handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstkorgen


Trashcan
2008-10-16, 16:14
Jag vet inte om det beror på styrketräningen, men det har smugit sig på senaste halvåret mer och mer, och det är själva revbenen det handlar om, inget innanför. Ritade en fin bild för att förtydliga precis var det handlar om! =)

Det gör alltså ont i bröstkorgen, lite diffust(Ingen skarp smärta), centrerat runt en knöl där de två typ översta revbenen möts. Mest om jag andas ut djupt, belastar området eller om jag lägger tryck på "knölen", inte annars. Det är som om själva knytpunkten mellan dom två revbenen har blivit lite utputtad, har ingen aning om det ska vara så eller inte. Det känns ungefär som om det är lite felbyggt och att det gör ont på grund av det blir höga belastningar på fel sätt, men jag vet inte, har ju aldrig haft ont där innan. Mest ont gör det när och efter jag har tränat bröst. Ingen jättesmärta, men den har ju blivit lite värre hela tiden, och någon gång kanske det smäller till och så får jag asont eller nåt. Senaste bröstpasset knakade det till a' la knäcka fingrarna och det blev ännu värre.
Jag vet inte om knölen har varit där förut, det är inget jag har tänkt på förrän det började göra ont just där. Rörigt värre, men jag tror inte det är omöjligt att förstå. Hoppas någon vet vad det beror på eller kan ge lite råd! Tack =)

Trashcan
2008-10-16, 16:19
Hahah, just det. Glömde säga att jag höll på att skrika rakt ut av smärta jag fick för mig att nysa efter ovan nämnda bröstpass. Det gjorde riktigt jävla skitont! *cry*

Martin Löwgren
2008-10-16, 16:51
Nysa och smärta brukar vara förenat med fraktur men det låter osannolikt. Bröstmuskeln har ett köttigt fäste i en del av området du ringat in.

Mkt bröstträning och lite ben/rygg eller?

Trashcan
2008-10-16, 18:38
Nysa och smärta brukar vara förenat med fraktur men det låter osannolikt. Bröstmuskeln har ett köttigt fäste i en del av området du ringat in.

Mkt bröstträning och lite ben/rygg eller?

Har aldrig brutit något, men det känns nästan som om det skulle vara något sånt. Men det låter som du säger sjukt osannolikt att jag skulle ha lyckats med det... :P

Ja, faktiskt. Mer bröstträning än rygg i alla fall. Vad innebär det? =)

Trashcan
2008-10-18, 19:30
Ingen som vet något mer? Vill bara veta om det är något som bör åtgärdas på något sätt eller om det bara är att ignorera. =)

Martin Löwgren
2008-10-20, 12:37
Har aldrig brutit något, men det känns nästan som om det skulle vara något sånt. Men det låter som du säger sjukt osannolikt att jag skulle ha lyckats med det... :P

Ja, faktiskt. Mer bröstträning än rygg i alla fall. Vad innebär det? =)
Lägg bröstträningen på is nån vecka och lägg fokus på rygg och varför inte lite ben kanske och uppdatera hur det känns i den här tråden.

Mvh

runezzz
2008-11-04, 12:51
Ingen som vet något mer? Vill bara veta om det är något som bör åtgärdas på något sätt eller om det bara är att ignorera. =)

tja, jag har nog samma problem som dig det känns som det e benet som det ömmar i men jag tror att det är ett slitet muskelfäste vi snakcar om. jag fick mitt förra året sedan träna jag inte över hela sommarn sedan började jag igen runt början av september och hade inga som helst problem med det då, kunde pumpa hårt på börst och axlar men så började det komma tillbaka så smått igen så vila jag å låg med värme kudde på bröstet..
sedan så nån vecka efter så körde jag 100kg i pec dec maskinen och vanligvis brukar jag köra på 85-90kg men iallafall jag körde 5x2 reps på 100 och dagen efter som jag skulle gå å träna så var det sjukt ömt och nu har det gått ungefär 3,5-4veckor sedan det hände, och det e fortfarande inte läkt. . kan bara köra biceps ,underarmar , och triceps på överkroppen trotts det att jag tar på tigerbalsam kanske 3-4gånger om dagen och att jag andvänder värme kudde minst 2gånger om dagen + att jag duschar 3-4gånger om dagen i kohett vatten för att försöka få det till att verkligen utsättas av värme och läka fortare ,och sedan en sista grejj. armhävningar ömmar inte och ska tydligen vara bra för man ska inte sitta helt still. men jag tror du har samma sak som mig tex vid nysningar och hostningar djupa andetag osv så ömmar det. :/ jag kan heller inte köra biceps med stång , bara bicepscurl med stång. segt segt . .

Doctor Snuggles
2008-11-04, 13:13
Hade ett snarlikt problem vid ung ålder när jag började träna. Fick det förklarat av nån inom vården att det kan vara nåt som är för tight i det området. Kunde då knappt träna bröstkorgen, dips osv var uteslutet. Nysningar gjorde också ont.
Började stretcha det området (t.ex. i det nedersta momentet i dips), vilket inte heller var det skönaste, men inom nån månad så knäppte nåt till runt det området i bröstkorgen och allt släppte. Det kom tillbaka ett otal gånger, men med lite mer stretch/knäck så gick det alltid över.
Idag skulle jag nog självbehandlat med ordentlig värme så skulle det säkert gått mycket snabbare

Martin Löwgren
2008-11-04, 14:35
Hade ett snarlikt problem vid ung ålder när jag började träna. Fick det förklarat av nån inom vården att det kan vara nåt som är för tight i det området. Kunde då knappt träna bröstkorgen, dips osv var uteslutet. Nysningar gjorde också ont.
Började stretcha det området (t.ex. i det nedersta momentet i dips), vilket inte heller var det skönaste, men inom nån månad så knäppte nåt till runt det området i bröstkorgen och allt släppte. Det kom tillbaka ett otal gånger, men med lite mer stretch/knäck så gick det alltid över.
Idag skulle jag nog självbehandlat med ordentlig värme så skulle det säkert gått mycket snabbare
Det var revbenslåsningar som jag pratade om i början på tråden. Dessa man som naprapat "knäcker" till så blir nästan alla symptomfria.

Mvh

Doctor Snuggles
2008-11-07, 03:21
Det var revbenslåsningar som jag pratade om i början på tråden. Dessa man som naprapat "knäcker" till så blir nästan alla symptomfria.

Mvh

Möjligen. Kändes dock inte som "vanliga" låsningar, just pga smärtan och sen att jag var tvungen att stretcha rätt länge innan det knäckte till. Men kanske en naprapat eller dylikt hade fixat biffen direkt.

Martin Löwgren
2008-11-07, 15:57
Möjligen. Kändes dock inte som "vanliga" låsningar, just pga smärtan och sen att jag var tvungen att stretcha rätt länge innan det knäckte till. Men kanske en naprapat eller dylikt hade fixat biffen direkt.

Kan som du själv säger vara andra diagnoser men ofta är det just låsningar (kan ge rejäla symptom).

Mvh

Trashcan
2009-04-15, 21:52
Jaha... Tydligen ett halvår sen jag startade den här tråden... Jag har fortfarande ont, och det suger. Vill bumpa upp tråden för att ge det en chans till. För några månader sen var jag hos doktorn för halsfluss tror jag, och passade på att i förbifarten fråga om bröstkorgen. Han påstod att det var helt normalt när man styrketränar, men jag undrar om han inte missförstod mig och trodde att jag blandade ihop det med träningsvärk eller något. Jag kan inte tänka mig att det är normalt, det är ju fan handikappande. :P
Sen jag först kände av det känns det som att det har "stelnat" till lite i "bröstbensvinkeln" som det heter, detta innebär att jag mer sällan har ont, men mer ont när jag väl får ont, det knakar och "flyttar" väldigt sällan på sig heller. På gymmet märks det för det mesta inte om jag ser till att tänka på form och hållning osv, men värmer jag inte upp försiktigt och ordentligt när jag ska träna magen kan det göra fruktansvärt ont. Bröstträning kan göra ont ibland. Vardagen är lite mer problematisk, då man liksom inte anstränger hållning osv lika mycket då. Ligger jag t ex i sängen och ska vända på mig eller hasa omkring kommer smärtan helt utan förvarning, gör skitont, och försvinner igen lika fort...
Vad tror koloiterna? Kommer det fortsätta sakta men säkert och så småningom blekna bort om ytterligare ett halvår, eller borde jag gå till naprapat/vårdcentral/doktor? Tycker det känns jävligt kass att det aldrig verkar gå över... :(

Martin Löwgren
2009-04-15, 23:18
Jaha... Tydligen ett halvår sen jag startade den här tråden... Jag har fortfarande ont, och det suger. Vill bumpa upp tråden för att ge det en chans till. För några månader sen var jag hos doktorn för halsfluss tror jag, och passade på att i förbifarten fråga om bröstkorgen. Han påstod att det var helt normalt när man styrketränar, men jag undrar om han inte missförstod mig och trodde att jag blandade ihop det med träningsvärk eller något. Jag kan inte tänka mig att det är normalt, det är ju fan handikappande. :P
Sen jag först kände av det känns det som att det har "stelnat" till lite i "bröstbensvinkeln" som det heter, detta innebär att jag mer sällan har ont, men mer ont när jag väl får ont, det knakar och "flyttar" väldigt sällan på sig heller. På gymmet märks det för det mesta inte om jag ser till att tänka på form och hållning osv, men värmer jag inte upp försiktigt och ordentligt när jag ska träna magen kan det göra fruktansvärt ont. Bröstträning kan göra ont ibland. Vardagen är lite mer problematisk, då man liksom inte anstränger hållning osv lika mycket då. Ligger jag t ex i sängen och ska vända på mig eller hasa omkring kommer smärtan helt utan förvarning, gör skitont, och försvinner igen lika fort...
Vad tror koloiterna? Kommer det fortsätta sakta men säkert och så småningom blekna bort om ytterligare ett halvår, eller borde jag gå till naprapat/vårdcentral/doktor? Tycker det känns jävligt kass att det aldrig verkar gå över... :(
Kanske inte så troligt men hur stämne vid osteocondrit in på dig? Även kallat Tietzez syndrom

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35566

grimfish
2009-04-16, 17:26
Har du fortfarande kvar knölen som du talade om i ditt första inlägg för ett halvår sedan?

Om du inte längre har den eller om den har förändrats är det troligt att du har Tietzes syndrom, som är ett ovanligt tillstånd. Enligt uppgifter jag har sett går Tietzes vanligen över på 2-8 veckor, men eftersom det är så pass ovanligt så är det svårt att säga hur lång tid det kan ta. Om du fortfarande har ont men inte har kvar knölen talar det för att det är sviterna av Tietzes.

Om knölen är oförändrad talar det snarare för att du har ont i bröstkorgen på grund av t.ex. styrketräning, monotona rörelser, stress, oro eller depression.

Mot de uppgifter som har framkommit är det rimligt att du går till en läkare igen för en andra bedömning.

grimfish
2009-04-16, 17:29
Kanske inte så troligt men hur stämne vid osteocondrit in på dig? Även kallat Tietzez syndrom

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35566

Observera att Tietzes syndrom och osteokondrit inte alls är samma sak. Däremot en form av kostokondrit.

Lazius
2009-04-16, 18:30
Denna tråd kanske kan vara intressant för din del:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126818

Martin Löwgren
2009-04-17, 09:00
Observera att Tietzes syndrom och osteokondrit inte alls är samma sak. Däremot en form av kostokondrit.

Tietzes syndrom

(Osteocondritis / Condritis costalis)?

grimfish
2009-04-17, 22:21
Tietzes syndrom

(Osteocondritis / Condritis costalis)?

Osteo- betyder som har med ben att göra, och det har Tietzes syndrom mig veterligen inte. Praktisk Medicin av Olle Lyngstam är sällan en bra källa.

Martin Löwgren
2009-04-18, 15:30
Osteo- betyder som har med ben att göra, och det har Tietzes syndrom mig veterligen inte. Praktisk Medicin av Olle Lyngstam är sällan en bra källa.
Och kondro betyder att det har med brosket att göra.

Eftersom problemet sitter i broskets infästning i bröstbenet kallas det för en osteokondrit.

Mvh

grimfish
2009-04-18, 16:15
Vad har du för källa till påståendet att osteokondrit och Tietzes syndrom är samma sak?

Martin Löwgren
2009-04-18, 16:18
Vad har du för källa till påståendet att osteokondrit och Tietzes syndrom är samma sak?

Osteokondrit är ingen specifik diagnos (ICD-10) utan en benämning för att det handlar om skelett och brosk på latin och eftersom Tietzes syndrom innefattar båda dessa vävnader kan man kalla det för en osteokondrit.

grimfish
2009-04-18, 16:33
Osteokondrit är ingen specifik diagnos (ICD-10) utan en benämning för att det handlar om skelett och brosk på latin och eftersom Tietzes syndrom innefattar båda dessa vävnader kan man kalla det för en osteokondrit.

Sätt likhetstecken om du vill, men räkna i så fall inte med att du kommer kunna kommunicera med andra personer.

Martin Löwgren
2009-04-18, 16:48
Sätt likhetstecken om du vill, men räkna i så fall inte med att du kommer kunna kommunicera med andra personer.

Jag kan kommunicera med personer som är pålästa med ICD-10 vilket är fullt tillräckligt för mig.

Trashcan
2009-12-28, 18:44
Jag bumpar upp den här tråden än en gång, det är ju bra om någon annan har något liknande att se hur det går sen om dom hittar tråden... Och man vet ju inte om någon får någon snilleblixt och kan berätta hur det ligger till! =)

Jag har fortfarande ont ibland, men jag börjar liksom vänja mig. Normalt känns det inget, men vid stora påfrestningar som t ex om jag skulle få för mig att göra något som liknar längdhopp, dvs ett stort hopp följt av en lite hård landning, kan det "spricka upp" och göra väldigt ont ett tag. Fick även väldigt ont efter jag slängt mig på mage på en sån där frigolitleksak dom har i badhus. :smash: Det "läker" sedan ihop igen på 3-4 dagar. Det som gör ont är alltså påfrestningar av bröstkorgen som uppkommer vid t ex hopp etc, och speciellt "vridande" påfrestningar av bröstkorgen, typ om man vänder och vrider i sängen.

Jag tror mig dessutom veta vad som orsakade hela den här skiten. Det var nog när jag började störa mig ordentligt på min hållning. Sträckte då på mig på ett sätt som drog in solar plexus och tryckte ut bröstbensvinkeln. Såg bra ut, men detta böjde då vinkeln och långsamt uppkom någon skada eller nåt. Min teori... Undviker numera det.

Några nya rön? :P

Gosti123
2009-12-28, 20:03
Har haft samma smärta som dig efter jag kört snedbänk bröst med inte så många graders lutning, samt så gjorde det ont vid samma pass när jag skulle köra chins, dips.


Dock gick det över efter en vecka eller så.


Det gjorde ont efter passet och några dagar efter när det skapades tryck mot bröstkorgen, jag andades för djupt eller om jag skrattade.

pellon
2010-01-26, 13:32
Om man har det där tietzez, kan man träna på som vanligt? Någon som vet om träningen fördröjer läkandet? Fick mina syptom efter att han kört dips på gymet, då hade jag snuskigt ont i några veckor för att sedan gå över. Nu har jag fått tillbaka det men smärtan är inte alls lika påtaglig som sist.

Lazius
2010-01-27, 16:09
Utifrån min erfarenhet så kan det vara dumt att köra på som vanligt alltför snart. Jag beskriver hur det utvecklades för min del här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126818

Jag fick alltså Tietzes för många år sedan och det har aldrig blivit helt bra, dvs kroniskt. Jag har dock kunnat träna igen utan att det blivit värre OM jag valt rätt övningar.

För ett par månader sedan började jag dock lägga på fler övningar som var påfrestande för bröstet och då åkte jag på akut Tietzes igen, med en huggande smärta i bröstet (främst på vänstra sidan där revbenen fäster i bröstbenet).

Så då var det sluttränat för ganska lång tid. Fick lov att endast sova på rygg första veckan eftersom det gjorde så pass ont. :(

Så mina tips är:
Testa vilka övningar som känns mest i bröstet och plocka bort dessa!
För min del så verkar övningar som trycker ihop bröstet vara värst, men jag har även plockat bort djupa bänk och dylikt. Korta bänk brukar fungera bra.
Jag försöker också hålla bröstkorgen utspänd under träningen. Och just det startläget för ryggdrag (när bröstet är ihoptryckt) kan också vara ett problem.

Och för att summera:
Om det känns sämre i bröstet efter ett pass så är det inte bra. Se då över övningarna. (Akta dig för att tillståndet blir kroniskt (som för mig).)

TheParagon
2010-02-08, 13:50
Jag har nyligen fått väldigt liknande smärta (haft smärtan i 2 veckor men blivit värre senaste dagarna). Jag styrketränar 3ggr i veckan o kör hårt när jag kör. Jag misstänker att smärtan kom från när jag körde flyers på ett pass efter först hantelbänk o sen inverted hantelbänk. har ont nånstans där revbenen går ihop, översta tredjedelen ungefär av fästena.

jag har haft en historia av ryggont (förmodligen pga sammanpressade ryggkotor som pressat nerverna), som blivit bättre av sjukgymnastik, samt att jag ibland fått ont i en led i en tå (ofta stortå) eller ett finger. jag kan få ont i fingerlederna om jag badar i kallt vatten (under 15 grader) eller vid kallt regn om händerna blir blöta och kalla, vilket jag inte fick när jag var yngre. jag har även haft nackspärr 2 gånger för länge sedan, plus fått ont i handleden efter pass mot boxningssäck och ibland vid triceps extensions om jag använder en stång istället för rep.

jag går just nu igenom en enorm stress där jag inte har csn pga dåliga studieresultat, tid till att arbeta då jag ska klara studierna, har fått flytta hem till min pappa som är storrökare (hatar rök, plus har astma) - pga att jag håller på att bryta upp med min tjej som jag delar bostadsrätt ihop med. hon har stressat o brutit ner mig mer än jag trodde var möjligt och trots att jag inte bott där på 2 veckor o knappt kontaktat henne känner jag mig konstant stressad o nervig.

det här var kanske mycket information men vill vara grundlig då det känns som faktorer som kan påverkat och åverkat smärtan.

jag ska boka tid hos en av stockholms bästa sjukgymnaster som jag känner och så får jag återkomma med resultaten.

TheParagon
2010-02-08, 14:08
kan även tillägga i åtanke att "Lazius" skrev "Åkte sedan på en långvarig förkylning och efter detta verkade smärtan ha "permanentat sig" i bröstet. ": jag blev förkyld (snuva o halsont) för 2-3 dagar sedan - vilket oxå är då smärtan blev klart högre

Trashcan
2011-04-04, 14:06
För dom som ev. har samma problem och hittar den här tråden någon gång: Nu har det läkt! Har inte känt av någonting de senaste månaderna. Tog alltså närmare tre år. Har inte gjort något speciellt för att fixa det.
And he lived happily ever after! :thumbup:

Handbollsbiffen
2011-10-27, 19:44
Har precis samma sak som du, med knölen och allt, dock inte lika stark smärta, det är mest obehagligt och känns liksom som ett tryck på bröstbenet. Får det ofta vid dips och bicepskurl (spänner bröst och bål för att stabilisera). Fick också formnoja och fick nästan svank i min iver att ha bröstet högt. Fortsatte du att undvika hållningen som du trodde orsakade smärtan och gjorde du något långt uppehåll under de här tre åren. Har som sagt inte mycket smärta och vill verkligen veta om du ändrade på något i din träningsrutin. Och har du kvar knölen förresten? Är inte heller säker på om jag hade en knöl där vid bröstet innan jag började känna av smärtan.

killenigrillen
2011-10-27, 21:02
"knölen" kan vara ett subluxerat revben (revbenet har hoppat ur led typ). 2:a revbenet fäster in mellan Sternums kropp och Manubrium sterni.
Har själv samma problem sedan flera år men kan hantera det rätt bra.
Har fått lägga av med de flesta bröstövningarna men annars funkar träningen fint.
Jag kan "ploppa" ut det oftast.
Hoppas du/ni får ordning på det :)