handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

TyskenGBG
2010-05-08, 10:47
Nja, HP laptops ska enligt supporten inte ha något problem med temps under 90 grader (sen att de är obekväma att ha i knät när cpun når över 80 grader vid normalt användande är en annan femma...).

Då ljuger supporten , Den brukar stänga ner sig själv rätt ofta pga hög temp och batteri temp =/
Hp hade ju problem med att datornerna började brinna med

Lellan
2010-05-13, 16:35
Finns det något som stänger av datorn ett visst klockslag om man vill det? Alltså, det är ju bra om det går att sätta på den igen.. :D

Men tex som en inställning? Vill sluta uggla vid datorn efter 23 och nej - jag har ingen diciplin... *rolleyes*

Wayfaerer
2010-05-13, 18:25
Finns det något som stänger av datorn ett visst klockslag om man vill det? Alltså, det är ju bra om det går att sätta på den igen.. :D

Men tex som en inställning? Vill sluta uggla vid datorn efter 23 och nej - jag har ingen diciplin... *rolleyes*

Här har du en tråd som avhandlar ämnet på 101 sidor:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144937

Kan hända att den blev lite OT, men det mesta är relevant :)

Mr.Cosybear
2010-05-13, 18:42
Finns det något som stänger av datorn ett visst klockslag om man vill det? Alltså, det är ju bra om det går att sätta på den igen.. :D

Men tex som en inställning? Vill sluta uggla vid datorn efter 23 och nej - jag har ingen diciplin... *rolleyes*

Från samma tråd som ovan men mer specifikt: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4221324&postcount=12

Lellan
2010-05-13, 19:43
Här har du en tråd som avhandlar ämnet på 101 sidor:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144937

Kan hända att den blev lite OT, men det mesta är relevant :)

Från samma tråd som ovan men mer specifikt: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4221324&postcount=12

Spanx! *kissass* Vad skulle man göra utan kolo? Tja, det får jag veta ikväll kl 23.. :naughty:

LoTiX
2010-05-13, 23:36
Om jag skriver en e-mailadress i ett word-dokument och tar bort hyperlink så det ser ut som vanlig text och sedan konvereterar dokumentet till pdf så läser fortfarande Acrobat Reader av att det rör sig om en mailadress.

I Windows syns det inte men om man för pekaren över adressen så förvandlas den till ett pekfinger och det står mailto:<adress>. Detta kan jag ha överseende med.

Problemet är att ifall man öppnar .pdf:en i OS X på en mac så blir det en ful svart box runt adressen och detta är inte precis snyggt att ha.

Hur fan får man bort skiten? Visst kan man trixa med att göra en bild av adressen i Photoshop och lägga in eller göra delar av adressen i textboxar som passar ihop men det är mycket jobb.

RandomC
2010-05-14, 08:54
Föräldrarna har under en längre tid haft problem med sin uppkoppling, det går ofta långsamt eller inte alls. Dock hjälper det om man startar om routern. Hur som helst så kollade jag logen för routern och såg en lång lista av angrepp.


Time Message
Dec 31 16:28:32 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:31 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:30 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:28 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:21 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:19 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:18 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:17 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:16 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:15 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]

Jag undrar vad som menas med detta och vad man kan göra åt det...?

King Grub
2010-05-14, 09:18
Byta IP, eller anmäla det till den attackerande IP-adressens ISP, men det är föga troligt att dom gör något.

Wayfaerer
2010-05-14, 12:53
Om jag skriver en e-mailadress i ett word-dokument och tar bort hyperlink så det ser ut som vanlig text och sedan konvereterar dokumentet till pdf så läser fortfarande Acrobat Reader av att det rör sig om en mailadress.

I Windows syns det inte men om man för pekaren över adressen så förvandlas den till ett pekfinger och det står mailto:<adress>. Detta kan jag ha överseende med.

Problemet är att ifall man öppnar .pdf:en i OS X på en mac så blir det en ful svart box runt adressen och detta är inte precis snyggt att ha.

Hur fan får man bort skiten? Visst kan man trixa med att göra en bild av adressen i Photoshop och lägga in eller göra delar av adressen i textboxar som passar ihop men det är mycket jobb.

Pröva en annan pdf-konverterare.

ante
2010-05-14, 13:05
Finns det något smidigt sätt att numrera ekvationer i Word ? Ungefär som i latex, där det hamnar ett ekvationsnummer i parentes (#) längst till höger.

astrodog
2010-05-14, 14:06
Föräldrarna har under en längre tid haft problem med sin uppkoppling, det går ofta långsamt eller inte alls. Dock hjälper det om man startar om routern. Hur som helst så kollade jag logen för routern och såg en lång lista av angrepp.


Time Message
Dec 31 16:28:32 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:31 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:30 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:28 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:21 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:19 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:18 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:17 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:16 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]
Dec 31 16:28:15 DOS [UDP]: Attack Incoming xxx.xxx.xxx.xxx>xxx.xxx.xxx.xxx [UDP Flood]

Jag undrar vad som menas med detta och vad man kan göra åt det...?

Vad är det för IP-address? Vilket land? Ta reda på lite om den så blir det nog lättare att se vad som kan göras åt saken.

En annan teori är att IP-flood skyddet i din router är kasst, du kan ju testa stänga av det och se om det blir bättre.

Morty
2010-05-14, 16:30
Föräldrarna har under en längre tid haft problem med sin uppkoppling, det går ofta långsamt eller inte alls. Dock hjälper det om man startar om routern. Hur som helst så kollade jag logen för routern och såg en lång lista av angrepp.


Time Message

Jag undrar vad som menas med detta och vad man kan göra åt det...?

Jävligt lol att någon drar en DOS på dig :P

Tyvärr är det inte mycket man kan göra. Byta IP, som grub sa, eller försöka få ISP'n att blocka ip't som dosar dig.

King Grub
2010-05-14, 16:32
Oftast är det väl att man råkar befinna sig i den IP-rangen som utsätts och därmed drabbas i andra hand. Att någon hacker i Kina eller något skulle DOSa en enskild okänd privatperson utan vidare låter inte speciellt troligt.

LoTiX
2010-05-14, 23:37
Pröva en annan pdf-konverterare.

Kan du nämna någon bra? NitroPDF ska ju vara en av de bättre men jag håller på att flippa ur här borta.

Wayfaerer
2010-05-15, 14:37
Kan du nämna någon bra? NitroPDF ska ju vara en av de bättre men jag håller på att flippa ur här borta.

I Word 2007 och framåt så har du ju möjligheten att spara som pdf direkt från programmet, vilket alltid har funkat bra för mig. Tidigare, och när jag konverterar från andra filer brukar jag använda PDFCreator (http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/). Vet att även pdf995 (http://www.pdf995.com/) och PrimoPDF (http://www.primopdf.com/index.aspx) ska vara bra.

Wayfaerer
2010-05-15, 15:58
Har dualboot på min systemdisk. Win7 och Vista. Hur tar jag lättast bort Vista-alternativet utan att fucka upp något?

Fixmbr (http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true) borde väl fungera fortfarande, om du startar i kommandoläge?

Thewind
2010-05-16, 10:03
Jag letar efter bra program att 1) konvertera AVI till DVD-format (VOB antar jag?) och 2) bränna ut DVDer med detta på som skall fungera i DVD-spelaren till TVn.

Förslag?

RandomC
2010-05-16, 10:15
Tack för tipsen. Det här är något som pågått under längre tid så jag får väl se över möjligheten att byta IP helt enkelt.

Ch4rles
2010-05-19, 09:48
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd, men jag försöker. Känns lite dumt att starta en ny tråd för en fråga. Jag funderar iaf att köpa en begagnad dator och hittade en annons på Blocket. Tänkte kolla om den är värd priset, och om det är något man bör tänka på.

Processor: Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Socket 775
Minnen: 2 x DDR2 2GB 1066Mhz HyperX Retail
Moderkort: Asus P5Q-E
Grafikkort: Crossfire Sapphire Radeon HD4850 (2 st) HDMI 512MB
Hårddiskar: SAMSUNG SpinPoint F1 1TB 3.5” SATA
Chassi: Sonata III Black
Optisk enhet: Samsung SpinPoint F1 1TB
Övrigt: Samsung SH-S223F (DVD-brännare för dator) , P12 Silent Fan 120mm, Arctic Cooling Freezer 7 Pro (CPU-kylare).

4500 kr

LinusM
2010-05-22, 15:04
Ska byta moderkort till datorn nu, tror ni att jag måste ominstallera windows 7 eller bör det fungera ändå?
Ska byta från ett gammalt Acer FC51 GM till ett Asus M4A785TD-V EVO. Ska även byta CPU, skärm och ramminnen om det har någon betydelse.

King Grub
2010-05-22, 15:27
Byter man moderkort bör man alltid installera om operativsystemet.

Har du en OEM-version av operativsystemet så får du krångel att aktivera det på den nya datorn.

ChewChew
2010-05-22, 15:32
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd, men jag försöker. Känns lite dumt att starta en ny tråd för en fråga. Jag funderar iaf att köpa en begagnad dator och hittade en annons på Blocket. Tänkte kolla om den är värd priset, och om det är något man bör tänka på.

Processor: Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Socket 775
Minnen: 2 x DDR2 2GB 1066Mhz HyperX Retail
Moderkort: Asus P5Q-E
Grafikkort: Crossfire Sapphire Radeon HD4850 (2 st) HDMI 512MB
Hårddiskar: SAMSUNG SpinPoint F1 1TB 3.5” SATA
Chassi: Sonata III Black
Optisk enhet: Samsung SpinPoint F1 1TB
Övrigt: Samsung SH-S223F (DVD-brännare för dator) , P12 Silent Fan 120mm, Arctic Cooling Freezer 7 Pro (CPU-kylare).

4500 kr

Jag skulle nog våga säga att den är värd dom pengarna. Liknar min och jag är väldigt nöjd med den. :)

LinusM
2010-05-22, 16:07
Jag köpte min dator med windows 7 installerat och har därför ingen skiva med operativsystemet på.
Jag ska byta moderkort och måste därför ominstallera w7, hur ska jag gå till väga utan skiva?

King Grub
2010-05-22, 16:13
Det kan du inte, om du inte har någon form av återställningspartition på hårddisken.

LinusM
2010-05-22, 16:20
Det kan du inte, om du inte har någon form av återställningspartition på hårddisken.
Okej, testar att installera moderkortet utan att ominstallera w7 då.

Backe
2010-05-22, 16:32
Sen en vecka vägrar min dator att stänga av sig. Den kommer till "Windows avslutas" eller vad det står och där stannar den ända tills man måste hålla inne powerknappen så den stängs av.

Kommer inte ihåg att jag gjorde något speciellt innan detta problem uppstod. Har tagit hem alla uppdateringar men det hjälper inte. Har också försökt göra systemåterställning men det fanns ingen återställningspunkt. Har försökt med program för att fixa systemregistret men det har inte hjälpt.. Vad kan det tänkas vara och hur lösa?

King Grub
2010-05-22, 16:51
Okej, testar att installera moderkortet utan att ominstallera w7 då.

Ett bra sätt att skaffa sig problem på.

hahavaffan
2010-05-22, 16:54
Ett bra sätt att skaffa sig problem på.Agreed. Bytte först CPU, det gick bra. Bytte sen moderkort en månad senare, men det gick inte Windows med på. Det var iofs W98, Sjuan kanske fixar det bättre?

LinusM
2010-05-22, 21:40
Ett bra sätt att skaffa sig problem på.

Agreed. Bytte först CPU, det gick bra. Bytte sen moderkort en månad senare, men det gick inte Windows med på. Det var iofs W98, Sjuan kanske fixar det bättre?
Verkar ha gått bra, vid första uppstarten var upplösningen konstig men datorn installerade nya drivrutiner automatiskt och ville sedan starta om.
Moderkortsmärket med namn kom upp vid uppstarten och upplösningen var som den skulle sen.

Skaplig jävla skillnad det är mellan en 19'' "liksidig skärm" och en 24'' LED widescreen. :D
BC 2 fungerade hur bra som helst på högsta upplösningen med.

Mr.Cosybear
2010-05-22, 21:47
Verkar ha gått bra, vid första uppstarten var upplösningen konstig men datorn installerade nya drivrutiner automatiskt och ville sedan starta om.
Moderkortsmärket med namn kom upp vid uppstarten och upplösningen var som den skulle sen.

Skaplig jävla skillnad det är mellan en 19'' "liksidig skärm" och en 24'' LED widescreen. :D
BC 2 fungerade hur bra som helst på högsta upplösningen med.

Du får nog börja med att fixa en windowsskiva medan datorn fungerar, för du kommer troligen behöva det så småningom :)

LinusM
2010-05-22, 21:55
Du får nog börja med att fixa en windowsskiva medan datorn fungerar, för du kommer troligen behöva det så småningom :)
Mjo får nog ta att göra det. Men vadå, tror du att den kommer börja krångla snart p.g.a. att jag inte ominstallerade w7? För just nu fungerar allt helt perfekt.

hahavaffan
2010-05-22, 22:13
Om det är en OEM-version så lär den börja gråta snart över att du bytt ut hårdvara.

LinusM
2010-05-22, 22:16
Borde den inte ha gjort det för länge sedan i så fall? Om det är en OEM-version eller inte har jag ingen aning om.

capture
2010-05-23, 09:27
Finns det något satt så att 2 olika mappar pekar på samma map och då menar jag inte en genväg.

Menar på ett ungefär som att de två mapparna har samma "pekare"

shut teh face
2010-05-23, 09:40
Finns det något satt så att 2 olika mappar pekar på samma map och då menar jag inte en genväg.

Menar på ett ungefär som att de två mapparna har samma "pekare"
Detta är barnmat i Linux men jag hittar inte hur man gör det i Windows, förmodligen måste man installera någon Window Server Katalog eller någon jobbig programvara. Trance kanske vet hur man gör, han gillar ju Windows och blåskärmar :Virro

hahavaffan
2010-05-23, 10:17
Win7 fixar väl det, har jag för mig? Orkar dock inte googla hur just nu.

King Grub
2010-05-23, 10:21
Om det är en OEM-version eller inte har jag ingen aning om.

Ja, inte lär du ha fått en fullversion installerad av försäljare i alla fall.

Trance
2010-05-23, 10:23
Detta är barnmat i Linux men jag hittar inte hur man gör det i Windows, förmodligen måste man installera någon Window Server Katalog eller någon jobbig programvara. Trance kanske vet hur man gör, han gillar ju Windows och blåskärmar :Virro

Du har verkligen inte bra google skills eller så vet du inte vad det egentligen heter i Linux.

http://www.lmgtfy.com/?q=symbolic+link+windows

shut teh face
2010-05-23, 10:41
Du har verkligen inte bra google skills eller så vet du inte vad det egentligen heter i Linux.

http://www.lmgtfy.com/?q=symbolic+link+windows
Självklart vet jag vad det heter i Linux, mitt nya jobb är endast Linux/unix. :D Däremot så googlade jag bara på "links" :em:

Snobbe
2010-05-24, 16:36
Har ett problem. För typ 2veckor sen så var det någon som bytte mitt lösenord på mitt battle.net konto. Jag loggade in direkt bytte till ett annat och laddade hem kaspersky anti virus program o sökte igenom. Hittade någon trojan i ventrilo som jag tog bort och sen bytte lösenord igen. Nu så har någon loggat in på mitt bnet konto och bytt mail o allting så har fått maila blizzard mina ID handlingar o skit så dom ska försöka fixa det där antar jag. Men hur fan går det till när jag inte har något skit på datorn enligt kaspersky ska jag ladda hem något annat AV program o testa mer eller?

Snobbe
2010-05-24, 16:41
Uppdatering tydligen så har min syrra virus på sin dator som jag däremot inte rört men har haft DMZ öppen kan det på något sätt gjort så om hon haft trojaner osv att den kan kolla igenom min dator? Har säkert haft öppet nätverk mot henne osv.

Morrris
2010-05-24, 18:56
Finns det någon förklaring till varför YouTube segar så förbannat på min dator? Sitter på 100/100, men kan inte titta på ett enda klipp utan att buffra. Hållt på såhär i en vecka snart.

Kimball
2010-05-24, 19:44
Finns det någon förklaring till varför YouTube segar så förbannat på min dator? Sitter på 100/100, men kan inte titta på ett enda klipp utan att buffra. Hållt på såhär i en vecka snart.


Har samma problem på 24/10 med comhem, inte lyckats lista ut något vettigt heller trots en del guider i ämnet till min DIR-655 :(

hahavaffan
2010-05-24, 19:46
YouTube suger allmän hästsnabel för tillfället. Så vi är fler som har problem :(

Olegh
2010-05-24, 19:46
Det är förmodligen tubens bandbredd som flaskhalsar då och då.

shut teh face
2010-05-24, 20:01
Okej nya datorn med Windows 7, den vill starta om typ 2 ggr per dag, Windows update och Norton som följde med vill också starta om.. alltså wtf. Känns som detta jobbiga skit borde minska med windows, inte öka?? Lär av linux

hahavaffan
2010-05-24, 20:07
Men om du kör igenom alla uppdateringstjänster ordentligt, slipper du det mer eller mindre sen. Du kan även välja att inte installera eller ens ladda ner automatiska uppdateringar, och bara göra det när du känner för det.

Granatgiraffen
2010-05-24, 20:07
Okej nya datorn med Windows 7, den vill starta om typ 2 ggr per dag, Windows update och Norton som följde med vill också starta om.. alltså wtf. Känns som detta jobbiga skit borde minska med windows, inte öka?? Lär av linux

Gäsp.

Råttan
2010-05-29, 11:13
Kan jag på något enkelt sätt överföra ljud trådlöst från datorn till en receiver/förstärkare? Vill kunna spela från datorn till ljudanläggningen utan att dra några kablar, vill inte ha nån pryl som kopplar upp mot datorn heller typ squeezebox utan jag vill använda datorn till att spela med om ni förstår, eller har jag fattat squeezebox fel?

Men ifall det är möjligt, vad behöver jag? Har ingen ljudanläggning just nu så är det något speciellt med den jag borde tänka på när jag köper?

hahavaffan
2010-05-29, 11:18
Kan jag på något enkelt sätt överföra ljud trådlöst från datorn till en receiver/förstärkare? Vill kunna spela från datorn till ljudanläggningen utan att dra några kablar, vill inte ha nån pryl som kopplar upp mot datorn heller typ squeezebox utan jag vill använda datorn till att spela med om ni förstår, eller har jag fattat squeezebox fel?

Men ifall det är möjligt, vad behöver jag? Har ingen ljudanläggning just nu så är det något speciellt med den jag borde tänka på när jag köper?http://store.apple.com/us/product/MB321LL/A/AirPort-Express-AirTunes?mco=MTY3ODQ5OTY

Sätt den i ett vägguttag vid stereon, och koppla en optisk sladd från Airporten till stereon (eller vanlig analog 3,5mm tele - RCA om du saknar optisk in på stereon). Sen hittas Airporten enkelt i iTunes eller annat program som externa uppspelningskälla eller liknande, och du slipper helt dra sladdar. Den agerar också nätverksförstärkare. Är inte helt säker på hur smidig den är utan iTunes dock. Men kör du iTunes idag är det extremt smidigt. Till OS X vet jag att det finns andra program som gör att allt annat ljud också skickas till Airporten och inte bara musik genom iTunes, men till Windows har jag ingen koll.

Logitech har också vad jag vet liknande lösningar.

skaparn
2010-05-29, 11:21
Är inte helt säker på hur smidig den är utan iTunes dock.

Det är jag, och svaret är inte.

Faktum är att jag hade lite problem hitta den där enheten ibland, men det gällde iofs även min router, så det kan ha varit något med min macintoshburk och inte med APE.

hahavaffan
2010-05-29, 11:27
Det är jag, och svaret är inte.

Faktum är att jag hade lite problem hitta den där enheten ibland, men det gällde iofs även min router, så det kan ha varit något med min macintoshburk och inte med APE.Där ser man :) Har inte provat den själv, så jag litar på dig! Kommer dock fylla föräldrarnas nybyggda hus med tre sånna och en Airport Extreme eller vad den stora routern med backup-hdd inbyggt heter. Så jag hoppas det lirar bra ihop med iTunes åtminstone!

Råttan
2010-05-29, 11:34
Verkar ju kanon, precis vad jag letat efter. Tack!

Läste runt lite och hittade ett program "Airfoil for Windows" som gör att man kan skicka över allt ljud till den, t ex från spotify.

Ch4rles
2010-05-30, 09:48
Har köpt en begagnad dator och jag misstänker att den blir för varm vid intensivt arbete. Är inte så värst datorkunnig så jag rådfrågar er. Jag tog en screenshot över hur temperaturen ser ut direkt efter jag spelat Crysis på High i 1600x900. Jag vet inte vad som är normalt, men det andra grafikkortet verkar alldeles för varmt.

http://i47.tinypic.com/rkvfvt.png

Jag misstänker att fläktarna är konstiga. När jag manuellt ökade fläkthastigheten till 100% ÖKADE temperaturen upp till 90c idle. Satte jag den sedan på auto gick den den till runt 65-70c

Grotesk
2010-05-30, 15:34
Sitter här med ett 2.1 system från Altec Lansing. Det har några år på nacken och nu har jag plötsligt börjat höra ett lätt "brusande" från högtalarna när jag inte spelar musik. Det kommer och går och låter ungefär som ett brus/att någon skrapar på dem.

Vad fan kan detta vara? Det är rätt bra med kräm i dem men jag drar aldrig på riktigt fläskigt utan spelar rätt lugnt.

Yes
2010-05-30, 15:53
Hur kan det komma sig att jag bara får max 10Mbit ned när jag är uppkopplad genom min router(Netgear FVS338)? Kopplad direkt till väggen får jag 100Mbit, som jag ska.

Vad kan det bero på och vad bör jag kolla? Duplex är iaf rätt inställd.

Mr.Cosybear
2010-05-30, 15:59
Har köpt en begagnad dator och jag misstänker att den blir för varm vid intensivt arbete. Är inte så värst datorkunnig så jag rådfrågar er. Jag tog en screenshot över hur temperaturen ser ut direkt efter jag spelat Crysis på High i 1600x900. Jag vet inte vad som är normalt, men det andra grafikkortet verkar alldeles för varmt.


Jag misstänker att fläktarna är konstiga. När jag manuellt ökade fläkthastigheten till 100% ÖKADE temperaturen upp till 90c idle. Satte jag den sedan på auto gick den den till runt 65-70c

Grafikkorten ser ut att vara lite för varma, speciellt den varmare av dem. Har du många chassifläktar? Om inte, fixa. Har du dammat ur processorfläkt och grafikfläktarna? (Obs gör detta inte med dammsugare, ett tips är att göra det med hårfön på lagom avstånd. Annars försök pilla bort grova tussar med fingrar. Googla mer om statisk elektricitet och datorer)

rolf
2010-05-30, 20:23
Inte direkt datorhjälp, men relaterat: Ska köpa ett par nya hörlurar, både att använda till spel men främst till att lyssna på musik i. Så bra ljud som möjligt förstås, gärna bra bas också. Prisklass under 100€/1000kr. Har ingen koll alls själv, vad rekommenderar kolopanelen?

JohPz
2010-05-30, 20:26
Inte direkt datorhjälp, men relaterat: Ska köpa ett par nya hörlurar, både att använda till spel men främst till att lyssna på musik i. Så bra ljud som möjligt förstås, gärna bra bas också. Prisklass under 100€/1000kr. Har ingen koll alls själv, vad rekommenderar kolopanelen?

Headset eller endast hörlurar? Om headset: Steelseries Siberia V2, it's glorius:D

rolf
2010-05-30, 20:32
Headset eller endast hörlurar? Om headset: Steelseries Siberia V2, it's glorius:D

Bara hörlurar, men tack ändå för förslaget.

Jarod
2010-05-31, 09:39
Min ISP (hor-Tele2) är helt värdelösa.

Finns det något program man kan installera som är igång på datorn i bakgrunden som kan visa när ens internet kopplar ifrån och sen kopplar upp igen? Typ någon som pingar en viss adress hela tiden och sen visar resultatet i graf-form?

Detta för att Tele2 har en egenhet att flera gånger varje dag koppla ur internet och sen efter en minut koppla upp igen. Tele2s kundservice hävdar att alla på min gata har fel på våra datorer. *gah!*

Jelp snela.

TheGovernator
2010-06-01, 20:13
Hej gott folk!
Sätt ihop en dator åt mig för chansen att vinna gödsel i Farmville!

Allt ska finnas i paketet, inkl skärm, mus, tangentbord

runt 7000 kr tänkte jag lägga ut. Jag kommer inte använda datorn till något avancerat; filmtittande, pluggande, surfande, pokerspelande, PS och kanske CS.

Enda kravet jag har är att skärmen ska vara 24"+.

Ös på med tips!

C.E.J.
2010-06-02, 23:55
Har problem med ljudet på datorn, mera specifikt när jag kollar på nedladdade tv-serier. Ljudstyrkan varierar fullständigt godtyckligt verkar det som. Filer som jag kollade på häromdan som då närmast gav mig öronskador om jag satt för nära datorn, kan jag nu inte höra om jag inte fokuserar totalt på att lyssna (givetvis har ljudinställningarna på datorn och programmet varit samma båda gånger). Vad är problemet, hur lösa, och finns det möjligen ytterligare nåt sätt att höja ljudet på datorn förutom med kontrollen i nedre högra hörnet.

Jag har Vista, filerna är .avi och jag spelar upp i VLC.

King Grub
2010-06-03, 09:27
Testat andra högtalare, annan kabel?

C.E.J.
2010-06-03, 14:47
Nah jag kör med datorns högtalare (laptop). Kanske blir så illa tvungen att köpa högtalare då. Snyft, my wallet...

tp_88
2010-06-03, 16:20
Eeeh, jag har ett jävligt lustigt problem.

Fick precis tag i en extern Seagate-disk utan strömförsörjning (endast USB) och den funkar som den ska på en dator med XP och i en WD TV Live (mediacenter), men när jag kopplar in den till min dator (W7) så snurrar den inte igång utan står bara och piper. Har inte möjlighet att testa den på fler ställen just nu. Vad faen kan vara fel?

Hjelp snela.

vicarious
2010-06-03, 16:28
Min ISP (hor-Tele2) är helt värdelösa.

Finns det något program man kan installera som är igång på datorn i bakgrunden som kan visa när ens internet kopplar ifrån och sen kopplar upp igen? Typ någon som pingar en viss adress hela tiden och sen visar resultatet i graf-form?

Detta för att Tele2 har en egenhet att flera gånger varje dag koppla ur internet och sen efter en minut koppla upp igen. Tele2s kundservice hävdar att alla på min gata har fel på våra datorer. *gah!*

Jelp snela.

Det ska Tele 2 kunna se i sina system. Har du en LAN eller DSL anslutning? Kan finnas många orsaker till varför det "flappar", som det kallas, särskilt om det är en DSL anslutning.

vicarious
2010-06-03, 16:29
Eeeh, jag har ett jävligt lustigt problem.

Fick precis tag i en extern Seagate-disk utan strömförsörjning (endast USB) och den funkar som den ska på en dator med XP och i en WD TV Live (mediacenter), men när jag kopplar in den till min dator (W7) så snurrar den inte igång utan står bara och piper. Har inte möjlighet att testa den på fler ställen just nu. Vad faen kan vara fel?

Hjelp snela.

Att den inte klarar av/stöds av Win7 som operativsystem är det första jag tänker på. Testa på en annan dator med Win7.

tp_88
2010-06-03, 16:30
Att den inte klarar av/stöds av Win7 som operativsystem är det första jag tänker på. Testa på en annan dator med Win7.
Ska göra det på jobbet imorgon, men... varför skulle den inte göra det? :D

Mr.Cosybear
2010-06-03, 16:35
Eeeh, jag har ett jävligt lustigt problem.

Fick precis tag i en extern Seagate-disk utan strömförsörjning (endast USB) och den funkar som den ska på en dator med XP och i en WD TV Live (mediacenter), men när jag kopplar in den till min dator (W7) så snurrar den inte igång utan står bara och piper. Har inte möjlighet att testa den på fler ställen just nu. Vad faen kan vara fel?

Hjelp snela.

Har varit massa krångel med USB-diskar och W7. Men en lösning jag hitta efter en snabb googling var denna:

"In win7, go to device manager... uninstall the external hard drive. Unplug the usb cable. Plug it back in. VOILA. I know... it seems simple... and it was... but it took a LONG time to figure out."

Har själv inte haft problem med detta men det ovan är inget farligt att prova, så ge det en chans.

Antar btw att du har uppdaterat windows också.

vicarious
2010-06-03, 16:39
Hur kan det komma sig att jag bara får max 10Mbit ned när jag är uppkopplad genom min router(Netgear FVS338)? Kopplad direkt till väggen får jag 100Mbit, som jag ska.

Vad kan det bero på och vad bör jag kolla? Duplex är iaf rätt inställd.

Brandvägg i routern kanske. Testa annan port på routern. Reseta routern.

vicarious
2010-06-03, 16:41
Ska göra det på jobbet imorgon, men... varför skulle den inte göra det? :D

Det finns en hel del utrustning som har problem med drivrutiner till Win7. Hur gammal är den?

tp_88
2010-06-03, 16:43
Har varit massa krångel med USB-diskar och W7. Men en lösning jag hitta efter en snabb googling var denna:

"In win7, go to device manager... uninstall the external hard drive. Unplug the usb cable. Plug it back in. VOILA. I know... it seems simple... and it was... but it took a LONG time to figure out."

Har själv inte haft problem med detta men det ovan är inget farligt att prova, så ge det en chans.

Antar btw att du har uppdaterat windows också.
Windows är uppdaterat.

Jag har redan varit inne där och kikat, och i Partition Magic, men den dyker inte upp någonstans. Och när jag sätter örat mot chassit så låter det som att den inte ens har startat.
Det finns en hel del utrustning som har problem med drivrutiner till Win7. Hur gammal är den?
Okaj. Vet inte, men ett par år skulle jag tippa på.

I värsta fall så får jag väl helt enkelt dra in XP parallellt med W7..

Mr.Cosybear
2010-06-03, 16:47
Windows är uppdaterat.

Jag har redan varit inne där och kikat, och i Partition Magic, men den dyker inte upp någonstans. Och när jag sätter örat mot chassit så låter det som att den inte ens har startat.

Okaj. Vet inte, men ett par år skulle jag tippa på.

I värsta fall så får jag väl helt enkelt dra in XP parallellt med W7..

Ok, men ett tips är ju då att du letar upp drivrutin själv för chipset på ditt moderkort istället. Detta kan du göra genom att gå in på moderkorttillverkarens hemsida och laddar ner det där. Låter nämligen som att det är fel på drivrutinerna för USB-kontrollern.

tp_88
2010-06-03, 17:02
Ok, men ett tips är ju då att du letar upp drivrutin själv för chipset på ditt moderkort istället. Detta kan du göra genom att gå in på moderkorttillverkarens hemsida och laddar ner det där. Låter nämligen som att det är fel på drivrutinerna för USB-kontrollern.
Det verkar inte finnas några drivrutiner till W7 på tillverkarens (Gigabyte) hemsida. De enda drivrutinerna till mitt moderkort och W7 är ljud och sata.

http://www.giga-byte.co.uk/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2456&ost=windows+7+64bit#anchor_os

Verkar finnas en till XP 64-bit, ska jag testa med den?

King Grub
2010-06-03, 17:06
XP-drivrutiner på ett Vista- eller W7-system brukar vara ett recipe for failure.

tp_88
2010-06-03, 17:20
XP-drivrutiner på ett Vista- eller W7-system brukar vara ett recipe for failure.
Det kanske är den jag redan har då, och som ställer till problem, iom att det inte verkar finnas någon till W7.

tp_88
2010-06-04, 07:12
Ska göra det på jobbet imorgon, men... varför skulle den inte göra det? :D
Nu har jag testat på en annan W7-dator och där funkade den precis som den skulle. Så problemet ligger hos min dator hemma.

Igår körde jag en scan med ett sånt där drivrutinsprogram (Driver Checker, tror jag det heter) och mycket riktigt så hittade den att usb-drivrutinerna var för gamla. Den ville installera några Intel Chipset drivers men det löste inte problemet.

Det känns troligt att Cosbybear har rätt ang chipset drivrutinerna, men vad gör man när det inte finns några passande att tillgå på tillverkarens hemsida? *gah!*

tp_88
2010-06-04, 07:49
Hittade något som jag tror ska funka på Intels sida: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18053&lang=eng

Ska testa ikväll.

vicarious
2010-06-04, 08:35
Hittade något som jag tror ska funka på Intels sida: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18053&lang=eng

Ska testa ikväll.

Lycka till! Drivrutinsproblem is the sux!

tp_88
2010-06-04, 17:08
Lycka till! Drivrutinsproblem is the sux!
Indeed...

Det hjälpte inte heller, några andra förslag? :(

Mr.Cosybear
2010-06-04, 17:49
Indeed...

Det hjälpte inte heller, några andra förslag? :(

Kan du inte lösa det på drivrutinsväg så är nog det sista alternativet, om du verkligen vill ha extern disk till den datorn, att köpa följande(eller annat kontrollerkort, detta var det billigaste jag hitta lite snabbt):

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587485

På köpet får du också USB 3.0 kompatibilitet. Ditt moderkort har PCI-e slottar så det är bara trycka in och köra.

tp_88
2010-06-04, 18:33
Kan du inte lösa det på drivrutinsväg så är nog det sista alternativet, om du verkligen vill ha extern disk till den datorn, att köpa följande(eller annat kontrollerkort, detta var det billigaste jag hitta lite snabbt):

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587485

På köpet får du också USB 3.0 kompatibilitet. Ditt moderkort har PCI-e slottar så det är bara trycka in och köra.
Min andra externa hdd som har extern strömförsörjning, fungerar konstigt nog. *screwy*

Något usb-kort har jag ingen lust att köpa tbh, det känns ganska 1995. Jag får fortsätta skicka över nätverket till den andra datorn och sedan lägga över på den externa därifrån. :laugh:

emi23j
2010-06-05, 07:07
Okey nu kommer en oerhörd noob fråga angående detta med datorer. Eftersom att jag nu gjort klart den sista labbrapporten för vårterminen så tänker jag att det kan vara en bra idé att rensa ut datorn och installera om den.

Jag har redan plockat ut nödvändiga dokument till min externa HD och kommer under dagen skriva ned program som kan vara bra att ladda ned och installera om när om-installationen är klar.

Det jag behöver hjälp med är:

1. Hur gör jag för att installera om allt, alltså börja på "ny kula" ? (en förklaring i steg hade varit grymt naajs). Jag har förövrigt en CD med Microsoft XP som jag hade tänkt installera sedan som operativsystem.

2. Tips på virus program och dylikt. (helst sådana som inte börjar flippa så fort man går in på internet.) Just nu kör jag Ad-aware, super antispyware, avast antivirus och norton (dock en gammal version som jag egentligen inte vill ha kvar. men eftersom jag har programmet på en skiva kanske det är en bra grund att starta på?!)

3. Hur lång tid kan jag beräkna att allt detta tar?

emi23j
2010-06-05, 07:32
Kan lägga till att målet med om-installationen är att datorn skall börja fungera bättre igen. den känns nämligen rätt seg i nuläget, en skugga av sitt forna jag.

Mr.Cosybear
2010-06-05, 08:09
Okey nu kommer en oerhörd noob fråga angående detta med datorer. Eftersom att jag nu gjort klart den sista labbrapporten för vårterminen så tänker jag att det kan vara en bra idé att rensa ut datorn och installera om den.

Jag har redan plockat ut nödvändiga dokument till min externa HD och kommer under dagen skriva ned program som kan vara bra att ladda ned och installera om när om-installationen är klar.

Det jag behöver hjälp med är:

1. Hur gör jag för att installera om allt, alltså börja på "ny kula" ? (en förklaring i steg hade varit grymt naajs). Jag har förövrigt en CD med Microsoft XP som jag hade tänkt installera sedan som operativsystem.

2. Tips på virus program och dylikt. (helst sådana som inte börjar flippa så fort man går in på internet.) Just nu kör jag Ad-aware, super antispyware, avast antivirus och norton (dock en gammal version som jag egentligen inte vill ha kvar. men eftersom jag har programmet på en skiva kanske det är en bra grund att starta på?!)

3. Hur lång tid kan jag beräkna att allt detta tar?

Hoppa till rubriken: Formatting and Installing from the Windows XP CD
http://www.ehow.com/how_6026_format-hard-drive.html

Om du inte får upp texten, "press any key to boot CD" så måste du gå in i BIOS och ändra "startordningen". Här har du flera exempel på det: http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

När installationen är klar måste du sedan ladda ner drivrutiner till alla dina komponenter. Såvida du inte har en skiva med drivrutiner redan. Ljud, grafikkort, chipset ("moderkortet"), trådlösa, nätverkskort etc. För att veta vilka du ska ha är ett tips att du tar reda på de olika komponenternas namn. Eller så tar du backup på dina nuvarande med:
http://sourceforge.net/projects/drvback/
(spara backupen extern och använd den sen när du installerat på nytt, med samma program)

Nackdelen med detta jämfört med att hämta drivrutiner själv är att du troligen inte har de senaste drivrutinerna, men det är väl en smäll du får ta om det underlättar för dig.

Formatering och installation tar väl i genomsnitt kanske 1timme skulle jag tro beroende på olika saker.

Hoppas det var tillräckligt detaljerat :)

King Grub
2010-06-05, 09:53
2. Tips på virus program och dylikt. (helst sådana som inte börjar flippa så fort man går in på internet.) Just nu kör jag Ad-aware, super antispyware, avast antivirus och norton (dock en gammal version som jag egentligen inte vill ha kvar. men eftersom jag har programmet på en skiva kanske det är en bra grund att starta på?!)

Nej, det är en värdelös grund. Ett antivirus. Fler antivirus installerade ger sämre skydd, inte bättre.

emi23j
2010-06-05, 11:48
Hoppa till rubriken: Formatting and Installing from the Windows XP CD
http://www.ehow.com/how_6026_format-hard-drive.html

Om du inte får upp texten, "press any key to boot CD" så måste du gå in i BIOS och ändra "startordningen". Här har du flera exempel på det: http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

När installationen är klar måste du sedan ladda ner drivrutiner till alla dina komponenter. Såvida du inte har en skiva med drivrutiner redan. Ljud, grafikkort, chipset ("moderkortet"), trådlösa, nätverkskort etc. För att veta vilka du ska ha är ett tips att du tar reda på de olika komponenternas namn. Eller så tar du backup på dina nuvarande med:
http://sourceforge.net/projects/drvback/
(spara backupen extern och använd den sen när du installerat på nytt, med samma program)

Nackdelen med detta jämfört med att hämta drivrutiner själv är att du troligen inte har de senaste drivrutinerna, men det är väl en smäll du får ta om det underlättar för dig.

Formatering och installation tar väl i genomsnitt kanske 1timme skulle jag tro beroende på olika saker.

Hoppas det var tillräckligt detaljerat :)

Nej, det är en värdelös grund. Ett antivirus. Fler antivirus installerade ger sämre skydd, inte bättre.


Tror det ska vara tillräckligt crosby=).

tack för hjälpen crosby och grub.

emi23j
2010-06-05, 12:02
Just ja. En följdfråga till grub: vilket virus program skall man då välja? alltså vilket gratis program anses som bäst för tillfället?

vicarious
2010-06-05, 12:33
Just ja. En följdfråga till grub: vilket virus program skall man då välja? alltså vilket gratis program anses som bäst för tillfället?

Vet inte vilket som är bäst men Avast och Avira tror jag är hyfsat bra iaf.

emi23j
2010-06-05, 16:47
hmm. någon som har koll på hur jag sparar gamla mail som hamnat i outlook express?

mojoo
2010-06-05, 19:30
Åh tack. Sökte men hitta inte den här tråden. Brorsan kom upp och undrade varför internet gick så segt (som de gör i vanliga fall också). Så tog jag upp mitt nod32 och kollar på network status. Hade allt avstängt. Då är de något 'Panda medio booster' som laddar upp i 200 kb/s och ner i 400 kb/s. Så sökte på google, då är de något från ett spel som heter Mapplestory typ. De har jag spelat för typ 6 år sen och tror jag aldrig gjort de på denna dator ens. Så jag stängde ner de och helvete va fort de gick nu. Laddade ner en patch till LoL, gick innan i 17kb/s eller så krascha internet hela tiden. Nu går de i 700 kb/s. Så vad gör Panda medio booster för något!?

För övrigt så undrar jag om någon kikar på min dator. Min mail blev nyligen hackad och skicka massa spam mail till alla mina kontakter (låg i mina skickade meddelanden på hot mail)

Baan
2010-06-05, 19:32
Åh tack. Sökte men hitta inte den här tråden. Brorsan kom upp och undrade varför internet gick så segt (som de gör i vanliga fall också). Så tog jag upp mitt nod32 och kollar på network status. Hade allt avstängt. Då är de något 'Panda medio booster' som laddar upp i 200 kb/s och ner i 400 kb/s. Så sökte på google, då är de något från ett spel som heter Mapplestory typ. De har jag spelat för typ 6 år sen och tror jag aldrig gjort de på denna dator ens. Så jag stängde ner de och helvete va fort de gick nu. Laddade ner en patch till LoL, gick innan i 17kb/s eller så krascha internet hela tiden. Nu går de i 700 kb/s. Så vad gör Panda medio booster för något!?

Massa fint.

King Grub
2010-06-05, 19:46
Så vad gör Panda medio booster för något!?

Det är inte malware eller något, men ett videostreamingprogram, för HD tror jag, så det lär nog kunna ta bandbredd.

mojoo
2010-06-05, 22:08
Aldrig installerat något sånt...O well

emi23j
2010-06-06, 07:52
hmm. nu har det dykt upp ett nytt problem.

Varför kan inte min DVD-RW enhet läsa CD-r skivor? Windows XP ligger nämligen på en CD-R skiva. Det har, om jag inte minns fel, tidigare gått att både bränna och läsa CD-R skivor. Det är inte bara för XP skivan detta gäller utan även för andra CD-R skivor. Någon som har en idé om detta?

vicarious
2010-06-06, 08:07
hmm. nu har det dykt upp ett nytt problem.

Varför kan inte min DVD-RW enhet läsa CD-r skivor? Windows XP ligger nämligen på en CD-R skiva. Det har, om jag inte minns fel, tidigare gått att både bränna och läsa CD-R skivor. Det är inte bara för XP skivan detta gäller utan även för andra CD-R skivor. Någon som har en idé om detta?

Kan den läsa DVD skivor för tillfället? Om inte kanske det är något fel på hela enheten. Låter väldigt skumt om den klarar DVD men inte CD.

vicarious
2010-06-06, 08:08
hmm. någon som har koll på hur jag sparar gamla mail som hamnat i outlook express?

Det finns en ruta i inställningarna för Outlook där man kan välja att email ska sparas på servern. Kryssa i den och sen skicka om dom mail som du vill spara. Då kommer dom att sparas på din mailserver, vilken den är beror på vilken e-postadress du har.

Finns säkert något bättre sätt men där har du ett alternativ. Jag hatar Outlook och skulle aldrig för mitt liv använda den skiten :D

emi23j
2010-06-06, 08:25
Kan den läsa DVD skivor för tillfället? Om inte kanske det är något fel på hela enheten. Låter väldigt skumt om den klarar DVD men inte CD.

Det finns en ruta i inställningarna för Outlook där man kan välja att email ska sparas på servern. Kryssa i den och sen skicka om dom mail som du vill spara. Då kommer dom att sparas på din mailserver, vilken den är beror på vilken e-postadress du har.

Finns säkert något bättre sätt men där har du ett alternativ. Jag hatar Outlook och skulle aldrig för mitt liv använda den skiten :D

DVDr går att läsa!

Jag har också slutat använda skiten=). men har några mail där som jag skulle vilja ha kvar, dock så är det nog inte möjligt eftersom kontot som är kopplat till outlooken inte verkar fungera och jag har ingen lust eller ork att börja sätta mig in i det så klarar väl mig egentligen utan mailen

emi23j
2010-06-06, 09:48
Angående cd-skivan. Kan jag föra över innehållet till min externa hårddisk och köra installationen därifrån, eller kommer detta skapa stora problem (är det ens möjligt)?

Mr.Cosybear
2010-06-06, 10:32
hmm. nu har det dykt upp ett nytt problem.

Varför kan inte min DVD-RW enhet läsa CD-r skivor? Windows XP ligger nämligen på en CD-R skiva. Det har, om jag inte minns fel, tidigare gått att både bränna och läsa CD-R skivor. Det är inte bara för XP skivan detta gäller utan även för andra CD-R skivor. Någon som har en idé om detta?

Bara för att utesluta en sak, försöker du "boota" från CDn, dvs få datorn att starta från skivan (innan du är inne i windows)?

Om det rent allmänt inte går att läsa så skulle du kunna ladda ner programmet IMGBurn http://www.imgburn.com/ . När det startar så väljer du "create image from disc" och väljer då din XP-skiva. När det är klart kommer du ha en img-fil som är en kopia på skivan, nu stoppar du in en tom CD-r och startar om programmet och väljer "write image to disc". Så har du en ny färsk kopia på skivan. (Problemet med detta steg är bara att om skivan är oläsbar så kan du inte göra detta :) )

emi23j
2010-06-06, 10:48
Bara för att utesluta en sak, försöker du "boota" från CDn, dvs få datorn att starta från skivan (innan du är inne i windows)?

Om det rent allmänt inte går att läsa så skulle du kunna ladda ner programmet IMGBurn http://www.imgburn.com/ . När det startar så väljer du "create image from disc" och väljer då din XP-skiva. När det är klart kommer du ha en img-fil som är en kopia på skivan, nu stoppar du in en tom CD-r och startar om programmet och väljer "write image to disc". Så har du en ny färsk kopia på skivan. (Problemet med detta steg är bara att om skivan är oläsbar så kan du inte göra detta :) )


Nej. Jag är inne i windows när jag försöker öppna cdn. När jag klickar på D: kommer det fram en "skuggad" winamp fil med en "pil" som pekar nedåt i vänstra hörnet på winamp-loggan. Som rubrik ovanför själva filen står det "Stora".
Detta händer även när jag går in i D: på andra CD-r skivor.

Falle_
2010-06-06, 16:14
Hej, det har uppstått lite trubbel med min brännare som jag inte riktigt blir klok på.

Jag sitter på windows 7 och bränner i imageburn med duallayer verbatim skivor
Brännaren är en Optiarc DVD RW AD-7200S 1.06 (D: ) (SATA) och går helt enkelt ner sig, den tappar kontakten och man hör hur den "loggas ut" ur Windows.

Trycker jag på "scan for harware changes" i enhetshanteraren så "loggar" den in igen. Men efter ca 2 minuter tappar den kontakten åter igen. Samtidigt står det att den inte kan uppdatera "Microsoft WPD Enchanted storage password driver" som står under portabla enheter fliken.
Det är också märkligt att jag har 2 Cd enheter när jag endast har en. Den ena (opiarcen) loggas ut hela tiden men den andra finns kvar.

Brände en fungerande skiva igår men idag vill den inte samarbeta. Är lite trött på att slänga massa skivor som inte fungerar. Är det någon information som saknas som kan tänkas att underlätta så hojta till. Är ytterst tacksam för hjälp.

Så här ser det ut i enhetshanteraren: http://img684.imageshack.us/img684/6196/30583620.png

Mr.Cosybear
2010-06-06, 16:49
Hej, det har uppstått lite trubbel med min brännare som jag inte riktigt blir klok på.

Jag sitter på windows 7 och bränner i imageburn med duallayer verbatim skivor
Brännaren är en Optiarc DVD RW AD-7200S 1.06 (D: ) (SATA) och går helt enkelt ner sig, den tappar kontakten och man hör hur den "loggas ut" ur Windows.

Trycker jag på "scan for harware changes" i enhetshanteraren så "loggar" den in igen. Men efter ca 2 minuter tappar den kontakten åter igen. Samtidigt står det att den inte kan uppdatera "Microsoft WPD Enchanted storage password driver" som står under portabla enheter fliken.
Det är också märkligt att jag har 2 Cd enheter när jag endast har en. Den ena (opiarcen) loggas ut hela tiden men den andra finns kvar.

Brände en fungerande skiva igår men idag vill den inte samarbeta. Är lite trött på att slänga massa skivor som inte fungerar. Är det någon information som saknas som kan tänkas att underlätta så hojta till. Är ytterst tacksam för hjälp.

Så här ser det ut i enhetshanteraren: http://img684.imageshack.us/img684/6196/30583620.png

Två möjliga lösningar:
1. http://support.microsoft.com/kb/314060#win7fix

2. http://www.sevenforums.com/drivers/2967-cd-dvd-driver-problems.html#post203894 (Denna verkar dock bäst)

Falle_
2010-06-06, 17:13
Två möjliga lösningar:
1. http://support.microsoft.com/kb/314060#win7fix

2. http://www.sevenforums.com/drivers/2967-cd-dvd-driver-problems.html#post203894 (Denna verkar dock bäst)

Var inne och testade den första länken tidigare, den fungerade ej. Testade den andra nu och än så länge går det bra. Men kan fortfarande inte installera
"Microsoft WPD Enchanted storage password driver", vet inte var det innebär och om det ens är ett problem men. Tack för hjälpen, nu hoppas jag på det bästa *popcorn*

Falle_
2010-06-06, 17:27
Var inne och testade den första länken tidigare, den fungerade ej. Testade den andra nu och än så länge går det bra. Men kan fortfarande inte installera
"Microsoft WPD Enchanted storage password driver", vet inte var det innebär och om det ens är ett problem men. Tack för hjälpen, nu hoppas jag på det bästa *popcorn*

Den tappade precis kontakten igen *screwy*

King Grub
2010-06-06, 18:21
Det är inte hårdvarufel då?

Falle_
2010-06-06, 19:02
Det är inte hårdvarufel då?

Mycket möjligt. Hur kollar jag det? Och vad kan man tänkas göra för att återgärda det hela?

vicarious
2010-06-06, 19:41
Fyfan vad less jag blir på Win7. Hur gör man för att ändra sin skrivbordsbakgrund till INGENTING alls? Det verkar ju fan inte gå överhuvudtaget. Hatar denna skit.

King Grub
2010-06-06, 21:52
Mycket möjligt. Hur kollar jag det? Och vad kan man tänkas göra för att återgärda det hela?

Prova en annan.

Mr.Cosybear
2010-06-06, 21:55
Fyfan vad less jag blir på Win7. Hur gör man för att ändra sin skrivbordsbakgrund till INGENTING alls? Det verkar ju fan inte gå överhuvudtaget. Hatar denna skit.

Jobbigt? Du trycker på desktop background efter att du högerklickat på skrivbordet och valt personalize. Sen bläddrar du i den lilla rutan där och väljer solid colors. :)

vicarious
2010-06-06, 22:49
Jobbigt? Du trycker på desktop background efter att du högerklickat på skrivbordet och valt personalize. Sen bläddrar du i den lilla rutan där och väljer solid colors. :)

Aaaaah.. att man kan vara så blind ibland :D

Oxe
2010-06-06, 22:54
Antar att man inte skall starta en ny tråd så vilken är den mest prisvärda bärbara "mini" datorn dvs 10" are ???

Grotesk
2010-06-07, 20:55
Kom på att denna guldtråd fanns därför postar jag nog här också:

Jag försöker installera Windows 7 Ultimate 64bit på min sprillans nya värsting dator men den kommer inte längre än till "Windows startar" bilden. Vad göra?

Kimball
2010-06-07, 20:57
Kom på att denna guldtråd fanns därför postar jag nog här också:

Jag försöker installera Windows 7 Ultimate 64bit på min sprillans nya värsting dator men den kommer inte längre än till "Windows startar" bilden. Vad göra?

Låter kanske långsökt, men testat slänga in de på ett USB-minne? Hade massa problem med mina win7 skivor, USB gick klockrent ^^

Grotesk
2010-06-07, 20:59
Låter kanske långsökt, men testat slänga in de på ett USB-minne? Hade massa problem med mina win7 skivor, USB gick klockrent ^^

Jag är noob nu för tiden.. hur bootar jag från ett usb-minne? Bara kasta in alla filer från disken för övrigt?

King Grub
2010-06-07, 21:07
Kom på att denna guldtråd fanns därför postar jag nog här också:

Jag försöker installera Windows 7 Ultimate 64bit på min sprillans nya värsting dator men den kommer inte längre än till "Windows startar" bilden. Vad göra?

Vissa moderkort tar väldigt lång tid på sig innan installationen fortsätter från den punkten. Upp till 15-20 minuters paus kan det ta. Inget att göra åt heller, det är moderkortet. Vissa ASUS har problemet, men det finns kanske andra.

Grotesk
2010-06-07, 21:09
Vissa moderkort tar väldigt lång tid på sig innan installationen fortsätter från den punkten. Upp till 15-20 minuters paus kan det ta. Inget att göra åt heller, det är moderkortet. Vissa ASUS har problemet, men det finns kanske andra.

Fanken, jag har ett ASUS. Stängde dessutom precis av datorn..

Grotesk
2010-06-07, 21:45
Hmm, den har nu stått i över 30min och fortfarande samma sak. Antar att det inte för någon skillnad om den står ytterliggare 30min.

emi23j
2010-06-09, 07:25
En följdfråga till mina tidigare frågor angående problem med cd-läsaren.

Eftersom att dvdn fungerar så borde det ju även gå att bränna DVD-skivor. Vad tror ni om idén att då ladda hem XP (eller någon nyare variant av Windows) bränna det till DVD och köra installationen från denna. Är det någonting som ni tror borde fungera?

Vilken version av Windows skulle ni rekommendera? XP, Vista eller 7?

emi23j
2010-06-09, 08:04
Angående beslut om operativsystem så kom jag på att jag kanske bör upplysa om följande:

Jag har en
Dell Inspiron I9300
Processor 1.86ghz
1,0 gb ram
90 gb hd

Så ja, vilken version av windows bör fungera bäst på min dator? (XP, Vista, 7 eller 8)?

svennebanan
2010-06-13, 11:54
Blåskärm på en 5 år gammal dator. Inte en gång utan ofta. Varken Ubuntu eller XP vill fungera. Ubuntu ger vad jag skulle kalla motsvarigheten till blåskärm. Är det rimligt att misstänka hårddisken eller kan det vara något annat?

Mr.Cosybear
2010-06-13, 12:18
En följdfråga till mina tidigare frågor angående problem med cd-läsaren.

Eftersom att dvdn fungerar så borde det ju även gå att bränna DVD-skivor. Vad tror ni om idén att då ladda hem XP (eller någon nyare variant av Windows) bränna det till DVD och köra installationen från denna. Är det någonting som ni tror borde fungera?

Vilken version av Windows skulle ni rekommendera? XP, Vista eller 7?

Windows 7 är det som gäller.


Angående beslut om operativsystem så kom jag på att jag kanske bör upplysa om följande:

Jag har en
Dell Inspiron I9300
Processor 1.86ghz
1,0 gb ram
90 gb hd

Så ja, vilken version av windows bör fungera bäst på min dator? (XP, Vista, 7 eller 8)?

Windows 7 (32-bit eftersom du endast har 1gb ram)

Blåskärm på en 5 år gammal dator. Inte en gång utan ofta. Varken Ubuntu eller XP vill fungera. Ubuntu ger vad jag skulle kalla motsvarigheten till blåskärm. Är det rimligt att misstänka hårddisken eller kan det vara något annat?

Det första jag tänker på är RAMen, prova kör memtest för att se vad som händer.

jag antar att du provat med ominstallationer?

King Grub
2010-06-13, 13:29
Windows 7 (32-bit eftersom du endast har 1gb ram)

Skall man köpa retail är det väl lika bra med 64-bitars på en gång? Så kan man använda den versionen och utnyttja mer minne, om man köper en ny dator någon gång.

svennebanan
2010-06-13, 13:32
Windows 7 är det som gäller.




Windows 7 (32-bit eftersom du endast har 1gb ram)



Det första jag tänker på är RAMen, prova kör memtest för att se vad som händer.

jag antar att du provat med ominstallationer?

Har ominstallerat massa gånger.

victor_n
2010-06-13, 14:01
Okey har tre datorer kopplat till samma trådlösa i hemmet. Och upptäckt att en av datorernas antivirus/brandväggs program säger att någon försöker använda internet.
Sen förra söndagen har jag knappt ens kunnat se på youtube filmer eller dylikt då det antingen inte laddar alls eller tar 5min att ladda en 2min lång YT film.

Blåst alla datorer och updaterat dom men problemet finns kvar på samtliga datorer i och med att internet är sjukligt segt.

svennebanan
2010-06-13, 14:03
Hur länge skall memtest tugga? En omgång bara eller ?

King Grub
2010-06-13, 14:14
Över natten, helst.

svennebanan
2010-06-13, 15:17
Över natten, helst.

Ahhh då låter jag den stå. Den har klarat ett pass än så länge utan fel.

Om det inte skulle vara minnet vad är nästa sak att testa. Kan man testa hårddisken. Mycket jobb för en så gammal dator men jag vill ge bort den till min 6 åriga syster.

King Grub
2010-06-13, 15:18
HD Tune är gratis.

http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe

Yes
2010-06-13, 15:19
Tips på bra, tysta, externa hårddiskar på 500gb-1tb?

svennebanan
2010-06-13, 15:21
HD Tune är gratis.

http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe

Tackar för det

Edit: Jag avbröt memtest för att dra igång det över natten istället. Hur länge skall HD tune köra?

Mr.Cosybear
2010-06-13, 15:38
Skall man köpa retail är det väl lika bra med 64-bitars på en gång? Så kan man använda den versionen och utnyttja mer minne, om man köper en ny dator någon gång.

Visst kan det vara smartare, men nu tänkte jag mest på att minimum för w7 64-bit om jag inte minns fel ligger på 2gb.

svennebanan
2010-06-13, 15:58
Ok HD gick igenom 2 ggr felfritt. Nu får memtest stå över natten. Om det skulle gå bra vad kan man kolla sedan?

Baan
2010-06-13, 16:03
Ok HD gick igenom 2 ggr felfritt. Nu får memtest stå över natten. Om det skulle gå bra vad kan man kolla sedan?

Ibland kan det ta flera dagar av datoranvändande innan den kraschar med defekt minne (och eventuellt andra saker). Därmed kan det vara värt försöka få tag på en annan sticka att testa med. Om det är en äldre dator kanske du kan låna en sticka av en kompis och testköra med i en vecka.

King Grub
2010-06-13, 16:05
Kör man memtest, bör man köra dos-varianten, dessutom, inte i Windows. Memtest kan bara testa minne som inte används, och Windows drar en del.

ChewChew
2010-06-13, 16:06
Någon som kan tipsa om en bra och relativt billig CPU-fläkt? Märkte precis att den jag har nu gör så pass lite jobb så att min CPU drar sig över 80grader då jag spelar...

Mr.Cosybear
2010-06-13, 16:08
Ok HD gick igenom 2 ggr felfritt. Nu får memtest stå över natten. Om det skulle gå bra vad kan man kolla sedan?

Om minnena fungerar felfritt så är nästa sak skulle jag tro moderkortet. Detta är dock lite svårt att testa så om du har ett moderkort liggande så är det ju så i så fall.

Mr.Cosybear
2010-06-13, 16:09
Någon som kan tipsa om en bra och relativt billig CPU-fläkt? Märkte precis att den jag har nu gör så pass lite jobb så att min CPU drar sig över 80grader då jag spelar...

SKulle hjälpa lite om du berätta vilken socket / processor du har :)

ChewChew
2010-06-13, 16:10
Ah, my bad, intel 775

Mr.Cosybear
2010-06-13, 16:46
Ah, my bad, intel 775

Denna, men för dyr för dig kanske? http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=687235&hbx_CMP=AFC-05&SL_SectionID=39233

svennebanan
2010-06-13, 17:33
Ibland kan det ta flera dagar av datoranvändande innan den kraschar med defekt minne (och eventuellt andra saker). Därmed kan det vara värt försöka få tag på en annan sticka att testa med. Om det är en äldre dator kanske du kan låna en sticka av en kompis och testköra med i en vecka.


Alltså vanligt bruk så krashar den ju inom en timme :). Vad menar du för sticka?

Mr.Cosybear
2010-06-13, 17:40
Alltså vanligt bruk så krashar den ju inom en timme :). Vad menar du för sticka?

En sticka = ett ramminne i datorn

Vet inte hur händig du är med datorer men om du vill skulle du kunna prova öppna datorn och se efter hur många "stickor" du har. Ibland har man flera tex 512mb på en och 512mb på en annan och således 1gb totalt. Det du då skulle kunna göra är att prova köra med en i taget om du nu har flera och se om problemet försvinner. Eller så gör du som baan säger och kollar om du har tillgång till något extra minne som du kan prova istället.

Bild hur de ser ut utifall:
http://www.rigshowcase.com/img/2982EMFh/4934

Grotesk
2010-06-13, 17:50
Jag blir inte klok på min dator. Har misslyckats att installera både Windows 7 och Windows XP på den. Med Windows 7 Ultimate (provat både 32- och 64bit) så kommer den till "Windows starting" för att sedan låsa sig. Har låtit den stå i flera timmar utan framgång.
När det gäller Windows XP så börjar den installera och köra en stund för att sedan låsa sig typ mitt i.

Vad fan kan det vara för fel? Fattar verkligen inte detta och blir riktigt less..

svennebanan
2010-06-13, 18:17
En sticka = ett ramminne i datorn

Vet inte hur händig du är med datorer men om du vill skulle du kunna prova öppna datorn och se efter hur många "stickor" du har. Ibland har man flera tex 512mb på en och 512mb på en annan och således 1gb totalt. Det du då skulle kunna göra är att prova köra med en i taget om du nu har flera och se om problemet försvinner. Eller så gör du som baan säger och kollar om du har tillgång till något extra minne som du kan prova istället.

Bild hur de ser ut utifall:
http://www.rigshowcase.com/img/2982EMFh/4934

Hehehe jag har byggt den själv. Kan inte så mycket om hårdvara men det var ett tag sedan jag satt ihop den. Det är iaf 2.5gb uppdelat på ett par "stickor"(minns inte hur många :)).

King Grub
2010-06-13, 18:22
Jag blir inte klok på min dator. Har misslyckats att installera både Windows 7 och Windows XP på den. Med Windows 7 Ultimate (provat både 32- och 64bit) så kommer den till "Windows starting" för att sedan låsa sig. Har låtit den stå i flera timmar utan framgång.
När det gäller Windows XP så börjar den installera och köra en stund för att sedan låsa sig typ mitt i.

Vad fan kan det vara för fel? Fattar verkligen inte detta och blir riktigt less..

Gå in i bios och se om du har två LAN-portar. I sådana fall, stäng av den andra och prova igen. Jag vet att vissa Asus (t ex Striker Extreme) vill bugga ur om man har båda igång under installationen.

Control_61
2010-06-15, 21:34
Skulle någon kunna rekommendera en bra router?

Vi har en stationär dator längst ner i hörnet i källaren (där internets huvudingång(?) också är). Vi har sedan tjocka tegelväggar tills trappan börjar, och det är viktigt att internet fungerar på våningen ovanför.

Fick någonstans höra att det finns routers med både möjlighet till trådlös och sladd- anslutning? Är en sån att rekommendera, så kan man kanske ha sladd till den stationära datorn och ställa själva routern i trappan så att hela övervåningen nås utan problem? Finns det förlängningssladdar för detta ändamål?

Finns det någon enkel och effektiv lösning på problemet?



Vi köpte en router för 2-3 år sedan som inte fungerade mer än i bara källaren...

shut teh face
2010-06-16, 07:39
Hejsan, jag ska köpa en ny dator, stationär. Nätdel, Minne, Cpu är väl mindre intressant och spelar ingen större roll, däremot grafikkortet... jag ska spela upp filmer på led-tv, sånhär 1080 HD film. Jag skulle också kanske vilja spela ibland, någon ny titel då och då. Jag behöver inte ha ultrahög upplösning med anti-aliasing 101010x när jag spelar, men bra grafik är önskvärt.

Som jag förstått det så är Radeon 4850 det mest prisvärda just nu? Eller ska man gå på 4870, 4950/70/90?

Senast jag köpte en dator var 3 år sedan, då köpte jag med 8800GTX 768 MB och detta grafikkort har varit mig troget i 3 år, spelat nya spel med bra grafik. Jag vill ha motsvarande bra, fast idag. :)

Budget 20,000 hos dell (rabatt)
Komplett 10,000-12,00

Tack på förhud

vicarious
2010-06-16, 08:55
Skulle någon kunna rekommendera en bra router?

Vi har en stationär dator längst ner i hörnet i källaren (där internets huvudingång(?) också är). Vi har sedan tjocka tegelväggar tills trappan börjar, och det är viktigt att internet fungerar på våningen ovanför.

Fick någonstans höra att det finns routers med både möjlighet till trådlös och sladd- anslutning? Är en sån att rekommendera, så kan man kanske ha sladd till den stationära datorn och ställa själva routern i trappan så att hela övervåningen nås utan problem? Finns det förlängningssladdar för detta ändamål?

Finns det någon enkel och effektiv lösning på problemet?



Vi köpte en router för 2-3 år sedan som inte fungerade mer än i bara källaren...

Har du DSL eller LAN-anslutning?

Att dra förlängningssladdar för DSL (telefonikabel RJ11) är inte att föredra då detta kan försämra kvalitén avsevärt. Har du DSL bör du ha modemet så nära telefonjacket som möjligt.

Control_61
2010-06-16, 09:14
Har du DSL eller LAN-anslutning?

Att dra förlängningssladdar för DSL (telefonikabel RJ11) är inte att föredra då detta kan försämra kvalitén avsevärt. Har du DSL bör du ha modemet så nära telefonjacket som möjligt.



Hur kollar man ifall man har DSL eller LAN?


Är det så att routers numera är starkare och kanske når upp till övervåningen utan förlängningssladd?

Jay-Z
2010-06-16, 09:18
Jag vill köpa en sån där liten pluttdator för inte många dolares. Vad köpa?

Control_61
2010-06-16, 09:40
Jag har förmodligen DSL...

vicarious
2010-06-16, 09:50
Jag har förmodligen DSL...

Har ni ett modem kopplat på ett telefonjack? Då har ni DSL.

Annars kan ni ha Comhem. Hur ser uttaget ut?

Du får höra på någon datorbutik om det finns några routrar som är extra starka signalmässigt men det finns inga garantier när det kommer till trådlöst internet.

Control_61
2010-06-16, 10:15
Har ni ett modem kopplat på ett telefonjack? Då har ni DSL.

Annars kan ni ha Comhem. Hur ser uttaget ut?

Du får höra på någon datorbutik om det finns några routrar som är extra starka signalmässigt men det finns inga garantier när det kommer till trådlöst internet.



Vi har inte Comhem, vi har säkert DSL.

Okidoki, det ska jag försöka fixa!

Sgart
2010-06-16, 10:35
ah, my bad, intel 775

h50

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=687070&SearchString=h50

Hejsan, jag ska köpa en ny dator, stationär. Nätdel, Minne, Cpu är väl mindre intressant och spelar ingen större roll, däremot grafikkortet... jag ska spela upp filmer på led-tv, sånhär 1080 HD film. Jag skulle också kanske vilja spela ibland, någon ny titel då och då. Jag behöver inte ha ultrahög upplösning med anti-aliasing 101010x när jag spelar, men bra grafik är önskvärt.

Som jag förstått det så är Radeon 4850 det mest prisvärda just nu? Eller ska man gå på 4870, 4950/70/90?

Senast jag köpte en dator var 3 år sedan, då köpte jag med 8800GTX 768 MB och detta grafikkort har varit mig troget i 3 år, spelat nya spel med bra grafik. Jag vill ha motsvarande bra, fast idag. :)

Budget 20,000 hos dell (rabatt)
Komplett 10,000-12,00

Tack på förhud

Varför 4000 serien, när det finns 5000 :) Du verkar ju ha budgeten för det.

shut teh face
2010-06-16, 11:41
h50

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=687070&SearchString=h50



Varför 4000 serien, när det finns 5000 :) Du verkar ju ha budgeten för det.

F'låt jag menade självklart 5000-serien. Men jag vill gärna inte lägga 3000 kr extra på en 70/90 istället för 50 för att få 1,74% ökad prestanda. Så vilket high-end grafikkort är idag mest prisvärt?

Är ATI bra saker förresten, jag har ALLTID haft nvidia av någon anledning. Om vi skiter i prestanda, har nvidia någon fördel emot ATI, jag har hört rykten om att Linux har bättre drivare för nvidia?

stevebc
2010-06-16, 13:00
Det här låter så himla dumt, men jag har ett riktigt störigt problem. Ungefär var 20:e sekund till var 5:e minut kommer det utan vidare ett "trumljud" från min laptop. Inte som en trumvirvel, men typ två-tre trumslag.

Någon som upplevt något liknande? Det verkar som det inte kommer när jag har hörlurar på mig, utan bara från datorns inbyggda högtalare. Dessa högtalare håller dessutom på att säcka ihop och började för en månad sen variera i volym helt på egen hand.

edit: *grr27*

Hörde det även från hörlurarna nu. Kan det vara något bakgrundsprogram som spelar upp det som en ljudfil? Eller ljudkortet som är helt kört?

Sgart
2010-06-16, 14:25
F'låt jag menade självklart 5000-serien. Men jag vill gärna inte lägga 3000 kr extra på en 70/90 istället för 50 för att få 1,74% ökad prestanda. Så vilket high-end grafikkort är idag mest prisvärt?

Är ATI bra saker förresten, jag har ALLTID haft nvidia av någon anledning. Om vi skiter i prestanda, har nvidia någon fördel emot ATI, jag har hört rykten om att Linux har bättre drivare för nvidia?

Ursäkta men på vilket sätt ger en 5870 1,74% ökad prestanda mot en 5850 :)?

Det stämmer inte riktigt.

(jag har 5870)

Om du ska ha den mest prisvärda av dom är det väl isåfall 5850. Det är ett bra kort till inte så grymt mkt pengar. (relativt givetvis, men jämför med kort som presterar likvärdigt) stora fördelen med 5850 är att den svarar väldigt bra på överklockning.

Men som sagt, det är en rätt stor skillnad mellan 5850 och et 5870 trots allt. Om man snackar standardklocks alltså. Om du har linux är nog inte ATI att tänka på tyvärr eftersom jag lixom dig hört att dom har grymt kasst stöd mot ATI.


Det här låter så himla dumt, men jag har ett riktigt störigt problem. Ungefär var 20:e sekund till var 5:e minut kommer det utan vidare ett "trumljud" från min laptop. Inte som en trumvirvel, men typ två-tre trumslag.

Någon som upplevt något liknande? Det verkar som det inte kommer när jag har hörlurar på mig, utan bara från datorns inbyggda högtalare. Dessa högtalare håller dessutom på att säcka ihop och började för en månad sen variera i volym helt på egen hand.

edit: *grr27*

Hörde det även från hörlurarna nu. Kan det vara något bakgrundsprogram som spelar upp det som en ljudfil? Eller ljudkortet som är helt kört?
Låter som något programmeddelande faktiskt. Så kolla vad du har körandes. (tänker på typ msnljudet osv)

Control_61
2010-06-16, 14:54
Har ni ett modem kopplat på ett telefonjack? Då har ni DSL.

Annars kan ni ha Comhem. Hur ser uttaget ut?

Du får höra på någon datorbutik om det finns några routrar som är extra starka signalmässigt men det finns inga garantier när det kommer till trådlöst internet.


Jag har fått höra att det finns routers som både har sladd och kan vara trådlösa? Alltså borde man ju kunna:

* Ställa routern en bit ifrån huvuduttaget

* Koppla in sladden till den stationära datorn (och på så sätt inte tappa någon hastighet även om själva routern är en bit ifrån huvuduttaget och den stationära datorn?)

* Ha trådlöst i hela resterande delen av huset?


Är jag ute och cyklar?

Mr.Cosybear
2010-06-16, 15:18
Jag har fått höra att det finns routers som både har sladd och kan vara trådlösa? Alltså borde man ju kunna:

* Ställa routern en bit ifrån huvuduttaget

* Koppla in sladden till den stationära datorn (och på så sätt inte tappa någon hastighet även om själva routern är en bit ifrån huvuduttaget och den stationära datorn?)

* Ha trådlöst i hela resterande delen av huset?


Är jag ute och cyklar?

Korrekt uppfattat, du kan i stort sett köpa vilken router som helst idag som har wifi för ditt ändamål. Mao alla routrar med trådlöst kan köra både kabel och wifi samtidigt :)

Långa kablar för detta finns ju också. Väljer du att köra en lång telefonkabel om du inte vill flytta modemet eller om du väljer en lång TPkabel (nätverkskabel mellan router och dator) är upp till dig. Bägge lösningar fungerar lika bra utifrån det avstånd jag uppfattat (runt 10 meter kanske?). Har själv kört telefonkabel på ca 15 meter och det fungerade utan problem för 8mbits dsl, TPkabel kan kanske vara ett bättre val vid längre avstånd.

nim
2010-06-16, 18:30
Jag har fått ett problem som jag inte kan förstå mig på.
Det enda som händer är att fläktarna går igång och skärmen visar ingen signal. Jag har köpt nytt moderkort, processor och minne. Jag har testat grafikkortet i annan dator, jag har testat att koppla in annan hårddisk, nätaggregat och skärm. Känns därmed som jag testat allt som kan vara fel...
Hur kan den fortfarande inte gå igång!!??

Grotesk
2010-06-16, 18:31
Jag har fått ett problem som jag inte kan förstå mig på.
Det enda som händer är att fläktarna går igång och skärmen visar ingen signal. Jag har köpt nytt moderkort, processor och minne. Jag har testat grafikkortet i annan dator, jag har testat att koppla in andra hårddiskar och nätaggregat. Känns därmed som jag testat allt som kan vara fel...
Hur kan den fortfarande inte gå igång!!??

Dum gissning men har du testat minnena?

King Grub
2010-06-16, 18:31
Sladden till skärmen? :D

nim
2010-06-16, 18:33
Köpt nytt minne. 2 olika skärmar med varsin sladd...

Kan det strula om man sätter processorfläkten något snett?

King Grub
2010-06-16, 18:35
Inte fläkten, men själva processorn.

Mr.Cosybear
2010-06-16, 18:45
Kan ju vara moderkortet också, är ju bara det eller processorn kvar :)

Lyser lampan på moderkortet om den har någon, som vanligt? Ger den ifrån något felmeddelande i form av pip från interna högtalaren när du startar? (se till att koppla in den om du har)

nim
2010-06-16, 18:56
Moderkortet lyser och inget pip

Mr.Cosybear
2010-06-16, 19:05
Moderkortet lyser och inget pip

Då är det första jag skulle gissa på processorn, om det inte kommer ett pip. Låter inte som att den ens kommer till/genomför POST. Men detta kan troligtvis även moderkortet orsaka men det är nog oftare att CPUn gör det.

Sgart
2010-06-16, 19:22
Grafikkortet. Ta ut det och sätt in den igen och se till att det sitter ordentligt. Datorn startar inte utan. Och du ser inget på skärmen.

Morrris
2010-06-16, 19:24
Kolla fläktar och dioder när du startar datorn. Drar inte grafikkortsfläkten igång har du hittat ditt problem.

ChewChew
2010-06-16, 22:42
Hur bra är detta på en skala? *gah!*

Vågar knappt röra datorn!

http://img685.imageshack.us/img685/6591/coretempscry.png (http://img685.imageshack.us/i/coretempscry.png/)

[/URL]

http://img823.imageshack.us/img823/1883/whatthefuck.png (http://img823.imageshack.us/i/whatthefuck.png/)

[/URL]

Mr.Cosybear
2010-06-16, 22:55
Du har en lite väl hög idletemp, den där 227 är nog en fin bugg skulle jag tro, hoppas jag :D Testa blåsa bort damm från fläktar och annat.

Scratch89
2010-06-16, 23:20
227 grader och det hade smällt, smält eller rykt för länge sedan. :D

Sparven från Minsk
2010-06-17, 13:40
227 grader! Borde höra brandlarmet gå för länge sedan :naughty:

PiNG.
2010-06-17, 23:44
Hoj!

Min kollegas dator blev helt obrukbar efter ett åsknedslag förra veckan, och ska nu köpa ny laptop.

Lite bildredigering, kolla film, lyssna på musik, inget avancerat med andra ord, men vill ändå lägga 6-7000 för att få en kvalitativ meckapär :)

Hp har jag själv en, som jag är nöjd med, men jag har inte köpt laptop själv på ett tag, så vad är tipsen? Nåt märke som är absolut nej nej, har hört att Packard Bell är bull, men det finns ju en del märken till att välja på.

Vista är han inte intresserad av, gärna Xp som han är inkörd på men Windows 7 kanske är att föredra? Har inte hunnit testa det själv ännu...

HP dv6-2003 Win7® LED ATI4650-1GB HDMI Dual©Core 4GB 320GB

http://www.billigteknik.se/product.php?products_id=1812&visitorid=7691693510390e182aa54edee9c00f0a

Några synpunkter på denna tex? Vad jag själv kan utläsa så är ju både processor och minne och in/utgångar ok. Men det kanske finns annat å tänka på? Spela spel kommer han inte att göra, finns kanske andra modeller med större skärm och mindre kraft på just grafikkortet...

Any help would do :)

Tack på förhand *kissass*

ChewChew
2010-06-17, 23:48
http://www.inet.se/artikel/1968802/acer-aspire-5740g-i3

Den hade jag kört på, har en kompis som har en likadan och hans klarar av både bildredigering och hd-filmer. =)

Musselbank
2010-06-18, 06:44
Hur var det nu man fixar att volymkontrollen (högtalarikonen) försvinner från taskbaren i xp?

Spiffy
2010-06-18, 06:59
Hur var det nu man fixar att volymkontrollen (högtalarikonen) försvinner från taskbaren i xp?

Start -> Kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter -> kryssa/eller ta bort kryss i visa volymikonen i Aktivetetsfältet

shut teh face
2010-06-18, 07:38
Hoj!

Min kollegas dator blev helt obrukbar efter ett åsknedslag förra veckan, och ska nu köpa ny laptop.

Lite bildredigering, kolla film, lyssna på musik, inget avancerat med andra ord, men vill ändå lägga 6-7000 för att få en kvalitativ meckapär :)

Hp har jag själv en, som jag är nöjd med, men jag har inte köpt laptop själv på ett tag, så vad är tipsen? Nåt märke som är absolut nej nej, har hört att Packard Bell är bull, men det finns ju en del märken till att välja på.

Vista är han inte intresserad av, gärna Xp som han är inkörd på men Windows 7 kanske är att föredra? Har inte hunnit testa det själv ännu...

HP dv6-2003 Win7® LED ATI4650-1GB HDMI Dual©Core 4GB 320GB

http://www.billigteknik.se/product.php?products_id=1812&visitorid=7691693510390e182aa54edee9c00f0a

Några synpunkter på denna tex? Vad jag själv kan utläsa så är ju både processor och minne och in/utgångar ok. Men det kanske finns annat å tänka på? Spela spel kommer han inte att göra, finns kanske andra modeller med större skärm och mindre kraft på just grafikkortet...

Any help would do :)

Tack på förhand *kissass*
Försök att köpa en laptop med minst 4GB RAM, 64-bitars operativsystem, sen beakta tanken ifall han vill ha HDMI, då är det bra att fixa det så man inte står där med VGA eller något skit. Sen skulle jag också kollat att hårddisken gärna får gå i 7200 rpm hellre än 5400. Det är mycket möjligt att få detta för 6000-7000 kr utan problem, gäller bara att kolla runt på nätet, diverse rea. Inte bara gå in i en butik (eller webb) och välja billigaste och bästa just för stunden.

Denna på komplett, t,ex, 17% nedsatt i pris.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576795

RAM 4 GB
Grafikstyrenhet ATI Radeon HD 4650
Processor AMD Athlon II M320 / 2.1 GHz ( med dubbelkärna )
Hårddisk 500 GB - Serial ATA-150 - 7200 rpm
Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bitars utgåva
1 x bildskärm / video - HDMI
(Plockade ut lite specs)

Råttan
2010-06-18, 08:32
Finns det någon sida där man kan kolla info om tankade film releaser och där folk får skriva eller ge betyg på hur bra kvalitén är?

Kimball
2010-06-18, 09:09
Finns det någon sida där man kan kolla info om tankade film releaser och där folk får skriva eller ge betyg på hur bra kvalitén är?

http://www.vcdq.com/ fungerar ok.

PiNG.
2010-06-18, 12:49
Försök att köpa en laptop med minst 4GB RAM, 64-bitars operativsystem, sen beakta tanken ifall han vill ha HDMI, då är det bra att fixa det så man inte står där med VGA eller något skit. Sen skulle jag också kollat att hårddisken gärna får gå i 7200 rpm hellre än 5400. Det är mycket möjligt att få detta för 6000-7000 kr utan problem, gäller bara att kolla runt på nätet, diverse rea. Inte bara gå in i en butik (eller webb) och välja billigaste och bästa just för stunden.

Denna på komplett, t,ex, 17% nedsatt i pris.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576795

RAM 4 GB
Grafikstyrenhet ATI Radeon HD 4650
Processor AMD Athlon II M320 / 2.1 GHz ( med dubbelkärna )
Hårddisk 500 GB - Serial ATA-150 - 7200 rpm
Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bitars utgåva
1 x bildskärm / video - HDMI
(Plockade ut lite specs)

Tack för hjälpen STF :)

Snackade med honom nu, och han tyckte den lät sketbra, men undrade om det inte gick att få större skärm. Hittade denna här:

HP Pavilion dv7-3115eo 17.3": 6795:-
http://www.billigteknik.se/product.php?cPath=125_50_75&products_id=2392

Är vad jag kan se grafikkortet som skiljer sig, annars ganska snarlik. Och vad som skiljer grafiken tror jag inte han kommer märka :D

Blir nog en sån, + en hdmi kabel till tvn :thumbup:

Musselbank
2010-06-18, 13:06
Start -> Kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter -> kryssa/eller ta bort kryss i visa volymikonen i Aktivetetsfältet

Jo, förvisso!

Jag menar hur man löser det när den försvinner hela tiden.

Matte_
2010-06-18, 14:54
Hej. Ska kanske köpa en dator av en polare, är inte så insatt i hur bra komponenterna är i den. Kanske kunde få hjälp här?

Saker som är i den:

Intel core 2 duo E6400
Asus moderkort, g-lan SLI.
Asus G-force GT220, 512mb
4 gb Corsair twin 6400
250gb Hårddisk
450 w nätagg

Det är den informationen jag har fått om datorn.
Är den värd att köpa för 3000kr?

/Mathias

Falle_
2010-06-18, 21:31
Hej, det har uppstått lite trubbel med min brännare som jag inte riktigt blir klok på.

Jag sitter på windows 7 och bränner i imageburn med duallayer verbatim skivor
Brännaren är en Optiarc DVD RW AD-7200S 1.06 (D: ) (SATA) och går helt enkelt ner sig, den tappar kontakten och man hör hur den "loggas ut" ur Windows.

Trycker jag på "scan for harware changes" i enhetshanteraren så "loggar" den in igen. Men efter ca 2 minuter tappar den kontakten åter igen. Samtidigt står det att den inte kan uppdatera "Microsoft WPD Enchanted storage password driver" som står under portabla enheter fliken.
Det är också märkligt att jag har 2 Cd enheter när jag endast har en. Den ena (opiarcen) loggas ut hela tiden men den andra finns kvar.

Brände en fungerande skiva igår men idag vill den inte samarbeta. Är lite trött på att slänga massa skivor som inte fungerar. Är det någon information som saknas som kan tänkas att underlätta så hojta till. Är ytterst tacksam för hjälp.



Fick brännaren att fungera tillslut. Testa att bränna i 6x istället för 4x som tidigare och uppdaterade även FW:n. Gick åt några skivor men lätt värt såhär i efterhand. Tack för hjälpen tråden :)

Jockefoten
2010-06-18, 21:32
Datorproblem här med!

Händer ibland att datorn hänger sig och skärmen blir antingen grön eller svart. Har jag musik eller film igång hänger även ljudet sig.
Det har hänt både när jag spelat, sett film eller bara låtit datorn stå utan några krävande processer.

Min rigg:
i5 750
ati 5850
4gb ram
650w nätagg corsair
två sata diskar

Cputemp ligger runt 35grader.

Va tror ni det kan vara. Känns ändå som att Nätaggregatet borde klara av att driva övriga komponenter.

Litecore
2010-06-18, 23:08
vad "kräver" illustrator för hårdvara för att rulla smidigt? min ITXburk med Ion 330 går på knäna
när jag försöker spara stora filer och har blåskärmat ett flertal gånger.. det var å andra sidan
aldrig tänkt att köra vektorgrafik på men frågan är mer om en ASUS UL30 med Intel SU7300
funkar bättre eller ska jag orka knalla över till en polare och göra jobbet på hans spelburk? ;)

Jarod
2010-06-19, 00:01
vad "kräver" illustrator för hårdvara för att rulla smidigt? min ITXburk med Ion 330 går på knäna
när jag försöker spara stora filer och har blåskärmat ett flertal gånger.. det var å andra sidan
aldrig tänkt att köra vektorgrafik på men frågan är mer om en ASUS UL30 med Intel SU7300
funkar bättre eller ska jag orka knalla över till en polare och göra jobbet på hans spelburk? ;)

Testa en gammal version av AI...typ CS. Jag körde den på min gamla singlecore 1,8ghz med 512mb RAM back in the days..

Snobbe
2010-06-19, 01:08
Datorproblem här med!

Händer ibland att datorn hänger sig och skärmen blir antingen grön eller svart. Har jag musik eller film igång hänger även ljudet sig.
Det har hänt både när jag spelat, sett film eller bara låtit datorn stå utan några krävande processer.

Min rigg:
i5 750
ati 5850
4gb ram
650w nätagg corsair
två sata diskar

Cputemp ligger runt 35grader.

Va tror ni det kan vara. Känns ändå som att Nätaggregatet borde klara av att driva övriga komponenter.

Har inte med din CPU temp lr nätagget iaf. Har samma rig på ett 550W corsair agg. Dock har jag haft liknande problem på min gamla dator och jag tror det var minnena lr moderkortet som skapade problemet. För mig blev bilden svart o sen loopades ljudet typ i nån sekund o sen stängdes allt av o startades om.

Frantic
2010-06-20, 19:49
Min styrplatta på laptopen slutade att fungera helt plötsligt så jag kan inte röra min muspekare. Vad kan det bero på och hur löser man det? Jag har provat att starta om datorn utan framgång.


EDIT: Never mind. Problem solved

Toxic
2010-06-21, 20:16
Hur stänger jag av klick funtionen på touchpaden i win 7?

Jarod
2010-06-21, 21:47
Toxic;4440612']Hur stänger jag av klick funtionen på touchpaden i win 7?

kontrollpanelen/mus

TcAnders
2010-06-22, 12:31
Har ett irriterande problem som jag vill minnas att jag haft tidigare men kommer inte ihåg hur det löste sig då..

Det är så att så fort jag sätter igång Utorrent så vill inte internet fungera längre, t.ex. firefox och msn. Det spelar ingen roll om jag laddar hem eller ej, jag har 100mbit ner och 50 upp så internetuppkopplingen är det inte något fel på.
Använder mig utav Windows 7 64-bit..

Vad är det jag ska göra för att det ska fungera tro?
Mvh Anders

King Grub
2010-06-22, 14:00
Sänk half-open connections till 4.

Musselbank
2010-06-22, 16:30
Kära expertpanel.

Jag försöker installera Windows XP på en netbook. Jag har provat två olika tiny-xp (eller liknande) "distributioner" och två olika usb-minnen. Jag har använt programmet FlashBoot.

Det fungerar inte så himla bra faktiskt. När den här skärmen räknat ner startar datorn av allt att döma om, samma text kommer iaf upp igen. Det är vad som händer. Hilfe!

http://image.bayimg.com/lankcaace.jpg

TcAnders
2010-06-22, 20:08
Sänk half-open connections till 4.

Skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar?
I vad är det jag ska sänka? Utorrent eller några nätverksinställningar?

Stort tack!
Mvh Anders

King Grub
2010-06-22, 20:09
I uTorrents avancerade inställningar.

Kimball
2010-06-22, 20:14
Kära expertpanel.

Jag försöker installera Windows XP på en netbook. Jag har provat två olika tiny-xp (eller liknande) "distributioner" och två olika usb-minnen. Jag har använt programmet FlashBoot.

Det fungerar inte så himla bra faktiskt. När den här skärmen räknat ner startar datorn av allt att döma om, samma text kommer iaf upp igen. Det är vad som händer. Hilfe!



dum fråga kanske, men vad händer när tiden gått ut? Startar inte installationen då? Annars skapa det bootbara usbminnet med ngt annat program?

TcAnders
2010-06-22, 20:20
I uTorrents avancerade inställningar.

Tyvärr så hjälpte det inte, möjligen ytterst lite då vissa sidor går otroligt sakta men dom flesta fungerar inte.
Saken är den att det räcker med att jag sätter igång programmet, det är ingen trafik varken upp eller ner, torrentarna ligger där men för tillfället är det ingen som leechar..

Tack!

GLC
2010-06-22, 20:20
Prova att skapa usbminnet med Unetbootin, det är king.

Toxic
2010-06-22, 23:08
kontrollpanelen/mus

Om det vore så simpelt hade jag nog fixat det själv och inte ställt frågan här :)

Mr.Cosybear
2010-06-22, 23:26
Kära expertpanel.

Jag försöker installera Windows XP på en netbook. Jag har provat två olika tiny-xp (eller liknande) "distributioner" och två olika usb-minnen. Jag har använt programmet FlashBoot.

Det fungerar inte så himla bra faktiskt. När den här skärmen räknat ner startar datorn av allt att döma om, samma text kommer iaf upp igen. Det är vad som händer. Hilfe!

http://image.bayimg.com/lankcaace.jpg

Prova programmet som GLC skrev, unetbootin, det är open source :thumbup:

Musselbank
2010-06-23, 13:44
UNetbootin allows you to create bootable Live USB drives for Ubuntu, Fedora, and other Linux distributions without burning a CD.

*grr*

TehSaxo
2010-06-23, 14:11
TcAnders, jag hade exakt samma problem med 100/10 bredband men inte 5/1. :s


Kan man kolla CPU Temp på datorn? :o

Morrris
2010-06-23, 14:40
TcAnders, jag hade exakt samma problem med 100/10 bredband men inte 5/1. :s


Kan man kolla CPU Temp på datorn? :o

Ja, förutsatt att din CPU är utrustad med tempgivare. Speedfan är ett bra program för att övervaka temps.

TcAnders
2010-06-23, 16:20
TcAnders, jag hade exakt samma problem med 100/10 bredband men inte 5/1. :s


Kan man kolla CPU Temp på datorn? :o

Okej, man kanske skulle ha hört med Comhem då om problemet ligger på deras sida, är lite tveksam men så kanske det är..

TehSaxo
2010-06-24, 01:33
Ja, förutsatt att din CPU är utrustad med tempgivare. Speedfan är ett bra program för att övervaka temps.

Hur kollat man?

Mr.Cosybear
2010-06-24, 07:10
UNetbootin allows you to create bootable Live USB drives for Ubuntu, Fedora, and other Linux distributions without burning a CD.

*grr*

Just det, du skulle ha XP. Det fungerar med windows 7 iallafall, kanske vill prova installera det?

Alternativt till unetbootin har du annars http://wudt.codeplex.com/ dock endast för W7 vad jag kan läsa.

Windows

Nick3
2010-06-24, 17:44
Hur kollat man?

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Fungerar så länge du har en relativt ny processor!

TehSaxo
2010-06-25, 01:16
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Fungerar så länge du har en relativt ny processor!

Tackar ;)

TcAnders
2010-06-25, 19:10
Har ett annat problem nu, jag kan inte längre ansluta till xbox live och det är helt plötsligt utan att jag gjort något konstigt..

När jag kör felsökning i xboxen står det att jag bör ändra "MTU Settings", jag har sökt och sökt men antingen är jag blind eller bara dålig för jag får inte fram hur jag gör det på den nya modemet.
Har en Netgear CG3100, har loggat in och kikat bland inställningarna till modemet men jag har inte hittat något i närheten utav "MTU".. ?

Någon vänlig själ här som kan hjälpa till? Som jag förstår det ska jag höja mtu:n..

Det konstiga i mina ögon är att det helt plötsligt blivit fel..
/ Anders

King Grub
2010-06-25, 20:05
Har MTU fungerat med defaultinställningar tidigare är det högst osannolikt att det är där det plötsligt har blivit något problem.

Glen
2010-06-25, 20:41
Vad bör man ha för program idag för att hålla datorn så pigg och fräsch som möjligt? Vet att CCleaner brukar rekommenderas men det finns kanske ytterligare bra-att-ha program?

Gärna gratis förresten, är för mycket amatör för att jag ska köpa såna grejer till datorn.



/Glen

King Grub
2010-06-25, 20:45
Det skall inte behövas något mer.

Defragmentera hårddisken regelbundet.

Glen
2010-06-25, 20:45
Det skall inte behövas något mer.

Defragmentera hårddisken regelbundet.

Taget, tackar.

Control_61
2010-06-27, 18:10
Jag beställde precis en Macbook Pro och kom att tänka på det här med virusprogram.

Har läst endel om att antivirusskydd är "onödigt" till Mac, men vill ändå gardera mig.

Kan man ta för givet att Antivirusprogram fungerar både på PC och Mac? Eller är det olika vilka som fungerar för vad?

Kan någon rekommendera ett bra (och gärna gratis) virusskydd?

Control_61
2010-06-27, 18:14
Kom på en till sak jag behövde fråga om ;)


Köpte precis en D-Link DIR-655 router. Läste efter ett sammanträffande på FB att D-links routers fungerar dåligt med Mac datorer?

Stämmer det?


Har inte öppnat förpackningen än så funderar på om man ska lämna tillbaks den och fixa en annan?

hahavaffan
2010-06-27, 18:42
Min DIR-655 funkar fint med min MacBook iaf.

Och alla antivirusprogram fungerar absolute inte till både PC och Mac. Om du nu tvunget måste ha ett, även om jag inte känner till en enda Mac-person som kör med det, så skaffa ett som är till för Mac.

King Grub
2010-06-27, 18:52
Jag beställde precis en Macbook Pro och kom att tänka på det här med virusprogram.

Har läst endel om att antivirusskydd är "onödigt" till Mac, men vill ändå gardera mig.

Kan man ta för givet att Antivirusprogram fungerar både på PC och Mac? Eller är det olika vilka som fungerar för vad?

Kan någon rekommendera ett bra (och gärna gratis) virusskydd?

Jag håller på mycket med antimalware, men jag är ingen specialist på Mac. Det enda jag vet som är bra är Kaspersky, http://www.kaspersky.com/kaspersky-anti-virus-for-mac , men det är inte gratis.

Jag känner inte till säkert om man verkligen behöver ett AV för Mac i dag, men infektionerna på Mac blir vanligare hela tiden.

skaparn
2010-06-27, 19:05
Jag beställde precis en Macbook Pro och kom att tänka på det här med virusprogram.

Har läst endel om att antivirusskydd är "onödigt" till Mac, men vill ändå gardera mig.

Kan man ta för givet att Antivirusprogram fungerar både på PC och Mac? Eller är det olika vilka som fungerar för vad?

Kan någon rekommendera ett bra (och gärna gratis) virusskydd?

Jag har fått tips om det här. Aldrig testat dock.

http://www.iantivirus.com/

Musselbank
2010-06-27, 19:50
Annars skapa det bootbara usbminnet med ngt annat program?

WinToFlash fungerade :)

emi23j
2010-06-28, 12:27
Hur får jag internet att fungera med XP?

Jag bytte för ett tag sedan till windows 7 men det funkade inte optimalt på min dator så bytte sedan tillbaka till XP igen. Nu har jag dock de närmsta dagarna bytt fram och tillbaka mellan xp och win 7 eftersom att jag inte får internet att fungera i XP. vad är anledningen till detta?
Är det att drivrutinerna inte finns tillgängliga för nätverkskortet direkt i XP som det gör i Win 7 (detta är en chansning, inte alls säker på att det stämmer). Hur som helst, Vad har ni för tips angående detta?

Kan även nämna att datorn hittar trådlösa enheter med XP men kan tyvärr inte ansluta till dessa pga att de är lösenordsskyddade.

King Grub
2010-06-28, 12:50
Du måste installera drivrutiner.

Jockefoten
2010-06-29, 17:13
Någon som kan rekommendera ett bra stresstest för ramminnet.

Mr.Cosybear
2010-06-29, 17:14
Någon som kan rekommendera ett bra stresstest för ramminnet.

memtest86+
http://www.memtest.org/

Jockefoten
2010-06-29, 17:40
Tack!

Testade att köra det nu på en gång för att se om installationen fungerade och skiten gick igång direkt. Nu går det iofs rätt fort 40% as we speak. Men man borde väl kunna konfigurera programmet så att det går några timmar?

Mr.Cosybear
2010-06-30, 07:44
Tack!

Testade att köra det nu på en gång för att se om installationen fungerade och skiten gick igång direkt. Nu går det iofs rätt fort 40% as we speak. Men man borde väl kunna konfigurera programmet så att det går några timmar?

Nu har jag faktiskt inte behövt köra memtest på många år men vad jag minns så har du olika tester du kan välja mellan som tar olika lång tid och belastar på olika sätt. Dock glömt av om man kan köra det kontinuerligt, men jag vill minnas att det fanns en inställning där du bestämmer antalet "loopar" varje metod ska ta, så ju fler loopar desto längre tid. Du får kolla lite där i inställningarna :)

Imni
2010-07-01, 16:53
Nu har det kört ihop sig här.. Uppgraderade från ubuntu 9.xx till 10.04 tidigare idag. Nu tänkte jag kolla filmer på youtube varvid det står att jag måste ladda ner en ny flashplayer. Sagt och gjort, Adobes flashplayer laddades ned men det funkade fortfarande inte. Då provar jag alternativ 2 som är GNOME's version. Denna gång funkar filmerna och ljudet i ca 5-10 sekunder, sedan stannar videon av helt.

Hur ska jag göra för att avinstallera adobes flashplayer alternativt GNOME's samt vad ska jag hämta hem för att få youtube att fungera normalt?

Imni
2010-07-01, 19:28
Nu har det kört ihop sig här.. Uppgraderade från ubuntu 9.xx till 10.04 tidigare idag. Nu tänkte jag kolla filmer på youtube varvid det står att jag måste ladda ner en ny flashplayer. Sagt och gjort, Adobes flashplayer laddades ned men det funkade fortfarande inte. Då provar jag alternativ 2 som är GNOME's version. Denna gång funkar filmerna och ljudet i ca 5-10 sekunder, sedan stannar videon av helt.

Hur ska jag göra för att avinstallera adobes flashplayer alternativt GNOME's samt vad ska jag hämta hem för att få youtube att fungera normalt?

Ingen som kan komma med tips?

vicarious
2010-07-01, 20:01
Ingen som kan komma med tips?

Installera om hela webbläsaren kanske?

Scratch89
2010-07-01, 20:32
Finns det något sätt att komma åt filer på en laptophårddisk, när datorn inte vill komma in i Windows? Problemet är min mors dator som har fått några knepiga windowsuppdateringar som vill uppdateras klart innan man kommer in i windows, men dessa blir aldrig klara och datorn verkar låsa sig. Testade att vänta i flera timmar men ingenting händer. Inte heller i felsäkert läge vill det gå igenom. Så ja, nu vill jag på något sätt komma åt filerna på datorn för att kunna spara och formatera om.

På en vanlig stationär kan man ju plocka ut hårddisken och sätta som master/slave, men jag antar att det inte funkar likadant med laptops.

Jockefoten
2010-07-01, 20:40
Finns det något sätt att komma åt filer på en laptophårddisk, när datorn inte vill komma in i Windows? Problemet är min mors dator som har fått några knepiga windowsuppdateringar som vill uppdateras klart innan man kommer in i windows, men dessa blir aldrig klara och datorn verkar låsa sig. Testade att vänta i flera timmar men ingenting händer. Inte heller i felsäkert läge vill det gå igenom. Så ja, nu vill jag på något sätt komma åt filerna på datorn för att kunna spara och formatera om.

På en vanlig stationär kan man ju plocka ut hårddisken och sätta som master/slave, men jag antar att det inte funkar likadant med laptops.

Du kan plocka ut hårddisken och koppla in i en stationär. Annas så finns det Sata/usb kablar som man kan köpa.

Imni
2010-07-01, 21:00
Nu har jag tagit bort adobe flash samt GNOME flash, sedan installerade jag adobe flash igen och nu har ett nytt problem kommit.

Det lustiga är att youtube fungerar fint så länge jag inte spelar musikvideos. Har provat flera stycken och ingen funkar men däremot funkar andra klipp såsom top gear hur bra som helst. Någon som har ett tips hur jag kan göra för att även kunna spela musikvideos i youtube?

Ska även sägas att SVT play fungerar finfint.

Scratch89
2010-07-01, 22:02
Du kan plocka ut hårddisken och koppla in i en stationär. Annas så finns det Sata/usb kablar som man kan köpa.

Åh fan. Hur kopplar man en laptop till en stationär? Vad är det för slags kablar som gäller?

Sata/USB-kablarna, funkar dessa även när man inte kommer åt Windows?

Nordenator
2010-07-01, 22:07
Åh fan. Hur kopplar man en laptop till en stationär? Vad är det för slags kablar som gäller?

Sata/USB-kablarna, funkar dessa även när man inte kommer åt Windows?

Låna en extern hdd av någon som du kan göra en backup på och tanka en bootbar live-skiva av något operativsystem. Då kan du nå filerna utan att behöva boota på interna HDDn. Se bara till att ändra bootordning i bios så den bootar på skiva innan disken. Det går även att ha ett OS på en USB-sticka i fall att den inte har någon form av dvd-/cd-läsare.

Jockefoten
2010-07-01, 22:16
Åh fan. Hur kopplar man en laptop till en stationär? Vad är det för slags kablar som gäller?

Sata/USB-kablarna, funkar dessa även när man inte kommer åt Windows?

Du får skruva isär datorn. Det brukar oftast vara lite pill men det ska gå.
När du fått ut hdd'n som garanterat är en 2,5" sata eller ide (beroende på datorns ålder) så är de bara att plugga in i stationära datorn.

Har du ingen stationär dator att tillgå så kan man köpa en övergångskabel mellan sata och USB och bara plugga in i tex en annan laptop. Då har du samma funktion som en extern hårddisk.

edit: Nordenators idé är ungefär 100gånger smidigare.

Scratch89
2010-07-04, 10:49
Tack för tipsen!

Kan man installera ett 64-bitars operativsystem om man hade ett 32-bitars förut? Finns det några fysiska/hårdvaru-begränsningar?

King Grub
2010-07-04, 10:51
Minneskraven är ofta lite högre, 2 GB mot 1 GB för Windows 7, t ex.

Att du haft ett 32-bitars installerat tidigare påverkar inget.

Scratch89
2010-07-04, 10:53
Okej! Tänkte så att det inte fanns några begränsningar som att man t.ex inte kan ha PCI-expresskort om man inte har förutsättningarna för det på sitt moderkort osv, fast för mjukvara då.

Samma sak med x86? Bara högre minneskrav?

Jockefoten
2010-07-04, 11:09
x86 är arkitekturen på vissa processorer. Finns både till 32 och 64bitars OS
http://en.wikipedia.org/wiki/X86

Scratch89
2010-07-04, 11:27
Doh, det visste jag ju egentligen. :D

Morrris
2010-07-04, 11:30
Minneskraven är ofta lite högre, 2 GB mot 1 GB för Windows 7, t ex.

Att du haft ett 32-bitars installerat tidigare påverkar inget.

Fast det där kan man ju ta med en nypa salt, flyter på helt smärtfritt med 1 GB också.

Frantic
2010-07-04, 14:21
Tips på bra/billiga kylplattor o.dyl om man vill ha en varm laptop i knät?

Scratch89
2010-07-04, 20:24
Är det bara Frameworks 2.0 och Catalyst Control Center man behöver för att få igång internet efter att ha installerat om och lagt in XP? Det krävs ju som bekant drivrutiner i XP för att få igång nätverket och därmed internet. Det är samma laptop som tidigare, men det fick bli lite ändrade planer för tillfället innan jag har tid att fixa legala grejer. Det jag tänkte på var detta. Det är ett Radeon 3100 i datorn.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0856eacb-4362-4b0d-8edd-aab15c5e04f5&displaylang=en

http://driverscollection.com/?file_cid=41478203613b0f9ef7d4db4a338

Granatgiraffen
2010-07-04, 20:29
Är det bara Frameworks 2.0 och Catalyst Control Center man behöver för att få igång internet efter att ha installerat om och lagt in XP? Det krävs ju som bekant drivrutiner i XP för att få igång nätverket och därmed internet. Det är samma laptop som tidigare, men det fick bli lite ändrade planer för tillfället innan jag har tid att fixa legala grejer. Det jag tänkte på var detta. Det är ett Radeon 3100 i datorn.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0856eacb-4362-4b0d-8edd-aab15c5e04f5&displaylang=en

http://driverscollection.com/?file_cid=41478203613b0f9ef7d4db4a338

Hajar inte vad du menar nu :) Men ladda ner chipset drivers och om det finns någon separat nätverks/trådlös driver så kommer du ganska långt. Är väl schysst att ha en drivrutin till grafikkortet också förstås. Eller är jag bara bakfull?

Mr.Cosybear
2010-07-04, 20:32
Är det bara Frameworks 2.0 och Catalyst Control Center man behöver för att få igång internet efter att ha installerat om och lagt in XP? Det krävs ju som bekant drivrutiner i XP för att få igång nätverket och därmed internet. Det är samma laptop som tidigare, men det fick bli lite ändrade planer för tillfället innan jag har tid att fixa legala grejer. Det jag tänkte på var detta. Det är ett Radeon 3100 i datorn.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0856eacb-4362-4b0d-8edd-aab15c5e04f5&displaylang=en

http://driverscollection.com/?file_cid=41478203613b0f9ef7d4db4a338

Vad har du som kräver att du installerar .net FW2? Detta ger dig inte internetåtkomst såvida programmet du använder som använder internet använder sig av ramverket, mycket använder där. Helt onödigt skulle jag vilja säga :)

Grafikkortsdrivisar hittar du bäst på den officiella sidan: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

För internet behöver du endast nätverkskortets drivrutiner, kan även räcka med chipset drivrutinerna som giraffen skriver.

Scratch89
2010-07-04, 20:48
Chipset drivers kräver att NW2.0 finns...

Scratch89
2010-07-04, 20:49
Chipset drivers, förresten? Är det till grafikkortet eller moderkortet? Jag är lost just nu.

EDIT: Helvete vad jag hatar mintversioner av XP. Ska införskaffa mig ett 7 i veckan.

Jockefoten
2010-07-04, 21:00
Moderkortet.

Scratch89
2010-07-04, 21:29
Om det är någon som kan hitta chipset drivers till Windows XP till en SL41-b-510nc så bjuder jag på glass. Windows 7 är beställt men kommer inte förrän, ja, det kommer.