handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Mr.Cosybear
2010-09-12, 13:48
Fy satan vad alla gateways / routrar suger. Finns inte en enda vettig på marknaden. Jag kan förstå om extra-funktionerna krånglar lite, men inte den centrala funktionen som t.ex. NAT! Herregud.

Linksys WRT54G/GL/GS är gamla godingar som håller hög klass än idag enligt mig, speciellt med DD-WRT eller tomato firmware på dem.

KungFredda
2010-09-12, 15:21
Fy satan vad alla gateways / routrar suger. Finns inte en enda vettig på marknaden. Jag kan förstå om extra-funktionerna krånglar lite, men inte den centrala funktionen som t.ex. NAT! Herregud.

Min Linksys RVS4000 funkar hur bra som helst efter firmwareuppdateringen. Fast den har ju inget trådlöst jockel som de flesta verkar vilja ha nuförtiden :)

Kräket
2010-09-12, 15:22
Routerproblem!

Har införskaffat en router, TL-WR340GD (http://www.tp-link.com/products/productDetails.asp?class=router&pmodel=TL-WR340GD) som inte vill fungera!

Inkoppling och kommunikationen mellan datorn och själva routern tycks fungera. Jag kan konfigurera routern genom dess adress. Alla lampor på den blinkar som de ska (förutom till själva porten som indikerar trafik med själva internet. Denna lyser endast).

Problemet består i att den inte vill kommunicera ut till själva internet. En misstanke är att det är det dynamiska IP:et från comhem-abonnemanget som på något vis strular till det.

Har provat att byta IP på routern till ett alternativt (undvika krockar, vilket föreslås på support-hemsidan) samt CLONE MAC adress (vilket också föreslås, vad exakt det innebär är jag dock osäker på).

På routerns config ser man att vissa paket skickats och tagits emot, samt att nätverket dyker upp på min bärbara. Dock utan access till internet.

Vad kan jag tänkas ha missat???

KungFredda
2010-09-12, 15:29
Routerproblem!

Har införskaffat en router, TL-WR340GD (http://www.tp-link.com/products/productDetails.asp?class=router&pmodel=TL-WR340GD) som inte vill fungera!

Inkoppling och kommunikationen mellan datorn och själva routern tycks fungera. Jag kan konfigurera routern genom dess adress. Alla lampor på den blinkar som de ska (förutom till själva porten som indikerar trafik med själva internet. Denna lyser endast).

Problemet består i att den inte vill kommunicera ut till själva internet. En misstanke är att det är det dynamiska IP:et från comhem-abonnemanget som på något vis strular till det.

Har provat att byta IP på routern till ett alternativt (undvika krockar, vilket föreslås på support-hemsidan) samt CLONE MAC adress (vilket också föreslås, vad exakt det innebär är jag dock osäker på).

På routerns config ser man att vissa paket skickats och tagits emot, samt att nätverket dyker upp på min bärbara. Dock utan access till internet.

Vad kan jag tänkas ha missat???

Om du har ett sånt därnt fult kabelmodem lr motsvarande så stäng av o låt det vara strömlöst typ 1h och prova sen sparka igång hela tivolit.

Kräket
2010-09-12, 15:35
Om du har ett sånt därnt fult kabelmodem lr motsvarande så stäng av o låt det vara strömlöst typ 1h och prova sen sparka igång hela tivolit.

Alltså bredbandsjacket sitter i väggen. Inget kabelmodem till eller annat otyg.

KungFredda
2010-09-12, 16:58
Alltså bredbandsjacket sitter i väggen. Inget kabelmodem till eller annat otyg.

Jahaja, då skulle jag nog resetta routern och låta bredbandsjacket stå tomt över natten och sen plugga in det imorrn. Om det inte funkar med routern, men med datorn så skulle jag nog ta o goggla lite och om ingen info. finns skulle ja försöka få stålarna tebaks för routern och skaffa en annan. Kanske blanda in cumhems support där nånstans osso..

C.E.J.
2010-09-12, 23:51
Har ett flash-problem jag upptäckte för några dar sen. Stod då att jag var tvungen att uppdatera flash på adobes hemsida. Det gjorde jag och det funkade efter att stängde ner browsern och öppnade igen. Nu har samma problem uppstått igen och är skeptisk att det är ytterligare nån uppdatering jag behöver. Så vad kan felet vara och hur löser jag det? (starta om datorn?)

Pepparkakssmurfen
2010-09-13, 08:39
Måste installera om vista på en stationär Acerdator men hittar inte skivorna,vad gör man då?
Ligger vista kanske på hårddisken? Ladda ner vista mha win-serienumret?


Bumpar.
Ngn som vet,plz?

King Grub
2010-09-13, 08:40
Har ett flash-problem jag upptäckte för några dar sen. Stod då att jag var tvungen att uppdatera flash på adobes hemsida. Det gjorde jag och det funkade efter att stängde ner browsern och öppnade igen. Nu har samma problem uppstått igen och är skeptisk att det är ytterligare nån uppdatering jag behöver. Så vad kan felet vara och hur löser jag det? (starta om datorn?)

"Flash-problem" är lite diffust.

King Grub
2010-09-13, 08:42
Bumpar.
Ngn som vet,plz?

Vissa förinstallerade datorer har en partition med operativsystemet på hårddisken, som återställer det till fabriksinställningar. Om du har det på din, får du kolla själv. ;)

Annars får du skaffa ny skiva.

C.E.J.
2010-09-13, 17:32
"Flash-problem" är lite diffust.

Jag kan inget om datorer? :confused: Kan inte spela youtube-filer och vissa annonser syns inte, bara ett grått cirkulerat frågetecken. (Dock inte nu, konstigt nog.) Mer än så vet jag inte.



Ett annat problem, brukar dyka upp när datorn har varit ihopslagen under natten. Jag klickar på en länk, browsern (ie) kopplar, men fryser, och allt på browsern stannar, smilies som rör sig, gif-annonser osv. Sen efter några sekunder kopplar browsern i typ en halv sekund innan den fryses igen. Efter 30 sekunder kan man bläddra ner, klicka på ny länk osv. M a o, det tar 30 sekunder att besöka en sida. Det upphör att vara så ett tag, men t.ex. nu har jag haft browsern uppe i 30mins och den håller fortfarande på så. (Det hjälper inte att stänga ner och starta nytt fönster.) Vad göra?

Morrris
2010-09-13, 17:34
Byta browser?

egge
2010-09-13, 20:40
Använder The Unarchiver för att packa upp på min mac men fick detta meddelande när jag skulle packa upp svenska spels pokerklient: The contents of the file "svensskaspelpoker.exe" could not be extracted with this program.

Tips på andra program att packa upp filer med?

Scratch89
2010-09-14, 14:30
Är ute på stan just nu och ska köpa ny router. Ska vara till ett trevåningshus med ett par trådlösa enheter och ett par med sladd. Budgeten ligger runt tusenlappen. Har kikat på en D-Link 655 men den var slut. Förslag mottages tacksamt.

King Grub
2010-09-14, 14:46
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731

Scratch89
2010-09-14, 16:08
Tack för tipset! Den var dock slut i de fysiska butikerna, så det fick bli 655:an istället. Var det ett ordentligt nedköp?

EDIT: Det viktiga är att den sänder tillräckligt bra signaler. Det är som sagt ett trevåningshus med en del bärande väggar osv, där signalen ska gå igenom, och 655:an hade fått bra recensioner. Just nu tappas uppkopplingen på de bärbara enheterna, och ibland går det riktigt segt. Det kan visserligen bero på en av familjemedlemmens ivriga utorrent-missbruk, och massor av olika bandbreddsslukande aktiviteter (Spotify, Voddler, Facebook-appar som Farmville, Mafia Wars osv).

hahavaffan
2010-09-14, 16:23
Trevåningshus kan ju dock kräva en repeater av något slag. Vet inte riktigt vad maxeffekten för t.ex. DIR-655 ligger på, men en maxad WRT54GL(DD-WRT flashad) med 251mW eller vad det är i signalstyrka, har problem i mina föräldrars hus som visserligen är rätt avlångt. Sen spelar väl andra faktorer in, som kvaliteten på antenner och kanske antalet. Men bara så att du inte köper en dyrgrip till router i tron om att de har bättre räckvidd, för det har dom nog inte alltid. Men optimal placering på mittenvåningen borde fungera.

King Grub
2010-09-14, 16:27
Tack för tipset! Den var dock slut i de fysiska butikerna, så det fick bli 655:an istället. Var det ett ordentligt nedköp?

Ja, det var det väl, men 655-an är populär. Själv skulle jag inte ta i en D-Link med tång, i o f s, men det är mer en personlig åsikt. Trögt interface och en brandvägg som inte ens klarar ett Shields Up!-test (åtminstone inte för något år sedan med dåvarande firmware).

Larsson
2010-09-14, 16:28
Använder The Unarchiver för att packa upp på min mac men fick detta meddelande när jag skulle packa upp svenska spels pokerklient: The contents of the file "svensskaspelpoker.exe" could not be extracted with this program.

Tips på andra program att packa upp filer med?

Är det rätt fil du har? Låter märkligt att det skulle vara en .exe till mac. Exe filer är ju normalt sett körbara filer till PC. Till mac borde det vara .zip eller .dmg.

Scratch89
2010-09-14, 18:00
Ja, det var det väl, men 655-an är populär. Själv skulle jag inte ta i en D-Link med tång, i o f s, men det är mer en personlig åsikt. Trögt interface och en brandvägg som inte ens klarar ett Shields Up!-test (åtminstone inte för något år sedan med dåvarande firmware).

Okej. Har fått igång det nu, och det verkar funka riktigt bra. Det har inte tappat uppkoppling, och har fått till statiskt ip på den bärbara (där jag sitter nu). Enda problemet är att t.ex youtube går riiiiktigt långsamt, men det verkar vara så hos andra också.

Jag gillar inte heller D-Link, och skulle helst ha en Linksys, eller Netgear, men det fanns inte att få tag på nu när det var så snabba bud som gällde.

Som sagt, tiden får väl avgöra om det var ett bra köp eller ej. Det är ju 30 dagars öppet köp på grejerna, och på Elgiganten så kan man komma tillbaka även med bruten förpackning.

astrodog
2010-09-17, 07:48
Jag kan inget om datorer? :confused: Kan inte spela youtube-filer och vissa annonser syns inte, bara ett grått cirkulerat frågetecken. (Dock inte nu, konstigt nog.) Mer än så vet jag inte.



Ett annat problem, brukar dyka upp när datorn har varit ihopslagen under natten. Jag klickar på en länk, browsern (ie) kopplar, men fryser, och allt på browsern stannar, smilies som rör sig, gif-annonser osv. Sen efter några sekunder kopplar browsern i typ en halv sekund innan den fryses igen. Efter 30 sekunder kan man bläddra ner, klicka på ny länk osv. M a o, det tar 30 sekunder att besöka en sida. Det upphör att vara så ett tag, men t.ex. nu har jag haft browsern uppe i 30mins och den håller fortfarande på så. (Det hjälper inte att stänga ner och starta nytt fönster.) Vad göra?

Vad menar du med fryser? Kan du inte röra runt i fönstret, eller är det själva uppkopplingen som verkar frusen (inget nytt laddas)?

Kolla task manager.

Bubban
2010-09-17, 15:57
Kan någon hjälpa mig? Spotify jäklas med mig hela tiden. Helt plötsligt om jag startar en låt så spelas den men nästkommande låt spelas ej. Finns det någon "allow continuous playing"-knapp någonstans som jag missat? Har tittat och hittar nada.

Morrris
2010-09-17, 16:09
Kan någon hjälpa mig? Spotify jäklas med mig hela tiden. Helt plötsligt om jag startar en låt så spelas den men nästkommande låt spelas ej. Finns det någon "allow continuous playing"-knapp någonstans som jag missat? Har tittat och hittar nada.

Sker detta i en playlist eller efter att du gjort en sökning och spelat upp ett av sökresultaten?

Bubban
2010-09-17, 17:43
Sker detta i en playlist eller efter att du gjort en sökning och spelat upp ett av sökresultaten?

När jag gjort en sökning och spelat upp en av de låtarna.

Pompere
2010-09-20, 10:04
Har fått ett ljudproblem.

Det har börjat "knastra" i vänstra högtalaren i mitt högtalare-system till datorn. Jag tryckte till alla kablar rätt så hårt, och prövade reboota det. Men icke!

Så jag kopplade bort de knastrade högtalarna och kopplade in ett annat högtalare-system till datorn. Men även här började knastra i vänstra högtalaren (lägg märke till att det är bara vänstra högtalaren som knastrar, alltså den som inte har ett eluttag på sig, den "sekundära" så att säga..).
Försökte koppla om lite och reboota, men icke!

Så då tror jag att det kanske är något med ljudkort som är knas, vad tror ni?

Pompere
2010-09-20, 11:03
Har fått ett ljudproblem.

Det har börjat "knastra" i vänstra högtalaren i mitt högtalare-system till datorn. Jag tryckte till alla kablar rätt så hårt, och prövade reboota det. Men icke!

Så jag kopplade bort de knastrade högtalarna och kopplade in ett annat högtalare-system till datorn. Men även här började knastra i vänstra högtalaren (lägg märke till att det är bara vänstra högtalaren som knastrar, alltså den som inte har ett eluttag på sig, den "sekundära" så att säga..).
Försökte koppla om lite och reboota, men icke!

Så då tror jag att det kanske är något med ljudkort som är knas, vad tror ni?

Rebootade datorn en extra gång och nu fungerar ljudet! :)
Men någon som har en förklaring till varför det började knastra till en början?

Osten80
2010-09-20, 14:27
Varje gång jag för över filer från datorn till mp3-spelaren flippar datorn ut, dvs totalhänger sig så att jag får "starta om" med powerknappen.
Det verkar gå bra under själva överföringen och problemet verkar börja först när jag drar ut usb-kabeln från datorn.
Det här har börjat den senaste veckan. Innan dess har det aldrig varit något problem med detta.
Ytterst irriterande är det i alla fall.
Snela jelp.

Morrris
2010-09-20, 14:43
Varje gång jag för över filer från datorn till mp3-spelaren flippar datorn ut, dvs totalhänger sig så att jag får "starta om" med powerknappen.
Det verkar gå bra under själva överföringen och problemet verkar börja först när jag drar ut usb-kabeln från datorn.
Det här har börjat den senaste veckan. Innan dess har det aldrig varit något problem med detta.
Ytterst irriterande är det i alla fall.
Snela jelp.

Använder du alltid samma USB-port?

Osten80
2010-09-20, 14:46
Använder du alltid samma USB-port?

Ja, men jag kanske ska testa en annan?

Osten80
2010-09-20, 15:11
Fuck it, jag pallar inte. Det här var för skumt för att jag ska orka ta tag i det.

Nible
2010-09-20, 17:16
Någon som har koll på om/hur mycket bättre prestandan blir om man kopplar in en extern skräm till en laptop? Har sett många som har laptop som gör så på lan men det kan ju vara p.g.a. bekvämlighetssjäl också.

Syftet är främst att få det att flyta på bättre när jag lirar Starcraft II.

hahavaffan
2010-09-20, 17:21
Tvivlar på att det skulle ge någon prestandafördel. Snarare tvärt om. Högre upplösning = jobbigare för datorn (förutsatt att den externa skärmen har högre upplösning än den inbyggda).

Litecore
2010-09-20, 22:06
jag har en NAS (d-link DNS-313) som av nån anledning inte längre visar hur mycket utrymme som är kvar..
kör win7HP x64 och brukar koppla datorn med kabel till routern när jag flyttar över filer till nätverksdisken också.
säkert nåt lätt klick för att få ordning på allt igen för det är inga som helst problem med nasen annars liksom :)

krellik
2010-09-21, 12:31
Till er som kör Asrock som htpc någon som har pejl på hur man får in ethenet drivrutinerna med xp? Kört in drivrutinerna som medföljer på dvdn och hittar inga ytterligare på hemsidan?

hahavaffan
2010-09-21, 12:47
Vet du vad det sitter för moderkort i den så kolla på tillverkarens hemsida.

Osten80
2010-09-21, 21:13
Varje gång jag för över filer från datorn till mp3-spelaren flippar datorn ut, dvs totalhänger sig så att jag får "starta om" med powerknappen.
Det verkar gå bra under själva överföringen och problemet verkar börja först när jag drar ut usb-kabeln från datorn.
Det här har börjat den senaste veckan. Innan dess har det aldrig varit något problem med detta.
Ytterst irriterande är det i alla fall.
Snela jelp.

Ja, men jag kanske ska testa en annan?

Fuck it, jag pallar inte. Det här var för skumt för att jag ska orka ta tag i det.

Jag gör ett försök i alla fall.
Av någon anledning verkar det vara just mp3-spelaren som datorn inte gillar.
Datorn flippar när jag kopplar in, eller rättare sagt kopplar ur spelaren i vilken som helst av de tre usb-portarna.
Att ladda ps3-handkontrollen och headsetet eller använda musen fungerar i vilken som helst av portarna.
Wtf osv? Ska jag behöva skrota min gamla trotjänarspelare? Den är fem år gammal, men fungerar jättebra, förutom det här möget då.

thenut
2010-09-21, 22:11
Kör du "Säker borttagning av maskinvara" eller vad det nu heter innan du kopplar bort den? Har haft några gamla spelare/minnen som betedde sig skumt om man inte använde den funktionen...

Osten80
2010-09-22, 06:42
Kör du "Säker borttagning av maskinvara" eller vad det nu heter innan du kopplar bort den? Har haft några gamla spelare/minnen som betedde sig skumt om man inte använde den funktionen...

Jadå, (det sköts väl automatiskt (?), ikonen för den funktionen lyser i alla fall grönt) och alla uppdateringar är gjorda.
Fast det är kanske uppdateringarna som är problemet. Det är ju först den senaste veckan som det börjar krångla. Jag kan inte komma ihåg om det började att krångla efter en uppdatering, men det är väl inte omöjligt.
Jaja, jag får väl kanske köpa en ny spelare då.

pbiddy
2010-09-22, 18:28
Jag har lyckats med bedriften att inte bara ta bort en mapp med samtliga skolarbeten och uppgifter sen två år tillbaks utan också tömma papperskorgen.
Har sen dess installerat ett flertal recoveryprogram som alla hittar _nästan_ alla filer. Nackdelen med dessa program hittills har varit att alla worddokument har varit korrupta vilket har resulterat i att jag inte har kunnat öppna ett enda.

Någon som har ett tips på ett program som löser detta i-landsproblem? Jag har inte sparat något eller härjat runt på hårddisken sen mappen togs bort tidigare idag.

Osten80
2010-09-23, 06:43
Nu har det hänt något konstigt.
Alla inbeddade videor från YT är vita (går inte att titta på) och på YT:s sida är det bara en gröt med text och röda kryss för videor som inte går att se.
Går jag in här http://www.myepisodes.com/ och här http://www.battlefieldbadcompany2.com/ får jag meddelandet: 403 Error - Forbidden och när jag försöker logga in och lira bc2 på ps3:an ser det ut så här: Connection issue - failed to connect to EA onlíne
Jag blir så less, vad göra?

Nils.R
2010-09-24, 20:06
CD är inställd som första boot-device.
Får ett meddelande som säger "A bootable CD was detected in the cdrom-drive"
Sen startar den windows som vanligt.
Inget fel på skivan då jag använt den innan och även lånat en annan skiva och testat.
Testat att spamma knappar när det meddelandet kommer upp, händer inget.
Testat att disabla alla andra boot-devices, då bootar den inte alls.

Kan vara det att sist jag formaterade så hade jag IDE-hårddiskar (har för mig att jag inte formaterat sen dess iaf, inte helt säker) och att jag måste flytta på vilken IDE min cd-rom sitter på.

Vet inte ens om IDE har nån prio-ordning eller inte tbh, nån som vet?

Nils.R
2010-09-24, 21:00
CD är inställd som första boot-device.
Får ett meddelande som säger "A bootable CD was detected in the cdrom-drive"
Sen startar den windows som vanligt.
Inget fel på skivan då jag använt den innan och även lånat en annan skiva och testat.
Testat att spamma knappar när det meddelandet kommer upp, händer inget.
Testat att disabla alla andra boot-devices, då bootar den inte alls.

Kan vara det att sist jag formaterade så hade jag IDE-hårddiskar (har för mig att jag inte formaterat sen dess iaf, inte helt säker) och att jag måste flytta på vilken IDE min cd-rom sitter på.

Vet inte ens om IDE har nån prio-ordning eller inte tbh, nån som vet?



Tänkte efter lite och kom fram till att jag har samma hårddiskar som jag alltid haft på denna dator, det var min gamla som hade andra.

Scratch89
2010-09-26, 22:01
Kan ha frågat innan, men kommer inte ihåg. Hur funkar det med att installera Windows 7 på en dator idag, men sen vilja installera det igen när man köper en ny? Kan man installera och använda Windows Update osv på båda? Har fått tag på en lånedator nämligen och tänkte formatera den för att få bort allt bös. Har en äkta Win 7 Home.

King Grub
2010-09-26, 22:04
Är det en fullversion av Windows 7 är det inga problem. Den får du installera hur många gånger som helst (den får bara vara installerad på en dator åt gången förstås). Man kan bara aktivera med en och samma kod ett visst antal gånger, men sedan är det bara att ringa ett gratisnummer till Microsoft och får en ny kod genererad direkt, om man överskridit det antalet.

Är det en OEM-version så binds installationen till moderkortet på datorn du först installerar den på, och du får inte installera den på fler datorer. Microsoft har i o f s sett genom fingrarna på den saken regelbundet tidigare och det har gått att göra det i alla fall, men det är inte meningen och inget man kan lita på.

Scratch89
2010-09-26, 22:13
Tack för svaret. Hmmm, verkar vara OEM, och dessutom 32 bitars även fast jag vet att jag beställde 64. Nog för att jag är okunnig, men det känns konstigt att jag pungat ut en bra bit över tusenlappen för en löjlig OEM-version. Antingen så var jag bara klantig och ouppmärksam som vanligt, eller så stod det inte/fel. Får se hur det går.

kaer
2010-09-28, 21:57
Börjar på nytt jobb snart och ska köpa en laptop, har aldrig köpt någon förut.
Jag ska använda den mest till systemutveckling och jobb. Men pallar den med spel så gör det ju inte något, ifall man ska iväg och nörda hos ngn kompis.

Märken med bra rykten? Vad ska man tänka på? Rekommendationer? Vad behöver man minst för skärmstorlek?
Priset är väl egentligen inte jätteviktigt, vill bara inte handla skräp.
(hatar hp som pesten)

MasterChief
2010-09-30, 10:27
Frugan lyckades få in "Security Tools" på datorn. Har läst en hel del om det och det är ett fruktansvärt jävla virus som blockar det mesta. Allt från formatering till "43 steps to eliminate Security Tools" rekommenderas för att bli av med det.

Nu kanske några här kommer ihåg att det tog en evighet + 1 för min dator att installera om Windows 7 efter en krasch (Asus) så jag drar mig för att göra om det. Är det någon här som haft "Security Tools" och lyckats få datorn helt ren på ett smidigt sätt?

King Grub
2010-09-30, 11:18
Bleepingcomputers guider brukar vara bra, men dessa rogues blir mer och mer avancerade och man kan inte vara 100% på att allt tas bort.

http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-av-security-suite

Därför ser man till att inte blir infekterad till att börja med (och det är enkelt) och har backup på sitt system att återställa om det ändå skulle hända, så man är tillbaka på 5 minuter med ett rent system.

MasterChief
2010-09-30, 14:05
Bleepingcomputers guider brukar vara bra, men dessa rogues blir mer och mer avancerade och man kan inte vara 100% på att allt tas bort.

http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-av-security-suite

Därför ser man till att inte blir infekterad till att börja med (och det är enkelt) och har backup på sitt system att återställa om det ändå skulle hända, så man är tillbaka på 5 minuter med ett rent system.

Japp, den guiden har jag läst. Problemet med "Security Tools" är att den anpassar sig så en guide kanske inte funkar om man gjort något. Jag testade tre olika varianter men ingen funkade. Så jag formaterade istället och nu är det borta.

Förklara gärna vad som krävs för att inte bli infekterad. Notera att personen som fick det här installerat helt sonika tryckte "ja" där man skulle trycka "nej" och tryckte "nej" där man skulle trycka "ja".

Nu kör jag ju med Avira pro och satt "säkerheten" rätt högt men jag vill inte att användarvänligheten ska bli allt för lidande.

King Grub
2010-09-30, 14:51
Var inte inloggad som administratör till vardags. Skapa ett begränsat användarkonto och använd det i stället. Majoriteten av skadlig kod kräver adminbefogenheter för att kunna installera sig. Kör man som "limited user", kan den skadliga koden inte installeras, medan den om man är inloggad som administratör har full tillgång till hela operativsystemet.

Tillåt inte skripts att köras i browsern. Använd Firefox med NoScript-tillägget och tillåt bara skripts att köras på sidor du behöver, när du behöver. Man får sådana här virus genom att gå in på en infekterad websida, där ett skript körs så fort man gör det, laddar ned något otäckt till en temp-mapp, varifrån det sedan exekveras.

Med Windows 7 Pro och Ultimate finns det ett verktyg som gör antivirus och andra säkerhetsprogram onödiga: Applocker. Med lite konfigurering ser man till att bara program man själv godkänt kan köras, helt enkelt.

Dom två första punkterna bör alla följa. Det är självklarheter som inte kostar tid eller kunskap. Den tredje kräver lite mer pyssel.

MasterChief
2010-09-30, 15:41
Var inte inloggad som administratör till vardags. Skapa ett begränsat användarkonto och använd det i stället. Majoriteten av skadlig kod kräver adminbefogenheter för att kunna installera sig. Kör man som "limited user", kan den skadliga koden inte installeras, medan den om man är inloggad som administratör har full tillgång till hela operativsystemet.

Tillåt inte skripts att köras i browsern. Använd Firefox med NoScript-tillägget och tillåt bara skripts att köras på sidor du behöver, när du behöver. Man får sådana här virus genom att gå in på en infekterad websida, där ett skript körs så fort man gör det, laddar ned något otäckt till en temp-mapp, varifrån det sedan exekveras.

Med Windows 7 Pro och Ultimate finns det ett verktyg som gör antivirus och andra säkerhetsprogram onödiga: Applocker. Med lite konfigurering ser man till att bara program man själv godkänt kan köras, helt enkelt.

Dom två första punkterna bör alla följa. Det är självklarheter som inte kostar tid eller kunskap. Den tredje kräver lite mer pyssel.

Tack för input! Det är väl egentligen första gången som jag drabbats av en sådan här brutal attack. Detta program var riktigt lömskt. Den stoppade allt från systemåterställning till att använda DVD:n. Enligt "Security Tools" var allt i princip virus och det enda sättet att få datorn säker var att trycka på "ok" på deras programvara (varför behöver de egentligen mitt godkännande? Om nu programmet tog över hela datorn borde den väl ha kunnat simulerat ett ok tycker man?). Tur att jag han se vad frugan sysslade med innan hon han göra det. Hon trodde hon gjorde något bra eftersom "Security Tools" på ett väldigt snyggt sätt fick henne att tro att hon fick en gratis scanning av datorn. Allt såg rätt legitimt ut. Jag följde olika guider som jag hittade men utan resultat. Läste man folks kommentarer kring de olika guiderna såg man rätt tydligt att vad som funkade för en person funkade inte för en annan.

Nu var inte tanten inne på någon obskyr sida utan en vanlig jävla blog. Sedan har jag realtidsskydd från ett av marknadens bästa skyddspaket. Men ett par icke genomtänkta musklick kan verkligen ställa till det. Jag trodde faktiskt att mitt skyddssystem skulle köra någon slags "override" för sådana här program; men icke.

Nåja, får följa dina råd och höja säkerheten ytterligare ett snäpp.

King Grub
2010-09-30, 15:42
Avira har i princip bara signaturbaserat skydd (plus viss heuristik). Finns den skadliga koden inte bland dom signaturerna, har Avira ingenting annat att falla tillbaka på; det kan inte hindra okänd skadlig kod från att köras på samma sätt som dom mer avancerade säkerhetspaketen.

MasterChief
2010-09-30, 16:41
Avira har i princip bara signaturbaserat skydd (plus viss heuristik). Finns den skadliga koden inte bland dom signaturerna, har Avira ingenting annat att falla tillbaka på; det kan inte hindra okänd skadlig kod från att köras på samma sätt som dom mer avancerade säkerhetspaketen.

Som tex Norton, eller något annat du rekommenderar varmast (priset oväsentligt)?

King Grub
2010-09-30, 16:57
Norton Internet Security 2011 är nog det paket som i dag erbjuder bäst skydd med minst systemresurser och minst störningar av användarvänligheten, ja. Särskilt om det skall skydda någon som inte är så hemma på att själv göra inställningar och konfigurera i operativsystemet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4576502&postcount=382

Senaste testet från AV-Test.

Vill man köpa NIS kan man göra det billigare för sig genom att leta upp NIS 2009 eller NIS 2010 och köpa det i stället. Sedan laddar man hem NIS 2011 och aktiverar det genom koden man fick med 2009 eller 2010. Fungerar utmärkt.

Litecore
2010-09-30, 17:52
jag har redan NAV 2010 och det är free upgrade till 2011 :)

MasterChief
2010-09-30, 18:35
Norton Internet Security 2011 är nog det paket som i dag erbjuder bäst skydd med minst systemresurser och minst störningar av användarvänligheten, ja. Särskilt om det skall skydda någon som inte är så hemma på att själv göra inställningar och konfigurera i operativsystemet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4576502&postcount=382

Senaste testet från AV-Test.

Vill man köpa NIS kan man göra det billigare för sig genom att leta upp NIS 2009 eller NIS 2010 och köpa det i stället. Sedan laddar man hem NIS 2011 och aktiverar det genom koden man fick med 2009 eller 2010. Fungerar utmärkt.

Ja, det såg ju onekligen starkt ut. Då får det bli Norton. :)

Tack än en gång.

King Grub
2010-09-30, 18:51
Fixa NIS i stället för NAV om du vill ha en integrerad brandvägg; en väldigt bra sådan som håller tyst och gör jobbet utan att störa med pop-ups.

MasterChief
2010-09-30, 19:02
Fixa NIS i stället för NAV om du vill ha en integrerad brandvägg; en väldigt bra sådan som håller tyst och gör jobbet utan att störa med pop-ups.

Det är inköpt, nedladdat från Symantec och installerat. Sedan har jag konfigurerat olika användarkonton på datorn med olika behörigheter. Nu känner jag mig trygg.

Jag har alltid utöver virusskydd/brandvägg kört separata malwareprogram som SuperAntiSpyware, AntiMalware osv. Klarar NIS även av den typen av problem? På den tiden jag var mer upplyst vill jag minnas att man ofta hade olika program för olika typer av hot.

Jag kan ju googla och försöka hitta rätt men varför liksom? Har ju grubben. *cupid*

King Grub
2010-09-30, 19:04
Ja, NIS är heltäckande.

Inget AV har dock 100% detection rate, så en scan då och då med MBAM skadar inte, om man så önskar. Man bör dock inte köra fler program med realtidssökning på, utan då skall det vara gratisversionen som inte är igång annat än när man kör sin scan.

MasterChief
2010-09-30, 19:34
Ok!

Litecore
2010-10-01, 03:28
Fixa NIS i stället för NAV om du vill ha en integrerad brandvägg; en väldigt bra sådan som håller tyst och gör jobbet utan att störa med pop-ups.
nästa gång, har 270 dagar kvar på NAV och än så länge har inte windows egen brandvägg
irriterat mig vad jag kan åkalla (knack i bordet) men jag ska lägga dina ord på minnet :)

King Grub
2010-10-01, 08:41
Nej, Windowsbrandväggen kan nog inte irritera med grundinställningar, men så tillåter den också all utgående trafik per automatik, oavsett vad det är som initierar den. Det tycker inte alla är tillräckligt. Och slår man på filtreringen för utgående trafik för att blockera, blockerar den allt som man själv inte skapat regler för, och den gör det i det tysta, så det kan vara svårt att veta precis vad den blockerar, när något inte fungerar. För inkommande filtrering räcker Windowsbrandväggen utmärkt, även om den inte har intrusion detection/prevention.

MasterChief
2010-10-04, 18:26
Så, borde man testa IE9 (beta)? Någon som har testat och tycker något?

Scratch89
2010-10-06, 20:48
Okej, har kopplat HDMI från datorn till förstärkaren. Bilden funkar jättebra, men det blir inget ljud från mina golvhögtalare. Ljudet kommer ur datorhögtalarna. Har testat att koppla ur högtalaran för att få datorn att "välja" HDMI för ljud, men det hjälper inte. Är det något jag missat att göra? Har tidigare haft en laptop kopplat, och då har jag för mig att det bara var att tuta och köra.

Har Windows 7 och ett Geforce 9500 GT.

King Grub
2010-10-06, 20:54
Prova att gå till ljudinställningarna i kontrollpanelen, högerklicka på rätt högtalare och välj "Set as default device" eller motsvarande vad det nu är på ett svenskt OS.

Scratch89
2010-10-06, 21:18
Redan testat. Det som ligger där är
"Högtalare - High Definition Audio Device"
"Hörlurar - High Defintion Audio Device"
"Digitalt Ljud (S/PDIF) - High Definition Audio Device"

Har testat att ha både högtalarna och digitalt ljud som standardenhet, och startat om datorn mellan gångerna, men det hjälper fortfarande inte. På laptopen kunde man högerklicka och få fram fler dolda enheter, där en var just HDMI, men det verkar inte finnas här.

hahavaffan
2010-10-06, 21:59
Kanske någon inställning i grafikkortets drivrutiner?

Scratch89
2010-10-07, 11:55
Kanske någon inställning i grafikkortets drivrutiner?

Möjligen. Förut (pre Win 7) så fanns det en liten Catalyst Control Center, eller motsvarande variant för Nvidia-korten, längst ner till höger, men det finns inget sånt längre. Har letat runt också men hittar inte. Jag har inte riktigt vant mig vid 7an än.

hahavaffan
2010-10-07, 11:56
Har du installerat drivrutiner för grafikkortet?

Inge Enveten
2010-10-07, 14:36
Hur kan man ta reda på sitt nätverkslösenord? Är ju uppkopplad genom sladd och modem på datorn och vill ha reda på wifi-lösenordet så att jag kan surfa här hemma med telefonen

Mr.Cosybear
2010-10-07, 15:19
Hur kan man ta reda på sitt nätverkslösenord? Är ju uppkopplad genom sladd och modem på datorn och vill ha reda på wifi-lösenordet så att jag kan surfa här hemma med telefonen

I adressfältet i webbläsaren skriver du 192.168.1.1 eller 192.168.2.1 , vilken adress som fungerar beror på modell/märke. Detta är alltså de två vanligaste adresserna för att komma åt routrar. När du kommer till sidan ploppar det antingen upp en ruta som frågar om lösenord och användare eller så kommer du till en sida utan denna förfrågan (men för att ändra på sidan kommer lösenord begäras).

Har du själv tidigare inte ändrat routerlösenordet så går du till sidan http://www.routerpasswords.com/index.asp och letar upp märke och modell så får du fram default användarnamn och lösen för din router. Sen är det bara bläddra sig fram och ändra wifi-lösenordet :)

Ett tips också, ändra krypteringen i samma veva till WPA2 om du inte har det redan. Från fabrik skeppas många tyvärr inställda med den sämre krypteringen som default, men WPA2 är den "starkaste".

(Notera! Med routerlösenord menar jag inte wifi-lösenordet utan routerns lösenord, två helt olika saker)

Scratch89
2010-10-07, 16:45
Har du installerat drivrutiner för grafikkortet?

Var inne på Nvidias hemsida, och gjorde deras autosökning. De sa att jag redan hade de senaste drivrutinerna. Kan man installera Catalyst Center (eller ja, motsvarigheten) separat?

von huff
2010-10-07, 16:46
Idag när jag slog på datorn så isade det sig att den där raden längst ner på skärmen där det står start ser ut som om den var från windows 95.Samma sak när man klickar på start och får upp den där listan.Samma sak med balken högst uppe.Vad kan det bero på annars funkar det som vanligt?Kan det bero på att jag inte har uppdaterat datorns "färg"program?

Scratch89
2010-10-07, 16:52
Idag när jag slog på datorn så isade det sig att den där raden längst ner på skärmen där det står start ser ut som om den var från windows 95.Samma sak när man klickar på start och får upp den där listan.Samma sak med balken högst uppe.Vad kan det bero på annars funkar det som vanligt?Kan det bero på att jag inte har uppdaterat datorns "färg"program?

Klassisk vy?

von huff
2010-10-07, 16:55
Klassisk vy?

Nej det är inte ändrat.XP

Mr.Cosybear
2010-10-07, 17:07
Idag när jag slog på datorn så isade det sig att den där raden längst ner på skärmen där det står start ser ut som om den var från windows 95.Samma sak när man klickar på start och får upp den där listan.Samma sak med balken högst uppe.Vad kan det bero på annars funkar det som vanligt?Kan det bero på att jag inte har uppdaterat datorns "färg"program?


Windows XP: http://support.microsoft.com/kb/294309

Windows vista: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Change-Windows-to-Classic-view (välj windows theme)

windows 7: Samma som vista med skillnaden att Appearance and personalization bara heter personalization

von huff
2010-10-07, 17:17
startade om datorn och det är bra nu:)

Honn
2010-10-07, 17:24
Scratch89: Har du kopplat in ljudet till grafikkortet? Fick rycka kabeln som går till den optiska utgången och koppla till grafikkortet för att det skulle fungera för mig. Har ett gts250.

Inge Enveten
2010-10-07, 19:33
I adressfältet i webbläsaren skriver du 192.168.1.1 eller 192.168.2.1 , vilken adress som fungerar beror på modell/märke. Detta är alltså de två vanligaste adresserna för att komma åt routrar. När du kommer till sidan ploppar det antingen upp en ruta som frågar om lösenord och användare eller så kommer du till en sida utan denna förfrågan (men för att ändra på sidan kommer lösenord begäras).

Har du själv tidigare inte ändrat routerlösenordet så går du till sidan http://www.routerpasswords.com/index.asp och letar upp märke och modell så får du fram default användarnamn och lösen för din router. Sen är det bara bläddra sig fram och ändra wifi-lösenordet :)

Ett tips också, ändra krypteringen i samma veva till WPA2 om du inte har det redan. Från fabrik skeppas många tyvärr inställda med den sämre krypteringen som default, men WPA2 är den "starkaste".

(Notera! Med routerlösenord menar jag inte wifi-lösenordet utan routerns lösenord, två helt olika saker)

Har ingen router.

Jag har för mig att det ska finnas ett enkelt sätt att lösa detta på, att lösenordet ska vara lätt-tillgängligt.. kan man ringa kundtjänst och få det direkt må tro eller kommer dem börjar klydda med pappersskickande osv?

Mr.Cosybear
2010-10-07, 19:51
Har ingen router.

Jag har för mig att det ska finnas ett enkelt sätt att lösa detta på, att lösenordet ska vara lätt-tillgängligt.. kan man ringa kundtjänst och få det direkt må tro eller kommer dem börjar klydda med pappersskickande osv?

Då antar jag att din "router" är ditt "modem". Vad har du för "modem"? Märke/modell.

Skippa kundtjänst du lär dig mer såhär :)

Här har du massa pdfer som visar hur lätt det är att göra själv: http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/tradlostbredband/tradlossakerhet/index.html

Men för att du exakt ska veta hur du ska göra behöver vi veta modell och märke. Men det jag skrev tidigare till dig gäller fortfarande oavsett modell/märke.

ChewChew
2010-10-07, 20:30
Någon som kan rekommendera en extern hdd på minst 1TB?

Scratch89
2010-10-07, 22:28
Scratch89: Har du kopplat in ljudet till grafikkortet? Fick rycka kabeln som går till den optiska utgången och koppla till grafikkortet för att det skulle fungera för mig. Har ett gts250.

Japp, kopplat till grafikkortet. Ska testa och se om det finns fler uttag för HDMI, men jag har bara hittat detta. Jag vet att en kompis till mig har ett uttag för HDMI i fronten på chassit, och det är detta uttag som ger både bild och ljud för honom. Får undersöka saken.

Grotesk
2010-10-07, 22:33
Någon som kan rekommendera en extern hdd på minst 1TB?

Western Digital.

PowPow
2010-10-07, 23:22
Japp, kopplat till grafikkortet. Ska testa och se om det finns fler uttag för HDMI, men jag har bara hittat detta. Jag vet att en kompis till mig har ett uttag för HDMI i fronten på chassit, och det är detta uttag som ger både bild och ljud för honom. Får undersöka saken.

http://www.tomshardware.com/forum/5290-63-nvidia-9500gt-hdmi-drivers-windows-audio-coming

Lellan
2010-10-09, 11:28
Hjälp! Om en bild i ett worddokument inte är en bild (dvs ingen jpg el liknande) hur får jag den till det då? :confused:

rajjan_dammit
2010-10-09, 11:33
Hjälp! Om en bild i ett worddokument inte är en bild (dvs ingen jpg el liknande) hur får jag den till det då? :confused:

Om en bild inte är en bild, vad är den då? Vad är det för format, alltså?
edit: eller aha...

Testa dra bilden från dokumentet till skrivbordet.
Kopiera bilden från dokumentet till ett bildredigeringsprogram
eller
Print screen, sen lägg in i bildredigeringsprogram.

Lellan
2010-10-09, 11:41
Om en bild inte är en bild, vad är den då? Vad är det för format, alltså?
edit: eller aha...

Testa dra bilden från dokumentet till skrivbordet.
Kopiera bilden från dokumentet till ett bildredigeringsprogram
eller
Print screen, sen lägg in i bildredigeringsprogram.

Tack men nu behöver du guida mig lite mer om ok.. :em: "Dra" funkar inte, kopiera testade jag men då vill inget klistras in sen..

Och *hrrm fan va jag skäms* har lärt mig att det finns en print scrn knapp men hur använder jag den då? Händer nada när jag trycker på den iaf..

PiNG.
2010-10-09, 11:43
Tack men nu behöver du guida mig lite mer om ok.. :em: "Dra" funkar inte, kopiera testade jag men då vill inget klistras in sen..

Och *hrrm fan va jag skäms* har lärt mig att det finns en print scrn knapp men hur använder jag den då? Händer nada när jag trycker på den iaf..

Tryck på Print Screen knappen, öppna tex Paint, tryck Ctrl+V. Då kommer skärmbilden in, sen kan du klippa ut "bilden" ur skärmdumpen. :thumbup:

(Paint hittar du i windows Xp såhär: Program/tillbehör/Paint)

stolpskott
2010-10-09, 13:27
Tja, ja har en bärbar dator (Compaq Presario A900). Det är så att strömkabeln glappar som in i helvete, så man måste sitta och vrida på den i en kvart varje gång man flyttat på datorn så att den "hamnat ur läge". Detta beror främst på att bl.a. lillebrorsan har sprungit på sladden eller något sådant och den här därmed våldsamt ryckts ut ur datorn. Nu behöver jag alltså köpa en ny, det jag behöver veta är hur vet jag vilka sladdar som är kompatibla med min dator. Med sladd menar jag den del av den strömförseende kabeln som är på datorns sida av adaptern och ganska tunn.
Tacksam för hjälp.

Scratch89
2010-10-09, 13:31
Tja, ja har en bärbar dator (Compaq Presario A900). Det är så att strömkabeln glappar som in i helvete, så man måste sitta och vrida på den i en kvart varje gång man flyttat på datorn så att den "hamnat ur läge". Detta beror främst på att bl.a. lillebrorsan har sprungit på sladden eller något sådant och den här därmed våldsamt ryckts ut ur datorn. Nu behöver jag alltså köpa en ny, det jag behöver veta är hur vet jag vilka sladdar som är kompatibla med min dator. Med sladd menar jag den del av den strömförseende kabeln som är på datorns sida av adaptern och ganska tunn.
Tacksam för hjälp.

Gå in på första bästa Elgiganten eller liknande och ta med dig din kabel. De har hur mycket sladdar och tillbehör som helst. Mediamarkt har en hel avdelning för reparationer och liknande där de direkt ser vad du behöver.

hahavaffan
2010-10-09, 13:35
Det kan ju tyvärr iofs vara så att det är delen i datorn som är skadad, och inte sladden.

WHITEFOLKS
2010-10-09, 13:51
Tack men nu behöver du guida mig lite mer om ok.. :em: "Dra" funkar inte, kopiera testade jag men då vill inget klistras in sen..

Och *hrrm fan va jag skäms* har lärt mig att det finns en print scrn knapp men hur använder jag den då? Händer nada när jag trycker på den iaf..

Spara worddokumentet som ".html" istället så sparas de "inbäddade" filerna i en separat mapp.

stolpskott
2010-10-09, 13:59
Gå in på första bästa Elgiganten eller liknande och ta med dig din kabel. De har hur mycket sladdar och tillbehör som helst. Mediamarkt har en hel avdelning för reparationer och liknande där de direkt ser vad du behöver.

Det ska göras, tack för tipset!

Det kan ju tyvärr iofs vara så att det är delen i datorn som är skadad, och inte sladden.

Det tänkte jag också på, men jag tänkte att enda sättet att få reda på det är att testa med en ny sladd. Och dessutom så håller metalldelen som man stoppar in i datorn på att lossna från sladden helt så det är rätt sannolikt den det är fel på.

hahavaffan
2010-10-09, 14:48
Det tänkte jag också på, men jag tänkte att enda sättet att få reda på det är att testa med en ny sladd. Och dessutom så håller metalldelen som man stoppar in i datorn på att lossna från sladden helt så det är rätt sannolikt den det är fel på.Gött, då funkar det säkert fint med en ny sladd.

Cilia
2010-10-10, 10:59
Tittade på TV3 igår men idag när jag ska försöka titta på ett program får jag upp texten
"Ett fel uppstod med anslutning till annonsservern, stäng av ev mjukvara som blockerar annonser för att fortsätta". Vad kan det vara för mjukvara den syftar på? Hur stänger jag av den?

hahavaffan
2010-10-10, 11:31
Den? Vad handlar det om? Digitalbox, dator, tv?

astrodog
2010-10-10, 11:37
Tittade på TV3 igår men idag när jag ska försöka titta på ett program får jag upp texten
"Ett fel uppstod med anslutning till annonsservern, stäng av ev mjukvara som blockerar annonser för att fortsätta". Vad kan det vara för mjukvara den syftar på? Hur stänger jag av den?

ABP "Ad Block Plus", syns ofta som en röd knapp längst upp till höger på firefox. Annars hittar du det i Tools->Add Ons

Scratch89
2010-10-12, 16:24
http://www.tomshardware.com/forum/5290-63-nvidia-9500gt-hdmi-drivers-windows-audio-coming

Jag bumpar. Jag fattade ingenting av tipsen han fick där. Någon börjar prata om att man ska pilla med kablar fysiskt på grafikkortet. Det ska väl inte behövas?

hahavaffan
2010-10-12, 16:28
Har du en instruktionsbok till grafikkortet? Om ja, läs den. Om nej, kolla på kortet om du hittar nån slags ingång som skulle kunna vara ljud-in, som beskrivs i tråden du länkar till. Annars kanske ditt moderkort behöver nyare drivrutiner, för att ljud ska kunna skickas ut via grafikkortet? Hade du installerat nVidias senaste drivrutiner?

Scratch89
2010-10-12, 16:49
Uppdaterade och klara, men det funkade ändå inte. Kom dock på att jag en gång kopplade komponentkablar mellan, och de var fortfarande i förstärkaren. In med dem i datorns vanliga högtalaruttag och det verkar funka passivt. Inte HD-ljud, men det duger.

Tack för hjälpen!

Lellan
2010-10-14, 01:49
Tryck på Print Screen knappen, öppna tex Paint, tryck Ctrl+V. Då kommer skärmbilden in, sen kan du klippa ut "bilden" ur skärmdumpen. :thumbup:

(Paint hittar du i windows Xp såhär: Program/tillbehör/Paint)

Tack! Åh, glad att jag kan nu! :D

Spara worddokumentet som ".html" istället så sparas de "inbäddade" filerna i en separat mapp.

Tack tack! :)

tp_88
2010-10-14, 13:20
Har en ganska gammal dator, c2d 2,4, 2gb 6400-ram, 8600gts. När jag spelar HON och vill tabba och göra något annat lite snabbt så går den duktigt på knäna i Win7, vilket den aldrig gjorde i XP. Minnesanvändningen ligger då på ungefär 98%. Så, räcker det att slänga i 2gb till vilket innebär totalt 4 eller ska man satsa på 6 totalt?

Den har ju uppenbarligen ett antal år på nacken, så jag vet inte riktigt hur länge jag kommer behålla den till. Därför köper gärna så få nya delar till den som möjligt.

hahavaffan
2010-10-14, 14:45
Jag hade hållt mig till 4gb, 6gb för det ändamålet känns overkill. 4gb är vad jag har i min burk idag, och att tabba ur HoN samtidigt som photoshop, firefox, live messenger och spotify är igång och en HD-film visas på TVn är inga problem i Win7 med allt smink påsmetat.

Mr.Cosybear
2010-10-14, 15:14
Har en ganska gammal dator, c2d 2,4, 2gb 6400-ram, 8600gts. När jag spelar HON och vill tabba och göra något annat lite snabbt så går den duktigt på knäna i Win7, vilket den aldrig gjorde i XP. Minnesanvändningen ligger då på ungefär 98%. Så, räcker det att slänga i 2gb till vilket innebär totalt 4 eller ska man satsa på 6 totalt?

Den har ju uppenbarligen ett antal år på nacken, så jag vet inte riktigt hur länge jag kommer behålla den till. Därför köper gärna så få nya delar till den som möjligt.

Skulle nog säga att 4gb räcker väl, men det du bör tänka på är att du har 64bit windows installerat för att dra nytta av allt minne om du planerar att gå över 3gb.

tp_88
2010-10-15, 09:10
Jag hade hållt mig till 4gb, 6gb för det ändamålet känns overkill. 4gb är vad jag har i min burk idag, och att tabba ur HoN samtidigt som photoshop, firefox, live messenger och spotify är igång och en HD-film visas på TVn är inga problem i Win7 med allt smink påsmetat.
Awesome!
Skulle nog säga att 4gb räcker väl, men det du bör tänka på är att du har 64bit windows installerat för att dra nytta av allt minne om du planerar att gå över 3gb.
Pra! Den begränsningen känner jag till, och jag har w7 x64 installerat.

rooz
2010-10-15, 14:56
Mamma ville låna min dator, men jag har en del tveksamma grejor på den (Porr och dagsforms-bilder bla)

Hur begränsar jag ett gäst-konto, så alla filer och mappar skyddas?

pragmatist
2010-10-15, 15:15
Dags för ny dataskärm, av IPS-typ. Vad tycker ni jag ska satsa på? Skärmen kommer hamna på firmakontot så priset är mindre viktigt.

Scratch89
2010-10-15, 15:18
Mamma ville låna min dator, men jag har en del tveksamma grejor på den (Porr och dagsforms-bilder bla)

Hur begränsar jag ett gäst-konto, så alla filer och mappar skyddas?

Det lättaste du kan göra är att göra alla filer du vill gömma dolda, lägg dem i en dold mapp, för att sedan stoppa den på något ställe där hon aldrig skulle leta.

rooz
2010-10-15, 15:32
Det lättaste du kan göra är att göra alla filer du vill gömma dolda, lägg dem i en dold mapp, för att sedan stoppa den på något ställe där hon aldrig skulle leta.

Gjorde detta. La det långt bak som fan. Ordnade även med ett konto med begränsad åtkomst.

astrodog
2010-10-15, 15:32
Skulle nog säga att 4gb räcker väl, men det du bör tänka på är att du har 64bit windows installerat för att dra nytta av allt minne om du planerar att gå över 3gb.

Det går att använda mer än 3 Gb med 32-bit windows, från XP och framåt, samt server-varianter.

astrodog
2010-10-15, 16:08
4GT skulle jag inte slå på, men PAE på 4 GiB tveklöst. Högre än så kommer man dock inte.

Parabellum
2010-10-17, 17:58
Är det på något sätt dåligt för en laptop att vara igång uppochner?

Jag brukar vända på laptopen efter att ha stängt igen skärmen/locket och ser film via HDMI till TV'n, på grund av att det låter mycket mindre om fläkten då det blir friare luftväg uppåt så att säga.

Brickhead
2010-10-17, 19:10
Min dator låser sig (endast) när jag spelar starcraft i kanske 30-45 sekunder ca 1 gång i halvtimmen, det är hyfsat irreterande, någon som vet vad problemet är? en polare sade att det kan vara grafik-kortet..

Jag är hyfsat dålig på datorer men om ni behöver mer info så kan jag ge er det :)

tomccc
2010-10-18, 21:49
Någon som har tips på litet och cleant IM program? Tänkte mest köra msn men vill inte installera live..

Är det på något sätt dåligt för en laptop att vara igång uppochner?

Jag brukar vända på laptopen efter att ha stängt igen skärmen/locket och ser film via HDMI till TV'n, på grund av att det låter mycket mindre om fläkten då det blir friare luftväg uppåt så att säga.
Nej det enda som kan vara problem är om den är igång när du gör det och du skulle vara hårdhänt, hårddisken är nämligen känslig för stötar såvida du inte har en ssd.

Mr.Cosybear
2010-10-18, 21:57
Är det på något sätt dåligt för en laptop att vara igång uppochner?

Jag brukar vända på laptopen efter att ha stängt igen skärmen/locket och ser film via HDMI till TV'n, på grund av att det låter mycket mindre om fläkten då det blir friare luftväg uppåt så att säga.

Inga som helst problem att köra så. Lägger min själv upp och ner varje gång jag lämnar den om den kör tunga grejer med syftet att få lite bättre kylning.

Min dator låser sig (endast) när jag spelar starcraft i kanske 30-45 sekunder ca 1 gång i halvtimmen, det är hyfsat irreterande, någon som vet vad problemet är? en polare sade att det kan vara grafik-kortet..

Jag är hyfsat dålig på datorer men om ni behöver mer info så kan jag ge er det :)

Kan ju vara det mesta i mina ögon men störst troligt grafikkort eller minnen som spökar. Åtgärd är svårt att säga.

Olegh
2010-10-18, 22:06
Dags för ny dataskärm, av IPS-typ. Vad tycker ni jag ska satsa på? Skärmen kommer hamna på firmakontot så priset är mindre viktigt.

Storlek och användningsområde?

Även om priset är av mindre betydelse så behövs kanske ingen NEC för 20k.

TheGovernator
2010-10-20, 08:55
Mina föräldrar har ett problem på sin laptop: när man startar igång datorn och har modemet för det mobila bredbandet i så kommer man endast till det skedet att man ser Acer-loggan och det står "Prepare to boot OS", där fastnar allt. Tar man däremot bort modemet och startar om så funkar allt hur bra som helst. Inget jätteproblem iofs då man enkelt kan komma runt det, men undrar bara vad det kan bero på?

Datorn är en Acer Aspire 7720Z och modemet en Huawei E220

DanielF
2010-10-20, 09:00
Mina föräldrar har ett problem på sin laptop: när man startar igång datorn och har modemet för det mobila bredbandet i så kommer man endast till det skedet att man ser Acer-loggan och det står "Prepare to boot OS", där fastnar allt. Tar man däremot bort modemet och startar om så funkar allt hur bra som helst. Inget jätteproblem iofs då man enkelt kan komma runt det, men undrar bara vad det kan bero på?

Datorn är en Acer Aspire 7720Z och modemet en Huawei E220

Kanske datorn är inställd på att boota från usb i första hand.
Kolla i bios-inställningarna vilken bootordning som är inställd där.

Torwald
2010-10-20, 09:01
Med risk för att dumförklara mig själv, men det är inte möjligt att den försöker boota från USB i första hand och att det blir något knas av den anledningen? Testa ändra till hårddisk som första hand, se om det funkar kanske.

EDIT: Pucktvåa :(

astrodog
2010-10-20, 18:23
Min dator låser sig (endast) när jag spelar starcraft i kanske 30-45 sekunder ca 1 gång i halvtimmen, det är hyfsat irreterande, någon som vet vad problemet är? en polare sade att det kan vara grafik-kortet..

Jag är hyfsat dålig på datorer men om ni behöver mer info så kan jag ge er det :)

Vilket OS kör du på? Låter som mjukvaruproblem. Testa köra på annat OS, t.ex. i virtuell maskin. Alternativt testa annan version av Starcraft, en uppgradering, eller liknande. Kan du alt-tabba när det så kallat "låser" sig? Vad händer om du trycker ctrl-alt-del när det är "låst"?

EDIT: men tanke på att du inte kan så mkt om datorer: menar du starcraft eller starcraft II?

astrodog
2010-10-20, 18:27
Är det på något sätt dåligt för en laptop att vara igång uppochner?

Jag brukar vända på laptopen efter att ha stängt igen skärmen/locket och ser film via HDMI till TV'n, på grund av att det låter mycket mindre om fläkten då det blir friare luftväg uppåt så att säga.

Hittade ett vettigt och genomtänkt svar på nätet:


Short answer:
No.

Long answer:
Your rotational components (fan, HDD) will have marginally different wear rates (think the difference between a thimble rotating on top of a truck wheel and a truck wheel rotating on top of a thimble, only much smaller.) However, that variance is going to be well within manufacturing variances, meaning it's probably not even measurable - and you generally have no way of telling when the components are the "right way up" in the first place.

Your heatsink(s) will have marginally less contact pressure, but as 99% of their contact pressure is coming from screws and clamps, you're again going to find more variance between different laptops than in one laptop flipped upside down.

The vast majority of the time, laptop overheating problems are the result of design flaws or vents that are clogged with lint and dust. Every modern laptop that I've ever owned or had to repair has developed a nice coating of crud (similar to the mat that comes out of a dryer's lint trap) on its heatsink vent. How often you have to clean that crud out varies, but I've had to rip apart and clean some gaming laptops upwards of 4 times a year.

MasterChief
2010-10-21, 19:44
Jaha, då har min dator kraschat för andra gången. Jag fick igång den efter Windows 7 egna reparationsmodul som kopplas in. Det tog dock 3 timmar.

När jag går igenom systemloggen så hittar jag detta som kanske kan vara en anledning:

"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort0."

Jag har googlat men hittar inget som är relevant för Windows 7. Det mesta är riktigt gammalt.

Jag kör en Asus EEE box:

Specifikationer:
CPU - Intel Atom D510 Dual-Core 1,66GHz
Chipset - Intel NM10
RAM - 2GB DDR2 800MHz
NVIDIA ION 512MB VRAM (GT218-ION)
250GB 2,5” SATA HDD (5400RPM)


Någon som har någon idé? Kanske är något helt annat men detta är det enda jag hittar.

bizniz
2010-10-21, 20:30
Köpte en BENQ G2420 idag och HDMI sladd, när jag kör 1920x1080 med DVI sladden så funkar Auto-adjust bra, men nu med HDMI så går det inte och det är ungefär 3cm på varje sida som inte används av skärmen om man säger så. Hur löser jag detta?

tntballe
2010-10-21, 23:34
Nån som vet vad det kan vara för fel ifall startknappen blinkar var 5 sekund när man försöker starta datorn, med blinkningen så snurrar både processorfläkt och nätaggsfläkt 1 varv? Drar man ur strömkabeln så fortsätter blinkning och försök till fläktsnurr i 3-4 omgångar till.
Har plockat ur nätagget och byglat igång den, då snurrar den som vanligt. Jag tänker mig brunnet moderkort eller väldigt trött nätagg.

Jens.Andersson
2010-10-21, 23:48
Går det att köpa en bärbar dator utan att den är full med massa bloatware och skit? Jag
tänker mig endast windows och kanske office och något antivirus men inget mer.
Det känns som om HP, Acer och de andra fyller på med sina egna "bra" program.

bizniz
2010-10-22, 00:05
Köpte en BENQ G2420 idag och HDMI sladd, när jag kör 1920x1080 med DVI sladden så funkar Auto-adjust bra, men nu med HDMI så går det inte och det är ungefär 3cm på varje sida som inte används av skärmen om man säger så. Hur löser jag detta?

Fixade det, uppdaterade ATI CCC och ändrade inställningarna där.

astrodog
2010-10-22, 08:00
Jaha, då har min dator kraschat för andra gången. Jag fick igång den efter Windows 7 egna reparationsmodul som kopplas in. Det tog dock 3 timmar.

När jag går igenom systemloggen så hittar jag detta som kanske kan vara en anledning:

"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort0."

Jag har googlat men hittar inget som är relevant för Windows 7. Det mesta är riktigt gammalt.

Jag kör en Asus EEE box:

Specifikationer:
CPU - Intel Atom D510 Dual-Core 1,66GHz
Chipset - Intel NM10
RAM - 2GB DDR2 800MHz
NVIDIA ION 512MB VRAM (GT218-ION)
250GB 2,5” SATA HDD (5400RPM)


Någon som har någon idé? Kanske är något helt annat men detta är det enda jag hittar.

Tror samma sak gäller Win7 som de gamla. Försök översätta meddelandet till engelska och sök sen på Microsoft's hemsida, KB eller MSDN.

Meddelandet säger att grejen som snackar med hårddisken upptäckte ett fel. Vad fan det felet är står uppenbarligen inte, men t.ex. kan det bero på att sladden är kass / lös, hårddisken beter sig underligt, etc. Kan även vara brist på t.ex. ström (kasst nätagg) osv. Men eftersom du kör ett färdigsnickrat bygge så får man anta att nätagget borde räcka, men kan ju gå sönder det med.

Jag tippar dock på kass sladd eller kass HD, i tredje hand kasst MB.

Fast, om det bara hänt en gång så hade jag inte nojjat. Ovanstående gäller ifall det händer många gånger. Då hade jag reklamerat. Windows systemlogg kan nog användas som bevis på att det inte är du som åsamkar felbeteendet, vilket betyder att du kan reklamera inom 3 år. Du har ju trots allt ingen kontroll själv över styrenheten för HDs.

astrodog
2010-10-22, 08:02
Nån som vet vad det kan vara för fel ifall startknappen blinkar var 5 sekund när man försöker starta datorn, med blinkningen så snurrar både processorfläkt och nätaggsfläkt 1 varv? Drar man ur strömkabeln så fortsätter blinkning och försök till fläktsnurr i 3-4 omgångar till.
Har plockat ur nätagget och byglat igång den, då snurrar den som vanligt. Jag tänker mig brunnet moderkort eller väldigt trött nätagg.

Kolla i moderkortsmanualen, de brukar ha tabeller för blinkningar. Annars hade jag sett till att alla kort och sladdar är i ordentligt, och i andra hand testat med ett annat nätagg.

Att den snurrar även efter att du dragit ut sladden beror på den enorma elektrolytkondensatorn i nätagget.

astrodog
2010-10-22, 08:03
Går det att köpa en bärbar dator utan att den är full med massa bloatware och skit? Jag
tänker mig endast windows och kanske office och något antivirus men inget mer.
Det känns som om HP, Acer och de andra fyller på med sina egna "bra" program.

Många/flesta av programmen är direkt relaterade till extra funktioner som du har i laptoppen. Knappast bloat... Vid ointresse går det att avinstallera, iaf på min HP.

JJ
2010-10-22, 09:38
Funderar på att lura till mig en ny laptop, den gamla är ju 3 år och det borde ju hänt lite grann (vill ha en lättare och gärna nån cm mindre om möjligt). Nu har jag en 14.1 med 1280x800 i upplösning. Upplösning/skärmstorlek, vad har ni för tankar? Kommer mest sitta i Word och jobba. Kollade på en 13.3" med 1366 x 768 och på en 14.1" med 1 440 x 900 (båda Widescreen alltså)? Suger Widescreen eller är det standard nu?

Ristretto
2010-10-22, 17:40
Hur funkar det om jag köper en dator som börjar strula i slutet av garantiperioden. Jag får datorn utbytt mot en helt ny av annat märke och modell. Är affären som jag köpte datorn på skyldig att ge mig någon garanti på den nya datorn?

astrodog
2010-10-22, 17:58
Hur funkar det om jag köper en dator som börjar strula i slutet av garantiperioden. Jag får datorn utbytt mot en helt ny av annat märke och modell. Är affären som jag köpte datorn på skyldig att ge mig någon garanti på den nya datorn?

Enligt min uppfattning, så är det samma reklamationsregler som gäller i övrigt - 3 år. Första halvåret ligger bevisbördan på återförsäljaren och rimligtvis så startar den här perioden om såfort din produkt varit tillbaka på reparation.

Garanti är en annan femma, du har garanti under 1 år oftast. Det är inget lagstadgat och jag tror inte det finns någon som förlänger din garanti längre 1 år, oavsett hur mkt den strulat. Men 3dje gången gillt för likartat fel har du rätt att kräva återköp.

Så det är reklamationsrätten du lutar dig på efter första året, oavsett vad som hänt tidigare.

En intressant sak är många av extra garantierna, t.ex. drulleförsäkring, de slutar gälla efter 1 gång. Så även om du har en förlängd garanti på 3 år så är det allt som oftast endast en försäkring för ett engångsförlopp. Inte helt hundra på om de här försäkringarna får kallas garanti.

TcAnders
2010-10-22, 20:13
Har ett problem!

Det är så att jag formaterade nyss datorn, har två hdd:s varav en är partitionerad i två delar.
Formaterade partition 1 och installerade windows 7 där, jag drog ej ur den andra hdd medans jag gjorde detta och nu när allt är installerat och klart hittar inte datorn den andra hdd:n.
Beror detta på att jag aldrig drog ur någon kabel ur den? Kan jag hitta på den utan att formatera ytterligare en gång?

Tack!

astrodog
2010-10-23, 11:32
Har ett problem!

Det är så att jag formaterade nyss datorn, har två hdd:s varav en är partitionerad i två delar.
Formaterade partition 1 och installerade windows 7 där, jag drog ej ur den andra hdd medans jag gjorde detta och nu när allt är installerat och klart hittar inte datorn den andra hdd:n.
Beror detta på att jag aldrig drog ur någon kabel ur den? Kan jag hitta på den utan att formatera ytterligare en gång?

Tack!

Kolla i Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Managment -> Disk Managment

Där står alla HDs som Windows är medveten om. Ifall den inte syns där så kolla i enheteshanteraren kolla om det är något problem där. Eftersom du nyss installerat så kanske du saknas drivrutiner. Ifall din HD är kopplad till moderkortet så är det från tillverkaren av det som du ska skaffa dem.

MasterChief
2010-10-23, 12:19
Tror samma sak gäller Win7 som de gamla. Försök översätta meddelandet till engelska och sök sen på Microsoft's hemsida, KB eller MSDN.

Meddelandet säger att grejen som snackar med hårddisken upptäckte ett fel. Vad fan det felet är står uppenbarligen inte, men t.ex. kan det bero på att sladden är kass / lös, hårddisken beter sig underligt, etc. Kan även vara brist på t.ex. ström (kasst nätagg) osv. Men eftersom du kör ett färdigsnickrat bygge så får man anta att nätagget borde räcka, men kan ju gå sönder det med.

Jag tippar dock på kass sladd eller kass HD, i tredje hand kasst MB.

Fast, om det bara hänt en gång så hade jag inte nojjat. Ovanstående gäller ifall det händer många gånger. Då hade jag reklamerat. Windows systemlogg kan nog användas som bevis på att det inte är du som åsamkar felbeteendet, vilket betyder att du kan reklamera inom 3 år. Du har ju trots allt ingen kontroll själv över styrenheten för HDs.

Tack! Hade missat ditt svar. Ämnet blev aktuellt eftersom datorn kraschade igen, dock gick den inte genom någon systemreparation.

Denna gång skapades det en MEMORY.DMP fil. Jag laddade ner Windbg för att åtminstone kunna öppna den men jag får inte access till filen trots att jag är admin. Kraschen orsakades via "BugCheck" och detta var felmeddelandet:

"Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000008e (0xc0000005, 0x82a80545, 0x9ed9a6f4, 0x00000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\Windows\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 102310-33821-01."

Uppenbarligen är det något som inte mår bra i datorn. Men det kostade ju bara 5000 så jag vet inte ens om jag ids gå tillbaka till webaffären jag köpte den ifrån. :-/

Piss-PC

Jens.Andersson
2010-10-23, 14:51
Många/flesta av programmen är direkt relaterade till extra funktioner som du har i laptoppen. Knappast bloat... Vid ointresse går det att avinstallera, iaf på min HP.

OK tack, vad jag minns från gammal laptop så var det jättemånga instanser
igång så fort man startade datorn där många kom just från tillverkaren och
man hade inte en aning om vad fan de gjorde. Vad gäller brandvägg och antivirus
fixar jag hellre eget än och förlita på mig HP med andra.

Tack för svaret :)

hahavaffan
2010-10-23, 15:00
Funderar på att lura till mig en ny laptop, den gamla är ju 3 år och det borde ju hänt lite grann (vill ha en lättare och gärna nån cm mindre om möjligt). Nu har jag en 14.1 med 1280x800 i upplösning. Upplösning/skärmstorlek, vad har ni för tankar? Kommer mest sitta i Word och jobba. Kollade på en 13.3" med 1366 x 768 och på en 14.1" med 1 440 x 900 (båda Widescreen alltså)? Suger Widescreen eller är det standard nu?Det finns i princip bara 16:9 och 16:10 nu för tiden. 1440*900 är rätt lagom på 13" imho.

Spiffy
2010-10-25, 16:27
Jag använder min mail adress både i jobbet och privat.
Jobb mail vill jag ha på min jobbdator, och privata mail vill jag ha på min privata dator.
Men är jag på jobb och får ett privat mail, så hamnar detta i inkorgen på jobb.
Öppnar jag sen outlook där hemma, så finns det inte i inkorgen.

Finns det någon inställning i outlook som gör att mail som ligger i inkorgen finns i inkorgen båda på jobbdatorn och hemdatorn, tills dess att jag flyttat dessa från inkorgen till läst, eller vilken mapp jag nu flyttar de till.

Eller måste jag använda webmail då?

astrodog
2010-10-25, 21:04
Jag använder min mail adress både i jobbet och privat.
Jobb mail vill jag ha på min jobbdator, och privata mail vill jag ha på min privata dator.
Men är jag på jobb och får ett privat mail, så hamnar detta i inkorgen på jobb.
Öppnar jag sen outlook där hemma, så finns det inte i inkorgen.

Finns det någon inställning i outlook som gör att mail som ligger i inkorgen finns i inkorgen båda på jobbdatorn och hemdatorn, tills dess att jag flyttat dessa från inkorgen till läst, eller vilken mapp jag nu flyttar de till.

Eller måste jag använda webmail då?

http://office.microsoft.com/en-us/outlook-help/leave-e-mail-messages-on-your-e-mail-server-HA001150793.aspx

Något i stil med:


1. On the Tools menu, click E-mail Accounts.
2. Click View or change existing e-mail accounts, and then click Next.
3. Select your ISP account, and then click Change.
4. Click More Settings.
5. Click the Advanced tab, and under Delivery, select the Leave a copy of messages on the server check box.

6. Remove from server when deleted from 'Deleted Items'

E-mail messages are downloaded to your computer but also remain on the e-mail server indefinitely until you delete the e-mail message in Outlook and empty the Deleted Items folder. Just deleting the message doesn't remove the message from the e-mail server.


Verkar inte vara exakt det du letar efter, men där omkring bör du kunna hitta lämpliga inställingar. Du vill ju att mailet ska tas bort från servern när du flyttar från Inbox till annan mapp.

Spiffy
2010-10-26, 20:36
Verkar inte vara exakt det du letar efter, men där omkring bör du kunna hitta lämpliga inställingar. Du vill ju att mailet ska tas bort från servern när du flyttar från Inbox till annan mapp.

Nä inte exakt. Men det är kanske bättre än så det är nu i alla fall. Får testa det. Tack så mycket

Hardrocker
2010-10-26, 21:58
Jag använder min mail adress både i jobbet och privat.
Jobb mail vill jag ha på min jobbdator, och privata mail vill jag ha på min privata dator.
Men är jag på jobb och får ett privat mail, så hamnar detta i inkorgen på jobb.
Öppnar jag sen outlook där hemma, så finns det inte i inkorgen.

Finns det någon inställning i outlook som gör att mail som ligger i inkorgen finns i inkorgen båda på jobbdatorn och hemdatorn, tills dess att jag flyttat dessa från inkorgen till läst, eller vilken mapp jag nu flyttar de till.

Eller måste jag använda webmail då?

Det låter som du kör med Pop. Ändra så att du hämtar mailen via Imap istället så kommer mailet att ligga kvar på servern.
Det går även att ställa in i Outlook att den ska lämna mailet på servern när man kör pop men Imap är smidigare då det är anpassat för ändamålet.

Menigar
2010-10-27, 08:52
Kommer antagligen behöva bygga mig en ny filserver/NAS inom kort. Tänkte börja med 4x2tb. Men hur är det nu för tiden, ska man fortfarande satsa på hårdvaruraid om man är rädd om sina grejer? Vilken RAID ska man ha osv osv?

Bellman
2010-10-31, 22:41
Kommer antagligen behöva bygga mig en ny filserver/NAS inom kort. Tänkte börja med 4x2tb. Men hur är det nu för tiden, ska man fortfarande satsa på hårdvaruraid om man är rädd om sina grejer? Vilken RAID ska man ha osv osv?

Skulle satsat på hårdvaruraid om jag var du & samt Raid 5 då checksumman delas ut över alla diskarna(tar upp en disks storlek) samt att du fortfarande har bibehållen prestanda.

astrodog
2010-10-31, 23:34
Skulle satsat på hårdvaruraid om jag var du & samt Raid 5 då checksumman delas ut över alla diskarna(tar upp en disks storlek) samt att du fortfarande har bibehållen prestanda.

Å andra sidan är väl RAID-5 kort rätt dyra, och man skulle ju kunna göra nåt mer intressant med de pengarna om man kör mjukvaru-raid.

Kan vi få fram lite priser på RAID-5?
2 TB kostar ju typ 900-1300 kr.

Litecore
2010-11-01, 01:29
vilken typ av skräpburk behövs egentligen för att köra som server med freenas ?
form och färg i all ära men funktion är ändå prio ett. tänk minitower, that's it ;P
moderkort? processor? windows/linux? ram? så billigt som det bara går att lösa !

GLC
2010-11-04, 19:38
Här finns lite info:

http://freenas.org/freenas_users_hardware

Lär nog duga med det mesta, många använder t.ex en tunn klient att installera freenas på.

Mr.Cosybear
2010-11-04, 19:52
vilken typ av skräpburk behövs egentligen för att köra som server med freenas ?
form och färg i all ära men funktion är ändå prio ett. tänk minitower, that's it ;P
moderkort? processor? windows/linux? ram? så billigt som det bara går att lösa !

Har kört det på en gammal AMD Duron på 750mhz med 512mb ram, dock klarade inte denna config av att hålla jämn prestanda med flera användare samtidigt som med en ensam användare, men det är förståeligt :) Men med dagens budgetkort lär du komma långt med såvida du inte tänkt dig ha många användare.

Tror nog att något kort med en integrerad intel atom kan vara intressant för dig. De går ju på runt tusenlappen plus att du får ett litet pluttenuttkort, mini-itx

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=419&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Honn
2010-11-05, 01:57
Får bryt på min dator. Kopplat bort routern samt testat stänga av både windowsbrandväggen och mitt antivirus. Likförbannat är alla mina portar i stealthmode. Hade varit helt ok om jag inte höll på att sätta upp en ftp-server. Någon som sitter inne med något tips? Har kört fast mentalt. Kör win7 och filezilla.

O_Wao
2010-11-05, 08:34
Mina USB-portar på min nya (mkt billiga) laptop har slutat funka. Inget av det jag kopplar in i någon av portarna (har två) känns av i datorn. Jag har testat med mobilen, extern HD samt extern mus och det hänger noll och inget. Har varit så i några veckor, och jag tycker mig minnas en större windowsuppdatering kring samma tid. Har Windows 7.

Är det någon chans att det är mjukvarufel/någon inställning eller måste jag tillbaka till Elgiganten (igen) och slänga den i huvudet på någon?

King Grub
2010-11-05, 09:34
Får bryt på min dator. Kopplat bort routern samt testat stänga av både windowsbrandväggen och mitt antivirus. Likförbannat är alla mina portar i stealthmode. Hade varit helt ok om jag inte höll på att sätta upp en ftp-server. Någon som sitter inne med något tips? Har kört fast mentalt. Kör win7 och filezilla.

Det är inte din ISP som är bakom ett jättelikt NAT?

Har du haft någon annan brandvägg installerad tidigare? Vissa, som ZoneAlarm, kan lämna registernycklar och dll-filer kvar efter avinstallation som fortsätter blockera.

King Grub
2010-11-05, 09:40
Mina USB-portar på min nya (mkt billiga) laptop har slutat funka. Inget av det jag kopplar in i någon av portarna (har två) känns av i datorn. Jag har testat med mobilen, extern HD samt extern mus och det hänger noll och inget. Har varit så i några veckor, och jag tycker mig minnas en större windowsuppdatering kring samma tid. Har Windows 7.

Är det någon chans att det är mjukvarufel/någon inställning eller måste jag tillbaka till Elgiganten (igen) och slänga den i huvudet på någon?

Bränn en Linux Live CD/DVD och boota med den. Fungerar det därifrån är det något med Windows, annars hårdvara.

http://www.puppylinuxfaq.org/content/5/8/en/make-a-live-disc.html

O_Wao
2010-11-05, 09:54
Bränn en Linux Live CD/DVD och boota med den. Fungerar det därifrån är det något med Windows, annars hårdvara.

http://www.puppylinuxfaq.org/content/5/8/en/make-a-live-disc.html

Tack, ska prova det. :bow:


Edit: länken funkar inte? *sad panda*

King Grub
2010-11-05, 10:07
Jo, den fungerar.

O_Wao
2010-11-05, 10:11
Jo, den fungerar.

Jag får upp en sida där texten står:
"Ingen kategori funnen
Denna post är under omarbetning och kan därför inte visas.

Taggar: Live Disc -

Relaterade poster: -

3/0%Senast uppdaterad: 2010-11-05 10:08
Författare: :
Ny version: 1.0"

När jag klickar på taggarna (Live Disc är en länk) så får jag fram ytterligare ett fönster där jag inte hittar något att ladda ner? Jag erkänner villigt att detta kan bero på skit bakom tangentbordet.

King Grub
2010-11-05, 10:15
Någon sådan text skall inte komma fram överhuvudtaget.

O_Wao
2010-11-05, 10:19
Någon sådan text skall inte komma fram överhuvudtaget.

Får prova länken hemma helt enkelt.

Litecore
2010-11-05, 16:57
kan man skapa en kopia av ett datorspel med imageburn och mounta i daemon tools?
vill installera en gammal klassiker som jag blev sugen på men min nuvarande dator har
ingen optisk enhet så det finns inga alternativ direkt. och kom inte med några hintar
om att jag har laddat ner det eller så vänligen, spelet är köpt men säljs inte längre :)

Mass-Tech
2010-11-05, 22:42
TypeError: Error #1010: En term är odefinierad och har inga egenskaper.
at jFramework::JManager/sessionRemResult()
at jFramework.utils::SessionInfo_Remoting/getSession_result()
Det här kommer fram när jag går in på en sida med flash. Medelandet kommer fram och flashplayer vill inte ladda.

r3mpuh
2010-11-05, 22:46
kan man skapa en kopia av ett datorspel med imageburn och mounta i daemon tools?
vill installera en gammal klassiker som jag blev sugen på men min nuvarande dator har
ingen optisk enhet så det finns inga alternativ direkt. och kom inte med några hintar
om att jag har laddat ner det eller så vänligen, spelet är köpt men säljs inte längre :):furious:

Det går alldeles utmärkt.

Honn
2010-11-06, 00:01
Har du haft någon annan brandvägg installerad tidigare? Vissa, som ZoneAlarm, kan lämna registernycklar och dll-filer kvar efter avinstallation som fortsätter blockera.

Det visade sig vara Comodo som bråkade precis på det viset. Nu är äntligen allt uppe och snurrar som det ska.

Kräket
2010-11-06, 09:41
Nu skulle jag behöva lite hjälp...

Jag får sedan dryga veckan tillbaka bluescreen-kraschar med jämna mellanrum. Precis när jag skrev detta inlägg kraschar datorn. Dock inte bluescreen utan grafiken kraschar totalt och datorn låser sig.

Är det grafikkortet som håller på och spökar? Skumma är att grafikkortet bara är ca 1 år gammalt. Lite kort tid för att bli utslitet...

Har ett ATI Radeon 5870, som är inköpt för som sagt ca 1 år sedan.

Har rengjort datorn och det var inte mycket damm. Har em Antec-låda med en massa fläktar och core i7@2.67 Ghz. Det mest grafikintensiva jag kört är SC II, och det borde datorn räcka för...

King Grub
2010-11-06, 09:44
Att grafikkortets inte är gammalt betyder inte att det inte kan gå sönder. Har du möjlighet är enklaste och säkraste sättet att testa saken att stoppa in ett annat grafikkort i stället och se om systemet är stabilt då.

När du nämner damm, har du kontrollerat inne i själva grafikkortet?

Kräket
2010-11-06, 09:54
Att grafikkortets inte är gammalt betyder inte att det inte kan gå sönder. Har du möjlighet är enklaste och säkraste sättet att testa saken att stoppa in ett annat grafikkort i stället och se om systemet är stabilt då.

När du nämner damm, har du kontrollerat inne i själva grafikkortet?

Tyvärr har jag inget annat grafikkort...Så den möjligheten har jag inte. Men du tror i alla fall att det är grafikkortet som knasar?

Grafikkortet, ATI 5870, är inkapslat i ett plastskal så jag har inte kunnat öppna och titta inuti. Dock så var det lite damm generellt inuti lådan.

King Grub
2010-11-06, 10:02
Det är en möjlighet, men visst kan det vara andra saker, allt från nätaggregat till minneskretsar. Det är jättesvårt att felsöka hårdvarufel på en dator över Internet; det enda säkra sättet är egentligen att byta ut komponenter en efter en tills man finner vilken som krånglar, om man inte får några andra klara indikationer på vad det är som felar.

Tabbe
2010-11-06, 10:09
Datorn stänger plötsligt av sig i ett spel, upprepade gånger..utan felmeddelande..

Får också nån sorts bluescreen där det står att något är fel pga av en nyinstallerad programvara etc..har inte installerat något nytt på länge.

Vad kan det vara?

Kräket
2010-11-06, 10:13
Det är en möjlighet, men visst kan det vara andra saker, allt från nätaggregat till minneskretsar. Det är jättesvårt att felsöka hårdvarufel på en dator över Internet; det enda säkra sättet är egentligen att byta ut komponenter en efter en tills man finner vilken som krånglar, om man inte får några andra klara indikationer på vad det är som felar.

Jo, jag förstår.

Det mesta är ca 1 år gammalt, förutom en HD som är äldre. Gjorde en rejäl uppgradering då. Först trodde jag HD:n men i och med senaste kraschen, där grafiken så tydligt vart paj, tror jag nästan att det är grafikkortet ändå...

King Grub
2010-11-06, 10:17
Minne och hårddisk kan du testa med mjukvaruprogram.

http://www.memtest.org/

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

Även om grafikkort låter troligare baserat på uppgifterna du har. Men fel på RAM-minne kan ge nästan vilka symptom som helst.

Kräket
2010-11-06, 14:36
Minne och hårddisk kan du testa med mjukvaruprogram.

http://www.memtest.org/

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

Även om grafikkort låter troligare baserat på uppgifterna du har. Men fel på RAM-minne kan ge nästan vilka symptom som helst.

Tackar!

Kan nu för övrigt lägga till att datorn tycks krascha även när den inte används aktivt, d.v.s. endast Chrome öppen och står på.

Tangentbord och mus frös och den gick inte att control-alt-delete:a...

Supermicke
2010-11-06, 14:57
jahapp det var det typ femte headsetet som det blev glapp på.. tips på något cleant headset som sladdarna sitter och och inte kommer börja glappa? För det lär ju inte gå att fixa..

eriksvensson
2010-11-06, 15:00
jahapp det var det typ femte headsetet som det blev glapp på.. tips på något cleant headset som sladdarna sitter och och inte kommer börja glappa? För det lär ju inte gå att fixa..

Kör inte med ett headset utan en webcam och det fungerar kanon! Kan vara värt att prova om du får problem med headsets.

http://www.connectreviews.com/images/logitech_quickcampro9000_1.jpg

Supermicke
2010-11-06, 15:05
Kör inte med ett headset utan en webcam och det fungerar kanon! Kan vara värt att prova om du får problem med headsets.

http://www.connectreviews.com/images/logitech_quickcampro9000_1.jpg

som mic då eller? :o annars kanske trådlöst vore något..

eriksvensson
2010-11-06, 15:11
Japp! Jag använder det när jag spelar och det fungerar finfint. Ljudkvaliteten förbättras med deras inbyggda mjukvara med så folk hör lätt vad du säger. Sen är det skönt att inte krångla med något framför munnen också.. ;) Den är den inte så dyr med tanke på vad man får, både en högkvalitativ kamera + mic.

Supermicke
2010-11-06, 15:20
Japp! Jag använder det när jag spelar och det fungerar finfint. Ljudkvaliteten förbättras med deras inbyggda mjukvara med så folk hör lätt vad du säger. Sen är det skönt att inte krångla med något framför munnen också.. ;) Den är den inte så dyr med tanke på vad man får, både en högkvalitativ kamera + mic.

grymt :) får se hur det blir då

Litecore
2010-11-06, 18:09
vad är ett par Logitech Z-3e (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38793) värda idag? tänkte sälja mina :)

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=38793&type=standard&size=800

King Grub
2010-11-06, 20:09
Begagnade, inte mycket. Någon hundralapp?

astrodog
2010-11-07, 00:12
vad är ett par Logitech Z-3e (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38793) värda idag? tänkte sälja mina :)

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=38793&type=standard&size=800

På blocket säljs saker ibland dyrare än nya, testa där.

Tabbe
2010-11-07, 22:16
Cpu och core1,core2 blir uppåt 80 grader varma..och datorn stängs av.
Antar att det är fläkten, hur kan jag fixa det lättast?

Tack mvh

rooz
2010-11-08, 18:39
Något är skumt med min laptop...

Kör HP med Windows 7 Home premium. Har ett tilllägg som heter PC-dock, där ligger startikoner för internet, spotify osv. Den har slutat funka?

Står att det är fel, och jag kan inte lösa det...Datorn gjorde ngn slags uppdatering idag, då jag försökt starta datorn och det stod att alla program var skadade.....Efter detta funkar allt utom just HP pc.dock.

Vad gör man?

agazza
2010-11-08, 18:45
Cpu och core1,core2 blir uppåt 80 grader varma..och datorn stängs av.
Antar att det är fläkten, hur kan jag fixa det lättast?

Tack mvh



Ta lös moderkortet och sedan kylaren, skrapa ren kylaren och cpu från kylpasta, kolla med ett rakblad att båda ytorna är plana, ifall dom är det köper du ny kylpasta och monterar tillbaka allt och ser att allt sitter riktigt.

Är dom inte plana så kan du sandpappra ner dom med hjälp av en spegel som du sätter ett sandpapper på, använd en 8 liknande rörelse för att sandpappra. när du är klar, på med ny kylpasta.


Kan ju även vara att du bara har kass luftgenomströmning eller damm i kylaren också.

Scratch89
2010-11-10, 10:44
Hur sjutton ändrar man så man kan se dolda filer? Windows 7. I de gamla versionerna var det bara att gå in på typ Arkiv/Visa och sen klicka i, men det finns ingen sån meny nu.

EDIT: Oh, nvm. Google hjälpte mig.

skaparn
2010-11-10, 11:06
Jag är på jakt efter något slags lösenordskassaskåp. Har tidigare använt Password Safe för delade lösenord, men skulle nu behöva ett som funkar på flera plattformar.

Hittade detta
Password Gorilla (https://github.com/zdia/gorilla/wiki/)
men tänkte kolla här först ifall någon har ett bättre förslag, eller kan vittna om att Password Gorilla är pålitligt. Jag vågar inte riktigt prova något utan referens.

Morrris
2010-11-10, 11:29
Något är skumt med min laptop...

Kör HP med Windows 7 Home premium. Har ett tilllägg som heter PC-dock, där ligger startikoner för internet, spotify osv. Den har slutat funka?

Står att det är fel, och jag kan inte lösa det...Datorn gjorde ngn slags uppdatering idag, då jag försökt starta datorn och det stod att alla program var skadade.....Efter detta funkar allt utom just HP pc.dock.

Vad gör man?

Skiter i det?

www.rocketdock.com

Inge Enveten
2010-11-10, 12:31
nu har min dator åkt i skitrännan ordentligt för att framföra det på ett milt sätt

Använde den helt vanligt, sen går jag på toa för att göra en nr 1, är tillbaka inom 1 minut på sin höjd och då har datorn hängt sig totalt

kör några alt + ctrl + delete för att få upp processvisaren så att jag kan stänga ner det som hängt sig, men för första gången så händer ingenting vid denna knapptryckskombination

bestämmer mig för att stänga av datorn genom att trycka på starknappen, vilket är det ända alternativet i det momentet. Startar datorn sedan igen och får upp att något har gått fel och att datorn inte kan startas normalt.. Kan välja mellan att starta på två sätt, ett är "starta normalt" och det andra är jag osäker men det var ett rekommenderat alternativ, vilket val jag än gör hamnar jag på en skärm med dålig upplösning och helt grå skrivbordsbakgrund utan chans att ö.h.t göra något.. Hjälp?

Morrris
2010-11-10, 12:44
nu har min dator åkt i skitrännan ordentligt för att framföra det på ett milt sätt

Använde den helt vanligt, sen går jag på toa för att göra en nr 1, är tillbaka inom 1 minut på sin höjd och då har datorn hängt sig totalt

kör några alt + ctrl + delete för att få upp processvisaren så att jag kan stänga ner det som hängt sig, men för första gången så händer ingenting vid denna knapptryckskombination

bestämmer mig för att stänga av datorn genom att trycka på starknappen, vilket är det ända alternativet i det momentet. Startar datorn sedan igen och får upp att något har gått fel och att datorn inte kan startas normalt.. Kan välja mellan att starta på två sätt, ett är "starta normalt" och det andra är jag osäker men det var ett rekommenderat alternativ, vilket val jag än gör hamnar jag på en skärm med dålig upplösning och helt grå skrivbordsbakgrund utan chans att ö.h.t göra något.. Hjälp?

Du startade den i felsäkert läge. Starta om och välj "Normalt". Din dator är antagligen helt ok. :)

Litecore
2010-11-10, 19:38
Skiter i det?

www.rocketdock.com

+1 alla dar i veckan. rocketdock är win !
så här ser mitt skrivbord ut för tillfället :)

http://www.daylite.se/images/rdockdemo.jpg

Litecore
2010-11-10, 22:59
tänkte köpa en stationär dator för att använda med FreeNAS men är lite kluven på om
det är värt att köpa en gammal häck från blocket eller om man ska satsa på nya delar ?
det som behövs är moderkort, processor och minne. diskar har jag själv och chassi finns.
s-ataportar är det enda "krav" jag har egentligen och 1GB RAM vore också trevligt iofs.
är detta något som går att köpa under tusenlappen? ATX/m-ATX spelar ingen roll heller :)

Inge Enveten
2010-11-11, 13:06
Du startade den i felsäkert läge. Starta om och välj "Normalt". Din dator är antagligen helt ok. :)

Nix.. fortfarande bajs
Funderar på att lämna in den på lagning, blir nog bäst och enklast så

Jay-Z
2010-11-12, 15:17
Bra trådlös router? (har inte så bra erfarenhet av D-link + Comhem direkt..)

Menigar
2010-11-12, 15:24
tänkte köpa en stationär dator för att använda med FreeNAS men är lite kluven på om
det är värt att köpa en gammal häck från blocket eller om man ska satsa på nya delar ?
det som behövs är moderkort, processor och minne. diskar har jag själv och chassi finns.
s-ataportar är det enda "krav" jag har egentligen och 1GB RAM vore också trevligt iofs.
är detta något som går att köpa under tusenlappen? ATX/m-ATX spelar ingen roll heller :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693964
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305259

Köpte det här i veckan för liknande syfte, så strax över tusenlappen. Går kanske att få lite billigare? Fast om du inte har ett 80+nätaggregat liggandes skulle jag köpa ett sånt också.

King Grub
2010-11-12, 15:44
Bra trådlös router? (har inte så bra erfarenhet av D-link + Comhem direkt..)

Netgear WNDR3700 eller uppföljaren WNDR37AV (samma innehåll, annat namn).

Litecore
2010-11-12, 19:43
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693964
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305259

Köpte det här i veckan för liknande syfte, så strax över tusenlappen. Går kanske att få lite billigare? Fast om du inte har ett 80+nätaggregat liggandes skulle jag köpa ett sånt också.
tack för tipsen, men efter att ha sökt igenom alla fysiska butiker i stan och prisjakt
har jag valt att köpa begagnat istället. finns massor av skoj till bra pris på tradera !
ska försöka komma under tusenlappen för mobo, cpu, minne, nätagg och ett chassi :D

goodie
2010-11-13, 00:52
Har ett problem med min morbrors dator. Datorn är ett par år gammal och har ett nvidia grafikkort och tft-skärm. Helt plötsligt har bilden blivit något grynig (inte lika skarp längre). Testat att installera om med nyaste drivisar till grafikkortet men hjälpte ej. Någon som vet hur man kan lösa detta? Kör på högsta upplösning (hjälper ej om man ändrar) och har även grafikinställningar för bilden på kvalite.

Kräket
2010-11-13, 12:14
Fortfarande problem med BSOD när jag spelar SC II *cry*

Märkliga är att det endast tycks vara när jag kör SC II, vilket får mig att ifrågasätta att det är hårdvaruproblem.

Känner någon till kända kompabilitetsproblem med ATI Radeon 5870 och SC II? BFBC 2 funkar felfritt, och jag tycker det borde vara mer krävande...

King Grub
2010-11-13, 12:18
Du hade senaste drivrutinerna?

http://support.amd.com/la/kbarticles/Pages/GPU87AMDCat1010eHotfix.aspx

King Grub
2010-11-13, 12:47
10.11 dök alldeles nu upp på Windows Update, av alla stället, innan det ens nämnts något om det på ATI:s sidor.

http://img163.imageshack.us/img163/2458/62045216.jpg

Kräket
2010-11-13, 12:53
Du hade senaste drivrutinerna?

http://support.amd.com/la/kbarticles/Pages/GPU87AMDCat1010eHotfix.aspx

Nja.

Höll på och trixa med detta förra helgen och laddade hem nyaste drivrutinerna. Dock vart datorn fullständigt instabil och det slutade med en systemåterställning.

I dagsläget använder jag version 8.782.0.0 som är WHQL-signerad och tycks mig vara någorlunda stabil (dock inte i SC II).

Menigar
2010-11-13, 19:41
tack för tipsen, men efter att ha sökt igenom alla fysiska butiker i stan och prisjakt
har jag valt att köpa begagnat istället. finns massor av skoj till bra pris på tradera !
ska försöka komma under tusenlappen för mobo, cpu, minne, nätagg och ett chassi :D
Tänk på att få tag på ett 80+agg om du kommer betala elen för NAS:n. Sparar in sig själv snabbare än man tror vid dygnet runt-drift.

Litecore
2010-11-14, 05:09
Tänk på att få tag på ett 80+agg om du kommer betala elen för NAS:n. Sparar in sig själv snabbare än man tror vid dygnet runt-drift.
ingen fara, den kommer användas när jag kollar på film och resten av tiden i sleepmode/standby :)

Cilia
2010-11-14, 18:10
Min systers katt har lyckats trampa på mitt tangentbord så att det nu är på sidan. Jag vet inte vilka tangenter så jag vet inte hur jag kan ändra tillbaka så att det blir upprätt. Snälla hjälp. Jag får snart nackspärr *s*


Löst fick det via FB *S*

Litecore
2010-11-14, 19:50
tänkte köpa en stationär dator för att använda med FreeNAS men är lite kluven på om
det är värt att köpa en gammal häck från blocket eller om man ska satsa på nya delar ?
det som behövs är moderkort, processor och minne. diskar har jag själv och chassi finns.
s-ataportar är det enda "krav" jag har egentligen och 1GB RAM vore också trevligt iofs.
är detta något som går att köpa under tusenlappen? ATX/m-ATX spelar ingen roll heller :)
so far so good, köpt processor och minne sen den första posten för totalt 305 kr! älska tradera :)

Kräket
2010-11-14, 19:57
Laddade hem 10.10e hotfix. Datorn mer instabil än någonsin...*grr*

En liten titt på min "WhoCrashed"-logg;

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 2010-11-14 17:12:00 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8001BAF530, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Dump file: C:\Windows\Minidump\111410-22011-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 2010-11-14 16:02:03 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80002DA366F, 0xFFFFF8800335BA08, 0xFFFFF8800335B270)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
Dump file: C:\Windows\Minidump\111410-22776-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 2010-11-14 15:30:28 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntfs.sys
Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF88006A5CE98, 0xFFFFF88006A5C700, 0xFFFFF80002C914B4)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
Dump file: C:\Windows\Minidump\111410-18579-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 2010-11-14 13:33:56 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0x19 (0x3, 0xFFFFF80002E17250, 0xFFFFF80002E17650, 0xFFFFF80002E17650)
Error: BAD_POOL_HEADER
Dump file: C:\Windows\Minidump\111410-18501-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 2010-11-14 11:48:45 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntfs.sys
Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF88003F6EF68, 0xFFFFF88003F6E7D0, 0xFFFFF88001240B5A)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
Dump file: C:\Windows\Minidump\111410-18517-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 2010-11-14 11:46:45 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA80023F4E70, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Dump file: C:\Windows\Minidump\111410-18018-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sat 2010-11-13 16:40:14 your computer crashed
This was likely caused by the following module: watchdog.sys
Bugcheck code: 0x10E (0x1F, 0xFFFFF8A00B281010, 0x0, 0x2999AF)
Error: VIDEO_MEMORY_MANAGEMENT_INTERNAL
Dump file: C:\Windows\Minidump\111310-23134-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\drivers\watchdog.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Watchdog Driver
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sat 2010-11-13 10:05:46 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0x1A (0x5005, 0xFFFFF70001080000, 0x58C2, 0x5BB5)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Dump file: C:\Windows\Minidump\111310-23072-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 2010-11-07 13:25:22 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0xA (0xB000000000, 0x2, 0x0, 0xFFFFF80002CD26A6)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Dump file: C:\Windows\Minidump\110710-18813-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

Usch...

Petoria
2010-11-14, 20:23
Nu var det ett tag sen jag var påläst om sånt här, därför undrar jag vilket grafikkort som är det bästa för runt 2000kr. Har kollat en del på GTX 470 och det verkar ju vara ganska bra.

Tacksam för svar!

Mr.Cosybear
2010-11-14, 20:29
so far so good, köpt processor och minne sen den första posten för totalt 305 kr! älska tradera :)

Vad blir/blev det för komponenter då :)

r3mpuh
2010-11-14, 20:57
Nu var det ett tag sen jag var påläst om sånt här, därför undrar jag vilket grafikkort som är det bästa för runt 2000kr. Har kollat en del på GTX 470 och det verkar ju vara ganska bra.

Tacksam för svar!
GTX 470 (y)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600369
Med fraktalternativet, Pick-up-Point Malmö, så går det på 2034 kr inkl frakt.

För 4 månader sen gick det på 3400 kr och för 1,5 månader sen gick den på 2800kr x]

Glen
2010-11-14, 22:30
Öh vad innebär 32 bit resp. 64 bit windows och hur vet man vilket man ska ha till sin dator?

King Grub
2010-11-14, 22:40
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

Glen
2010-11-14, 23:13
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

Perfekt!

Litecore
2010-11-15, 01:02
Vad blir/blev det för komponenter då :)

det som är köpt:
AMD64 3500+ s939 (2.2GHz), 105kr
Geil 4x512MB DDR PC3200, 200 kr

det som ska köpas:
passande moderkort, finns ett par intressanta men
ännu är inget färdigt och jag vill inte länka heller så
nån annan får för sig att buda över mina auktioner ;P

grafikkort PCI-E, nåt riktigt enkelt & gärna passivt..
kommer att användas en gång vid installation och
sen aldrig igen. finns tyvärr inte inbyggt på något av
moderkorten som jag kikar på så jag "måste" ha ett.

chassi: kommer blir ett Cooler Master 330 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115353) och enbart
för att jag använt det tidigare, extremt bra & prisvärt! ^^

nätagg: kikar på två olika modeller men lite beroende på
vad jag kan trolla fram på jobbet så får det vara osagt.
nånting på 400W, ickemodulärt och så tyst som möjligt :)

davvvan
2010-11-15, 01:05
Billig skit. Kom gärna med en slutrapport så man vet hur dum man egentligen är som lägger flera tusenlappar på en "ny" dator när en bättre begagnad finns till ett vrakpris runt hörnet.

Litecore
2010-11-15, 01:10
Billig skit. Kom gärna med en slutrapport så man vet hur dum man egentligen är som lägger flera tusenlappar på en "ny" dator när en bättre begagnad finns till ett vrakpris runt hörnet.
ja, det beror ju helt och hållet på vad du ska ha en dator till också. jag ska ju bara ha
en NAS-server och all hårdvara är redan i dagsläget väldigt mycket overkill egentligen..
skulle funka utmärkt som surfburk också men lite tveksamt om det går att spela med :)

jag lovar att hålla er uppdaterade allt eftersom de resterande grejerna börjar ramla in !

kalajset
2010-11-17, 19:08
Jaha, nu har datorn börjar krångla ordentligt igen. (Skriver ej detta inlägg från den). Kortfattat går det hela ut på att jag ej kan starta datorn i normalt, vanligt läge, endast i felsäkert läge. Anledningen är i mitt tycke ganska konstig: Datorn står och tuggar utan att något händer under uppstarten. Den har s as fastnat i den skärm som dyker upp före inloggningsskärmen, (XP), den där Windowsikonen visas och en "blå rand" löper under den. I vanliga fall löper ju randen snabbt, men nu går den jättelångsamt, (förutom precis när skärmen dyker upp, och hårddisken arbetar). Har låtit den stå iaf 5-10 min utan resultat, känns inte som det kommer gå något att låta den stå längre, men jag kanske borde prova det med.

Har pövat "systemåterställning" från så långt som en vecka tillbaks som mest, men utan resultat. Märkligaste av alltihop var att när det hände första gången, i morse, funkade det att bara starta om den - sedan var den som vanligt. Detta hjälper alltså inte nu. (Har iaf prövat detta 5-6 ggr i olika varianter, samma slutresultat varje gång - om jag nu inte kör i felsäkert läge som sagt, det fungerar varje gång).

Någon som har någon aning?

Kräket
2010-11-17, 20:59
Jag kan i alla fall meddela att jag tror jag funnit problemet med min dator. Körde memtest och hittade massor av errors. Blir till att plocka ut minnena o testa dem en och en...

mysteak
2010-11-18, 00:03
Har ett mycket irriterande problem som jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt.

När jag ska spela upp blu-ray 720, oavsett uppspelningsprogram, har jag alltid problem med antingen bilden eller ljudet. Är det bilden som krånglar så gör den det i form av att det "laggar" nästan konstant och till och från så fryser den till så att allting blir suddigt. Är det ljudet det är fel på så är antingen ljudet några sekunder efter, eller så hackar det, dvs fungerar typ 3 sek, fungerar inte 3 sek. Det fungerar inte heller om jag exempelvis ska se något streamat (via youtube, imdb etc) i 720 på nätet.

Viktigt att poängtera är dock att det har fungerat tidigare, alltså så är min dator kapabel till att spela upp 720.

Det jag har gjort hittills för att försöka åtgärda problemet är följande:
* Sökt igenom datorn efter virus med mitt virusprogram (AVG 2011, gratisversionen), hittade inget.
* Skannat datorn med "Malwarebytes", hittade inget.
* Defragmanterat alla hårddiskar.
* Tagit bort och laddat ner alla uppspelningsprogram.
* Sökt igenom datorn efter problem och fel med AVG PC Tuneup 2011 och hittade ett antal fel och problem. Alla åtgärdade.
* "Filstädat" med CCleaner.

Någon som varit med om något liknande, eller har erfarenhet av detta problem?

Kimball
2010-11-18, 00:09
Har ett mycket irriterande problem som jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt.

När jag ska spela upp blu-ray 720, oavsett uppspelningsprogram, har jag alltid problem med antingen bilden eller ljudet. Är det bilden som krånglar så gör den det i form av att det "laggar" nästan konstant och till och från så fryser den till så att allting blir suddigt. Är det ljudet det är fel på så är antingen ljudet några sekunder efter, eller så hackar det, dvs fungerar typ 3 sek, fungerar inte 3 sek. Det fungerar inte heller om jag exempelvis ska se något streamat (via youtube, imdb etc) i 720 på nätet.

Viktigt att poängtera är dock att det har fungerat tidigare, alltså så är min dator kapabel till att spela upp 720.

Det jag har gjort hittills för att försöka åtgärda problemet är följande:
* Sökt igenom datorn efter virus med mitt virusprogram (AVG 2011, gratisversionen), hittade inget.
* Skannat datorn med "Malwarebytes", hittade inget.
* Defragmanterat alla hårddiskar.
* Tagit bort och laddat ner alla uppspelningsprogram.
* Sökt igenom datorn efter problem och fel med AVG PC Tuneup 2011 och hittade ett antal fel och problem. Alla åtgärdade.
* "Filstädat" med CCleaner.

Någon som varit med om något liknande, eller har erfarenhet av detta problem?

Vilka mediaspelare har du testat och vilka codecs/codec-packs har du installerade? Vad får du för cpu-användning när du spelar upp 720p-film? Vad har du för datorspecifikationer?

Jag gillar själv kombinationen av ffdshow + media player classic.

mysteak
2010-11-18, 00:24
Det glömde jag ta med! Jag laddade ner codecs härifrån efter tips från en polare.
http://www.cccp-project.net/

Dock så är jag jävligt grön när det kommer till codecs. Fattar verkligen ingenting om dess funktion eller vad det är bra till. Jag laddade iaf ner dom som jag länkade, och "installerade" dom om jag minns rätt.

De mediaspelarna jag testat är VLC, KMPlayer, media player classic och vanliga media player :D

Och vad menas med CPU-använding?

kalajset
2010-11-18, 07:41
Nu verkar datorproblemet jag skrev om igår ha löst sig själv: Lät den stå iaf 20min+ och försöka ta sig igenom uppladdningsskärmen, och visst - efter mycket om och men kom jag äntligen till Windows. Just nu, sedan dess startar den upp utan problem igen. Märkligt, men hoppas på att det håller.

thenut
2010-11-18, 08:29
Nu verkar datorproblemet jag skrev om igår ha löst sig själv: Lät den stå iaf 20min+ och försöka ta sig igenom uppladdningsskärmen, och visst - efter mycket om och men kom jag äntligen till Windows. Just nu, sedan dess startar den upp utan problem igen. Märkligt, men hoppas på att det håller.

Det är inte så att du installerade några stora uppdateringar innan du stängde ner den sista gången? Jag har stött på extremt långsamma uppstarter efter att microsoft update kört in någon central uppdatering (det var iofs rätt länge sen, men är uj en möjlighet)...

Klicken
2010-11-18, 16:23
Tjena! Jag har fått ett par problem...För ett par dagar sedan poppade mitt AVG upp och sa att jag hade Trojan, något Exploit Rogue Scanner(?) och någon fil vid namn shell.exe om jag inte minns helt fel var infekterad. Ibland när jag ska gå in på en helt vanlig hemsida blir jag automatiskt skickad till olika andra hemsidor som jag aldrig sett förut.

Finns det något bra gratis virusprogram eller något som man kan få bort all det här med? Tacksam för hjälp! :)

Chaaarles
2010-11-18, 16:42
Tjena! Jag har fått ett par problem...För ett par dagar sedan poppade mitt AVG upp och sa att jag hade Trojan, något Exploit Rogue Scanner(?) och någon fil vid namn shell.exe om jag inte minns helt fel var infekterad. Ibland när jag ska gå in på en helt vanlig hemsida blir jag automatiskt skickad till olika andra hemsidor som jag aldrig sett förut.

Finns det något bra gratis virusprogram eller något som man kan få bort all det här med? Tacksam för hjälp! :)

Malwarebytes Antimalware är bra på att ta bort sådant. Kolla även dina egna proxyinställningar, det kan vara orsaken till att du blir redirectad.

Klicken
2010-11-18, 18:52
Malwarebytes Antimalware är bra på att ta bort sådant. Kolla även dina egna proxyinställningar, det kan vara orsaken till att du blir redirectad.

Tack, jag installerade Malwarebytes Antimalware och scannade igenom hela datorn och hitta ett par virus osv där. Jag tog bort dem nu och förhoppningsvis så fick jag bort alla!

En liten fråga till bara :p

Efter jag hade tagit bort alla virus osv och startade om datorn, så hade den automatiskt ändrat mina proxy inställningar så jag inte kunde gå ut på internet. Jag ändrade till "ingen proxy" är det vad det ska vara på? Det finns ju tex automatiska proxy, manuell osv osv. Tack för svar!

Scratch89
2010-11-18, 18:58
Tack, jag installerade Malwarebytes Antimalware och scannade igenom hela datorn och hitta ett par virus osv där. Jag tog bort dem nu och förhoppningsvis så fick jag bort alla!

En liten fråga till bara :p

Efter jag hade tagit bort alla virus osv och startade om datorn, så hade den automatiskt ändrat mina proxy inställningar så jag inte kunde gå ut på internet. Jag ändrade till "ingen proxy" är det vad det ska vara på? Det finns ju tex automatiska proxy, manuell osv osv. Tack för svar!

Uppdatera ditt Malwarebytes om det inte är gjort, och samma med ditt vanliga antivirusprogram. Dra ur nätverkssladden, starta datorn i felsäkert läge och scanna. Efter det är klart, starta om i vanligt läge, scanna. Starta om, i med sladden.

Klicken
2010-11-18, 19:30
Uppdatera ditt Malwarebytes om det inte är gjort, och samma med ditt vanliga antivirusprogram. Dra ur nätverkssladden, starta datorn i felsäkert läge och scanna. Efter det är klart, starta om i vanligt läge, scanna. Starta om, i med sladden.

Klart, thx!

Men vad ska ja ha för inställningar på proxy? Jag vet inte ens vad det är men det finns ju manuell, automatisk, ingen proxy, använd systems proxy inställningar.

mysteak
2010-11-18, 22:23
Har ett mycket irriterande problem som jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt.

När jag ska spela upp blu-ray 720, oavsett uppspelningsprogram, har jag alltid problem med antingen bilden eller ljudet. Är det bilden som krånglar så gör den det i form av att det "laggar" nästan konstant och till och från så fryser den till så att allting blir suddigt. Är det ljudet det är fel på så är antingen ljudet några sekunder efter, eller så hackar det, dvs fungerar typ 3 sek, fungerar inte 3 sek. Det fungerar inte heller om jag exempelvis ska se något streamat (via youtube, imdb etc) i 720 på nätet.

Viktigt att poängtera är dock att det har fungerat tidigare, alltså så är min dator kapabel till att spela upp 720.

Det jag har gjort hittills för att försöka åtgärda problemet är följande:
* Sökt igenom datorn efter virus med mitt virusprogram (AVG 2011, gratisversionen), hittade inget.
* Skannat datorn med "Malwarebytes", hittade inget.
* Defragmanterat alla hårddiskar.
* Tagit bort och laddat ner alla uppspelningsprogram.
* Sökt igenom datorn efter problem och fel med AVG PC Tuneup 2011 och hittade ett antal fel och problem. Alla åtgärdade.
* "Filstädat" med CCleaner.

Någon som varit med om något liknande, eller har erfarenhet av detta problem?

bumpar och citerar mitt tidigare inlägg.

King Grub
2010-11-18, 22:26
Väldigt svårt att gissa. Någon konflikt, mellan drivrutiner, eller att du har installerat för många codecs som inte trivs ihop.

Så lite codecs som möjligt. Jag installerar aldrig några, utan använder bara Media Player Classic Home Cinema rakt av på Windows 7. Fungerar perfekt. Använder automatiskt DXVA så grafikkortet gör jobbet.

mysteak
2010-11-18, 22:47
De enda codecs jag kör med är de från:
http://cccp-project.net/

Dessa skaffade jag då jag fick detta problemet för att försöka få det att funka, men ingen skillnad..

Drivrutiner kan väl vara värt att kolla på. Bara att ladda ner nyaste till grafikkort/ljudkort då eller?

King Grub
2010-11-19, 09:21
Chipset, grafikkort, ljudkort. Och avinstallera tidigare drivrutiner innan du installerar dom nya.

Har du provat VLC-spelaren? Även om den inte är den bästa för HD, använder den interna codecs, så med den spelar det ingen roll vilka andra codecs du har installerade. Fungerar det inte där heller, så kan du utesluta codecproblem.

bygden
2010-11-19, 13:45
Drivrutiner tror jag på!

mysteak
2010-11-19, 14:25
VLC-spelare använder jag flitigt, och den är numera det uppspelningsprogrammet som fungerar sämst. Så då är codecs uteslutet.

Men jag återkommer när jag fixat nya drivrutiner!

jaosef
2010-11-19, 15:26
Kanske fel tråd, men det kändes dumt att dra igång en ny..
Har nyligt tagit ner den senaste systemuppdateringen till mitt Playstation 3, och nu fungerar endast original-handkontrollen trådlöst av mina totalt tre st dosor.
De andra två är tillverkade och skickade från USA men har fungerat perfekt fram till nu. Nu kan jag bara använda de med USB-sladd, direkt jag drar ut sladden söker de efter en enhet men hittar inget.
Någon som har någon ide? Ska jag måsta formatera hårddisken?

Mr.Cosybear
2010-11-19, 15:42
Klart, thx!

Men vad ska ja ha för inställningar på proxy? Jag vet inte ens vad det är men det finns ju manuell, automatisk, ingen proxy, använd systems proxy inställningar.

Normalt sett kör man utan proxy och eftersom du inte vet vad det är så bör det vara inställt på ingen proxy.

Litecore
2010-11-19, 21:58
Kanske fel tråd, men det kändes dumt att dra igång en ny..
Har nyligt tagit ner den senaste systemuppdateringen till mitt Playstation 3, och nu fungerar endast original-handkontrollen trådlöst av mina totalt tre st dosor.
De andra två är tillverkade och skickade från USA men har fungerat perfekt fram till nu. Nu kan jag bara använda de med USB-sladd, direkt jag drar ut sladden söker de efter en enhet men hittar inget.
Någon som har någon ide? Ska jag måsta formatera hårddisken?
det är tyvärr uppdateringen som gör detta, tråkigt men sant.

Kräket
2010-11-21, 11:01
Har ett bekymmer. Håller på att felsöka mina minnesstickor.

Förra helgen körde jag memtest och fann att jag hade ett hundratal errors. Jag hade då lagt in memtest på en USB-sticka och lyckats boota från USB.

Nu har jag plockat ut 2 av 3 minnesstickor (2 gig styck) och tänkte köra memtest tills jag finner den krånglande stickan.

Problemet nu är att datorn vägrar boota från USB! Har ändrat i BIOS så att USB-FDD ska vara först. Funkade inte. Sist la jag 1 boot device USB-FDD, 2 boot device USB-ZIP, 3 boot device USB-CD.

Ändå bootar datorn som vanligt. Har kört memtest en gång och då funkade det. Startade då om datorn och gick ifrån, och när jag kom tillbaka felsöktes minnena. Fattar inte riktigt varför det inte vill funka denna gång...

Grotesk
2010-11-21, 14:00
Jag har kommit över 2st Logitech MX3200 trådlösa tangentbord och likaså ett som heter MX3000. Fick även en usbladdare, mottagare och en trådlös mus som jag misstänker tillhör något utav tangentborden i ett paket.

Mitt problem är att musen funkar galant men inte tangentborden, de får ingen "kontakt."

Är mottagarna kodade till ett specifikt tangentbord + mus eller är de "universal?"
Jag har fått grejerna genom min bror så jag har inte riktigt kartonger och så till det.

Menigar
2010-11-21, 14:13
Har ett bekymmer. Håller på att felsöka mina minnesstickor.

Förra helgen körde jag memtest och fann att jag hade ett hundratal errors. Jag hade då lagt in memtest på en USB-sticka och lyckats boota från USB.

Nu har jag plockat ut 2 av 3 minnesstickor (2 gig styck) och tänkte köra memtest tills jag finner den krånglande stickan.

Problemet nu är att datorn vägrar boota från USB! Har ändrat i BIOS så att USB-FDD ska vara först. Funkade inte. Sist la jag 1 boot device USB-FDD, 2 boot device USB-ZIP, 3 boot device USB-CD.

Ändå bootar datorn som vanligt. Har kört memtest en gång och då funkade det. Startade då om datorn och gick ifrån, och när jag kom tillbaka felsöktes minnena. Fattar inte riktigt varför det inte vill funka denna gång...
USB-FDD står för USB-Floppy Disk Drive om jag inte minns fel. Ändra till USB-HDD eller liknande.

Kräket
2010-11-21, 15:32
USB-FDD står för USB-Floppy Disk Drive om jag inte minns fel. Ändra till USB-HDD eller liknande.

Löste sig, så jag har kört memtest för fulla muggar.

Passar på att fråga. Hur många "passes" behövs egentligen innan man kan utesluta att aktuell minnessticka är den som är trasig?

Har 3 st 2 gig stickor. Körde sticka 1 i dryga timmen, fick 2 passes utan error.

Sen peta jag in sticka 2. Körde då 4 gig i memtest ( sticka 1 & 2) och fick 4 passes, ca 3 timmar utan error.

Har en sticka kvar nu och hoppas att det är den som strular. Annars vette sjutton. Fick massor av error när jag körde memtest på samtliga stickor över natten....

Mr.Cosybear
2010-11-21, 15:41
Löste sig, så jag har kört memtest för fulla muggar.

Passar på att fråga. Hur många "passes" behövs egentligen innan man kan utesluta att aktuell minnessticka är den som är trasig?

Har 3 st 2 gig stickor. Körde sticka 1 i dryga timmen, fick 2 passes utan error.

Sen peta jag in sticka 2. Körde då 4 gig i memtest ( sticka 1 & 2) och fick 4 passes, ca 3 timmar utan error.

Har en sticka kvar nu och hoppas att det är den som strular. Annars vette sjutton. Fick massor av error när jag körde memtest på samtliga stickor över natten....

Min egna åsikt är att det är overkill att köra många timmar. Av erfarenhet så uppstår fel nästan alltid inom första timmen. Har du windows 7 kan jag rekommendera deras egna "memtest" (finns att välja efter F8 vid boot) då det oftast visat fel mycket snabbare än memtest och andra "OEM-tester".

hahavaffan
2010-11-21, 16:10
Löste sig, så jag har kört memtest för fulla muggar.

Passar på att fråga. Hur många "passes" behövs egentligen innan man kan utesluta att aktuell minnessticka är den som är trasig?

Har 3 st 2 gig stickor. Körde sticka 1 i dryga timmen, fick 2 passes utan error.

Sen peta jag in sticka 2. Körde då 4 gig i memtest ( sticka 1 & 2) och fick 4 passes, ca 3 timmar utan error.

Har en sticka kvar nu och hoppas att det är den som strular. Annars vette sjutton. Fick massor av error när jag körde memtest på samtliga stickor över natten....Nu är jag jävligt lat som inte orkar leta bakåt i tråden, men vad har du problem med? När jag köpte och satte ihop min nuvarande dator hade jag feta problem med minnena. Trodde jag. Memtest visade på fel med alla stickorna i, men aldrig var för sig... och spel hängde sig, och jag fick BSODs efter nån timme av filmvisning, eller surfning. Datorn funkade helt enkelt skit, och jag skyllde på allt från dåligt OS (körde först en riktigt gammal XP, sen W7 RC1) till trasiga minnen, klent nätagg och överhettning. Men inget hjälpte, tills en dag när jag testade en hemmasnickrad version av senaste BIOS-versionen till mitt moderkort. Sen dess har jag inte haft ett enda problem what so ever. Det var tydligen nåt strul med mitt moderkort och en jävla massa olika RAM-minnen (däribland mina såklart), och någon driftig kille hade till slut snickrat ihop en egen BIOS-version som funkade ypperligt, och slängt ut på nåt forum.

tomccc
2010-11-21, 17:11
Windows update för Windows 7 har inte fungerat sedan i mitten av oktober, då vill jag minnas att det fanns en uppdatering som hade beskrivningen "den här måste installeras enskilt för att fortsatta uppdateringar ska fungera". Då kunde jag dock inte installera den och nu finns den inte längre i listan, någon?

King Grub
2010-11-21, 17:20
Vad får du för felmeddelande?

tomccc
2010-11-21, 17:23
Vad får du för felmeddelande?
Code 80073712 Windows Update encountered an unknown error.

tomccc
2010-11-21, 17:36
Det konstiga är att jag verkar kunna installera 'optional' men inte 'important' updates. Vill dock inte installera för mycket optional då jag har ssd.

King Grub
2010-11-21, 18:11
Vad har SSD med saken att göra? Skriver du 20 GB om dagen på den, håller den i 5 år... Och Windowsuppdateringar är inte direkt något man gör varje dag. Man kan använda en SSD utan att den slits ut på nolltid.

Den felkoden betyder att Windows komponentlager är korrupt. Nedanstående skall ordna det.

http://support.microsoft.com/kb/947821

astrodog
2010-11-21, 18:59
Löste sig, så jag har kört memtest för fulla muggar.

Passar på att fråga. Hur många "passes" behövs egentligen innan man kan utesluta att aktuell minnessticka är den som är trasig?

Har 3 st 2 gig stickor. Körde sticka 1 i dryga timmen, fick 2 passes utan error.

Sen peta jag in sticka 2. Körde då 4 gig i memtest ( sticka 1 & 2) och fick 4 passes, ca 3 timmar utan error.

Har en sticka kvar nu och hoppas att det är den som strular. Annars vette sjutton. Fick massor av error när jag körde memtest på samtliga stickor över natten....

Memtest kan ju vara lite overkill, den har tester för alla möjliga konstiga fenomen som kan uppstå (t.ex. att två intilliggande är ihopkopplade rent fysiskt). Men det är ett bra test (även om långt) och jag tycker att 1 pass räcker för ditt syfte, dvs. påvisa att det inte är minnena i sig som orsakar dina problem. Längre test kan visa på lägre felfrekvens, men det lär inte orsaka dina problem.

Kan du testa med alla på samma gång och köra 1 pass så kan du nog utesluta minnena i sig; men de kan ju ändå uppvisa problem vid andra laster i systemet, typ om något drar mycket ström och drar ner spänningen från nätaggregatet. Då kan det vara bra att köra något grafikintensivt samtidigt som du kör ett minnestest i Windows.

tomccc
2010-11-21, 19:26
Vad har SSD med saken att göra? Skriver du 20 GB om dagen på den, håller den i 5 år... Och Windowsuppdateringar är inte direkt något man gör varje dag. Man kan använda en SSD utan att den slits ut på nolltid.

Den felkoden betyder att Windows komponentlager är korrupt. Nedanstående skall ordna det.

http://support.microsoft.com/kb/947821

Hehe jo inte skrivningarna jag är oroad över, snarare storleken på dem. Visst att uppdateringar är mellan 10kb-50mb men många bäckar små... Tack för tipset ska testa!

Den gick tyvärr inte att köra, fanns bara för vista "The update is not applicable to your computer."

Hittade en annan version, nytt försök.

King Grub
2010-11-21, 19:33
Min länk leder till nedladdningar för alla Windowsversioner.

Kräket
2010-11-21, 19:40
Illa!

Har nu kört memtest på alla stickor samt kört win 7 egen minnesdiagnostik, utan att fel hittats!

hahavaffan! ska kanske börja leta efter BIOS-uppdateringar. Märkliga är att problemet kommit plötsligt. Innan har datorn funkat stabilt.

Kan det vara moderkortet som kraschat? Eller någon sockel för minnena? Har kört triplechannel.

tomccc
2010-11-21, 19:42
Min länk leder till nedladdningar för alla Windowsversioner.

Gick inte så bra. "Installer encountered an error: 0x80073afc" "The resource loader failed to find MUI file."

lectris
2010-11-21, 19:44
Hej, min dator är trasig. Nån som vill laga? :D

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31850000-31859999/640x480/31854581.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31850000-31859999/640x480/31854838.jpg?0

Den fungerar dock klockrent.. något ostabil förvisso *cupid*

Mr.Cosybear
2010-11-21, 19:48
Illa!

Har nu kört memtest på alla stickor samt kört win 7 egen minnesdiagnostik, utan att fel hittats!

hahavaffan! ska kanske börja leta efter BIOS-uppdateringar. Märkliga är att problemet kommit plötsligt. Innan har datorn funkat stabilt.

Kan det vara moderkortet som kraschat? Eller någon sockel för minnena? Har kört triplechannel.

Om problemet kommit plötsligt låter det inte troligt att det är ett bios-mjukvaruproblem. Är det en märkesdator? (dell osv)

Det mest troliga just nu verkar ju vara att det är fel på moderkortet. Jag antar att du provat att flytta om minnena och blåst bort damm och testat det? Ibland kan detta fungera :)

Sedan skulle det säkert också kunna vara nätaggregatet, om den nu börjar bli lite ostabil.

Kräket
2010-11-21, 19:51
Om problemet kommit plötsligt låter det inte troligt att det är ett bios-mjukvaruproblem. Är det en märkesdator? (dell osv)

Nej, hemmabygge.


Det mest troliga just nu verkar ju vara att det är fel på moderkortet. Jag antar att du provat att flytta om minnena och blåst bort damm och testat det? Ibland kan detta fungera :)

Japp, verkar nästan så. Hittills verkar datorn stabil i dual-channel. Ska pröva peta in sista minnesstickan och se om den börjar BSOD:a.

Frågan är hur man felsöker moderkortet...


Sedan skulle det säkert också kunna vara nätaggregatet, om den nu börjar bli lite ostabil.

Pja, 850 W Corsair-nätagg. Så den borde vara relativt stabil.