handdator

Visa fullständig version : Ryggbesvär


4623
2008-10-16, 20:10
Nu är detta inte relaterat till träning direkt, snarare till jobb men visste inte var jag skulle lägga.

När jag har böjt mig fram/ner och rätar upp igen så värker det till i en 10 sekunder i ryggen. Vet inte riktigt vilken muskel det handlar om, är väl ungefär mitt på ryggen en halv decimeter-en decimeter ut från ryggraden.
http://www.aurorabed.se/pict/halsa1.jpg vid fyran ungefär.

Det gör inte ont så jag skriker av smärta, är mer irriterande. Har inga problem när jag tränar dock. Som jag skrev i början så tror jag det kommer ifrån jobbet. Där jag ibland lastar saker 1-6kg där jag behöver sträcka mig framåt, den rörelsen kan jag göra upp till 1000gånger på en dag. Det är ingen liten bit jag behöver sträcka mig, om man tänker sig en låda i midjehöjd så behöver jag ibland sträcka mig in i den, så långt, att jag precis inte tappar fotfästet. Inte speciellt ergonomiskt, men vad ska man göra. :/

Är det något jag kan stretcha träna bort? Att sluta arbeta på detta sätt är tyvärr inte möjligt.

Strosaren
2008-10-16, 20:45
Ingen ihållande smärta?

Många ländryggsbesvär härör från korta höftböjare, sätesmuskler och hamstrings. Du kan ju alltid testa stretcha dessa dagligen och se om det blir bättre.

4623
2008-10-16, 20:49
Okej, jo jag hade problem med ländryggen förr när jag spelade fotboll men det är nog en fem år sedan. Smärtan är typ som den man hade efter en lång marsch med full packning i lumpen. Fast denna verkar inte vilja ge med sig efter några dagar.

PiNG.
2008-10-16, 21:30
Jag hade gått till chef/skyddsombud på arbetsplatsen för att se till att ändra på arbetsutförandet.

Om arbetsplatsen får personal att må dåligt antingen fysiskt eller psykiskt ska det åtgärdas. Punkt.

Och man är ingen gnällspik. Kan det göras på ett mer ergononimskt sätt ska det göras.

Martin Löwgren
2008-10-20, 12:31
Nu är detta inte relaterat till träning direkt, snarare till jobb men visste inte var jag skulle lägga.

När jag har böjt mig fram/ner och rätar upp igen så värker det till i en 10 sekunder i ryggen. Vet inte riktigt vilken muskel det handlar om, är väl ungefär mitt på ryggen en halv decimeter-en decimeter ut från ryggraden.
http://www.aurorabed.se/pict/halsa1.jpg vid fyran ungefär.

Det gör inte ont så jag skriker av smärta, är mer irriterande. Har inga problem när jag tränar dock. Som jag skrev i början så tror jag det kommer ifrån jobbet. Där jag ibland lastar saker 1-6kg där jag behöver sträcka mig framåt, den rörelsen kan jag göra upp till 1000gånger på en dag. Det är ingen liten bit jag behöver sträcka mig, om man tänker sig en låda i midjehöjd så behöver jag ibland sträcka mig in i den, så långt, att jag precis inte tappar fotfästet. Inte speciellt ergonomiskt, men vad ska man göra. :/

Är det något jag kan stretcha träna bort? Att sluta arbeta på detta sätt är tyvärr inte möjligt.

Du belastar dina diskar i ryggraden väldigt ofördelaktigt och dessa kan skadas. Se över din arbetsställning och även din bålstabilitet.