handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Pata
2009-10-22, 23:14
Tja, har ett problem när jag försöker formatera om min kompis dator som har vista nu, till windows xp, så vägrar det fungera, det står bara " Ingen hårddisk kunde hittas, koppla in blalbal" Har ju stoppad in XP skivan.

Vad kan felet vara? Hårddisken är ju ikopplad osv.

Tack på förhand

Kolla om BIOS hittar disken vid uppstart. Om ja , sätt bootordning till CD först och HD efter. Om nej, köp ny hårddisk.

I vilket skede formaterar du hårdisken? I Windows egna installations program? Om du får felmeddelandet där så är det nog så att BIOS aldrig hittar disken från början.

Falle_
2009-10-22, 23:42
kolla om windows är aktiverat eller inte, då ser du om den "upptäckt" att det inte är en riktig kopia. (högerklicka på den här datorn ->egenskaper)

Ditt problem låter dock som samma problem alla andra har ... för gammal dator med för nedlusat system.

steg 1. Köp ny dator
steg 2. Installera Windows 7
steg 3. Be happy...

Tror inte att det är fel på själva prestandan på datorn. Den är ca 1,5 år men kan skriva ner vad som finns innanför lådan.

Processor: intel(R) Core (TM) Duo cpu E8400 @ 3.00 GHz 3.00 GHz
Memory: (RAM) 4.00 GB
System type: 64-bit OS
Windows is activated SP 2

Fick 5,7 Windows experience index

Är sugen på Windows 7 men har inte pengar att lägga ut på OS. Vet inte om jag har drabbats av något virus men jag har AVG som ligger och scannar med jämna mellanrum.

Baan
2009-10-23, 00:02
Tror inte att det är fel på själva prestandan på datorn. Den är ca 1,5 år men kan skriva ner vad som finns innanför lådan.

Processor: intel(R) Core (TM) Duo cpu E8400 @ 3.00 GHz 3.00 GHz
Memory: (RAM) 4.00 GB
System type: 64-bit OS
Windows is activated SP 2

Fick 5,7 Windows experience index

Är sugen på Windows 7 men har inte pengar att lägga ut på OS. Vet inte om jag har drabbats av något virus men jag har AVG som ligger och scannar med jämna mellanrum.

Det låter som något rövat sig ordentligt. Jag kanske förstod fel innan men om du är (högskole)student kan du få tag på lagliga MS OS via MSAA.

Det är lite svårt att säga vad problemet är men det låter ganska allvarligt och frågan är inte om det enkalste är backup:a det viktiga och formatera och installera om allt. Det tar inte evigheter heller.

Du kan även testa någon Linux dist. säg typ Ubuntu. Om du inte spelar tror jag det kan vara en duglig ersättare.

Pata
2009-10-23, 11:47
Tror inte att det är fel på själva prestandan på datorn. Den är ca 1,5 år men kan skriva ner vad som finns innanför lådan.

Processor: intel(R) Core (TM) Duo cpu E8400 @ 3.00 GHz 3.00 GHz
Memory: (RAM) 4.00 GB
System type: 64-bit OS
Windows is activated SP 2

Fick 5,7 Windows experience index

Är sugen på Windows 7 men har inte pengar att lägga ut på OS. Vet inte om jag har drabbats av något virus men jag har AVG som ligger och scannar med jämna mellanrum.

Det är bra hårdvara så prestandamässigt bör det inte vara flaskhalsen. Eftersom det kan vara så många olika saker så håller jag med Baan. Spara undan viktiga grejer och blås om den. Återkommer problemet då så kan det ju vara en felaktig hårddisk eller så. Kolla också temperaturen på processorn när den är igång (ibland kan kylaren lossna lite och då går CPUn ner på snigelfart för att inte överhettas. )

Falle_
2009-10-23, 15:20
Det låter som något rövat sig ordentligt. Jag kanske förstod fel innan men om du är (högskole)student kan du få tag på lagliga MS OS via MSAA.

Det är lite svårt att säga vad problemet är men det låter ganska allvarligt och frågan är inte om det enklaste är backup:a det viktiga och formatera och installera om allt. Det tar inte evigheter heller.

Du kan även testa någon Linux dist. säg typ Ubuntu. Om du inte spelar tror jag det kan vara en duglig ersättare.

Ja, datorn är helt av det. Yes, pluggar i Uppsala på sjukgymanstprog, första terminen. Så är det möjligt hade varit hur grymt som helst om man kunde fixa det genom högskolan. Vet du mer om hur det går till eller vem man kan tänkas höra med på skolan för att få tillgång till ett lagligt OS?

Glömde nämna att min Cd-rom brännare/läsare inte funkar heller. Är väldigt sugen på att just formatera om det går smidigt och jag slipper problemet. Men det är ju svårt att svara på nu i förhand tyvärr.

Har en externhd så eg ska det inte vara några problem att spara över allt viktigt på den. Grejen är att jag är lite osäker på hur man formaterar och vad man ska ta backuper på etc. Vad jag har förstår så är det drivrutinerna som kan spöka lite. Hur går man tillväga för att spara ner dom och är det något annat man behöver tänka på? Tack för att ni tar er tid att svara. :)

Falle_
2009-10-23, 15:24
Det är bra hårdvara så prestandamässigt bör det inte vara flaskhalsen. Eftersom det kan vara så många olika saker så håller jag med Baan. Spara undan viktiga grejer och blås om den. Återkommer problemet då så kan det ju vara en felaktig hårddisk eller så. Kolla också temperaturen på processorn när den är igång (ibland kan kylaren lossna lite och då går CPUn ner på snigelfart för att inte överhettas. )

Okej, det låter ju bra iaf. Lutar åt att det blir att formatera den. Lite tid över har man väl alltid antar jag, så går det smärtfritt så är nog det att föredra. Tack för svaret :thumbup:

King Grub
2009-10-23, 15:26
Det går på under en timme. Sedan tillkommer lite tid med att installera program och konfigurera allt så som man vill ha det.

Menigar
2009-10-23, 18:06
Fått i uppdrag att bygga en dator för videoredigering för runt 8-9kkr. Videoredigeringsprogrammet som kommer att användas är pinnacle studio 12 ultimate. Kommer väl bli en del hd-filmsredigering om ett tag.
Tyckte det här verkade vettigt: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=237451
Undrar lite hur viktigt det är med grafikkortet, ska man satsa på mindre gpu-kraft och mer minne eller räcker det med 4gb? Eller ska man satsa på ssd-disk som systemdisk?
Tack på förhand.

Menigar
2009-10-23, 18:10
Win7 64-bit blir OS.

Pata
2009-10-24, 12:18
Fått i uppdrag att bygga en dator för videoredigering för runt 8-9kkr. Videoredigeringsprogrammet som kommer att användas är pinnacle studio 12 ultimate. Kommer väl bli en del hd-filmsredigering om ett tag.
Tyckte det här verkade vettigt: http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=237451
Undrar lite hur viktigt det är med grafikkortet, ska man satsa på mindre gpu-kraft och mer minne eller räcker det med 4gb? Eller ska man satsa på ssd-disk som systemdisk?
Tack på förhand.

Personligen har jag aldrig sysslat med videoredigering men jag skulle gå efter vad programmet klarar. Stöder programmet multiple cores så kör en quad core... göre den inte det så dual core med så hög klockfrekvens som möjligt. Läs pinnacles forum och kolla hur mycket minne man kan dra nytta av. Ibland framgår det att det mer minne än 4gb inte hjälper pga av restriktioner i mjukvaran men ibland är det tvärtom. Kolla också vilken grafikortslag (nvidia eller AMD) som har minst problem och mest support.

Annars tycker jag din länk är bra produkter ... hårddisken är den första flaskhalsen. Kanske langa på en till hårddisk och RAIDa dom i 0 läge.

Menigar
2009-10-24, 13:47
Annars tycker jag din länk är bra produkter ... hårddisken är den första flaskhalsen. Kanske langa på en till hårddisk och RAIDa dom i 0 läge.

Hur är det med att köra på moderkorts inbyggda RAID-stöd? En del hävdar att det är en riktigt dum idé, väldigt labilt och opålitligt i största allmänhet.

hahavaffan
2009-10-24, 14:20
Hur är det med att köra på moderkorts inbyggda RAID-stöd? En del hävdar att det är en riktigt dum idé, väldigt labilt och opålitligt i största allmänhet.Har också hört det... dock har min klarat ett tjugotal bluescreens och annat ofog utan problem. Har man lagringsdiskar är det enkelt att göra backup på viktiga saker dessutom.

Falle_
2009-10-24, 14:43
Det gick inte att få tag på ett OS genom högskolan/MSAA men löste det ändå. Läste på ett annat forum att man genom att bli medlem på en sida för 50 kr, samt att man var student. Fick tillgång till att komma åt OS:et gratis.

Så nu kommer jag vänta på ett mail ifrån microsoft som bekräftar att jag har tillgång till deras sida. Därefter kommer jag antingen ladda ner Windows 7 eller betala frakten på ca 50 kr för att få skivan direkt i handen. Blir antagligen det sista alternativet. Sen åter står bara att formatera datorn också. Så jag kommer antagligen återkomma i tråden och fråga efter råd/hjälp.

Baan
2009-10-24, 14:44
Ja, datorn är helt av det. Yes, pluggar i Uppsala på sjukgymanstprog, första terminen. Så är det möjligt hade varit hur grymt som helst om man kunde fixa det genom högskolan. Vet du mer om hur det går till eller vem man kan tänkas höra med på skolan för att få tillgång till ett lagligt OS?

Glömde nämna att min Cd-rom brännare/läsare inte funkar heller. Är väldigt sugen på att just formatera om det går smidigt och jag slipper problemet. Men det är ju svårt att svara på nu i förhand tyvärr.

Har en externhd så eg ska det inte vara några problem att spara över allt viktigt på den. Grejen är att jag är lite osäker på hur man formaterar och vad man ska ta backuper på etc. Vad jag har förstår så är det drivrutinerna som kan spöka lite. Hur går man tillväga för att spara ner dom och är det något annat man behöver tänka på? Tack för att ni tar er tid att svara. :)

Det jag själv använde är för CTH, olika skolor har olika sidor helt enkelt. Jag tror inte alla får tillgång heller utan om man pluggar till något tekniskt, men det är mer eller mindre en gissning från min sida. Sök på högskolans hemsida helt enkelt och se om det finns något.

Jag brukar kopiera mappen som innehåller dokument, bilder osv, dvs den som heter som användarnamnet du har på datorn, eller C:\Users\"Användare" sen skriva över den på nya installationen. Det är inte klockrent eftersom man får med sina gamla ikoner, snabbstartfält och lite sånt men det är bara att rensa lite.

hahavaffan
2009-10-24, 14:52
Jag har btw en liten fråga. Mina päron bygger hus osv, och vill där kunna klara sig på en bärbar dator enbart. Det blir nog en stor MacBook Pro med Win7 eller en Sony Vaio 17" även den med Win7. Men anyswayz, de vill kunna spela upp musik från Spotify trådlöst till hembioanläggningen och även till en större Tivoli Audio som står i köket. Funkar Apples fantastiska Airport Express till detta ändamålet? Kör man OS X har jag för mig det finns program för att streama ut ljud och då bland annat Spotify till Airtunes-enheter, men funkar detta även till Windows? Hade tänkt mig följande:

http://pici.se/pictures/ZXfybCVRw.png

Brunt är teh interwebbs i trådat format
Blått är teh inter- & lokalwebbs i trådlöst format
Grönt är Spotify i trådlöst format
Rött är ljudsladd helt enkelt

Ingrosso
2009-10-24, 19:25
När jag försöker formatera min kompis dator så går det till typ 38 % sen börjar den säga att vissa filer inte kan kopieras osv, vad kan felet vara?

King Grub
2009-10-24, 19:27
Hur formatterar du?

Ingrosso
2009-10-24, 19:30
Hur formatterar du?

Alltså hur menar du nu?

King Grub
2009-10-24, 19:34
Ja, är det efter det att du bootat med Windowsskiva, eller? Du kan inte formattera systemdisken från Windows, t ex.

Ingrosso
2009-10-24, 19:35
Ja, är det efter det att du bootat med Windowsskiva, eller? Du kan inte formattera systemdisken från Windows, t ex.

Jaha, ja jag bootar med cdn :).

Mr.Cosybear
2009-10-24, 19:38
Problemet är garanterat att det är fel på din skiva. Så bränn en ny om du har kopia alternativt sök upp någon som har samma.

Ingrosso
2009-10-24, 19:38
Problemet är garanterat att det är fel på din skiva

Det fungerade på min dator.

Mr.Cosybear
2009-10-24, 19:39
Det fungerade på min dator.

Installerade du den idag eller var det ett tag sedan du installera? Små repor kan vara förjävliga :)

Ingrosso
2009-10-24, 19:42
Installerade du den idag eller var det ett tag sedan du installera? Små repor kan vara förjävliga :)

Ett tag sen, har du någon aning om vart jag kan "köpa" det? PM vore schyst.

Olegh
2009-10-24, 19:49
Men allvarligt. Ta reda på om det är en SATA disk eller inte. Om det är det så är det EXTREMT vanligt att man måste ladda in drivrutiner manuellt för att hårddisken ska hittas. Även med en SP2 skiva.

Olegh
2009-10-24, 19:58
Åh, nytt problem. Bortse från min förra post.

Ingrosso
2009-10-24, 23:32
Men allvarligt. Ta reda på om det är en SATA disk eller inte. Om det är det så är det EXTREMT vanligt att man måste ladda in drivrutiner manuellt för att hårddisken ska hittas. Även med en SP2 skiva.

Ja. Det är en SATA disk.

Pata
2009-10-25, 12:32
Hur är det med att köra på moderkorts inbyggda RAID-stöd? En del hävdar att det är en riktigt dum idé, väldigt labilt och opålitligt i största allmänhet.

Förr kanske, inte nu. Det inbyggda RAID kontrollerna i moderna moderkort är väldigt bra. Oftast har dom bättre prestanda än äldre/billigare RAID kort kan erbjuda. Kör en RAID 0 själv på ett P35 moderkort sedan snart två år utan minsta fel. Annars kan du alltid sätta en RAID 5 med tre hårdiskar.

Pata
2009-10-25, 12:38
När jag försöker formatera min kompis dator så går det till typ 38 % sen börjar den säga att vissa filer inte kan kopieras osv, vad kan felet vara?

Försök specificera ditt problem lite mer.

Försöker du formatera en hårddisk eller installera Windows på den? Vad är det för hårdvara? Vad är det för Windows version... etc

Jag antar att du tagit en windows XP SP2 skiva , bootat upp datorn med den, formaterat hårddisken via installationsprogrammet och sedan valt installation. Är det under denna installation som den stannar vid 38%?

En orsak kan vara att SATA disken stöder SATA2 och ditt moderkort endast SATA1. Du kan flytta en jumper på disken till SATA1 läge och då funkar det. Annars kan det vara skivan som är dålig (eller dålig läsare) som dom andra påpekat.

Behöver mer info från dig för att kunna ge mer hjälp.

Menigar
2009-10-25, 13:57
Förr kanske, inte nu. Det inbyggda RAID kontrollerna i moderna moderkort är väldigt bra. Oftast har dom bättre prestanda än äldre/billigare RAID kort kan erbjuda. Kör en RAID 0 själv på ett P35 moderkort sedan snart två år utan minsta fel. Annars kan du alltid sätta en RAID 5 med tre hårdiskar.
All långtidslagring kommer ske på en NAS i RAID 5. Ska nog se till att det blir en RAID 0:a på datorn då. Men 2tb utrymme känns helt onödigt på datorn i fråga.
Finns det några mindre hårddiskar(som är billigare också) som är lika snabba som Spinpoint F3?

Pata
2009-10-25, 14:11
All långtidslagring kommer ske på en NAS i RAID 5. Ska nog se till att det blir en RAID 0:a på datorn då. Men 2tb utrymme känns helt onödigt på datorn i fråga.
Finns det några mindre hårddiskar(som är billigare också) som är lika snabba som Spinpoint F3?

Om det är en vanlig konventionell hårddisk du menar kan du välja mindre modeller. Se bara till att den använder så få plattor som möjligt, dvs ju färre plattor desto högre lagringsdensitet desto snabbare disk. Samsung har en F3 med endast en platta istället för två eller tre (den du länkade till)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466164

Kostar typ två hundra mindre. Två sådana i RAID 0 blir 1 TB under tusen spänn.

Menigar
2009-10-25, 14:32
Två såna får det nog bli. SSD är lite väl dyrt än så länge.
Tack för all hjälp!

Ingrosso
2009-10-25, 14:47
Försök specificera ditt problem lite mer.

Försöker du formatera en hårddisk eller installera Windows på den? Vad är det för hårdvara? Vad är det för Windows version... etc

Jag antar att du tagit en windows XP SP2 skiva , bootat upp datorn med den, formaterat hårddisken via installationsprogrammet och sedan valt installation. Är det under denna installation som den stannar vid 38%?

En orsak kan vara att SATA disken stöder SATA2 och ditt moderkort endast SATA1. Du kan flytta en jumper på disken till SATA1 läge och då funkar det. Annars kan det vara skivan som är dålig (eller dålig läsare) som dom andra påpekat.

Behöver mer info från dig för att kunna ge mer hjälp.

Jag försöker formatera om hans hårddisk, först söker den ju igenom drivisar blablalba, sen händer något annat, då går det till 100 % sen är det den sista "installionen" innan den "blåa" installationen kommer alltså där man får välja anslutning osv osv. Och SATA sladden var på SATA0 jag flyttade den till SATA1.

hahavaffan
2009-10-25, 14:56
Jag försöker formatera om hans hårddisk, först söker den ju igenom drivisar blablalba, sen händer något annat, då går det till 100 % sen är det den sista "installionen" innan den "blåa" installationen kommer alltså där man får välja anslutning osv osv. Och SATA sladden var på SATA0 jag flyttade den till SATA1.Det var ej det han syftade på. Du bytte bara plats på sladden på moderkortet va? Bak på hårddisken finns det ibland byglar/pinnar/jumper där du kan ändra läge.

Ingrosso
2009-10-25, 15:01
Det var ej det han syftade på. Du bytte bara plats på sladden på moderkortet va? Bak på hårddisken finns det ibland byglar/pinnar/jumper där du kan ändra läge.

Jaha, så menade han, dem små vita sakerna?

oath5
2009-10-25, 18:13
Någon mer än jag som har problem med att Firefox "tappar" inlogg till olika sidor? Otroligt störande att behöva logga in på tex kolo varje gång jag går in här.

hahavaffan
2009-10-25, 19:18
Någon mer än jag som har problem med att Firefox "tappar" inlogg till olika sidor? Otroligt störande att behöva logga in på tex kolo varje gång jag går in här.Jag fick installera om mitt. Glöm inte göra backup på allt bara... jag använde FEBE till det. Googla FEBE add-on typ.

Pata
2009-10-26, 08:30
Jaha, så menade han, dem små vita sakerna?

Precis, det sitter en liten plastplupp över två metallpinnar som går att flytta. Enklast är med nageln eller en pincett. Hur pass ny är hårddisken/moderkortet?

PS (När man säger "formatera om någons dator" betyder det egentligen att radera all information enligt ett filssystem. Det du gör är ominstallation av Windows, vilket oftast inkluderar en formatering av processen.)

Ingrosso
2009-10-26, 12:56
Precis, det sitter en liten plastplupp över två metallpinnar som går att flytta. Enklast är med nageln eller en pincett. Hur pass ny är hårddisken/moderkortet?

PS (När man säger "formatera om någons dator" betyder det egentligen att radera all information enligt ett filssystem. Det du gör är ominstallation av Windows, vilket oftast inkluderar en formatering av processen.)

Jag har ingen aning om det.

Jaha okej, men vet inte hur vi ska göra.. Allt blir bara fel :(

ante
2009-10-26, 15:01
Var nyss och hjälpte mamma med hennes dator, utan att lyckas. Problemet är att alla *.jpg - filer öppnas i paint. Fast jag ställt in windows fotogalleri som standardprogram, så öppnas alla filer vid dubbelklick i paint. Högerklickar man och väljer förhandsgranska, så blir det rätt dock.

Försökte att ändra till paint och sen tillbaka, utan framgång. Vad mer kan jag prova?
Hon kör vista home edition, med alla uppdateringar fixade.

hahavaffan
2009-10-26, 16:23
Högerklicka på filen och välj Öppna som... och sen kryssa för att alltid öppna denna filtyp med det program du väljer - förhandsgranskning i ditt fall då.

ante
2009-10-26, 17:01
Högerklicka på filen och välj Öppna som... och sen kryssa för att alltid öppna denna filtyp med det program du väljer - förhandsgranskning i ditt fall då.

Det är dock precis det jag gjort när jag skrev att jag valde fotogalleri som standardprogram, oc rutan är förkryssad. Har även ändrat precis samma sak genom kontrollpanelen (jag vet att det skall vara samma sak) men helt utan framgång.

tommie-92
2009-10-26, 21:19
Köpte nyligen en ny bärbar data, kan tydligen uppgradera mitt windows vista till windows 7, borde jag?
Mina föräldrar ska kunna använda datorn också :P

Dreas
2009-10-26, 21:20
Köpte nyligen en ny bärbar data, kan tydligen uppgradera mitt windows vista till windows 7, borde jag?
Mina föräldrar ska kunna använda datorn också :PKort svar ja! Långt svar JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAAAAAA!

Scratch89
2009-10-26, 21:21
Tack för påminnelsen! Jag ska också beställa mig ett Windows 7. Det som jag undrar, som jag inte har fått svar på av deras FAQ, är om det bara är en uppgraderingsskiva från Vista, eller om man kan använda den efter en formattering, t.ex.

Baan
2009-10-26, 21:22
Det är dock precis det jag gjort när jag skrev att jag valde fotogalleri som standardprogram, oc rutan är förkryssad. Har även ändrat precis samma sak genom kontrollpanelen (jag vet att det skall vara samma sak) men helt utan framgång.

Jag vill minnas att det inte nödvändigtvis är öppna man gör när man dubbelklickar på en fil, d.v.s. att det går att ställa in att kanske "redigera" den istället. Möjligtvis därför paint kommer upp och inte ditt förvalda bildvisningsprogram.

Förmodligen fel men kanske värt kolla upp ändå :)

tommie-92
2009-10-26, 22:21
Kort svar ja! Långt svar JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAAAAAA!

Är det så pass? Ja, då äre väl bara o uppgradera burken imorrn då!

LoTiX
2009-10-27, 01:05
HEL****! Har installerat om datorn och lagt in Windows XP. I all hast gjorde jag bara en partion som jag installerade XP på och glömde göra en till partion för det outnyttjade utrymmet på hårddisken. Så nu har jag bara en Lokal Disk (C) på några enstaka gigabyte. Finns det något smidigt sätt att utnyttja resten av utrymmet?

Litecore
2009-10-27, 01:14
det finns säkert smidigare sätt, men jag kommer inte på något i skrivande stund..
lägg i XP-skivan igen och när du kommer till steget där du får välja vilken partition
som det ska installeras på; formatera det övriga utrymmet och starta om datorn
utan att installera något alls så ska du se att det ordnar sig. inga konstigheter ^^

EDIT: googlade lite och ét voila; I XP kan du partitionera i Diskhanteraren

LoTiX
2009-10-27, 01:23
det finns säkert smidigare sätt, men jag kommer inte på något i skrivande stund..
lägg i XP-skivan igen och när du kommer till steget där du får välja vilken partition
som det ska installeras på; formatera det övriga utrymmet och starta om datorn
utan att installera något alls så ska du se att det ordnar sig. inga konstigheter ^^

EDIT: googlade lite och ét voila; I XP kan du partitionera i Diskhanteraren

Tack så hemskt mycket! Din edit fungerade utmärkt. Behövde inte ens starta om.

Pata
2009-10-27, 15:50
Är det så pass? Ja, då äre väl bara o uppgradera burken imorrn då!

Japp se till att köra rätt version bara... massa nötter som förstört sin installation genom att försöka uppgradera en VISTA 32bit till en Windows 7 64bit.

Går förstås inte ... :smash:

Pata
2009-10-27, 15:51
Tack för påminnelsen! Jag ska också beställa mig ett Windows 7. Det som jag undrar, som jag inte har fått svar på av deras FAQ, är om det bara är en uppgraderingsskiva från Vista, eller om man kan använda den efter en formattering, t.ex.

Samtliga Windows 7 skivor går att installera från scratch (vilket jag också rekomenderar). Alla versioner innehåller i princip samma sak, det är endast nyckeln som avgör vad som går att installera.

Pata
2009-10-27, 15:53
Jag har ingen aning om det.

Jaha okej, men vet inte hur vi ska göra.. Allt blir bara fel :(

Jag måste fortfarande ha mer info av dig för att kunna ge dig hjälp. Kolla upp vad det är för moderkort och vad för hårddiskar som sitter i den.

Bailah
2009-10-27, 17:07
Fått en Trojan på min burk och hittar inget virus/spyware tool som tar bort det.

'Trojan.Win32.Vilsel.hqj' heter det. Något som har någon ide om ett program som kan ta bort det?

Pata
2009-10-27, 22:09
Fått en Trojan på min burk och hittar inget virus/spyware tool som tar bort det.

'Trojan.Win32.Vilsel.hqj' heter det. Något som har någon ide om ett program som kan ta bort det?

Det flesta stora anti-virus program verkar ha den listad. Vad har du installerat och har du uppdaterat programmet och sedan kört igenom det?

Vissa trojaner, när dom väl tagit sig in (särskilt på äldre system typ XP), kan vara så svåra att ta bort att det går snabbare att blåsa om systemet.

Bailah
2009-10-28, 00:36
Det flesta stora anti-virus program verkar ha den listad. Vad har du installerat och har du uppdaterat programmet och sedan kört igenom det?

Vissa trojaner, när dom väl tagit sig in (särskilt på äldre system typ XP), kan vara så svåra att ta bort att det går snabbare att blåsa om systemet.

laddat ner de flesta som är gratis el trial. Och dom har hittat viruset/trojanen men inte kunnat ta bort den. Jag kör windows 7 så borde ju funka. Kört Avast, Fsecure och nått annat. Är inte vid min dator nu så kan tyvärr inte se. Konstiga var att det var World of Warcraft som hittade trojanen, och länkade till en massa sidor från Blizzards hemsida. Sidor där man kunde ladda ner virus progs och ta bort just den trojanen. Men har testat de flesta och änsålänge har ingen kunnat ta bort det. Irriterande för jag har inte klickat på några retard länkar el laddat ner något program på hur länge som helst.

King Grub
2009-10-28, 10:46
Kör HijackThis, spara en log, och posta den.

http://free.antivirus.com/hijackthis/

Pata
2009-10-28, 12:59
laddat ner de flesta som är gratis el trial. Och dom har hittat viruset/trojanen men inte kunnat ta bort den. Jag kör windows 7 så borde ju funka. Kört Avast, Fsecure och nått annat. Är inte vid min dator nu så kan tyvärr inte se. Konstiga var att det var World of Warcraft som hittade trojanen, och länkade till en massa sidor från Blizzards hemsida. Sidor där man kunde ladda ner virus progs och ta bort just den trojanen. Men har testat de flesta och änsålänge har ingen kunnat ta bort det. Irriterande för jag har inte klickat på några retard länkar el laddat ner något program på hur länge som helst.

Märkligt,hur kan ett spel "upptäcka" en trojan? Måste varit bogus... Men det som grub länkat till är bra. Där finns massor med folk som är intresserade av att jaga trojaner och dylikt. Posta din log där så brukar dom posta tillbaka olika sätt att ta bort den på. Observera att du bör ha en del datorkunskap för att göra en del av det dom rekommenderar.

Bailah
2009-10-28, 16:59
Ah ja tack. Fick reda på det nu Kaspersky fixade det. Men tog sin tid och allt vägrade å fungera. Alltså kunde inte öppna nån exe fil så körde felsäkert läge och sen kasp. Funkar bra nu iaf :>

King Grub
2009-10-28, 18:20
Märkligt,hur kan ett spel "upptäcka" en trojan? Måste varit bogus...

Nej då, WoW har faktisk en del inbyggda funktioner för att upptäcka trojaner och virus. Det är inte ovanligt att sådana används för att stjäla kontouppgifter eller liknande.

Pata
2009-10-28, 20:47
Nej då, WoW har faktisk en del inbyggda funktioner för att upptäcka trojaner och virus. Det är inte ovanligt att sådana används för att stjäla kontouppgifter eller liknande.

Låter i och för sig logiskt... ganska stort nätverk via WoW....

Sebbe_H
2009-10-28, 20:52
Får ta och tacka hahavaffan som tipsade mig om en Asus UL30A, beställer en imorn!

Falle_
2009-10-28, 20:54
Kommer att försöka formatera datorn nu på fredag med hjälp av en polare. Finns den någon "checklista" på saker man borde göra innan man sätter igång och formaterar. Kommer självklart spara ner allt viktigt jag har i form av dokument etc men vad mer ska man tänka på?

Pata
2009-10-28, 20:56
Kommer att försöka formatera datorn nu på fredag med hjälp av en polare. Finns den någon "checklista" på saker man borde göra innan man sätter igång och formaterar. Kommer självklart spara ner allt viktigt jag har i form av dokument etc men vad mer ska man tänka på?

Se till att ha en OS skiva redo (Windows, Linux etc) som du vet funkar.
Ändra bootordningen till din optiska enhet först.

Thats about it... det fina med att blåsa undan allt.


Edit: ladda ner din prefererade webbläsare och ett antivirus på USB eller nåt så du slipper jaga det oskyddat.

isato
2009-10-28, 21:14
Se till att ha en OS skiva redo (Windows, Linux etc) som du vet funkar.
Ändra bootordningen till din optiska enhet först.

Thats about it... det fina med att blåsa undan allt.


Edit: ladda ner din prefererade webbläsare och ett antivirus på USB eller nåt så du slipper jaga det oskyddat.

En linuxburk behöver aldrig "blåsas" :D. Men till se till att ha drivrutiner också som du vet fungerar.

capture
2009-10-28, 21:38
Brukar spara undan skrivbordet, mina dokument och länkar som jag har i webbläsaren sen är det bara att blåsa på.

Kommer att försöka formatera datorn nu på fredag med hjälp av en polare. Finns den någon "checklista" på saker man borde göra innan man sätter igång och formaterar. Kommer självklart spara ner allt viktigt jag har i form av dokument etc men vad mer ska man tänka på?

hahavaffan
2009-10-28, 21:39
Får ta och tacka hahavaffan som tipsade mig om en Asus UL30A, beställer en imorn!Haha jasså! Minns inte tipsandet, men gött, hoppas den funkar bra. Fan vad du handlar teknik! Prylbög/teknikshopaholic-nerven i mig blir avis.

Olegh
2009-10-28, 21:57
Får ta och tacka hahavaffan som tipsade mig om en Asus UL30A, beställer en imorn!

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3900534&postcount=4013
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3918259&postcount=4094

*cry*

Eftersom det ligger i allmänintresset kan jag också rapportera att jag följde mitt eget råd och köpte just en Asus UL30A XQ056V. Mycket nöjd hittills och batteritiden man får ut är helt sinnes.

Sebbe_H
2009-10-28, 22:09
Haha jasså! Minns inte tipsandet, men gött, hoppas den funkar bra. Fan vad du handlar teknik! Prylbög/teknikshopaholic-nerven i mig blir avis.

Haha ja det har blivit en del nu det senaste, bo hemma med go lön is the shit! :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3900534&postcount=4013
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3918259&postcount=4094

*cry*

Eftersom det ligger i allmänintresset kan jag också rapportera att jag följde mitt eget råd och köpte just en Asus UL30A XQ056V. Mycket nöjd hittills och batteritiden man får ut är helt sinnes.


Tack du med Olegh, även om jag inte såg ditt tips. För min del blir det qx072c modellen. Hur funkar det med att spela hd material?

Falle_
2009-10-28, 22:10
Se till att ha en OS skiva redo (Windows, Linux etc) som du vet funkar.
Ändra bootordningen till din optiska enhet först.

Thats about it... det fina med att blåsa undan allt.


Edit: ladda ner din prefererade webbläsare och ett antivirus på USB eller nåt så du slipper jaga det oskyddat.

Har fått hem ett lagligt Windows 7 så förhoppningsvis så ska det inte spöka. Ska var extra noggrann med bränningen (låg hastighet). Men det får vänta tills på fredag. Då det kommer att ske på polarens bärbara, eftersom min verkar ha lämnat in handduken.

Smart att ladda ner virusprogam etc innan, jättebra tips! :thumbup:


En linuxburk behöver aldrig "blåsas" :D. Men till se till att ha drivrutiner också som du vet fungerar.

Är osäker på om du syftade på att man skulle ha drivrutinerna beredda om man hade linux, annars var det lugnt. Men får ändå känslan att du syftade på mig. Jag ska erkänna att jag vet inte hur man sparar ner drivrutinerna? Du får gärna delge mig om du vet =) Har en skiva till tangentbord och mus men inga fler skivor tyvärr.

Brukar spara undan skrivbordet, mina dokument och länkar som jag har i webbläsaren sen är det bara att blåsa på.

Hur menar du spara undan skrivbordet? Helt enkelt allt som ligger där?
Dokumenten kommer sparas men hade inte tänkt på bokmärkena i webbläsaren, ännu ett bra tips som jag ska ta tillvara på. ;)
Finns det något program som man kan/ska använda sig av eller kan man göra det "manuellt"? och isf hur då? Känner mig grymt grön på det här...

Olegh
2009-10-28, 22:26
Haha ja det har blivit en del nu det senaste, bo hemma med go lön is the shit! :D




Tack du med Olegh, även om jag inte såg ditt tips. För min del blir det qx072c modellen. Hur funkar det med att spela hd material?

Det funkar hur fint som helst. 720p borde gå med valfri spelare och 1080p flyter som en dröm bara man får DXVA att lira.

Litecore
2009-10-28, 22:35
Tack du med Olegh, även om jag inte såg ditt tips. För min del blir det qx072c modellen. Hur funkar det med att spela hd material?
nu har jag inte kollat på ett par dagar, men finns den modellen i lager nu?!
isf blir det en beställning för min del också idag eller imorn.. grym dator :D

Sebbe_H
2009-10-29, 00:12
nu har jag inte kollat på ett par dagar, men finns den modellen i lager nu?!
isf blir det en beställning för min del också idag eller imorn.. grym dator :D

Beräknad leveranstid var tydligen på måndag. Men det blir la att lägga en beställning ändå.

Litecore
2009-10-29, 02:07
Beräknad leveranstid var tydligen på måndag. Men det blir la att lägga en beställning ändå.
yay! :)

isato
2009-10-29, 08:26
Är osäker på om du syftade på att man skulle ha drivrutinerna beredda om man hade linux, annars var det lugnt. Men får ändå känslan att du syftade på mig. Jag ska erkänna att jag vet inte hur man sparar ner drivrutinerna? Du får gärna delge mig om du vet =) Har en skiva till tangentbord och mus men inga fler skivor tyvärr.


Dom har du troligen fått när du köpte datorn på skiva annars får du tanka hem dom från tillverkarens hemsida. Dsv tillverkaren av respektive del, moderkort, grafikkort.....osv..... Det går väll troligen göra efter att man formaterat också, men då är ju datorn så otroligt seg utan drivrutiner.

hahavaffan
2009-10-29, 11:17
Jaha

Nu har jag fått nya RAM-stickor från Komplett.se. Mycket smidigt, tog två dagar typ. Körde 1x1GB 675mhz (4-4-4-12) i nästan 1½ vecka, utan en enda BSOD. Men igårkväll satte jag i de nya stickorna, och fick en BSOD nu på morgonen. What the fucking hell? Vad kan vara fel? Tänkte testa slot A2 och B2 istället för A1 och B1. Inte för att det lär göra någon större skillnad, men det kan ju vara värt ett försök. De nya är samma som innan: 2x2GB Corsair Dominator 1066mhz (5-5-5-15) och mitt moderkort är ett Asus P5Q Pro. Misstänkte ju grafikkortet och överhettning av det innan, men kan det verkligen vara det? Enda skillnaden har ju varit RAM-minnena. Möjligen att jag igår ställde ner fläkthastigheten på in-fläktarna i chassit, men då skulle den inte överhettat nu på morgonen med 21c i lägenheten och ganska nystartad.

Frågan är ju då alltså, vad felet kan vara? Nån konding eller annat litet mindre vitalt som är trasigt på moderkortet? Kan CPUn vara trasig och orsaka BSODs så här sporadiskt? Är SJUKT tacksam för minsta lilla hjälp eller åsikt.

hahavaffan
2009-10-29, 11:58
Har gjort lite hardcore googling nu. Det kan vara inställningarna för minnena som knullat. Dom har stått på 5-5-5-18 @ 1,8v och 800mhz. Nu testar jag 5-5-5-15-2T @ 2,1v som de är EPP-specade till. Vad nu det är. Men vi får se! Den bootade iaf, vilket P5Q Pro med mina minnen inte gör för många tydligen :( Nästa steg blir BIOS-uppdatering om det fortsätter med BSODs. Ville bara meddela denna hemskt intressanta information till er, kära kolo.

Ingrosso
2009-10-29, 12:53
Har gjort lite hardcore googling nu. Det kan vara inställningarna för minnena som knullat. Dom har stått på 5-5-5-18 @ 1,8v och 800mhz. Nu testar jag 5-5-5-15-2T @ 2,1v som de är EPP-specade till. Vad nu det är. Men vi får se! Den bootade iaf, vilket P5Q Pro med mina minnen inte gör för många tydligen :( Nästa steg blir BIOS-uppdatering om det fortsätter med BSODs. Ville bara meddela denna hemskt intressanta information till er, kära kolo.

Tack så mycket!

hahavaffan
2009-10-29, 13:19
Tack så mycket!Inga som helst problem. Men vill du, så kan jag fakturera dig för tiden det tog att skriva?

skaparn
2009-10-29, 13:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3900534&postcount=4013
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3918259&postcount=4094

*cry*

Eftersom det ligger i allmänintresset kan jag också rapportera att jag följde mitt eget råd och köpte just en Asus UL30A XQ056V. Mycket nöjd hittills och batteritiden man får ut är helt sinnes.

Kul att läsa! Jag såg att de börjar komma till de flesta stora e-affärer nu, så jag tänkte beställa en nästa månad när de har den i lager. Jag är svårt skeptisk mot att beställa beställningsvaror(!).

Pata
2009-10-29, 14:01
Har gjort lite hardcore googling nu. Det kan vara inställningarna för minnena som knullat. Dom har stått på 5-5-5-18 @ 1,8v och 800mhz. Nu testar jag 5-5-5-15-2T @ 2,1v som de är EPP-specade till. Vad nu det är. Men vi får se! Den bootade iaf, vilket P5Q Pro med mina minnen inte gör för många tydligen :( Nästa steg blir BIOS-uppdatering om det fortsätter med BSODs. Ville bara meddela denna hemskt intressanta information till er, kära kolo.

Om du ska köra så tajta timings på minnena så krävs det nästan alltid att öka Volt till 2+.

Det är oftast inte värt instabiliteten med något tajtare timings. Används oftast för att överklocka FSB för att få högre klockfrekvenser på CPUn. Sen justerar man timings tills den blir stabil. Ska du köra 4-4-4-12 får du nog dra ner hastigeheten på minnena och öka volten till 2.1V

hahavaffan
2009-10-29, 14:13
Om du ska köra så tajta timings på minnena så krävs det nästan alltid att öka Volt till 2+.

Det är oftast inte värt instabiliteten med något tajtare timings. Används oftast för att överklocka FSB för att få högre klockfrekvenser på CPUn. Sen justerar man timings tills den blir stabil. Ska du köra 4-4-4-12 får du nog dra ner hastigeheten på minnena och öka volten till 2.1VJag har verkligen noll koll på det där med minnestimings. Har du nån utförlig guide? Det står på Corsairs sida att dom ska köras som jag gör nu, eller 5-5-5-18 i 800mhz. Vad innebär tightare timings egentligen? Jag har en Q8200 på 2,33ghz, vilken hastighet ska minnena köras i egentligen? Vad gör det skillnad mellan 667, 800, 1066 osv? Kör jag CPU-Z så får jag följande värden, är de korrekta?

Intel Q8200
2,33ghz
Bus speed - 333,9 Mhz (vad är detta?)
Rated FSB - 1335,8 Mhz (1333mhz väl?)

DDR2 Dual, Symmetric, 4096 MB
DRAM Freq - 534,3 Mhz (?)
FSB : DRAM - 5 : 8 (Läste att detta bör vara 1:1?)
CL - 5
tRCD - 5
tRP - 5
tRAS - 15
tRFC - 52
tCR - 2T

SPD
Max Bandwidth - 6400 (400 Mhz)
SPD Ext. - EPP 1.0
Freq - 533 Mhz
CL - 5
tRCD - 5
tRP - 5
tRAS - 15
tRFC - 22
tCR - 2T
Voltage - 2,1 V

Sebbe_H
2009-10-29, 15:31
nu har jag inte kollat på ett par dagar, men finns den modellen i lager nu?!
isf blir det en beställning för min del också idag eller imorn.. grym dator :D

Dom skickade precis iväg min, så nu finns den inne!

Pata
2009-10-29, 19:27
Jag har verkligen noll koll på det där med minnestimings. Har du nån utförlig guide? Det står på Corsairs sida att dom ska köras som jag gör nu, eller 5-5-5-18 i 800mhz. Vad innebär tightare timings egentligen? Jag har en Q8200 på 2,33ghz, vilken hastighet ska minnena köras i egentligen? Vad gör det skillnad mellan 667, 800, 1066 osv? Kör jag CPU-Z så får jag följande värden, är de korrekta?

Intel Q8200
2,33ghz
Bus speed - 333,9 Mhz (vad är detta?)
Rated FSB - 1335,8 Mhz (1333mhz väl?)

DDR2 Dual, Symmetric, 4096 MB
DRAM Freq - 534,3 Mhz (?)
FSB : DRAM - 5 : 8 (Läste att detta bör vara 1:1?)
CL - 5
tRCD - 5
tRP - 5
tRAS - 15
tRFC - 52
tCR - 2T

SPD
Max Bandwidth - 6400 (400 Mhz)
SPD Ext. - EPP 1.0
Freq - 533 Mhz
CL - 5
tRCD - 5
tRP - 5
tRAS - 15
tRFC - 22
tCR - 2T
Voltage - 2,1 V

Tänk så här :

CPU hastigheten = FSB (Front Side Bus) * multipliern
exempel jag har en Core2Duo 3.0Ghz. Min FSB är 333mhz och min multiplier är 9 vilket ger (333*9 = 2997Mhz ca 3Ghz)
Om jag vill överklocka min processor kan jag
1. öka multpliern
2. öka FSB

Eftersom endast topmodeller kommer med en fri multiplier går det endast att sänka min multiplier. Därför ökar jag min FSB till 400mhz. (400*9 = 3.6Ghz) jag har nu överklockat min CPU (fast egentligen är det FSB som är överklockad).
Eftersom FSB även styr minneshastigeheten måste räkna ut hur den blir. Mina minnen går nu i 400mhz vilket i dual channel ger en effektiv (rated FSB) 800 mhz. Eftersom mina minnen går i samma takt som FSB har jag ett 1:1 förhållande vilket alltid är bättre än asynkront förhållande.

Ibland är ett 1:1 för hållande på 400mhz mer effektivt (snabbare) än ett asynkront på tex 533 mhz. Ökar man på mer kan det asynkrona bli snabbare än det synkrona beroende på hastighets ökningen.

För att ta reda på mer läs
http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/Memory,3/
Där kan du läsa i dagar om hur det funkar. Sök också på "ram timings"

hahavaffan
2009-10-29, 19:29
Tänk så här :

CPU hastigheten = FSB (Front Side Bus) * multipliern
exempel jag har en Core2Duo 3.0Ghz. Min FSB är 333mhz och min multiplier är 9 vilket ger (333*9 = 2997Mhz ca 3Ghz)
Om jag vill överklocka min processor kan jag
1. öka multpliern
2. öka FSB

Eftersom endast topmodeller kommer med en fri multiplier går det endast att sänka min multiplier. Därför ökar jag min FSB till 400mhz. (400*9 = 3.6Ghz) jag har nu överklockat min CPU (fast egentligen är det FSB som är överklockad).
Eftersom FSB även styr minneshastigeheten måste räkna ut hur den blir. Mina minnen går nu i 400mhz vilket i dual channel ger en effektiv (rated FSB) 800 mhz. Eftersom mina minnen går i samma takt som FSB har jag ett 1:1 förhållande vilket alltid är bättre än asynkront förhållande.

Ibland är ett 1:1 för hållande på 400mhz mer effektivt (snabbare) än ett asynkront på tex 533 mhz. Ökar man på mer kan det asynkrona bli snabbare än det synkrona beroende på hastighets ökningen.

För att ta reda på mer läs
http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/Memory,3/
Där kan du läsa i dagar om hur det funkar. Sök också på "ram timings"Tusen tack! Mycket bra förklarat.

Pata
2009-10-29, 19:32
Tusen tack! Mycket bra förklarat.

Inga problem. Glömde att förklara timings ...

För att vidare öka hastigheten utan att sabba 1:1 förhållandet kan man sänka sina RAM timings, dvs 5-5-5-18 till tex 4-4-4-12 vilket är i vilken intern takt RAM minnet ska hämta nya instruktioner etc. Dessa värden representerar CAS latency osv. Ju lägre dom är desto fler cykler hinner den göra på samma tid, dvs mer kräm.

hahavaffan
2009-10-29, 19:34
Så lägre är bättre? Mina skitminnen var 4-4-4-12, och mina nya som ska vara bra är 5-5-5-15.

Pata
2009-10-29, 19:42
Så lägre är bättre? Mina skitminnen var 4-4-4-12, och mina nya som ska vara bra är 5-5-5-15.

Det beror också på flera andra faktorer. Ju högre frekvens (mhz) på minnena desto svåra är det att sänka timings. Därför var tex DDR ram snabbare än DDR2 i början fast DDR2 gick i högre frekvens. Efter ett tag började minnestillverkarna bli bättre på att sänka timings även på DDR2 och då blev dom snabbare än DDR överlag. Exakt samma sak händer nu med DDR3. DDR3 har mycket högre frekvens än DDR2 men än så länge har man inte fått ner timings på dom som motiverar ett byte (topmodeller kanske har det).

Men timings idag har väldigt lite prestanda vinst jämfört mot förut då DDR2 marknaden är väldigt mogen (det är DDR3 marknaden som behöver mogna).

Så om du kör 5-5-5-15 i något högre frekvens än 4-4-4-12 så har du ungefär samma hastighet. Kör du 4-4-4-12 i exakt samma frekvens som 5-5-5-15 så är förstnämnda alltid snabbare. Prestandaskillnaden handlar om kanske 0.5% så det är inget du skulle märka praktiskt.

Glöm inte om du tightar minnena hårt (tex 4-4-4-12) så ökar risken att det blir fel i cykeln och du kan få BSOD (bluescreen). Därför är det oftast inte lönt att betala extra för att gå ner till 4-4-4-12.

EDIT: Dina gamla minnen i 4-4-4-12 kanske inte klarar samma frekvens som dina nya. Därmed klarar dom inte heller överklockning och klassas därmed som du själv säger (skit).

Pata
2009-10-29, 19:48
Så lägre är bättre? Mina skitminnen var 4-4-4-12, och mina nya som ska vara bra är 5-5-5-15.

När du överklockar eller generellt vill ha ut max prestanda ur datorn ska du alltid sikta på

Maximal FSB i synkront förhållande med CPU och minnen utan att datorn blir instabil eller går på för hög voltage (sänker livstiden på datorn).

Överklockare kör oftast två metoder

1. en del börjar att öka varje del separat tills det börjar bli instabilt. Sen backar dom ett steg.

2.. En del börjar med att maxa väldigt mycket och sänker nivåerna tills dom hittar ett stabilt läge.

Metod 1 är att föredra, mindre risk att pajja nåt. Metod 2 är snabbare.

CrazyJoeDavola
2009-10-29, 19:58
Köpråd bärbar dator.

För cirka 10-12 000 vad rekomenderas då? Hänger inte alls med vilka grafikkort, cpu osv som är rätt. Den ska gå att spela på, kommer att kopplas och köras tillsammans med HDTV. Vilka märken är bra? Asus, Sony, HP är väl de som är mest aktuella. Datorn får gärna vara välbyggd och snygg :)

Vad sägs om denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493331

Pata
2009-10-29, 20:23
Köpråd bärbar dator.

För cirka 10-12 000 vad rekomenderas då? Hänger inte alls med vilka grafikkort, cpu osv som är rätt. Den ska gå att spela på, kommer att kopplas och köras tillsammans med HDTV. Vilka märken är bra? Asus, Sony, HP är väl de som är mest aktuella. Datorn får gärna vara välbyggd och snygg :)

Vad sägs om denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493331

Hur hade du tänkt plocka ut ljudet ur datorn? har du datorhögtalare, förstärkare etc ?

CrazyJoeDavola
2009-10-29, 20:31
Via HDMI till TV:n och via TV:n med optisk till förstärkaren eller till datorhötalarna via gammal "vanlig" kontakt, hmm är det något jag inte tänker på?

Pata
2009-10-29, 20:36
Via HDMI till TV:n och via TV:n med optisk till förstärkaren eller till datorhötalarna via gammal "vanlig" kontakt, hmm är det något jag inte tänker på?

Det är inte säkert att den klarar att ta med ljudet i HDMI. AMD/ATI kom med den lösningen för ett tag sedan men detta är ett geforce kort så om jag vore dig skulle jag kolla upp att det interna grafikkortet även är kopplat till ljudkortet så att båda kan skickas i HDMI kabeln. Tråkigt att få hem en dator som inte funkar som man trodde.

CrazyJoeDavola
2009-10-29, 20:39
hmm aj då, det tog jag för givet att hdmi skickar ljud också.

Pata
2009-10-29, 20:43
hmm aj då, det tog jag för givet att hdmi skickar ljud också.

Kanske dom alla gör nuförtiden men när HDMI kom i grafikkort från början var det nästan inga som hade interna anslutningar till ljudet.

CrazyJoeDavola
2009-10-29, 21:23
Kanske dom alla gör nuförtiden men när HDMI kom i grafikkort från början var det nästan inga som hade interna anslutningar till ljudet.


Snackade med en person som har en HP bärbar cirka 1.5år gammal och får ut ljud via hdmi, så tror att det borde funka, men tack för upplysningen, inte roligt att sakna ljud :)

tobbo
2009-10-29, 21:50
Om internet går segt och det det känns som det fungerar i intervaller(stängs av och på typ) ibland, kan det betyda att man måste öppna någon port(80 är de väll för surfa)? har nyligen bytt isp

King Grub
2009-10-29, 22:03
Nej, man behöver inte öppna portar för det. Det behövs inte inkommande anslutningar för det.

tobbo
2009-10-29, 22:41
Nej, man behöver inte öppna portar för det. Det behövs inte inkommande anslutningar för det.

Konstigt, modemet/routern fungerar felfritt för alla i hemmet utom mig, vad kan felet vara då :confused: När jag tankar håller den stadig hastighet, bara när jag surfar som det blir segt till och från

barbafant
2009-10-29, 22:50
Är du säker på att det är hastghetet i linan som segar? Annars kan det ju vara din webbrowser som är seg? Kör du FF med mycket add-ons t ex?

tobbo
2009-10-29, 23:15
Är du säker på att det är hastghetet i linan som segar? Annars kan det ju vara din webbrowser som är seg? Kör du FF med mycket add-ons t ex?

Som ja sa innan har ja bytt isp från telia till comhem, med telia hade ja inga problem, det är nu när jag bytt router och isp som det börjat strula och det är bara min dator som har problem. Har inte ändrat något på datorn sen jag bytte

Pata
2009-10-30, 12:00
Som ja sa innan har ja bytt isp från telia till comhem, med telia hade ja inga problem, det är nu när jag bytt router och isp som det börjat strula och det är bara min dator som har problem. Har inte ändrat något på datorn sen jag bytte

Pröva att jacka in med kabel till routern och se om samma problem uppstår, annars har du minimerat felsökningen till trådlöst nät.

tobbo
2009-10-30, 13:26
Pröva att jacka in med kabel till routern och se om samma problem uppstår, annars har du minimerat felsökningen till trådlöst nät.

För tillfället så kör jag inte trådlöst så det kan inte vara det som är problemet heller. :/ Konstiga är att jag har haft liknande problem tidigare fast det var på en helt annan dator och router.. kan de ha något med att de inte är kompatibla med varandra eller nåt :Virro Det är en Cisco EPC2425 om någon annan har erfarenhet av att använda den

Pata
2009-10-30, 13:51
För tillfället så kör jag inte trådlöst så det kan inte vara det som är problemet heller. :/ Konstiga är att jag har haft liknande problem tidigare fast det var på en helt annan dator och router.. kan de ha något med att de inte är kompatibla med varandra eller nåt :Virro Det är en Cisco EPC2425 om någon annan har erfarenhet av att använda den

Svårt att analysera problemet utan mer info.

1. Vad har du för dator?
2. Vad har du för OS?
3. Vad har du för tjänst/hastighet?
4. Hur många delar du routern med?
5. När uppstår felen oftast?
6. Uppstår felen när du är ensam på routern eller endast när du delar linan med andra?
7. Använder du gamla kablar (nätverkskablar)?
8. Har du prövat att byta ut kablarna mot andra?

Ju mer info desto lättare att komma med förslag.

http://www.youtube.com/watch?v=p-oHuogx6_Y

Litecore
2009-10-30, 17:01
kan någon förklara för mig vad som är fel med följande;

jag har gigabitnätverkskort i datorn inbyggt på moderkortet med senaste drivisar som funkar utan problem,
detta är sen kopplat med 10m CAT6-kabel till en gigabitswitch (D-Link DGS-1005D/E) och vidare till en NAS
som också har stöd för gigabithastigheter (D-Link DNS-313) med 1m CAT6 men jag kommer ändå inte över
8 megabyte/s när jag skickar filer från datorn till nasen - oavsett storlek. jag blir skogsturkstokig snart! :/

diskarna har några år på nacken, Maxtor 6L200M0 & 6L250S0 men är SATA-150 och har en uppmätt
skriv-/läshastighet på ~133 mb/s respektive ~54 mb/s så det borde inte vara en flaskhals tycker jag.
jag har totalt slut på idéer så all hjälp mottages varmt! det ska väl gå mycket fortare än så här.

EDIT: kablarna är helt nya, köpta idag/igår och dator->switch->nas går inte över routern heller..

hahavaffan
2009-10-30, 17:08
Låter ganska slött... Men om du mätt den hastigheten på diskarna när NASen inte gjort något annat alls, så kan det blir REJÄLT mycket slöare om annat sker samtidigt som överföringen. Min server skyfflar skit till min maindator i typ 50-60MB/s men såfort den gör nåt annat, kör uTorrent eller DC t.ex., så dyker det ner reeeejält. Så se till att NASen inte gör en massa annat samtidigt. Annars vet jag inte, Cat6 har jag också, och kör gigabitdator-gigabitrouter-gigatbitserver.

Litecore
2009-10-30, 17:13
NASen gör inget alls, den är kopplad till min popcornhour och agerar inte server eller torrentseeder.
nätverket i sig består av min dator(aktiv), tjejens dator(avstängd), xbox360(avstängd), popcornhour(avstängd),
NAS(aktiv) samt två squeezeboxklienter som ansluter trådlöst men dom står i standby för tillfället också.
kör inget krävande från min dator heller utan det är ett par firefoxflikar, msn och så.. utorrent avstängt.

hahavaffan
2009-10-30, 17:15
Skumt. 8MB/s är ju inte ens 100Mbit. Testat datorn rakt in i NASen?

Litecore
2009-10-30, 17:25
Skumt. 8MB/s är ju inte ens 100Mbit. Testat datorn rakt in i NASen?
nej, jag är inte så haXX på nätverk.. kommer NASen fortfarande synas som en nätverksdisk då?

i NASen sitter en WD Caviar GreenPower WD10EACS på 1TB, SATA-300 med variabel
hastighet mellan 5400-7200 RPM, kan det vara den som är boven i dramat kanske ?

hahavaffan
2009-10-30, 17:28
nej, jag är inte så haXX på nätverk.. kommer NASen fortfarande synas som en nätverksdisk då?

i NASen sitter en WD Caviar GreenPower WD10EACS på 1TB, SATA-300 med variabel
hastighet mellan 5400-7200 RPM, kan det vara den som är boven i dramat kanske ?Men nu sitter den direkt i switchen? Dator - switch - NAS alltså?

Det blir ingen skillnad mellan det och dator - NAS. Så prova på du. Enda skillnaden är kanske att det krävs en korsad kabel, men det borde något av nätverkskorten fixa.

Litecore
2009-10-30, 17:41
vad ska "hastighet och duplex" samt "jumbopaket" ha för värde ?
( om man nu behöver tänka på att ändra dessa över huvud taget )

http://www.daylite.se/images/WANhest.png

Slartibartfast
2009-10-31, 12:15
Jag har fått en webcamera (MS Lifecam NX-3000) till jobbdatorn, men inga drivrutiner. Måste ha admin-rättigheter för att installera nerladdade drivrutiner på datorn, men kan man installera dem på usb? Hur göra?

Pata
2009-10-31, 12:58
vad ska "hastighet och duplex" samt "jumbopaket" ha för värde ?
( om man nu behöver tänka på att ändra dessa över huvud taget )

http://www.daylite.se/images/WANhest.png

Du ska alltid köra full duplex. I ditt fall 1000Mbps. Allt annat ska vara standard / Default inställningar. Kolla på switchen så att den inte står nedskalad till 100mbit, för det är ungefär 8MB/s man får ut av 100mbit.

Pata
2009-10-31, 13:00
Jag har fått en webcamera (MS Lifecam NX-3000) till jobbdatorn, men inga drivrutiner. Måste ha admin-rättigheter för att installera nerladdade drivrutiner på datorn, men kan man installera dem på usb? Hur göra?

Om du inte har admin rättigheter så är det kört. Förstår inte vad du menar med "installera dem på USB". Drivrutiner installeras automatiskt på rätt plats om du har tillräckliga rättigheter, sen om installationsfilen ligger på USB eller din hårddisk eller en cd spelar ingen roll.

Pata
2009-10-31, 13:02
NASen gör inget alls, den är kopplad till min popcornhour och agerar inte server eller torrentseeder.
nätverket i sig består av min dator(aktiv), tjejens dator(avstängd), xbox360(avstängd), popcornhour(avstängd),
NAS(aktiv) samt två squeezeboxklienter som ansluter trådlöst men dom står i standby för tillfället också.
kör inget krävande från min dator heller utan det är ett par firefoxflikar, msn och så.. utorrent avstängt.

Minimera felkällorna. Koppla endast

Dator till switch (kontrollera att det står 1 gbit i windows) till NAS. Kolla NAS webbgränssnitt att den står på 1 gbit. Koppla ur allt annat. Funkar det så kopplar du på en grej i taget tills felet uppstår.

Falle_
2009-10-31, 13:18
Får tacka för hjälpen jag fick i tråden. Sitter på windows 7 nu och allt funkar prima. Tack!

skaparn
2009-10-31, 17:16
Tips på program sökes

Jag har just installerat Plex (http://www.plexapp.com/) på Macen, ett program jag för övrigt rekommenderar varmt som ett alternativ till Front Row. Men, Den läser inte bilden som är i mp3-filen, utan bilden som heter folder.jpg i varje mapp. Det bekommer mig. För det innebär att jag måste plocka ut bilden i varje album och spara den som folder.jpg. Detta går visserligen ganska smidigt att göra med Tag & Rename, men det är ändå en operation för varje album, och skulle ta mig ett år att genomföra.


Någon som har tips på hur jag ska lösa detta? Finns det någon inställning jag missat kanske? Jag ska hårdgoogla en stund till.

Ingrosso
2009-11-01, 16:56
Hejsan, har ett problem med min dator.. Den är alltid seg osv.. Sen när jag formaterar om den så funkar allt som det ska utan lagg eller något. (Formatera om den i fredags) Alltså ominstallera xp. Och nu idag blir det sådär laggigt igen, vad kan felet vara?

Jagärsvag
2009-11-01, 16:57
Hejsan, har ett problem med min dator.. Den är alltid seg osv.. Sen när jag formaterar om den så funkar allt som det ska utan lagg eller något. (Formatera om den i fredags) Alltså ominstallera xp. Och nu idag blir det sådär laggigt igen, vad kan felet vara?

Har du uppdaterat operativsystemet och du använder även brandvägg?
Den kanske indexerar filerna också. Vad säger aktivitetshanteraren?

Ingrosso
2009-11-01, 16:59
Har du uppdaterat operativsystemet och du använder även brandvägg?

Japp använder brandvägg, men uppdaterat operativsystemet? Har iaf kommit upp massa automatiska uppdateringar.

Jagärsvag
2009-11-01, 17:03
Japp använder brandvägg, men uppdaterat operativsystemet? Har iaf kommit upp massa automatiska uppdateringar.

Ingen kommer kunna hjälpa dig utan mer information.
Filer indexeras.
Uppdatering av operativsystemet kanske sker i bakgrunden.
Du installerar ständigt samma program / drivrutin som innehåller virus.

Kolla först vad aktivitetshanteraren säger.

Ctrl+Alt+Delete

Ingrosso
2009-11-01, 17:04
Ingen kommer kunna hjälpa dig utan mer information.
Filer indexeras.
Uppdatering av operativsystemet kanske sker i bakgrunden.
Du installerar ständigt samma program / drivrutin som innehåller virus.

Kolla först vad aktivitetshanteraren säger.

Ctrl+Alt+Delete

Vad ska jag kolla där?

Jagärsvag
2009-11-01, 17:06
Vad ska jag kolla där?

Du ska kika om någon process använder en massa minne.
Du kan även kolla under prestanda-fliken och se hur det står till där!

Ingrosso
2009-11-01, 17:15
http://data.fuskbugg.se/skalman01/------asdasdas.jpg

Så ser det ut.

Jagärsvag
2009-11-01, 17:16
http://data.fuskbugg.se/skalman01/------asdasdas.jpg

Så ser det ut.

Vilken / vilka processer är det som står för cpu-användningen?
Det kan du se vid fliken processer.

King Grub
2009-11-01, 17:17
Dessutom måste du uppdatera drivrutiner. Chipset, grafikkort åtminstone.

Ingrosso
2009-11-01, 17:28
Dessutom måste du uppdatera drivrutiner. Chipset, grafikkort åtminstone.

Chipset?

Ingrosso
2009-11-01, 17:34
Har en Dell Dimension 4400 om det kan vara till någon hjälp.

Försöker installera drivrutinen till Chipset nu men det står bara " The InstallShield Engine (Ikernel.exe) could not be installed"

"Det går inte att hitta filen"

Jagärsvag
2009-11-01, 17:36
Kom igen nu.
Jag tycker du verkar lite väl lat! :)

http://support.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=us&l=en&s=gen&ServiceTag=&SystemID=DIM_PNT_P4_4400&os=WW1&osl=en&catid=&impid=

Hoppas länken fungerar nu ska jag laga mat.


Edit: Där har du drivrutinerna till din dator.

Ingrosso
2009-11-01, 17:40
Kom igen nu.
Jag tycker du verkar lite väl lat! :)

http://support.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=us&l=en&s=gen&ServiceTag=&SystemID=DIM_PNT_P4_4400&os=WW1&osl=en&catid=&impid=

Hoppas länken fungerar nu ska jag laga mat.


Edit: Där har du drivrutinerna till din dator.

Tack.. Ska jag ladda ned alla som finns?

Jagärsvag
2009-11-01, 17:50
Tack.. Ska jag ladda ned alla som finns?

Du kan börja med att filtrera fram Drivers.

Jag tycker du ska ringa Dell-support. Detta kommer ta hela kvällen annars!

Edit: Har du inte fått någon skiva med drivutiner till datorn?

Ingrosso
2009-11-01, 17:53
Du kan börja med att filtrera fram Drivers.

Jag tycker du ska ringa Dell-support. Detta kommer ta hela kvällen annars!

Edit: Har du inte fått någon skiva med drivutiner till datorn?

Nope det har jag inte.

jaosef
2009-11-01, 20:09
Kanske inte rätt tråd att fråga i, men orkar inte starta ny tråd. Kunnigt folk finns ju hur som.

Det är såhär att jag vill köpa ett högtalarsystem till min tv, och de måste uppfylla vissa krav. Vad behöver jag köpa?
Jag vill kunna dra ljudet från ett ps3 till dessa högtalare, och jag vill även kunna koppla in min dator till dem, så att jag kan spela musik.
Min Tv (lcd-tv med en massa ingångar) har inga inbyggda högtalare, så det skulle vara fint om man kunde koppla högtalarna till tv:n så att om jag kopplar in t.ex en dvd-spelare till tv:n genom scart, så kommer ljudet genom högtalarna.
Vad behöver jag för detta virrvarr?

Kräket
2009-11-01, 21:25
Nya bekymmer :( ;

Har tre hårddiskar, varav två har IDE-portar och en är en SATA-disk. Moderkortet har en IDE-port, till vilken min DVD är kopplad.

Har även ett RAID-kort med två extra IDE-portar.

Nu till problemet: Min SATA-disk är ansluten till moderkortet och fungerar fint (innehåller operativsystemet). Ena IDE-hårddisken är ansluten till mitt RAID-kort, och fungerar fint.

Däremot, när jag ansluter min tredje hårddisk så tycks allt krascha. Den hittas när RAID-kortet bootar, men sedan fastnar allt när windows börjar laddas. Jag har en hypotes att detta beror på att denna gamla disk innehåller windows XP (formaterade aldrig innan jag byggde om datorn) och att detta nu kraschar allt.

Problemet är att jag inte kan formatera. Har testat med XP-skivan i, men då fastnar den vid "maskinvarukonfigurationen kontrolleras...". Har testat med Hirens Boot CD men då fastnar den och markören bara blinkar.

Hur kan jag formatera denna disk för att prova min hypotes?

jaosef
2009-11-01, 22:30
Säker att båda är satta som slave?

Litecore
2009-11-01, 23:02
Kanske inte rätt tråd att fråga i, men orkar inte starta ny tråd. Kunnigt folk finns ju hur som.

Det är såhär att jag vill köpa ett högtalarsystem till min tv, och de måste uppfylla vissa krav. Vad behöver jag köpa?
Jag vill kunna dra ljudet från ett ps3 till dessa högtalare, och jag vill även kunna koppla in min dator till dem, så att jag kan spela musik.
Min Tv (lcd-tv med en massa ingångar) har inga inbyggda högtalare, så det skulle vara fint om man kunde koppla högtalarna till tv:n så att om jag kopplar in t.ex en dvd-spelare till tv:n genom scart, så kommer ljudet genom högtalarna.
Vad behöver jag för detta virrvarr?

1. ljudet från PS3 går att köra både digitalt via toslink eller analogt via AV-kabeln
som följer med när man köper konsollen så det beror på vad din tv/stereo/högtalare
har för ingångar.. men skickar du bild via HDMI kan du ändra ljudet oberoende av det sen.

2. inte alla tv-apparater har ljud-UT-gång som fungerar som en "avtappningskanal" om man
vill göra exakt det du beskriver, d.v.s få ut ljudet i externa högtalare från en dvd med scartkontakt.
det måste du kolla upp först och var noga med att anslutningarna är märkta med AUDIO OUT.

3. vad är det för högtalarsystem du är ute efter egentligen, det är en djungel att försöka hjälpa
dig om du inte kan förklara dina önskemål mer än att "dom måste uppfylla vissa krav", okej ?
ursäkta om jag låter bitchig men det här är mer eller mindre vad jag jobbar med och folk är
överlag dåligt informerade om standarder och funktioner och tror att en kabel gör hela jobbet..

gief svar på 1, 2 & 3 så ska jag göra mitt bästa :)

jaosef
2009-11-02, 00:30
1. ljudet från PS3 går att köra både digitalt via toslink eller analogt via AV-kabeln
som följer med när man köper konsollen så det beror på vad din tv/stereo/högtalare
har för ingångar.. men skickar du bild via HDMI kan du ändra ljudet oberoende av det sen.

2. inte alla tv-apparater har ljud-UT-gång som fungerar som en "avtappningskanal" om man
vill göra exakt det du beskriver, d.v.s få ut ljudet i externa högtalare från en dvd med scartkontakt.
det måste du kolla upp först och var noga med att anslutningarna är märkta med AUDIO OUT.

3. vad är det för högtalarsystem du är ute efter egentligen, det är en djungel att försöka hjälpa
dig om du inte kan förklara dina önskemål mer än att "dom måste uppfylla vissa krav", okej ?
ursäkta om jag låter bitchig men det här är mer eller mindre vad jag jobbar med och folk är
överlag dåligt informerade om standarder och funktioner och tror att en kabel gör hela jobbet..

gief svar på 1, 2 & 3 så ska jag göra mitt bästa :)
Tack för svar, sry om jag var otydlig. Nu har jag iaf kopplat och trixat lite här hemma, och såg att det finns en 3.5mm audio ut på tv:n. Vad än jag kopplar in i Tv:n så kommer ljudet ut genom 3.5-anslutningen med mina datorhögtalare inkopplade. Helt perfekt!
Nu är jag alltså på jakt efter några riktigt heva datorhögtalare. Är det ovanligt att de tillverkar datorhögtalare med riktigt bra tryck i? Tycks inte hitta annat än smågrejjer.

Falle_
2009-11-02, 00:52
Tack för svar, sry om jag var otydlig. Nu har jag iaf kopplat och trixat lite här hemma, och såg att det finns en 3.5mm audio ut på tv:n. Vad än jag kopplar in i Tv:n så kommer ljudet ut genom 3.5-anslutningen med mina datorhögtalare inkopplade. Helt perfekt!
Nu är jag alltså på jakt efter några riktigt heva datorhögtalare. Är det ovanligt att de tillverkar datorhögtalare med riktigt bra tryck i? Tycks inte hitta annat än smågrejjer.

Jag kör med med locitech z 5500, och tycker att de funkar bra. Vad jag förstår så tycker vissa att de är skräp (hi-fi nissarna) medan andra "hyllar" dom. Tycker att de fyller sin funktion för min del. Perfekt när man kollar film, spela 360 eller lyssna på musik. Kör med optisk-kabel nu, vilket jag inte gjorde innan och märker en liten skillnad. Tips är att gå till en butik och lyssna på olika högtalare, kan vara värt att lägga lite tid på. Då du antagligen kommer ha dom ett tag.
Lycka till :)

Litecore
2009-11-02, 01:38
[...] Är det ovanligt att de tillverkar datorhögtalare med riktigt bra tryck i? Tycks inte hitta annat än smågrejjer.
ja och nej, det finns datorhögtalare som låter riktigt bra men då kostar det därefter också..
läser man lite på diverse forum är många nöjda med just logitech men lika många är missnöjda.
ljud är individuellt och det som låter bra i mina öron behöver inte alls göra det för dig liksom ;P

vad får det kosta och vilken setup är du ute efter? :)

jaosef
2009-11-02, 10:36
ja och nej, det finns datorhögtalare som låter riktigt bra men då kostar det därefter också..
läser man lite på diverse forum är många nöjda med just logitech men lika många är missnöjda.
ljud är individuellt och det som låter bra i mina öron behöver inte alls göra det för dig liksom ;P

vad får det kosta och vilken setup är du ute efter? :)
Jo, det är klart. Jag börjar dock fundera om man inte får mer/bättre ljud för pengarna om man köper en vanlig stereo-golvhögtalare. Problemet är nu bara att få ljudet från 3.5mm till vanliga högtalarkontakt.
http://www.made-in-china.com/image/2f0j00wBdEcekFiDoOM/Red-Black-Speaker-Cable-HY-204-.jpg
How to? Förstärkare emellan?

ante
2009-11-02, 10:42
Jaosef: Japp, du måste ha en förstärkare emellan. Det går att få riktigt mycket ljud för pengarna på begagnatmarknaden. Nöjer du dig med 2 högtalare eller vill du ha fler?

jaosef
2009-11-02, 10:49
Jaosef: Japp, du måste ha en förstärkare emellan. Det går att få riktigt mycket ljud för pengarna på begagnatmarknaden. Nöjer du dig med 2 högtalare eller vill du ha fler?

2 högtalare räcker gott. Jo, sitter och tittar runt på begagnat just nu:)
Vet du om förstärkarens kvalitet påverkar ljudet mycket? Riskerar man att inte kunna få ut allt ur en högtalare med billig förstärkare?

ante
2009-11-02, 11:04
2 högtalare räcker gott. Jo, sitter och tittar runt på begagnat just nu:)
Vet du om förstärkarens kvalitet påverkar ljudet mycket? Riskerar man att inte kunna få ut allt ur en högtalare med billig förstärkare?

Nja, just 2-kanalsförstärkare går att få så billigt med riktigt hög kvalitet, så där kommer högtalaren vara begränsningen. T ex harman/kardon osv gör riktigt bra förstärkare för 3000kr nya, en sådan begagnad och ett par sjyssta stativhögtalare så har du ett ljud som hembiosystem för +10kkr kommer ha svårt att slå.

Jag har riktigt dålig koll på begagnatmarknaden och tvåkanal öht, så där får någon annan vänlig själ hjälpa dig. Hur mycket pengar vill du lägga ner? Prioriterar du "välljud" eller att det ska vara bra tryck?

ante
2009-11-02, 11:10
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare__Acoustic_Energy_EVO_One_24450695.htm?ca =11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_SA_7300_forstarkare_24365237.htm?ca=11&w=1

Ett litet axplock av vad jag hittar på blocket, se det inte som en rekommendation utan mer om vad priserna ligger på. Just förstärkaren vet jag inget om, men den verkar ok. Detta system skulle jag tro spelar skiten ur ett hembiosystem för 10 lakan, till välljud sett.

jaosef
2009-11-02, 11:45
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare__Acoustic_Energy_EVO_One_24450695.htm?ca =11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_SA_7300_forstarkare_24365237.htm?ca=11&w=1

Ett litet axplock av vad jag hittar på blocket, se det inte som en rekommendation utan mer om vad priserna ligger på. Just förstärkaren vet jag inget om, men den verkar ok. Detta system skulle jag tro spelar skiten ur ett hembiosystem för 10 lakan, till välljud sett.

Tack för hjälpen. Det där tycker jag ser vettigt ut, dock funkar inte länken med högtalarna för mig. Hade tänkt lägga ut kanske 1,5-2000 kr eller liknande, så ett billigt system med andra ord.
Ska fortsätta att kika runt.

Pata
2009-11-02, 11:59
Nya bekymmer :( ;

Har tre hårddiskar, varav två har IDE-portar och en är en SATA-disk. Moderkortet har en IDE-port, till vilken min DVD är kopplad.

Har även ett RAID-kort med två extra IDE-portar.

Nu till problemet: Min SATA-disk är ansluten till moderkortet och fungerar fint (innehåller operativsystemet). Ena IDE-hårddisken är ansluten till mitt RAID-kort, och fungerar fint.

Däremot, när jag ansluter min tredje hårddisk så tycks allt krascha. Den hittas när RAID-kortet bootar, men sedan fastnar allt när windows börjar laddas. Jag har en hypotes att detta beror på att denna gamla disk innehåller windows XP (formaterade aldrig innan jag byggde om datorn) och att detta nu kraschar allt.

Problemet är att jag inte kan formatera. Har testat med XP-skivan i, men då fastnar den vid "maskinvarukonfigurationen kontrolleras...". Har testat med Hirens Boot CD men då fastnar den och markören bara blinkar.

Hur kan jag formatera denna disk för att prova min hypotes?

1. Kolla så att din SATA disk ligger först i boot ordningen och inte RAID kortet.
2. Testa att dra ut den IDE disken som funkar och kör endast med SATA disken och den som inte funkade.

Vad är det för IDE disk?

Kräket
2009-11-02, 17:32
1. Kolla så att din SATA disk ligger först i boot ordningen och inte RAID kortet.
2. Testa att dra ut den IDE disken som funkar och kör endast med SATA disken och den som inte funkade.

Vad är det för IDE disk?

Bra tips! Tack ska testa dem.

Diskarna är en Seagate barracuda och en Western Digital Caviar (IDE). Sata-disken är en seagate om jag inte minns fel...

wo0ord
2009-11-02, 18:48
Problem här. Internet slutar fungera under typ 30 sec - 1 min då och då, har varit så nu i två dagar. Ringt Comhem twice, Första personen sa att jag skulle kolla lamporna på modemet osv, har gjort det och inget ser konstig ut, alla lampor lyser som dom brukar göra. Andra personen sa till mig att kolla Under "nätverk" i aktivitetshanteraren och att det ska vara ungefär 0% aktivitet, fast för mig var det runt 2& såg det verkade som att jag tankade upp / ner fast jag gjorde inte detta. Sedan sa han att det kan vara nån trojan eller nåt sånt som gör detta för mig. Har precis rensat med Norton, den tog bort en "tracking coockie", testade köra Norton igen efter den var klar. Så fanns denna tracking cookie igen, skumt. Även fast det står att den har åtgärdats helt. Nu vet inte jag om detta är problemet dock, jag använder Windows Vista, och när jag kolla på aktivitetshanteraren så finner jag att jag har 3 st "iexplorer" som känns lite halvskumt. Köpt datorn för ca 1 månad sen, inte så kul å samla på sig nån skit som harvar internet, nån som har nån lösning eller tanke om det hela? eller förstår vad jag menar. hade gärna infogat en bild eller två men vet inte hur man gör.. Väldigt tacksam för alla svar som kan hjälpa mig, Tack på förhand.

King Grub
2009-11-02, 18:53
iexplorer kan vara både Internet Explorer och virus under falskt namn.

http://free.antivirus.com/hijackthis/

Ladda ner, kör programmet, spara en logg, och posta den.

wo0ord
2009-11-02, 18:57
iexplorer kan vara både Internet Explorer och virus under falskt namn.

http://free.antivirus.com/hijackthis/

Ladda ner, kör programmet, spara en logg, och posta den.

Detta fick jag fram:




Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 18:55:24, on 2009-11-02
Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18828)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.7.2.11\ccSvcHst.exe
C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager\IAAnotif.exe
C:\ACER\Preload\Autorun\DRV\Fiji Keyboard\ABoard.exe
C:\Program Files (x86)\Packard Bell\SetupMyPC\SmpSys.exe
C:\Program Files (x86)\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNo tifier.exe
C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\ACER\Preload\Autorun\DRV\Fiji Keyboard\AOSD.exe
C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\IELowutil.exe
C:\Program Files\Winamp\winamp.exe
C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\GoogleToolbarUser_32.exe
C:\Windows\SysWow64\Macromed\Flash\FlashUtil10c.ex e
C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://homepage.packardbell.com/rdr.aspx?b=ACPW&l=041d&m=imedia_s3710&r=1v3610092706p0385vq35y47l29321
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.break.com/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://homepage.packardbell.com/rdr.aspx?b=ACPW&l=041d&m=imedia_s3710&r=1v3610092706p0385vq35y47l29321
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://homepage.packardbell.com/rdr.aspx?b=ACPW&l=041d&m=imedia_s3710&r=1v3610092706p0385vq35y47l29321
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\Windows\SysWOW64\blank.htm
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Symantec NCO BHO - {602ADB0E-4AFF-4217-8AA1-95DAC4DFA408} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.7.2.11\coIEPlg.dll
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention - {6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.7.2.11\IPSBHO.DLL
O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO - {AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Program Files (x86)\Google\GoogleToolbarNotifier\5.3.4501.1418\s wg.dll
O2 - BHO: Google Dictionary Compression sdch - {C84D72FE-E17D-4195-BB24-76C02E2E7C4E} - C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\Component\fastsearch_B7C5AC242193BB3E.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O3 - Toolbar: Norton Toolbar - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.7.2.11\coIEPlg.dll
O3 - Toolbar: Google Toolbar - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - C:\Program Files (x86)\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter
O4 - HKCU\..\Run: [SmpcSys] C:\Program Files (x86)\Packard Bell\SetupMyPC\SmpSys.exe
O4 - HKCU\..\Run: [swg] "C:\Program Files (x86)\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNo tifier.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [IndxStoreSvr_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}] "C:\Program Files (x86)\Common Files\Nero\Lib\NMIndexStoreSvr.exe" ASO-616B5711-6DAE-4795-A05F-39A1E5104020
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Blogga detta - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files (x86)\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Blogga detta i Windows Live Writer - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files (x86)\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~2\MICROS~1\Office12\REFIEBAR.DLL
O13 - Gopher Prefix:
O18 - Protocol: symres - {AA1061FE-6C41-421F-9344-69640C9732AB} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.7.2.11\coIEPlg.dll
O23 - Service: Adobe Active File Monitor V6 (AdobeActiveFileMonitor6.0) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Adobe\Photoshop Elements 6.0\PhotoshopElementsFileAgent.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing)
O23 - Service: @dfsrres.dll,-101 (DFSR) - Unknown owner - C:\Windows\system32\DFSR.exe (file missing)
O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files (x86)\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
O23 - Service: Generic Service for HID Keyboard Input Collections (GenericHidService) - Packard Bell Services - C:\Windows\SYSTEM32\HidService.exe
O23 - Service: Google Software Updater (gusvc) - Google - C:\Program Files (x86)\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: Intel(R) Matrix Storage Event Monitor (IAANTMON) - Intel Corporation - C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager\IAANTMon.exe
O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: Norton Internet Security - Symantec Corporation - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.7.2.11\ccSvcHst.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe (file missing)
O23 - Service: PLFlash DeviceIoControl Service - Prolific Technology Inc. - C:\Windows\SysWOW64\IoctlSvc.exe
O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\SLsvc.exe,-101 (slsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\SLsvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)

--
End of file - 9296 bytes

Litecore
2009-11-02, 19:00
Tack för hjälpen. Det där tycker jag ser vettigt ut, dock funkar inte länken med högtalarna för mig. Hade tänkt lägga ut kanske 1,5-2000 kr eller liknande, så ett billigt system med andra ord.
Ska fortsätta att kika runt.
jag bjuder över dig till HIFI-tråden för tvåkanal (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115230) istället så fortsätter vi där :)

klofast
2009-11-02, 19:01
Problem här. Internet slutar fungera under typ 30 sec - 1 min då och då, har varit så nu i två dagar. Ringt Comhem twice, Första personen sa att jag skulle kolla lamporna på modemet osv, har gjort det och inget ser konstig ut, alla lampor lyser som dom brukar göra. Andra personen sa till mig att kolla Under "nätverk" i aktivitetshanteraren och att det ska vara ungefär 0% aktivitet, fast för mig var det runt 2& såg det verkade som att jag tankade upp / ner fast jag gjorde inte detta. Sedan sa han att det kan vara nån trojan eller nåt sånt som gör detta för mig. Har precis rensat med Norton, den tog bort en "tracking coockie", testade köra Norton igen efter den var klar. Så fanns denna tracking cookie igen, skumt. Även fast det står att den har åtgärdats helt. Nu vet inte jag om detta är problemet dock, jag använder Windows Vista, och när jag kolla på aktivitetshanteraren så finner jag att jag har 3 st "iexplorer" som känns lite halvskumt. Köpt datorn för ca 1 månad sen, inte så kul å samla på sig nån skit som harvar internet, nån som har nån lösning eller tanke om det hela? eller förstår vad jag menar. hade gärna infogat en bild eller två men vet inte hur man gör.. Väldigt tacksam för alla svar som kan hjälpa mig, Tack på förhand.

Testa å dra ut powersladden från modemet och sedan sätter du tillbaka den, eller så kan det ju vara något fuffens med ip-adressen

Start>Kör>skriv "cmd">i kommandotolken skriver du ipconfig /release och sedan ipconfig /renew.

wo0ord
2009-11-02, 19:05
Testa å dra ut powersladden från modemet och sedan sätter du tillbaka den, eller så kan det ju vara något fuffens med ip-adressen

Start>Kör>skriv "cmd">i kommandotolken skriver du ipconfig /release och sedan ipconfig /renew.

Hiitar inte "kör" har vista, vet inte om vista har?

King Grub
2009-11-02, 19:08
Loggen ser ren ut.

klofast
2009-11-02, 19:09
Hiitar inte "kör" har vista, vet inte om vista har?

Ingen aning men man tycker ju att det borde finnas eftersom det finns på XP, men försök att hitta Kommandotolken bara isf

Alla program>Tillbehör>Kommandotolken.

Men hur har du tillgång till internet nu? sitter du vid en annan dator?

wo0ord
2009-11-02, 19:12
Loggen ser ren ut.

Hm, det var ju himla skumt, tackar så mycket för hjälpen. Finns det inget annat man kan göra åt saken? detta är sjukt störande när internet stängs ner, när man sitter i en pokerturnering eller så..

wo0ord
2009-11-02, 19:13
Ingen aning men man tycker ju att det borde finnas eftersom det finns på XP, men försök att hitta Kommandotolken bara isf

Alla program>Tillbehör>Kommandotolken.

Men hur har du tillgång till internet nu? sitter du vid en annan dator?


Mm får ta å leta efter den. Internet funkar, men det stängs ner i 30 sec - 1min, ungefär var 10-20 minut

klofast
2009-11-02, 19:17
Mm får ta å leta efter den. Internet funkar, men det stängs ner i 30 sec - 1min, ungefär var 10-20 minut

Dör alla dina internetapplikationer eller är det bara Internet Explorer? Om det bara är Internet Explorer så kan du ju alltid testa å installera Firefox:

http://www.mozilla.com/sv-SE/

wo0ord
2009-11-02, 19:21
Dör alla dina internetapplikationer eller är det bara Internet Explorer? Om det bara är Internet Explorer så kan du ju alltid testa å installera Firefox:

http://www.mozilla.com/sv-SE/

Allt dör, jag skrev in i CMD - ipconfig /release då står det :
Den begärda åtgärden kräver en privilegiehöjning

menas?

klofast
2009-11-02, 19:25
Allt dör, jag skrev in i CMD - ipconfig /release då står det :
Den begärda åtgärden kräver en privilegiehöjning

menas?

Är inte jättesäker men du har antagligen inte administratör rättigheter eller något liknande, riktigt usel när det gäller Vista. Men testa att installera Firefox. Hoppas att det löser sig!

King Grub
2009-11-02, 19:27
Allt dör, jag skrev in i CMD - ipconfig /release då står det :
Den begärda åtgärden kräver en privilegiehöjning

menas?

Klicka på ikonen för kommandotolken och välj att köra som administratör först.

wo0ord
2009-11-02, 19:28
Är inte jättesäker men du har antagligen inte administratör rättigheter eller något liknande, riktigt usel när det gäller Vista. Men testa att installera Firefox. Hoppas att det löser sig!

Mm antog det var något sånt, Mmm samma här ny på vista, kan ju konstatera att det suger :P Men och installera Firefox hjälper väl inte med att hela internet dör för mig. Tackar för dig hjälp!

wo0ord
2009-11-02, 19:31
Klicka på ikonen för kommandotolken och välj att köra som administratör först.

Ah ! tackar, nu har jag "renewat" min ip - adress. Får hoppas att det kanske löser sig framöver nu bara. Får ge det lite tid. Om mitt problem återuppstår så kommer jag tillbaka med frågor :) tack för hjälpen!

klofast
2009-11-02, 19:32
Hittade en sak som är värd att pröva

1. Kontrollpanel
2. Internet inställningar
3. Avancerat
4. Reset

Du använder inte en router va?

wo0ord
2009-11-02, 19:38
Hittade en sak som är värd att pröva

1. Kontrollpanel
2. Internet inställningar
3. Avancerat
4. Reset

Du använder inte en router va?


Nepp ingen router. Inte helt hundra hur du menade, Finns inte någon sådan på kontrollpanelen, menar du egenskaper för internet? och sen återställ standardinställningar för internet explorer?

klofast
2009-11-02, 19:44
Nepp ingen router. Inte helt hundra hur du menade, Finns inte någon sådan på kontrollpanelen, menar du egenskaper för internet? och sen återställ standardinställningar för internet explorer?

Googlade lite fort så hittade jag någon med samma problem och då löste det sig med detta:

1. Control Panel
2. Internet Options
3. Advanced
4. Reset

Använder som sagt inte Vista själv så är lite osäker på detta.

Sedan kan du även installera om Internet Explorer om det inte löser sig eller installera Firefox så du har en fungerande webbrowser tills du fått experthjälp ;)

wo0ord
2009-11-02, 19:46
Googlade lite fort så hittade jag någon med samma problem och då löste det sig med detta:

1. Control Panel
2. Internet Options
3. Advanced
4. Reset

Använder som sagt inte Vista själv så är lite osäker på detta.

Sedan kan du även installera om Internet Explorer om det inte löser sig eller installera Firefox så du har en fungerande webbrowser tills du fått experthjälp ;)

Tackar ännu en gång för hjälpen din, Men eftersom allt dör, winamp, internet explorer, pokerstars osv. Så vet jag inte om det har med min webbrowser å göra. Men nu har jag iallafall förnyat min ip-adress så får ge det lite tid och hoppas att det inte ska krångla mer, hittills har det funkat i en kvart :P Tack på förhand !!

klofast
2009-11-02, 19:49
Tackar ännu en gång för hjälpen din, Men eftersom allt dör, winamp, internet explorer, pokerstars osv. Så vet jag inte om det har med min webbrowser å göra. Men nu har jag iallafall förnyat min ip-adress så får ge det lite tid och hoppas att det inte ska krångla mer, hittills har det funkat i en kvart :P Tack på förhand !!

Då har det självklart ingenting att göra med webbrowser :)

Spiffy
2009-11-03, 08:32
Finns det något sätt att få längre skrivbordsaviseringar än 30 sekunder i outlook 2003 och frammåt?
Vill helst ha att det ligger framme tills man klickar bort det själv.
I de normala inställningarna är 30 max, men det kanske finns något litet plugin eller något liknande. För det borde ju vara fler som stör sig på detta *mini

D-Crawler
2009-11-03, 11:05
Hej,

Igår plötsligt frös min dator, allting stannade av och inget verkade fungera. Stängde av den och startade om. Nu kan den inte ens boota upp fullt och ett konstant klickande ljud hörs från main hårddisken. Antar att den är paj? Finns det något vis man kan rädda det materiel som är sparat i den?

King Grub
2009-11-03, 11:09
Anslut den till en annan dator och försök.

kalle_banan
2009-11-03, 11:13
Jag kan inte byta avatar på kolo, why? Det kommer inget felmeddelande när jag byter så jag förstår inte varför jag fortfarande ser Zumba-avataren?

Granatgiraffen
2009-11-03, 11:27
Finns det något sätt att få längre skrivbordsaviseringar än 30 sekunder i outlook 2003 och frammåt?
Vill helst ha att det ligger framme tills man klickar bort det själv.
I de normala inställningarna är 30 max, men det kanske finns något litet plugin eller något liknande. För det borde ju vara fler som stör sig på detta *mini

Skapa en regel då som gör en avisering som du måste trycka på för att den ska försvinna. Avisering om nytt objekt. Eller så kan du ju öppna Outlook då och då :)

jaosef
2009-11-03, 14:14
Vill köpa en ny fläkt till min gamla processor då den jag har nu lever om som ett mindre kärnvapenkrig. Måste det vara samma socket-typ?
Processorn är en Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket.
Hittar ingen fläkt till den på internet? Bör väll även byta ut själva kylflänsarna antar jag.

hahavaffan
2009-11-03, 15:33
Vill köpa en ny fläkt till min gamla processor då den jag har nu lever om som ett mindre kärnvapenkrig. Måste det vara samma socket-typ?
Processorn är en Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket.
Hittar ingen fläkt till den på internet? Bör väll även byta ut själva kylflänsarna antar jag.Socket 775 på den (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=64273), så det finns en miljard olika kylare som passar. Och jo, det måste vara samma för att hålen till pinnar eller skruvar som fäster flänsen på moderkortet ska passa.

klofast
2009-11-03, 15:53
Hej,

Igår plötsligt frös min dator, allting stannade av och inget verkade fungera. Stängde av den och startade om. Nu kan den inte ens boota upp fullt och ett konstant klickande ljud hörs från main hårddisken. Antar att den är paj? Finns det något vis man kan rädda det materiel som är sparat i den?

Öppna upp datorn och kolla så att inte kabeln har råkat åka ut, eller ersätt den gamla kabeln med en annan. Om det inte funkar då kan den vara pajj.

Scratch89
2009-11-03, 16:22
Visst ska man kunna mounta binfiler med Daemon Tools? Jag har behov av att göra det nu, men det vill sig inte. När jag försöker spela upp innehållet på den skapade skivan så hänger sig det och det verkar inte hänga något. Hur ska man göra för att öppna bin-filen?

Scratch89
2009-11-03, 16:31
Det är alltså en binfil och en cuefil. Binen ligger på runt 700 MB, och cue ligger på ett par kb. Jag har testat att mounta båda, men när jag ska spela upp automatiskt så stannar det, och om jag försöker få dem att starta manuellt så stannar det bara, och man får ta sig ur det med hjälp ctrl+alt+del.

Jockefoten
2009-11-03, 16:35
Ja det ska gå att mounta både bin och cue-filen. Troligtvis är filerna skadade eller ej kompletta.

hahavaffan
2009-11-03, 16:50
Eller så har du Win7, och ett Daemon som inte funkar till det. Jag kör Virtual Clone Drive, som funkar underbart bra med 7an, och är gratis.

Mr.Cosybear
2009-11-03, 17:10
Eller så har du Win7, och ett Daemon som inte funkar till det. Jag kör Virtual Clone Drive, som funkar underbart bra med 7an, och är gratis.

+1 på Virtual CloneDrive

Scratch89
2009-11-03, 20:25
Jag kör Win Vista 32-bitars, men jag ska testa med Virtual CloneDrive.

Pata
2009-11-04, 13:42
Det är alltså en binfil och en cuefil. Binen ligger på runt 700 MB, och cue ligger på ett par kb. Jag har testat att mounta båda, men när jag ska spela upp automatiskt så stannar det, och om jag försöker få dem att starta manuellt så stannar det bara, och man får ta sig ur det med hjälp ctrl+alt+del.

gammal daemon tools installation? Installera nyaste versionen.

Annars är dina filer korrupta. Då är det bara ladda ner igen (helst från ny källa).

D-Crawler
2009-11-04, 22:56
Anslut den till en annan dator och försök.

Ska testa det så fort jag får chansen.

Öppna upp datorn och kolla så att inte kabeln har råkat åka ut, eller ersätt den gamla kabeln med en annan. Om det inte funkar då kan den vara pajj.

Already done, fortfarande död.
Förmodligen trasig, redan köpt en ny och satt in.

Spiffy
2009-11-05, 08:20
Eller så kan du ju öppna Outlook då och då :)

Ja jag har inget problem med det, men det är värre för vissa andra på jobb *gah!*
Ska googla lite om det andra du sa.

Granatgiraffen
2009-11-05, 08:58
Ja jag har inget problem med det, men det är värre för vissa andra på jobb *gah!*
Ska googla lite om det andra du sa.

Inte så mycket att googla om. Verktyg-regler och aviseringar-ny regel. Sedan är det ganska logiskt att klicka dig igenom där. Då kan du få upp ett popup-fönster när du har fått nya mail som inte försvinner förrän du klickar ok i det.

Till en annan fråga som kanske passar här. Vad har folk för företagspolicy gällande mobiltelefoner? Hur ofta byter ni dom?

pbiddy
2009-11-05, 10:22
Tjena.
Mitt office-paket har slutat att funka. När jag öppnar en fil så kan jag bara stänga den eller spara den, det går inte att redigera den på nåt sätt.
Därför tänkte jag att det skulle vara smart att installera om det, men icke.

När jag väljer avinstallera i Kontrollpanelen så går det inte p.g.a. en korrupt/ej existerande fil, det samma händer om jag försöker installera över versionen.

Går detta att lösa på nåt sätt? Bortsett från att köpa skiten.

skaparn
2009-11-05, 13:18
Så! nu har jag köpt en Asus UL30. Den visade sig finnas i lager på Expert, så jag gick dit på lunchen. Oj oj oj vad fin den är.

Litecore
2009-11-05, 13:27
Så! nu har jag köpt en Asus UL30. Den visade sig finnas i lager på Expert, så jag gick dit på lunchen. Oj oj oj vad fin den är.
vilken modell blev det ? :)

skaparn
2009-11-05, 13:40
vilken modell blev det ? :)

Denna (http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4221015)



* 13,3" LCD (1366x768) Glare-type
* Intel Core 2 Duo ULV SU7300
* 4GB RAM, 500GB HD, Webcam, 5-i-1
* WLAN BGN, 10/100LAN, Bluetooth2.0+EDR
* Upp till 11 timmars driftstid, HDMI
* Windows 7 Home Premium

skaparn
2009-11-05, 14:22
Kan ju passa på att fråga här.

Är det någon som redan gjort jobbet att leta upp en bra guide för de nyheter som jag bara inte får missa i Windows 7? Det känns som att om jag bara sätter mig och kör på som vanligt med trial and error kan jag missa någon förträfflighet bara för att jag försöker allt the XP-way.

eegg
2009-11-05, 17:49
Vad ska man ha för Windows 7?
Professional x64 eller x86?

MVH

King Grub
2009-11-05, 18:21
Ser ingen anledning av köra x86.

Morty
2009-11-05, 18:57
Eftersom 7:an, tillskillnad från XP, har bra stöd för i princip allt du vill ha stöd för, så funkar 64-bitars perfa.

King Grub
2009-11-05, 19:11
Det skulle inte förvåna mig om det blir x86 som blir lidande vad gäller stöd i Windows 7. Vem vill ha 32-bitars?

Scratch89
2009-11-05, 21:44
Jag vet inte om jag har frågat förut men: Är det samma sak i Windows 7 som i Vista, dvs att man måste ha 64-bitars för att kunna utnyttja all hårdvara (som t.ex 4 GB RAM)? Jag kan ju bli erbjuden gratis Vista 32-bitars, men det känns lite onödigt att ta det, om man ändå vill ha 64-bitars. Jag fick inte byta heller.

En nyversion kan man få tag på för en tusing, och jag var ändå tvungen att betala runt 25-30 dollar i frakt för att få 32-bitarsversionen.

Baan
2009-11-05, 21:47
Jag vet inte om jag har frågat förut men: Är det samma sak i Windows 7 som i Vista, dvs att man måste ha 64-bitars för att kunna utnyttja all hårdvara (som t.ex 4 GB RAM)? Jag kan ju bli erbjuden gratis Vista 32-bitars, men det känns lite onödigt att ta det, om man ändå vill ha 64-bitars. Jag fick inte byta heller.

En nyversion kan man få tag på för en tusing, och jag var ändå tvungen att betala runt 25-30 dollar i frakt för att få 32-bitarsversionen.

Ja, och för alla andra OS också typ (sen kan dom ha mjukvara som ska möjliggöra mer men det är en annan sak).

Litecore
2009-11-06, 20:11
sitter och snickrar ihop en inköpslista för i7-baserad workstation för foto/grafik och lite spel
men jag har fastnat på minnen.. ett lägre CL är ju bättre, men vafan gör det för skillnad på
1600mhz DDR3 om det är CL9 eller CL7? borde ju vara tillräckligt snabbt ändå imho, eller?

Kräket
2009-11-07, 10:47
1. Kolla så att din SATA disk ligger först i boot ordningen och inte RAID kortet.

Testade detta. Funkade inte...


2. Testa att dra ut den IDE disken som funkar och kör endast med SATA disken och den som inte funkade.

Vad är det för IDE disk?

Japp ska prova detta.

Måste dock fråga en sak. Det som förefaller mest troligt i nuläget är att allt kraschar pga att jag aldrig formaterade min gamla systemdisk. Alltså när den strulande hårddisken kopplas in så har jag defacto två operativsystem (dock märkligt att varken ominstallation av XP, med medföljande formatering eller Hirens Boot CD funkar).

Jag lyckades tidigare formatera båda mina diskar via mitt RAID-kort (olyckligtvis). Då satte jag "JBOD" funktion vilket innebar att datorn raderade allt. Borde man inte via RAID kunna radera en av diskarna?

skaparn
2009-11-07, 16:15
Mer programfrågor. Är Winrar fortfarande det bästa inom små och smidiga packprogram? Eller kanske upplever ni att funktionaliteten i W7 är tillfyllest?

King Grub
2009-11-07, 16:16
Jag har aldrig upplevt något behov av något annat än WinRAR.

Trance
2009-11-07, 16:19
7-zip är det som gäller om man vill vara cool numera.

skaparn
2009-11-08, 00:01
Jag har aldrig upplevt något behov av något annat än WinRAR.

Jag känner samma sak, men eftersom jag harvat XP i fem år nu så kan jag inte skaka av mig känslan av det kommit nya saker som jag missar om jag gör allt på samma sätt som jag alltid gjort

7-zip är det som gäller om man vill vara cool numera.

7-zip ska testas. För om det är något jag vill vara så är det cool.

Kräket
2009-11-08, 10:17
Efter mycket om och men tror jag mig ha funnit orsaken till mitt hårddisk-problem.

Alla 3 hårddiskar fungerar. SATA-disken funkar problemfritt. Övriga 2 diskar fungerar tillsammans med SATA-disken då de kopplas till ena IDE-porten på RAID-kortet separat. När tredje disken kopplas till andra IDE-porten på RAID-kortet, då kraschar allt, oavsett vilken disk som kopplas dit.

Slutsatsen torde vara att ena IDE-porten på RAID-kortet är trasigt på något vis.

Så nu tänkte jag att jag kopplar ena disken till RAID-kortets fungerande IDE-port, och andra disken som 'slave' på samma port.

Fråga; är det bättre att koppla hårddisken som 'slave' på DVD:n istället?

Trance
2009-11-08, 10:21
Jag känner samma sak, men eftersom jag harvat XP i fem år nu så kan jag inte skaka av mig känslan av det kommit nya saker som jag missar om jag gör allt på samma sätt som jag alltid gjort



7-zip ska testas. För om det är något jag vill vara så är det cool.

http://www.hanselman.com/blog/ScottHanselmans2009UltimateDeveloperAndPowerUsersT oolListForWindows.aspx

agazza
2009-11-08, 10:24
sitter och snickrar ihop en inköpslista för i7-baserad workstation för foto/grafik och lite spel
men jag har fastnat på minnen.. ett lägre CL är ju bättre, men vafan gör det för skillnad på
1600mhz DDR3 om det är CL9 eller CL7? borde ju vara tillräckligt snabbt ändå imho, eller?

http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=761379

Kortförklaringar.

Hur du nu räknar ut vilket minne som blir snabbast, vetefan.

Kräket
2009-11-08, 13:24
Fan! Nytt märkligt problem! (Känns som jag spammar denna tråd)

Hårddiskproblemet löst iallafall. Båda IDE-diskarna på samma port som master/slave.

Nya problemet; Efter att datorn varit igång ett tag, fryser grafiken (kan flytta musmarkören men kan inte flytta fönster e.t.c.) och skärmen börjar blinka med ett par sekunders intervall, typ av-och-på. Vad beror nu detta på?

Håller grafikkortet på att krascha?

hoikka poika
2009-11-08, 15:32
Möjlig överhetting av GPU eller CPU. Kontrollera att fläktarna snurrar och blås rent från damm.

Tomten
2009-11-08, 17:08
7-zip är det som gäller om man vill vara cool numera.

Det är jävligt bra om man vill spara/skicka filer på/via sin gmail tex. då de inte tillåter rar och zip filer.

Baan
2009-11-08, 17:45
sitter och snickrar ihop en inköpslista för i7-baserad workstation för foto/grafik och lite spel
men jag har fastnat på minnen.. ett lägre CL är ju bättre, men vafan gör det för skillnad på
1600mhz DDR3 om det är CL9 eller CL7? borde ju vara tillräckligt snabbt ändå imho, eller?

Om du inte klockar datorn riktigt ordentligt blir det inte 1600 MHz egentligen, och då kan du förmodligen ha tajtare latenser än minnena är specade för (lägre klockfrekvens på minnen tillåter det, möjligtvis med lite mer spänning). Men överlag vad det gör för skillnad är svårt att säga, dom testerna jag sett där man testar liknande minnen (alltså inte gamla DDR-minnen mot DDR3-minnen) ser man inte mycket skillnad i något.

jontet
2009-11-08, 17:55
jag skriver mest detta inlägget för att se om min signatur visas som den ska. För att inte vara så grovt offtopic kan jag varmt rekommendera att köra engelskt operativsystem. Det blir MYCKET lättare när man skall googla fram lösningar på problem om man kan återge felmeddelanden ordagrant på originalspråket!

martikainen
2009-11-08, 19:29
Igår bestämde sig min SATA disk för att sluta fungera.

Började med att jag skulle öppna den genom "den här datorn", explorer hänger sig och jag får starta om det, då syns disken inte i windows längre, Rebootar och den är fortfarande borta.

Bootar upp bios och ingen disk syns där, öppnar datorn fysiskt och kollar kablar, trycker i allt, ingen skillnad, försöker tvinga bios hitta den men lyckas ej. Byter plats på de två diskarna jag har men inget resultat. Disk 1 syns bra där disk 2 borde synas (samma kabel så att säga)

Testar koppla disken i ett extern chassi och kör via USB, inget resultat. Disken är igång och snurrar, men vägrar dyka upp på datorn.

Vad testar men efter det jag testat hittills ?
Seagate barracuda 7200.11, 500gbytes disk som det gäller
ST3500320AS, någon som har koll på ungefärlig garanti på diskar från seagate?

King Grub
2009-11-08, 19:32
Skriv in serienummer.

http://www.seagate.com/www/en-us/support/warranty_&_returns_assistance

Seagate har bra många års garanti. Snabba byten också.

Erik__
2009-11-08, 19:48
Hej har ett problem med att installera matlab, tagit hem det från skolans server så det ska nog inte vara något problem med det.
Det är .iso fil, som jag öppnar med daemon tools, sen när jag ska installera programmet kommer det upp någon setupruta, den kopierar lite filer eller vad det nu står. Efter det dyker mathworks logga upp på skärmen och sen bara slutar installationen. Finns en process som heter setup som ligger och drar en massa resurser men det händer inget.

det är matlab 2009b
har vista32
en hp lv6 laptop.

ChewChew
2009-11-08, 20:43
Någon som kan tipsa om en bra 24" bildskärm (1920x1200!) som ska användas till spel, film och photoshop? I prisklassen 2-3tusen.

Litecore
2009-11-08, 21:04
Om du inte klockar datorn riktigt ordentligt blir det inte 1600 MHz egentligen, och då kan du förmodligen ha tajtare latenser än minnena är specade för (lägre klockfrekvens på minnen tillåter det, möjligtvis med lite mer spänning). Men överlag vad det gör för skillnad är svårt att säga, dom testerna jag sett där man testar liknande minnen (alltså inte gamla DDR-minnen mot DDR3-minnen) ser man inte mycket skillnad i något.
definiera ordentligt.. tänkte köra upp 920'n i 3.3-ish + i alla fall om det hjälper ;P

hoikka poika
2009-11-08, 21:34
Det är jävligt bra om man vill spara/skicka filer på/via sin gmail tex. då de inte tillåter rar och zip filer.

Jag skickar zip-filer hela tiden via gmail, senast förra veckan. Är det något som de har infört nyligen?

King Grub
2009-11-08, 21:42
Nej, det har gått bra så länge jag kan minnas.

Baan
2009-11-08, 23:01
definiera ordentligt.. tänkte köra upp 920'n i 3.3-ish + i alla fall om det hjälper ;P

Om du kör 1:1 minne/CPU tror jag du behöver upp i 3.8 GHz om jag minns rätt för att köra i 1600 MHz. Man kan i och för sig ändra förhållandet så till ett asymmetriskt sådant. Har ingen aning om det är positivt eller negativt, själv har jag inte lyckats få en stabilare klock än 3.6 GHz (*grr*) och då blir minnet 1440 MHz med latenserna 7/7/7/24. Tror det är lite skitsamma faktiskt även om dom ska klara 160 MHz till med samma latenser.

Edit: Satsa på mer än 3.3 GHz, don't be a pussy. Du får säkert ut 3.6 GHz - minst - utan att gå utanför garantitäcka spänningar på CPU:n.

anders172
2009-11-09, 20:30
Jag har ett problem med datorn och telefonen. När åkte på SL-DM så fungerade USB-kopplingen mellan mobilen och datorn, då jag la in lite nya låtar. Jag fick alla mina lyft filmade och filmade en del själv också, men nu när jag ska lägga in allt på datorn så står det att USB-enheten inte känns igen och att den fungerar felaktigt. Jag har installerat om SonyEricsson PC. Suite som är programmer man använder för att flytta filerna mellan datorn och mobilen, men det hjälper inte.

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Madame
2009-11-12, 16:01
Lite panik här!
Min dator har strulat hela dagen, skärmen på laptopen slocknar några sekunder för att sedan tändas igen, sen kommer det upp en skylt som säger att bildskärmsdrivrutinerna slutade fungera men att de reparerades (nåt i den stilen). Detta har hänt säkert 30 ggr nu, började idag. Sen kom nåt meddelande om att jag ska uppdatera drivrutinen. Hann inte leta rätt på rätt för då slocknade allt och denna lilla skärmbild uppenbarade sig:
http://i37.tinypic.com/30aup8y.jpg

Startade om två ggr (fail första ggn) och nu funkar datorn som vanligt, är dock rädd att den ska balla ur igen.

Nu undrar jag:
Vad gör jag härnäst?? *gah!* har ingen garanti kvar på burken så känns onödigt att ringa HP om det går att lösa utan dem.
Hur hittar jag vad mitt grafikkort heter, så jag kan ladda ner nya drivrutiner?

Hjälp uppskattas!!

Jagärsvag
2009-11-12, 16:02
http://welcome.hp.com/country/us/en/support.html

Skriv in modellnamnet där för att hitta drivrutiner.

Jagärsvag
2009-11-12, 16:07
Du bör sedan ladda ner den senaste ifrån tillverkarens hemsida.
Skulle datorn krångla igen, försök starta den i felsäkrat läge och radera drivrutinen.

Madame
2009-11-12, 16:10
Du bör sedan ladda ner den senaste ifrån tillverkarens hemsida.
Skulle datorn krångla igen, försök starta den i felsäkrat läge och radera drivrutinen.

Var på datorn går man in och raderar drivrutinen isåfall?
EDIT: håller på å laddar ner den nu och ska installera därefter. Kan det vara bara drivrutinen som spökar?

Jagärsvag
2009-11-12, 16:12
Var på datorn går man in och raderar drivrutinen isåfall?
EDIT: håller på å laddar ner den nu och ska installera därefter. Kan det vara bara drivrutinen som spökar?

Jag skulle kollat ramminnena också, med memtest.
Du avinstallerar drivrutinen under enhetshanteraren.

King Grub
2009-11-12, 16:21
Det där felet kan bero på många saker, från BIOS till korrupt RAM till drivrutiner.

http://support.microsoft.com/kb/315223

andeN.
2009-11-12, 16:23
Blir galen över en små sak, windowsmenyn som alltid funnits till vänster har försvunnit. Försökt med det mesta under visa men den kommer inte tillbaka.

http://i34.tinypic.com/e7co7m.jpg

Jagärsvag
2009-11-12, 16:26
Blir galen över en små sak, windowsmenyn som alltid funnits till vänster har försvunnit. Försökt med det mesta under visa men den kommer inte tillbaka.

http://i34.tinypic.com/e7co7m.jpg

Pröva Tools -> Folder options -> General - Show common tasks in folder

andeN.
2009-11-12, 16:28
Pröva Tools -> Folder options -> General - Show common tasks in folder

Tackar, känns det bra för ögonen igen. :thumbup:

Madame
2009-11-12, 16:34
Jag skulle kollat ramminnena också, med memtest.
Du avinstallerar drivrutinen under enhetshanteraren.

Det där felet kan bero på många saker, från BIOS till korrupt RAM till drivrutiner.

http://support.microsoft.com/kb/315223

okej, tack ska ni ha!
gjordes en windowsupdate igår sista jag gjorde, dagens problem är förmodligen nåt som kom med uppdateringen. Nu trillade det in nya uppdateringar bla för grafikkortet, ska installera dem nu! Wish me luck!!

Pirko
2009-11-13, 11:56
Okej, nu var det dags för laptopen att strula..

Problem: Bluescreen

För ca. 2 månader sen fick jag en plötslig bluescreen på datorn. Startade om, och det funkade igen. Fick dock ännu en bluescreen, och efter det hade jag ingen uppkoppling, eller rättare sagt, min dator kände inte av mitt nätverkskort. Så den kunde inte få en uppkoppling, och bad mig installera ett nätverkskort.
Då ställde jag tillbaka datorn några dagar (systemåterställning) och laddade ner nya drivers till nätverkskortet direkt efter. Och efter det har det funkat..

.. Framtills igår.


Igår var alltså problemet tillbaka. Och denna gång var det ännu jobbigare. När jag agerade som sist, genom att göra en systemåterställning, så fick jag bara en felkod där det stod att det inte kunde genomföras. Iaf, efter ca. fem försök så gick det hem (Det stod att det inte funkade den gången heller, men sen funkade det tydligen ändå). Dock fanns inga nya drivers ute, så jag körde på som vanligt. Nu, idag, så börjar fanskapet jiddra igen dock.


Jag gick in på HPs (Justja, det är en HP, om det spelarroll) driverssida och laddar nu ner HP Wireless Assistant. Kan detta tänkas hjälpa något utöver dem drivrutiner man har till själva nätverkskortet?


Tycker det här är sjukt störande. Någon som kan ha en aning om vad fan som är felet? Kanske har du gått igenom samma tragedi själv? Hör av dig isåfall!

*cry*

Jagärsvag
2009-11-13, 12:45
Okej, nu var det dags för laptopen att strula..

Problem: Bluescreen

....

Du kommer inte kunna få så mycket hjälp om du inte skriver vad som stod på blåskärmen.
Får du en ny bsod, skriv upp felkoden.

Jarod
2009-11-13, 15:38
HP har ju haft (och erkänt) stora problem med att moderkorten bränner sönder pga. värme. På flera modeller har dom även förlängt garantin (hände mitt ex HP-laptop). Så googla din modell och se om någon annan har samma problem.

Pirko
2009-11-13, 16:46
Du kommer inte kunna få så mycket hjälp om du inte skriver vad som stod på blåskärmen.
Får du en ny bsod, skriv upp felkoden.

*** STOP: 0x0000000A (0x0000000000000000, 0x0000000000000002, 0x0000000000000000, 0xFFFFF80001E0A307)

Det där är koden jag fick.

Har hört det där om moderkort också Pez. Men borde inte fler grejer mocka sig om moderkortet fått stryk? Just nu är det bara nätverkskortet som varit flummigt efter blåskärmarna.

Btw. Jag kom på att jag bara uppdaterat drivers för nätverkskortet för internetsladd, och inte wireless. Detta kan vara boven också..

Baan
2009-11-13, 17:13
[QUOTE=Pirko;3985718]
*** STOP: 0x0000000A (0x0000000000000000, 0x0000000000000002, 0x0000000000000000, 0xFFFFF80001E0A307)

Det där är koden jag fick.

Har hört det där om moderkort också Pez. Men borde inte fler grejer mocka sig om moderkortet fått stryk? Just nu är det bara nätverkskortet som varit flummigt efter blåskärmarna.

Btw. Jag kom på att jag bara uppdaterat drivers för nätverkskortet för internetsladd, och inte wireless. Detta kan vara boven också..

Det där är bara minnesadresser - var det gick snett. Det du ska leta efter är om någon särskild fil är boven, då kan det vara dåliga drivrutiner. Ofta säger inte en BSOD mycket.

Pirko
2009-11-13, 17:15
[QUOTE=Pirko;3985234]



Det där är bara minnesadresser - var det gick snett. Det du ska leta efter är om någon särskild fil är boven, då kan det vara dåliga drivrutiner. Ofta säger inte en BSOD mycket.

Allright. Hittills har har jag flashat bios, och installerat nya drivers till trådlösa nätverkskortet. Ingen krash hittills iaf.. Hoppas det är löst.

Kräket
2009-11-14, 14:13
Fortfarande bekymmer med min dator.

Grafikkortet tycks dra på sista versen är jag rädd.

Har laddat ner Speedfan för att kontrollera huruvida problemet kan röra överhettning. Lite svårt att tolka resultaten dock;

GPU: 69 C
Temp1: 51
Temp2: 37
Temp3: 51

HD0: 49
Core 0: 42
Core 1: 42
Core 2: 41

Är GPU = Graphic processor? Alltså mitt grafikkort? För isåfall förstår jag varför det inte funkar om det ligger på 69 grader utan belastning (endast chrome öppnat)

hahavaffan
2009-11-14, 14:45
69 utan belastning är kanske lite mycket ja. Mitt Radeon 4870 ligger runt 40-42c utan belastning. Damma av det, och se till att fläkten snurrar. Och damma av resten av datorn också kanske.

Madame
2009-11-14, 20:58
Lite panik här!
och blablabla...

okej, laptopen min har dött.
Den funkar att knäppa på ibland, och funkar en liten stund, skärmen slocknar några gånger och tänds igen, klagar på fel med bildskärmsdrivrutinen, tills det tillslut blir blåskärm med nån text som jag tyvärr inte hinner läsa innan den försvinner helt. Jag har dock hunnit läsa första raden som säger nåt i stil med "uncorrectable hardware problem".

Drivrutinen som det verkade vara fel på har jag både installerat ny och sen tagit bort helt, ingen framgång med det för problemen kvarstod.
Har även testat att ha bara ett ram-minneskort i åt gången, testat båda slotarna också, ingen skillnad där.

Frågan är vad jag gör nu? Är det lönt att jag lämnar in den på service för att felsöka och byta ut nån del guvetvilken? Garantin har gått ut. Är det bättre att köpa en ny istället för att bränna pengar på reparation? vet inte vad sånt kan tänkas kosta öht. Hjälp plz!

Jagärsvag
2009-11-14, 21:07
okej, laptopen min har dött.
Den funkar att knäppa på ibland, och funkar en liten stund, skärmen slocknar några gånger och tänds igen, klagar på fel med bildskärmsdrivrutinen, tills det tillslut blir blåskärm med nån text som jag tyvärr inte hinner läsa innan den försvinner helt. Jag har dock hunnit läsa första raden som säger nåt i stil med "uncorrectable hardware problem".

Drivrutinen som det verkade vara fel på har jag både installerat ny och sen tagit bort helt, ingen framgång med det för problemen kvarstod.
Har även testat att ha bara ett ram-minneskort i åt gången, testat båda slotarna också, ingen skillnad där.

Frågan är vad jag gör nu? Är det lönt att jag lämnar in den på service för att felsöka och byta ut nån del guvetvilken? Garantin har gått ut. Är det bättre att köpa en ny istället för att bränna pengar på reparation? vet inte vad sånt kan tänkas kosta öht. Hjälp plz!

Jag har ingen aning om vad reperation kostar men vad menar du med att den fungerar att knäppa på ibland?
Stängs den av direkt efter du tryckt på den eller startar operativsystemet först?

Under tiden datorn startar, tryck F8 ett par gånger tills en menu dyker upp. Välj felsäkrat läge och se hur det går.

Men att en blåskärm dyker upp utan anledning är väl aldrig bra, datorn är säkert trasig. Jag skulle dock först kört memtest, visar det inget fel - formatera.

Felet kan ju vara vad som helst, men att köpa ny dator pga av ett drivrutinfel är ju inte så kul.

Madame
2009-11-14, 21:18
Jag har ingen aning om vad reperation kostar men vad menar du med att den fungerar att knäppa på ibland?
Stängs den av direkt efter du tryckt på den eller startar operativsystemet först?

Under tiden datorn startar, tryck F8 ett par gånger tills en menu dyker upp. Välj felsäkrat läge och se hur det går.

Men att en blåskärm dyker upp utan anledning är väl aldrig bra, datorn är säkert trasig. Jag skulle dock först kört memtest, visar det inget fel - formatera.

Felet kan ju vara vad som helst, men att köpa ny dator pga av ett drivrutinfel är ju inte så kul.

Åh, tack för snabbt svar!
Jo den funkar att starta upp och komma in i OSet oftast innan bildskärmen ballar ur efter en kort stund och blåskärmen träder fram. Vid några av uppstartsförsöken kommer det upp åtta miniskärmar bredvid varandra eller att det är bara tre färger som används osv. Nu senast ville jag ta fram aktivitetshanteraren med crtl+alt+del, då dog den :(
Tänkte att det inte är nån idé att installera om efterssom det står att det är ett hårdvaruproblem på blåskärmen... men det kanske det är?

Jagärsvag
2009-11-14, 21:23
Åh, tack för snabbt svar!
Jo den funkar att starta upp och komma in i OSet oftast innan bildskärmen ballar ur efter en kort stund och blåskärmen träder fram. Vid några av uppstartsförsöken kommer det upp åtta miniskärmar bredvid varandra eller att det är bara tre färger som används osv. Nu senast ville jag ta fram aktivitetshanteraren med crtl+alt+del, då dog den :(
Tänkte att det inte är nån idé att installera om efterssom det står att det är ett hårdvaruproblem på blåskärmen... men det kanske det är?

Är det en hp-dator?
Det verkar som att hp har haft skumma problem pga av fel på moderkort.

Någon kunnigare här kanske har en idé, jag vet tyvärr inte.

Madame
2009-11-14, 21:24
Är det en hp-dator?
Ja!

Jagärsvag
2009-11-14, 21:26
Ja!

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3985607&postcount=4483

Madame
2009-11-14, 21:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3985607&postcount=4483

aha, får kika på det! det vore ju jäkla sweet om det är det isf. tack för hjälp!!

Glen
2009-11-14, 21:49
God kväll,

Funderar på att köpa en HTPC (idé stulen direkt från senast införskaffade pryl-tråden), denna säljs dock utan operativsystem. Planen nu är då att installera samma som till min vanliga dator som jag köpte i våras, frågan är bara ifall det kan bli problem eller till och med vara omöjligt? Kommer inte ihåg ifall man var tvungen att registrera datorn på nätet på något sätt när man installerade eländet och ifall det då kan orsaka problem




/Glen

Jagärsvag
2009-11-14, 22:05
God kväll,

Funderar på att köpa en HTPC (idé stulen direkt från senast införskaffade pryl-tråden), denna säljs dock utan operativsystem. Planen nu är då att installera samma som till min vanliga dator som jag köpte i våras, frågan är bara ifall det kan bli problem eller till och med vara omöjligt? Kommer inte ihåg ifall man var tvungen att registrera datorn på nätet på något sätt när man installerade eländet och ifall det då kan orsaka problem




/Glen

Windows vista?
Nej, det fungerar antagligen inte och du bryter mot licensavtalet om du skulle få det att fungera.

När du installerar vista krävs det att du validerar kopian.

Är du student kanske du har möjlighet att skaffa windows 7.

Fagen
2009-11-14, 23:44
Det verKar som att det har försvunnit dokument från mitt usb-minne. I gengäld har jag dock fått ett dokument/meddelande som heter "Bootex" och som börjar så här:

"En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras. Du kan
avbryta diskkontrollen, men du rekommenderas att
låta den fortsätta". (Vad jag vet har jag inte gjort någon sådan kontroll)

Sedan en massa rader av typer:

- "Den första allokeringsenheten i ....doc är ogiltig. Posten kommer att trunkeras". (där ... är filnamnet).

- "Borttappad kedja korslänkad vid kluster 513. Den överblivna informationen trunkerades."

Min fråga är nu om mina dokument är borta för alltid eller om de går att återställa på något vis?

Glen
2009-11-15, 02:51
Windows vista?
Nej, det fungerar antagligen inte och du bryter mot licensavtalet om du skulle få det att fungera.

När du installerar vista krävs det att du validerar kopian.

Är du student kanske du har möjlighet att skaffa windows 7.



Ok tack, misstänkte att det skulle bli problem. Jo det är jag faktiskt delvis, har man rabatt eller liknande på windows 7 då? Hur går det det till och vad är det för summa vi pratar?

Glen
2009-11-15, 02:58
Ok tack, misstänkte att det skulle bli problem. Jo det är jag faktiskt delvis, har man rabatt eller liknande på windows 7 då? Hur går det det till och vad är det för summa vi pratar?

Edit: hittade själv efter lite snabbt googlande...

Frågan då är vad för typ av operativsystem man behöver för att köra aktuell dator som HTPC? Kommer OS:et spela någon roll öht?