handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [21] 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

King Grub
2010-02-05, 20:13
Jag fattar verkligen ingenting, men jag antar att det var en sån här du menade Grub?

Ja, det var den jag menade, men tyvärr (i felsökningssyfte) var det inget i loggen som stod ut som konstigt.

Windows Defender skall inte vara igång samtidigt som Norton (eller något annat antivirus). Det borde inte kunna orsaka sådana konflikter som ger ditt problem helt plötsligt, men du kan ju prova att stänga av WD. Det skall av i vilket fall som helst.

astrodog
2010-02-06, 14:34
Använda TV-ljud för datorn...

1. Relativt ny Samsung, HDMI
2. Relativt ny dator, HDMI
3. HDMI - HDMI sladd = borde få borde ljud och bild..

men det kommer inge ljud från högtalarna...

testade med att stoppa in ipod proppen i gröna headset uttaget och inget ljud där heller... är det ljudkortet som är paj då?

Ditt grafikkort måste stödja ljud genom HDMI-kabeln. Hos mig ser jag då två ljudkort i windows, ett är det vanliga och det andra är något med ATI, dvs. mitt grafikkorts ljud.

Carolinew
2010-02-07, 11:44
Ja, det var den jag menade, men tyvärr (i felsökningssyfte) var det inget i loggen som stod ut som konstigt.

Windows Defender skall inte vara igång samtidigt som Norton (eller något annat antivirus). Det borde inte kunna orsaka sådana konflikter som ger ditt problem helt plötsligt, men du kan ju prova att stänga av WD. Det skall av i vilket fall som helst.

Jag har kollat Windows Defender och den är inaktiverad sedan innan. Går det att stänga av den på något annat sätt eller?

Undrar också om det är skadligt att stänga av datorn genom att hålla inne knappen varenda gång? Blir ju säkert 2-3 ggr om dagen i alla fall. Men det finns ju verkligen inget annat sätt som det ser ut nu :/

King Grub
2010-02-07, 11:49
Har du gjort så här?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Turn-Windows-Defender-on-or-off

Och det är skadligt att regelbundet stänga av med Power-knappen. Program stängs inte ned ordentligt, och det kan leda till att du inte kan starta datorn alls en vacker dag, om du har otur, om det är en kritisk systemprocess som håller på att skriva något just när du gör det.

Formattera och installera om? Tar 2-3 timmar, vilket är betydligt mindre tid än felsökningen antagligen kommer att ta.

Jag förstår inte varför ingen gör backup-images av sitt system, så man bara kan återställa en fungerande konfiguration på 5 minuter, om det skulle behövas.

Carolinew
2010-02-07, 12:09
Har du gjort så här?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Turn-Windows-Defender-on-or-off

Och det är skadligt att regelbundet stänga av med Power-knappen. Program stängs inte ned ordentligt, och det kan leda till att du inte kan starta datorn alls en vacker dag, om du har otur, om det är en kritisk systemprocess som håller på att skriva något just när du gör det.

Formattera och installera om? Tar 2-3 timmar, vilket är betydligt mindre tid än felsökningen antagligen kommer att ta.

Jag förstår inte varför ingen gör backup-images av sitt system, så man bara kan återställa en fungerande konfiguration på 5 minuter, om det skulle behövas.

Saken är att jag inte kan öppna WD eftersom det är inaktiverat, måste tydligen aktivera det för att kunna öppna det, känns lite onödigt. Inaktiverat som inaktiverat?

Hur som helst, mitt största problem är ju avstängningen. För att formatera om datorn så behöver jag ju en sådan där CD, men saken är det att det inte följde med några sådana när jag köpte datorn utan dem skall man själv ladda ner på HP:s hemsida. Problemet där är att jag inte har en aning om vad det är jag skall ladda ner (har skrivit in produktnr osv men det kommer upp miljoner olika drivrutiner etc ändå). Hittade något som heter återställnings-CD men den verkade vara till för när datorn kraschat? Stod det i alla fall. Dessutom gick den inte att ladda ner utan den kostade den 500 jäkla spänn att beställa.

Fan vad jag hatar HP. Skall aldrig köpa dator från dem igen *rolleyes*

Och det där med backup-image beror nog på att inte alla vet vad det är, t.ex. jag. Har ingen aning om hur man gör sådant eller att det överhuvudtaget fanns. Alla är inte så haj på datorer.

Jagärsvag
2010-02-07, 12:19
Saken är att jag inte kan öppna WD eftersom det är inaktiverat, måste tydligen aktivera det för att kunna öppna det, känns lite onödigt. Inaktiverat som inaktiverat?

Hur som helst, mitt största problem är ju avstängningen. För att formatera om datorn så behöver jag ju en sådan där CD, men saken är det att det inte följde med några sådana när jag köpte datorn utan dem skall man själv ladda ner på HP:s hemsida. Problemet där är att jag inte har en aning om vad det är jag skall ladda ner (har skrivit in produktnr osv men det kommer upp miljoner olika drivrutiner etc ändå). Hittade något som heter återställnings-CD men den verkade vara till för när datorn kraschat? Stod det i alla fall. Dessutom gick den inte att ladda ner utan den kostade den 500 jäkla spänn att beställa.

Fan vad jag hatar HP. Skall aldrig köpa dator från dem igen *rolleyes*

Och det där med backup-image beror nog på att inte alla vet vad det är, t.ex. jag. Har ingen aning om hur man gör sådant eller att det överhuvudtaget fanns. Alla är inte så haj på datorer.

Jag har en hp-dator och drivrutiner är väldigt lätt att hitta.
Men har du en bärbar dator och ingen restoreskiva lär du ha en partition som innehåller allt som krävs, eller?
Vilken modell har du?

Carolinew
2010-02-07, 12:29
Jag har en hp-dator och drivrutiner är väldigt lätt att hitta.
Men har du en bärbar dator och ingen restoreskiva lär du ha en partition som innehåller allt som krävs, eller?
Vilken modell har du?

Vad är en partition? :confused:

Det är en Pavilion dv6730eo.

Jagärsvag
2010-02-07, 12:33
Om du startar om datorn och så fort den är avstängd / påbörjar uppstart, börja tryck på F10 (Eller läs vad som står när du startar datorn, det bör stå: F2 Setup F3 Blabla F4 blabla), flera gånger.
har du tur så påbörjas återställningen, du kommer förlora all din data och datorn kommer bli som när du fick den.

Kanske inte fungerar med din modell dock. Har du inte fått med något program, bör ligga under HP-mappen vid startmenyn. "Återställning" eller liknande där programmet hjälper dig att skapa en återställningsskiva.

Carolinew
2010-02-07, 12:39
Om du startar om datorn och så fort den är avstängd / påbörjar uppstart, börja tryck på F10 (Eller läs vad som står när du startar datorn, det bör stå: F2 Setup F3 Blabla F4 blabla), flera gånger.
har du tur så påbörjas återställningen, du kommer förlora all din data och datorn kommer bli som när du fick den.

Kanske inte fungerar med din modell dock. Har du inte fått med något program, bör ligga under HP-mappen vid startmenyn. "Återställning" eller liknande där programmet hjälper dig att skapa en återställningsskiva.

Okej vad ska det stå då efter F-knappen?

Det går ju inte att starta om datorn heller, den fastnar även då. Men jag stänger av den med knappen som vanligt då och försöker sedan.

Skall bara ta och göra en backup på allt först...

Jagärsvag
2010-02-07, 12:46
Okej vad ska det stå då efter F-knappen?

Det går ju inte att starta om datorn heller, den fastnar även då. Men jag stänger av den med knappen som vanligt då och försöker sedan.

Skall bara ta och göra en backup på allt först...

Jag vet inte riktigt vad som ska stå, det är ju olika beroende på modell.

Spara viktiga filer och se till att inte säkerhetskopiera skit som kan innehålla virus eller gamla versioner av program/drivrutiner som kan vara roten till ditt problem.

Stäng av datorn på valfritt sätt.

Starta datorn, vänta ett par sekunder - Längst ner (jag gissar nu) kommer det stå: "F2 Enter setup F10 Restore computer"

Tryck F10 ett par gånger, skulle det inte fungera - stäng av datorn och tryck F10 ett par gånger direkt.

Skulle det bara stå Enter Setup (eller liknande) så låt datorn ladda operativsystemet.
Öppna startmenyn -> Program och leta efter en mapp som ser ut att innehålla HP-program. (Hp, Hp-program, HP utils).
Leta efter ett program som ser ut att hantera återställning.

Gör du så utan att det fungerar så ringer du hp imorgon och berätta att du vill ha en skiva som innehåller operativsystem samt drivrutiner till din modell.

Problem löst! Lycka till.

Tillägg:
Skulle det fungera, installera en brandvägg (om du inte fick en vid återställningen) direkt! Helst innan du stoppar in internetsladden i datorn.
Uppdatera operativsystemet direkt efter du skaffat en brandvägg.

Carolinew
2010-02-07, 12:53
Ehm vänta lite nu. Om inte F10 (eller ev. en annan F-knapp) fungerar så skall jag alltså trycka på den knappen när datorn är avstängd? Det lär väl inte hända något då??

Får hoppas att det andra fungerar iaf. Saken är ju den att min "supporttid" hos HP har gått ut så jag antar att jag inte får någon hjälp där. Och kostar CD:n 500 spänn så vetefan om det är värt det, tror inte den här datorn är värd det ens...

Det sura med detta är att jag ganska nyligen installerat Nortons 90-dagars antivirus... Det kommer ju ryka nu =/ Och brandvägg har jag väl redan? :S

Jagärsvag
2010-02-07, 12:56
Ehm vänta lite nu. Om inte F10 (eller ev. en annan F-knapp) fungerar så skall jag alltså trycka på den knappen när datorn är avstängd? Det lär väl inte hända något då??

Får hoppas att det andra fungerar iaf. Saken är ju den att min "supporttid" hos HP har gått ut så jag antar att jag inte får någon hjälp där. Och kostar CD:n 500 spänn så vetefan om det är värt det, tror inte den här datorn är värd det ens...

Det sura med detta är att jag ganska nyligen installerat Nortons 90-dagars antivirus... Det kommer ju ryka nu =/

Nej, du ska givetvis starta datorn INNAN du börjar trycka på F10 - annars kommer det som sagt inte hända mycket.
Ring kundtjänst ändå, dom kommer inte ta 500kr för den skivan - tror jag.

Är du inte registrerad på norton account? (Heter det inte så?)
Du laddar således bara ner programmet igen och loggar in.

Edit: Jag vet inte om du har brandvägg?
Har du Norton ANTIVIRUS lär du inte ha brandvägg.
Har du norton internet security eller liknande så bör du ha brandvägg.

Carolinew
2010-02-07, 13:02
Tryck F10 ett par gånger, skulle det inte fungera - stäng av datorn och tryck F10 ett par gånger direkt.


Uhm jag måste ha missuppfattat detta då?

Nej, du ska givetvis starta datorn INNAN du börjar trycka på F10 - annars kommer det som sagt inte hända mycket.
Ring kundtjänst ändå, dom kommer inte ta 500kr för den skivan - tror jag.

Är du inte registrerad på norton account? (Heter det inte så?)
Du laddar således bara ner programmet igen och loggar in.

Edit: Jag vet inte om du har brandvägg?
Har du Norton ANTIVIRUS lär du inte ha brandvägg.
Har du norton internet security eller liknande så bör du ha brandvägg.

Jag tror inte jag är registrerad på något norton account, jag har ju som sagt bara den 90-dagars testversionen av Norton Internet Security. Den kan jag ju inte installera igen. Så får väl få tag i något annat som är gratis.

Jagärsvag
2010-02-07, 13:03
Nej, du läste rätt men jag skrev fel. Anledningen till att jag skrev så var att ibland hinner man inte trycka ner rätt knapp innan operativsystemet börjar ladda.

Angående om man har brandvägg eller ej - Du tänker kanske på Windows brandvägg, den har jag ingen koll på.
Någon annan har säkert information om hur bra den är.

Har inte mer tid nu, lycka till.

Carolinew
2010-02-07, 13:11
Okej, men tack för hjälpen i alla fall :)

King Grub
2010-02-07, 13:17
https://www.mynortonaccount.com/amsweb/default.do

Varför har du inte registrerar dig då? :confused: Gör det. Du får installera samma Nortonprodukt igen på samma dator.

Carolinew
2010-02-07, 13:35
https://www.mynortonaccount.com/amsweb/default.do

Varför har du inte registrerar dig då? :confused: Gör det. Du får installera samma Nortonprodukt igen på samma dator.

Hm jag hade visst ett sådant konto... men kan jag verkligen installera den gratis 90-dagars testversionen en gång till? Den kanske räknar ut hur många dagar jag har kvar, jag har ingen aning. Så här står det i alla fall:

Product Name: Norton Internet Security
Expiration Date: Trial
Protection For: 1 PC
Remaining Activations: None

King Grub
2010-02-07, 13:44
Du kan använda den på en dator i 90 dagar från det att du först installerade den, ja. Att installera om programmet har ingenting med saken att göra.

skaparn
2010-02-09, 06:24
Förlåt mig om det här var uppe nyligt.

Är det någon mer än jag som lyckas få ner en fil som heter pop.mp3 på skrivbordet (eller var ni har er default-nedladdning i Chrome)? Jag googlade och det enda jag fann var någon som trodde att det har med Chrome och Facebook chat att göra, och det stämmer väl in på mina erfarenheter. Den laddas ner när man får ett meddelande och det låter mycket riktigt pop, så namnet är jag nöjd med. Erfarenheter och eventuella förslag på åtgärd?

Nattljus
2010-02-09, 22:49
jag har plockat bort en menyrad för mycket i firefox. den raden där man har "verktyg" och "visa" och såna rubriker. det är den raden man använder för att lägga till och ta bort de andra menyraderna, så... hur fasen får man tillbaka den?

jakke
2010-02-09, 23:16
jag har plockat bort en menyrad för mycket i firefox. den raden där man har "verktyg" och "visa" och såna rubriker. det är den raden man använder för att lägga till och ta bort de andra menyraderna, så... hur fasen får man tillbaka den?

tryck f11

bear.flowertwig
2010-02-11, 19:44
Ska lämna tillbaka en jobblaptop men skulle vilja rensa den rejält först. Tips?

Jag har adminrättigheter och kan installera/ta bort. Format c: är inte aktuellt.

Snobbe
2010-02-11, 19:53
Är väl bara o rensa?

bear.flowertwig
2010-02-11, 20:27
Det har du helt rätt i :D

Men jag hade tänkt mig lite tips på prog eller liknande som ser till att göra det ordentligt.

tp_88
2010-02-12, 15:55
I tisdags fick jag, och fick sedan även bort, viruset smss.exe. Allt var frid och fröjd trodde jag, men datorn har nu blivit klart mer instabil än tidigare. Förut hade jag den på 24/7 i flera veckor utan reboot utan att det var några problem, men nu har den hängt sig 2-3 gånger / dag. Viruset går ju in och fipplar med lite allt möjligt så antagligen har den ställt till något i min windowsinstallation, finns det något man kan testa eller är det en (jobbig) ominstallation som väntar?

joko
2010-02-12, 16:03
Det har du helt rätt i :D

Men jag hade tänkt mig lite tips på prog eller liknande som ser till att göra det ordentligt.

Crapcleaner tar bort historik och sånt som du kanske vill ha bort.

King Grub
2010-02-12, 16:27
I tisdags fick jag, och fick sedan även bort, viruset smss.exe. Allt var frid och fröjd trodde jag, men datorn har nu blivit klart mer instabil än tidigare. Förut hade jag den på 24/7 i flera veckor utan reboot utan att det var några problem, men nu har den hängt sig 2-3 gånger / dag. Viruset går ju in och fipplar med lite allt möjligt så antagligen har den ställt till något i min windowsinstallation, finns det något man kan testa eller är det en (jobbig) ominstallation som väntar?

Kaspersky Internet Security 2010 har en funktion som söker efter och reparerar skador på operativsystemet som åstadkommits av skadlig kod.

Annars är nog en sådan sökning mer jobbig än en ominstallation, som ju sköter sig själv och går på någon eller några timmar. När jag installerade Windows 7 var allt (förutom program jag själv installerar) klart på mindre än en halvtimme.

anders172
2010-02-12, 16:44
jag skaffade idag Windows 7 och har hittils bara kommit till att installera lite drivrutiner. Jag laddade hem realtek high definition audio. Det var detta jag hade när jag körde med XP. Ljudet fungerade inte innan jag installerade drivrutinen, men gör det inte nu heller. När jag sätter i kontakten till högtalarna så syns det att de hittas av programmet, men ändå får jag inget ljud. Kan tillägga att det syns i volymkontrollen om jag sätter på musik el. liknande. Någon som vet vad felet kan vara?

tp_88
2010-02-12, 16:59
Kaspersky Internet Security 2010 har en funktion som söker efter och reparerar skador på operativsystemet som åstadkommits av skadlig kod.

Annars är nog en sådan sökning mer jobbig än en ominstallation, som ju sköter sig själv och går på någon eller några timmar. När jag installerade Windows 7 var allt (förutom program jag själv installerar) klart på mindre än en halvtimme.
Okej, har dessvärre inte Kasperky.

Det är inte främst själva formateringen och installationen av windows som tar tid, utan alla andra program som sagt. Men fortsätter det såhär så får det väl bli så.

C.E.J.
2010-02-12, 18:06
Mitt internet knäppar sig rejält. Kan surfa runt på kolo helt normalt, men försöker jag gå in på t.ex. google, youtube och wikipedia så står det att webbsidan kan inte visas. Både fasta och mobila linan är igång.

EDIT: Nu "gick det över", och det är väl inget som stör mig jättemycket, men vad kan det bero på egentligen?

Jagärsvag
2010-02-12, 18:24
Mitt internet knäppar sig rejält. Kan surfa runt på kolo helt normalt, men försöker jag gå in på t.ex. google, youtube och wikipedia så står det att webbsidan kan inte visas. Både fasta och mobila linan är igång.

EDIT: Nu "gick det över", och det är väl inget som stör mig jättemycket, men vad kan det bero på egentligen?

Dns-problem kanske.

schabo-labo
2010-02-13, 15:32
Hur går det till när jag köpt en ny hårddisk och vill få igång den? Jag kopplar in den men efter det?

Finns det nån steg för steg guide för detta, alltså en guide för riktiga amatörer?

King Grub
2010-02-13, 15:41
Syns den i Bios?

I sådana fall skall du bara behöva aktivera den i diskhanteraren.

http://support.microsoft.com/kb/309000/sv

schabo-labo
2010-02-13, 15:49
Jag var otydlig (ursäkta). Jag plockar bort min nuvarande hårddisk och kopplar därefter in den nya. Vad gör jag sen?

Jagärsvag
2010-02-13, 15:49
Jag var otydlig (ursäkta). Jag plockar bort min nuvarande hårddisk och kopplar därefter in den nya. Vad gör jag sen?

Du installerar ett operativsystem på den tomma hårddisken.

schabo-labo
2010-02-13, 15:51
Ok, jag sätter i en skiva och sen installerar den, det är allt som behövs?

King Grub
2010-02-13, 15:52
Har du kopplat in den rätt skall du kunna installera ett nytt operativsystem rakt av på den. När du bootar med Windows-DVD:n kommer du efter ett tag till en meny där du får välja vilken hårddisk du vill installera på. Där skall den nya hårddisken synas som ett alternativ, och det går också att formatera och partitionera här.

I Bios ställer du in boot-ordning, dvs du sätter DVD-läsaren som bootalterativ 1, om det inte redan är gjort.

Jagärsvag
2010-02-13, 15:52
Ok, jag sätter i en skiva och sen installerar den, det är allt som behövs?

Och drivrutiner kan komma att behövas efter installationen är klar.

schabo-labo
2010-02-13, 15:54
Okay. I det läget behöver jag inte tänka på drivrutiner till ljudkort och grafikkort och dylikt, utan det kan jag installera sedan.

Alltså, installera hårddisk - rent fysiskt alltså (koppla in den), därefter i med windows-skiva och installera den. Sen är det frid och fröjd?

schabo-labo
2010-02-13, 15:54
Och drivrutiner kan komma att behövas efter installationen är klar.Okay, kan jag tanka dem från Fujitsus hemsida när Windows-installationen är klar?

Jagärsvag
2010-02-13, 15:55
Okay, kan jag tanka dem från Fujitsus hemsida när Windows-installationen är klar?

Om nätverkskortet fungerar - ja, annars - nej.

King Grub
2010-02-13, 15:55
Så länge du har nätverkskortsdrivrutiner till att börja med så. Gamla XP hade inte det, medan Windows 7 har det, t ex.

Annars kan du ladda hem drivrutiner i förväg och spara på en USB-sticka, t ex.

schabo-labo
2010-02-13, 16:04
Om nätverkskortet fungerar - ja, annars - nej.Tack.

Så länge du har nätverkskortsdrivrutiner till att börja med så. Gamla XP hade inte det, medan Windows 7 har det, t ex.

Annars kan du ladda hem drivrutiner i förväg och spara på en USB-sticka, t ex.Sticka blir det.

Tack så hjärtligt. Då litar jag på er.

dream_theater_
2010-02-16, 12:06
Hej alla!

En kompis har fått lite problem med laddaren till sin bärbara dator. Efter adaptern så har det blivit ett brott i kabeln, i den änden som ansluts i datorn.

Brottet är precis vid kontakten, och nu är min fråga: Är det dumt att "korta" ner kabeln, dvs jag kapar framför och bakom brottet för att sedan sätta tillbaka kontakten på sladden.

Är detta något som inte gemene man borde prova själv?

astrodog
2010-02-16, 21:56
Hej alla!

En kompis har fått lite problem med laddaren till sin bärbara dator. Efter adaptern så har det blivit ett brott i kabeln, i den änden som ansluts i datorn.

Brottet är precis vid kontakten, och nu är min fråga: Är det dumt att "korta" ner kabeln, dvs jag kapar framför och bakom brottet för att sedan sätta tillbaka kontakten på sladden.

Är detta något som inte gemene man borde prova själv?

Om sladdarna är tillräckligt tjocka för att du ska jobba med dem så varför inte. Efter adaptern är det ju max 12 V så det är ingen fara för starkström precis.

Skala kablarna. Tvinna dem. Lödda helst. Tejpa med svart eltejp runt så blir det snyggt.

Thewind
2010-02-17, 19:46
Okej, veckans nöt.

Min internetuppkoppling kopplar ned när jag surfar. Enligt ikonen i aktivitetsfältet är jag ansluten hela tiden och nedladdningarna i torrentsprogram verkar inte påverkas. Inte heller Spotify. Jag kör XP SP3, med färska uppdateringar.

Har testat att stänga av Windowsbrandväggen utan resultat, och kör i övrigt med ESET NOD32 virusskydd. När problemet uppstår stannar webläsaren upp (har testat IE, FF samt GC) och efter en stund kommer felmeddelandet att sidan inte kan visas. Ibland hjälper det att trycka på "reparera anslutning" upprepade gånger, och sedan håller uppkopplingen en liten stund innan det sker igen.

I lägenheten ovanför har min polare (som också har samma tjänst Comhem 24/1) exakt samma problem, men det märkliga är att det försvinner för mig när jag surfar i felsäkert läge med nätverk.

Har testat att starta om modemet (kanske prova fabriksinställning?), ändra till olika duplexhastigheter samt startat om datorn otaliga gånger.

Det faktum att felsäkert läge hjälper pekar ju mot att det är min dator och inte uppkopplingen det är fel på och det säger även Comhems support som inte vill bistå mer.

JELP!

hahavaffan
2010-02-17, 19:52
Kopplar internet ner eller inte? Hängde inte riktigt med... torrents och spotify påverkas inte- dvs de fortsätter fungera, men det är BARA surfet som slutar fungera?

Isf låter det som nåt fel med DNS... och att det funkar i felsäkert läge känns lite som nån spyware/trojan-skräp som bråkar med dina DNSer. Du har ingen router va? Eller modemet agerar router? Testa ladda ner http://www.superantispyware.com/ och se om det hittar nåt.

King Grub
2010-02-17, 20:33
Jag tycker det låter som ett typiskt ComHem-problem.

martikainen
2010-02-17, 20:57
Hade samma fel förut också, brukar få starta om modemet för att få igång det (comhem) men har det inte längre med 100/10 tjänsten, vet inte om det är det nya modemet som faktiskt fungerar som det är tänk!

Chrilli
2010-02-17, 22:00
Du måste förtydliga dig lite, tappar den kontakt med internet och kopplar ner så kopplas den ner via aktivitetsfältet också.

Om du inte kommer in på sidor ibland kan det bero på lite olika saker:
1) Om du laddar ner samtidigt kan detta vara orsaken
2) DNS problem, testa använda www.opendns.com och ta några utanför Comhems

Thewind
2010-02-18, 14:40
Tydligen inte bara jag som har haft problemet. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=867758

Det verkar som om det var DNS:erna som spökade, testade OpenDNS som Chrilli rekommenderade och nu verkar det fungera som det ska. Tusen tack!

dared
2010-02-18, 15:57
Hjälp med Mac OSX-inställningar.

Har helt plösligt dykt upp en mycket störig röst som upprepar alla bokstäver man skriver, vilka program man trycker på vad folk skriver till en osv. Måste få bort skiten innan jag blir tokig. Någon snäll själ som vet vilken inställning det är??

stevooooo
2010-02-18, 22:50
Lite hjälp av någon som kan excel lite bättre än mig.

Jag vill kunna skriva tex 1,2 eller 3 i en cell och då ska det dyka upp ett helt annat värde i cellen direkt till höger.
Tex skriver jag 1 så ska det stå 11,3268 i cellen bredvid men hade jag skrivit 2 så hade det stått 9,4357

Hjälp.................

Mr.Cosybear
2010-02-18, 23:21
Lite hjälp av någon som kan excel lite bättre än mig.

Jag vill kunna skriva tex 1,2 eller 3 i en cell och då ska det dyka upp ett helt annat värde i cellen direkt till höger.
Tex skriver jag 1 så ska det stå 11,3268 i cellen bredvid men hade jag skrivit 2 så hade det stått 9,4357

Hjälp.................

Vet du hur man skriver formler? Du skriver din matematiska formel i det vita textfältet precis över första raden rutor.

Mr.Cosybear
2010-02-18, 23:26
Kanske ska förklara mig lite bättre, du börjar med att klicka cell B1 exempelvis, sen klickar du på formelraden där ovan som är vit och skriver =A1*tal

Den formeln kommer nu att ta talet du skriver i cell A1 gånger det tal du skrivit i formeln.

Wayfaerer
2010-02-18, 23:29
Lite hjälp av någon som kan excel lite bättre än mig.

Jag vill kunna skriva tex 1,2 eller 3 i en cell och då ska det dyka upp ett helt annat värde i cellen direkt till höger.
Tex skriver jag 1 så ska det stå 11,3268 i cellen bredvid men hade jag skrivit 2 så hade det stått 9,4357

Hjälp.................

=OM(A1=1;11,3268;OM(A1=2;9,4357;"nåt annat"))

Klistra in ovanstående i B1.

stevooooo
2010-02-18, 23:31
Enkla formler ( plus och minus ;) ) kan jag men inte hur jag gör för att lösa mitt problem.

Tanken är att göra ett schema på 8-10 olika stationer (1,2,3..... osv) för ca 12 pers och varje station har olika arbetstider beroende på dag.

stevooooo
2010-02-18, 23:34
=OM(A1=1;11,3268;OM(A1=2;9,4357;"nåt annat"))

Klistra in ovanstående i B1.

Perfekt............

Tackar så mycket

schabo-labo
2010-02-19, 08:55
Kan man ta valfritt usb-minne och få den att bli bootbar? Dvs om man har ett program på den, så att programmet körs när man kopplar in usb-minnet?

Granatgiraffen
2010-02-19, 09:59
Kan man ta valfritt usb-minne och få den att bli bootbar? Dvs om man har ett program på den, så att programmet körs när man kopplar in usb-minnet?

Skapa en autorun.inf på usbminnet och skriv
[autorun]
shellexecute=granatgiraffen.txt
useautoplay=1

Eller vad nu filen heter som du vill köra. Testa dig fram?

Scratch89
2010-02-19, 13:11
Om man har en utbränd dvd-film, och vill göra om den till en image eller iso, hur gör man då? Jag har en utbränd film som jag vill göra en till kopia av, men har bara en brännare och kan inte bränna disc to disc. Finns det något smidigt sätt? Antar att disc -> iso/image och sen bränna ut är det smidigaste.

hahavaffan
2010-02-19, 13:18
Annars brukar brännarprogrammet känna till att du bara har en brännare/läsare och kopierar först den till en temporär fil på hårddisken, och ber sen efter en bränningsbar skiva. Stoppa in en sån, så bränner den filen vilket blir en kopia.

Carolinew
2010-02-19, 14:16
Du kan använda den på en dator i 90 dagar från det att du först installerade den, ja. Att installera om programmet har ingenting med saken att göra.

Men hur sjutton återaktiverar jag kontot nu då? Är inloggad på mitt konto men det står ju som sagt att jag inte har några aktiveringar kvar. Hur gör jag? Har precis systemåterställt datorn och sitter utan virusskydd.

Mr.Cosybear
2010-02-19, 14:31
Kan man ta valfritt usb-minne och få den att bli bootbar? Dvs om man har ett program på den, så att programmet körs när man kopplar in usb-minnet?

Snackar vi att du vill göra den bootbar från en ISO-fil så är Unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net/)det bästa programmet för det.

Bara välja ISO-filen i programmet och sedan är det bara välja usb-enhet, vips så har du en bootbar usb.

Scratch89
2010-02-19, 15:51
Note to self: ImgBurn hade en inbyggd utmärkt funktion. Happy times!

hahavaffan
2010-02-19, 16:16
Imgburn är bääääääääääääst.

schabo-labo
2010-02-19, 17:38
Granatgiraffen

Tack.

Mr.Cosybear

Tack.

Chrillee
2010-02-23, 19:35
Min HDD har börjat låta väldigt suspekt, och temperaturen ligger på 43c. Är inte det lite högt? Inom vilken temperatur bör den ligga inom? Är en WesternDigital.

Nåt tips på ett bra och billigt brännarprogram förresten?

Kimball
2010-02-23, 20:02
Min HDD har börjat låta väldigt suspekt, och temperaturen ligger på 43c. Är inte det lite högt? Inom vilken temperatur bör den ligga inom? Är en WesternDigital.

Nåt tips på ett bra och billigt brännarprogram förresten?

"klickar" den typ? Isf. kan det vara dags att backupa och koppla ur disken asap!

Bubban
2010-02-23, 20:04
Jag fattar det inte, jag har en snabb dator på Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,34 GHz, 4 GB RAM och XFX GeForce 9600GT med CUDA och kan inte spela upp 720p/1080p utan att skiten skall hålla på och jävlas med mig! Vad är felet? Kör jag med VLC hackar det ibland men annars bra och kör jag med mpc och då hackar det ibland och feeta pixlar ibland (tänk kubism).. Jag har CoreAVC men detta verkar inte fungera, har jag fel inställningar? Snälla hjälp mig, detta är det enda jag lever för just nu och när inte detta fungerar blir jag verkligen ledsen.

jakke
2010-02-23, 20:21
Jag fattar det inte, jag har en snabb dator på Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,34 GHz, 4 GB RAM och XFX GeForce 9600GT med CUDA och kan inte spela upp 720p/1080p utan att skiten skall hålla på och jävlas med mig! Vad är felet? Kör jag med VLC hackar det ibland men annars bra och kör jag med mpc och då hackar det ibland och feeta pixlar ibland (tänk kubism).. Jag har CoreAVC men detta verkar inte fungera, har jag fel inställningar? Snälla hjälp mig, detta är det enda jag lever för just nu och när inte detta fungerar blir jag verkligen ledsen.

Installera av skiten. In med http://mpc-hc.sourceforge.net/

Kimball
2010-02-23, 20:21
Jag fattar det inte, jag har en snabb dator på Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,34 GHz, 4 GB RAM och XFX GeForce 9600GT med CUDA och kan inte spela upp 720p/1080p utan att skiten skall hålla på och jävlas med mig! Vad är felet? Kör jag med VLC hackar det ibland men annars bra och kör jag med mpc och då hackar det ibland och feeta pixlar ibland (tänk kubism).. Jag har CoreAVC men detta verkar inte fungera, har jag fel inställningar? Snälla hjälp mig, detta är det enda jag lever för just nu och när inte detta fungerar blir jag verkligen ledsen.

VLC är inte optimault. Tror Media Player Homecinema har inbyggt grafikkortsstöd (pallar inte googla, är säkert nå annat stöd det har inbyggt) som hjälper till. CoreAVC är bra skit också. Avlastar cpun så att grafikkortet tar hand om det, typ.

King Grub
2010-02-23, 20:25
Min HDD har börjat låta väldigt suspekt, och temperaturen ligger på 43c. Är inte det lite högt? Inom vilken temperatur bör den ligga inom? Är en WesternDigital.

Nåt tips på ett bra och billigt brännarprogram förresten?

Dom flesta hårddiskar har rekommendationer att man inte bör överstiga 55 grader. Temperaturen du nämner är inget att oroa sig för, men att den börjat låta är det nog.

ImgBurn.

tp_88
2010-02-23, 20:32
mpc-hc med ffdshow funkar bäst för mig för att spela upp HD-film. Bättre än coreavc, dxva osv.

http://sourceforge.net/projects/ffdshow/
http://mpc-hc.sourceforge.net/

Det gör STOR skillnad för mig på mer krävande media som 720p 60fps med hög bitrate osv, laggar satan i vlc etc med flyter perfekt med mpc-hc/ffdshow.

Chrillee
2010-02-23, 20:51
Dom flesta hårddiskar har rekommendationer att man inte bör överstiga 55 grader. Temperaturen du nämner är inget att oroa sig för, men att den börjat låta är det nog.

ImgBurn.

http://www.youtube.com/watch?v=yMoPqKH3iME - Vet inte om du hör nåt, men i början rasslar den rätt så oroväckande.

ImgBurn, härligt med gratis!

Bubban
2010-02-23, 21:23
mpc-hc med ffdshow funkar bäst för mig för att spela upp HD-film. Bättre än coreavc, dxva osv.

http://sourceforge.net/projects/ffdshow/
http://mpc-hc.sourceforge.net/

Det gör STOR skillnad för mig på mer krävande media som 720p 60fps med hög bitrate osv, laggar satan i vlc etc med flyter perfekt med mpc-hc/ffdshow.

Tack... Kör detta nu och det fungerar bra. Fattar inte vad som var felet innan. Kommer ihåg att jag såg IB i 1080p för ett par veckor sedan/månader sedan men nu verkar det skitit sig av sig själv... Dessa datorer... nåja, vad är en bal på HiFi-slottet.

King Grub
2010-02-23, 21:48
http://www.youtube.com/watch?v=yMoPqKH3iME - Vet inte om du hör nåt, men i början rasslar den rätt så oroväckande.

ImgBurn, härligt med gratis!

Börjar en hårddisk rassla är det bara en tidsfråga innan den ger upp. Se till att du har backup på allt viktigt och förbered dig på att byta ut den och skicka in den gamla till tillverkaren för byte (dom flesta har fem års garanti).

tp_88
2010-02-23, 21:49
Tack... Kör detta nu och det fungerar bra. Fattar inte vad som var felet innan. Kommer ihåg att jag såg IB i 1080p för ett par veckor sedan/månader sedan men nu verkar det skitit sig av sig själv... Dessa datorer... nåja, vad är en bal på HiFi-slottet.
Datorer är onekligen förbannat jobbiga när dom krånglar, men underbara när dom gör som man vill.


Konfigurerade du förresten så att du använder ffdshow-decodern? Om inte:

Installera ffdshow, öppna mpc-hc, gå in på Visa > Valmöjligheter > Externa Filter > Lägg till filter... > Välj ffdshow video decoder > Markera "föredra" > Klicka på OK

Öppna video decoder configuration under ffdshow-mappen på start-menyn, välj fliken Codecs > Välj decodern "ffmpeg-mt" för formatet H.264/AVC -> Hoppa till fliken Decoder options och skriv "4" i fältet för Number of decoding threads > Klicka på OK.

Det tror jag ska vara allt man "behöver" göra för att komma igång, kanske har missat något men jag tror inte det. Har du redan gjort det så ignorera bara. :D

(mpc-hc måste startas om för att dekodern ska ändras också)

Chrillee
2010-02-23, 22:28
Börjar en hårddisk rassla är det bara en tidsfråga innan den ger upp. Se till att du har backup på allt viktigt och förbered dig på att byta ut den och skicka in den gamla till tillverkaren för byte (dom flesta har fem års garanti).

Tråkigt att höra, men då vet jag. Då är det bara att börja bränna ned allt som jag vill spara.

Över till ett annat fel, har precis formaterat svärföräldrarnas dator. Men när dem ska skriva ut nåt från en Internetsida eller från deras Hotmail så kommer detta meddelande upp; http://img9.imageshack.us/img9/8495/gfhzg.jpg

Hur blir jag kvitt det så man kan skriva ut?

PiNG.
2010-02-23, 23:34
Tråkigt att höra, men då vet jag. Då är det bara att börja bränna ned allt som jag vill spara.

Över till ett annat fel, har precis formaterat svärföräldrarnas dator. Men när dem ska skriva ut nåt från en Internetsida eller från deras Hotmail så kommer detta meddelande upp; http://img9.imageshack.us/img9/8495/gfhzg.jpg

Hur blir jag kvitt det så man kan skriva ut?

http://support.microsoft.com/kb/875351/sv

Testa :)

Glen
2010-02-24, 00:37
Jelp!

Har just installerat XP på min nya Asrock 330, så långt inga problem. Sen installerade jag lite ljud/bild-drivrutiner från en cd som följde med datorn, och efter det "passar" inte bilden i tv:n längre, något konstigt med upplösningen med andra ord. Har provat samtliga upplösningar men oavsett vilken jag väljer hamnar min toolbar och "papperskorgen" nästan utanför bild... Någon?

Sen funderade jag också på vilken mediaspelare man ska välja men det har ju avhandlats längre upp i tråden! Är det förresten ett generellt tips oavsett dator och prestanda?


/Glen







mpc-hc med ffdshow funkar bäst för mig för att spela upp HD-film. Bättre än coreavc, dxva osv.

http://sourceforge.net/projects/ffdshow/
http://mpc-hc.sourceforge.net/

Det gör STOR skillnad för mig på mer krävande media som 720p 60fps med hög bitrate osv, laggar satan i vlc etc med flyter perfekt med mpc-hc/ffdshow.

MagnusG
2010-02-24, 21:03
Jelp!

Har just installerat XP på min nya Asrock 330, så långt inga problem. Sen installerade jag lite ljud/bild-drivrutiner från en cd som följde med datorn, och efter det "passar" inte bilden i tv:n längre, något konstigt med upplösningen med andra ord. Har provat samtliga upplösningar men oavsett vilken jag väljer hamnar min toolbar och "papperskorgen" nästan utanför bild... Någon?

Sen funderade jag också på vilken mediaspelare man ska välja men det har ju avhandlats längre upp i tråden! Är det förresten ett generellt tips oavsett dator och prestanda?


/Glen

För att svara på den sista frågan först: Media Player Classic Home Cinema fungera klockrent på ASRocken. Har själv en sådan maskin och grafikkortet stödjer HW-acceleration. Så det är noll problem att köra HD-upplösta filmer.

Det där med upplösningen kan jag tyvärr inte svara på. Fick ett liknande fel hos en vän när jag tog över datorn dit. Tyvärr så tror jag det är tv:n som tolkar signalen fel.
Prova att ladda ned senaste grafikkortsdrivrutinerna ifrån Nvidia.

Edit: Jag utgår ifrån att det är HDMI som spökar? Prova (om du kan) att köra med VGA och kolla. Tror nämligen det kommer fungera då. Men åh andra sidan är det något sämre bild tyvärr.

Lycka till!

Mr.Cosybear
2010-02-24, 21:15
Jelp!

Har just installerat XP på min nya Asrock 330, så långt inga problem. Sen installerade jag lite ljud/bild-drivrutiner från en cd som följde med datorn, och efter det "passar" inte bilden i tv:n längre, något konstigt med upplösningen med andra ord. Har provat samtliga upplösningar men oavsett vilken jag väljer hamnar min toolbar och "papperskorgen" nästan utanför bild... Någon?

Sen funderade jag också på vilken mediaspelare man ska välja men det har ju avhandlats längre upp i tråden! Är det förresten ett generellt tips oavsett dator och prestanda?


/Glen

Min gissning angående tv-bilden är att native upplösningen på tvn och din dator mismatchar. Dvs att ditt grafikkort skickar en bredare upplösning än vad din tv är inställd på/klarar. Ett tips är att leta upp något som kallas scaling (det gör det om du har ett Nvidia-grafikkort iallafall) och ändra det så att det anpassas efter tvn.

Glen
2010-02-24, 21:22
För att svara på den sista frågan först: Media Player Classic Home Cinema fungera klockrent på ASRocken. Har själv en sådan maskin och grafikkortet stödjer HW-acceleration. Så det är noll problem att köra HD-upplösta filmer.

Det där med upplösningen kan jag tyvärr inte svara på. Fick ett liknande fel hos en vän när jag tog över datorn dit. Tyvärr så tror jag det är tv:n som tolkar signalen fel.
Prova att ladda ned senaste grafikkortsdrivrutinerna ifrån Nvidia.

Edit: Jag utgår ifrån att det är HDMI som spökar? Prova (om du kan) att köra med VGA och kolla. Tror nämligen det kommer fungera då. Men åh andra sidan är det något sämre bild tyvärr.

Lycka till!

Min gissning angående tv-bilden är att native upplösningen på tvn och din dator mismatchar. Dvs att ditt grafikkort skickar en bredare upplösning än vad din tv är inställd på/klarar. Ett tips är att leta upp något som kallas scaling (det gör det om du har ett Nvidia-grafikkort iallafall) och ändra det så att det anpassas efter tvn.



Stort tack! Det märkliga med bilden är att den "passade" innan jag uppdaterade grafiken Ska greja runt lite och se om det löser sig!

Chrillee
2010-02-25, 08:56
Börjar en hårddisk rassla är det bara en tidsfråga innan den ger upp. Se till att du har backup på allt viktigt och förbered dig på att byta ut den och skicka in den gamla till tillverkaren för byte (dom flesta har fem års garanti).

Insåg nu att det inte är HDD'n som rasslar, utan en fläkt som sitter på moderkortet. Den har stannat och försöker snurra, vet inte hur man får loss den. När jag känner på den så är den verkligen jättevarm dock.

Är denna livsnödvändig för moderkortet? Hur får man bort den? Satt två piggar på vardera sida om den, tryckte ner dem men fick inte bort den ändå.

http://img188.imageshack.us/img188/5364/p1290002.jpg - Se den röda ringen.

MrBurner
2010-02-25, 09:03
Nordbryggekylare skulle jag tro. Du lär behöva en ny.

Chrillee
2010-02-25, 13:11
Nordbryggekylare skulle jag tro. Du lär behöva en ny.

Okej, är det värt att köpa en ny? Jag har ett gammla moderkort, är det lätt att få tag i, eller kan man köpa nån universal modell?

King Grub
2010-02-25, 13:20
Du måste ha ett moderkort som passar till din processor och dina minnen.

Chrillee
2010-02-25, 13:23
Surt att behöva köpa ett nytt moderkort pga en liten fläkt, men är nog lättare det än att försöka leta reda på en gammal fläkt som passar. :(

King Grub
2010-02-25, 13:27
Det finns passiva nordbryggekylare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303858

Petoria
2010-02-25, 15:09
När jag försöker starta datorn så piper den till (moderkortet?) precis innan jag kommer in i windows, då startas den om. Vet någon vad problemet är?

Testat starta i safemode, funkar fortfarande inte

Johan86
2010-02-25, 15:14
Hej alla glada. Är ute efter en ny dator. Har ingen kunskap om datorer alls. Jag ska bara surfa, se på film och spela musik. Hade tänkt mig något billigt. Fungerar denna billiga till mina behov? http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationara-datorer/IMEIDA2923NCD/packard-bell-imedia-a2923ncd?Selected=Specifications#tProductTabconten t

Här såg jag en till http://www.expert.se/product/product.aspx?id=4814856

Har hört något om att windows vista kräver dubbla processorer för att inte bli allt för segt. Ligger det något i det? Duger inte AMD Athlon 64 LE-1660 - Processor med 2 GB RAM för vista?

Baan
2010-02-25, 15:17
När jag försöker starta datorn så piper den till (moderkortet?) precis innan jag kommer in i windows, då startas den om. Vet någon vad problemet är?

Testat starta i safemode, funkar fortfarande inte

Pipa brukar moderkortet göra när något är ganska galet i hårdvaran. Om du har manualen till moderkortet står det vad det ska betyda. Förmodligen inget jättespecifikt men det kanske går att härleda till att det är ett hårdvaruproblem.

Skulle misstänka att om du inte kan få igång OS:t ens i safemode att något är ganska sönder. Kanske ett väldigt elakt virus att inte ens safemode funkar. Enklast kanske vore starta något OS från skiva direkt.

Petoria
2010-02-25, 15:20
Pipa brukar moderkortet göra när något är ganska galet i hårdvaran. Om du har manualen till moderkortet står det vad det ska betyda. Förmodligen inget jättespecifikt men det kanske går att härleda till att det är ett hårdvaruproblem.

Skulle misstänka att om du inte kan få igång OS:t ens i safemode att något är ganska sönder. Kanske ett väldigt elakt virus att inte ens safemode funkar. Enklast kanske vore starta något OS från skiva direkt.

Tror det är ett virus, har haft mycket problem med virus som inte går att få bort på den datorn (testat många olika antivirus program osv). Ska kolla med min bror sen om han har nån skiva

Simo
2010-02-25, 15:41
Hej, är helt värdelös på datorer:smash: så om någon snäll kunde länka ett bra datorpaket?
Det som jag vill ha är en dator för musik och film främst men ska kunna spela krävande spel också. Har ungefär 12k att handla för! Ingen ihop bygge utan en märkesdator för mina föräldrar godkänner nästan inget.

Den jag har kollat på mest är denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationara-datorer/ASM92MFKE5F1N/acer-aspire-m5810

Vet inte om detta var rätt postat men..

Snobbe
2010-02-25, 15:44
Snacka med din förälder och säg att om du köper en märkesdator så får du skit och om du köper ihopplock så får du bra skit. Kom överens om en bra budget och gå vidare så. Har du 12k kan du få en sjukt bra dator medans den du länkade är värdelös.

Simo
2010-02-25, 15:55
Snacka med din förälder och säg att om du köper en märkesdator så får du skit och om du köper ihopplock så får du bra skit. Kom överens om en bra budget och gå vidare så. Har du 12k kan du få en sjukt bra dator medans den du länkade är värdelös.

Okej, men om jag lyckas övertala dom, vad är bäst för min budget då? Ska vara bra för film och musik somsagt.

hahavaffan
2010-02-25, 16:01
Köper du ett ihopplock färdigmonterat från Komplett.se eller liknande så får man garantier osv, precis som från en pissig "märkes"dator.

Snobbe
2010-02-25, 16:06
Okej, men om jag lyckas övertala dom, vad är bäst för min budget då? Ska vara bra för film och musik somsagt.

Film o musik är ju auto "bra". Kanske att du behöver köpa ett speciellt ljudkort om du vill ha riktigt bra ljud men antar att det inte behövs.

Film är väl mer skärmen som spelar in eftersom dem nyare datorerna för priset du pratar om klarar enkelt av HD filmer.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159 tex denna dator är bättre än den du har länkat och detta är en färdigbyggd utan windows. Nackdelen med elgiganten annonsen är att det står inte ens vad det är för minnen du får med det står bara att det är 8gb vilket inte är direkt mycket info att gå på.

Iaf grafikkortet i elgiganten datorn är bra mycket sämre än 5770 som du får i komplett datorn. Du får ungefär likabra CPU inte mycket som skiljer där vad jag vet. Och minnena är svåra att jämnföra men skulle anta att dem är ungefär lika eftersom det är lite snabbare men mindre minne i komplett datorn och elgiganten datorn är antagligen bara dom billigaste du kan hitta så har dom tryckt in 8gig.

Och den där datorn är 2000 billigare. Iaf hade jag nog satsat på o försöka hitta en kompis som är lite insatt och satt ihop en dator med honom isf. Du kan få en jävligt bra dator för 12k och om du beställer från komplett så kan dom vad jag vet sätta ihop den åt dig för typ 500kr.

Simo
2010-02-25, 16:23
Film o musik är ju auto "bra". Kanske att du behöver köpa ett speciellt ljudkort om du vill ha riktigt bra ljud men antar att det inte behövs.

Film är väl mer skärmen som spelar in eftersom dem nyare datorerna för priset du pratar om klarar enkelt av HD filmer.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159 tex denna dator är bättre än den du har länkat och detta är en färdigbyggd utan windows. Nackdelen med elgiganten annonsen är att det står inte ens vad det är för minnen du får med det står bara att det är 8gb vilket inte är direkt mycket info att gå på.

Iaf grafikkortet i elgiganten datorn är bra mycket sämre än 5770 som du får i komplett datorn. Du får ungefär likabra CPU inte mycket som skiljer där vad jag vet. Och minnena är svåra att jämnföra men skulle anta att dem är ungefär lika eftersom det är lite snabbare men mindre minne i komplett datorn och elgiganten datorn är antagligen bara dom billigaste du kan hitta så har dom tryckt in 8gig.

Och den där datorn är 2000 billigare. Iaf hade jag nog satsat på o försöka hitta en kompis som är lite insatt och satt ihop en dator med honom isf. Du kan få en jävligt bra dator för 12k och om du beställer från komplett så kan dom vad jag vet sätta ihop den åt dig för typ 500kr.

Okej, tyvärr så har jag inga polare som kan sätta ihop en dator. Men är detta något att ha? Där är ju allt klart och windows 7 ingår som jag har förstått det. http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Snobbe
2010-02-25, 16:57
Okej, tyvärr så har jag inga polare som kan sätta ihop en dator. Men är detta något att ha? Där är ju allt klart och windows 7 ingår som jag har förstått det. http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Jo den är helt klart bra. Om jag hade varit du hade jag gått in i konfigurationen tagit bort högtalare mus tbord (om du inte behöver detta om du spelar spel kanske du har egna som du redan har hemma). Sen hade jag lagt till ett 5850 kort för 1000kr extra mer exakt PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort [info]
5 på lager.

Detta är imo det mest prisvärda grafikkortet på marknaden just nu. Ska själv köpa ett sånt imorn tänk på att det bara finns 5 i lager dock så om du vill ha datorn snabbt så får du nog beställa den inom en snar framtid annars kan du få vänta några veckor på att korten ska komma in i lager igen. Men en sån dator är vad jag hade köpt i dagens läge. Funderar tom på att köpa samma proccessor och minnen till min nya burk nästa månad.

Om du köper denna dator med detta grafikkort kan jag lova att den klarar filmer musik och spel på väldigt hög grafik.

Och om du vet hur man installerar windows själv så kan du spara in 1000kr på det också.

Simo
2010-02-25, 17:48
Jo den är helt klart bra. Om jag hade varit du hade jag gått in i konfigurationen tagit bort högtalare mus tbord (om du inte behöver detta om du spelar spel kanske du har egna som du redan har hemma). Sen hade jag lagt till ett 5850 kort för 1000kr extra mer exakt PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort [info]
5 på lager.

Detta är imo det mest prisvärda grafikkortet på marknaden just nu. Ska själv köpa ett sånt imorn tänk på att det bara finns 5 i lager dock så om du vill ha datorn snabbt så får du nog beställa den inom en snar framtid annars kan du få vänta några veckor på att korten ska komma in i lager igen. Men en sån dator är vad jag hade köpt i dagens läge. Funderar tom på att köpa samma proccessor och minnen till min nya burk nästa månad.

Om du köper denna dator med detta grafikkort kan jag lova att den klarar filmer musik och spel på väldigt hög grafik.

Och om du vet hur man installerar windows själv så kan du spara in 1000kr på det också.

aha okej, tack för hjälpen! Nu är det bara föräldrarna som ska övertalas...mina egna pengar men är ju inte 18+ -.-

Baan
2010-02-25, 18:10
Okej, tyvärr så har jag inga polare som kan sätta ihop en dator. Men är detta något att ha? Där är ju allt klart och windows 7 ingår som jag har förstått det. http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Den är helt ok. 12k inkl skärm eller utan skärm?

För spel skulle du behöva slänga in ett lite bättre grafikkort. Beroende på skärmstorlek kanske ett 5850 eller om du behöver ännu högre upplösningar 5870. Osäker på vad som är optimalt just nu.

Snobbe
2010-02-25, 18:38
Den är helt ok. 12k inkl skärm eller utan skärm?

För spel skulle du behöva slänga in ett lite bättre grafikkort. Beroende på skärmstorlek kanske ett 5850 eller om du behöver ännu högre upplösningar 5870. Osäker på vad som är optimalt just nu.

ett 5850 är helt klart mest prisvärt just nu. Finns lite 5870 som e "halv billiga" men om man kollar rent prestationsmässigt skulle jag köpa ett 5850 för 1000kr billigare.

Simo
2010-02-25, 18:56
Där rök den datorn, 18% ränta! Har inte pengarna löst heller...*cry*

Snobbe
2010-02-25, 21:52
Där rök den datorn, 18% ränta! Har inte pengarna löst heller...*cry*

jaha du tänkte köpa den på avbetalning? Det är väl aldrig en bra idé. Dock om du köper elgiganten datorn så kommer du antagligen bli missnöjd bara så du vet bättre o spara.

Baan
2010-02-25, 21:54
ett 5850 är helt klart mest prisvärt just nu. Finns lite 5870 som e "halv billiga" men om man kollar rent prestationsmässigt skulle jag köpa ett 5850 för 1000kr billigare.

Om vi ska prata prisvärt kr per frame är det säkert något skitkort för 1000 kr ;) Men ja, 5850 är inte jättedyrt för ett grafikkort men levererar mycket bra prestanda för dom flesta skärmstorlekarna som folk har. Har man en mindre skärm kan man iofs satsa på något billigare, då man kanske inte ens har behovet av en 5850. Det är min enda invändning mot det grafikkortet.

Chrillee
2010-02-26, 12:14
Det finns passiva nordbryggekylare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303858

Det där var ju billigt och bra. Men hur vet jag om den passar på mitt moderkort? Datorn är från -06.

Chrillee
2010-02-27, 01:01
Det där var ju billigt och bra. Men hur vet jag om den passar på mitt moderkort? Datorn är från -06.

Har bytt nu. Men man bränner sig fortfarande när man tar på flänsen. Tror att det är mitt chassi som är dåligt, har inga fläktor som skapar en bra cirkulation i det. Men den har ju klarat sig hittills, så.

Johan86
2010-02-27, 10:47
Jag har precis börjat använda windows 7. Det är några saker jag inte fått grepp om. Säkert superlätt. Ni har förmodligen bättre koll är jag.

1. Längt upp i högra hörnet har jag google.com som sökmotor. Hur får jag inte google.se där istället? Jag vill nämligen har träffar från Sverige när jag söker.

2. I mapparna på datorn vill jag vill byta plats på bilder, filmer och musik. Jag kan flytta på filerna till andra mappar. Men inte ändra plats på dom inom mappen. Hur gör jag det?

3. Nu har jag internet explorer och förrut hade jag firefox. Och jag skulle vilja flytta över mina favoter/ bokmärken till explorer. Går det? I vilken mapp ligger dom?

agazza
2010-02-28, 17:43
Går det att byta färg själv på scrollbaren i webläsarn?

Lelle Pelle
2010-03-01, 12:12
Min stationära dator kan tydligen inte få tag i internet trådlöst, och det måste den kunna från och med idag. Vad gör jag?

hahavaffan
2010-03-01, 12:37
Min stationära dator kan tydligen inte få tag i internet trådlöst, och det måste den kunna från och med idag. Vad gör jag?Köp ett trådlöst nätverkskort.

Tricce
2010-03-01, 15:53
Varför ser det ut så här för mig? Precis ominstallerat windows.
Har installerat flash. Vad är det jag glömt? :)

http://i46.tinypic.com/sq10eb.jpg

Mr.Cosybear
2010-03-01, 16:00
Tricce, du har firefoxtillägget flashblock aktiverat. Bara klicka på playknappen annars så funkar videon. Annars rekomenderar jag att du avinstallerar flashblock och installerar NoScript istället då dess funktionalitet är lite bredare än flashblock

Tricce
2010-03-01, 19:54
Tricce, du har firefoxtillägget flashblock aktiverat. Bara klicka på playknappen annars så funkar videon. Annars rekomenderar jag att du avinstallerar flashblock och installerar NoScript istället då dess funktionalitet är lite bredare än flashblock

Aha hade totalt glömt av det, tack och bock!!

Jarod
2010-03-02, 07:47
Om man har en gammal dator utan PCI-e x16 slot. Kan man köpa en adapter (pci-e x1 till pci-e x16) då och ändå tillgodose sig snabbheten av ett nyare grafikkort?

_slipknot1_
2010-03-02, 07:57
Om man har en gammal dator utan PCI-e x16 slot. Kan man köpa en adapter (pci-e x1 till pci-e x16) då och ändå tillgodose sig snabbheten av ett nyare grafikkort?

Skulle inte tro det faktiskt.

Olegh
2010-03-02, 08:12
Nja, flaskhalsen kommer ju vara PCI-E x1 slotten som klarar en betydligt mindre datamängd/s än en x16 port. Om det är tal om att installera ett högprestanda-kort tycker jag det låter som en dålig idé.

Jarod
2010-03-02, 09:57
Skulle inte tro det faktiskt.

Trodde inte jag heller faktiskt. Ville bara kolla. :)

Nja, flaskhalsen kommer ju vara PCI-E x1 slotten som klarar en betydligt mindre datamängd/s än en x16 port. Om det är tal om att installera ett högprestanda-kort tycker jag det låter som en dålig idé.

Thanx for da info! :thumbup:

astrodog
2010-03-02, 20:32
Om man har en gammal dator utan PCI-e x16 slot. Kan man köpa en adapter (pci-e x1 till pci-e x16) då och ändå tillgodose sig snabbheten av ett nyare grafikkort?

Här finns lite gamla siffror på det hela:
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2.0,1915-9.html

Men där du hade förlorat absolut mest är när du har SLI eller CrossFire, all den kommunikationen sker emellan korten direkt över PCI-e bussen, och det är väldigt mycket data. Annars så kan man se att korten i de flesta fall verkar toppa av vid 4x-8x i testet, kan ju ha förändrats med nyare kort, vågar inte spekulera för mycket i det. Sen så är ju inte SLI/CF på tal om när du har ett gammalt moderkort... men kan vara kul att få lite sammanhang på det hela. SLI/CF är alltså att man har mer än ett grafikkort i burken som samarbetar för dina fps.

Jarod
2010-03-02, 20:46
Här finns lite gamla siffror på det hela:
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2.0,1915-9.html

Men där du hade förlorat absolut mest är när du har SLI eller CrossFire, all den kommunikationen sker emellan korten direkt över PCI-e bussen, och det är väldigt mycket data. Annars så kan man se att korten i de flesta fall verkar toppa av vid 4x-8x i testet, kan ju ha förändrats med nyare kort, vågar inte spekulera för mycket i det. Sen så är ju inte SLI/CF på tal om när du har ett gammalt moderkort... men kan vara kul att få lite sammanhang på det hela. SLI/CF är alltså att man har mer än ett grafikkort i burken som samarbetar för dina fps.

Det är syrrans killes dator som är gammal och behövde uppgraderas. =) Tyvärr är det en Packard Bell vilket innebär att det är snik-grejjer i skiten. Det enda som är hyffsat är att det är en c2d 3ghz. Men tyvärr är det ingen pci-e x16 på moderkortet och nätaggregatet är usla 250w. :D Så tanken var först att köpa nytt grafikkort och nätaggregat istället för helt ny dator (även om det är det som skulle behövas).

Däremot har jag en fråga för min egen räkning. Jag har en Q6600 (som duger åt mig) och ett MSI P965 Neo2 moderkort. Jag söker ett moderkort som passar min processor men har 2 pci-e x16 slottar så jag kan köra crossfire med två ATi 4850. Någon som vet något som är bra?

schabo-labo
2010-03-03, 11:15
Hej
Jag har en dålig hårddisk installerad på min dator. Har köpt en ny hårddisk.

Kan jag koppla in den nya som "slave" och istallera windows på den. Vad händer när jag kopplar in den som "slave", den är formaterad, men tom.

Tacksam för hjälp.

Mr.Cosybear
2010-03-03, 12:37
Hej
Jag har en dålig hårddisk installerad på min dator. Har köpt en ny hårddisk.

Kan jag koppla in den nya som "slave" och istallera windows på den. Vad händer när jag kopplar in den som "slave", den är formaterad, men tom.

Tacksam för hjälp.

Ja du kan koppla in den nya som slave, då kommer den dyka upp i windows som en tom partition ("hårddisk") i "Den här datorn".

Om du vill installera windows på den nya hårddisken rekomenderar jag att du först säkerhetskopierar det du vill ha kvar, fixar så att den nya hårddisken är "master" och den gamla hårddisken "slave". Sedan går du vidare med att installera windows på den nya hårddisken samtidigt som du formaterar den gamla (detta gör du i windows installationsmenyn). Done.

Slave och master är två olika prioriteringar kan man säga. Masterhårddisken bootas före en slavehårddisk, men för att slippa krångla i bios så är det enklare att bara koppla allt rätt från början.

schabo-labo
2010-03-03, 13:28
Tack för hjälpen :)

schabo-labo
2010-03-03, 13:47
Hur koppla slave/master?


Det ser ut såhär;

http://img20.imageshack.us/img20/3267/sdc10278j.jpg

Slaven är den där nere, hur ska den byglas för att bli slave. Står inget på den.. det är en Western Digital 80gb..

Kollade här men fattar inte.. :)

http://www.pctechguide.com/images/tutorials/HardDrive/Jumpers.gif

schabo-labo
2010-03-03, 13:50
Ska den vara i mitten (tredje från vänster) på master och fjäde från väster på slave?

Slaven behöver ingen "power connector"?

Mr.Cosybear
2010-03-03, 13:56
Hur koppla slave/master?


Det ser ut såhär;

http://img20.imageshack.us/img20/3267/sdc10278j.jpg

Slaven är den där nere, hur ska den byglas för att bli slave. Står inget på den.. det är en Western Digital 80gb..

Kollade här men fattar inte.. :)

http://www.pctechguide.com/images/tutorials/HardDrive/Jumpers.gif


Just nu är dina diskar kopplade för cableselect, dvs de blir master eller slave beroende på var på kabeln de är anslutna (längst ut = master, mitten = slave).

Eftersom jag ogillar cableselect så tycker jag att du ska koppla dem till respektive. I ditt fall skall du kolla på vänsterkolumnen (10-pin) i den sista bilden du länka till och sedan på raderna Dual (master) och Dual (slave) och flytta den vita piggen på dina hårddiskar enligt den bilden.

Hoppas detta gjorde det lite klarare iallafall :)

Mr.Cosybear
2010-03-03, 13:57
Ska den vara i mitten (tredje från vänster) på master och fjäde från väster på slave?

Slaven behöver ingen "power connector"?

Korrekt på den första frågan.

Powerconnector frågan förstår jag inte, självklart behöver hårddisken ström. Enda du behöver göra är att koppla det som du skrev i första frågan här, inget annat du behöver tänka på.

Det är även att föredra att koppla masterhårddisken längst ut på IDE-kabeln och slave i mitten.

schabo-labo
2010-03-03, 14:13
Tack för hjälpen :)

r3mpuh
2010-03-03, 15:20
Det är syrrans killes dator som är gammal och behövde uppgraderas. =) Tyvärr är det en Packard Bell vilket innebär att det är snik-grejjer i skiten. Det enda som är hyffsat är att det är en c2d 3ghz. Men tyvärr är det ingen pci-e x16 på moderkortet och nätaggregatet är usla 250w. :D Så tanken var först att köpa nytt grafikkort och nätaggregat istället för helt ny dator (även om det är det som skulle behövas).

Däremot har jag en fråga för min egen räkning. Jag har en Q6600 (som duger åt mig) och ett MSI P965 Neo2 moderkort. Jag söker ett moderkort som passar min processor men har 2 pci-e x16 slottar så jag kan köra crossfire med två ATi 4850. Någon som vet något som är bra?
Ett smartare alternativ är att sälja/hiva ditt HD4850 och köpa ett nytt grafikkort istället.
Ett HD5770 för 1389kr kanske vore något? ;): http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=690456&StartIndex=1&hbx_CMP=AFC-05&SL_SectionID=41060

Mvh r3mpuh

Jarod
2010-03-03, 17:16
Ett smartare alternativ är att sälja/hiva ditt HD4850 och köpa ett nytt grafikkort istället.
Ett HD5770 för 1389kr kanske vore något? ;): http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=690456&StartIndex=1&hbx_CMP=AFC-05&SL_SectionID=41060

Mvh r3mpuh

Nytt grafikkort är ju såklart ett alternativ men just det verkar inte ge någon jätteboost jämfört med det jag har (om man kolla dom olika testerna här --> http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality-update-3/Far-Cry-2,1676.html

Prisvärt är det iaf! :thumbup:

r3mpuh
2010-03-03, 17:49
Nytt grafikkort är ju såklart ett alternativ men just det verkar inte ge någon jätteboost jämfört med det jag har (om man kolla dom olika testerna här --> http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality-update-3/Far-Cry-2,1676.html

Prisvärt är det iaf! :thumbup:
Nja, jag hade editerat mitt inlägg pågrund utav att det är 512mb variant jag länka, men tyvärr så är inte detta forum det bästa.(Editera + ta bort inlägg funktion är viktig).

Men, det är en bättre idé att köpa nytt grafikkort än att köpa ett till HD4850+nytt S775 moderkort.

Du har inte skrivit någon budget heller. Hadde jag vart du hade jag väntat på en prissänkning av ATI när Nvidia lanserar sina nya grafikkort inom kort och sedan kört på HD5850. :)

Mvh

astrodog
2010-03-03, 19:53
Hej
Jag har en dålig hårddisk installerad på min dator. Har köpt en ny hårddisk.

Kan jag koppla in den nya som "slave" och istallera windows på den. Vad händer när jag kopplar in den som "slave", den är formaterad, men tom.

Tacksam för hjälp.

Det bästa är att du kopplar ut din gamla hårddisk och har endast din nya inkopplad som master. Du installerar windows på den som vanligt.

Sedan när du är klar så kan du koppla in din "dåliga" hårddisk som slave och kopierar över allt det gamla du vill ha kvar, och kanske rensar den totalt, innan du slänger hårddisken. Då finns det ingen chans för att din nya windows-installation hamnar på något annat än C: partitionen eller att du råkar formatera fel hårddisk osv osv.

schabo-labo
2010-03-03, 21:35
Det bästa är att du kopplar ut din gamla hårddisk och har endast din nya inkopplad som master. Du installerar windows på den som vanligt.

Sedan när du är klar så kan du koppla in din "dåliga" hårddisk som slave och kopierar över allt det gamla du vill ha kvar, och kanske rensar den totalt, innan du slänger hårddisken. Då finns det ingen chans för att din nya windows-installation hamnar på något annat än C: partitionen eller att du råkar formatera fel hårddisk osv osv.Mmm.. grejen är att jag stötte på patrull när jag skulle installera windows, tydligen är skivan kass och installationen går inte igenom. Nu kommer jag inte in på windows som låg på min gamla hårddisk heller.

Tror mitt trådlösa tangentbord ställer till det, får hämta ett ps2 tangentbord för att komma in i gamla windows (man kan välja i början).

Jag tänkte göra som du råder, så får vi se om det går bättre. Jag har windows-installations-möjligheter nämligen.

Sheogorath
2010-03-06, 10:58
OK. Så här ligger det till. Min ena exerna HD slutade funka. Det gick att laga den med Windows inbyggda funktion. Säkerhetskopierade allt (utom mina filmer...). Dagen efter kraschade den totalt och nu identifierar Windows den som en flyttbar disk men ber mig "sätta in en disk i enhet G:" när jag dubbelklickar på ikonen. Windows lagningsfunktion startar inte ens, eftersom det ju tydligen inte sitter någon disk i...disken. Till saken hör att den blev kokhet i samband med att den gick sönder, så det är ju ett brutalt hårdvarufel. Nu är det ju så här att alla mina värdefulla videoklipp är borta, och ni kan ju förstå. Hur som helst: att lämna in den verkar vara väldigt dyrt. Vi snackar flera tusen. Finns det något program som kan leta upp/reparera skadade sektioner eller vad tusan det kallas, som är snäppet vassare än Windows inbyggda felkontroll?

Mr.Cosybear
2010-03-06, 11:13
OK. Så här ligger det till. Min ena exerna HD slutade funka. Det gick att laga den med Windows inbyggda funktion. Säkerhetskopierade allt (utom mina filmer...). Dagen efter kraschade den totalt och nu identifierar Windows den som en flyttbar disk men ber mig "sätta in en disk i enhet G:" när jag dubbelklickar på ikonen. Windows lagningsfunktion startar inte ens, eftersom det ju tydligen inte sitter någon disk i...disken. Till saken hör att den blev kokhet i samband med att den gick sönder, så det är ju ett brutalt hårdvarufel. Nu är det ju så här att alla mina värdefulla videoklipp är borta, och ni kan ju förstå. Hur som helst: att lämna in den verkar vara väldigt dyrt. Vi snackar flera tusen. Finns det något program som kan leta upp/reparera skadade sektioner eller vad tusan det kallas, som är snäppet vassare än Windows inbyggda felkontroll?

Om jag var du skulle jag prova att formatera den, om den inte kraschat totalt, med GParted (http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) Live CD/USB. Därefter letar du upp ett program som återskapar filer (detta går trots att du formaterar) som exempelvis Recuva (http://www.piriform.com/recuva). Själv aldrig provat något gratisprogram som gör det utan håller mig till kommersiella för det, men det där ha fått bra kritik.

Ja, sen är det bara tuta och köra :)

Sheogorath
2010-03-06, 12:01
Om jag var du skulle jag prova att formatera den, om den inte kraschat totalt, med GParted (http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) Live CD/USB. Därefter letar du upp ett program som återskapar filer (detta går trots att du formaterar) som exempelvis Recuva (http://www.piriform.com/recuva). Själv aldrig provat något gratisprogram som gör det utan håller mig till kommersiella för det, men det där ha fått bra kritik.

Ja, sen är det bara tuta och köra :)

Eftersom den är extern så borde den väl gå att formatera genom Windows, right? Eller gör detta "GParted Live CD/USB" någonting som Windows' formatering inte gör? Hur som testade jag att högerklicka på G: och sen "Formatera" och den sa åter igen "sätt in en disk i enhet G:". Kan GParted komma runt detta?

Mr.Cosybear
2010-03-06, 12:07
Eftersom den är extern så borde den väl gå att formatera genom Windows, right? Eller gör detta "GParted Live CD/USB" någonting som Windows' formatering inte gör? Hur som testade jag att högerklicka på G: och sen "Formatera" och den sa åter igen "sätt in en disk i enhet G:". Kan GParted komma runt detta?

Jag tolkade det som att det inte gick att formatera i windows så nämnde därför det första bästa live partitions"OSet". Det är inte säkert att det kommer att lösa det, men man vet aldrig, windows har fått sina konstiga spratt förr.

Det är väldigt enkelt att fixa GParted på USB eller CD så det skadar nog inte att testa :) Bara boota från USB/skiva och starta den enda ikonen som du kommer se på skrivbordet och se om du hittar din hårddisk. (Ha den inkopplad medan du bootar)

Baan
2010-03-06, 13:37
OK. Så här ligger det till. Min ena exerna HD slutade funka. Det gick att laga den med Windows inbyggda funktion. Säkerhetskopierade allt (utom mina filmer...). Dagen efter kraschade den totalt och nu identifierar Windows den som en flyttbar disk men ber mig "sätta in en disk i enhet G:" när jag dubbelklickar på ikonen. Windows lagningsfunktion startar inte ens, eftersom det ju tydligen inte sitter någon disk i...disken. Till saken hör att den blev kokhet i samband med att den gick sönder, så det är ju ett brutalt hårdvarufel. Nu är det ju så här att alla mina värdefulla videoklipp är borta, och ni kan ju förstå. Hur som helst: att lämna in den verkar vara väldigt dyrt. Vi snackar flera tusen. Finns det något program som kan leta upp/reparera skadade sektioner eller vad tusan det kallas, som är snäppet vassare än Windows inbyggda felkontroll?

http://en.wikipedia.org/wiki/Recovery_software Här har du en del mjukvara där du kan kolla efter fel eller försöker återställa data. Tyvärr inget direkt tips vad som är bra, men vet att det fanns några gratisvarianter som gick att prova.

astrodog
2010-03-06, 14:03
OK. Så här ligger det till. Min ena exerna HD slutade funka. Det gick att laga den med Windows inbyggda funktion. Säkerhetskopierade allt (utom mina filmer...). Dagen efter kraschade den totalt och nu identifierar Windows den som en flyttbar disk men ber mig "sätta in en disk i enhet G:" när jag dubbelklickar på ikonen. Windows lagningsfunktion startar inte ens, eftersom det ju tydligen inte sitter någon disk i...disken. Till saken hör att den blev kokhet i samband med att den gick sönder, så det är ju ett brutalt hårdvarufel. Nu är det ju så här att alla mina värdefulla videoklipp är borta, och ni kan ju förstå. Hur som helst: att lämna in den verkar vara väldigt dyrt. Vi snackar flera tusen. Finns det något program som kan leta upp/reparera skadade sektioner eller vad tusan det kallas, som är snäppet vassare än Windows inbyggda felkontroll?

Den verkar totalt körd kan jag säga dig. Är du seriöst intresserad av att få tillbaka dina filmer (om de är värda mer än tusentals kronor för dig) så lämna in det på professionel reperation. Ju mer du pillar desto mer fuckar du den.

Ett möjligt alternativ är att du öppnar upp själva boxen som hårddisken sitter i och kopplar in hårddisken direkt till datorn. Nu vet jag inte om det sitter en helt vanlig hårddisk i din box, men normalt sett så brukar det göra det så vitt jag vet. Kan ju med lite tur vara så att det är den omslutande boxens elektronik som fackat sig. Eller så är det glapp i nån sladd där inne, osv... Rätt otroliga scenarion, men något att leka med iaf.

Glen
2010-03-06, 21:02
För att svara på den sista frågan först: Media Player Classic Home Cinema fungera klockrent på ASRocken. Har själv en sådan maskin och grafikkortet stödjer HW-acceleration. Så det är noll problem att köra HD-upplösta filmer.

Det där med upplösningen kan jag tyvärr inte svara på. Fick ett liknande fel hos en vän när jag tog över datorn dit. Tyvärr så tror jag det är tv:n som tolkar signalen fel.
Prova att ladda ned senaste grafikkortsdrivrutinerna ifrån Nvidia.

Edit: Jag utgår ifrån att det är HDMI som spökar? Prova (om du kan) att köra med VGA och kolla. Tror nämligen det kommer fungera då. Men åh andra sidan är det något sämre bild tyvärr.

Lycka till!


Bump!

Fan jag får inte igång en enda film, går inte enligt plan... Försöker köra img-filer men då säger den "can not render the file". Försökte köra igån en vanlig mpg men det funkade inte heller av någon anledning, stod still bara.

Borde jag köra någon codec kanske? Eller borde jag byta ändelse på img-filerna?

Zippo
2010-03-06, 21:33
Har haft problem med datan senaste året, har inte mitt grafik kort installerat eftersom datan slocknar när jag har den installerad, och när jag spelar spel så blir det bara helt svart på skärmen (har Laptop). Jag har gjort det fint på fläkten tagit bort damm osv. Datan blir extremt varm har brännmärken på data bordet. Och man kan inte ha handen under datan om man använder den 5 minuter. vad är felet hjälp!

King Grub
2010-03-06, 21:43
Bump!

Fan jag får inte igång en enda film, går inte enligt plan... Försöker köra img-filer men då säger den "can not render the file". Försökte köra igån en vanlig mpg men det funkade inte heller av någon anledning, stod still bara.

Borde jag köra någon codec kanske? Eller borde jag byta ändelse på img-filerna?

IMG-filer är det bara VLC som kan spela rakt av. På MPC måste du mounta den i daemon tools eller liknande först.

Glen
2010-03-07, 01:42
IMG-filer är det bara VLC som kan spela rakt av. På MPC måste du mounta den i daemon tools eller liknande först.

Utmärkt!

Glen
2010-03-07, 01:49
För att svara på den sista frågan först: Media Player Classic Home Cinema fungera klockrent på ASRocken. Har själv en sådan maskin och grafikkortet stödjer HW-acceleration. Så det är noll problem att köra HD-upplösta filmer.

Det där med upplösningen kan jag tyvärr inte svara på. Fick ett liknande fel hos en vän när jag tog över datorn dit. Tyvärr så tror jag det är tv:n som tolkar signalen fel.
Prova att ladda ned senaste grafikkortsdrivrutinerna ifrån Nvidia.

Edit: Jag utgår ifrån att det är HDMI som spökar? Prova (om du kan) att köra med VGA och kolla. Tror nämligen det kommer fungera då. Men åh andra sidan är det något sämre bild tyvärr.

Lycka till!


Måste ösa på med ett par frågor till tyvärr:


-Det hackar då jag spelar upp filmer (helt vanliga iso-filer). Kör windows xp som OS ifall det gör någon skillnad och WMP-HC som mediaspelare då. Provade även att installera VLC men samma sak där.


-Får inget ljud öht från asrocken. Kör HDMI från dator till tv och sen optisk från tv till hemmabiosystemet (funkar i alla andra tillfällen, alltså tv, xbox osv.). Provade att gå in i kontrollpanelen och växla mellan olika "högtalare" där samt kollat volymkontrollen men icke.




/Glen

Dreas
2010-03-07, 01:55
Eftersom den är extern så borde den väl gå att formatera genom Windows, right? Eller gör detta "GParted Live CD/USB" någonting som Windows' formatering inte gör? Hur som testade jag att högerklicka på G: och sen "Formatera" och den sa åter igen "sätt in en disk i enhet G:". Kan GParted komma runt detta?Skruva isär den, testa att stoppa in den externa i en stationär och starta den, har du tur funkar det. R-studio är rätt bra att hitta bortformaterad data ifall det går såpass långt.

Sheogorath
2010-03-07, 07:37
Skruva isär den, testa att stoppa in den externa i en stationär och starta den, har du tur funkar det. R-studio är rätt bra att hitta bortformaterad data ifall det går såpass långt.

Jag är såklart sugen på att prova, men eftersom jag bara haft den i drygt två månader och har kvitto så kan jag helt enkelt få en ny om jag går tillbaka till Kj&Co. HD:n är en Verbatim 2,5" och har inga skruvar etc, säkert för att det lätt ska gå att se om någon pillat med den. Om det syns kan jag nog kyssa min nya HD goodbye. Eller vad tror du?

Tonto
2010-03-07, 11:36
Jag har gjort framsteg. Det är inte winrar som spökar utan min dator som ej låter mig ta emot .exe filer. Jag har stängt av både Windows brannväggen och mitt antivirusprogram. Någon som vet vart i datorn jag kan ändra så det går att ta emot .exe filer?



(hittar fortfarande in stora datorhjälpstråden eller vad den heter. NÅgon mod får jättegärna merga om ni hittar den)

jakke
2010-03-07, 11:40
Jag har gjort framsteg. Det är inte winrar som spökar utan min dator som ej låter mig ta emot .exe filer. Jag har stängt av både Windows brannväggen och mitt antivirusprogram. Någon som vet vart i datorn jag kan ändra så det går att ta emot .exe filer?



(hittar fortfarande in stora datorhjälpstråden eller vad den heter. NÅgon mod får jättegärna merga om ni hittar den)

Vad menar du ed ta emot? epost? msn?

Chrilli
2010-03-07, 11:41
När du säger ta emot, är det via msn, mail, ladda ner från nätet? Gäller det alla visen eller enbart några?

Tonto
2010-03-07, 11:43
msn filtransfer, unrara, ladda ner etc etc. det vill sig inget.

r3mpuh
2010-03-07, 11:44
Jag har gjort framsteg. Det är inte winrar som spökar utan min dator som ej låter mig ta emot .exe filer. Jag har stängt av både Windows brannväggen och mitt antivirusprogram. Någon som vet vart i datorn jag kan ändra så det går att ta emot .exe filer?



(hittar fortfarande in stora datorhjälpstråden eller vad den heter. NÅgon mod får jättegärna merga om ni hittar den)
på msn?

Jag brukar ändra filtyp till jpg, sedan får han som tar emot filen ändra tillbaka till exe. :)

Chrilli
2010-03-07, 11:45
Vad har du för antivirusprogram? Att MSN inte vill skicka beror på att du måste använda MSN egna virusscan eller likande. Går att göra om med packa filen eller döpa om.

Men vad händer om du skall ladda ner en exe fil? Får Du något felmeddelade?

Tonto
2010-03-07, 11:48
@ r3mpuh, polare försökte byta till .txt och det funkade itne. kan det funka att ändra till .jpg?

@Chrilli, den brukar ladda hela vägen sen komemr ett felmeddelande upp om att den har inte rätta filvägen etc etc kommer inte ihåg exakt vad som stod :P

Himax
2010-03-07, 11:50
Öppna MSN,gå in på Alternativ, sedan Filöverföring sen bocka ur "Inaktivera filöverföring automatiskt för kända riskfiltyper".

Edit: Såg nu att det inte var det som verkar vara problemet så never mind. :>

CoolBoy
2010-03-07, 11:51
Varför inte bara omformatera?

Tonto
2010-03-07, 11:53
@Himax, redan gjort. Får över filen tills det är 0kb kvar på transfern sen kommer error meddelande upp.

@CoolBoy, datorn är omformaterad för 1månad sen. Fungerar galant, tror bara att det är någonslags block som ska skydda datorn som är på som jag vill slå av.

Chrilli
2010-03-07, 11:56
Kan vara en association problem med registret. Lite svårt att guida här. Har du XP/Vista ?

Finns virus som gör att man drabbas av detta.

Tonto
2010-03-07, 11:58
jag har XP, kan jag pma dig min msn?

Chrilli
2010-03-07, 11:58
Hittade några länkar osm kanske hjälper dig:

http://support.microsoft.com/?kbid=837334

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=310585

http://www.winhelponline.com/articles/165/1/Restore-the-exe-file-association-in-Windows-Vista-after-incorrectly-associating-it-with-another-application.html

Tonto
2010-03-07, 12:01
mitt problem är inte att starta .exe filen. det är att ta emot den. extracta eller ladda ner den. Någon slags autoprotect grej som blockar filen.

hahavaffan
2010-03-07, 12:03
Är det Windows egna som blockerar? Har du Vista eller 7an? Isf prova sänk nivån på User Account Control, om det kan hjälpa.

Tonto
2010-03-07, 12:05
jag har xp, vart hittar jag user account control?

hahavaffan
2010-03-07, 12:06
XP har ingen nämnvärd sådan inställning vad jag kan minnas. Är det ett äkta XP du har, med SP3 eller SP4 eller vad dom kommit upp i nu för tiden? Hade du nåt antivirusprogram?

Kan du printscreena bilden som kommer upp när det blockas?

Tonto
2010-03-07, 12:10
jag tror inte jag har någon äkta xp om jag ska vara ärlig :P vet inte vad SP3 och SP4 är.

Jag har symantec anitvirus.

Jag har just nu ingen nerladdningslänk bara en winrar fil med allt i. och när jag unrara den kommer alla filer förutom .exe filen i mappen. försöker jag dra ut .exe filen skapas en map som heter Rar$och massa random siffror efter.

astrodog
2010-03-07, 22:15
jag tror inte jag har någon äkta xp om jag ska vara ärlig :P vet inte vad SP3 och SP4 är.

Jag har symantec anitvirus.

Jag har just nu ingen nerladdningslänk bara en winrar fil med allt i. och när jag unrara den kommer alla filer förutom .exe filen i mappen. försöker jag dra ut .exe filen skapas en map som heter Rar$och massa random siffror efter.

Kanske är virus i skiten? Då ska du vara glad Symantec skyddar dig.

Gabriel174
2010-03-08, 01:36
Hur fixar man det där jävla MSNviruset som skickar länk till alla?

PiNG.
2010-03-08, 15:14
Hur fixar man det där jävla MSNviruset som skickar länk till alla?

Rensa datorn från virus/malware, avinstallera msn, kör virusscanning/malwarescanning igen, ominstallera msn, byt lösenord.


Den proceduren har funkat för alla jag har tipsat den om.

En snabbversion är ju iofs bara att ominstallera msn och byta lösen. Men med hänglsen och skärp tappar man inte byxorna :)

Gabriel174
2010-03-08, 15:27
Rensa datorn från virus/malware, avinstallera msn, kör virusscanning/malwarescanning igen, ominstallera msn, byt lösenord.


Den proceduren har funkat för alla jag har tipsat den om.

En snabbversion är ju iofs bara att ominstallera msn och byta lösen. Men med hänglsen och skärp tappar man inte byxorna :)

Jag har tankat kaspersky och den har hittat några stycken, ska jag nu radera msn från datan och ominstallera det ?

Tack.

Zippo
2010-03-09, 01:22
Skriver igen då eftersom det ser ut som att många missa/ignorera min fråga efter Grub :) . Min data blir stek varmt, kan fan laga mat nästan och det låter som ett plan. Har bärbardata och har hafft den i 5 år. Rensar regelbundet så det inte finns damm eller något men endå är det skit varmt. Har inte min grafik kort heller installerad eftersom det blir så varm att grafik kortet överhettas och data skärmen blir svart och då måste jag lägga datan i balkongen.

Är det någon som vet något?

martikainen
2010-03-09, 08:07
Skriver igen då eftersom det ser ut som att många missa/ignorera min fråga efter Grub :) . Min data blir stek varmt, kan fan laga mat nästan och det låter som ett plan. Har bärbardata och har hafft den i 5 år. Rensar regelbundet så det inte finns damm eller något men endå är det skit varmt. Har inte min grafik kort heller installerad eftersom det blir så varm att grafik kortet överhettas och data skärmen blir svart och då måste jag lägga datan i balkongen.

Är det någon som vet något?

Jag skulle säga trasig fläkt, har du öppnat datorn och rensat ordentligt på damm? Eller blåser du bara lite i fläkten när du "rensar regelbundet"? 5års damm i en laptop är en del.

PiNG.
2010-03-09, 08:33
Jag har tankat kaspersky och den har hittat några stycken, ska jag nu radera msn från datan och ominstallera det ?

Tack.

Det är väl svårt att missförstå vad jag skrivit va? ;)

1. Rensa datorn från virus/malware
2. avinstallera msn
3. kör virusscanning/malwarescanning igen
4. ominstallera msn
5. byt lösenord.

http://www.malwarebytes.org/ Ta denna, rensa malware.
http://www.freedrweb.com/?lng=en Och denna, för virus, trojaner. (Den installeras inte så du behöver inte ta bort Kaspersky.)

:thumbup:

Glen
2010-03-09, 22:48
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:

Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=809943.

Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.

Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).

Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).

Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.

Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...


Så, förslag välkomnas varmt!


/Glen

King Grub
2010-03-10, 10:24
Skulle inte bli förvånad om det är hårdvaruproblem, trasiga RAM-minnen, kanske.

Morty
2010-03-10, 11:00
Gabriel - kom ihåg att göra sökningarna i felsäkert läge. Tryck på f8 under uppstart.

Glen - gör någon form av hardware test, brukar finnas en del i bios. Annars tanka Ultimate Boot CD.

Mr.Cosybear
2010-03-10, 11:26
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:

Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=809943.

Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.

Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).

Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).

Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.

Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...


Så, förslag välkomnas varmt!


/Glen

Extrahera filen som vilken annan zip-fil som helst till en annan mapp, du ska inte bara dubbelklicka och köra. Många som gör detta.

Angående DOS uppdatering, kolla så du har filsystemet FAT32 på usbn och gjort det ovan. Länge sedan jag lekte med dos nu så jag har glömt av om det hanterar NTFS. Men prova med FAT32 iallafall.

Min gissning är antingen det Grub sa, prova därför köra Memtest för att se om du får fel. Annars är det nog strul med ditt ION-grafikkort.

norpx
2010-03-10, 12:23
Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:

Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=809943.

Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.

Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).

Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).

Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.

Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...


Så, förslag välkomnas varmt!


/Glen

Om du bara ska använda den som htpc, släng xbmc under linux så lär den funka bra.

Annars skulle jag kolla att alla drivrutiner fungerar korrekt under xp. Angående bios så tror jag du har laddat ner fel fil. Var glad att du inte gjorde felflash då hade hela burken gått åt pipan, försök också göra flashningen i dos då windows flashar brukar vara rätt ostabila.

Mr.Sjöborg
2010-03-10, 22:41
Håller på att bli tpkig på den jävla datan!!! har nyligen formaterat om hårddisken och ni kan den inte starta filmer...
Så fort jag startar en film så blir de blådump, har prövat olika filer och olika mediaspelare
någon som har en aning om vad jag kan göra????

Är ärkenoobsens konung så tare lugnt med data snacket

AlmostRipped
2010-03-11, 12:05
Jag ska köpa en ny hemdator, den bör klara av de enklare spelen samt vara prisvärd och helst inte alltför dyr!

De spelen jag vill kunna spela på den är HoN och Modern Warfare-2

Funkar det bra med grafikkortet: NVIDIA GeForce 6150 SE?
Kan någon ge en synpunkt på: HP Compaq Presario CQ5307sc-m, verkar prisvärd enligt mina halvt okunniga ögon!

Wayfaerer
2010-03-11, 13:06
Jag ska köpa en ny hemdator, den bör klara av de enklare spelen samt vara prisvärd och helst inte alltför dyr!

De spelen jag vill kunna spela på den är HoN och Modern Warfare-2

Funkar det bra med grafikkortet: NVIDIA GeForce 6150 SE?
Kan någon ge en synpunkt på: HP Compaq Presario CQ5307sc-m, verkar prisvärd enligt mina halvt okunniga ögon!

Grafikkortet är värdelöst och vad jag kan se finns det inte möjlighet att sätta in ett bättre heller. Vill du spela nya spel med bra flyt i grafiken bör du välja ett grafikkort från åtminstone någon av de 5-6 översta hierarkierna enligt den här listan: http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2569-6.html

King Grub
2010-03-11, 13:11
Håller på att bli tpkig på den jävla datan!!! har nyligen formaterat om hårddisken och ni kan den inte starta filmer...
Så fort jag startar en film så blir de blådump, har prövat olika filer och olika mediaspelare
någon som har en aning om vad jag kan göra????

Är ärkenoobsens konung så tare lugnt med data snacket

Drivrutiner?

Mr.Sjöborg
2010-03-11, 18:48
Drivrutiner?

verkar inte som de, har installerat allt som man fick med förut

Petoria
2010-03-11, 18:53
Min dator kraschar så fort jag sätter in en USB-enhet i den, hela datorn fryser till och jag måste starta om datorn för att den ska funka igen. Vet någon vad det är och vad jag ska göra för att fixa det?

Har en bärbar dator om det spelar någon roll

Mr.Cosybear
2010-03-11, 19:07
Min dator kraschar så fort jag sätter in en USB-enhet i den, hela datorn fryser till och jag måste starta om datorn för att den ska funka igen. Vet någon vad det är och vad jag ska göra för att fixa det?

Har en bärbar dator om det spelar någon roll

En snabb googling gav mig detta:

go into Start -> Run -> services.msc and make sure any plug n play or USB related services are running.

Menigar
2010-03-12, 03:42
När jag tittar på videos i firefox på diverse olika sidor(svtplay, youtube, vimeo) så stängs skärmen av efter 25min. Antar att det är skärmsläckare+energisparfunktionen: stäng av skärmen(5+20min).
Finns det nåt sätt att lösa det här? Plug-in eller så? Vill inte köra en extern spelare eller stänga av energisparfunktionen.

schabo-labo
2010-03-12, 07:06
Vad ska jag göra när det står såhär?

http://img51.imageshack.us/img51/5410/sdc10327.jpg

Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.

PiNG.
2010-03-12, 09:21
Vad ska jag göra när det står såhär?

http://img51.imageshack.us/img51/5410/sdc10327.jpg

Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.

Korrupt installationsskiva? Den vägrar läsa skivan och eftersom disken är formaterad vill den ha en ny systemdisk.

Ska googla lite och se va jag hittar.

Mr.Cosybear
2010-03-12, 09:26
Vad ska jag göra när det står såhär?

http://img51.imageshack.us/img51/5410/sdc10327.jpg

Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.

Bara för att vara säker, har du ändrat bootordningen, dvs att den ska läsa cd före HDD? Om ja, vilket det iofs ser ut som, fungerar verkligen skivan? (provat på en annan dator?) Om ja, prova koppla om cdromen och sätt den på en annan position om det går på samma kabel eller prova sätta den på en annan kabel.

Slut på idéer efter det.

PiNG.
2010-03-12, 09:26
Vad ska jag göra när det står såhär?

http://img51.imageshack.us/img51/5410/sdc10327.jpg

Det är en formaterad hårddisk och skall kunna installera Windows från skiva, men den vill inte läsa av skivan utan ger detta meddelande.

Hi tailhawk
By the way, I am new to this forum so hello all! I happen to have the same problem. I just fixed it today. I also tried booting from a CD but I got the same message. What I did was disconnect the ribbon cable from the hard drive then reconnect it then it just worked! Make sure your BIOS settings recognize your HDD.

Från: http://www.techspot.com/vb/topic43966.html

Google resultat där jag tror du kan hitta en lösning om inte det andra funkar: http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=boot+from+atapi+cd+rom%3A+failure&meta=&aq=f&oq=boot+from+atapi+cd+rom%3A+failure&fp=1&cad=b

schabo-labo
2010-03-12, 09:46
Korrupt installationsskiva? Den vägrar läsa skivan och eftersom disken är formaterad vill den ha en ny systemdisk.

Ska googla lite och se va jag hittar.Skivan är ju inte helt 100, men den har fungerat ett antal gånger innan, tror inte den är korrupt, men det KAN den vara naturligtvis.

Tack så länge.

schabo-labo
2010-03-12, 09:48
Tack till Er båda två!

Jarod
2010-03-13, 12:29
Funderar på en skärm till. Kan jag köra dubbla skärmar med olika upplösningar? 1920x1200 på primär och 1680x1050 på den andra? Snabba svar gärna eftersom jag ska köpa den idag. =D

Edit: Har ett HD 4850 och Win7 om det spelar roll.

norpx
2010-03-13, 13:15
Funderar på en skärm till. Kan jag köra dubbla skärmar med olika upplösningar? 1920x1200 på primär och 1680x1050 på den andra? Snabba svar gärna eftersom jag ska köpa den idag. =D

Edit: Har ett HD 4850 och Win7 om det spelar roll.

Ja det går, men det är alltid skönare att ha två skärmar med samma upplösning.

andeN.
2010-03-13, 13:49
Under en veckas tid har det inte varit möjligt för mig att logga in på min router. När jag testar ip som tidigare fungerat som är min standard-gateway 192.168.1.1 slutar bara med "sidan kan inte visas".
Även testat 192.168.01.
Vad ska man göra åt detta?

Routern är förövrigt en Zyxel p320w.

norpx
2010-03-13, 13:58
Under en veckas tid har det inte varit möjligt för mig att logga in på min router. När jag testar ip som tidigare fungerat som är min standard-gateway 192.168.1.1 slutar bara med "sidan kan inte visas".
Även testat 192.168.01.
Vad ska man göra åt detta?

Routern är förövrigt en Zyxel p320w.

Resetta den, finns något knapphål som du kan trycka in en nål i så blir det fabriksinställningar. Du kan dock testa starta om den innan du resettar inställningarna.

Mr.Cosybear
2010-03-13, 14:42
Under en veckas tid har det inte varit möjligt för mig att logga in på min router. När jag testar ip som tidigare fungerat som är min standard-gateway 192.168.1.1 slutar bara med "sidan kan inte visas".
Även testat 192.168.01.
Vad ska man göra åt detta?

Routern är förövrigt en Zyxel p320w.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?postid=9286736#post9286736

Har du google toolbar ? :)

andeN.
2010-03-13, 14:58
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?postid=9286736#post9286736

Har du google toolbar ? :)

Ok, tack för hjälpten båda ska läsa igenom informationen, blir väl att testa en reeset.
Ingen google toolbar men använder Chrome. Men även testat att komma in genom firefox.

Jarod
2010-03-13, 16:33
Ja det går, men det är alltid skönare att ha två skärmar med samma upplösning.

:thumbup:

Köpt ny 26", installerat och allt funkar finfint!

I början kändes min 20" stor... Nu är den jete-liten. :D

Grotesk
2010-03-15, 16:24
Tjabba tjena hallå.

Hade nu tänkt att köpa mig en ny dator då min nuvarande känns lite gammal med sin p4 2.8ghz, Geforce 7600GS osv..
Problemet är att jag inte hänger med så bra på marknaden nu för tiden vad gäller hård- och mjukvara - känner mig riktigt grön.

Så jag skulle därför vilja ha hjälp med att plocka ihop en dator!
Tänkt ha den främst för spelande men även musikproducering (typ Cubase, på amatörnivå) och möjligtvis en del kladdande i tex. Photoshop med ritbord.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska köra AMD + Ati eller Intel + Nvidia. Det känns lite som att välja mellan Nokia och Sony Ericsson. Tyvärr sitter det lite printat i skallen att Ati inte var lika "kompitabelt" med vissa spel som Nvidia, förr. Men jag är ganska säker på att detta ändrats.
Jag har bestämt mig för att Antec Nine Hundred Two chassi men resten vet jag som sagt inte.

Så för att sammanfatta:
Kraftfull prisvärd dator för spel/musikproducerande/photoshop
Antec Nine hundred Two chassi.
Pris: Max 9.000.

Tack på förhand
Grotesk.

hahavaffan
2010-03-15, 17:40
Intel + Ati då? Works like a charm här iaf, och jag vet ingen som kör det som har problem. Du borde ju kunna få ihop en schysst dator baserat på Intels i5, ett Ati-kort från det övre segmentet, och bra med minne för 9K. Sen kan jag rekommendera Antecs Performance-serie också... Nine Hundred Two känns lite fjortis? Fast iofs, gillar man den stilen så är det nice.

emi23j
2010-03-15, 17:53
Varför kan jag inte längre se 720p filer?

Problemet började förra hösten, har alltid innan dess kunnat se 720p filmer. Men nu hackar det bara och börjar brusa när jag försöker.
Jag försöker stänga ned så många program som möjligt när jag ska titta men det funkar ändå inte. Någon som har tips på vad jag kan göra?
Jag använder vlc som program och gjorde även det tidigare.

hahavaffan
2010-03-15, 17:56
FÖRRA hösten? :D

VLC suger, speciellt om du inte har en vidare bra dator. Avinstallera direkt och testa t.ex. CCCP. http://www.cccp-project.net/

emi23j
2010-03-15, 18:09
FÖRRA hösten? :D

VLC suger, speciellt om du inte har en vidare bra dator. Avinstallera direkt och testa t.ex. CCCP. http://www.cccp-project.net/

haha ja. Jag har inte orkat/hunnit att kolla upp. Laddar ned med sämre kvalitet istället=)

Provar CCCP även fast den verkar vara lite "fishy"

emi23j
2010-03-15, 18:30
Tackar och bockar :bow::cheers:

hahavaffan
2010-03-15, 19:18
Tackar och bockar :bow::cheers:Antar att det rullar på gött? :D CCCP må låta lite fishy, men det faktum att MPC HomeCinema används gör att man bara kan älska det. Om man inte ligger på fitthåret prestandamässigt för att kunna lira 720p eller 1080p så brukar CCCP funka väldigt bra. Är man stackarn på fitthåret krävs lite tweaking, men det är fortfarande MPC som är kungen :)

hahavaffan
2010-03-15, 23:10
Tröttnade på att serverfanskapet väsnas i garderoben. Det som lät var diskarna som skapade vibrationer i chassit, och som fortplantades i garderobens tunna bakre vägg.

En timme senare och typ 20 bitar Oral-B Superfloss tandtråd ser det ut såhär, och låter inte ett smaaaaaaaack:

http://pici.se/pictures/KNCOmXoat.jpg

http://pici.se/pictures/cACIODomR.jpg

Det sitter en till disk nederst som inte syns.

:D
Ursäkta skitkvaliteten på bilderna, men iPhonen var den enda som hade batteri (teh irony).

Snobbe
2010-03-15, 23:17
Men skiten där nere får ju plats med 3 diskar så varför har dom dom itne där?

hahavaffan
2010-03-15, 23:19
För det vibrerar :( Även om jag kör med gummibussningarna, och gummifötter till själva chassit. Har provat alla möjliga kombinationer av placering på originalplatserna, men inget funkar bra när den står i garderoben.

Mr.Cosybear
2010-03-15, 23:22
För det vibrerar :( Även om jag kör med gummibussningarna, och gummifötter till själva chassit. Har provat alla möjliga kombinationer av placering på originalplatserna, men inget funkar bra när den står i garderoben.

Haha! snyggaste diskupphängningen någonsin! Men det jag funderar mest är varför gjorde du det inte cleanare genom att trä diskarna i gummiband i 5" dockerna? Slipper du all tandtråd kors och tvärs :)

hahavaffan
2010-03-15, 23:23
Haha! snyggaste diskupphängningen någonsin! Men det jag funderar mest är varför gjorde du det inte cleanare genom att trä diskarna i gummiband i 5" dockerna? Slipper du all tandtråd kors och tvärs :)Så hade jag det faktiskt innan ett tag, men gummibanden brast efter typ 1-2 månader :( Usel kvalitet kanske, men det höll inte så bra. Dessutom blev det lite mer space över i chassit utan diskhållarna, och det var ganska lätt att knyta tandtråden :)

Mr.Cosybear
2010-03-15, 23:24
Så hade jag det faktiskt innan ett tag, men gummibanden brast efter typ 1-2 månader :( Usel kvalitet kanske, men det höll inte så bra. Dessutom blev det lite mer space över i chassit utan diskhållarna, och det var ganska lätt att knyta tandtråden :)

Där ser man. Får hoppas tandtråden håller bara :D

hahavaffan
2010-03-15, 23:26
Där ser man. Får hoppas tandtråden håller bara :DTestdrog lite i den, och den är fan starkare än fiskelina typ :D:thumbup:

Snafu
2010-03-15, 23:27
Tröttnade på att serverfanskapet väsnas i garderoben. Det som lät var diskarna som skapade vibrationer i chassit, och som fortplantades i garderobens tunna bakre vägg.

En timme senare och typ 20 bitar Oral-B Superfloss tandtråd ser det ut såhär, och låter inte ett smaaaaaaaack:

http://pici.se/pictures/KNCOmXoat.jpg

http://pici.se/pictures/cACIODomR.jpg

Det sitter en till disk nederst som inte syns.

:D
Ursäkta skitkvaliteten på bilderna, men iPhonen var den enda som hade batteri (teh irony).

haha awesome

Grotesk
2010-03-15, 23:35
Intel + Ati då? Works like a charm här iaf, och jag vet ingen som kör det som har problem. Du borde ju kunna få ihop en schysst dator baserat på Intels i5, ett Ati-kort från det övre segmentet, och bra med minne för 9K. Sen kan jag rekommendera Antecs Performance-serie också... Nine Hundred Two känns lite fjortis? Fast iofs, gillar man den stilen så är det nice.

Visste knappt att det funkar, inga kör ju det! :naughty:
Men om jag är en fjortis då? Datorn borde ju bli snabbare med neon?

Kimball
2010-03-15, 23:35
Tröttnade på att serverfanskapet väsnas i garderoben. Det som lät var diskarna som skapade vibrationer i chassit, och som fortplantades i garderobens tunna bakre vägg.

En timme senare och typ 20 bitar Oral-B Superfloss tandtråd ser det ut såhär, och låter inte ett smaaaaaaaack:

Det sitter en till disk nederst som inte syns.

:D
Ursäkta skitkvaliteten på bilderna, men iPhonen var den enda som hade batteri (teh irony).

Haha bland de mest ghetto jag skådat på ett tag nu, gott jobb och creds för att tänka på att använda tandtråd av alla ting :P

hahavaffan
2010-03-15, 23:43
Visste knappt att det funkar, inga kör ju det! :naughty:
Men om jag är en fjortis då? Datorn borde ju bli snabbare med neon?Sorry om jag lät dryg, men jag syftade på mig själv. Jag älskade den typen av chassin förr. Nu ska det vara tyst, bara tyst :)

Haha bland de mest ghetto jag skådat på ett tag nu, gott jobb och creds för att tänka på att använda tandtråd av alla ting :PGhettomoddar äger :thumbup:

Menigar
2010-03-15, 23:46
Tröttnade på att serverfanskapet väsnas i garderoben. Det som lät var diskarna som skapade vibrationer i chassit, och som fortplantades i garderobens tunna bakre vägg.

Har hört nånstans att man kan montera hårddiskar hur som helst i princip, men att det är viktigt att de sitter rakt/i lod? Är det bara en mumbojumbo eller ligger det nån sanning i det?

hahavaffan
2010-03-15, 23:48
Har hört nånstans att man kan montera hårddiskar hur som helst i princip, men att det är viktigt att de sitter rakt/i lod? Är det bara en mumbojumbo eller ligger det nån sanning i det?Lite mumbo är det nog, de flesta chassin (mitt på bilden t.ex.) har diskar monterade på högkant. Så det ska nog inte spela någon jätteroll att de lutar några grader. I hope. Men de ska ändå bytas ut snart mot en extern disk kopplad till min vanliga stationära burk. Men de får ju gärna leva tills dess.

Mr.Cosybear
2010-03-15, 23:51
Har hört nånstans att man kan montera hårddiskar hur som helst i princip, men att det är viktigt att de sitter rakt/i lod? Är det bara en mumbojumbo eller ligger det nån sanning i det?

Du kan ha diskar _ | men inte / då detta i datornördkretsar sägs korta ner livslängden på hårddiskarna. Har jag aldrig sett något test på detta men det låter ju logiskt i min skalle iallafall då diskarna är mekaniska.

hahavaffan
2010-03-15, 23:55
Du kan ha diskar _ | men inte / då detta i datorkretsar sägs korta ner livslängden på hårddiskarna. Har jag aldrig sett något test på detta men det låter ju logiskt i min skalle iallafall då diskarna är mekaniska.Iofs känns det realistiskt att det sliter mer när de belastas ojämnt i vinkel... nåja, jag kan ju alltid spänna någon av tandtrådarna så att de ligger mer rakt :naughty:

Snobbe
2010-03-16, 00:01
blabla

Jag hade köpt en I5 750 med 4gig DDR3 ram och ett ATI radeon 5850. ATI o intel funkar bra ihop det är inga problem med o mixa märken.

Angående hårddiskarna som ska hänga så gick det väldigt många rykten om att hårddiskar ska kunna pajja om dom sitter fel. Men det ska tydligen inte vara någon fara så länge dom inte rör sig. Och jag har samma chassi och mitt chassi vibrerar inte överhuvudtaget när jag har diskar där nere.

hahavaffan
2010-03-16, 00:23
Och jag har samma chassi och mitt chassi vibrerar inte överhuvudtaget när jag har diskar där nere.Mitt är jävligt gammalt och misskött, och det uppstår som sagt bara vibrationer när den står inuti en garderob, vilket kanske inte är så konstigt. P-serien äger för övrigt, har ett P183 till maindatorn. Hade det haft en mer diskret lösning för sidofläkten hade det varit 100% perfekt imho.

Grotesk
2010-03-16, 10:41
Sorry om jag lät dryg, men jag syftade på mig själv. Jag älskade den typen av chassin förr. Nu ska det vara tyst, bara tyst :)

None taken. Jag tolkade det som att du syftade på att det är mer utseende än fuktion, kanske? Jag har kikat vidare och enligt Gameman (som jag aldrig sett förr men som verkar legitimerad) så verkar det riktigt bra, men jag är rädd för att jag betalar mer för neon och skit än att det är tyst etc.

Jag hade köpt en I5 750 med 4gig DDR3 ram och ett ATI radeon 5850. ATI o intel funkar bra ihop det är inga problem med o mixa märken.


Det första låter vettigt men är verkligen ATI radeon 5850 prisvärt? Ser jävligt dyrt ut och jag bryr mig ju inte så mycket om det är det senaste utan jag tar gärna "gårdagens" om det är mer prisvärt.

hahavaffan
2010-03-16, 10:55
None taken. Jag tolkade det som att du syftade på att det är mer utseende än fuktion, kanske? Jag har kikat vidare och enligt Gameman (som jag aldrig sett förr men som verkar legitimerad) så verkar det riktigt bra, men jag är rädd för att jag betalar mer för neon och skit än att det är tyst etc.Ja, det är ett grymt bra chassi, men du betalar garanterat mer för neon-biten än för tystnad. Men det kyler jävligt bra vad jag har hört, dock är Antecs P-serie är mycket tystare.

Grotesk
2010-03-16, 21:41
Ja, det är ett grymt bra chassi, men du betalar garanterat mer för neon-biten än för tystnad. Men det kyler jävligt bra vad jag har hört, dock är Antecs P-serie är mycket tystare.

Fan det känns så, dock blir det nog ett sådant.

Funderar på dessa prylarna:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=229122-Datorkop_fran_Komplett.JPG

Är det värt att satsa på eller är jag helt ute och cyklar? Samma krav som tidigare gäller.

MagnusG
2010-03-17, 20:22
Fan det känns så, dock blir det nog ett sådant.

Funderar på dessa prylarna:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=229122-Datorkop_fran_Komplett.JPG

Är det värt att satsa på eller är jag helt ute och cyklar? Samma krav som tidigare gäller.

Det där blir klockrent. Det är nästa exakt det systemet jag kör på idag.

Om du inte bryr dig så mycket om grafikprestandan så kan jag rekommendera att du byter ut grafikkortet mot ett ATI 5770.
Jag har ett sådant i min rigg, och det finns inte ett spel där ute idag, som jag inte kan köra max på (dvs 1920 x 1200 och allt ställt på High)

Borde räcka gott och väl för dig om du inte är så kräsen. Helt klart ett prisvärt kort iaf. :thumbup:

MagnusG
2010-03-17, 20:30
Tackar och bockar :bow::cheers:

Det hade räckt med denna ---> Mediaplayer Classic Home Cinema (http://mpc-hc.sourceforge.net/)
Istället för hela det där codec-packet. Men de är gött att det fungerar! :thumbup:

Grotesk
2010-03-17, 21:50
Det där blir klockrent. Det är nästa exakt det systemet jag kör på idag.

Om du inte bryr dig så mycket om grafikprestandan så kan jag rekommendera att du byter ut grafikkortet mot ett ATI 5770.
Jag har ett sådant i min rigg, och det finns inte ett spel där ute idag, som jag inte kan köra max på (dvs 1920 x 1200 och allt ställt på High)

Borde räcka gott och väl för dig om du inte är så kräsen. Helt klart ett prisvärt kort iaf. :thumbup:

Tack för svar, schysst.
Jag har kikat länge och väl på ATI 5770 men jag undrar hur det står sig i längden? Jag vill gärna kunna lira spel även framöver och tycker inte om att sänka grafikinställningarna. Tänker nog lite i grafik-bög-kretsarna nu när man ändå ska köpa nytt.

King Grub
2010-03-17, 22:04
Det är inte speciellt "framtidssäkert" - om något sådant nu finns i datorvärlden. Det kan inte köra en del av dagens spel på höga inställningar, t ex Bad Company 2.

Grotesk
2010-03-17, 22:15
Det är inte speciellt "framtidssäkert" - om något sådant nu finns i datorvärlden. Det kan inte köra en del av dagens spel på höga inställningar, t ex Bad Company 2.

Det är iofs sant, framtidssäkert är fel ord men jag hoppas du förstod. Åh fan, där ser man. Du pratar alltså om Ati 5770? För isf kan man väl likväl kräma på och köra ett 5850.

King Grub
2010-03-17, 22:24
5770 presterar sämre i spel än gamla 4870 (som har hälften så mycket grafikminne).

http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page5.html

http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page6.html

http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page8.html

Grotesk
2010-03-17, 22:30
5770 presterar sämre i spel än gamla 4870 (som har hälften så mycket grafikminne).


Tack som fanken Grub, riktigt schysst med denna avgörande infon. Det blir ju helt klart inte en sådan akilles häl. Vad anser du då, Ati 5850 eller något annat motsvarande kort? Listade min tänkta hårdvara en bit upp.

davvvan
2010-03-17, 22:37
Har en lite udda frågeställning som var aktuell i höstas, har rådfrågat om den på diverse andra forum men kan lika gärna skriva den här också.

Mitt problem rör Counter-Strike 1.6 och min dator, tillsammans. Jag har en nu snart 5 år gammal Dellburk, Intel 3.0 Ghz, 4 GB RAM som jag egenhändigt pillrat dit av modellen billigare, Geforce 7800 GTX, 500 GB SATA jada jada... Till saken hör att allting fungerade finfint, smärtfritt, galant, som en dans till rosor vad gällde Counter-Strike och allt annat för den delen också.

Fram till i höstas, då jag pillrade lite med msconfig och kryssade ur några program ur autostart samt testade att ändra det virtuella minnet från standard till något högre, som jag läst på någon fräsig hemsida. Resultatet var att CS flippade helt, allting ingame gick i slow motion, spela ingen roll om jag körde LAN-game eller över nätet. Kollade naturligtvis alla inställningar, rates, developer osv, testade med blank config, testade formatera om datorn flera gånger, installera om CS och Steam, testat kryssa ur ena kärnan när hl.exe körs, testa med och utan vertikalsynk... Testat med inbyggda ljudkortet och med mina Sennheiserlurar med USB-drivrutiner... Ingen skillnad.

Min fråga till er blir då: har ni varit med om något liknande problem, eller kanske någon ni känner? För mig känns det konstigt att mina ändringar i det virtuella minnet + autostart/msconfig ska kunna få sådana konsekvenser trots att man formaterar och fabriksställer datorn... Jag får faktiskt inte ihop det.

Tack på förhand, ni duktiga.

/D

Mr.Cosybear
2010-03-17, 22:44
5770 presterar sämre i spel än gamla 4870 (som har hälften så mycket grafikminne).

http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page5.html

http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page6.html

http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page8.html

Nu missar du ju dock en ganska viktig grej tycker jag ändå, det faktum att det du pratar om gäller för DX9. 5770 är ändå ett DX11 och presterar bättre på DX10<.

King Grub
2010-03-17, 22:50
Det står tydligt DX10 i översta länken, samma sak gäller där.

Mr.Cosybear
2010-03-17, 23:00
Det står tydligt DX10 i översta länken, samma sak gäller där.

Du har rätt som vanligt, även om inte fallet var så på samtliga. Frågan är bara om det är värt att köpa det för kommande DX11 spel...

MagnusG
2010-03-19, 17:14
Tack för svar, schysst.
Jag har kikat länge och väl på ATI 5770 men jag undrar hur det står sig i längden? Jag vill gärna kunna lira spel även framöver och tycker inte om att sänka grafikinställningarna. Tänker nog lite i grafik-bög-kretsarna nu när man ändå ska köpa nytt.

Ok.. det lät på dig först som om du inte ville lägga så mycket pengar på datorn. Självklart ska du köpa dig ett bättre grafikkort om du vill ha en "mer" framtidssäkrad dator. Tycker dock (vare sig detta kort nu är något långsammare än sin föregångare) att pris/prestanda är bra för detta kort.

I slutändan är det du som bestämmer! ;) Lycka till!

Jarod
2010-03-19, 18:44
Skulle jag köpt ny dator nu hade jag nog valt ett moderkort med TVÅ pci-e x16-slottar. Så i framtiden köper du ett grafikkort till och kör SLI/Crossfire.

Kimball
2010-03-20, 01:28
Skulle jag köpt ny dator nu hade jag nog valt ett moderkort med TVÅ pci-e x16-slottar. Så i framtiden köper du ett grafikkort till och kör SLI/Crossfire.

Fast hur lång tid kommer det ta innan majoriteten av spel faktiskt kan utnuttja SLI/crossfire ordentligt? Är väl få spel man faktiskt tjänar tillräckligt i prestanda för att de ska va värt det? Inte kollat tester senaste ½-året nu förvisso, men SLI har ju ändå funnits ganska "länge" nu?

Jarod
2010-03-20, 01:33
Fast hur lång tid kommer det ta innan majoriteten av spel faktiskt kan utnuttja SLI/crossfire ordentligt? Är väl få spel man faktiskt tjänar tillräckligt i prestanda för att de ska va värt det? Inte kollat tester senaste ½-året nu förvisso, men SLI har ju ändå funnits ganska "länge" nu?

Kolla dom olika testerna här då --> http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality-update-3/3DMark06-v1.1.0-HDR-SM3.0-Score,1696.html

Så som jag utläser det så kan många gånger två billiga kort i sli/cf slå ett nytt dyrt. Sen är det givetvis en fråga om budget/behov oxå. Alla kanske inte mååååste ha dx11 och maxfps.

Kimball
2010-03-20, 01:52
Kolla dom olika testerna här då --> http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality-update-3/3DMark06-v1.1.0-HDR-SM3.0-Score,1696.html

Så som jag utläser det så kan många gånger två billiga kort i sli/cf slå ett nytt dyrt. Sen är det givetvis en fråga om budget/behov oxå. Alla kanske inte mååååste ha dx11 och maxfps.

Kanske inte borde uttalat mig innan jag kollat upp det noggrannare, kommer bara ihåg att det var lite allmänt "struligt" i många spel med SLI inte allt för längesedan. Sen kan man väl hoppas de flesta spel som släppts på sistone är någorlunda optimerade för dubbla gpuer ja :)

Madame
2010-03-21, 00:33
Hej hej :)
Det har hänt nåt med viloläget på min dator, det funkar inte som det ska!

Brukar mha powerknappen trycka ner datorn i vila, mkt praktiskt.

Nu har den plötsligt börjat med att bara släcka skärmen och låsa datorn, men hårddisken fortsätter snurra och datorn är lika mycket på som innan, datorn går alltså inte ner i samma vila som den brukar. Detta gör ju att batteriet hinner ta slut lika fort som i helt på läge, om jag tex ska ta datorn med mig och inte plockar upp den på några timmar.

Har kollat inställningarna i kontrollpanelen och de ser ut som jag vill och som innan, hade inte varit inne och ändrat när den slutade gå ner i hel vila, dock hade jag gjort nån windows uppdatering har jag för mig. (?)

Så, vad ska jag göra nu för att få ner den i vila? Vill inte behöva ta sladden med mig jämt :( Halp!

C.E.J.
2010-03-21, 00:40
Madame, om du bara fäller ner skärmen då?

Madame
2010-03-21, 01:04
Madame, om du bara fäller ner skärmen då?
Då ska inget hända, så har jag haft inställt sen länge. Dock kan jag ju ställa in så att den ska ner i vila om jag stänger locket, men det blir samma problem då som jag just skrev här ovanför, att den inte vilar helt..

PiNG.
2010-03-21, 10:02
Då ska inget hända, så har jag haft inställt sen länge. Dock kan jag ju ställa in så att den ska ner i vila om jag stänger locket, men det blir samma problem då som jag just skrev här ovanför, att den inte vilar helt..

Ser på min att det måste finnas tillräckligt mycket utrymme för att det ska fungera med viloläge, finns det på din laptop? Min kräver 1 GB.


Fler med samma problem: https://www.flashback.org/t598916

egge
2010-03-22, 20:07
Tja. Hur gör jag vlc till default-mediaspelare på min macbook?

duenorth
2010-03-22, 20:18
En snabb video på hur (dock bara den filtypen. mkv i detta fallet). http://screenr.com/pbg
Obs! höger klicka.

tp_88
2010-03-27, 11:25
Installerade Win7 imorse och efter endel krångel vid installationen (det trevliga "Windows was unable to create a system partition"-meddelandet för att hårddisken inte låg först i boot-ordningen) så blev partioneringen inte som jag hade tänkt mig riktigt.

Hårddisken som operativet ligger på är nu en enda partition, jag skulle vilja ha en partition på ~75GB för operativ och program och sedan en partition för resten av disken. Jag är helt keff på Win7, så därför undrar jag om det finns någon feature inbyggd som kan fixa det eller måste jag skaffa Partitionmagic/liknande?

tp_88
2010-03-27, 11:33
Just det, en sak till. Precis när jag hade installerat operativet så kunde jag köra 1366x768 (native) men efter att ha installerat Nvidias nyaste drivrutiner så säger den att TVns native-upplösning är 1920x1080 och jag kan inte ens välja 1366x768. *gah!*