handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 [28] 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

astrodog
2011-01-02, 18:42
2) Det finns bara en användare och den är admin.


Som sagt, det kan vara en användare som inte finns i ditt nya Win7 som äger filerna, och det kan även rent av vara så att du inte kommer åt dem, på din egna HD, även fast där bara finns en användare, även om den är Admin, du kanske rent av inte ser dem ens.

Användaren kommer synas som en massa konstiga tecken, typ S-130-12312-1232-2312 nåt i den stilen.

Mr.Cosybear
2011-01-02, 18:43
Saknas 60 gb som i att det fria utrymmet är så mycket mindre.
Chansen finns, fast... varför? När man försöker installera OSet på samma partition så säger den "det finns redan ett OS här, vi kommer installera ditt nya OS istället och lägga det gamla i en mapp som vi döper till windows.old". Den mappen blev ~4gb stor.


Allokerat som i saknas från det fria utrymmet, och det går inte att hitta några filer som tar plats.
1) det är win 7.
2) Det finns bara en användare och den är admin.

Håller fortf. på att recoverydiskgrejsa till fabriksinställningarna, återkommer.

Har du gått från 32-bitars till 64-bitars? Skall tydligen kunna hända då, aldrig själv upplevt det men det finns tydligen fall.

Ett tips är att i framtiden trycka på den lilla avancerat knappen och "manuellt" formatera partitionen som du ska installera på.

Vunnis
2011-01-02, 18:53
Som sagt, det kan vara en användare som inte finns i ditt nya Win7 som äger filerna, och det kan även rent av vara så att du inte kommer åt dem, på din egna HD, även fast där bara finns en användare, även om den är Admin, du kanske rent av inte ser dem ens.

Användaren kommer synas som en massa konstiga tecken, typ S-130-12312-1232-2312 nåt i den stilen.
Okej =o Kikar på det sen om det här inte funkar.

Har du gått från 32-bitars till 64-bitars? Skall tydligen kunna hända då, aldrig själv upplevt det men det finns tydligen fall.

Ett tips är att i framtiden trycka på den lilla avancerat knappen och "manuellt" formatera partitionen som du ska installera på.
Inte säker. Var nog 32 innan. Garanterat 32 jag gick till.

Smart!

rQx
2011-01-02, 23:45
Testa att ta bort alla mjukaruinställningar. Sätt på network discovery och starta om datorn (kärringlösningen;)). Vet inte vad du har för operativsystem o så..
Iaf, det var en grej du kan testa iallafall :)

Och hur gör jag detta? :)

Kräket
2011-01-03, 20:41
Passar på att låna tråden för att be om lite köpråd. Har nämligen lovat assistera en kollega när det gäller förslag på bärbar dator. Ska även införskaffa en liknande till min mor.

Datorn kommer endast användas till att surfa, skriva på och betala räkningar och dyl. Inget grafikintensivt mao. Har några förslag som jag gärna skulle få lite omdömen/feedback på. Skärmstorlek spelar ingen roll, så jag tittar på 13 upp till 17". Kostnaden bör inte överstiga 5500 typ

Förslag 1) Asus UL30A-QX380V för 3995 :-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=764868

Förslag 2) Asus X52F-EX503V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=791460

Förslag 3) Acer 5742i3
Hittade den inte på prisjakt...(?)

Andra förslag är självklart även välkomna!

Chaan
2011-01-03, 20:53
Bumpp

Absolut!
Dessutom har vi massa insticksprogram och skit utvecklat till befintligt CAD. Nya skärmar kostar ju bara 2laxar stycket.

Hur går det uttalandet ihop med det här uttalandet? (Båda quotningarna kommer från diskussioner om 24"-skärmar.) Jag skulle kanske kunna studera mig fram till det - har det kommit någon ny skärmstandard, eller har de gamla förbättrats, men förutsätter att det finns allmänintresse. Utveckla gärna, någon som vet. Om man vill ha en rejäl skärm som är bra för design/bildbehandling osv, vad får man ge idag? Har läst någonstans att skärmar visar färgerna olika bra i olika vinklar också.

Håller med NiXPhoenix helt. Att köpa en kass TN-skärm som man skall sitta flera år framför, nej usch. Dåliga färger och värdelösa betraktningsvinklar. Det enda bra med dom är responstiden, och den säger som ovan nämnt inte allt.

hahavaffan
2011-01-03, 21:20
Chaan! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

IPS-panel, 23 tum, normal upplösning, bra kvalitet och riktigt bra pris. Hade jag inte varit upplösningskåt wannabe-webbprogrammerare hade jag köpt den direkt och inte den 24" med högre upplösning jag har idag.

Chaan
2011-01-03, 21:35
Ja det var väldigt intressant! Ser att tekniken med vinklarna är bättre då. Vad har du mer än fullHD till som programmerare? Är väl vanligtvis just bildbehandling man ens kommer på idén att ha mer än 1920?

Jag är inte säker på att jag själv skulle behöva mer än full HD heller men det är intressant att veta?

Simon
2011-01-03, 21:56
Ja det var väldigt intressant! Ser att tekniken med vinklarna är bättre då. Vad har du mer än fullHD till som programmerare? Är väl vanligtvis just bildbehandling man ens kommer på idén att ha mer än 1920?

Jag är inte säker på att jag själv skulle behöva mer än full HD heller men det är intressant att veta?

Handlar om att ha plats med mycket på skärmen och få bra överblick antar jag.
Iaf så var det för mig

Chaan
2011-01-03, 21:58
Handlar om att ha plats med mycket på skärmen och få bra överblick antar jag.
Iaf så var det för mig

Ok

Då blir det så stort att man måste luta sig bakåt för att få överblicken antar jag? Aha nej nu förstår jag. När man läser sitter man förstås redan en meter från skärmen. När jag meckar med bilder brukar jag sätta trynet emot den nästan.

hahavaffan
2011-01-04, 08:16
Ja det var väldigt intressant! Ser att tekniken med vinklarna är bättre då. Vad har du mer än fullHD till som programmerare? Är väl vanligtvis just bildbehandling man ens kommer på idén att ha mer än 1920?

Jag är inte säker på att jag själv skulle behöva mer än full HD heller men det är intressant att veta?Man kan klämma in mer på skärmytan så att säga. Ett program med själva koden till vänster och bildbehandlingsprogram och webbläsare till höger, typ. Fast så här i efterhand kan jag känna att den jag länkade till ovan hade passat mig bättre, kanske.

vicarious
2011-01-04, 10:32
Syrrans dator startar om sig hela tiden. Man hinner knappt logga in innan den bootar om. Händer ingenting om man låter den stå i inloggningsskärmen utan det är först när man loggar in på en användare som den startar om. Ibland hinner det gå ca 1-2 minuter och ibland sker det direkt man loggar in.

Varför kan det bli så? Fel på OS eller kan det vara nåt hårdvarufel?

AMD Athlon-processor +3500, OS är Win XP (SP3) Vet inte hur resten av innehållet ser ut.

Visar inget konstigt på Panda Antivirus (dom gånger man faktiskt hinner komma in i Windows.)

"Datorn har återställts efter att allvarligt fel" stod det första gången jag startade den.

Felrapport

BCCode : 1000007f BCP1 : 00000008 BCP2 : 80042000 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 3_0 Product : 256_1

C:\DOCUME~1\InaH\LOKALA~1\Temp\WER1fab.dir00\Mini0 10311-02.dmp
C:\DOCUME~1\InaH\LOKALA~1\Temp\WER1fab.dir00\sysda ta.xml

vicarious
2011-01-04, 10:45
Hm, verkar kunna vara RAM-minnet som spökar tydligen..

Mr.Cosybear
2011-01-04, 11:58
Syrrans dator startar om sig hela tiden. Man hinner knappt logga in innan den bootar om. Händer ingenting om man låter den stå i inloggningsskärmen utan det är först när man loggar in på en användare som den startar om. Ibland hinner det gå ca 1-2 minuter och ibland sker det direkt man loggar in.

Varför kan det bli så? Fel på OS eller kan det vara nåt hårdvarufel?

AMD Athlon-processor +3500, OS är Win XP (SP3) Vet inte hur resten av innehållet ser ut.

Visar inget konstigt på Panda Antivirus (dom gånger man faktiskt hinner komma in i Windows.)

"Datorn har återställts efter att allvarligt fel" stod det första gången jag startade den.

Felrapport

BCCode : 1000007f BCP1 : 00000008 BCP2 : 80042000 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 3_0 Product : 256_1

C:\DOCUME~1\InaH\LOKALA~1\Temp\WER1fab.dir00\Mini0 10311-02.dmp
C:\DOCUME~1\InaH\LOKALA~1\Temp\WER1fab.dir00\sysda ta.xml


Det felmeddelandet verkar peka på flera olika typer av problem så det kan vara "vad som helst". Men de flesta verkar som du själv hittar bero på problem med ramminnen. Har du flera ram-stickor i datorn kan du testa köra med en sticka i taget och på så sätt få reda på om/vilket minne som är trasigt. Sedan kan du även testa köra ett program som heter memtest, som är gratis, som testar dina ramminnen.

Detta är alltså inget du behöver lämna in för reparation utan det är något du kan testa väldigt enkelt själv. Om du inte vet hur ramstickorna ser ut så skriv här igen.

Scratch89
2011-01-04, 12:00
Chaan! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

IPS-panel, 23 tum, normal upplösning, bra kvalitet och riktigt bra pris. Hade jag inte varit upplösningskåt wannabe-webbprogrammerare hade jag köpt den direkt och inte den 24" med högre upplösning jag har idag.

Jag köpte denna förra veckan och jag är sjukt nöjd. Nu sysslar jag inte med någon bildbehandlingsonani, utan spelar och surfar, men det är jävligt bra bild och en behaglig storlek.

vicarious
2011-01-04, 12:09
Det felmeddelandet verkar peka på flera olika typer av problem så det kan vara "vad som helst". Men de flesta verkar som du själv hittar bero på problem med ramminnen. Har du flera ram-stickor i datorn kan du testa köra med en sticka i taget och på så sätt få reda på om/vilket minne som är trasigt. Sedan kan du även testa köra ett program som heter memtest, som är gratis, som testar dina ramminnen.

Detta är alltså inget du behöver lämna in för reparation utan det är något du kan testa väldigt enkelt själv. Om du inte vet hur ramstickorna ser ut så skriv här igen.

Det är 2 minnesstickor i datorn men jag tänkte köra memtest först, måste bara hitta ett tomt usb-minne eller en cd-skiva att boota från *gah!* Tydligen kunde man inte boota från microSD-kort.

Jag gjorde även så att jag stängde av "Starta om automatiskt" i Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Start och återställning. Nu startar datorn iaf inte om, men jag får inte heller något felmeddelande.. Det borde man väl få? Vore konstigt om felet försvann bara för jag stängde av "starta om automatiskt". Felet lär ju finnas kvar, bara det att nu gör det inte så att datorn startar om.

Mr.Cosybear
2011-01-04, 12:30
Det är 2 minnesstickor i datorn men jag tänkte köra memtest först, måste bara hitta ett tomt usb-minne eller en cd-skiva att boota från *gah!* Tydligen kunde man inte boota från microSD-kort.

Jag gjorde även så att jag stängde av "Starta om automatiskt" i Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Start och återställning. Nu startar datorn iaf inte om, men jag får inte heller något felmeddelande.. Det borde man väl få? Vore konstigt om felet försvann bara för jag stängde av "starta om automatiskt". Felet lär ju finnas kvar, bara det att nu gör det inte så att datorn startar om.

Det som är kul med ramminnen, kan fungera så länge de korrupta sektorerna inte används av viktiga funktioner :) Vanligtvis brukar man ju få bluescreen när minnen krånglar men tydligen inte så i ditt fall. Men ditt grundproblem kvarstår nog så det är bara testa på.

vicarious
2011-01-04, 12:30
Att jag inte fått något felmeddelande än kan ju iofs bero på att det inte har blivit något "fel" än igen. Har inte fått några nya minidumpfiler sen innan jag stängde av "starta om automatiskt."

vicarious
2011-01-04, 12:32
Det som är kul med ramminnen, kan fungera så länge de korrupta sektorerna inte används av viktiga funktioner :) Vanligtvis brukar man ju få bluescreen när minnen krånglar men tydligen inte så i ditt fall. Men ditt grundproblem kvarstår nog så det är bara testa på.

Kul :D Kommer säkert funka bra medan jag är här och så fort jag åker härifrån så crashar det :Virro

Kanske borde be syrran sätta sig och använda datorn lite och se om nåt händer när hon kör olika program och grejer.

Mr.Cosybear
2011-01-04, 12:34
Går nog snabbare att köra en snabb memtest-runda. Har hon windows 7 på datorn så kan du testa köra windows egna minnesdiagnostik, tycker oftast det fungerar bättre (felen dyker upp snabbare). Du får fram det genom att trycka F8 vid boot.

vicarious
2011-01-04, 12:37
Tyvärr så är det XP.

Fixade debugging tools for Windows (Win Dbg) och öppnade dumpfilerna och försökte förstå nånting.. inte det lättaste men det lutar nog åt att det är minnena som strular.


STACK_COMMAND: kb

CHKIMG_EXTENSION: !chkimg -lo 50 -db !nt
3 errors : !nt (805404cf-805404ef)
805404c0 b8 23 00 83 ec 30 66 8e d8 66 8e c0 8b ec f7 *40 .#...0f..f.....@
805404d0 24 70 00 00 02 00 75 98 fc 8b 5d 60 8b 7d 68 *8d $p....u...]`.}h.
805404e0 55 0c c7 45 08 00 0d db ba 89 5d 00 89 7d 04 *f2 U..E......]..}..

MODULE_NAME: memory_corruption

IMAGE_NAME: memory_corruption

FOLLOWUP_NAME: memory_corruption

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 0

MEMORY_CORRUPTOR: STRIDE

FAILURE_BUCKET_ID: MEMORY_CORRUPTION_STRIDE

BUCKET_ID: MEMORY_CORRUPTION_STRIDE

Followup: memory_corruption

---------

kd> lmvm memory_corruption
start end module name

vicarious
2011-01-04, 12:42
2st dumpfiler från igår, båda visar på ntkrnlpa.exe som tydligen hör till operativsystemet.

STACK_COMMAND: kb

FOLLOWUP_IP:
nt!PspExitThread+3f3
805c8741 807de700 cmp byte ptr [ebp-19h],0

SYMBOL_STACK_INDEX: 1

SYMBOL_NAME: nt!PspExitThread+3f3

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME: ntkrnlpa.exe

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 4bd6e0e9

FAILURE_BUCKET_ID: 0x8E_nt!PspExitThread+3f3

BUCKET_ID: 0x8E_nt!PspExitThread+3f3

Followup: MachineOwner

vicarious
2011-01-04, 12:47
En annan dumpfil från idag visar på ShlDrv51.sys som tydligen verkar komma från Panda.

Mr.Cosybear
2011-01-04, 12:49
Med stor sannolikhet flera minnesadresser som är korrupta/trasiga. Bara plocka ut stickorna och köra var för sig i memtest.

vicarious
2011-01-04, 12:51
Med stor sannolikhet flera minnesadresser som är korrupta/trasiga. Bara plocka ut stickorna och köra var för sig i memtest.

Will do, tack för hjälp =)

rooz
2011-01-04, 12:54
Nu är det knas, igen!

Står att hårddisken är full, men jag har rensat alla filmer och serier som låg på datorn till min externa och rensat mycket annat. Trots att jag rensat säkert 100GB, men det står att jag har bara 100-150MB tillgängligt.

jag misstänker virus, då det kom så plötsligt.

vicarious
2011-01-04, 13:00
Nu är det knas, igen!

Står att hårddisken är full, men jag har rensat alla filmer och serier som låg på datorn till min externa och rensat mycket annat. Trots att jag rensat säkert 100GB, men det står att jag har bara 100-150MB tillgängligt.

jag misstänker virus, då det kom så plötsligt.

Tömt papperskorgen? Fast om du flyttat det till extern hdd så är det nog inte problemet..

hahavaffan
2011-01-04, 13:18
Nu är det knas, igen!

Står att hårddisken är full, men jag har rensat alla filmer och serier som låg på datorn till min externa och rensat mycket annat. Trots att jag rensat säkert 100GB, men det står att jag har bara 100-150MB tillgängligt.

jag misstänker virus, då det kom så plötsligt.Men hur ser det ut om du kollar hårddisken under Den här datorn eller liknande? Finns det ledigt utrymme? Vad händer med utrymmet exakt om du tar bort en större fil? Dvs tar bort permanent och inte bara flyttar till papperskorgen.

vicarious
2011-01-04, 13:52
Kört memtest nu och det visar inte på nåt fel :( Körde båda minnena separat men körde även ett test med båda minnena inkopplade.

vicarious
2011-01-04, 14:50
Nu har det blivit nåt konstigt med brorsans dator.. Windows startar inte.

Det kommer bara upp svart skärm, sen står det


Intel UNDI, PXE-2.0 (build 082)
Copyright (C) 1997,1998,1999 Intel Corporation
VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter v2.33 (2004/01/05)

CLIENT MAC ADDR: 00 11 09 D9 1B 9B GUID: Massa nollor
PXE-E53: No boot filename received

PXE-MOF: Exiting Intel PXE Rom.

Sen loopar det bara om och om igen.

Det är som att den står och väntar på att bli tilldelad en IP via DHCP men varför i h-vete håller den på så?

Drar man ut nätverkskabel så står det istället "Media test failure, check cable."

Det enda jag gjorde innan det blev såhär var att
- uppdatera avast
- installera windows automatiska uppdateringar

*gah!*

vicarious
2011-01-04, 15:00
Det verkar som att det hela beror på att datorn inte hittar igen hårddisken, måste blivit glapp någonstans.

När den inte hittar HDD så bootar den först CD/DVD och sen försöker den boota genom nätverket, men där hittar den inget OS. Floppy finns inte heller så därför loopar den om och försöker boota genom nätverket igen.

Det värsta är att jag har kollat alla kablar inne i datorn och allting satt som det skulle, hittade inget glapp :(

Mr.Cosybear
2011-01-04, 15:01
Nu har det blivit nåt konstigt med brorsans dator.. Windows startar inte.

Det kommer bara upp svart skärm, sen står det



Sen loopar det bara om och om igen.

Det är som att den står och väntar på att bli tilldelad en IP via DHCP men varför i h-vete håller den på så?

Drar man ut nätverkskabel så står det istället "Media test failure, check cable."

Det enda jag gjorde innan det blev såhär var att
- uppdatera avast
- installera windows automatiska uppdateringar

*gah!*

Det där brukar inträffa när datorn inte hittar något att boota ifrån. Hittar datorn disken under boot? Om inte så kan något vara korrupt... In i BIOS och kolla om den hittar disken.

Kört memtest nu och det visar inte på nåt fel :( Körde båda minnena separat men körde även ett test med båda minnena inkopplade.

Hm frågan är vad det kan vara då. Men det fungerar väl nu när du tog bort starta automatiskt? Jag har faktiskt ingen aning vad det kan vara eftersom ditt felmeddelande inte verkar vara särskilt specifikt enligt google. Det jag skulle göra är att testa en ominstallation, skulle ju kunna vara så att systemfiler är korrupta men

vicarious
2011-01-04, 15:06
Det där brukar inträffa när datorn inte hittar något att boota ifrån. Hittar datorn disken under boot? Om inte så kan något vara korrupt... In i BIOS och kolla om den hittar disken.


Yes, jag kom på det nu. Stängde av så den inte bootar från nätverket i BIOS men den hittar inte alls hårddisken. Ska ta och kolla igen så alla kablar sitter bra. Vad menar du med att något kan vara korrupt? Kan det bero på annat än att kablarna är dåliga, t ex virus?


Hm frågan är vad det kan vara då. Men det fungerar väl nu när du tog bort starta automatiskt? Jag har faktiskt ingen aning vad det kan vara eftersom ditt felmeddelande inte verkar vara särskilt specifikt enligt google. Det jag skulle göra är att testa en ominstallation, skulle ju kunna vara så att systemfiler är korrupta men

Jo nu fungerar det, syrran ska få använda datorn nu så får vi se vad som händer.

Mr.Cosybear
2011-01-04, 15:19
Yes, jag kom på det nu. Stängde av så den inte bootar från nätverket i BIOS men den hittar inte alls hårddisken. Ska ta och kolla igen så alla kablar sitter bra. Vad menar du med att något kan vara korrupt? Kan det bero på annat än att kablarna är dåliga, t ex virus?

med korrupt menade jag bara att windowsinstallationen kan ha blivit det. Men nu säger du att den inte hittar disken öht, då är det något fel på disken, kabeln eller anslutningen på moderkortet. Så prova byta och flytta kabeln till en annan anslutning på moderkortet

vicarious
2011-01-04, 15:23
med korrupt menade jag bara att windowsinstallationen kan ha blivit det. Men nu säger du att den inte hittar disken öht, då är det något fel på disken, kabeln eller anslutningen på moderkortet. Så prova byta och flytta kabeln till en annan anslutning på moderkortet

Jaha okej.

Testade just att ta kabeln (då blir det ju även en annan anslutning på moderkortet) från DVD-läsaren och koppla in i hårddiskarna (sitter 2st i burken) men den hittar inget nu heller. Kopplade på exakt samma sätt med master/slave.

Den hittade DVD i BIOS förut (tror jag, hur vet man det egentligen? jag ändrade ju faktiskt bara boot sequency) så kabeln borde det inte vara fel på, inte heller det uttaget på moderkortet.

Fan, bara kassera hårddiskarna då eller? :(

EDIT: Woot, nu hittade den en av hårddiskarna i BIOS.. Valde den som n1 i boot sequence men inte fan startar Windows. Står ändå Boot Failure. Den kanske hittade hårddisken som Windows inte är installerat på.

Mr.Cosybear
2011-01-04, 15:48
Jaha okej.

Testade just att ta kabeln (då blir det ju även en annan anslutning på moderkortet) från DVD-läsaren och koppla in i hårddiskarna (sitter 2st i burken) men den hittar inget nu heller. Kopplade på exakt samma sätt med master/slave.

Den hittade DVD i BIOS förut (tror jag, hur vet man det egentligen? jag ändrade ju faktiskt bara boot sequency) så kabeln borde det inte vara fel på, inte heller det uttaget på moderkortet.

Fan, bara kassera hårddiskarna då eller? :(

EDIT: Woot, nu hittade den en av hårddiskarna i BIOS.. Valde den som n1 i boot sequence men inte fan startar Windows. Står ändå Boot Failure. Den kanske hittade hårddisken som Windows inte är installerat på.

Hm, gör såhär. Koppla ut alla "extra"-diskar du har och cd/dvd-spelaren. Prova köra windows-disken längst upp på kabeln byglad som master och testa på båda kanalerna på moderkortet. Fungerar inte detta prova köra den på båda kanalerna på moderkortet men bygla om den till cable select(cs). Funkar inte detta så är troligen disken död. Om den hittar hårddisken ser du antingen när datorn bootar upp (såvida det inte är en stor logga som syns, denna kan du tabort, det står vilken knapp man ska trycka på) eller så går du in i bios och kollar. Oftast så ser du alla hårddiskar och cd/dvd-spelare det första du gör när du kommer in i BIOS. Där klockan och allt står. Syns den inte efter att du gjort något av det ovan så är den troligtvis död tyvärr.

Syns den där men vägrar boota så är det med största sannolikhet bara en korrupt installation.

vicarious
2011-01-04, 15:55
Bytte helt sonika plats på hårddiskarna (master/slave) och nu startar Windows men den hittar inte igen den andra hårddisken. Även DVDn hittar den igen.

Hm.

Inget fel på DVDn eller diskarna
Inget fel på master-kontakten på nån av kablarna
Inget fel på nåt av de 2 uttagen på moderkortet heller verkar det som..

Halvtrasiga kablar?

Minns att jag hade samma problem med att datorn skulle hitta båda hårddiskarna när jag byggde ihop den (brorsan har fått ärva min gamla, det är så det funkar :D)

Mr.Cosybear
2011-01-04, 15:57
Vad bra då. Men då låter det som en skum kabel. Det du skulle kunna göra är att sätta den andra disken som slave på samma kabel som DVDn. Funkar lika bra.

rooz
2011-01-04, 16:00
Tömt papperskorgen? Fast om du flyttat det till extern hdd så är det nog inte problemet..
Spelar ingen roll. Får knappt ngt utrymme ändå. Tog bort säkert 4-5HD filmer och 5-6 serieavsnitt, men står ändå att det är fullt.
Men hur ser det ut om du kollar hårddisken under Den här datorn eller liknande? Finns det ledigt utrymme? Vad händer med utrymmet exakt om du tar bort en större fil? Dvs tar bort permanent och inte bara flyttar till papperskorgen.
Tog bort Itunes, knappt ngt utrymme frigjordes ändå. DEtta har kommit ganska plötsligt,,,

vicarious
2011-01-04, 16:39
Vad bra då. Men då låter det som en skum kabel. Det du skulle kunna göra är att sätta den andra disken som slave på samma kabel som DVDn. Funkar lika bra.

Jag fattar ingenting nu.. sitter i Bios och kikar

Primary IDE Master - Maxtor (det är 200GB HDD)
Primary IDE Slave - Not installed

Jag satte dom tvärtom, 200GB HDD sitter som slave och 40GB HDD med Windows sitter som master. Skumt.

Secondary IDE Master - _NEC DVD_RW ND-35 (det stämmer ju)
Secondary IDE Slave - Not installed (kanske ska testa sätta 200GB HDD här som du säger)

shut teh face
2011-01-04, 16:52
Säg åt dina syskon att köpa nya datorer. :D

astrodog
2011-01-04, 17:15
Jag fattar ingenting nu.. sitter i Bios och kikar

Primary IDE Master - Maxtor (det är 200GB HDD)
Primary IDE Slave - Not installed

Jag satte dom tvärtom, 200GB HDD sitter som slave och 40GB HDD med Windows sitter som master. Skumt.

Secondary IDE Master - _NEC DVD_RW ND-35 (det stämmer ju)
Secondary IDE Slave - Not installed (kanske ska testa sätta 200GB HDD här som du säger)

Läste lite vad du skrivit... du vet om att du måste bygla diskarna rätt för att de ska uppfattas som master respektive slave?

vicarious
2011-01-04, 18:46
Läste lite vad du skrivit... du vet om att du måste bygla diskarna rätt för att de ska uppfattas som master respektive slave?

Mjo.. har testat att ställa in efter master/slave på båda och även med cable select men inget hjälper :( Får installera Windows på den hårddisken som datorn hittar.

Den andra får kasseras, det är en IBM Deskstar 40 GB från 2001 :D

astrodog
2011-01-04, 21:04
Mjo.. har testat att ställa in efter master/slave på båda och även med cable select men inget hjälper :( Får installera Windows på den hårddisken som datorn hittar.

Den andra får kasseras, det är en IBM Deskstar 40 GB från 2001 :D

Hmm.. IBM DeathStar you say... Kan ju ha viss betydelse ;)

hahavaffan
2011-01-04, 21:06
Haha, gamla goda DeathStar :D En sån, också på 40GB har jag för mig, tog alla mina surt nertankade MP3or in i en för tidig död för länge sedan.

astrodog
2011-01-04, 21:17
Haha, gamla goda DeathStar :D En sån, också på 40GB har jag för mig, tog alla mina surt nertankade MP3or in i en för tidig död för länge sedan.

Fan asså jag hade en på 80 GB som tvärdog en dag, blev totalt korrupt. Tusentals döda sektorer.

Men jag gav inte upp! Gjorde en low-level format, satte den i en linux-burk i garderoben, svävandes i några gummiband 3-4 cm upp i luften, samt med en 80 mm fläkt framför på konstant max.

Så där höll den sig 24/7 i flera år utan några som helst problem. Sanslöst snabb söktid hade den med. Lät som en jävla jetmotor inuti garderoben, men den arbetshästen strulade aldrig igen!

Bästa servern jag haft :cryout:

vicarious
2011-01-05, 18:05
Smidigt brännprogram? Gillade Nero 6 men det funkar inte på Win 7 :D

Hittar ingen Nero torrent med fungerande serial. Vad använder ni?

King Grub
2011-01-05, 18:05
IMGBurn.

Duffman
2011-01-05, 18:19
japp IMGBurn är riktigt bra. Det har allt jag behöver typ.

astrodog
2011-01-05, 18:30
IMGBurn klarar inte av t.ex. Audio-skivor, DVD-video skivor, osv. Men för lite vanliga filer, eller ISO-filer, osv. så är det utmärkt.

King Grub
2011-01-05, 18:37
IMGBurn klarar inte av t.ex. Audio-skivor, DVD-video skivor, osv.

Vilka format tänker du på då?

vicarious
2011-01-05, 18:40
Testade just att bränna en ISO och det gick inte alls bra. Enligt programmet gick allting bra men kan inte ladda skivan varken på min dator eller den som står just bredvid, dom står bara och tuggar.

Andra gången gillt :D

astrodog
2011-01-05, 18:49
Vilka format tänker du på då?

Audio, som en vanlig CD-ljudskiva. T.ex. med mp3 eller wave-filer som källa. Så kallad "AUDIO CD authoring".

astrodog
2011-01-05, 18:54
Testade just att bränna en ISO och det gick inte alls bra. Enligt programmet gick allting bra men kan inte ladda skivan varken på min dator eller den som står just bredvid, dom står bara och tuggar.

Andra gången gillt :D

Har du lyckats bränna innan eller? CD-bränning kan vara ett jävla helvete med kass brännare eller kassa skivor. Därför jag alltid köper mitsubishi/verbatim. Historiskt var Plextor state-of-the-art i brännare, men idag borde de flesta vara någorlunda, t.ex. LiteOn eller Samsung osv. Fast det kan ju vara fel på din ISO också, rent teoretiskt... Finns ju lite olika format som man kan bränna i också, t.ex. UDF som inte stöds nåt vidare rakt av oftast. Det kan användas med fördel för t.ex. CD-RW skivor som man vill skriva lite åt gången till, typ, eller ändra i. Vet i fan om man kan ha UDF i en ISO, men kan ju vara så att det interna formatet inte klaras av att läsa, fast det finner jag egentligen osannolikt.

Testa bränna i en lägre hastighet och/eller en annan ISO om du verkligen vill felsöka.

vicarious
2011-01-05, 18:59
Har du lyckats bränna innan eller? CD-bränning kan vara ett jävla helvete med kass brännare eller kassa skivor. Därför jag alltid köper mitsubishi/verbatim. Historiskt var Plextor state-of-the-art i brännare, men idag borde de flesta vara någorlunda, t.ex. LiteOn eller Samsung osv. Fast det kan ju vara fel på din ISO också, rent teoretiskt... Finns ju lite olika format som man kan bränna i också, t.ex. UDF som inte stöds nåt vidare rakt av oftast. Det kan användas med fördel för t.ex. CD-RW skivor som man vill skriva lite åt gången till, typ, eller ändra i. Vet i fan om man kan ha UDF i en ISO, men kan ju vara så att det interna formatet inte klaras av att läsa, fast det finner jag egentligen osannolikt.

Testa bränna i en lägre hastighet och/eller en annan ISO om du verkligen vill felsöka.

Nä, faktiskt aldrig lyckats tidigare på den här datorn (laptop). Har iaf Verbatim skivor :D

Det misslyckades en gång, blev nåt fel med Verify-funktionen i IMGBurn så jag testade bränna igen med samma skiva. Det gick att bränna men skivan gick inte att läsa sen. Brände igen med fräsch skiva och nu funkar allt :thumbup:

King Grub
2011-01-05, 19:01
Audio, som en vanlig CD-ljudskiva. T.ex. med mp3 eller wave-filer som källa. Så kallad "AUDIO CD authoring".

Så här? http://forum.imgburn.com/index.php?showtopic=5555

astrodog
2011-01-05, 19:08
Så här? http://forum.imgburn.com/index.php?showtopic=5555

Heh... Något kryptiskt dold funktion, misstänkte nånstans i bakhuvudet att det skulle gå på något vänster, men det där var ju bara löjligt :) Hur gör man med DivX->DVD eller MP4/MKV -> DVD? :P

vicarious
2011-01-06, 11:18
Hm.

Pappa har problem att skriva ut på sin dator.. problemet yttrar sig endast i Firefox. När han skriver ut från Firefox så blir teckensnittet jättestort och bara halva sidan kommer med på papperet.

I Internet Explorer eller Word så blir det som vanligt. Fanns inte mycket i skrivarinställningarna i Firefox som verkar vara fel heller. Nån annan som har stött på detta?

Scratch89
2011-01-06, 23:01
Behöver ett bra program för att konvertera .waw till .mp3. Tydligen ska det funka i Windows Media Player, men jag hittar inte.

capture
2011-01-06, 23:31
Behöver ett bra program för att konvertera .waw till .mp3. Tydligen ska det funka i Windows Media Player, men jag hittar inte.

Är wave-filerna på en skiva?

Scratch89
2011-01-06, 23:31
Är wave-filerna på en skiva?

Nope. Hittade Audacity, awesome program!

vicarious
2011-01-07, 18:43
Nope. Hittade Audacity, awesome program!

Ja det programmet är faktiskt skitbra.

Dissector
2011-01-09, 18:01
Photoshop-fråga (Kanske på sin plats med en separat Photoshop-tråd. Ja/nej?)

Kan man lägga text i bågar, utan att man förvränger eller böjer själva bokstäverna, utan enbart positionen på bokstäverna? "Warp Text" förvränger ju hela texten, men jag vill behålla bokstävernas ursprungliga form, fast placera dom så att dom formar en båge. Att köra bokstav för bokstav känns 1864.

hahavaffan
2011-01-09, 19:03
Jo, det bör gå. Om du väljer vanliga Horizontal Type-tool (textverktyget i normal-läge), och klickar i bilden för att börja skriva, så går det att välja "Create warped text" uppe i menyn där du kan välja färg, storlek, anti-aliasing osv. Knappen ser ut som ett böjt T med en böjd pil undertill. Klicka på den och en meny öppnas som möjliggör olika former på texten som skrivs... och däribland böjd vanlig text! Detta är CS4 jag utgått ifrån, orkade inte starta den bärbara o kolla CS5, men det borde vara väldigt likt.

Vet dock inte om denna metoden ger det resultatet du söker, med helt oförvrängd text. Det finns fler sätt dock, jag vet att jag själv använt ett annat där man först drar en linje (t.ex. en båge) som sedan texten placeras utefter, och alltså inte blir förvrängd alls. Minns dock inte hur det gick till och kan inte hitta tutorialen.

vicarious
2011-01-09, 19:32
Ok jag har ett väldigt litet men ack så irriterande problem.

I Firefox så finns det som alla säkert vet en funktion som översätter det ord eller den mening som man håller muspekaren över. Jag stängde av den funktionen (minns inte riktigt hur) och nu, istället för att ordet blir översatt så visas endast en vit liten ruta där jag håller muspekaren. Detta blir extra irriterande när man tabbar snabbt mellan Firefox och t ex VLC eller mellan Firefox och helskärmsspel. Då hänger den vita lilla rutan kvar mitt i skärmen och man måste tabba en gång till, fast göra det långsammare så rutan försvinner.

Någon som känner igen sig och har en lösning? Hoppas det inte blev för diffust.

Jarod
2011-01-09, 19:51
Photoshop-fråga (Kanske på sin plats med en separat Photoshop-tråd. Ja/nej?)

Kan man lägga text i bågar, utan att man förvränger eller böjer själva bokstäverna, utan enbart positionen på bokstäverna? "Warp Text" förvränger ju hela texten, men jag vill behålla bokstävernas ursprungliga form, fast placera dom så att dom formar en båge. Att köra bokstav för bokstav känns 1864.

Välj Pen-tool och rita ut den bågen/böjjen du vill skriva på. Välj sen Type-tool och för den mot den första av fyrkanterna från din path. Då ser du att pekaren ändras.. Sen är det bara att skriva.

Johan1986
2011-01-09, 23:34
Har problem med att Avira (gratisversionen) hela tiden varnar för en trojan, TR/Crypt.XPACK.Gen men lyckas inte lösa problemet. Har även provat Malwarebytes Anti-Malware och Norton 360, men de verkar inte hitta trojanen alls.
Kommer även upp felmeddelande emellanåt om att firefox och DNS client inte fungerar, men söker jag online efter lösning dyker det inte upp något.

Någon aning om vad det kan handla om eller tips på program jag kan testa?

Dissector
2011-01-09, 23:52
Tack Vaffan och Jarod! *kissass*

hahavaffan
2011-01-10, 09:29
Välj Pen-tool och rita ut den bågen/böjjen du vill skriva på. Välj sen Type-tool och för den mot den första av fyrkanterna från din path. Då ser du att pekaren ändras.. Sen är det bara att skriva.Så var det man gjorde ja :thumbup: Enklare än vad jag kom ihåg det som.

Snafu
2011-01-10, 11:18
Fasen har ni tänkt på hur mycket billigare datorer är nu jämfört med 10 år sen? Jag minns när jag köpte en mellanbra dator år 2000 för 14000 kronor (AMD Thunderbird 900 med skärm).

Motsvarande "mellanbra" dator går nu på sissådär 500 pund (vilket är mindre än hälften av 14000 kronor typ).

Det får bli en Intel i5 2400 eller 2500 tror jag allt!

King Grub
2011-01-10, 12:33
Och jag tycker utvecklingen har stannat av, i alla fall om man ser på det jag sysslar med som kräver systemkraft: spel. Förr var man nästan "tvungen" att uppgradera systemet en gång om året eller åtminstone varannat år, men i dag märker man nästan ingen skillnad om man spelar med den här generationens hårdvara eller förra. Eller förrförra. Och inte lär det bli någon speciellt skillnad med nya generationen processorer som kommer nu.

sk0gs
2011-01-10, 14:28
Och jag tycker utvecklingen har stannat av, i alla fall om man ser på det jag sysslar med som kräver systemkraft: spel. Förr var man nästan "tvungen" att uppgradera systemet en gång om året eller åtminstone varannat år, men i dag märker man nästan ingen skillnad om man spelar med den här generationens hårdvara eller förra. Eller förrförra. Och inte lär det bli någon speciellt skillnad med nya generationen processorer som kommer nu.

Får mig att tänka tillbaka till när crysis kom ut :)
Men de blir ju lätt så, för att spelutvecklarna ska tjäna något så antar jag att dom måste göra spel som merparten av spelarna klarar av att just...spela.
Men om de skulle komma ut 3-4 riktigt schyssta avancerade spel så tror jag de skulle bli ett jäkla pådriv igen :)

rooz
2011-01-10, 14:32
Okej kolo.

Måste formatera om datorn, men. Jag har aldrig gjort det, eftersom jag aldrig behövt. Så finns det några guider, tips råd eller sånt man kan läsa sig till lite kunskap?

Frågorna som kommer direkt är
Jag har ingen cd-läsare på datorn, hur sparar jag windows 7?
Hur sparar jag alla grundprogram (Datorn är från HP, alltså deras standard program)

King Grub
2011-01-10, 14:51
Du "sparar" inte Windows 7, utan du måste ha en installations-DVD från Microsoft, alternativt nedladdat och egenhändigt bränt på DVD eller i ditt fall USB om du köpt en digital version. Det är alternativet om du inte har CD-läsare.

hahavaffan
2011-01-10, 15:35
Har ett jävligt jobbigt problem med Gmail + Firefox, som jag hoppas någon har en lösning på!

Firefox är den webbläsaren jag använder absolut mest på min PC. Har även Chrome för att testa vissa saker ibland, bland annat detta felet.

Felet är att jag enligt Gmail inte kan skicka några mail. Jag får upp en ruta som säger typ "Oops, ett fel har inträffat, ditt mail har inte skickats." Men så har det skickats... :pPPpPpPpP eller nåt. Så långt bara ganska drygt. Det som är jävligt drygt är att även om det faktiskt går iväg ett mail, så kommer det fram med helt våldtagen teckenkodning. Alla svenska tecken ser ut som � och annat skräp.

Det fungerar kanon i Chrome, så felet borde ligga hos FF. Jag har rensat cachen, provat en massa olika inställningar för teckenkodning (som Gmail tipsar mig om som lösning) och fipplat med några skumma tillägg, men allt utan resultat. Sista utvägen blir att ominstallera FF, men det är drygt även med tillägg som underlättar bokmärkeshantering osv. Så om ni har någon lösning är jag hemskt tacksam för att slippa ominstallera FF!

Stoltz
2011-01-10, 15:39
Jag försöker att ändra ikonerna på skrivbordet genom att se till att deras ikontext blir svart och bakgrunden för just texten blir vit. Men jag hittar inte vart man gör detta i Win XP. Någon som kan/vet?

hahavaffan
2011-01-10, 15:43
XP, vad är det? ;)

Nä men det borde väl gå att göra i den där menyn man får upp genom att högerklicka på skrivbordet och välja byt bakgrundsbild eller vad det nu var. Där nånstans finns alternativ för att ändra Tema och en jävla massa färginställningar. Där i någon rullningslist kanske du kan hitta just det du söker, men jag vet inte eftersom att jag inte haft med XP att göra på ett bra tag nu (:().

Stoltz
2011-01-10, 15:49
Jag gick nyss in i System/Avancerat/Prestanda och tog bort skuggning av ikoner. Detta gjorde så att jag fick svart bakgrund med vit text, så det blev på rätt väg :)

Nu skulle jag dock behöva invertera detta, så att det blir vit bakgrund med svart text.;)

08-dude
2011-01-10, 15:50
Och jag tycker utvecklingen har stannat av, i alla fall om man ser på det jag sysslar med som kräver systemkraft: spel. Förr var man nästan "tvungen" att uppgradera systemet en gång om året eller åtminstone varannat år, men i dag märker man nästan ingen skillnad om man spelar med den här generationens hårdvara eller förra. Eller förrförra. Och inte lär det bli någon speciellt skillnad med nya generationen processorer som kommer nu.


Utvecklingen har inte stannat av men om du kör en OS som kräver mer
av datorn för varje release så kan jag förstå att du uppfattar på det sättet.

Andra personer som använder andra OS har faktiskt märkt av en stor prestandaökning då själva operativsystemet inte kräver mer och mer för varje release. Jag vet inte vilka personer som faktiskt installerar W7 men dom är grundlurade eller så har dom helt slutat ställa krav på sin leverantör.

08-dude
2011-01-10, 15:53
Och jag tycker utvecklingen har stannat av, i alla fall om man ser på det jag sysslar med som kräver systemkraft: spel. Förr var man nästan "tvungen" att uppgradera systemet en gång om året eller åtminstone varannat år, men i dag märker man nästan ingen skillnad om man spelar med den här generationens hårdvara eller förra. Eller förrförra. Och inte lär det bli någon speciellt skillnad med nya generationen processorer som kommer nu.


Utvecklingen har inte stannat av men om du kör en OS som kräver mer
av datorn för varje release så kan jag förstå att du uppfattar på det sättet.

Andra personer som använder andra OS har faktiskt märkt av en stor prestandaökning då själva operativsystemet inte kräver mer och mer för varje release. Jag vet inte vilka personer som faktiskt installerar W7 men dom är grundlurade eller så har dom helt slutat ställa krav på sin leverantör.

Tänk att W7 idag tar ca 20GB på din disk, detta är ca 10 gånger mer än vad många andra OS använder.

En enkel jämförelse kan göras med att bilköp, den som idag köper en bil som drar 15 liter/mil anser jag bli total lurad.

Sedan att det är utvecklat i landet storebror där vissa maktstarka organisationer gärna vill få fri tillgång till all data på diskarna gör inte saken bättre.

Det finns väl ingen som tror att det har skett en oberoende code review för tex. Bit locker funktionen ?

hahavaffan
2011-01-10, 15:57
Storleken på OS-installationen är imho ganska långt ifrån en bra liknelse till en bil som drar 15L/mil.

Måste bara fråga dig hur du hela tiden orkar babbla på om ditt skitsnack kring Windows och främst W7? W7 är t.ex. betydligt snabbare och fräschare än Vista var, även på gammal hårdvara.

vicarious
2011-01-10, 18:48
Ok jag har ett väldigt litet men ack så irriterande problem.

I Firefox så finns det som alla säkert vet en funktion som översätter det ord eller den mening som man håller muspekaren över. Jag stängde av den funktionen (minns inte riktigt hur) och nu, istället för att ordet blir översatt så visas endast en vit liten ruta där jag håller muspekaren. Detta blir extra irriterande när man tabbar snabbt mellan Firefox och t ex VLC eller mellan Firefox och helskärmsspel. Då hänger den vita lilla rutan kvar mitt i skärmen och man måste tabba en gång till, fast göra det långsammare så rutan försvinner.

Någon som känner igen sig och har en lösning? Hoppas det inte blev för diffust.

Bumpar min gamla fråga.

Sen har jag en till, faktiskt även denna om Firefox. Finns det någon funktion för att kunna se sina bokmärken i offline-läge? Alltså, att man kan kolla sina sparade bokmärken även när man inte har tillgång till internet. Vad jag minns finns det i iexplorer.. "gör tillgänglig offline" eller nåt sånt.

Mr.Cosybear
2011-01-10, 19:09
Utvecklingen har inte stannat av men om du kör en OS som kräver mer
av datorn för varje release så kan jag förstå att du uppfattar på det sättet.

Andra personer som använder andra OS har faktiskt märkt av en stor prestandaökning då själva operativsystemet inte kräver mer och mer för varje release. Jag vet inte vilka personer som faktiskt installerar W7 men dom är grundlurade eller så har dom helt slutat ställa krav på sin leverantör.

Tänk att W7 idag tar ca 20GB på din disk, detta är ca 10 gånger mer än vad många andra OS använder.

En enkel jämförelse kan göras med att bilköp, den som idag köper en bil som drar 15 liter/mil anser jag bli total lurad.

Sedan att det är utvecklat i landet storebror där vissa maktstarka organisationer gärna vill få fri tillgång till all data på diskarna gör inte saken bättre.

Det finns väl ingen som tror att det har skett en oberoende code review för tex. Bit locker funktionen ?

:laugh: bästa jämförelsen någonsin!

Skulle för övrigt installera senaste ubuntu i förra veckan på tre datorer, ingen fungerade felfritt out of the box. Men windows fungerade felfritt *screwy*

Riikkii
2011-01-12, 14:09
Har ett problem.
För några dagar sen när jag spelade ett spel så blev det helt plötsligt "ränder" på skärmen och det gick inte att göra nånting. Att använda datorn till att surfa runt på internet och liknande saker gick bra, men när jag skulle spela något spel så blev det som jag beskrev. Ibland efter 1 min, ibland efter 20.
Fine jag kan inte spela spel, kanske bra för då kan jag koncentrera mig på att plugga mer, tänkte jag. Men det har bara blivit värre och värre sedan dess. Nu har jag startat datorn normalt och det funkar än så länge, men oftast så blir det sådana där "ränder" direkt i windows. Efter "ränderna" så blir skärmen svart och beter sig som om datorn vore avstängd.

Olegh
2011-01-12, 14:17
Har ett problem.
För några dagar sen när jag spelade ett spel så blev det helt plötsligt "ränder" på skärmen och det gick inte att göra nånting. Att använda datorn till att surfa runt på internet och liknande saker gick bra, men när jag skulle spela något spel så blev det som jag beskrev. Ibland efter 1 min, ibland efter 20.
Fine jag kan inte spela spel, kanske bra för då kan jag koncentrera mig på att plugga mer, tänkte jag. Men det har bara blivit värre och värre sedan dess. Nu har jag startat datorn normalt och det funkar än så länge, men oftast så blir det sådana där "ränder" direkt i windows. Efter "ränderna" så blir skärmen svart och beter sig som om datorn vore avstängd.

Snurrar fläkten på grafikkortet?

Riikkii
2011-01-12, 14:21
Snurrar fläkten på grafikkortet?

Ja men inte jättefort som de andra fläktarna. De andra fläktarna snurrar ju så fort att man inte ser att de snurrar men på grafikkortet så ser man tydligt att den snurrar. Men jag kollade när jag startade datorn och då snurrade den snabbare, så den kanske inte behöver snurra fortare än vad den gör nu?

Riikkii
2011-01-12, 14:44
I felsäkert läge fungerar allt bra

vicarious
2011-01-12, 14:56
I felsäkert läge fungerar allt bra

Drivrutinerna till grafikkortet kan kanske vara felet. Vad har du för grafikkort? Jag hade samma fel på min gamla dator. Den sålde jag :laugh:

Riikkii
2011-01-12, 15:00
Har ett Nvidia Geforce 8800 gts

joko
2011-01-12, 15:07
Utvecklingen har inte stannat av men om du kör en OS som kräver mer
av datorn för varje release så kan jag förstå att du uppfattar på det sättet.

Andra personer som använder andra OS har faktiskt märkt av en stor prestandaökning då själva operativsystemet inte kräver mer och mer för varje release. Jag vet inte vilka personer som faktiskt installerar W7 men dom är grundlurade eller så har dom helt slutat ställa krav på sin leverantör.

Tänk att W7 idag tar ca 20GB på din disk, detta är ca 10 gånger mer än vad många andra OS använder.

En enkel jämförelse kan göras med att bilköp, den som idag köper en bil som drar 15 liter/mil anser jag bli total lurad.

Sedan att det är utvecklat i landet storebror där vissa maktstarka organisationer gärna vill få fri tillgång till all data på diskarna gör inte saken bättre.

Det finns väl ingen som tror att det har skett en oberoende code review för tex. Bit locker funktionen ?

De som kör andra OS har märkt stora prestandaförbättringar då de kör spel? Alltså då de emulerar windows i ett linux-os? Eller vad menar du?

Hur mycket man än vurmar för linux, så måste man erkänna att windows slår alla andra desktop-os på fingrarna nåt så in i helvete hårt då det gäller spelapplikationer. Såvida man inte är såld på xevil och mud.

Jarod
2011-01-12, 17:34
Har ett Nvidia Geforce 8800 gts

Har du ingen Nvidia-ikon i trayutrymmet där du kan gå in och manuellt ställa varvtalet på gpu-fläkten? Kolla upp det och kör den på hundra procent och testa sen å spela. Funkar det bättre då så bör det ju vara ett överhettningsproblem.

På ATi-kort heter det Overdrive och ser ut såhär... Du kanske har något liknande på ditt Nvidiakort:

http://img266.imageshack.us/img266/457/atioverdrive.png

andyone
2011-01-12, 17:51
Nyss fick jag bluescreen på min dator (P4 3.0ghz) som har XP. Jag hade inga applikationer igång förutom Winamp och efter att ha startat om datorn så fungerar den som den ska igen. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Bild:
http://img573.imageshack.us/img573/4107/28263924.jpg

King Grub
2011-01-12, 17:54
Det brukar vara drivrutiner, någon konflikt någonstans. Är det engångsföreteelse är det inget att oroa sig för, men om problemet dyker upp igen kan du återkomma.

Menigar
2011-01-12, 18:43
Hur är Dell med bloatware på sina laptops? Min syster köpte sig en dell-laptop i dagarna och jag undrar om det är bäst för henne att jag formaterar om den innan hon hinner kommer igång med den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=745009

astrodog
2011-01-13, 03:13
Hur är Dell med bloatware på sina laptops? Min syster köpte sig en dell-laptop i dagarna och jag undrar om det är bäst för henne att jag formaterar om den innan hon hinner kommer igång med den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=745009

Om det är din syster och hon inte är särskilt teknisk så bör du nog låta sakerna vara kvar.... I övrigt så har jag svårt att tro att Dell stoppar in bloatware. Det är nog många som jobbar hårt och länge för att leverera korrekt stöd för laptopen.

vicarious
2011-01-13, 14:50
Nyss fick jag bluescreen på min dator (P4 3.0ghz) som har XP. Jag hade inga applikationer igång förutom Winamp och efter att ha startat om datorn så fungerar den som den ska igen. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?


Det borde ha skapats en dumpfil efter det där. Den kan man öppna och där brukar det stå lite mer vad som orsakade det om man har tur.

Filerna ska ligga i Windows -> minidump

Riikkii
2011-01-13, 16:11
Det löste sig för mig förresten. Jag köpte ett nytt grafikkort, det började ändå bli dags för det.

musmatta
2011-01-13, 17:02
Nyss fick jag bluescreen på min dator (P4 3.0ghz) som har XP. Jag hade inga applikationer igång förutom Winamp och efter att ha startat om datorn så fungerar den som den ska igen. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?


OT:
Men tack för denna, party like it's 1999' :hbang: Xp + winamp + BSOD.

Kimball
2011-01-13, 18:47
Lite långsökt kanske men wth here goes:

finns det något smidigt sätt att skriva en bat-fil eller liknande för att ställa in olika upplösningar på skärmen? Vet inte om det är intressant att känna till att det gäller ett Nvidia ION?

Kimball
2011-01-13, 19:33
Hade tydligen googlat dåligt, löste det själv.

Dissector
2011-01-17, 01:58
Påverkar storleken på användarprofilen i Windows (i.e Mina Dokument o.s.v) uppstartstiden på datorn? Min dator segar ganska mycket när jag startar den, utan att jag har särskilt mycket program i autostarten. Har hört någon antyda att storleken på användarprofilen kan orsaka sega uppstarter. Kan tillägga att min ligger på 46 gig.

MilkmaN
2011-01-17, 09:52
På min så gott som nya dator har jag två skumma problem, båda relaterade till Firefox.

På hotmail (säg inte byt till gmail, jag har gmail - det är inte mig problemet gäller) uppstår konstigheter när man skall hämta filer. Filnamnet och framförallt filändelsen blir fel, vilket får som konsekvens att filen inte går att öppna alls för den mindre datorvane användaren (min flickvän). Därutöver strular pdf-visning i firefox, emellanåt dyker en dialogruta upp ifrån Adobe Reader, där man endast kan trycka på OK, ingen text alls finns, och därefter är pdfen också blank. Ibland fungerar det dock, har inte kunnat identifiera vad som gör skillnaden.

Det fungerar i Chrome, men vill att det ska göra det även i Firefox.

Någon som har en tanke?

King Grub
2011-01-17, 10:00
Är det något i stil med vad som är beskrivet här? http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=539794

nmanradnävna
2011-01-17, 11:05
Frågan passar väl bäst in här antar jag.

Skulle beställa en pryl förut, allt gick bra, kom till "verified by visa" hade glömt mitt lösen där så tog bytte lösen och skrev in det, stod att något var fel och köpet gick inte igenom.
Hade bråttom så tänkte göra det sen..

Men grejen är att någon har redan dratt 100 spänn från min konto utan att jag gjort något köp, jag fastnade ju vid verified by visa skiten och kom inte längre än så men bland mina senaste transaktioner så står det

"PRIS BANKKORT VI"
"PRIS INTERNETBET"

Lite svårtytt men det är samma datum och jag har inte rört kortet överhuvudtaget så måste väl vara från köpet... Jag är nästan säker på att dom pengarna drogs när jag klickade vidare mig till verified by visa för det såg ut sådär när jag var och bytte lösen

vad tror ni?

King Grub
2011-01-17, 11:37
Det där är kostnaden för att du har kortet och för att du skall få använda det till internetbetalningar. Kommer någon gång per år.

nmanradnävna
2011-01-17, 11:46
Det där är kostnaden för att du har kortet och för att du skall få använda det till internetbetalningar. Kommer någon gång per år.

Jag hade dom funderingarna också men tyckte att timingen var för sjuk men gött att det var så i alla fall :)

Pompere
2011-01-20, 13:34
Står i en rejäl vägkorsning.

Macbook Pro 15-tum (16'995 kr)
vs.
Laptop (oklar vad för någon)

Skulle någon kunna länka mig en exakt motsvarighet till Macbook Pro 15tum, fast det är en "vanlig" laptop med windows?

Teknisk info om Macbook Pro 15tum;
http://www.apple.com/se/why-mac/compare/notebooks.html

Inte särskilt noga ang priset på laptopen, men bör ej överstiga 11 tusen kronor iaf.

Hjälp mig kolo!

ante
2011-01-20, 14:05
Var hos en kompis igår, som sitter med en macbook med en 2.4 GHz - processor, uppkopplad till en fullHD-TV, som inte klarar av att spela upp 1080p - filmer. Det börjar hacka efter några minuter.

Det kvittar om man kör i VLC, plex eller XBMC, och annars verkar datorn flyta på bra. Körde en underhålls-runda med Onyx, och trots att det gick lite bättre så kan man ändå inte se en film utan att det börjar hacka.

720p går bra och allt annat verkar flyta på som det skall. Är det verkligen prestandan i datorn som inte räcker till, eller kan man pröva något mer?

hahavaffan
2011-01-20, 14:21
Lite svårt att säga... hur mycket ram, vilken 2,4ghz-cpu är det, lastgammal hårddisk etc? Min snart 2½ år gamla vita MB fixar 1080p, men den svettas rejält så den låter en hel del, därför brukar jag hålla mig till 720p när jag ska se på film hos nån annan med den. Min är dock en 2,1ghz Dual Core med 4GB ram.

Var det enbart en 1080p-film som hackade efter ett tag, eller provade ni med fler? Att en film börjar hacka först efter ett tag låter inte som ett prestandaproblem egentligen. Snarare överhettning eller att ni drog filmen från en slö extern hårddisk eller via ett nätverk.

Kimball
2011-01-20, 16:12
Var hos en kompis igår, som sitter med en macbook med en 2.4 GHz - processor, uppkopplad till en fullHD-TV, som inte klarar av att spela upp 1080p - filmer. Det börjar hacka efter några minuter.

Det kvittar om man kör i VLC, plex eller XBMC, och annars verkar datorn flyta på bra. Körde en underhålls-runda med Onyx, och trots att det gick lite bättre så kan man ändå inte se en film utan att det börjar hacka.

720p går bra och allt annat verkar flyta på som det skall. Är det verkligen prestandan i datorn som inte räcker till, eller kan man pröva något mer?

Ingen koll på mac öht egentligen, men något motsvarande "coreavc" måste ju finnas för att kunna avlasta cpun vid hd-uppspelning? Heck, min HTPC @ 1.6ghz dual core atom-cpu lirar ju 1080p med hjälp av nvidia ion-gfx så det borde inte vara några problem för en macbook heller!

Olegh
2011-01-20, 16:16
1,3 GHz SU7300 + MPC HC (DXVA), funkar prima med 1080p. Finns vissa fördelar med windoze ändå ;)

Snafu
2011-01-20, 16:44
Lite svårt att säga... hur mycket ram, vilken 2,4ghz-cpu är det, lastgammal hårddisk etc? Min snart 2½ år gamla vita MB fixar 1080p, men den svettas rejält så den låter en hel del, därför brukar jag hålla mig till 720p när jag ska se på film hos nån annan med den. Min är dock en 2,1ghz Dual Core med 4GB ram.

Var det enbart en 1080p-film som hackade efter ett tag, eller provade ni med fler? Att en film börjar hacka först efter ett tag låter inte som ett prestandaproblem egentligen. Snarare överhettning eller att ni drog filmen från en slö extern hårddisk eller via ett nätverk.

Yepp låter nästan som ett överhettningsproblem nästan? Provat annan player?

Zokal
2011-01-20, 21:27
CS 1.6 Och Windows Vista tillåter mig inte att köra OpenGL



Tjenare! Har;

32 Bitars Windows Vista Home Premium 6.0
DirextX 10

ATI Radeon X1650 SE


Har installerat nyaste builden av ATI, och Opengl viewer 4.0 för ATI
Men jag kan fortfarande inte köra OpenGL på CS, och har spelat på äldre datorer förut och har testat dem andra 2 (3d3 och software) men det är inte samma sak.


Har försökt uppdatera så mycket jag kan, nu har jag kört fast. Känner inte riktigt för att installera
XP på denna datorn (Denna vista version är orginal) för att kunna köra openGL


Finns det någon vänlig själ som kan sprida lite ljus över mitt problem??



Tack så väldigt i förhand!!!

mvh patrick
__________________

Pata
2011-01-20, 23:02
Står i en rejäl vägkorsning.

Macbook Pro 15-tum (16'995 kr)
vs.
Laptop (oklar vad för någon)

Skulle någon kunna länka mig en exakt motsvarighet till Macbook Pro 15tum, fast det är en "vanlig" laptop med windows?

Teknisk info om Macbook Pro 15tum;
http://www.apple.com/se/why-mac/compare/notebooks.html

Inte särskilt noga ang priset på laptopen, men bör ej överstiga 11 tusen kronor iaf.

Hjälp mig kolo!

Jag skulle köpa en motsvarande laptop med exakt samma konfiguation som Mac:en och sen installera OS X om det är det du är ute efter... enda skillnaden blir att du spar 6-7000:-

Kimball
2011-01-20, 23:05
Jag skulle köpa en motsvarande laptop med exakt samma konfiguation som Mac:en och sen installera OS X om det är det du är ute efter... enda skillnaden blir att du spar 6-7000:-

Fast blir en hackintosh någonsin lika bra som ett original?

agazza
2011-01-20, 23:24
Har du exakt samma konfig så brukar det väl fungera helt okej?

Googlade endast lite flyktigt på det för några veckor sen för jag undrade, då hittade jag någon som iaf hade fått allt att lira, problemet är bara att komma dit.

Pelle2
2011-01-21, 16:19
Jag är ute efter en liten, lätt och billig dator som kan spela upp 1080p bra, samt har HDMI då så klart. Bra batteritid är också ett måste!

Vad tror ni om denna? Har ni några andra bra tips?
http://www.dustinhome.se/pd_5010485876.aspx

Pompere
2011-01-21, 21:33
Jag skulle köpa en motsvarande laptop med exakt samma konfiguation som Mac:en och sen installera OS X om det är det du är ute efter... enda skillnaden blir att du spar 6-7000:-

Har lite dålig koll på datorer och dess prestanda osv.

Men vad är det som skiljer en Macbook pro från en laptop som har motsvarande konfiguation/prestenda? Förutom att man tjänar 6-7000 kr..

De argumenten jag har hört från polare är
- Man får aldrig problem med en Macbook
- Inga virus
- Snabb prestanda i flera år
- Snyggt utseende (viktigt)

Kan även tillägga att det enda jag nästan är ute efter med en dator är att de ska utan problem kunna köra fullHD filmer (1080p) kopplat till ev. TV.
Resten lägger jag inte allt för stor vikt vid..

Mr.Cosybear
2011-01-21, 21:48
Har lite dålig koll på datorer och dess prestanda osv.

Men vad är det som skiljer en Macbook pro från en laptop som har motsvarande konfiguation/prestenda? Förutom att man tjänar 6-7000 kr..

De argumenten jag har hört från polare är
- Man får aldrig problem med en Macbook
- Inga virus
- Snabb prestanda i flera år
- Snyggt utseende (viktigt)

Kan även tillägga att det enda jag nästan är ute efter med en dator är att de ska utan problem kunna köra fullHD filmer (1080p) kopplat till ev. TV.
Resten lägger jag inte allt för stor vikt vid..


De argumenten jag har hört från polare är
- Man får aldrig problem med en Macbook Bullshit
- Inga virus Bullshit
- Snabb prestanda i flera år Bullshit
- Snyggt utseende (viktigt)

Det enda som skiljer de åt är operativsystemet och i vissa fall även byggkvalite. Vissa gillar windows andra os x, oftast så gillar okunnigt folk appleprodukter av helt fel anledningar när man frågar dem. Vilket visar sig i de argument du nämnt.

Pelle2
2011-01-21, 21:52
Inga virus är väl en sanning med modifikation, men 99.99% av alla virus är typ utvecklade för Windows

Mr.Cosybear
2011-01-21, 21:54
Inga virus är väl en sanning med modifikation, men 99.99% av alla virus är typ utvecklade för Windows

Den statistiken har du plockat fram ur vilket svart hål?

vicarious
2011-01-21, 22:05
Inga virus är väl en sanning med modifikation, men 99.99% av alla virus är typ utvecklade för Windows

Siffran är mycket lägre än så. Det där var kanske sant för ett par år sedan, inte längre.

Pelle2
2011-01-21, 22:12
Ok.. sorry, men det är iaf sjukt mycket ovanligare att man får virus på en Mac..
*mini

Jarod
2011-01-21, 22:28
Är det bara jag eller är Youtube dötslångsamt idag?

ante
2011-01-21, 22:29
Lite svårt att säga... hur mycket ram, vilken 2,4ghz-cpu är det, lastgammal hårddisk etc? Min snart 2½ år gamla vita MB fixar 1080p, men den svettas rejält så den låter en hel del, därför brukar jag hålla mig till 720p när jag ska se på film hos nån annan med den. Min är dock en 2,1ghz Dual Core med 4GB ram.

Var det enbart en 1080p-film som hackade efter ett tag, eller provade ni med fler? Att en film börjar hacka först efter ett tag låter inte som ett prestandaproblem egentligen. Snarare överhettning eller att ni drog filmen från en slö extern hårddisk eller via ett nätverk.

Ok, nja vi testade bara en 1080p-film. Skall kolla vad han har för disk i, men det borde ju gå tycker man.

Fläktarna gick på fullt nästan hela tiden, så datorn skulle nog inte må dåligt av att blåsas ren på damm. Ska undersöka om fler filmer jävlas osv.

Tack för tipsen.

eternallord
2011-01-21, 22:36
Tycker det är långsamt mest hela tiden, youtube är i ärlighetens namn smått värdelöst i dagsläget. Vartannat klipp man ska se hänger sig, den buffrar ofta vid helt orimliga omständigheter. Det ironiska är att om man genom proxy antyder att man är jänkare så tycks det gå snabbare.

hahavaffan
2011-01-21, 22:42
Håller med angående Youtube... knappt så jag pallar använda skiten alls nu. Läste iofs innan idag att det laddas upp 35 timmar video per minut till YT, och att de visar 2 miljarder videos om dagen. Så lite bandbreddsproblem kan man väl egentligen se mellan fingrarna för, även om året är 2011 och inte 1996.

eternallord
2011-01-21, 22:45
Håller med angående Youtube... knappt så jag pallar använda skiten alls nu. Läste iofs innan idag att det laddas upp 35 timmar video per minut till YT, och att de visar 2 miljarder videos om dagen. Så lite bandbreddsproblem kan man väl egentligen se mellan fingrarna för, även om året är 2011 och inte 1996.

Jo, men det är inte "lite bandbreddsproblem" för mig iaf. Jag har 100/100, och senaste året har jag haft exceptionella problem med Youtube till och från. Till den grad att jag undviker i högsta möjliga mån att besöka sidan numera.

Pelle2
2011-01-21, 23:08
Jo, men det är inte "lite bandbreddsproblem" för mig iaf. Jag har 100/100, och senaste året har jag haft exceptionella problem med Youtube till och från. Till den grad att jag undviker i högsta möjliga mån att besöka sidan numera.

Han syftade nog inte på din lina..

Carolinew
2011-01-21, 23:16
Tänkte precis skriva ett inlägg ang. segt youtube. Men nu slapp jag det.

Pompere
2011-01-22, 09:28
De argumenten jag har hört från polare är
- Man får aldrig problem med en Macbook Bullshit
- Inga virus Bullshit
- Snabb prestanda i flera år Bullshit
- Snyggt utseende (viktigt)

Det enda som skiljer de åt är operativsystemet och i vissa fall även byggkvalite. Vissa gillar windows andra os x, oftast så gillar okunnigt folk appleprodukter av helt fel anledningar när man frågar dem. Vilket visar sig i de argument du nämnt.

Okej, så snabb summerat så är det märket Apple som man får punga ut de extra 5-7000 kr för?

Dreas
2011-01-22, 11:07
Okej, så snabb summerat så är det märket Apple som man får punga ut de extra 5-7000 kr för?Samt de gratisprogram som följer med. Dessa håller ovanligt hög kvalité :)

vicarious
2011-01-22, 11:11
Okej, så snabb summerat så är det märket Apple som man får punga ut de extra 5-7000 kr för?

.. och utseendet. Mac är så ju så himla hippt och snyggt, vilket är det viktigaste när man väljer dator *rolleyes*






obs ironi

tntballe
2011-01-22, 11:19
Är det bara jag eller är Youtube dötslångsamt idag?

Jag ber om ursäkt då jag hör till dom som förstör för alla, iaf om man går efter kommentarerna på det här klippet jag lagt upp.
http://www.youtube.com/comment_servlet?all_comments=1&v=FZjVHiaPnf4

skaparn
2011-01-22, 11:28
Jag ber om ursäkt då jag hör till dom som förstör för alla, iaf om man går efter kommentarerna på det här klippet jag lagt upp.
http://www.youtube.com/comment_servlet?all_comments=1&v=FZjVHiaPnf4

Jeflarrrrr! så bra kommentarstråd.

/Sören

sunkan
2011-01-23, 15:15
Katten har varit ute och gått omkring på min laptop och har som vanligt lyckats ändra massa inställningar.

Mitt problem är att om jag håller ned en tangent, säg "F" så rasar det inte fram massa st "F" utan först kom det bara ett st sen hände inget mer.
Nu har jag ändrat i inställningarna i windows och lyckats få till att det kommer fram ett nytt "F" var 0,3s men det var det snabbaste jag kunde välja...Vad kan jag göra mer?

Är ju lite drygt att radera en längre mening om bara en bokstav var 0,3s tas bort.

Sheogorath
2011-01-23, 15:19
Katten har varit ute och gått omkring på min laptop och har som vanligt lyckats ändra massa inställningar.

Mitt problem är att om jag håller ned en tangent, säg "F" så rasar det inte fram massa st "F" utan först kom det bara ett st sen hände inget mer.
Nu har jag ändrat i inställningarna i windows och lyckats få till att det kommer fram ett nytt "F" var 0,3s men det var det snabbaste jag kunde välja...Vad kan jag göra mer?

Är ju lite drygt att radera en längre mening om bara en bokstav var 0,3s tas bort.

Han kanske aktiverat funktionen "tröga tangenter"?

sunkan
2011-01-23, 15:26
Han kanske aktiverat funktionen "tröga tangenter"?

Vart kollar jag det?

edit: nej det har hon inte

sunkan
2011-01-23, 15:34
Hon hade aktiverat filtertangenter...kattskrälle:smash:

eternallord
2011-01-23, 15:37
Han syftade nog inte på din lina..

No shit sherlock :) Jag menade bara att med motiveringen att jag har 100/100 kan vi nog utesluta att problemet ligger hos användarens lina.

strong-man
2011-01-23, 21:18
Har ett data problem vill kunna spela Empire Earth 2 på min Vaio med windows 7 men jag får det icke att funka*grr*
har det vanliga o expansionen får följande fel medelande när jag försöker starta
FATAL PROBLEM:
-->Failed to create Direct3D Device. Cannot continue.

Nån som har nått tips?:) eller e det inte kompatibelt med windows 7?

Pata
2011-01-24, 00:09
Har lite dålig koll på datorer och dess prestanda osv.

Men vad är det som skiljer en Macbook pro från en laptop som har motsvarande konfiguation/prestenda? Förutom att man tjänar 6-7000 kr..

De argumenten jag har hört från polare är
- Man får aldrig problem med en Macbook
- Inga virus
- Snabb prestanda i flera år
- Snyggt utseende (viktigt)

Kan även tillägga att det enda jag nästan är ute efter med en dator är att de ska utan problem kunna köra fullHD filmer (1080p) kopplat till ev. TV.
Resten lägger jag inte allt för stor vikt vid..

En Macbook ÄR idag en PC. Dom kör med processorer från Intel, minnen från Samsung, grafikkort från Nvidia eller AMD och moderkort från bla Gigabyte. Exakt samma komponenter hittar du i "vanliga PC" datorer.
Det du betalar extra för är
- Märket, design.
- Ofta bra paneler i Macbooks (skärm)
- OS X

Alla nya laptops med riktigt grafikort klarar 1080p. AMD nya serie ska ge mycket för pengarna (kolla efter namnen Zacate och Ontario).

Intels nya Sandy bridge processorer för laptops är också vassa (snäppet snabbare på CPU sidan men inte grafik) men kostar mer.

Dreas
2011-01-24, 21:44
Den som ger mig lösningen på mitt problem kan få se mig naken via PM eller nåt... Okej, kanske inte, men jag är desperat iaf.

Har två skärmar som jag kört parallellt förut, den ena en Acer 120hzare som körs i 1920*1080(DVI) och den andra en LG som körs i 1920*1200(DVI - HDMI, Dator - Skärm).

Jag har bytt ut burken mer eller mindre, ett 570gtx kör jag numera istället för 8800GT.

Acern funkar prima, men LGn är både suddig och har förflyttat skrivbord: http://img521.imageshack.us/i/skrmklippz.jpg/

Det är som om att LGn inte får en bra signal ifrån grafikkortet, ser precis ut som innan man installerar grafikkortsdrivrutiner.

Help!

Vad jag testat: Formatera om en gång till, nya chipset- och grafikkortsdrivrutiner. Kört båda skärmarna ensamma, Acern funkar. Bytt DVI-uttag för båda, samma fel. Testat Mini-HDMI - HDMI för LGn, samma problem.

Testade även skärmen med min bärbara och då får jag samma problem. Vilket skulle visa på att den är sönder, men det ska allt vara en jävla timing isåfall :(

King Grub
2011-01-24, 22:03
Ja, är det samma problem när du kopplar den till en helt annan dator talar väl det mesta för att felet är på skärmen ändå.

Dreas
2011-01-24, 22:20
Ja, är det samma problem när du kopplar den till en helt annan dator talar väl det mesta för att felet är på skärmen ändå.Ja, men det knepiga är att i lägre upplösning än 1920*1200 så blir det full bild igen.

Lillebror kom nu med en VGA-kabel och den kan jag köra, nu funkar skärmen och upplösningen är rätt, färgerna är korrekt osv. Men vad kan det då vara?

Jarod
2011-01-24, 22:31
Du hade säkert ställt in fel upplösning innan.

Dreas
2011-01-24, 22:40
Du hade säkert ställt in fel upplösning innan.Nej, 1920*1200 är native på skärmen och funkar inte http://img831.imageshack.us/f/skrmklippwx.jpg/

Där, den svarta kanten som täcker en del av rutan jag tar kort på är där datorn tror att skrivbordet slutar. Skärmen slutar 3cm längre åt höger.

Pompere
2011-01-24, 23:14
En Macbook ÄR idag en PC. Dom kör med processorer från Intel, minnen från Samsung, grafikkort från Nvidia eller AMD och moderkort från bla Gigabyte. Exakt samma komponenter hittar du i "vanliga PC" datorer.
Det du betalar extra för är
- Märket, design.
- Ofta bra paneler i Macbooks (skärm)
- OS X

Alla nya laptops med riktigt grafikort klarar 1080p. AMD nya serie ska ge mycket för pengarna (kolla efter namnen Zacate och Ontario).

Intels nya Sandy bridge processorer för laptops är också vassa (snäppet snabbare på CPU sidan men inte grafik) men kostar mer.

Okej, tack för information! Uppskattas verkligen.

Nu till andra frågan, vilken laptop skulle ni rekommendera?

Pris: 7-11'000 kr
Syfte: HD-film, vardagligt surf, musik, studentarbeten, ev. spel (men troligen inte).

Något som håller i längden för mina ändamål!


Har kollat runt lite på webhallen;
Asus N73JG-TY018V - i5 460M / 4GB / 500GB / 17.3" TFT / GT 415M / BT / DVD±RW / Win7 HP
http://www.webhallen.com/hardvara/115071-asus_n73jg-ty018v-i5_460m-4gb-500gb-17.3_tft-gt_415m-bt-dvdrw-win7_hp

HP Pavilion DV7-5090eo - Core i7 2630QM / 4GB / 640GB / 17,3" / Radeon HD6570 / DVD±RW DL / Win 7 H
http://www.webhallen.com/hardvara/127864-hp_pavilion_dv7-5090eo-core_i7_2630qm-4gb-640gb-17.3-radeon_hd6570-dvdrw_dl-win_7_h

MSI GX660-266NE - Core i5-460M / 4GB / 500GB / 15.6" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black
http://www.webhallen.com/hardvara/116807-msi_gx660-266ne-core_i5-460m-4gb-500gb-15.6_tft-hd_5870-windows_7_hp_64bit-black

Sony Vaio VPCEB3S1E/BQ - Core i5-460M / 4GB / 500GB / HD5650 / 15.5" / DVD±RW / Win 7 HP
http://www.webhallen.com/hardvara/116330-sony_vaio_vpceb3s1e-bq-core_i5-460m-4gb-500gb-hd5650-15.5-dvdrw-win_7_hp

Acer Aspire 7745G-5454G1TMnks - Core i5 450M / 4GB / 1TB / 17.3" TFT / ATI HD5850 / Win 7 HP
http://www.webhallen.com/hardvara/123553-acer_aspire_7745g-5454g1tmnks-core_i5_450m-4gb-1tb-17.3_tft-ati_hd5850-win_7_hp

Dreas
2011-01-25, 00:49
Den som ger mig lösningen på mitt problem kan få se mig naken via PM eller nåt... Okej, kanske inte, men jag är desperat iaf.

Har två skärmar som jag kört parallellt förut, den ena en Acer 120hzare som körs i 1920*1080(DVI) och den andra en LG som körs i 1920*1200(DVI - HDMI, Dator - Skärm).

Jag har bytt ut burken mer eller mindre, ett 570gtx kör jag numera istället för 8800GT.

Acern funkar prima, men LGn är både suddig och har förflyttat skrivbord: http://img521.imageshack.us/i/skrmklippz.jpg/

Det är som om att LGn inte får en bra signal ifrån grafikkortet, ser precis ut som innan man installerar grafikkortsdrivrutiner.

Help!

Vad jag testat: Formatera om en gång till, nya chipset- och grafikkortsdrivrutiner. Kört båda skärmarna ensamma, Acern funkar. Bytt DVI-uttag för båda, samma fel. Testat Mini-HDMI - HDMI för LGn, samma problem.

Testade även skärmen med min bärbara och då får jag samma problem. Vilket skulle visa på att den är sönder, men det ska allt vara en jävla timing isåfall :(

Nej, 1920*1200 är native på skärmen och funkar inte http://img831.imageshack.us/f/skrmklippwx.jpg/

Där, den svarta kanten som täcker en del av rutan jag tar kort på är där datorn tror att skrivbordet slutar. Skärmen slutar 3cm längre åt höger.Problemet var overscan, tydligen något som är vanligt med min skärm och "dåliga" drivrutiner: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=133969&mpage=1

http://hardforum.com/showthread.php?t=1167222&highlight=l246&page=90

Så ifall någon har ett liknande problem kan det vara värt att ha det i baktanken att det kan va over/underscan.

Stenberg
2011-01-25, 22:32
Nu börjar jag bli riktigt trött på mitt WLAN-strul. Har testat tre routrar men med samma problem, så det kan inte va dem.

Jag får kontakt mellan dator och router utan problem och kan logga in på routerns configsida och göra inställningar. Men så fort jag försöker öppna tex Internet Explorer får jag "Webbsidan kan inte visas".

Enligt Bahnhof ska det va inställt på dynamiskt ip och de kan inte se några fel med kontakt mellan router och modemet. Och routersupporten va inte mycket att hurra för.

Någon som haft detta problem och löst det? Något strul med brandväggsinställningarna kanske?

astrodog
2011-01-26, 23:18
Nu börjar jag bli riktigt trött på mitt WLAN-strul. Har testat tre routrar men med samma problem, så det kan inte va dem.

Jag får kontakt mellan dator och router utan problem och kan logga in på routerns configsida och göra inställningar. Men så fort jag försöker öppna tex Internet Explorer får jag "Webbsidan kan inte visas".

Enligt Bahnhof ska det va inställt på dynamiskt ip och de kan inte se några fel med kontakt mellan router och modemet. Och routersupporten va inte mycket att hurra för.

Någon som haft detta problem och löst det? Något strul med brandväggsinställningarna kanske?

Stäng av brandväggen och testa? Annars kan det vara ie-proxy problem. Har du flera nätverkskort / routrar / etc. i nätverket så koppla ur dem.

PowPow
2011-01-27, 08:06
Har också routerproblem. Uppgraderade mitt comhem-abb och fick ny tt modem med inbyggd router. 2 av datorerna (windows7 - en trådlös och en trådad) fungerar utmärkt, men den tredje datorn fungerar inte trådlöst (denna dator kör Vista).

Står bara oidentifierbart nätverk.
Någon som vet vad man kan testa? Har testat köra både dynamiskt och statiskt ip. Har testat stänga av alla brandväggar. Har testat starta om modemet/routern ett flertal gånger. Trådat fungerar det bra dock.

Stenberg
2011-01-27, 14:19
Stäng av brandväggen och testa? Annars kan det vara ie-proxy problem. Har du flera nätverkskort / routrar / etc. i nätverket så koppla ur dem.

Jag har ignen "extra" brandvägg installerad, så då är det väl bara Windows egna samt routerns inbyggda?

Har inga fler såna installerade. Dock har jag en stationär dator trådad direkt till modemet. Men nu när jag tänker efter så är ju själva modemet också en router, har 6 utgångar från den. Kan det störa alltså? Men den kan jag ju dock inte koppla ur ...

Kimball
2011-01-27, 22:22
Grymt fånigt problem, men google har verkligen inga svar, varför kan jag inte flytta/minimera/kryssa ner Live Messengers 2011 huvudfönster?! Installerade eländet för att slippa förfrågningar om uppdateringar osv, men nu är dedär fönstret fastklistrat mitt på skärmen utan att jag kan göra något åt det..

Dreas
2011-01-27, 22:29
Finns det något hyffsat data recoveryprogram för windows 7? Råkade glömma en sparfil som inte låg i mina dokument..... WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIE!

astrodog
2011-01-27, 23:21
Grymt fånigt problem, men google har verkligen inga svar, varför kan jag inte flytta/minimera/kryssa ner Live Messengers 2011 huvudfönster?! Installerade eländet för att slippa förfrågningar om uppdateringar osv, men nu är dedär fönstret fastklistrat mitt på skärmen utan att jag kan göra något åt det..

WLM 2011 är den sämsta uppfinningen sen vitt bröd.

r3mpuh
2011-01-27, 23:22
Grymt fånigt problem, men google har verkligen inga svar, varför kan jag inte flytta/minimera/kryssa ner Live Messengers 2011 huvudfönster?! Installerade eländet för att slippa förfrågningar om uppdateringar osv, men nu är dedär fönstret fastklistrat mitt på skärmen utan att jag kan göra något åt det..
Ingen aning, byt tillbaka till 2009:an vett ja :thumbup:
http://filehippo.com/download_msn_messenger/7560/

Kimball
2011-01-27, 23:45
Sigh, ja jo, ser inga förbättringar i 2011 jag gillar egentligen. Traaadigt när man ändå tänkte att det var dags att uppdatera sig lite ^^

Duffman
2011-01-30, 13:04
Hur får administratörsrättigheter på min egen win 7 burk?
Jag ska ändra i ett notepad-dok i min egen dator men kan inte spara ändringen då jag inte har admin-rätigheter. Hur gör man?

Jarod
2011-01-30, 16:23
Hur får administratörsrättigheter på min egen win 7 burk?
Jag ska ändra i ett notepad-dok i min egen dator men kan inte spara ändringen då jag inte har admin-rätigheter. Hur gör man?

Högerklicka på dokumentet och välj öppna som admin..

Yes
2011-01-30, 18:43
Någon som vet hur det funkar att partitionera om C:? Har för mig jag gjort det nångång med de andra diskarna, men nu skulle systemdisken behöva lite mer utrymme.

King Grub
2011-01-30, 19:21
Är det Windows 7 kan du göra det i Disk Management; bara förminska en annan partition först och sedan utöka systempartitionen.

Yes
2011-01-30, 20:05
Coolt, visste inte att det fanns såna möjligheter i Win 7. Tyvärr tycks det inte funka så bra för systempartitionen. Det oallokerade utrymmet hamnar på fel ställe och "extend partition" alternativet går inte att välja.

Kimball
2011-01-30, 20:40
Har för mig jag hade problem med det också, just c: gick inte utöka. Har för mig det gick med partition magic på gamla XP-tiden, men jag fann inget bra alternativ när jag skulle göra det i win7 tror jag.

Yes
2011-01-30, 22:26
Hittade Partition Master som verkar ha fixat det. :)

strong-man
2011-01-31, 19:43
[QUOTE=strong-man;4822292]Har ett data problem vill kunna spela Empire Earth 2 på min Vaio med windows 7 men jag får det icke att funka*grr*
har det vanliga o expansionen får följande fel medelande när jag försöker starta
FATAL PROBLEM:
-->Failed to create Direct3D Device. Cannot continue.

Nån som har nått tips?:) eller e det inte kompatibelt med windows 7?[/QUOTE

kom igen nu jag vill spela:D

Carolinew
2011-01-31, 22:25
Hittade en massa konstiga filer på min lokala disk... Det är tre mappar med konstiga namn (en massa siffror och bokstäver i lång följd) som i sin tur innehåller en massa mappar med fyrsiffriga nummer, som i sin tur innehåller tre filer vardera med namnen "eula", "LocalizedData" och "SetupResources.dll". Skall detta vara här eller har jag fått något konstigt på datorn? :confused:

NilsN
2011-01-31, 22:27
Carolinew, efter lite snabbt ha granskat i mitt bakhuvud så har jag för mig att dessa mappar har med windows eller windowsupdate att göra. Ingenting farligt.

NilsN
2011-01-31, 22:27
[QUOTE=strong-man;4822292]Har ett data problem vill kunna spela Empire Earth 2 på min Vaio med windows 7 men jag får det icke att funka*grr*
har det vanliga o expansionen får följande fel medelande när jag försöker starta
FATAL PROBLEM:
-->Failed to create Direct3D Device. Cannot continue.

Nån som har nått tips?:) eller e det inte kompatibelt med windows 7?[/QUOTE

kom igen nu jag vill spela:D

Inte kompatibelt om jag minns rätt, tror dock det ska finnas någon fix till detta ute på nätet.

Stenberg
2011-01-31, 22:28
Jag har ignen "extra" brandvägg installerad, så då är det väl bara Windows egna samt routerns inbyggda?

Har inga fler såna installerade. Dock har jag en stationär dator trådad direkt till modemet. Men nu när jag tänker efter så är ju själva modemet också en router, har 6 utgångar från den. Kan det störa alltså? Men den kan jag ju dock inte koppla ur ...

Hittade felet och törs knappt tala om vad det va. Men ok. Trasig kabel mellan modem å router :em:

Leon90
2011-01-31, 22:37
Funderade på att byta Antivirus. Har inte så djupa fickor så det får bli en gratis variant. Jag har just nu AVG Free vilket fungerar bra, men har även hört mycket gott om Avast. Funderar även på att prova Microsoft egna "Essentials". Vad skulle ni rekommendera?

Spelar en del spel så gärna inget störigt som ploppar upp och drar för mycket resurser från dator.

Tackar!

King Grub
2011-02-01, 09:32
Finns en tråd om det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117345&highlight=avira+norton

Aktuella testresultat och rekommendationer i slutet av tråden.

King Grub
2011-02-01, 12:44
Aj aj om man köpt ett Sandy Bridge-system.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar-alla-styrkretsar-for-sandy-bridge

HMB
2011-02-01, 14:16
Aj aj om man köpt ett Sandy Bridge-system.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar-alla-styrkretsar-for-sandy-bridge Verkligen surt för dom som köpt redan! Förhoppningsvis positivt för oss övriga då AMD möjligtvis kommer igen lite och konkurrensen tätnar. Bulldozer where art thou?

strong-man
2011-02-01, 19:17
[QUOTE=strong-man;4837691]

Inte kompatibelt om jag minns rätt, tror dock det ska finnas någon fix till detta ute på nätet.

Mistänkte det*grr* du har ingen aning om vart man kan hitta detta fix?:)
har googlat så gott jag kan men inte hittat nått

r3mpuh
2011-02-01, 19:44
Har ett problem.
För några dagar sen när jag spelade ett spel så blev det helt plötsligt "ränder" på skärmen och det gick inte att göra nånting. Att använda datorn till att surfa runt på internet och liknande saker gick bra, men när jag skulle spela något spel så blev det som jag beskrev. Ibland efter 1 min, ibland efter 20.
Fine jag kan inte spela spel, kanske bra för då kan jag koncentrera mig på att plugga mer, tänkte jag. Men det har bara blivit värre och värre sedan dess. Nu har jag startat datorn normalt och det funkar än så länge, men oftast så blir det sådana där "ränder" direkt i windows. Efter "ränderna" så blir skärmen svart och beter sig som om datorn vore avstängd.

Om någon undrar så köpte jag grafikkortet(8800gts 512mb) av Riikkii för 50kr.
Mycket riktigt så var det grafikbuggar/ränder över hela skärmen, enda från bios.
Jag Ugnsbakade grafikkortet i ~10 minuter, 200 grader.
Nu är grafikbuggarna/ränderna borta! :hbang:

Tack igen Riikkii! *cupid*

Mvh r3mpuh :D

Mr.Cosybear
2011-02-01, 20:06
Om någon undrar så köpte jag grafikkortet(8800gts 512mb) av Riikkii för 50kr.
Mycket riktigt så var det grafikbuggar/ränder över hela skärmen, enda från bios.
Jag Ugnsbakade grafikkortet i ~10 minuter, 200 grader.
Nu är grafikbuggarna/ränderna borta! :hbang:

Tack igen Riikkii! *cupid*

Mvh r3mpuh :D

The geeks always triumph over the weak ;)

Zaden 93
2011-02-01, 21:14
Tjena!
Detta kanske är fel forum att fråga i och problemet kanske har tagits upp innan men men...

Frågan gäller ett befarat datorvirus eller annat skit.
Det är såhär att varje gång jag startar datorn normalt så blir det bluescreen i ca 2-3sek sen startar datorn om sig själv.
Har gått in i felsäkert läge och gjort virussökning men den hann inte scanna färdigt innan den hängde sig.
Har också försökt ladda ned bla nod32 för att ta bort de men windows tillåter mig inte att ladda ner saker i, som de står "safe mode".
Datorn är är relativt ny (3månader) och jag har inte byggt den själv/varit inne och pilat i den.

Någon som vet vad det är för fel / haft samma problem eller kan sånt här?
Är väldigt tacksam för hjälp och svar. Vill helst inte formatera men de får bli sista utvägen isf.

Tack

King Grub
2011-02-01, 21:29
Bluescreens är sällan virusrelaterade, utan beror oftast på konflikter mellan drivrutiner eller systemfiler, eller på hårdvarufel.

Gå in Kontrollpanelen, System, System. Under Avancerade inställningar, Start och Återställning bockar du ur "Starta om automatiskt", så skall du kunna skriva ned vad blåskärmen säger. Posta det.

Zaden 93
2011-02-01, 22:01
Tack för snabbt svar. Gjorde som du sa. Fick upp samma bluescreen som innan sen frös hela datorn och kunde inte göra ngt. Tog en pic med mobilen, se länk.
Kanske inte gjorde saken lättare att förstå men så ser bluescreenen ut iaf.
http://img560.imageshack.us/i/p010211213601.jpg/


http://img560.imageshack.us/i/p010211213601.jpg/

Grotesk
2011-02-01, 23:11
Min monitor slutade plötsligt att fungera. Jag körde en fullscan i Norton Internet Security och lyssnade på musik i winamp i ca. 30min.
Sedan när jag skulle bruka datorn ytterliggare så blev skärmen plötsligt svart! "Power-knappen" lyser för att indikera att den är igång och får ström men den är som sagt kolsvart. Om jag stänger av skärmen och starten den så får jag bild i ca. 1sekund och ser då att det inte är "datorn" som krånglar, för den visar som den ska den sekunden.
Jag har kollat glappande sladdar osv.

Möjliga tips och idéer? Skärmen i fråga är förresten en 19" flat från LG, den har några år på nacken skulle jag tro, köpte den när 19" var rätt nytt!

King Grub
2011-02-02, 06:24
Tack för snabbt svar. Gjorde som du sa. Fick upp samma bluescreen som innan sen frös hela datorn och kunde inte göra ngt. Tog en pic med mobilen, se länk.
Kanske inte gjorde saken lättare att förstå men så ser bluescreenen ut iaf.
http://img560.imageshack.us/i/p010211213601.jpg/


http://img560.imageshack.us/i/p010211213601.jpg/

Det där ser ut som ett drivrutinsproblem. I felsäkert läge, gå Start->Kör. Skriv msconfig

Under tjänster, dölj Microsofts tjänster

Nu kommer det tidskrävande:

Avaktivera allt under Tjänster-fliken, en i taget, och starta om datorn. Se om det fungerar utan någon av dom. Då har du hittat problemet.

Gör samma sak med allt under Uppstart-fliken, en i taget.

Pompere
2011-02-03, 12:56
Som jag skrivit lite innan så är jag ute efter den optimala "media-laptopen", alltså fokuserat på att kunna spela Full HD filmer utan några som helst problem och undvika datorstrul i några i år framåt..

Har kollat runt lite och hittat denna laptopen.
Sony Vaio VPCF13M1E/H - Core i5-560M / 4GB / 500GB / GT425M / 16.4" / BD / Win 7 HP
http://www.webhallen.com/hardvara/116326-sony_vaio_vpcf13m1e-h-core_i5-560m-4gb-500gb-gt425m-16.4-bd-win_7_hp

Den verkar riktigt bra i mitt tycke, dock är jag inte expert på datorer generellt.
Vad tycker ni? Är det "overkill" i mitt fall (Ska surfa, kolla film/serier, studentarbeten)?

Dock förstår jag inte detta;
"Njut av musik och film med surroundljud i biokvalitet med Dolby® Home Theater v3"
"Dolby-codec - Dolby Home Theater v3"

Måste jag köpa ett separat ljudsystem för att få tillgång till det optimala ljudet? Eller är det deras "rekommendation" bara?

Hursomhelst, går att få en liknande dator fast runt 8'000 kr? Ge mig lite tips isf.

rajjan_dammit
2011-02-03, 21:03
Aj aj om man köpt ett Sandy Bridge-system.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar-alla-styrkretsar-for-sandy-bridge

Men, hur pass mycket aj aj är det egentligen? Jag valde att ta mitt MSI mobo ändå, vill inte vänta till april på nytt. Som jag har fattat det är det bara SATA2 (3.0 Gbps) som drabbats och då det är 4 st SATA3 (6.0 Gbps) på mitt moderkort är ju ingen skada direkt skedd om jag inte behöver använda mig av fler portar?

Zaden 93
2011-02-03, 21:58
Det där ser ut som ett drivrutinsproblem. I felsäkert läge, gå Start->Kör. Skriv msconfig

Under tjänster, dölj Microsofts tjänster

Nu kommer det tidskrävande:

Avaktivera allt under Tjänster-fliken, en i taget, och starta om datorn. Se om det fungerar utan någon av dom. Då har du hittat problemet.

Gör samma sak med allt under Uppstart-fliken, en i taget.


Har nu testat detta och fan va tid det tog. Fick samma problem efter gång efter gång och började tvivla lite smått på att detta skulle fixa problemet. MEN när de var TVÅ "tjänster" kvar startade datorn som vanligt. Det var när jag avaktiverade: Windows driver foundation-UMDF som de funka och jag har hittills inte fått samma problem igen. Vad ska jag göra nu? Ska jag låta den vara avmarkerad? Går de att fixa på något sätt?
STORT TACK King Grub för hjälpen!

King Grub
2011-02-03, 22:17
Det var så lite.

Det är en tjänst som skall köras. Se om några systemfiler är skadade. Starta en kommandoprompt som admin. Skriv sedan sfc /scannow

Är något fel, kan du prova att reparera din Windowsinstallation genom att boota med CDn/DVD och välja att reparera istället för att installera om. Då behåller du alla dina inställningar och trasiga systemfiler ersätts.

kalajset
2011-02-04, 13:10
Snabbfråga: Finns det något (gratis)program som tar bort just program som s as inte behövs/aldrig används?. Har köpt en såndär mikrå-p-c med förinstallerat Windows 7, men det är alldeles för mycket reklam/prova-påversioner av olika program som kräver uppmärksamhet. Vore skönt att på ett enkelt sätt kunna rensa bort allt.

PowPow
2011-02-04, 13:11
Har också routerproblem. Uppgraderade mitt comhem-abb och fick ny tt modem med inbyggd router. 2 av datorerna (windows7 - en trådlös och en trådad) fungerar utmärkt, men den tredje datorn fungerar inte trådlöst (denna dator kör Vista).

Står bara oidentifierbart nätverk.
Någon som vet vad man kan testa? Har testat köra både dynamiskt och statiskt ip. Har testat stänga av alla brandväggar. Har testat starta om modemet/routern ett flertal gånger. Trådat fungerar det bra dock.

Ingen som har tips?

Arf Pingvin
2011-02-04, 13:38
Finns det nåt forum för Illustrator och liknande program som är aktivt? Vill skapa ett slags symmetriskt rutmönster men vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet.

Arf Pingvin
2011-02-04, 13:44
Snabbfråga: Finns det något (gratis)program som tar bort just program som s as inte behövs/aldrig används?. Har köpt en såndär mikrå-p-c med förinstallerat Windows 7, men det är alldeles för mycket reklam/prova-påversioner av olika program som kräver uppmärksamhet. Vore skönt att på ett enkelt sätt kunna rensa bort allt.

ccleaner

Kimball
2011-02-04, 13:45
Snabbfråga: Finns det något (gratis)program som tar bort just program som s as inte behövs/aldrig används?. Har köpt en såndär mikrå-p-c med förinstallerat Windows 7, men det är alldeles för mycket reklam/prova-påversioner av olika program som kräver uppmärksamhet. Vore skönt att på ett enkelt sätt kunna rensa bort allt.

Alltid skönare att köra en nyformatering på datorer som kommer med mycket bloatware! Annars kan du ju avinstallera allt skräp en gång och ghosta c: när du är klar, så behöver du aldrig göra om det igen sen !

vicarious
2011-02-04, 13:46
Stängde av min dator som vanligt igår och när jag skulle starta den idag så säger den att hårddisken måste kontrolleras. Disk-check.

Testade först att avbryta disk-checken, då startar Windows, muspekaren kommer fram men skärmen är helt svart, kan inte göra nånting alls. Felsäkert läge funkar inte heller, den börjar ladda alla drivers men sen fastnar den.

Så jag låter disk-checken gå och nu har den kommit till

Replacing invalid security id with default security id for file xxxx

Den har nu kommit upp i över 120k filer. HDDn är på 320GB.

Det är en Acer laptop med Win 7 64-bitars. Jag har bara ett OS installerat, bara en partition på hårddisken.

Googlade lite men blev inte så mycket klokare om jag ska vara ärlig. Någon som har haft samma problem? Kommer datorn gå att använda när den är klar? Är det nåt fel på hårddisken eller är det OS-installationen som är korrupt?

vicarious
2011-02-04, 14:08
Nu har den blivit klar.

Windows has finished checking your disk.
Please wait while your computer restarts.

Ingenting händer :(

Edit: Nu startade den äntligen om. Skärmen helt svart, endast muspekaren syns.

HMB
2011-02-04, 14:37
Alltid skönare att köra en nyformatering på datorer som kommer med mycket bloatware! Annars kan du ju avinstallera allt skräp en gång och ghosta c: när du är klar, så behöver du aldrig göra om det igen sen ! Hehe, jag kollade för skojs skulle hur många processer som var igång i win7 på min då splitternya laptop, 77st var det. Efter den obligatoriska formateringen var det 50st :)

Jarod
2011-02-04, 14:56
Finns det nåt forum för Illustrator och liknande program som är aktivt? Vill skapa ett slags symmetriskt rutmönster men vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet.

Rita en bild i paint och visa hur du menar. Eller fråga på Grafiskt Forum..

Arf Pingvin
2011-02-04, 15:30
Rita en bild i paint och visa hur du menar. Eller fråga på Grafiskt Forum..


Jag har gjort ett rakt mönster i Photoshop som funkar. Skulle i princip kunna köra en live trace på den i illustrator. Fast jag vill ha ett mönster som lättringen på en stång som löper runt stången i en slags spiralform. Like so.

http://img97.imageshack.us/img97/1595/gridf.jpg

Jarod
2011-02-04, 16:40
Lättast att göra ett symmetriskt rutmönster och sen dra lite i kanterna via Free transform.

kalajset
2011-02-04, 17:39
ccleaner

Tack! - det funkade perfekt.

Alltid skönare att köra en nyformatering på datorer som kommer med mycket bloatware! Annars kan du ju avinstallera allt skräp en gång och ghosta c: när du är klar, så behöver du aldrig göra om det igen sen !

Ghosta c:n? - är inte direkt något större, (eller mindre heller för den delen), computer freak. C är hårddisken, så mycket tror jag mig veta iaf... :P

King Grub
2011-02-04, 17:59
Ghost är ett program från Symantec (Norton) med vilket man kan göra en exakt kopia av sitt system och spara den på en annan hårddisk, för att vid behov återställa systemet till det exakta stadiet. Windows 7 har en sådan funktion inbyggd.

vicarious
2011-02-04, 20:45
Jag lyckades få ordning på min dator. Fick lov att installera om Windows 7. Jag var orolig att jag skulle förlora all min musik (bilder och andra filer hade jag faktiskt backup på) men jag oroade mig i onödan. Vid nyinstallationen skapades en fil som hette Windows.old där allting gammalt hamnade =) Bara att flytta över, kunde t om importera alla bokmärken. Lättad!

Arf Pingvin
2011-02-04, 21:00
Lättast att göra ett symmetriskt rutmönster och sen dra lite i kanterna via Free transform.

Jag ser inte hur det skulle skapa det mönster jag är ute efter :em:

Göra den mycket bredare och sen trycka ihop den på höjden?...

Jarod
2011-02-04, 21:26
Trodde bara att det var ett "lättrings"-mönster du behövde...typ sådant..

vicarious
2011-02-04, 23:35
Hur kommer det här sig? Ska det vara så?

Installed memory (RAM): 4,00 GB (3,87 GB usable)
System type: 64-bit Operating System

Callek
2011-02-05, 00:20
Ghost är ett program från Symantec (Norton) med vilket man kan göra en exakt kopia av sitt system och spara den på en annan hårddisk, för att vid behov återställa systemet till det exakta stadiet. Windows 7 har en sådan funktion inbyggd.

Kan även rekommendera Clonezilla för detta (gratis).

King Grub
2011-02-05, 09:24
Hur kommer det här sig? Ska det vara så?

Installed memory (RAM): 4,00 GB (3,87 GB usable)
System type: 64-bit Operating System

Nej, vissa moderkort kräver att man flashar till senaste bios för att allt skall upptäckas. Gäller t ex vissa MSI-kort.

vicarious
2011-02-05, 10:07
Nej, vissa moderkort kräver att man flashar till senaste bios för att allt skall upptäckas. Gäller t ex vissa MSI-kort.

Hur gör man det? *rolleyes*

Eller snarare, hur får jag reda på vad och vart jag ska hitta filen för att flasha bios? Jag har en laptop och har ingen direkt aning om vilket moderkort jag har, hur tar man reda på det på ett smidigt sätt? Har inte manualen till datorn till hands.

Det är en Acer Aspire 5741G, processorn är en Intel Core i3-350M.

Tack på förhand!

Morrris
2011-02-05, 10:13
Hur gör man det? *rolleyes*

Eller snarare, hur får jag reda på vad och vart jag ska hitta filen för att flasha bios? Jag har en laptop och har ingen direkt aning om vilket moderkort jag har, hur tar man reda på det på ett smidigt sätt? Har inte manualen till datorn till hands.

Det är en Acer Aspire 5741G, processorn är en Intel Core i3-350M.

Tack på förhand!

http://komku.blogspot.com/2008/03/how-to-update-acer-bios.html

Arf Pingvin
2011-02-05, 22:12
Trodde bara att det var ett "lättrings"-mönster du behövde...typ sådant..

Nja. Det är väl sant iofs men effekten av att den är böjd runt en stång. Samt att rutorna tunnar ut mot ändarna. Jag ska skicka exempel när jag är klar. Tänker inte ge mig fast jag inte löst det än :)

GymTT
2011-02-06, 10:14
Första frågan i tråden, oerhört tacksam för hjälp.

Har kopplat in trådlös router (ComHem internet, D-Link DIR 615 adapter).
Satte in installations-CDn men kunde inte starta pga att den inte hittade enheten typ. Gick dock att surfa utan att gå vidare i installationsguiden.

Min första fråga är om jag behöver slutföra guiden? Surf verkar fungera bra.

Min andra fråga, hur krypterar jag nätverket? Via egenskaper (säkerhet) så står det att det är öppet/tillgängligt, väljer jag kryptering så står det WEP eller något, och jag ska ange en säkerhetsnyckel. Trodde jag skulle komma på säkerhetsnyckeln/lösenord men den accepterade det inte. Vart hittar jag säkerhetsnyckeln?

Sjukt tacksam för svar.

Scratch89
2011-02-06, 14:34
Första frågan i tråden, oerhört tacksam för hjälp.

Har kopplat in trådlös router (ComHem internet, D-Link DIR 615 adapter).
Satte in installations-CDn men kunde inte starta pga att den inte hittade enheten typ. Gick dock att surfa utan att gå vidare i installationsguiden.

Min första fråga är om jag behöver slutföra guiden? Surf verkar fungera bra.

Min andra fråga, hur krypterar jag nätverket? Via egenskaper (säkerhet) så står det att det är öppet/tillgängligt, väljer jag kryptering så står det WEP eller något, och jag ska ange en säkerhetsnyckel. Trodde jag skulle komma på säkerhetsnyckeln/lösenord men den accepterade det inte. Vart hittar jag säkerhetsnyckeln?

Sjukt tacksam för svar.

Man brukar oftast behöva installera CD:n först, och sedan stoppa i kontakten till routern. Följ bara anvisningarna på skivan och börja från början. Själva installationen förutom de direkta filerna som behövs för att driva routern är egentligen bara IP- och säkerhetsinställningar, men har du en router som ger dig adressen automatiskt funkar det som du märker även fast du inte installerat ordentligt.

En säkerhetsnyckel har vissa krav på sig. Lite beroende på router, men har för mig att det ska vara minst 8 tecken med krav på t.ex stor bokstav, siffra och annat tecken. Det står i manualen. På vissa står det även ett lösenord på undersidan av routern som man måste använda först.

EDIT: Välkommen tillbaka förresten GymTT! Hoppas det går bra i skolan.

agazza
2011-02-06, 19:54
Vad finns det för tunna skärmar?


Prio 1, foten ska gå att ta lös
Prio 2, den ska vara så tunn som möjligt
Prio 3, så billig som möjligt

Den får ha hur värdelös panel som helst, bara den är tunn. Ska bli en levande tavla

Hittills har jag hittat benq V920 med sina 15mm 18 tum och 1000kr

z_bumbi
2011-02-06, 20:02
Jag letar efter billiga USB-hårddiskar i Linköping, någon som har koll på en butik som har sådana hemma?
Alt vilka butiker finns det som kan ha sådant hemma?

CO tar 999 kr för 1,5 T och det borde någon kunna slå.

burre
2011-02-06, 20:24
Beställa hem är inget alternativ? 2gb kan du få för 900spänn har jag för mig.

Edit: Japp: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590188

agazza
2011-02-06, 20:35
Lägg till en femhunka och få en 1,5tb 2,5 tums istället

Dreas
2011-02-06, 20:48
Vad finns det för tunna skärmar?


Prio 1, foten ska gå att ta lös
Prio 2, den ska vara så tunn som möjligt
Prio 3, så billig som möjligt

Den får ha hur värdelös panel som helst, bara den är tunn. Ska bli en levande tavla

Hittills har jag hittat benq V920 med sina 15mm 18 tum och 1000krKolla lite på LGs nya led-skärmar. En av dom ska väl vara snuskigt tunn. http://www.dustinhome.se/pd_5010549376.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5 694

http://www.digitalversus.com/lg-flatron-e2381v-p357_10449_35.html

Sorry för prio 3. Sen vet jag inte hur det är med prio 1 heller.

agazza
2011-02-06, 21:40
Kolla lite på LGs nya led-skärmar. En av dom ska väl vara snuskigt tunn. http://www.dustinhome.se/pd_5010549376.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5 694

http://www.digitalversus.com/lg-flatron-e2381v-p357_10449_35.html

Sorry för prio 3. Sen vet jag inte hur det är med prio 1 heller.

hm tack för tipset men 1000 spänn för 3mm tunnare än benq var lite dyrt, men den där tror jag fan jag vill ha på skrivbordet, ifall jag haft ett de vill säga..

Frisk
2011-02-06, 22:28
Jag har en nyinköpt bärbar dator Asus G53jw där processorn (i5) inte ger de poängen som den borde i 3D vantage Cpu-z ger inte heller rätt värden (?).
Vad kan strypa en processor?
Avancerade enegisparläge processor min/max har jag inte ändrat men de försvann och nu kan jag bara välja kylning.
Cpu-Z och everest så visas processorn so enkelkärna.
men båda kärnorna jobbar om jag kontrollerar i aktivitetshanteraren.
Ideer?

Dreas
2011-02-06, 22:33
hm tack för tipset men 1000 spänn för 3mm tunnare än benq var lite dyrt, men den där tror jag fan jag vill ha på skrivbordet, ifall jag haft ett de vill säga..Med tanke på hur dåliga de troligen är så skulle jag inte rekommendera dom, med eller utan skrivbord :)

Yes
2011-02-06, 22:58
Jag har ett par frågor:

1. Finns det något bra anti-virus som inte agerar anti-användare? Har testat Norton ett tag och jag har på kort tid lärt mig hata fanskapet. Den tar konstant bort filer utan att fråga först och även när man återställer vissa filer finns det inte alltid möjlighet att excludera dem från framtida sökningar. Briljant. Det är så roligt att konstant gå in i historikvyn och återställa samma filer. Dessutom har programmet fuckat upp java och gillar att stoppa vissa program utan att ens meddela. T.ex. när jag nyss försökte köra ett program från en DVD(stoppa in dvd... händer inget... öppna dvd;n, dubbelklicka filen.... händer inget... försök igen... gå in i Norton - aha, filen är blocka - försöker åsterställa... måste kopiera filen från dvd;n till hårddisken för att den ska kunna åsterställas...).

Gah, ROID!!! Hursomhelst, ja... nåt som är bra på att stoppa virus OCH går att använda utan att bli gråhårig?

2. Hur kan man fixa java till IE9? Jag har ominstallerat det, funkar kalas till firefox, men IE kan dock inte köra vissa saker. Den laddar java på websidor men jag kan inte interagera med det. T.ex. har jag hjälpdokument till vissa program. De laddar som de ska men sökfunktionen vill inte.

När jag kollar inställningarna i IE ser jag att det saknas en "Microsoft VM"-flik som, om jag förstått det rätt, styr hur vissa saker i Java funkar.

MagnusG
2011-02-07, 09:43
Jag har en nyinköpt bärbar dator Asus G53jw där processorn (i5) inte ger de poängen som den borde i 3D vantage Cpu-z ger inte heller rätt värden (?).
Vad kan strypa en processor?
Avancerade enegisparläge processor min/max har jag inte ändrat men de försvann och nu kan jag bara välja kylning.
Cpu-Z och everest så visas processorn so enkelkärna.
men båda kärnorna jobbar om jag kontrollerar i aktivitetshanteraren.
Ideer?

Tja.. för de första så har en i5-processor 4 kärnor. Inte 2.
För de andra, hur vet du att den inte visar det resultat den borde i 3D Vantage?
Vad har du (enligt specifikationerna) och vad säger cpu-z?

agazza
2011-02-07, 09:46
Jag har ett par frågor:

1. Finns det något bra anti-virus som inte agerar anti-användare? Har testat Norton ett tag och jag har på kort tid lärt mig hata fanskapet. Den tar konstant bort filer utan att fråga först och även när man återställer vissa filer finns det inte alltid möjlighet att excludera dem från framtida sökningar. Briljant. Det är så roligt att konstant gå in i historikvyn och återställa samma filer. Dessutom har programmet fuckat upp java och gillar att stoppa vissa program utan att ens meddela. T.ex. när jag nyss försökte köra ett program från en DVD(stoppa in dvd... händer inget... öppna dvd;n, dubbelklicka filen.... händer inget... försök igen... gå in i Norton - aha, filen är blocka - försöker åsterställa... måste kopiera filen från dvd;n till hårddisken för att den ska kunna åsterställas...).

Gah, ROID!!! Hursomhelst, ja... nåt som är bra på att stoppa virus OCH går att använda utan att bli gråhårig?

2. Hur kan man fixa java till IE9? Jag har ominstallerat det, funkar kalas till firefox, men IE kan dock inte köra vissa saker. Den laddar java på websidor men jag kan inte interagera med det. T.ex. har jag hjälpdokument till vissa program. De laddar som de ska men sökfunktionen vill inte.

När jag kollar inställningarna i IE ser jag att det saknas en "Microsoft VM"-flik som, om jag förstått det rätt, styr hur vissa saker i Java funkar.


Avira som är gratis, sköter sig själv, kräver väldigt lite resurser, ligger bra till på % detectionrate.

Grub brukar väl rekommendera det också ifall jag inte missminner mig

Varför vill du ha IE?

King Grub
2011-02-07, 09:48
Tycker man att Norton har många falsklarm blir man nog förskräckt av Avira - Avira har mångdubbelt fler.

vicarious
2011-02-07, 10:03
Avast är väl helt OK i dagsläget? För att vara en gratisprodukt.

z_bumbi
2011-02-07, 10:28
Beställa hem är inget alternativ? 2gb kan du få för 900spänn har jag för mig.

Edit: Japp: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590188

Jag tror inte den nuvarande hårddisken överlever så länge. :D

PowPow
2011-02-07, 10:38
Tja.. för de första så har en i5-processor 4 kärnor. Inte 2.


Inte nödvändigtvis. 2 eller 4. I frisks fall (och på alla mobila enheter tror jag) så är det bara 2 kärnor.

Frisk
2011-02-07, 10:47
Tja.. för de första så har en i5-processor 4 kärnor. Inte 2.
För de andra, hur vet du att den inte visar det resultat den borde i 3D Vantage?
Vad har du (enligt specifikationerna) och vad säger cpu-z?

De specarna jag går efter är dessa: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-480M-Notebook-Processor.41730.0.html

En annan med samma dator fick drygt 8000 cpu poäng i 3d vantage medans jag fick ca 4000.

Cpu-z visar andra värden än på notebookcheck samt bara en kärna.

PowPow
2011-02-07, 10:52
Inte nödvändigtvis. 2 eller 4. I frisks fall (och på alla mobila enheter tror jag) så är det bara 2 kärnor.

Det fetstilta var nog felaktigt.

tntballe
2011-02-07, 11:33
Trodde bara att det var ett "lättrings"-mönster du behövde...typ sådant..

Nja. Det är väl sant iofs men effekten av att den är böjd runt en stång. Samt att rutorna tunnar ut mot ändarna. Jag ska skicka exempel när jag är klar. Tänker inte ge mig fast jag inte löst det än :)

Detta bör väl vara det du är ute efter.
http://www.photoshopcafe.com/tutorials/cylinder/cylinder.htm

Wrap eller free transform kan hjälpa dig med att få till spiralformen.
För att tunna ut ändarna så kan du använda dig av ännu en gradient.

skaparn
2011-02-07, 14:13
Johej. Jag har en Mac och en fråga.

Jag skulle vilja lägga til Skype-kontakter i Adium. Jag kör msn messenger och trodde i min enfald att det var ett verktyg för att kunna kommunicera med alla olika IM-leverantörer, men det enda pluginet jag har hittat på Adiums sida kräver att man har Skype installerat och att det körs, och då blir det ju inte fullt lika fint.

Någon som har erfarenhet av sådant och kan tipsa om lösning eller ett annat IM som tillåter detta?

z_bumbi
2011-02-07, 14:51
Jag letar efter billiga USB-hårddiskar i Linköping, någon som har koll på en butik som har sådana hemma?
Alt vilka butiker finns det som kan ha sådant hemma?

CO tar 999 kr för 1,5 T och det borde någon kunna slå.

2T för 1099 kr inköpt från Kjell och company. Jag orkade inte leta så mycket mer då det är ganska bra jämfört med de webshopar jag kollat.

Frisk
2011-02-07, 15:00
De specarna jag går efter är dessa: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-480M-Notebook-Processor.41730.0.html

En annan med samma dator fick drygt 8000 cpu poäng i 3d vantage medans jag fick ca 4000.

Cpu-z visar andra värden än på notebookcheck samt bara en kärna.

Det verkar som det är en windows uppdatering som ger mej problem...

Yes
2011-02-07, 18:24
Avira som är gratis, sköter sig själv, kräver väldigt lite resurser, ligger bra till på % detectionrate.

Grub brukar väl rekommendera det också ifall jag inte missminner mig

Varför vill du ha IE?
Har man full kontroll över programmet? Jag har bara testat gratisversionen tidigare, vilket jag iof inte hade några issues med, men den gav inte heller något aktivt skydd vill jag minnas.

Jag gillar hur IE renderar sidor. Nu när jag fick problem testade jag iof FF 4 och det verkar ha förbättrats avsevärt. Fast jag vill nog ändå att IE ska funka ordentligt.

Tycker man att Norton har många falsklarm blir man nog förskräckt av Avira - Avira har mångdubbelt fler.
Falsklarmen i sig är inget stort problem, men jag roidar när program tar sig friheter och inte låter mig bestämma. Norton hade varit mycket mer genomlidligt om jag kunnat ekludera filer från att rensas och om den nångång frågat "hey, är du säker på att du vill köra det här programmet?".

Avast är väl helt OK i dagsläget? För att vara en gratisprodukt.
Hur är Avast vs. Avira? Eller Kaspersky?

agazza
2011-02-07, 19:22
Har man full kontroll över programmet? Jag har bara testat gratisversionen tidigare, vilket jag iof inte hade några issues med, men den gav inte heller något aktivt skydd vill jag minnas.

Jag gillar hur IE renderar sidor. Nu när jag fick problem testade jag iof FF 4 och det verkar ha förbättrats avsevärt. Fast jag vill nog ändå att IE ska funka ordentligt.


Falsklarmen i sig är inget stort problem, men jag roidar när program tar sig friheter och inte låter mig bestämma. Norton hade varit mycket mer genomlidligt om jag kunnat ekludera filer från att rensas och om den nångång frågat "hey, är du säker på att du vill köra det här programmet?".


Hur är Avast vs. Avira? Eller Kaspersky?

Vet inte hur du menar med full kontroll men du kan välja det mesta enligt mig, jag har inställningarna:

scan ALL
SCAN WHEN READ & WRITE

på GUARD

och på scannern har jag

SCAN ALL FILES
BOOT SECTORS
MASTER BOOT SECTORS
SCAN FOR ROOTKITS BEFORE SCAN
SCAN REGISTRY
SCAN ARCHIVES (allt)


För action och detection har jag valt

automatic
Primare action (repair)
secondary (delete)

På AheAD har jag high detection


Jag känner mig väl skyddad och blir aldrig någonsin störd förutom poppupen som kommer ibland om att man bör köpa full version med brandvägg osv.

Jag har väl egentligen allt på högsta prio för skydd men märker aldrig av programmet.

Vetefan ifall det här gav dig nåt annat än babbel, men ändå ;)

Angående det andra är väl Kaspersky lite bättre på detektera virus har jag för mig

King Grub
2011-02-07, 19:32
Kaspersky är ett systemkrävande och buggigt monster. Typ Norton 2006.

Det finns för övrigt en tråd om antivirus och säkerhetsprodukter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117345&highlight=avira+norton

Den innehåller resultat från alla tester senaste åren, inklusive prestandatester.

Jockefoten
2011-02-07, 19:57
Kaspersky är ett systemkrävande och buggigt monster. Typ Norton 2006.

Det finns för övrigt en tråd om antivirus och säkerhetsprodukter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117345&highlight=avira+norton

Den innehåller resultat från alla tester senaste åren, inklusive prestandatester.

Woot?
Jag kör med Kaspersky 2011 och tycker det flyter på riktigt fint. Märker ingen prestandaförsämring jämfört med Avira 2010 som jag körde med förra året.

King Grub
2011-02-07, 20:15
Har du kollat CPU-cykler och I/O?

agazza
2011-02-07, 21:22
EDIT: jag sitter även på en acer aspire one med 1,3 ghz atom och 1gb minne och den här datorn är sinnesjukt slö, avira fungerar väldigt bra på den här med sina 19mb minnesanvändning.

King Grub
2011-02-07, 21:50
Avira är förvisso väldigt icke-resurskrävande. Men RAM-användandet har nästan inget med prestanda att göra. Om något kan ett program som drar mycket RAM upplevas som mindre krävande, då det håller saker i minnet i stället för att ladda dom från disk hela tiden. Det är bara minnesläckor som är ett problem.

King Grub
2011-02-07, 21:54
Angående systemkrävande säkerhetsprogram:

http://www.passmark.com/ftp/antivirus_11-performance-testing-ed2.pdf

Frisk
2011-02-07, 22:13
Det verkar som det är en windows uppdatering som ger mej problem...

Nej nu vet jag att det var detta:
Felet det var att i systemkonfiguration så går det att välja om man vill att windows ska starta med flera kärnor.
När jag hade 2 inställt så fick jag problemet, med de urkryssat fungerade allt som de ska.

Någon mer som fått de problemet?

agazza
2011-02-07, 22:25
För mig blir det "krävande" när datorn passerar 1gb minnesanvändning och börjar belasta växlingsdelen på disken. Så för mig på min ultraportabla så har RAM användandet mycket med den upplevda prestandan att göra.

Och japp, jag hade köpt mer minne till den ifall det inte var en jobbdator :)

MagnusG
2011-02-08, 09:12
Det verkar som det är en windows uppdatering som ger mej problem...

Ok. Tja nu är ju 3d Vantage inte bara ett CPU-test program. Så börja med basic, uppdatera alla drivrutiner och kör igen. Datorerna kommer sällan med de senaste drivarna out of the box.

Frisk
2011-02-08, 10:29
Ok. Tja nu är ju 3d Vantage inte bara ett CPU-test program. Så börja med basic, uppdatera alla drivrutiner och kör igen. Datorerna kommer sällan med de senaste drivarna out of the box.

Tack för hjälpen men jag har redan hittat problemet står skrivit lite tidigare..

Jag håller med dej Gäller att uppdatera. Jag brukar formatera och lägga in nytt os sedan nyaste drivisarna från tillverkare och grafik.

Man kan avbocka i 3d vantage så den bara kör cpu-test.

lanzal
2011-02-08, 13:58
Finns det något program som typ kan kolla min dator vad som är felet? Inte virus utan mer hårdvara..

Försöker bara hitta något sista alternativ innan jag lämnar in datorn och betalar runt 500kr så någon annan får fixa den, så mycket grejer är skumma på den. Tror det är moderkortet som spökar.

King Grub
2011-02-08, 14:02
Nej, du kan inte felsöka moderkortet med mjukvara. Hårddiskar och minnen går att felsöka med program.

lanzal
2011-02-08, 14:10
Okay, tack.

ChewChew
2011-02-09, 18:42
Frågade i Hifi-tråden och passar på att fråga här också:

Känns som ett bra ställe att fråga detta. Kopplade nyss in min förstärkare inkl högtalare till min TV, som i sin tur får sitt ljud från min dator via en hdmi sladd. Nu kan jag dock höra ett brus som följer "rytmen" i det jag lyssnar på, detta hördes inte då allt va inkopplat i datorn. Vad kan det bero på? har kollat så att det inte är glapp mellan några sladdar och allt sitter i samma "eluttag"..

edit:

har förstärkare + högtalare inkopplat i headphone uttaget, om det gör någon större skillnad :em:

King Grub
2011-02-09, 18:48
Är eluttaget jordat?

ChewChew
2011-02-09, 18:49
Nix.. Det är samma eluttag som jag alltid använt och det har fungerat bra tills nu

King Grub
2011-02-09, 19:38
Brus är standard om man ansluter ojordat.