handdator

Visa fullständig version : Vanlig stretching kontra PNF-motoden


Strosaren
2008-10-16, 19:34
Tjena,

Hur mycket bättre resultat kan man få med PNF-metoden kontra vanlig stretching? Någon som vet bra läsning i ämnet? Gärna någonstans på nätet …

Tips på hur man kan använda PNF på hamstring utan att vara i behov av hjälp av hjälpreda?

Tackar ödmjukast!

Ame
2008-10-16, 19:44
Sitt med benet som ska stretchas längsmed sidan av ett bord med det andra benet i marken och pressa benet mot bordet så att du får en kontraktion i hamstrings.

Hur mycket bättre effekt man kan få med PNF tror jag inte det finns någon siffra på, om det ens är bättre. Prova och se hur det går.

Fredrik_S
2008-10-16, 22:24
PNF är nog milsviddar bättre än passiv strechning för att bli vig snabbt. Dock är det inte så lätt att bli bra på PNF eller att göra det korrekt. Men utförs det på rätt sätt, gissar jag att det går många gånger snabbare med PNF.

Fredrik_S
2008-10-16, 22:27
Sitt med benet som ska stretchas längsmed sidan av ett bord med det andra benet i marken och pressa benet mot bordet så att du får en kontraktion i hamstrings.

Hur mycket bättre effekt man kan få med PNF tror jag inte det finns någon siffra på, om det ens är bättre. Prova och se hur det går.


Ha gärna hälen utanför bordskanten och se till att benet som är vid sidan av bordet är så långt bak som möjligt så att höften flexas ordentligt så att det bildas en lätt svank i ryggen. Även något extra stöd eller hantag för händerna då det kan vara lite svårt med balansen när man pressar ner benet man strechar.

Athlete
2008-10-16, 23:09
Pnf = :thumbup:

Martin Löwgren
2008-10-20, 12:33
Jag använder KAT (kontraktion-Avslappning-Töj) och om jag inte minns fel kallas den även för PNF (eller är det INF?) och det är den metod jag får bäst resultat på mina patienter.

Guddi
2008-10-20, 12:46
PNF är i princip det samma som KAT när det gäller stretching. PNF är dock en hel del annat också...

Martin Löwgren
2008-10-20, 14:04
PNF är i princip det samma som KAT när det gäller stretching. PNF är dock en hel del annat också...
Måste kolla det i min gamla stretching pärm nu när du säger det. Kommer ihåg att jag lärde mig både INF och PNF i årskurs 1.

Strosaren
2008-11-16, 18:54
Sitt med benet som ska stretchas längsmed sidan av ett bord med det andra benet i marken och pressa benet mot bordet så att du får en kontraktion i hamstrings.

Hur mycket bättre effekt man kan få med PNF tror jag inte det finns någon siffra på, om det ens är bättre. Prova och se hur det går.

Toppen, har kommit oerhört långt med mina tajta hamstrings sedan jag började stretcha med PNF på detta sätt. :)

Video hur man gör till andra som vill testa:
http://www.youtube.com/watch?v=791XXiYzNbE

Anton Fräs
2008-11-17, 03:03
Googlade men det är sent och lyckas inte hitta några bra länkar. Någon som kan länka till sida med instruktioner för stretching med denna metod? jag har rejält stela vader, framsida lår och bak. Försöker åtgärda detta men alltid kört med gammal hederlig stretching, kanske kan vara en idé att testa något nytt? :)

Bahir
2008-11-17, 05:46
Ser väldigt intressant ut! Dock så undrar jag: finns det någon risk för skada då man stretchar "mer än vad som är tänkt"? Just om man ska gå efter teorin att kroppen vet bäst, eftersom man lurar den med PNF.

Martin Löwgren
2008-11-17, 10:35
Ser väldigt intressant ut! Dock så undrar jag: finns det någon risk för skada då man stretchar "mer än vad som är tänkt"? Just om man ska gå efter teorin att kroppen vet bäst, eftersom man lurar den med PNF.

Du kommer aldrig ut så pass långt att du skadar något med PNF-metoden, ingen fara. Sen hur mkt "bättre" den är en vanlig töj är svårt att säga.

Jag stretchar personligen aldrig själv men stretchar nästan 90% av mina patienter med olika metoder.

Mvh

pony
2008-11-17, 21:10
Du kommer aldrig ut så pass långt att du skadar något med PNF-metoden, ingen fara. Sen hur mkt "bättre" den är en vanlig töj är svårt att säga.

Jag stretchar personligen aldrig själv men stretchar nästan 90% av mina patienter med olika metoder.

Mvh

Intressant att du säger det. Det värsta skada jag ådragit mig via stretching var just vid PNF.

nyrjoh
2008-11-17, 21:19
Intressant att du säger det. Det värsta skada jag ådragit mig via stretching var just vid PNF.

Skadade du dig i baksidan av låret då du stretchade?

pony
2008-11-18, 00:37
Skadade du dig i baksidan av låret då du stretchade?

Yep. Gjorde den här (http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/PNFLyingSingleLeg.html) och rev vänster lår så pass att det tog över ett år att bli helt bra igen.

nyrjoh
2008-11-18, 08:32
Yep. Gjorde den här (http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/PNFLyingSingleLeg.html) och rev vänster lår så pass att det tog över ett år att bli helt bra igen.

Ok, ja den skadan är ju rätt vanlig hos dansare, sitter oftast i semimembranosus vid sittbensknölen. Men även andra delar kan vara involverade. Så visst stretching kan ge skador, men dansare kanske stretchar något hårdare än vi andra:)

Martin Löwgren
2008-11-18, 21:25
Ok, ja den skadan är ju rätt vanlig hos dansare, sitter oftast i semimembranosus vid sittbensknölen. Men även andra delar kan vara involverade. Så visst stretching kan ge skador, men dansare kanske stretchar något hårdare än vi andra:)

Och är generellt inte i behov av ytterligare töjning än den själva dansen ger, är min uppfattning.

nyrjoh
2008-11-18, 21:29
Och är generellt inte i behov av ytterligare töjning än den själva dansen ger, är min uppfattning.

Dansat mycket?:)

Martin Löwgren
2008-11-18, 21:33
Dansat mycket?:)

Behandlat flera dansare från balettakademin och de har till 99% utåtroterade höfter och en kompenserad svank och är generellt sett väldigt hypermobila så stretching är inte de första man behandlar dem med. Stabiliseringsträning däremot - suveränt.

nyrjoh
2008-11-19, 07:53
Behandlat flera dansare från balettakademin och de har till 99% utåtroterade höfter och en kompenserad svank och är generellt sett väldigt hypermobila så stretching är inte de första man behandlar dem med. Stabiliseringsträning däremot - suveränt.

Nu var det ju inte så allvarligt menat...

Martin Löwgren
2008-11-20, 21:25
Nu var det ju inte så allvarligt menat...

Jag vet *flex*