handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Perg
2009-01-02, 22:49
Jo, det här var såna fina härliga tjocka kablar; ser nästan ut som de som är till gamla IDE-hårddiskar. Jag har en CD-läsare i, som är kopplad på samma sätt, och den hittas, så jag har nog bara gjort något litet fel, men vet inte vad. Men som sagt, CD-läsaren som sitter på samma kabel hittas och funkar, men den här vill bara leka hårddisk, även i BIOS.

IDE och PATA kan ses som samma sak.
Har du anslutit den med en ensam kabel? Annars kanske du måste flytta den lilla pin som sitter på baksidan.

Vinter
2009-01-02, 22:50
Har du två skärmar, typ datorn kopplad till TV?

Nej jag har inte det, har inte heller ändrat någon inställning manuellt. Vet inte varför dessa lägen ändras. kör på normalt sedan när man ibland öppnar någon film med fel eller emulator spel etc ändras något som skickar öppna program utanför den aktuella bilden. Kör XP.

Mr.Cosybear
2009-01-02, 22:53
Tack för tipset, men den fanns inte där, så det gick inte att ge den någon beteckning.


Jo, det här var såna fina härliga tjocka kablar; ser nästan ut som de som är till gamla IDE-hårddiskar. Jag har en CD-läsare i, som är kopplad på samma sätt, och den hittas, så jag har nog bara gjort något litet fel, men vet inte vad. Men som sagt, CD-läsaren som sitter på samma kabel hittas och funkar, men den här vill bara leka hårddisk, även i BIOS.

Jaha då var det skumt. Vet du hur man ändrar en enhet till master/slave/cableselect ? Det brevid "eluttaget" på brännaren finns det två rader med några få kolumner av små piggar, på dessa sätter man oftast en såkallad jumper och justerar på så vis primary/slave/cableselect.

DVS: Är en enhet kopplad längst upp på kabeln ska den vara inställd som primary, är den kopplad till den andra ska den vara slave. Cableselect är lite av automatisk, och funkar på alla kontakter, men då måste alla enheter vara inställda på samma.

Så i ditt fall kan du läsa på brännaren (fysiskt på den, finns klistermärke), finns nästan alltid instruktioner om hur du ändrar detta. Du kan prova byta plats på cdromen och brännaren, då blir det nog så att cdromen inte kommer fungera.

Jag har ett irriterande skärproblem.

Nytt fönster(samt någraprogram) öppnas helt utanför skärmen, jag kommer bara åt dem genom att ändra mellan analogt och digitalt läge. Programet syns längst ned på borden i analogt, men när bilden maximeras hamnar den helt utanför skärmen till höger och går då inte att komma år den, eller flytta den. Utan de syns bara i det digitala läget.

Har setat och fipplat med inställningarna och sökt runt,men inte hittat nått liknande.

Kolla det scratch säger. Annars högerklickar du på skrivbordet > egenskaper och sen letar under avancerade inställningar efter något som har med dubbla skärmar att göra. Har du ett Nvidia grafikkort så högerklicka på skrivbordet och välj nvidia kontrollpanel och leta efter menyn "flera skärmar"

Vinter
2009-01-02, 22:57
Nice funkade att helt enkelt clona skärmbilden till båda inställningarna i dual. Gällde bara att hitta rätt ställe att kika på. Tack!

Scratch89
2009-01-02, 23:09
IDE och PATA kan ses som samma sak.
Har du anslutit den med en ensam kabel? Annars kanske du måste flytta den lilla pin som sitter på baksidan.

Jaha då var det skumt. Vet du hur man ändrar en enhet till master/slave/cableselect ? Det brevid "eluttaget" på brännaren finns det två rader med några få kolumner av små piggar, på dessa sätter man oftast en såkallad jumper och justerar på så vis primary/slave/cableselect.

DVS: Är en enhet kopplad längst upp på kabeln ska den vara inställd som primary, är den kopplad till den andra ska den vara slave. Cableselect är lite av automatisk, och funkar på alla kontakter, men då måste alla enheter vara inställda på samma.

Så i ditt fall kan du läsa på brännaren (fysiskt på den, finns klistermärke), finns nästan alltid instruktioner om hur du ändrar detta. Du kan prova byta plats på cdromen och brännaren, då blir det nog så att cdromen inte kommer fungera.


Tack för tipsen! Ska testa att sätta den på egen kabel, då det är helt onödigt att ha kvar den andra CD-läsaren ändå. Ska även titta på pinsen; jag vet hur det funkar, har suttit och meckat en del med hårddiskar i mina dagar. :)

Scratch89
2009-01-02, 23:22
Det gick bra att ta bort den gamla och bara ha DVD-brännaren i. Great success!
http://img.timeinc.net/time/daily/2007/0701/borat_lebanon0109.jpg

Perg
2009-01-02, 23:24
http://img304.imageshack.us/img304/3883/boy20thumbs20up9fx.jpg

Yes
2009-01-02, 23:45
HD4850 har bättre prestanda. Finns ett kort som heter 9800GTX+ som är likvärdigt med HD4850 om man nu propsar för ett Nvidia...
Testet jag läste måste kört med gamla drivisar till HD4850. Hittade ett test på Swelockers där det såg väldigt jämt ut mellan HD4850 och 9800GTX+. Vet inte riktigt vilket jag ska välja bara. Nvidia-kortet är iof lite dyrare...

Perg
2009-01-03, 00:27
Ingen tvekan tycker jag. HD4850 är det kort som flest verkar föredra och det räcker som argument när korten nu är så lika.

Musselbank
2009-01-03, 01:05
Provade du med usb/laptop i samma rum som det stationära? Avståndet kan ofta spöka. Skumt om detta inte är problemet.


Nej, det kvittar.

Men jag provade att inaktivera det trådbundna nätverkskortet i datorn, och direkt gick nätet A igång! Så för ögonblicket är allt hunky dory. Förutom att jag behöver det kortet också :-/



Hata nätverk :em:

Yes
2009-01-03, 01:39
Testet jag läste måste kört med gamla drivisar till HD4850. Hittade ett test på Swelockers där det såg väldigt jämt ut mellan HD4850 och 9800GTX+. Vet inte riktigt vilket jag ska välja bara. Nvidia-kortet är iof lite dyrare...
Du har onekligen en poäng där. Dessutom är ju HD4850 billigare. För min del hänger det dock lite på om jag kan köra Nvidia-kortet som ett Quadro-kort(vet att det funkat på äldre kort men har ingen aning om hur det är med de nyare korten).

Sundsarn
2009-01-03, 11:41
Är det någon som äger någon av dessa väskor? Jag vill få plats med mer än bara datorn. Gärna 3-4 böcker a' 500 sidor. Även om det inte på något vis är ett krav. Bara att den är hyfsat rymlig så jag får med mig kurslitteratur.

Yankeee
2009-01-03, 12:59
Jag har typ bestämt mig för att inhandla en ny bärbar dator då jag vill få bort sladdar och fläktljud.
Kraven som jag har är att den är tyst(!), har HDMI/DVI och SPDIF-utgång.
Har kollat in Sony VAIO (http://www.webhallen.com/prod.php?id=91541) och den känns rätt optimal. Frågan nu är om det finns en vettigare dator till samma eller billigare peng.

Den är tänkt att helt ersätta en stationär dator, så vikten är inte jätteintressant. Den kommer att användas till surf, musikuppspelning samt HD-uppspelning.

Förslag? Råd?

Mr.Cosybear
2009-01-03, 13:58
Nej, det kvittar.

Men jag provade att inaktivera det trådbundna nätverkskortet i datorn, och direkt gick nätet A igång! Så för ögonblicket är allt hunky dory. Förutom att jag behöver det kortet också :-/



Hata nätverk :em:

Vänta nu, försöker du koppla upp dig mot två nätverk samtidigt?

Nimille
2009-01-03, 15:17
Jag har problem, installerade Nero 9 och med följde ett program vid namn BackItUp.
Nu associeras alla ovanliga filtyper med det och under "typ" i utforskaren står det NeroBackItUp följt av filnamnet.

Hur får jag tillbaka det som var innan?
Har avinstallerat programmet och ändrat på "Öppnas med:" tillbaka till det de var på innan, men bara på de jag såg hade ändrats nu.

Johan O
2009-01-03, 17:11
Har skaffat en laptop som tyvärr saknar scrollfunktion på pekplattan. Har för mig att det ska finnas ett hjälpmedel där man i exempelvis Internet explorer kan göra ett musklick (eller nåt) så dyker det upp en liten symbol med en uppåt och neråt-pil på skärmen, och ju mer man drar muspekaren åt något håll, ju fortare scrollar sidan upp eller ner.

Men jag hittar ingen sån inställning! Var kan den finnas?

Jarod
2009-01-03, 17:14
Har skaffat en laptop som tyvärr saknar scrollfunktion på pekplattan. Har för mig att det ska finnas ett hjälpmedel där man i exempelvis Internet explorer kan göra ett musklick (eller nåt) så dyker det upp en liten symbol med en uppåt och neråt-pil på skärmen, och ju mer man drar muspekaren åt något håll, ju fortare scrollar sidan upp eller ner.

Men jag hittar ingen sån inställning! Var kan den finnas?

Scrollfunktionen finns där säkert men kanske bara är avstängd. Gå in till kontrollpanelen och sen inställningarna för musen. Längst bort bland flikarna brukar finnas inställningar till touchplattan.

Johan O
2009-01-03, 17:26
Scrollfunktionen finns där säkert men kanske bara är avstängd. Gå in till kontrollpanelen och sen inställningarna för musen. Längst bort bland flikarna brukar finnas inställningar till touchplattan.

Det är en Packard Bell med en sån där rund pekplatta. Scrollfunktionen finns helt enkelt inte på dom, tyvärr.

Mr.Cosybear
2009-01-03, 17:28
Har skaffat en laptop som tyvärr saknar scrollfunktion på pekplattan. Har för mig att det ska finnas ett hjälpmedel där man i exempelvis Internet explorer kan göra ett musklick (eller nåt) så dyker det upp en liten symbol med en uppåt och neråt-pil på skärmen, och ju mer man drar muspekaren åt något håll, ju fortare scrollar sidan upp eller ner.

Men jag hittar ingen sån inställning! Var kan den finnas?

Du tänker nog på dubbelmusklick, alltså trycka ner båda höger och vänster musknapp samtidigt.

Johan O
2009-01-03, 17:33
Du tänker nog på dubbelmusklick, alltså trycka ner båda höger och vänster musknapp samtidigt.

YES! Där satt den! Precis vad jag sökte. Det var ju enklare än jag trodde!

Scratch89
2009-01-03, 17:40
Jag har problem, installerade Nero 9 och med följde ett program vid namn BackItUp.
Nu associeras alla ovanliga filtyper med det och under "typ" i utforskaren står det NeroBackItUp följt av filnamnet.

Hur får jag tillbaka det som var innan?
Har avinstallerat programmet och ändrat på "Öppnas med:" tillbaka till det de var på innan, men bara på de jag såg hade ändrats nu.

Nero 9 är, utan att överdriva, det mest värdelösa jag nånsin installerat på min dator. Fem olika program som gör exakt samma sak (bränner cd/audio/dvd), och resten av programmen är kopior av t.ex Norton Ghost och Partition Magic, fast sämre versioner. Bra att du valde att avinstallera det.

Yankeee
2009-01-04, 09:05
Jag har typ bestämt mig för att inhandla en ny bärbar dator då jag vill få bort sladdar och fläktljud.
Kraven som jag har är att den är tyst(!), har HDMI/DVI och SPDIF-utgång.
Har kollat in Sony VAIO (http://www.webhallen.com/prod.php?id=91541) och den känns rätt optimal. Frågan nu är om det finns en vettigare dator till samma eller billigare peng.

Den är tänkt att helt ersätta en stationär dator, så vikten är inte jätteintressant. Den kommer att användas till surf, musikuppspelning samt HD-uppspelning.

Förslag? Råd?

Bump!

Jag funderar lite på om en HTPC kan göra jobbet lika bra eller bättre. Bara den har WiFi och är tyst. Jelp?!

skaparn
2009-01-04, 09:17
Bump!

Jag funderar lite på om en HTPC kan göra jobbet lika bra eller bättre. Bara den har WiFi och är tyst. Jelp?!

När jag har tänkt i samma banor så har jag kommit fram till att skita i datans ljudutgångar. De kommer dels alltid att suga, dels vill jag inte vara bunden till en stereoapparat med kablar.

Så köp denna istället som du kommer ha allsköns nytta av

Logitech Squeezebox (http://www.hifiklubben.se/produkter/ljud_i_alla_rum/logitech_squeezebox_classic__svart.htm)

Och så behöver du inte fundera på vilka ljudutgångar din data har. Fast det klart, när du ska spela upp rörlig bild är du ändå rökt. Och jag tror trådlösa lösningar på detta kostar betydligt mer.

Yankeee
2009-01-04, 09:25
När jag har tänkt i samma banor så har jag kommit fram till att skita i datans ljudutgångar. De kommer dels alltid att suga, dels vill jag inte vara bunden till en stereoapparat med kablar.

Så köp denna istället som du kommer ha allsköns nytta av

Logitech Squeezebox (http://www.hifiklubben.se/produkter/ljud_i_alla_rum/logitech_squeezebox_classic__svart.htm)

Och så behöver du inte fundera på vilka ljudutgångar din data har. Fast det klart, när du ska spela upp rörlig bild är du ändå rökt. Och jag tror trådlösa lösningar på detta kostar betydligt mer.

Jo, det kostar mer. Men jag är så jävla trött på stationära datorer, alla kablar (som jag visserligen inte slipper helt sen ändå, men betydligt färre blir det i alla fall) och det förbannade fläktljudet.

Och jag känner fortfarande att en VAIO skulle kunna vara optimal.

Nimille
2009-01-04, 09:50
Jag har problem, installerade Nero 9 och med följde ett program vid namn BackItUp.
Nu associeras alla ovanliga filtyper med det och under "typ" i utforskaren står det NeroBackItUp följt av filnamnet.

Hur får jag tillbaka det som var innan?
Har avinstallerat programmet och ändrat på "Öppnas med:" tillbaka till det de var på innan, men bara på de jag såg hade ändrats nu.
Nu när allt är avinstallerat visas följande under "Typ" i utforskaren:

http://i387.photobucket.com/albums/oo317/millephoto/untitled-1.jpg

Hur gör jag för att det ska bli som vanligt och stå avi och img igen istället för Windows film och Bildfiler?




Nero 9 är, utan att överdriva, det mest värdelösa jag nånsin installerat på min dator. Fem olika program som gör exakt samma sak (bränner cd/audio/dvd), och resten av programmen är kopior av t.ex Norton Ghost och Partition Magic, fast sämre versioner. Bra att du valde att avinstallera det.
Jo jag håller helt med.

MagnusG
2009-01-04, 11:50
Nu när allt är avinstallerat visas följande under "Typ" i utforskaren:

http://i387.photobucket.com/albums/oo317/millephoto/untitled-1.jpg

Hur gör jag för att det ska bli som vanligt och stå avi och img igen istället för Windows film och Bildfiler?





Jo jag håller helt med.

Det ska räcka med att göra en assosiering till det program du vill öppna filerna med. Fungerar inte detta, så går det säkert att lösa med ett register hack. Har dock ingen koll på vart i registret.
Alt 3 är att du kör "Windows Återställning" (tror det heter så på svenska :))
Ligger under "Program - Inställningar - Systemverktyg"
Sedan följer du bara anvisningarna och väljer en återställningspunkt INNAN du installerade Nero.
Du kommer INTE förlora någon data när du kör denna, utan den återställer helt enkelt registret, till hur det såg ut innan div program installerades.
Som ex så skapas det alltid en återsällningspunkt innan windows update kör och dyl.

Självklart är det alltid bra att ha tagit en säkerhetskopia på sådan du absolut måste ha kvar innan man leker runt. Men så är det ju alltid.

hahavaffan
2009-01-04, 12:07
Jo, det kostar mer. Men jag är så jävla trött på stationära datorer, alla kablar (som jag visserligen inte slipper helt sen ändå, men betydligt färre blir det i alla fall) och det förbannade fläktljudet.

Och jag känner fortfarande att en VAIO skulle kunna vara optimal.Min stationära är tystare än min brorsas nya bärbara HP... så visst går det att få en tyst stationär. Det löser dock inte problemet med sladdar, men vad jag har märkt sen jag skaffade en bärbar mac är att det ändå blir en hel jävla del sladdar. Ska jag se film med min här hemma hos päronen, så behövs minst el, bild och ljud. Det är tre sladdar. Tre sladdar som slingrar sig över skrivbordet... inte nere på golvet bakom datorn som med en stationär. Vill du sen ha trådlöst t-bord och mus, så tillkommer en till två sladdar eller donglar som sticker ut från datorn. Sen om du inte kör trådlöst nätverk av nån anledning, så har du ytterliggare en synlig sladd.

Men det är samtidigt underbart, för den är så liten och smidig. Du kan bara fälla ihop den och så försvinner den i princip. Ingen dammig jävla burk på golvet som man måste dammsuga för att den inte ska bränna ner lägenheten en dag. Vill du ha bärbar dator så tror jag du blir asnöjd med en Sony.

Yankeee
2009-01-04, 12:11
Min stationära är tystare än min brorsas nya bärbara HP... så visst går det att få en tyst stationär. Det löser dock inte problemet med sladdar, men vad jag har märkt sen jag skaffade en bärbar mac är att det ändå blir en hel jävla del sladdar. Ska jag se film med min här hemma hos päronen, så behövs minst el, bild och ljud. Det är tre sladdar. Tre sladdar som slingrar sig över skrivbordet... inte nere på golvet bakom datorn som med en stationär. Vill du sen ha trådlöst t-bord och mus, så tillkommer en till två sladdar eller donglar som sticker ut från datorn. Sen om du inte kör trådlöst nätverk av nån anledning, så har du ytterliggare en synlig sladd.

Men det är samtidigt underbart, för den är så liten och smidig. Du kan bara fälla ihop den och så försvinner den i princip. Ingen dammig jävla burk på golvet som man måste dammsuga för att den inte ska bränna ner lägenheten en dag. Vill du ha bärbar dator så tror jag du blir asnöjd med en Sony.

Jo, klart det går att få en tyst stationär, men det är en massa meck och cash jag inte har lust att lägga ut på en stor jobbig låda.

Ljudet löser sig med Squeezebox, mus blir BT och w-lan. Så det är egentligen strömkabel och sedan skärmkabel när jag ska koppla till tvn.

Bra, det är sådant som det sista jag vill höra!

Nimille
2009-01-04, 12:13
Det ska räcka med att göra en assosiering till det program du vill öppna filerna med. Fungerar inte detta, så går det säkert att lösa med ett register hack. Har dock ingen koll på vart i registret.
Alt 3 är att du kör "Windows Återställning" (tror det heter så på svenska :))
Ligger under "Program - Inställningar - Systemverktyg"
Sedan följer du bara anvisningarna och väljer en återställningspunkt INNAN du installerade Nero.
Du kommer INTE förlora någon data när du kör denna, utan den återställer helt enkelt registret, till hur det såg ut innan div program installerades.
Som ex så skapas det alltid en återsällningspunkt innan windows update kör och dyl.

Självklart är det alltid bra att ha tagit en säkerhetskopia på sådan du absolut måste ha kvar innan man leker runt. Men så är det ju alltid.
Jag provade systemåterställning nu, dock fanns det bara 3 januari, dvs igår som alternativ för återställningspunkt. Varken 1a, 2a eller 3e januari fanns och december gick det inte att gå tillbaka till.
Provade dock att återställa till igår men problemet kvarstår, vad göra? :(

Edit: Assosierat med rätt program har jag gjort redan också.

hahavaffan
2009-01-04, 12:16
Jo, klart det går att få en tyst stationär, men det är en massa meck och cash jag inte har lust att lägga ut på en stor jobbig låda.

Ljudet löser sig med Squeezebox, mus blir BT och w-lan. Så det är egentligen strömkabel och sedan skärmkabel när jag ska koppla till tvn.

Bra, det är sådant som det sista jag vill höra!Mycket cash är det kanske, men en Vaio är minst lika dyr.

Går det att köra allt ljud från datorn via Squeezeboxen till stereon, även vid hd-film osv? Det trodde inte jag... kanske nåt man ska kolla närmre på. Äcklas dagligen över mitt inbyggda ljudkort.

Yankeee
2009-01-04, 12:19
Mycket cash är det kanske, men en Vaio är minst lika dyr.

Går det att köra allt ljud från datorn via Squeezeboxen till stereon, även vid hd-film osv? Det trodde inte jag... kanske nåt man ska kolla närmre på. Äcklas dagligen över mitt inbyggda ljudkort.

Jo, jag tvivlar inte på att vaio blir dyrare, men då slipper man ju som sagt en del annat.

Det vet jag faktiskt inte. Har förutsatt att det går, men det kan ju vara vettigt att kolla upp som du säger.
Det känns ju som att digitalt är digitalt, borde ju inte spela någon roll vad för format det är egentligen.

Nimille
2009-01-04, 12:19
Jag provade systemåterställning nu, dock fanns det bara 3 januari, dvs igår som alternativ för återställningspunkt. Varken 1a, 2a eller 3e januari fanns och december gick det inte att gå tillbaka till.
Provade dock att återställa till igår men problemet kvarstår, vad göra? :(

Edit: Assosierat med rätt program har jag gjort redan också.
Edit 2: Detta felmeddelande kom upp as well:

http://i387.photobucket.com/albums/oo317/millephoto/untitled-2.jpg

bubbe
2009-01-04, 12:22
Yankeee, du har inte funderat på en liten mediaspelare istället? så får du större möjligheter att välja dator.

hahavaffan
2009-01-04, 12:27
Det vet jag faktiskt inte. Har förutsatt att det går, men det kan ju vara vettigt att kolla upp som du säger.
Det känns ju som att digitalt är digitalt, borde ju inte spela någon roll vad för format det är egentligen.Jag har iaf alltid sett Squeezeboxen som Apples Airport-grej. Det lirar med glädje musiken från iTunes, men inte mer. Ljud från filmer, internet, spel osv går inte via den. Men jag vet faktiskt inte alls hur det är med Logitechen... är det någon som vet? Går det att köra allt ljud via den, så är det ju en solklar produkt så fort jag har råd.

Yankeee
2009-01-04, 13:21
Yankeee, du har inte funderat på en liten mediaspelare istället? så får du större möjligheter att välja dator.

Om jag känner mig själv rätt kommer det hela att bli ännu dyrare om jag ska köpa en sådan också.

skaparn
2009-01-04, 13:56
Jag har iaf alltid sett Squeezeboxen som Apples Airport-grej. Det lirar med glädje musiken från iTunes, men inte mer. Ljud från filmer, internet, spel osv går inte via den. Men jag vet faktiskt inte alls hur det är med Logitechen... är det någon som vet? Går det att köra allt ljud via den, så är det ju en solklar produkt så fort jag har råd.

Det där är något som jag tänker gå till botten med genom att besöka HiFi-klubben någon dag. För risken finns att funktionaliteten är begränsad som du beskriver. Skulle jag få välja själv hur den fungerar så vore det i form av en ljudenhet man kan välja i ljudinställningar och så trådlösas ljudet över till SB'n.

Det skulle dock kunna vara så retarderat att man får med en "mediaspelare"(TM) som hanterar de vanligaste ljudformaten och så är den enda sättet att kommunicera med SB.

Jarod
2009-01-04, 14:05
http://www.idg.se/2.1085/1.199977/thank-you-for-the-music--i-alla-rum

Philips Streamium kanske?

skaparn
2009-01-04, 14:13
http://www.idg.se/2.1085/1.199977/thank-you-for-the-music--i-alla-rum

Philips Streamium kanske?

"Sedan har du tillgång till all din musik i filformatet mp3, aac och wma i ditt nätverk."

Ska man tolka detta som att den har sina egna codec? Då kommer man inte kunna nyttja den till annat som till exempel spela upp ljudet från en film.

hahavaffan
2009-01-04, 14:15
"Sedan har du tillgång till all din musik i filformatet mp3, aac och wma i ditt nätverk."

Ska man tolka detta som att den har sina egna codec? Då kommer man inte kunna nyttja den till annat som till exempel spela upp ljudet från en film.Precis... det är ju den begränsningen man vill komma ifrån. Hojta till om ni hittar nåt vettigt!

MagnusG
2009-01-04, 16:17
Jag provade systemåterställning nu, dock fanns det bara 3 januari, dvs igår som alternativ för återställningspunkt. Varken 1a, 2a eller 3e januari fanns och december gick det inte att gå tillbaka till.
Provade dock att återställa till igår men problemet kvarstår, vad göra? :(

Edit: Assosierat med rätt program har jag gjort redan också.

I see.. ja då blir det reg-hack som gäller. Alternativt installera om Windows :)
Såg på google.
Du kan ta en titt på denna sida http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm
Där har dom fördiga reg-hack för ganska vanliga filtyper. FInns din filtyp med (som du har problem med) så är det bara ladda ned filen och köra den.
Det "borde" fungera. Annars får du söka efter en guide som visar hur du skall göra.

Nimille
2009-01-04, 16:41
I see.. ja då blir det reg-hack som gäller. Alternativt installera om Windows :)
Såg på google.
Du kan ta en titt på denna sida http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm
Där har dom fördiga reg-hack för ganska vanliga filtyper. FInns din filtyp med (som du har problem med) så är det bara ladda ned filen och köra den.
Det "borde" fungera. Annars får du söka efter en guide som visar hur du skall göra.
Thx för hjälpen.
Tyvärr fanns det inte med i den listan, men får googla lite :)

Perg
2009-01-04, 17:47
Skulle jag få välja själv hur den fungerar så vore det i form av en ljudenhet man kan välja i ljudinställningar och så trådlösas ljudet över till SB'n.

En produkt som heter Abit AirPace WAD-01B verkar vara det närmaste du kan komma detta. Denna typ av lösning är dock inte helt utan problem. Skillnaden mot att använda exempelvis en Squeezebox är att allt ljud kodas av av ditt ljudkort för att SEN skickas trådlöst. En SB tar emot rådata som den kodar av själv. Det innebär större krav på både din dator och överföringen för att du ska slippa fördröjning och/eller hack.

Bra läsning, så man vet vad man ger sig in på:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=152711

Scratch89
2009-01-04, 18:19
Nimille, om du kikar runt inne bland systemåterställningar ska du kunna klicka i att du ska visa äldre återställningspunkter. Av någon konstig anledning brukar bara den senaste visas.

Nimille
2009-01-04, 19:29
Nimille, om du kikar runt inne bland systemåterställningar ska du kunna klicka i att du ska visa äldre återställningspunkter. Av någon konstig anledning brukar bara den senaste visas.
Jag hittar inte på det någonstans, vet du mer specifikt var de inställningarna finns? Det enda inställningarna jag hittar är hur mycket utrymme som ska dedikeras till systemåterställning för varje disk.

Musselbank
2009-01-04, 20:36
Vänta nu, försöker du koppla upp dig mot två nätverk samtidigt?

Jag tar internet från en granne och strömmar via egen router.

Nu funkar allt faktiskt *tar i trä* :-D

Scratch89
2009-01-04, 21:31
Jag hittar inte på det någonstans, vet du mer specifikt var de inställningarna finns? Det enda inställningarna jag hittar är hur mycket utrymme som ska dedikeras till systemåterställning för varje disk.

Ah, jag såg att det var så för mig också. Sist jag satt och pillade med sånt där var på min mors dator, och det är Vista på den.

MagnusG
2009-01-04, 23:04
Thx för hjälpen.
Tyvärr fanns det inte med i den listan, men får googla lite :)

Vad är det förresten för filtyper du vill assosiera?

Jarod
2009-01-04, 23:04
Brudens laptop HP DV9000 har gått (som alla andra dv9000) till dom sälla jaktmarkerna. Den är köpt på OnOff för lite mer än 1,5år sedan. Frågan är nu - är det två års garanti på elektronik eller bara ett? Går det att lämna in skiten och få moderkortet utbytt (vilket högst troligt är felet)?

MagnusG
2009-01-04, 23:17
Brudens laptop HP DV9000 har gått (som alla andra dv9000) till dom sälla jaktmarkerna. Den är köpt på OnOff för lite mer än 1,5år sedan. Frågan är nu - är det två års garanti på elektronik eller bara ett? Går det att lämna in skiten och få moderkortet utbytt (vilket högst troligt är felet)?

Brukar stå i botten på maskinen på HP's produkter?
Utöver detta så är jag ganska säker på att det bara är 1 år på konsumentprodukter ifrån dem. Men jag kan ha fel.

Konsumentlagen säger dock annorlunda, så kan ni bevisa att det är tillverkningsfel, så borde ni få den utbytt. But it's a long shot :)

Edit: Men ja.. det borde gå att lämna in den och få den lagad. Dock till egen bekostnad då.

Nimille
2009-01-04, 23:28
Vad är det förresten för filtyper du vill assosiera?
nef, img, avi

MagnusG
2009-01-04, 23:34
nef, img, avi

ok..
Hmm.. en grej du skulle kunna testa (om du inte redan gjort det)
är att installera ett annat program, som assosierar dessa filer till sig.

Perg
2009-01-05, 00:22
Brudens laptop HP DV9000 har gått (som alla andra dv9000) till dom sälla jaktmarkerna. Den är köpt på OnOff för lite mer än 1,5år sedan. Frågan är nu - är det två års garanti på elektronik eller bara ett? Går det att lämna in skiten och få moderkortet utbytt (vilket högst troligt är felet)?

Du har 3 år om inte säljaren kan bevisa att du har orsakat felet och det råkar vara så att HPs laptops, och speciellt den serien du har, har haft mycket strul med moderkortet p.g.a. överhettning. Onoff kommer därför ta emot den och skicka till HP som kommer laga den och skicka tillbaka den utan kostnad.

Skulle det mot förmodan vara så att HP får för sig att det är du som har orsakat felet så kommer du få ett kostnadsförslag för reparationen. Antingen kan du då laga den för det priset, få tillbaka den olagad för 400 kr eller be dom skrota den utan kostnad.

Ditt enda problem är väl att kunna göra backup på din data eftersom du då måste öppna upp den och det får verkligen inte synas för då är du körd. Jag hade förmodligen chansat om datorns innehåll var tillräckligt viktigt/känsligt.

Jarod
2009-01-05, 00:27
Du har 3 år om inte säljaren kan bevisa att du har orsakat felet och det råkar vara så att HPs laptops, och speciellt den serien du har, har haft mycket strul med moderkortet p.g.a. överhettning. Onoff kommer därför ta emot den och skicka till HP som kommer laga den och skicka tillbaka den utan kostnad.

Skulle det mot förmodan vara så att HP får för sig att det är du som har orsakat felet så kommer du få ett kostnadsförslag för reparationen. Antingen kan du då laga den för det priset, få tillbaka den olagad för 400 kr eller be dom skrota den utan kostnad.

Ditt enda problem är väl att kunna göra backup på din data eftersom du då måste öppna upp den och det får verkligen inte synas för då är du körd. Jag hade förmodligen chansat om datorns innehåll var tillräckligt viktigt/känsligt.

Fan, detta låter ju som att det finns en chans. :thumbup: Värt att försöka iaf.

Datorns luckor undertill för ram-minne och hårddisk har redan varit öppnade men men det är aaaabsolut inget som någon kan se. Väntar dock på en kabel för att kunna göra backup på hårddisken, den kommer nu i veckan (när jag ändå är i Sälen och åker skidor).

Ska lämna upp den till OnOff sedan! Tack sålänge så lovar jag att återkomma med resultaten.

Yankeee
2009-01-05, 14:37
Vad tror ni om en sådan här istället för Squeeze?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=58446

MagnusG
2009-01-05, 15:03
Vad tror ni om en sådan här istället för Squeeze?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=58446

Helt ärligt så är jag lite anti alla dessa mediastreamers. Dom fungerar, men dom fungerar halvand. GUI-erna (säger man så?) brukar vara halvdanna, och du kommer aldrig kunna streama full hd med den där (om det nu är någon du vill).

Ja kanske är lite bortskämd med XBMC som fanns till gamla hederliga xboxen.
Det mediacentret är tha shit! Och det finns till pc. Bara gå till http://www.xbmc.nu/
Så om du har möjlighet att koppla pc-n direkt till tv/projektor, så skulle jag köra XBMC i datorn. XBMC klarar ALLA format där ute (i stort sett).
Begränsningen sitter i stort sett i din hårdvara.

Ja kommer iaf skaffa mig en lite mediacenter dator som jag sedan installerar XBMC på. Sedan koppla ett trådlöst tangentbord och mus till :thumbup:

Yankeee
2009-01-05, 15:44
Det viktiga är att det går att ha trådlös ljudöverföring som klarar de flesta format, och då särskilt filmer. Video kan jag koppla kabel, det tror jag funkar bäst. Det är som sagt ljudet som är viktigast att det funkar.

Perg
2009-01-05, 16:18
Helt ärligt så är jag lite anti alla dessa mediastreamers. Dom fungerar, men dom fungerar halvand. GUI-erna (säger man så?) brukar vara halvdanna, och du kommer aldrig kunna streama full hd med den där (om det nu är någon du vill).

Ja kanske är lite bortskämd med XBMC som fanns till gamla hederliga xboxen.
Det mediacentret är tha shit! Och det finns till pc. Bara gå till http://www.xbmc.nu/
Så om du har möjlighet att koppla pc-n direkt till tv/projektor, så skulle jag köra XBMC i datorn. XBMC klarar ALLA format där ute (i stort sett).
Begränsningen sitter i stort sett i din hårdvara.

Ja kommer iaf skaffa mig en lite mediacenter dator som jag sedan installerar XBMC på. Sedan koppla ett trådlöst tangentbord och mus till :thumbup:

Hej hej, bra inlägg, men jag måste få komplettera med lite information till mediastreamerns försvar!

För det första så fungerar FullHD alldeles utmärkt på spelare med lite nyare Sigma-chip, däribland Tvix och Popcorn hour. D-Linken som länkas till ovan tillhör inte dessa. Det man naturligtvis måste tänka på är att överföringshastigheten till streamern ifrån källan måste vara tillräckligt hög. Med 802.11g, d.v.s. trådlöst nätverk i "54mbps", går inte detta, utan man ska helst ansluta med kabel eller på nåt sätt fixa en 802.11n-anslutning. Detsamma gäller såklart för en mediacenterdator (a.k.a. HTPC).

För det andra så är det omöjligt att bygga/köpa en FullHD-speccad HTPC för samma pris som en mediastreamer. Du får räkna med minst det dubbla.

Och till sist, så kan vi nog vara ense om att det krävs en hel del mer teknisk kunskap för att få igång en HTPC än en mediastreamer.

Jag håller med om att inga mediastreamers har samma sköna interface som XBMC, men jag upplever det allt mindre som ett problem på min Popcorn. Man spenderar ungefär 15 sekunder i GUI:t när man ska se en film på 2 timmar.

Det viktiga är att det går att ha trådlös ljudöverföring som klarar de flesta format, och då särskilt filmer. Video kan jag koppla kabel, det tror jag funkar bäst. Det är som sagt ljudet som är viktigast att det funkar.

Om jag förstått dig rätt så har du redan en videokabel ifrån datorn till TV:n, men du vill spara en kabel genom att istället överföra ljudet från datorn trådlöst till din ljudanläggning?

shut teh face
2009-01-05, 16:31
Jag har fixat en 24" skärm till datorn och det funkar bra sej. Men jag kan bara spela i 1900'1200 i spel, om jag kör ett lägre så blir bilden helt knäpp (inte i mitten).

Det blir lite för tungt att driva krävande spel i den upplösningen för mitt relativt gamla 8800GTX 768 mb. Eller det fungerar en 20 min, sen blir det för varmt på kortet. Och då till mitt andra problem; min fläkt går alltid tyst och helt ljudlöst, och vid höga temperaturer så vägrar den gå över 60% på fläkten, jag tror den klockar ned sig eller något istället. För man märker att grafiken blir sämre.
Värmen är inte heller speciellt livsfarlig; jag har 60 i idle och vid full-load går han till 75, men efter en stund går den till 79-80 och då sänker den grafiken o prestanda istället för höja fläkten. Lite störande för grafikkortet tål lätt 90 grader o spela med.

Jag har XP SP3 och nya drivrutiner till grafikkortet.

MagnusG
2009-01-05, 17:20
Det viktiga är att det går att ha trådlös ljudöverföring som klarar de flesta format, och då särskilt filmer. Video kan jag koppla kabel, det tror jag funkar bäst. Det är som sagt ljudet som är viktigast att det funkar.

Men om du ända ska ha en kabel för att kolla på film, så kan du väl använda samma kabel till att streama musik? Eller tänkte du plugga ur och i kabeln varje gång du ska använda mediastreamern för film?

Hej hej, bra inlägg, men jag måste få komplettera med lite information till mediastreamerns försvar!

För det första så fungerar FullHD alldeles utmärkt på spelare med lite nyare Sigma-chip, däribland Tvix och Popcorn hour. D-Linken som länkas till ovan tillhör inte dessa. Det man naturligtvis måste tänka på är att överföringshastigheten till streamern ifrån källan måste vara tillräckligt hög. Med 802.11g, d.v.s. trådlöst nätverk i "54mbps", går inte detta, utan man ska helst ansluta med kabel eller på nåt sätt fixa en 802.11n-anslutning. Detsamma gäller såklart för en mediacenterdator (a.k.a. HTPC).

För det andra så är det omöjligt att bygga/köpa en FullHD-speccad HTPC för samma pris som en mediastreamer. Du får räkna med minst det dubbla.

Och till sist, så kan vi nog vara ense om att det krävs en hel del mer teknisk kunskap för att få igång en HTPC än en mediastreamer.

Jag håller med om att inga mediastreamers har samma sköna interface som XBMC, men jag upplever det allt mindre som ett problem på min Popcorn. Man spenderar ungefär 15 sekunder i GUI:t när man ska se en film på 2 timmar.

Om jag förstått dig rätt så har du redan en videokabel ifrån datorn till TV:n, men du vill spara en kabel genom att istället överföra ljudet från datorn trådlöst till din ljudanläggning?


Jo jag håller med till det mesta ;) Jag har haft en Twix. Och de va inga "större" problem att se på film, vare sig de va full HD eller ej.
MEN! Även om den stödjer många fortmat, så stödjer den inte alla. Och jag stötte då och då på filformat den inte kunde öppna. Och då kan Twixen öppna jävligt många.
Så jag sålde den lika fort som jag köpt den.

Men visst är det så att en HTPC kommer kosta mer. Helt klart.
Men jag säger här, vad jag skulle gjort personligen. Dels för min egna erfarenhet och helt ärligt så tror jag att man, i långa loppet, kommer ha mer glädje av en HTPC med XBMC än en mediastreamer.
Men som sagt. Det är så jag tycker :)

Sedan va de gäller teknisk kunskap, så ser jag inte vad som är så mycket krångligare med en dator än en mediastreamer? Alla sitter väl framför datorer idag och vet ganska väl hur dom fungerar?
Och ett lättare program att arbeta med än XBMC får man nog leta efter :)
Man kan tom (om man skulle vilja) installera det på en USB-pinne och köra det där ifrån :thumbup:
Så rent krast behöver man inte ens installera windows på HTPC'en

Yankeee
2009-01-06, 11:01
Jag har nu kommit på att min ps3 kan vara min räddare i nöden. Det ska gå att streama trådlöst till den, både ljud och bild (inte alla format dock). Men det lär jag börja med och se hur det funkar.

Nordenator
2009-01-06, 11:12
Jag har fixat en 24" skärm till datorn och det funkar bra sej. Men jag kan bara spela i 1900'1200 i spel, om jag kör ett lägre så blir bilden helt knäpp (inte i mitten).

Det blir lite för tungt att driva krävande spel i den upplösningen för mitt relativt gamla 8800GTX 768 mb. Eller det fungerar en 20 min, sen blir det för varmt på kortet. Och då till mitt andra problem; min fläkt går alltid tyst och helt ljudlöst, och vid höga temperaturer så vägrar den gå över 60% på fläkten, jag tror den klockar ned sig eller något istället. För man märker att grafiken blir sämre.
Värmen är inte heller speciellt livsfarlig; jag har 60 i idle och vid full-load går han till 75, men efter en stund går den till 79-80 och då sänker den grafiken o prestanda istället för höja fläkten. Lite störande för grafikkortet tål lätt 90 grader o spela med.

Jag har XP SP3 och nya drivrutiner till grafikkortet.

Det lät rätt varmt.. kanske borde styra upp lite bättre luftflöde i dumburken? Fläktinställningen kanske går att korrigera med någon third-party applikation?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/175491-15-increase-speed
http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t50994.html

Angående upplösningsproblem skulle jag testa andra drivisar. Jag har upplevt problem med nvidias standarddrivare flera gånger under åren. Kan inte uttala mig om radeon eftersom jag aldrig ägt ett sådant kort, men jag brukar alltid tanka andra drivare från guru3d tills jag hittar någon som inte jävlas.

http://www.guru3d.com/

Annars vet jag inte riktigt. Lycka till :)

hahavaffan
2009-01-06, 11:16
Jag har nu kommit på att min ps3 kan vara min räddare i nöden. Det ska gå att streama trådlöst till den, både ljud och bild (inte alla format dock). Men det lär jag börja med och se hur det funkar.Jupp, det funkar ganska bra. Dock kommer du ju bara få ljud från det som streamas till den antingen som video med ljud eller bara ljud typ mp3. Windowsljud, ljud från youtube osv kommer inte PS3an spela upp.

Yankeee
2009-01-06, 11:20
Jupp, det funkar ganska bra. Dock kommer du ju bara få ljud från det som streamas till den antingen som video med ljud eller bara ljud typ mp3. Windowsljud, ljud från youtube osv kommer inte PS3an spela upp.

Jo, jag vet. Men det är ju bara musik och film som är intressant att spela upp i högtalarna ändå.

Yankeee
2009-01-06, 15:39
Var aplätt att streama till ps3:an. Har fått det hela att funka trådlöst nu.
Inte testat med DVD eller BD än dock, får se om det går öht.

m4tl0ck
2009-01-06, 15:50
Jag har fixat en 24" skärm till datorn och det funkar bra sej. Men jag kan bara spela i 1900'1200 i spel, om jag kör ett lägre så blir bilden helt knäpp (inte i mitten).

Det blir lite för tungt att driva krävande spel i den upplösningen för mitt relativt gamla 8800GTX 768 mb. Eller det fungerar en 20 min, sen blir det för varmt på kortet. Och då till mitt andra problem; min fläkt går alltid tyst och helt ljudlöst, och vid höga temperaturer så vägrar den gå över 60% på fläkten, jag tror den klockar ned sig eller något istället. För man märker att grafiken blir sämre.
Värmen är inte heller speciellt livsfarlig; jag har 60 i idle och vid full-load går han till 75, men efter en stund går den till 79-80 och då sänker den grafiken o prestanda istället för höja fläkten. Lite störande för grafikkortet tål lätt 90 grader o spela med.

Jag har XP SP3 och nya drivrutiner till grafikkortet.

Använd RivaTuner. här är en bra guide.http://www.guru3d.com/article/rivatuner-20-fan-speed--overclock-guide/

shut teh face
2009-01-06, 15:52
Hello

Jag har testat alla möjliga program men inget känner av någon fläktkontroll. Den verkar sköta sig själv och jag kan inte påverka detta. :S

Rivatuner duger till o läsa tempen bara.

Jag vet att tillverkarna påstår att detta kort fungerar utmärkt i 90 grader. Ja, men höj fläkten åt mig istället för o sunka ned prestandan då. :devil:

Scratch89
2009-01-06, 16:39
Om du har de senaste drivrutinerna så ska man kunna ändra där. Det har jag själv gjort på ett liknande kort. Annars kan man väl ställa in sånt i bios? Kanske bara processorfläkten iofs...

Musselbank
2009-01-07, 05:41
Är det nåt man bör tänka på när man bäddar in teckensnitt i word-dokument som man ska skicka, risk för strul?

Madame
2009-01-07, 07:56
Är det nåt man bör tänka på när man bäddar in teckensnitt i word-dokument som man ska skicka, risk för strul?

Om inte mottagaren har det teckensnittet som du använt, på sin dator, så kommer det att bli nåt annat som finns på dennes dator istället, vet inte om det då automatiskt blir times kanske?
Det du ska tänka på är väl att inte skicka office-2007-dokument (docx) om du inte är säker på att mottagaren också har senaste office. Spara som vanligt doc-dokument istället om du är osäker.

jakke
2009-01-07, 09:23
Om inte mottagaren har det teckensnittet som du använt, på sin dator, så kommer det att bli nåt annat som finns på dennes dator istället, vet inte om det då automatiskt blir times kanske?
Det du ska tänka på är väl att inte skicka office-2007-dokument (docx) om du inte är säker på att mottagaren också har senaste office. Spara som vanligt doc-dokument istället om du är osäker.

Skicka som en PDF istället. Då slipper du allt strul med teckensnitt och versioner.

Granatgiraffen
2009-01-07, 10:04
Ja, att skicka .doc-dokument där mottagaren enbart ska läsa dom borde väl på något sett kunna leda till fängelsestraff i framtiden, kan man tycka.
Dessutom så har väl alla som har office 2003 kompabilitetspacket installerat för att kunna öppna docx-filer.

MagnusG
2009-01-07, 10:37
Ja, att skicka .doc-dokument där mottagaren enbart ska läsa dom borde väl på något sett kunna leda till fängelsestraff i framtiden, kan man tycka.
Dessutom så har väl alla som har office 2003 kompabilitetspacket installerat för att kunna öppna docx-filer.

Yesch.. men det är långt ifrån alla som har det tyvärr..
Varför MS inte har bakat in denna kompabilitet i en automatisk uppdatering är beond me!? *screwy*

Musselbank
2009-01-07, 13:47
Om inte mottagaren har det teckensnittet som du använt, på sin dator, så kommer det att bli nåt annat som finns på dennes dator istället, vet inte om det då automatiskt blir times kanske?
Det du ska tänka på är väl att inte skicka office-2007-dokument (docx) om du inte är säker på att mottagaren också har senaste office. Spara som vanligt doc-dokument istället om du är osäker.

Fast nja, med bädda in menar jag just att man opererar in teckensnittet i dokumentet, så att säga, just så att det ska se rätt ut även i de fall mottagaren saknar det på sin dator!

Musselbank
2009-01-07, 13:49
Skicka som en PDF istället. Då slipper du allt strul med teckensnitt och versioner.

Ja, att skicka .doc-dokument där mottagaren enbart ska läsa dom borde väl på något sett kunna leda till fängelsestraff i framtiden, kan man tycka.
Dessutom så har väl alla som har office 2003 kompabilitetspacket installerat för att kunna öppna docx-filer.

Ok. Ja, det kanske är det seriösa alternativet.
Eller så printar man det på marsipan.

Perg
2009-01-07, 14:17
http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator

Rekommenderas! Lägger till en skrivare, som när du väljer att skriva ut med den istället sparar sidan/dokumentet/bilden som en PDF-fil.

hahavaffan
2009-01-07, 14:42
Bullzip PDF Printer är också bra!

Hermes
2009-01-07, 17:35
Tjena! Jag fick just hem min nya TV, en Sony Bravia KDL-40W4000. Jag har kopplat in min macbookpro till din med en dvi-hdmi kabel och har därför inte ljud. Jag har en vanlig ljudkabel av den här typen: http://m2.sourcingmap.com/smap/images/item/n/06d/ux_a06110700ux0062_ux_n.jpg
men jag får inte ljudet att fungera, är det någon som har provat koppla en macbook till en lcd-tv och fått ljudet att fungera? Vad behövs för sladd, inställningar på datorn osv

Tacksam för svar!

Spiffy
2009-01-07, 18:12
Tjena! Jag fick just hem min nya TV, en Sony Bravia KDL-40W4000. Jag har kopplat in min macbookpro till din med en dvi-hdmi kabel och har därför inte ljud. Jag har en vanlig ljudkabel av den här typen: http://m2.sourcingmap.com/smap/images/item/n/06d/ux_a06110700ux0062_ux_n.jpg
men jag får inte ljudet att fungera, är det någon som har provat koppla en macbook till en lcd-tv och fått ljudet att fungera? Vad behövs för sladd, inställningar på datorn osv

Tacksam för svar!

Har du kopplat sladdarna på rätt ställe? Så du inte kopplat in dom på ljud ut, istället för ljud in?

hahavaffan
2009-01-07, 18:44
Tjena! Jag fick just hem min nya TV, en Sony Bravia KDL-40W4000. Jag har kopplat in min macbookpro till din med en dvi-hdmi kabel och har därför inte ljud. Jag har en vanlig ljudkabel av den här typen: http://m2.sourcingmap.com/smap/images/item/n/06d/ux_a06110700ux0062_ux_n.jpg
men jag får inte ljudet att fungera, är det någon som har provat koppla en macbook till en lcd-tv och fått ljudet att fungera? Vad behövs för sladd, inställningar på datorn osv

Tacksam för svar!Jag har samma tv och en macbook, och samma sladdar :) Det funkar fint. Men som nån sa, så kolla att du kopplat in dom rätt i TVn. Det finns nog bara en HDMI-ingång som har ljud-in.

Hermes
2009-01-07, 19:45
Jag har samma tv och en macbook, och samma sladdar :) Det funkar fint. Men som nån sa, så kolla att du kopplat in dom rätt i TVn. Det finns nog bara en HDMI-ingång som har ljud-in.

Jaha, jag trodde inte det spelade nån roll vilken hdmi ingång man kör med, ska genast gå och prova dom andra :)

Hermes
2009-01-07, 19:59
Fan får det inte att funka, har provat alla 3 hdmiingångarna och alla ljudingångar som det kan vara, exakt hur har du kopplat ihop det?

Pudzianovski
2009-01-07, 20:01
Nätdelen på min dator pajade för ett tag sen. Nu är det dock lagat. När jag fick hem datorn igen så funkade inte ljudet. Jag antar att något hände samtidigt som nätdelen gick.

Enligt datorn så funkar ljudkortet och det är korrekt installerat med uppdaterade drivrutiner.

Jag misstänker därför att det är ljudkortet som är paj också? Integrerat på moderkortet. Har jag missat något? Kan jag se om ljudkoret är paj eller om det är något på datorn som är fel på nåt sätt??

Tips från coachen?

kalllee
2009-01-07, 20:54
Har fått problem med min laptop som jag endast haft i någon vecka nu. När jag loggar in på mitt konto så är cpu-användning i princip maxad och går ner till ganska lågt efter ett tag. Men så fort jag startar ett program eller bara webbläsaren så går den till max och allt går riktigt slött och måste ladda hela tiden. Har kollat vilket program det är som suger kraften ur cpu men det är inget speciellt. Har virussökt med norton, ad-aware, Anti-Malware och testat med Ashampoo WinOptimizer utan någrar förbättringar. Just nu när jag skriver detta ligger den stadigt mellan 8-10% men så fort jag postar går den till 100%*grr*

Plz help me*gah!*

jakke
2009-01-07, 20:59
Nätdelen på min dator pajade för ett tag sen. Nu är det dock lagat. När jag fick hem datorn igen så funkade inte ljudet. Jag antar att något hände samtidigt som nätdelen gick.

Enligt datorn så funkar ljudkortet och det är korrekt installerat med uppdaterade drivrutiner.

Jag misstänker därför att det är ljudkortet som är paj också? Integrerat på moderkortet. Har jag missat något? Kan jag se om ljudkoret är paj eller om det är något på datorn som är fel på nåt sätt??

Tips från coachen?

windows update har inte installerat något? Windows Update installerade ny ljudkortsdrivrutiner för mig med resultatet att det slutade fungera

MagnusG
2009-01-07, 21:18
Har fått problem med min laptop som jag endast haft i någon vecka nu. När jag loggar in på mitt konto så är cpu-användning i princip maxad och går ner till ganska lågt efter ett tag. Men så fort jag startar ett program eller bara webbläsaren så går den till max och allt går riktigt slött och måste ladda hela tiden. Har kollat vilket program det är som suger kraften ur cpu men det är inget speciellt. Har virussökt med norton, ad-aware, Anti-Malware och testat med Ashampoo WinOptimizer utan någrar förbättringar. Just nu när jag skriver detta ligger den stadigt mellan 8-10% men så fort jag postar går den till 100%*grr*

Plz help me*gah!*

Låter nästan som att det är ett virusprogram som är boven. Du kan alltid testa avinstallera.
Men vad menar du med att enhetshanteraren inte visar något "speciellt" som suger 100%
Något MÅSTE ju suga kraften? :confused:

Pudzianovski
2009-01-07, 21:27
windows update har inte installerat något? Windows Update installerade ny ljudkortsdrivrutiner för mig med resultatet att det slutade fungera

Tror inte det. Ljudet funkade innan nätdelen gick och funkade inte när det lagats.

kalllee
2009-01-07, 21:51
Låter nästan som att det är ett virusprogram som är boven. Du kan alltid testa avinstallera.
Men vad menar du med att enhetshanteraren inte visar något "speciellt" som suger 100%
Något MÅSTE ju suga kraften? :confused:

Saken är det när jag inte göra något så är det lungt, men startar jag firefox, ett spel, word eller vad som helst så går programen upp till 90-100%*screwy*

King Grub
2009-01-07, 21:54
Använder du något antivirus? Om det är någon konflikt någonstans med det, kanske det scannar alla filer som används hela tiden och låser dom på något sätt. Prova avaktivera tillfälligt i sådana fall.

kalllee
2009-01-07, 23:06
testade att göra de du sa och startade om datorn och nu verkar de gå som de ska faktiskt, tack för hjälpen :)

MagnusG
2009-01-07, 23:07
testade att göra de du sa och startade om datorn och nu verkar de gå som de ska faktiskt, tack för hjälpen :)

:thumbup:

stevooooo
2009-01-08, 17:39
Inte ett riktigt dator problem men ..................

Hur gör jag för att en summa ska avrunda sig själv i ett excellark. Om jag får ett värde på tex 19,21 så ska det rundas av till 19 och om jag får ett väder på 19,50 så ska det avrundas till 20.
MS office excell 2007

MasterChief
2009-01-08, 17:43
Inte ett riktigt dator problem men ..................

Hur gör jag för att en summa ska avrunda sig själv i ett excellark. Om jag får ett värde på tex 19,21 så ska det rundas av till 19 och om jag får ett väder på 19,50 så ska det avrundas till 20.
MS office excell 2007

Markera celler som du vill ändra formateringen på. Högerklicka och välj "Formatera celler". Välj nummer och där kan du välja avrundning bland många alternativ.

stevooooo
2009-01-08, 17:55
Shit va lätt de va....... Tackar :thumbup:

Nimille
2009-01-08, 19:04
Kanske inte helt rätt tråd, men finns det billiga dvd-spelare som klarar .mkv?

MasterChief
2009-01-08, 19:16
Kanske inte helt rätt tråd, men finns det billiga dvd-spelare som klarar .mkv?

Nu kanske det hänt något sista månaderna, men det tvivlar jag på. Du är nog hänvisad till mediaspelare såsom Twix och Popcorn Hour.

.mkv är ju en container så det skulle sätta rätt höga krav på en "vanlig" dvd-spelare att fixa det.

Koettman
2009-01-08, 19:43
Jag har sedan tidigare en trådlös router till vilket vårt gamla internet, via ett modem, var kopplat. Nu har bostadsföreningen skaffat eget internet och naiv som jag är trodde jag att det bara var att trycka in bredbandskablen i routern; fail.

Därav min fråga: Hur installerar jag routern? Har nämligen "tappat" bort manualen och fick hjälp av en kompis att installera den tidigare. Antar att jag måste skriva in ny ip/dip/pip/whatevva-kod men vars gör man det?

Skulle uppskatta om någon förklarade. Helst på en enkel nivå, typ förskolenivå.

King Grub
2009-01-08, 20:33
Det beror lite på vilken router det är, men en vanlig adress är 192.168.0.1. Skrivs in i browserns adressfält.

Nimille
2009-01-08, 21:09
Nu kanske det hänt något sista månaderna, men det tvivlar jag på. Du är nog hänvisad till mediaspelare såsom Twix och Popcorn Hour.

.mkv är ju en container så det skulle sätta rätt höga krav på en "vanlig" dvd-spelare att fixa det.
Det var ju lite tråkigt, får bli att koppla laptopen till tvn istället då.
Tack för ett snabbt svar :thumbup:

skaparn
2009-01-10, 09:30
Är det någon som testat att koppla en router till den inbyggda router som följer med BBB's modem?

Jag har nämligen ett sådant modem och jag tycker inte funktionaliteten är optimal. Jag vill ha en bättre config där jag mycket enklare kan kontrollera mitt LAN. FÖr som det är nu måste jag inte med en sladd mellan Router och datan för att komma åt config, och jag måste dessutom ställa om till ett fast IP i nätverksanslutningarna.

Så jag tänker att jag ska köpa mig en riktigt router med snabbare och bättre WLAN och en riktig config och koppla detta till BBB-routern. Görbart?

rememberence
2009-01-10, 10:09
Görbart?

Absolut, jag antar dock att modemet ifrån bbb är en kombination av router och bredbandsmodem?
I så fall kan det vara en bra idé att stänga av t.ex DHCP.

Kimball
2009-01-10, 18:51
Fick hem mitt GTX260 igår, det mesta gick okej vid installationen osv. Förutom nu när jag ska konfigurera det hela för dualview med skärmen och tvn. Kör dvi -> hdmi kabel till tvn för bild och vanlig stereokabel från ljudkortet till tvn för ljudet. Fungerat klockrent med mitt 8800gts innan osv. Nu ter det sig så att om jag endast kör datorskärmen som display får jag ljud från Tvn osv precis som det ska vara. Men aktiverar jag clone eller dualview så bilden kommer på tvn med dör ljudet direkt :smash:
Kan för allt i världen inte förstå vad det kan bero på? Bytte förvisso drivrutiner från 16x.xx mot de senaste 181.xx nånting, annars är allt exakt likadant som innan GFX bytet. Någon som vart med om ngt liknande? Aldrig vart med om det själv innan. :confused:

bear.flowertwig
2009-01-10, 18:55
Nu har det strulat till sig rejält...

Bakgrund:
Efter att ha installerat Uniblue Driver Scanner så körde jag det och den hittade ett gäng drivrutiner som behövde uppdateras, bla ATI-filer för grafikkort, XXX. Vid installation av grafikdrivisar så fick jag ett felmeddelande att .NET Framework 2.0 behöver installeras för att kunna slutföra installation av ATI-filerna.
I samma veva säger Windows Update till att det finns nya uppdateringar så jag tänker att det kanske kan lösa problemet. Bla installeras Service Pack 3. Men senare vid en omstart så går det inte att logga in alls.

Symptom:
Vid uppstart visas windows laddningsbild men istället för att gå vidare till bilden med inloggningsikoner visar den en helsvart bild där jag om jag rör på musen får fram något som ser ut som en vit fyrkant istället för muspekare. Sen händer inget. Enda sättet att stänga av är att hålla inne 1/0-knappen 4 sek.

Har provat:
- Systemåterställning. Kan bara välja tre tidigare tidpunkter nu i januari men ingen av dem fungerar (inget av dem ligger heller före dagen för installationerna ovan).
- Letat efter restore-möjligheter i Uniblue men det finns ingen back up gjord innan så...
- Starta i felsäkert läge (vilket i sig är en utmaning - ofta flashar bara den bilden till och den hinner gå förbi innan man ska hålla inne "DEL" för att komma till av av felsäkert läge) och ominstallera drivrutiner för grafikkort och .NET Framwork 2.0. Installerade .NET men får sen samma felmeddelande igen när jag ska installera grafikrutinerna. När jag försöker avinstallera gamla .NET Framework 1.1 så går inte det. Felmeddelandet säger att det kan bero på att man är i felsäkert läge.

Hilfe...vad göra? :Virro


Dator: Opteron Dual Core 165, Radeon X800, 2 Gb ram, Win XP

bear.flowertwig
2009-01-10, 19:07
Nu har det strulat till sig rejält...

Bakgrund:
Efter att ha installerat Uniblue Driver Scanner så körde jag det och den hittade ett gäng drivrutiner som behövde uppdateras, bla ATI-filer för grafikkort, XXX. Vid installation av grafikdrivisar så fick jag ett felmeddelande att .NET Framework 2.0 behöver installeras för att kunna slutföra installation av ATI-filerna.
I samma veva säger Windows Update till att det finns nya uppdateringar så jag tänker att det kanske kan lösa problemet. Bla installeras Service Pack 3. Men senare vid en omstart så går det inte att logga in alls.

Symptom:
Vid uppstart visas windows laddningsbild men istället för att gå vidare till bilden med inloggningsikoner visar den en helsvart bild där jag om jag rör på musen får fram något som ser ut som en vit fyrkant istället för muspekare. Sen händer inget. Enda sättet att stänga av är att hålla inne 1/0-knappen 4 sek.

Har provat:
- Systemåterställning. Kan bara välja tre tidigare tidpunkter nu i januari men ingen av dem fungerar (inget av dem ligger heller före dagen för installationerna ovan).
- Letat efter restore-möjligheter i Uniblue men det finns ingen back up gjord innan så...
- Starta i felsäkert läge (vilket i sig är en utmaning - ofta flashar bara den bilden till och den hinner gå förbi innan man ska hålla inne "DEL" för att komma till av av felsäkert läge) och ominstallera drivrutiner för grafikkort och .NET Framwork 2.0. Installerade .NET men får sen samma felmeddelande igen när jag ska installera grafikrutinerna. När jag försöker avinstallera gamla .NET Framework 1.1 så går inte det. Felmeddelandet säger att det kan bero på att man är i felsäkert läge.

Hilfe...vad göra? :Virro


Dator: Opteron Dual Core 165, Radeon X800, 2 Gb ram, Win XP

Den första installationen (förutom SP 3) var:
- VIA CPU fo AGP Controller
- Realtek High Defenition Audio
- RADEON X800 Series
- Microsoft PS/2 Mouse
- ATI T200 Unified AVStream Driver

(enligt lista i Driver Scanner)

Perg
2009-01-10, 19:33
Den första installationen (förutom SP 3) var:
- VIA CPU fo AGP Controller
- Realtek High Defenition Audio
- RADEON X800 Series
- Microsoft PS/2 Mouse
- ATI T200 Unified AVStream Driver

(enligt lista i Driver Scanner)

Har du försökt plocka bort allt detta + SP3 i felsäkert läge?

bear.flowertwig
2009-01-10, 20:01
Har du försökt plocka bort allt detta + SP3 i felsäkert läge?

Nja, delvis men det inte helt lätt att se vad som är vad under "lägg till eller ta bort program". Provade att avinstallera SP3 men det hjälpte inte.

Nu kommer jag inte ens in i felsäkert läge. Var knepigt tidigare också men ännu värre nu. När skärmen för att trycka på "DEL" dyker upp så går den ändå inte in där man kan välja felsäkert läge (utan windows laddningsbild visas och sen svart skärm). Nån idé varför det krånglar redan här? Har ett ASUS-moderkort.

Perg
2009-01-10, 20:38
Nu kommer jag inte ens in i felsäkert läge. Var knepigt tidigare också men ännu värre nu. När skärmen för att trycka på "DEL" dyker upp så går den ändå inte in där man kan välja felsäkert läge (utan windows laddningsbild visas och sen svart skärm). Nån idé varför det krånglar redan här? Har ett ASUS-moderkort.

Du ska trycka F8, inte DEL.

Mr.Cosybear
2009-01-10, 20:52
Fick hem mitt GTX260 igår, det mesta gick okej vid installationen osv. Förutom nu när jag ska konfigurera det hela för dualview med skärmen och tvn. Kör dvi -> hdmi kabel till tvn för bild och vanlig stereokabel från ljudkortet till tvn för ljudet. Fungerat klockrent med mitt 8800gts innan osv. Nu ter det sig så att om jag endast kör datorskärmen som display får jag ljud från Tvn osv precis som det ska vara. Men aktiverar jag clone eller dualview så bilden kommer på tvn med dör ljudet direkt :smash:
Kan för allt i världen inte förstå vad det kan bero på? Bytte förvisso drivrutiner från 16x.xx mot de senaste 181.xx nånting, annars är allt exakt likadant som innan GFX bytet. Någon som vart med om ngt liknande? Aldrig vart med om det själv innan. :confused:

Efter din beskrivning är jag relativt säker på att ditt problem är att din tv tror att ljudkällan kommer från HDMI-kabeln, och eftersom du konverterar från DVI till HDMI går bara videosignal genom där.

Så lösningen till ditt problem är då att du antingen;

när du startat clone/dualview, ändrar ljudkällan i dina tvinställningar från HDMI till det du använder.

Eller så skippar du DVI till HDMI konvertering och kör DVI in i tvn (om den har sådan anslutning). Då slipper du detta problem.


Nja, delvis men det inte helt lätt att se vad som är vad under "lägg till eller ta bort program". Provade att avinstallera SP3 men det hjälpte inte.

Nu kommer jag inte ens in i felsäkert läge. Var knepigt tidigare också men ännu värre nu. När skärmen för att trycka på "DEL" dyker upp så går den ändå inte in där man kan välja felsäkert läge (utan windows laddningsbild visas och sen svart skärm). Nån idé varför det krånglar redan här? Har ett ASUS-moderkort.

Som Perg ovan skriver så är knappen för felsäkertläge F8 och DEL i ditt fall gissar jag på är ingången till BIOS.

bear.flowertwig
2009-01-10, 21:13
Du ska trycka F8, inte DEL.

Som Perg ovan skriver så är knappen för felsäkertläge F8 och DEL i ditt fall gissar jag på är ingången till BIOS.

Weird, det står utryckligen DEL på skärmen. Lustigt att det funkar (hyfsat...) men då blir det F8 nästa gång :thumbup:

Kom just in igen. Ska försöka beta mig igenom den där listan av installerade prog/filer. Lär återkomma :Virro

Perg
2009-01-10, 21:21
Weird, det står utryckligen DEL på skärmen. Lustigt att det funkar (hyfsat...) men då blir det F8 nästa gång :thumbup:

Kom just in igen. Ska försöka beta mig igenom den där listan av installerade prog/filer. Lär återkomma :Virro

Det står förmodligen att du ska trycka DEL för att komma in i biosen.

Då det brukar funka att hitta information om alla tänkbara datorproblem via Google undrar jag om jag förstått dina symptom korrekt. XPs laddningsskärm visas som vanligt säger du och när den försvinner blir bilden svart direkt? Sen kan du inte göra nånting förutom att röra musen, fast du ser ingen muspekare utan en vit ruta?

bear.flowertwig
2009-01-10, 21:35
Det står förmodligen att du ska trycka DEL för att komma in i biosen.

Då det brukar funka att hitta information om alla tänkbara datorproblem via Google undrar jag om jag förstått dina symptom korrekt. XPs laddningsskärm visas som vanligt säger du och när den försvinner blir bilden svart direkt? Sen kan du inte göra nånting förutom att röra musen, fast du ser ingen muspekare utan en vit ruta?

DEL för setup och ESC för bios.

Precis. Försökte googla för att hitta problem kring installationer kring tidigare nämnda problem men lyckades inget vidare. Men all hjälp är mer än välkommen! :bow:

skaparn
2009-01-10, 21:44
Absolut, jag antar dock att modemet ifrån bbb är en kombination av router och bredbandsmodem?
I så fall kan det vara en bra idé att stänga av t.ex DHCP.

Topp! Tackar för input. Ska se lite vad marknaden har att erbjuda mig.

bear.flowertwig
2009-01-11, 00:36
Wohooo! Jag kan logga in! Tack Per för support.

Hyfsat fucked dator men en installation i taget nu så borde den vara funkis igen. Borde väl iofs inte ropa hej än...

bear.flowertwig
2009-01-11, 02:03
Ok F8 är INTE felsäkert läge(på min dator), trycker jag F8 får jag välja var jag ska boota från.

Tänkte ta en sak i sänder så jag började med att installera senaste drivrutinen för grafikkortet. Sket sig på en gång... Tog bara EN drivrutin och den senaste för mitt kort :-/

MagnusG
2009-01-11, 11:57
DEL för setup och ESC för bios.

Precis. Försökte googla för att hitta problem kring installationer kring tidigare nämnda problem men lyckades inget vidare. Men all hjälp är mer än välkommen! :bow:

hmm.. del för setup. Det har förmoligen med Dell bios inställningar att göra iaf.
F8 ÄR det man trycker för att komma åt felsäkertläge.
Det är ett Windows kortkomanndo och det är samma på ALLA datorer.
F8 och du INTE trycka på när det står massa saker i skärmen.
Det är därför du kommer in i bootmenun.
Du måste vänta tills datorn har gått igenom sin POST, SEDAN trycka F8.
Man kan säga att man skall trycka på den knappen from att skärmen blir svart och INNAN Windows loggan kommer fram.

Kimball
2009-01-11, 11:57
Efter din beskrivning är jag relativt säker på att ditt problem är att din tv tror att ljudkällan kommer från HDMI-kabeln, och eftersom du konverterar från DVI till HDMI går bara videosignal genom där.

Så lösningen till ditt problem är då att du antingen;

när du startat clone/dualview, ändrar ljudkällan i dina tvinställningar från HDMI till det du använder.

Eller så skippar du DVI till HDMI konvertering och kör DVI in i tvn (om den har sådan anslutning). Då slipper du detta problem.



Jo, verkar vettigt. Problemet är att jag inte har några menyinställningar på tvn för vart han ska ta ljudet ifrån, har alltid skett manuellt och perfekt. Har tydligen en 2pins ingång på grafikkortet för att koppla till ljudkort och på så vis få ljud direkt via dvi -> hdmi kabeln om jag förstod det hela rätt, dock har jag ingen sån kabel liggandes. Har även endast inbyggt ljudkort, men spdif borde finnas på moderkortet med antar jag?

Fick ljudet att fungera med hörlurarna samtidigt som jag har dualview igång, alltid nåt. Men fan om det inte ska gå att kirra att ha det som jag hade förut. Fjantigt :(

Mr.Cosybear
2009-01-11, 14:38
Jo, verkar vettigt. Problemet är att jag inte har några menyinställningar på tvn för vart han ska ta ljudet ifrån, har alltid skett manuellt och perfekt. Har tydligen en 2pins ingång på grafikkortet för att koppla till ljudkort och på så vis få ljud direkt via dvi -> hdmi kabeln om jag förstod det hela rätt, dock har jag ingen sån kabel liggandes. Har även endast inbyggt ljudkort, men spdif borde finnas på moderkortet med antar jag?

Fick ljudet att fungera med hörlurarna samtidigt som jag har dualview igång, alltid nåt. Men fan om det inte ska gå att kirra att ha det som jag hade förut. Fjantigt :(

Hm, så tidigare körde du med samma setup, alltså DVI->HDMI och då fungera det?

Det där med ingången i grafikkortet låter konstigt, tror nog du missuppfattat vad det är till för. En "DVI-signal" kan inte bära ljud, utan endast video så den där ingången är störst troligen inte till det.

Skumt det där med hörlurarna, antar att du körde med dem via TVn.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.

rQx
2009-01-11, 15:14
Jag tänkte utöka mitt datorminne i den bärbara datorn.
Kraven är SODIMM DDR2 667mhz

om jag ska ha det bästa minnet, vad ska jag köpa för något?

hahavaffan
2009-01-11, 15:22
Jag tänkte utöka mitt datorminne i den bärbara datorn.
Kraven är SODIMM DDR2 667mhz

om jag ska ha det bästa minnet, vad ska jag köpa för något?Köp vilket som helst.

rQx
2009-01-11, 15:25
Köp vilket som helst.

Så att priset är bara en skenmanöver? Latencyn o.s.v. spelar ingen roll? :)

hahavaffan
2009-01-11, 15:28
Så att priset är bara en skenmanöver? Latencyn o.s.v. spelar ingen roll? :)Nädå... men så länge det inte är det billigaste pisset där finns så duger det gott. Jag köpte Corsair till min Mac tror jag. Corsair, Kingston, Crucial är alla bra minnen.

astrodog
2009-01-11, 15:30
Strömsnål server med linux, koppling för fyra sata-diskar och två 1000 Mbit portar. Så billigt och strömsnålt som möjligt. Go!

astrodog
2009-01-11, 15:45
Ingen som har det ultimata tipset för mig? :(

rQx
2009-01-11, 16:30
btw, om det står i manualen

Memory: DDRII 667/533 SODIMM (up to 4G)

Måste det vara SODIMM då?

Snobbe
2009-01-11, 16:44
SODIMM är en typ av minne som är mindre än vad tex stationära datorer har. Och därför så kommer ett vanligt minne inte plats i din bärbara dator så ja du lär behöva ett SODIMM minne. Sen frågan vilket minne du ska köpa så beror det på om du ska uppgradera ditt nuvarande minne eller ta bort det gamla. För om du har kvar det gamla ska du köpa likadana minnen, kan bli stora problem annars.

rQx
2009-01-11, 16:49
SODIMM är en typ av minne som är mindre än vad tex stationära datorer har. Och därför så kommer ett vanligt minne inte plats i din bärbara dator så ja du lär behöva ett SODIMM minne. Sen frågan vilket minne du ska köpa så beror det på om du ska uppgradera ditt nuvarande minne eller ta bort det gamla. För om du har kvar det gamla ska du köpa likadana minnen, kan bli stora problem annars.

Jag ska köpa helt nya, så bra som möjligt. Har du tips?

Perg
2009-01-11, 17:04
Jag ska köpa helt nya, så bra som möjligt. Har du tips?
hahavafan har ju redan svarat. Det spelar ingen roll om du håller dig till nåt av dom stora märkena.

hahavaffan
2009-01-11, 17:07
Jag ska köpa helt nya, så bra som möjligt. Har du tips?Så bra som möjligt? Varför denna besatthet? Det är helt vanliga minnen, inte det senaste på marknaden direkt. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350894

SO-DIMM är för bärbara datorer (Small outline...).

rQx
2009-01-11, 17:16
Så bra som möjligt? Varför denna besatthet? Det är helt vanliga minnen, inte det senaste på marknaden direkt. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350894

SO-DIMM är för bärbara datorer (Small outline...).

Varför ska jag köpa mindre än det bästa? Håller längre? Presterar bättre? Marginell prisskillnad? Tack för tipset.

MagnusG
2009-01-11, 18:26
Varför ska jag köpa mindre än det bästa? Håller längre? Presterar bättre? Marginell prisskillnad? Tack för tipset.

jo jo.. är man en riktigt stor data nörd så är dessa små skillnader kanske något att ta i beräkning. Men då har man också ofta tänkt på allt annat med.. vad man har för typ av moderkort, processor, grafikkort m.m.

Du ska ha ett minne till en färdigbyggd bärbar dator. Den eventuella prestandaskillnad du kan få ut av att köpa det dyraste minnen på marknaden är marginell. Förmodligen knappt mätbar.

Så Kingstone skulle fungera alldeles utmärkt. Dom har lagom priser och har full god kvallitutta :thumbup:

Edit: Jag utgår ifrån att du INTE kommer (om de ens är möjligt) att överklocka den bärbara.

Kimball
2009-01-11, 23:17
Hm, så tidigare körde du med samma setup, alltså DVI->HDMI och då fungera det?

Det där med ingången i grafikkortet låter konstigt, tror nog du missuppfattat vad det är till för. En "DVI-signal" kan inte bära ljud, utan endast video så den där ingången är störst troligen inte till det.

Skumt det där med hörlurarna, antar att du körde med dem via TVn.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.

Jao alltså dvi -> hdmi kabel till tvn +3.5mm stereokabel från ljudkortet till tvns ljudingång, funkade galant med 3 olika grafikkort innan!

Det antog jag också, tyckte dock det lät på forum som att folk fått både bild och ljud genom kabeln iom. den nya ingången på grafikkortet.

Ljudet tar jag hela tiden från datorns inbyggda ljudkort, inte från tvn. Och då kan jag ha både bild på tvn och ljud i lurarna, men jag får inget ljud med stereokabeln jag alltid haft för ljud från dator -> tv av någon anledning :(
Lurigt jävla problem och nästan oanvändbar TVut iom. problemet :/

hahavaffan
2009-01-11, 23:55
En "DVI-signal" kan inte bära ljud, utan endast video så den där ingången är störst troligen inte till det.Jodå... DVI-utgångar kan. ATI har kort där DVI-porten skickar ljud också, det vet jag. Men om Nvidia också har det, det vet i fan.


Skumt problem du har Kimball. Ljudet från ljudkortet upphör alltså när du väljer att köra TV-out från DVI-porten till TVn? Det finns kanske nån inställning som säger att ljudet ska skickas med över den digitala bild-sladden... stäng av det isf. http://digiex.net/guides-tutorials/462-enable-audio-over-dvi-hdmi-windows-xp-windows-vista.html så fast tvärt om, och för Nvidia =)

Musselbank
2009-01-12, 03:07
http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator

Rekommenderas! Lägger till en skrivare, som när du väljer att skriva ut med den istället sparar sidan/dokumentet/bilden som en PDF-fil.

Bullzip PDF Printer är också bra!

Hittade CutePDF innan jag såg era tips, funkar också :-)

Mr.Cosybear
2009-01-12, 10:01
Jodå... DVI-utgångar kan. ATI har kort där DVI-porten skickar ljud också, det vet jag. Men om Nvidia också har det, det vet i fan.

Jasså gör det, när införde ATI det? Jag var faktiskt helt hundra på att DVI enbart var en video signal carrier.

Kollade precis upp det och ATI har tydligen fört in det, men då bara DVI->HDMI, så my fault isåfall. Inte säker men tydligen ska det gå med Nvidia också nu efter googlingen.

Så tydligen, kimball, om du har ett nytt grafikkort så ska du tydligen få ljud från HDMI och du kan skippa stereokabeln. Men du ska tydligen ändra standard sounddevice i datorn från ditt interna ljudkort till grafikkortet.

EDIT: Såg nu att det var precis det hahavaffan länkade till.

Glen
2009-01-12, 10:23
Äh vad less jag blir...

Har ett par nya filmer i iso-format som vägrar fungera, min popcorn mediaspelare vill inte spela upp dom. Provade då att ladda varje ny film i datorn med Daemontools för att kolla ifall det var nån som krånglade. Det visade sig att inte en enda av de nya filmerna gick att spela upp! Dom laddades in med daemontools men enheten (E:) bytte inte namn till filmnamnet. Det går då inte att välja "play" på enheten och dubbelklickar jag på den säger den att filen är korrupt. Det konstiga är att jag har provat att spela upp en av dom tidigare utan problem, då med en riktigt billig mediaspelare (märket Doro, minns inte vad modellen hette) så filen/filerna är så att säga inte trasig.

Frågan då är varför det blir som det blir? Filerna var från början img-filer som jag bara bytt ändelse på.

Testade att kolla en av filmerna med Mediainfo, säger mig inte så mycket faktiskt men någon annan kan kanske säga något om det:


Format : MPEG-PS
Filstorlek : 4,37 GiB
Duration/String : 24 min
Generell Bitrate : 25,4 Mbps

Video #1
ID : 224 (0xE0)
Format : MPEG Video
Format_Version : Version 2
Format_Profile : Main@Main
Duration/String : 49 ms
BitRate_Nominal/String : 8 000 Kbps
Bredd : 720 pixlar
Höjd : 576 pixlar
Bildförhållande : 16/9
Bildhastighet (Frame rate) : 25,000 fps
Standard : PAL
Colorimetry : 4:2:0
Bits/(Pixel*Frame) : 0.772

Video #2
ID : 225 (0xE1)
Format : MPEG Video

Audio
ID : 128 (0x80)
Format : AC-3
Format/ : Audio Coding 3
Duration/String : 24 min
Bitrate : 192 Kbps
Kanal(er) : 2 kanaler
Kanalplatser : L R
Samplingstakt : 48,0 KHz

Text #1
ID : 32 (0x20)
Format : RLE
Format/ : Run-length encoding

Text #2
ID : 33 (0x21)
Format : RLE
Format/ : Run-length encoding

Meny
Format : DVD-Video

hahavaffan
2009-01-12, 10:49
Testa att inte byta filändelse på dom! Daemontools fixar biffen ändå iaf.

Glen
2009-01-12, 14:47
Testa att inte byta filändelse på dom! Daemontools fixar biffen ändå iaf.

Tackar för förslaget men det gjorde tyvärr ingen skillnad, går fortfarande inte att spela upp dom på datorn. Sen tror jag inte att min popcorn kan läsa img-filer utan måste ha dom som iso. Mycket märkligt.

King Grub
2009-01-12, 14:50
Kan du spela upp dom med VLC Player (behöver inte mountas i Daemon Tools först)?

shut teh face
2009-01-12, 14:53
Det där kan vara lite flummigt. Jag hade skumma problem men det fungerade att skita i DD-mount och öppna filen i VLC direkt.

Buken
2009-01-12, 16:55
jag har en MP3, en Sony walkman Jag kan inte överföra filer till den pga att när jag stoppar den i USB uttaget känner datorn av den men jag kan inte hitta den i "Den här datorn" för att lägga över mp3 filerna, det fungerar på min gamla datorn men inte på den nya det var ingen drivrutin skiva med till MP3n.

Någon som vet om jag saknar något program eller dylikt?, MVH Semi dator n00b

Glen
2009-01-12, 18:26
Kan du spela upp dom med VLC Player (behöver inte mountas i Daemon Tools först)?

Fungerar! Det var ju skönt att se att filerna är ok, frågan är ju då hur jag ska få det att fungera med min mediaspelare? Och varför fungerar det inte med daemon tools tro?

Kimball
2009-01-12, 22:49
Jodå... DVI-utgångar kan. ATI har kort där DVI-porten skickar ljud också, det vet jag. Men om Nvidia också har det, det vet i fan.


Skumt problem du har Kimball. Ljudet från ljudkortet upphör alltså när du väljer att köra TV-out från DVI-porten till TVn? Det finns kanske nån inställning som säger att ljudet ska skickas med över den digitala bild-sladden... stäng av det isf. http://digiex.net/guides-tutorials/462-enable-audio-over-dvi-hdmi-windows-xp-windows-vista.html så fast tvärt om, och för Nvidia =)

Ah, länken hade vart kanon, men någon sådan eller liknande meny finns inte öht för mig dessvärre. Verkar som att jag får hex-editera drivrutinerna för att få drivrutinerna att säga till TVn att ta ljudet analogt och inte digitalt genom hdmiporten. Sjukt smidig lösning, fyfan. Tydligen så i alla Nvidia drivisar på 163.xx och uppåt..

Jasså gör det, när införde ATI det? Jag var faktiskt helt hundra på att DVI enbart var en video signal carrier.

Kollade precis upp det och ATI har tydligen fört in det, men då bara DVI->HDMI, så my fault isåfall. Inte säker men tydligen ska det gå med Nvidia också nu efter googlingen.

Så tydligen, kimball, om du har ett nytt grafikkort så ska du tydligen få ljud från HDMI och du kan skippa stereokabeln. Men du ska tydligen ändra standard sounddevice i datorn från ditt interna ljudkort till grafikkortet.

EDIT: Såg nu att det var precis det hahavaffan länkade till.

Tack för hjälpen grabbar. Ska se om jag lyckas kirra det.

Clarkolofsson
2009-01-13, 16:14
Angående Virus/spyware, vilket program bör jag använda? Har kollat runt lite och det verkar finnas en hel del gratisprogram på nätet. Vilket är det bästa?

King Grub
2009-01-13, 16:29
Bästa gratis antivirus är Avira Free. Bästa gratis antispyware är SUPERAntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware.

Hardrocker
2009-01-13, 23:46
Jasså gör det, när införde ATI det? Jag var faktiskt helt hundra på att DVI enbart var en video signal carrier.

Kollade precis upp det och ATI har tydligen fört in det, men då bara DVI->HDMI, så my fault isåfall. Inte säker men tydligen ska det gå med Nvidia också nu efter googlingen.

Så tydligen, kimball, om du har ett nytt grafikkort så ska du tydligen få ljud från HDMI och du kan skippa stereokabeln. Men du ska tydligen ändra standard sounddevice i datorn från ditt interna ljudkort till grafikkortet.

EDIT: Såg nu att det var precis det hahavaffan länkade till.

Tänk på att man måste ha en särskild ATI DVI->HDMI Adapter för att det ska fungera med ljudöverföringen. DVI-standarden stödjer inte audio utan det är ett tillägg som ATI har gjort,

MagnusG
2009-01-13, 23:54
Bästa gratis antivirus är Avira Free. Bästa gratis antispyware är SUPERAntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware.

Hehe.. tycker väl det är att "ta i lite" när man säger att dessa är dom bästa :)
Men bra, ja det kan jag hålla med om :thumbup:

MAXX
2009-01-14, 00:12
har fått något skumt virus som att mina google sökningar länkas till någon sida. så vad använder jag för att få bort det?

Scratch89
2009-01-14, 00:37
Hehe.. tycker väl det är att "ta i lite" när man säger att dessa är dom bästa :)
Men bra, ja det kan jag hålla med om :thumbup:

Finns det några som är bättre?

Pepparkakssmurfen
2009-01-14, 08:57
SP1 till Vista;är det bra att installera det eller onödigt?
Win Update vill inte installera den automatiskt men den går ju att ladda ner från microsofts hemsida och installera manuellt den vägen.
Samtidigt har jag googlat lite och läst att många som haft problem med att få den installerad via updaten har haft problem med datorer som hänger sig efter manuell installation av sp1.

Finns det något säkert sätt att installera den på,eller ska man låta bli att göra det?

Kimball
2009-01-14, 09:03
Överlag är jag inte mkt för att installera service packs "ovanpå" en befintlig installation, hellre då köra en helt nyinstallation av operativsystemet där SP blivit slipstreamat så att det sker på en gång. Men å andra sidan, ska du lira GTA IV tror jag det kräver Vista SP1 så... ;)

King Grub
2009-01-14, 10:13
SP1 till Vista;är det bra att installera det eller onödigt?
Win Update vill inte installera den automatiskt men den går ju att ladda ner från microsofts hemsida och installera manuellt den vägen.
Samtidigt har jag googlat lite och läst att många som haft problem med att få den installerad via updaten har haft problem med datorer som hänger sig efter manuell installation av sp1.

Finns det något säkert sätt att installera den på,eller ska man låta bli att göra det?

Gör det manuellt då.

Ett Vista utan SP1 är sårbart och allmänt efter.

King Grub
2009-01-14, 10:14
Hehe.. tycker väl det är att "ta i lite" när man säger att dessa är dom bästa :)

Nej, det är fakta. Avira har varit ledande i alla oberoende tester dom senaste åren.

MagnusG
2009-01-14, 11:03
Finns det några som är bättre?

Är ärligt inte så insatt i dessa gratis-program. Och dom han nämnde kommer säkerligen göra sitt jobb ypperligt. Det finns liksom INGET virus program som skyddar datorn till 100%.

Så jag säger.. kör!

MagnusG
2009-01-14, 11:07
SP1 till Vista;är det bra att installera det eller onödigt?
Win Update vill inte installera den automatiskt men den går ju att ladda ner från microsofts hemsida och installera manuellt den vägen.
Samtidigt har jag googlat lite och läst att många som haft problem med att få den installerad via updaten har haft problem med datorer som hänger sig efter manuell installation av sp1.

Finns det något säkert sätt att installera den på,eller ska man låta bli att göra det?

Har aldrig haft problem med detta. Och jag har gjort en åh annan uppdatering i mina dagar. Att lägga på SP är bara bra. Dom släpper trots allt dessa uppdateringar av en anledning ;)
Men om du är rädd. Installera om datorn med Vista SP1 integrerat. (som dom nämnde här ovan)

SannedTempos
2009-01-14, 11:18
Vad tror expertpanelen om Intel i7 processorerna? Är dom så bra som ryktet säger? Billiga är dom iaf inte...

King Grub
2009-01-14, 11:22
Om dom är prisvärda kan diskuteras (och billigt blir det inte, eftersom man måste köpa nytt moderkort och antagligen nya minnen ockås), men ja, Core i7 presterar bättre än något annat på marknaden. Har man råd och vill ha, så varför inte. Dom är såpass nya att det dröjer ett tag innan något vassare kommer ut, och vill man ha det bästa och ha det så länge som möjligt är det dags att slå till nu. Men smakar det så kostar det. Även en billigare Duo eller Quad presterar i princip lika bra i praktiken i dagens spel (som exempel) - man märker inte skillnad på 80 och 65 fps, till exempel, men i7 är ju mer "framtidssäker", om något sådant nu finns i den här branschen.

SannedTempos
2009-01-14, 11:31
Om dom är prisvärda kan diskuteras (och billigt blir det inte, eftersom man måste köpa nytt moderkort och antagligen nya minnen ockås), men ja, Core i7 presterar bättre än något annat på marknaden. Har man råd och vill ha, så varför inte. Dom är såpass nya att det dröjer ett tag innan något vassare kommer ut, och vill man ha det bästa och ha det så länge som möjligt är det dags att slå till nu. Men smakar det så kostar det. Även en billigare Duo eller Quad presterar i princip lika bra i praktiken i dagens spel (som exempel) - man märker inte skillnad på 80 och 65 fps, till exempel, men i7 är ju mer "framtidssäker", om något sådant nu finns i den här branschen.

Tack. Ja, jag är i valet å kvalet...Man vill ju satsa lite när man för en gångs skull uppgraderar.

Men man kan ju också kanske förvänta sig ett prisras på andra, äldre (men bra) processorer nu när i7 har kommit. Ja, ja, det tål att tänkas på...

Jarod
2009-01-14, 14:27
n00bfråga: Om man inte har några HD-kanaler eller brukar kolla på filmer i HD - är det då någon mening att köpa en tv med full-HD eller räcker det med en som är HD-ready?
Är det sedan någon större skillnad mellan plasma eller LCD?

King Grub
2009-01-14, 14:31
Då ser man ingen skillnad. Det är öppet för diskussion om man ser någon skillnad ens om man tittar på HD-material, om det inte är en riktigt stor tv.

Kabuto
2009-01-14, 14:39
n00bfråga: Om man inte har några HD-kanaler eller brukar kolla på filmer i HD - är det då någon mening att köpa en tv med full-HD eller räcker det med en som är HD-ready?
Är det sedan någon större skillnad mellan plasma eller LCD?

Ett tips är ju att skriva i en mer passande tråd ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115152

MagnusG
2009-01-14, 16:34
n00bfråga: Om man inte har några HD-kanaler eller brukar kolla på filmer i HD - är det då någon mening att köpa en tv med full-HD eller räcker det med en som är HD-ready?
Är det sedan någon större skillnad mellan plasma eller LCD?

Då ser man ingen skillnad. Det är öppet för diskussion om man ser någon skillnad ens om man tittar på HD-material, om det inte är en riktigt stor tv.

Håller med föregående talare.
Fast är det någon idé att köpa en tv utan full HD idag? Det är väl ingen större skillnad i pris längre. Och du vet ju aldrig om du kommer, inom en snar framtid skaffa annan hårdvara som kan dra nytta av en tv med full HD.

Sedan va de gäller plasma eller lcd, så skulle jag gå på lcd idag. Hade du frågat mig för något år sedan, hade jag nog sagt plasma.
Fast nu frågar du om det är stor skillnad mellan dom. Stor skillnad, nej :)
Det bästa är väl att gå till en affär och kika med blotta ögat.

Finns för åh nackdelar med båda.

robin-
2009-01-14, 17:48
Bästa gratis antivirus är Avira Free. Bästa gratis antispyware är SUPERAntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware.

Vart kan man ladda ner dessa gratis från en pålitlig sajt?

Mr Zero
2009-01-14, 17:54
Vart kan man ladda ner dessa gratis från en pålitlig sajt?

http://www.free-av.com
http://www.superantispyware.com
http://www.malwarebytes.org/

Robert Svensson
2009-01-14, 21:02
I går, eller för någon dag sedan, så "råkade" jag klantig som jag är, välta min ena golvhögtalare över tv-bänken och ner lite på datorn. Den cepade sig lite, fick ingen bild bland annat. Jag kollade så att allt rullade fint i den. Men, utefter min klena expertis så konstaterade jag att det mesta fungerar. Vilket det också gör, men ibland så startar den om sig helt oväntat när det blir lite för mycket att göra för den, tycker det är väldigt konstigt. Som nu, för någon halvtimme sedan, jag brände en film, och loggade inte på msn. Strax efter det så blev det blue-screen och den startade om sig.

Notis: Datorn fick som sagt inte den fulla smällen av golvhögtalaren, utan tv-bänken tog det värsta. Men som sagt, allt verkar ju rulla på. Något fel måste det ju vara eftersom den gör så här.
Jag tror nätaggregatet fick sig den värsta smällen, där damp i alla fall högtalaren ner på efter tv-bänken. Nätaggregatet verkar i alla fall rulla på som vanligt.

Det var också ett tag sedan jag formaterade om datorn, men eftersom den har fungerar perfekt innan allt detta så är jag förbluffad.

King Grub
2009-01-14, 21:18
Hårdvarufel får man testa genom att byta ut komponenter, en efter en, mot likadana, tills man finner vad som felar.

Scratch89
2009-01-14, 21:24
Om dom är prisvärda kan diskuteras (och billigt blir det inte, eftersom man måste köpa nytt moderkort och antagligen nya minnen ockås), men ja, Core i7 presterar bättre än något annat på marknaden. Har man råd och vill ha, så varför inte. Dom är såpass nya att det dröjer ett tag innan något vassare kommer ut, och vill man ha det bästa och ha det så länge som möjligt är det dags att slå till nu. Men smakar det så kostar det. Även en billigare Duo eller Quad presterar i princip lika bra i praktiken i dagens spel (som exempel) - man märker inte skillnad på 80 och 65 fps, till exempel, men i7 är ju mer "framtidssäker", om något sådant nu finns i den här branschen.

Jag har för mig att du pratade om att du skulle uppdatera när dessa hade släppts. När blir det dags att öppna börsen? :) Vad får man betala för dessa processorer nu?

Dreas
2009-01-14, 23:37
Vad tror expertpanelen om Intel i7 processorerna? Är dom så bra som ryktet säger? Billiga är dom iaf inte... i7 ska väl ersättas inom några år om jag förstått rätt. En Q9550 presterar hyffsat jämt med en 920, fast du sparar in ca 3000 på billigare moderkort och minnen. Klockar du sen en Q9550 så har du samma prestanda som en i7 för 3000 mindre.

hahavaffan
2009-01-14, 23:44
i7 ska väl ersättas inom några år om jag förstått rätt.Allt ersätts inom några år :)

Dreas
2009-01-15, 00:25
Allt ersätts inom några år :) Inom en såpass snar framtid att det inte är värt det då... Jag menar, processorerna som släpps till Socket 775 presterar inte alltför dåligt, och då sparar man oftast en fin slant. Det skrevs på Fb mer om när de skulle överge 1336.

hultman
2009-01-15, 01:03
Använder min TV som datorskärm och brukar switcha mellan TV-tittande och att pejla in datorbilden. När jag byter från TV till datorbild så hackar bilden till, blir svart, och tar sedan ett par sekunder på sig innan den justerats till datorbilden. Vad kan vara fel? Förra datorn krånglade inte alls.

Granatgiraffen
2009-01-15, 08:46
Använder min TV som datorskärm och brukar switcha mellan TV-tittande och att pejla in datorbilden. När jag byter från TV till datorbild så hackar bilden till, blir svart, och tar sedan ett par sekunder på sig innan den justerats till datorbilden. Vad kan vara fel? Förra datorn krånglade inte alls.

På samma sätt som att det tar en stund för datorskärmen att justera sig när du t.ex. byter upplösning på den? Jag hajar inte riktigt problemet.

Musselbank
2009-01-15, 09:55
Jag fortsätter att brottas med nätverket. Nu har jag detta bekymmer:

Min SoundBridge hittar nätet och internet (webbradio funkar), men den hittar inte mediaservern på min dator (för närvarande den som finns i Windows media player). Windows hittar inte heller Soundbridgen. Soundbridgen hittar dock datorn, nämligen mediaservern som finns i Azureus.

Tidigare, med en annan router, har det fungerat bättre; wmp och sbridgen har funnit varandra. Är det alltså någon inställning i routern som ska ändras tro, port forwarding eller liknande?

Hoppas att jag lyckas fråga begripligt.

MagnusG
2009-01-15, 10:27
Använder min TV som datorskärm och brukar switcha mellan TV-tittande och att pejla in datorbilden. När jag byter från TV till datorbild så hackar bilden till, blir svart, och tar sedan ett par sekunder på sig innan den justerats till datorbilden. Vad kan vara fel? Förra datorn krånglade inte alls.

På samma sätt som att det tar en stund för datorskärmen att justera sig när du t.ex. byter upplösning på den? Jag hajar inte riktigt problemet.

Inte jag heller? Fungerar bilden eller inte?

MagnusG
2009-01-15, 10:31
I går, eller för någon dag sedan, så "råkade" jag klantig som jag är, välta min ena golvhögtalare över tv-bänken och ner lite på datorn. Den cepade sig lite, fick ingen bild bland annat. Jag kollade så att allt rullade fint i den. Men, utefter min klena expertis så konstaterade jag att det mesta fungerar. Vilket det också gör, men ibland så startar den om sig helt oväntat när det blir lite för mycket att göra för den, tycker det är väldigt konstigt. Som nu, för någon halvtimme sedan, jag brände en film, och loggade inte på msn. Strax efter det så blev det blue-screen och den startade om sig.

Notis: Datorn fick som sagt inte den fulla smällen av golvhögtalaren, utan tv-bänken tog det värsta. Men som sagt, allt verkar ju rulla på. Något fel måste det ju vara eftersom den gör så här.
Jag tror nätaggregatet fick sig den värsta smällen, där damp i alla fall högtalaren ner på efter tv-bänken. Nätaggregatet verkar i alla fall rulla på som vanligt.

Det var också ett tag sedan jag formaterade om datorn, men eftersom den har fungerar perfekt innan allt detta så är jag förbluffad.

Min första gissnings skulle vara att nätagget har fått sig en smäll. Om dator bootar om sporadiskt hux flux så låter det som svaj på strömmingen.
Prova att "belasta" datorn med ett tungt spel eller kör någon Future Mark eller nåt. Om den startar om oftare då, så ökar sannolikheten.

Jag hade exakt detta dilemma med mitt nätagg för bara några dagar sedan. Jag visste dock att mitt va dåligt sedan innan. Men min dator fungerade allt mellan 30 min till 1 tim. Sedan bootade den om. Till sen dag då den inte startade alls. Då stod den bara åh loopade POST :)

Hur som. Jag skulle börja där.

hultman
2009-01-15, 14:31
På samma sätt som att det tar en stund för datorskärmen att justera sig när du t.ex. byter upplösning på den? Jag hajar inte riktigt problemet.

Jag har haft tre datorer som aldrig krånglat när jag använt TV-skärmen som datorskärm. Den här trilskas dock med att justera.

King Grub
2009-01-15, 14:33
Det är helt normalt. Har aldrig hört talas om något annat. Det blir svart, kanske blinkar till någon gång.

Tricce
2009-01-15, 14:48
Har haft en hem-pc i 3år och nu får vi köpa loss den för priset av 1950:- och 700:- för skärm, funderar på om det är värt eller ej vad tror ni? Det är detta paket.

http://www.ciao.se/HP_Pavilion_d4194_se__419767

MagnusG
2009-01-15, 14:51
Har haft en hem-pc i 3år och nu får vi köpa loss den för priset av 1950:- och 700:- för skärm, funderar på om det är värt eller ej vad tror ni? Det är detta paket.

http://www.ciao.se/HP_Pavilion_d4194_se__419767

Inga jätte pengar.. men om det är "värt" det är ju bara du som kan svara på. Vad anser du själv? Hur pass "användbar" känner du att den är? Tycker du att den är seg och tråkig? Eller känner du att du kan använda den i 1 kanske 2 år till? Om svaret är Ja.. så är det ju bara köpa. Det handlar ju om vad Du ska använda den till.
Men som sagt. Detta kan du svara på bäst själv :)

King Grub
2009-01-15, 14:52
Tycker du att den klarar av allt du använder den till på ett tillfredsställande sätt är det värt pengarna, om du inte behöver nyare och kraftfullare saker.

Tycker du att den är trög och inte kan hantera program och spel som du vill, då är det inte värt.

Tricce
2009-01-15, 14:56
Inga jätte pengar.. men om det är "värt" det är ju bara du som kan svara på. Vad anser du själv? Hur pass "användbar" känner du att den är? Tycker du att den är seg och tråkig? Eller känner du att du kan använda den i 1 kanske 2 år till? Om svaret är Ja.. så är det ju bara köpa. Men som sagt. Detta kan du svara på bäst själv :)

Sant, det som känns lite ledsamt är att man redan pröjsat av den tycker man iom månadsavgiften. Datorn funkar till det jag använder den till nu, dock har jag redan funderat på att skaffa nyare men att kanske ha denna på sonens rum. Fast jag lurar på om 1950 är värt, fast ska man uppgradera det som finns i min andra gamla så blir det ju dyrare :Virro*jorgen*

palme
2009-01-15, 15:47
Ska dra igång spelet bully och får följande felmeddelande: Bully requires a 32 bit display and vertex and pixel shader model 3.0 support. Så antar att grafikkortet är för gammalt? Har inte prövat att ladda hem nya drivrutiner men det är antagligen meningslöst?

von huff
2009-01-15, 15:56
Jag har fått nåt virus nere i högra hörnet finns nu en rödd sköld där det står " you have a security problem".Har Panda Antivirus+ Firewall som skydd och har rensat igenom datorn med Panda men mitt security problem har inte försvunnit.Finns det nåt gratis rensningsprogram eller nåt??

MagnusG
2009-01-15, 16:14
Jag har fått nåt virus nere i högra hörnet finns nu en rödd sköld där det står " you have a security problem".Har Panda Antivirus+ Firewall som skydd och har rensat igenom datorn med Panda men mitt security problem har inte försvunnit.Finns det nåt gratis rensningsprogram eller nåt??

Eh.. låter som windows Security Center. Inte som ett virus. Och den varnar för något. Vad säger den om du klickar på den?
Den där kan dyka upp om dina virusdefentioner är gamla eller har gått ut.
Är du säker på att Panda är ok fortfarande?
Om du är helt säker på att datorn är "kry" så kan du alltid stänga av varningen.

Du går till "START -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> Säkerhets Center"
Där till vänster i spalten, finns det en rad som heter något i stil med "Ända sättet Säkerhets Center varnar mig"
(gör en direkt översättning ifrån engelska här.. och den må inte vara 100% korrekt hehe)

Där kan du sedan stänga av varningarna.

Är det dock något annat, så ber jag dig återkomma med lite mer detaljer.

King Grub
2009-01-15, 16:31
Jag har fått nåt virus nere i högra hörnet finns nu en rödd sköld där det står " you have a security problem".Har Panda Antivirus+ Firewall som skydd och har rensat igenom datorn med Panda men mitt security problem har inte försvunnit.Finns det nåt gratis rensningsprogram eller nåt??

Det där är Antivirus 2008/2009, ett jobbigt virus.

http://blog.threatfire.com/2008/08/you-have-security-problem.html

Det låter definitivt inte som Security Center.

Malwarebytes Anti-Malware brukar vara bra på det.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

robin-
2009-01-15, 17:17
Har fått en massa pop-ups som poppat upp väldigt ofta senaste tiden, sedan jag klickat på en bildlänk i en annan tråd här på forumet. Aldrig haft problem med popups förr. Har försökt ta bort viruset med hjälp av en massa olika program: Ad-aware, Nod32, SUPERantispyware, malwarebyte's anti-malware, utan att det lyckats. Vad kan jag göra? Omformatera? Orkar inte med att klicka bort pop-ups 1 gång i minuten...

King Grub
2009-01-15, 17:21
Vet du vad det är för virus, dvs säger något av programmen att din dator är infekterad?

Kan du ta en screenshot och visa en bild på hur det ser ut?

Ladda hem HijackThis, kör programmet och posta en loggfil här.

Det låter som en Vundovariant, och det dyker upp dussintals (minst) mutationer av Vundo varje dag.

Att formattera om och nyinstallera Windows är i o f s det säkraste sättet att bli av med alla spår av infektioner, och ofta går det snabbare än att försöka få bort ett krångligt virus.

Pepparkakssmurfen
2009-01-15, 18:02
Har fått lite problem med Microsoft...
Dammade av min gamla fullt fungerande bärbara som har XP installerat från fabrik.
Kör update och står det att mitt XP inte klarar av valideringen? WTF?! Mitt XP är ju original?
Nu har supporten stängt,så jag slänger ut frågan hit istället..

MagnusG
2009-01-15, 18:12
Jag har fått nåt virus nere i högra hörnet finns nu en rödd sköld där det står " you have a security problem".Har Panda Antivirus+ Firewall som skydd och har rensat igenom datorn med Panda men mitt security problem har inte försvunnit.Finns det nåt gratis rensningsprogram eller nåt??

Det där är Antivirus 2008/2009, ett jobbigt virus.

http://blog.threatfire.com/2008/08/you-have-security-problem.html

Det låter definitivt inte som Security Center.

Malwarebytes Anti-Malware brukar vara bra på det.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Hmm.. kan vara så. Tanken slog mig. Men han nämner inget om att detta ser ut som ett "virusprogram" vilket va vad Antivirus va maskerat som.
Och är det Antivirus, så "borde" det gå att ta bort med vilken större leverantör av antivirus program som helst, då detta virus upptäcktes och oskadligjordes i somras. Norman (en antivirusleverantör) hittade källan till antivirus i sommras. Va på ett seminarie när dom berättade om detta. Dom som gjort viruset hade gjort en snurra som autogenererade ett unikt antivirus var 10 sek och skickade ut hehe.

Men detta kan ju vara något helt annat med.
Jag skulle dock inte lägga ned allt för mycket jobb att "böka" omkring för att fixa det. Utan bita i det sura äpplet och göra en ominstallation.
Då blir de nytt åh fräscht.

MagnusG
2009-01-15, 18:15
Har fått lite problem med Microsoft...
Dammade av min gamla fullt fungerande bärbara som har XP installerat från fabrik.
Kör update och står det att mitt XP inte klarar av valideringen? WTF?! Mitt XP är ju original?
Nu har supporten stängt,så jag slänger ut frågan hit istället..

Kolla här.. may help:
http://basicsofwindows.blogspot.com/2008/12/genuine-windows-validation-is-no-longer.html

King Grub
2009-01-15, 18:37
Och är det Antivirus, så "borde" det gå att ta bort med vilken större leverantör av antivirus program som helst, då detta virus upptäcktes och oskadligjordes i somras.

Det muterar kontinuerligt. Avira, t ex, lägger till mängder med definitioner för just detta virus dagligen.

Men detta kan ju vara något helt annat med.

Inte som ger detta symptom, nej. Det här verkar vara en solklar Antivirus 2008/2009-infektion.

Pepparkakssmurfen
2009-01-15, 18:41
Kolla här.. may help:
http://basicsofwindows.blogspot.com/2008/12/genuine-windows-validation-is-no-longer.html


Tackar!
:thumbup:

MagnusG
2009-01-15, 20:31
Det muterar kontinuerligt. Avira, t ex, lägger till mängder med definitioner för just detta virus dagligen.

Hmm.. hur vet du detta? Jobbar du på Avira?
Inte som ger detta symptom, nej. Det här verkar vara en solklar Antivirus 2008/2009-infektion.

Ok.. du säger att det finns inget annat som ger det här symptomet, men att det "verkar" vara solkart Anitvirus 2008/2009? Är inte det lite motsägelsefullt? :)


Hur som.. jag står fast vid mitt förra svar. Jag skulle inte lägga ned för mycket tid på det, utan installera om datorn (så vida han inte finner en lösning snabbt).

King Grub
2009-01-15, 20:41
En ruta som säger "You have a security problem" är Antivirus 2008/2009.

http://1.bp.blogspot.com/_YaXoRZbsXc4/SKTLH35zQtI/AAAAAAAAAbY/eJOKjETOTPQ/s320/you_have_a_security_problem.PNG

shut teh face
2009-01-15, 23:12
Allt ljud från firefox dog plötsligt. Youtube t.ex.

Inte ändrat någonting alls.

Hjelp

MasterChief
2009-01-15, 23:18
http://support.mozilla.com/tiki-view_forum_thread.php?comments_parentId=7929&forumId=1

Någon hjälp kanske?

shut teh face
2009-01-16, 09:25
Kan stämma, har fått lite förfrågningar om att installera flash men tänkt att jag inte orkat uppdatera.

Ska testa

edit: funkar, youtube etc måste gjort så gammal flash version inte funkat. Tack Masterchief.

Musselbank
2009-01-17, 04:34
Är det knöligt att använda remote desktop (typ, inte just det programmet ) eller är det supersmidigt, precis som att sitta vid fjärrdatorn? Risk för strul om man har olika operativsystem på fjärrdatorn och den man styr från?

Snobbe
2009-01-17, 04:41
Det är som o sitta vid datorn ungefär. Iaf för mig så funkar inte spel osv. Och det laggar lite men det funkar typ likadant. Om olika operativsystem vet jag inte men tror inte det.

Musselbank
2009-01-17, 04:46
Ok, låter bra... jag tänkte bara sköta en p2p-klient. Borde funka bra alltså. Jag struntar nog i att blanda operativsystem, orka. :-)

Greven_2008
2009-01-17, 06:16
Ok, låter bra... jag tänkte bara sköta en p2p-klient. Borde funka bra alltså. Jag struntar nog i att blanda operativsystem, orka. :-)

testa www.logmein.com... en web baserad remote tjänst som är hyfsat snabb, dock ej som ett riktigt remote program men bra ändå.
kör jag med från jobbet.. smidigt o gratis...

Frantic
2009-01-17, 11:41
Satte i en importerad DVD som jag tänkte se och var tvungen att byta region på datorn. Har nu 3 ändringar kvar. Kan man på något sätt få fler ändringar eller göra datorn regionsfri? Har en Dell XPS

MagnusG
2009-01-17, 12:44
Är det knöligt att använda remote desktop (typ, inte just det programmet ) eller är det supersmidigt, precis som att sitta vid fjärrdatorn? Risk för strul om man har olika operativsystem på fjärrdatorn och den man styr från?

Hur tänkte du sköra? Remote till din dator ifrån någon annan (alltså externt ifrån) eller hemma bara?
Och det är inte krångligt alls.
Remote Desktop är dessutom gratis och följer med XP. De ända kriterier du behöver är på datorn du vill koppla upp dig mot är dessa två:
1. Slå på så att du tillåter Remote Desktop
2. Du MÅSTE ha ett lösenord på kontot.

För att aktivera remote desktop på din dator så går du till START, högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Egenskaper". Gå sedan till fliken "Remote" och kryssa i rutan "Tillåt användare att koppla upp mot denna dator" (det står något i den stilen iaf).

På den dator du vill använda till att koppla upp med, så gör du bara följande:Tryck på START sedan KÖR (eller tryck Windowstangenten + R).
I KÖR-fältet skriver du: MSTSC och trycker enter (Står för Micrsosoft Terminal Service Client).
Nu kommer det upp en liten ruta. Här anger du IP-addressen till datorn du vill koppla upp mot. Finns en hel del inställningar du kan leka med här, som att ändra upplösning m.m.
Hur som.. that's it. Works like a charm

Men.. du kommer INTE kunna använda dig av RDP för att, spela spel, se på film eller annat. Men om du bara ska ha det för att styra den andra datorn och/eller använda enklare program som Word eller dyligt, så fungerar det alldeles utmärkt.

Good luck!

MagnusG
2009-01-17, 12:48
Satte i en importerad DVD som jag tänkte se och var tvungen att byta region på datorn. Har nu 3 ändringar kvar. Kan man på något sätt få fler ändringar eller göra datorn regionsfri? Har en Dell XPS

Testa AVS Player. Det är gratis DVD-programvara och jag "tror" inte det räknar regionsändringar.

PowPow
2009-01-17, 12:49
Ok, låter bra... jag tänkte bara sköta en p2p-klient. Borde funka bra alltså. Jag struntar nog i att blanda operativsystem, orka. :-)

Har kört OSX -> XP, och det var inga som helst problem.

Kör tight-VNC för tillfället. Funkar skitbra (PC - PC)
http://www.tightvnc.com/

För OSx
http://sourceforge.net/projects/cotvnc/

Patrik Cutler
2009-01-17, 13:05
mina minimerade fönster (explorer, msn och mappar och dylikt) har börjat hamna längst ner till höger istället för nere till vänster, och är dessutom små och ihoppackade. då högerklickar jag där nere och avmarkerar: lås aktivitetsfältet. då kan jag dra dom till vänster igen. sen låser jag aktivitetsfältet och allt blir som vanligt.

men det sparas aldrig. jag måste göra detta varje gång jag startar datorn. vad göra?

Yes
2009-01-17, 23:22
Skrev förut här om diverse datorproblem jag hade och minns att någon ville jag skulle skriva vad det var för fel, om jag nu kom på det... lite sent kanske, men det verkar iaf som mitt moderkort har grillats. Bara för att göra det lite roligare märkte jag efter att ha testat med ett annat moderkort att jag även råkat köra processorn med lite kylpasta på "piggarna", så den lär ju inte må så bra nu heller.

Hursomhelst så kommer jag nog köpa nya grejor. Undrar därför lite över vad som är vettigast att satsa på om man prioritetar hög processor-kraft. Core i7 verkar ju vara riktigt vass, och förmodligen blir det väl en sån, men jag är lite nyfiken på hur det skulle stå sig mot ett Xeon-system(något jag har väldigt dålig koll på). Någon här som vet? Av den information jag hittat hittils verkar främsta fördelen för Xeon vara att man kan köra två CPU's.

skans
2009-01-18, 16:55
Någon som vet om/hur man kan göra om en ical fil till en pdf fil?
jag sitter på en pc.

Jarod
2009-01-18, 22:35
Någon som har en aning om en sådan här fjärrkontroll kan användas för att styra VLC (den videospelare jag använder mest)?

http://www.dustin.se/pd_5010102422.aspx?intcmp=Flik_home

Yes
2009-01-18, 22:54
Skrev förut här om diverse datorproblem jag hade och minns att någon ville jag skulle skriva vad det var för fel, om jag nu kom på det... lite sent kanske, men det verkar iaf som mitt moderkort har grillats. Bara för att göra det lite roligare märkte jag efter att ha testat med ett annat moderkort att jag även råkat köra processorn med lite kylpasta på "piggarna", så den lär ju inte må så bra nu heller.

Hursomhelst så kommer jag nog köpa nya grejor. Undrar därför lite över vad som är vettigast att satsa på om man prioritetar hög processor-kraft. Core i7 verkar ju vara riktigt vass, och förmodligen blir det väl en sån, men jag är lite nyfiken på hur det skulle stå sig mot ett Xeon-system(något jag har väldigt dålig koll på). Någon här som vet? Av den information jag hittat hittils verkar främsta fördelen för Xeon vara att man kan köra två CPU's.
Kan för övrigt svara på min egna fråga med att i7 verkar vara teh shit just nu.

Ska försöka motivera priset med att sikta på en 100-procentig prestandaökning från det gamla(oklockade) systemet. :D

Jarod
2009-01-20, 19:56
I mitt Vista x64 så hänger sig explorer.exe ganska ofta när jag bläddrar i mappar. Går det att ta reda på varför det gör så?

King Grub
2009-01-20, 20:05
Står det något i loggboken?

Granatgiraffen
2009-01-20, 20:19
I mitt Vista x64 så hänger sig explorer.exe ganska ofta när jag bläddrar i mappar. Går det att ta reda på varför det gör så?

Det är ju såklart för att du försöker turbobläddra i mappar som ligger på ditt sega trådlösa nätverk, och när du inte kommer vidare efter 0,5 sekunder så börjar du panikklicka överallt på alla mappar du ser. Detta är såklart en slutsats som bygger på inget alls.

Jarod
2009-01-20, 20:19
Står det något i loggboken?

När just explorer hänger sig så står det "Användargränssnittet avslutades oväntat och explorer.exe har startats om." under Winlogon.

Jarod
2009-01-20, 20:23
- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Winlogon
[ Guid] {DBE9B383-7CF3-4331-91CC-A3CB16A3B538}
[ EventSourceName] Winlogon

- EventID 1002

[ Qualifiers] 16384

Version 0

Level 4

Task 0

Opcode 0

Keywords 0x80000000000000

- TimeCreated

[ SystemTime] 2008-12-20T22:02:40.000Z

EventRecordID 1836

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 0
[ ThreadID] 0

Channel Application

Computer *datornamn*-PC

Security


- EventData

explorer.exe

King Grub
2009-01-20, 20:23
Så där brukar det bli när någon del av operativsystemet har blivit korrupt, genom en buggad installation av drivrutiner eller... ja, vad som helst, nästan. Man kan prova en "repair installation" eller blåsa hårddisken och installera om Windows.

Orsakerna kan vara många, från enkla mjukvarufel till hårdvarufel.

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1002&eventno=826&source=winlogon&phase=1

Ofta tar felsökandet 10 ggr så lång tid som att installera om, tråkigt med sant.

Jarod
2009-01-20, 20:26
Så där brukar det bli när någon del av operativsystemet har blivit korrupt, genom en buggad installation av drivrutiner eller... ja, vad som helst, nästan. Man kan prova en "repair installation" eller blåsa hårddisken och installera om Windows.

Låter ju som kvällen är räddad då. :D

Fråga: Hur mycket händer med mina "personliga" grejjer på datorn om jag kör en repair?

King Grub
2009-01-20, 20:30
Det skall inte hända något, men man vet ju aldrig med Windows...

Granatgiraffen
2009-01-20, 20:33
Låter ju som kvällen är räddad då. :D

Fråga: Hur mycket händer med mina "personliga" grejjer på datorn om jag kör en repair?

Har du flera konton på denna installation? Är det samma för alla konton? Om du inte har flera konton så hade jag testat att skapa ett nytt och sett om felet uppstod då också.
Fast ja, annars kan det nog vara allt från malware, till drivrutiner till programkonflikter.

Jarod
2009-01-20, 20:45
Har du flera konton på denna installation? Är det samma för alla konton? Om du inte har flera konton så hade jag testat att skapa ett nytt och sett om felet uppstod då också.
Fast ja, annars kan det nog vara allt från malware, till drivrutiner till programkonflikter.

Har bara ett konto och det händer oftare och oftare när jag pillar i mappar. Ibland hänger den sig när jag rarar upp film/tv och ibland bara jag markerar en mapp. Ska testa en repair. Tack för hjälpen till alla sålänge. :)

Jarod
2009-01-21, 00:03
Har gjort en repair nu. Ingen data förlorad förutom min Comodo-firewall som jag får installera igen. Good stuff! Återkommer när jag testat runt datorn lite. *thumbs up*

Samir Troudi
2009-01-21, 11:54
Tja

Jag har en extern H-disk som inte längre startar upp sig när man kopplar in den. Den får ström och "fläkten"?? drar igång när jag kopplar in den men den startas aldrig upp.

Som om datorn letar efter den men inte hittar. Jag tror den har fått sig en smäll och att det beror på det.

Min fråga är om man kan föra över informationen (för den e kvar) från den externa till en annan h-disk på något sätt.

Känns ju som om man måste kunna lämna in den hos någon som kan lägga över information till någonting som fungerar.

Har en jävla massa grejjer på den extena som hade varit kul att ha.

tntballe
2009-01-21, 13:04
Tja

Jag har en extern H-disk som inte längre startar upp sig när man kopplar in den. Den får ström och "fläkten"?? drar igång när jag kopplar in den men den startas aldrig upp.

Som om datorn letar efter den men inte hittar. Jag tror den har fått sig en smäll och att det beror på det.

Min fråga är om man kan föra över informationen (för den e kvar) från den externa till en annan h-disk på något sätt.

Känns ju som om man måste kunna lämna in den hos någon som kan lägga över information till någonting som fungerar.

Har en jävla massa grejjer på den extena som hade varit kul att ha.

Har du tur så är det bara glappkontakt efter smällen. Har du verktyg att öppna den så testa att jucka lite på kontakterna i lådan.

Vid värre skada så är det företag som dessa som kan hjälpa dig.
Ingen aning om dessa är bra eller ej, var dom första jag hittade.
Stockholm
http://www.ahlbergdata.com/

Göteborg
http://www.joabdata.se/raderad_data_hardiskkrasch_recovery_2.html

Samir Troudi
2009-01-21, 13:13
Har du tur så är det bara glappkontakt efter smällen. Har du verktyg att öppna den så testa att jucka lite på kontakterna i lådan.

Vid värre skada så är det företag som dessa som kan hjälpa dig.
Ingen aning om dessa är bra eller ej, var dom första jag hittade.
Stockholm
http://www.ahlbergdata.com/

Göteborg
http://www.joabdata.se/raderad_data_hardiskkrasch_recovery_2.html

Hehe öppna den var det första jag gjorde =P Hittade inga synliga fel och har tagit isär och satt tillbaka det som går.

Får kolla upp länkarna och höra med dem. Tack för hjälpen

Thewind
2009-01-21, 13:29
Vet inte hur mycket problem med Spyware/Malware etc. har varit uppe i den här tråden, men jag tänkte passa på att dela med mig lite av mina erfarenheter.

Jag har alltid surfat runt på de skummaste ställena på internet och tankat det mörkaste skräpet och aldrig haft varken brandvägg eller antivirusskydd. Så har jag hållit på i åratal och aldrig haft problem. Tills för någon vecka sedan. Nu för tiden tankar jag knappt, sitter mest på forum och sådär. Men plötsligt var datorn genominfekterad och jag kunde inte göra skit. När jag tryckte på ett sökresultat på google kom jag till random sidor för rolexreplikor, när jag skrev in sidor som www.msn.se så kunde jag hamna på porntube. Jag testade allt. La in uppdaterat NOD32, Ad-aware, Bytte webläsare, raderade cookies, resetade modemet, installerade om bredbandet osv. Jag satte till och med på - må jag brinna i evig tid - Windowsbrandväggen. Ingenting hjälpte. Ibland hittade scannen något, minuten efteråt var jag nere på modemspeed igen.

Så fick jag tipset om två program. Combofix och Malwarebytes Antimalware. Körde för Combofix i felsäkert läge och hittade en del, och sedan körde jag Malware. Nu har jag inga problem längre.

Vet inte om virusmakarna har gjort någon slags reolution, för jag har aldrig haft problem förut, men nu är det löst iaf.

Programmen jag pratade om är free to try och jag rekommenderar dem starkt.

Cilia
2009-01-21, 14:14
Helt plötsligt så har ljudet försvunnit från nätet på min dator. Spelar jag musik från hårddisken funkar det, liksom ljudet från när jag byter sidor och sånt men spelar jag upp en film från youtube så blir det helt plötsligt inget ljud.

Jag har provat och starta om och det blev ingen skillnad. Vad kan detta bero på?

King Grub
2009-01-21, 14:15
Prova installera om Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/

Cilia
2009-01-21, 14:25
Prova installera om Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/
tack, du är en ängel.

King Grub
2009-01-21, 14:41
Fungerade det?

Jag har för mig att YouTube har uppgraderat sig, och då har äldre versioner av Flash slutat fungera.

För övrigt bör man alltid ha senaste versionen av Flash ändå, eftersom det finns allvarliga säkerhetsluckor i tidigare.

Cilia
2009-01-21, 14:56
Fungerade det?

Jag har för mig att YouTube har uppgraderat sig, och då har äldre versioner av Flash slutat fungera.

För övrigt bör man alltid ha senaste versionen av Flash ändå, eftersom det finns allvarliga säkerhetsluckor i tidigare.
Japp, funkade. Visste inte om det. Det hände typ idag. Tror det funkade idag på morgonen (tror jag) och sen bara tyst.

Axmode
2009-01-21, 15:56
Mitt USBminne har blivit kaiko. Oavsett vilken datorn jag kopplar in den i frågar den om jag ska formatera disken eller inte. Säger jag nej kommer jag inte in i usbn. Vågar inte heller trycka ja då det ligger runt 5000 bilder från 2004-2009 på det.

Tips från coachen?

hahavaffan
2009-01-21, 16:15
Bästa editorn för Java-programmering?

userfriendly
2009-01-21, 16:32
bästa och billigaste högtalarna för en bärbar dator?

enraged
2009-01-21, 16:33
Bästa editorn för Java-programmering?

NetBeans funkar ju.

Zetor99
2009-01-21, 16:58
Bästa editorn för Java-programmering?
Eclipse är en stark kandidat, men du bör fundera på vad du vill av editorn. NetBeans kanske trots allt är bättre i ditt fall.

Vill du vara hardcore finns dock bara ett seriöst val: Emacs. :D

MagnusG
2009-01-21, 20:10
Mitt USBminne har blivit kaiko. Oavsett vilken datorn jag kopplar in den i frågar den om jag ska formatera disken eller inte. Säger jag nej kommer jag inte in i usbn. Vågar inte heller trycka ja då det ligger runt 5000 bilder från 2004-2009 på det.

Tips från coachen?

Tips: Kopiera bilderna till datorn, formatera minnet, kopiera tillbaka.

Tips 2: Ha INTE massa saker du är rädd om på ett USB-minne. Dom är inte säkra nog att använda som backup.

Scratch89
2009-01-21, 22:03
Nu är jag tillbaka. :D

Jag kom för någon vecka sedan på att jag har ett DVI-uttag på mitt grafikkort, och jag tänkte nu köpa en sladd från datorn till TVn, så jag kan titta på HD-material i TVn. Jag vet att det finns flera olika DVI-varianter, så jag tog kort på min. Enjoy bra mobilkamerakort. Iallafall, enligt bilden som jag också bifogar, så ser det ut som om jag har ett kort som passar både analog och digital, dual link.

Frågan är alltså, om jag kan köpa en sån här kabel för att få det att fungera. Frågan är också om det kommer bli tillräckligt bra bild för att få ut HD? Jag kopplar den till min reciever...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91642

http://i40.tinypic.com/2uoj9eq.jpg

http://www.lyberty.com/encyc/articles/tech/img/all-DVI-types.jpg

jompa
2009-01-21, 22:29
Nu är jag tillbaka. :D

Jag kom för någon vecka sedan på att jag har ett DVI-uttag på mitt grafikkort, och jag tänkte nu köpa en sladd från datorn till TVn, så jag kan titta på HD-material i TVn. Jag vet att det finns flera olika DVI-varianter, så jag tog kort på min. Enjoy bra mobilkamerakort. Iallafall, enligt bilden som jag också bifogar, så ser det ut som om jag har ett kort som passar både analog och digital, dual link.

Frågan är alltså, om jag kan köpa en sån här kabel för att få det att fungera. Frågan är också om det kommer bli tillräckligt bra bild för att få ut HD? Jag kopplar den till min reciever...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91642

http://i40.tinypic.com/2uoj9eq.jpg

http://www.lyberty.com/encyc/articles/tech/img/all-DVI-types.jpg

Vad har du för grafikkort? Stödjer det HD?
Kör själv dualview med HD-signal till Tv och det fungerar ypperligt, använder en vanlig DVI-HDMI kabel(billigast möjliga).

Scratch89
2009-01-21, 22:30
Och, jag antar att man inte får med ljudet. Vad ska man ha för kabel till då? Återigen, från datorn (ljudkortet då) till min förstärkare.

Scratch89
2009-01-21, 22:30
Vad har du för grafikkort? Stödjer det HD?
Kör själv dualview med HD-signal till Tv och det fungerar ypperligt, använder en vanlig DVI-HDMI kabel(billigast möjliga).

Jag har ett Hightech Radeon 9600 SE.

jompa
2009-01-21, 22:40
Jag har ett Hightech Radeon 9600 SE.

Frågan är om du kan sända hd. knåpa runt bland skärminställningarna och kolla ifall du kan hitta något.

Scratch89
2009-01-21, 22:46
Jag tror att det bara kan sända i 1024x768, men det är fortfarande mycket bättre bild än vad det blir av min s-videokabel.

Men, vad ska jag ha för att få ljudet?

jompa
2009-01-21, 22:56
Är ingen höjdare på ljudfronten, digitalt, analogt osv. Men jag antar att du har ett vanligt ljudkort/integrerat då borde en vanlig 1x3.5mm + 2 rca kabel fungera http://www.kjell.com/?item=39093&path=

Scratch89
2009-01-21, 22:59
Guld! :thumbup:

Frågan är väl fortfarande om någon som har samma kort, eller är bra på att förstå deras specifikationer, kan svara på om den kan köra TV-out på högre upplösningar.

jompa
2009-01-21, 23:03
Förresten har du kollat att du har de senaste drivrutinera till grafikkortet? Det kan ibland göra underverk :)

tntballe
2009-01-21, 23:14
Guld! :thumbup:

Frågan är väl fortfarande om någon som har samma kort, eller är bra på att förstå deras specifikationer, kan svara på om den kan köra TV-out på högre upplösningar.

http://ati.amd.com/products/radeon9600/radeon9600pro/specs.html

*16:9 aspect ratio monitors are supported on 1920x1080 and 848x480 on Windows® XP, Windows® 2000 and Windows® ME. The complete list of resolutions depends on the driver version and operating system. NOTE: resolutions are limited by the performance of the attached monitor.

jompa
2009-01-21, 23:18
http://ati.amd.com/products/radeon9600/radeon9600pro/specs.html

Från samma länk:

Integrated TV Output support up to 1024x768 resolution

Det verkar som att du får plugga in TVn och testa helt enkelt =)

Scratch89
2009-01-21, 23:19
Yaay! Då blir det till att beställa då.

Så den DVI-kabeln, och sen en sån RCA-grej, så är det klart?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=84742


EDIT: Aj då. Det var precis det som jag såg. Alltså, att man kan ha hög resolution på skärmen, men bara 1024 på den TVn man kör TVout på.

hahavaffan
2009-01-21, 23:22
Eclipse är en stark kandidat, men du bör fundera på vad du vill av editorn. NetBeans kanske trots allt är bättre i ditt fall.

Vill du vara hardcore finns dock bara ett seriöst val: Emacs. :DEclipse har jag suttit med nu i nån timme. Mycket skönare än JGrasp som läraren vill att vi ska använda. Men herregud vilken usel kurslitteratur vi har. I övningsexemplen skriver dom inte ut den fullständiga koden för det man ska göra. TOTALT förvirrande i början, jävla idioter.

tntballe
2009-01-21, 23:33
Från samma länk:



Det verkar som att du får plugga in TVn och testa helt enkelt =)

Jag undrar om dom menar svideo i det fallet. Vet inte varför lcd-tv skulle skilja sig från en lcd-skärm.

Scratch89
2009-01-21, 23:37
Jag undrar om dom menar svideo i det fallet. Vet inte varför lcd-tv skulle skilja sig från en lcd-skärm.

För att signalen skickas via DVI? Fast det är klart, som du säger, att om jag nu skulle plugga i min riktiga skärm, så borde den ju klara av en högre upplösning....

hahavaffan
2009-01-21, 23:39
För att signalen skickas via DVI? Fast det är klart, som du säger, att om jag nu skulle plugga i min riktiga skärm, så borde den ju klara av en högre upplösning....Det är chillssssszzzzzz. Det funkar gött med mitt asgamla nvidiakort på min förr-förra dator. Konstigt om ATi är så mycket sämre.