handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

tntballe
2011-09-24, 21:57
Under kontrollpanel -> ljud, kan du välja var ljudet ska ut.

Magnus N
2011-09-24, 21:59
Bara sätt volymen på 0 på TV:n och ta ljudet via hembion.

ah, så borde det gå att göra :)

är det en sådan här kabel man ska köra för digital output : http://www.inet.se/artikel/8900214/audiokabel-toslink-toslink-ha-ha-2m

edit: har även S/PDIF utgång på ljudkortet, kan man koppla en kabel där och gå in på rca ingången på hemmabion ?

LoTiX
2011-09-24, 23:34
Har precis skaffat mobilt bredband från 3, med det gamla modemet, upp till 21mbit per sekund. Med det ipluggat i datorn får jag bara mottagning 3/5 och mina torrents hoppar mellan 7kbit/s och maffiga 25kbit/s. Spotify har inte hackat alls och youtube fungerar ok.

Har någon koll på vad som kan vara problemet här?

astrodog
2011-09-25, 00:35
Har precis skaffat mobilt bredband från 3, med det gamla modemet, upp till 21mbit per sekund. Med det ipluggat i datorn får jag bara mottagning 3/5 och mina torrents hoppar mellan 7kbit/s och maffiga 25kbit/s. Spotify har inte hackat alls och youtube fungerar ok.

Har någon koll på vad som kan vara problemet här?

Hmm... kanske kan vara att du är kass på datorer?

Jarod
2011-09-25, 02:00
Hmm... kanske kan vara att du är kass på datorer?

Varnad för att det där va jäkligt onödigt. *slap*

MrMuggelSnuggel
2011-09-25, 09:12
Någon fler än jag som använder Sandboxie och upplever att det segar ner hela datorn? Jag är inte infekterad och datorn har trummat på relativt bra innan jag installarade det. Vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med det.. Är iofs ingen superdator jag har men har inte upplevt det såhär sen jag ominstallerade hela Windows för 1,5månad sen.

Jockefoten
2011-09-25, 09:23
Någon fler än jag som använder Sandboxie och upplever att det segar ner hela datorn? Jag är inte infekterad och datorn har trummat på relativt bra innan jag installarade det. Vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med det.. Är iofs ingen superdator jag har men har inte upplevt det såhär sen jag ominstallerade hela Windows för 1,5månad sen.

Jag kör Sandboxie och tycker allt fungerar bra. Enda nackdelen är att man inte kan uppdatera Firefox genom programmet.

astrodog
2011-09-25, 11:04
Varnad för att det där va jäkligt onödigt. *slap*

Jag tyckte det var roligt. Humorn är väl sådär på natten ;)

King Grub
2011-09-25, 11:27
Sandboxie skall vara i princip helt icke-påverkande på systemresurserna.

Kräket
2011-09-25, 13:03
Klurar lite nu sedan rekommendationerna för BF3 blivit allmänt kända.

Framförallt gällande grafikkort; Rekommenderat är DX11 med 1024 MB minne. Sedan anges Radeon 6950.

Själv har jag 2 x Radeon 5870 i crossfire (ännu inte fått den andre av dem). Min förvirring består i det här med grafikkorten. 5870 anses väl t.o.m. bättre en några av de av de senare ur 6xxx-serien.

Någon som kan kasta lite ljus över detta?

King Grub
2011-09-25, 14:28
6950 är något bättre än 5870, särskilt på tesselation, men två 5870 är mycket bättre presterande än ett 6950.

Fatalist
2011-09-26, 00:08
Vad är det för nåt som gäller om jag vill styra min dator via min androidtelefon?

Funktioner som behövs är egentligen bara mus+tangentbord (eller motsvarande). Vill kunna ligga i sängen och byta stream när jag kollar på "TV".

HMB
2011-09-26, 08:31
Vad är det för nåt som gäller om jag vill styra min dator via min androidtelefon?

Funktioner som behövs är egentligen bara mus+tangentbord (eller motsvarande). Vill kunna ligga i sängen och byta stream när jag kollar på "TV". http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

shut teh face
2011-09-26, 09:09
Hmm jäkligt höga system requirements de satt på BF3..

Spinkot
2011-09-26, 20:29
Jag får inte upp min link width till 16x fastän jag stängt av turboskiten för SATA och USB på mitt P55A-UD3, stannar på 8x. Det är ett 5850 det handlar om.

Tips?

minimalist
2011-09-27, 17:38
Den här tråden borde ju vara någorlunda rätt. Hur gör jag om jag vill dölja sidfoten på en specifik sida i Word 2007?

Mr.Cosybear
2011-09-27, 18:01
Vad är det för nåt som gäller om jag vill styra min dator via min androidtelefon?

Funktioner som behövs är egentligen bara mus+tangentbord (eller motsvarande). Vill kunna ligga i sängen och byta stream när jag kollar på "TV".

Remotedroid
http://www.googleandroid.se/2010/01/01/remotedroid/

TheGovernator
2011-09-27, 18:18
Den här tråden borde ju vara någorlunda rätt. Hur gör jag om jag vill dölja sidfoten på en specifik sida i Word 2007?

http://office.microsoft.com/en-us/word-help/delete-a-header-or-footer-HP005186361.aspx

Scratch89
2011-09-27, 18:53
Vilken sida är bäst att beställa komponenter ifrån? Nu måste jag ha en ny dator och jag kikar runt lite. Vet inte om jag är så sugen på att bygga ihop en egen, så antingen att jag köper en färdigmonterad eller att jag betalar för att de ska sätta ihop den.

Dustinhome är rätt så mysiga men vet inte vad mer som gäller. Inet?

King Grub
2011-09-27, 18:58
Inet tycker jag. Gratis frakt och godis med varje beställning.

Jarod
2011-09-27, 19:01
Inet is teh shit yo!

astrodog
2011-09-27, 19:02
Inet är rätt duktiga på att bara ha vettiga komponenter i sitt sortiment. Jämför med rank på prisjakt.

Scratch89
2011-09-27, 19:11
Inet tycker jag. Gratis frakt och godis med varje beställning.

Grymt! Jag behöver förbättra på mitt BMI lite.

Vad är det som gäller just nu då? Jag tycker att det är mycket snack om Radeonkorten i den här tråden, men på Inet är det bara Geforcekort i de färdigbyggda. Kanske ta ett uppdateringspaket och lägga till grafikkort själv? SSD-disk? Sen en extern till det? Jag är lost. Nu behöver jag dock ha en dator, helst innan helgen.

EDIT: Budget? Ptja, 10k är väl lagom. Skärm, tangentbort o sånt där har jag redan.

Scratch89
2011-09-28, 05:33
En kompis hjälpte mig att plocka ihop det här. Synpunkter? Jag funderar på grafikkortet, om man inte ska ta två stycken 5870 istället, som Grub pratar om här ovanför, men det kanske bara drar onödigt mycket ström och kostar dubbelt så mycket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/924068/hassans-livs

King Grub
2011-09-28, 08:40
Varför skulle du köpa två av förra generationens grafikkort? Köp två av det du har valt, dagens generation, om du vill köra crossfire. 6xxx-serien skalar mycket bättre i crossfire än 5xxx-serien. Anledningen att han ovan skulle köpa ett till sådant, var att han redan hade ett och skulle uppgradera i stället för att köpa en helt ny dator.

Skall du inte överklocka och hålla på behöver du inte minnen anpassade till det.

SSD:n kanske du kommer att tycka känns väldigt trång snart. 60 GB är inte mycket. Men har du en budget så har du förstås. Jag skulle inte installera Windows 7 på mindre än 120 GB om jag ville ha plats att installera annat också på den.

Skall du installera spel på HDD:n (och det skall du väl, med en 60 GB SSD) är det kanske lämpligare med en snabbare sådan. En 5400-varvare fungerar bra som lagringsdisk, men känns kanske slö (långa sök- och laddningstider) om man t ex skall spela från den.

Scratch89
2011-09-28, 08:58
Tack för synpunkter. Kan man få billigare/mer minne om man köper varianter som man inte klockar? Jag är alldeles för dålig nu för tiden att fixa o trixa, utan kommer troligen köra det rakt från lådan, så att säga.

Är det mycket dyrare med en SSD på 120 GB? Jag trodde att man bara skulle installera Windows på dem och se till att inte skriva något annat på dem för att öka hållbarheten.

mikaelj
2011-09-28, 09:08
Du behöver inte bekymra dig om hållbarheten. Se till att ta regelbundna säkerhetskopior. Placera filmer och sånt på den externa, spel & program på den interna. Hur stor nytta har du av en SSD, dock? En X25-M G2 på 120G kostar nästan 2kkr.

Ang minne: skaffa 8-16Gb. Det kostar ingenting.

King Grub
2011-09-28, 09:12
Är det mycket dyrare med en SSD på 120 GB? Jag trodde att man bara skulle installera Windows på dem och se till att inte skriva något annat på dem för att öka hållbarheten.

Alla program och spel som du använder mycket och ofta är det SSDn som är den bästa platsen för. Du vill ju utnyttja snabbheten. Det är onödiga skrivningar man skall undvika, som genom att stänga av tjänster som inte fyller någon funktion med en SSD (defragmentering, prefetch, superfetch) och flytta över små tempskrivningar till en mekanisk hårddisk, samt lägga mappar man laddar ned saker till på den mekaniska. I övrigt kan du behandla SSDn som vilken disk som helst.

kaer
2011-09-28, 09:14
En kompis hjälpte mig att plocka ihop det här. Synpunkter? Jag funderar på grafikkortet, om man inte ska ta två stycken 5870 istället, som Grub pratar om här ovanför, men det kanske bara drar onödigt mycket ström och kostar dubbelt så mycket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/924068/hassans-livs

Det är ju fullt möjligt att din kompis har mer koll än vad jag har, men jag har precis själv plockat ihop ett paket.
Två saker som jag tänker på:
Din kylning, är inte Noctua nh-d14 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316 ansedd att vara 'the shit'? Är ju i ungefär samma prisklass?

Chassi, jag köpte precis ett Nzxt H2 och är välldigt, väldigt nöjd med det.
Sweclockers har recension här: http://www.sweclockers.com/recension/13680-nzxt-h2

SSD så köpte jag själv en 120Gb, kommer ha windows och en del spel där.
Värt att tänka är ju att vissa program inte get option att installera någon annanstans än C: så vare sig man vill eller inte hamnar det en del grejjer där.

IronBug
2011-09-28, 17:37
Köpt en d-link dir-615 för att fixa trådlöst till kvinnan och mig. Kopplat skiten till ström, nätverksuttaget i väggen och sen ethernetsladd från routern till min burk. Har mac så kan inte köra skivan som följde med, men enligt diverse google-sökningar ska routern funka till mac, bara det att man manuellt får ställa in allt. Sååå, allt inkopplat, in på routerns inställningar, fixar den trådlösa setupen och nät-setupen. Först funkade trådlösheten, men inte nätet - resetade. Nu funkade både trådlöshet och nät, men efter att ha råkat stampat ut sladden ur väggen slocknade min dator. När jag nu försöker hitta trådlösheten så hittar jag routern enstaka gånger, och dessa enstaka gånger kan jag inte logga in. Kvinnan kan inte heller hitta nätverket från sin mac. Eller jo, en gång då hon även kunde logga in. Nästa gång blev det ungefär som för mig, man ser nätverket någon gång då och då, men kan inte logga in.

Whatsup? Är det mac:andet som spökar, är d-link cp eller har jag missat någon inställning? Snabba svar uppskattas.

Mvh

Jarod
2011-09-28, 18:32
Pajjat kabeln när du stampade ut sladden (glappkontakt)?

IronBug
2011-09-28, 18:34
Pajjat kabeln när du stampade ut sladden (glappkontakt)?

Sladden till datorn dvs. Datorn är igång nu så kabeln (både till datorn och till routern) är högst troligen hel.

Scratch89
2011-09-28, 18:35
Sååå... jag ska se över minnena, kylningen, hårddisken och chassit? Lite samma saker som folk sa på Facebook också. Jag vet dock inte vad jag ska ta för alternativ.

Nuthead
2011-09-28, 19:12
Tänkte köpa ny laptop småningom. Jag har fem krav: bra batteritid, snygg, tyst, OK prestanda för film och musik, portabel.

Nu står det mellan en Sony VAIO (VPCYB2M1E/S). AMD Dual-Core E-350 APU/1.6 GHz, AMD Radeon™ HD 6310M, 4GB RAM & 320GB hårddisk, TFT11.6. Kostar ca 4600 kr.

Och en Apple MacBook Air. (Intel Core 2 Duo 1.4GHz / 2GB / 64GB / TFT11.6 / Mac OS X 10.6 Snow Leopard) för ca 8000 kr.

Två snygga laptops, batteritid ca 5-6h på båda. Vaio har bättre prestanda, och kostar dessutom endast hälften. Ingen aningen vilken som är tystare.

Överlag tyckte jag Vaio har snygg design på sina produkter, det har även Apple iofs.... Det stabila systemet på Apples produkter lockar, men har kört Windows i 15 år och jag klagar inte.

:confused:

Tanken är att använda datorn vid resor, möten och studier. Inte så mycket för hemmabruk.

astrodog
2011-09-29, 23:34
Har en laptop där jag vill byta ut den optiska driven och koppla en vanlig sata hd där inne istället. Tyvärr så har den en slimline sata power connector och jag hittar inga vettiga adaptrar till försäljning. Någon som kan hitta en kombination som funkar?

mangemani
2011-10-01, 05:59
har några frågor(inga "fel på datorn" frågor som tur är).
det är så att jag ska införskaffa 1 till dator komponent eller 1 skärm.
funderar starkt på ett till grafik kort eller en ny CPU.
jag kör just nu med i5 2500K och radeon HD 6970 samt att jag kör med min tv på 60hz.

vill att datorn ska prestera så bra som möjligt i kommande spel, så vad ska man fokusera sig på?
kan man köra med 2 grafik kort på detta moder kortet P8P67 pro rev 3.1?
kan man köra med 2 olika grafik kort ihop, typ GTX ihop med radeon? eller måste det vara utav samma sort?vilka nack och fördelar finns det med att köra med olika grafik kort ihop(om det nu går)? hur blir det om man tex kör med ett radeon HD 6970 ihop med ett radeon HD 6990? blir det en flaskhals?

Jockefoten
2011-10-01, 07:15
Köp en riktig skärm.

Kräket
2011-10-01, 07:17
Passar på att fråga;

Hur brukar ni applicera kylpasta på processorn? Har ni någon speciell teknik för att få rätt mängd och rätt tjocklek på lagret? Hur brukar ni "smeta" ut det? Lägger ni det på processorn eller på själva heatsinken?

Vad jag lärt mig är att mängden brukar liknas vid ett "riskkorn", och att denna mängd appliceras på processorn. Vidare bör man inte använda händerna när man smetar ut kylpastan, då man (enligt instruktionsboken) riskerar att kontaminera pastan.

Tacksam för tips.

King Grub
2011-10-01, 08:18
har några frågor(inga "fel på datorn" frågor som tur är).
det är så att jag ska införskaffa 1 till dator komponent eller 1 skärm.
funderar starkt på ett till grafik kort eller en ny CPU.
jag kör just nu med i5 2500K och radeon HD 6970 samt att jag kör med min tv på 60hz.

vill att datorn ska prestera så bra som möjligt i kommande spel, så vad ska man fokusera sig på?
kan man köra med 2 grafik kort på detta moder kortet P8P67 pro rev 3.1?
kan man köra med 2 olika grafik kort ihop, typ GTX ihop med radeon? eller måste det vara utav samma sort?vilka nack och fördelar finns det med att köra med olika grafik kort ihop(om det nu går)? hur blir det om man tex kör med ett radeon HD 6970 ihop med ett radeon HD 6990? blir det en flaskhals?

1. En vettig skärm.

2. Ett till grafikkort. Och det måste vara ett likadant grafikkort. Du kan inte kombinera två olika.

King Grub
2011-10-01, 08:19
Passar på att fråga;

Hur brukar ni applicera kylpasta på processorn? Har ni någon speciell teknik för att få rätt mängd och rätt tjocklek på lagret? Hur brukar ni "smeta" ut det? Lägger ni det på processorn eller på själva heatsinken?

Vad jag lärt mig är att mängden brukar liknas vid ett "riskkorn", och att denna mängd appliceras på processorn. Vidare bör man inte använda händerna när man smetar ut kylpastan, då man (enligt instruktionsboken) riskerar att kontaminera pastan.

Tacksam för tips.

Intels officiella rekommendationer är ett streck pasta.

http://img23.imageshack.us/img23/2100/dsc01970w.jpg

Kräket
2011-10-01, 09:19
Tack Grub!

Har feta bekymmer att få min heatsink på plats dock! Hur jag än trycker så vill den inte klicka fast, och jag vågar inte använda hjälpmedel för att öka trycket. Är rädd att jag kommer krascha hela moderkortet.

Använder medföljande heatsink till min core i7-920 och har Asus x58 socket 1366-moderkort.

Som lök på laxen är teorin att felaktigt tryck orsakar minnesproblemen (alltså 4/6 GB används). Har läst (efter tips i denna tråd) och den första rekommendationen är att se till att det är ett jämt tryck över CPU. När jag plockade bort heatsink noterade jag att den inte satt i samtliga pins.

Enligt instruktionsboken ska man bara behöva trycka ner push-pinsen. Detta tycks dock inte fungera! Funderar på om det kan vara värt att åka iväg och inhandla annat heatsink med bättre fästanordning, endast för att få styr på mina minnesproblem. Tips, tankar teorier?

King Grub
2011-10-01, 09:21
Jag har hört talas om push-pins som varit aningen för korta för vissa moderkort, så det inte gå att få i dom ordentligt, åtminstone inte utan att bruka (över)våld.

Olegh
2011-10-01, 09:25
Passar på att fråga;

Hur brukar ni applicera kylpasta på processorn? Har ni någon speciell teknik för att få rätt mängd och rätt tjocklek på lagret? Hur brukar ni "smeta" ut det? Lägger ni det på processorn eller på själva heatsinken?

Vad jag lärt mig är att mängden brukar liknas vid ett "riskkorn", och att denna mängd appliceras på processorn. Vidare bör man inte använda händerna när man smetar ut kylpastan, då man (enligt instruktionsboken) riskerar att kontaminera pastan.

Tacksam för tips.

Det beror lite på om både ytan på heatspreadern och basen på kylaren mer eller mindre helt plana. Om så är fallet är min erfarenhet att det fungerar bästa att lägga en liten klutt i mitten ovanpå processorn och därefter ställa kylflänsen rakt ovanpå, utan att skjuta omkring den för mycket i sidled, och därefter skruva fast den. Matchar ytorna varandra sämre har jag haft störst framgång genom att lägga ett tunt lager ovanpå CPU:n. Senast använde jag ett rakblad för att sprida ut pastan jämnt. I det senare fallet använder jag också något mer pasta jämfört med "klutt i mitten metoden".

Ska man därtill komplicera det borde man säkert anpassa detta efter vilken pasta man använder också, då de har inte sprider ut sig på samma sätt om man använder den första metoden.

Kräket
2011-10-01, 09:28
Jag har hört talas om push-pins som varit aningen för korta för vissa moderkort, så det inte gå att få i dom ordentligt, åtminstone inte utan att bruka (över)våld.

Känner Du till, eller kan Du rekommendera något annat heatsink med annan fästanordning till ett socket 1366 moderkort?

Det jag främst är intresserad av är en heatsink som tillåter (utan allt för mycket jobb) att man justerar trycket mot CPU.

Det beror lite på om både ytan på heatspreadern och basen på kylaren mer eller mindre helt plana. Om så är fallet är min erfarenhet att det fungerar bästa att lägga en liten klutt i mitten ovanpå processorn och därefter ställa kylflänsen rakt ovanpå, utan att skjuta omkring den för mycket i sidled, och därefter skruva fast den. Matchar ytorna varandra sämre har jag haft störst framgång genom att lägga ett tunt lager ovanpå CPU:n. Senast använde jag ett rakblad för att sprida ut pastan jämnt. I det senare fallet använder jag också något mer pasta jämfört med "klutt i mitten metoden".

Ska man därtill komplicera det borde man säkert anpassa detta efter vilken pasta man använder också, då de har inte sprider ut sig på samma sätt om man använder den första metoden.

Tack för tipsen! Körde på din första metod. Detta innan jag fastnade på mitt nästa problem :(

Sitter nu och funderar på att åka iväg och inhandla ett heatsink istället...

mangemani
2011-10-01, 11:01
1. En vettig skärm.

2. Ett till grafikkort. Och det måste vara ett likadant grafikkort. Du kan inte kombinera två olika.

vad kan du rekomendera:)?

rent hypotetiskt nu, vad händer om man kör med 2 grafik kort med en tv på 60hz? får man inte ut det som 2 grafik kort har att prestera? blir det nån slags flaskhals?

MtotheM
2011-10-01, 11:41
vad kan du rekomendera:)?

rent hypotetiskt nu, vad händer om man kör med 2 grafik kort med en tv på 60hz? får man inte ut det som 2 grafik kort har att prestera? blir det nån slags flaskhals?

Som jag har fattat det så kommer du max få ut 60fps om du har v-sync

Olegh
2011-10-01, 11:41
På tal om skärmar. Övertala mig att köpa den här (http://www.dustinhome.se/dell-u3011-ultrasharp-30-wide-tft-black/product/5010483369).

Spinkot
2011-10-01, 11:49
På tal om skärmar. Övertala mig att köpa den här (http://www.dustinhome.se/dell-u3011-ultrasharp-30-wide-tft-black/product/5010483369).

Är tre tum värt 3000? 27 tummaren kostar 6000 såg jag.

Olegh
2011-10-01, 11:51
Är tre tum värt 3000? 27 tummaren kostar 6000 såg jag.

App app app! Lägg ner dessa rationella motargument, det är just sådana som får mig att inte trycka på köpknappen.

Danne
2011-10-01, 13:42
Håller på att rensa min dator lite och ser att jag har ett gäng olika codecs för film, villken rekommenderas idagsläget ? den ska klara dom vanligaste filmformaten samt text.
Vill ha ett bra tips innan jag börjar avinstallera/radera gammalt skräp.

Dreas
2011-10-01, 13:43
Är tre tum värt 3000? 27 tummaren kostar 6000 såg jag.Med tanke på att U2711 lider av lite mer barnskjudomar så mja, det kan vara värt det.

Jockefoten
2011-10-01, 13:45
Håller på att rensa min dator lite och ser att jag har ett gäng olika codecs för film, villken rekommenderas idagsläget ? den ska klara dom vanligaste filmformaten samt text.
Vill ha ett bra tips innan jag börjar avinstallera/radera gammalt skräp.

Jag har använt CCCP de senaste 5åren.
http://www.cccp-project.net/

King Grub
2011-10-01, 14:46
Håller på att rensa min dator lite och ser att jag har ett gäng olika codecs för film, villken rekommenderas idagsläget ? den ska klara dom vanligaste filmformaten samt text.
Vill ha ett bra tips innan jag börjar avinstallera/radera gammalt skräp.

Använd MPC Home Cinema. Inga codecs behövs.

Kräket
2011-10-01, 18:03
Någon som vet om man bör avinstallera sina grafikkortsdrivrutiner innan man installerar ännu ett kort (båda 5870) och ska köra crossfire? För mig att jag läste det någonstans...

Pzorz
2011-10-02, 13:47
Jag går i dator-uppdateringstankar. Tyvärr så har jag fortfarande väldigt dålig koll på marknaden idag och söker därför hjälp här.

Önskar: Kunna spela Skyrim och morgondagens spel med hyfsade inställningar med bra/mkt bra flyt.

Sitter idag inne på:

Chassi: Antec Sonata III
Moderkort: Asus P5Q SE2
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
RAM-minne: Corsair XMS2 4096M DDR2 Kit XMS2-6400
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5750 1024MB PCI-E
Läsare: Sony NEC Optiarc AD-7240S - DVD+- RW - (R DL-) / DVD-RA
Kylare: Nerotherm NV-120 - Nirvana Universal Cooler 120mm
Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB 7200RPM 32MB SATA

Någon som har koll på om något går att ha kvar eller om det är allt nytt som gäller? Skulle uppskatta om någon orkade ta sig tid till att lägga upp en burk åt mig.

Tack på förhand // Pzorz

mangemani
2011-10-02, 15:42
Jag går i dator-uppdateringstankar. Tyvärr så har jag fortfarande väldigt dålig koll på marknaden idag och söker därför hjälp här.

Önskar: Kunna spela Skyrim och morgondagens spel med hyfsade inställningar med bra/mkt bra flyt.

Sitter idag inne på:

Chassi: Antec Sonata III
Moderkort: Asus P5Q SE2
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
RAM-minne: Corsair XMS2 4096M DDR2 Kit XMS2-6400
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5750 1024MB PCI-E
Läsare: Sony NEC Optiarc AD-7240S - DVD+- RW - (R DL-) / DVD-RA
Kylare: Nerotherm NV-120 - Nirvana Universal Cooler 120mm
Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB 7200RPM 32MB SATA

Någon som har koll på om något går att ha kvar eller om det är allt nytt som gäller? Skulle uppskatta om någon orkade ta sig tid till att lägga upp en burk åt mig.

Tack på förhand // Pzorz

känns lite som förra veckans dator det där.
nu vet jag inte hur det står till med din ekonomi, men varför inte en i5 2500K CPU och ett radeon HD 6970 eller ett GTX istället och kanske 4 gig ram till, det låter som ett mycket stabilare val som kommer hålla ett tag framöver och som lugnt klarar skyrim, BF3 och whatever.

Dreas
2011-10-02, 15:44
känns lite som förra veckans dator det där.
nu vet jag inte hur det står till med din ekonomi, men varför inte en i5 2500K CPU och ett radeon HD 6970 eller ett GTX istället och kanske 4 gig ram till, det låter som ett mycket stabilare val som kommer hålla ett tag framöver och som lugnt klarar skyrim, BF3 och whatever.Klockar han processorn till 4ghz så är det bara att smälla in ett bättre grafikkort så är han klar för spel.

Processorn är ju väldigt ointressant i spel än så länge tyvärr.

mangemani
2011-10-02, 16:00
Klockar han processorn till 4ghz så är det bara att smälla in ett bättre grafikkort så är han klar för spel.

Processorn är ju väldigt ointressant i spel än så länge tyvärr.

jo, iof sant.

Pzorz
2011-10-02, 16:08
Trycka in ett nytt grafikkort och få någon till att clocka processorn säger ni.
Ett eventuellt problem skulle då kunna vara att det medföljande nätaggregatet är ett Antec Earthwatts 500 W. Med risk för att kanske framstå som en idiot så frågar jag om de nya korten inte kräver mer än så?

Dreas
2011-10-02, 16:22
Trycka in ett nytt grafikkort och få någon till att clocka processorn säger ni.
Ett eventuellt problem skulle då kunna vara att det medföljande nätaggregatet är ett Antec Earthwatts 500 W. Med risk för att kanske framstå som en idiot så frågar jag om de nya korten inte kräver mer än så?Du kommer klara dig prima med det nätagget sålänge du inte kör två grafikkort.

Beror ju på vilket kort du väljer kanske men nej, du klarar dig.

Scratch89
2011-10-02, 16:24
Sådär ja. Har nu tagit till mig tipsen och ändrat lite i ordern. Jag spräckte budgeten lite grann, men det är egentligen skitsamma. Ser det bättre ut nu?

Det jag har ändrat är:
- i7-processor istället för en i5. Bara några hundralappar mer och ger tydligen mycket bättre prestanda.
- en 120 GB SSD istället för 60 GB. Då gör det ingenting om lagringsdisken på 2 TB är lite långsammare, eftersom jag då kan installera spel på min SSD.
- En annan kylare som kaer rekommenderade. Tydligen väldigt bra, men recensionerna säger också att den är väldigt stor. Så länge det får plats så... Kostade lite mer, men hellre att den kyler ordentligt.
- Chassit som kaer rekommenderade. Jag vill ha ett rymligt chassi!

Länken:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/942441/datorkop

Gärna synpunkter, jag tänkte beställa ikväll. :)

Dreas
2011-10-02, 16:26
Sådär ja. Har nu tagit till mig tipsen och ändrat lite i ordern. Jag spräckte budgeten lite grann, men det är egentligen skitsamma. Ser det bättre ut nu?

Det jag har ändrat är:
- i7-processor istället för en i5. Bara några hundralappar mer och ger tydligen mycket bättre prestanda.
- en 120 GB SSD istället för 60 GB. Då gör det ingenting om lagringsdisken på 2 TB är lite långsammare, eftersom jag då kan installera spel på min SSD.
- En annan kylare som kaer rekommenderade. Tydligen väldigt bra, men recensionerna säger också att den är väldigt stor. Så länge det får plats så... Kostade lite mer, men hellre att den kyler ordentligt.
- Chassit som kaer rekommenderade. Jag vill ha ett rymligt chassi!

Länken:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/942441/datorkop

Gärna synpunkter, jag tänkte beställa ikväll. :)Kylaren och minnena går ihop? SB har förut haft problem med att minnena tar i processorkylaren om minnesflänsen är hög.

Varför windforce? Är de tysta(jag har ingen aning)?

Kimball
2011-10-02, 16:51
Klockar han processorn till 4ghz så är det bara att smälla in ett bättre grafikkort så är han klar för spel.

Processorn är ju väldigt ointressant i spel än så länge tyvärr.

Fast en dual core kommer lida rätt hårt vs. quad i BF3?

Dreas
2011-10-02, 16:55
Fast en dual core kommer lida rätt hårt vs. quad i BF3?Inte sett hur flerkärnsstödet funkar i BF3. Rent prismässigt kommer ju endast ett nytt grafikkort ge mest prestanda för pengarna.

Pzorz
2011-10-02, 17:24
Jag vill kunna spela utan att behöva dra ner allt till lägsta och fortfarande ha halvpissig fps. Om Ett grafikkort, en klockad cpu och lite ram löser det så är det ju jävligt lätt fixat.

mangemani
2011-10-02, 17:24
vet inte om det stämmer eller inte, men jag har fått förklarat för mig att dagens spel inte är så beroende utav CPUs, det är mest grafik kortet det hänger på. så i5 vs i7 tex kvittar.
sant falskt?

Dreas
2011-10-02, 17:30
vet inte om det stämmer eller inte, men jag har fått förklarat för mig att dagens spel inte är så beroende utav CPUs, det är mest grafik kortet det hänger på. så i5 vs i7 tex kvittar.
sant falskt?Sant. Men med tiden kommer fler kärnor att stödjas, och det är då det kan bli skillnader.

Men om man har 5k att lägga på delar idag så är grafikort en säkrare investering + klockad processor än nya minnen, mobo, processor och grafikkort :p

Flaskhalsande kan ju förekomma, men med en E8400 i 4ghz ska det nog vara lugnt.

4gig i minne klarar man sig ju på även idag. Men 8gb kostar ju nästan gratis iofs.

Pzorz
2011-10-02, 17:35
Så Kolo säger att jag borde få någon att klocka CPU:n och sedan fixa ett grafikkort?
Det är ert enade svar?

Olegh
2011-10-02, 17:38
Sådär ja. Har nu tagit till mig tipsen och ändrat lite i ordern. Jag spräckte budgeten lite grann, men det är egentligen skitsamma. Ser det bättre ut nu?

Det jag har ändrat är:
- i7-processor istället för en i5. Bara några hundralappar mer och ger tydligen mycket bättre prestanda.
- en 120 GB SSD istället för 60 GB. Då gör det ingenting om lagringsdisken på 2 TB är lite långsammare, eftersom jag då kan installera spel på min SSD.
- En annan kylare som kaer rekommenderade. Tydligen väldigt bra, men recensionerna säger också att den är väldigt stor. Så länge det får plats så... Kostade lite mer, men hellre att den kyler ordentligt.
- Chassit som kaer rekommenderade. Jag vill ha ett rymligt chassi!

Länken:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/942441/datorkop

Gärna synpunkter, jag tänkte beställa ikväll. :)

Som sagt, med den kylaren behöver du lågprofils-minnen. Skulle rekommendera antingen Corsairs Vengeance eller G.Skills Ripjaws. 1600 MHz räcker också fint, även om jag förstår att det är lite beroende på vad som finns på lager. Typ dessa (http://www.inet.se/artikel/5315120/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-vit).

Missa inte att byta till en i7 2600K. Annars blir det ingen överklockning och om du inte tänkt göra det måste du inte överdimensionera kylningen på det viset.

Som grafikkort så skulle jag välja det här (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#info), om det inte finns uttalade planer för CF i framtiden. Presterar ungefär i klass med storebror till det kortet du valt, HD6970.

mangemani
2011-10-02, 17:39
Så Kolo säger att jag borde få någon att klocka CPU:n och sedan fixa ett grafikkort?
Det är ert enade svar?

jag ställer mig iaf bakom det svaret.

Dreas
2011-10-02, 17:48
Så Kolo säger att jag borde få någon att klocka CPU:n och sedan fixa ett grafikkort?
Det är ert enade svar?Om du vill ha maximal spelprestanda i nuläget och vill komma undan med att lägga ut mindre än säg, 5k. JA :)

Scratch89
2011-10-02, 17:55
Som sagt, med den kylaren behöver du lågprofils-minnen. Skulle rekommendera antingen Corsairs Vengeance eller G.Skills Ripjaws. 1600 MHz räcker också fint, även om jag förstår att det är lite beroende på vad som finns på lager. Typ dessa (http://www.inet.se/artikel/5315120/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-vit).

Missa inte att byta till en i7 2600K. Annars blir det ingen överklockning och om du inte tänkt göra det måste du inte överdimensionera kylningen på det viset.

Som grafikkort så skulle jag välja det här (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#info), om det inte finns uttalade planer för CF i framtiden. Presterar ungefär i klass med storebror till det kortet du valt, HD6970.

Jag kan ju ta tillbaka den gamla kylaren om det skulle vara så. Jag förstår inte skillnaden mellan minnena; kräver de du länkar till mindre ström och kräm generellt?

Ska lägga till i7 2600K, klickade nog fel bara.
Ett GeForce alltså? Jag har hört att Radeonkortet är bättre.

Tack för synpunkter!

Dreas
2011-10-02, 17:59
Jag kan ju ta tillbaka den gamla kylaren om det skulle vara så. Jag förstår inte skillnaden mellan minnena; kräver de du länkar till mindre ström och kräm generellt?

Ska lägga till i7 2600K, klickade nog fel bara.
Ett GeForce alltså? Jag har hört att Radeonkortet är bättre.

Tack för synpunkter!Ska du klocka? Ska du klocka mycket? Med SB höjer du inte FSBn så minnesklock blir onödigt. 1333 eller 1600 spelar således vääääldigt liten roll.

Radeon kanske är bättre, lite bättre. De är rätt jämna för det mesta. Grejen är att med Nvidia slipper du den extremt jobbiga saken som heter ATIs drivrutiner.

Det är väl bara att kolla recensioner för att få svart på vitt vilket grafikkort som är bäst också :)

Olegh
2011-10-02, 18:10
Jag kan ju ta tillbaka den gamla kylaren om det skulle vara så. Jag förstår inte skillnaden mellan minnena; kräver de du länkar till mindre ström och kräm generellt?

Ska lägga till i7 2600K, klickade nog fel bara.
Ett GeForce alltså? Jag har hört att Radeonkortet är bättre.

Tack för synpunkter!

Nej nej, det är en bra kylare. Dock gigantisk. Om du kikar på bilden så ser du att minnen med stora kylflänsar, helt enkelt inte får plats under flänsen/fläkten.

http://www.topreviewshop.com/graphics/noctua_nh_d14_fan_over_memory_slots.jpg

Angående grafikkortet, kika på grafen på den här (http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-560-directcu-ii-top/14#pagehead) sidan. Nu finns det absolut lite fler nyanser än att enbart ta hänsyn till dessa siffror (GTX 570: 4,31 och HD 6950: 3,68), men att hävda något annat än att GTX 570 är snabbare är rent av felaktigt. För 2,5k är det ett bättre köp.

Scratch89
2011-10-02, 21:41
Fast det kortet kostar 3k på Inet. :/

Edit: Jag kanske inte behöver ha den där kylaren om jag måste modifiera hela datorn för att den ska få plats? :D

Tricklew
2011-10-02, 22:29
Finns det något sätt att förbättra sin trådlösa mottagning? Min polare arbetar i Norge, och det trådlösa nätverket vid hans jobb är rätt så taskigt. Detta kluddret skrev han på msn nyligen, jag är väldigt skeptisk, men tänkte jag kan lika gärna fråga här inne.

not much.. försöker använda internet, men det funkar sädr änna
jag måste typ hitta ngn usb extend my wifi mottagning
kan du kolla upp om du kan hitta ngt sånt?
på netonnet / webhallen lr dylikt ?

Scratch89
2011-10-02, 23:55
Sådär ja. Ändrat och tweakat igen. Ändrade grafikkort, minnen och även nätagg, mest för att det jag hade valt var slut i lager. Vad sägs?

Skickar imorgon bitti innan jag åker till skolan isf.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/944762/datorkop

Dreas
2011-10-03, 05:40
Sådär ja. Ändrat och tweakat igen. Ändrade grafikkort, minnen och även nätagg, mest för att det jag hade valt var slut i lager. Vad sägs?

Skickar imorgon bitti innan jag åker till skolan isf.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/944762/datorkopHade jag varit du hade jag försökt hitta ett 570 med referenskylare.

Ser ut såhär:
http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/670/CardB.jpg

mangemani
2011-10-03, 06:25
frustrerande det känns då folk säger "IPS panel", "120hz" och man glatt börjar kika runt efter en sådan skärm och inser rätt så snabbt att det typ finns miljoner sådana skärmar där ute på marknaden*suck*
ok, om NI skulle köpa en spel skärm i dag som får kosta 3-4K, vad skulle ni ha köpt?märke?spec?vad är det som är så bra med just den skärmen?osv

Pzorz
2011-10-03, 06:34
Jag har varit runt och kollat lite på grafikkort och hittat:
http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-1024mb-oc
IOM att jag inte kan någonting om någonting så kan jag inte avgöra om det går ihop med moderkortet eller om jag borde hugga något bättre. Går jag på de tyngre korten så höjs även kraven på nätagget.
Tycker kolo att jag även borde hugga lite mer RAM-minne eller klarar jag mig på 4gig?

Olegh
2011-10-03, 06:38
Sådär ja. Ändrat och tweakat igen. Ändrade grafikkort, minnen och även nätagg, mest för att det jag hade valt var slut i lager. Vad sägs?

Skickar imorgon bitti innan jag åker till skolan isf.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/944762/datorkop

Ser bra ut, kör hårt.

Dreas
2011-10-03, 07:25
frustrerande det känns då folk säger "IPS panel", "120hz" och man glatt börjar kika runt efter en sådan skärm och inser rätt så snabbt att det typ finns miljoner sådana skärmar där ute på marknaden*suck*
ok, om NI skulle köpa en spel skärm i dag som får kosta 3-4K, vad skulle ni ha köpt?märke?spec?vad är det som är så bra med just den skärmen?osvJag hade först bestämt mig vad jag kommer göra mest med skärmen.

Är fokus på spel, en 120hzare. Är fokus på surf och film, en skärm med VA-panel.

Är det tänkt att vara en allroundskärm IPS-panel.

120hzare: Samsungs nya D-serie har skärmar som uppskattas: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=856954

Asus är även den bra, den finns det recensioner på och de pekar på att den är bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703901

Annars, VA-panel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173 - Funkar även bra som allround. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844320 - Kan noll om denna.

IPS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Dell U2410 är nog snabb för spel, den är en riktigt fin skärm. Även U2311H är nog snabb.

Specs? Det finns inga specs som kommer angivna från fabrik som är av intresse. Möjligen hz och paneltyp, resten varierar så mycket att recensioner är det enda vettiga att gå på.

Input lag och after images är viktigt att ha koll på om man spelar, det anges inte.

Snobbe
2011-10-03, 07:58
Finns det något sätt att förbättra sin trådlösa mottagning? Min polare arbetar i Norge, och det trådlösa nätverket vid hans jobb är rätt så taskigt. Detta kluddret skrev han på msn nyligen, jag är väldigt skeptisk, men tänkte jag kan lika gärna fråga här inne.

not much.. försöker använda internet, men det funkar sädr änna
jag måste typ hitta ngn usb extend my wifi mottagning
kan du kolla upp om du kan hitta ngt sånt?
på netonnet / webhallen lr dylikt ?


LY8Wi7XRXCA
:thumbup:

mangemani
2011-10-03, 10:39
Jag hade först bestämt mig vad jag kommer göra mest med skärmen.

Är fokus på spel, en 120hzare. Är fokus på surf och film, en skärm med VA-panel.

Är det tänkt att vara en allroundskärm IPS-panel.

120hzare: Samsungs nya D-serie har skärmar som uppskattas: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=856954

Asus är även den bra, den finns det recensioner på och de pekar på att den är bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703901

Annars, VA-panel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173 - Funkar även bra som allround. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844320 - Kan noll om denna.

IPS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Dell U2410 är nog snabb för spel, den är en riktigt fin skärm. Även U2311H är nog snabb.

Specs? Det finns inga specs som kommer angivna från fabrik som är av intresse. Möjligen hz och paneltyp, resten varierar så mycket att recensioner är det enda vettiga att gå på.

Input lag och after images är viktigt att ha koll på om man spelar, det anges inte.

tack för ett ditt grundliga och detaljerade svar:)

det som skärmen kommer att användas till mest är rent spelande samt lite film tittande, men filmer som jag ser på kvittar det om det är 720p/1080p eller en med taskig upplösning på, så kräsen då det gäller film är jag inte.

så, det blir en 120hz då det mestadels är till för spel.
http://www.dustinhome.se/asus-vg236he-23-wide-tft-led-black-120hz/product/5010527961
eller
http://www.dustinhome.se/benq-xl2410t-236-wide-tft-led-120hz-black/product/5010486947

fick tipset om dessa vilka ska vara kanon för spelande.
åsikter?

Nordenator
2011-10-03, 11:27
...

Jag kör på Benq:en och den funkar fint. Jag lirade på en TV som har runt 30-40 ms input lag (enligt det jag googlat fram i alla fall. sparsamt om test), men även med en skillnad på bara 20-30 ms känns det märkbart snabbare.

Däremot är ju 20-30 ms rätt försumbart i förhållande till den totala reaktionstiden (~200-300 ms reaktionstid + lag från nät + lag från skärm och så). För de flesta spel tvivlar jag på att en ~10% förbättring gör någon större skillnad, men i vissa fall kan det ju helt klart vara en fördel. Det känns framförallt rätt onödigt att ha ytterligare en begränsning som man faktiskt kan göra något åt.

King Grub
2011-10-03, 11:37
tack för ett ditt grundliga och detaljerade svar:)

det som skärmen kommer att användas till mest är rent spelande samt lite film tittande, men filmer som jag ser på kvittar det om det är 720p/1080p eller en med taskig upplösning på, så kräsen då det gäller film är jag inte.

så, det blir en 120hz då det mestadels är till för spel.
http://www.dustinhome.se/asus-vg236he-23-wide-tft-led-black-120hz/product/5010527961
eller
http://www.dustinhome.se/benq-xl2410t-236-wide-tft-led-120hz-black/product/5010486947

fick tipset om dessa vilka ska vara kanon för spelande.
åsikter?

Båda dom där är billiga TN-panel, som förvisso är snabba, men som har dålig färgåtergivning och betraktningsvinklar. Jag skulle då aldrig sätta mig framför en TN igen efter att ha använt andra paneler.

rbn
2011-10-03, 13:35
tack för ett ditt grundliga och detaljerade svar:)

det som skärmen kommer att användas till mest är rent spelande samt lite film tittande, men filmer som jag ser på kvittar det om det är 720p/1080p eller en med taskig upplösning på, så kräsen då det gäller film är jag inte.

så, det blir en 120hz då det mestadels är till för spel.
http://www.dustinhome.se/asus-vg236he-23-wide-tft-led-black-120hz/product/5010527961
eller
http://www.dustinhome.se/benq-xl2410t-236-wide-tft-led-120hz-black/product/5010486947

fick tipset om dessa vilka ska vara kanon för spelande.
åsikter?

Har haft båda de där skärmarna och tycker BenQ'en var den bättre av dem. Den är riktigt snabb, har helt okej färger och är LED-belyst.

När jag hade Asusen upplevde jag färgerna antingen för tama eller översaturerade. Lyckades aldrig få till det lika bra som på BenQ'en trots en himlans massa pillande i inställningarna. Svärtan upplevde jag även den vara snäppet bättre på BenQ'en.

Förutom det är dem närmast identiska vad gäller 3D, responstid och ghostning, dvs i princip inget alls. Asusen har också en glossy-yta medan BenQ'en är mer matt. Beror på vad man föredrar.

mangemani
2011-10-03, 14:57
hmm, ja inte blev valet något enklare nu=/
men finns det ingen skärm som typ alla(eller de flesta) kan enas om och säga "wow, det där är en väldigt bra och prisvärd skärm"?skulle vara så mycket enklare då:D.
hittills så har 2 st givit någolunda bra recensioner om den där benqen skärmen, så det lutar mot den, men jag har en känsla att jag går miste om nått bättre på IPS panel fronten om jag slår till på den.
vad är IPS anyway? är det något nytt som har kommit?

Nordenator
2011-10-03, 15:11
hmm, ja inte blev valet något enklare nu=/
men finns det ingen skärm som typ alla(eller de flesta) kan enas om och säga "wow, det där är en väldigt bra och prisvärd skärm"?skulle vara så mycket enklare då:D.
hittills så har 2 st givit någolunda bra recensioner om den där benqen skärmen, så det lutar mot den, men jag har en känsla att jag går miste om nått bättre på IPS panel fronten om jag slår till på den.
vad är IPS anyway? är det något nytt som har kommit?

Finns väl tyvärr inte någon som är bäst på allt. De med minst input lag är även de med dålig panelen för bilden sett. De med bättre bild når inte lika lågt input lag. Om det inte vore för att jag hade plockat upp fightingspel hade jag aldrig köpt Benq:en med TN-panel, men då jag inte bryr mig om hur betraktningsvinklar, färgåtergivning och liknande är på den här skärmen så är det ett rätt enkelt val.

Jag hade kört på Benq:en eller Asus:en om jag primärt körde spel där reaktionstid är viktigare än utseendet. Om man ska sitta med fetbra prestande och köra snygga spel där input lag inte är speciellt viktigt hade jag absolut inte köpt en skärm med TN-panel dock.

mangemani
2011-10-03, 15:28
Finns väl tyvärr inte någon som är bäst på allt. De med minst input lag är även de med dålig panelen för bilden sett. De med bättre bild når inte lika lågt input lag. Om det inte vore för att jag hade plockat upp fightingspel hade jag aldrig köpt Benq:en med TN-panel, men då jag inte bryr mig om hur betraktningsvinklar, färgåtergivning och liknande är på den här skärmen så är det ett rätt enkelt val.

Jag hade kört på Benq:en eller Asus:en om jag primärt körde spel där reaktionstid är viktigare än utseendet. Om man ska sitta med fetbra prestande och köra snygga spel där input lag inte är speciellt viktigt hade jag absolut inte köpt en skärm med TN-panel dock.

alltså jag sitter ju inte och lirar CS eller andra spel där jag är i behov utav en så snabb bild som möjligt, jag kör nästan inga sådana spel i över huvud taget för den delen, kan hända då och då, men jag håller ju inte på och lirar över nätet och är i "behov" utav snabba svängningar osv.
jag sitter mest och kör "lugna" spel med vacker/skön grafik, typ total war spelen och jag vill ju ha nått som är en fröjd för ögonen så att säga, nått som kan få fram den bästa möjliga grafiken som nu min dator pumpar ut.
ja, jag vill helt enkelt att det som visas på skärmen ska se så snyggt ut som möjligt. men om den också är någolunda snabb, så gör ju inte det något;).
är det en IPS panel jag ska ha då?

rbn
2011-10-03, 15:52
hmm, ja inte blev valet något enklare nu=/
men finns det ingen skärm som typ alla(eller de flesta) kan enas om och säga "wow, det där är en väldigt bra och prisvärd skärm"?skulle vara så mycket enklare då:D.
hittills så har 2 st givit någolunda bra recensioner om den där benqen skärmen, så det lutar mot den, men jag har en känsla att jag går miste om nått bättre på IPS panel fronten om jag slår till på den.
vad är IPS anyway? är det något nytt som har kommit?

IPS är inget nytt utan en typ av panel. De två skärmarna du länkat till har som de flesta andra "gaming"-skärmar en TN-panel medan lite mer "proffsiga" och påkostade skärmar använder sig av olika IPS-typer. Som King Grub skrivit ovan är dess starka sida att dem ger bättre och mer korrekt färgåtergivning samt har bättre betraktningsvinklar. Till dess nackdel blir att ingen IPS-skärm, vad jag vet (?), idag klarar 120Hz eller 3D.

Så det är lite upp till dig själv vad du föredrar.

Är du beredd att kompromissa med färger och betrakningsvinklar till förmån för 3D, 120Hz och snabbare respons så kör på BenQ-skärmen.

Kan du klara dig utan 3D och 120Hz utan vill ha en skärm med riktigt bra färger och betraktningsvinklar så kör på någon prisvärd IPS-skärm.

mangemani
2011-10-03, 16:00
det där med betraknings vinklar, har jag förstått rätt om jag säger att det är skärmen sedd från ovansidan/nedsidan osv? isf, är det så viktigt då att en skärm har goda resultat på det då?jag menar, man sitter väl framför skärmen, jag hade ju inte tänkt att spela ståendes tittandes rakt ner på skärmen:P.

sen det där med 3D, har jag förstått det rätt att det bara är NVIDIA kort(gforce) som kan leverera 3D grafik genom ett par glasögon?isf så behöver jag ju inte det heller då jag har ett radeon

PS, lät kanske dryg i min första fundering, just for the records, var inte min mening, vill bara veta:)

RagnarÖhman
2011-10-03, 16:33
HTPC Fråga!

Jag vill få trådlös bild och ljud för att kunna gömma min htpc. Vad behöver jag?

Har hittat denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618213 , men det är stream. Är det samma som en trådlös lösning? Vill inte streama enstaka filer utan en konstant bild.

Hittade denna: http://www.webhallen.com/hardvara/134317-hdmi-wls_tradlos_overforing_av_hdmi_5ghz_20m det är kanske vad jag söker? Jag har bluetooth t-bord så jag behöver nog inte oroa mig för ir.

Dreas
2011-10-03, 16:41
det där med betraknings vinklar, har jag förstått rätt om jag säger att det är skärmen sedd från ovansidan/nedsidan osv? isf, är det så viktigt då att en skärm har goda resultat på det då?jag menar, man sitter väl framför skärmen, jag hade ju inte tänkt att spela ståendes tittandes rakt ner på skärmen:P.

sen det där med 3D, har jag förstått det rätt att det bara är NVIDIA kort(gforce) som kan leverera 3D grafik genom ett par glasögon?isf så behöver jag ju inte det heller då jag har ett radeon

PS, lät kanske dryg i min första fundering, just for the records, var inte min mening, vill bara veta:)Det blir alltid en vinkel till skärmens kanter oavsett vart du sitter. Det blir färgskillnader även framifrån på de flesta skärmar idag, sen att det inte syns förrän man kollar som fan, det är en annan sak.

Skit i 3D säger jag. 120hz är trevligt vid fps, annars skulle jag hellre ta en bättre panel kan jag säga.

Min röst faller på Dell U2311H eller om du vill ha 16:10, Dell U2410.

tntballe
2011-10-03, 16:42
HTPC Fråga!

Jag vill få trådlös bild och ljud för att kunna gömma min htpc. Vad behöver jag?

Har hittat denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618213 , men det är stream. Är det samma som en trådlös lösning? Vill inte streama enstaka filer utan en konstant bild.

Hittade denna: http://www.webhallen.com/hardvara/134317-hdmi-wls_tradlos_overforing_av_hdmi_5ghz_20m det är kanske vad jag söker? Jag har bluetooth t-bord så jag behöver nog inte oroa mig för ir.

Båda gör det du vill.
Första går genom datorns trådlösa nätverk, andra har egen sändare.

edith*
Första klarar bara 720p vid film.

RagnarÖhman
2011-10-03, 16:44
Tackar, och det är bra grejer med på den sista? Eller är det trial by error som råds? :-P

Kräket
2011-10-03, 16:52
Någon fler som haft problem med ATI:s senaste drivrutiner? Jag använder 11.9 sedan jag installerat ytterligare ett Radeon 5870.

Jag får BSOD att Atipkmag (eller liknande namn) slutat fungera och enligt WhoCrashed är det grafikkortsdrivrutiner. BSOD uppstår tydligen när drivrutinen inte förmås starta om.

Som det är nu är datorn extremt instabil.

tntballe
2011-10-03, 17:01
Tackar, och det är bra grejer med på den sista? Eller är det trial by error som råds? :-P

Har inte testat dom, får högre puls av att mecka trådlöst än av att maxa i böjen.

Men andra verkar vara mer självgående och fungerar även till annat än datorer.

RagnarÖhman
2011-10-03, 17:28
Har inte testat dom, får högre puls av att mecka trådlöst än av att maxa i böjen.

Men andra verkar vara mer självgående och fungerar även till annat än datorer.

I dont understand the troll :)

Hmm, tror jag kör på den från webhallen!

mangemani
2011-10-03, 17:55
Det blir alltid en vinkel till skärmens kanter oavsett vart du sitter. Det blir färgskillnader även framifrån på de flesta skärmar idag, sen att det inte syns förrän man kollar som fan, det är en annan sak.

Skit i 3D säger jag. 120hz är trevligt vid fps, annars skulle jag hellre ta en bättre panel kan jag säga.

Min röst faller på Dell U2311H eller om du vill ha 16:10, Dell U2410.

den sist nämnda, är den bättre än den första du nämnde? tänkte på priset

eiri
2011-10-03, 18:00
på tiden jag beställer nått nu, kommer detta att funka fint ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/940382/ararar

Jockefoten
2011-10-03, 18:30
Jadå. Fast jag hade övervägt en 120gigare som SSD. Sen är det lång väntetid på nästan hälften av alla produkter du köpt, vill du ha datorn denna veckan går det lätt att byta ut hårddisk, nätdel, minnen och moderkort.

MtotheM
2011-10-03, 18:48
Spelar det någon roll vad man väljer för "märke" (typ MSI, ASUS, GIGABYTE etc...) när man väljer olika grafikkort och moderkort (utöver klockfrekvenser osv.)?

Tillkommer det bättre software med någon av dom?

Ska man försöka matcha dessa (MSI grafik med msi moderkort tex)?

Eller ska man helt enkelt ta dom billigaste?

Pungis
2011-10-03, 18:52
Spelar det någon roll vad man väljer för "märke" (typ MSI, ASUS, GIGABYTE etc...) när man väljer olika grafikkort och moderkort (utöver klockfrekvenser osv.)?

Tillkommer det bättre software med någon av dom?

Ska man försöka matcha dessa (MSI grafik med msi moderkort tex)?

Eller ska man helt enkelt ta dom billigaste?

Ta det som har högst garanti. Vissa har ett år, och t ex Gigabyte brukar ha 2 år.

rbn
2011-10-03, 18:58
Spelar det någon roll vad man väljer för "märke" (typ MSI, ASUS, GIGABYTE etc...) när man väljer olika grafikkort och moderkort (utöver klockfrekvenser osv.)?

Tillkommer det bättre software med någon av dom?

Ska man försöka matcha dessa (MSI grafik med msi moderkort tex)?

Eller ska man helt enkelt ta dom billigaste?

Vissa kort brukar ibland bundla med spel osv, det brukar stå i produktbeskrivningen, annars är det ingen större skillnad. Både MSI, Asus och Gigabyte gör bra produkter. Du behöver inte matcha ditt moderkort och drivrutiner laddar du ändå ner ifrån Nvidia eller ATI's hemsida.

Jag har själv ett Nvidia kort från Asus som fungerar klockrent.

MtotheM
2011-10-03, 19:13
Vad ska man ha för moderkort isf till en GTX590 och en i7 2600k?

Dirty South
2011-10-03, 19:24
på tiden jag beställer nått nu, kommer detta att funka fint ?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/940382/ararar



Köp allt från CDON istället med SWEC1110 får du 5% rabatt också :)

Dreas
2011-10-03, 20:07
den sist nämnda, är den bättre än den första du nämnde? tänkte på prisetNjae, den är 24a tum och kör 16:10, vilket i sig brukar ge lite högre pris. Sen är panelen en bättre typ av IPS men även de billigare IPS-panelerna såsom Dell U2311H verkar prestera bra.

mangemani
2011-10-03, 20:27
Njae, den är 24a tum och kör 16:10, vilket i sig brukar ge lite högre pris. Sen är panelen en bättre typ av IPS men även de billigare IPS-panelerna såsom Dell U2311H verkar prestera bra.


hmm*klurar*, det blir nog en sån.
har kommit fram till att färger och bättre bild slår 120hz, för 120hz verkar vara det enda jag får ut utav en TM skärm då jag ej har ett NVIDIA kort och kan ej använda mig utav 3Dn.
sen har jag läst runt lite och 2ms skiljer sig inte såååå värst mycket från 6ms som den där dell låg på.
men dock hittar jag inget om det andra du skrev om, det som var viktigt att kolla upp då man ska använda skärmen till att spela, after picture eller vad det nu var, men jag antar att IPS är rätt så bra på det.

eiri
2011-10-04, 04:02
mjo fanns fan inte mycket som är i lager på inet atm :(, ändrat lite, http://www.inet.se/kundvagn/visa/949292/lage

Dreas
2011-10-04, 06:17
hmm*klurar*, det blir nog en sån.
har kommit fram till att färger och bättre bild slår 120hz, för 120hz verkar vara det enda jag får ut utav en TM skärm då jag ej har ett NVIDIA kort och kan ej använda mig utav 3Dn.
sen har jag läst runt lite och 2ms skiljer sig inte såååå värst mycket från 6ms som den där dell låg på.
men dock hittar jag inget om det andra du skrev om, det som var viktigt att kolla upp då man ska använda skärmen till att spela, after picture eller vad det nu var, men jag antar att IPS är rätt så bra på det.

http://www.digitalversus.com/acer-gd245hq-p357_7352_38.html

As you might know, we prefer to examine the responsiveness of a monitor by counting the number of frames of ghosting, those traces that take too long to disappear and end up on top of images that are currently on show, rather than in milliseconds. That's because you can't really compare figures for response time from one display technology to another. Even on two typical 2 ms TN monitors, the results aren't identical. Here's an idea of how the different technologies stand up:
5 ms TN: 1.1 colour frame, 0.5 transparent frames (for example: Iiyama Prolite E2208HDS)
6 ms e-IPS: 0.4 colour frames, 0.35 transparent frames (for example: Dell 2209WA)
Average 2 ms TN: 0.8 colour frames, 0.5 transparent frames (for example: Samsung T220)
8 ms C-PVA 8: 0.95 colour frames, 0.2 transparent frames (for example: Samsung F2380)
The best 2 ms TN 2 (not including 120 Hz): 0.35 colour frames, 0.5 transparent frames (the Samsung 2253BW).

http://www.digitalversus.com/dell-2209wa-p357_4862_88.html

http://www.digitalversus.com/dell-u2410-p357_6292_88.html

http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html

Går du in under product face offs kan du välja "Delay compared to a CRT".

De två första la jag fram bara för att visa att ms är skit att kolla på. 6ms är Dell 2209WA specad till och är en av de snabbaste icke 120-hzarna idag.

mangemani
2011-10-04, 06:28
http://www.digitalversus.com/acer-gd245hq-p357_7352_38.html



http://www.digitalversus.com/dell-2209wa-p357_4862_88.html

http://www.digitalversus.com/dell-u2410-p357_6292_88.html

http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html

Går du in under product face offs kan du välja "Delay compared to a CRT".

De två första la jag fram bara för att visa att ms är skit att kolla på. 6ms är Dell 2209WA specad till och är en av de snabbaste icke 120-hzarna idag.

nu skummade jag bara igenom alla länkarna(ska läsa mer när jag kommer hem från jobbet) men det jag fick ut utav det lilla jag lyckades läsa/se, så verkar Dell U2410 vara ett stabilt val ändå:), priset må hända vara lite högt, men man verkar ju få en bra skärm, so what the hell:)

Juxta
2011-10-04, 09:58
Vissa kort brukar ibland bundla med spel osv, det brukar stå i produktbeskrivningen, annars är det ingen större skillnad. Både MSI, Asus och Gigabyte gör bra produkter. Du behöver inte matcha ditt moderkort och drivrutiner laddar du ändå ner ifrån Nvidia eller ATI's hemsida.

Jag har själv ett Nvidia kort från Asus som fungerar klockrent.

Vissa märken i vissa grafikkortsserier kan dock vara riktigt risiga och dras med problem. T.ex Sparkle fick en massa skit för ett tag sen. Det finns egentligen bara ett sätt att ta reda på detta, Googla just den serien och märket för tillfället. Nästa serie med samma märke kan vara skitbra.

Jazen
2011-10-04, 12:59
Har lite bekymmer med hårddisken nu.
Detta gäller enbart C: vilket är en ssd disk med windows på.
Vad än jag gör, surfar,öppnar en fil etc i C: så hackar det till alltid.
Särskilt när jag ska surfa, klickar på en länk så liksom hackar det till o sen visas sidan.

När jag öppnar fler sidor samtidigt blir det ännu värre, kan lagga som fan ibland.

När jag öppnar aktivitetshanteraren o kollar resursövervakaren så ser Hårddiskarna ut såhär

http://i52.tinypic.com/f06p0m.jpg

Diskaktiviteten är skyhög när jag håller på i C: , mycket märkligt

LinusM
2011-10-04, 13:35
Har råkat ut för 2 bluescreens sen jag skaffade ny dator. Har överklockat proccesorn men den klarade intel burn test och de gångerna jag fått bluescreen har jag bara surfat runt i Chrome. Vad kan det vara?

Spinkot
2011-10-04, 13:45
Har råkat ut för 2 bluescreens sen jag skaffade ny dator. Har överklockat proccesorn men den klarade intel burn test och de gångerna jag fått bluescreen har jag bara surfat runt i Chrome. Vad kan det vara?

Jag hade liknande problem och då köpte jag nya minnen så löste det sig.

King Grub
2011-10-04, 14:41
Har lite bekymmer med hårddisken nu.
Detta gäller enbart C: vilket är en ssd disk med windows på.
Vad än jag gör, surfar,öppnar en fil etc i C: så hackar det till alltid.
Särskilt när jag ska surfa, klickar på en länk så liksom hackar det till o sen visas sidan.

När jag öppnar fler sidor samtidigt blir det ännu värre, kan lagga som fan ibland.

När jag öppnar aktivitetshanteraren o kollar resursövervakaren så ser Hårddiskarna ut såhär

http://i52.tinypic.com/f06p0m.jpg

Diskaktiviteten är skyhög när jag håller på i C: , mycket märkligt

Öppna "Diskakvitet"-fältet då så man kan se var det skriv.

Jazen
2011-10-04, 14:52
Öppna "Diskakvitet"-fältet då så man kan se var det skriv.

ja det är inte en sak där...hur ska man veta vad som är nödvändigt o vad inte ?

mangemani
2011-10-04, 15:31
http://www.digitalversus.com/acer-gd245hq-p357_7352_38.html



http://www.digitalversus.com/dell-2209wa-p357_4862_88.html

http://www.digitalversus.com/dell-u2410-p357_6292_88.html

http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html

Går du in under product face offs kan du välja "Delay compared to a CRT".

De två första la jag fram bara för att visa att ms är skit att kolla på. 6ms är Dell 2209WA specad till och är en av de snabbaste icke 120-hzarna idag.


du verkar ju kunnig då det gäller skärmar, så jag ställer frågan till dig:)
kanske priset avslöjar svaret, men jag är inte riktigt säker då jag inte kan nått om skärmar.
vilken är bäst om man jämför den där Dell supersharp U2410 och denna http://www.webhallen.com/hardvara/131582-dell_27_tft_u2711-has_pivot-dual-svart ?

King Grub
2011-10-04, 15:32
ja det är inte en sak där...hur ska man veta vad som är nödvändigt o vad inte ?

Det skall inte vara mycket skrivningar alls där om man inte själv har initierat något med hög i/o.

Min ser ut så här:

http://i51.tinypic.com/2a8s17t.png

Det skall inte vara några speciella andra skrivningar av System.

Jazen
2011-10-04, 15:35
Det skall inte vara mycket skrivningar alls där om man inte själv har initierat något med hög i/o.

Min ser ut så här:

http://i51.tinypic.com/2a8s17t.png

Det skall inte vara några speciella andra skrivningar av System.

hmm jag har rätt mkt mer skrivningar än de där.
Här är ett benchmark på hårddisken i HD tune
http://i53.tinypic.com/ap8ge9.png

mangemani
2011-10-04, 15:38
Har råkat ut för 2 bluescreens sen jag skaffade ny dator. Har överklockat proccesorn men den klarade intel burn test och de gångerna jag fått bluescreen har jag bara surfat runt i Chrome. Vad kan det vara?

säker på att alla inställningar är rätt i BIOS då det gäller clockningen?
jag hade enorma problem med min nya dator då jag höll på att clocka, fick bluescreens, systemet blev instabilt, problem vid uppstart osv.
men så var det små(men ändå viktiga) detaljer i BIOS som jag ändrade på och idag så funkar datorn helt perfekt utan några som helst bluescreens.

mangemani
2011-10-04, 15:57
btw, finns denna skärmen http://www.webhallen.com/hardvara/131582-dell_27_tft_u2711-has_pivot-dual-svart i nått billigare märke? eller nån skärm som är likadan typ men som är billigare?

King Grub
2011-10-04, 16:01
Skillnaden är 3 tum. Det är en 27-tumsskärm och billigare än så hittar du inte annat än TN-paneler i den storleken.

mangemani
2011-10-04, 16:10
Skillnaden är 3 tum. Det är en 27-tumsskärm och billigare än så hittar du inte annat än TN-paneler i den storleken.

ok, så det är bara 3 tum som skiljer de 2 skärmarna åt?
ja isf kan jag nog leva med en 3 tum mindre skärm:)

Dreas
2011-10-04, 16:39
du verkar ju kunnig då det gäller skärmar, så jag ställer frågan till dig:)
kanske priset avslöjar svaret, men jag är inte riktigt säker då jag inte kan nått om skärmar.
vilken är bäst om man jämför den där Dell supersharp U2410 och denna http://www.webhallen.com/hardvara/131582-dell_27_tft_u2711-has_pivot-dual-svart ?http://www.dustinhome.se/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195 samma pris fast jag gillar Dustin mer.

Det som skiljer är väl egentligen storlek och upplösning.

Dell U2711 är lite långsammare också.

http://www.digitalversus.com/dell-u2711-p357_10418_88.html

Fördelen som kan ses med U2711 är den högre upplösningen och att den är 16:9 vilket medför fler fördelar än nackdelar i dagens samhälle.

LinusM
2011-10-04, 18:40
Jag hade liknande problem och då köpte jag nya minnen så löste det sig.
Minnena jag har i datorn är nya så det vore lustigt om det är det som är felet. Speciellt när datorn klarade sig igenom 20 "omgångar" i intel burn test där allt minne användes.
säker på att alla inställningar är rätt i BIOS då det gäller clockningen?
jag hade enorma problem med min nya dator då jag höll på att clocka, fick bluescreens, systemet blev instabilt, problem vid uppstart osv.
men så var det små(men ändå viktiga) detaljer i BIOS som jag ändrade på och idag så funkar datorn helt perfekt utan några som helst bluescreens.
Har ett MSI mobo med "OC genie" och använder de inställningarna, har bara dragit ner VCore till 1.25 så det bör inte vara något fel med inställningarna.

Har ju bara fått det 2 gånger hittills med minst en veckas mellanrum, kan det vara skadligt för datorn om jag inte gör någonting åt det utan låter den krascha när den vill?

MtotheM
2011-10-05, 15:42
Funderar på att köpa dessa delar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/947408/2011-10-03

Undrar dock om kylningen i chassit kommer vara tillräckligt och om PSUn är tillräckligt stark.

Undrar även över minnen. Enligt specifikationen till moderkortet ska 2133MHz eller till och med snabbare än så passa, men dessa verkar väldigt sällsynta i alla webbshoppar. Så jag undrar då om det finns någon fördel med 1600MHz kontra 2133MHz?

Dreas
2011-10-05, 16:28
Funderar på att köpa dessa delar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/947408/2011-10-03

Undrar dock om kylningen i chassit kommer vara tillräckligt och om PSUn är tillräckligt stark.

Undrar även över minnen. Enligt specifikationen till moderkortet ska 2133MHz eller till och med snabbare än så passa, men dessa verkar väldigt sällsynta i alla webbshoppar. Så jag undrar då om det finns någon fördel med 1600MHz kontra 2133MHz?Gick du in på Inet, blundade och tog allt det dyraste du kom åt eller?

Kör på 1600-minnen, men de kommer troligen gå i 1333. Det gör typ ingen skillnad vilket som.

Snordyrt grafikkort, agget är overkill så det sjunger om det såvida du inte ska köra SLI, och ska du köra SLI så skulle jag hellre gå på 2*570gtx med referenskylning. Klockar du inte räcker då också 750w, men då kan 850 vara en fin idé.

Hade också hellre gått på ett Fractal Arc, eller Antec P18x.

r3mpuh
2011-10-05, 16:56
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara.

MtotheM
2011-10-05, 17:38
Gick du in på Inet, blundade och tog allt det dyraste du kom åt eller?

Kör på 1600-minnen, men de kommer troligen gå i 1333. Det gör typ ingen skillnad vilket som.

Snordyrt grafikkort, agget är overkill så det sjunger om det såvida du inte ska köra SLI, och ska du köra SLI så skulle jag hellre gå på 2*570gtx med referenskylning. Klockar du inte räcker då också 750w, men då kan 850 vara en fin idé.

Hade också hellre gått på ett Fractal Arc, eller Antec P18x.

Så vad är så overkill med agget om du själv tycker jag borde köra med 850W?

Förutom grafikkortet så ser jag faktiskt inte vad du menar med priset. 2x 570 är även lika dyra som ett 590 och samtidigt verkar dom inte ha bättre prestanda.

Arc-chassit verkar ha lite väl öppen topp genom vilken det lär komma jäkligt mycket damm (förmodligen bättre kylning dock, men även ej ljuddämpat?)

Antec chassit ska jag ta en närmare titt på. Har däremot dåliga erfarenheter med antec.

RagnarÖhman
2011-10-05, 18:04
Fractal chassin får du vad du betalar för. Jag kötpe nyligen ett Corsair Obsidian 650D och vilken fröjd det är att arbeta i.

Grafikkort över 4000:- är waste just nu, du behöver inte den kraften alls och du kan uppgradera igen om något år. Kör på 6870/6970 samt crossfire om du vill vräka till lite.

Corsairs nätaggregat är bra med, OCZ vet jag inget om. 850w på corsair är mysigt.

Processorn är waste med tycker jag, ta en i5 2500k istället och klocka den om det nu mot förmodan inte skulle räcka till.

Minnen är bara till att köpa något billigt och bra, jag kör Corsair Vengeance, 16gb cl9 1600mhz(som går i 1600 med;) ) för 870kr. Mycket bra, mycket bra.

Fler frågor så tveka inte att ställa dem(ställ dem gärna här eller där)...

En kundvagn med: http://www.inet.se/kundvagn/visa/955904/2011-10-05

Dock kan du hitta mycket begagnat och spara nästan halva priset om du lägger ner tid på det. Jag köper hellre bra begagnat än dyrt nytt.

krellik
2011-10-05, 18:55
Har en NAS seagate blackarmor 220 som fungerar över det trådlösa nätverket.
Men det är lite slött för att streama vissa media, htpc står bredvid NASen och NASen har usb pluggar på baksidan. Borde det inte gå koppla in datorn med usb som man gör med en vanlig extern hårddisk, kör jag en usb kabel mellan så händer det inget, datorn upptäcker ingen extern enhet... Försöker kolla på sidan för NASen men det är lite över mitt huvud och deras support var svår att få tag på.

Dreas
2011-10-05, 19:26
Så vad är så overkill med agget om du själv tycker jag borde köra med 850W?

Förutom grafikkortet så ser jag faktiskt inte vad du menar med priset. 2x 570 är även lika dyra som ett 590 och samtidigt verkar dom inte ha bättre prestanda.

Arc-chassit verkar ha lite väl öppen topp genom vilken det lär komma jäkligt mycket damm (förmodligen bättre kylning dock, men även ej ljuddämpat?)

Antec chassit ska jag ta en närmare titt på. Har däremot dåliga erfarenheter med antec.Om du ska köra SLI är 750w nog, men 850 kan ju vara trevligt ifall du ska klocka hjärnet, men då kanske du ska ta ett annat moderkort också.

Inte lika dyrt inte? Prestandan är ungefär likvärdig för en billigare peng.

Arc-chassit är något högljutt men det är en fröjd att arbeta i det.

Jag har bara bra erfarenheter av antec så nu är det lika.

Pzorz
2011-10-05, 20:33
Jag beslutade mig för att lägga lite pengar på datorn istället. Vad tror/tycker ni om detta
http://www.alina.se/shopcart.aspx?payment=kli&delway=pp&CC650DW=1&ENGTX570%20DCII%2f2DIS%2f1280MD5=1&AGT3-25SAT3-60G=1&BX80623I72600K=1&P8P67%20LE%20B3=1&CMPSU-750TXV2EU=1&CMX8GX3M2A1600C9=1&CWCH60=1

Ska nog dra in 2 st ATI-kort istället för det som ligger som alternativ i listan.

RagnarÖhman
2011-10-06, 08:34
Återigen, ska du spela är väl i7 lite väl overkill, jag rekomenderar fortfarande i5 2500k som du kan klocka vid ett senare tillfälle!

2 ssd i raid 0 är mycket bra med, plus det är så billigt.

Ser bra ut annars, är ATi fanboy dock ;)

Jazen
2011-10-06, 12:43
nje blev ett återfall idag. Åkte o köpte mig en till Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC och en OCZ PowerSupply ZX Series 1000W .
Skall bli skoj =)

Pzorz
2011-10-06, 13:02
Bör man välja ett moderkort som stödjer SLI för framtiden kanske?

Jazen
2011-10-06, 13:05
Bör man välja ett moderkort som stödjer SLI för framtiden kanske?

Ja eller crossfire, beroende på om du vill köra nvidia eller ATI.
Är glad att jag valde med stöd för SLI för jag köpte ett till kort idag.

Fredron
2011-10-06, 14:59
Jag kollar över min datorsäkerhet för tillfället och har märkt att mina gamla mail adresser är nog den svaga punkten.
Så jag tänkte skaffa nya och undrar vilka som är säkrast/vad jag bör tänka på?

Snobbe
2011-10-06, 15:56
Jag kollar över min datorsäkerhet för tillfället och har märkt att mina gamla mail adresser är nog den svaga punkten.
Så jag tänkte skaffa nya och undrar vilka som är säkrast/vad jag bör tänka på?

Eh va? En säker mailadress hur?

Fredron
2011-10-06, 16:05
Eh va? En säker mailadress hur?

Som jag har förstått det så löper man större risk att bli hackad om man t.ex. har en random@hotmail adress, än vissa andra.

Kräket
2011-10-06, 16:06
Ja eller crossfire, beroende på om du vill köra nvidia eller ATI.
Är glad att jag valde med stöd för SLI för jag köpte ett till kort idag.

Snabb fråga angående Crossfire;

Kan man koppla ur ett kort utan att nödvändigtvis göra det fysiskt? Allså helt enkelt "stänga av" det ena?

hahavaffan
2011-10-06, 16:13
Som jag har förstått det så löper man större risk att bli hackad om man t.ex. har en random@hotmail adress, än vissa andra.Troligtvis ligger den största svagheten i det valda lösenordet, om det bara är att bli hackad du är rädd för.

Fredron
2011-10-06, 16:28
Troligtvis ligger den största svagheten i det valda lösenordet, om det bara är att bli hackad du är rädd för.

Ja det är klart att det är viktigt.
Men är det inte mindre risk om man t.ex. har ett domännamn som ytterst få använder?
Jag hörde också något tidigare om att gmail var säkrare än hotmail, så därför undrar jag vad som avgör säkerheten och liknande.

Jazen
2011-10-06, 17:05
Snabb fråga angående Crossfire;

Kan man koppla ur ett kort utan att nödvändigtvis göra det fysiskt? Allså helt enkelt "stänga av" det ena?

mjo jag kan iaf inaktivera SLI i Nvidia programet, då kör den nog enbart på 1 kort

mangemani
2011-10-06, 17:10
Ja eller crossfire, beroende på om du vill köra nvidia eller ATI.
Är glad att jag valde med stöd för SLI för jag köpte ett till kort idag.


går det inte att köra NVIDIA i crossfire och ATI i SLI(eller tvärtom), eller förstog jag fel nu?

sk0gs
2011-10-06, 17:17
Nu har min stationära(heter de så) dator gått sönder, blir inte nån bild på rutan alls.
Har försökt putta på den, slå lite lätt och vickat på alla sladdar,måste man köpa ny nu, eller kan man laga själv?

mangemani
2011-10-06, 17:22
Nu har min stationära(heter de så) dator gått sönder, blir inte nån bild på rutan alls.
Har försökt putta på den, slå lite lätt och vickat på alla sladdar,måste man köpa ny nu, eller kan man laga själv?

går den i gång i över huvud taget? alltså vad händer om du trycker på power knappen? inget? isf är det nog nätagget ditt som har pajjat och det kan du lätt byta ut.
går datorn igång efter du har tryckt igång datorn och den laddar/arbetar, då är det nog grafik kortet ditt som det har hänt något med.

sk0gs
2011-10-06, 17:31
går den i gång i över huvud taget? alltså vad händer om du trycker på power knappen? inget? isf är det nog nätagget ditt som har pajjat och det kan du lätt byta ut.
går datorn igång efter du har tryckt igång datorn och den laddar/arbetar, då är det nog grafik kortet ditt som det har hänt något med.
Allting är igång men de är svart, har haft den ute i en halvtimma i hopp om att den har varit för varm, nu har jag haft den lite på sidan osv men inget hjälper.

Såhär ser min dator ut om de spelar någon roll
http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2007/10/Samsung-SyncMaster-931BW-LCD.jpg

Scratch89
2011-10-06, 17:37
Allting är igång men de är svart, har haft den ute i en halvtimma i hopp om att den har varit för varm, nu har jag haft den lite på sidan osv men inget hjälper.

Såhär ser min dator ut om de spelar någon roll
http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2007/10/Samsung-SyncMaster-931BW-LCD.jpg

http://lolwut.com/layout/lolwut.jpg

mangemani
2011-10-06, 17:37
kanske det är skärmen din som har pajjat? kan ju vara så simpelt med
lyser skärmen?

Pzorz
2011-10-06, 17:38
går det inte att köra NVIDIA i crossfire och ATI i SLI(eller tvärtom), eller förstog jag fel nu?

Tror det fungerar så att för att köra dubbla kort i en maskin så måste man ha nvidia i SLI och ati i crossfire.. annars fungerar bara 1 kort.

mangemani
2011-10-06, 17:41
Tror det fungerar så att för att köra dubbla kort i en maskin så måste man ha nvidia i SLI och ati i crossfire.. annars fungerar bara 1 kort.

phew, om det stämmer så kan man pusta ut då, blev lite orolig där nån sekund:)

sk0gs
2011-10-06, 17:41
kanske det är skärmen din som har pajjat? kan ju vara så simpelt med
lyser skärmen?

Nej, när jag tittar på datorn är de bara svart "/

sk0gs
2011-10-06, 17:43
Nej, när jag tittar på datorn är de bara svart "/

Har till och med tagit bort dom två sladdarna till datorn och skakat den rätt hårt i 2 minuter, fortfarande ingenting.

Någon som vet om de kan hjälpa om jag ställer den ute inatt?
(under tak givetvis)

hahavaffan
2011-10-06, 17:45
går det inte att köra NVIDIA i crossfire och ATI i SLI(eller tvärtom), eller förstog jag fel nu?Du kan inte blanda teknikerna, om det var det du syftade på? Har du ATI-kort kör du Crossfire, och nVidia så kör du SLI.

Scratch89
2011-10-06, 17:45
Men trollar du? Är det skärmen som är sönder?

mangemani
2011-10-06, 17:54
Du kan inte blanda teknikerna, om det var det du syftade på? Har du ATI-kort kör du Crossfire, och nVidia så kör du SLI.

var inte det jag syftade på, men både du och han ovanför svarade så bra på min fråga ändå:)

btw,i mina sekunder utav orolighet så panik sökte jag på mitt moderkort och kom då för första gången i kontakt med crossfireX.
crossfire har man ju hört talas om, men crossfireX var nått nytt, gogglade och där stod det att man kunde koppla in 4 ATI kort(!) om ens moderkort stödjer det, vilket mitt gör.
inte för jag vet hur det hela funkar, men om jag har förstått det hela rätt, så kan man alltså koppla in ett 3:e kort då 2 ej räcker längre och ett 4:e då inte det heller räcker, fan då kommer ju datorn hålla i evigheter då det gäller prestandan från grafik korten:)

Jockefoten
2011-10-06, 17:57
Har till och med tagit bort dom två sladdarna till datorn och skakat den rätt hårt i 2 minuter, fortfarande ingenting.

Någon som vet om de kan hjälpa om jag ställer den ute inatt?
(under tak givetvis)

Det brukar hjälpa, klä dock in den i folie så inga radiovågor riskerar att förstöra mekaniken.

mangemani
2011-10-06, 17:58
Nej, när jag tittar på datorn är de bara svart "/

jo så mycket har jag förstått jag med;)(antar att du menade skärmen, inte datorn), men alltså lyser lampan där nere vid power knappen på skärmen din?

sk0gs
2011-10-06, 18:02
Det brukar hjälpa, klä dock in den i folie så inga radiovågor riskerar att förstöra mekaniken.

De är ute den ska stå, inte i mikron....

hahavaffan
2011-10-06, 18:26
inte för jag vet hur det hela funkar, men om jag har förstått det hela rätt, så kan man alltså koppla in ett 3:e kort då 2 ej räcker längre och ett 4:e då inte det heller räcker, fan då kommer ju datorn hålla i evigheter då det gäller prestandan från grafik korten:)Hehe ja, om man vill ha en energislukande hårfön till dator så kör hårt :)

Scratch89
2011-10-07, 07:38
Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för fel. Datorn accepterar inte min boot order och vill inte starta Windowsskivan. Det står endast "Disk boot failure, insert system disk and press enter".
Jag har Auto på EFI CD/DVD Boot Option. 1 boot är CDROM, andra Hard Disk, tredje USB-CDROM (vad det nu spelar för roll).

Har jag missat nåt fundamentalt?

Morrris
2011-10-07, 07:49
Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för fel. Datorn accepterar inte min boot order och vill inte starta Windowsskivan. Det står endast "Disk boot failure, insert system disk and press enter".
Jag har Auto på EFI CD/DVD Boot Option. 1 boot är CDROM, andra Hard Disk, tredje USB-CDROM (vad det nu spelar för roll).

Har jag missat nåt fundamentalt?

Med risk för Captain Obvious; fungerar läsaren?

Olegh
2011-10-07, 07:53
Tryck in kablarna till läsaren extra noga. Det är väldigt lätt att missa vet jag av egen erfarenhet.

King Grub
2011-10-07, 07:57
vinte för jag vet hur det hela funkar, men om jag har förstått det hela rätt, så kan man alltså koppla in ett 3:e kort då 2 ej räcker längre och ett 4:e då inte det heller räcker, fan då kommer ju datorn hålla i evigheter då det gäller prestandan från grafik korten:)

Man måste ha en processor som inte flaskar då. För att inte tala om strömförsörjning. Plus att gamla grafikkort inte får samma prestanda som nya i alla fall; varje generation grafikkort har bättre prestanda, t ex bättre tesselering, skalning, osv, som gamla inte klarar hur många dom än är.

Scratch89
2011-10-07, 08:14
Läsaren är helt ny, satte precis in den. Om den inte hade funkat eller varit ikopplad hade den väl inte ens kunnat bli matad med skivan?

King Grub
2011-10-07, 08:18
Är det en helt nybyggd dator? Har du uppdaterat BIOS? Ett rätt vanligt fel när moderkortet skeppas med ett tidigt BIOS.

kaer
2011-10-07, 08:21
Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för fel. Datorn accepterar inte min boot order och vill inte starta Windowsskivan. Det står endast "Disk boot failure, insert system disk and press enter".
Jag har Auto på EFI CD/DVD Boot Option. 1 boot är CDROM, andra Hard Disk, tredje USB-CDROM (vad det nu spelar för roll).

Har jag missat nåt fundamentalt?

Tycker det låter som det inte är en bootbar skiva, har du bränt den själv?

Olegh
2011-10-07, 08:24
Läsaren är helt ny, satte precis in den. Om den inte hade funkat eller varit ikopplad hade den väl inte ens kunnat bli matad med skivan?

Jodå, det har hänt mig som sagt.. Kommer inte ihåg det exakta felmeddelandet, men läsaren identifierades i bios, men kunde inte läsa skivan. Detta pga. taskig kontakt i anslutningarna.

Scratch89
2011-10-07, 08:33
Doh. Hade glömt att koppla i SATA-kabeln, hade bara strömförsörjningen igång. :)

Morrris
2011-10-07, 08:34
Varför kan jag inte ta bort navigationsmenyn i Media Player Classic längre?

hahavaffan
2011-10-07, 10:19
doh. Hade glömt att koppla i sata-kabeln, hade bara strömförsörjningen igång. :):d

Scratch89
2011-10-07, 10:22
En till fråga nu, verkar bli sista. Om jag går in på Den här datorn så ser jag bara min SSD. Både i BIOS och i enhetshanteraren ser jag min stora lagringsdisk, men inte där. Vad ska man göra? Måste man formatera den eller så? Det brukar man väl kunna göra i Windows?

http://i54.tinypic.com/eijea1.png

gatewarden
2011-10-07, 10:28
Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools och välj computer management. Gå in under Disk Management där kan du se disken och du bör se oallokerat utrymme på den, pationera den som du känner för och välj enhetsbokstav osv.

Scratch89
2011-10-07, 10:34
Yay! Tack.

andyone
2011-10-07, 14:34
När jag försöker skriva ut webbsidor med min skrivare (HP Officejet J4680) så skriver den ut allt (länkar, info-texter etc) utom det viktiga innehållet. Försöker jag till exempel skriva ut en annons från blocket skrivs inte annonstexten ut. Detta gäller på olika sidor (blocket, bank) och jag har testat både IE och FF med samma resultat.

What to do? Need halp!

Scratch89
2011-10-07, 14:44
När jag försöker skriva ut webbsidor med min skrivare (HP Officejet J4680) så skriver den ut allt (länkar, info-texter etc) utom det viktiga innehållet. Försöker jag till exempel skriva ut en annons från blocket skrivs inte annonstexten ut. Detta gäller på olika sidor (blocket, bank) och jag har testat både IE och FF med samma resultat.

What to do? Need halp!

Kan du markera texten du vill ha med med musen (eller ctrl+a) och sen trycka på ctrl+p och välja "markerat", eller liknande?

Scratch89
2011-10-07, 14:48
Spelar det någon roll vilken port man skriver i när SABnzbd frågar efter vilken port man använder hos sin news supplier? Jag skrev i 563 som de hade som exempel, men det verkar inte riktigt funka. Jag kommer inte ihåg vad jag hade sist heller. Kan man hitta vilken port man ska skriva i? Just nu står filen jag vill ha hem bara och väntar på att laddas hem, som i en pausad kö.

andyone
2011-10-07, 14:48
När jag gjorde det flippade den ut och länkarna förstorades upp (ca 18px) och skrevs ut på en sida, en mejl-länk förstorades upp och skrevs ut på en annan sida osv.

Det går ju att ta printscreen och skriva ut men jag vill få det så smidigt och effektivt som möjligt. Jag vill kunna använda skriv-ut-länkar från webbsidor. Personer utan god datorvana ska kunna skriva ut om man säger så.

mangemani
2011-10-08, 06:58
en ny version utav catalyst verkar ha kommit som fixar till en del problem i rage, ett spel som jag gärna vill spela, så jag känner mig tvungen att uppdatera.
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU122AMDCat1110PreDriverV2.aspx
men nått som gör en lite osäker då det gäller detta(då det är första gången jag har ett ATI kort och dess catalyst control center) är att det står att man ska ta bort det gamla catalyst (http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GraphicsDriverInstallationInstructionforMicrosoftW indows7.aspx ) innan man installerar de nya drivisarna.
ska man alltså ta bort hela catalyst control center innan man installerar det nya? går det inte bara att uppdatera som allt annat?låter ju lite osäkert att ta bort hela control center, låter som att det är mycket som kommer att strulas till då.
hur gör man?

Kräket
2011-10-08, 07:03
en ny version utav catalyst verkar ha kommit som fixar till en del problem i rage, ett spel som jag gärna vill spela, så jag känner mig tvungen att uppdatera.
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU122AMDCat1110PreDriverV2.aspx
men nått som gör en lite osäker då det gäller detta(då det är första gången jag har ett ATI kort och dess catalyst control center) är att det står att man ska ta bort det gamla catalyst (http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GraphicsDriverInstallationInstructionforMicrosoftW indows7.aspx ) innan man installerar de nya drivisarna.
ska man alltså ta bort hela catalyst control center innan man installerar det nya? går det inte bara att uppdatera som allt annat?låter ju lite osäkert att ta bort hela control center, låter som att det är mycket som kommer att strulas till då.
hur gör man?

Är väl alltid klokt att ladda hem driversweeper och noggrant ta bort alla äldre drivrutiner? Är ju en enkel sak att boota i "safe mode" och ta bort drivrutinerna, och därefter ladda hem de nya.

r3mpuh
2011-10-08, 07:05
en ny version utav catalyst verkar ha kommit som fixar till en del problem i rage, ett spel som jag gärna vill spela, så jag känner mig tvungen att uppdatera.
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU122AMDCat1110PreDriverV2.aspx
men nått som gör en lite osäker då det gäller detta(då det är första gången jag har ett ATI kort och dess catalyst control center) är att det står att man ska ta bort det gamla catalyst (http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GraphicsDriverInstallationInstructionforMicrosoftW indows7.aspx ) innan man installerar de nya drivisarna.
ska man alltså ta bort hela catalyst control center innan man installerar det nya? går det inte bara att uppdatera som allt annat?låter ju lite osäkert att ta bort hela control center, låter som att det är mycket som kommer att strulas till då.
hur gör man?Nää, det behövs inte.
Bara att tuta & köra! :)

King Grub
2011-10-08, 07:11
Aldrig Driversweeper. Det bara riskerar att förstöra. Avinstallera gamla drivrutinerna, inte med nya. Och allt skall avinstalleras. "AMD Catalyst Install Manager" är vad som skall väljas att avinstalleras, sedan "Express uninstall all..." nånting.

Det var inte länge sedan Driversweeper tog bort essentiella systemfiler som omöjliggjorde uppdatering till Windows 7 Service Pack 1 t ex. Driversweeper skall aldrig behövas på Windows 7 eller Vista. Möjligen XP, som inte kan ersätta gamla drivrutiner på ett bra sätt.

Mr.Cosybear
2011-10-08, 07:56
Spelar det någon roll vilken port man skriver i när SABnzbd frågar efter vilken port man använder hos sin news supplier? Jag skrev i 563 som de hade som exempel, men det verkar inte riktigt funka. Jag kommer inte ihåg vad jag hade sist heller. Kan man hitta vilken port man ska skriva i? Just nu står filen jag vill ha hem bara och väntar på att laddas hem, som i en pausad kö.

Kryssa i SSL om du kör 563

Kräket
2011-10-08, 08:35
Aldrig Driversweeper. Det bara riskerar att förstöra. Avinstallera gamla drivrutinerna, inte med nya. Och allt skall avinstalleras. "AMD Catalyst Install Manager" är vad som skall väljas att avinstalleras, sedan "Express uninstall all..." nånting.

Det var inte länge sedan Driversweeper tog bort essentiella systemfiler som omöjliggjorde uppdatering till Windows 7 Service Pack 1 t ex. Driversweeper skall aldrig behövas på Windows 7 eller Vista. Möjligen XP, som inte kan ersätta gamla drivrutiner på ett bra sätt.

Gäller det överhuvudtaget alla små program med syfte att rensa bort gamla drivrutiner till windows 7? Brukar läsa överallt att man rekommenderas använda sådana program innan man uppdaterar drivrutiner.

Har massa bekymmer med BSOD nu sedan jag installerade ytterligare ett ATI 5870. Jag får det ökända "atikmpag.sys"-BSOD. Alltså att drivrutinen slutat fungera och inte kunnat starta om sig (TDR).

Problemet är felsökning, då detta fel kan orsakas av i princip allt. Trasig hårdvara till buggade drivrutiner. Jag kör nu Cataclyst 11.9. Länk med problembeskrivning; http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/737-27116RadeonSeries-ATIKMDAGhasstoppedrespondingerrormessages.aspx

Skulle behöva lite hjälp vilka slutsatser jag bör dra. I nuläget tycks datorn vara någorlunda stabil när jag endast använder windows 7 (alltså inga andra program). Så fort jag använder Google Chrome och går in på en video-länk (typ youtube) kraschar datorn.

Jag har ett 850 W corsair nätagg, så troligtvis är ström inte orsaken till bekymret. Enligt GPU-Z ligger temperaturer inte särskilt högt, så detta torde även kunna uteslutas. Jag har även tagit "disable" på crossfire, men datorn kraschar ändå, så att det skulle vara pga crossfire kan även uteslutas.

Vad skulle ert nästa steg i problemsökningen vara?

mangemani
2011-10-08, 10:44
Nää, det behövs inte.
Bara att tuta & köra! :)

så det är bara att ladda hem den nya uppdateringen och köra den?
inget strul då då?

King Grub
2011-10-08, 11:08
Gäller det överhuvudtaget alla små program med syfte att rensa bort gamla drivrutiner till windows 7? Brukar läsa överallt att man rekommenderas använda sådana program innan man uppdaterar drivrutiner.

Om något gick fel vid avinstallation av gamla drivrutiner kan det vara värt. Aldrig annars.

King Grub
2011-10-08, 11:09
så det är bara att ladda hem den nya uppdateringen och köra den?
inget strul då då?

Avinstallera gamla, starta om, installera nya, starta om.

r3mpuh
2011-10-08, 11:11
så det är bara att ladda hem den nya uppdateringen och köra den?
inget strul då då?Har du bytt grafikkort från nVidia till ATI kan det ju vara bra för att undvika strul~
Men uppdateringen är bara att tanka & köra, Yes! (:

andyone
2011-10-08, 11:12
När jag försöker skriva ut webbsidor med min skrivare (HP Officejet J4680) så skriver den ut allt (länkar, info-texter etc) utom det viktiga innehållet. Försöker jag till exempel skriva ut en annons från blocket skrivs inte annonstexten ut. Detta gäller på olika sidor (blocket, bank) och jag har testat både IE och FF med samma resultat.

What to do? Need halp!

Någon som vet? *jorgen*

mangemani
2011-10-08, 11:17
Har du bytt grafikkort från nVidia till ATI kan det ju vara bra för att undvika strul~
Men uppdateringen är bara att tanka & köra, Yes! (:

nej nej, mitt radeon kort är det enda som har suttit i datorn och det enda jag har gjort med mitt AMD catalyst controll manager var att uppdatera den till version 11.9, mer har ej gjorts eller ändrats.

mangemani
2011-10-08, 11:41
det gick bra, tog bort det gamla och installerade det nya.
att man ska vara en sån jäkla nojjig fegis då det gäller sånt här, även fast man får klara instruktioner både från folket här och att man har en sida som i detalj förklarar hur man ska göra, så nojjar man ihjäl sig nästan.
kan ha nått iof med att jag bara har haft olycka med allt jag har gjort med mina tidigare datorer, skit rädd att datorn slutar funka och man måste vänta en längre tid på att någon kunnig ska fixa.
jaja, det gick fint iaf:)

King Grub
2011-10-08, 12:02
Något man alltid bör installera om man har ett ATI-kort är deras application profiles:

http://sites.amd.com/us/game/downloads/pages/crossfirex-app-profiles.aspx

Det är fördefinierade settings för en massa spel och program. Mest för crossfire, men det finns även mängder för ett kort, och det gör att programmet i fråga fungerar bättre, ibland mycket bättre.

Man bör dock inte använda dessa om man använder en beta-drivrutin, som den för Rage, utan bara dom officiella drivrutinerna.

VoDaresVins
2011-10-08, 16:17
Avast blockerar alla bilder länkade från http://data.fuskbugg.se
När jag försöker gå in direkt på den adressen får jag meddelande från brandväggen "Malicious URL blocked"

Det här får man fram från länken till Avasts sida:
Infection Details
URL: http://data.fuskbugg.se/
Process: file://C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe
Infection: al

Vågar jag ändra i brandväggen och lägga till trusted sites? Vad kan det bero på att just denna sida fastnar i brandväggen?

King Grub
2011-10-08, 16:30
Det är inget falsklarm, utan det finns skadlig kod i något skript eller via bilder på sidan. Koden försöker injicera ytterligare kod i browsern, antagligen för att överföra någon trojan till användarens hårddisk.

Fredron
2011-10-08, 16:41
Jag ska bygga ihop en ny dator nästa vecka så beställde Windows 7 operativsystem för någon dag sedan. När jag hade betalat och var klar så fick jag en länk där jag kan ladda ner operativsystemet.
Jag hade förväntat mig en CD-skiva eller liknande, hur har de tänkt att jag ska få in det på min nya dator?

King Grub
2011-10-08, 16:59
Du bränner den på en DVD eller lägger det på en USB-sticka.

Fredron
2011-10-08, 17:06
Har varken DVD brännare eller USB-sticka, förväntade mig en hederlig skiva skickat till mig så jag känner mig smått lurad.
Men tack, då vet jag i alla fall.

King Grub
2011-10-08, 17:07
Det stod garanterat i försäljningsvillkoren (som du antagligen bara godkände utan att läsa ordentligt)?

King Grub
2011-10-08, 17:08
Här är verktyget man bränner med, förresten, om du skaffar lämplig media:

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Fredron
2011-10-08, 17:56
Tack!

William
2011-10-08, 20:28
Jag har nyss köpt en ny bärbar dator (http://www.webhallen.com/hardvara/137193-msi_ge620dx-291ne-core_i5-2410m-4gb-500gb-15.6_full_hd-gt555m-win_7_hp) som jag hade tänkt kunna spela SC2 på. Såvitt jag har läst ska datorn klara det utan större bekymmer men när jag ska spela så laggar det väldigt mycket och både processor och minne används fullt ut. Kollade i aktivitetshanteraren och förutom SC2 som drog en massa minne så var det "trustedinstaller" som drog näst mest, ca 1 gig.

Kan man stänga av trustedinstaller?

King Grub
2011-10-08, 20:39
Trustedinstaller körs när Windows Update håller på. Är det det som pågår i bakgrunden?

wo0ord
2011-10-08, 20:47
Datorn och mitt internet börjar blir segt, befarar att jag har virus. Nån som vet vart jag kan ladda ner ett bra gratis antivirus program? Hittade inte den andra tråden.

William
2011-10-08, 20:48
Trustedinstaller körs när Windows Update håller på. Är det det som pågår i bakgrunden?

Aha. Jo det var var tydligen lite uppdateringar som förbereddes. Funkar det att bara stänga av windows update för att stänga av t-installer?

King Grub
2011-10-08, 20:53
Det bör det göra, men bäst är att låta Windows Update installera alla uppdateringar som finns. Både för systemets säkerhet och för att man riskerar att pågående uppdatering blir korrupt om man bara stänger av den.

William
2011-10-08, 20:58
Det bör det göra, men bäst är att låta Windows Update installera alla uppdateringar som finns. Både för systemets säkerhet och för att man riskerar att pågående uppdatering blir korrupt om man bara stänger av den.

Ok, tack så mkt!

King Grub
2011-10-08, 20:59
Datorn och mitt internet börjar blir segt, befarar att jag har virus. Nån som vet vart jag kan ladda ner ett bra gratis antivirus program? Hittade inte den andra tråden.

Antivirus är bra på att hålla ett rent system rent, men mindre bra på att rensa ett redan infekterat system. Det finns inga gratis antivirus som fungerar speciellt bra att installera på ett infekterat system och tro att dom kan rensa.

Prova först Malwarebytes Anti-Malware. Det är inget regelrätt antivirus, men fantastiskt bra på att hitta och rensa infektioner.

http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html

Kaspersky Rescue Disk är också bra. Bränn på CD/DVD/USB och boota med den.

http://support.kaspersky.com/faq/?qid=208282173

wo0ord
2011-10-08, 21:02
Tack så mycket. Testar Malwarebytes Anti-Malware. Sen får jag nog gå och köpa mig ett antivirusprogram, känns alltid lite osäkert när man skriver in sina kortuppgifter på olika betalsidor.

Edit: Vad menas egentligen med anti-maleware? Om det nu inte fungerar som ett antivirusprogram? Renas från skadliga grejer, och kan snabba upp datorn?

Edit2: Såg att du svarade i andra tråden nu. Så jag kan aldrig bli av med det som redan har infekterats? Eller missförstår jag dig nu? Dvs om jag åker och köper ett antivirusprogram imån.

Termy
2011-10-09, 08:33
Glömde säga det i går - om du har Norton installerat på en SSD, stäng av Idle Time Optimizer i Settings -> Miscellaneous Settings. Det är en funktion som drar igång defragmenteraren.

Är det några extrasaker man bör stänga av i det nya norton 2012? Jag ser att den kör automatisk viruscan varje dag men det kanske inte resulterar i några skrivningar på disken?

skaparn
2011-10-09, 09:34
Är det någon som blivit utsatt för Google Giveaway? Jag skrev för ovanlighetens skull in www.google.com i adressfältet i Safari och kom då till en sida med Google-färger och ett löfte om stor chans att vinna lite Apple-prylar.
Hur funkar detta, är det ett lokalt fulprogram på datorn som redirectar mig eller är det längre bort i nätverket, typ DNS:en eller liknande. (med risk för att avslöja hur lite jag vet om möjligheterna att genomföra sådana scams)

Jag gav dem såklart mitt kontonummer och pin-kod, eftersom de behövde det för att ge mig priserna

King Grub
2011-10-09, 11:43
Är det några extrasaker man bör stänga av i det nya norton 2012? Jag ser att den kör automatisk viruscan varje dag men det kanske inte resulterar i några skrivningar på disken?

Du menar Quick Scan? Quick Scan efter varje gång en komplett virusuppdatering har gjorts, så fort datorn går in i idle. Ungefär 2-3 gånger per dygn. Det handlar bara om normal 7-8000 filer och är inget speciellt att tänka på.

Det du bör stänga av, om du har en SSD, är Idle Time Optimizer. Det är en defragmenterare. Settings -> General. Den skall i o f s känna av att du har en SSD automatiskt och inte starta defragmenteringen, men bättre safe än sorry.

Annars är dom flesta defaultinställningar utmärkta. Du kan stänga av Smart Definitions om du vill att Norton skall känna igen fler virus. Settings -> Computer -> Updates. Smart Definitions som är default innebär att Norton bara laddar hem definitioner för aktuella virus och struntar i äldre som inte har setts på länge. Stänger du av Smart Definitions får du kompletta definitioner.

Sedan kan du sätta på Boot Protection. Settings -> Computer -> Real Time Protection. Då startas Nortons tjänster så fort som möjligt medan datorn startas. På bekostnad av ett par sekunders extra boot-tid, men det ger bättre skydd tidigt.

Scratch89
2011-10-09, 12:34
Min dator verkar gilla att få blåskärm om den stått och varit i idle några timmar, och sen när man startar om den kommer det ett meddelande om att det är något diskfel. Kommer inte ihåg helt exakt, men det har hänt två gånger nu. Vad kan det vara för fel? Hände när jag kom hem inatt och ville sitta vid datorn. Jag stängde av den och precis som förra gången så funkade den igen efter några timmar.

King Grub
2011-10-09, 12:38
Du behöver beskriva vad blåskärmen/meddelandet säger.

Scratch89
2011-10-09, 12:56
Yes. Får jag upp det en gång till skriver jag ner det.

Jazen
2011-10-09, 14:20
Hur gör ni med fläkt ventilation ?

för tillfället har jag:
1 200mm i nedre front (insug, cooler masters egna 700 RPM)
1 200mm i topp (utsug, cooler masters egna 700 RPM)
1 140mm i sidan (insug, Noctua NF-P14 FLX 1200rpm)

sen vet jag inte om fläkten till radiatorn kan sättas in i kategori utsug för chassi eller enbart för radiator, den är ju till för kylning av processor, har för mig att den fläkten körs i 2000rpm utan fläktkontroll, samt att jag tänkte köra pnp på radiatorn.

kanske detta räcker ?

King Grub
2011-10-09, 14:22
Kolla temperaturerna. Kör du inte GTX 580 i SLI eller något skall det väl räcka.

agazza
2011-10-09, 14:24
Vars fan hittar man sina lösenord i chrome? jag har sparat allt från förra datorn men nu när jag återställer på min nya får jag inte upp lösenorden, men kollar jag på översikten står det

"Chrome sync

Lösenord: 4
Obs! Krypterad med lösenord."


Hur fan kommer jag åt dom?


bump

Jazen
2011-10-09, 14:40
Kolla temperaturerna. Kör du inte GTX 580 i SLI eller något skall det väl räcka.

Är precis det jag gör, kör dubbla 580 gtx.
Finns det nå bra program som övervakar temp på, gpu,cpu,hdd etc etc ?

Dreas
2011-10-09, 14:45
Är precis det jag gör, kör dubbla 580 gtx.
Finns det nå bra program som övervakar temp på, gpu,cpu,hdd etc etc ?Hoppas att du kör referenskylare på korten, annars kan du nog räkna med en fin värme. Iofs kan du det ändå men vid SLI är det referenskylare som gäller.

Jazen
2011-10-09, 14:46
Hoppas att du kör referenskylare på korten, annars kan du nog räkna med en fin värme. Iofs kan du det ändå men vid SLI är det referenskylare som gäller.

vad menar du med referenskylare?

King Grub
2011-10-09, 14:48
Finns det nå bra program som övervakar temp på, gpu,cpu,hdd etc etc ?

Aida64.

Remas
2011-10-09, 14:48
bump

Skiftnyckeln uppe till höger
Alternativ
Personligt
Hantera sparade lösenord

Dreas
2011-10-09, 14:49
vad menar du med referenskylare?Den kylare som sitter på som standard och inte är utbytt av leverantören till en annan.

För 5xx-serien ser den ut såhär:
http://www.fudzilla.com/images/stories/Reviews/Graphics/Nvidia/Fermi/570/570_reference/580-and-570-front.jpg

Den kylaren pumpar ut all luft genom baksidan av chassit.

Jazen
2011-10-09, 14:51
tack grub.

Dreas: jag kör gigabytes gtx580 med windforce kylning på, också som pressar ut luft på baksidan
http://www.inet.se/files/img/max/5409113_0.png
140mm fläkten i sidan är mest riktad mellan båda korten eftersom de övrekortet kanske inte får in lika mkt som den undre

ser såhär ut
http://i53.tinypic.com/303hdgg.jpg

Dreas
2011-10-09, 14:56
Ah, då har du iaf bra kylning på grafikkorten. Vet inte ifall de faktiskt blåser all luft bak men gör de det så är det super.

Jazen
2011-10-09, 15:00
Ah, då har du iaf bra kylning på grafikkorten. Vet inte ifall de faktiskt blåser all luft bak men gör de det så är det super.

vet inte hur mkt luft dom pumpar ut men håller man handen bakom datorn där grafkorten är monterad känner man luftflöde.

Funderingen va om jag ska ta bort 140mm fläkten i sidan o montera 2st 120mm som körs på 1200rpm, 1st 120mm 1700rpm fläkt som blåser in i radiatorn,
och en 120mm fläkt 1200rpm i botten som blåser ut ?

Jazen
2011-10-09, 15:22
har dom här värdena efter ca 30min BF3 spelning, allt på ultra.

http://i51.tinypic.com/2m5giup.jpg

Termy
2011-10-09, 16:00
Du menar Quick Scan? Quick Scan efter varje gång en komplett virusuppdatering har gjorts, så fort datorn går in i idle. Ungefär 2-3 gånger per dygn. Det handlar bara om normal 7-8000 filer och är inget speciellt att tänka på.

Det du bör stänga av, om du har en SSD, är Idle Time Optimizer. Det är en defragmenterare. Settings -> General. Den skall i o f s känna av att du har en SSD automatiskt och inte starta defragmenteringen, men bättre safe än sorry.

Annars är dom flesta defaultinställningar utmärkta. Du kan stänga av Smart Definitions om du vill att Norton skall känna igen fler virus. Settings -> Computer -> Updates. Smart Definitions som är default innebär att Norton bara laddar hem definitioner för aktuella virus och struntar i äldre som inte har setts på länge. Stänger du av Smart Definitions får du kompletta definitioner.

Sedan kan du sätta på Boot Protection. Settings -> Computer -> Real Time Protection. Då startas Nortons tjänster så fort som möjligt medan datorn startas. På bekostnad av ett par sekunders extra boot-tid, men det ger bättre skydd tidigt.

Tack!

mangemani
2011-10-10, 10:47
drog igång datorn nyss, funkade fint och så, men så såg jag att det hade börjat att samlas lite damm vid gallret framme på datorn där HDD fläktarna sitter, så jag började att torka av lite, lite damm åkte in i datorn och nu kommer det nått "fräsande" ljud från fläkt/HDD området.
datorn funkar fint osv, men ljudet är kvar, inge högt eller så, men lyssnar man med örat nära gallret på framsidan utav datorn så hör man detta fräsande ljud.
har lyssnat runt datorn och det är bekräftat att ljudet kommer från fläkt/HDD området.
vad har hänt?

mangemani
2011-10-10, 10:52
drog igång datorn nyss, funkade fint och så, men så såg jag att det hade börjat att samlas lite damm vid gallret framme på datorn där HDD fläktarna sitter, så jag började att torka av lite, lite damm åkte in i datorn och nu kommer det nått "fräsande" ljud från fläkt/HDD området.
datorn funkar fint osv, men ljudet är kvar, inge högt eller så, men lyssnar man med örat nära gallret på framsidan utav datorn så hör man detta fräsande ljud.
har lyssnat runt datorn och det är bekräftat att ljudet kommer från fläkt/HDD området.
vad har hänt?


och där slutade ljudet tvärt=/
skumt

ChewChew
2011-10-10, 14:12
Hade tänkt ta och beställa en ny dator ikväll, så jag tänkte bara kolla om ni kanske har några synpunkter på vad jag har plockat ihop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/969484/2011-10-09

hahavaffan
2011-10-10, 14:24
och där slutade ljudet tvärt=/
skumtDamm/hår som fastnade i en fläkt troligtvis. Fram brukar det sitta sugande fläktar, så när du torkade av sögs väl en klump in i en fläkt och fastnade. Och nu har den lossnat.





Varför har jag vigt mitt framtida liv till att jobba med teknik, system och datorer... när jag HATAR det?! OM det kan jävlas, så jävlas det. Utan undantag. Dö dö dö dö.

Silveta
2011-10-10, 14:32
Hade tänkt ta och beställa en ny dator ikväll, så jag tänkte bara kolla om ni kanske har några synpunkter på vad jag har plockat ihop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/969484/2011-10-09

Jag hade helt klart slängt in en lite mindre SSD disk att köra windows/ubuntu partionen på i ditt bygge. SSD = <3

gatewarden
2011-10-10, 14:34
Jag hade helt klart slängt in en lite mindre SSD disk att köra windows/ubuntu partionen på i ditt bygge. SSD = <3

Vet inte vad du har för maxbelopp, men som ovanstående talar säger så hade jag köpt en liten ssd för coreos, i övrigt hade jag lagt lite pengar till på en i7a.

HMB
2011-10-10, 14:41
tack grub.

Dreas: jag kör gigabytes gtx580 med windforce kylning på, också som pressar ut luft på baksidan
http://www.inet.se/files/img/max/5409113_0.png
140mm fläkten i sidan är mest riktad mellan båda korten eftersom de övrekortet kanske inte får in lika mkt som den undre

ser såhär ut
http://i53.tinypic.com/303hdgg.jpg Då lamellerna (närmast baksidan av chassit) går vertikalt längst grafikkorten så kommer dom där grafikkorten pumpa ut det mesta av varmluften direkt i chassit. Eventuell varmluft som kommer ut bak beror då antagligen på övertryck i chassit. Om du har sidofläkt så testa med att ha den så den suger ut luft ur chassit, samtidigt som de flesta andra fläktarna blåser in luft i chassit.

Edit: Efter ha kikat lite mer så skulle jag nog köra: sidofläkt = blåser ut, frontfläkt = blåser in, toppfläkt = blåser in, cpufläkt = blåser ut, nätagg = blåser ut.

ChewChew
2011-10-10, 16:53
Jag hade helt klart slängt in en lite mindre SSD disk att köra windows/ubuntu partionen på i ditt bygge. SSD = <3

Vet inte vad du har för maxbelopp, men som ovanstående talar säger så hade jag köpt en liten ssd för coreos, i övrigt hade jag lagt lite pengar till på en i7a.

Ang SSD så tycker jag att det är för dyrt för en student som mig hehe. i7 känns inte så motiverat eftersom att jag inte ska hålla på och rendera filmer och dyl så värst mycket. Känner att priset på i5an väger upp gentemot den lilla prestanda-boosten en i7 ger.

Jockefoten
2011-10-10, 16:59
Ang SSD så tycker jag att det är för dyrt för en student som mig hehe. i7 känns inte så motiverat eftersom att jag inte ska hålla på och rendera filmer och dyl så värst mycket. Känner att priset på i5an väger upp gentemot den lilla prestanda-boosten en i7 ger.

Tycker ditt paket ser bra ut med tanke på budgeten. En SSD kan du köpa vid nästa uppgradering och i5'an kan du klocka upp.

Dreas
2011-10-10, 19:45
Ang SSD så tycker jag att det är för dyrt för en student som mig hehe. i7 känns inte så motiverat eftersom att jag inte ska hålla på och rendera filmer och dyl så värst mycket. Känner att priset på i5an väger upp gentemot den lilla prestanda-boosten en i7 ger.Det är inte för dyrt. Du köper en dator för 11 000, lägger med en skräpskärm och tycker att 1000-1500kr är för dyrt för den investering som utan tvekan kommer göra störst märkbara skillnad vid allt utom spel typ?

Tänk om, när du ändå håller på hade jag också slängt med Dell U2311H.

astrodog
2011-10-10, 19:52
Det är inte för dyrt. Du köper en dator för 11 000, lägger med en skräpskärm och tycker att 1000-1500kr är för dyrt för den investering som utan tvekan kommer göra störst märkbara skillnad vid allt utom spel typ?

Tänk om, när du ändå håller på hade jag också slängt med Dell U2311H.

+1

Ta tipset från någon som studerar minneshierarkier till vardags. Köp SSDn.

ChewChew
2011-10-10, 20:11
Det är inte för dyrt. Du köper en dator för 11 000, lägger med en skräpskärm och tycker att 1000-1500kr är för dyrt för den investering som utan tvekan kommer göra störst märkbara skillnad vid allt utom spel typ?

Tänk om, när du ändå håller på hade jag också slängt med Dell U2311H.

+1

Ta tipset från någon som studerar minneshierarkier till vardags. Köp SSDn.

Blir det en sådan extremt stor skillnad då? Ge mig gärna tips på en prisvärd ssd på 120gig+ isåfall. Vad har skärmen med min hårddisk att göra? :P

ChewChew
2011-10-10, 20:38
Och vad är det för fel på skärmen?

astrodog
2011-10-10, 21:12
Blir det en sådan extremt stor skillnad då? Ge mig gärna tips på en prisvärd ssd på 120gig+ isåfall. Vad har skärmen med min hårddisk att göra? :P

Crucial m4 128 GB

Dreas
2011-10-10, 21:15
Blir det en sådan extremt stor skillnad då? Ge mig gärna tips på en prisvärd ssd på 120gig+ isåfall. Vad har skärmen med min hårddisk att göra? :PJa, det blir en ruggigt stor skillnad.

Det har ingenting med hårddisken att göra.

Och vad är det för fel på skärmen?Det är en Samsung, den är inte speciellt bra om man jämför med vad som finns i den prisklassen. Dell U2311H är ju mindre, fast den spelar iaf någon division högre.

Som SSD hade jag gått på Intel eller Corsair, men jag har inte kollat in marknaden på en sisådär 3mån.

ChewChew
2011-10-10, 21:18
Ja, det blir en ruggigt stor skillnad.

Det har ingenting med hårddisken att göra.

Det är en Samsung, den är inte speciellt bra om man jämför med vad som finns i den prisklassen. Dell U2311H är ju mindre, fast den spelar iaf någon division högre.

Som SSD hade jag gått på Intel eller Corsair, men jag har inte kollat in marknaden på en sisådär 3mån.

Får bli att jag köper en SSD längre fram då eftersom att min budget inte låter mig gör det för tillfället.. Skärmen tror jag duger utmärkt till att spela och titta på film med. :) Tack för inputen!

Dreas
2011-10-10, 21:26
Får bli att jag köper en SSD längre fram då eftersom att min budget inte låter mig gör det för tillfället.. Skärmen tror jag duger utmärkt till att spela och titta på film med. :) Tack för inputen!Prioritera bättre, tro mig, du kommer tacka oss när du köpt SSDn.

Den duger, men jag har aldrig förstått poängen med att köpa mediokra saker när man investerar. Speciellt inte när det rör det man kommer kolla på vid alla timmar framför datorn.

ChewChew
2011-10-10, 21:29
Prioritera bättre, tro mig, du kommer tacka oss när du köpt SSDn.

Den duger, men jag har aldrig förstått poängen med att köpa mediokra saker när man investerar. Speciellt inte när det rör det man kommer kolla på vid alla timmar framför datorn.

Ja men det ändrar ju inte faktumet att jag inte har råd.

Dreas
2011-10-10, 21:31
Ja men det ändrar ju inte faktumet att jag inte har råd.Du har en dator för nästan 11 500 länkad, du kan spara in på moderkortet, för du har inte tänkt klocka både grafikkort och processor till max antar jag? Du kan spara in på skärmen. En mindre och billigare processorkylare.

Med tanke på moderkort, minnen och processorkylare, har du tänkt klocka? Om inte, du kan komma billigare undan.

Skärmen, där kan du hoppa upp kvalitétsmässigt för en billigare peng. Dock inte storleksmässigt.