handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 [34] 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

astrodog
2011-08-12, 00:38
Garantin borde väl täcka sådant isf så länge du inte kastat ett glas mjölk i nätagget etc. Men är det tillverkningsfel har man väl 1 år eller nåt?

3 år reklamationsrätt på fabrikationsfel, 6 mån bevisbörda på återförsäljare, sen 2.5 år bevisbörda på dig (om det är/inte är fabrikationsfel).

raQblad
2011-08-12, 10:57
Vad ær bæst: AMD HD6770M 2GB eller GeForce GTX560M 2GB? :)

Står och væger mellan två laptops, och den enda stora skillnaden ær grafikkorten. Prisskillnaden var dock rætt stor. 11000 før GeForce-versionen och 8500 før AMD.

EDIT: Den før 8500 hade inte Full-HD skærm dock.

Alt 1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635752#extra
Alt 2: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/hp-paviliondv6-6153eo/156600.3003/
Alt 3: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/msi-gt683r-420ne/158036.3003/

shut teh face
2011-08-12, 11:15
Vad ær bæst: AMD HD6770M 2GB eller GeForce GTX560M 2GB? :)

Står och væger mellan två laptops, och den enda stora skillnaden ær grafikkorten. Prisskillnaden var dock rætt stor. 11000 før GeForce-versionen och 8500 før AMD.

EDIT: Den før 8500 hade inte Full-HD skærm dock.

Alt 1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635752#extra
Alt 2: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/hp-paviliondv6-6153eo/156600.3003/
Alt 3: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/msi-gt683r-420ne/158036.3003/
Klart GTX560M är bättre men dyrare som du själv skrivit.

King Grub
2011-08-12, 11:23
Full HD eller inte är heller inte speciellt viktigt på en 15-tumsskärm. Du ser ingen skillnad på 720p och 1080p på en så liten skärm.

raQblad
2011-08-12, 11:27
Klart GTX560M är bättre men dyrare som du själv skrivit.

Full HD eller inte är heller inte speciellt viktigt på en 15-tumsskärm. Du ser ingen skillnad på 720p och 1080p på en så liten skärm.Tack før snabbt svar.

Mellanvægen blir ju isåfall MSI'n. Den har dock sæmre processor - i5, de andra hade i7 - och 6GB RAM mot 8GB.
Så, antingen den med ett GTX560M eller HP'n med HD6770M med mer RAM och bættre processor?

shut teh face
2011-08-12, 11:41
Tack før snabbt svar.

Mellanvægen blir ju isåfall MSI'n. Den har dock sæmre processor - i5, de andra hade i7 - och 6GB RAM mot 8GB.
Så, antingen den med ett GTX560M eller HP'n med HD6770M med mer RAM och bættre processor?
Ska du spela på den så är det viktigaste att grafikkortet är bra helt enkelt. 4,6,8gb RAM, eller Intel i5 eller i7 kommer inte göra så stor skillnad, däremot kommer ett bättre grafikkort märkas mer om du ska spela.

vicarious
2011-08-12, 17:59
Men.. vad i helvete. Uppdaterade iTunes för nån dag sen och nu när jag startar iTunes är hela mitt bibliotek och alla playlists borta. Som om hela iTunes blivit resetat. Kul..

Ångrar att jag köpte en iPod, hade varit skönt att slippa ha med Apple att göra överhuvudtaget.

Akerhage
2011-08-12, 18:05
Men.. vad i helvete. Uppdaterade iTunes för nån dag sen och nu när jag startar iTunes är hela mitt bibliotek och alla playlists borta. Som om hela iTunes blivit resetat. Kul..

Ångrar att jag köpte en iPod, hade varit skönt att slippa ha med Apple att göra överhuvudtaget.

Suger! Just detta som gör att jag inte heller gillar itunes, helt plötsligt försvinner allt. Irriterande när det händer :(

Termy
2011-08-12, 20:20
Intressant.. nu står det plötsligt 38,91GB i host writes i Intel SSD Toolbox, istället för 4TB. Det låter ju onekligen mer realistiskt.

Kräket
2011-08-13, 12:48
Kortvarig glädje med min SSD...*grr*

La in operativsystemet och ändrade enligt tidigare postad länk, och nu vill datorn inte hitta operativsystemet på datorn.

Har provat byta SATA-port på moderkortet, utan att få det att fungera. Sladdar sitter som de ska. SSD hittas i BIOS, men inte i boot-sekvensen, och finns angiven som sittandes på en IDE-port.

Nästa steg blir att formatera en äldre HD och lägga in operativsystemet där. Det jag undrar över; Går det i det här läget att sluta sig till att någondera komponent (SSD eller moderkort) är trasigt? Blir osäker i och med att SSD ändå hittas i BIOS.

Dock svårt att se att det skullle vara något mjukvarufel i och med att jag endast lagt in operativsystemet?

King Grub
2011-08-13, 12:58
Det ena eller det andra, men någon definitiv slutsats kan man nog inte dra. SSDn är väl troligast, men visst kan det vara moderkortet.

pragmatist
2011-08-13, 16:20
Vad ær bæst: AMD HD6770M 2GB eller GeForce GTX560M 2GB? :)

Står och væger mellan två laptops, och den enda stora skillnaden ær grafikkorten. Prisskillnaden var dock rætt stor. 11000 før GeForce-versionen och 8500 før AMD.

EDIT: Den før 8500 hade inte Full-HD skærm dock.

Alt 1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635752#extra
Alt 2: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/hp-paviliondv6-6153eo/156600.3003/
Alt 3: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/msi-gt683r-420ne/158036.3003/

Om du vill spela mycket så är Asus:en troligen bäst eftersom den har ett mycket bättre ventilationssystem, men å andra sidan är den tyngre och klumpigare. Nästan 4 kilo är väldigt mycket för en 15-tummare.

Musselbank
2011-08-13, 18:03
Jag har problem med en pci-e ssd (revodrive 3) på ett intelmoderkort (DG43NB). När jag startar datorn med kortet i fungerar inte grafiken (alls). POST-pip kommer och tangentbords-led tänds. Jag använder moderkortets grafik. Bootdisk är en sata-ssd, därtill sitter ytterligare en sata-disk i datorn. Bios är flashat med senaste version från Intel. Jag överklockar inte.

mangemani
2011-08-13, 18:23
försöker luska fram vad det var/är som orsakar mina bluescreens.
jag har tänkt igenom och summerat vad jag egentligen höll på med runt dom minutrarna/sekunderna då bluescreenen dök upp.

första gången jag fick bluescreen var när jag hade startat datorn och allt höll på att startas upp inne i windows, den där win uppdate rutan dök upp i nedre högra hörnet och det var när jag tryckte ner den som min första bluescreen dök upp.

min andra bluescreen(den senaste) dök upp då jag satt och lirade ett spel, jag hade då på 2 program i bakgrunden(utorrent +1 till),fick då ett runtime error, allt försvann på skrivbordet(enda aktiva jag kunde göra var att röra på musen) och en ruta dök upp i nedre högra hörnet där det stod nått i stil med "din dator är i faro zonen).

run time error betyder väl(bla) att flera program "kolliderar" med varandra och därmed så blir det fel...kan detta ha något med mina bluescreens att göra?jag menar,första gången så var det ju en massa program som startades upp och andra gången så körde jag också en massa program.

minnen kan också vara en del utav det som kan orsaka run time error tydligen, men minnen har jag kollat upp och allt stämmer och dom har varit inställda och klara i BIOS från första dagen.

vad tror ni?

astrodog
2011-08-13, 18:36
Du har väl klockat din dator? Du misstänker inte det kanske?

King Grub
2011-08-13, 18:40
försöker luska fram vad det var/är som orsakar mina bluescreens.
jag har tänkt igenom och summerat vad jag egentligen höll på med runt dom minutrarna/sekunderna då bluescreenen dök upp.

första gången jag fick bluescreen var när jag hade startat datorn och allt höll på att startas upp inne i windows, den där win uppdate rutan dök upp i nedre högra hörnet och det var när jag tryckte ner den som min första bluescreen dök upp.

min andra bluescreen(den senaste) dök upp då jag satt och lirade ett spel, jag hade då på 2 program i bakgrunden(utorrent +1 till),fick då ett runtime error, allt försvann på skrivbordet(enda aktiva jag kunde göra var att röra på musen) och en ruta dök upp i nedre högra hörnet där det stod nått i stil med "din dator är i faro zonen).

run time error betyder väl(bla) att flera program "kolliderar" med varandra och därmed så blir det fel...kan detta ha något med mina bluescreens att göra?jag menar,första gången så var det ju en massa program som startades upp och andra gången så körde jag också en massa program.

minnen kan också vara en del utav det som kan orsaka run time error tydligen, men minnen har jag kollat upp och allt stämmer och dom har varit inställda och klara i BIOS från första dagen.

vad tror ni?

Man får inte bluescreens av köra flera normala progam samtidigt.

mangemani
2011-08-13, 18:59
Du har väl klockat din dator? Du misstänker inte det kanske?

jag misstänker allt då jag ej har nån aning och är grön på datorer.

men så clockningar kan leda till bluescreen alltså?
om jag sitter och lirar ett spel tex och spelet blir tok för tungt och clockningen man har gjort inte "räcker till", då får man en bluescreen?eller är det utav själva clockningen som man kan få bluescreen?
förklara gärna om du har lust.

men det kan vara orsaken nu när jag tänker efter.
min första clockning var gjord utav en som var stressad och inte var van vid det nya BIOS eller det nya moderkortet som kan clocka själv, han valde det där alternativet inne i BIOS där man bara kunde trycka på nått och sen så skötte datorn resten. kan ha blivit något fel där.
min andra clokning var ju när jag gick efter instruktioner i den här tråden, men det kan ju vara svårt att få till det perfekt då man ej sitter vid datorn själv, var nog jag som ställde in nått fel.

men denna clockning var lite mer ut studerad och mer noggrann, denna killen var van vid moderkortet då han själv har ett likadant och har clockat mycket själv och testade och ställde in volten och allt det där korrekt, så antagligen så kommer det hålla lite längre iaf denna gången, men med min otur så lär det inte göra det:P

King Grub
2011-08-13, 19:00
Varför provar du inte att återställa alla överklockningar till att börja med.

Cilia
2011-08-13, 19:00
Jag håller på och går igenom alla säsonger av Mad men. De två första var inga problem men när jag kommer in på tredje så vill inte datorn hitta CDn. Jag har efter mycket krångel lyckats ta mig igenom de 2 första skivorna. Ibland lyckas den hitta skivan och ibland inte.

När jag väl är inne på en skiva är det ett litet annat upplägg men det borde väl inte påverka?

Jag använder VLC media player men har ju även microsofts programvara den kan välja om den vill.

Varför blir det så här?

King Grub
2011-08-13, 19:01
Är det en enskild skiva som inte hittas, medan alla andra fungerar? Då är det skivan det är fel på.

mangemani
2011-08-13, 19:03
Varför provar du inte att återställa alla överklockningar till att börja med.

jag gjorde det efter min senaste bluescreen

Cilia
2011-08-13, 19:05
Är det en enskild skiva som inte hittas, medan alla andra fungerar? Då är det skivan det är fel på.

den har svårt att hitta alla 4 på tredje säsongen men inga problem alls med de två första säsongerna. Men jag har efter många försök lyckats få datorn att få kontakt med de 2 första skivorna. Men det är så kämpigt. Ännu ej lyckats med den 3dje skivan

astrodog
2011-08-13, 20:00
jag gjorde det efter min senaste bluescreen

Har du haft blue screens sedan dess?

mangemani
2011-08-13, 20:17
Har du haft blue screens sedan dess?

nope, men har ej heller haft det efter jag fick min nya clockning heller.
men skiter det sig med denna clockning med, då kommer jag att skita i allt vad som heter clockning iaf.
men som det har visat sig än så länge, så har denna clockning varit mer lyckad än mina tidigare, men som sagt, denna clockning blev lite mer väl utförd än dom tidigare.

astrodog
2011-08-13, 22:34
nope, men har ej heller haft det efter jag fick min nya clockning heller.
men skiter det sig med denna clockning med, då kommer jag att skita i allt vad som heter clockning iaf.
men som det har visat sig än så länge, så har denna clockning varit mer lyckad än mina tidigare, men som sagt, denna clockning blev lite mer väl utförd än dom tidigare.

Alltså en klockning medför alltid större sannolikhet för att saker och ting går fel. Det blir en flytande skala, där mer klockning leder till större sannolikhet. Drar du ner klockan, så kommer du råka ut för färre problem, och till slut når man en acceptabel punkt. Om du inte har nån riktig anledning att klocka, så skit i det, men om du gillar att experimentera och leva på gränsen, så för all del. Om du bara vill ha ut lite extra, så använd stora marginaler.

astrodog
2011-08-13, 22:36
den har svårt att hitta alla 4 på tredje säsongen men inga problem alls med de två första säsongerna. Men jag har efter många försök lyckats få datorn att få kontakt med de 2 första skivorna. Men det är så kämpigt. Ännu ej lyckats med den 3dje skivan

Kass brännare, kass bränning, kassa skivor, kass läsare... kan vara så mkt olika. DVD/CD (egenbrända) är inget bra medium att spara på över längre tid, tyvärr.

Cilia
2011-08-13, 22:39
Kass brännare, kass bränning, kassa skivor, kass läsare... kan vara så mkt olika. DVD/CD (egenbrända) är inget bra medium att spara på över längre tid, tyvärr.

fast jag är en ärlig person och har köpt dessa. Det är orginal. Har nu lyckats titta på 3dje skivan så nu är det bara en kvar jag ska tampas med. Men jag har lite seperationsångest ifrån serien. Den är så galet bra och så sjukt bra scenerier.

mangemani
2011-08-14, 07:22
Alltså en klockning medför alltid större sannolikhet för att saker och ting går fel. Det blir en flytande skala, där mer klockning leder till större sannolikhet. Drar du ner klockan, så kommer du råka ut för färre problem, och till slut når man en acceptabel punkt. Om du inte har nån riktig anledning att klocka, så skit i det, men om du gillar att experimentera och leva på gränsen, så för all del. Om du bara vill ha ut lite extra, så använd stora marginaler.

tack
det är bra att du sprider lite ljus över clocknings frågan åt mig för det är nått jag aldrig har förstått mig på, jag har fått uppfattningen att ju mer desto bättre, ju snabbare CPUn blir desto bättre kommer allt att flyta på och har gått efter det mina kompisar har lärt mig, dvs att om man har en CPU som går/tål att clockas, så varför inte clocka, det är därför jag tjurar på och vill få CPUn clockad, men nu har man fått en liten annan syn på det hela, jag menar, att få bluescreen och behöva nollställa BIOS pga att BIOS ej hittar windows HDD efter krashen, är inte så trevligt och är det överklockning som ställer till det så, så ska jag nog tänka om.
så jag kör på på denna clockningen, får jag min 3:e bluescreen och måste nollställa och att allt sen flyter på kanon (då allt är tillbaks till standard inställningar) efter en längre tids användande, då är jag helt övertygad om att det är clockningen som är boven i det hela.

HMB
2011-08-14, 08:28
tack
det är bra att du sprider lite ljus över clocknings frågan åt mig för det är nått jag aldrig har förstått mig på, jag har fått uppfattningen att ju mer desto bättre, ju snabbare CPUn blir desto bättre kommer allt att flyta på och har gått efter det mina kompisar har lärt mig, dvs att om man har en CPU som går/tål att clockas, så varför inte clocka, det är därför jag tjurar på och vill få CPUn clockad, men nu har man fått en liten annan syn på det hela, jag menar, att få bluescreen och behöva nollställa BIOS pga att BIOS ej hittar windows HDD efter krashen, är inte så trevligt och är det överklockning som ställer till det så, så ska jag nog tänka om.
så jag kör på på denna clockningen, får jag min 3:e bluescreen och måste nollställa och att allt sen flyter på kanon (då allt är tillbaks till standard inställningar) efter en längre tids användande, då är jag helt övertygad om att det är clockningen som är boven i det hela. Vad har du för grejer? Har ni överklockat FSB:n? Skriv gärna ner de viktiga inställningarna: FSB, multipel, Vcore, Vdimm, minneshastighet, minneslatencies.

Xtreme-G
2011-08-14, 09:24
Du får ju testa så att överklockningarna du gör är stabila i något testprogram som tex Prime95 och SuperPI. Många överklockningar är ju tillsynes stabila men sedan kraschar det någon gång slumpmässigt ofta under hög belastning.

mangemani
2011-08-14, 10:59
Vad har du för grejer? Har ni överklockat FSB:n? Skriv gärna ner de viktiga inställningarna: FSB, multipel, Vcore, Vdimm, minneshastighet, minneslatencies.

i5 2500k
radeon HD 6970 2gb
8gb 1600mhz
Corsair PowerSupply 800W Gaming series 80 Plus
Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case
Corsair H70 Hydro CPU Cooler S-775

FSB vet jag inte vad det är men jag antar att han som fixade kikade på det också.
nästa gång jag är inne i BIOS så ska jag printa ner det jag ser i CPU delen
kikade i CPU-z nu, vet inte om nått hjälper, men på core voltage står det 1.304(vilket skulle vara ok enligt han som fixade) och multiplier ligger på x 16.0
men jag ska skriva ner allt jag ser som sagt nästa gång.

Du får ju testa så att överklockningarna du gör är stabila i något testprogram som tex Prime95 och SuperPI. Många överklockningar är ju tillsynes stabila men sedan kraschar det någon gång slumpmässigt ofta under hög belastning.

prime95 har jag ej kört på än på denna clockning, men jag funderar på att göra det nu.
men en fråga bara innan jag drar igång, om prime95 körs så pass länge så att den kommer fram till den gräns där CPUn inte pallar nå mer, blir det då bluescreen eller säger prime95 bara stop och det slutar att köras?
vill bara veta så jag vet vad jag har att förvänta mig.

mangemani
2011-08-14, 12:05
snart 1 timme i prime95 nu.
61-62 grader.
CPUn på 4286.4mhz speed
multiplier x42.0
core voltage 1.304

funkar fint än så länge

Xtreme-G
2011-08-14, 13:39
Låter bra! Ifall det blir fel i någon uträkning så uppmärksammas detta och processen som körs på den kärnan stoppas. Det borde därför inte ge bluescreen.

mangemani
2011-08-14, 14:58
ok, lite mer än 3 timmar körda nu, det längsta jag någonsin har kört prime95, ska jag ta det som att clockningen är någolunda stabil iaf?
jag bara stoppade och avslutade inte helt och hållet,så jag får se om jag kör lite ikväll med från där jag nu avslutade.

TheGovernator
2011-08-14, 17:22
http://imageshack.us/photo/my-images/43/namnlswps.jpg

Någon som kan svara på vad detta betyder?

TheGovernator
2011-08-14, 17:48
bilden verkar inte fungera, men fick upp följande textruta:
"Instruktionen på 0x1c....... refererade till minnet på 0x00000000. Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel returnerades: The memory could not be read."

Någon som vet?

Dreas
2011-08-14, 17:52
Satte ihop en ny dator åt en polare igår, använde detta chassi: http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-svart-140mm-flakt

Fy fan vad trevligt att bygga i säger jag bara. Ska det byggas dator och ni vill lägga under 1000kr på chassit så tror jag inte att det finns så mycket vettigare. Rekommenderas starkt!

King Grub
2011-08-14, 17:53
bilden verkar inte fungera, men fick upp följande textruta:
"Instruktionen på 0x1c....... refererade till minnet på 0x00000000. Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel returnerades: The memory could not be read."

Någon som vet?

I samband med vad? Var det ett program som kraschade?

King Grub
2011-08-14, 17:54
Satte ihop en ny dator åt en polare igår, använde detta chassi: http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-svart-140mm-flakt

Fy fan vad trevligt att bygga i säger jag bara. Ska det byggas dator och ni vill lägga under 1000kr på chassit så tror jag inte att det finns så mycket vettigare. Rekommenderas starkt!

Hur är ljudnivån på det? Tror jag läste någonstans att det inte var speciellt tyst (även om jag kan minnas fel).

TheGovernator
2011-08-14, 18:00
I samband med vad? Var det ett program som kraschade?

Hade webläsare och NetBeans igång, startade om datorn när detta dök upp då jag inte vågade klicka på meddelandet :em:

King Grub
2011-08-14, 18:03
Någon bugg i ett program eller en konflikt mellan ett program och ett annat eller en drivrutin, antagligen. Kan vara hårdvaruproblem, men mindre troligt. Det är inget virus eller något som gör att det är farligt att klicka på det (och hade det varit virus, hade starta om datorn varit det sämsta du kunde ha gjort i alla fall), så nästa gång det händer (om det händer, det kan mycket väl vara en engångsföreteelse), så se till att få mer information, om det går, vilket program det gällde osv.

TheGovernator
2011-08-14, 18:08
Någon bugg i ett program eller en konflikt mellan ett program och ett annat eller en drivrutin, antagligen. Kan vara hårdvaruproblem, men mindre troligt. Det är inget virus eller något som gör att det är farligt att klicka på det (och hade det varit virus, hade starta om datorn varit det sämsta du kunde ha gjort i alla fall), så nästa gång det händer (om det händer, det kan mycket väl vara en engångsföreteelse), så se till att få mer information, om det går, vilket program det gällde osv.

Okej, tack för hjälpen :)

astrodog
2011-08-14, 22:33
bilden verkar inte fungera, men fick upp följande textruta:
"Instruktionen på 0x1c....... refererade till minnet på 0x00000000. Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel returnerades: The memory could not be read."

Någon som vet?

Någon försökte läsa från en NULL-pekare, vilket är aja baja.

Chrillee
2011-08-14, 22:47
Min dator stänger av sig titt som tätt i uppstarten, vet ej varför. Ibland precis när man tryckt på knappen, ibland hinner den in till skrivbordet, ibland mitt i. Helt random med andra ord.

Och ibland händer ingenting, har formaterat datorn samt kollat efter glapp i kontakter i datorn.

Tips?

Dreas
2011-08-14, 22:49
Hur är ljudnivån på det? Tror jag läste någonstans att det inte var speciellt tyst (även om jag kan minnas fel).Tyst skulle jag inte kalla det. Ingen dämpning i sidorna och ett galler upp till så visst hörs fläktarna.

kniff
2011-08-15, 02:33
Nu var det ett tag sen jag köpte det, men Antec P183 är det i särklass "bästa" chassit jag ägt/byggt i. Verkligen ingenting att klaga på, förutom att det kanske inte är det snyggaste då.

shut teh face
2011-08-15, 04:57
ok, lite mer än 3 timmar körda nu, det längsta jag någonsin har kört prime95, ska jag ta det som att clockningen är någolunda stabil iaf?
jag bara stoppade och avslutade inte helt och hållet,så jag får se om jag kör lite ikväll med från där jag nu avslutade.
Vad använder du för tredjeparts program för att kolla temperaturer, clocka osv i windows? Jag laddade ned ntune - tänkte att det var logiskt att kolla nvidia kort med det, men jag fick bluescreen för jag inte har ett nvidia chipset moderkort, heh..

Kanske du har något liknande igång i bakgrunden eller dylikt

Akerhage
2011-08-15, 06:07
ok, lite mer än 3 timmar körda nu, det längsta jag någonsin har kört prime95, ska jag ta det som att clockningen är någolunda stabil iaf?
jag bara stoppade och avslutade inte helt och hållet,så jag får se om jag kör lite ikväll med från där jag nu avslutade.

Den lär vara stabil! Vad kom du upp i för temps och klockfrekvens nu dåå? =)

mangemani
2011-08-15, 06:18
Vad använder du för tredjeparts program för att kolla temperaturer, clocka osv i windows? Jag laddade ned ntune - tänkte att det var logiskt att kolla nvidia kort med det, men jag fick bluescreen för jag inte har ett nvidia chipset moderkort, heh..

Kanske du har något liknande igång i bakgrunden eller dylikt

jag använder mig utav realtemp och CPU-Z
2 bra program som avslöjar lite nyttigt:)


Den lär vara stabil! Vad kom du upp i för temps och klockfrekvens nu dåå? =)

högsta tempen var 64 och där låg den och trivdes:)
klocfrekvensen var på 42800mhz nått då jag avslutade(körde ej något mer sedan)

Akerhage
2011-08-15, 06:19
Gött det! Bra du fått allt att fungera igen! :)

mangemani
2011-08-15, 06:24
Gött det! Bra du fått allt att fungera igen! :)

untill next time;)

HMB
2011-08-15, 06:41
snart 1 timme i prime95 nu.
61-62 grader.
CPUn på 4286.4mhz speed
multiplier x42.0
core voltage 1.304

funkar fint än så länge FSB = 4286/42 = 102MHz. Ställ ner FSB:n till 100MHz, på sandy bridge så är det vettigast att låta den vara och bara multipelklocka.

Akerhage
2011-08-15, 06:43
FSB = 4286/42 = 102MHz. Ställ ner FSB:n till 100MHz, på sandy bridge så är det vettigast att låta den vara och bara multipelklocka.

Ah, observant! Helt klart rätt, skall han givetvis göra!

hahavaffan
2011-08-15, 06:52
Nu var det ett tag sen jag köpte det, men Antec P183 är det i särklass "bästa" chassit jag ägt/byggt i. Verkligen ingenting att klaga på, förutom att det kanske inte är det snyggaste då.Har haft P180, och har nu P193, samt har byggt en dator åt en vän i ett P183, så jag kan bara hålla med :) Förresten är mitt P193 till salu nu när det inte finns plats för en stationär dator.


På tal om chassin, är det någon som kan rekommendera ett litet och bra dito till en HTPC? Drömmen vore ett som är lika litet som Asrocks Core100 eller CoreHT.

mangemani
2011-08-15, 08:22
FSB = 4286/42 = 102MHz. Ställ ner FSB:n till 100MHz, på sandy bridge så är det vettigast att låta den vara och bara multipelklocka.

hur gör man detta då:)?

Akerhage
2011-08-15, 08:26
BLCK i BIOS, kolla om den står på 102Mhz, ställ den på 100 istället. Det är rekommenderat för SB att göra så. Tidigare klockade man med BLCK också, men alltså inte nu. Det räcker med multin.

mangemani
2011-08-15, 14:30
BLCK i BIOS, kolla om den står på 102Mhz, ställ den på 100 istället. Det är rekommenderat för SB att göra så. Tidigare klockade man med BLCK också, men alltså inte nu. Det räcker med multin.


ok:), då går jag efter era kunskaper och fixar detta nästa gång jag startar datorn:)
mjo, det står 102 där, men senast fick jag "overclokning failure" vid uppstart, så bus speeden hamnade på 100mhz och det blev 41 i clockning istället, så just nu är den inställd på det temporärt:)

Nitrometan
2011-08-15, 16:01
Jahapp. Hittade detta i korridoren. Vad kan vara felet på detta tangentbord?

Verkar inte fungera...

http://img840.imageshack.us/img840/2817/tgbfel.jpg

astrodog
2011-08-15, 17:36
Jahapp. Hittade detta i korridoren. Vad kan vara felet på detta tangentbord?

Verkar inte fungera...

http://img840.imageshack.us/img840/2817/tgbfel.jpg


Behöver nog sköljas... testa koppla ett vattentryck på 5-10 bar i munstycket.

Arf Pingvin
2011-08-16, 21:20
Kör mplayer classic home cinema. Funkar fint. Men nu har den av nån anledning börjat starta filmer direkt i helskärmsläge med enbart OSD text/seekbar. Går ej att tabba ur, kan inte minimera, kan inte högerklicka för att få fram en meny. Vill kunna visa en film i fönster ibland... Hur laga?

Kräket
2011-08-17, 09:37
Fan också!

Nu verkar min dator vara totalkraschad! Kanske någon kan hjälpa mig begripa detta?

Jag installerade en SSD och lade in operativsystemet på denna. Därefter gjorde jag ändringar enligt följande länk; http://techworld.idg.se/2.2524/1.349...r-din-ssd-disk.

Därefter har datorn vid någon tidpunkt kraschat, och operativsystemet kan ej laddas (ombeds stoppa in boot-skiva). SSD när man startar upp datorn. I BIOS finns den ansluten under 'Harddrives', då som IDE-ansluten. I boot-sekvensen kan den inte väljas.

Har testat andra SATA-portar utan att få den att fungera. Desvärre så provade jag nu att installera windows 7 på min gamla HD. Av någon anledning fungerar detta inte nu (!?) kommer till windows-loggan, men där stannar allt!

Mycket märkligt. Provat med 2 olika skivor dessutom, vilka bägge fungerat tidigare. Vad är nu detta!?

mangemani
2011-08-17, 10:04
Fan också!

Nu verkar min dator vara totalkraschad! Kanske någon kan hjälpa mig begripa detta?

Jag installerade en SSD och lade in operativsystemet på denna. Därefter gjorde jag ändringar enligt följande länk; http://techworld.idg.se/2.2524/1.349...r-din-ssd-disk.

Därefter har datorn vid någon tidpunkt kraschat, och operativsystemet kan ej laddas (ombeds stoppa in boot-skiva). SSD när man startar upp datorn. I BIOS finns den ansluten under 'Harddrives', då som IDE-ansluten. I boot-sekvensen kan den inte väljas.

Har testat andra SATA-portar utan att få den att fungera. Desvärre så provade jag nu att installera windows 7 på min gamla HD. Av någon anledning fungerar detta inte nu (!?) kommer till windows-loggan, men där stannar allt!

Mycket märkligt. Provat med 2 olika skivor dessutom, vilka bägge fungerat tidigare. Vad är nu detta!?

har fått göra om detta 2 gånger nu då min dator har krashat.
typ samma fel.
nollställer du BIOS så kommer iaf din SSD med windows att bli synlig och redo att användas igen och sen är det bara att gå in i BIOS och slänga om boot prioriteringarna osv, sen ska det funka.
detta är vad jag har fått göra iaf då min dator har krashat och min SSD mystiskt bara försvinner.
fast invänta nått kunnigare svar innan du gör nånting:P

Glen
2011-08-17, 10:09
Nu så, dagens fråga rör mjukvara till HTPC:

Vad finns det för alternativ om man vill ordna sina filer på ett snyggt sätt (i ett bibliotek eller motsvarande) istället för att bara ha dom liggande i en mapp och öppna dom manuellt därifrån? Tänker mig nåt i stil med hur det ser ut i XBMC typ. Vore trevligt också ifall programmet klara av att söka av filnamnen mot ex.vis. IMDB och automatiskt plocka hem omslagen till filmerna.

Kör Windows 7 tillsammans med Windows media player - Home Cinema vilket jag är väldigt nöjd med så jag behåller gärna WMP-HC som spelare!



/Glen

Kräket
2011-08-17, 10:15
har fått göra om detta 2 gånger nu då min dator har krashat.
typ samma fel.
nollställer du BIOS så kommer iaf din SSD med windows att bli synlig och redo att användas igen och sen är det bara att gå in i BIOS och slänga om boot prioriteringarna osv, sen ska det funka.
detta är vad jag har fått göra iaf då min dator har krashat och min SSD mystiskt bara försvinner.
fast invänta nått kunnigare svar innan du gör nånting:P

Hur nollställer man BIOS? Att flasha vet jag vad det innebär, men nollställa?

Verkar ganska "farligt" med tanke på att ett sabbat BIOS kan innebära en närmast oreparabel dator?

shut teh face
2011-08-17, 10:18
Hur nollställer man BIOS? Att flasha vet jag vad det innebär, men nollställa?

Verkar ganska "farligt" med tanke på att ett sabbat BIOS kan innebära en närmast oreparabel dator?
Ett bios blir inte pajjat av att nollställas. Däremot så är det större chans om man flashar bios.

Det är väl en pin som du trycker på, eller tar ut och in batteriet!

Kräket
2011-08-17, 10:23
Ett bios blir inte pajjat av att nollställas. Däremot så är det större chans om man flashar bios.

Det är väl en pin som du trycker på, eller tar ut och in batteriet!

Okej...Hajar inte hur detta skulle kunna fixa min knepiga SSD...

Mental
2011-08-17, 10:35
Okej...Hajar inte hur detta skulle kunna fixa min knepiga SSD...

För att det antagligen inte är din SSD som är knepig, det bör vara ditt BIOS som spökar om den inte håller reda på vilken bus som hårdvara sitter på mm.

Nu vet jag dock inte exakt vad du gjort för ändringar, då du länkar som en kratta. Men om datorn tar sig genom POST så skulle jag ladda default inne i BIOS snarare än att peta på batterier/jumper.

Kräket
2011-08-17, 10:43
För att det antagligen inte är din SSD som är knepig, det bör vara ditt BIOS som spökar om den inte håller reda på vilken bus som hårdvara sitter på mm.

Nu vet jag dock inte exakt vad du gjort för ändringar, då du länkar som en kratta. Men om datorn tar sig genom POST så skulle jag ladda default inne i BIOS snarare än att peta på batterier/jumper.

Doh! Sorry för kass länkning. Kan inte editera heller!

Här beskrivs de ändringar jag gjorde; http://techworld.idg.se/2.2524/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-for-din-ssd-disk

Kortfattat; stängde av Superfetch och Prefetch
Vill minnas att diskdefragmentering samt TRIM redan var korrekt inställda (av resp på)

mangemani
2011-08-17, 12:01
är det normalt att när man spelar ett krävande spel, så(efter ett tags spelande) dras fläkten på antingen nätagget eller grafik kortet igång på allvar(eller det typ växlar upp till en snabbare och intensivare nivå)?
vet inte riktigt om det är nätagget eller grafik kortet(eller kanske tom vattenkylaren?), men nån fläkt dras igång hårdare iaf, låter exakt som fläkten som dras igång då man startar datorn.

shut teh face
2011-08-17, 12:06
är det normalt att när man spelar ett krävande spel, så(efter ett tags spelande) dras fläkten på antingen nätagget eller grafik kortet igång på allvar(eller det typ växlar upp till en snabbare och intensivare nivå)?
vet inte riktigt om det är nätagget eller grafik kortet(eller kanske tom vattenkylaren?), men nån fläkt dras igång hårdare iaf, låter exakt som fläkten som dras igång då man startar datorn.
Vattenkylning låter ju inte direkt.

Det är troligtvis fläkten på processorn eller grafikkortet som drar igång. Det är normalt att det går igång efter ett tags spelande och inte direkt, beror ju på hur varmt det blir och hur snabbt...

Finns program att kolla hur snabbt fläktarna går och även ställa in själv, där kan du se vad som går igång. Jag har inget tips på program dock. :)

Min nya Dell är tyst hela tiden. Därför jag älskar Dell, massa småfläktar i hela chassit så det håller bra temp och ökar inte direkt även om man spelar intensivt i flera timmar. :)

Mental
2011-08-17, 12:09
Doh! Sorry för kass länkning. Kan inte editera heller!

Här beskrivs de ändringar jag gjorde; http://techworld.idg.se/2.2524/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-for-din-ssd-disk

Kortfattat; stängde av Superfetch och Prefetch
Vill minnas att diskdefragmentering samt TRIM redan var korrekt inställda (av resp på)

Nå, inget av det där ska kunna muppa upp din SSD, om du inte rattade på fel ställen, jag tror det är BIOS som spökar för dig.

King Grub
2011-08-17, 12:19
är det normalt att när man spelar ett krävande spel, så(efter ett tags spelande) dras fläkten på antingen nätagget eller grafik kortet igång på allvar(eller det typ växlar upp till en snabbare och intensivare nivå)?
vet inte riktigt om det är nätagget eller grafik kortet(eller kanske tom vattenkylaren?), men nån fläkt dras igång hårdare iaf, låter exakt som fläkten som dras igång då man startar datorn.

Grafikkortet är väl vanligast. GPU:n går från 0% till 99% användning, och då blir komponenterna mycket varmare och behöver mer kylning. Med GPU-Z kan du se och logga själv.

mangemani
2011-08-17, 12:24
hmm, ok, konstigt isf då grafik kortet sitter så att det ska kunna få mycket kylning i chassit.
dras väl igång efter 1-1½ timmes tungt spelande och jag antar att det är för illa.
hur bör mansig åt för att få mer kylning på ett grafik kort då?

King Grub
2011-08-17, 12:25
Det är det fläkten är till för, och det är därför den inte snurrar lika långsamt efter en tids spelande som i idle... Den skall varva upp när du belastar kortet.

Kräket
2011-08-17, 12:31
Nå, inget av det där ska kunna muppa upp din SSD, om du inte rattade på fel ställen, jag tror det är BIOS som spökar för dig.

Hmm...Det jag gjort i BIOS är att ändra till AHCI, samt ändrat i bootsekvensen. I övrigt har jag inte ändrat något.

Har i alla fall lyckats installera om windows 7. Datorn lyckas komma in i windows i ca 1/3 av uppstarterna, övriga fastnar den under uppstart.

En fundering jag har är huruvida problemet med den "försvinnande" SSD:n kan tänkas bero på att drivrutinerna för Marvel 91xx config ATA device inte var installerade? Kom på att jag aldrig installerade dessa efter att jag installerat SSD och windows 7.

King Grub
2011-08-17, 12:35
Det är drivrutiner för RAID-konfigurationer.

mangemani
2011-08-17, 12:35
Det är det fläkten är till för, och det är därför den inte snurrar lika långsamt efter en tids spelande som i idle... Den skall varva upp när du belastar kortet.


jaha, jag missuppfattade dig lite där, trodde man behövde mer kylning UTÖVER fläkten som redan finns på grafik kortet;)

hahavaffan
2011-08-17, 12:48
Nu så, dagens fråga rör mjukvara till HTPC:

Vad finns det för alternativ om man vill ordna sina filer på ett snyggt sätt (i ett bibliotek eller motsvarande) istället för att bara ha dom liggande i en mapp och öppna dom manuellt därifrån? Tänker mig nåt i stil med hur det ser ut i XBMC typ. Vore trevligt också ifall programmet klara av att söka av filnamnen mot ex.vis. IMDB och automatiskt plocka hem omslagen till filmerna.

Kör Windows 7 tillsammans med Windows media player - Home Cinema vilket jag är väldigt nöjd med så jag behåller gärna WMP-HC som spelare!



/GlenVarför inte köra XBMC då? Om du inte har specialkrav för ljud och bild så funkar det ju ypperligt imho, och gör ju precis det du vill. Kan inte se hur det skulle funka i Windows med utforskaren att hämta IMDb-tjohej för varje film.

Glen
2011-08-17, 13:14
Varför inte köra XBMC då? Om du inte har specialkrav för ljud och bild så funkar det ju ypperligt imho, och gör ju precis det du vill. Kan inte se hur det skulle funka i Windows med utforskaren att hämta IMDb-tjohej för varje film.

Det är ju ett alternativ givetvis. Frågan då är om XBMC är lika bra på att hantera olika filformat som WMP-HC är? Eller går det kanske att använda en extern spelare i XBMC? Har läst på lite om Media Portal och där ska det tydligen fungera med just extern spelare om man vill det så det kan ju vara ett alternativ också

Kräket
2011-08-17, 13:16
Det är drivrutiner för RAID-konfigurationer.

Verkar onekligen som Corsair haft en del problem med sina Force 3 120 GB SSD.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=95825

Har inte hunnit läsa igenom allt, men onekligen verkar en del problem vara likartade mina egna.

hahavaffan
2011-08-17, 13:36
Det är ju ett alternativ givetvis. Frågan då är om XBMC är lika bra på att hantera olika filformat som WMP-HC är? Eller går det kanske att använda en extern spelare i XBMC? Har läst på lite om Media Portal och där ska det tydligen fungera med just extern spelare om man vill det så det kan ju vara ett alternativ ocksåDen sväljer allt, verkar det som. Har provat allt från xvid-rippar på knappt 500MB till x264 .mkv @ 720p med DTS och en sån där mpeg4 .ts-grej med DTS-HD och 1080p (dock nedsamplat till vanlig DTS, men det är inte xbmc's fel).

Glen
2011-08-17, 14:13
Den sväljer allt, verkar det som. Har provat allt från xvid-rippar på knappt 500MB till x264 .mkv @ 720p med DTS och en sån där mpeg4 .ts-grej med DTS-HD och 1080p (dock nedsamplat till vanlig DTS, men det är inte xbmc's fel).

Taget då är det väl värt ett test, gillar xbmc som sådant med layout och den biten!

Kräket
2011-08-17, 15:49
Argh! Nu blir jag lite ledsen. Antar att jag borde undersökt mer innan jag slog till på en SSD...

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?anno=2&hl=en&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&twu=1&u=http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-force-series-3-med-sandforce-sf-2200&usg=ALkJrhjifTMiQo5uySk5H53X7kCwPgL_Ag

mangemani
2011-08-17, 19:21
Argh! Nu blir jag lite ledsen. Antar att jag borde undersökt mer innan jag slog till på en SSD...

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?anno=2&hl=en&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&twu=1&u=http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-force-series-3-med-sandforce-sf-2200&usg=ALkJrhjifTMiQo5uySk5H53X7kCwPgL_Ag

ahh, taskigt läge:(

själv skulle man gå under jorden om något sådant visade sig, jag menar, har man en ny dator så vill man ju kunna använda den direkt, inte behöva skicka tillbaks och vänta på nytt.
jaja, hoppas du får en ny SSD så fort som möjligt, eller du kanske kör på en vanlig HDD nu, ja hur som helst, det kommer bli bra i slutändan:)

Arf Pingvin
2011-08-17, 19:52
Jag ska aldrig gå tillbaks till HDD på systemdisken.

hahavaffan
2011-08-17, 20:57
Jag ska aldrig gå tillbaks till HDD på systemdisken.Ännu en som blivit frälst, :thumbup:

Kräket
2011-08-17, 20:57
ahh, taskigt läge:(

själv skulle man gå under jorden om något sådant visade sig, jag menar, har man en ny dator så vill man ju kunna använda den direkt, inte behöva skicka tillbaks och vänta på nytt.
jaja, hoppas du får en ny SSD så fort som möjligt, eller du kanske kör på en vanlig HDD nu, ja hur som helst, det kommer bli bra i slutändan:)

Japp, lite surt. Men men, blir att returnera den. Dock lite fundersam kring vilka alternativa SSD man i så fall bör välja.

Funderar i så fall på denna; http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=VTX3-25SAT3-120G

Vill gärna ha en snabb en med minimum på 120 GB

beckman88
2011-08-17, 21:39
Hej alla kunniga!

Jag har tänkt att köpa en stationär dator nu i slutet ev månaden och tänkte ta en på avbetalning på komplett.se eller liknande. Jag kan dock inte mycket om datorer och undrar om någon kan tipsa om en bra speldator? Kör mest World of warcraft och call of duty. Kör på 42 tum skärm om det gör någon skillnad. Har kört på min Pavelon laptop med Athlon X2 och ATI kort men är trött på att den blir varm och stänger av sig.

Tack på förhand!

Jarod
2011-08-17, 21:50
Hej alla kunniga!

Jag har tänkt att köpa en stationär dator nu i slutet ev månaden och tänkte ta en på avbetalning på komplett.se eller liknande. Jag kan dock inte mycket om datorer och undrar om någon kan tipsa om en bra speldator? Kör mest World of warcraft och call of duty. Kör på 42 tum skärm om det gör någon skillnad. Har kört på min Pavelon laptop med Athlon X2 och ATI kort men är trött på att den blir varm och stänger av sig.

Tack på förhand!

Nog lättare om du skriver vad du har för budget oxå.

Mental
2011-08-17, 22:07
Nog lättare om du skriver vad du har för budget oxå.

Avbetalning = Obegränsad! :D

beckman88
2011-08-18, 06:38
Nog lättare om du skriver vad du har för budget oxå.

Hehe, sorry. Som student kan jag tänka mig runt 200 - 300kr/mån under 24 eller 36 månader spelar ingen större roll. Kollade på komplett och fick ihop detta:

http://www.komplett.se/k/config.aspx (Länk)

Verkar dock inte kunna få den på avbetalning.

astrodog
2011-08-18, 20:41
*SUCK!* *cry*

Riggat upp datorn. Fått allt att fungera, och lämnar datorn då jag laddar ner några filmer jag tänkt se under gårdagskvällen.

När jag återvänder hem så tycks något ha hänt. Datorn har bootat om, och kan inte starta igen, utan jag ombeds stoppa in windows-skiva i DVD:n. Har ännu inte orkat börja problemsöka, för jag börjar bli allt mer trött på att datorn är så instabil!

Gissningsvis är det något med SSD:n, då operativsystemet låg på denna disk som nu inte verkar åtkomlig.

*frustrerad* *gah!*

Men alltså, du köpte den här SSD:n rätt nyligen? Då borde det inte vara Force 3 av failande typ iaf? Eller har du köpt det begagnat? Eller hos nån shady återförsäljare?

mangemani
2011-08-19, 06:29
ringde till telia igår och det visade sig att vi har haft 100/100mbit uppkoppling redan sen i tisdags.
att dom inte kunde ha sagt det direkt, att vissa ändringar behövdes göras.
på dom lät det som att den nya uppkopplingen skulle startas automatiskt och att man ej behövde göra någonting.
jaja, iaf
sambon ringde och frågade hur man skulle göra för att koppla in till våran router, "koppla in den röda sladden i dosan och sen ska det funka", det är nu gjort men inget funkar.
vi har den snabba uppkopplingen, för det funkar då vi stoppar en utav sladdarna som går till nån dator direkt i uttaget, så inget fel på den fronten.
har även prövat att vänta i flera timmar då det ibland kan behövas.

vad kan vara felet?vi har en telia thompson gateway router och har kopplat så som telia har sagt till oss att göra

Kräket
2011-08-19, 09:00
Men alltså, du köpte den här SSD:n rätt nyligen? Då borde det inte vara Force 3 av failande typ iaf? Eller har du köpt det begagnat? Eller hos nån shady återförsäljare?

Köpte den nyligen från butik. Tyvärr tycks problemen med Corsairs SSD ha fortsatt, åtminstone om man läser på deras forum.

Har i alla fall uppdaterat till firmware 1.3 - Får se om det kan hjälpa...

Mental
2011-08-19, 09:17
Hehe, sorry. Som student kan jag tänka mig runt 200 - 300kr/mån under 24 eller 36 månader spelar ingen större roll. Kollade på komplett och fick ihop detta:

http://www.komplett.se/k/config.aspx (Länk)

Verkar dock inte kunna få den på avbetalning.

Bra länkat där! :D

Edit, oavsett hur du konfar eller ändrar kan du i kassan efter att du loggat in välja finansiering som betalsätt, och där ordna med avbetalning.

Kräket
2011-08-19, 13:52
Attans oxå! Firmware 1.3 verkar inte göra någon skillnad gällande min krånglande SSD.

Vet i alla fall att själva SSD:n fungerar nu...

I BIOS syns den nu i bootsekvensen. Däremot hittas den inte när jag väl försöker installera windows 7. Går jag in och kollar på vilka enheter jag har anslutna på mina SATA-portar, syns den inte heller.

Gissar att nästa steg blir att prova en annan SATA-port. Har nu testat mina 6 GB SATA-portar. Ska prova om de andra portarna gör någon skillnad.

Har inte flashat mitt BIOS. Nuvarande version är från 2010 nån gång. Tror någon att ett mer uppdaterat BIOS kan göra skillnad?

King Grub
2011-08-19, 13:55
Ja, det är väl det första du borde ha provat? Det identifierar och styr ju allt på moderkortet.

Akerhage
2011-08-19, 13:56
@ kräket, nu har jag inte hängt med så mycket i tråden här på ett tag, men testa uppdatera BIOS. Gör det bara från bios och inte från windows isf. Var säker på att ta rätt bios-version med. Kan lösa en del problem.

Kräket
2011-08-19, 13:58
Ja, det är väl det första du borde ha provat? Det identifierar och styr ju allt på moderkortet.

Visserligen. Samtidigt fungerade ju första installationen ganska felfritt. Tills första kraschen d.v.s.

Av det mesta jag läst verkar ju problemen bero på SandForce-styrkretsen. Men ska givetvis pröva.

Robbelibob
2011-08-19, 19:13
Mina sparade lösenord i firefox försvann när jag installera nyaste versionen. Går det att få tbax på något sätt?

Kräket
2011-08-20, 11:25
Försöket till problemlösning fortsätter... :)

@ kräket, nu har jag inte hängt med så mycket i tråden här på ett tag, men testa uppdatera BIOS. Gör det bara från bios och inte från windows isf. Var säker på att ta rätt bios-version med. Kan lösa en del problem.

Ja, blir nog så illa tvungen! Har kikat lite på Asus hemsida, och min version på BIOS är 0602 (lite märkligt då Asus har en version 0603 från 2010-11-09). Senaste versionen är 1201 från 2011-07-02

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=Sabertooth%20X58&p=1&s=29&os=30&hashedid=AM2RChl84MZrKh6J

Kikade runt lite i nuvarande BIOS. Går jag in på AHCI Configuration så listas SATA-portar 1 t.o.m. 6. På 1:an detekteras CDROM, medan resterande portar är [Not detected].

Vidare, i Boot-Device Priority så ses "1st Boot Device [CDROM:] och i "2nd Boot Device [IDE: SO Corsair Force 3 SSD]".

Det jag blir lite fundersam över är "IDE". Tyder det på att just BIOS är förlegat och inte "fattar" vad för lagringsenhet det handlar om?

Perfekt väder för att mecka med dataproblemen! :hbang:

Akerhage
2011-08-20, 11:40
Försöket till problemlösning fortsätter... :)



Ja, blir nog så illa tvungen! Har kikat lite på Asus hemsida, och min version på BIOS är 0602 (lite märkligt då Asus har en version 0603 från 2010-11-09). Senaste versionen är 1201 från 2011-07-02

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=Sabertooth%20X58&p=1&s=29&os=30&hashedid=AM2RChl84MZrKh6J

Kikade runt lite i nuvarande BIOS. Går jag in på AHCI Configuration så listas SATA-portar 1 t.o.m. 6. På 1:an detekteras CDROM, medan resterande portar är [Not detected].

Vidare, i Boot-Device Priority så ses "1st Boot Device [CDROM:] och i "2nd Boot Device [IDE: SO Corsair Force 3 SSD]".

Det jag blir lite fundersam över är "IDE". Tyder det på att just BIOS är förlegat och inte "fattar" vad för lagringsenhet det handlar om?

Perfekt väder för att mecka med dataproblemen! :hbang:

Konstigt din biosversion inte ens är listad, säker på du valt rätt moderkort?
Försök göra en uppdatering. Ta ingen betaversion om så finns utan den senaste officiella versionen. Uppdatera och kika BIOS. Det nollställs efter uppdateringen med. Så du kanske får pilla. Kan ju vara så att du har riktigt gammalt bios och det inte funkar så bra med din nya ssd

Kräket
2011-08-20, 11:47
Konstigt din biosversion inte ens är listad, säker på du valt rätt moderkort?
Försök göra en uppdatering. Ta ingen betaversion om så finns utan den senaste officiella versionen. Uppdatera och kika BIOS. Det nollställs efter uppdateringen med. Så du kanske får pilla. Kan ju vara så att du har riktigt gammalt bios och det inte funkar så bra med din nya ssd

Japp, har valt rätt moderkort. Asus sabertooth x58 med socket 1366. Ska försöka uppdatera. Känns som lite av en longshot...Men måste prova.

Akerhage
2011-08-20, 11:51
Japp, har valt rätt moderkort. Asus sabertooth x58 med socket 1366. Ska försöka uppdatera. Känns som lite av en longshot...Men måste prova.

nja, inte direkt! Tycker du borde testat att uppdatera BIOS direkt faktiskt då det kan vara ganska avgörande =)

Kräket
2011-08-20, 13:40
nja, inte direkt! Tycker du borde testat att uppdatera BIOS direkt faktiskt då det kan vara ganska avgörande =)

Ok! Nu är BIOS uppdaterat till senaste versionen!

Spännande. Ska trycka in min SSD igen och *hoppas hoppas* att den hittas i BIOS! :)

Akerhage
2011-08-20, 13:43
Ok! Nu är BIOS uppdaterat till senaste versionen!

Spännande. Ska trycka in min SSD igen och *hoppas hoppas* att den hittas i BIOS! :)

Good luck!

Kräket
2011-08-20, 13:52
Good luck!

Argh, ingen skillnad! *grr*

Fortfarande precis som tidigare. SSD:n hittas inte. Eller, den hittas inte ansluten till SATA-porten, men hittas i bootsekvensen och vid uppstarten.

Märklig sak också, sedan BIOS-uppdateringen stänger datorn av sig 3 ggr vid varje uppstart. Som om strömmen bryts, fast den startar om direkt...:confused:

Akerhage
2011-08-20, 14:01
hmm, okay, var ju trist det inte fungerade för dig. Har med de problemen du skriver om att datorn startas om innan den startar, vet inte vad det beror på. Nu är jag inte så insatt vad du har för saker, har du testat byta port? Eller testat någon annan sata-sladd? har du den i 6gb/s?

Kräket
2011-08-20, 14:17
hmm, okay, var ju trist det inte fungerade för dig. Har med de problemen du skriver om att datorn startas om innan den startar, vet inte vad det beror på. Nu är jag inte så insatt vad du har för saker, har du testat byta port? Eller testat någon annan sata-sladd? har du den i 6gb/s?

Jag har testat byta mellan de 2 st 6 GB SATA-portarna. Tänkte prova 3 GB SATA härnäst. Blir till att flytta om diskarna lite först.

Har inte testat annan SATA-sladd. Har bara 2 st 6 GB sladdar. Båda följde med när jag köpte moderkortet. Någon skillnad dem emellan förefaller osannolikt.

mangemani
2011-08-20, 14:32
måste bara fråga, kan internet sega ner datorn?
undrar då jag nu har kört i steam offline i brist på uppkoppling och då flyter allt på perfekt, men her jag steam på online, så segas det ner och datorn måste jobba mera.
har nu testat 4 gånger(offline och online) och samma effekt varje gång.
tom krävande spel som napoleon total war flyter på mycket bra i offline mode.
men hur kan uppkoppling sega ner så fruktansvärt?eller är det inte uppkopplingen? isf, sprid lite ljus över det hela tack:)

annars flyter datorn numera på helt fantastiskt bra, inge som helst problem

King Grub
2011-08-20, 14:37
Har du felaktiga inställningar på nätverkskortet, dålig uppkoppling, eller är ansluten till väldigt många peers med hög hastighet, mer än ditt system klarar av, så visst påverkas hela systemet.

mangemani
2011-08-20, 14:41
Har du felaktiga inställningar på nätverkskortet, dålig uppkoppling, eller är ansluten till väldigt många peers med hög hastighet, mer än ditt system klarar av, så visst påverkas hela systemet.

kortet ska funka optimalt, har 100/100mbit anslutning.
det med peers är jag dock lite osäker på, hur kollar man upp det?

Kräket
2011-08-20, 15:45
Intressant! Bytte SATA-port från 6 GB till 3 GB-porten, och plötsligt dyker SSD:n upp!

Där ligger den som den ska! Okej, jag förlorar en hel del prestanda och dessutom lite problem gällande övriga SATA-anslutna enheter.

Det jag kan konstatera är att mitt gamla operativsystem ligger kvar på SSD:n. Det rekommenderas att man efter uppdaterad firmware kör en s.k. "secure erase" samt en "complete clearing of BIOS". Därefter en "clean-install".

Secure-erase samt clearing av BIOS har jag ju inte gjort. Laddar ner ny firmware för att kontrollera att man verkligen uppdaterat firmware...

Kräket
2011-08-20, 16:10
Blir lite smått irriterad på Alina. De skulle uppdatera firmware till 1.3, vilket de inte har gjort! *grr*

Detta har jag gjort nu i alla fall - Få se om detta kan lösa något nu...

astrodog
2011-08-20, 19:20
måste bara fråga, kan internet sega ner datorn?
undrar då jag nu har kört i steam offline i brist på uppkoppling och då flyter allt på perfekt, men her jag steam på online, så segas det ner och datorn måste jobba mera.
har nu testat 4 gånger(offline och online) och samma effekt varje gång.
tom krävande spel som napoleon total war flyter på mycket bra i offline mode.
men hur kan uppkoppling sega ner så fruktansvärt?eller är det inte uppkopplingen? isf, sprid lite ljus över det hela tack:)

annars flyter datorn numera på helt fantastiskt bra, inge som helst problem

Vad innebär Steam online?

mangemani
2011-08-20, 19:29
Vad innebär Steam online?


mest chat.
ha tillgång till chat under spelets gång, spela med vänner mm.
men även ned laddning utav demos/spel samt spelande utav spel man har köpt så att man ska kunna lira med vänner.

men jag chattar inte med någon, har ingen ned laddning på i bakgrunden och går jag offline så, som sagt, flyter allt på kanon.

astrodog
2011-08-20, 21:24
mest chat.
ha tillgång till chat under spelets gång, spela med vänner mm.
men även ned laddning utav demos/spel samt spelande utav spel man har köpt så att man ska kunna lira med vänner.

men jag chattar inte med någon, har ingen ned laddning på i bakgrunden och går jag offline så, som sagt, flyter allt på kanon.

Bugg i Steam i så fall.

vicarious
2011-08-21, 09:46
Jag blir så jävla kräkless på iTunes..

Det började med att häromveckan så försvann hela mitt mediabibliotek efter en programuppdatering av iTunes.

Nu när jag då väljer att lägga till hela min musikmapp till biblioteket så skapar iTunes en ny playlist för VARJE album jag har. Det blir hur många playlists som helst. Varför i helvete gör iTunes så?

Kräket
2011-08-21, 12:42
Tänkte jag skulle uppdatera en sista gång (för denna gång ;)). Följande quote från Corsairs forum tror jag illustrerar ganska väl min egen slutsats;

Hi i've got one ssd with serial beginning 1128.
It works fine attached to intel controller (sata2). Since the SSD is SATA3 i want to connect it on marvell controller (SATA3). Doesn't work. I can't install OS (Windows 7 x64). I've tried to Install OS with intel controller and it worked fine. installed marvel controller on OS and attached the ssd to marvell. It does not boot up. the marvel controller works fine with normal mechanical HD's. ASUS is telling me that might be incompatibility of the SSD. They told me to try with another SSD manufacturer. i don't have another SSD :)
Any hints?

Ungefär där jag befinner mig. Min nuvarande uppfattning är att det råder kompabilitetsproblem mellan Marvell SATA 6 GB och SandForce. Min förhoppning är väl nya drivrutiner för Marvell eller ny firmware för min SSD. Fram tills dess lär jag få köra den på 3 GB-portarna.

Olegh
2011-08-21, 13:52
Resonerar jag rätt?

1. Dator är stendöd efter åskoväder.
2. Nätagget startar och verkar funktionsdugligt.
3. Eftersom ingen felsignal hörs från moderkortet kan man anta att åtminstone det är kaputt, samtidigt som det är oklart hur cpu, minnen och gfx mår.

astrodog
2011-08-21, 13:59
Resonerar jag rätt?

1. Dator är stendöd efter åskoväder.
2. Nätagget startar och verkar funktionsdugligt.
3. Eftersom ingen felsignal hörs från moderkortet kan man anta att åtminstone det är kaputt, samtidigt som det är oklart hur cpu, minnen och gfx mår.

Mät strömmen som kommer ut från nätagget. Enda vettiga sättet att fortsätta. Du kan koppla fläktar direkt till nätagget om du inte har voltmeter.

Olegh
2011-08-21, 14:12
Mät strömmen som kommer ut från nätagget. Enda vettiga sättet att fortsätta. Du kan koppla fläktar direkt till nätagget om du inte har voltmeter.

Har inget att mäta med dessvärre. En dvd-brännare och en fläkt går igång som de ska, men jag ska ta och testa med ett annat agg ändå. Det är ju relativt smidigt ändå..

Olegh
2011-08-21, 14:30
Fortfarande död.

Men visst borde jag få någon slags felsignal?

thenut
2011-08-21, 15:22
Stötte på ett skumt problem på min gamla stationära burk idag (Win XP SR3)... Har flyttat ner den en trappa pga lite ombyggnad, och när jag slår på den så fungerar varken mus eller tangentbord i windows helt plötsligt. Har trådlöst logitech, så bytte till lite orginalgrejerna (dell usb) men fortfarande inget som fungerar. Det trådade tangentbordet fungerar dock fint i bios och i bootmeny, men inte då man startar vanligt eller i felsäkert läge.


Har googlat lite och det verkar var en del som stött på liknande grejer, men har inte lyckats hitta åt något bra lösning ännu, någon som stött på något liknande? Datorn har alltså varit avstängd några veckor, och senast den var igång så fungerade allt finfint...

William
2011-08-21, 18:44
Har fått ett märkligt problem.

Jag och några polare har använt Skype för kommunikation när vi spelar SC2 mot andra spelare. Problemet är nu att från ingenstans verkar Skype överbelasta min internetuppkoppling som gör att jag tappar kontakten med battlenet och således blir kickad från matchen samtidigt som samtalet med mina polare dör.

Problemet är alltid i min ände och jag tror att det har med Skype att göra eftersom jag har märkt att när meddelandet kommer upp i spelet att jag tappat kontakten med servern, och jag snabbt stänger av Skype, så återupptas kontakten med spelservern och allt är peachy. Förutom att jag inte längre kan prata med mina polare. När jag kommer ut ur spelet för att stänga av Skype så är ikonen nere i aktivitetsfältet grå istället för grön för online. Men som sagt, så snabbt jag stänger av Skype så är allt peachy.

Jag har avinstallerat och ominstallerat Skype flera ggr men problemet återstår och jag har skannat datorn med NIS och Malwarebytes för att försöka utesluta ngt fulprogram som ställer till det men inget hittas. Anledningen till skanningarna är att under en match häromdagen blev vi alla uppringda på Skype av ngn okänd person som ställde till det med uppkopplingen och spelet laggade ur helt. När vi kom in i spelet igen fick vi kommentaren "Russian Dial Up" i ingamechatten. Typiskt nog spelade vi mot ett par ryssar :-)

Är det ngn som kan bidra med lite hjälp please?

stolpskott
2011-08-22, 00:01
Jag ska köpa en dator med ett huvudsyfte: Jag ska spela dataspel. Jag hade tänkt börja stort med The Witcher 2, men vill veta hur nära datorn jag är intresserad av kommer spelets maxgrafik. Datorn har en Intel Core i5 2500k processor och är dessutom utrustad med en Nvidia GeForce GTX 570 (1280 MB). RAM ligger på 8 gb. Här hittar ni lite mer info om datorn: Klickiz (http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx570-i5-2500k).

Så, hur nära kommer jag?

shut teh face
2011-08-22, 07:01
Jag ska köpa en dator med ett huvudsyfte: Jag ska spela dataspel. Jag hade tänkt börja stort med The Witcher 2, men vill veta hur nära datorn jag är intresserad av kommer spelets maxgrafik. Datorn har en Intel Core i5 2500k processor och är dessutom utrustad med en Nvidia GeForce GTX 570 (1280 MB). RAM ligger på 8 gb. Här hittar ni lite mer info om datorn: Klickiz (http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx570-i5-2500k).

Så, hur nära kommer jag?
Ja... jag har ett gtx 560 ti och jag kör allting på max i witcher 2 utan problem. Så det kan du nog också göra.

HMB
2011-08-22, 07:44
Jag ska köpa en dator med ett huvudsyfte: Jag ska spela dataspel. Jag hade tänkt börja stort med The Witcher 2, men vill veta hur nära datorn jag är intresserad av kommer spelets maxgrafik. Datorn har en Intel Core i5 2500k processor och är dessutom utrustad med en Nvidia GeForce GTX 570 (1280 MB). RAM ligger på 8 gb. Här hittar ni lite mer info om datorn: Klickiz (http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx570-i5-2500k).

Så, hur nära kommer jag? http://www.benchmarkextreme.com/Articles/The%20Witcher%202%20Performance%20Review/P3.html

Ubersampling vill du nog låta vara avstängt, annars lär det flyta på ok :)

mangemani
2011-08-22, 07:59
Jag ska köpa en dator med ett huvudsyfte: Jag ska spela dataspel. Jag hade tänkt börja stort med The Witcher 2, men vill veta hur nära datorn jag är intresserad av kommer spelets maxgrafik. Datorn har en Intel Core i5 2500k processor och är dessutom utrustad med en Nvidia GeForce GTX 570 (1280 MB). RAM ligger på 8 gb. Här hittar ni lite mer info om datorn: Klickiz (http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx570-i5-2500k).

Så, hur nära kommer jag?

då min sunkiga gamla dator klarade av witcher2 med dator komponenter i sig med flera år på nacken med så gott som allt på max(förutom upplösningen), så kommer den där datorn att klara av spelet utan några som helst problem.
min dator som jag har nu klarar av spelet helt smärtfritt och det enda som skiljer den datorn från min, är att jag har ett radeon HD 6970.

Glen
2011-08-24, 12:16
Fråga om anpassning av HTPC:

Har en Asrock 330ht som jag kör som HTPC tillsammans med Windows 7, till det har jag provat XBMC, MediaPortal samt att köra filmer direkt med WMP-HC. Resultatet är allt som oftast att filmerna hackar mer eller mindre vid panorering vilket ju är rätt jobbigt. Har läst runt en massa men blir inte riktigt klok, det jag dock kommit fram till är att processorn är förhållandevis svag på datorn och att man därför bör se till att grafikkortet får göra en större del av jobbet (belastningen på CPU:n ligger mellan 12-22% ungefär vid filmtittande i dagsläget).

Frågan då är hur jag löser detta? Alltså får bort en del av belastningen på processorn? Eller löser eländet på något annat sätt? Kan tillägga att jag i princip bara kör iso/img-filer så det är(?) vad jag förstått inte primärt en fråga om att kunna spela upp HD-material utan mer "vanliga" filer.


Mvh
Glen

Glen
2011-08-24, 12:44
Fråga om anpassning av HTPC:

Har en Asrock 330ht som jag kör som HTPC tillsammans med Windows 7, till det har jag provat XBMC, MediaPortal samt att köra filmer direkt med WMP-HC. Resultatet är allt som oftast att filmerna hackar mer eller mindre vid panorering vilket ju är rätt jobbigt. Har läst runt en massa men blir inte riktigt klok, det jag dock kommit fram till är att processorn är förhållandevis svag på datorn och att man därför bör se till att grafikkortet får göra en större del av jobbet (belastningen på CPU:n ligger mellan 12-22% ungefär vid filmtittande i dagsläget).

Frågan då är hur jag löser detta? Alltså får bort en del av belastningen på processorn? Eller löser eländet på något annat sätt? Kan tillägga att jag i princip bara kör iso/img-filer så det är(?) vad jag förstått inte primärt en fråga om att kunna spela upp HD-material utan mer "vanliga" filer.


Mvh
Glen


Kan förresten nämna också att jag inte installerat några codecs öht till de olika mediaspelarna, är det något man bör göra? Eller ska dom vara tillräckliga "out of the box" så att säga?

Kimball
2011-08-24, 21:02
Kan förresten nämna också att jag inte installerat några codecs öht till de olika mediaspelarna, är det något man bör göra? Eller ska dom vara tillräckliga "out of the box" så att säga?

Jag behöver lira CoreAVC för att få 1080p filmer med högre bitrate att flyta som det skall, men jag tror folk nämnt att det inte ska behövas? Annars kan du testa det.

King Grub
2011-08-24, 21:15
CoreAVC kan man behöva om man använder en mediaspelare som inte kan använda GPU till uppspelning, eller om man har ett grafikkort som inte kan hantera DXVA.

astrodog
2011-08-24, 21:56
Senast jag kollade så kunde inte .mkv spelas upp med hjälp av GPU. Might have changed...

Kimball
2011-08-24, 23:18
CoreAVC kan man behöva om man använder en mediaspelare som inte kan använda GPU till uppspelning, eller om man har ett grafikkort som inte kan hantera DXVA.

Jag kanske rent av glömde testa 1080p direkt i en vanilla install av MP-HC, för jag hade ett elände med att få alla format att flyta på i 1080 / 24. Kanske var enklare än jag gjorde det egentligen då.

King Grub
2011-08-25, 07:40
Might have changed...

Ja. Det måste varit väldigt länge sedan du kollade. Jag har kunnat göra det i flera år. Automatiskt, utan att behöva installera annat än grafikkortsdrivrutinerna.

mangemani
2011-08-25, 07:43
mitt coil whine tycks ha försvunnit helt nu=/
och då har jag ej gjort något mer än att spelat.
märkte det igår kväll, på morgonen pep det lite granna, men på kvällen var det som bortblåst, likadant idag, hörs inget.

William
2011-08-25, 08:19
Har fått ett märkligt problem.

Jag och några polare har använt Skype för kommunikation när vi spelar SC2 mot andra spelare. Problemet är nu att från ingenstans verkar Skype överbelasta min internetuppkoppling som gör att jag tappar kontakten med battlenet och således blir kickad från matchen samtidigt som samtalet med mina polare dör.

Problemet är alltid i min ände och jag tror att det har med Skype att göra eftersom jag har märkt att när meddelandet kommer upp i spelet att jag tappat kontakten med servern, och jag snabbt stänger av Skype, så återupptas kontakten med spelservern och allt är peachy. Förutom att jag inte längre kan prata med mina polare. När jag kommer ut ur spelet för att stänga av Skype så är ikonen nere i aktivitetsfältet grå istället för grön för online. Men som sagt, så snabbt jag stänger av Skype så är allt peachy.

Jag har avinstallerat och ominstallerat Skype flera ggr men problemet återstår och jag har skannat datorn med NIS och Malwarebytes för att försöka utesluta ngt fulprogram som ställer till det men inget hittas. Anledningen till skanningarna är att under en match häromdagen blev vi alla uppringda på Skype av ngn okänd person som ställde till det med uppkopplingen och spelet laggade ur helt. När vi kom in i spelet igen fick vi kommentaren "Russian Dial Up" i ingamechatten. Typiskt nog spelade vi mot ett par ryssar :-)

Är det ngn som kan bidra med lite hjälp please?

Bump!

Ngn som kan bidra med lite funderingar?

Kimball
2011-08-25, 09:53
Bump!

Ngn som kan bidra med lite funderingar?

Go mumble! ;)

Glen
2011-08-25, 13:20
Jag behöver lira CoreAVC för att få 1080p filmer med högre bitrate att flyta som det skall, men jag tror folk nämnt att det inte ska behövas? Annars kan du testa det.

CoreAVC kan man behöva om man använder en mediaspelare som inte kan använda GPU till uppspelning, eller om man har ett grafikkort som inte kan hantera DXVA.

Senast jag kollade så kunde inte .mkv spelas upp med hjälp av GPU. Might have changed...


Tackar för inputen! Har läst runt en del och börjar misstänka att det är "judder" som spökar, alltså att frekvensen på filmen (23.9....) inte stämmer överens med frekvensen på tv:n (50 hz). Får läsa vidare och se hur man ordnar eländet.

William
2011-08-25, 13:29
Go mumble! ;)

Är det enkelt att använda?

King Grub
2011-08-25, 14:37
Tackar för inputen! Har läst runt en del och börjar misstänka att det är "judder" som spökar, alltså att frekvensen på filmen (23.9....) inte stämmer överens med frekvensen på tv:n (50 hz). Får läsa vidare och se hur man ordnar eländet.

Det är mycket möjligt att det är, ja, och det ordnar man inte, inte fullständigt.

Glen
2011-08-25, 16:12
Det är mycket möjligt att det är, ja, och det ordnar man inte, inte fullständigt.

Hmm nej det verkar knepigare än jag hoppades på... Kollat runt och hittat Reclock som (enda?) alternativ, det ska tydligen anpassa filmens frekvens till lämpligt antal bilder/sekund så det passar med tv:n (24p -> 25 p exempelvis då min tv kör 50 hz).

Har fått igång programmet och fått MPC-HC att hitta Reclock, tyvärr blir det ingen skillnad och jag hittar inte heller Reclock under "filter" i MPC då jag spelar filmen vilket man tydligen ska kunna göra. Antingen jobbar inte Reclock öht av någon anledning eller så funkar det inte helt enkelt...

King Grub
2011-08-25, 16:14
Jag försökte också med Reclock för några år sedan när jag hade en 50 hz tv, men som du säger märktes det inte mycket till skillnad.

schabo-labo
2011-08-26, 09:22
Hej, jag har en .avi fil som jag vill bränna på cd-r. Den ska läsas upp i en annan dator, vilket program och vilket format ska jag använda mig av?

Snobbe
2011-08-26, 09:51
Windows inbyggda fungerar bra om den bara ska läsas på en dator.

Pepparkakssmurfen
2011-08-26, 11:01
Men WTF? Jag beställer en 100 Mbits lina från comhem,kör jag med kabel kommer jag upp i 110 enligt tptest MEN det trådlösa som de skickat klarar inte av 100Mbit utan endast den långsammare hastigheten(bokstäverna b/n/g? har ej bra koll på standarderna)?

Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..

Ska det vara så här(bita i det sura äpplet och traska ner till butiken och själv köpa nåt som klarar av 100Mbit)?

King Grub
2011-08-26, 11:16
100 Mbit gäller bästa förutsättningar, dvs oftast med kabel. Ofta står det väl "upp till" också. Du bör inte räkna med samma hastigheter trådlöst.

r1kkie
2011-08-26, 13:18
Men WTF? Jag beställer en 100 Mbits lina från comhem,kör jag med kabel kommer jag upp i 110 enligt tptest MEN det trådlösa som de skickat klarar inte av 100Mbit utan endast den långsammare hastigheten(bokstäverna b/n/g? har ej bra koll på standarderna)?

Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..

Ska det vara så här(bita i det sura äpplet och traska ner till butiken och själv köpa nåt som klarar av 100Mbit)?

Inte många routrar som klarar 100 mbit trådlöst.

Ne0phyte
2011-08-26, 13:20
Men WTF? Jag beställer en 100 Mbits lina från comhem,kör jag med kabel kommer jag upp i 110 enligt tptest MEN det trådlösa som de skickat klarar inte av 100Mbit utan endast den långsammare hastigheten(bokstäverna b/n/g? har ej bra koll på standarderna)?

Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..

Ska det vara så här(bita i det sura äpplet och traska ner till butiken och själv köpa nåt som klarar av 100Mbit)?

Men det är ju inte alls leverantörens fel utan snarare att du inte hade koll på din hårdvaras begränsningar..

astrodog
2011-08-26, 17:38
Men WTF? Jag beställer en 100 Mbits lina från comhem,kör jag med kabel kommer jag upp i 110 enligt tptest MEN det trådlösa som de skickat klarar inte av 100Mbit utan endast den långsammare hastigheten(bokstäverna b/n/g? har ej bra koll på standarderna)?

Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..

Ska det vara så här(bita i det sura äpplet och traska ner till butiken och själv köpa nåt som klarar av 100Mbit)?

Vilket modem från Comhem har du fått? Den teoretiska maxhastigheten droppas snabbt när du har 30-40 andra nätverk runt om. Redan från början är den teoretiska maxhastigheten omöjlig...

Snobbe
2011-08-26, 18:07
Men WTF? Jag beställer en 100 Mbits lina från comhem,kör jag med kabel kommer jag upp i 110 enligt tptest MEN det trådlösa som de skickat klarar inte av 100Mbit utan endast den långsammare hastigheten(bokstäverna b/n/g? har ej bra koll på standarderna)?

Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..

Ska det vara så här(bita i det sura äpplet och traska ner till butiken och själv köpa nåt som klarar av 100Mbit)?

Lol ja lycka till o hitta ens en router tillverkare som kan garantera dig 100mbit upp och ner via trådlöst.

Mollestam
2011-08-26, 18:34
Hej! Någon som kan gissa vad detta kan bero på?

Har byggt ihop min dator av detta paketet http://www.inet.se/kundvagn/visa/784218/2011-08-25

När jag väl loggat in osv så flyter datorn på bra utan några problem alls.
Däremot är starten ohyggligt långsam.
Jag får för det första se ASUS-skärmen två gånger (där man kan trycka DEL för att komma in i BIOS) och när jag sedan kommit förbi detta så blir skärmen helt svart förutom ett litet vitt streck uppe i vänstra hörnet som blinkar i ca fem minuter innan datorn tillkännager att "windows startar" och jag kommer vidare till inloggningsskärmen. Efter detta funkar allt fint och att stänga av datorn går också utmärkt.

Har precis formaterat om datorn (i samband med all ny hårdvara) om det spelar någon roll.

mangemani
2011-08-26, 19:18
Hej! Någon som kan gissa vad detta kan bero på?

Har byggt ihop min dator av detta paketet http://www.inet.se/kundvagn/visa/784218/2011-08-25

När jag väl loggat in osv så flyter datorn på bra utan några problem alls.
Däremot är starten ohyggligt långsam.
Jag får för det första se ASUS-skärmen två gånger (där man kan trycka DEL för att komma in i BIOS) och när jag sedan kommit förbi detta så blir skärmen helt svart förutom ett litet vitt streck uppe i vänstra hörnet som blinkar i ca fem minuter innan datorn tillkännager att "windows startar" och jag kommer vidare till inloggningsskärmen. Efter detta funkar allt fint och att stänga av datorn går också utmärkt.

Har precis formaterat om datorn (i samband med all ny hårdvara) om det spelar någon roll.

har samma moderkort och jag får exakt samma som dig vid uppstart(ASUS 2 ggr).
dock så laddar det vita strecket inte 5 minuter(!!) utan det bara blinkar till och sen är man inne i windows typ, kan ta allt från 10-15 sec från start till windows.
jag har då också en SSD.
vad har du får HDD ?har du ställt in allt rätt i BIOS ?
är ingen expert eller så, men det finns ju en del i BIOS som man ej behöver ha på och som på skyndar uppstarten.

Mollestam
2011-08-26, 19:44
har samma moderkort och jag får exakt samma som dig vid uppstart(ASUS 2 ggr).
dock så laddar det vita strecket inte 5 minuter(!!) utan det bara blinkar till och sen är man inne i windows typ, kan ta allt från 10-15 sec från start till windows.
jag har då också en SSD.
vad har du får HDD ?har du ställt in allt rätt i BIOS ?
är ingen expert eller så, men det finns ju en del i BIOS som man ej behöver ha på och som på skyndar uppstarten.

Har faktiskt inte ställt in något i BIOS, borde jag ändra något där?
Har en random Samsung 500 gb HD, tror att den är 7200 rpm...

Pepparkakssmurfen
2011-08-26, 20:21
100 Mbit gäller bästa förutsättningar, dvs oftast med kabel. Ofta står det väl "upp till" också. Du bör inte räkna med samma hastigheter trådlöst.

Jag får 110 med kabel,vilket jag är mer än nöjd med.


Men det är ju inte alls leverantörens fel utan snarare att du inte hade koll på din hårdvaras begränsningar..

Det är deras hårdvara som sätter begränsningen..


Vilket modem från Comhem har du fått? Den teoretiska maxhastigheten droppas snabbt när du har 30-40 andra nätverk runt om. Redan från början är den teoretiska maxhastigheten omöjlig...

Netgear CG3100.
Hittar 4 andra trådlösa nätverk(bor i villa).

Pepparkakssmurfen
2011-08-26, 20:22
Lol ja lycka till o hitta ens en router tillverkare som kan garantera dig 100mbit upp och ner via trådlöst.

Vill bara ha 100Mbit ner,jag är en leecher :D

Snobbe
2011-08-26, 21:00
Vill bara ha 100Mbit ner,jag är en leecher :D

Använd kabel då?

astrodog
2011-08-26, 21:08
Jag får 110 med kabel,vilket jag är mer än nöjd med.

Det är deras hårdvara som sätter begränsningen..

Netgear CG3100.
Hittar 4 andra trådlösa nätverk(bor i villa).

Har inte mycket positivt att säga om det modemet när det gäller WLAN. Kör på 5 GHz om du kan.

mangemani
2011-08-26, 22:06
Har faktiskt inte ställt in något i BIOS, borde jag ändra något där?
Har en random Samsung 500 gb HD, tror att den är 7200 rpm...

min erfarenhet utav OP på vanliga diskar har aldrig varit positiv(vid uppstarten alltså), 5 min låter jäkligt länge, men dom brukar vara rätt så sega.
nu säger jag inte att det är HDD som ligger bakom det hela, jag är ingen expert som sagt, men fråga trevligt och hjälpsamt folk som akerhage, king grub mm(dom som skriver i tråden), dom kan hjälpa dig bättre, speciellt då det gäller BIOS och hur man optimerar.

Mollestam
2011-08-26, 23:05
min erfarenhet utav OP på vanliga diskar har aldrig varit positiv(vid uppstarten alltså), 5 min låter jäkligt länge, men dom brukar vara rätt så sega.
nu säger jag inte att det är HDD som ligger bakom det hela, jag är ingen expert som sagt, men fråga trevligt och hjälpsamt folk som akerhage, king grub mm(dom som skriver i tråden), dom kan hjälpa dig bättre, speciellt då det gäller BIOS och hur man optimerar.

Mm, precis, lirade ju på samma disk förut men i övrigt betydligt sämre grejer, så tycker ju att starten snarare borde bli snabbare...

Får se om någon av dem tittar förbi, men tack för hjälpen :)

whalle
2011-08-26, 23:34
Har faktiskt inte ställt in något i BIOS, borde jag ändra något där?
Har en random Samsung 500 gb HD, tror att den är 7200 rpm...

Kolla så att det inte är någon memory check som är igång eller så, det brukar ta tid. Man brukar kunna stänga av Asus splash screen också så att den inte kommer upp överhuvudtaget.

Mollestam
2011-08-26, 23:36
Kolla så att det inte är någon memory check som är igång eller så, det brukar ta tid. Man brukar kunna stänga av Asus splash screen också så att den inte kommer upp överhuvudtaget.

Jag är noob. Hur gör jag detta?

Cilia
2011-08-27, 12:42
Mitt d har försvunnit på tangentbordet. Jag kan inte skriva det. I morse var tangentbordet helt galet. Ingenting blev rätt. Sen lät jag det vila och startade om. då funkade inte d och o. på något sätt fick jag igång o men inte d. Nu har jag kopierat och klistrar in men känns inte som en hållbar lösning.

hjälp!

Mollestam
2011-08-27, 16:30
Löste mitt problem tror jag.
Laddade ner senaste BIOS-updaten från ASUS hemsida och bootade från den, sen dess har datorn varit snabbare i starten igen. Tack för hjälpen gubbar:)

hahavaffan
2011-08-27, 17:56
Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..Vilket iofs är helt normalt. Klickiz (http://www.köpadäck.se/hastighetsindex).

Köp en bra router om du är sugen på maximal trådlös hastighet. Vad maxar den medföljande?

Drfg
2011-08-27, 18:09
Frågar här också: Hur får jag en stream på tv:n att fortsätta vara i fullskärm även när jag gör annat på datorskärmen?

mangemani
2011-08-27, 18:46
Men WTF? Jag beställer en 100 Mbits lina från comhem,kör jag med kabel kommer jag upp i 110 enligt tptest MEN det trådlösa som de skickat klarar inte av 100Mbit utan endast den långsammare hastigheten(bokstäverna b/n/g? har ej bra koll på standarderna)?

Det är som att sälja en bil som toppar 200km/h men däcken klarar bara av 100km/h..

Ska det vara så här(bita i det sura äpplet och traska ner till butiken och själv köpa nåt som klarar av 100Mbit)?


tror faktiskt inte du kan komma upp i samma hastighet med trådlöst som med kabel.
men måste du ha 100Mbits uppkoppling konstant då du använder trådlöst ?
koppla in en kabel då du ska göra det som kräver snabb uppkoppling och kör trådlöst då du typ bara ska surfa/spela eller nått.
alltså jag förstår din poäng, drygt att ej kunna få ut det du betalar för osv.

mangemani
2011-08-29, 11:57
då jag en dag hade tråkigt så kikade jag lite närmare på CPU-z och kom då till fliken "memory", blev aningen förvånad då det stod 800Mhz då jag har 1600Mhz på mina 8gb.
men så kom jag och tänka på det där med att moderkortet inte använder så mycket utav CPUn i idle, så jag antog att det var likadant med minnena på detta moderkort, att när man är i idle, så används det inte så mycket utav dem.
stämmer det?

King Grub
2011-08-29, 12:02
DDR står för Double Data Rate och 800 x 2 = 1600, vilket är det faktiska hastigheten. Det du ser är det normala. CPU-z visar värdet utan multipliern.

mangemani
2011-08-29, 12:21
ah,då förstår jag, tack:)

hahavaffan
2011-08-29, 16:15
Jag har inte alls hängt med särskilt bra i hårdvarusvängen den senaste tiden, och nu börjar det bli dags för lite nyköp. Främst gäller det en HTPC, som kommer stå i tv-bänken ihop med en Denon 3312-receiver (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=920194).

Jag vill kunna spela allt, dvs från gamla rippade tv-serier i xvid och ac3 stereoljud till 1080p .mkv med HD-ljudformaten (och eventuellt även Bluray framöver), vilket gör det aningen mer problematiskt i valet av hårdvara. Från början tänkte jag stoppa in hårdvaran från min nuvarande stationära PC i ett tv-bänk-vänligt chassi och köra hårt. Men då går HD-ljud bort direkt p.g.a. att den saknar HDMI, och senare även p.g.a. att det inte direkt finns en uppsjö av chassin som sväljer ett ATX-kort och samtidigt passar i tv-bänken.

Så då upptäckte jag Asrock Vision 3D (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=739172), och dess syskon, vilka verkade perfekta. Men det känns som lite väl mycket pengar för lite väl lite hårdvara?

Så då började jag kolla upp små moderkort, och CPUer med on die-GPU, så att man slipper ett grafikkort. Det verkar imho hittills som det bästa alternativet, men jag vet inte vad som är bäst för mina ändamål. Den stora frågan är väl egentligen vilken av Intels Core i-processorer jag bör välja :)

Men vad tror ni om följande setup?
1 x OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB
1 x Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
1 x Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155 Box
1 x Silverstone Milo Slim ML03B
1 x Asus P8H67-M Pro B3
1 x Corsair CMPSU-650HX 650W
Totalt ca 4000kr utan nätagget (som jag redan har)

Klarar mig egentligen med en mekanisk hårddisk från den nuvarande datorn, men eftersom att jag är allergisk mot hårddiskläte blir det nog säkrast med en liten och billig SSD.

Det viktigaste/enda jag bryr mig om (förutom prisvärde) är egentligen:

HDMI ut, gärna 1.4(a)
HD-ljud bitstream passthrough
Tyst
Spela upp allt utan att svettas för mycket

Morrris
2011-08-30, 11:56
Behöver ny bärbar. Kan väl lägga 7000 ungefär.

Byggkvalité är egentligen viktigare än prestanda. Bra skärm och HDMI output.

Några tips?

mangemani
2011-08-30, 12:01
antingen så var det grafik korts eller nätaggs fläkten som drog igång nå förbannat efter windows hade startat och snurrade i full varv i typ 1 min, men nått tok blev det under uppstarten tror jag, för nu är pipandet i datorn tillbaks igen=/

olwe
2011-08-30, 14:15
Behöver ny bärbar. Kan väl lägga 7000 ungefär.

Byggkvalité är egentligen viktigare än prestanda. Bra skärm och HDMI output.

Några tips?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930810 Do it. Jag har köpt och väntar på leverans. Kommer förmodligen vilken dag om helst. Mest Prisvärd.

Morrris
2011-08-30, 15:14
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930810 Do it. Jag har köpt och väntar på leverans. Kommer förmodligen vilken dag om helst. Mest Prisvärd.

Hmmm, ok. Känns som jag betalar för en massa grafikprestanda jag inte kommer använda dock...

Mental
2011-08-30, 15:18
Så vad vill du lägga de extra slantarna på? Du får en bra surfhäck för runt 4-5k

Parachutes
2011-08-30, 16:39
antingen så var det grafik korts eller nätaggs fläkten som drog igång nå förbannat efter windows hade startat och snurrade i full varv i typ 1 min, men nått tok blev det under uppstarten tror jag, för nu är pipandet i datorn tillbaks igen=/

Hade en kompis vars nätagg pep jättejobbigt :( Är datorn ny?

mangemani
2011-08-30, 17:25
Hade en kompis vars nätagg pep jättejobbigt :( Är datorn ny?

rätt så ny, typ 1 månad nu.
men grejen är att i början så pep den rätt så rejält, men sen så gick det bort allt mer och mer och tillslut så var det helt borta.
men så startade jag datorn i morse, startade upp fint men väl inne i windows så drog nån fläkt igång på allvar inne i datorn och snurrade i typ 1 min, efter det så var pipet tillbaka=/, inte lika högt som i början, men det är tillbaka.

Jockefoten
2011-08-30, 17:32
Du kan väl kolla vilken fläkt som börjar snurrar? Antagligen är det GPU'n eller CPU'n. Var är det för typ av pip? Är det konstant eller kommer det bara en eller två gånger som någon form av signal?
Moderkortet kan ge ifrån sig pip-ljud som indikation på tex fel. Bör stå i din manual i så fall.


En något långsökt tanke. Satte ihop en dator åt en klasskompis en gång och då hade vi ett surrande pipljud. Det visade sig att en liten sladd låg emot GPU-fläkten.

mangemani
2011-08-30, 17:42
Du kan väl kolla vilken fläkt som börjar snurrar? Antagligen är det GPU'n eller CPU'n. Var är det för typ av pip? Är det konstant eller kommer det bara en eller två gånger som någon form av signal?
Moderkortet kan ge ifrån sig pip-ljud som indikation på tex fel. Bör stå i din manual i så fall.


En något långsökt tanke. Satte ihop en dator åt en klasskompis en gång och då hade vi ett surrande pipljud. Det visade sig att en liten sladd låg emot GPU-fläkten.

kollade det och det kom ifrån det stället där grafik kortet och nätagget sitter(hann dock inte skruva isär sidan och kika in i själva lådan).
det är ett konstant pipande, inget uppehåll eller liknande.
har kikat på sladdarna inne i datorn och inget rör någonting(iaf inga fläktar eller annat som kräver fri rörelse).
men som någon har sagt i tråden redan så lutar det mot att det är coil whine vilket är från nätagget, men varför pipandet har kommit tillbaka igen, efter det med fläkten, skulle jag vilja ha reda på.

btw, från det ena till det andra, är 38 grader på GPUn normalt? drog hem det där GPU-z och kikade runt lite och uppmärksammade mig på detta

King Grub
2011-08-30, 17:52
38 grader i idle är helt normalt. Det är dock temperaturen under full load som är mer intressant.

Morrris
2011-08-30, 18:18
Så vad vill du lägga de extra slantarna på? Du får en bra surfhäck för runt 4-5k

Inte mig emot. :)

13-15", bra byggkvalité, HDMI. Gärna snabbare än i3 CPU.

Försökte hitta någon Thinkpad, men såg ingen i min prisklass.

mangemani
2011-08-30, 18:34
38 grader i idle är helt normalt. Det är dock temperaturen under full load som är mer intressant.

nu kanske jag inte testade med det mest krävande spelet precis(mass effect med allt på max) och den hamnade då på 42 grader.

King Grub
2011-08-30, 18:55
Testa 10 minuter burn test med Furmark.

mangemani
2011-08-30, 19:34
Testa 10 minuter burn test med Furmark.

och så standard frågan:D, nån chans för BS eller annat som gör datorn ostabil när den når temperaturen som är max eller säger det programmet till?

King Grub
2011-08-30, 20:35
Då blir det blåskärm eller artefakter. Det är tecken på att grafikkortet blir överhettat. Det skall inte ske om det har ordentlig kylning och allt annat fungerar. Men kör inte längre än 10 minuter - testet är extremt kraftfullt och stressar kortet mer än något vanligt program. Har man det igång hela dygnet kan man bränna sönder grafikkortet. Men 10 minuter visar mer än något annat program om kylningen fungerar.

Mollestam
2011-08-31, 20:52
Hejsan!
Undrar bara vad som egentligen händer då man inte aktiverar Windows 7 inom 30 dagar?
Jag och en kompis köpte sånt 3 licenser i ett och han har på någon vänster slarvat bort aktiveringsnyckeln...

King Grub
2011-08-31, 21:00
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Activating-Windows-7-frequently-asked-questions#

Har ni köpt licenser, har ni väl kvitto på det? Då är det bara att kontakta Microsoft så ordnar dom säkert en ny produktnyckel.

Mollestam
2011-08-31, 22:36
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Activating-Windows-7-frequently-asked-questions#

Har ni köpt licenser, har ni väl kvitto på det? Då är det bara att kontakta Microsoft så ordnar dom säkert en ny produktnyckel.

Ska höra med honom, det var som sagt han som införskaffade själva produkten så får väl hoppas på det bästa.

Om han inte skulle ha det, vad händer då?
Måste jag köpa nytt för att kunna använda min dator?

Jazen
2011-09-01, 12:05
tänkte köpa lite bättre headset.
Vad säger ni om dessa 2?
http://www.inet.se/artikel/6606238/tritton-pc-51u-5-1-gaming-headset
http://www.inet.se/artikel/6606146/logitech-g35-gaming-headset

och varför har dom flesta headsets börjat med usb? har dom egna inbyggda ljudkort i lurar eller woot liksom?

Dreas
2011-09-01, 12:38
tänkte köpa lite bättre headset.
Vad säger ni om dessa 2?
http://www.inet.se/artikel/6606238/tritton-pc-51u-5-1-gaming-headset
http://www.inet.se/artikel/6606146/logitech-g35-gaming-headset

och varför har dom flesta headsets börjat med usb? har dom egna inbyggda ljudkort i lurar eller woot liksom?Mitt förslag är att köpa ett par bra hörlurar + en zalmanmikrofon, bättre ljud, bättre lurar. Mikrofonen är enligt mig också bra.

Jazen
2011-09-01, 13:32
Mitt förslag är att köpa ett par bra hörlurar + en zalmanmikrofon, bättre ljud, bättre lurar. Mikrofonen är enligt mig också bra.

så dom jag länka är crap =)?
nå svar på de där ang usb?

Jarod
2011-09-01, 15:39
Jazen, kolla in Razer Banshee.. Låter riktigt bra både in och ut.

Jazen
2011-09-01, 16:15
Jazen, kolla in Razer Banshee.. Låter riktigt bra både in och ut.

är det dom ? http://www.inet.se/artikel/6606192/razer-banshee-starcraft-ii-headset

Jarod
2011-09-01, 17:32
Yep! Got them and likes them. =P

Jazen
2011-09-01, 17:47
Yep! Got them and likes them. =P

dom ser riktigt bra ut, men är dom inte lite utvecklade för starcraft2?

dioderna blinkar ju mer APM man gör o sånt.

Jarod
2011-09-01, 17:54
dom ser riktigt bra ut, men är dom inte lite utvecklade för starcraft2?

dioderna blinkar ju mer APM man gör o sånt.

Dom olika lysena (loggan, undertill och runtom) kan man stänga av eller sätta på individuellt om man känner för det och en massa EQ-presets finns alltid tillgängliga om man inte vill göra eget.

Edit: På lurarna finns volym +/- och mute på ena sidan och mic-volym +/- och mute på andra sidan. Micen går även att ta bort om man inte vill ha den på.

Jazen
2011-09-01, 17:59
Dom olika lysena (loggan, undertill och runtom) kan man stänga av eller sätta på individuellt om man känner för det och en massa EQ-presets finns alltid tillgängliga om man inte vill göra eget.

Edit: På lurarna finns volym +/- och mute på ena sidan och mic-volym +/- och mute på andra sidan. Micen går även att ta bort om man inte vill ha den på.

såg det faktiskt. +/- knapparna till både mic o hörlurar är griiimt plus.
Men usb anslutning, asså har headsetet inbyggt ljudkort? man kan inte utnyttja sin egna då.

Jarod
2011-09-01, 18:01
Har ingen aning om hur det funkar med ditt ljudkort och usb-lurar. =(

Jazen
2011-09-01, 18:08
Har ingen aning om hur det funkar med ditt ljudkort och usb-lurar. =(

men går sladden först in till en annan dosa som sedan går in i datorn?

förstår inte tekniken med usb och inte kunna utnyttja sin egna ljudkort som man lägger en slant på

Spiffy
2011-09-01, 19:35
Har lite problem med uppspelning av Flac med min squeezebox. Den spelar ett par sekunder, sen buffrar den ett par sekunder och sen upprepar den. Sjukt störigt. Tänkte om det kanske är någon inställning i routern som gör att prestandan på det trådlösa nätverket är för dåligt.

Skriver ner en del av mina inställningar. Ser ni något jag borde ändra på för bättre prestanda så tipsa please.

Channel: 11
Transmission Mode: Mixed mode
Transmission rate: Auto
Multicast Rate: Auto
Turbo Mode: Disabled
Afterburner: Disabled
Wireless User isolation: Off
Wireless scurity: 64-bit WEP
Authentication Type: Open system
Default Transmission Key: 1


Någon som haft samma problem och kommit på en lösning?
Jag har inga problem alls med laptops.

Nielsen
2011-09-02, 09:07
Vad ska jag egentligen titta på när jag köper en ny bildskärm? Vad är viktigast? responstiden för spel förstår jag ju, men skillnaden på 1, 2 eller till och med 5ms känns ju inte superstor?

Det enda jag ser är ett stort antal snarlika skärmar med otroligt stora prisskillnader.

HMB
2011-09-02, 09:16
Vad ska jag egentligen titta på när jag köper en ny bildskärm? Vad är viktigast? responstiden för spel förstår jag ju, men skillnaden på 1, 2 eller till och med 5ms känns ju inte superstor?

Det enda jag ser är ett stort antal snarlika skärmar med otroligt stora prisskillnader. Antingen köper man en 120Hz-skärm (om man spelar mycket) eller så köper man en skärm som inte har en TN-panel (typ IPS).

Dell U2311h är en trevlig IPS-skärm som även är helt ok att spela på (låg input lag samt möjlighet att köra 72/75Hz). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

Jazen
2011-09-02, 09:17
Vad ska jag egentligen titta på när jag köper en ny bildskärm? Vad är viktigast? responstiden för spel förstår jag ju, men skillnaden på 1, 2 eller till och med 5ms känns ju inte superstor?

Det enda jag ser är ett stort antal snarlika skärmar med otroligt stora prisskillnader.

det jag vet är att dom flesta märkena uppger gtg ms vilket ofta är 2. Dom flesta skärmarna har 5ms men dom skriver gtg msen vilket ofta är 2

shut teh face
2011-09-02, 09:23
Antingen köper man en 120Hz-skärm (om man spelar mycket) eller så köper man en skärm som inte har en TN-panel (typ IPS).

Dell U2311h är en trevlig IPS-skärm som även är helt ok att spela på (låg input lag samt möjlighet att köra 72/75Hz). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526
En fråga, jag har en Dell U2311h (som jag är nöjd med för övrigt) men jag kan bara köra 60 hz, är det för jag kör digital (DVI) kabel, kan jag nå 75 hz med analog kabel? Om ja, vad är fördelen/nackdelen med deT?

HMB
2011-09-02, 09:40
En fråga, jag har en Dell U2311h (som jag är nöjd med för övrigt) men jag kan bara köra 60 hz, är det för jag kör digital (DVI) kabel, kan jag nå 75 hz med analog kabel? Om ja, vad är fördelen/nackdelen med deT? Högre uppdateringsfrekvens ger bättre flyt i bilden. För att komma åt 72/75Hz så behövs speciella drivrutiner. För mig så fungerade inte 75Hz helt perfekt (skärmen hade svårt att komma ur standby ibland), 72Hz fungerar klockrent dock.

OBS! Viktigt att starta om datorn efter ha installerat drivrutinen.

75Hz: http://www.megaupload.com/?d=2URYP5TF
72Hz: http://www.megaupload.com/?d=YP6GEWF6

Dreas
2011-09-02, 09:46
Vad ska jag egentligen titta på när jag köper en ny bildskärm? Vad är viktigast? responstiden för spel förstår jag ju, men skillnaden på 1, 2 eller till och med 5ms känns ju inte superstor?

Det enda jag ser är ett stort antal snarlika skärmar med otroligt stora prisskillnader.Du ska titta efter siffror som inte anges i specifikationerna. Närmare bestämt input lag och after images. Eftersom responstiden på alla skärmar idag är nog låg om man ska gå efter specifikationerna är dessa rätt ointressanta att kolla på. 2 eller 8ms märke du inte skillnad på.

2 eller 8ms där den ena har input lag på 40ms och problem med after images, då snackar vi märkbart.

120hzare eller en IPS om du ska spela. Kanske kolla på Samsungs nya PLSer, men de verkar inte sådär super som man kunde ha hoppats på.

Asus 120hzare finns för under 3k ifall du tar den utan 3D-glasögon. BenQs variant är dyrare och sämre men med bättre ergonomiska möjligheter samt lite finurliga omskalningsmöjligheter som vissa uppskattar.

Dell U2311H är en trevlig skärm, finns även några andra i den prisklassen, kolla på in Sweclockers för mer info, var några veckor sen jag läste på om det senaste så kan ha hänt något.

Chaaarles
2011-09-02, 12:01
såg det faktiskt. +/- knapparna till både mic o hörlurar är griiimt plus.
Men usb anslutning, asså har headsetet inbyggt ljudkort? man kan inte utnyttja sin egna då.

Inbyggt ljudkort är det i lurarna ja. Det är ganska skönt tycker jag själv. Så kan man använda headsetet till mumble/ventrilo och sen spela upp musik via det vanliga ljudkortet så det kommer ut i högtalarna. Jag skulle aldrig klara mig utan usb-lurar när jag gamear.

Jazen
2011-09-02, 12:55
Inbyggt ljudkort är det i lurarna ja. Det är ganska skönt tycker jag själv. Så kan man använda headsetet till mumble/ventrilo och sen spela upp musik via det vanliga ljudkortet så det kommer ut i högtalarna. Jag skulle aldrig klara mig utan usb-lurar när jag gamear.

tja kanske det, jag kör personligen inga högtalare, så känns att dom portarna blir över

Nielsen
2011-09-02, 17:00
Antingen köper man en 120Hz-skärm (om man spelar mycket) eller så köper man en skärm som inte har en TN-panel (typ IPS)...


Du ska titta efter siffror som inte anges i specifikationerna. Närmare bestämt input lag och after images...


Danke

Nordenator
2011-09-02, 17:27
Det blev en Benq för mig. Picture-by-picture kommer bli sjukt smidigt då jag sitter i training mode i diverse fightingspel och kikar serier samtidigt. Som det är nu så kan jag ibland upptäcka att jag missat vad som hänt den senaste kvarten för att jag försökt med en klurig kombo och bara haft TVn i synfältet :D

Olegh
2011-09-02, 23:39
Jag skrev om ett trasigt usb-minne i en annan tråd. Jag skulle ha det att installera windows ifrån var det tänkt, eftersom den enda optiska enheten till hands sitter i min stationära dator. Nåväl, jag bränner en skiva istället. Därefter meckar med kablar och bröte (jag har mycket sånt i min dator) och kopplar in till burken som behöver en fräsch win installation. Bootar och skivan verkar inte funka. Nu har jag bytt tillbaka och kommer få switcha minst två gånger till. Fun times!

Sagt och gjort. Jag fixade en ny skiva, verifierade och testade att boota från DVD:n från samma dator. Det dyker upp något i stil med "Tryck på valfri tangent för att starta från skivan". Yes. Fint, nu funkar det tänker jag.

Ignorerar meddelandet och startar Windows. Stänger av båda datorerna (använde den nya för strömmatning till dvd-brännaren). Flyttar IDE-kabeln från min gamla dator till den nya. Lite meckigt att få dit kontakten och den verkade lossna lätt. Nåväl. Startar upp, ändrar bootordning. Den identifierade enheten rätt och så, så allt verkade lovande. F10 för att spara och starta om. Jag kommer så långt att skärmen blir svart med en blinkande markör i övre vänstra hörnet och hör hur dvd-brännaren varvar upp för att läsa skivan. Inget händer. Inget händer... Osv. Markören fortsätter att blinka tills jag stänger av datorn

WTF? Hade det varit en annan optisk enhet hade jag förstått att det kan spöka. Vissa är helt enkelt bättre på att läsa skivor av tveksam kvalité, men nu var det exakt samma läsare. Hade det varit så att den inte kunde identifiera enheten hade jag givetvis förstått att kabeln inte satt i som den skulle.. Men nu? Jag blir jävligt trött i vilket fall. Input mottages tacksamt.

Moderkortet ifråga är ett Asus P8P67-M B3. Brännaren en NEC A3540.

Olegh
2011-09-03, 13:11
Sagt och gjort. Jag fixade en ny skiva, verifierade och testade att boota från DVD:n från samma dator. Det dyker upp något i stil med "Tryck på valfri tangent för att starta från skivan". Yes. Fint, nu funkar det tänker jag.

Ignorerar meddelandet och startar Windows. Stänger av båda datorerna (använde den nya för strömmatning till dvd-brännaren). Flyttar IDE-kabeln från min gamla dator till den nya. Lite meckigt att få dit kontakten och den verkade lossna lätt. Nåväl. Startar upp, ändrar bootordning. Den identifierade enheten rätt och så, så allt verkade lovande. F10 för att spara och starta om. Jag kommer så långt att skärmen blir svart med en blinkande markör i övre vänstra hörnet och hör hur dvd-brännaren varvar upp för att läsa skivan. Inget händer. Inget händer... Osv. Markören fortsätter att blinka tills jag stänger av datorn

WTF? Hade det varit en annan optisk enhet hade jag förstått att det kan spöka. Vissa är helt enkelt bättre på att läsa skivor av tveksam kvalité, men nu var det exakt samma läsare. Hade det varit så att den inte kunde identifiera enheten hade jag givetvis förstått att kabeln inte satt i som den skulle.. Men nu? Jag blir jävligt trött i vilket fall. Input mottages tacksamt.

Moderkortet ifråga är ett Asus P8P67-M B3. Brännaren en NEC A3540.

Det var kabeln ändå. :em: Tyckte det så bra ut, men efter lite ytterligare pill så funkade det som sig bör.

Morrris
2011-09-03, 13:12
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930810 Do it. Jag har köpt och väntar på leverans. Kommer förmodligen vilken dag om helst. Mest Prisvärd.

Bidde en sådan till slut Är ganska nöjd, men funderar på att slänga in en SSD.

Janitorr
2011-09-03, 13:31
Jag har rätt nyligen köpt dessa två:
http://www.lg.com/se/datorprodukter/bildskarmar/LG-E2260V.jsp
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_p1510_i3-550_4gb_1tb_w7hp_hd5670-13639015
lite mer info om datorn:
https://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/docs/ds-esprimo-p1510.pdf

Idag köpte jag en HDMI då jag inte riktigt var nöjd med bilden med VGA-kabel.
Lång historia kort, på max upplösning (som ska vara ok) 1920 x 1080 så är bilden inte ett dugg bra samt att det är en svart ram på cirka 2 cm tjock runt hela bilden.

Fattar inte riktigt vad som är problemet....

Help please!

Dreas
2011-09-03, 13:37
Jag har rätt nyligen köpt dessa två:
http://www.lg.com/se/datorprodukter/bildskarmar/LG-E2260V.jsp
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_p1510_i3-550_4gb_1tb_w7hp_hd5670-13639015
lite mer info om datorn:
https://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/docs/ds-esprimo-p1510.pdf

Idag köpte jag en HDMI då jag inte riktigt var nöjd med bilden med VGA-kabel.
Lång historia kort, på max upplösning (som ska vara ok) 1920 x 1080 så är bilden inte ett dugg bra samt att det är en svart ram på cirka 2 cm tjock runt hela bilden.

Fattar inte riktigt vad som är problemet....

Help please!Låter som overscan. Testa att slå av det.

Janitorr
2011-09-03, 14:51
Låter som overscan. Testa att slå av det.

Hur då? :)

edit:
Testat... hjälpte inte :(

Janitorr
2011-09-03, 15:04
jag slog alltså av overscan på skärmen.... du kanske menade på grafikkortet?

Edit
Då var det fixat!! Det funkar bra nu! Tack!

Kräket
2011-09-04, 10:47
Bumpar denna tråd med en fråga!

Ligger i startgroparna för BF3 (likt så många andra) och funderar kring någon uppgradering för att maximera upplevelsen. Hade egentligen tänkt invänta Radeon 7000-serien men sett att den lanseras Q1 2012, så det är lite långt bort.

Idag har jag;
Asus sabertooth x58 socket 1366-moderkort. Processor är core i7-920 och jag har i dagsläget 4 GB RAM. Grafikkortet är Radeon 5870. Nätagg corsair 850 W.

Funderar kring grafikkort. Om det finns något inte allt för dyrt att inhandla inför BF3. Är lite kasst läge i och med nya generationens grafikkort. Samtidigt vill jag inte gärna tumma på BF3-upplevelsen.

Tips?

mangemani
2011-09-04, 10:52
geforce 580 ska tydligen vara bra, men lite dyr.
radeon 6950 eller 70 finns ju också och är lite billigare.
sen räcker det gott och väl med en i5 2500k och kanske 4gb ram till, sen ska du nog klara bf3 utan problem.

Olegh
2011-09-04, 11:01
Bumpar denna tråd med en fråga!

Ligger i startgroparna för BF3 (likt så många andra) och funderar kring någon uppgradering för att maximera upplevelsen. Hade egentligen tänkt invänta Radeon 7000-serien men sett att den lanseras Q1 2012, så det är lite långt bort.

Idag har jag;
Asus sabertooth x58 socket 1366-moderkort. Processor är core i7-920 och jag har i dagsläget 4 GB RAM. Grafikkortet är Radeon 5870. Nätagg corsair 850 W.

Funderar kring grafikkort. Om det finns något inte allt för dyrt att inhandla inför BF3. Är lite kasst läge i och med nya generationens grafikkort. Samtidigt vill jag inte gärna tumma på BF3-upplevelsen.

Tips?

*Överklocka processorn om den inte redan är det.
*Leta efter ett till begagnat HD5870, även om det lättare sagt än gjort. För crossfire.

Att helt byta plattform tycker jag är på tok för tidigt. Ditt system som det ser ut idag är fortfarande väldigt kompetent, särskilt i upplösningar <= 1920x1080.

King Grub
2011-09-04, 11:04
Att helt byta plattform tycker jag är på tok för tidigt.

Håller med. Hoppa över den nuvarande generationen hårdvara. Ev prestandavinster är alldeles för små, omärkliga, för att det skulle vara värt det. Förändringarna Olegh föreslår är väldigt mycket billigare och gör ditt system toppresterande.

Kräket
2011-09-04, 11:06
*Överklocka processorn om den inte redan är det.
*Leta efter ett till begagnat HD5870, även om det lättare sagt än gjort. För crossfire.

Att helt byta plattform tycker jag är på tok för tidigt. Ditt system som det ser ut idag är fortfarande väldigt kompetent, särskilt i upplösningar <= 1920x1080.

Ja, hade inte byta ut annat än eventuellt grafikkortet. En crossfirelösning vore inte fel.

Fattar dock inte varför 5870-korten är så dyra? Sitter och kikar på prisjakt.nu och det verkar vara både svårt att få tag i ett 5870 och de som finns kostar ju multum? Priset verkar inte fallit alls?

Kräket
2011-09-04, 11:33
Passar på att fråga lite ytterligare. Har haft en väldans massa bekymmer med datorn. Både minnesbuggen (4 av 6 GB) samt SSD-bugg (Sandforce inkompatibel med Marvel-controller).

Nu tycks det ändå flyta någorlunda med datorn. Systemdisken, tillika SSD sitter på SATA 3 GB-anslutningen, vilket fungerar betydligt bättre.

Skulle därför gärna "stress"-testa datorn lite, för att undersöka om den är någorlunda stabil. Har ni något tips på program eller sätt hur man kan göra detta?

King Grub
2011-09-04, 11:37
Prime95 för processorn.

Furmark för grafikkortet (kör inte längre än 10-15 minuter).

Dirty South
2011-09-05, 15:12
Hej!

Nu ska jag köpa mig en ny dator och detta är vad jag hade tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829289/dator

Jag behöver hjälp med att hitta ett hyfsat grafikkort ska väll klara BF3 på någorlunda grafik, ett chassi och ramminnen på 8 GB, kanske även 1 TB hårddisk

Är det några delar ni hade bytt ut?

Hoppas någon kan hjälpa!

HMB
2011-09-05, 15:24
Ja, hade inte byta ut annat än eventuellt grafikkortet. En crossfirelösning vore inte fel.

Fattar dock inte varför 5870-korten är så dyra? Sitter och kikar på prisjakt.nu och det verkar vara både svårt att få tag i ett 5870 och de som finns kostar ju multum? Priset verkar inte fallit alls? Dom är fortfarande dyra för att dom är konkurrenskraftiga. Tillverkningsprocessen har inte krympt sen HD5870 kom, mao så kan dom inte klämma in fler transistorer på samma yta. Till vintern/nyåret så verkar nästa tillverkningsprocess dra igång (28nm) vilket kommer ge en teoretisk fördubbling i transistortäthet. HD5870 presterar bättre än HD6870 så det vore konstigt om det inte var prissatt därefter.

hahavaffan
2011-09-05, 15:26
Hej!

Nu ska jag köpa mig en ny dator och detta är vad jag hade tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829289/dator

Jag behöver hjälp med att hitta ett hyfsat grafikkort ska väll klara BF3 på någorlunda grafik, ett chassi och ramminnen på 8 GB, kanske även 1 TB hårddisk

Är det några delar ni hade bytt ut?

Hoppas någon kan hjälpa!Ser bra ut, men jag är ingen expert. Vill du ha ett bra chassi så har jag ett Antec P193 i fint skick som inte längre används. I övrigt kan jag rekommendera Antecs P-serie! Har haft tre olika modeller nu, och alla har varit mycket bra!

Jazen
2011-09-05, 15:28
Hej!

Nu ska jag köpa mig en ny dator och detta är vad jag hade tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829289/dator

Jag behöver hjälp med att hitta ett hyfsat grafikkort ska väll klara BF3 på någorlunda grafik, ett chassi och ramminnen på 8 GB, kanske även 1 TB hårddisk

Är det några delar ni hade bytt ut?

Hoppas någon kan hjälpa!

de grafikkortet köpte jag, det ska klara BF3 alla dar ;)
http://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-oc-1536mb

och vengance minnen
http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance

HMB
2011-09-05, 15:35
Hej!

Nu ska jag köpa mig en ny dator och detta är vad jag hade tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829289/dator

Jag behöver hjälp med att hitta ett hyfsat grafikkort ska väll klara BF3 på någorlunda grafik, ett chassi och ramminnen på 8 GB, kanske även 1 TB hårddisk

Är det några delar ni hade bytt ut?

Hoppas någon kan hjälpa! Ska jag vara ärlig hade jag bara valt moderkortet.

i7 2600K: Overkill, vill du ha spelprestanda satsar du på i5 2500K samt ett kraftigare grafikkort.

Corsair SSD Force GT: Jag skulle hålla mig borta fran Sandforce SF2200-baserade SSD:er då dom verkar ha många problem.

Kylflänsen: 500kr på en 92mm:s fläns/fläktkombo är dumt.

Nätaggregatet: Overkill om du inte tänkte köra SLI/Crossfire.

Här är en lista på vad jag hade köpt istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/829606/2011-09-05

Om SLI/Crossfire prioriteras så är det bara att byta ut moderkort+nätagg.

Edit: Slänger in en ny kundvagn med minnen+chassi+hdd också.

r3mpuh
2011-09-05, 15:40
Hej!

Nu ska jag köpa mig en ny dator och detta är vad jag hade tänkt mig:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829289/dator

Jag behöver hjälp med att hitta ett hyfsat grafikkort ska väll klara BF3 på någorlunda grafik, ett chassi och ramminnen på 8 GB, kanske även 1 TB hårddisk

Är det några delar ni hade bytt ut?

Hoppas någon kan hjälpa!Budget totalt?
Monterar du själv?
Antar att det är en dator för spel du ska ha, men vilken upplösning ska du spela i?

Dirty South
2011-09-05, 15:47
Ser bra ut, men jag är ingen expert. Vill du ha ett bra chassi så har jag ett Antec P193 i fint skick som inte längre används. I övrigt kan jag rekommendera Antecs P-serie! Har haft tre olika modeller nu, och alla har varit mycket bra!

Hur mycket ska du ha för chassit då? :)

de grafikkortet köpte jag, det ska klara BF3 alla dar ;)
http://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-oc-1536mb

och vengance minnen
http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance

Alltså datorn ska inte användas överdrivet mycket till spel utan främst musikproduktion, så känns liiiite overkill med ett graffekort för 4 k :D

Ska jag vara ärlig hade jag bara valt moderkortet.

i7 2600K: Overkill, vill du ha spelprestanda satsar du på i5 2500K samt ett kraftigare grafikkort.

Corsair SSD Force GT: Jag skulle hålla mig borta fran Sandforce SF2200-baserade SSD:er då dom verkar ha många problem.

Kylflänsen: 500kr på en 92mm:s fläns/fläktkombo är dumt.

Nätaggregatet: Overkill om du inte tänkte köra SLI/Crossfire.

Här är en lista på vad jag hade köpt istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/829606/2011-09-05

Om SLI/Crossfire prioriteras så är det bara att byta ut moderkort+nätagg.

Edit: Slänger in en ny kundvagn med minnen+chassi+hdd också.

Tack!

Fick tipset att köpa SSD'n jag valde då intel SSD'n var mycket segare.

Som sagt datorn ska inte användas till spel. Men jag funderade också på att byta ut 2600 till en 2500 processor Vilken ska man välja, "Upplåst överklocksvänlig" eller den utan? Hårddisken på 2 TB kändes lite overkill? Eller det kanske är jävligt bra med stor hårddisk iofs :D

Budget totalt?
Monterar du själv?
Antar att det är en dator för spel du ska ha, men vilken upplösning ska du spela i?

Budget får väll va typ 8000-10000.
Nepp, datorn ska användas främst till musikproduktion. Vill ha en framtidssäker och stabil dator :)

King Grub
2011-09-05, 15:50
Intel SSD får lägre siffror i statiska prestandatester, men det är inte samma sak som praktisk användning. Och Intel har betydligt bättre stabilitet på sina, färre problem, och man behöver inte uppgradera firmware stup i ett.

r3mpuh
2011-09-05, 15:51
Hur mycket ska du ha för chassit då? :)



Alltså datorn ska inte användas överdrivet mycket till spel utan främst musikproduktion, så känns liiiite overkill med ett graffekort för 4 k :D



Tack!

Fick tipset att köpa SSD'n jag valde då intel SSD'n var mycket segare.

Som sagt datorn ska inte användas till spel. Men jag funderade också på att byta ut 2600 till en 2500 processor. Hårddisken på 2 TB kändes lite overkill? Eller det kanske är jävligt bra med stor hårddisk iofs :D



Budget får väll va typ 8000-10000.
Nepp, datorn ska användas främst till musikproduktion. Vill ha en framtidssäker och stabil dator :)
I see. :)
Vilket program ska/använder du dig av till det?
Intels 320 serie, kan även dom, lida av problem.

mangemani
2011-09-05, 15:53
Ska jag vara ärlig hade jag bara valt moderkortet.

i7 2600K: Overkill, vill du ha spelprestanda satsar du på i5 2500K samt ett kraftigare grafikkort.

Corsair SSD Force GT: Jag skulle hålla mig borta fran Sandforce SF2200-baserade SSD:er då dom verkar ha många problem.

Kylflänsen: 500kr på en 92mm:s fläns/fläktkombo är dumt.

Nätaggregatet: Overkill om du inte tänkte köra SLI/Crossfire.

Här är en lista på vad jag hade köpt istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/829606/2011-09-05

Om SLI/Crossfire prioriteras så är det bara att byta ut moderkort+nätagg.

Edit: Slänger in en ny kundvagn med minnen+chassi+hdd också.

inte för att jag kritiserar dina val eller så, jag är mest nyfiken, men varför inte 1600mhz på minnena:) ?

HMB
2011-09-05, 15:53
Tack!

Fick tipset att köpa SSD'n jag valde då intel SSD'n var mycket segare.

Som sagt datorn ska inte användas till spel. Men jag funderade också på att byta ut 2600 till en 2500 processor. Hårddisken på 2 TB kändes lite overkill? Eller det kanske är jävligt bra med stor hårddisk iofs :D Du kommer inte direkt märka någon skillnad förutom i benchmarks, köp hellre en disk där tillförlitligheten är högre (8MB-buggen till 320:in ska vara fixad nu såvitt jag vet?).

Prishoppet från 1TB till 2TB är så litet så det känns lite väl snålt enligt mig att inte köpa 2TB. Större/nyare hårddiskar har oftast plattor med högre datatäthet vilket leder till bättre prestanda.

HMB
2011-09-05, 15:54
inte för att jag kritiserar dina val eller så, jag är mest nyfiken, men varför inte 1600mhz på minnena:) ? För att sandybridge inte ska FSB-klockas. Dessutom ger snabbare minnen så liten prestandavinst så jag ser det som bortkastade pengar, vettigare att lägga mellanskillnaden på snabbare grafikkort om spel prioriteras.

Edit: Hmm, nu var det iofs bara 60kr prisskillnad så det känns hugget som stucket, 1333 eller 1600 fungerar båda två :D

mangemani
2011-09-05, 15:56
För att sandybridge inte ska FSB-klockas. Dessutom ger snabbare minnen så liten prestandavinst så jag ser det som bortkastade pengar, vettigare att lägga mellanskillnaden på snabbare grafikkort om spel prioriteras.

ah, ok:)

Jockefoten
2011-09-05, 15:58
Ja, hade inte byta ut annat än eventuellt grafikkortet. En crossfirelösning vore inte fel.

Fattar dock inte varför 5870-korten är så dyra? Sitter och kikar på prisjakt.nu och det verkar vara både svårt att få tag i ett 5870 och de som finns kostar ju multum? Priset verkar inte fallit alls?

5870 och 5850 är fortfarande bland de mest prisvärda grafikkorten på marknaden.
Vill du att de ska sjunka får du nog vänta tills nästa generations kort släpps.

Dirty South
2011-09-05, 16:02
För att sandybridge inte ska FSB-klockas. Dessutom ger snabbare minnen så liten prestandavinst så jag ser det som bortkastade pengar, vettigare att lägga mellanskillnaden på snabbare grafikkort om spel prioriteras.

Edit: Hmm, nu var det iofs bara 60kr prisskillnad så det känns hugget som stucket, 1333 eller 1600 fungerar båda två :D

Spel är som sagt inte särskilt prioriterat, vill såklart kunna spela ibland men :)

Kräket
2011-09-05, 16:14
Dom är fortfarande dyra för att dom är konkurrenskraftiga. Tillverkningsprocessen har inte krympt sen HD5870 kom, mao så kan dom inte klämma in fler transistorer på samma yta. Till vintern/nyåret så verkar nästa tillverkningsprocess dra igång (28nm) vilket kommer ge en teoretisk fördubbling i transistortäthet. HD5870 presterar bättre än HD6870 så det vore konstigt om det inte var prissatt därefter.

Oj, visste inte om detta.

Frågan är väl hur man bör hantera detta. Är det värt att lägga upp mot 2000 - 3000 kr på ännu ett 5870 för crossfire med tanke på prestandavinsten. Detta mot bakgrund av att nästa generation finns bakom hörnet?

Så vitt jag vet är det nödvändigt att det är samma grafikkort som används i SLI/crossfire?

HMB
2011-09-05, 16:27
Spel är som sagt inte särskilt prioriterat, vill såklart kunna spela ibland men :) Ok, var det något med mitt paket som såg illa ut? :)

Oj, visste inte om detta.

Frågan är väl hur man bör hantera detta. Är det värt att lägga upp mot 2000 - 3000 kr på ännu ett 5870 för crossfire med tanke på prestandavinsten. Detta mot bakgrund av att nästa generation finns bakom hörnet?

Så vitt jag vet är det nödvändigt att det är samma grafikkort som används i SLI/crossfire? Leta efter ett begagnat HD5850 eller HD5870, det måste ej vara samma grafikkort när man kör Crossfire.

Edit: Jag har tom ett HD5850 till salu, hojta till om du vill ha, "kompispris" :p 1000kr.

Edit2: http://www.legitreviews.com/article/1107/1/ Jag antar att drivrutinerna har blivit betydligt bättre sen 2009 när det kommer till crossfireprestanda.

Dirty South
2011-09-05, 16:32
Ok, var det något med mitt paket som såg illa ut? :)





Nepp, det tror jag nog inte är inte särskilt insatt :D

Finns det inget billigare graffekort som klarar av BF3?

HMB
2011-09-05, 17:00
Nepp, det tror jag nog inte är inte särskilt insatt :D

Finns det inget billigare graffekort som klarar av BF3? "Klara av" är ett ganska luddigt begrepp ;) Personligen hade jag inte skaffat något långsammare än HD6850 eller GTX560 om prio är BF3.

r3mpuh
2011-09-05, 17:11
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/08/02/2.jpg?t=articleFull&k=e8e25515

hultman
2011-09-06, 10:54
Köpte Evidence Eliminator för några dagar sedan, och efter installationen så kan jag inte ladda hemsidor i Firefox. Banners och avatarer försvinner, java laddar inte och hemsidedesignen blir grovt förändrad. Vad kan vara felet? IE fungerar nästan som det gjorde förr.

King Grub
2011-09-06, 11:01
Vad har du köpt det för? :confused: Total scam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_Eliminator

http://radsoft.net/software/reviews/ee/

drakfelt
2011-09-06, 11:04
Behöver lite hjälp med att välja grafikkort. Budget-kort får det bli så pristaket lägger jag vid 1500 kr. Finns det något där man kan titta fullhd-film samt kanske spela bf3 på låga inställningar?

King Grub
2011-09-06, 11:07
Kan du gå upp 180 kronor kan du få ett som klarar BF3 och alla andra spel på högsta inställningar. Det bästa kortet pris/prestanda.

http://www.inet.se/artikel/5409213/gigabyte-geforce-gtx-560-1gb-oc