handdator

Visa fullständig version : Styrketräna hårt/ även deff period


Betsson1
2008-10-16, 22:35
Undrar om man ska träna lika hårt även om det är deff period? Nu deffar jag till jullovet. Kör 5 gånger i veckan(som vanligt) men cardio 1 timme efter och kosten ser annorlunda ut såklart. Är det nödvändigt? Har tappat motivet.

Behöver lite motivation. Varför styrketränar många lika hårt som dom gör när dom bulkar. Fast man lägger till cardio.
Har sett på ronnie coleman filmer och så har jag också hört om det. Men jag vet inte hur folk blir motiverade till det? Har hållt på i 2 veckor men börjar tänka.. va fan.. man kan ju inte bygga muskler ändå.

Behöver hjälp.

CV!
2008-10-16, 22:50
Min motivation :)

http://img2.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/061025/15381__fight_club_l.jpg

AmericanDragon
2008-10-16, 22:50
Tycker att det är minst lika viktigt som att köra hårt under bulk eftersom att det hjälper till att bibehålla muskelmassan som du strävat så hårt efter att bygga upp i första taget. Så allt man kan göra för att få tappa så lite som möjligt tycker jag är värt mödan.

Elfsberg
2008-10-17, 00:27
Tungt som fan men med lite mindre volym.
Du tränar tungt därför att du vill behålla dina muskler, gör du det inte kommer de att tyna bort då du minskar i kroppsvikt.

CV!
2008-10-17, 06:38
Hur kan det komma sig att man orkar lika mycket även fast man deffar då?

Scratch89
2008-10-17, 06:47
Hur kan det komma sig att man orkar lika mycket även fast man deffar då?

För styrketräning kräver inte så mycket energi.

Jokr
2008-10-17, 07:20
Hur kan det komma sig att man orkar lika mycket även fast man deffar då?

Det är nog individuellt och även beroende på hur mycket kcal- du ligger på.

roosm
2008-10-17, 07:37
Hur kan det komma sig att man orkar lika mycket även fast man deffar då?

Ligger jag på låga kcal nivåer och försöker köra ett tungt benpass precis som jag gjort tidigare på bulk har jag riktigt svårt att hålla intensiteten uppe. Viss energi finns lagrad i kroppen och den räcker ju en bit, men när man i vanliga fall tar i så man är nära bristningsgränsen är det svårt att orka lika mycket på deff. Kör jag å andra sidan t ex bröst/tricep/axlar har jag inga större problem att hålla samma nivå, eller väldigt lik, som på bulk.

Motivationen är ju först och främst att behålla sina muskler. Tränar du tungt försvinner mindre muskler än om du ligger på soffan vid samma kcal-. En annan motivation kan ju vara att förbränna kalorier. Ju mer du tränar desto mer kan du äta för att ligga på samma kcal-. *popcorn*

z_bumbi
2008-10-17, 09:12
Hur kan det komma sig att man orkar lika mycket även fast man deffar då?

Du har gissningsvis inte tränat så länge att du märker skillnaden alt inte deffat så länge att du känner av effekterna.

Sniggel
2008-10-17, 09:22
Jag tränar iaf inte lika hårt, men iaf strävar efter att lyfta lika tungt.
Skulle jag träna lika hårt som om jag bulkade hade jag tappat en massa styrka och förmodligen även muskelmassa eftersom jag inte kunnat stimulera musklerna med tunga vikter.

Elfsberg
2008-10-17, 11:45
..och deffar du behöver du absolut inte träna fem gånger i veckan.

tigerofsweden
2008-10-17, 13:03
Försök lyfta lika tunga vikter, skär ner på volymen och öka istället cardion!

Danny Devito
2008-10-17, 16:27
Träna som under bulk - om du pallar. Om du inte pallar ibland, dra ner på volymen men inte på vikterna.

L-Sami
2008-10-17, 17:05
Min motivation att träna hårt under en diet är att bibehålla den muskelmassan som jag har byggt upp, det är ju meningen med deffen att få mer synligare muskler :)

L-Sami
2008-10-17, 17:09
Hur kan det komma sig att man orkar lika mycket även fast man deffar då?

Det är när du börjar komma ner till lägre kroppsfettsprocent som du märker att det är lite lika lätt att öka. Jag brukar öka lite i styrka den första tiden under en diet, sen avstannar ökningarna när man går ner mer i vikt och fett.

Trytter
2008-10-17, 21:52
Tänkte passa och fråga i den här tråden eftersom det är samma ämne.
Om jag inkränktar skapar jag en ny tråd.
Iaf, är det bara jag som upplever att det är benträningen som lider mest på en deff?
Överkroppsträningen "funkar" men när det kommer till benen är det nästan så man gråter....

omnibus
2008-10-18, 08:14
Tänkte passa och fråga i den här tråden eftersom det är samma ämne.
Om jag inkränktar skapar jag en ny tråd.
Iaf, är det bara jag som upplever att det är benträningen som lider mest på en deff?
Överkroppsträningen "funkar" men när det kommer till benen är det nästan så man gråter....

Tvärtom för mig så det är nog väldigt individuellt...