handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

hahavaffan
2009-03-05, 21:44
Har läst lite om AMD Phenom II och dom verkar riktigt uppskattade överallt. Den allmänna uppfattningen är att man är dum i huvudet om man väljer en C2d eller c2q före :)

Kan nån rekommendera ett schysst moderkort och grafikkort till en Phenom II?

Black Edition, är de bara klockade lite från fabrik eller? Är det värt att välja en sån, eller ska man själv klocka dom 2-300Mhzen?

MagnusG
2009-03-06, 08:08
Grappar... hilfe. Har tänkt köpa mig lite ny hårdvara till gamla bettan här bredvid mig nere på golvet. Hon har tjänat mig väl, men det känns som det är dags att byta ut skräpet nu.

Har ett litet dilemma dock. Vad ska jag köra som systemdisk? Har idag 2x750gb Sasmsung F1 och 1x500gb WD. En 250gb-partition av en Samsungdisk agerar systemdisk i dagens läge, och det är ju inte världens snabbaste setup. Alternativen som jag ser det är:

1. Köpa en snabb systemdisk. Western Digital VelociRaptor 150gb t.ex. Men det går loss på 1700kr. Plus, hur snabb är den egentligen? Man får ju inget stort utrymme alls heller, och den lär ju väsnas en hel del :(

Har själv en 75 GB Raptor. Den väsnas inte överdrivet mycket mer än någon annan disk jag har. (tycker jag)
Den är heller inte SÅ mycket snabbare. Men den är något rappare. Helt klart. Om det väger över för priset är dock en tolkningsfråga.

2. Köpa 2x500gb av nån snabb, schysst modell och köra RAID 0, vilket ger snabbare skriv- och läshastighet. Men hur mycket snabbare? Likvärdigt som en raptor? Ett fett minus här är ju att om en disk kraschar så står jag utan all data. Ca 1100kr

Detta är nog det alternativet jag skulle gå på om jag va du.
"Hur mycket snabbare" går inte att sia. Det beror på diskarna, raid-kortet m.m.
Men låt oss säga att diskarna du köper läser/skriver i 80 MB/s.
Då skulle jag tippa att du får en teoretisk ökning på ca 30-40 MB/s, dvs
den bör hamna runt 110-120 MB/s
Men som sagt.. omöjligt att sia exakt.

3. Köpa 2x500gb av nån snabb, schysst modell och köra RAID 1, vilket ger hög kraschsäkerhet, och en aning snabbare läshastighet. Men det är inte mycket snabbare va? Minus här är kostnaden för lite utrymme, men det vägs lätt upp av säkerheten vid krasch. Dock säger folk jag snackat med att varje gång OSet kraschar så måste den "reparera" diskarna. Kör visserligen XP... men det lär ju vara samma sak här. Ca 1100kr

Skillnaden i läshastighet här är marginell.
Vad det handlar om är att då datat på de bägge diskarna är identiska och du utför en operation som kräver en läsning ifrån diskarna, så kommer bägge söka efter datat. Den disk som vid detta tillfälle råkar ha sitt skrivhuvud närmast datat, kommer börja läsa det först.
Men vi pratar ms här.
Däremot skulle man kunna märka en något större prestandaökning om du köpte dig ett "riktigt" RAID-kort och inte kör på det inbyggda.
Men den ökning märks främst pga att RAID-kortet har en större cache (kan ligga på 128 MB eller mer)

4. Köra RAID 0 och köpa en nätverksdisk som jag kan säkerhetskopiera bilder, dokument och allt annat värdefullt till, in case nån av systemdiskarna kraschar. Ca 1700kr

Detta alternativ skulle "jag" personligen gått på, fast med en liten ändring.
Då jag aldrig själv förstått vitsen med att ha en så enormt stor systemdisk, så skulle letat upp 2 st mindre diskar (Som förhoppningsvis är billigare) och gjort en RAID 0. På systemdisken bör man inte ha mycket annat än just "systemet" (OS), program, spel etc.
Det är ju dessa man vill öka prestandan på. För vem bryr sig om det går 10 sek fortare att kopiera en fil ifrån en partition ifrån en lagrings disk till en annan egentligen?

Så jag skulle alltså göra som följer.. ha två st "mindre" diskar som C: i en RAID 0.
Ev. köpa några större "lagringsdiskar"
Och till sist ha en backupdisk aka USB-disk (då dessa är "hyfsat" billiga)


Vad tror expertpanelen? Söker snabbhet främst, men jag vill komma undan så billigt som möjligt då jag lever på CSN ;)

Som jag nämner ovan.. alt 2



Vad tror ni om OS? Win7 kommer ju inom en snar framtid, och eftersom att jag klarat mig hittills utan helvetet kallat Vista, så tänkte jag att jag kör på 4 eller 8 gb RAM, och lägger in XP Pro x86 tills Win7 lanseras. Det borde inte vara några problem va? Förutom då att jag bara får ut strax över 3gb så länge jag har XP...

Du kan få ut mer minne i XP.. om du installera x64 varianten.
Jag har kört Windows 7 beta ett tag nu och är faktiskt mycket nöjd med det.
Dock vet jag inte exakt om detta os kommer att vara "bara" 64-bitars!?
Är relativt säker på att det jag kör på idag är 32bitars, dvs, det klarar Ej av att adressera över 4 GB RAM.

Vet inte heller om det är någon jätte vits för dig att köpa all RAM redan nu? (om du inte tänkt utnyttja det?).
Eller vet du något om minnespriserna som vi andra inte vet? ;)

Lycka till.

hahavaffan
2009-03-06, 10:57
Har själv en 75 GB Raptor. Den väsnas inte överdrivet mycket mer än någon annan disk jag har. (tycker jag)
Den är heller inte SÅ mycket snabbare. Men den är något rappare. Helt klart. Om det väger över för priset är dock en tolkningsfråga.

Detta är nog det alternativet jag skulle gå på om jag va du.
"Hur mycket snabbare" går inte att sia. Det beror på diskarna, raid-kortet m.m.
Men låt oss säga att diskarna du köper läser/skriver i 80 MB/s.
Då skulle jag tippa att du får en teoretisk ökning på ca 30-40 MB/s, dvs
den bör hamna runt 110-120 MB/s
Men som sagt.. omöjligt att sia exakt.

Skillnaden i läshastighet här är marginell.
Vad det handlar om är att då datat på de bägge diskarna är identiska och du utför en operation som kräver en läsning ifrån diskarna, så kommer bägge söka efter datat. Den disk som vid detta tillfälle råkar ha sitt skrivhuvud närmast datat, kommer börja läsa det först.
Men vi pratar ms här.
Däremot skulle man kunna märka en något större prestandaökning om du köpte dig ett "riktigt" RAID-kort och inte kör på det inbyggda.
Men den ökning märks främst pga att RAID-kortet har en större cache (kan ligga på 128 MB eller mer)

Detta alternativ skulle "jag" personligen gått på, fast med en liten ändring.
Då jag aldrig själv förstått vitsen med att ha en så enormt stor systemdisk, så skulle letat upp 2 st mindre diskar (Som förhoppningsvis är billigare) och gjort en RAID 0. På systemdisken bör man inte ha mycket annat än just "systemet" (OS), program, spel etc.
Det är ju dessa man vill öka prestandan på. För vem bryr sig om det går 10 sek fortare att kopiera en fil ifrån en partition ifrån en lagrings disk till en annan egentligen?

Så jag skulle alltså göra som följer.. ha två st "mindre" diskar som C: i en RAID 0.
Ev. köpa några större "lagringsdiskar"
Och till sist ha en backupdisk aka USB-disk (då dessa är "hyfsat" billiga)

Som jag nämner ovan.. alt 2

Du kan få ut mer minne i XP.. om du installera x64 varianten.
Jag har kört Windows 7 beta ett tag nu och är faktiskt mycket nöjd med det.
Dock vet jag inte exakt om detta os kommer att vara "bara" 64-bitars!?
Är relativt säker på att det jag kör på idag är 32bitars, dvs, det klarar Ej av att adressera över 4 GB RAM.

Vet inte heller om det är någon jätte vits för dig att köpa all RAM redan nu? (om du inte tänkt utnyttja det?).
Eller vet du något om minnespriserna som vi andra inte vet? ;)

Lycka till.Tack som fan för svar!
Har plockat ihop följande på DustinHome.se, som preliminärt hade varit nice:

1st SAPPHIRE RADEON HD4850 TOXIC 512MB DDR3 PCI-E DVI - 1 961 kr
1st SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB - 1 225 kr
1st AMD PHENOM II X4 920 2.8GHZ 2MB SOCKET AM2+ BOX - 2 331 kr
1st NOCTUA NH-U9B CPU-FLÄKT 92MM - 535 kr
1st COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 620W - 947 kr
1st GIGABYTE GA-MA790X-UD4 AM2+ ATX - 1 370 kr
1st HYPERX 4GB DIMM DDR2 1066MHZ PC8500 CL5 (2X2GB) SLI-READY - 794 kr
1st ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA - 36 kr

SUMMA: 9 200 kr

Alternativt:

1st SAPPHIRE RADEON HD4850 TOXIC 512MB DDR3 PCI-E DVI - 1 961 kr
1st NOCTUA NH-U9B CPU-FLÄKT 92MM - 535 kr
2st SAMSUNG SPINPOINT 250GB SATA/300 7200RPM 16MB - 1 140 kr(för 2st)
1st OCZ DDR2 FATAL1TY 4GB PC8500 (2X2GB) HEAT PIPE - 765 kr
1st COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 620W - 947 kr
1st ASUS P5QL-E P43 S-775 ATX - 1 180 kr
1st INTEL CORE 2 QUAD Q8200 2.33GHZ 4MB 1333MHZ S-775 - 1 849 kr
1st ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA - 36 kr

SUMMA: 8 400 kr


Det går att köra RAID på AMD-moderkortet också, så 1TB-disken får nog känna sig slagen av två små i RAID 0. Men frågan är fan om man ska köra på AMD eller Intel. Det blir dyrare med AMD, men snabbare. Hade dock tänkt klocka Intelprollen lite iallafall. 2,8Ghz lär gå lätt som en plätt utan att den blir för varm.

Yes
2009-03-06, 11:03
Är inte tillräckligt insatt för att uttala mig om AMD vs. Intel(Phenom II är väl lite snabbare, men Intel-processorn klockar kanske bättre?). En sak jag hade bytt är dock Noctua-kylaren mot en Thermalright Ultra-120.

hahavaffan
2009-03-06, 11:57
Är inte tillräckligt insatt för att uttala mig om AMD vs. Intel(Phenom II är väl lite snabbare, men Intel-processorn klockar kanske bättre?). En sak jag hade bytt är dock Noctua-kylaren mot en Thermalright Ultra-120.Ok, valde mellan Nocturan och den faktiskt. Dock medföljde ingen fläkt så lat som jag var tog jag Nocturan. Men det blir väl en Ultra-120 då ist. Spanks!

Yes
2009-03-06, 12:20
Ok, valde mellan Nocturan och den faktiskt. Dock medföljde ingen fläkt så lat som jag var tog jag Nocturan. Men det blir väl en Ultra-120 då ist. Spanks!
Tänkte iof inte på att det följer med fläktar till Noctuan. Det gör ju U-120;in lite dyrare och jag vet inte exakt hur stor skillnaden är mellan dessa.

Har en Noctua-kylare till min i7 och den funkar förvisso bra, och fläktarna som följer med håller hög kvalitet. Däremot är inte kylaren lika välkonstruerad som U-120, vilken jag hade till min Core 2 Quad. U-120 har fler heatpipes och något tätare flänsar. Om jag orkar nån dag så tänkte jag för egen del skaffa ett konverteringskit för att kunna använda den istället.

Om du tänkt överklocka och tycker det är värt lite extra pengar för bättre kylning så är U-120 att rekomendera. Noctuan är dock inte dålig, och en Core 2 Quad blir inte så värst varm.

JJ
2009-03-06, 12:21
Ok, valde mellan Nocturan och den faktiskt. Dock medföljde ingen fläkt så lat som jag var tog jag Nocturan. Men det blir väl en Ultra-120 då ist. Spanks!

Kolla att den får plats i chassit bara, har för mig att den är rätt stor.

Yes
2009-03-06, 12:27
U-120 och Noctuan är förresten i princip lika stora, men i båda fallen är det bra att göra som JJ skriver och kolla så det får plats.

Jag hade förresten betalat lite extra för ett bättre nätaggregat, förslagsvis Corsair HX620W.

Fogue
2009-03-06, 12:39
Jag har ett problem, flashfilmerna på pown.it laddas inte för mig. Men andra flashfilmer på andra sidor laddas utan problem. Någon som vet vad felet kan vara?

hahavaffan
2009-03-06, 14:05
U-120 och Noctuan är förresten i princip lika stora, men i båda fallen är det bra att göra som JJ skriver och kolla så det får plats.

Jag hade förresten betalat lite extra för ett bättre nätaggregat, förslagsvis Corsair HX620W.Tror du det är så stor skillnad på Cooler Master och Corsair? Det blir ju ändå 300kr mer... Det är en aning mer strömstarkt, 16 mot 18ampere. Hur stabila spänningar de båda levererar vet jag inte, men Cooler Master gör ju schyssta saker.

Yes
2009-03-06, 16:37
Tror du det är så stor skillnad på Cooler Master och Corsair? Det blir ju ändå 300kr mer... Det är en aning mer strömstarkt, 16 mot 18ampere. Hur stabila spänningar de båda levererar vet jag inte, men Cooler Master gör ju schyssta saker.
Jag har det inte helt färskt i minnet så jag kan ha fel här men jag har för mig Coolermaster's nätagg inte är så mycket att hänga i granen. Corsair HX är däremot mycket bra.

Det finns ett utförligt test av nätagg på sweclockers.com, ta en titt där för att bilda dig en uppfattning.

MagnusG
2009-03-06, 16:42
Jag har ett problem, flashfilmerna på pown.it laddas inte för mig. Men andra flashfilmer på andra sidor laddas utan problem. Någon som vet vad felet kan vara?

Har du uppdaterat till Flash 10:an?

www.adobe.com

Konvex
2009-03-06, 17:17
Har en fråga om bildler och ff, kopierar in från swectråden där jag inte fick några svar:

Tja, jag undrar om det finns några inställningar eller liknande så man kan se typ ett kryss som i IE eller liknande när en bild inte kan visas i firefox istället för att den inte alls syns bara, om ni förstår vad jag menar.

Är så irriterande när någon länkat en bild på ett forum tex och länken inte funkar och man inte förstår något alls av posten för att man inte ser att det skulle vara en bild osv.........

hahavaffan
2009-03-06, 18:00
Jag har det inte helt färskt i minnet så jag kan ha fel här men jag har för mig Coolermaster's nätagg inte är så mycket att hänga i granen. Corsair HX är däremot mycket bra.

Det finns ett utförligt test av nätagg på sweclockers.com, ta en titt där för att bilda dig en uppfattning.OK, will do! Tack för hjälpen.

Fogue
2009-03-06, 21:53
Har du uppdaterat till Flash 10:an?

www.adobe.com

Ja, det är för mig väldigt konstigt att just bara den sidan inte skulle funka. Inte haft problemet på någon annan sida än.

Control_61
2009-03-07, 12:24
När jag kom hem idag och startade upp datorn så hade två "tillägg" installerats på internet (mozilla).

Nu är datorn skitseg, även efter att jag virussökt med norton och "rensat ut känslig data" som cookies osv.

Jag kan inte se vilka tillägg som installerats automatiskt men de jag har just nu är:
1. Norton IPS 1.0
2. Norton Toolbar 3.0
3. Skype extension for firefox

Vet inte om jag ser alla tillägg i den rutan, men dessa är de enda jag ser.

Kan det vara så att något är onödigt att ha, eller att något slöar upp datorn mycket?

MVH

King Grub
2009-03-07, 12:56
Norton IPS 1.0 är Symantec Intrusion Prevention som skyddar mot skadlig kod när du surfar.

Norton Toolbar 3.0 tror jag är Nortons anti-phishing system.

Dom är båda bra saker att ha, och bör inte slöa ner något speciellt.

Skype Extension vet jag inte vad den gör, men det låter osannolikt att det är något som behövs.

Går tydligen inte att avinstallera hur som helst heller.

http://www.howtogeek.com/howto/internet/firefox/manually-remove-skype-extension-from-firefox/

Du kan ju prova att avaktivera en av sakerna i taget, om du kan, och se om det är någon av dom som gör att det segt.

Control_61
2009-03-07, 16:12
Datorn är fortfarande fruktansvärt seg.
Sedan jag var vid datorn igår kväll har mamma varit här och skaffat sig en hotmail adress och fixat ett MSN konto, men jag förstår inte vad hon gjort för att sega ner internet så extremt mycket!!

Någon som har något förslag på vad man kan kolla för att hitta problemet?

King Grub
2009-03-07, 16:27
Klargörande: är det internet som är segt, eller är det hela datorn?

Control_61
2009-03-07, 16:36
Internet.

King Grub
2009-03-07, 16:43
Ladda ner HijackThis...

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis

Kör programmet, spara en logg, och posta den här.

Heniin
2009-03-07, 16:45
Stort problem har uppstått!

Här om dagen så kände att jag en svag doft att det luktade lite bränt i mitt rum men kunde inte hitta varifrån det kom och trodde inte det var något som var fel med datorn så jag fortsatte sitta och surfa, helt plötsligt säger p0ff och strömmen går.

Jag går ut och sätter på strömmen i rummet igen via strömbrytarn och allt i rummet startar FÖRUTOM datorn.. ingen ström går till datorn, Kan det vara nätagget som kan ha gått sönder? eller är det modekortet? :/ Peace

Musselbank
2009-03-07, 16:47
Sannolikt nätagget :-)

Control_61
2009-03-07, 16:49
Ladda ner HijackThis...

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis

Kör programmet, spara en logg, och posta den här.



Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 16:48:32, on 2009-03-07
Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6001.18000)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\PixArt\Pac207\Monitor.exe
C:\Program Files (x86)\Common Files\Ahead\Lib\NMBgMonitor.exe
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\ONENOTEM.EXE
C:\hp\support\hpsysdrv.exe
C:\Program Files (x86)\Java\jre1.6.0_01\bin\jusched.exe
C:\Program Files (x86)\HP\HP Software Update\hpwuSchd2.exe
C:\Program Files (x86)\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Program Files (x86)\Common Files\Ahead\Lib\NMIndexStoreSvr.exe
C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.2.0.7\ccSvcHst.exe
C:\Program Files (x86)\iTunes\iTunes.exe
C:\hp\kbd\kbd.exe
C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=sv_se&c=84&bd=Pavilion&pf=cndt
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.superstart.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=sv_se&c=84&bd=Pavilion&pf=cndt
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=sv_se&c=84&bd=Pavilion&pf=cndt
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Länkhjälp till Adobe PDF Reader - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: Symantec NCO BHO - {602ADB0E-4AFF-4217-8AA1-95DAC4DFA408} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.2.0.7\coIEPlg.dll
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention - {6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.2.0.7\IPSBHO.DLL
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files (x86)\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O2 - BHO: AOL Toolbar BHO - {7C554162-8CB7-45A4-B8F4-8EA1C75885F9} - C:\Program Files (x86)\AOL\AOL Verktygsfält 5.0\aoltb.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O3 - Toolbar: AOL Toolbar - {DE9C389F-3316-41A7-809B-AA305ED9D922} - C:\Program Files (x86)\AOL\AOL Verktygsfält 5.0\aoltb.dll
O3 - Toolbar: Norton Toolbar - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.2.0.7\coIEPlg.dll
O4 - HKLM\..\Run: [hpsysdrv] c:\hp\support\hpsysdrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KBD] C:\HP\KBD\KbdStub.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] "c:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
O4 - HKLM\..\Run: [HP Health Check Scheduler] c:\Program Files (x86)\Hewlett-Packard\HP Health Check\HPHC_Scheduler.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files (x86)\Java\jre1.6.0_01\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] c:\Program Files (x86)\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files (x86)\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program Files (x86)\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [Sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [BgMonitor_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}] "C:\Program Files (x86)\Common Files\Ahead\Lib\NMBgMonitor.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\WMPNSCFG.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST')
O4 - Startup: Skärmurklipp och start för OneNote 2007.lnk = C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\ONENOTEM.EXE
O8 - Extra context menu item: &AOL Verktygsfalt Sök - C:\ProgramData\AOL\ieToolbar\resources\sv-SE\local\search.html
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files (x86)\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files (x86)\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {0CCA191D-13A6-4E29-B746-314DEE697D83} (Facebook Photo Uploader 5 Control) - http://upload.facebook.com/controls/2008.10.10_v5.5.8/FacebookPhotoUploader5.cab
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~2\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O18 - Protocol: symres - {AA1061FE-6C41-421F-9344-69640C9732AB} - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.2.0.7\coIEPlg.dll
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing)
O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
O23 - Service: Ati External Event Utility - Unknown owner - C:\Windows\system32\Ati2evxx.exe (file missing)
O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program Files (x86)\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: @dfsrres.dll,-101 (DFSR) - Unknown owner - C:\Windows\system32\DFSR.exe (file missing)
O23 - Service: GameConsoleService - WildTangent, Inc. - C:\Program Files (x86)\HP Games\My HP Game Console\GameConsoleService.exe
O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program Files (x86)\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Inc. - C:\Program Files (x86)\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - c:\Program Files (x86)\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing)
O23 - Service: NBService - Nero AG - C:\Program Files (x86)\Nero\Nero 7\Nero BackItUp\NBService.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: NMIndexingService - Nero AG - C:\Program Files (x86)\Common Files\Ahead\Lib\NMIndexingService.exe
O23 - Service: Norton Internet Security - Symantec Corporation - C:\Program Files (x86)\Norton Internet Security\Engine\16.2.0.7\ccSvcHst.exe
O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\SLsvc.exe,-101 (slsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\SLsvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)

--
End of file - 9711 bytes

MagnusG
2009-03-07, 19:24
Internet.

Vad har du för ISP? Och vad är det för typ av uppkoppling?
Det är inte så enkelt att din ISP kanske har en driftstörning i området du bor?

ante
2009-03-07, 23:48
Tänkte kolla med experterna hur man gör sin windowspartition större?
För närvarande är min på 25gig, men det räcker inte långa vägar för vista. För tillfället kör jag XP och tänkte göra c: - partitionen större med acronis disc director 10, men det verkar bara gå att göra den mindre. Finns det något jag kan göra/testa innan jag formaterar hela hårddisken ?

Zetor99
2009-03-08, 00:00
Har aldrig använt Acronis, men Gparted (http://gparted.sourceforge.net/) brukar fungera.

Du måste självklart skapa opartitionerat utrymme genom att krympa en annan partition före du kan förstora en annan, ifall du alltså inte av någon orsak har opartitionerat utrymme från tidigare.

jonteman
2009-03-08, 01:10
Tänkte kolla med experterna hur man gör sin windowspartition större?
För närvarande är min på 25gig, men det räcker inte långa vägar för vista. För tillfället kör jag XP och tänkte göra c: - partitionen större med acronis disc director 10, men det verkar bara gå att göra den mindre. Finns det något jag kan göra/testa innan jag formaterar hela hårddisken ?Vista har ett verktyg för det

http://www.vistarewired.com/2007/02/16/how-to-resize-a-partition-in-windows-vista

Nible
2009-03-08, 01:29
Någon som vet om man ska få någon ersättning för att internet dör typ var 15:e minut i 1min av internetleverantören? Sjukt jobbigt om man spelar eller liknande, så försvinner man.
Har varit så några veckor nu, och innan dess har internet dött när det blev överbelastat, såsom tankning.

Snobbe
2009-03-08, 03:20
Någon som vet om man ska få någon ersättning för att internet dör typ var 15:e minut i 1min av internetleverantören? Sjukt jobbigt om man spelar eller liknande, så försvinner man.
Har varit så några veckor nu, och innan dess har internet dött när det blev överbelastat, såsom tankning.

Kan va din router också dock. Testat utan?

hahavaffan
2009-03-08, 15:26
Nu har jag tänkt och funderat lite till på vad jag ska köpa för prylar till datorn, och kommit fram till följande:

ASUS P5Q PRO P45 S-775 ATX. Funktionsrikt moderkort som fått bra betyg.
1 380 kr
INTEL CORE 2 QUAD Q8200 2.33GHZ 4MB 1333MHZ S-775. Går lätt att klocka till 2,8-3ghz.
1 849 kr
SAPPHIRE RADEON HD4870 TOXIC 512MB GDDR5 PCI-E DVI. Schysst kort med bra kylning.
2 500 kr
OCZ DDR2 FATAL1TY 4GB PC8500 (2X2GB) HEAT PIPE. Minnen som pallar med 3ghz och högre om jag skulle få för mig det.
760 kr
CORSAIR HX 620W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V. Grym nätdel som även klarar ett grafikkort till om det skulle bli av.
1 350 kr
SAMSUNG SPINPOINT 250GB SATA/300 7200RPM 16MB. Gillar mina nuvarande F1or. Ska köras i RAID 0.
1 440 kr för två stycken
THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME FÖR INTEL. Grym kylare som inte lär svettas av lite klock.
500 kr
FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 120MM 15DB RETAIL. Tyst och stor fläkt till CPU-kylaren.
80 kr

Summa: 9 600 kr. Värt det? Nåt jag bör byta ut? Hade egentligen hellre haft en Q6600, sin ålder till trots klockar den bättre och har mer L2-cache. Men den finns ingenstans :(

Nible
2009-03-08, 18:41
Kan va din router också dock. Testat utan?

Nope, inte testat. Ska göra det.

Pejij
2009-03-08, 20:39
Jag är inte särskilt kunnig, jag undrar: Vad behövs för att man ska kunna köra ett 5.1 system från datorn? Och vad behövs för att kunna skicka ljud och bild till en tv direkt från datorn?

mvh

Handcuff
2009-03-09, 18:25
Startade min lilla laptop efter en veckas frånvaro. Och nu får jag helt plötsligt ett felmeddelande och tappar kontakten med internet lite då och då. Börjar funka igen då jag "reparerar" anslutningen....

felmeddelandet:
Systemfel : Systemet har upptäckt en IP-adresskonflikt med ett annat system i nätverket

Har googlat lite men hittar inget vettigt. Har endast en dator och kör ej via router.

:confused:

MagnusG
2009-03-09, 21:19
Startade min lilla laptop efter en veckas frånvaro. Och nu får jag helt plötsligt ett felmeddelande och tappar kontakten med internet lite då och då. Börjar funka igen då jag "reparerar" anslutningen....

felmeddelandet:


Har googlat lite men hittar inget vettigt. Har endast en dator och kör ej via router.

:confused:

Hmm.. låter märkligt. Vad den säger, kort åh gott, är att det finns en enhet till på nätverket som har samma IP-adress som du.
Kör din dator med DHCP eller har du satt en statisk (fast) IP-adress?

Kör du trådlöst eller med kabel?

Handcuff
2009-03-09, 22:01
Kör kabel. Och har statisk IP...krånglar med dynamisk.

Provade byta ut en siffra i IP:t och nu funkar det prima. Hade jag bara tur?*rolleyes*

MagnusG
2009-03-09, 22:02
Kör kabel. Och har statisk IP...krånglar med dynamisk.

Provade byta ut en siffra i IP:t och nu funkar det prima. Hade jag bara tur?*rolleyes*

Hehe.. nä.. tror inte du hade tur. Men som sagt.. något eller någon annan har den IP:en samtidigt som du, eller så är det något annat som spökar.
Gött att de löste sig dock ;)

Edit: Du kan ju alltid (för skojs skull) prova pinga din gamla IP och se om något svarar?

jesse
2009-03-12, 23:18
Idag när jag startade min dator för andra gången denna dag så startar den upp som vanligt fast när bakgrundsbilden för skrivbordet kommer upp så händer sedan inget mer. Ingen startmeny går att komma åt , inga program startas, jag ser bara skrivbordbilden och kan röra på muspekaren. När jag startar den i felsäkert läge så funkar det, så jag har kört igenom antivirusprogget o sedan försökt starta om den men har fortfarande samma problem.

Någon som har en hint om vad det kan röra sig om? hårdvara/mjukvara osv...

jonteman
2009-03-12, 23:43
Idag när jag startade min dator för andra gången denna dag så startar den upp som vanligt fast när bakgrundsbilden för skrivbordet kommer upp så händer sedan inget mer. Ingen startmeny går att komma åt , inga program startas, jag ser bara skrivbordbilden och kan röra på muspekaren. När jag startar den i felsäkert läge så funkar det, så jag har kört igenom antivirusprogget o sedan försökt starta om den men har fortfarande samma problem.

Någon som har en hint om vad det kan röra sig om? hårdvara/mjukvara osv...Vad händer om du trycker ctrl-alt-del -> arkiv -> ny aktivitet -> explorer.exe
?

jesse
2009-03-12, 23:49
Vad händer om du trycker ctrl-alt-del -> arkiv -> ny aktivitet -> explorer.exe
?

har redan provat att trycka ctrl-alt-del för att försöka få upp aktivitetshanteraren men det hände ingenting då.

Tror du att det kan vara hårddisken som bråkar?

jesse
2009-03-12, 23:56
nu när jag precis gjorde mitt fjärde försök (första gången som jag inte har nätverkskabeln i för den sitter i min laptop som jag skriver på nu) så funkar den till synes som vanligt helt plötsligt.

Konvex
2009-03-13, 20:30
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/6542

Någon som vet om det finns liknande addon som fungerar med Firefox 3?

tntballe
2009-03-13, 20:55
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/6542

Någon som vet om det finns liknande addon som fungerar med Firefox 3?

Greasemonkey och denna? Har ej testat själv.
http://ericulous.com/2008/02/12/greasemonkey-script-show-missing-images/

Konvex
2009-03-13, 20:58
Greasemonkey och denna? Har ej testat själv.
http://ericulous.com/2008/02/12/greasemonkey-script-show-missing-images/

Ah tackar, fungerade utmärkt. :)

Thewind
2009-03-13, 20:59
Ska snart bli student och kommer att behöva en laptop. Låter den ta över samtliga uppgifter då min gamla stationär dator kommer att stå kvar hemma hos föräldrarna. Vill kunna spela hyffsat på den. Vad är rimligt att ge? 15k?

MasterChief
2009-03-13, 21:04
När jag vill ha igång aktivitetshanteraren ser den ut så här (som ni ser är alla flikar borta):

http://img19.imageshack.us/img19/4175/namnlst1.jpg

Sen går inte heller fönstret att stänga ner. Det har varit så här i några veckor nu :-/

Tips?

(Windows XP)

Konvex
2009-03-13, 21:07
MasterChief: dubbelklicka på den vita ramen. ;)
Edit: eller ja, grå snarare

MasterChief
2009-03-13, 21:11
MasterChief: dubbelklicka på den vita ramen. ;)
Edit: eller ja, grå snarare

omfg

Har aldrig känt mig så dataägd i hela mitt 25-åriga dataliv.


Tack! :bow:

Konvex
2009-03-13, 21:16
omfg

Har aldrig känt mig så dataägd i hela mitt 25-åriga dataliv.


Tack! :bow:

Det var så lite så. :D

Pejij
2009-03-13, 21:56
Jag är inte särskilt kunnig, jag undrar: Vad behövs för att man ska kunna köra ett 5.1 system från datorn? Och vad behövs för att kunna skicka ljud och bild till en tv direkt från datorn?

mvh

Nån som vet?

Cilia
2009-03-14, 13:46
Helt plötsligt så har ljudet försvunnit från nätet på min dator. Spelar jag musik från hårddisken funkar det, liksom ljudet från när jag byter sidor och sånt men spelar jag upp en film från youtube så blir det helt plötsligt inget ljud.

Jag har provat och starta om och det blev ingen skillnad. Vad kan detta bero på?
Nu hände det igen, känns som om den tappar det ofta. Men genom Grubs tidigare hjälp så fixade jag det igen. Men tycker inte jag har haft det här problemet tidigare.

shut teh face
2009-03-17, 12:23
Två frågor

Jag ska installera ett linux på min laptop, det sitter en Intel Centrino i den. Ska jag ha x86 eller i386? När jag ska ladda ned operativet i fråga så finns det endast x86_64 samt i386 att välja på. Jag installerade operativet på test i vmware och då fungerade inte x86_64 men i386 fungerade. Nu ska jag installera det på "riktigt" och kan jag fortsätta med i386?


--

Jag ska bränna iso-filen, jag har laddat ned ImgBurn och jag vet inte vilket alternativ jag ska välja:
Write image file to disc
Create image file from disc

Jag är ganska säker att det är alternativ 1 som gäller men vill inte slösa DVD-skivor på fel. :cool:

hahavaffan
2009-03-17, 13:10
Är inte i386 asgammal? Du ska ta alternativ ett. Alternativ två skapar ju en image från en skiva som du stoppar in i läsaren.

Mr.Cosybear
2009-03-17, 13:18
Två frågor

Jag ska installera ett linux på min laptop, det sitter en Intel Centrino i den. Ska jag ha x86 eller i386? När jag ska ladda ned operativet i fråga så finns det endast x86_64 samt i386 att välja på. Jag installerade operativet på test i vmware och då fungerade inte x86_64 men i386 fungerade. Nu ska jag installera det på "riktigt" och kan jag fortsätta med i386?


--

Jag ska bränna iso-filen, jag har laddat ned ImgBurn och jag vet inte vilket alternativ jag ska välja:
Write image file to disc
Create image file from disc

Jag är ganska säker att det är alternativ 1 som gäller men vill inte slösa DVD-skivor på fel. :cool:

x86_64 är en lite annorlunda arkitektur, du kan köra på i386, så ja du kan fortsätta på det.

Write image file to disk ska du göra. ISO-fil = image du vill mao flytta den bilden till skivan och inte tvärtom :)

Mr.Cosybear
2009-03-17, 13:29
Glömde nämna att om du hittar så kan du ladda ner i686 om det finns, då du troligen verkar ha en Pentium M. Detta borde ge dig ett lite mer prestandalyft.

frambogir
2009-03-17, 13:31
Dessutom kan det vara svårt med kompabilitet till x64-arkitekturen, alla program finns inte tex. Det är säkrast att köra i386 av den anledningen.
Vilken linuxdist. pratar vi om?

shut teh face
2009-03-17, 13:42
Dessutom kan det vara svårt med kompabilitet till x64-arkitekturen, alla program finns inte tex. Det är säkrast att köra i386 av den anledningen.
Vilken linuxdist. pratar vi om?
Tack för alla svar

CentOs 5

Robert Svensson
2009-03-17, 13:45
Vad behövs för att man ska kunna köra ett 5.1 system från datorn? Och vad behövs för att kunna skicka ljud och bild till en tv direkt från datorn?

mvh

Inget speciellt. Jag kör med mitt integrerade ljudkort på moderkortet(den gröna porten). Ljudet skickar du enkelt ut till din receiver med en 3,5 mm i ena änden och uttag anpassade efter dina uttag på receiver:n, beror ju som sagt på vad du har där.

För bild samt ljud kan du använda dig av en hdmi-kabel som skickar båda. Lite knepigare då kanske ifrån datorn, har inte större koll på det. Men eftersom du enkelt kan fixa ljudet som jag skrev innan kan du lätt fixa bilden med en "dvi-in, vga-in"-kabel, allt beroendes på vad du har för uttag i tv:n. Annars om du har hdmi: "Dvi-in, hdmi-in"-kabel in till tv:n

Jag använder en en dvi-vga-kabel, dvi-in i datorn och vga-in i tv.

C.E.J.
2009-03-17, 14:07
Min dator kraschar rätt ofta när jag kollar på youtube-klipp, både på deras sida och klipp genom Kolozzeum. Ljudet och muspekaren försvinner, medan klippet rullar på nån sekund till, och sen stängs datorn av. Vad kan det bero på?

shut teh face
2009-03-18, 12:55
Hej

Jag har installerat linux på min laptop, och hela diskutrymmet blev tilldelat till det. 150gb. Det ligger på endast en partition

Nu vill jag installera xp och få dual boot, kommer det gå när det inte finns något ledigt utrymme? Kan man vid xp-installationen helt enkelt välja att sno lite utrymme från linux-partitionen?

JJ
2009-03-18, 13:00
Hej

Jag har installerat linux på min laptop, och hela diskutrymmet blev tilldelat till det. 150gb. Det ligger på endast en partition

Nu vill jag installera xp och få dual boot, kommer det gå när det inte finns något ledigt utrymme? Kan man vid xp-installationen helt enkelt välja att sno lite utrymme från linux-partitionen?

Ändra partitionens storlek inne i Linux.
http://www.gnu.org/software/parted/index.shtml
kanske. Har faktiskt aldrig gjort det själv, men det borde vara rätt lätt.

shut teh face
2009-03-18, 13:21
Ändra partitionens storlek inne i Linux.
http://www.gnu.org/software/parted/index.shtml
kanske. Har faktiskt aldrig gjort det själv, men det borde vara rätt lätt.
Har försökt med det men parted tillåter inte att man ändrar storlek på lvm partitioner. :(

MagnusG
2009-03-18, 21:02
Har försökt med det men parted tillåter inte att man ändrar storlek på lvm partitioner. :(

Ladda ned GParted (http://gparted.sourceforge.net/download.php)
Bränn skivan, boota på den och ändra partitionen.
Det är ganska självförklarande hur det fungerar.

Mao, du MÅSTE ändra partitionsstorleken på disken. Alltså frigöra utrymme för att du skall kunna installera windows.

shut teh face
2009-03-18, 21:04
Jag lyckades förstöra allting och jag visste inte om grundregeln att man installerar alltid windows först, sen linux. Så jag blåste om det och installerade om istället. Fast jag installerade fel windows så jag får göra om det igen ändå. :):Virro

bear.flowertwig
2009-03-21, 11:16
För er som hatar MSN-reklamen (och/eller vill ändra på annat med MSN).

Avsluta msn. Kör A-patch. Ta bort reklam och features som ni har lust.
Starta msn. Rensat - hurra!

http://apatch.org/index.php

jakke
2009-03-21, 11:39
Jag lyckades förstöra allting och jag visste inte om grundregeln att man installerar alltid windows först, sen linux. Så jag blåste om det och installerade om istället. Fast jag installerade fel windows så jag får göra om det igen ändå. :):Virro

Det är inget måste att installera windows först. RTFM!

Trance
2009-03-21, 11:41
Det är inget måste att installera windows först. RTFM!

Brukar vara lättast dock då Windows boot loader brukar vilja vara lite...dominant.

spann
2009-03-21, 12:13
Ja behöver hjälp med min dator. För ett par månader sen så levde min dator, den skrev själv och öppnade program själv etc. Men det försvann bara en dag och mitt virus skydd gick ut. Så jag hade inget virus skydd i ca. 70dagar (kom upp meddelande) fick fixat ett gratis (avast) men nu så klickar min dator själv, jobbigt när man är ute på internet då den öppnar reklam grejer när man har musen över dom :/

King Grub
2009-03-21, 12:26
Prova scanna med andra program, som t ex Malwarebytes Anti-Malware, DrWeb CureIt och SUPERAntiSpyware.

Annars är det bästa att formattera och installera om Windows efter en sådan infektion. Du kan aldrig vara säker på att all skadlig kod är borta eller vad den kan ställa till med.

David Brent
2009-03-21, 19:26
Någon som kan rekommendera en bra NAS-server under 2k för 2 st sata diskar, en på 1tb och den andra på 640gb. Jag har inte tänkt köra raid.

Jarod
2009-03-21, 19:36
Någon som kan rekommendera en bra NAS-server under 2k för 2 st sata diskar, en på 1tb och den andra på 640gb. Jag har inte tänkt köra raid.

Techworld hade ett test som du kan kolla in - http://techworld.idg.se/2.2524/1.183569/stort-test-7-smarta-nasar-for-skrivbordet

jakke
2009-03-25, 19:34
Vad är enklaste sättet att ordna fram IPt till en gateway med en MAC?
Jag ska nämligen försöka hjälpa min syster med att konfigurera en router över telefon.

Robert Svensson
2009-03-26, 00:17
För er som hatar MSN-reklamen (och/eller vill ändra på annat med MSN).

Avsluta msn. Kör A-patch. Ta bort reklam och features som ni har lust.
Starta msn. Rensat - hurra!

http://apatch.org/index.php

Eller så använder man: http://www.pidgin.im/

Mycket bättre, då slipper du autmatisk all reklma och skit. :)

hahavaffan
2009-03-26, 09:15
Vad är enklaste sättet att ordna fram IPt till en gateway med en MAC?
Jag ska nämligen försöka hjälpa min syster med att konfigurera en router över telefon.Har du en Apple mac, eller en MAC-adress?

jakke
2009-03-26, 10:43
Har du en Apple mac, eller en MAC-adress?

Apple. Dock har jag redan löst problemet.

Trance
2009-03-26, 12:50
Eller så använder man: http://www.pidgin.im/

Mycket bättre, då slipper du autmatisk all reklma och skit. :)

Klarar inte av direct filetranfser dock.

rolf
2009-03-27, 15:58
Kanske inte direkt datorproblem, men väl softwareproblem.

Jag har installerat Operation Anchorage, en expansion till Fallout 3. Jag har följt instruktionerna i .nfo-filen. När jag startar spelet och väljer Data Files för att kryssa för Anchorage.ESM i rutan så "sparas" det inte. Krysset försvinner ur rutan när jag stänger Data Files, och jag kan inte spela expansionen. Vet någon vad problemet är? Jag har försökt googla men har lite svårt att formulera mig så jag hittar inga vettiga svar.

Spiffy
2009-04-02, 08:53
Måste byta ut min router.
Har hört mycket gott om D-LINK DIR-655.
Någon som har tips på någon som är bättre, till ungefär samma pris.

Tänkte också på en sak nu i ipred tider.
Jag har vpn tjänst till min dator. Men om man skulle fixa så att alla datorer i hemmet har det. Kan man då bygga en router av en stationär dator. Använda vpn kontot på denna dator, så att sen alla datorer drar nytta av det?
Kommer det bli ett jäkla meckande, eller är det en vettig lösning?

JMRA
2009-04-02, 09:18
omfg

Har aldrig känt mig så dataägd i hela mitt 25-åriga dataliv.


Tack! :bow:

HAHAHAHAHA, roligaste jag sett i år :D

Men det är som sgat de där smågrejerna man inte håller koll på, visste själv inte om det :D

King Grub
2009-04-02, 09:49
Måste byta ut min router.
Har hört mycket gott om D-LINK DIR-655.
Någon som har tips på någon som är bättre, till ungefär samma pris.

Utan att gå upp i pris till över kanske 1500 kronor hittar du nog ingen bättre.

Spiffy
2009-04-02, 10:06
Utan att gå upp i pris till över kanske 1500 kronor hittar du nog ingen bättre.

Om man går upp dit då. Är det någon som är mycket bättre?
Och vilken skulle det då vara?

Litecore
2009-04-02, 11:49
windows update muppar sig varje gång jag ska försöka installera SP1 för Vista64-bit oavsett
vilka knep eller guider jag följer.. samma problem hela tiden, så; går det att få tag på bara sp1 på
en cd/dvd-skiva och installera den utan "hjälp" av windows update eller? skulle vara kanon isf :)

King Grub
2009-04-02, 11:55
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=86D267BD-DFCD-47CF-AA76-DC0626DCDF10&displaylang=en

Tricce
2009-04-02, 11:57
Om man går upp dit då. Är det någon som är mycket bättre?
Och vilken skulle det då vara?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=85089

henk4n
2009-04-02, 11:58
Ska köpa en ny dator till min käre mor och funderar på vilket märke jag ska ta... Funderar starkt på en HP.. är de bra?

rememberence
2009-04-02, 11:59
Jag har vpn tjänst till min dator. Men om man skulle fixa så att alla datorer i hemmet har det. Kan man då bygga en router av en stationär dator. Använda vpn kontot på denna dator, så att sen alla datorer drar nytta av det?
Kommer det bli ett jäkla meckande, eller är det en vettig lösning?

Hur bra är du på datorer och hur mycket är du villig att lära dig? ;)

enraged
2009-04-02, 12:00
Nån som kan ge bra råd för hur jag gör för att få Ubuntu på en nyformaterad dator. Gjorde ett försök för några helger sen där jag formaterade och försökte boota från en bränd skiva (enligt instruktion) och fick felmeddelandet "bootmng.exe saknas" eller nåt sånt. Slutade med att jag installerade XP igen och försökte installera Ubuntu i Windows utan att få det att lira heller.

Tips? Vill alltså helst formatera och bara ha Ubuntu installerat.

rememberence
2009-04-02, 12:10
fick felmeddelandet "bootmng.exe saknas" eller nåt sånt.
Tips? Vill alltså helst formatera och bara ha Ubuntu installerat.

Att det är en .exe-fil skvallrar om att det inte är en binär som tillhör Ubuntu eller någon annan distribution och det kan betyda att en bootloader inte installerades bland annat.
Såg du till att installera en bootloader på MBR?

enraged
2009-04-02, 12:15
det gjorde jag inte. hur gör jag det?

Trance
2009-04-02, 12:16
Har du bränt rätt?

Installera Ubuntu är väl ungefär: sätt i skiva, tryck enter, next, next, next, klart?

enraged
2009-04-02, 12:25
Jo det trodde jag med men det kändes inte lätt. Ja alltså autostart på skivan funkar ju och när jag installerade i windows så hamnar ju filerna där men microsftzombien som jag är hajade jag inte hur jag fick igång det.

Litecore
2009-04-02, 12:57
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=86D267BD-DFCD-47CF-AA76-DC0626DCDF10&displaylang=en
tack så mycket ! :)

Spiffy
2009-04-02, 13:19
Hur bra är du på datorer och hur mycket är du villig att lära dig? ;)

Om det är mening så är jag villig att lära mig såklart.
Jag är duktigare än medel användaren helt klart :D
Men något geni är jag inte.

hahavaffan
2009-04-02, 14:04
Om man går upp dit då. Är det någon som är mycket bättre?
Och vilken skulle det då vara?Det känns overkill... Har du 100/100Mbit och kräver QoS och andra krävande funktioner? Om nej så klarar du dig utmärkt på en DIR-655. Jag har själv en till mitt 100/10 och det funkar perfekt.

Trance
2009-04-02, 14:33
Jo det trodde jag med men det kändes inte lätt. Ja alltså autostart på skivan funkar ju och när jag installerade i windows så hamnar ju filerna där men microsftzombien som jag är hajade jag inte hur jag fick igång det.

Du bootade med cd:n eller?

enraged
2009-04-02, 14:43
Ja men bootmng.exe saknades efter formateringen så den kunde inte boota.

Trance
2009-04-02, 14:55
Ja men bootmng.exe saknades efter formateringen så den kunde inte boota.

Jag antar att du inte bootar från cd:n då? bootmng.exe är en Windows-grej (verkar vara ett virus men kanske även windows bootloader heter så)

Ändra i bios så du bootar från cd.
Starta om datorn.
Få upp en Ubuntu-meny.
Installera ubuntu på hela disken och välj att den skall formatera hela partitionen innan (eventuellt så finns det en separat meny för formatering). Nu var det ett tag sedan jag installerade det men är hyfsat säker på att det är så det går till.

enraged
2009-04-02, 15:01
Installera ubuntu på hela disken och välj att den skall formatera hela partitionen innan (eventuellt så finns det en separat meny för formatering). Nu var det ett tag sedan jag installerade det men är hyfsat säker på att det är så det går till.

Jag får titta på det där igen när jag kommer hem men jag såg inget sånt alternativ förra gången, för det låter ju klockrent som det jag vill göra. Dock kan väl inte Ubuntu bootas med samma manager som windows bootas med? Bör väl installera GRUB eller liknande också?

Trance
2009-04-02, 15:05
Jag får titta på det där igen när jag kommer hem men jag såg inget sånt alternativ förra gången, för det låter ju klockrent som det jag vill göra. Dock kan väl inte Ubuntu bootas med samma manager som windows bootas med? Bör väl installera GRUB eller liknande också?

Det sköter installationen.

https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall

enraged
2009-04-02, 15:08
Det sköter installationen.

https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall

Ser lovande ut. Kollar på det där hemma, tack.

rememberence
2009-04-02, 15:37
Om det är mening så är jag villig att lära mig såklart.
Jag är duktigare än medel användaren helt klart :D
Men något geni är jag inte.

Okej :)
Då kanske du ska kolla på att ta en dator och göra den till router/brandvägg med t.ex Linux/BSD och konfigurera efter behov.
Det är antagligen ditt billigaste och enklaste alternativ, ja billigaste iaf :)

EDIT: Kanske M0n0Wall klarar av det hela?
http://m0n0.ch/wall/

Verkar så: http://doc.m0n0.ch/handbook-single/

IPsec VPN tunnels (IKE; with support for hardware crypto cards and mobile clients)

Glen
2009-04-02, 21:50
Äh det här är ju en sån enkel grej men jag lyckas ändå inte...


Har en bärbar HP Pavilion 7600 som jag vill uppdatera grafikkortet på men jag fattar inte hur. Går in på HP:s hemsida och kollar under "software and drivers download" men jag hittar inget för grafikkortet. Den enda vettiga jag hittar är en "automatisk uppdaterare" som jag laddade hem men den hittade bara någon säkerhets-grej, inget annat. Snälla jelp....

Spiffy
2009-04-03, 09:54
Ny router fråga.
Om jag ska köpa en färdig router med möjlighet för vpn till samtliga datorer som kopplar till den. Vilken är bästa valet?
pris 1000-1500 typ
både trådlöst och kabel.

King Grub
2009-04-03, 10:14
Äh det här är ju en sån enkel grej men jag lyckas ändå inte...


Har en bärbar HP Pavilion 7600 som jag vill uppdatera grafikkortet på men jag fattar inte hur. Går in på HP:s hemsida och kollar under "software and drivers download" men jag hittar inget för grafikkortet. Den enda vettiga jag hittar är en "automatisk uppdaterare" som jag laddade hem men den hittade bara någon säkerhets-grej, inget annat. Snälla jelp....

Finns det verkligen en modell som heter så?

Är det inte grafikkortet som är ett GeForce 7600? I sådana fall finns drivrutiner på Nvidias hemsida.

krellik
2009-04-05, 01:47
Haft min dator ett tag men inte behövt bränna nån skiva än, behöver dock bränna en skiva nu så gick och köpte några skivor och fixade nero.

Hursomhelst nu funkar det inte att bränna, det hakar upp sej när nero vill formatera skivan innan den sätter igång och bränner...
Någon som har en aning om vad felet är?

King Grub
2009-04-05, 08:52
Börja med att avinstallera Nero--bloatware-skräpet och installera ImgBurn i stället.

Prova igen och återkom om felet kvarstår.

Och prova fler än en skiva, om du inte har gjort det redan, ifall du fått otur att få tag i en defekt sådan vid första försöket.

Spiffy
2009-04-05, 12:16
Hur säkert/osäkert blir det om man krypterar hårddiskar med truecrypt och endast använder keyfile på ett usb minne, utan att använda lösenord.
Känns väldigt praktiskt utan lösenord. Bara att lägga keyfiles på ett usb minne, och så länge usb minnet är kopplat till datorn, så går det att starta och att komma åt hårddiskarna.
Men om det är enkelt att knäcka om man inte också använder ett lösenord, så är det ju lite meningslöst.
En till fråga, går det att göra backup på keyfiles. så att man lägger alla sina keyfiles på ett usb minne, och sen kopierar detta till låt säga 2 extra usb minne för att ha som backup.

Cilia
2009-04-05, 13:34
Helt plötsligt så har ljudet försvunnit från nätet på min dator. Spelar jag musik från hårddisken funkar det, liksom ljudet från när jag byter sidor och sånt men spelar jag upp en film från youtube så blir det helt plötsligt inget ljud.

Jag har provat och starta om och det blev ingen skillnad. Vad kan detta bero på?

Prova installera om Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/

Det här är ett jättebra tips jag fick men det verkar som om flashplayer hoppar ur lite då och då. Det funkar genom att jag installerar om programmet men fattar inte varför det sker nu helt plötsligt. Har tidigare inte behövt installera om.

Glen
2009-04-05, 17:40
Finns det verkligen en modell som heter så?

Är det inte grafikkortet som är ett GeForce 7600? I sådana fall finns drivrutiner på Nvidias hemsida.

Hmm nej är rätt säker på att modellen heter så, står så på den "service tag" som finns under datorn. Sen finns modellen på hp:s hemsida också:

(http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_lang=sv&h_cc=se&cc=se&h_page=hpcom&lang=sv&h_client=S-A-R163-1&h_pagetype=s-002&h_query=paavilion+7600&submit=%C2%BB)

Det jag inte är hundra på är dock vilken av 7600-modellerna jag har, finns flera tydligen.


Problemet jag har är att jag provade att köra en virtuell maskin med VMware player, och det är den virtuella maskinen jag tänkte uppdatera drivrutinerna på. Datorn jag har har Vista medan den virtuella maskinen har XP, vet inte om det kan göra det extra krångligt.

Glen
2009-04-05, 17:46
Fler frågor!

En polare har en Mac och vi provade att skicka över lite filmer från min bärbara till hårddisk (NTSF-format) till hans dator vilket funkade alldeles utmärkt. Tvärt om gick däremot absolut inte, minns inte vad det stod men det gick iaf inte. Jag har alltså ingen mac utan en vanlig PC. Nån som vet hur man löser detta?

ante
2009-04-06, 07:34
Fler frågor!

En polare har en Mac och vi provade att skicka över lite filmer från min bärbara till hårddisk (NTSF-format) till hans dator vilket funkade alldeles utmärkt. Tvärt om gick däremot absolut inte, minns inte vad det stod men det gick iaf inte. Jag har alltså ingen mac utan en vanlig PC. Nån som vet hur man löser detta?

Mac kan endast läsa NTFS, inte skriva tyvärr.

Drar till med en egen fråga då. Har precis börjat programmera lite java i samband med en kurs, och undrar vad jag behöver ladda hem till macen för att kunna köra igång? Är ganska kass på programmering, så bra tips på texteditors att skriva koden i vore inte heller fel.

Trance
2009-04-06, 08:01
Mac kan endast läsa NTFS, inte skriva tyvärr.

Drar till med en egen fråga då. Har precis börjat programmera lite java i samband med en kurs, och undrar vad jag behöver ladda hem till macen för att kunna köra igång? Är ganska kass på programmering, så bra tips på texteditors att skriva koden i vore inte heller fel.

http://www.eclipse.org/

http://www.netbeans.org/

http://www.jetbrains.com/idea/

De tre är väl de vanligaste editorerna vad jag vet.

hahavaffan
2009-04-06, 08:32
Eclipse är jävligt nice ante! Har precis läst 7,5hp javaprogrammering och Eclipse funkade skitbra.

Mr Zero
2009-04-06, 15:25
Okej, jag ska försöka förklara mitt problem så gott det går:
Jag får bara upp en blinkande markör när jag startar datorn och inget går att göra. Biosmenyn passeras men när XP ska igång så händer inget.

Om jag startar med en Rip Linux i läsaren så kan jag boota genom den utan problem men om jag försöker starta om datorn så kommer jag inte ens fram till bios utan måste stänga av helt för att det ska gå.
Har försökt att reparera med en xp-skiva men den hänger sig direkt med den.

Kan säga också att när den väl startat så är den hur stabil som helst och fungerar precis som vanligt.

Vad kan vara fel?

Robert Svensson
2009-04-13, 22:28
Jag har lyckas ta borta alla flikar i uTorrents webGUI

Ni vet alla "Downspeed", och så vidare.

Någon som vet hur jag får tillbaka dem?

tntballe
2009-04-13, 22:35
bocka i "visa detaljerad info" i webgränsnitt

Robert Svensson
2009-04-13, 22:41
bocka i "visa detaljerad info" i webgränsnitt

Funkar inte. Det är för infon där nedre. Jag syftar på dem "där upp":

http://uppladdning.com/uploads/1239659008575.jpg

tntballe
2009-04-13, 23:18
Funkar inte. Det är för infon där nedre. Jag syftar på dem "där upp":

http://uppladdning.com/uploads/1239659008575.jpg

Sök efter denna och radera den. "uTorrentStatus"

tntballe
2009-04-13, 23:26
Sök efter denna och radera den. "uTorrentStatus"

edit*
Fungerade inte andra gången jag testa???

Robert Svensson
2009-04-13, 23:50
edit*
Fungerade inte andra gången jag testa???

Hittar den inte. Körd linux debian på servern och den finns inte? *gah!*

Baan
2009-04-14, 00:44
Eclipse är jävligt nice ante! Har precis läst 7,5hp javaprogrammering och Eclipse funkade skitbra.

Nu hänger niten i luften!!!!!!!!!!!!!!1

Netbeans > Eclipse. BARA FÖR DET KÄNNS REJÄLARE.

Egentligen känns VS bäst tycker jag men det funkar inte i sammanhanget. ;)

Robert Svensson
2009-04-14, 00:47
Fick bukt med skiten, tntballe. :)

"ESC", sedan återställde jag skiten. Så gick det vägen.

tntballe
2009-04-14, 08:32
Fick bukt med skiten, tntballe. :)

"ESC", sedan återställde jag skiten. Så gick det vägen.

Pinsamt enkelt :D

Robert Svensson
2009-04-14, 09:48
Pinsamt enkelt :D

Ja. :D

hahavaffan
2009-04-14, 11:27
Nu hänger niten i luften!!!!!!!!!!!!!!1

Netbeans > Eclipse. BARA FÖR DET KÄNNS REJÄLARE.

Egentligen känns VS bäst tycker jag men det funkar inte i sammanhanget. ;)Tankade faktiskt båda, men en polar körde redan Eclipse, så därav valet. Men jag ska testa Netbeans i nästa kurs, JAG LOVAR ;)

hahavaffan
2009-04-15, 23:26
Lite hjälp med enkel? webbdesign önskas...

Såg en sida igår som gav mig en idé, men jag vet inte hur jag ska göra den verklighet. Det jag vill kunna göra är att skriva en helt vanlig vit text centrerat mot en svart bakgrund, och när man ändrar storleken på fönstret så ändras storleken på texten. Dvs, oavsett upplösning så ser texten snygg och centrerad ut. Hur fan löser jag detta enklast? Måste jag damma av flash-skillsen? :(

enraged
2009-04-16, 15:00
borde kanske gå att lösa med javascript också.

Trance
2009-04-16, 15:05
Lite hjälp med enkel? webbdesign önskas...

Såg en sida igår som gav mig en idé, men jag vet inte hur jag ska göra den verklighet. Det jag vill kunna göra är att skriva en helt vanlig vit text centrerat mot en svart bakgrund, och när man ändrar storleken på fönstret så ändras storleken på texten. Dvs, oavsett upplösning så ser texten snygg och centrerad ut. Hur fan löser jag detta enklast? Måste jag damma av flash-skillsen? :(

Skall storleken på fonten ändras?

hahavaffan
2009-04-16, 15:55
Skall storleken på fonten ändras?Nja... storleken på texten ska ändras om storleken på fönstret ändras. Ungefär som du har en bild i en vanlig bildvisare, så blir den mindre ju mindre du gör fönstret. Jag vill ha maximalt stor text alltså, för alla upplösningar. :)

Trance
2009-04-16, 16:08
Nja... storleken på texten ska ändras om storleken på fönstret ändras. Ungefär som du har en bild i en vanlig bildvisare, så blir den mindre ju mindre du gör fönstret. Jag vill ha maximalt stor text alltså, för alla upplösningar. :)

Så om jag surfar in med nuvarande inställningar så kanske jag har en 16px stor font men om jag minskar mitt fönster så blir den 14px?

mikaelj
2009-04-16, 16:08
Nja... storleken på texten ska ändras om storleken på fönstret ändras. Ungefär som du har en bild i en vanlig bildvisare, så blir den mindre ju mindre du gör fönstret. Jag vill ha maximalt stor text alltså, för alla upplösningar. :)

Kolla http://www.activewidgets.com/javascript.forum.5038.0/resize-grid-on-browser-resize.html

Lite osäker på namnen på .style, men något i stil med följande kanske?

window.onresize=function() {
var e = document.getElementById("thetext");
e.style.fontSize = screen.height/magisk_konstant;
}

hahavaffan
2009-04-16, 16:34
Så om jag surfar in med nuvarande inställningar så kanske jag har en 16px stor font men om jag minskar mitt fönster så blir den 14px?Tänk dig mer ett ord som fyller fönstret. Inte en massa text. Det vore ju gött att kunna ange textens storlek som procent av fönstrets storlek.

Spiffy
2009-04-16, 18:04
Jahapp lite problems med internet uppkopplingen.
Försöker koppla upp med ett nytt modem.
Alltså modem rakt in i datorn.
Normalt har jag modem/router i ett som jag ansluter med. Detta kom från min ISP.

När jag installerat modemet och gjort inställningar. loggar in på modemet, kollar runt där så verkar allt bra. Enligt diagnost verktyget så är allt ok, utom att jag inte får någon kontakt ut med internet.
Ska man göra en ny anslutning och ange lösenord och inloggningsnamn?
Normalt gör jag ju inte detta. Är det förlagrat i modemet som min isp skickade ut?
Och om det brukar vara i modemet, varför finns det ingen stans att ställa in det i mitt andra modem.
modemet är ett D-link DSL-320B

Känns som jag har missat något väldigt simpelt.
Vad? *gah!*

MagnusG
2009-04-16, 23:01
Jahapp lite problems med internet uppkopplingen.
Försöker koppla upp med ett nytt modem.
Alltså modem rakt in i datorn.
Normalt har jag modem/router i ett som jag ansluter med. Detta kom från min ISP.

När jag installerat modemet och gjort inställningar. loggar in på modemet, kollar runt där så verkar allt bra. Enligt diagnost verktyget så är allt ok, utom att jag inte får någon kontakt ut med internet.
Ska man göra en ny anslutning och ange lösenord och inloggningsnamn?
Normalt gör jag ju inte detta. Är det förlagrat i modemet som min isp skickade ut?
Och om det brukar vara i modemet, varför finns det ingen stans att ställa in det i mitt andra modem.
modemet är ett D-link DSL-320B

Känns som jag har missat något väldigt simpelt.
Vad? *gah!*

Tja.. om jag förstår det hela rätt, så har du alltså innan haft en ROUTER och nu har du ett ADSL-modem som du kopplar in i datorn direkt?
Om sådant är fallet, så är nog problemet att du har lite brottom :)

Med ROUTERN inkopplad, så är det ROUTERN som får IP-adressen ifrån din ISP, medans du får en IP-adress ifrån ROUTERN.
Men när du kopplar in det nya modemet, så får din dator IP-adressen ifrån din ISP.
Det kan ta en stund för din ISP att släppa på leasingen av IP-adressen dom delade ut till din gamla router.
Så stäng av datorn, plugga in modemet och plugga in datorn. Vänta en 15 min och starta datorn sedan, så "borde" det fungera.

Kolla också att du verkligen har DHCP påslaget på din dator. Så du inte sitter men en fast IP :D
Är det inget av det ovanstående.. så veti fan.

spoonchest
2009-04-17, 10:28
Jahapp.. HP har skickat nya uppdateringar. Vilket gjort att vi har fått AOL som startsida, och varje gång man ska copy/paste in i hotmail så kraschar webbläsaren.
Det är det sistnämnda jag behöver hjälp med, tro det eller ej.
Vadan detta? Vad ska jag göra?

spoonchest
2009-04-17, 14:39
bump?

Jarod
2009-04-17, 14:51
bump?

Du kan inte välja en tidigare systemåterställningspunkt?

Spiffy
2009-04-17, 19:10
Tja.. om jag förstår det hela rätt, så har du alltså innan haft en ROUTER och nu har du ett ADSL-modem som du kopplar in i datorn direkt?
Om sådant är fallet, så är nog problemet att du har lite brottom :)

Med ROUTERN inkopplad, så är det ROUTERN som får IP-adressen ifrån din ISP, medans du får en IP-adress ifrån ROUTERN.
Men när du kopplar in det nya modemet, så får din dator IP-adressen ifrån din ISP.
Det kan ta en stund för din ISP att släppa på leasingen av IP-adressen dom delade ut till din gamla router.
Så stäng av datorn, plugga in modemet och plugga in datorn. Vänta en 15 min och starta datorn sedan, så "borde" det fungera.

Kolla också att du verkligen har DHCP påslaget på din dator. Så du inte sitter men en fast IP :D
Är det inget av det ovanstående.. så veti fan.


Det funkade tyvärr inte.
så här säger diagnost testet i modemet
test your ethernet connection = pass
test adsl synchronizaton = pass

Jag ska testa att ha det i kopplat under natten, och se om det går bättre efter lite längre tid än jag testade nu. Testade med en timme kanske.

Solros
2009-04-18, 08:06
Alla mina genvägar på skrivbordet/i utforskaren ser grymt skumma ut. Istället för ikonen så visas, ja, ni ser själva nedan. Kan det möjligen vara "genvägspilen" som ska ligga på. som Vista inte hittar? :confused:
http://pici.se/pictures/kZdbkzTAs.jpg

Mappen är ingen genväg, utan skapad på skrivbordet, och ni ser själva hur Spotify-ikonen ser ut.

Robert Svensson
2009-04-18, 11:12
Har du Powertoys installerat? Om inte, installera det. Starta upp "Tweak UI".

Leta dig fram till fliken: "Explorer" - "Shortcut". Där kan du välja vart du vill ha genvägspilen. Eller om du inte vill ha någon alls.

Edit: Jag kan inte läsa. Sorry.

Men kan du inte bara radera Spotify-genvägen och göra en ny?

Solros
2009-04-18, 11:26
Blir samma med alla genvägar, även om jag gör en ny.

King Grub
2009-04-18, 11:31
Starta cmd.exe (kommandotolken) med administratörsrättigheter.

I aktivitetshanteraren, stäng ner Explorer-processen.

I cmd, gå till C:\Users\<ProfileName>\AppData\Local

Gör följande:

attrib -H IconCache.db
del IconCache.db
start explorer

Det skall bygga upp en ny ikon-cache.

Solros
2009-04-18, 11:38
Starta cmd.exe (kommandotolken) med administratörsrättigheter.

I aktivitetshanteraren, stäng ner Explorer-processen.

I cmd, gå till C:\Users\<ProfileName>\AppData\Local

Gör följande:

attrib -H IconCache.db
del IconCache.db
start explorer

Det skall bygga upp en ny ikon-cache.
Tack! Det gjorde susen! :thumbup:

KlopFer
2009-04-18, 11:44
Vad kan det vara för del om internet kopplar ifrån hela tiden?

Precis köpt en ny router om det spelar någon roll.

King Grub
2009-04-18, 11:46
Tack! Det gjorde susen! :thumbup:

w00t!

Vad kan det vara för del om internet kopplar ifrån hela tiden?

Precis köpt en ny router om det spelar någon roll.

Börja med att koppla förbi routern och se om det fungerar då. Gör det det, så vet vi att det är routern som trasslar och kan koncentrera felsökningen.

späkalven
2009-04-18, 12:04
Du kan inte välja en tidigare systemåterställningspunkt?

Hur gör man ngt dylikt?

Fel konto.

bear.flowertwig
2009-04-19, 12:44
Jag ska installera nya (grafik)drivrutiner men misstänker att det kan skapa problem och vill på ett smidigt sätt isf kunna göra en roll back, hur förbereder jag bäst/enklast det?

King Grub
2009-04-19, 12:47
Det skall inte vara svårare än att välja "Återställ tidigare drivrutin" i enhetshanteraren.

bear.flowertwig
2009-04-19, 13:20
Det skall inte vara svårare än att välja "Återställ tidigare drivrutin" i enhetshanteraren.

"Inga drivrutinsfiler har säkerhetskopierats för den här enheten"

Problemets ursprung är att jag installerade en av Uniblues produkter som scannar datorn efter möjliga uppdateringar och klickade ja till att installera nya drivrutiner till grafikkort som sen krachade vid omstart. Startade om i felsäkert läge och lyckades på något sätt få bort skräpet men problemet är att det nu saknas drivrutiner så att tex filmer hackar (ännu värre om jag tex flyttar och dra fönster, browsers osv). När jag försöker installera nya drivrutiner manuellt så blir det samma krasch -> felsäkert läge.

I enhetshanteraren så är videostyrenheten felmarkerad samt texten "Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)".

Blir inte klok på hur jag ska hitta rätt "gamla" drivrutiner :Virro Har ett gammalt Sapphire Radeon X800 GTO2.

King Grub
2009-04-19, 13:39
Om det är något sådant fel som är nuvarande status, tjänar du nog inte något på en rollback i alla fall. Du har ju inget vettigt att göra en rollback till.

Ta bort alla rester från tidigare drivrutiner...

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Sedan borde det gå att installera nya.

bear.flowertwig
2009-04-19, 15:36
Har kört den och ja den hittade ett gäng felaktiga filer/registernycklar som jag tog bort.

Dock... efter installation av nya drivrutiner så återstår samma problem. Hackande skärm och Enhetshanteraren påstår fortfarande att någon drivrutin inte finns installerad.

Borde det inte räcka med att installera:
http://www.sapphiretech.com/us/support/drivers.php
VGA -> SAPPHIRE X800 SERIES -> X800 GTO
"WDM Driver Catalyst 9.4 Windows XP (32bit and 64bit) 5624KB Apr 9th, 2009"

?

King Grub
2009-04-19, 15:39
Jo, det är drivrutinerna. Vad är det du har försökt installera då?

Mr Zero
2009-04-19, 15:59
Okej, jag ska försöka förklara mitt problem så gott det går:
Jag får bara upp en blinkande markör när jag startar datorn och inget går att göra. Biosmenyn passeras men när XP ska igång så händer inget.

Om jag startar med en Rip Linux i läsaren så kan jag boota genom den utan problem men om jag försöker starta om datorn så kommer jag inte ens fram till bios utan måste stänga av helt för att det ska gå.
Har försökt att reparera med en xp-skiva men den hänger sig direkt med den.

Kan säga också att när den väl startat så är den hur stabil som helst och fungerar precis som vanligt.

Vad kan vara fel?
Bumpar denna.

bear.flowertwig
2009-04-19, 19:41
Vad är det du har försökt installera då?

De drivrutinerna :) Inga problem vid installationen men nån skillnad gjorde det inte.

Nimille
2009-04-19, 20:28
Har två problem.

Skulle vilja att windows media player classic endast visades som en tray icon, hur fixas det enklast?

Skulle även vilja låsa storleken och positionen, så att det varken går att resizea eller flytta. Går det?

LoTiX
2009-04-21, 23:01
Någon som kan Alcohol 120%?

Känner mig riktigt dum men förstår inte hur jag ska göra.

http://img9.imageshack.us/img9/4637/alcoholy.jpg

De där "physical drives" är mina virtuella från Daemon Tools 1.10. Jag har inte gjort något annat än att lägga till filen i det tomma fönstret som var i programmet vid uppstart. Har alltså inte gjort något med mina drives.

LoTiX
2009-04-22, 08:23
Hittade till FAQ på Alcohol 120%-forumet och enligt denna ska jag göra exakt som man ska göra, http://forum.alcohol-soft.com/index.php?showtopic=15038

Det enda jag kan tänka mig är fel är att mina "virtual" drives står som physical drives och att det är därför mitt mount image-alternativ är gråmarkerat. Men varför skulle Daemon ställa till det så för lilla mig?

Fogue
2009-04-23, 21:09
Har fått ett problem på halsen, idag var elektriker här och jag slog av min dator som inte varit av på ganska länge.

Kommer sedan hem och startar den och den krånglar till och från och vill inte riktigt starta. Laggar upp lite grann så jag kommer tillbaks några timmar senare och försöker igen och då hoppar den igång, men den gör "searching for ide drives" mycket mycket längre än vad den förut brukade göra innan den säger "no bios installed" typ.

Sedan när jag väl kommer in i windows så upptäcker jag att en hel hårddisk har försvunnit från datorn, alltså den hittar den inte. Inte i disk management heller. Någon som har en aning vad som kan ha hänt?

King Grub
2009-04-23, 21:11
Öppna datorn och kolla att inte hårddiskkabeln har lossnat först.

Fogue
2009-04-25, 02:11
Kollat det nu och så var inte fallet.

Handcuff
2009-04-27, 10:42
Tips på något städ/fix/optimeringsprogram typ Tune Up som är gratis och bra? *rolleyes*

Zetor99
2009-04-27, 11:50
CCleaner. (http://www.ccleaner.com/)

bugfix2k
2009-04-27, 13:25
Hittade till FAQ på Alcohol 120%-forumet och enligt denna ska jag göra exakt som man ska göra, http://forum.alcohol-soft.com/index.php?showtopic=15038

Det enda jag kan tänka mig är fel är att mina "virtual" drives står som physical drives och att det är därför mitt mount image-alternativ är gråmarkerat. Men varför skulle Daemon ställa till det så för lilla mig?

Varför köra med både Daemon Tools och Alchohol? Om det är virtuell läsare du är ute efter räcker DT bra. Dra hem senaste lite-versionen från www.daemon-tools.cc och avinstallera sedan den version du har samt Alkohol 120%. Boota om och installera nya Daemon Tools, boota om en gång till för att vara på den säkra sidan och mounta sedan imagen i DT.

bugfix2k
2009-04-27, 13:34
Bumpar denna.

Betyder det att du faktiskt lyckas starta burken ibland eller är det bara på en live-cd som det funkar?

Låter spontant som att din disk har krashat eftersom det inte heller går att reparera med XP-skiva. Finns många verktyg för att kolla detta men det beror väl på din kunskapsnivå. Jag brukar boota på en cd med massa verktyg och kolla disken på så vis. Hiren's BootCD använder jag mig av. Får rätt snabbt reda på om sektorer på hårddisken har gått sönder.

shut teh face
2009-04-27, 15:28
Varför kan jag trycka på knappen 2 men inte hålla in shift o göra ett citationstecken. Shitknappen funkar ju bra men inte dessa två i combo.

King Grub
2009-04-27, 15:30
Prova shiftknappen i stället för shitknappen. Den trilskas ofta.

Morty
2009-04-27, 15:33
Prova shiftknappen i stället för shitknappen. Den trilskas ofta.

:laugh:

shut teh face
2009-04-27, 20:36
:devil::(

MaQue
2009-04-27, 20:40
Är det någon av er haxx0rs som är bekant med en Netgear WNR 834B trådlös router?

Min dödar nämligen uppkopplingen titt som tätt och det är jävligt irriterande.

Hur löser jag detta?

King Grub
2009-04-27, 20:55
Det skall den inte göra; har du garanti gör du bäst i att helt enkelt reklamera den.

MagnusG
2009-04-27, 22:12
Kollat det nu och så var inte fallet.

Skulle jag vara dig, skulle jag byta plats på lite diskar, bara för att se att dem är ok. Dvs, sätta den disk datorn inte hittar på en av de kanaler där windows/datorn hittar disken.
Följer felet med, är det disken. Följer det inte med, är det moderkortet.

Ev. kan det vara PSU som inte levererar tillräckligt med kräm till komponenterna.

Mr Zero
2009-04-28, 16:07
Betyder det att du faktiskt lyckas starta burken ibland eller är det bara på en live-cd som det funkar?

Låter spontant som att din disk har krashat eftersom det inte heller går att reparera med XP-skiva. Finns många verktyg för att kolla detta men det beror väl på din kunskapsnivå. Jag brukar boota på en cd med massa verktyg och kolla disken på så vis. Hiren's BootCD använder jag mig av. Får rätt snabbt reda på om sektorer på hårddisken har gått sönder.
Den startar aldrig om jag försöker starta den normalt. När jag startar med RIP Linux i cd-läsaren finns det möjlighet att starta xp därifrån och då startar den varje gång och fungerar helt normalt. Har kört ett långtidstest i ca 18 timmar med seagates testverktyg utan att hitta några fel på disken.

Humbucker
2009-04-28, 20:05
Jag har en hyfsat ny dual core-dator där jag kan se HD (720/1020)-material flytande och bra lokalt i datorn med både VLC och Media Player Classic + CoreAVC, dock så hackar 8 av 10 HD-videos på YouTube.
Jag har senaste Flashversionen, och ser till att buffra klart hela videon innan jag kikar - dock så hackar det rätt mycket ändå. Ibland funkar vissa HD-videos riktigt bra, men oftast hackar det som bara den.

Vad kan jag göra?


Visa 64-bitar, med senaste Flash player och Internet Explorer 8 har jag.

MagnusG
2009-04-28, 21:21
Jag har en hyfsat ny dual core-dator där jag kan se HD (720/1020)-material flytande och bra lokalt i datorn med både VLC och Media Player Classic + CoreAVC, dock så hackar 8 av 10 HD-videos på YouTube.
Jag har senaste Flashversionen, och ser till att buffra klart hela videon innan jag kikar - dock så hackar det rätt mycket ändå. Ibland funkar vissa HD-videos riktigt bra, men oftast hackar det som bara den.

Vad kan jag göra?


Visa 64-bitar, med senaste Flash player och Internet Explorer 8 har jag.

Buggiga grafikdrivrutiner?

MagnusG
2009-04-28, 21:24
Den startar aldrig om jag försöker starta den normalt. När jag startar med RIP Linux i cd-läsaren finns det möjlighet att starta xp därifrån och då startar den varje gång och fungerar helt normalt. Har kört ett långtidstest i ca 18 timmar med seagates testverktyg utan att hitta några fel på disken.

Prova boota på en gammal hederlig Win98-boot diskett, alt. boota på XP-skivan och kör Reperation. Väl ute i dos, kör: FDISK /MDR

Det kanske är Boot Record som är kass och därav bootar inte maskinen som den skall..

Mr Zero
2009-04-28, 23:19
Prova boota på en gammal hederlig Win98-boot diskett, alt. boota på XP-skivan och kör Reperation. Väl ute i dos, kör: FDISK /MDR

Det kanske är Boot Record som är kass och därav bootar inte maskinen som den skall..

Har försökt att boota med xp-skiva men då hänger den sig.

shut teh face
2009-04-29, 06:18
Börjar närma sig en ny dator, har i dagsläget ett 8800GTX 768 mb och kollade lite på det här gfxet: Single 1GB DDR3 nVidia® GeForce™ GTX285 graphics card

Vad är det, bra? Jag är helt ouppdaterad i dagsläget. :(

MagnusG
2009-04-29, 06:55
Har försökt att boota med xp-skiva men då hänger den sig.

I see.. då har du bara ett alternativ kvar då :)
Går att göra en bootbar usb-pinne med.

Kolla på www.bootdisk.com

Jarod
2009-04-29, 07:12
Börjar närma sig en ny dator, har i dagsläget ett 8800GTX 768 mb och kollade lite på det här gfxet: Single 1GB DDR3 nVidia® GeForce™ GTX285 graphics card

Vad är det, bra? Jag är helt ouppdaterad i dagsläget. :(


Bäst grafikkort för pengarna: april 2009 (Tom´s Hardware)
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20090417/

King Grub
2009-04-29, 08:38
Bara se till att du skaffar en bra processor också, annars kommer du inte att kunna utnyttja dess kraft.

kalajset
2009-04-29, 20:35
Misstänker att mitt j*vla nätaggregat har sagt upp sig själv, datorn "bara dog", (var ej i samma rum när det hände, men hörde inget speciellt), och när man försöker starta den igen händer inget förutom att lamporna på framsidan blinkar till någon halv sekund).

Kan det vara något annat? Är riktigt dålig på datorhårdvara, (som snart kommer märkas!). Sitter ett 500W-agg i nu, har inget särskilt i datorn, det mesta är mellan två till fem år gammalt. 2gig RAM vet jag, okänd processor, (2.8-3.2Ghz dual core blablabla tror jag), två hårddiskar på 120 respektive 60 gig, inget värstinggrafikkort men mycket bra när det kom för tre år sedan, (spelar aldrig på den längre). Behövs verkligen ett 500W-agg till detta? - Har ingen lust alls att lägga pengar på denna uråldriga relik egentligen så duger ett 400W så är det bara bra.

King Grub
2009-04-29, 20:56
Det är väl möjligt att det kan vara något annat, men nog låter det som typiska symptom på att nätaggregatet lagt av.

Ett bra 400W räcker säkert, Corsair eller något annat bra märke.

kalajset
2009-04-29, 21:03
Tackar, jag testar att köpa ett nytt nätaggregat iaf, och lägger lite mer tanke på märket än ren effekt. :)

kalajset
2009-04-29, 21:36
OK, nu har jag hittat något som torde vara lämpligt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=344723

Corsair CMPSU-400CX 400W


Nu kommer nog årets dummaste fråga hittills, men finns det någon risk att mina urålderskomponenter inte passar ihop med detta mer moderiktiga nätagg? - Själv tror jag inte risken finns, då allting fortfarande borde följa en viss, (samma), standard.

Scratchen
2009-04-29, 21:38
OK, nu har jag hittat något som torde vara lämpligt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=344723

Corsair CMPSU-400CX 400W


Nu kommer nog årets dummaste fråga hittills, men finns det någon risk att mina urålderskomponenter inte passar ihop med detta mer moderiktiga nätagg? - Själv tror jag inte risken finns, då allting fortfarande borde följa en viss, (samma), standard.Det är ett ATX, vilket är absolut vanligast, så det passar till 99.99% säkerhet.

kalajset
2009-04-29, 21:39
Tack, då får det bli det här. :thumbup:

astrodog
2009-04-30, 16:07
Är det någon av er haxx0rs som är bekant med en Netgear WNR 834B trådlös router?

Min dödar nämligen uppkopplingen titt som tätt och det är jävligt irriterande.

Hur löser jag detta?

Skulle vara intressant att veta hur du felsökt det till att vara just routern. *popcorn*

Rellos_87
2009-04-30, 18:25
Kanske kan få lite installationshjälp med ett spel här. Jag har installerat Mass Effect på datorn men när jag trycker på "Play" i menyn så kommer det direkt upp ett felmeddelande där det står att "Mass Effect configuration utility har stött på ett problem och måste avslutas". Någon som vet vad det kan bero på?

Tolkia
2009-04-30, 18:52
Jag slant med fingrarna och har antagligen tryckt in fn + någon tangent från helvetet, med resultatet att skärmen fått en 5 cm bred svart ram, och själva skärmbilden blivit en liten fyrkant i mitten. "Full screen" hjälper inte (det verkar som om denna mycket lilla skärmbild är "full screen").

Jelp!

King Grub
2009-04-30, 19:15
Kanske kan få lite installationshjälp med ett spel här. Jag har installerat Mass Effect på datorn men när jag trycker på "Play" i menyn så kommer det direkt upp ett felmeddelande där det står att "Mass Effect configuration utility har stött på ett problem och måste avslutas". Någon som vet vad det kan bero på?

Prova starta spelet från .exe-filen i binarymappen (jag har för mig att mappen hette binary. Kan ha varit bin också. Spelets .exe-fil i alla fall).

Olaaa
2009-04-30, 19:32
Kanske kan få lite installationshjälp med ett spel här. Jag har installerat Mass Effect på datorn men när jag trycker på "Play" i menyn så kommer det direkt upp ett felmeddelande där det står att "Mass Effect configuration utility har stött på ett problem och måste avslutas". Någon som vet vad det kan bero på?

Annars är ju det tråkiga men ack så underskattade rådet, om du har uppdaterat dina drivrutiner? Speciellt till ditt grafikkort.

Pepparkakssmurfen
2009-04-30, 21:29
GAAH!!1 *gah!**gah!*

Hur editerar man ett PDF-dokument?
Har laddat ner en testversion av pdfedit men det går inget bra.
Vill lägga till en textrad i pdfdokumentet.
Finns det något enklare program?

Jarod
2009-04-30, 22:17
GAAH!!1 *gah!**gah!*

Hur editerar man ett PDF-dokument?
Har laddat ner en testversion av pdfedit men det går inget bra.
Vill lägga till en textrad i pdfdokumentet.
Finns det något enklare program?

Foxit PDF Editor använder jag. Har alltid funkat som jag vill.

miss_incorrigible
2009-05-01, 10:29
Är det någon som lyckats aktivera Bluetooth funktionen mellan en Macbook och en Sony Ericsson w902? Jag har försökt överföra bilder från mobilen till datorn utan framgång så jag undrar om det ens är möjligt? Däremot funkar det att överföra från datorn till mobilen.

Tack på förhand!

jakke
2009-05-03, 13:56
Finns det något smidigt sätt att använda min laptopskärm som skärm till en stationär datorn. Saknar just nu en skärm till den.

King Grub
2009-05-03, 14:19
Nej, det gör det med största säkerhet tyvärr inte.

beach2010
2009-05-03, 15:27
http://i4.photobucket.com/albums/y102/debbadebba/dator.jpg

Någon som har några synpunkter på denna dator?


En kompis som plockade ihop denna åt mig, då jag är helt okunnig inom området.

Det jag frågade efter var att kunna spela exempelvis nya GTA någelunda, kanske inte allt på högsta, men allt på medium med hyffsad upplösning MINST.


Och självklart är det plånboken som säger ifrån. Det bästa för ändamålet för ca 8-9000:-

King Grub
2009-05-03, 15:30
Alla delarna är på ungefär samma nivå, så det bör inte bli några flaskhalsar, och det är en bra medelklassdator. Chassi kanske du har? Annars tillkommer den kostnaden.

Hardrocker
2009-05-03, 15:45
Är det någon som lyckats aktivera Bluetooth funktionen mellan en Macbook och en Sony Ericsson w902? Jag har försökt överföra bilder från mobilen till datorn utan framgång så jag undrar om det ens är möjligt? Däremot funkar det att överföra från datorn till mobilen.

Tack på förhand!

Har du provat att använda Bluetooth Setup Assistent för att ansluta telefonen till datorn? Du hittar BSA under Bluetooth på system preferences.
När du har gjort det så borde det vara lugnt att skicka filer mellan datorn och telefonen.

miss_incorrigible
2009-05-03, 21:03
Har du provat att använda Bluetooth Setup Assistent för att ansluta telefonen till datorn? Du hittar BSA under Bluetooth på system preferences.
När du har gjort det så borde det vara lugnt att skicka filer mellan datorn och telefonen.

Nu funkar det, we-hoo! Tack.

You rock! :hbang: (fast det vet du säkert redan)

mille4
2009-05-03, 22:10
Fick problem med att spela upp en .mkv fil i 1280x720 (h264) alldeles nyss, ljud och bild hängde inte ihop riktigt, någon som vet vad det kan bero på?
Använder CCCP media player classic home edition.

Det har fungerat felfritt förut.

Morty
2009-05-03, 22:15
Någon som har några synpunkter på denna dator?


En kompis som plockade ihop denna åt mig, då jag är helt okunnig inom området.

Det jag frågade efter var att kunna spela exempelvis nya GTA någelunda, kanske inte allt på högsta, men allt på medium med hyffsad upplösning MINST.

Och självklart är det plånboken som säger ifrån. Det bästa för ändamålet för ca 8-9000:-

Ser absolut värt ut, inte tittat på specsen på moderkortet men osannolikt att den skulle vara en flaskhals.

Råttan
2009-05-04, 06:49
Jag har ett adsl modem med inbyggd trådlös router, kör trådlöst med min bärbara. Men tänkte koppla in en vanlig stationär dator helst utan att dra någon kabel till modemet och det sitter inget trådlöst nätverkskort i datorn.

Kan jag lösa det på något sätt utan att köpa ett nytt trådlöst nätverkskort? Det jag funderade på var om man kunde dra en nätverkskabel mellan den stationära och den bärbara och "dela" på internet på något vis. Annars har jag en trådlös router stående, kan det hjälpa?

King Grub
2009-05-04, 09:25
Fick problem med att spela upp en .mkv fil i 1280x720 (h264) alldeles nyss, ljud och bild hängde inte ihop riktigt, någon som vet vad det kan bero på?
Använder CCCP media player classic home edition.

Det har fungerat felfritt förut.

Händer det med andra filer, eller är det bara den filen? Är det bara en fil, särskilt om den hänger sig på samma ställe, är det filen som är korrupt.

mille4
2009-05-04, 11:06
Händer det med andra filer, eller är det bara den filen? Är det bara en fil, särskilt om den hänger sig på samma ställe, är det filen som är korrupt.
Inget fel på filen, samma sak hände med andra filer i samma format.

MagnusG
2009-05-04, 17:55
Jag har ett adsl modem med inbyggd trådlös router, kör trådlöst med min bärbara. Men tänkte koppla in en vanlig stationär dator helst utan att dra någon kabel till modemet och det sitter inget trådlöst nätverkskort i datorn.

Kan jag lösa det på något sätt utan att köpa ett nytt trådlöst nätverkskort? Det jag funderade på var om man kunde dra en nätverkskabel mellan den stationära och den bärbara och "dela" på internet på något vis. Annars har jag en trådlös router stående, kan det hjälpa?

Enkelt.. gör det du inte vill. Dra en kabel till routern. Fixat! :D
Det andra blir bara krångligt.

Prankie
2009-05-04, 18:03
Jag har ett adsl modem med inbyggd trådlös router, kör trådlöst med min bärbara. Men tänkte koppla in en vanlig stationär dator helst utan att dra någon kabel till modemet och det sitter inget trådlöst nätverkskort i datorn.

Kan jag lösa det på något sätt utan att köpa ett nytt trådlöst nätverkskort? Det jag funderade på var om man kunde dra en nätverkskabel mellan den stationära och den bärbara och "dela" på internet på något vis. Annars har jag en trådlös router stående, kan det hjälpa?

Jag antar den bärbara datorn har både en kabelbunden nätverkskort och en trådlös? Isf kan du skapa ett nätverk med den trådbundna nätverkskort genom att koppla det till WAN port i din andra router. (Plus lite inställningar i windows) Sedan en tp mellan router och den stationära. Det borde teoretiskt funka då jag gjorde det tidigare med två kabelbundna i min stationära.

Revolt
2009-05-06, 16:43
Skulle behöva lite hjälp...

Idag när jag startade datorn så var precis all text som visades på datorn i fet stil. Och den texten längst uppe till vänster på hemsidor hade blivit kursiv, likadant när jag öppnar mappar o dyl. Ikoner på skrivbordet hade också fått fet stil. Även all text här på forumet hade fått sig fet stil.

Kör XP prof med bricopacks vista tema.

Har kört med virussökning, Avira, men den hittade inget.

http://img9.imageshack.us/img9/57/ngotfel.jpg

Robbelibob
2009-05-06, 18:19
Skulle behöva lite hjälp...

Idag när jag startade datorn så var precis all text som visades på datorn i fet stil. Och den texten längst uppe till vänster på hemsidor hade blivit kursiv, likadant när jag öppnar mappar o dyl. Ikoner på skrivbordet hade också fått fet stil. Även all text här på forumet hade fått sig fet stil.

Kör XP prof med bricopacks vista tema.

Har kört med virussökning, Avira, men den hittade inget.

http://img9.imageshack.us/img9/57/ngotfel.jpg

Ctrl + scroll hjulet?

rockafellah
2009-05-06, 19:08
MIN TUR!! :D
Själv letar jag en bärbar jäkel som har en hårddisk på 300gb.
Det jag ska ha den till är väl att surfa på nätet, kolla filmer, men ibland spela spel som wow och sånt. Behöver inte vara en megadator, bara den klarar WoW och cod4 :)
Vet inte riktigt storlek, om det ska vara 13 eller 15 tum
Tror ni en sån dator skulle funka mellan 3000-5000kr?

astrodog
2009-05-06, 19:23
Jag har ett adsl modem med inbyggd trådlös router, kör trådlöst med min bärbara. Men tänkte koppla in en vanlig stationär dator helst utan att dra någon kabel till modemet och det sitter inget trådlöst nätverkskort i datorn.

Kan jag lösa det på något sätt utan att köpa ett nytt trådlöst nätverkskort? Det jag funderade på var om man kunde dra en nätverkskabel mellan den stationära och den bärbara och "dela" på internet på något vis. Annars har jag en trådlös router stående, kan det hjälpa?

Jag antar den bärbara datorn har både en kabelbunden nätverkskort och en trådlös? Isf kan du skapa ett nätverk med den trådbundna nätverkskort genom att koppla det till WAN port i din andra router. (Plus lite inställningar i windows) Sedan en tp mellan router och den stationära. Det borde teoretiskt funka då jag gjorde det tidigare med två kabelbundna i min stationära.

Som prankie lite förvirrat säger.
1) Koppla en korskopplad nätverkskabel från stationär till bärbar.
2) På den bärbara delar du ut internet, i.e. "Internet Connection Sharing".

"You must enable ICS on the public connection of your home or small office network. If you have more than one network adapter installed on your computer, you need to choose the local area connection that communicates with the rest of the computers on your home or small office network. This is also called the private network connection."

dvs, ICS på den bärbaras trådbundna NIC.

Revolt
2009-05-06, 22:40
Ctrl + scroll hjulet?

Nix, inte så lätt... :/

MasterChief
2009-05-07, 15:58
Jag har ett nätverksproblem som jag blir galen på.

Jag fick ny router för en vecka sen. Kopplade in den och allt fungerade klockrent. Det är en Thomson från BBB.

Igår började internet krångla lite sådär ibland på min stationära. Till slut funkade det inte alls. Däremot funkade det utmärkt på två olika bärbara och HTPC:n. Alltså var det ju något knas med den stationära och inte routern.

Idag när jag sätter igång så funkade det ibland i början (vi pratar 20 sek åt gången). Det trådlösa nätverkskortet hittar routern och från den ser allt grönt ut. Jag testar att reparera anslutningen och det kickar igång internet ibland. Går in i routern och kollar runt, men den signalerar att allt är ok. Sen efter ca 30 min så funkar inte internet alls och det går inte ens att komma in på routerns. Om jag däremot byter till ett fritt nät (alltså inte mitt egna) så funkar allt på en gång.

Så, sammanfattning: Alla datorer kan surfa via mitt nätverk utan den stationära. Om jag däremot byter nät så funkar det på den med.

Jag har kollat brandväggar och kryptering (vilket det ju inte kan vara eftersom det funkade i några minuter i början). Kört virustester och startat om allt 51 gånger.

HJÄLP! *cry*

MasterChief
2009-05-07, 19:34
Jag har ett nätverksproblem som jag blir galen på.

Jag fick ny router för en vecka sen. Kopplade in den och allt fungerade klockrent. Det är en Thomson från BBB.

Igår började internet krångla lite sådär ibland på min stationära. Till slut funkade det inte alls. Däremot funkade det utmärkt på två olika bärbara och HTPC:n. Alltså var det ju något knas med den stationära och inte routern.

Idag när jag sätter igång så funkade det ibland i början (vi pratar 20 sek åt gången). Det trådlösa nätverkskortet hittar routern och från den ser allt grönt ut. Jag testar att reparera anslutningen och det kickar igång internet ibland. Går in i routern och kollar runt, men den signalerar att allt är ok. Sen efter ca 30 min så funkar inte internet alls och det går inte ens att komma in på routerns. Om jag däremot byter till ett fritt nät (alltså inte mitt egna) så funkar allt på en gång.

Så, sammanfattning: Alla datorer kan surfa via mitt nätverk utan den stationära. Om jag däremot byter nät så funkar det på den med.

Jag har kollat brandväggar och kryptering (vilket det ju inte kan vara eftersom det funkade i några minuter i början). Kört virustester och startat om allt 51 gånger.

HJÄLP! *cry*

Jag blir helt sjuk på det här. Vad är det som gör att min stationära inte snackar internet med routern via mitt WLAN? Den funkar på andra nät, och alla andra datorer funkar på mitt nät. Som grädde på moset funkar det någon minut då och då.

Olegh
2009-05-07, 20:23
Jag blir helt sjuk på det här. Vad är det som gör att min stationära inte snackar internet med routern via mitt WLAN? Den funkar på andra nät, och alla andra datorer funkar på mitt nät. Som grädde på moset funkar det någon minut då och då.

Vad har du för trådlöst nätverkskort till din stationära dator? Vad har du för drivrutiner till kortet? Har det fungerat ok tidigare i kombination med en annan trådlös router (verkar ju iofs så, om du säger att den funkar på andra nät)?
Jag antar att det lirar fint om du pluggar in datamaskinen med kabel?

IP-adresskonflikt? Har du dhcp aktiverat för den trådlösa anslutningen?
Det finns så mycket som kan strula att man sällan vet var man ska börja ens :D

MasterChief
2009-05-07, 20:33
Vad har du för trådlöst nätverkskort till din stationära dator? Vad har du för drivrutiner till kortet? Har det fungerat ok tidigare i kombination med en annan trådlös router (verkar ju iofs så, om du säger att den funkar på andra nät)?
Jag antar att det lirar fint om du pluggar in datamaskinen med kabel?

IP-adresskonflikt? Har du dhcp aktiverat för den trådlösa anslutningen?
Det finns så mycket som kan strula att man sällan vet var man ska börja ens :D

Netgear WG511v2 och senaste drivisarna. Kör xp överallt. Det har ju funkat klockrent i en vecka med nya routern och problemet började igår utan att någon ny programvara eller uppdatering hade skett. Nu sitter jag på den stationära och det funkar. Men antagligen bryts det vilken minut som helst.

Olegh
2009-05-07, 20:42
Har det tillkommit nya trådlösa nätverk som dyker upp om man söker, under den senaste veckan? Jag tänker på om det kanske skulle hjälpa att bara byta kanal.

MasterChief
2009-05-08, 07:02
Har det tillkommit nya trådlösa nätverk som dyker upp om man söker, under den senaste veckan? Jag tänker på om det kanske skulle hjälpa att bara byta kanal.

Nix, det har det inte. Jag antar att det återstår att byta ut nätverkskortet i den stationära. Måste vara något knas på detta antar jag. Även om det är sinnesjukt störande att jag kan koppla upp mig på andra nät. Men samtidigt är kortet rätt gammalt och det är väl dags att uppgradera det.

Stenberg
2009-05-08, 11:15
Hej!

Avinstallerade mitt utgångna Symantec Internet Security och installerade en testversion av Norton Antivirus 2009 (Windows XP). Efter att ha installerat den har jag fått problem. Webbläsarna fungerar inte längre (Explorer och Chrome), "Webbsidan kan inte visas" får jag som svar. Outlook funkar. Så det verkar som om port 80 har blivit blockerad på något vis?

Har avinstallerat och använt Norton Removal Tool utan framgång. På supporten säger de att NAV2009 inte kan blockera port 80, men något måste ha hänt.

Fick igång webblæsarna genom att klicka før "anvænd ej proxyserver" i lan-instællningar under Internet-alternativ. Kænns dock inte som någon bra løsning och MSN fungerar fortfarande inte...

Tacksam før hjælp med att råda bot på detta!

tyngast
2009-05-08, 13:00
Hej!

Avinstallerade mitt utgångna Symantec Internet Security och installerade en testversion av Norton Antivirus 2009 (Windows XP). Efter att ha installerat den har jag fått problem. Webbläsarna fungerar inte längre (Explorer och Chrome), "Webbsidan kan inte visas" får jag som svar. Outlook funkar. Så det verkar som om port 80 har blivit blockerad på något vis?

Har avinstallerat och använt Norton Removal Tool utan framgång. På supporten säger de att NAV2009 inte kan blockera port 80, men något måste ha hänt.

Fick igång webblæsarna genom att klicka før "anvænd ej proxyserver" i lan-instællningar under Internet-alternativ. Kænns dock inte som någon bra løsning och MSN fungerar fortfarande inte...

Tacksam før hjælp med att råda bot på detta!

Byt till Avira antivir! Enkelt klart och gratis!

King Grub
2009-05-08, 13:13
Hej!

Avinstallerade mitt utgångna Symantec Internet Security och installerade en testversion av Norton Antivirus 2009 (Windows XP). Efter att ha installerat den har jag fått problem. Webbläsarna fungerar inte längre (Explorer och Chrome), "Webbsidan kan inte visas" får jag som svar. Outlook funkar. Så det verkar som om port 80 har blivit blockerad på något vis?

Har avinstallerat och använt Norton Removal Tool utan framgång. På supporten säger de att NAV2009 inte kan blockera port 80, men något måste ha hänt.

Fick igång webblæsarna genom att klicka før "anvænd ej proxyserver" i lan-instællningar under Internet-alternativ. Kænns dock inte som någon bra løsning och MSN fungerar fortfarande inte...

Tacksam før hjælp med att råda bot på detta!

Starta Kommandotolken som administratör. Skriv netsh winsock reset. Starta om datorn.

henk4n
2009-05-09, 10:36
jag har en netgear router och har tänkt att öppna en port så jag kan lägga upp games i WC 3 o så. Men när jag går in i min router så saknar den "port forwarding" och liknande. Vad ska jag göra??

Kan tillägga att när jag satt med detta igår så hade jag glömt bort mitt lösenord till min router så jag nollställde den men efter det så funkar den typ inte... så har kopplat in min gamla nu :p

Spiffy
2009-05-09, 11:00
Finns det något bra sätt att lösa detta på.
Jag har tre externa hårddiskar som jag använder till min mediaspelare. Skulle vilja koppla in alla dessa tre, så att mediaspelaren upplever dom som en hårddisk så att det bli en stor lista med filmer.
Skulle såklart vara bra om det fungerar likadant när jag kopplar dom till datorn, men viktigast med mediaspelare.
Går detta att lösa?

King Grub
2009-05-09, 11:10
jag har en netgear router och har tänkt att öppna en port så jag kan lägga upp games i WC 3 o så. Men när jag går in i min router så saknar den "port forwarding" och liknande.

Vilken modell? Netgear-routrar har port-forwardfunktion. Finns i menyn i routerlogin.net

henk4n
2009-05-09, 12:10
Det är en DG834G V3

Sherman
2009-05-09, 12:38
Skulle behöva lite hjälp...

Idag när jag startade datorn så var precis all text som visades på datorn i fet stil. Och den texten längst uppe till vänster på hemsidor hade blivit kursiv, likadant när jag öppnar mappar o dyl. Ikoner på skrivbordet hade också fått fet stil. Även all text här på forumet hade fått sig fet stil.

Kör XP prof med bricopacks vista tema.

Har kört med virussökning, Avira, men den hittade inget.

http://img9.imageshack.us/img9/57/ngotfel.jpg

Har du möjligen avinstallerat L4D?

Hade samma problem och löste det genom att installera om alla fonts. Tydligen när man avinstallerar L4D så försvinner några fonts.

Men oavsett om det har med L4D att göra så pröva ladda ner nya fonts och lägg in i mappen.

mille4
2009-05-09, 18:21
Vad har jag klickat på för att få fram den här? Och vad behöver jag klicka på för att få den dold igen?
Pratar om hela nedre raden som pilen pekar på nu.

http://pici.se/pictures/QzRvoGWXR.jpg

Spiffy
2009-05-09, 20:07
Vad har jag klickat på för att få fram den här? Och vad behöver jag klicka på för att få den dold igen?
Pratar om hela nedre raden som pilen pekar på nu.

http://pici.se/pictures/QzRvoGWXR.jpg

Visa -> status bar

mille4
2009-05-09, 20:08
Visa -> status bar
Haha tack!

adamnord
2009-05-10, 07:23
Hej nu är det såhär jag skall köpa en ny dator och jag vet inte vilket grafik kort den ska ha har 2 alternativ. Dom är nog jäkligt lika men vilket skulle ni ta ?
vilket av dom är bäst för spel ?
1. - GeForce GTS 250 512MB DDR3
2. - ATI Radeon HD4850 512MB DDR3

Kräket
2009-05-10, 09:09
Är också i tankarna på nyinköp. Tänkte uppgradera min dator, som nu samlat damm i några år.

Tänker allt mer satsa på Intel core i7. Vad anser ni om den? Har hittat ett uppgraderingspaket som ligger inom det pris-intervall där jag tänkt röra mig.

Det jag funderar över är moderkortet; Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366, CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Känner någon till detta moderkort? Sen lär jag även behöva nytt nätagg. Sitter med ett Antec 450 W nu, och det lär knappast räcka. Såvitt jag vet handlar nätagg mer om ampere på 12v-linan, än de watt som tillverkaren anger. Därför gör man bäst i att handla kvalité när det gäller nätagg. Antec hade gott rykte när jag köpte för 3 år sedan. Vilka tillverkare kan man "lita på" nu?

King Grub
2009-05-10, 09:24
Core i7 är det enda som gäller.

Moderkortet är bra.

Corsair gör bra nätaggregat.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678

Kräket
2009-05-10, 09:36
Core i7 är det enda som gäller.

Moderkortet är bra.

Corsair gör bra nätaggregat.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678

Okej. Räcker 750 W om man även planerar att införskaffa ett hyggligt grafikkort? Har även ett par HDD:ar (även om de kanske inte kräver så mycket). Tänker att det kanske är bättre att skaffa lite marginal om man väl ska köpa nytt...

King Grub
2009-05-10, 09:38
Ja, det skall räcka, men visst, man kan aldrig ha för mycket kraft i nätagreggatet, så öka på om du vill.

MagnusG
2009-05-10, 10:00
Tänker allt mer satsa på Intel core i7. Vad anser ni om den??

Core i7 är det enda som gäller.

Håller faktiskt inte med. Och det beror helt på vad du ska använda datorn till. Men jag antar att i slutändan är det plånboken som bestämmer.
Mitt argument mot är dock att
1. Kostar mer än vad det smakar
2. I spel tjänar du i dagsläget inget märkbart större prestanda, då de flesta spelen inte är multitrådade än.
3. Desamma gäller många applikationer

Skall du ha den till spel, skulle jag istället satsat på en biligare Intel Core2 E8400 (3GHZ). Till det skaffat ett bra moderkort med klockningsmöjligheter och pressat upp den 3.5 - 4 Ghz.

That's my opinion at least.

MagnusG
2009-05-10, 10:04
Okej. Räcker 750 W om man även planerar att införskaffa ett hyggligt grafikkort? Har även ett par HDD:ar (även om de kanske inte kräver så mycket). Tänker att det kanske är bättre att skaffa lite marginal om man väl ska köpa nytt...

De borde räcka till det allra mesta i ditt fall. Corsair gör väldigt strömstarka agg med hög verkningsgrad.
Jag säger som Doc Alban: De e stabilt! :D

MagnusG
2009-05-10, 10:12
Finns det något bra sätt att lösa detta på.
Jag har tre externa hårddiskar som jag använder till min mediaspelare. Skulle vilja koppla in alla dessa tre, så att mediaspelaren upplever dom som en hårddisk så att det bli en stor lista med filmer.
Skulle såklart vara bra om det fungerar likadant när jag kopplar dom till datorn, men viktigast med mediaspelare.
Går detta att lösa?

Tyvärr. Finns inget "bra" sätt. Inte utan att du tappar all data på diskarna.
För det ända sättet att egentligen "koppla ihop" 3 diskar till 1 är att införskaffa ett RAID-kort till datorn. Men när du skapar RAID-nivån så kommer diskarna att tömmas.
Externa diskar (antar att du pratar om USB-diskar?) kan du dock inte koppla ihop i en RAID.

Kräket
2009-05-10, 10:14
De borde räcka till det allra mesta i ditt fall. Corsair gör väldigt strömstarka agg med hög verkningsgrad.
Jag säger som Doc Alban: De e stabilt! :D

Tack för ditt input!

Ja, kan nog hålla med om att mitt planerade inköp blir lite "overkill". Jag spelar dessutom inte sådär extremt mycket (även om jag gillar att ha möjlighet till det).

Avgörande är dock att jag väldigt sällan uppgraderar. När jag väl gör det, så betalar jag hellre lite mer och på så vis ser till att datorn hävdar sig hyggligt ett par år framåt. Att klocka och sånt kan jag inte, så då satsar jag hellre på hyffsade grejer från början.

Robert Svensson
2009-05-10, 18:24
Jag får felmeddelande ifrån Pidgin hela jävla tiden, så kan inte starta upp det. Det loggar in sedan kommer en konversation upp och så kommer felmeddelandet, sedan stängs det ned.
Någon som vet vad jag kan göra? Det är en msn-klient för er som inte vet.

Revolt
2009-05-10, 21:44
Har du möjligen avinstallerat L4D?

Hade samma problem och löste det genom att installera om alla fonts. Tydligen när man avinstallerar L4D så försvinner några fonts.

Men oavsett om det har med L4D att göra så pröva ladda ner nya fonts och lägg in i mappen.

Sjukt.. Jo jag hade faktiskt avinstallerat det dagen innan... :P Vart kan man ladda ner alla dom gamla fontsen någonstans? Vart fick du dina? Tack förövrigt :)

Prankie
2009-05-10, 21:49
Kanske inte datorproblem men är det nån som vet vilken skrivare är mest ekonomiskt om man skriver ut runt 2000sidor textdokument per år?

Trance
2009-05-10, 21:59
Jag får felmeddelande ifrån Pidgin hela jävla tiden, så kan inte starta upp det. Det loggar in sedan kommer en konversation upp och så kommer felmeddelandet, sedan stängs det ned.
Någon som vet vad jag kan göra? Det är en msn-klient för er som inte vet.

Skriv gärna ut vad det är för felmeddelande.

TcAnders
2009-05-10, 22:02
Nu får ni allt ta och hjälpa mig, jag blir galen!!

Köpte mig en dator i delar i vintras som jag satte ihop men jag får det inte att fungera med 4gb ram, moderkortet är följande:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346013

och minnena är följande:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333974

Problemet är att jag får bluescreen, står några olika felmeddelanden.
Det verkar vara så att det är just en av stickorna som krånglar för jag kan köra en av dom utan att det är några som helst problem, men så fort jag stoppar i sticka nr2 och kör ENBART den så börjar datorn krångla.
Spelar ingen roll vilken av platserna jag sätter den i, fel i varje och det är alltså enbart med minne nr2.

Har kört memtest och det visar inga som helst fel på minne nr1 men minne nr2 får en massa error, borde inte det betyda att sticka nr2 är trasig på något vis?
Det tycker jag iaf så jag skickade den till komplett, efter ca 1 vecka fick jag tillbaka samma minnen samt ett brev där det står att det inte är något fel på varken nr1 eller nr2.

Vad kan felet vara?

Stort tack!

hahavaffan
2009-05-10, 22:31
Skrev du i din RMA till Komplett att du kört memtest, och övriga tester, och resultatet? Skumt som fan att dom inte gav dig ett nytt, det brukar sällan bli snack när det gäller minnen.

Jag antar att felet kvarstår? Har du provat det "trasiga" minnet i olika slots på moderkortet?

King Grub
2009-05-11, 09:26
Har kört memtest och det visar inga som helst fel på minne nr1 men minne nr2 får en massa error, borde inte det betyda att sticka nr2 är trasig på något vis?

Bara 0 fel är acceptabelt. Kontakta Komplett igen och insistera.

14K
2009-05-11, 09:29
Nu får ni allt ta och hjälpa mig, jag blir galen!!

Köpte mig en dator i delar i vintras som jag satte ihop men jag får det inte att fungera med 4gb ram, moderkortet är följande:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346013

och minnena är följande:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333974

Problemet är att jag får bluescreen, står några olika felmeddelanden.
Det verkar vara så att det är just en av stickorna som krånglar för jag kan köra en av dom utan att det är några som helst problem, men så fort jag stoppar i sticka nr2 och kör ENBART den så börjar datorn krångla.
Spelar ingen roll vilken av platserna jag sätter den i, fel i varje och det är alltså enbart med minne nr2.

Har kört memtest och det visar inga som helst fel på minne nr1 men minne nr2 får en massa error, borde inte det betyda att sticka nr2 är trasig på något vis?
Det tycker jag iaf så jag skickade den till komplett, efter ca 1 vecka fick jag tillbaka samma minnen samt ett brev där det står att det inte är något fel på varken nr1 eller nr2.

Vad kan felet vara?

Stort tack!

Hände mig exakt samma sak. Köpte 4gb minne. En av de 2 var sönder. Datorn gick inte iång, blue screen direkt. Så jag gick tillbaka och de bytte båda 2. Säg till de att du INTE vill ha de 2 och att de inte alls fungerar på ditt moderkort.

OM du nu får nya eller kan testa med nån kompis minne o det INTE funkar så kan det kanske vara moderkortet.

Stenberg
2009-05-11, 14:20
Starta Kommandotolken som administratör. Skriv netsh winsock reset. Starta om datorn.

Tack før tipset, men det hjælpte inte *gah!*
Fårr det som sagt att fungera om jag kør "utan" proxyserver.

Fler tips någon?

Humbucker
2009-05-11, 14:56
Jag har en ny snabb dator som jag kopplar till min Samsung PS-42Q97HDX 42tums-plasma via HDMI.

Datorns upplösning: 1280x800 @ 60hz.
TV'ns native upplösning: 1024x768 @ 60hz.

När jag spelar upp film, oavsett om det är 720p, 1080p eller en normal DivX-kodad film via datorn ut till TV'n, känns det som bilden hackar mikroskopiskt litet. Det är bra flyt generellt, men bilden hackar alltid väldigt väldigt lite, som om den tappade ett par frames här och där. Så här har det alltid varit, oavsett dator/tv jag har haft.
Jag har kommit fram till att det kan vara uppdateringsfrekvensproblem, och har därmed sökt upp problemet på nätet.

Många kommersiella filmer ligger ju på 23,9 fps eller dylikt, vilket inte riktigt matchar med TV'ns uppdateringsfrekvens.
Hur ska man göra för att matcha allting perfekt? I min ATI HD3450-korts inställningar kan jag inte ställa in så att den matchar exakt 23,9 fps, jag kan heller inte ta det x 2 eller hur man nu ska göra för att matcha. Det finns bara standard-uppdateringsfrekvensinställningar såsom 30i, 50, 60 hz.
Så min fråga är alltså hur man gör (jag har Windows Vista förresten) för att matcha TV'ns uppdateringsfrekvens för att exakt matcha filmen man spelar upp, för att få det där perfekta flytet, precis som när man tittar på TV.

TcAnders
2009-05-11, 19:47
Skrev du i din RMA till Komplett att du kört memtest, och övriga tester, och resultatet? Skumt som fan att dom inte gav dig ett nytt, det brukar sällan bli snack när det gäller minnen.

Jag antar att felet kvarstår? Har du provat det "trasiga" minnet i olika slots på moderkortet?

Jajjemän, jag skrev i RMA:n att det vart fel i memtest, har även testat i alla slots på moderkortet, samma fel.

Bara 0 fel är acceptabelt. Kontakta Komplett igen och insistera.

Får ringa dom igen då helt enkelt.

Hände mig exakt samma sak. Köpte 4gb minne. En av de 2 var sönder. Datorn gick inte iång, blue screen direkt. Så jag gick tillbaka och de bytte båda 2. Säg till de att du INTE vill ha de 2 och att de inte alls fungerar på ditt moderkort.

OM du nu får nya eller kan testa med nån kompis minne o det INTE funkar så kan det kanske vara moderkortet.

Har försökt låna ett par minnen utav någon polare men tyvärr har 100% av mina kompisar gått över till bärbara datorer, men jag ska söka vidare efter nån som sitter med en vanlig stationär.


Tack för era svar, verkar helt klart som att det är komplett som sullat.

Handcuff
2009-05-12, 15:59
Försöker öppna en "liten cd" (alltså en sån från videokameror) i min laptops dvd-läsare...men den verkar inte hitta den :confused:

Står å tuggar bra länge men inget dyker upp. Provade med en vanlig skiva och det var nemas problemas. Vad är fel?

(lillskivan funkade bra i en DVD-spelare)