handdator

Visa fullständig version : Gott grönt


LadyG
2008-10-16, 12:26
Ett spännande sätt att få med fler grönsaker på tallriken. Från min favoritbok "Mikaku, den japanska kokboken".

Pak Choisallad (ca 10 - 12 port)

Sallad
1 huvud Pak Choy (Pak soi, Bok Choy, sellerikål - det kallas många saker)
50 g babyspenat
50 g rucola
1 st salladslök
1 dl jordnötter, osaltade
1 st gurka
2 dl böngroddar
2 st morötter
1 st rättika

Soja- citrussås
1 tsk japansk soja
2 msk citronsaft
0,5 tsk fisksås
1 tsk rapsolja
1 st röd chili, utan kärnor
1 st rödlök
2 msk färsk koriander, finhackad

Tillagning:

1. Skölj grönsakerna. Skala och skär rättikan och morötterna i tunna skivor, lägg på ett fat.

2. Finhacka chili, rödlök och korianderblad. Blanda med pressad citronsaft, fisksås, soja och rapsolja, häll blandningen över morötter och rättika och låt dem marineras en stund.

3. Rosta jordnötterna, i en het, torr panna till de får fin färg och börjar dofta, krossa dem i en mortel.

4. Skär gurkan i stavar, pak choibladen i bitar och salladslöken i tunna skivor, blanda med böngroddar, ruccola, babyspenat och med den marinerade rättika och morötter

5. Strö till sist över de rostade, krossade jordnötterna

*drool*

shut teh face
2008-10-16, 12:48
Jag brukar köra en sånhär, men de kanske inte är något speciellt med den. :Virro

Romansallad
Rödlök
Färska championer
Paprika (alla färger)
Soltorkade tomater
Cocktailtomater

Och så ska man ha olivolja, vinäger, massa kryddor, färskpressad citron och avsluta överst med solrosfrön.

Denna sallad brukar bli mycket godare än själv huvudrätten till. :cool:

LadyG
2008-10-16, 12:59
Denna sallad brukar bli mycket godare än själv huvudrätten till. :cool:

Tror jag det, bara gottis i den ju. Det är härligt med färglada sallader tycker jag, det ser godare ut om det är färgglatt.

shut teh face
2008-10-16, 13:00
Tror jag det, bara gottis i den ju. Det är härligt med färglada sallader tycker jag, det ser godare ut om det är färgglatt.
Yes, det finns inget vackrare än en skål med hackade paprikor, gul, rött, orangt, grönt (fast den är mest tråkig). :Virro

LadyG
2008-10-16, 13:12
Yes, det finns inget vackrare än en skål med hackade paprikor, gul, rött, orangt, grönt (fast den är mest tråkig). :Virro

Det är definitivt inbjudande! En skål gula och röda cocktailtomater brukar också se väldigt frestande ut, och de tar nästan alltid slut om man serverar dem till maten.