handdator

Visa fullständig version : Öka rörlighet i fotled


Rataxes
2008-10-16, 15:32
Är rätt stel i min ena fotled. Inte så att jag märker av det i vanliga livet, men nu när jag sen ett tag kör rehab för kronisk hälseneinflammation i samma fot så ger det problem med att stretcha hälsenan (sen misstänker jag att stelheten i sig kan ha något att göra med hur problemdrabbad just denna ena fot har varit vid löpning). Försöker i varje fall sen någon vecka träna upp rörligheten med excentriska tåhävningar samt stretch med böjt knä.

Problemet är att stelheten inte sitter i vaden utan det känns snarare som att det är något ben eller brosk på framsidan av fotleden som tar i och smärtar en del när man försöker böja för mycket framåt. Nu är min fråga om det överhuvudtaget går att träna/stretcha bort en sån stelhet, eller är det bara slöseri med tid/potentiellt skadligt?

L-Sami
2008-10-16, 16:55
Om det är problem i just leden så lär man inte kunna behandla det med töjning. Glidmobilisering kan hjälpa som en sjukgymnast kan göra.

Martin Löwgren
2008-10-16, 17:34
Just fotleden är dålig prognos att få upp rörligheten i. Jag har själv en fibrotiserad höger fotled och det är ingen höjdare. Har testat allt från mobilisering/manipulation till shockwave men de e kört.

Hemi
2008-10-16, 18:36
Samma har, skadade mg for over ett ar sedan och ar stel fortfarande. Forsoker ga sa djupt som mojligt och borjar rotera hela kroppen i knaboj pga det.