handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 [48] 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Simonfrisk
2013-05-03, 18:09
Låter som du får blåskärm men att du inte hinner se det. Stäng av automatisk omstart vid blåskärm så får du en ledtråd om orsaken.

Okej hur? ;)

King Grub
2013-05-03, 19:32
Jag har ett engelskspråkigt Windows, men det borde inte vara svårt att följa:

Start menu -> Control Panel -> System and Security -> System -> Advanced System Settings -> Advanced -> Startup and Recovery Settings -> bocka ur Automatically Restart.

mangemani
2013-05-03, 19:59
http://arstechnica.com/information-technology/2013/04/chicken-meets-egg-with-facebook-chrome-webp-support/

tack
men det har ordnat sig, vet inte om det var supporten eller vad som hände, men det ordnade sig:)

LeBron
2013-05-04, 23:45
Min lillasyster somnade på sin laptop och har råkat tycka in massa tangenter så hela högersidan har slutat svara på ett korrekt sätt. T.ex när jag trycker "L" så kommer ett pipljud och en webbsida öppnas, så tangenterna är inte förstörda utan har på något sätt "ändrats". OBS: Vissa tangenter fungerar fortfarande (på vänstersidan mestadels).

Har provat systemåterställning men utan resultat.

Det är en HP Laptop, ~2 år gammal max.

Tack!

LeBron
2013-05-05, 08:23
Oops, en till fråga.

Är detta något att ha om jag vill dölja min IP adress på internet när jag gamar? https://www.privateinternetaccess.com/pages/buy-vpn/

Blir DDOSad lite då och då :)

Jockefoten
2013-05-05, 08:29
Anonine är en populär VPN:

https://www.anonine.com/sv

BTW idag är det riktigt vanligt att DDOSningen sker via Skype. Testa att stänga av Skype när du spelar.

hahavaffan
2013-05-05, 08:37
lulwut, DDoSad när man lirar online-spel? Sånt hände aldrig på min tid :(

Olegh
2013-05-05, 20:42
Jag har upp till 5.5k att spendera på en bärbar dator. Vad är det jag ska tänka på när jag väljer? Ska inte spela på den då jag läst att man för runt 5k inte kommer få en tillräckligt kraftfull. Men även om jag inte ska spela, ska jag väl välja den dator med bäst processor och grafikkort?

Mina krav är: Minst 15", Bra skärm, minst 3 USB, gärna 3.0, HDMI, Minst 500gm minne. Är det bara att välja en som ser bra ut med dessa egenskaper eller tjänar jag på att leta efter den med bästa komponenter(?)

En femhunka till så är du i hamn!

http://cdon.se/hemelektronik/17inch_dell_inspiron_17r_se-7720_intel_core_i7-3630qm_8bg_1000gb_w8_17.3_inch_fhd_geforce_gt650m_ 2gb-22885637

Med koden: xYde9ze6 så är den nere på 5990:-


Fånigt mycket prestanda (och dator..) för pengarna. Jag har kikat på en hel del recensioner och jämför man med övriga tillverkare borde den kosta kanske 9k istället, allt sammantaget.

Mouline
2013-05-13, 18:27
Halloj kamrater!
Nu är det så att mitt HDMI uttag spökar på datorn.
Det är en bärbar dator med två grafikkort, intigrerade (Intel 3000) och GeForce GT540M.

HDMI extentionen visas inte i skärmupplösningar men när jag startar datorn reagerar tvn men när den väl kommer in i Windows är den som bortblåst.

Jag testade installera om drivrutinerna för Intel 3000, direkt efter installationen går HDMI'n igång (man kan se på tvn). När jag startar om datorn försvinner HDMI'n igen och känns inte igen. The fuq?!

Testat installera ett antal gånger men det blir samma sak varje gång.. weird!

Help a brother out!

Frantic
2013-05-16, 08:05
Vi ska få Fiber in i vår lägenhet och jag funderar på vart jag ska sätta uttaget. Vad har ni för erfarenhet av att ha routern stående i en garderob/klädkammare? Hur mycket signal tappar ni?

Oljeblixten
2013-05-16, 09:48
När jag startar saker t.ex world of warcraft, catalyst control center osv får jag upp ett meddelande som lyder:'

"Det går inte att hitta ordningnumret 459 i -dllfilen urlmon.dll" och en ruta jag kan klicka okej på, trycker jag okej typ 6-7 gånger försvinner rutan och saker fungerar förutom att nyhetsflöden osv i programmen inte visas.

Jag tror det har med internet explorer att göra men jag är inte säker, jag har googlat på felmeddelandet men tyvärr utan resultat.

Wat do? :/

4623
2013-05-16, 09:52
https://support.mozilla.org/en-US/questions/947308

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-performance/the-ordinal-459-could-not-be-located-in-the/d93d1cdf-763b-4403-bcc8-ca06d16f4f4a

Oljeblixten
2013-05-16, 09:55
Enligt mozillalänken var det pga malware man fick det meddelandet efter senaste säkerhetsuppdateringen, blir att köra malwarebytes nu direkt då.

4623
2013-05-16, 09:58
Skummade bara igenom snabbt, kolla den andra länken med.

Oljeblixten
2013-05-16, 09:59
Skummade bara igenom snabbt, kolla den andra länken med.

Microsoftlänken har jag redan testat utan resultat, men jag har kommit fram till att det är IE som är problemet iaf, uppdaterar IE, söker malware osv och försöker googla mig vidare ytterligare. Återkommer med resultat och eventuellt en skvätt gråt.

Oljeblixten
2013-05-16, 10:14
Uppdaterade äckelskräpskit IE så försvann problemet.

Hade inte kommit på detta utan dina länkar dock, tack så mycket. *cupid*

Frantic
2013-05-17, 07:57
Vi ska få Fiber in i vår lägenhet och jag funderar på vart jag ska sätta uttaget. Vad har ni för erfarenhet av att ha routern stående i en garderob/klädkammare? Hur mycket signal tappar ni?

Jag bumpar min fråga.

Med tanke på att jag nyss fick bättre mätresultat på andra sidan lägenheten än när jag sitter 2m från min router kanske min rädsla, för att tappa signal, är en smula överdriven?

hahavaffan
2013-05-17, 08:18
Jag bumpar min fråga.

Med tanke på att jag nyss fick bättre mätresultat på andra sidan lägenheten än när jag sitter 2m från min router kanske min rädsla, för att tappa signal, är en smula överdriven?Jättenära brukar sällan ge bäst resultat, precis som du märkte. Hur långt ifrån är den där garderoben du funderat på? Om du har en avlång lägenhet och den är i enda änden så kanske det inte är att rekommendera om du inte har en erkänt bra router. Men annars go for it. Det är så jävla skönt att slippa all sån skit "ute" i lägenheten.

Mouline
2013-05-17, 09:02
Halloj kamrater!
Nu är det så att mitt HDMI uttag spökar på datorn.
Det är en bärbar dator med två grafikkort, intigrerade (Intel 3000) och GeForce GT540M.

HDMI extentionen visas inte i skärmupplösningar men när jag startar datorn reagerar tvn men när den väl kommer in i Windows är den som bortblåst.

Jag testade installera om drivrutinerna för Intel 3000, direkt efter installationen går HDMI'n igång (man kan se på tvn). När jag startar om datorn försvinner HDMI'n igen och känns inte igen. The fuq?!

Testat installera ett antal gånger men det blir samma sak varje gång.. weird!

Help a brother out!


Bump:

Jag har installerat om datorn från scratch men problemet kvarstår.
Min lösning så HDMIn fungerar:
Datorn startar upp; HDMI fungerar fram till Windows välkomstskärm.
Jag går in i enhetshanteraren,
klickar på Intels grafikkortinställningar,
uppdatera drivrutiner,
välj vald drivrutin som redan finns på datorn.
Väljer den som jag redan har installerad (den nyaste versionen av uppdateringen), och
HDMI’n fungerar igen.

Startar om datorn; Same old story.

Före ”re” installationen finns endast en ”Allmän PnP-Bildskärm”
Efter installationen finns två.

Juxta
2013-05-17, 09:15
Jag bumpar min fråga.

Med tanke på att jag nyss fick bättre mätresultat på andra sidan lägenheten än när jag sitter 2m från min router kanske min rädsla, för att tappa signal, är en smula överdriven?

Beror ju såklart på routern din och vilken standard den har. Betong är en routers värsta fiende, även annan elektronisk utrustning kan störa om de ligger på samma kanal. En garderobsvägg borde inte störa så mycket men beror som sagt på vad som finns i närheten, betong, microvågsugn, 12 andra grannar som kör på samma kanal etc.

Mental
2013-05-17, 09:22
Bump:

Jag har installerat om datorn från scratch men problemet kvarstår.
Min lösning så HDMIn fungerar:
Datorn startar upp; HDMI fungerar fram till Windows välkomstskärm.
Jag går in i enhetshanteraren,
klickar på Intels grafikkortinställningar,
uppdatera drivrutiner,
välj vald drivrutin som redan finns på datorn.
Väljer den som jag redan har installerad (den nyaste versionen av uppdateringen), och
HDMI’n fungerar igen.

Startar om datorn; Same old story.

Före ”re” installationen finns endast en ”Allmän PnP-Bildskärm”
Efter installationen finns två.


Vad händer om du med både datorn och TV:n igång efter en omstart tar ut och sätter i HDMIsladden igen? Låter som ett problem med att "upptäcka" redan ansluten utrustning.

Mouline
2013-05-17, 09:55
Nada tyvärr.. Jo det låter ju som det då den alltid upptäcks efter reinstall

Red Apple
2013-05-17, 10:31
I has a problem. Igår kväll/inatt skulle jag kolla på en film, och datorn hängde sig totalt.
Jag startade om den, satte på filmen igen, utan att förstora skärmen. Videospelaren hängde sig totalt, men resten fungerade. Jag stängde ner videospelaren, men ljudet fortsatte (lät som en repad skiva). Snart upptäckte jag att resten av datorn också hängt sig, även om jag kunde klicka på saker så fick jag ingen effekt av det (testade att starta om datorn via startmenyn o.s.v.)
Försökte få det att funka i ungefär en timme, testade andra filmer o.s.v. men problemet kvarstod. Enligt min eventlog så är det enda kritiska felet som stötts på Kernel Power/Event-ID 41, vilket jag tror orsakades av att jag startade om datorn manuellt. Så, vad är felet?

En kaka till den som löser det.

Frantic
2013-05-17, 11:04
Jättenära brukar sällan ge bäst resultat, precis som du märkte. Hur långt ifrån är den där garderoben du funderat på? Om du har en avlång lägenhet och den är i enda änden så kanske det inte är att rekommendera om du inte har en erkänt bra router. Men annars go for it. Det är så jävla skönt att slippa all sån skit "ute" i lägenheten.

Den lilla klädkammaren till vänster om entrén är det tänkt. Datorn kommer till 99% av tiden att vara i vardagsrummet.
http://i44.tinypic.com/9htatd.jpg

Juxta
2013-05-17, 11:13
Är det betong i dom väggarna kommer signalen bli kass.

hahavaffan
2013-05-17, 11:15
Den lilla klädkammaren till vänster om entrén är det tänkt. Datorn kommer till 99% av tiden att vara i vardagsrummet.
http://i44.tinypic.com/9htatd.jpgDet blir gjutet tror jag, beroende på några faktorer då. Vad har du för router, och vad ställer du för krav på ditt trådlösa nät?

Är det betong i dom väggarna kommer signalen bli kass.Med en kass router ja.

Pahwn
2013-05-17, 11:42
Någon som vet vart man kan hitta relativt billig laptopladdare? Med universala DC pluggar som följer med helst :)

Frantic
2013-05-17, 11:47
Det blir gjutet tror jag, beroende på några faktorer då. Vad har du för router, och vad ställer du för krav på ditt trådlösa nät?



Jag har en - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=532571

Krav? Ptja. Jag kommer ha 100/100 och blir inte missnöjd om jag ligger på runt 70.

Juxta
2013-05-17, 11:55
Med en kass router ja.

802.11n är ingen mirakelstandard, även om den är bättre. Betong är fortfarande betong.

hahavaffan
2013-05-17, 12:04
Jag har en - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=532571

Krav? Ptja. Jag kommer ha 100/100 och blir inte missnöjd om jag ligger på runt 70.Då kan du nog räkna med ganska usel mottagning ute runt om i lägenheten. Den där är värdelös. Jag har också en sån tack vare CumHome, och med den ståendes i TV-bänken så fick jag ingen kontakt med nätverket två meter ifrån den i sovrummet. Lyckligtvis kan man stänga av dess router-funktionalitet så att den agerar modem endast, och koppla på sin egna router. Det rekommenderar jag verkligen. Testade precis från sovrummet, och jag får ut 80Mbit här på samma ställe jag inte ens kunde ansluta förr. Jag har en Asus N66U. Finns säkert de med ännu bättre räckvidd.

802.11n är ingen mirakelstandard, även om den är bättre. Betong är fortfarande betong.Mycket sant, men det är rätt många andra faktorer som spelar in här också. Men ja, betong är en motherfucker. Mina föräldrar bor i ett rätt avlångt sten/betong-hus, och tvingas ha tre Airport express runt om i huset för att ha täckning överallt.

Juxta
2013-05-17, 12:15
Mycket sant, men det är rätt många andra faktorer som spelar in här också. Men ja, betong är en motherfucker. Mina föräldrar bor i ett rätt avlångt sten/betong-hus, och tvingas ha tre Airport express runt om i huset för att ha täckning överallt.

Så sant som du säger det. Det är ju egentligen skitsvårt att avgöra om en signal kommer bli bra eller inte tills man testar det. Man kan t.ex köpa en grymt bra routern, men ligger den på fel kanal blir det skit ändå. :)

Frantic
2013-05-17, 12:19
Tack för er input! Ska verkligen överväga att be dem dra in fiberuttaget i vardagsrummet. Men det hade så klart varit skönt att ha routern och uttaget ur vägen :D

hahavaffan
2013-05-17, 13:10
Sen kan det förvisso vara gött att ha tillgång till trådad anslutning vid TVn i vardagsrummet. Digitalboxar osv som har OnDemand-grejer brukar ju vilja ha det.

Mouline
2013-05-17, 16:25
Vad händer om du med både datorn och TV:n igång efter en omstart tar ut och sätter i HDMIsladden igen? Låter som ett problem med att "upptäcka" redan ansluten utrustning.

Har kontaktat ASUS support men jag tror dom anställer vad fan som helst..
Gick igenom noggrant dom steg jag gjort men lik förbannat ställer dom samma frågor om och om igen.. Jag går in i djupare bios snack och dom fattar noll..


Min lösning jag kör är iaf; Enhetshanteraren;Intel 3000; Uppdatera Grafikkort; Välj redan existerande drivrutin (Installerar den som redan finns som ÄR DEN NYASTE), och HDMI'n blir "detected".

Startar om och man måste göra om följande steg igen...

Morrris
2013-05-17, 20:56
Har du prövat att bara disable/enable i device manager?

King Grub
2013-05-17, 22:01
Har kontaktat ASUS support men jag tror dom anställer vad fan som helst..
Gick igenom noggrant dom steg jag gjort men lik förbannat ställer dom samma frågor om och om igen.. Jag går in i djupare bios snack och dom fattar noll..


Min lösning jag kör är iaf; Enhetshanteraren;Intel 3000; Uppdatera Grafikkort; Välj redan existerande drivrutin (Installerar den som redan finns som ÄR DEN NYASTE), och HDMI'n blir "detected".

Startar om och man måste göra om följande steg igen...

Haha, "teknisk support" kan aldrig någonting. Det är grundregeln för att få anställning som supporttekniker.

Mouline
2013-05-17, 22:06
Haha, "teknisk support" kan aldrig någonting. Det är grundregeln för att få anställning som supporttekniker.

Tyvärr är det så, 80% av dom ja arbetade med på HP var bara "där" för att lyfta på luren och vara social.

Morris de är ju de som är en variant min lösning men ska väl inte behöva göra det varje gång man start datorn.
I lands problem, för många klick kostar tid, tid - pengar... :p

Antar att det är hårdvarefel men de låter oroligt då det är "detectet" som är vajsing.

Fuark
2013-05-17, 22:24
Kan man på något sätt öppna portar genom telenors internet som man delar ifrån mobilen till datorn via wifi/USB ?

Frantic
2013-05-18, 18:19
802.11n är ingen mirakelstandard, även om den är bättre. Betong är fortfarande betong.

Sen kan det förvisso vara gött att ha tillgång till trådad anslutning vid TVn i vardagsrummet. Digitalboxar osv som har OnDemand-grejer brukar ju vilja ha det.

Vart hade ni satt uttaget då? Det är lite brådskande för jag har bara tills imorgon på mig att bestämma mig vart det ska sitta. Och lägenheten har jag inte ens fått tillgång till än.

Routern kommer för övrigt helt klart att uppgraderas.

Jockefoten
2013-05-18, 19:10
Kan man på något sätt öppna portar genom telenors internet som man delar ifrån mobilen till datorn via wifi/USB ?

Trodde inte telefonen kunde klara av det då den använder en annan metod för att ansluta mellan telefon och andra enheter. Men googlade lite och hittade detta:
https://play.google.com/store/apps/details?id=at.bherbst.net&hl=sv

Vågar inte garantera något dock. :D

hahavaffan
2013-05-19, 08:50
Vart hade ni satt uttaget då? Det är lite brådskande för jag har bara tills imorgon på mig att bestämma mig vart det ska sitta. Och lägenheten har jag inte ens fått tillgång till än.

Routern kommer för övrigt helt klart att uppgraderas.Jag hade satt det i garderoben. Om jag sen hade behövt fler uttag, i vardagsrummet till exempel, så hade jag antingen gjort en snygg kabeldragning ut dit och satt upp ett vägguttag, eller köpt en trådlös accesspunkt som har kabeluttag och placeras i vardagsrummet.

Fuark
2013-05-19, 09:12
Trodde inte telefonen kunde klara av det då den använder en annan metod för att ansluta mellan telefon och andra enheter. Men googlade lite och hittade detta:
https://play.google.com/store/apps/details?id=at.bherbst.net&hl=sv

Vågar inte garantera något dock. :D

en kommentar "Fungerar inte alls" :D

Kanske testar ändå, tack

Scratch89
2013-05-22, 22:43
Är det bara min Newsleecher som verkar krångla nu de senaste dagarna? Drar jag igång en nedladdning står den och harvar på runt sisåär 0,3 kb/s och det verkar vara stopp. Har det hänt något revolutionerande, eller varför är det så? Verkar mest vara när jag vill se den där serien med drakar och riddare.

hahavaffan
2013-05-23, 05:24
Är det bara min Newsleecher som verkar krångla nu de senaste dagarna? Drar jag igång en nedladdning står den och harvar på runt sisåär 0,3 kb/s och det verkar vara stopp. Har det hänt något revolutionerande, eller varför är det så? Verkar mest vara när jag vill se den där serien med drakar och riddare.Vissa saker tas ju bort p.g.a. DMCA Take Downs, och då blir det så. Det irriterade mig till den grad att jag bytt från usenet till TL VIP.

King Grub
2013-05-23, 13:54
Första testerna på Intels nya processorer börjar dyka upp. Om förra generationen, Ivy Bridge, var varma, så vad är då Haswell...? 100 grader.

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html

Scratch89
2013-05-23, 14:56
Vissa saker tas ju bort p.g.a. DMCA Take Downs, och då blir det så. Det irriterade mig till den grad att jag bytt från usenet till TL VIP.

Fast tidigare har det väl mest varit att man fått hem filerna som sedan är korrupta, inte går att packa upp, inte är kompletta osv. Nu verkar det som om de inte ens vill starta; har testat flera olika filer och det är samma sak.

hahavaffan
2013-05-23, 15:02
Fast tidigare har det väl mest varit att man fått hem filerna som sedan är korrupta, inte går att packa upp, inte är kompletta osv. Nu verkar det som om de inte ens vill starta; har testat flera olika filer och det är samma sak.Njaäe, både och enligt min erfarenhet. Sjukt många var som du säger trasiga eller inte kompletta, och ibland hände det att en viss film, oavsett release, bara inte gick att få ner alls.

Scratch89
2013-05-23, 15:09
Okej. Jag har ju kvar mitt TL-konto så det funkar ju i värsta fall, men eftersom jag betalar för Usenet hade det varit bättre om det funkade. Får se om det blir bättre. Kanske bara specifikt är den här serien, men det verkar inte som det. Californication gick inte ner heller.

hahavaffan
2013-05-23, 16:00
Okej. Jag har ju kvar mitt TL-konto så det funkar ju i värsta fall, men eftersom jag betalar för Usenet hade det varit bättre om det funkade. Får se om det blir bättre. Kanske bara specifikt är den här serien, men det verkar inte som det. Californication gick inte ner heller.Kolla så du får kontakt med din provider ordentligt, och kommentarerna för det du vill ladda ner. Annars vet i fan vad som kan vara fel. Vilken serie är det du försöker köpa hem?

Scratch89
2013-05-23, 16:59
Testade nu med att köpa random film, och det verkar funka. Synd att de ska vara så snabba med takedowns. Hur ska man då göra för att få tag på serierna snabbt, innan de tas ner? Både Game of Thrones och Californication är ju HBO. :(

andyone
2013-05-23, 19:30
Ni som enbart använder mekanisk disk och Windows 7 - kör ni separat partition för operativsystemet?

Fördelen är väl att man då senare kan ominstallera OS utan att förlora data från den andra partitionen. Hårddisken är på 500 GB, vad bör OS partitionen ha för storlek tycker ni?

Ska hjälpa till med installation av Win 7 och funderar på vad som kan vara bäst.

4623
2013-05-23, 19:34
Brukar ha mellan 60-90GB på mina OS-diskar.

Nordenator
2013-05-23, 19:41
Ni som enbart använder mekanisk disk och Windows 7 - kör ni separat partition för operativsystemet?

Fördelen är väl att man då senare kan ominstallera OS utan att förlora data från den andra partitionen. Hårddisken är på 500 GB, vad bör OS partitionen ha för storlek tycker ni?

Ska hjälpa till med installation av Win 7 och funderar på vad som kan vara bäst.

Min SSD ligger på 120 gig. Med några spel installerade och Win7 har jag 30 gig ledigt. Så länge man tar bort spel man spelar eftersom eller inte spelar alls krävs inte mycket.

Wzup2u
2013-05-23, 20:46
Ni som enbart använder mekanisk disk och Windows 7 - kör ni separat partition för operativsystemet?

Fördelen är väl att man då senare kan ominstallera OS utan att förlora data från den andra partitionen. Hårddisken är på 500 GB, vad bör OS partitionen ha för storlek tycker ni?

Ska hjälpa till med installation av Win 7 och funderar på vad som kan vara bäst.

har partion på inbyggda hårddisken 1 till windows och 1 till annat ex vis program spel m.m

sedan en extern ´på 2tb med bild,film,dokument,installationsfiler, m.m m.m

MtotheM
2013-05-23, 21:24
Ni som enbart använder mekanisk disk och Windows 7 - kör ni separat partition för operativsystemet?

Fördelen är väl att man då senare kan ominstallera OS utan att förlora data från den andra partitionen. Hårddisken är på 500 GB, vad bör OS partitionen ha för storlek tycker ni?

Ska hjälpa till med installation av Win 7 och funderar på vad som kan vara bäst.

Om jag ville ha det enkelt att formatera om OSet så skulle jag ha 1 partition för OS och alla program, och en annan för dokument, osv. Programmen behöver ändå troligen installeras om vid en formatering.

Jag skulle nog säga att 128gb är i det minsta laget beroende på hur mycket program du tänkt installera.

Yes
2013-05-23, 21:33
Första testerna på Intels nya processorer börjar dyka upp. Om förra generationen, Ivy Bridge, var varma, så vad är då Haswell...? 100 grader.

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html
Drygt. :(
Hade hoppats det skulle komma nåt nytt från Intel som inte är en kärnreaktor. Vore trevligt med en uppgradering som gör datorn både tystare och svalare (första generationens i7 är ju sådär lagom varm ;) ).

andyone
2013-05-23, 21:55
Brukar ha mellan 60-90GB på mina OS-diskar.

Min SSD ligger på 120 gig. Med några spel installerade och Win7 har jag 30 gig ledigt. Så länge man tar bort spel man spelar eftersom eller inte spelar alls krävs inte mycket.

har partion på inbyggda hårddisken 1 till windows och 1 till annat ex vis program spel m.m

sedan en extern ´på 2tb med bild,film,dokument,installationsfiler, m.m m.m

Om jag ville ha det enkelt att formatera om OSet så skulle jag ha 1 partition för OS och alla program, och en annan för dokument, osv. Programmen behöver ändå troligen installeras om vid en formatering.

Jag skulle nog säga att 128gb är i det minsta laget beroende på hur mycket program du tänkt installera.

Precis så ja tänkt mig, att vid ev virus eller om man vill ominstallera så kommer dokumenten finnas kvar.

Nu till problemet vid installation: knappen "Ny" för att skapa ny partition är grå, det går inte att klicka på den. Går det inte att partitionera hos Win 7 home premium?!

Edit: knappen "Utöka" är också grå, kan inte klicka på den.
Edit2: kan jag gå runt det genom att installera Win 7 med en partition på hela disken och sedan när det är klart partitionera disken i efterhand?

MtotheM
2013-05-23, 22:07
Precis så ja tänkt mig, att vid ev virus eller om man vill ominstallera så kommer dokumenten finnas kvar.

Nu till problemet vid installation: knappen "Ny" för att skapa ny partition är grå, det går inte att klicka på den. Går det inte att partitionera hos Win 7 home premium?!

Edit: knappen "Utöka" är också grå, kan inte klicka på den.
Edit2: kan jag gå runt det genom att installera Win 7 med en partition på hela disken och sedan när det är klart partitionera disken i efterhand?

Tror allmänt inte man kan partitionera en disk som är i användning. Så du får hitta ett program med formaterings verktyg som det går att boota ifrån (GLÖM EJ BACKUPS INNAN DETTA).

4623
2013-05-23, 22:10
Tror allmänt inte man kan partitionera en disk som är i användning. Så du får hitta ett program med formaterings verktyg som det går att boota ifrån (GLÖM EJ BACKUPS INNAN DETTA).

Jodå det går fint, men tveksamt om du kan göra det i installationsprogrammet för Win7.

MtotheM
2013-05-23, 22:15
Jodå det går fint, men tveksamt om du kan göra det i installationsprogrammet för Win7.

Hmm går iaf inte i gparted tex vad jag vet.

4623
2013-05-23, 22:24
Hmm går iaf inte i gparted tex vad jag vet.

För att göra det direkt i Windows
http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/extend-system-partition.htm

Sen kan du göra det med t.ex. Partition Magic.

Olegh
2013-05-23, 22:56
Första testerna på Intels nya processorer börjar dyka upp. Om förra generationen, Ivy Bridge, var varma, så vad är då Haswell...? 100 grader.

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html

Tidigare rapporter har ju dock visat att den kan undervoltas rätt bra, även vid överklockning. Hursomhelst skulle jag inte dra så höga växlar på just det här testet. Jag vet ju inte hur bra din kinesiska är, men google translate gjorde innehållet bara halvt begripligt för mig.

Med det sagt så innebär ju en transistorkrympning förmodligen mindre die. Med nästan bibehållen effektutveckling kommer den areaspecifika effekten som ska transmitteras från die till HS till fläns öka, vilket i sin tur innebär högre coretemp.

HMB
2013-05-23, 23:14
Tidigare rapporter har ju dock visat att den kan undervoltas rätt bra, även vid överklockning. Hursomhelst skulle jag inte dra så höga växlar på just det här testet. Jag vet ju inte hur bra din kinesiska är, men google translate gjorde innehållet bara halvt begripligt för mig.

Med det sagt så innebär ju en transistorkrympning förmodligen mindre die. Med nästan bibehållen effektutveckling kommer den areaspecifika effekten som ska transmitteras från die till HS till fläns öka, vilket i sin tur innebär högre coretemp. Fast de har inte krympt tillverkningsprocessen med haswell gentemot ivy bridge. Det är möjligt att de har försämrat kontakten mellan kärnan och IHS:en ännu mer vilket vore rätt tragiskt.

Olegh
2013-05-23, 23:25
Fast de har inte krympt tillverkningsprocessen med haswell gentemot ivy bridge. Om möjligt har de försämrat kontakten mellan kärnan och IHS:en ännu mer vilket vore rätt tragiskt.

Hah, det hade jag faktiskt förträngt alldeles nyss. Men det är inte omöjligt att man minskat den fysiska storleken trots att tillverkningsprocessen är den samma, jag kan ju inte säga att det låter särskilt rimligt dock iom. den kraftigt förbättrade grafikdelen... Kanske har man ökat antalet kisellager i sina wafers?

Har svårt att tro att man försämrat kontakten mellan kärna och IHS. Effekten av detta hos IB känns ärligt talat ganska upphaussad.

Olegh
2013-05-24, 00:04
Istället för att bara sitta och spekulera:

http://i.imgur.com/cGmEJeM.jpg
http://www.obr-hardware.com/2012/01/intel-haswell-in-qs-samples.html

All chips are 4-Core with HT. Ivy Bride die size is 162 mm*2, Haswell die size is +/- 185 mm*2.

Jag får inte ihop det alls faktiskt.

Större yta, lägre TDP. TDP är ju dock inte samma sak som effekt ska man komma ihåg. Det behövs siffror på faktisk energiförbrukning. Är dessa i paritet med IB och höga temps är allmängiltigt, återstår inte så mycket mer än kontakten mellan core och HS.


EDIT: Bra datum: 1/25/2012. Jaja, det här får bli en senare fråga när vi vet mer.

Frost
2013-05-24, 08:26
Hjälp!

Min dator har varit lite varmare än normalt några dagar och fläkten i full fart stundtals. Nu har den ingen snurr alls och är superseg. Den startar bra och kommer till skrivbordet och visar alla ikoner men det tar flera minuter för den att starta ett enkelt textdokument. Upplever att den saknar "snurr" så undrar om det är något som gått sönder i den?

Undrar vad som kan vara fel och önskar gärna ett positivt besked om att det borde gå att rädda disken även om datorn skulle vara färdig för tippen. Är en Vaio med i3 processor ca. 2,5 år gammal.

King Grub
2013-05-24, 08:32
Är det fel på själva fläkten så att den inte snurrar, kommer processorn att bli väldigt varm och klocka ner sig för att skydda sig, och då går det minst sagt trögt.

Frost
2013-05-24, 08:35
Ok jag förstår, då kan det vara läge att lämna in för en fläktreparaton. Kan man på någon enkelt sett se om den har klockat ned sig?

King Grub
2013-05-24, 08:44
CPU-Z visar klockfrekvenser.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Frost
2013-05-24, 08:52
Ok, tror dock den är för seg för att ens kunna få igång en webbläsare. Men då har jag iaf lite hopp igen. Tack så mycket!

J.V
2013-05-25, 09:00
Inte en dator, men-eehhh... Teknik som teknik. Typ. Det har med batterier att göra, laptops har ju batterier. Vi har en digital videokamera, en Sony Handycam, som strular vid laddning. När den pluggas i laddas den bara några minuter innan den dör. Och vi har testat lämnat den inkopplad ett par timmar utifall att det bara var lampan som var trasig, eller liknande.

Kameran fungerar i övrigt helt perfekt. Sista halvåret har den däremot inte används så mycket så den har inte behövts laddas på säkert ett halvår, kan det ha med saken att göra?

Den har inte utsatts för väta, stötar eller något.

Arf Pingvin
2013-05-28, 10:36
Win 7, windows update. Installerar samma två uppdateringar varje gång jag stänger av datorn. Hur säger jag åt windows att den redan har installerat dem?

Jarod
2013-05-28, 11:02
Högerklicka och dölj dom uppdateringarna du inte vill ha.

Arf Pingvin
2013-05-28, 11:10
Det var enkelt. Tack.

Mental
2013-05-28, 11:52
Inte en dator, men-eehhh... Teknik som teknik. Typ. Det har med batterier att göra, laptops har ju batterier. Vi har en digital videokamera, en Sony Handycam, som strular vid laddning. När den pluggas i laddas den bara några minuter innan den dör. Och vi har testat lämnat den inkopplad ett par timmar utifall att det bara var lampan som var trasig, eller liknande.

Kameran fungerar i övrigt helt perfekt. Sista halvåret har den däremot inte används så mycket så den har inte behövts laddas på säkert ett halvår, kan det ha med saken att göra?

Den har inte utsatts för väta, stötar eller något.

Batterier är förbrukningsartiklar/färskvara. Troligen är det batteriet som är kasst. Känner ni någon som har ett lika dant batteri så kan ni testa om det går att ladda.

J.V
2013-05-30, 03:09
Batterier är förbrukningsartiklar/färskvara. Troligen är det batteriet som är kasst. Känner ni någon som har ett lika dant batteri så kan ni testa om det går att ladda.Mjo tanken har slagit mig men den är rätt ny, ~1.5 år gammal, och det var en ny modell när den köptes så den har inte legat på någon lagerhylla heller.

Tack för tipset och påminnelsen, ska lösa något sätt att testa!

tp_88
2013-06-01, 00:25
Ska fixa internetuppkoppling till en digital-tvbox för att kunna se Viaplay, tyvärr för långt för kabel.

Ska man satsa på Viasats egna (nåja, Netgear med custom firmware) wlan-bryggor eller ett sådant där Powerline-kit från t.ex. D-link? Kör helst på ett Powerline-kit, men har ingen erfarenhet av dem - är det bra skit?

EDIT: För jag utgår ifrån att det funkar bra med Powerline-adaptrar också? :em:

kaer
2013-06-01, 18:48
Jag såg just att yontoo låg i min startup, verkar även köra minst någon service.
En snabb googling verkar visa att det är något malware.
Någon som vet ett säkert sätt att ta bort det? Helst enkelt ;-)

Hur farligt är det?

Jag har windows defender installerat, men den verkar inte direkt tycka att något skumt pågår.

Har verkligen ingen aning om hur jag har fått det, min win8 installation är rätt ny och har knappt hunnit använda den särskilt mycket.

King Grub
2013-06-01, 19:19
Yontoo är inget virus utan ett PUP - Potentially Unwanted Program - som installerar en toolbar och ger reklam. Det kommer "bundlat" med andra program, t ex uTorrent. Lätt att installera av misstag om man bara klickar "Ok" på allt i stället för att läsa vad som händer när man installerar ett program. Det är användaren själv som installerar Yontoo - man har ett val att installera det eller inte.

Går det inte vara att avinstallera som vilket program som helst?

mangemani
2013-06-02, 23:24
vart på win HDD var det man gick in för att läsa om fel rapporter?

kaer
2013-06-03, 07:41
Yontoo är inget virus utan ett PUP - Potentially Unwanted Program - som installerar en toolbar och ger reklam. Det kommer "bundlat" med andra program, t ex uTorrent. Lätt att installera av misstag om man bara klickar "Ok" på allt i stället för att läsa vad som händer när man installerar ett program. Det är användaren själv som installerar Yontoo - man har ett val att installera det eller inte.

Går det inte vara att avinstallera som vilket program som helst?

Doh, att jag inte kollade på uninstall programs innan jag började googla och belv uppskrämd... Var helt övertygad om att det var ett riktigt obehagligt virus som bara gick att ta bort manuellt. Alt formatera om.

de_dave
2013-06-04, 10:36
Dummy-fråga

Hur kan jag ändra och skriva i excelblad som jag hämtar via google drive eller skydrive?

jag kan bara öppna ocj läsa filerna?

Olegh
2013-06-04, 11:13
Dummy-fråga

Hur kan jag ändra och skriva i excelblad som jag hämtar via google drive eller skydrive?

jag kan bara öppna ocj läsa filerna?

Ladda ner filen, öppna med Excel, ändra, spara och ladda upp igen. Finns det någon genväg skulle jag bli förvånad.

PowPow
2013-06-04, 12:13
Ladda ner filen, öppna med Excel, ändra, spara och ladda upp igen. Finns det någon genväg skulle jag bli förvånad.

Det är väl bara att klicka på filen i google drives webbgränssnitt och editera inne i google drives "excel"-program?

Förutsatt att han har rättigheter på den plats filen ligger på drive, men det får jag anta. Annars kan han ju inte ladda upp där sen ändå.

Har man inte rättigheter kan man välja "Edit on google drive" eller liknande så hamnar en kopia på hans drive.

Jarod
2013-06-05, 17:26
Har en Dlink dir655-router och köpte nyss en trådlös dongel till min stationära, en Netgear wnda3100.

När jag kör speedtest får jag bara ut 25/10 på min 100/10 lina medans när jag kör trådat får jag ut 95/10. Är det nån inställningsgrej jag missat? För routern och dongeln ska väl klara upp till 100mbit ner?

HMB
2013-06-05, 17:32
Har en Dlink dir655-router och köpte nyss en trådlös dongel till min stationära, en Netgear wnda3100.

När jag kör speedtest får jag bara ut 25/10 på min 100/10 lina medans när jag kör trådat får jag ut 95/10. Är det nån inställningsgrej jag missat? För routern och dongeln ska väl klara upp till 100mbit ner? DIR 655:an är inte känd för att ha nån vidare bra trådlös del, jag får ut som mest runt 80Mbit utan kryptering med laptopen cirka 30cm ifrån routern, med kryptering och ett par väggar mellan så får man inte ut så mycket (30Mbit kanske).

Edit: Kan säga att jag har beställt tre st cirka 30cm långa antenner med 10dBi förstärkning, ska bli intressant att se vad det gör för prestandan, hjälper det inte så har jag slösat bort hela 45kr :)

Jarod
2013-06-05, 17:44
Att jag får offra lite hastighet när jag kör trådlöst är jag helt med på, men att den cappar vid 25mbit varje gång tyckte jag var lite skumt bara.

Thornblom
2013-06-05, 17:48
Alltså, att du endast får ut 25/100 låter väldigt lite, trotts routern du har.
Kör du trådat via den routern när du jämför?

Jarod
2013-06-05, 17:56
Alltså, att du endast får ut 25/100 låter väldigt lite, trotts routern du har.
Kör du trådat via den routern när du jämför?

Kör jag trådat får jag 95/10

Nu kopplade jag in doneln till en medföljande usb-förlängning vilket resulterade i att jag kom upp i ca 43-48/10. Så det blev lite bättre nu iaf. :)

Edit: Vid en tredje mätning kom jag upp i 67mbit ner så det börjar "lea" till sig.. :D

Thornblom
2013-06-05, 17:58
Kör jag trådat får jag 95/10

Nu kopplade jag in doneln till en medföljande usb-förlängning vilket resulterade i att jag kom upp i ca 43-48/10. Så det blev lite bättre nu iaf. :)

Jasså okej. Nu kan det nog vara så att routern flaskar resten. Med en korrekt inställning kan du nog få ut ett par mbps till :)

Sparven från Minsk
2013-06-07, 08:15
För att strema film, tanka hem saker, surf, spotify och liknande (ej spel, videoredigering eller annat), räcker det med denna?

Acer Revo L80 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771493)
Intel Core i3-2377M, 8GB RAM, 750GB HD, Intel HD 3000, WLAN, USB 3.0, Windows 8

Eller är det klokare (och nästa lika dyrt) att ta en riktigt stationnär dator och dra hdmi kabel till tv från den? Typ denna...
Acer Aspire X3995 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760747)
Intel Core i5-3330, 8GB RAM, 1TB HD, Geforce GT620 2GB, DVD±RW, Windows 8

Carolinew
2013-06-10, 19:11
Min relativt nya dator (köpte den förra hösten), en Asus A55A, har börjat stänga av sig själv plötsligt då och då. Helt oväntat och utan anledning, allt funkar annars, temperaturen är normal etc. I början hände de kanske en eller två gånger per månad, men just idag har det hänt 3(!) gånger! Det lustiga är att idag har även webbläsaren raderat all historik av sig själv vid dessa avstängningar, hur fasen nu det hänger ihop för det har inte hänt förut.

Vad beror detta på? Någon som vet? Kan fasen inte lämna in den på reparation då jag är totalt beroende av den för både jobb och plugg. Men garantin är ju förstås kvar. Har väldigt dålig erfarenhet av att skicka iväg datorer på reparation då de bara skickar tillbaka den tre veckor senare och påstår att det inte är något fel på den, men sen fortsätter samma problem ändå.

_slipknot1_
2013-06-10, 22:54
Min relativt nya dator (köpte den förra hösten), en Asus A55A, har börjat stänga av sig själv plötsligt då och då. Helt oväntat och utan anledning, allt funkar annars, temperaturen är normal etc. I början hände de kanske en eller två gånger per månad, men just idag har det hänt 3(!) gånger! Det lustiga är att idag har även webbläsaren raderat all historik av sig själv vid dessa avstängningar, hur fasen nu det hänger ihop för det har inte hänt förut.

Vad beror detta på? Någon som vet? Kan fasen inte lämna in den på reparation då jag är totalt beroende av den för både jobb och plugg. Men garantin är ju förstås kvar. Har väldigt dålig erfarenhet av att skicka iväg datorer på reparation då de bara skickar tillbaka den tre veckor senare och påstår att det inte är något fel på den, men sen fortsätter samma problem ändå.

Får du blåskärm eller blir den bara svart och dör? Datorer kan stänga av sig för att skydda hårdvaran, så kanske är något som börjar bli allt mer defekt. Går ju iaf att testa minnet själv med memtest, finns att ladda ned. Vissa operativsystem har inbyggt minnestest. Du får inga felmeddelanden?

Le mobil

4623
2013-06-11, 07:49
Min relativt nya dator (köpte den förra hösten), en Asus A55A, har börjat stänga av sig själv plötsligt då och då. Helt oväntat och utan anledning, allt funkar annars, temperaturen är normal etc. I början hände de kanske en eller två gånger per månad, men just idag har det hänt 3(!) gånger! Det lustiga är att idag har även webbläsaren raderat all historik av sig själv vid dessa avstängningar, hur fasen nu det hänger ihop för det har inte hänt förut.

Vad beror detta på? Någon som vet? Kan fasen inte lämna in den på reparation då jag är totalt beroende av den för både jobb och plugg. Men garantin är ju förstås kvar. Har väldigt dålig erfarenhet av att skicka iväg datorer på reparation då de bara skickar tillbaka den tre veckor senare och påstår att det inte är något fel på den, men sen fortsätter samma problem ändå.

Det är en omöjlig fråga att svara på då det kan kan vara väldigt mycket som är fel. Kolla om det står något i systemloggarna.

Dessa olika saker har det varit problem med när mina datorer stängt av sig: Värme, trasig installation av operativsystem, trasiga minne, trasig CPU, trasigt moderkort, trasig disk, trasigt grafikkort, trasigt PSU. Någon trött kombination. Slarv med distanser.

Och det är i princip alla komponenter i en dator. ;)

Carolinew
2013-06-11, 22:10
Får du blåskärm eller blir den bara svart och dör? Datorer kan stänga av sig för att skydda hårdvaran, så kanske är något som börjar bli allt mer defekt. Går ju iaf att testa minnet själv med memtest, finns att ladda ned. Vissa operativsystem har inbyggt minnestest. Du får inga felmeddelanden?

Le mobil

Ingen blåskärm. Den stänger bara av sig själv på en halv sekund, pang, svart. När jag startar sen så säger den att datorn inte stängdes av korrekt yadayada och frågar om jag vill starta windows (7) normalt. Annars inga felmeddelanden alls.

Det är en omöjlig fråga att svara på då det kan kan vara väldigt mycket som är fel. Kolla om det står något i systemloggarna.

Dessa olika saker har det varit problem med när mina datorer stängt av sig: Värme, trasig installation av operativsystem, trasiga minne, trasig CPU, trasigt moderkort, trasig disk, trasigt grafikkort, trasigt PSU. Någon trött kombination. Slarv med distanser.

Och det är i princip alla komponenter i en dator. ;)

Jag kan absolut ingenting om sånt där... Hur tittar man i systemloggarna? Vet inte ens vad det är.

Vivaldi
2013-06-11, 22:23
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig" ;) ?

4623
2013-06-11, 22:26
Skriv eventvwr i run (windowsknapp+r). Sen kollar du under "Windows Logs" > "System". Leta efter fel där.

Du kan även stäna av automatisk omstart vid systemfel för att se om du får någon bsod:
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/automatic-restart-windows-7.htm

Yes
2013-06-11, 23:05
Vad finns det för bra "desktop replacement" idag? Det jag använder datorn till kräver främst mycket CPU och RAM - grafik får ses som en bonus. Smidig och billig dockningsstation är isåfall ett måste.

Kan väl nämnas att jag har en första generationens i7 på 3.4Ghz, 18GB RAM och GeForce 9800GTX+. Vill gärna ha något snabbare och det är ett stort plus om jag det är bärbart. Jag vet fortfarande inte om jag ska köpa det nu eller vänta tills nya generationens i7 kommer till bärbart.

_slipknot1_
2013-06-12, 02:46
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig" ;) ?

Mac e ghey säger datanördar.

Le mobil

PowPow
2013-06-12, 07:37
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig" ;) ?

Macbook air eller Macbook pro? Air uppdaterades ju nu precis till nya haswell-processorn och en batteritid på 12 timmar (13"). Macbook pron är inte uppdaterad på länge.

http://buyersguide.macrumors.com/

Vivaldi
2013-06-12, 23:30
Macbook air eller Macbook pro? Air uppdaterades ju nu precis till nya haswell-processorn och en batteritid på 12 timmar (13"). Macbook pron är inte uppdaterad på länge.

http://buyersguide.macrumors.com/

Syftade främst på Macbook Air, vet dock att jag skall plugga först nästa år och har en duglig stationär just nu så funderar på att lägga undan 12 papp och vänta till nästa sommar med inköp ...

Alvis
2013-06-12, 23:33
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig" ;) ?

Finns nog knappt någon riktig datornörd som skulle se en Mac öht som duglig.

sandstorm
2013-06-13, 01:05
Finns nog knappt någon riktig datornörd som skulle se en Mac öht som duglig.

Jag gillar inte att ge mig in i den eviga pajkastningen men det dar ar bara helt uppat vaggarna, och det tror jag du inser sjalv. Vad grundar du det pa?

Alvis
2013-06-13, 01:08
Jag gillar inte att ge mig in i den eviga pajkastningen men det dar ar bara helt uppat vaggarna, och det tror jag du inser sjalv. Vad grundar du det pa?

Faktumet att man kan fixa ihop en dator med samma prestanda fast MYCKET billigare.
Det är såklart inte den enda anledningen även om det är den största(beror på vad man ska använda den till) men bara den anledningen borde vara tillräckligt för många.
Jag grundar mitt tidigare påstående om datornördar på att jag känner/har träffat många datornördar, och inte en enda skulle rekommendera en mac, de flesta tycker rent ut att det är skit.

sandstorm
2013-06-13, 01:34
Faktumet att man kan fixa ihop en dator med samma prestanda fast MYCKET billigare.
Det är såklart inte den enda anledningen även om det är den största(beror på vad man ska använda den till) men bara den anledningen borde vara tillräckligt för många.
Jag grundar mitt tidigare påstående om datornördar på att jag känner/har träffat många datornördar, och inte en enda skulle rekommendera en mac, de flesta tycker rent ut att det är skit.

Alright. Jag haller med om att man kan mecka ihop en PC med likvarding prestanda billigare, men ren rakraft ar inte allt for manga. Det blir givetvis en smaksak. Pluggade pa ett av de mest "datornordiga" universiteten i varlden ett tag, och dar plockade Apple en marknadsandel pa minst 90% nar det gallde laptops bland programmerare och hackers. Om man likstaller "datornord" med "gamer" haller jag med, dar ar det PC all the way utan tvekan.

OnT: Har alltid agt PC, men har varit sugen pa en Mac ett bra tag. Avvaktar tills nasta variant av MBP kommer.

Alvis
2013-06-13, 01:39
Alright. Jag haller med om att man kan mecka ihop en PC med likvarding prestanda billigare, men ren rakraft ar inte allt for manga. Det blir givetvis en smaksak. Pluggade pa ett av de mest "datornordiga" universiteten i varlden ett tag, och dar plockade Apple en marknadsandel pa minst 90% nar det gallde laptops bland programmerare och hackers. Om man likstaller "datornord" med "gamer" haller jag med, dar ar det PC all the way utan tvekan.

OnT: Har alltid agt PC, men har varit sugen pa en Mac ett bra tag. Avvaktar tills nasta variant av MBP kommer.

Jo jag är själv spelnörd och känner därav många spelnördar så kan vara lite därför jag och många jag känner är emot Mac : p(samt att Apple är känt för att ha dyra produkter), Men Mac kan väl funka för en del, jag förstår dock inte varför man vill ha Mac istället för PC. Hittar fler anledningar att använda PC istället för Mac.
Så många som t.ex köper en iPhone for 6000 kr, men inte alls behöver den prestandan egentligen.. så skulle de kunna köpt en telefon för ca 2000 kr och fortfarande göra det de faktiskt använder telefonen till utan någon märkbar skillnad. Misstänker att liknande ofta sker med inköp av Mac istället för en billig laptop.

hahavaffan
2013-06-13, 07:07
Syftade främst på Macbook Air, vet dock att jag skall plugga först nästa år och har en duglig stationär just nu så funderar på att lägga undan 12 papp och vänta till nästa sommar med inköp ...Lägg undan! Du får antagligen mer för pengarna om du väntar tills du faktiskt behöver den. Kan varmt rekommendera MBA till studier.

Finns nog knappt någon riktig datornörd som skulle se en Mac öht som duglig.lol

PowPow
2013-06-13, 07:41
Syftade främst på Macbook Air, vet dock att jag skall plugga först nästa år och har en duglig stationär just nu så funderar på att lägga undan 12 papp och vänta till nästa sommar med inköp ...

Ja, har du ingen användning för den än, så kanske det är en idé att lägga undan pengarna och köpa den när du behöver den. Har kanske kommit någon uppdatering tills dess.

Men å andra sidan kan du köpa en air idag också. Den kommer hålla många år framöver för dig.

Olegh
2013-06-13, 09:22
De borde ha uppdaterat skärmen på MBA. Om man ska gnälla på något. Annars är det säkert en grym ultrabook med windows installerat.

PowPow
2013-06-13, 09:26
De borde ha uppdaterat skärmen på MBA. Om man ska gnälla på något. Annars är det säkert en grym ultrabook med windows installerat.

Retina-skärm på en air med 12 timmars batteritid. Will not happen, I think. Som jag skrev i mac-tråden: vill man ha en air fast med mer tröck och retina så är det en pro man bör köpa istället.

Olegh
2013-06-13, 09:38
Retina-skärm på en air med 12 timmars batteritid. Will not happen, I think. Som jag skrev i mac-tråden: vill man ha en air fast med mer tröck och retina så är det en pro man bör köpa istället.

Retina och retina.. Acer har ju t.ex kört 1920x1080 på sina S7-modeller i en generation redan. Det hade varit passande.

PowPow
2013-06-13, 10:01
Retina och retina.. Acer har ju t.ex kört 1920x1080 på sina S7-modeller i en generation redan. Det hade varit passande.

Japp, med en (iaf påstådd) batteritid på hälften av nya airen. Som apple marknadsför sin air så tror jag inte att det är en väg de kommer att gå. Inte än i alla fall. Framför allt inte när det finns en 13" pro som har blivit jäkligt liten också.

PowPow
2013-06-13, 10:14
Japp, med en (iaf påstådd) batteritid på hälften av nya airen. Som apple marknadsför sin air så tror jag inte att det är en väg de kommer att gå. Inte än i alla fall. Framför allt inte när det finns en 13" pro som har blivit jäkligt liten också.

Vilket i verkligheten visade sig vara strax över 4 timmar bara, enligt engadget..

Olegh
2013-06-13, 10:16
Fast det kan du ju inte skylla på enbart högre upplösning på skärmen, även om det är en faktor som spelar roll.

PowPow
2013-06-13, 12:00
Fast det kan du ju inte skylla på enbart högre upplösning på skärmen, även om det är en faktor som spelar roll.

Nej, såklart inte. Men med den prioritering de verkar lägga på airen så tror jag det kommer dröja innan de drar upp upplösningen nämnvärt.

Tror ni det hade gått att göra en air med samma prestanda (inte i siffror, utan i verkligheten - så prestandan hade irl behövt vara högre än nuvarande air om den ska driva en mer högupplöst skärm), som den nya airen, och fortfarande ha samma batteritid med en betydligt högre upplösning? Det är en fråga alltså, inte en dryg kommentar :d

Barstar
2013-06-14, 20:23
Jag har en laptop som stänger av sig efter en stund. Trodde det var fläkten som var igensatt av damm men den har jag nu gjort rent och det hjälpte inte alls.

Sparven från Minsk
2013-06-14, 20:53
Hur stor skillnad gör märke och kvalitet på routern för de apparater som är kopplade till dem? Har en Thompson från telia just nu som jag fick med bredbandet. Kan jag få ut mer kräm ur mitt bredband med en "bättre" router?

Olegh
2013-06-15, 15:54
Windows 7, när man vill flytta ett fönster på en skärm som är avstängd. Shift+högerklick på fönstret som man får fram genom att hålla pekaren över aktuellt program på aktivitetsfältet gör att man får fram alternativ som t.ex. Flytta, Ändra storlek, Maximera, Minimera osv. Jag klickar på "Flytta" och markören far iväg till den avstängda skärmen. Klickar igen, och drar. I princip alltid kammar jag noll och får alltså inte "tag i" (det icke-maximerade) fönstret. Varför?!

Kodax
2013-06-15, 17:54
Jag har en laptop som stänger av sig efter en stund. Trodde det var fläkten som var igensatt av damm men den har jag nu gjort rent och det hjälpte inte alls.

Blir den varm? Blåskärmar den och startar om eller stendör den?

mangemani
2013-06-16, 14:44
skumt problem har uppstått på min dator.
var ett oväder, åska men bara 1 blixt och efter den blixten så dog internet totalt.
både på den bärbara och den stationära(som har sladd till routern).
prövade att byta router då den kanske hade strykit med, vilket ej funkade på den stationära men på den bärbara funkade internet igen dagen efter.
på det stationära så är det bara ett kryss nere i hörnet och trycker jag på troubleshoot så står det att en nätverks kabel inte är ansluten eller är skadad, men sladden är ikopplad i både routern och i den stationära.
ringde till supportern som sa att det kanske var sladden som var trasig, så jag köpte en ny idag men problemet kvarstår.
på routern blinkar inte de lampor som de brukar och bak på min dator, där internet kabeln sitter, så brukar det också blinka lampor, vilket det ej gör.

så vad kan vara felet?
har kikat om det är nätverks "kortet" som sitter på moderkortet so är sönder, men enligt datorn min så funkar den precis som den ska.
så jag är helt tömd på lösningar.
please help

Morrris
2013-06-16, 15:56
Förmodligen nätverkskretsen.

mangemani
2013-06-16, 18:29
Förmodligen nätverkskretsen.

och för en okunnig, vart sitter den och vad betyder det?
är det något som sitter på själva nätverks kortet?
moderkortet har ett inbyggt nätverks kort, om nu det har pajat, blir jag då tvungen att byta ut hela moderkortet eller kan man ordna det på annat sätt?
läst lite om nätverks kort som man typ pluggar in i USB porten(trådlöst blir det då), kan det vara en lösning? ska iväg och inhandla något imorgon och hade ett sådant nätverks kort i tankarna, men kan man typ byta ut sladd uppkopplingen mot trådlöst bara så där eller blir det en massa krångel? är det bara att plugga in i datorn och sedan söka reda på routern och skriva in siffrorna på routern osv eller funkar det inte så?

är helt noob då det kommer till nätverk och uppkoppling

mrbambocha
2013-06-16, 18:48
moderkortet har ett inbyggt nätverks kort, om nu det har pajat, blir jag då tvungen att byta ut hela moderkortet eller kan man ordna det på annat sätt?

Om det nu är NV-kortet så kan du köpa ett nytt, antingen internt (PCI) eller extern (usb, ifall du inte vill öppna upp datorn). Eller så kan du ju också köpa ett trådlöst nätverkskort, även de finns som (PCI, internt) eller USB(extern inkloppling).

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=385&o=lokal_rank
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399&o=lokal_rank

mangemani
2013-06-16, 21:03
stort tack, då har jag iaf en liten koll på vad jag ska leta efter och fråga om då jag handlar imorgon.
visst borde de ha sådana kort i butiker som tex el giganten, mediamart osv?

Wrista
2013-06-17, 16:29
Jag har precis köpt en trådlös mus. Den är klar att användas stod det när jag pluggade in kontakten i USBn. Musen lyser men fungerar inte alls. Jag har provat på två datorer. Samma sak. Kan jag prova något mer eller ska jag lämna tillbaka den?

mangemani
2013-06-17, 17:39
Jag har precis köpt en trådlös mus. Den är klar att användas stod det när jag pluggade in kontakten i USBn. Musen lyser men fungerar inte alls. Jag har provat på två datorer. Samma sak. Kan jag prova något mer eller ska jag lämna tillbaka den?

har för mig att jag stötte på samma problem på den tiden då jag körde med trådlös mus.
lösningen var en knapp på själva "dosan" som du pluggar in i USB porten.
först tryckte jag på knappen på dosan och sedan den på musen, på så sätt hittade de varandra och allt funkade fint sen.
hoppas det är lösningen för dig med.

mangemani
2013-06-17, 22:01
har de nya CPUs kommit ut på marknaden än? var väl i juni de skulle komma? och nya moderkort? den nya generationen.
och hur var det med de nya grafik korten? kom de i december?

mangemani
2013-06-17, 23:03
synpunkter på denna tack:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177821-webhallen_config_d13-0207-i7-4770k-16gb-480gb_ssd__2tb-2x_gtx_780_sli-blu-ray-win8#overview

kanske det finns någon annan sida som har en bättre dator till samma pris(eller kanske nån 1000 lapp dyrare, max 25k)
då jag inte har så stor koll på vad allt är i komponent väg i datorn så undrar jag om något utav de där komponenterna är nått utav det nya som skulle komma? isf är den värd att köpa?

Barstar
2013-06-17, 23:10
Blir den varm? Blåskärmar den och startar om eller stendör den?

Stendöd, men händer bara ibland.

Tappat talk?

WHITEFOLKS
2013-06-17, 23:17
Min fina CRT verkar vara lite trött, någon som har tips på bra och prisvärda 120/144hz lcd? Prestanda viktigare än färger etc..

Donner
2013-06-17, 23:35
Har ett väldigt mysko problem. Försökt lösa det flera timmar nu men hittar ingen lösning. Har en toshiba laptop som jag precis formaterat. Dragit in alla drivrutiner i rätt ordning men av någon anledning vill inte grafikkortet fungera som det ska. I enhetshanterar hittar jag 2 grafikkort. Mitt gforce gt 330m och standard vga bildskärmskort.
Det verkar som att datorn vill köra på det inbyggda kortet på moderkortet och inget jag gör ändrar på det. Testat att avinstallera/inaktivera det.
Går ej att ha högre upplösning än 1024 x 768 och jag kan inte heller starta nvidias program som liggerp på datorn. Kommer upp att jag inte använder en skärm som är ansluten till en nvidia gpu-enhet.

Snart åker datorn ut genom rutan. Detta är sista utvägen. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Donner
2013-06-17, 23:46
Ha..efter lite pillande i bios löste det sig. Ingen aning vad jag gjorde men datorn får leva en dag till iaf.

mangemani
2013-06-18, 15:38
nu hann jag inte se riktigt vad det stod, men efter det att jag hade varit inne i bios och stängt av mitt trasiga nätverkskort, så stod det nått i stil med "intel chipset installed succesfully"(var mer i texten med).
någon som har någon pejling på vad som installerades utan att jag valde det?

mangemani
2013-06-21, 14:06
har lite internet problem igen.
internet fungerar utan problem, men man måste göra en tjurig start hela tiden.
då jag startar upp datorn så finns det ej någon uppkoppling, jag måste då gång på gång dra ur ström sladden ur routern, vänta minst 10 sek och sedan sätta tillbaka den.
ibland funkar det genom att göra så efter andra gången typ och ibland funkar det inte alls utan ibland så måste man troubleshoota problemet på datorn vilket först inte funkar efter de första gångerna, men efter ett tags väntan, så funkar det helt plötsligt.
detta händer alltså då jag stänger av datorn och låter den vara avstängd ett tag.
någon som har någon ide hur man löser detta?

_slipknot1_
2013-06-21, 14:13
har lite internet problem igen.
internet fungerar utan problem, men man måste göra en tjurig start hela tiden.
då jag startar upp datorn så finns det ej någon uppkoppling, jag måste då gång på gång dra ur ström sladden ur routern, vänta minst 10 sek och sedan sätta tillbaka den.
ibland funkar det genom att göra så efter andra gången typ och ibland funkar det inte alls utan ibland så måste man troubleshoota problemet på datorn vilket först inte funkar efter de första gångerna, men efter ett tags väntan, så funkar det helt plötsligt.
detta händer alltså då jag stänger av datorn och låter den vara avstängd ett tag.
någon som har någon ide hur man löser detta?

Telia?

mangemani
2013-06-21, 14:26
Bb

_slipknot1_
2013-06-21, 14:44
Bb

Kör du trådlöst? Hur många enheter är anslutna till routern?

mangemani
2013-06-21, 14:48
Kör du trådlöst? Hur många enheter är anslutna till routern?

har en bärbar, till den funkar internet klockrent.
men sen har jag min stationära som jag kör med tråd, det är den det krånglar med.
så 2 enheter samt tfn.

King Grub
2013-06-21, 15:05
synpunkter på denna tack:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177821-webhallen_config_d13-0207-i7-4770k-16gb-480gb_ssd__2tb-2x_gtx_780_sli-blu-ray-win8#overview

kanske det finns någon annan sida som har en bättre dator till samma pris(eller kanske nån 1000 lapp dyrare, max 25k)
då jag inte har så stor koll på vad allt är i komponent väg i datorn så undrar jag om något utav de där komponenterna är nått utav det nya som skulle komma? isf är den värd att köpa?

Allting är det senaste och bästa som går att köpa. Om den sedan är prisvärd och om du behöver dubbla 780 om du bara använder en skärm är en sak. Men absolut, har du mer pengar än du behöver så får du knappast något bättre i dag.

mangemani
2013-06-21, 15:12
Allting är det senaste och bästa som går att köpa. Om den sedan är prisvärd och om du behöver dubbla 780 om du bara använder en skärm är en sak. Men absolut, har du mer pengar än du behöver så får du knappast något bättre i dag.

jo, ang de där dubbla 780, jag har hört så där lite löst att ett titan ska vara bättre prestandamässigt än 2 780 i SLI.
vad säger du ang det?

_slipknot1_
2013-06-21, 15:16
har en bärbar, till den funkar internet klockrent.
men sen har jag min stationära som jag kör med tråd, det är den det krånglar med.
så 2 enheter samt tfn.

Kan vara något med nätverkskortet, uppdatera till senaste drivrutiner. Det finns inte ett inbyggt trådlöst på den stationära? Brukar ofta vara mer problem med det trådlösa.
Har haft liknande problem då berodde det på router/modem.
Le mobil

mangemani
2013-06-21, 15:29
Kan vara något med nätverkskortet, uppdatera till senaste drivrutiner. Det finns inte ett inbyggt trådlöst på den stationära? Brukar ofta vara mer problem med det trådlösa.
Har haft liknande problem då berodde det på router/modem.
Le mobil

då mitt nätverkskort på moderkortet pajade(som är avstängt i bios nu) så köpte jag ett nytt, för bara några dagar sen och drivrutinerna är uppdaterade.
nix, finns ej något trådlöst.

King Grub
2013-06-21, 15:37
jo, ang de där dubbla 780, jag har hört så där lite löst att ett titan ska vara bättre prestandamässigt än 2 780 i SLI.
vad säger du ang det?

Absolut inte. Om något är ett 780 lika bra eller bättre än ett Titan i spel. Många Titanägare som köpte sitt Titan för spel är besvikna i dag då dom spenderat massor av pengar, och så släpper NVIDIA ett kort strax därefter som presterar lika bra och är billigare. Flera skärmar och extrem upplösning, då kan Titan vara värt det även för spel, men annars inte.

http://www.fudzilla.com/home/item/31491-evga-gtx-780-superclocked-acx-reviewed/31491-evga-gtx-780-superclocked-acx-reviewed?start=5

Och två 780 i SLI blåser bort ett Titan fullständigt.

mangemani
2013-06-21, 15:49
och jag som var nära att be webhallen sätta i 1 titan istället;)
men då är jag nöjd och övertygad om att det där är datorn för mig då:)
ska bara köra spel, dock på 2560x1440 i upplösning, men det antar jag att den datorn klarar? edit: vilket jag nu såg att den gjorde i länken;)

King Grub
2013-06-21, 15:51
Ja, och med två 780 i SLI kommer fps att ligga över 60 även i dagens mest krävande spel som Crysis 3 med höga inställningar.

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_780_sli_review,21.html

mangemani
2013-06-21, 16:06
va nice:D

hat 1 fråga till ang den där config datorn, såg att win8 var installerat på den.
har bara hört crap om det.
vad finns det för bra/negativt att säga om win8?

shut teh face
2013-06-22, 21:00
Jo jag är själv spelnörd och känner därav många spelnördar så kan vara lite därför jag och många jag känner är emot Mac : p(samt att Apple är känt för att ha dyra produkter), Men Mac kan väl funka för en del, jag förstår dock inte varför man vill ha Mac istället för PC. Hittar fler anledningar att använda PC istället för Mac.
Så många som t.ex köper en iPhone for 6000 kr, men inte alls behöver den prestandan egentligen.. så skulle de kunna köpt en telefon för ca 2000 kr och fortfarande göra det de faktiskt använder telefonen till utan någon märkbar skillnad. Misstänker att liknande ofta sker med inköp av Mac istället för en billig laptop.
"Datanörd" och spelnörd är ju inte riktigt samma sak kanske. Ska man spela så ska man inte ha mac, så är det bara. Men jag tycker mac'n är riktigt bra att jobba med. Visst hade man lika gärna kunnat köra en annan slimmad laptop och köra valfritt linux men mac'n funkar rätt bra out of the box, hålla på mecka undviker man gärna på sin ws, det ska ändå göras någon annanstans...

Jockefoten
2013-06-22, 21:16
va nice:D

hat 1 fråga till ang den där config datorn, såg att win8 var installerat på den.
har bara hört crap om det.
vad finns det för bra/negativt att säga om win8?

Win 8 är designat som ett operativsystem för en smartphone/läsplatta. Extremt jobbigt att använda på datorn IMO.

tp_88
2013-06-22, 21:20
Win 8 är designat som ett operativsystem för en smartphone/läsplatta. Extremt jobbigt att använda på datorn IMO.
Jag använder W8 precis som jag använde W7, så det är inga problem. Heller ingen direkt vinst, förvisso.

agazza
2013-06-23, 11:57
8.1 kommer snart som är omdesignat

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

mangemani
2013-06-23, 14:54
noob fråga:
externa HDD som har något år på nacken, funkar de på windows8?
frågar pga att när jag kikar på externa HDD så står det att de funkar upp till windows7.

King Grub
2013-06-23, 14:58
Ja, det gör dom.

Dom kunde inte gärna skriva "Fungerar på Windows 8" i specifikationerna när Windows 8 inte fanns.

Wzup2u
2013-06-23, 18:42
8.1 kommer snart som är omdesignat

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

yes i wait for it så det mer klassiska kommer vid uppstart =)
har nu win 7 och ska uppgradera när 8.1 kommer

mangemani
2013-06-23, 18:42
haha, ja det är ju sant;)
trodde bara inte win 8 var så nytt;)

då jag har använt mig utav en kompis att installera det viktigaste på mina forna datorer så är jag lite lost på vad man bör installera det första man gör då man har startat upp datorn.
windows och komponenternas drivrutiner är redan installerade, så inga problem på den fronten, men utöver det, vad rekommenderas att man installerar?

slimjim10
2013-06-23, 22:56
haha, ja det är ju sant;)
trodde bara inte win 8 var så nytt;)

då jag har använt mig utav en kompis att installera det viktigaste på mina forna datorer så är jag lite lost på vad man bör installera det första man gör då man har startat upp datorn.
windows och komponenternas drivrutiner är redan installerade, så inga problem på den fronten, men utöver det, vad rekommenderas att man installerar?

Det är just drivrutiner som bör installeras först och ett antivirusprogram om man kör det. Annars är det väl inte så mycket som man behöver installera, men för mig är typ vlc, winrar, nåt nedladdningsprogram (vuze), spotify och lite sånt smått och gott som jag installerar direkt. Alltså programmen man vill ha.

Snobbe
2013-06-24, 00:07
Första man gör när man installerar en ny dator är att installera drivrutiner, sen går man in på ninite.com. Såklart inte alla program som man vill ha men en stor del av mina.

kaer
2013-06-24, 09:01
Jag har hamnat på mobilt bredband ifrån 3 precis. Verkar som det verkligen inte går att spela med, spelar dota 2 för tillfället.
Men ping verkar ligga runt 100, tptest ligger över 10Mb och det är bra fart när jag tankar filer.
Men som sagt, när jag spelar verkar det vara rätt ordentlig fördröjning, ibland fryslag. Hur kommer det sig?
Är det bara ge upp det mobila bredbandet?

4623
2013-06-24, 09:06
Jag har hamnat på mobilt bredband ifrån 3 precis. Verkar som det verkligen inte går att spela med, spelar dota 2 för tillfället.
Men ping verkar ligga runt 100, tptest ligger över 10Mb och det är bra fart när jag tankar filer.
Men som sagt, när jag spelar verkar det vara rätt ordentlig fördröjning, ibland fryslag. Hur kommer det sig?
Är det bara ge upp det mobila bredbandet?

Generellt så har mobilt bredband högre latens.

Här kan du läsa lite:
http://www.thinkbroadband.com/mobile-broadband/guides/beginners-guide-to-mobile-broadband.html

kaer
2013-06-24, 09:15
Generellt så har mobilt bredband högre latens.

Här kan du läsa lite:
http://www.thinkbroadband.com/mobile-broadband/guides/beginners-guide-to-mobile-broadband.html

Är inte ping och latency egentligen två mått på samma sak? Och jag har ping runt 100, vilket borde vara ok. Fast jag lämnar öppet för att det är 'spikes' med betydligt sämre.

4623
2013-06-24, 09:17
Är inte ping och latency egentligen två mått på samma sak? Och jag har ping runt 100, vilket borde vara ok. Fast jag lämnar öppet för att det är 'spikes' med betydligt sämre.

Jo det är samma sak.

Mental
2013-06-24, 09:54
Jag har hamnat på mobilt bredband ifrån 3 precis. Verkar som det verkligen inte går att spela med, spelar dota 2 för tillfället.
Men ping verkar ligga runt 100, tptest ligger över 10Mb och det är bra fart när jag tankar filer.
Men som sagt, när jag spelar verkar det vara rätt ordentlig fördröjning, ibland fryslag. Hur kommer det sig?
Är det bara ge upp det mobila bredbandet?

100 i latency är ganska högt, man vill gärna ligga i 20-40området när man spelar. Sedan undrar jag om du kan se paketförluster med någonstans?

mangemani
2013-06-24, 10:49
dator köpet blev avblåst i sista sekunden utav en kompis.
han tyckte det var onödigt att köpa ett helt nytt system då det jag har i burken min räcker ett tag till.
skulle avvakta och se hur rome 2 total war flöt på på min nuvarande dator och om det inte flöt på bra, så skulle han hjälpa mig att sätta in ett nytt grafik kort(gtx 780) och kanske en i7 CPU istället för min i5, sparar ett antal 1000 lappar och gör att datorn håller ett tag till framöver.

kaer
2013-06-24, 11:01
100 i latency är ganska högt, man vill gärna ligga i 20-40området när man spelar. Sedan undrar jag om du kan se paketförluster med någonstans?


Fast det är inte fps jag spelar, 100 (i ping) för ett rts (Dota 2) bör ändå vara acceptabelt.
Ingame står packetloss 0% men det behöver ju inte vara pålitligt direkt...
Ska köa igen och försöka hålla lite mer noggrannt öga på ping och packetloss.

Men kontentan är att mobilt bredband inte är ngn idé att försöka med?

Snobbe
2013-06-24, 11:55
Fast det är inte fps jag spelar, 100 (i ping) för ett rts (Dota 2) bör ändå vara acceptabelt.
Ingame står packetloss 0% men det behöver ju inte vara pålitligt direkt...
Ska köa igen och försöka hålla lite mer noggrannt öga på ping och packetloss.

Men kontentan är att mobilt bredband inte är ngn idé att försöka med?

Kör in en autoexec.cfg i config mappen o lägg in detta.

// Fitting Netgraph in the topbar for 1680x1050, 1920x1200 and 1920x1080. Play around with net_graphinsetbottom and net_graphinsetright to adjust it for other resolutions
net_graphinsetbottom "436" // Position from bottom edge. Put "55" for 1280x800 (Default 0)
net_graphinsetright "-80" // Position from right edge. Put "-100" for 1280x800 (Default 0)
net_graphproportionalfont "0" // Makes net_graph text smaller (Default 1)
net_graph "1" // Enables the Net_Graph (Default 0)

Finns en del andra tips här http://www.playdota.com/forums/showthread.php?t=672679 och på lite andra delar av forumen.

Då ser du packetloss, fps o ms hela tiden och med positionsgrejjerna så lägger den sig så du inte stör dig alls(kan vara så att net_graph 3 är snyggare än 1).

Angående 100ms i dota2 så ser jag inget problem i det. Jag ligger på 50-80 men kan spela på USE servrar på 150+ om det behövs. Visst känner man lite delay men inget man inte kan vänja sig vid.

mangemani
2013-06-24, 22:06
avvaktar med ny datorn tills jag verkligen känner att den datorn jag har nu inte pallar med nå mer.
men däremot så skulle jag vilja stoppa in ett nytt grafik kort i datorn om nu mitt nuvarande(radeon 6970) inte skulle orka med rome 2 total war(vilket jag tvivlar på då det går segt på höga inställningar/upplösningar i de senaste total war spelen).
gtx 680 var tydligen ett bra kort, men finns det något bättre för typ 5-7K? vad är bäst just nu enligt tester och ska det släppas något ännu bättre inom kort?

kan även passa på att fråga, hur mycket är spel beroende utav CPUn? håller en intel i5 2500K ett tag till?

mangemani
2013-06-24, 22:28
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176999-evga_geforce_gtx_780_3gb
det där ska tydligen vara ett bra kort om man går efter sidan king grub länkade till.
vad säger ni?
har även läst runt lite mera och insett att 2x gtx 680 SLI presterar mycket bra och kostar typ som 1 titan.
vilket utav dessa skulle ni ha slagit till på?

mangemani
2013-06-24, 22:46
många frågor nu;)
hört lite löst att nvidias grafik kort inte stödjer vissa skärmar.
jag har en Dell u2711.
funkar den skärmen?

MtotheM
2013-06-24, 23:58
många frågor nu;)
hört lite löst att nvidias grafik kort inte stödjer vissa skärmar.
jag har en Dell u2711.
funkar den skärmen?

Aldrig hört om att det ska vara problem att få ihop skärmar med nvidias kort. Är det samma kontakt så ska det funka, det är liksom hela grejen med en standard.

Stråhle
2013-06-25, 00:03
Vad har ni för erfarenheter av bärbara datorer? Jag ska börja plugga och vill ha en dator som kommer hålla. Dem jag fastnar för är mac eller lenovo med ssd hårddisk. Tankar kring detta?

Jag har själv taskiga erfarenheter av hp & acer.

kaer
2013-06-25, 07:37
Mjaha, mina nätverksproblem kan ha grundat sig i att flickvännen syncar dropbox...

Nordenator
2013-06-25, 07:53
Aldrig hört om att det ska vara problem att få ihop skärmar med nvidias kort. Är det samma kontakt så ska det funka, det är liksom hela grejen med en standard.

Samma här. Jag har haft många kort från Nvidia och har aldrig haft problem med att inte få skärmar att fungera. Däremot är jag lite ledsen för att jag bara kan ha två skärmar för närvarande, och lär byta kort rätt snart ^^

Juxta
2013-06-25, 08:41
många frågor nu;)
hört lite löst att nvidias grafik kort inte stödjer vissa skärmar.
jag har en Dell u2711.
funkar den skärmen?

Köpte inte du ny dator för bara något halvår sen? :D

Jarod
2013-06-25, 14:52
Vad är fel när den senaste windows updaten inte visas i fönstret. Det står att en update är vald men när jag klickar på detaljer så är den sidan tom.. Min gissning är att det är en nsa-update till för godtrogna användare.. :D

mangemani
2013-06-25, 15:32
Köpte inte du ny dator för bara något halvår sen? :D

nej fan heller;).
måste vara uppåt 2 år sedan nu, eller åtminstånde 1½.
SÅ desperat efter nya prylar är jag inte så att jag pungar ut en ännu större summa bara ett halvår efter senaste köpet;)

dauit
2013-06-25, 15:38
Har nu installerat Windows 7 på min nya SSD, den är dock fortfarande kvar på min HDD. Kan jag radera Windows 7 från den?

Jockefoten
2013-06-25, 15:43
Har nu installerat Windows 7 på min nya SSD, den är dock fortfarande kvar på min HDD. Kan jag radera Windows 7 från den?

Högerklicka på din gamla HDD och klicka på formatera.

dauit
2013-06-25, 15:50
Högerklicka på din gamla HDD och klicka på formatera.

Fast då raderas allting ju, finns fortfarande en hel del jag vill ha kvar. Väldigt många familjebilder som går förlorade

Knaz
2013-06-27, 16:06
Nu är det så att min farsa ska köpa ny dator och eftersom han har noll koll bad han mig kolla runt lite, även fast jag inte har full koll. Så jag tänkte höra om någon här har tips på någon dator för max runt 5000. Det han ska ha datorn till är att surfa och redigera några bilder, datorn ska även ha brännare. Så grafikkortet bör inte vara det sämsta men behöver inte heller vara det bästa. Hårddisken får gärna vara stor också.

Så någon som något tips?

Sen undrar jag även hur man vet om de är brännare på datorerna? :) Är de det om de står t.ex. DVD-RW, där RW visar att de är brännare?

Tacksam för hjälp!

King Grub
2013-06-27, 16:15
RW står för Read Write, där Write betyder att man kan bränna formatet (DVD i ditt exempel).

Knaz
2013-06-27, 16:16
RW står för Read Write, där Write betyder att man kan bränna formatet (DVD i ditt exempel).

Tackar :)

Vadrigar
2013-06-28, 13:48
Söker en ny skärm och kan ingenting i området. Minst 120hz och 24'' och får gärna kosta mindre än 3000. Skulle vara bra om bilden var minst lika bra som skärmen jag haft några år nu också, Benq G2420HDBL. Några tips?

mangemani
2013-06-28, 17:54
då var system kraven för mitt efterlängtade spel ute, visst borde datorn min klara av spelet på 2560x1440 i upplösning och allt(eller det mesta) på max och ligga på någorlunda bra FPS?

har just nu:
i5 2500K(klockad till 4.0)
radeon HD 6970(ska, då det kommer i lager igen, köpa ett EVGA GTX 780 kort)
8gig ram

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130628/klarar-din-dator-total-war-rome-ii

Olegh
2013-06-28, 17:58
Den processorn lär inte flaska på långa vägar, så med ett nytt grafikkort är du safe.

Mental
2013-06-28, 18:02
Mange, borde inte vara några problem, har du en SSD? Minskar ju laddningstider och annat rätt ordentligt

mangemani
2013-06-28, 18:03
Den processorn lär inte flaska på långa vägar, så med ett nytt grafikkort är du safe.

det var processorn jag var lite orolig över, enligt det jag läst ska det nya grafik kortet klara spelet galant, men var lite orolig att jag var tvungen att uppgradera processorn med, då måste ju moderkortet och allt bytas ut, för att köpa en i7 låter inte så lockande då den 4:e generationen finns ute.

mangemani
2013-06-28, 18:06
Mange, borde inte vara några problem, har du en SSD? Minskar ju laddningstider och annat rätt ordentligt

jepp, har SSD, men bara en 64gig.
skulle vilja ha spelet på SSDn som du säger, men har lite för mycket "skit" saker på den=/

z_bumbi
2013-06-28, 18:11
Efterlysning:
*Bärbar dator
*15 eller 17"
*Tyst
*Runt 5000-6000 kr

En låg ljudnivå är det viktigaste då personen som ska ha den är ljudkänslig och inte kräver någon prestanda eller stora hårddiskar.

Scratch89
2013-06-29, 18:04
NZBsRus, ligger den nere eller? Jag kommer inte in.

r3mpuh
2013-06-29, 18:09
NZBsRus, ligger den nere eller? Jag kommer inte in.Stämmer bra det, Scratch89.
Så har då NZBsRus stängt ner.

http://torrentfreak.com/hollywoods-fact-forces-shutdown-of-nzbsrus-130627/

Tur att thepiratebay.sx är osänkbar. :)

Scratch89
2013-06-29, 18:10
Men men men... Vad ska man då ha sin Usenet till? Ska man då alltså säga upp sin prenumeration? Återgå till torrents igen? Vad händer.

storPines
2013-06-29, 19:14
nzbsrus.com borta?

mangemani
2013-06-30, 20:59
webhallen vet inte, på komplett står det ett datum som inte är säkert, inet är det tomt på samt en rad andra ställen.
någon som råkar sitta på någon info om när EVGA gtx 780 ACX finns i lager igen?

mangemani
2013-06-30, 21:11
btw, jag la märke till en liten detalj i mitt sökande på kortet, det krävs en 6 pin och en 8 pin ström uttag för att kortet ska kunna funka.
då det nämns rätt så ofta så måste det vara något speciellt med detta.
jag sitter på en 800w nätagg, finns det tillräckligt med pins på ett sådant?

Nordenator
2013-06-30, 21:16
btw, jag la märke till en liten detalj i mitt sökande på kortet, det krävs en 6 pin och en 8 pin ström uttag för att kortet ska kunna funka.
då det nämns rätt så ofta så måste det vara något speciellt med detta.
jag sitter på en 800w nätagg, finns det tillräckligt med pins på ett sådant?

600w ska vara nog för 770/780 så gott som jag läst, så du ligger i lä.

mangemani
2013-06-30, 21:20
tack

hittade lite mer info som gjorde mig osäker på om kortet kommer passa:
"PCI Express-compliant motherboard with one dual-width x16 graphics slot"
detta står att det krävs.
detta står att mitt moderkort har:
"2 x PCIe 2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *1
2 x PCIe 2.0 x1
2 x PCI"

kört?

Jockefoten
2013-06-30, 21:28
Det passar. Kollar bara så kortet inte är för stort för chassit.

mangemani
2013-06-30, 21:40
Det passar. Kollar bara så kortet inte är för stort för chassit.

ska, vad jag nu läst, inte vara något problem, kortet jag har i nu har en längd på 29 cm, gfx 780 har en längd på 27 cm.

sen en sista fråga, vad är skillnaden på PCIe 2.0 och 3.0?
såg att gtx 780 är ett PCIe 3.0 kort och mitt moderkort har 2.0 PCIe, blir det någon skillnad på prestandan?

PowPow
2013-07-01, 07:17
Morsan behöver ny dator. 13-15", PC. Inga större krav. Gör sånt som mammor gör med datorer: surfar, kollar mail, betalar räkningar, spotify.

Några prisvärda tips?

Sparven från Minsk
2013-07-01, 08:49
Morsan behöver ny dator. 13-15", PC. Inga större krav. Gör sånt som mammor gör med datorer: surfar, kollar mail, betalar räkningar, spotify.

Några prisvärda tips?

En chromebook?
Billig, allt uppdaterar sig själv, inget som kan gå fel, inga virus, perfekt för surf, mail, betala räningar, spotify i webläsare. Liten, enkel, smidig, bra batteritid och under 3000 kr.

PowPow
2013-07-01, 08:52
En chromebook?
Billig, allt uppdaterar sig själv, inget som kan gå fel, inga virus, perfekt för surf, mail, betala räningar, spotify i webläsare. Liten, enkel, smidig, bra batteritid och under 3000 kr.

Funderade faktiskt på den tidigare. Men sen vet jag, att allt annat än windows7 (i värtsta fall 8) kommer innebära en jäkla massa nedlagda utbildningstimmar från min sida :D

Edit: Dessutom bara småskärmar på de billigare modellerna väl?

Sparven från Minsk
2013-07-01, 09:05
Funderade faktiskt på den tidigare. Men sen vet jag, att allt annat än windows7 (i värtsta fall 8) kommer innebära en jäkla massa nedlagda utbildningstimmar från min sida :D

Edit: Dessutom bara småskärmar på de billigare modellerna väl?

Allt sköts ju från webläsaren, kan inte bli enklare än så, chrome is the shit! Synkar bokmärken och allt annat om du har ett google konto på annan dator.
Min från samsung har 10-11 tum tror jag det är. Räcker gott för slösurf och liknande.
Sen att den är knäpptyst är ingen nackdel direkt :D

PowPow
2013-07-01, 09:17
Allt sköts ju från webläsaren, kan inte bli enklare än så, chrome is the shit! Synkar bokmärken och allt annat om du har ett google konto på annan dator.
Min från samsung har 10-11 tum tror jag det är. Räcker gott för slösurf och liknande.
Sen att den är knäpptyst är ingen nackdel direkt :D

Fast 10-11 tum kommer inte räcka till morsan. Med hennes föredragna textstorlek kommer knappt menyraden i chrome på plats på skärmen :D

Är inte alla laptops knäpptysta nu för tiden (när man inte pressar dem)?

mangemani
2013-07-01, 09:49
vad yr man blir då det gäller dessa datorkomponenter.
hade ju mina ögon på EVGA gtx 780 ACX då den gjorde väldigt bra ifrån sig på den där sidan king grub länkade http://www.fudzilla.com/home/item/31491-evga-gtx-780-superclocked-acx-reviewed/31491-evga-gtx-780-superclocked-acx-reviewed?start=5

men så säger en utav mina datorkunniga kompisar att jag ska köpa ett MSI gtx 780(ett orört kort) då fläkten(enligt honom) inte ska låta så värst bra på EVGA.
så jag vet inte.

är det svårt att klocka upp ett vanligt 780 kort?

mangemani
2013-07-01, 11:59
nog för att kompisen min brukar veta vad han pratar om och att jag har tagit hans råd vid varje dator köp, men den här gången tror jag nog att jag går på mitt val, hittade en sida som summerade ljud nivåerna för olika kort och det jag var intresserad utav låg typ på snäppet högre än quiet nivå.

så jag gjorde nyss beställningen tillsammans med 2 burkar tryckluft(dags att göra rent) en ny DVD spelare då min är helt bäng och kablar.
6700 var priset, inte så farligt.

King Grub
2013-07-01, 12:39
vad yr man blir då det gäller dessa datorkomponenter.
hade ju mina ögon på EVGA gtx 780 ACX då den gjorde väldigt bra ifrån sig på den där sidan king grub länkade http://www.fudzilla.com/home/item/31491-evga-gtx-780-superclocked-acx-reviewed/31491-evga-gtx-780-superclocked-acx-reviewed?start=5

men så säger en utav mina datorkunniga kompisar att jag ska köpa ett MSI gtx 780(ett orört kort) då fläkten(enligt honom) inte ska låta så värst bra på EVGA.
så jag vet inte.

är det svårt att klocka upp ett vanligt 780 kort?

Jag har ett EVGA 780 ACX och det är tyst.

Det är inte alls svårt att klocka ett vanligt 780-kort. Det gör man enkelt med program som MSI Afterburner eller EVGA Precision X. Men du kan inte klocka ett vanligt kort i närheten lika bra som ett med en bra tredjepartskylare (som ACX-kylaren). Höjer du volten på ett vanligt kort stiger temperaturen och kortet throttlar ner sig.

Skall du köra 2 kort i SLI bör du dock välja vanliga stock-kort, då dessa blåser ut luften ur lådan där bak, vilket inte tredjepartskylare gör, utan dessa gör att det blir varmare om man har fler än ett.

mangemani
2013-07-01, 13:08
Jag har ett EVGA 780 ACX och det är tyst.

Det är inte alls svårt att klocka ett vanligt 780-kort. Det gör man enkelt med program som MSI Afterburner eller EVGA Precision X. Men du kan inte klocka ett vanligt kort i närheten lika bra som ett med en bra tredjepartskylare (som ACX-kylaren). Höjer du volten på ett vanligt kort stiger temperaturen och kortet throttlar ner sig.

Skall du köra 2 kort i SLI bör du dock välja vanliga stock-kort, då dessa blåser ut luften ur lådan där bak, vilket inte tredjepartskylare gör, utan dessa gör att det blir varmare om man har fler än ett.

:bow:
exakt den infon jag ville ha för att lugna mina nerver lite.
SLI blir det inte på tal om inom den närmsta tiden.

är du nöjd med ditt 780? inge krångel och presterar bra?

King Grub
2013-07-01, 13:20
Inga som helst problem, det presterar lika bra eller bättre än alla testresultat man kan hitta, är svalt (29 grader i idle, max 69 grader i 100% load efter flera timmar Crysis 3 / Metro Last Light), och hörs inte alls.

mangemani
2013-07-01, 13:34
Inga som helst problem, det presterar lika bra eller bättre än alla testresultat man kan hitta, är svalt (29 grader i idle, max 69 grader i 100% load efter flera timmar Crysis 3 / Metro Last Light), och hörs inte alls.

låter ju nästan för bra för att vara sant;)

komplett har fått ett datum bekräftat nu iaf, den 5:e får de in 18 st till i lager, håller tummarna på att jag blir en utav de lyckliga som får ett exemplar då jag förmodar att förhandsbokningarna är många.

Knaz
2013-07-01, 14:17
Nu är det så att min farsa ska köpa ny dator och eftersom han har noll koll bad han mig kolla runt lite, även fast jag inte har full koll. Så jag tänkte höra om någon här har tips på någon dator för max runt 5000. Det han ska ha datorn till är att surfa och redigera några bilder, datorn ska även ha brännare. Så grafikkortet bör inte vara det sämsta men behöver inte heller vara det bästa. Hårddisken får gärna vara stor också.

Så någon som något tips?

Sen undrar jag även hur man vet om de är brännare på datorerna? :) Är de det om de står t.ex. DVD-RW, där RW visar att de är brännare?

Tacksam för hjälp!

Bump

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mangemani
2013-07-01, 14:29
Bump

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

finns ju en del att välja på, men denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158680-hp_pavilion_p6-2245eo-a8-3820_25ghz-8gb-2tb_hdd-gt_630_2gb-dvdrw-win_7_hp

sen det där med brännare, ja, det är en brännare.
"RW" står för re-write vilket betyder att om du har specifika CD skivor, så kan du om du vill först bränna filer på CD skivan och sedan ta bort och bränna dit nya.
dock om det ska brännas blue-ray skivor så krävs det en blue-ray brännare.
men vanliga CD skivor och DVD skivor kan den bränna.

mangemani
2013-07-03, 16:12
börjar bli skapligt le på mitt nätverk nu, speciellt då allt man testar inte verkar funka.
det verkar funka lite random, vissa dagar funkar det klockrent då man sätter igång datorn och vissa dagar så är det ett utropstecken över nätverksikonen och det spelar då ingen roll vad man gör, det avgör tydligen själv då det vill funka igen, igår tex, försökte allt man kan göra, dra ur strömmen till routern, vänta, stoppa tillbaka(massvis med gånger), starta om datorn, pröva byta router, troubleshoota och mer, men inget funkade, höll på i typ 5 timmar igår utan resultat och när jag hade gett upp hoppet så funkade det helt plötsligt och då gjorde jag ingenting.

de gånger det är fel och man troubleshootar så står det "local area connection2 dosent have a valid IP configuration", sökte på google och det visade sig att det var ett vanligt fel och likt mig så spelade det ingen roll vad de gjorde, det funkade då det funkade.

detta är ett återkommande problem, stänger jag tex av datorn imorgon medans jag är på jobbet och slår på den då jag kommer hem, så är nog problemet tillbaka eller om jag har tur så funkar det direkt.

vad kan man göra?
den tjatar om att datorn inte har ett godkänt IP för att sedan ha ett godkänt då det helt plötsligt funkar.
vart kan felet ligga?

forslund
2013-07-03, 16:58
Har du provat med en annan dator/enhet för att se om det är Internetanslutningen det är fel på eller din dator? Bytt kabel du använder?

Wzup2u
2013-07-03, 18:33
en dum fråga bara... om man köper en surfplatta utan 3g, går det inte koppla upp sig då, med tanke på om man har en usb sticka med mobilt bredband, fungerar inte den som modem då eller vad är 3g funktionen på surfplattan för något...
jaja anyway tacksam f svar då jag inte orkar googla massa.

Wzup2u
2013-07-03, 18:38
börjar bli skapligt le på mitt nätverk nu, speciellt då allt man testar inte verkar funka.
det verkar funka lite random, vissa dagar funkar det klockrent då man sätter igång datorn och vissa dagar så är det ett utropstecken över nätverksikonen och det spelar då ingen roll vad man gör, det avgör tydligen själv då det vill funka igen, igår tex, försökte allt man kan göra, dra ur strömmen till routern, vänta, stoppa tillbaka(massvis med gånger), starta om datorn, pröva byta router, troubleshoota och mer, men inget funkade, höll på i typ 5 timmar igår utan resultat och när jag hade gett upp hoppet så funkade det helt plötsligt och då gjorde jag ingenting.

de gånger det är fel och man troubleshootar så står det "local area connection2 dosent have a valid IP configuration", sökte på google och det visade sig att det var ett vanligt fel och likt mig så spelade det ingen roll vad de gjorde, det funkade då det funkade.

detta är ett återkommande problem, stänger jag tex av datorn imorgon medans jag är på jobbet och slår på den då jag kommer hem, så är nog problemet tillbaka eller om jag har tur så funkar det direkt.

vad kan man göra?
den tjatar om att datorn inte har ett godkänt IP för att sedan ha ett godkänt då det helt plötsligt funkar.
vart kan felet ligga?

jag har lösningen till 100%
har samma haha du får avaktivera nätverkskortet sen aktiver det lika fort igen så kickar det igång.
antar du har ett realtec pci nätverkskort...rena rama skiten ska byta ut mitt.

men iaf nätverks och delningscenter - ändra inställningar för nätverkskort-högerklicka på lokalt nätverk, inaktivera, sen högerklicka igen och aktivera..2 sekunder allt funkar.

mangemani
2013-07-04, 16:23
Har du provat med en annan dator/enhet för att se om det är Internetanslutningen det är fel på eller din dator? Bytt kabel du använder?

jepp, prövat med annan dator(bärbar), funkar på den, även trådlös uppkoppling. jepp, försökt med 3 kablar, samma problem.
kan vara fel på min dator, men kan inte komma på vad då det funkar vissa dagar och vissa så tar det längre tid att få igång det.

jag har lösningen till 100%
har samma haha du får avaktivera nätverkskortet sen aktiver det lika fort igen så kickar det igång.
antar du har ett realtec pci nätverkskort...rena rama skiten ska byta ut mitt.

men iaf nätverks och delningscenter - ändra inställningar för nätverkskort-högerklicka på lokalt nätverk, inaktivera, sen högerklicka igen och aktivera..2 sekunder allt funkar.

nix, jag har ett USB nätverkskort, då jag köpte det(för typ 3 veckor sedan) så var det en nyhet på marknaden.
har faktiskt prövat det, avaktiverat och aktiverat, dock inte så snabbt som du skriver.
nu funkar det klockrent, men nästa gång det händer, så ska jag pröva det, tror inte det funkar, men väl värt att pröva då valen på lösningar lyser med sin frånvaro just nu.

mangemani
2013-07-04, 17:49
öppnade försändelsen med mitt grafikkort nyss, yikes, vilken jäkla best!
börjar fan bli orolig om mitt chassi är stort nog på längden för detta kort.
men det står ju att längden på kortet är 27 cm och längden på mitt gamla är 29 cm, så det borde väl vara lugnt.
kikade in i datorn min och såg att det kortet nätt och jämt fick plats och kom då ihåg hur den som satte in det kortet i datorn min svor åt det hela då det var så stort.
tur att man har en kunnig som ska pilla dit det, för jag hade haft sönder det direkt känns det som.

kalle_banan
2013-07-04, 18:01
Det verkar skralt med passivt kylda grafikkort som har lite extra kräm i sig? Har ni några tips på grafikkort som knappt hörs och som kostar ~1500kr?

Wzup2u
2013-07-05, 08:17
Det verkar skralt med passivt kylda grafikkort som har lite extra kräm i sig? Har ni några tips på grafikkort som knappt hörs och som kostar ~1500kr?

jag som byggt mycket datorer förr.
skuylle rekomendera geforce i vilket fall.

mangemani
2013-07-06, 09:13
idag får man sitt nya EVGA gtx 780 sc acx installerat, fan vad jag längtar tills den besten är igång inne i datorn min:).
men det lär väl bli en massa krångel och en massa "rätta till" innan allt flyter på bra utan BS och annat.
men först ska den sättas dit, kan bli intressant då jag är lite skeptisk till platsen i datorn, men han som hjälper mig är en mästare på att trolla sig förbi problem:P

Jockefoten
2013-07-06, 09:27
idag får man sitt nya EVGA gtx 780 sc acx installerat, fan vad jag längtar tills den besten är igång inne i datorn min:).
men det lär väl bli en massa krångel och en massa "rätta till" innan allt flyter på bra utan BS och annat.
men först ska den sättas dit, kan bli intressant då jag är lite skeptisk till platsen i datorn, men han som hjälper mig är en mästare på att trolla sig förbi problem:P

Lycka till! Det kommer gå bra ska du se.

mangemani
2013-07-06, 12:21
kortet installerat, datorn helt rengjord, ny DVD brännare och allt gick smidigt och bra.
körde benchmark i den högsta upplösning som skärmen klarar av(2560x1440) och allt på extreme, högsta FPS 120 FPS och lägsta 40 FPS, så im a happy panda:D.
ska dra igenom de tyngsta spelen jag har på datorn just nu.

bara det inte kärvar sig nu med en massa BS och skit.

mangemani
2013-07-06, 12:57
alltså seriöst, crysis 3 med allt på max inklusive upplösningen....smärtfritt*drool**drool*

Knaz
2013-07-09, 18:10
Nu är det så att min farsa ska köpa ny dator och eftersom han har noll koll bad han mig kolla runt lite, även fast jag inte har full koll. Så jag tänkte höra om någon här har tips på någon dator för max runt 5000. Det han ska ha datorn till är att surfa och redigera några bilder, datorn ska även ha brännare. Så grafikkortet bör inte vara det sämsta men behöver inte heller vara det bästa. Hårddisken får gärna vara stor också.

Så någon som något tips?

Sen undrar jag även hur man vet om de är brännare på datorerna? :) Är de det om de står t.ex. DVD-RW, där RW visar att de är brännare?

Tacksam för hjälp!

finns ju en del att välja på, men denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158680-hp_pavilion_p6-2245eo-a8-3820_25ghz-8gb-2tb_hdd-gt_630_2gb-dvdrw-win_7_hp

Någon mer som har något förslag?

Wzup2u
2013-07-09, 18:33
Någon mer som har något förslag?

ren princip är brännare standard i cd.romen tror knappt det finns utan.

satsa iaf på dedikerat graffe kort och inte indikerat.

sen skulle jag valt mellan sony vaio eller fujitsu siemens.

cdon.se brukar ha mkt schyssta priser på datorer.
sen har du ju inet, komplett, dustinhome m.m

King Grub
2013-07-09, 19:13
alltså seriöst, crysis 3 med allt på max inklusive upplösningen....smärtfritt*drool**drool*

Det klarar iofs inte ett ensamt GTX 780 i världen. FPS droppar ner mot eller under 30 särskilt på tidiga banor.

Sheogorath
2013-07-09, 21:32
Min media extender identifierar sig själv och hemdatorn i hemnätverket men delade mappar i datorn syns inte. Det står att mappen är tom när jag går in i datorn via media extendern. Vad kan vara fel? Jag har prövat att ta bort och dela mappen igen utan resultat.

mangemani
2013-07-09, 21:34
Det klarar iofs inte ett ensamt GTX 780 i världen. FPS droppar ner mot eller under 30 särskilt på tidiga banor.

jaha, jaja, det må hända:) men jag tycker det flyter på bra iaf, jämfört med mitt gamla grafikkort;)

Spiffy
2013-07-10, 14:31
Har fått problem med adobe reader.
Försökte uppdatera. Laddar ner filen och kör igång. Allt verkar fungera precis som det ska. Installationen avslutas med en fin grön bock att allt är ok, det kommer fram en websida som säger att jag kör senaste versionen.
Stänger websidan och det finns ingen uppdaterad adobe reader.
Jaha tänker jag och avinstallerar adobe reader helt i kontrollpanelen för att göra en helt ny installation.
Laddar ner och installerar med samma resultat. Den säger att allt är installerat och klart, men någon adobe reader finns inte installerat *gah!*

What to do?

Frantic
2013-07-10, 18:09
Min musplatta på laptopen slutade att fungera igår. Jag har startat om datorn flera gånger men det hjälpte inte. Vad kan vara fel?

Wzup2u
2013-07-10, 18:13
Har fått problem med adobe reader.
Försökte uppdatera. Laddar ner filen och kör igång. Allt verkar fungera precis som det ska. Installationen avslutas med en fin grön bock att allt är ok, det kommer fram en websida som säger att jag kör senaste versionen.
Stänger websidan och det finns ingen uppdaterad adobe reader.
Jaha tänker jag och avinstallerar adobe reader helt i kontrollpanelen för att göra en helt ny installation.
Laddar ner och installerar med samma resultat. Den säger att allt är installerat och klart, men någon adobe reader finns inte installerat *gah!*

What to do?

antar du laddar från sidan, testa fixa hela adobe read.exe filen till datan och installera därifrån brukar hjälpa =)

Frantic
2013-07-10, 18:27
Min musplatta på laptopen slutade att fungera igår. Jag har startat om datorn flera gånger men det hjälpte inte. Vad kan vara fel?

Ahaha men vafan.. Jag hade bara kommit åt en knapp.

Spiffy
2013-07-11, 08:53
antar du laddar från sidan, testa fixa hela adobe read.exe filen till datan och installera därifrån brukar hjälpa =)

Det löste problemet. Tack så mycket!

Captainwide
2013-07-12, 14:37
Min C hårddisk är nu helt överfull och det verkar som att det inte går att rensa någonting därifrån. Så jag undrar nu om vad ni skulle rekommendera för hårddisk som jag kan byta ut med? Budgeten är rätt stram men får min lön snart så 1000 - 3000 kr kan jag lägga som mest.

Olegh
2013-07-12, 14:40
Min C hårddisk är nu helt överfull och det verkar som att det inte går att rensa någonting därifrån. Så jag undrar nu om vad ni skulle rekommendera för hårddisk som jag kan byta ut med? Budgeten är rätt stram men får min lön snart så 1000 - 3000 kr kan jag lägga som mest.

Laptop eller stationär? Hur stor är den du har nu? Mekanisk eller SSD?

Captainwide
2013-07-12, 14:49
Stationär. 45 GB. Om du menar den jag har nu, mekanisk, tror jag. XD

Olegh
2013-07-12, 16:44
Stationär. 45 GB. Om du menar den jag har nu, mekanisk, tror jag. XD

Oj! Det var inte stort. Det låter ju onekligen som att det inte är en fysisk disk, utan bara en logisk partition. Om det är så borde du ha minst en disk till inne i Windows.

Förutsatt att det är så och det finns plats på den skulle jag verkligen kika på en SSD att ha som systemdisk. Den här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441706) verkar vettig. Har du klarat dig hyffsat på 45 GB så kanske rent av 120 GB räcker till (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688).

Sheogorath
2013-07-12, 17:51
När jag kopierar filer från dator till hårddisk på media reciever via WiFi överför jag i 600-900 BYTES per sekund. Att kopiera 50 GB uppskattade Windows till cirka 1 års överföring.

Vad kan man göra åt detta?

Sheogorath
2013-07-12, 17:57
Testar TeraCopy nu. Med den kommer jag upp i knappt 800 kb/s, uppskattningsvis 20 timmar för att föra över drygt 50 gb. Fortfarande helt oacceptabelt förstås.

Sheogorath
2013-07-13, 00:03
Verkar vara en generell begränsning i Windows 7 som är omöjlig att komma runt.

Nästa grej: efterlyser en stabil torrent-client där man kan återuppta nerladdningen även om programmet förlorar kontakten med nerladdningsplatsen (d.v.s. en client som är stabil för nerladdning till trådlös nätverkshårddisk). I BitTorrent har man två alternativ: tvinga återkoll som tar ungefär lika lång tid som att börja ladda ner filen från början, eller just ladda ner filen från början.

Wzup2u
2013-07-13, 05:26
ahaha men vafan.. Jag hade bara kommit åt en knapp.

fn+f1 ? =)

Captainwide
2013-07-13, 09:05
Oj! Det var inte stort. Det låter ju onekligen som att det inte är en fysisk disk, utan bara en logisk partition. Om det är så borde du ha minst en disk till inne i Windows.

Förutsatt att det är så och det finns plats på den skulle jag verkligen kika på en SSD att ha som systemdisk. Den här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441706) verkar vettig. Har du klarat dig hyffsat på 45 GB så kanske rent av 120 GB räcker till (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688).

Tyvärr är det ingen partition, försökte en gång att utöka den men det gick inte då den redan hade nått sin fulla storlek.

Det får bli 250 GB disken.. Tar all plats jag kan få nu och dessa 250 GB ska datorn fan inte få äta upp! *grr*

Olegh
2013-07-13, 09:27
Tyvärr är det ingen partition, försökte en gång att utöka den men det gick inte då den redan hade nått sin fulla storlek.

Det får bli 250 GB disken.. Tar all plats jag kan få nu och dessa 250 GB ska datorn fan inte få äta upp! *grr*

Så pass. Men är det en gammal dator då? Kolla gärna för säkerhetsskull att du kan koppla in en hårddisk med såna här anslutningar:

http://i.imgur.com/UExkP4X.jpg

Jockefoten
2013-07-13, 09:48
Om disken är på 45 GB så borde datorn vara över 10 år gammal. Tvivlar på att han har SATA-uttag.

Olegh
2013-07-13, 10:04
Verkar vara en generell begränsning i Windows 7 som är omöjlig att komma runt.

Nästa grej: efterlyser en stabil torrent-client där man kan återuppta nerladdningen även om programmet förlorar kontakten med nerladdningsplatsen (d.v.s. en client som är stabil för nerladdning till trådlös nätverkshårddisk). I BitTorrent har man två alternativ: tvinga återkoll som tar ungefär lika lång tid som att börja ladda ner filen från början, eller just ladda ner filen från början.

Jäkla skumt där med överföringshastigheten. Kopierar man väldigt små filer så tappar man förvisso mycket hastighet, men ändå.

Troligtvis är det samma grej som spökar med återkollen för med en intern disk går det snabbt. Är det hyffsat nya grejer, nätverksdisken (kabinettet) och den trådlösa routern?


Om disken är på 45 GB så borde datorn vara över 10 år gammal. Tvivlar på att han har SATA-uttag.

Jo, man blir ju lite fundersam på vad det är för grejer egentligen.

Sheogorath
2013-07-13, 10:15
Jäkla skumt där med överföringshastigheten. Kopierar man väldigt små filer så tappar man förvisso mycket hastighet, men ändå.

Troligtvis är det samma grej som spökar med återkollen för med en intern disk går det snabbt. Är det hyffsat nya grejer, nätverksdisken (kabinettet) och den trådlösa routern?


Jepp. Hyfsat nytt. Men jag har gett upp nu. Jag ska direktkoppla laptopen till mediaspelaren med sladd. Nu har jag stött på nästa problem (som har med en annan grej att göra tror jag): mediaspelaren kan ansluta mot nätet (youtube osv) men det blir fel när jag låter den ladda ner torrents. Jag måste tydligen "forwarda porten" som gäller för torrent-klienten och för det behöver jag tydligen en statisk IP-adress och den känner jag inte till. Ringde Tyfon som har mitt bredband och kom till en (annan) amatör som inte kunde hjälpa mig.

StarkaUlf
2013-07-13, 11:45
Hm alltså. Igår slutade internet att fungera medans jag hade kolo + facebook uppe. Sedan dess har jag inte kunnat gå in på dessa hemsidor, utan måste gå genom en proxy. Alla andra sidor fungerar utmärkt. Vad kan ha hänt? :S Har Bahnhof som leverantör, inga driftstörningar.
Testat att byta webbläsare, testat att starta om routern, gjort virusscan. Inget fungerar. Vad kan man göra?

WHITEFOLKS
2013-07-13, 12:28
Prövat att rensa cache etc i webläsaren?

StarkaUlf
2013-07-13, 12:49
Prövat att rensa cache etc i webläsaren?

Japp, rensat hela skiten. Ingenting hjälpt :(
Det som är mysko är att det är så på alla enheter vi försöker använda. Även mobiltelefoner etc. Även testat med internetkabeln direkt till datorn.
Tror själv att det är något med IPn, så jag har mailat leverantören för att höra med dom om man kanske kan få en ny IP tillfälligt.

Scratch89
2013-07-13, 13:17
Jepp. Hyfsat nytt. Men jag har gett upp nu. Jag ska direktkoppla laptopen till mediaspelaren med sladd. Nu har jag stött på nästa problem (som har med en annan grej att göra tror jag): mediaspelaren kan ansluta mot nätet (youtube osv) men det blir fel när jag låter den ladda ner torrents. Jag måste tydligen "forwarda porten" som gäller för torrent-klienten och för det behöver jag tydligen en statisk IP-adress och den känner jag inte till. Ringde Tyfon som har mitt bredband och kom till en (annan) amatör som inte kunde hjälpa mig.

Att öppna portar är inget svårt, och på samma sätt är det inget svårt att skaffa ett statiskt IP-nummer.

http://portforward.com/
http://portforward.com/networking/staticip.htm

Angående torrentklient så tycker jag att du ska köra med utorrent och ingen annan.

Alvis
2013-07-13, 13:31
Att öppna portar är inget svårt, och på samma sätt är det inget svårt att skaffa ett statiskt IP-nummer.

http://portforward.com/
http://portforward.com/networking/staticip.htm

Angående torrentklient så tycker jag att du ska köra med utorrent och ingen annan.

+1 på Utorrent
Se till att du uncheckar installationen av deras toolbar bara.. har förut innehållit adware, inte 100% säker på att den gör det nu, men troligtvis så gör den det.