handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

dared
2009-05-12, 16:21
Funderar på att köpa en stationär burk för kring 4k. Har kikat runt lite på prisjakt och dyl, men vilken site skulle ni ha föredragit?

Vad tror ni om priset 4k, borde ju kunna använda den till en hel del då, eller bör man lägga till lite extra för mer krut? Vet att detta varierar mycket beroende på användningsområde, men tänkte mer i baner för 500 kr mer kan du få klart bättre osv.

Vad skulle ni göra?

henk4n
2009-05-14, 14:36
Hej allihop!

För omkring ett år sedan så krascha min gamla dator. Vet inte om de kan ha varit virus eller något. NU är det så att på hårddisken fanns det mycket bilder, semesterkort, bilder på syrrans student osv osv. Hur ska jag gå till väga, kan man lämna in den på någon affär i stockholm så lagar dem hårdisken eller för över allt till en ny?? Väldigt tacksam för svar...

hoikka poika
2009-05-14, 14:41
Hej allihop!

För omkring ett år sedan så krascha min gamla dator. Vet inte om de kan ha varit virus eller något. NU är det så att på hårddisken fanns det mycket bilder, semesterkort, bilder på syrrans student osv osv. Hur ska jag gå till väga, kan man lämna in den på någon affär i stockholm så lagar dem hårdisken eller för över allt till en ny?? Väldigt tacksam för svar...

Har du testat med en Linux live-cd? Det är inte helt omöjligt att du kommer åt disken och kan kanske överföra bilderna till en USB-pinne.

King Grub
2009-05-14, 14:42
Var det inte hårddisken som gick sönder, kan du bara koppla in den i en annan dator. Är det virus på den riskerar du att smitta den nya datorn också, förstås, men virus som kraschar en dator fullständigt är knappast sannolikt.

henk4n
2009-05-14, 14:48
Asså grejen är att det var så länge sedan.. Jag kommer inte ihåg om det var virus på HD:n eller om datorn gick sönder. Men ska jag koppla in den i den "nya" datorn är jag rädd att jag får virus! Men min syrra är verkligen på mig och vill ha fram bilderna till varje pris! Dock hittade jag en bolag som kan hjälpa mig men de tar 4-6 tusen!! Det har jag verkligen inte råd med.

vad är Linux live-cd?

Kungen, Som du säger lär det inte vara HD:n som gjorde att datorn dog. Så ska skriva klart mitt arbete och spara allt viktigt på denna dator o sen koppla in HD:n och hoppas på det bästa.

Jarod
2009-05-14, 17:53
henk4n - gör som jag - köp en sån här för 259kr http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Bara att plugga in din gamla hd så kommer den upp som en extern hd.

frambogir
2009-05-14, 17:59
Asså grejen är att det var så länge sedan.. Jag kommer inte ihåg om det var virus på HD:n eller om datorn gick sönder. Men ska jag koppla in den i den "nya" datorn är jag rädd att jag får virus! Men min syrra är verkligen på mig och vill ha fram bilderna till varje pris! Dock hittade jag en bolag som kan hjälpa mig men de tar 4-6 tusen!! Det har jag verkligen inte råd med.

vad är Linux live-cd?

Kungen, Som du säger lär det inte vara HD:n som gjorde att datorn dog. Så ska skriva klart mitt arbete och spara allt viktigt på denna dator o sen koppla in HD:n och hoppas på det bästa.

En live-cd är en cd där du kan köra linuxdist:en direkt från skivan utan att installera den och på så vis komma åt dina filer på hårddisken.

http://se.releases.ubuntu.com/9.04/ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
Bara att bränna och boota.

MagnusG
2009-05-15, 08:11
henk4n - gör som jag - köp en sån här för 259kr http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Bara att plugga in din gamla hd så kommer den upp som en extern hd.

Håller med föregående talare.
Har du dessutom ett fullgott virusskydd i den nya datorn, så kommer den, med största sannolikhet, att skrika till när disken dyker upp (om det är virus på den).
Det där är en mycket smidig produkt.

Frost
2009-05-15, 08:31
Min scroll går åt fel håll ibland!

Ett irriterande problem har uppstått. När jag scrollar nedåt så inleder bilden ibland med att scrollas uppåt för att först därefter gå nedåt som jag vill. Mycket irriterande då man bara vill scrolla en liten bit och ens scrollande har totalt motsatt effekt mot vad som var avsett. Finns det någon inställning att kalibrera eller är det helt enkelt så att musen har sagt upp sig?

King Grub
2009-05-15, 08:44
Prova en annan mus först, så kan du enkelt och snabbt utesluta andra fel, om det är orsaken.

Frost
2009-05-15, 08:54
Prova en annan mus först, så kan du enkelt och snabbt utesluta andra fel, om det är orsaken.

Jo, det är ju sant. Får föröka hijacka en intet ont anande mus och plugga in den.

Humbucker
2009-05-17, 17:06
Jag har en ny snabb dator som jag kopplar till min Samsung PS-42Q97HDX 42tums-plasma via HDMI.

Datorns upplösning: 1280x800 @ 60hz.
TV'ns native upplösning: 1024x768 @ 60hz.

När jag spelar upp film, oavsett om det är 720p, 1080p eller en normal DivX-kodad film via datorn ut till TV'n, känns det som bilden hackar mikroskopiskt litet. Det är bra flyt generellt, men bilden hackar alltid väldigt väldigt lite, som om den tappade ett par frames här och där. Så här har det alltid varit, oavsett dator/tv jag har haft.
Jag har kommit fram till att det kan vara uppdateringsfrekvensproblem, och har därmed sökt upp problemet på nätet.

Många kommersiella filmer ligger ju på 23,9 fps eller dylikt, vilket inte riktigt matchar med TV'ns uppdateringsfrekvens.
Hur ska man göra för att matcha allting perfekt? I min ATI HD3450-korts inställningar kan jag inte ställa in så att den matchar exakt 23,9 fps, jag kan heller inte ta det x 2 eller hur man nu ska göra för att matcha. Det finns bara standard-uppdateringsfrekvensinställningar såsom 30i, 50, 60 hz.
Så min fråga är alltså hur man gör (jag har Windows Vista förresten) för att matcha TV'ns uppdateringsfrekvens för att exakt matcha filmen man spelar upp, för att få det där perfekta flytet, precis som när man tittar på TV.

Jag löste mitt problem själv och tänkte dela med mig:

Jag använder nu istället Media Player Classic + CoreAVC (med nyaste Haali media splitter), och så programmet ReClock.

När jag spelar upp .mkv-filmer som i princip alltid är kodade i 23.98 fps, så ställer jag om det till 25 fps i ReClock (som alltså startar automatiskt med varje film), för att det ska matcha min 50hz-inställning på TV'n. Eftersom jag bara kan ställa in antingen 60hz eller 50hz på min plasma, så ställer jag alltså in det på 50hz och ställer om filmerna till 25fps för att det ska bli jämnt och fint. Allt fungerar kanon nu, och den där extra fps'en man lägger till genom ReClock märker man ändå inte av i hastighet.


Med vänliga hälsningar

Icefire
2009-05-20, 09:08
Behöver lite hjälp!
Jag har letat men hittar inte det jag söker.
Har fått en .ppsx - fil som jag inte kan öppna för jag har gammalt Office-paket. Vet att det finns någon sida på internet där man kan konvertera filer men hittar den inte!
Nån som kan hjälpa?

....hittade sidan nu bara för det

Icefire
2009-05-20, 09:17
Behöver lite hjälp!
Jag har letat men hittar inte det jag söker.
Har fått en .ppsx - fil som jag inte kan öppna för jag har gammalt Office-paket. Vet att det finns någon sida på internet där man kan konvertera filer men hittar den inte!
Nån som kan hjälpa?

....hittade sidan nu bara för det

Jag ångrar mig, jag behöver visst hjälp.

hahavaffan
2009-05-20, 09:18
Vaknade 09:30 och drar igång datorn.

MISSING BOOTMGR
press ctrl+alt+delete to reboot

Jahopp. Som TUR är har jag min helt jävla underbara lilla macbook som räddat mig så många gånger nu. Googlar lite och hittar allt från att "Sector 234234523 might be damaged" till "Yo hdd is fuxxed, man". Så jag lollade in i BIOS och letade lite, och tro fan att det var där felet låg. Bootsequence för diskarna hade ändrats från RAID5-konfig, 750GB, 750GB, 500GB till precis omvänd ordning. Så den letade ju efter bootskräp på den gamla schletna 500 gigaren.

Min fråga är nu, när aset är igång igen, varför och hur detta kan ha hänt? Har inte pillat i BIOS på länge och datorn startades om en gång igår och det gick fint. Så nåt har hänt under natten. :confused:

dynamo
2009-05-20, 09:42
Min fråga är nu, när aset är igång igen, varför och hur detta kan ha hänt? Har inte pillat i BIOS på länge och datorn startades om en gång igår och det gick fint. Så nåt har hänt under natten. :confused:

Några antaganden:
Batteriet på moderkortet är slut.
Det har varit strömavbrott inatt.
Defaultinställningarna i BIOS är 'precis omvänd ordning'.
Den återgick till defaultinställningar då de sparade inställningarna inte fanns kvar.

Många antaganden från min sida, men det är en hyfsat kvalificerad gissning i alla fall.

hahavaffan
2009-05-20, 10:04
Några antaganden:
Batteriet på moderkortet är slut.
Det har varit strömavbrott inatt.
Defaultinställningarna i BIOS är 'precis omvänd ordning'.
Den återgick till defaultinställningar då de sparade inställningarna inte fanns kvar.

Många antaganden från min sida, men det är en hyfsat kvalificerad gissning i alla fall.Mm jag tänkte på det också, men moderkortet är 3 månader gammalt bara och tillverkat för 4 månader sedan så att batteriet redan skulle vara dött känns skumt. Men det är ju klart, skummare saker har hänt i datorvärlden :)

Spiffy
2009-05-21, 10:45
Enkelt problem i adobe cs4

Jag har en markering som jag vill tex färglägga utan att det blir lite färg utanför markeringen.

har testat på lite olika sätt. gör markering, och målar med pencil, och då blöder den utanför markeringen.
målar med brush tool opacity 100, då blöder den utanför.
trycker delete i markeringen, då blöder det utanför markeringen.

Hur ska man göra för att få en helt skarp kant?

Råttan
2009-05-21, 11:10
Är det onödigt att köpa 4 gig minne då jag bara har xp och vista 32 bitars, det är ju ingen skillnad i pris direkt.

Eller kan jag använda min kod till vista 32 bitars till vista 64 bitars?

Jarod
2009-05-21, 11:18
Enkelt problem i adobe cs4

Jag har en markering som jag vill tex färglägga utan att det blir lite färg utanför markeringen.

har testat på lite olika sätt. gör markering, och målar med pencil, och då blöder den utanför markeringen.
målar med brush tool opacity 100, då blöder den utanför.
trycker delete i markeringen, då blöder det utanför markeringen.

Hur ska man göra för att få en helt skarp kant?

efter markering gå in i edit sen fill...det ska inte blöda utanför då. Ej heller om du målar med pencil med hard edge.

King Grub
2009-05-21, 11:20
Eller kan jag använda min kod till vista 32 bitars till vista 64 bitars?

Ja, det kan du.

Spiffy
2009-05-21, 11:22
efter markering gå in i edit sen fill...det ska inte blöda utanför då. Ej heller om du målar med pencil med hard edge.

Jag har hardness 100% på penseln

Spiffy
2009-05-21, 11:24
Testade lite till. det verkar bara vara efter jag ändrat min markering som det blöder utanför. Så det är antagligen någonstans i markering som det ska ställas in något.

KlopFer
2009-05-21, 13:54
Behöver lite hjälp här. Jag satt och pillade med ip adressen och skulle fixa så jag hade en statisk ip adress så jag kunde hosta ett game. Men så funka det inte ändå och nu har routern ballat ur. Mitt skydd till det trådlösa är borta så jag kan fortfarande surfa på min router man jag kommer inte åt den, när jag skriver www.routerlogin.com så kommer rutan upp som jag ska logga in. Men den bara blinkar till när jag trycker på enter. Netgear sidan kommer inte upp. Istället står det:

401 Unauthorized

Access to this resource is denied; your client has not supplied the correct authentication.

KlopFer
2009-05-21, 13:56
Jag har startat om den genom att trycka in den lilla pluppen på baksidan av routern. Dragit ur elsladden till både modemet och routern och väntat och sedan kört in allting igen men får upp samma meddelande.

Jag har återställt allting på datorn så det är något som är knas.

hahavaffan
2009-05-21, 14:07
Var ändrade du IP? I routern eller i datorn?

KlopFer
2009-05-21, 14:11
Jadu, haha kladda lite överallt. Men nu står den på "erhåll ip adress automatiskt" som det stog på tidigare. Så skulle jag ändra tillbaka i routern för jag hade ändrat där också. Och det var då jag inte kunde komma in på den.

KlopFer
2009-05-21, 14:13
Men det konstiga är att när jag startar om routern så ska netgears hemsida komma upp. Så ska man få fixa inställningarna man vill ha för det trådlösa. Men den hoppar helt över det och sätter igång mitt trådlösa utan lösenord och internet fungerar som vanligt.

Vill gärna inte sitta utan lösenord =/

hahavaffan
2009-05-21, 14:19
Du kanske har ändrat på vilket IP du kan surfa upp din routers inställningssida. Testa göra en riktig nollställning av den och inte bara en reboot.

KlopFer
2009-05-21, 14:24
Du kanske har ändrat på vilket IP du kan surfa upp din routers inställningssida. Testa göra en riktig nollställning av den och inte bara en reboot.

En riktig nollställnig?

Fan ska aldrig mera pilla på något :D

KlopFer
2009-05-21, 15:06
Fick det att funka någorlunda nu. När jag körde in skivan som jag fick med till routern så kunde jag komma in så jag kunde ändra i inställningarna så det blev lösenord. Men kan fortfarande inte komma åt sidan om jag inte använder skivan. Det trådlösa är också otroligt segt det röra sig knappt frammåt och det kommer upp "system fel, ipadress konflik har upptäckts blabla"

Kräket
2009-05-23, 08:44
Har problem att bränna en DVD-skiva (som jag lovat min chef att bränna! :cryout:). Har aldrig bränt en skiva överhuvudtaget tidigare...

Hursomhelst, har ett antal avsnitt av en gammal teveserie som jag vill bränna på DVD. Filerna är både av .avi och .divx-format. Har hört efter och den tilltänkta DVD-spelaren brukar kunna hantera de flesta format.

Min dvd-brännare är en DVD-RW och jag har laddat ner Infrarecorder för att bränna avsnitten.

Problemet är att den hela tiden vill formatera skivan? Har gjort det x antal gånger nu, utan att fungera. Väljer att skapa "video-disc" och testar. Den stannar vid att den inte lyckas "skapa skivavbild".

Usch knepiga grejer...Om någon har lite tips vore jag (och min karriär) mycket tacksam! :)

hahavaffan
2009-05-23, 09:00
Ladda ner Imgburn, installera, välj Burn files/folders to disc. Dra filerna till rutan, eller välj lägg till. Bränn.

King Grub
2009-05-23, 09:25
Vill du ha filerna i DVD-format kan ett program som heter ConvertXtoDVD lätt göra om dom.

salieri
2009-05-23, 16:33
Jag undrar ifall det är någon som vet ifall det går att få excel-filen, som går att hitta i tråden jag länkat till, att fungera i Open Office eller om jag måste införskaffa Microsoft Offcie alt. köra filen på skolans datorer.

Excelmall för beräkning av Kcal, prot, kolh, fett (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177)

Jag fick det att fungera utmärkt tidigare på MS Office, men dock inte i Open Office. Jag får felmeddelande "#MAKRO?" i cellerna som räknar ut kalorierna. Jag får heller inte upp förslag så fort jag skriver in en bokstav i rutan för vilken produkt det gäller som jag fick i MS Office.

Så har någon ett förslag på hur man löser detta så är jag mkt tacksam.

frambogir
2009-05-23, 17:52
Ställ in makrosäkerheten:
Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org - Säkerhet - Makrosäkerhet.

salieri
2009-05-23, 18:24
Ställ in makrosäkerheten:
Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org - Säkerhet - Makrosäkerhet.

Jag brukar använda medel som säkerhetsnivå för makron där man måste godkänna alla makron innan de körs, men det här excelarket fungerar inte ens om jag sätter säkerheten till låg där alla makron godkänns oavsett vem som har skrivit dem.

någon som har något annat förslag?

EDIT: Jag testade med instruktioner som jag hittade på Open Office wiki (http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/FAQ/Macros/Can_I_use_my_Microsoft_Office_macros%3F) där det står:
OpenOffice.org 3 Calc can execute many Excel macros, but (for security reasons) you must manually enable this feature. Choose Tools > Options > Load/Save > VBA Properties and enable the Executable code checkbox.

Men följer jag det så går det inte ens att starta programmet utan jag får felmeddelande medan programmet laddas.

Rahf
2009-05-23, 19:16
Nu ska vi se:

Har en laptop med Vista, har en home PC med XP. Försöker sätta upp ett nätverk och visst funkar det galant. Problemet är att laptopen inte kan pinga min PC medan det går bra att göra tvärtom. Behöver jag sätta upp en statisk IP-adress på mitt lokala nätverkskort, och även lägga upp en DNS + gateway?

Kräket
2009-05-23, 19:26
Vill du ha filerna i DVD-format kan ett program som heter ConvertXtoDVD lätt göra om dom.

Jäkla smidigt program det där, tack!

En sak undrar jag dock; Nu bränner jag tre avsnitt på typ 1 timme vardera på DVD, och kvalitén bedöms av programmet som 'Bra'. Sammanlagt i .avi-format är det c.a. 1 gb film.

Hur mycket försämras kvalitén om jag pressar in fler avsnitt? Tycker det är lite snålt att DVD-skivorna som borde kunna innehålla bra mycket mer endast räcker till 3 avsnitt / skiva...

King Grub
2009-05-23, 19:29
Du kan ju testa hur kvaliteten blir. Du behöver inte slösa en skiva. Konvertera filerna till DVD-format och "pressa in" så många du vill prova på runt 4 GB och kolla sedan hur det ser ut i t ex VLC Player, som kan spela upp DVD-film direkt.

rememberence
2009-05-23, 20:18
Nu ska vi se:

Har en laptop med Vista, har en home PC med XP. Försöker sätta upp ett nätverk och visst funkar det galant. Problemet är att laptopen inte kan pinga min PC medan det går bra att göra tvärtom. Behöver jag sätta upp en statisk IP-adress på mitt lokala nätverkskort, och även lägga upp en DNS + gateway?

Nej, du har redan en DNS, Gateway och IP-adress om du kör på DHCP.
Kolla att det inte ligger någon lokal brandvägg på datorerna.

Rahf
2009-05-23, 20:33
Nej, du har redan en DNS, Gateway och IP-adress om du kör på DHCP.
Kolla att det inte ligger någon lokal brandvägg på datorerna.

Delvis fixat, felsökte i säkert 1½ timme och nu verkar det ha rett ut sig. Laptopen (Vista) kan fortfarande inte lokalisera hemdatorn (XP), men tvärtom går det.

rememberence
2009-05-23, 21:00
Delvis fixat, felsökte i säkert 1½ timme och nu verkar det ha rett ut sig. Laptopen (Vista) kan fortfarande inte lokalisera hemdatorn (XP), men tvärtom går det.

Funkar annan trafik mellan datorerna?

Rahf
2009-05-23, 21:08
Internettrafik fungerar. Jag kan pinga laptop men inte tvärtom, får timeout.

rememberence
2009-05-23, 21:43
Internettrafik fungerar. Jag kan pinga laptop men inte tvärtom, får timeout.

Okej, med största sannolikhet är det nog något lokalt på datorn, men det är bara vad jag tror :)

Rahf
2009-05-23, 21:46
Okej, med största sannolikhet är det nog något lokalt på datorn, men det är bara vad jag tror :)

Visst, frågan är vad. Duktigt less på Vista är jag redan nu iaf ;).

Demoneyes
2009-05-24, 06:28
Bärbar speldator för +-8k gärna stor skärm och om den finns i butik vore det bra. Hatar att vänta på leveranser

hahavaffan
2009-05-24, 07:49
Hur är dina datorer ihopkopplade Rahf?

Rahf
2009-05-24, 09:43
Hur är dina datorer ihopkopplade Rahf?

Just nu har jag en direktlänk medelst ethernet. Hemdatorn står som medium för internet.

hahavaffan
2009-05-24, 10:45
Just nu har jag en direktlänk medelst ethernet. Hemdatorn står som medium för internet.Okej, men då kan du inte köra DCHP så till vida inte en av datorerna agerar DHCP-server.

Sätt fasta IP-adresser på båda datorerna:
PC1 - ip 192.168.0.2 nätmask 255.255.255.0
PC2 - ip 192.168.0.3 nätmask 255.255.255.0

Och testa.

j0h4n
2009-05-24, 14:31
Vad finns det för bra mediaspelare som man kan spela bluray filmer i?
Märker att i vlc och andra så laggar bilden...

hahavaffan
2009-05-24, 15:19
Syftar du på Bluray-filmer från en Bluray-spelare i datorn, eller nerladdade mkv-filer?

För mkv-filer tycker jag Media Player Classic Homecinema är bäst. Tillsammans med CoreAVC Pro av senaste snitt(välj att inte installera Haali), och sen tanka senaste Haali media splitter. Sen i MPC bocka ur 'Matroska' under 'Internal Filters' i inställningsmenyn.

aelgen
2009-05-24, 16:14
Något tips på bra mail klient som är snabbare än MS outlook 2007? Så jävla trött på att det ska ta så lång tid för ett program att arbeta när allt annat går som tåget på datorn :(

Jarod
2009-05-24, 16:16
Något tips på bra mail klient som är snabbare än MS outlook 2007? Så jävla trött på att det ska ta så lång tid för ett program att arbeta när allt annat går som tåget på datorn :(

Mozilla Thunderbird. :thumbup:

olander08
2009-05-25, 15:09
Jag har en xps 1530 som blir riktigt varm och jag gissar att det beror på dålig ventilation. Hur löser jag enklast det? Uppskattar snabb hjälp.

King Grub
2009-05-25, 15:25
Blås ur damm först och främst.

Granatgiraffen
2009-05-25, 15:25
Jag har en xps 1530 som blir riktigt varm och jag gissar att det beror på dålig ventilation. Hur löser jag enklast det? Uppskattar snabb hjälp.

Ring Dell. Dom är snälla med bra support

olander08
2009-05-25, 20:53
Blås ur damm först och främst.

Tryckluft? Ska jag öppna upp datorn och blåsa?

King Grub
2009-05-25, 21:03
Det måste man göra regelbundet med alla datorer om man inte vill att dom skall damma igen helt.

Morty
2009-05-25, 22:02
Vill utfärda en varning, man ska inte dammsuga i datorer om man inte har ett munstycke för detta. Tydligen mycket ESD från dammsugare.

Tryckluft är det som gäller!

Glen
2009-05-27, 19:13
Letar en bärbar för runt 5000:- som skall användas till vardagliga ting, möjligtvis kopplas till tv:n men detta är inget måste. Hittade denna på Elgiganten, kan det vara något?:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000FlPYTVuF?Pr oductID=uCbD4QFHyMAAAAEgF_dYUp_S&CatalogCategoryID=nG3D4QFHifYAAAEODXRZtSxN&Selected=Specifications#tProductTabcontent



/Glen

mojoo
2009-05-27, 20:14
Vill utfärda en varning, man ska inte dammsuga i datorer om man inte har ett munstycke för detta. Tydligen mycket ESD från dammsugare.

Tryckluft är det som gäller!

Nej de ska man verkligen inte göra. Hoppas inte folk gör de....damma försiktigt eller använd tryckluft som sagt

Spiffy
2009-05-28, 19:25
Försöker installera win7, men lyckas inte formatera system håddisken.
har en hårddisk som är uppdelad i två.
Partition1 och 2
1 har jag till systemdisk.
När jag är i menyn för att formatera i win7 installationen, så kan jag inte välja att formatera partition1 utan där är inga valmöjligheter, men under partition2 så finns alla valmöjligheter att formatera. Vad göra?

Spiffy
2009-05-28, 19:54
Försöker installera win7, men lyckas inte formatera system håddisken.
har en hårddisk som är uppdelad i två.
Partition1 och 2
1 har jag till systemdisk.
När jag är i menyn för att formatera i win7 installationen, så kan jag inte välja att formatera partition1 utan där är inga valmöjligheter, men under partition2 så finns alla valmöjligheter att formatera. Vad göra?

ok, jag startade om datorn, sen fungerade det *screwy*

KlopFer
2009-05-29, 15:20
Först och främst kan vista gå och dö.

Nu till grejen. Ska installera ett spel åt min lillebror på en dator som har vista. När jag försöker dra igång daemon tool så kommer det upp "du behöver administratörrättigheter för att starta daemon tools första gången". Jag kollade och det enda kontot som är på datorn står på admin. Vafan ska jag göra? jag slår snart sönder datorfan HATAVISTA.com

hahavaffan
2009-05-29, 16:50
Först och främst kan vista gå och dö.

Nu till grejen. Ska installera ett spel åt min lillebror på en dator som har vista. När jag försöker dra igång daemon tool så kommer det upp "du behöver administratörrättigheter för att starta daemon tools första gången". Jag kollade och det enda kontot som är på datorn står på admin. Vafan ska jag göra? jag slår snart sönder datorfan HATAVISTA.comHögerklicka på installationsfilen eller vad det nu är, och bocka för "Kör som administratör". Sen borde det i teorin fungera tycker jag. Men med vista vet man fan aldrig.

KlopFer
2009-05-29, 17:29
Högerklicka på installationsfilen eller vad det nu är, och bocka för "Kör som administratör". Sen borde det i teorin fungera tycker jag. Men med vista vet man fan aldrig.

Tack mannen :) nu funka det.

Glen
2009-05-30, 01:03
Letar en bärbar för runt 5000:- som skall användas till vardagliga ting, möjligtvis kopplas till tv:n men detta är inget måste. Hittade denna på Elgiganten, kan det vara något?:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000FlPYTVuF?Pr oductID=uCbD4QFHyMAAAAEgF_dYUp_S&CatalogCategoryID=nG3D4QFHifYAAAEODXRZtSxN&Selected=Specifications#tProductTabcontent



/Glen



Bump!

Har hittat en till! Samma pris, verkar vara mer anpassad för film vilket ju är trevligt. Jämförelse mellan dom båda:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_ViewProductCompare-Add;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000AHGY5h3p


Kan någon av dessa vara något?

WizKid
2009-05-30, 11:21
Hej där!

Min kompis MacBook strular, således skriver jag(och inte han) här. När han startar den visas endast en mapp med ett frågetecken("?") på centrerat på skärmen.

Jag antar att det kan vara ett glapp mellan hård och mjukvara, svårt att komma åt operativsystemet? Vart ska han ta vägen?

Tack på förhand

/ Henke

King Grub
2009-05-30, 11:29
Googlar du macbook folder question mark får du mängder av forumtrådar där folk har samma problem och har löst dom, på olika sätt.

WizKid
2009-05-30, 11:40
tack

Humbucker
2009-05-30, 22:59
Jag har en HP dv5-1050, som går upp en del i varv när jag ser filmer i datorn, exempelvis 720p. Enligt aktivitetsmätaren i Vista 64bit går inte CPU-användningen upp mer än 10-20% när jag ser film, och ändå så jävlas fläkten med mig som går upp i varv rejält när jag ser film, vilket är riktigt störigt då datorn står väldigt nära mig (som jag kopplat till TV längre bort), och det är ett stort störningsmoment med en hög fläkt när man ser drama exempelvis.

Jag har ställt in i energialternativen att "lägsta CPU-nivå" ska vara på 100% och allt annat är maxat, och då tycker man ju att fläkten inte borde gå upp mer då processorn redan är på "max" hela tiden?


Kan man göra något åt detta?

Menigar
2009-05-30, 23:07
Jag har en HP dv5-1050, som går upp en del i varv när jag ser filmer i datorn, exempelvis 720p. Enligt aktivitetsmätaren i Vista 64bit går inte CPU-användningen upp mer än 10-20% när jag ser film, och ändå så jävlas fläkten med mig som går upp i varv rejält när jag ser film, vilket är riktigt störigt då datorn står väldigt nära mig (som jag kopplat till TV längre bort), och det är ett stort störningsmoment med en hög fläkt när man ser drama exempelvis.

Jag har ställt in i energialternativen att "lägsta CPU-nivå" ska vara på 100% och allt annat är maxat, och då tycker man ju att fläkten inte borde gå upp mer då processorn redan är på "max" hela tiden?


Kan man göra något åt detta?
Det är antagligen inte processorn som gör att fläkten börjar låta utan grafikkortet som blir varmt när det får jobba med att dekoda hd-material.

jaosef
2009-05-31, 19:05
Har en gammal extern hårddisk på 250 GB och den har förstås lagt av. Den funkar delvis, men omk. 50% av alla saker jag hade på den kan inte hittas av utforskaren på datorn. Jag tänker köpa en ny hårddisk, men det finns fortfarande material jag vill rädda på denna. Inget jag är redo att betala en massa pengar för, men jag har för mig att det finns hemma-knep för de här sakerna också. Har hört något om att köra in den i frysen. Tips någon?

mojoo
2009-05-31, 20:00
Problem:Internet sluta fungerar när jag startar utorrent

Följt FAQ och har rätt inställningar.

De konstiga är att jag testade att använda bitcomet istället, och de funkar perfekt. Dock gillar jag inte att man inte kan begränsa upload rate. Ska jag installera om utorrent kanske?
Eller har ni tips på någon annan bra torrent klient?

jakke
2009-05-31, 20:41
Någon här som är erfaren av vmware?

forslund
2009-05-31, 20:56
Någon här som är erfaren av vmware?

Ja, fungerar klockrent. VirtualBox fungerar även den bra.

jakke
2009-05-31, 21:18
Ja, fungerar klockrent. VirtualBox fungerar även den bra.

Jag använder ESXi på min server. Min fundering är om det finns något sätt att ta en fysisk hårdisk(icke använd på VMware innan) och koppla den utan att behöva radera all data som finns på den. Jag antar att det krävs tredjeparts mjukvara, men jag har inte lyckats hitta någon.

forslund
2009-06-01, 07:23
Kan tyvärr inte hjälpa dig.

Pepparkakssmurfen
2009-06-01, 20:43
Men ARRGGHH!!

Råkade installera Explorer 8,det första som ballade ur för mig var att jag inte kan klicka på länkar,t.ex om någon postar en länk i ett inlägg. Klickar jag på den så händer det ingenting.
(kör vista)

Hur fixa?
Lätt att installera tillbaka gamla explorer(hette den förra 7?)

tobbo
2009-06-02, 16:47
Kan man på något sätt koppla in tre skärmar till ett grafikkort med bara två anslutningar, köpa till en adapter eller något?

Robbelibob
2009-06-02, 17:27
Finns det något negativt med service pack 2? Kan nämligen inte uppdatera Zone Alarm utan det.

agazza
2009-06-02, 17:32
Kan man på något sätt koppla in tre skärmar till ett grafikkort med bara två anslutningar, köpa till en adapter eller något?

Finns cloneview splitters som är rätt så billiga, men ska du ha dualview eller panorama kan du lika gärna köpa ett nytt billigt grafikkort.


http://www.misco.se/product/section.aspx?SL_SectionId=39568

tobbo
2009-06-02, 17:50
Finns cloneview splitters som är rätt så billiga, men ska du ha dualview eller panorama kan du lika gärna köpa ett nytt billigt grafikkort.


http://www.misco.se/product/section.aspx?SL_SectionId=39568

Har tänkt att använda varje skärm var för sig så det ser ut som att det blir billigast att köpa ett nytt grafikkort.

Baan
2009-06-02, 18:00
Finns det något negativt med service pack 2? Kan nämligen inte uppdatera Zone Alarm utan det.

Nej.

Robbelibob
2009-06-02, 19:55
Nej.

Ok, tack. Ha för mig att massa snackade förut hur kasst det var:/

King Grub
2009-06-02, 20:54
Talar vi XP? Då är det ett absolut måste i dag. Service Pack 3 är ännu mer att rekommendera. Finns ingen anledning att inte installera SP3. Att sitta med SP1 i dag är som att sitta bakom ett såll. Enorma mängder säkerhetshål.

Vista Service Pack 2 är också ute, och ger bara fördelar det också. Men det kanske inte finns på svenska.

Hursomhelst är det alltid en fördel, ett måste, att vara uppdaterad.

Trance
2009-06-02, 21:09
Jag har fått det trevliga uppdraget att styra upp en gammal XP-maskin. Den har använts under flera år av en ej datorkunnig person. Virusskydd finns och är hyfsat.

Vilka programvaror finns det för att underlätta rensning av register, startup, bra defrag etc? Några ytterliggare tips?

King Grub
2009-06-02, 21:11
TuneUp Utilities har en utmärkt och säker registerrensare.

Diskeeper Pro Premier tycker jag är bästa defragmenteraren i dag. 30 dagar gratis trial.

Trance
2009-06-02, 21:15
Ok, tackar.

Angående skit som läses upp i minnet så är det bara att manuellt gå igenom och se vad som kan stängas av eller? Finns inget smidigare interface som hittar allt som försöker gömma sig på olika sätt?

King Grub
2009-06-02, 21:17
Program och applikationer som körs vid uppstart?

http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml är utmärkt för XP och tillåter dig att både se vad som körs och att stänga av och på det hur lätt som helst.

Mer avancerat är Autoruns:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Kan dock förbrylla mer än hjälpa om man inte vet exakt vad som är vad.

Trance
2009-06-02, 21:20
Program och applikationer som körs vid uppstart?

http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml är utmärkt för XP och tillåter dig att både se vad som körs och att stänga av och på det hur lätt som helst.

Mer avancerat är Autoruns:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Kan dock förbrylla mer än hjälpa om man inte vet exakt vad som är vad.

Ok, tackar igen. Enda är väl att jag inte vet vad för små skitprogram som måste köras för de används till någon telefon eller kamera eller liknande. Jag rensar nog friskt så får personen lägga in skit igen om det behövs.

Just nu är datorn oanvändbar nästan.

King Grub
2009-06-02, 21:27
Första sättet att ta bort onödiga saker bör vara via Kontrollpanelen -> Lägg till eller ta bort program.

CCleaner får man heller inte glömma när det gäller att rensa skräp.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Robbelibob
2009-06-02, 22:05
Talar vi XP? Då är det ett absolut måste i dag. Service Pack 3 är ännu mer att rekommendera. Finns ingen anledning att inte installera SP3. Att sitta med SP1 i dag är som att sitta bakom ett såll. Enorma mängder säkerhetshål.

Vista Service Pack 2 är också ute, och ger bara fördelar det också. Men det kanske inte finns på svenska.

Hursomhelst är det alltid en fördel, ett måste, att vara uppdaterad.

Ok, få ta och fixa det då. Kommer inte ihåg varför det skulle vara så kasst att uppgradera, men jag kommer ihåg att det var massa snack. Tack.

Ingen som vet varför jag inte kan fixa updates till Ad-Aware btw? Det var tydligen 523 dagar sedan jag gjorde det:P Blir bara "error retrieving update". Ska man avinstallera och installera om bara, eller?

King Grub
2009-06-03, 08:32
En så gammal version av programmet fungerar inte längre. Det har lanserats nya versioner sedan dess, och Lavasoft har slutat ge support och uppdateringar till så gamla versioner.

Humbucker
2009-06-03, 13:14
Jag har en dv5-1050 som jag delvis använder som DVD-/mediaspelare då jag kopplar den med HDMI till datorn.
Nu har jag dock bestämt mig för att inte ha datorn nära mig vid soffan dit jag dragit en lång tjock ful HDMI-kabel, där jag även får stå ut med en hel del irriterande fläktsurr, och istället placera datorn under min TV-bänk när jag väl ska se film. På detta sättet slipper jag dels fläktsurret vid mitt öra och förstås en HDMI-kabel som är svår att gömma i mitt vardagsrum.

Mitt problem rör hursomhelst strömsladden. Jag har ju en sån där enormt stor strömadapter till datorn, som jag har placerad bredvid soffan, då jag sitter med datorn på knät oftast. Men när jag väl ska se film är ju tanken att jag ska ha datorn under TV-bordet istället - och då vill jag ju ogärna bara dra över datorn och medföljande strömadapter/sladd över vardagsrummet. Att dra ut strömsladden och omplacera den närmare TV'n är inte ett alternativ.

Nu är frågan är om jag måste ha en sån äkta HP-adapter för 5-600 kronor eller om det finns någon enklare "endast en enkel sladd"-lösning som är billig, för att försörja datorn med ström under filmtittande?

KlopFer
2009-06-03, 13:37
Slänger in min fråga här också

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3704475&postcount=13

Skärmen har blivit värre nu och funkar bara i kanske 1-2 sekunder sedan slocknar den.

Robbelibob
2009-06-03, 23:24
En så gammal version av programmet fungerar inte längre. Det har lanserats nya versioner sedan dess, och Lavasoft har slutat ge support och uppdateringar till så gamla versioner.

Ok, tack.

Demoneyes
2009-06-06, 00:42
Har fixat en ny dator och har mobilt bredband från telenor och försöker hosta en WC3(Dota) server men utan framgång. Får upp mitt namn i listan men ingen kan ansluta till den.

Jag har prövat att stänga av brandväggen osv men utan framgång.
Någon som kan hjälpa mig med detta?

PowPow
2009-06-06, 14:44
Jag uppgraderade till den senaste utorrent-klienten häromdagen, och då följde alla torrenter som jag hade i min gamla klient med, så de fanns även i nya,. Men när jag sen startade om datorn och startade utorrent igen så var alla borta. Vad göra?

King Grub
2009-06-06, 14:49
Titta i dokumentmappen under Application Data. I uTorrentfoldern brukar det finnas gamla torrentfiler sparade.

mikaelj
2009-06-06, 14:53
Har tänkt att använda varje skärm var för sig så det ser ut som att det blir billigast att köpa ett nytt grafikkort.

Eller en DisplayLink-adapter (USB->VGA/DVI).

PowPow
2009-06-06, 14:58
Titta i dokumentmappen under Application Data. I uTorrentfoldern brukar det finnas gamla torrentfiler sparade.

Herrejäklar, där var en hög ja, haha.

Tack!

KlopFer
2009-06-06, 15:01
Slänger in min fråga här också

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3704475&postcount=13

Skärmen har blivit värre nu och funkar bara i kanske 1-2 sekunder sedan slocknar den.

bump bump :)

PowPow
2009-06-06, 15:05
Meh.. Måste ju spara alla på samma ställe som tidigare. Kommer ta en hel jäkla evighet ju...

Glen
2009-06-06, 15:54
Fråga om virusskydd:

Har köpt en ny dator som levereras med Vista. Skyddet mot virus o.dyl verkar bestå av Windows defender ihop med Norman Security Suite v7.00.

Frågan är då om jag ska låta den vara så eller om det går att förbättra på något sätt? Tänkte nåt i stil med att installera Avira gratisversion och ta bort Norman Security Suite typ (gissar att det är det som är virusprogrammet?)





/Glen

King Grub
2009-06-06, 15:55
Norman är riktigt uselt. Systemkrävande och dålig detection rate. Valfritt gratis antivirus (Avira, t ex) och Windowsbrandväggen är bättre.

Glen
2009-06-06, 16:06
Norman är riktigt uselt. Systemkrävande och dålig detection rate. Valfritt gratis antivirus (Avira, t ex) och Windowsbrandväggen är bättre.

Stort tack!

King Grub
2009-06-06, 16:24
Vill du en brandvägg med kontroll över utgående trafik finns det också alternativ, som Outpost Free, Online Armor och Comodo.

Kimball
2009-06-06, 17:10
Jag har ett irriterande litet problem jag aldrig funnit nå bra lösning på. Ibland blir ju mappar med fler musikfiler än andra filtyper inställda så att man inte längre kan sortera efter "ändrad" utan mer musikspecifika alternativ. Går man då på egenskaper för mappen och väljer mapptyp "för filer" istället för "musik" borde ju detta ändras till ursprunget tycker man. Men jag har fortf. samma sorteringsalternativ. Sjukt irriterande :( Lösning ngn?

bear.flowertwig
2009-06-07, 14:24
Kan man med hjälp av något av programmen i en standard XP-installation dela upp en ljudfil när man bränner den? Jag vill skapa "cue points" på ett dj-set jag ska bränna för att kunna hoppa i setet när jag kör det i en cd-spelare.

Har setet på jobbdatorn så det funkar inte att ladda ner annat än vad som är installerat. CDBurnerXP, Realplayer, Windows Media Player osv. Lyckas inte hitta någon sån funktion i tidigare nämnda.

mojoo
2009-06-07, 17:46
Ja behöver hjälp med mitt internet.

Har Vista. Har fungerat felfritt i månader men nu går min ping upp helt plötsligt och de är lagg-spikes 1 sekund ungefär (i spel som Team fortress 2, dota m.m). Pingen går sedan ner under ca 10 sekunder och sedan upp igen. Märks inte när jag surfar dock. När jag tar upp min "nätverk- och delningscenter" så finns de 2 nätverk som jag tycker är lite konstigt. 1a nätverket: Nätverk 5 (privat nätverk), Åtkomst;Lokalt och Internet, Anslutning;Anslutning till lokalt nätverk

andra nätverket;Oidentifierat nätverk (publikt nätverk), sedan står det samma sak som på andra nätverket. När jag kollar hur länge de har varit på etc, har de exakt samma siffror.

Vad jag vet har jag inte installerat något nytt eller speciellt som kan orsaka internetproblem. För övrigt har de andra i huset inte märkt av något problem (vissa av dom spelar likadana spel som jag)

fiskarn
2009-06-08, 17:07
Varför kan man inte skicka snabbmeddelande till vissa personer som läggs till på msn. Då jag lägger till en person skriver jag in hans/hennes hotmail eller msn adress och klickar sedan på lägg till. Men vissa kan man bara maila då man dubbelklickar på deras namn. Gör jag fel?

Spiffy
2009-06-09, 12:57
Ska installera om min farfars dator, och stötte på problem.
Han har outlook 2003, vilket jag tänkte installera om så att det är likadant.
Går det att ladda ner en laglig installationsfil för detta? han har ju licensnyckel som jag borde kunna använda.
Han är inte här, så kan inte fråga efter skivorna.
Jag hittar bara uppdateringar när jag söker.

Alone_in_the_dark
2009-06-09, 12:59
Ska installera om min farfars dator, och stötte på problem.
Han har outlook 2003, vilket jag tänkte installera om så att det är likadant.
Går det att ladda ner en laglig installationsfil för detta? han har ju licensnyckel som jag borde kunna använda.
Han är inte här, så kan inte fråga efter skivorna.
Jag hittar bara uppdateringar när jag söker.

Du menar att du saknar CD'n?

Spiffy
2009-06-09, 13:04
Du menar att du saknar CD'n?

Jag antar att han har cdn någonstans.
Men eftersom han inte är här nu, och jag vill få klart det idag helst.
Så skulle det vara fint om det går att ladda ner installationsfilen så jag slipper vänta på cdn.

Snafu
2009-06-09, 13:32
Fan, nu har jag blivit IT-gosse bland alla kvinnor på avdelningen. Satan.

J A L
2009-06-09, 13:34
Egentligen ingen datorhjälpsfråga, utan snarare klagan över en icke-existerande funktion:

Varför kan man inte ändra volymen med fjärrkontrollen när man streamar musik via sin Airport Express? Det är ju helt sinnes att den funktionen inte finns. Någon måste ju ha tänkt på det. Finns det något smutt program som man kan använda? Kör Airfoil för att kunna youtuba musik ibland, men det är ju inte riktigt vad jag söker...

Pepparkakssmurfen
2009-06-09, 20:58
Har installerat Explorer 8,vet någon hur man tar bort sidorna man varit på från listan i adressfältet?

Har t.ex googlesökningar som syns under "tidigare" i adressfältet?

edit: hjälper inte att klicka på röda krysset...

jeppah
2009-06-09, 21:13
Har installerat Explorer 8,vet någon hur man tar bort sidorna man varit på från listan i adressfältet?

Har t.ex googlesökningar som syns under "tidigare" i adressfältet?

edit: hjälper inte att klicka på röda krysset...

Om det är IE.8 jag har liggandes så klickar du uppe till höger på verktyg och sedan internetalternativ. Därefter tar du fram fliken allmänt (bör redan vara framme) och så klickar du på Ta bort... under webbhistorik.

Råttan
2009-06-10, 08:49
Funderar på en sak, varför står de 720p på en film om man sedan kollar i infon att Video: x264 1280×536 6168kbps. Då är det inte 720p eller? Är det ändå bra kvalité?

Samma sak med en 1080p, visade sig vara 1920×800.

Kan nån förklara varför det är så och hur är kvalitén i jämförelse?

Lagliga filmer såklart.

King Grub
2009-06-10, 09:05
Ja, det är 720p. Filmer har 2.35:1 "aspect ratio", och då får man en s k "letter box" när man konverterar dom till 16:9 "aspect ratio" för TV. För att spara utrymme tas ibland dom svarta ränderna bort, och då blir slutresultatet för själva filmen mindre än 720 punkter.

Och kvalitet handlar inte bara om hur många punkter filmen har horisontellt och diagonalt. Scene-grupper har oftast sämre kvalitet än P2P-grupper vad gäller HD. Det kan vara full upplösning men ändå hacka sig fram.

Nitrometan
2009-06-10, 09:08
Fan, nu har jag blivit IT-gosse bland alla kvinnor på avdelningen. Satan.

:whipped:

Otur. Nu är det kört.

Spiffy
2009-06-10, 17:12
Vilket program anser ni vara bäst för att återskapa raderade filer?

MagnusG
2009-06-10, 20:11
Jag antar att han har cdn någonstans.
Men eftersom han inte är här nu, och jag vill få klart det idag helst.
Så skulle det vara fint om det går att ladda ner installationsfilen så jag slipper vänta på cdn.

Nej det går inte.. inte lagtligt vill säga.

KlopFer
2009-06-12, 14:47
Någon som kan hjälpa mig med detta bara innan jag blir tokig. Har en gammal stationär dator (Scaleo X P360 1 1G). Var tvungen att formatera om den och nu får jag inget ljud. När jag klickar på ljudkontrollen står det bara att jag ska lägga till mixerenheter(lägga till maskinvara).

Har dock tappat bort skivan med drivrutiner till ljudkortet och nu försöker jag hitta skiten på internet. På Fujitsus hemsida under audio står det "Audio ALC Azalia". Men kollar jag på enhetshanteraren på datorn så står det under ljud, video, spelenheter "ATI T200 unified AVstream driver".

Vilket är mitt ljudkort? För jag har testat laddat ner en massa olika men det hoppar inte igång =/

http://se.ts.fujitsu.com/support/downloads.html

Humbucker
2009-06-12, 15:07
Mitt BBB via telejacket har plötsligt fått fnatt.
Allting fungerande perfekt tills igår kväll då allt bara stannade. Allt ser OK ut i inställningar - precis som förut (dvs automatiska inställningar/DNS m.m) och jag har provat starta om både modemet och routern, koppla ur router m.m men det enda som händer är att jag kommer åt Google, men så fort jag sökt och fått resultat, och ska vidare in på andra siter, tar det upp till 1 min innan jag får upp något, och oftast ett DNS-fel.
Jag har provat att lägga in BBB's DNS-inställningar manuellt i mina IP-inställningar, samt provat OpenDNS, men det fungerar inte.

Spiffy
2009-06-12, 16:43
Har .vro och .ifo fil med olika kapitel med många små filmer i.
Tittar man på filmen med tex power dvd, så kan man välja de olika kapitlen och den spelar små filmerna till slut. medans om man använder vlc så börjar den med första filmen, sen efter 2 minuter ungefär kommer det en snutt av nästa film, sen efter ett litet tag så går den tillbaka till första filmen. Den hackar upp och visar små bitar från filmerna.
Jag testade konvertera den till .avi, men då blir den också upphackad.

Vad jag vill är att dela upp .vro .ifo filen i de olika små filmerna och spara dessa som tex .avi

Någon som har tips på hur jag ska göra?

jonteman
2009-06-12, 17:08
Någon med erfarenheter av comviq surf kontantkort? Bandbredd? Täckning?

KlopFer
2009-06-12, 19:58
Någon som kan hjälpa mig med detta bara innan jag blir tokig. Har en gammal stationär dator (Scaleo X P360 1 1G). Var tvungen att formatera om den och nu får jag inget ljud. När jag klickar på ljudkontrollen står det bara att jag ska lägga till mixerenheter(lägga till maskinvara).

Har dock tappat bort skivan med drivrutiner till ljudkortet och nu försöker jag hitta skiten på internet. På Fujitsus hemsida under audio står det "Audio ALC Azalia". Men kollar jag på enhetshanteraren på datorn så står det under ljud, video, spelenheter "ATI T200 unified AVstream driver".

Vilket är mitt ljudkort? För jag har testat laddat ner en massa olika men det hoppar inte igång =/

http://se.ts.fujitsu.com/support/downloads.html

Gah, får ingen ordning på skiten. Varför kan jag inte klicka på något i ljud och ljudenheter? borde det inte gå att ändra bland alternativen där?

http://i116.photobucket.com/albums/o20/SupraN/namnls11.jpg

Glen
2009-06-13, 16:06
Mediaspelare?


Nu så, ska installera en mediaspelare på min nya bärbara dator så jag tänkte kolla vilken/vilka som rekommenderas. Har en Fujitsu Siemens Amilo Pa 3553 med 2,1 Ghz processor och 4 gig ramminne som jag ska koppla till tv:n via hdmi. Har dom flesta filmer i img/iso-format men det är bra om spelaren klarar av högupplöst material också.

Så, vilken medaspelare bör jag välja och vilka codecs rekommenderas till?



/Glen

Olegh
2009-06-13, 16:25
Rekommenderar starkt CCCP paketet, vilket bla. inkluderar ffdshow och media player classic home cinema.

Hardrocker
2009-06-13, 20:46
Gah, får ingen ordning på skiten. Varför kan jag inte klicka på något i ljud och ljudenheter? borde det inte gå att ändra bland alternativen där?

Det går inte att ändra på ljudinställningarna förens ljudkortet är installerat korrekt.
Visas den korrekt installerad i enhetshanteraren? Alltså utan frågetecken eller utropstecken?
Installera drivrutinerna från FS och ta sedan bort enheten från enhetshanteraren. Starta sedan om datorn så ska du få upp en ny installera drivrutin. Kör en manuell val av drivrutin och peka ut drivrutinen från FS som du nyss installerade.

Hardrocker
2009-06-13, 20:49
Någon med erfarenheter av comviq surf kontantkort? Bandbredd? Täckning?

Ingen erfarenhet av Comviq men de kör på Telia/Tele2s gemensamma 3G nät så täckningen är bra. Du hittar täckningskarta här (http://www.comviq.se/kundservice-tackningskarta.html)

bear.flowertwig
2009-06-14, 14:43
Har tänkt köpa mig en ny HD på 1TB som jag först ska använda externt med adapter för att tanka över från datorn (som sen ska formateras). Sen blir det nytt OS och installation av nya disken internt.

1. Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 (850:-), bra val?

2. Adapter för att koppla HD till USB.
Funderar på:
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=303596
http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx
365:-

Eller:
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=201134
http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx
495:-

Nån som har åsikt om/erfarenhet av?

King Grub
2009-06-14, 15:21
1. Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 (850:-), bra val?

Jag skulle lagt till en hundralapp och skaffat en WD Caviar Black.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313690

http://techreport.com/articles.x/15363

bear.flowertwig
2009-06-14, 15:49
Jag skulle lagt till en hundralapp och skaffat en WD Caviar Black.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313690

http://techreport.com/articles.x/15363

Tack för tipset men jag är väldigt nöjd med mina gamla Samsungdiskar och med tanke på att ljudnivån verkar vara en Akilleshäl på kaviaren så blir det nog en Samsung igen ändå. Använder datorn nästintill som en HTPC så ljudnivåerna har jag jobbat en del med för att få ner (bra chassie, dämpmattor, fläktkontroller osv).

Jarod
2009-06-14, 20:33
2. Adapter för att koppla HD till USB.
Funderar på:
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=303596
http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx
365:-

Eller:
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=201134
http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx
495:-

Nån som har åsikt om/erfarenhet av?

Jag har den sistnämnda. Djävulskt smidig om/när något skiter sig. Sist var det till brudens laptop som kokat över och bränt moderkortet. Skruvade loss luckan undertill och tog ut hårddisken och kopierade över innehållet till en av mina stationära diskar. Man kan ju aldrig vara säker på att få tillbaks datan när det är garantiärenden. Funkar hur bra som helst.

Olegh
2009-06-14, 21:19
http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Billigare alternativ av vad som verkar vara samma produkt.

henk4n
2009-06-15, 15:49
Hej!

för en tid sedan så fixade jag att bara vissa program startade när jag satte på datorn. Nu ska jag hjälp min kompis att göra samma sak men kommer inte ihåg vart man gjorde det:PP det är vista

tack för all hjälp

mikaelj
2009-06-15, 15:54
Använder datorn nästintill som en HTPC så ljudnivåerna har jag jobbat en del med för att få ner (bra chassie, dämpmattor, fläktkontroller osv).

Gummiupphängning för hårddiskarna?

King Grub
2009-06-15, 16:00
Hej!

för en tid sedan så fixade jag att bara vissa program startade när jag satte på datorn. Nu ska jag hjälp min kompis att göra samma sak men kommer inte ihåg vart man gjorde det:PP det är vista

tack för all hjälp

Den inbyggda metoden är Kör -> msconfig

henk4n
2009-06-15, 17:09
tack kungen :)

bear.flowertwig
2009-06-15, 17:43
Jag har den sistnämnda. Djävulskt smidig om/när något skiter sig. Sist var det till brudens laptop som kokat över och bränt moderkortet. Skruvade loss luckan undertill och tog ut hårddisken och kopierade över innehållet till en av mina stationära diskar. Man kan ju aldrig vara säker på att få tillbaks datan när det är garantiärenden. Funkar hur bra som helst.

Mmm, verkade bra. Brorsan har haft nåt liknade för ATA-diskar. Tyvärr kändes den där lite för dyr om man inte använder den då och då.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Billigare alternativ av vad som verkar vara samma produkt.

Jepp. Dock hittade jag vad som för mig blir ett ännu bättre alternativ. En extern disk på 1TB nedsatt till 797:- på Siba.

bear.flowertwig
2009-06-15, 17:44
Gummiupphängning för hårddiskarna?

Ja det också. Har tom hängt upp själva chassiet :D

Spiffy
2009-06-15, 17:51
Gummiupphängning för hårddiskarna?

Själv har jag gjort en väldigt vacker upphängning där mina fyra diskar hänger under varandra i snören. Funkar väldigt bra faktiskt.

Slartibartfast
2009-06-15, 19:35
Jag kör nätverkskabel direkt ur väggen till datorn (enda sättet här i lägenheten), men vill ha trådlöst istället. Hur fixar jag det? Jag har ett Wlan-modem av typen TW-EA510. Problemet är att den använder sig av telefonjack (åtminstone ser det ut så, jag kan noll om sånthär)

mikaelj
2009-06-15, 19:39
Ja det också. Har tom hängt upp själva chassiet :D

Snitsigt! Riktigt så långt har jag inte kommit. Antec P183 står redan på gummitassar. Vansinnigt bra låda!

Själv har jag gjort en väldigt vacker upphängning där mina fyra diskar hänger under varandra i snören. Funkar väldigt bra faktiskt.

Haha. Det hade jag förut också i min gamla trötta serverdator. Så nu har jag en P3-450 med blandade skräpdiskar som jag inte riktigt vet vad jag skall ha till...

Slartibartfast
2009-06-15, 20:13
Jag kör nätverkskabel direkt ur väggen till datorn (enda sättet här i lägenheten), men vill ha trådlöst istället. Hur fixar jag det? Jag har ett Wlan-modem av typen TW-EA510. Problemet är att den använder sig av telefonjack (åtminstone ser det ut så, jag kan noll om sånthär)

Ok, nu funkar iaf modemet, datorn hittar modemet och ansluter sig ok. Men varken browser, skype eller messenger funkar. :confused:

bear.flowertwig
2009-06-15, 20:30
Snitsigt! Riktigt så långt har jag inte kommit. Antec P183 står redan på gummitassar. Vansinnigt bra låda!


Också riktigt nöjd, Lian Li PC-6070 *cupid*

http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/lianlialumi.jpg

mikaelj
2009-06-15, 20:34
En knap för hänga av dörren! :-)

Massa interna fläktar är bra, har min också. Väldigt schysst, 12 (eller är de 14?) cm kan skyffla runt mycket luft på låga varv.

bear.flowertwig
2009-06-15, 22:19
En knap för hänga av dörren! :-)

Massa interna fläktar är bra, har min också. Väldigt schysst, 12 (eller är de 14?) cm kan skyffla runt mycket luft på låga varv.

Jepp, det har jag numera installerat även på lägenhetsdörren :)

Ja och om det var nånting jag sänkte ljudet med så var det med fläktkontrollerna som är kopplade både till chassifläktar, processor och grafikkort. Fast vid nästa köp blir det mer passiv kylning för att ha så få (små) fläktar det bara går. Funderat lite på vätskekylt men det verkar vara ett meck...

Snobbe
2009-06-15, 22:48
Ok, nu funkar iaf modemet, datorn hittar modemet och ansluter sig ok. Men varken browser, skype eller messenger funkar. :confused:

Är det ett modem lr en router? Om det bara är ett modem så köp en billig router och koppla in den väldigt enkelt om du kan läsa en manual.

drakfelt
2009-06-20, 22:35
Har ett problem jag hoppas att ni kan lösa!

Först o främst, sitter på:
Win Vista
AMD Athlon x2 64 2.0ghz
2 GB RAM

Uppkoppling är 100/10 fiber.

Nu till saken:
När jag sätter igång uTorrent och uppladdningshastigheten reagerar delvis, säg 10-20kb/s upp är det kört för min internetanvändning den närmaste...kvarten ungefär.
Alltså, jag kan inte använda internet i en webläsare(firefox, exploter) däremot fungerar t.e.x spotify helt utan problem och uTorrent tickar på som vanligt. detta gäller ÄVEN om uppladdning och nedladdningshastighet ligger på max typ 5kb/s var.
Det som är ännu värre är att jag måste vänta drygt 15-20 minuter efter att jag har stängt av uTorrent till det att jag kan använda en webläsare igen. Känns typ som att nätvärkskortet blir överhettat på vissa punkter och måste ha en cooldown.

Tror jag har gett all info nu, finns det någon lösning!?
Tack på förhand

King Grub
2009-06-21, 08:41
Uppgradera först till Vista SP2 om du inte redan gjort det (om det finns på svenska än, förstås). Service Pack 2 tar bort alla begränsningar för antal anslutningar som kan göras samtidigt. När den begränsningen nås kan inga nya halvöppna anslutningar göras på ett tag.

Om det inte finns på ditt språk, gå in på uTorrents avancerade inställningar och sätt net.max_halfopen till 4 i stället för åtta till SP2 finns tillgängligt. Max antal halfopen-anslutningar som Vista (eller XP) kan göra samtidigt är 10, och om uTorrent får använda 8 finns bara 2 kvar för annat. Att ställa in uTorrent på 4 i stället gör att det finns 6 kvar för andra applikationer.

bear.flowertwig
2009-06-21, 13:36
Dags att storstäda, dvs radera allt med en formatering och börja om. Jag vill inte ha kvar de partioner jag har i dagsläget utan ska ha en enda C: - hur gör jag?

Bounsfråga, går det att ha flera iso-filer att på samma DVD? Dvs välja vilken DVD-spelaren ska starta (för ominstallationen).

King Grub
2009-06-21, 13:43
När du startar datorn med Windows-CD/DVD:n, kommer du till en meny där du får välja var du vill installera. Där kan du både formattera, ta bort paritioner, och skapa nya.

Scratch89
2009-06-22, 15:04
Jag fick ett erbjudande från Mecenat att kunna köpa Norton 360 v 3.0 för halva priset, dvs för runt en femhundring. Hur står sig detta i förhållande till andra antivirus? är det lika enkelt och icke-prestandakrävande som den förra versionen av Norton?

Det som gjorde att jag fastnade för erbjudandet var, förutom 50% rabatt, att man fick licensen till 3 datorer.

MilkmaN
2009-06-22, 15:13
Mitt youtube, eller egnetligen firefox överlag, har börjat få små "spikes". Det jag gör händer, men bilden fryslaggar i någon sekund. Händer alltifrån varnannan minut till var 20e sekund. Det gör varken från eller till om jag har andra program igång, en miljard filer i photoshop eller liknande. Winamp laggar inget, VLC glider smärtfritt.

Detta är såklart irriterande, men efter nogrann virussökning med Avira så är det fortfarande inte bättre. Prestandan i burken är inte problemet, 3GB Ram och 2.2ghz core 2 duo. Ska defragmentera och köra fler scans, för detta tar kål på mig.

King Grub
2009-06-22, 15:23
Jag fick ett erbjudande från Mecenat att kunna köpa Norton 360 v 3.0 för halva priset, dvs för runt en femhundring. Hur står sig detta i förhållande till andra antivirus? är det lika enkelt och icke-prestandakrävande som den förra versionen av Norton?

Det som gjorde att jag fastnade för erbjudandet var, förutom 50% rabatt, att man fick licensen till 3 datorer.

360 är extremt lätt. Det är inte först och främst förra versionen av Norton som är "icke-prestandakrävande", utan den nuvarande. 360 har allt Norton Internet Security har plus lite till, och det är det säkerhetsprogram som sköter sig själv mest av alla. Passar den som vill ha ett "set it and forget it"-program.

Scratch89
2009-06-22, 15:27
360 är extremt lätt. Det är inte först och främst förra versionen av Norton som är "icke-prestandakrävande", utan den nuvarande. 360 har allt Norton Internet Security har plus lite till, och det är det säkerhetsprogram som sköter sig själv mest av alla. Passar den som vill ha ett "set it and forget it"-program.

Perfekt svar!

Jag trodde dock att 360 var "nuvarande" och Norton Internet Security 2009 var den "förra", men det kanske är två helt olika serier.

Om det är så självskötande blir det nog till att beställa.

King Grub
2009-06-22, 15:28
Det är två olika serier som sagt.

http://www.symantec.com/norton/products/charts/comparison.jsp?pcid=mp

360 är "totallösningen".

Scratch89
2009-06-22, 15:56
Perfa!

Humbucker
2009-06-22, 21:47
Jag sitter med laptopen i soffan, och har min 2.1-anläggning vid TV'n, där jag även kopplar in min 3,5mm från datorn för att få ut musik där.

Jag vill naturligtvis slippa sladdar i största mån, och undrar om det finns en liten och billig pryl där jag exempelvis trycker in nån plupp i 3,5mm-ingången i datorn och en likadan motpart i min stereoanläggning?
Det minsta och billigaste som fungerar.

Morrris
2009-06-22, 22:10
Har just införskaffat en DIR-655 router och är ganska nöjd hitills, inte direkt high-tech, men stabilt och snabbt. Har försökt kicka igång USB porten så jag kan plugga in ett 3G-modem, men det går sådär...

Skrev in alla inställningar och anslöt, modemet lyste som om det var uppkopplat, men internet var tyvärr ändå utom räckhåll. Nästa gång jag försöker kan modemet inte ens ringa upp. Någon med förslag?

Humbucker: Finns lite olika varianter, men en FM-sändare blir nog den billigaste lösningen. Hyffsa ljuskvalite på sin höjd dock.

McCoy
2009-06-23, 11:23
Ok dags för formatering. Upptäckte ett virus på min externa hårddisk allt för sent.

Är det ett måste att ha senaste Windows ServicePack utbränt? Förstår att det går mycket snabbare. Men jag har inga problem med att låta det stå och ta sin tid när den uppdaterar automatiskt. För annars använder jag de två Windows skivorna som följde med när jag köpte datorn för 3 år sedan.

Sen det här med drivrutiner. Tror bara att jag installerat till min skrivare med skivan som följde med till den. De ursprungliga drivrutinerna till ljudkort och grafikkort o s v sköter väl sig självt? Eller är det något jag behöver göra här, läst att folk säger man ska bränna ut drivrutiner man installerat, men jag har inte installerat något sådant vad jag vet med mig.

Mycket tacksam för hjälp

King Grub
2009-06-23, 12:17
Det kan uppdateras automatiskt.

Annars kan du ladda hem senaste SP och lägga det på en USB-sticka. Då installerar du men skivorna du fick, och när det är klart för du över SP:t från USB-stickan till hårddisken och installerar det direkt. SP3 för XP alt SP2 för Vista.

Drivrutiner sköter sig inte själva om det inte handlar om nya Windows 7. Du måste installera drivrutiner för chipset, grafikkort och ljud. Dom som följer med på CD tillsammans med datorpaket fungerar, men är väldigt gamla och föråldrade om man skall installera dom igen vid en omformattering flera år senare. Att ladda hem senaste drivrutinerna och installera dessa är mycket bättre.

Utan drivrutiner för t ex grafikkort används Microsofts grunddrivrutiner, och dom kan inte hantera rörlig grafik på ett vettigt sätt.

Scratch89
2009-06-23, 12:31
Letar Windows 7 reda på de bästa och senaste drivrutinerna gratis?

King Grub
2009-06-23, 12:37
Drivrutiner är alltid gratis.

Windows 7 kan via Windows Update uppdatera drivrutiner automatiskt (om hårdvarans tillverkare samarbetar på det, förstås).

Nvidia, t ex: http://windows7center.com/news/nvidia-updates-windows-7-drivers/

Scratch89
2009-06-23, 12:41
Jag skrev fel, såg jag nu. Nu menade jag automatiskt, inte gratis. :D

Men ok, jag tror du gav mig svar på det.

McCoy
2009-06-23, 18:20
Det kan uppdateras automatiskt.

Annars kan du ladda hem senaste SP och lägga det på en USB-sticka. Då installerar du men skivorna du fick, och när det är klart för du över SP:t från USB-stickan till hårddisken och installerar det direkt. SP3 för XP alt SP2 för Vista.

Drivrutiner sköter sig inte själva om det inte handlar om nya Windows 7. Du måste installera drivrutiner för chipset, grafikkort och ljud. Dom som följer med på CD tillsammans med datorpaket fungerar, men är väldigt gamla och föråldrade om man skall installera dom igen vid en omformattering flera år senare. Att ladda hem senaste drivrutinerna och installera dessa är mycket bättre.

Utan drivrutiner för t ex grafikkort används Microsofts grunddrivrutiner, och dom kan inte hantera rörlig grafik på ett vettigt sätt.

Tackar för ett toppensvar Grub!

Det här med drivrutiner. Jag är tämligen grön när det kommer till sådant. Om ni skulle kunna hjälpa mig med vilka drivrutiner jag behöver vore det guld! Vet inte vad som är väsentligt så jag klistrar in en sammanställning från programmet Everest:

Moderkort:
CPU typ Mobile AMD Turion 64 ML-34, 1800 MHz (9 x 200)
Moderkortsnamn Acer Aspire 5020
Moderkortschipset ATI Radeon Xpress 200P, AMD Hammer
Systemminne
DIMM1: Hynix HYMD564M646CP6J 512 MB PC2700 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166 MHz) (2.0-3-3-6 @ 133 MHz)
DIMM2: Hynix HYMD564M646CP6J
BIOS typ Phoenix (12/19/05)

Bildskärm:
Grafikkort ATI MOBILITY RADEON X700 (256 MB)
3D accelerator ATI Mobility Radeon X700 (M26-X)
Bildskärm Generic Television
Bildskärm LG Philips LP154W01-TLA2 [15.4" LCD]

Multimedia:
Ljudkort Realtek ALC655 @ ATI SB400 - AC'97 Audio Controller

Lagring:
IDE kontroller Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet
IDE kontroller Texas Instruments PCIxx21 Integrated FlashMedia Controller
Lagrings kontroller A3INW4WC IDE Controller
Hårddisk ST9100822A (100 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100)
Optisk enhet MP1441J OVE451V SCSI CdRom Device
Optisk enhet PIONEER DVD-RW DVR-K16RA (DVD+R9:4x, DVD-R9:4x, DVD+RW:8x/8x, DVD-RW:8x/6x, DVD-RAM:5x, DVD-ROM:8x, CD:24x/24x/24x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)
SMART Hårddiskstatus OK

Partitioner:
C: (FAT32)
D: (FAT32)

Inmatningsenheter:
Tangentbord Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Mus Logitech HID-compliant G3/MX518 Optical Mouse
Mus Synaptics PS/2 Port TouchPad

Nätverk:
Nätverkskort Broadcom 802.11g Nätverksadapter (83.2)
Nätverkskort Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC
Modem SoftV90 Data Fax Modem with SmartCP

Kringutrustning:
Skrivare Fax
Skrivare Samsung ML-1630 Series
Skrivare Skicka till OneNote 2007
FireWire controller Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller (PHY: TI TSB41AB1/2)
Infraröd kontroller Infrared Port
USB1 kontroller ATI SB400 - USB Controller
USB1 kontroller ATI SB400 - USB Controller
USB2 kontroller ATI SB400 - USB 2.0 Controller
USB enhet Logitech USB G3 (MX518) Optical Mouse

Scratch89
2009-06-24, 16:53
Kan man bränna ut .flacfiler till en vanlig CDR-skiva?

hahavaffan
2009-06-24, 17:20
Kan man bränna ut .flacfiler till en vanlig CDR-skiva?Du får nog konvertera dom till wav först. Fast det kanske finns nåt rikt program alá Nero som fixar det? Jag antar att du vill kunna spela skivan som en vanlig cd-skiva? Att bara ha flac-filer på en cd-r funkar ju självfallet, men en cd-spelare lär inte förstå så mycket.

Scratch89
2009-06-24, 19:06
Ah, du förstod problematiken iallafall. :D

Jag har inte Nero, för det suger. Det enda jag har är Windows Media Player och imgburn, där bara WMP funkar för musik. Hur kan man konvertera till wav/mp3? Kvalitetsförluster bryr jag mig inte så mycket om, det handlar mest om att jag bara kan få tag på en viss skiva i .flac.

frambogir
2009-06-24, 19:13
Det borde finnas ett antal gratis wav>mp3 konverterare, bara att googla!

coxie
2009-06-25, 21:20
Någon som vet om det finns någon vattentät lösning för musen så man kan surfa i badkaret? Har ett tangentbord men hittar fan ingen lösning för musen.

Det enda som saknas nu är en mus sedan behöver jag fan inte lämna badkaret förutom för att äta.

hoikka poika
2009-06-25, 23:20
Någon som vet om det finns någon vattentät lösning för musen så man kan surfa i badkaret? Har ett tangentbord men hittar fan ingen lösning för musen.

Det enda som saknas nu är en mus sedan behöver jag fan inte lämna badkaret förutom för att äta.

Optisk mus + gladpack?

Baan
2009-06-25, 23:44
någon som vet om det finns någon vattentät lösning för musen så man kan surfa i badkaret? Har ett tangentbord men hittar fan ingen lösning för musen.

Det enda som saknas nu är en mus sedan behöver jag fan inte lämna badkaret förutom för att äta.

nix!!!!!!!!1111 pro nix!!!111

tntballe
2009-06-26, 07:10
Någon som vet om det finns någon vattentät lösning för musen så man kan surfa i badkaret? Har ett tangentbord men hittar fan ingen lösning för musen.

Det enda som saknas nu är en mus sedan behöver jag fan inte lämna badkaret förutom för att äta.

http://www.waterproofmouse.co.uk/

coxie
2009-06-26, 10:15
Fan vad nice, nu måste jag bara ha en musmattelösning eftersom det inte är trackball.

andnel
2009-07-01, 23:05
Jag lyckades ta bort själva ikonen "Papperskorgen" från skrivbordet. Hur får jag tillbaka skiten?

Scratch89
2009-07-03, 20:08
Jag vill av olika anledningar installera mitt nätverkskort igen, men jag vet tyvärr inte vad det är för något. Jag vet att det sitter ett där, men om jag drar ut min USB-dongel och stoppar in sladden i nätverksuttaget vill internet ändå inte funka. Jag har försökt skapa en ny anslutning, men då står det att det inte finns någon maskinvara, alltså inget nätverkskort.

Jag antar att det jag måste göra är att ta reda på vilket det är, och sen få hem drivrutinerna. Eller?

Zetor99
2009-07-03, 20:12
Är det frågan om ett integrerat nätkort? Isåfall bör du ta reda på vad du har för moderbord. Annars kan du ju bara skruva loss kortet och läsa vad som står på.

King Grub
2009-07-03, 20:15
Jag lyckades ta bort själva ikonen "Papperskorgen" från skrivbordet. Hur får jag tillbaka skiten?

Start -> Kontrollpanelen -> Utseende och anpassning -> Anpassning -> Byt ikoner på skrivbordet

tntballe
2009-07-03, 20:22
Fan vad nice, nu måste jag bara ha en musmattelösning eftersom det inte är trackball.

Om det nu finns en lämplig springa mellan badkar och vägg.
Kila fast en bockad rostfri plåt mellan badkar och vägg, duger inte ytan för musen så lägg en hård musmatta typ razer exactmat på plåten.

coxie
2009-07-03, 20:40
Om det nu finns en lämplig springa mellan badkar och vägg.
Kila fast en bockad rostfri plåt mellan badkar och vägg, duger inte ytan för musen så lägg en hård musmatta typ razer exactmat på plåten.

Fixade en alumuniumplåt med en bit frigolit under och limmade fast en musmatta för fin yta.

Hoppas jag får musen nästa vecka, efter det blir det svårt att få upp mig ur badet.

agazza
2009-07-04, 23:49
Någon som vet om det finns någon vattentät lösning för musen så man kan surfa i badkaret? Har ett tangentbord men hittar fan ingen lösning för musen.

Det enda som saknas nu är en mus sedan behöver jag fan inte lämna badkaret förutom för att äta.

Lär du dig denna så är den ju helt opti

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349399


Annars funkar nog dessa klockrent, typ som handkontrollen till Wii.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319467
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337469

bear.flowertwig
2009-07-06, 08:59
Var i msn ställer man så att snabbmeddelanden INTE dyker upp på skärmen när man får nya?

Fatcan
2009-07-06, 16:35
Kan ett nätaggregat lämna ifrån sig alla dessa spänningar:12v, 5v, 7,5v och 2,5v?

Scratch89
2009-07-06, 17:24
Var i msn ställer man så att snabbmeddelanden INTE dyker upp på skärmen när man får nya?

För en mer permanent lösning så får du nog vänta på annat svar, men annars kan du bara ha upptaget som status.

Jarod
2009-07-06, 17:28
Var i msn ställer man så att snabbmeddelanden INTE dyker upp på skärmen när man får nya?

inte säker men testa: verktyg/alternativ/aviseringar

bocka av dom du vill

bear.flowertwig
2009-07-06, 20:29
För en mer permanent lösning så får du nog vänta på annat svar, men annars kan du bara ha upptaget som status.

Tack men det gäller för två personer som är i läge "visa som offline"

inte säker men testa: verktyg/alternativ/aviseringar bocka av dom du vill

Har för mig att jag provade det men ska göra ett nytt försök imorrn. Tack.

hahavaffan
2009-07-06, 22:48
Kan ett nätaggregat lämna ifrån sig alla dessa spänningar:12v, 5v, 7,5v och 2,5v?Menar du vanliga datornätagg så är det 12v, 5v och 3,3v.

isato
2009-07-07, 16:03
Varför finns inte drivrutiner till "asus P4R8C"(moderkort) på asus hemsida?
Det är en gammal p4. Söktips någon?

hahavaffan
2009-07-07, 16:10
Varför finns inte drivrutiner till "asus P4R8C"(moderkort) på asus hemsida?
Det är en gammal p4. Söktips någon?Det gav tre träffar på google bara, är du säker att det verkligen heter så?

isato
2009-07-07, 19:39
Det gav tre träffar på google bara, är du säker att det verkligen heter så?

Det ger iaf everest ultimate när jag kollar där som modell.

isato
2009-07-07, 19:56
Det ger iaf everest ultimate när jag kollar där som modell.

P4RBL står det på kortet så jag får väll leta vidare.

isato
2009-07-07, 20:39
fortfarande magert på hemsidan iaf.

tntballe
2009-07-07, 21:18
P4RBL står det på kortet så jag får väll leta vidare.

Det är inte en Pundit-R? En barebone.
http://drivers.softpedia.com/downloadTag/Asus+Pundit-R

BB1942
2009-07-07, 22:22
Menar du vanliga datornätagg så är det 12v, 5v och 3,3v.

Med lite trix kan det ge 7 volt och 24 eller 18 volt kommer ej ihåg

hahavaffan
2009-07-07, 22:41
Med lite trix kan det ge 7 volt och 24 eller 18 volt kommer ej ihågJupp, 7v kan man få om man byter plats på nån av sladdarna i en molexkontakt. 12-5 blir 7v, hur fan nu det går ihop, men funkar gör det.

isato
2009-07-08, 10:28
Ja det är vad som händer när jag försöker formatera med en XP skiva. Hade Vista tidigare och fick bara upp en svart skärm när jag startade därför försökte jag installera om windows med XP skivan.

Jag tror inte det är fel på disken eftersom min partion med Ubuntu fungerar, man kan iaf starta program, bläddra i kataloger osv.

Vad föreslår ni?

King Grub
2009-07-08, 10:29
Vad är det som händer när du försöker då? Hittar den inte CD:n, får du felmeddelanden - vad?

shut teh face
2009-07-08, 10:51
Vet inte hur ditt system ser ut exakt, men du kan inte installera windows när du redan har linux.

frambogir
2009-07-08, 10:54
Vet inte hur ditt system ser ut exakt, men du kan inte installera windows när du redan har linux.

Jo det kan man.

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linux_and_windows_xp_linux_instal led_first.htm

isato
2009-07-08, 11:12
Vad är det som händer när du försöker då? Hittar den inte CD:n, får du felmeddelanden - vad?



*jag kommer till tryck på retur för att installera windows...
*tryck på r för att reparera
*osv.....


Sedan trycker jag på retur.

Då efter en stund kommer står det ingen hårddisk kunde hittas. 15 sekunder till automatisk omstart.Sedan startar den om. CD:n hittas och startas som den skall.

isato
2009-07-08, 11:13
Vet inte hur ditt system ser ut exakt, men du kan inte installera windows när du redan har linux.

Jag hade iaf Vista och Ubuntu fungerande en tillsammans innan det krasha. Installerade dom i princip samtidigt så jag minns inte vilket jag först installerade.

frambogir
2009-07-08, 11:15
Jag hade iaf Vista och Ubuntu fungerande en tillsammans innan det krasha. Installerade dom i princip samtidigt så jag minns inte vilket jag först installerade.

Återigen:
Jo det kan man.

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linux_and_windows_xp_linux_instal led_first.htm

isato
2009-07-08, 11:41
Är övertygad om att jag drog hem något virus igår när jag tankade hem massa keygens. Men hur kommer jag runt detta när jag inte kan formatera via skivan? Har viruset pajjat mina drivrutiner?

BB1942
2009-07-08, 11:49
Jupp, 7v kan man få om man byter plats på nån av sladdarna i en molexkontakt. 12-5 blir 7v, hur fan nu det går ihop, men funkar gör det.

Jo, det är lite knepigt och sedan finns 18 eller 24 volt i pci-express kabeln (6-pin?, osäker på namnet).

jakke
2009-07-08, 19:22
Jag behöver ett tips. Jag skulle behöva boota min dator från cd/usb och kopiera saker mellan 2 ntfspartionerade diskar. Mitt minne säger att linux inte klarar av att läsa ntfs. Finns det någon annan lite smidig lösning?

Nej, jag har ingen windowsskiva.

bear.flowertwig
2009-07-08, 20:10
Tack men det gäller för två personer som är i läge "visa som offline"



Har för mig att jag provade det men ska göra ett nytt försök imorrn. Tack.

Nu kan jag svara på det själv. Berodde bara på att vi båda var inställda som offline. Märkligt men det gör tydligen att meddelanden poppar upp istället för att bara blinka i nederkant.

Spiffy
2009-07-11, 12:02
Har ett problem med mina externa hårddiskar.
Det är usb hårddiskar.
När jag använder dom med min laptop som har xp pro, fungerar allt bra. men när jag ska använda dom med min stationära burk som har win 7, så säger den på två av dom att jag måste formatera disken innan jag använder den.
Varför klagar win7? och hur kommer man runt det? Formatera är inte ett alternativ alltså. Eftersom där finns filer som jag inte vill bli av med, och diskarna fungerar ju med xp.

Spiffy
2009-07-11, 21:52
bump

Jarod
2009-07-11, 23:25
Har ett problem med mina externa hårddiskar.
Det är usb hårddiskar.
När jag använder dom med min laptop som har xp pro, fungerar allt bra. men när jag ska använda dom med min stationära burk som har win 7, så säger den på två av dom att jag måste formatera disken innan jag använder den.
Varför klagar win7? och hur kommer man runt det? Formatera är inte ett alternativ alltså. Eftersom där finns filer som jag inte vill bli av med, och diskarna fungerar ju med xp.

Testa att gå in i Enhetshanteraren och dubbelklicka på din externa disk. I andra fliken ändrar du till "optimera för prestanda" (den understa). Troligtvis är det första alternativet markerat.

Spiffy
2009-07-11, 23:30
Testa att gå in i Enhetshanteraren och dubbelklicka på din externa disk. I andra fliken ändrar du till "optimera för prestanda" (den understa). Troligtvis är det första alternativet markerat.

Det hjälpte tyvärr inte.

Spiffy
2009-07-11, 23:42
Den disken som fungerar, har det första alternativet.

MagnusG
2009-07-12, 14:33
Har ett problem med mina externa hårddiskar.
Det är usb hårddiskar.
När jag använder dom med min laptop som har xp pro, fungerar allt bra. men när jag ska använda dom med min stationära burk som har win 7, så säger den på två av dom att jag måste formatera disken innan jag använder den.
Varför klagar win7? och hur kommer man runt det? Formatera är inte ett alternativ alltså. Eftersom där finns filer som jag inte vill bli av med, och diskarna fungerar ju med xp.

Kopiera skiten till datorn (win7), formatera usb-disken och kopiera tillbaka.
Kanske inte det roligaste att göra, men det fixar förmodligen problemet.

MagnusG
2009-07-12, 14:36
Jag behöver ett tips. Jag skulle behöva boota min dator från cd/usb och kopiera saker mellan 2 ntfspartionerade diskar. Mitt minne säger att linux inte klarar av att läsa ntfs. Finns det någon annan lite smidig lösning?

Nej, jag har ingen windowsskiva.

Testa detta UBCD (Ultimate Boot CD) (http://www.ultimatebootcd.com/download.html)

MagnusG
2009-07-12, 14:38
Jag behöver ett tips. Jag skulle behöva boota min dator från cd/usb och kopiera saker mellan 2 ntfspartionerade diskar. Mitt minne säger att linux inte klarar av att läsa ntfs. Finns det någon annan lite smidig lösning?

Nej, jag har ingen windowsskiva.

Alt:

Det är inte så att Linux säger att den inte kan läsa minnet, för att det är låst?
Du kan testa med att plugga in minnet i windows xp. När den sedan dygt upp, klicka på den lilla ikonen nere till höger och "avmontera" enheten
Ikonen heter "Säker borttagning av hårdvara"
Avmonterar man inte usb-stickan/disken i windows utan bara drar ur den i farten, så brukar linux bli kinkig när den skall öppna minnet.

jakke
2009-07-12, 14:56
Testa detta UBCD (Ultimate Boot CD) (http://www.ultimatebootcd.com/download.html)
Tack för tipset. Det ser användbart ut.
Jag har löst mina problem. Problemet var min egen klantighet och nu rullar allt som det ska igen.

bear.flowertwig
2009-07-12, 15:16
Behöver jag nån brandvägg om jag har en router eller räcker det?

King Grub
2009-07-12, 15:38
Om routern har en brandvägg räcker det för filtrering av inkommande trafik. Du får ingen filtrering av utgående trafik, så om du anser dig behöva det, behöver du också en mjukvarubrandvägg.

Jag lade ned mjukvarubrandväggar för länge sedan.

bear.flowertwig
2009-07-12, 15:57
Ok, tack kingen.

Ser att det i finstilt står Dual Active Hardware Firewalls - Stateful Packet Inspection (SPI) and Network Adress Translation NAT.

Låter betryggande.

Edit: exempel på situation där en brandvägg för utgående trafik kan vara på sin plats?

King Grub
2009-07-12, 16:01
Du vill ha kontroll över när och vart installerade program ansluter utåt. Du kanske inte vill att vissa program skall skicka information utan din vetskap.

Du vill hindra att trojaner skickar dina bankuppgifter till en server i Kina. Det bästa är förstås att se till att man inte har trojaner, men om ens antivirus inte känner igen en viss trojan, så kan den ligga dold och skicka hur mycket information som helst utan att du vet om det.

Spiffy
2009-07-12, 16:03
Kopiera skiten till datorn (win7), formatera usb-disken och kopiera tillbaka.
Kanske inte det roligaste att göra, men det fixar förmodligen problemet.

Lite svårt att kopiera det till win7 datorn när den inte hittar usb hårddisken, och vill att jag ska formatera den innan jag använder den.

Robert Svensson
2009-07-12, 16:31
Lite svårt att kopiera det till win7 datorn när den inte hittar usb hårddisken, och vill att jag ska formatera den innan jag använder den.

Kopiera till Xp, då. Stoppa in disken i Win7 och formatera, samt kopiera tillbaka när du har formaterat via Win7.

Spiffy
2009-07-12, 17:17
Kopiera till Xp, då. Stoppa in disken i Win7 och formatera, samt kopiera tillbaka när du har formaterat via Win7.

Jo jag håller på med det. Men det tar ju en jäkla tid att flytta över 2tb mellan usb hårddiskar, har inte plats på laptopen nämligen.

Så helst vill jag ju att det ska gå att lösa med en lite inställning. För det är ju inget fel på diskarna.

Revolt
2009-07-12, 17:51
Kanske kan få hjälp här, men när jag har min router inkopplad (brukar skippa den pga detta problemet) så brukar den efter en liten stund "blockera" firefox och webläsare. Man kan alltså inte surfa. Men spotify och dyl flyter på som vanligt.
Vad kan det bero på?

King Grub
2009-07-12, 18:39
Det brukar betyda att det är dags att skaffa en ny router.

Har den alltid betett sig på det viset? I sådana fall skulle du ha reklamerat den direkt.

Pepparkakssmurfen
2009-07-12, 19:16
Har problem med Skype.

Jag installerade det på min bärbara med vista vilket gjorde surfande omöjligt,explorer tiltar(det står "svarar inte" uppe till vänster) och datorn är allmänt seg.

Sedan installerade jag den på min bärbara med xp med samma resultat(segt som sirap..).
Sedan avinstallerade jag det och datorn funkar bra igen.

Kan inte tänka mig att datorn ska bli seg för att man installerar skype,så har jag missat någonting?(Vill ha skype,juh)

Revolt
2009-07-12, 19:59
Det brukar betyda att det är dags att skaffa en ny router.

Har den alltid betett sig på det viset? I sådana fall skulle du ha reklamerat den direkt.

Det är en helt ny router faktiskt. Du tror inte det är någon inställning som spökar då?

MagnusG
2009-07-12, 23:21
Det är en helt ny router faktiskt. Du tror inte det är någon inställning som spökar då?

Kolla om du hittar en nyare FW (Firmware) på deras hemsida och uppdatera den.
Är det under tung belastning detta händer? ELler händer det bara?

Jag märkte att min router inte gillade att man hade massa torrentfiler igång.
Så jag slängde den, satte in ett extra NIC i datorn och gjorde den till router istället.
Problem solved.

MagnusG
2009-07-12, 23:24
Lite svårt att kopiera det till win7 datorn när den inte hittar usb hårddisken, och vill att jag ska formatera den innan jag använder den.

Så klart :)
Lovar att förstå det jag läser nästa gång. Inte bara läsa det som står :smash:
Men du förstod iaf principen.. och ja.. det är tråkigt. Men ett problem är sällan roligt. Hence the name "problem" :p

King Grub
2009-07-13, 09:19
Det är en helt ny router faktiskt. Du tror inte det är någon inställning som spökar då?

Det är väl möjligt, men en routers grundinställningar brukar inte släcka ned åtkomst av internetsidor.

LoTiX
2009-07-13, 15:46
Har problem med excel.

Ska få fram total arbetstid från två celler, en med inmatad starttid, en med inmatad sluttid.

Ex. 14:00 - 17:00 ger en total-cell med värde 03:00. Cell med sluttid minus cell med startid.

Problemet är om någon jobbat ex. 20:00 - 01:00. Totalcellen förstår inte övergången och ger bara #####.

jakke
2009-07-13, 16:49
Har problem med excel.

Ska få fram total arbetstid från två celler, en med inmatad starttid, en med inmatad sluttid.

Ex. 14:00 - 17:00 ger en total-cell med värde 03:00. Cell med sluttid minus cell med startid.

Problemet är om någon jobbat ex. 20:00 - 01:00. Totalcellen förstår inte övergången och ger bara #####.

är totalcellen rätt formaterad?

LoTiX
2009-07-13, 17:52
är totalcellen rätt formaterad?

Vet inte vad rätt format skulle vara. Jag har alla inställda på tid och sedan har jag cell2sluttid minus cell1starttid resultat i cell3totalarbetstid.

dared
2009-07-13, 22:12
Har fått ett mail där jag behöver öppna den bifogade filen men "Windows live Hotmail har blockerat vissa bifogade filer i det här meddelandet eftersom säkerheten inte kan garanteras."

Kan ej klicka/öppna/spara filen även fast jag har markerat sändarn som "säker"

Detta har inte hänt mig förut, någon som vet vad man kan göra?

dared
2009-07-13, 22:28
Fuck it nu skaffar jag fan gmail

MasterChief
2009-07-14, 07:47
Har problem med excel.

Ska få fram total arbetstid från två celler, en med inmatad starttid, en med inmatad sluttid.

Ex. 14:00 - 17:00 ger en total-cell med värde 03:00. Cell med sluttid minus cell med startid.

Problemet är om någon jobbat ex. 20:00 - 01:00. Totalcellen förstår inte övergången och ger bara #####.

Problemet är att du får "negativ tid" eftersom Excel tycker att starttiden är "större" än sluttiden. Finns givetvis en del sätt att gå runt det på.

Gå in på http://www.xldennis.com/ och sök på "tidskalkylering".

MagnusG
2009-07-14, 15:29
Fuck it nu skaffar jag fan gmail

GMail is tha shit! :thumbup:

The Cure
2009-07-16, 14:37
Installerar W7 RC på en nyköpt WD Caviar SE SATAII 500GB och efter 30 min har "expanding windows files" inte kommit längre än till 5%. Ska det ta så jefvla lång tid?

King Grub
2009-07-16, 14:43
Nej, det tar runt 20 minuter totalt.

C.E.J.
2009-07-16, 18:40
Vet inte om det här är ett problem som man får hjälp med här i tråden, men frågar ändå...

Har köpt ny dator, den var inte i lager idag utan kommer imorrn, men jag har betalt för den, och med den köpte jag DVD-skivor att bränna till, samt Norton antivirus 360 3.0, som jag blev rekommenderad att köpa till, lät som ett bra program.

På datorn kommer det vara Windows Vista, som följer med. Jag minns med Windows XP att det skrevs att man MÅSTE installera ett antivirusprogram innan man kopplar in internet, för annars får man datorn förstörd direkt, eller nåt sånt. Tänker då att det kanske är samma med Vista.

King Grub har ju rekommenderat antivirusprogram som AVG och nåt annat som också börjar på A, som man kan ladda ner gratis. Men eftersom de är för nedladdning, dvs. man måste koppla in internet, kan det då vara en idé att behålla det där Norton antivirus jag köpte så jag har ett antivirus innan jag pluggar in internet, eller är det ingen fara som jag beskrev ovan? Tänkte att om så är fallet kan jag ju lika gärna lämna tillbaka Norton och spara en 450kr.

Dreas
2009-07-16, 19:53
Vet inte om det här är ett problem som man får hjälp med här i tråden, men frågar ändå...

Har köpt ny dator, den var inte i lager idag utan kommer imorrn, men jag har betalt för den, och med den köpte jag DVD-skivor att bränna till, samt Norton antivirus 360 3.0, som jag blev rekommenderad att köpa till, lät som ett bra program.

På datorn kommer det vara Windows Vista, som följer med. Jag minns med Windows XP att det skrevs att man MÅSTE installera ett antivirusprogram innan man kopplar in internet, för annars får man datorn förstörd direkt, eller nåt sånt. Tänker då att det kanske är samma med Vista.

King Grub har ju rekommenderat antivirusprogram som AVG och nåt annat som också börjar på A, som man kan ladda ner gratis. Men eftersom de är för nedladdning, dvs. man måste koppla in internet, kan det då vara en idé att behålla det där Norton antivirus jag köpte så jag har ett antivirus innan jag pluggar in internet, eller är det ingen fara som jag beskrev ovan? Tänkte att om så är fallet kan jag ju lika gärna lämna tillbaka Norton och spara en 450kr.Sluta nojja och ladda hem Avira :)

King Grub
2009-07-16, 19:56
På datorn kommer det vara Windows Vista, som följer med. Jag minns med Windows XP att det skrevs att man MÅSTE installera ett antivirusprogram innan man kopplar in internet, för annars får man datorn förstörd direkt, eller nåt sånt. Tänker då att det kanske är samma med Vista.

Det har inte med antivirus att göra. Det handlar om brandväggen. Vista har en brandvägg som är aktiverad från start. Har du en router har du dessutom antagligen en brandvägg där.

Man får inte virus hux flux bara för att man inte har ett antivirus.

C.E.J.
2009-07-16, 19:58
Sluta nojja och ladda hem Avira :)

Det har inte med antivirus att göra. Det handlar om brandväggen. Vista har en brandvägg som är aktiverad från start. Har du en router har du dessutom antagligen en brandvägg där.

Man får inte virus hux flux bara för att man inte har ett antivirus.

Tack för svar. Er samlade information får mig att bestämma mig för att lämna tillbaka Norton.

King Grub
2009-07-16, 20:02
Norton 360 är förvissso ett alldeles lysande program om du vill ha ett bra antivirus, en bra tvåvägsbrandvägg och ett väldigt resurssnålt säkerhetspaket som i princip sköter sig själv.

Om du vill ha ett "Internet Security"-paket till datorn, så är Norton Internet Security eller 360 ett av dom allra bästa valen, så det var ju inte något dåligt köp i sig.

The Cure
2009-07-17, 10:53
Installerar W7 RC på en nyköpt WD Caviar SE SATAII 500GB och efter 30 min har "expanding windows files" inte kommit längre än till 5%. Ska det ta så jefvla lång tid?

Update: Går snabbt att installera XP och Ubuntu men både Vista och W7 tar evigheter!? Provade även att uppdatera BIOS:en men det avhjälpte inte problemet. Någon som har några idéer?