handdator

Visa fullständig version : flera set till failure


Niclaaas
2003-07-02, 14:00
satt o funderade lite på det här med att pressa sig till failure. om jag kör ett set till failure, låt oss säga: stångrodd 100*6 och sen kör jag nästa set till failure också 100*5 vad gör egentligen det andra setet då? det lär väl vara samma muskelfibrer jag aktiverar eftersom att det är inom samma repsområde och det första var ju till failure...är det inte då smartare att köra först låt säga 10 reps o sen runt 3 kanske?

jag vet att alla är olika o pröva sig fram bla bla men vad gör det andra setet för nytta rent teoretiskt?

Tanman
2003-07-02, 14:30
Man kan aktivera nya muskelceller i det andra setet iallafall eftersom man inte orkar lyfta vikten mha de celler som aktiverades i det första setet. Jag tror på att man ska köra till failure i alla set.

js44
2003-07-02, 14:41
Prova vad som funkar bäst för dig. Personligen kör jag bara ett set per övning för "större" övningar och max 2 set per kroppsdel och vecka. Det är vad jag har kommit fram till att det funkar bäst för mig just nu. Jag kör däremot nästan aldrig till failure.

För en del kanske ett set räcker för att trötta ut musklerna, andra kanske behöver 10. Beror på massa faktorer. Bry dig inte om vad som skrivs någonstans om vad som är "rätt" mängd av set och reps, prova dig fram själv.

Ett enkelt sätt att se om metoden du använder dig av funkar är att skriva en träningsdagbok. Om du inte är starkare nu än du var för en månad sen är något fel (inte mycket starkare, men lite.

/J

Survivor
2003-07-02, 18:17
Originally posted by Niclaaas
satt o funderade lite på det här med att pressa sig till failure. om jag kör ett set till failure, låt oss säga: stångrodd 100*6 och sen kör jag nästa set till failure också 100*5 vad gör egentligen det andra setet då? det lär väl vara samma muskelfibrer jag aktiverar eftersom att det är inom samma repsområde och det första var ju till failure...är det inte då smartare att köra först låt säga 10 reps o sen runt 3 kanske?

jag vet att alla är olika o pröva sig fram bla bla men vad gör det andra setet för nytta rent teoretiskt?
Det är väl bara att köra på så länge man klarar repsområdet på en rimlig vikt d.v.s utan att sänka "för mycket"/något alls.

Har sett att överallt där det tas upp om man ska köra höga eller låga reps först i samma pass så står det jämt att man ska köra de höga först, men förklaringar till varför är det sämre med.

Pressarn
2003-07-02, 19:24
Jag har kört alla set på samma vikt och till failure ett bra tag innan, har inget speciellt gott att säga om det. Man blir jävligt sliten och trött, dessutom är det sjukt segt.
Nu klättrar jag i vikter samtidigt som jag sänker reps för varje set, det sista blir till failure. Det är det roligaste och skönaste jag har testat hittills. :thumbup:

911
2003-07-02, 20:05
bror på vad jag kör men jag kör nästan till failure på de näst sista settet och helt till failure sista.. blir jag större? kanske, har bara tränat i 5 månader ;)

ivandrago
2003-07-02, 20:12
jag kör alla set till failure och så många set tills jag känner att jag inte har något att ge längre. brukar bli 3-4 st. då byter jag övning.

förstår absolut inte poängen att sluta fast man kan lyfta vikten en gång till? vad är poängen? att orka mer i nästa set? vad är poängen med det? är nästa set viktigare än det första?

min åsikt är att alla set är lika viktiga och ska köras som om de vore det sista man gjorde. Men självklart ska alla få köra som de själva vill så länge det funkar.

js44
2003-07-02, 23:02
Originally posted by ivandrago
förstår absolut inte poängen att sluta fast man kan lyfta vikten en gång till? vad är poängen? att orka mer i nästa set? vad är poängen med det? är nästa set viktigare än det första?


Jag gör en rep till om jag kan köra den strikt (superstrikt), men om jag måste fuska eller få hjälp kör jag inte den sista repen. Enligt min definition kör jag då inte till failure utan bara nästan.

/J

MIGGE
2003-07-02, 23:09
Originally posted by Pressarn
Jag har kört alla set på samma vikt och till failure ett bra tag innan, har inget speciellt gott att säga om det. Man blir jävligt sliten och trött, dessutom är det sjukt segt.
Nu klättrar jag i vikter samtidigt som jag sänker reps för varje set, det sista blir till failure. Det är det roligaste och skönaste jag har testat hittills. :thumbup:


Assåå..hur menar du nu? Om du kör på samma vikt i alla set. då sänker du väl repsantalet automatiskt?
Menar du att du höjer vikten o sen kör mindre? Blir det inte mindre reps bara genom att köra vidare på samma vikt?

Pressarn
2003-07-02, 23:28
Hoppas detta gör det klarare:
Bänkpressen igår
stången (20kg) 20 reps
40kg 15 reps
60kg 12 reps
75kg 10 reps
80kg 7 reps
85kg 5 reps - failure
Ungefär nåt sånt gick det till, kör alltid så explosivt som möjligt. Väger förresten 71 och är 16 år, därav vikterna :)

911
2003-07-03, 00:01
Originally posted by Pressarn
Hoppas detta gör det klarare:
Bänkpressen igår
stången (20kg) 20 reps
40kg 15 reps
60kg 12 reps
75kg 10 reps
80kg 7 reps
85kg 5 reps - failure
Ungefär nåt sånt gick det till, kör alltid så explosivt som möjligt. Väger förresten 71 och är 16 år, därav vikterna :)

hmm du är ganska så stark isf :hbang:

Pressarn
2003-07-03, 00:06
Jaså? Tack.. Själv tycker man aldrig att det räcker. Kanske bör tilläggas att jag bara har tränat seriöst i 3 månader.
Men ni förstod principen? Testa det nåt pass, roligt är det iaf att pressa upp vikterna hela tiden istället för att nöta på samma.

Lasse
2003-07-03, 22:53
Niclaaas: Du är inne på helt rätt linje; om du har genomfört ett set av en övning till failure, innebär ju detta att du har pressat dig till gränsen till den arbetsinsats som är möjlig med din nuvarande fysiska status... om du sedan fortsätter med ytterligare ett set av samma övning, är det absolut bästa du kan åstadkomma att tangera den intensitet du redan upnått i det första setet... ergo, kör ej mer än ett set av varje övning!
Läs Mike Mentzer, Arthur Jones, Pete Sisco, John Little, Ellington Darden eller andra HIT-förespråkare för mer info...
Ha de gott!
/Lars

Niclaaas
2003-07-04, 07:03
lasse: jo det är det spåret jag är inne på men ändå inte. jag brukar köra ett set till failure per övning men flera explosiva set som inte är till failure innan det och pyramid uppåt i vikter hela tiden. ökar rätt bra just nu iaf, får se hur länge det håller :bpump:

z_bumbi
2003-07-04, 09:28
Originally posted by Lasse
om du sedan fortsätter med ytterligare ett set av samma övning, är det absolut bästa du kan åstadkomma att tangera den intensitet du redan upnått i det första setet...

Du rekryterar hela muskeln i det första setet ?

Survivor
2003-07-04, 09:41
Originally posted by Tanman
Man kan aktivera nya muskelceller i det andra setet iallafall eftersom man inte orkar lyfta vikten mha de celler som aktiverades i det första setet. Jag tror på att man ska köra till failure i alla set.
Skulle mer än gärna vilja att du skriver lite mer ingående om detta.
Kör man till "failure" så har man väl aktiverat alla muskelfibrer?
`Failure=alla muskelfibrer uttröttade=fullkomlig arbetsinsats.
Eller menar du att kroppen skulle tänka själv och sätta någon sorts gräns?!
Kan i alla fall, på sätt och vis, hålla med.. Har man pissig kondition så klarar man kanske inte att ta ut alla muskelfibrer i 1 enda set.. Men det skulle väl vara den enda anledningen att man skulle bygga sämre med det då. Iofs så har ju flera set andra fördelar som t.ex koordinationsträning vilket iofs kanske är dåligt med tanke på att man svarar bättre ju mer ovan man är vid en övning... bubb bubb bubb... nu får det f*n räcka med svammel.
Men iaf så undrar jag vad du menade egentligen?!!

z_bumbi
2003-07-04, 09:57
Survivor: Om du rekryterar alla fibrer i en muskel så går du antagligen sönder på något sätt, det sparar kroppen till en nödsituation (Eller när Bartol bryter arm tydligen) då man måste överleva.
Är några fibrer trötta så kan kroppen däremot låta andra jobba vid ett senare tillfälle = nästa set.

Tanman
2003-07-04, 10:01
z_bumbi hann före mig..
det är helt omöjligt att aktivera alla muskelceller i ett set. Det kan man inte göra hur många set man än kör men man kan öka antalet celler man rekryterar genom att köra flera set. Nästa gång man tränar har kroppen troligen lärt sig att rekrytera lite fler celler redan i första setet..det är en av anledningarna till att man kan bli starkare utan ökad muskelvolym.

Niclaaas
2003-07-04, 10:18
härligt nu vart det lite diskussion :D

det var det här jag var ute efter

Survivor
2003-07-04, 10:36
Är med lite mer på vad ni menar nu. Men nog fasen måste det gå att rekrytera varenda muskelfiber... Det verkar ju i alla fall gå alldeles utmärkt( :insane: ) att slita av muskelfästen, då har väl också alla muskelfibrer gett upp?
I alla fall, det jag är ute efter nu är att i båda fallen, 1 set som flera, så går det att eventuellt gå till "fullständig" (vet inte om kroppen sparar sig i vilket fall men så långt det är möjligt iaf) muskelfiberfailure?! För just byggandets skull så tycker jag det inte verkar som att fler eller få eller 1 set gör någon skillnad. Så länge man har psyke att klara av det (och att kanske stanna strax innan failure :D)
Men som sagt, fler set har väl andra fördelar.

Survivor
2003-07-04, 10:38
Originally posted by Niclaaas
härligt nu vart det lite diskussion :D

det var det här jag var ute efter
Klart som fan :thumbup:

Tanman
2003-07-04, 10:52
Enl. boken
"Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance"
by William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch
är det liten skillnad mellan att köra ett set eller flera men det finns en skillnad. Författarna menar att man som seriös idrottsman bör köra flera set men att man kan få utmärkta resultat med bara ett set.

Har hört en massa olika varianter så det är väl som med allt annat, testa och se vad som funkar bäst.

Survivor
2003-07-04, 11:11
Originally posted by Tanman
Enl. boken
"Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance"
by William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch
är det liten skillnad mellan att köra ett set eller flera men det finns en skillnad. Författarna menar att man som seriös idrottsman bör köra flera set men att man kan få utmärkta resultat med bara ett set.

Har hört en massa olika varianter så det är väl som med allt annat, testa och se vad som funkar bäst.
Ok, har också läst om det där. Testat har jag gjort. Men kul att höra andras åsikter :)

z_bumbi
2003-07-04, 12:12
Survivor: Om mailar/pm:ar mig så kan du få fler referenser, jag hittade en dryg A4 med sådana som jag försöker beta av.