklickar och tar properties på genvägen så kan du skriva -w som står för window mode. Funkar i en hel del spel.

Jarod
2008-05-07, 06:27
I "target" som finns när du högerklickar och tar properties på genvägen så kan du skriva -w som står för window mode. Funkar i en hel del spel.

Nice. Måste testa när jag kommer hem. :cheers:

Mazr
2008-05-07, 08:17
Välj så winamp kör på directsoundout istället för wave, kan hjälpa.

Tusen tack :)

gatewarden
2008-05-07, 21:53
Nice. Måste testa när jag kommer hem. :cheers:

Funka det? :)

Jarod
2008-05-07, 21:56
Funka det? :)

Nä. Vet inte riktigt vart jag ska skriva det. I target-rutan står ju sökvägen inom citationstecken å vart jag än skriver det så blir ju sökvägen fel. Eller så gör JAG fel. :em:

Carolinew
2008-05-07, 21:56
Min dator jävlades lite igår, den hängde sig så jag blev tvungen o stänga av den på knappen. Sen när jag startade igen fastnade den i ett läge hela tiden där skärme var svart och det stod nåt om "HARD ERROR". Tog ett tag innan jag fattade hur jag skulle få igång datan därifrån, dvs med ctrl alt del.

Vad tusan var det för nåt?

gatewarden
2008-05-07, 22:00
Nä. Vet inte riktigt vart jag ska skriva det. I target-rutan står ju sökvägen inom citationstecken å vart jag än skriver det så blir ju sökvägen fel. Eller så gör JAG fel. :em:

Är inte 100% säker nu var ett tag sen jag använde det. Men jag har för mig man skriver det utanför ". Bara att testa, inget kan gå fel :)

oath5
2008-05-08, 17:09
Vad f*n är Antivirus 2008 för något? Fick upp det när jag gick in på en musiksida. Det gjorde en automatisk scanning av min dator och visade att det fanns mängder med trojaner å skit på min dator så jag installerade det för att kunne ta bort skräpet. Men givetvis så var man tvungen att betala för sig för att kunna ta bort något med programmet.

Det komiska är att mitt AntiVir inte hittar något. Min brandvägg har inte larmat heller.

Är detta program båg?

Baan
2008-05-08, 17:11
Vad f*n är Antivirus 2008 för något? Fick upp det när jag gick in på en musiksida. Det gjorde en automatisk scanning av min dator och visade att det fanns mängder med trojaner å skit på min dator så jag installerade det för att kunne ta bort skräpet. Men givetvis så var man tvungen att betala för sig för att kunna ta bort något med programmet.

Det komiska är att mitt AntiVir inte hittar något. Min brandvägg har inte larmat heller.

Är detta program båg?

Om jag förstår dig rätt, JA. I bästa fall visar programmet en massa BS och vill ha pengar för att komma tillrätta med BSet. I ett värre fall gör det mer skada än så :/

oath5
2008-05-08, 17:16
Om jag förstår dig rätt, JA. I bästa fall visar programmet en massa BS och vill ha pengar för att komma tillrätta med BSet. I ett värre fall gör det mer skada än så :/

Samtidigt så har faktiskt min dator börjat sega, speciellt vid uppstart. Då tar det 3 minuter innan jag kan göra nått typ. Så det finns säkert nått skräp som lurar i datorn :MrT: Den formaterades för en månad sen, hade inga problem innan jag formaterade heller... skumt

King Grub
2008-05-08, 17:20
Vad f*n är Antivirus 2008 för något? Fick upp det när jag gick in på en musiksida. Det gjorde en automatisk scanning av min dator och visade att det fanns mängder med trojaner å skit på min dator så jag installerade det för att kunne ta bort skräpet. Men givetvis så var man tvungen att betala för sig för att kunna ta bort något med programmet.

Det komiska är att mitt AntiVir inte hittar något. Min brandvägg har inte larmat heller.

Är detta program båg?

Du blev lurad. Det är ett scam-program. Anledningen till att Avira (och andra) riktiga antivirus inte hittar något... är att det inte är något virus. Det är ett legitimt och lagligt program av ett riktigt (om än omoraliskt) företag, och användaren installerar det själv och "frivilligt". Att få bort liknande problem är inte alltid det enklaste. Ibland går det bara att avinstallera dom som vilket program som helst, ibland måste man in och böka bland mappar och i registret.

Varför o varför använder ni inte backupprogram som Norton Ghost eller Acronis Image så ni kan återställa operativsystemet till en exakt tidpunkt när allt fungerade? Då slipper man alla sådana här problem (och behöver aldrig mer installera om Windows heller).

oath5
2008-05-08, 17:22
Du blev lurad. Det är ett scam-program. Anledningen till att Avira (och andra) riktiga antivirus inte hittar något... är att det inte är något virus. Det är ett legitimt och lagligt program av ett riktigt (om än omoraliskt) företag, och användaren installerar det själv och "frivilligt".

fyfan :D Angående mitt problem vid uppstart av dator, vad tror du kan hjälpa att lösa det? Finns det nått smidigt program månne?

Baan
2008-05-08, 17:29
fyfan :D Angående mitt problem vid uppstart av dator, vad tror du kan hjälpa att lösa det? Finns det nått smidigt program månne?

Om du har en tendens att få ner massa skit, dvs du surfar en del porr och är oaktsam när du gör det, kan formatera en gång till och lyssna på grubs råd om backup. Bara säga på rak arm varför din dator är seghetne själv är svårt.

King Grub
2008-05-08, 18:07
fyfan :D Angående mitt problem vid uppstart av dator, vad tror du kan hjälpa att lösa det? Finns det nått smidigt program månne?

Kör -> msconfig

Titta under Autostart. Har du en massa konstiga saker där?

Titta i Loggboken efter en uppstart. Finns där några varningar?

Palten
2008-05-08, 19:05
var på ett lan och när jag kom hem så är min DL-speed OTROLIGT seg.
vad kan vara felet ???

Ajin
2008-05-08, 19:06
var på ett lan och när jag kom hem så är min DL-speed OTROLIGT seg.
vad kan vara felet ???

Du kan ha fått något infekterat utav dina vänner, något som stryper bandbredden eller som laddar ner i bakgrunden.

Palten
2008-05-08, 19:18
Du kan ha fått något infekterat utav dina vänner, något som stryper bandbredden eller som laddar ner i bakgrunden.

har virussökt 2 ggr och inte hittat nå och resterande i familjen har normalt..*gah!*

oath5
2008-05-08, 20:40
Kör -> msconfig

Titta under Autostart. Har du en massa konstiga saker där?

Titta i Loggboken efter en uppstart. Finns där några varningar?

Under autostart så har jag bockat av onödiga saker!

I loggboken (där har jag aldrig varit förut) såg jag nu att datorn får 4 st fel med källa: Service Control Manager. Är det normalt? Det verkar han få vid varje uppstart om man kollar tidloggen.

Lite längre ner hittar jag varningar från dhcp och tcpip

King Grub
2008-05-08, 21:00
Det som orsakar DHCP-varningar vid uppstart segar ned kraftigt. Har du stängt av fel/för många tjänster (services) så kan det hända.

Det är inte normalt med fel alls. En Loggbok skall inte ha några fel vid uppstart. Då är det något som är... fel.

hahavaffan
2008-05-08, 21:39
När jag startar min står det typ "Fel på boot.ini filen. Startar från C:\Windows\"

Är det allvarligt? Datorn startar, och funkar perfekt.

King Grub
2008-05-09, 04:25
Öppna boot.ini och se vad där står.

shut teh face
2008-05-12, 18:53
Hjelp.

Jag försöker koppla in min widescreen TV till datorn och det funkar skitbra på laptopen (som är 4-5 år gammal). Där klonar jag bild och det ser bra ut när jag kör film.
Nu försöker jag koppla in på min stationära och efter lite trixande så har jag fått upplösning rätt osv. Men när jag klonar så är bilden så ful att jag inte ens kan se filmen. Men när jag kör ensam skärm går det bra.

Tycker att ett relativt nytt grafikkort ska funka att göra något som en gammal skunklaptop kan!

King Grub
2008-05-12, 19:27
Definiera "så ful". Vad är felet lite mer exakt?

shut teh face
2008-05-12, 19:54
Definiera "så ful". Vad är felet lite mer exakt?
Hejsan, jag uppdaterade drivrutinerna och nu visas bilden bra!
Tidigare så var det mest dålig bild, ungefär som att kolla på en gammal vhs-rulle fast 10 ggr sämre.

Jag har dock ett nytt problem, jag har skapat profiler för de olika "lägen" som jag kmr använda. Men det är fortfarande omständigt att gå in i nvidia kontrollpanel och ändra, jag vill ha en ikon i verktygsfältet, men jag hittar inte inställningen för det!

isato
2008-05-12, 20:14
hur får man till internetuppkopplingen med Vista. Jag använder deras guide men vista vill ha något ISP nummer. Vad är detta för något?

King Grub
2008-05-12, 20:30
ISP är din Internetleverantör, dvs Telia, BBB eller vad du nu har för någon.

isato
2008-05-12, 20:36
ISP är din Internetleverantör, dvs Telia, BBB eller vad du nu har för någon.

ok. tack

King Grub
2008-05-12, 20:50
Så det måste alltså stå någon kod eller något som du behöver ange i dom papper du fått från dom, om det är någon inloggningssida du menar.

isato
2008-05-12, 21:13
Så det måste alltså stå någon kod eller något som du behöver ange i dom papper du fått från dom, om det är någon inloggningssida du menar.

Jag har int fått något sådant. Jag ringde och dom var tydligen tvungna att öppna någon "maclåsning". men det funkar ändå inte :(

Supercharger
2008-05-12, 21:29
Vart har mitt minne tagit vägen?

Enligt min dator så har jag bara 7gig kvar men jag borde ha minst 70gig kvar. Har endast sparat musik och dylikt i mina dokument. Totalen där är 26,5 gig. Installerade nyligen om datorn.

Nån som har en bra förklaring?

mvh/Daniel

King Grub
2008-05-12, 21:46
Vart har mitt minne tagit vägen?

Enligt min dator så har jag bara 7gig kvar men jag borde ha minst 70gig kvar. Har endast sparat musik och dylikt i mina dokument. Totalen där är 26,5 gig. Installerade nyligen om datorn.

Nån som har en bra förklaring?

mvh/Daniel

http://www.jam-software.com/treesize/

Supercharger
2008-05-12, 22:07
http://www.jam-software.com/treesize/

Tack!

Nu till nästa problem..

När jag installerade om datorn så sparade jag alla mina filer mm. på en extern hårddisk för allt skulle försvinna när jag installerade om datorn.

Men enligt programmet så finns det 2st användare i mitt namn, men jag kan bara logga in på den ena.

Hur kommer jag åt den andra användarkontot så jag kan radera alla filerna som ligger där?

Mvh/Daniel

lovelysmile
2008-05-13, 17:28
Hejsan!

Min dator stängs ner om jag spelar videos från t.ex. YouTube och Windows Media Player. Det låter som om den jobbar hårt, överansträngs och sedan stänger ner sig själv. Någon som vet vad detta kan bero på?

:)

MasterChief
2008-05-13, 18:12
Hejsan!

Min dator stängs ner om jag spelar videos från t.ex. YouTube och Windows Media Player. Det låter som om den jobbar hårt, överansträngs och sedan stänger ner sig själv. Någon som vet vad detta kan bero på?

:)

Kan vara överhettning som ofta beror på att datorn är full av damm.

Grafikkort och processor jobbar hårdare och blir varmare och detta kombinerat med fläktar fulla med damm gör att temperatursensorn slår av datorn. Öppna datorn och blås rent med tryckluft på burk (som du kan köpa på tex Clas Ohlson för 50 kr).

Scratch89
2008-05-13, 20:25
Hur fungerar vobsubs?
Jag har fått hem en hel drös med filmer som alla är subbade med detta, och jag har ingen aning om hur det funkar. Ladda ner codecs, eller funkar det direkt i vlc? Behöver man lägga in filerna i samma mapp, ha samma namn osv eller vad ska man göra?

kalle_banan
2008-05-13, 22:18
Hur fungerar vobsubs?
Jag har fått hem en hel drös med filmer som alla är subbade med detta, och jag har ingen aning om hur det funkar. Ladda ner codecs, eller funkar det direkt i vlc? Behöver man lägga in filerna i samma mapp, ha samma namn osv eller vad ska man göra?

Sist jag använde det (jag har gått över till the mac-side nu, tacka och lov) installerade jag vobsub och sen fixades det automagiskt.
.sub-filerna ska ha samma namn och ligga i samma mapp som filmen du ser på, sen sköter det sig. Några codecs ska inte vara nödvändiga pga vobsub.

Scratch89
2008-05-14, 05:13
Oki poki, ska testa sen. .sub-filerna är ju på typ 25-30 mb, det måste vara mycket text. :D

Man öppnar i vlc?

lovelysmile
2008-05-14, 06:04
Kan vara överhettning som ofta beror på att datorn är full av damm.

Grafikkort och processor jobbar hårdare och blir varmare och detta kombinerat med fläktar fulla med damm gör att temperatursensorn slår av datorn. Öppna datorn och blås rent med tryckluft på burk (som du kan köpa på tex Clas Ohlson för 50 kr).

Ska undersöka detta, tack så mycket herrn! :)

King Grub
2008-05-14, 06:08
Oki poki, ska testa sen. .sub-filerna är ju på typ 25-30 mb, det måste vara mycket text. :D

Man öppnar i vlc?

vobsub fungerar med alla mediaspelare... men VLC? Finns det fortfarande folk som använder den?

gatewarden
2008-05-14, 06:20
vobsub fungerar med alla mediaspelare... men VLC? Finns det fortfarande folk som använder den?

Dom jag känner använder VLC. Finns det något annan som är mycket bättre nu? Använder VLC av gammal vana.

King Grub
2008-05-14, 06:22
Media Player Classic. Särskilt om man spelar upp HD-material. VLC är bedrövlig på det.

gatewarden
2008-05-14, 06:29
Media Player Classic. Särskilt om man spelar upp HD-material. VLC är bedrövlig på det.

Kört MPC när jag kolla lite HD och det funkar sjukt bättre än VLC kanske skall gå över till den helt isf...

Nina L
2008-05-14, 06:36
Vilket är det bästa gratisprogrammet för att aktivera och inaktivera vilka processer/program som går igång vid uppstart? Det skall vara med ett - som det så fint heter - användarvänligt gränssnitt.

Min mamma har givit mig tillstånd att installera på hennes tröga dator.

tntballe
2008-05-14, 06:40
Vilket är det bästa gratisprogrammet för att aktivera och inaktivera vilka processer/program som går igång vid uppstart? Det skall vara med ett - som det så fint heter - användarvänligt gränssnitt.

Min mamma har givit mig tillstånd att installera på hennes tröga dator.

http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

King Grub
2008-05-14, 06:43
Inaktivera tjänster är inget man bör göra om man inte har riktig koll på saker och ting, och är man säker nog att göra det, är man nog säker nog att använda Kör -> services.msc också.

Det är inte mycket av det som verkligen startas vid boot som visas i t ex StartupCPL.

Vill man se allt, kan man se det i Autoruns.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Scratch89
2008-05-14, 06:57
vobsub fungerar med alla mediaspelare... men VLC? Finns det fortfarande folk som använder den?

Jahaja. :D
Jag tittar inte på HD-material, inte än iallafall. Blir mest dvdr och dvdripar, och då funkar vlc bra. Men bra att få en annan åsikt. Ska försöka få igång vobsub senare, efter skolan. Det höll på att krångla igår, och jag kunde inte riktigt lösa det. In med .subfilen i samma mapp som filmen och döpa om dem till samma?

MasterChief
2008-05-14, 09:04
Vilket är det bästa gratisprogrammet för att aktivera och inaktivera vilka processer/program som går igång vid uppstart? Det skall vara med ett - som det så fint heter - användarvänligt gränssnitt.

Min mamma har givit mig tillstånd att installera på hennes tröga dator.

Tycker Ashampoo Winoptimizer är sjukt bra på detta. Finns att ladda ner som 30 dagars trial på Download.com.

Snyggaste gränssnittet och gör underverk med datorns hastighet. Har själv använt det i två år och är väldigt nöjd. Den hjälper även till att hålla register och dylikt rent.

MasterChief
2008-05-14, 09:05
Ska undersöka detta, tack så mycket herrn! :)

Tänk på att blåsa rent datorn utomhus helst. Blir väldans massa damm om datorn inte städats på länge. Sen är det viktigt att du har ett litet avstånd mellan burken och datorn. Annars bildas det lätt kondens på viktiga komponenter.

tossefar
2008-05-14, 12:43
Media Player Classic. Särskilt om man spelar upp HD-material. VLC är bedrövlig på det.

Mplayer är perfekt annars.

Tjuckot
2008-05-14, 14:38
Någon som har förslag på vad för fel det kan vara på datorn när följande händer:

Startar datorn, men den kommer inte längre än till bilden där man ser hur mycket RAM man har F2/F11 bilden så att säga. Sen stannar den där och gör ingenting, samma sak om man startar om datorn. Ibland kan man ha tur och den kommer förbi skärmen, men oftast inte.

Vanligtvis så har jag dragit ur alla sladdar, dammsugit/toppsat och så har det funkat. Men nu var det inga stora mängder damm vi pratar om här.. så det känns som om det borde vara något mer med i uträkningen?

Kan inte heller trycka på F2 eller F11, man kommer icke längre oavsett.

Kan lägga till att datorn är satans avföda. Den kan starta om som den vill ibland utan förvarning osv osv.

gatewarden
2008-05-14, 14:39
Gammal burk? Skulle kunna vara fel på modekort eller minne. Har du kollat bios och sett att allt ser bra ut där?

Tjuckot
2008-05-14, 14:47
Gammal burk? Skulle kunna vara fel på modekort eller minne. Har du kollat bios och sett att allt ser bra ut där?

Moderkort och själva "burken" är nog.. ehm.. 3 år? Minnet har jag köpt nytt, det gamla var lite halvpaj.

Vet inte riktigt hur allt ska se ut i bios för att det ska se "bra" ut, vet inte vart jag skulle kolla ens. Vet dock att när jag kört något program i windows så har alla temperaturer sett bra ut.

gatewarden
2008-05-14, 14:50
Har du ENBART nytt minne eller har du även gammalt minne?

Drfg
2008-05-14, 14:53
Skrev i blablabla-tråden först men kanske passar bättre här, vill få find-baren i firefox att stanna uppe hela tiden, går det?

Tjuckot
2008-05-14, 15:19
Har du ENBART nytt minne eller har du även gammalt minne?

Enbart nytt, 2 månader gammalt. Det gamla var helt keioko. Nu krashar inte alla program konsant, det är iaf en ganska trevlig förbättring.

gatewarden
2008-05-14, 15:23
Hmm skummt värre. Ett bra alt hade varit att köra ett hårdvarudiagnosprogram men tyvärr så kommer du inte så långt. När började problemet? I samband med något hårdvarubyte eller dylikt?

Tjuckot
2008-05-14, 15:41
Hmm skummt värre. Ett bra alt hade varit att köra ett hårdvarudiagnosprogram men tyvärr så kommer du inte så långt. När började problemet? I samband med något hårdvarubyte eller dylikt?

Problemen kommer för att min dator är satans avföda.. jag tror på detta stenhårt ;/ Med andra ord kommer det utan någon förvarning, senast var imorse. Sedan tog jag bort lite damm osv och nu funkar den.

Det brukar uppstå lite problem då och då utan förvarning med min dator.

Ett annat roligt problem är ju att min cdläsare och min cdbrännare ibland står och försöker läsa en skiva (som inte ens finns i), vilket låter och är sjukt irriterande. Ibland leder det även till att datorn börjar hacka/lagga och den måste bootas om.

King Grub
2008-05-14, 15:45
Det skulle inte förvåna om det var något centralt problem med moderkortet som inte går att fixa med mindre än med ett nytt.

gatewarden
2008-05-14, 15:50
Om du nu får igång den så kör en diagnos, program och tips finns på sweclockers. Tror grub är på rätt bana.

Tjuckot
2008-05-14, 15:50
Det skulle inte förvåna om det var något centralt problem med moderkortet som inte går att fixa med mindre än med ett nytt.

huhu. Känns inte helt orimligt ;-/

Nåväl, den dagen den rasar ihop helt så är det väl något sådant som gäller. Än så länge har jag lyckats få igång den efter alla problem i alla fall.

Tjuckot
2008-05-14, 15:51
Om du nu får igång den så kör en diagnos, program och tips finns på sweclockers. Tror grub är på rätt bana.

Jag sitter på den nu :)
Men det är väl en tidsfråga innan den får för sig att hata mig igen.

Ja, jag får ta en koll där, thx :)

hahavaffan
2008-05-14, 16:09
Skrev i blablabla-tråden först men kanske passar bättre här, vill få find-baren i firefox att stanna uppe hela tiden, går det?Alltså sök-fältet som kommer fram om man trycker CTRL+F? Eller was menar du?

Drfg
2008-05-14, 16:27
Alltså sök-fältet som kommer fram om man trycker CTRL+F? Eller was menar du?

Mm precis vill att det alltid ska vara där även efter jag startat om firefox.

babidi
2008-05-14, 16:30
Försöker flytta över massa musik från datorn till ett nyköpt usb minne

Vissa låtar ger error meddelandet Det går inte att kopiera *artist* - *låtnamn*. Det går inte att skapa katalogen eller filen.

varför är det så här? och för att undvika idiotförklaring kan jag berätta att jag kunde ta en fil som gav mig error och få in den på minnet men då var jag tvungen att tömma hela minnet först för att sedan lägga in just den filen först av alla.

hahavaffan
2008-05-14, 17:25
Mm precis vill att det alltid ska vara där även efter jag startat om firefox.Ähh, bara tryck ctrl+f så har du den där. Om du verkligen vill slippa det, så kan du säkert hitta nåt tangentbords-script som gör det åt dig eller nåt. Men nu gissar jag.

Glen
2008-05-14, 18:04
Hello Sirs,

Skulle behöva hjälp med nån sorts uppdatering till grafikkortsdrivrutinerna (långt ord...). När jag bläddrar nedåt med piltangenten på valfri sida så hackar det grymt mycket, vill ha ett vackert flyt istället. Har googlat runt men fattar inte vilken patch/drive/etc. som jag ska ha. Datorn och grafikkortet i fråga är då:

En bärbar Dell med NVIDIA Geforce 4 4200 Go. Är jag rätt säker på iaf :D


Please help....