handdator

Visa fullständig version : Lågt blodsocker?


MSXS
2008-10-16, 11:16
När jag inte har ätit på några timmar så blir jag jätte irriterad, trött, frånvarande, får tunnelseende, darrig, yr och känns som om jag ska svimma.
Är det normalt att bli så? Min sambo märker aldrig av något mer än att han blir hungrig.

Jag har inte testat blodsockret så jag är ju inte säker på att det är lågt.

shut teh face
2008-10-16, 11:18
Min morsa är så, och min flickvän. De har båda lågt blodtryck. Jag kan gå 10 timmar utan mat och må bra och mitt blodtryck är normalt.

Jag är inte bra på sånt här men kanske lågt blodtryck medför lägre blodsocker, no idea. Kan du ha nåt att göra med det iaf

Eddie Vedder
2008-10-16, 11:32
Har du aldrig kollat upp det så är det svårt att ge svar. Dock är inte de symptom du nämner något som MÅSTE vara lågt blodsocker, om du är frisk är det t.o.m. sannolikt så att det inte alls har med det att göra.

En frisk individ kan gå fastande ett helt dygn utan att blodglukosnivåerna hamnar så lågt så att det understiger vad som klassas som hypoglykemi. Man kan definitivt uppleva de symptom du nämner, det är helt normalt. Det är bara det att man "i folkmun" ofta slänger med ord som "blodsosckerfall" utan att det rent fysiologiskt handlar om det.

Så du kan helt enkelt vara en helt frisk person men som reagerar när du inte äter med jämna tidsintervall utan att det för den delen är blodsockret som spökar.

Här är en tråd jag startade för ett tag sedan om en då nypublicerad studie som bygger på just detta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114412

MSXS
2008-10-16, 11:58
Min morsa är så, och min flickvän. De har båda lågt blodtryck. Jag kan gå 10 timmar utan mat och må bra och mitt blodtryck är normalt.

Jag är inte bra på sånt här men kanske lågt blodtryck medför lägre blodsocker, no idea. Kan du ha nåt att göra med det iaf

Kanske kan beror på det.
Testade mitt blodtryck i veckan och det var 108/68, är det lågt?

Ceccil
2008-10-16, 11:59
Mitt blodtryck är väldigt lågt. Och när jag inte äter på ca 3 timmar blir jag svag, darrig, det svartnar för mina ögon osv.. Är det riktigt illa blir jag sjukt illamående och får lägga mig ner för att inte kräkas.. Har det med blodtrycket att göra? Hrrm.

Floddan
2008-10-16, 12:07
När jag inte har ätit på några timmar så blir jag jätte irriterad, trött, frånvarande, får tunnelseende, darrig, yr och känns som om jag ska svimma.
Är det normalt att bli så? Min sambo märker aldrig av något mer än att han blir hungrig.

Jag har inte testat blodsockret så jag är ju inte säker på att det är lågt.


Har man lågt blodsocker i längre perioder så tycker jag symtomen blir svårare att upptäcka. Ibland får jag för mig att jag har lågt men så visare det sig att de är normalt. När jag får riktigt lågt blodsocker runt 2mml kan de kännas som jag skall svimma.

MSXS
2008-10-16, 12:22
Det verkar som det kan bero på både blodsocker och blodtryck eller helt normalt, om jag fattat allt rätt.

Jag får helt enkelt ta att mäta blodsockret när jag åker hem i helgen och se om det är normalt eller inte. Ska också kolla blodtrycket lite mer, kollade blodtrycket efter jag hade ätit, kan det påverka blodtrycket?

Ellis Wyatt
2008-10-16, 15:47
Exakt de där problemen hade jag när jag undernärd och åt alldeles för lite energi...

Tolkia
2008-10-17, 06:46
Den första frågan är ju om du äter och dricker efter ditt behov.

Ceccil
2008-10-17, 09:01
Men .. hur kan det hänga ihop med för litet energiintag? Att kroppen typ "inte har något att ta på" ? Eller what..

MSXS
2008-10-17, 09:23
Den första frågan är ju om du äter och dricker efter ditt behov.

Eftersom jag inte har gått ner ett enda litet gram på fem månader så borde jag få i mig mer än jag behöver. Ligger runt 1000-1500 kcal per dag ibland mindre.

z_bumbi
2008-10-17, 09:40
Eftersom jag inte har gått ner ett enda litet gram på fem månader så borde jag få i mig mer än jag behöver. Ligger runt 1000-1500 kcal per dag ibland mindre.

Svaret på frågan var alltså att du inte får i dig det du behöver och att du behöver fundera igenom vad du gör med din kropp.

Anders The Peak
2008-10-17, 09:47
MSXS
Jag tycker att du har behov att besöka vårdcentralen för att diskutera dina besvär.

Angel
2008-10-17, 09:48
BT blir lägre om du äter och dricker mindre. Det har väl med hydrostatiskt tryck och allt det att göra, right?

MSXS
2008-10-28, 10:13
Jag har testat både blodsocker och blodtryck under flera dagar. Blodsockret var bra men blodtrycket är lite lågt speciellt om jag inte har ätit på ett tag.

Om jag har förstått rätt så kan det beropå att jag inte äter tillräkligt. Men om jag äter för lite så borde jag gå ner i vikt?

King Grub
2008-10-28, 10:19
Har du underätit under lång tid kan din ämnesomsättning vara nedsatt så att ett energiintag som borde innebära energiunderskott och viktförlust inte längre gör det, men ändå är tillräckligt lågt för att åstadkomma annan negativ metabol påverkan.

Ellis Wyatt
2008-10-28, 10:20
Jag har testat både blodsocker och blodtryck under flera dagar. Blodsockret var bra men blodtrycket är lite lågt speciellt om jag inte har ätit på ett tag.

Om jag har förstått rätt så kan det beropå att jag inte äter tillräkligt. Men om jag äter för lite så borde jag gå ner i vikt?

När kroppen känner att den inte längre kan ta energi ifrån fett och muskler utan att skada sig själv alldeles för mycket, vad gör den då? Jo den börjar ställa ner kroppsliga funktioner för att förbruka mindre energi. Min gissning är att du är väldigt kall, har låg vilopuls, etc etc. Hur som helst så kommer kroppen, när du börjar äta igen, att ställa upp funktionerna och energiförbrukningen kommer att öka.

MSXS
2008-10-28, 10:29
Har du underätit under lång tid kan din ämnesomsättning vara nedsatt så att ett energiintag som borde innebära energiunderskott och viktförlust inte längre gör det, men ändå är tillräckligt lågt för att åstadkomma annan negativ metabol påverkan.

Vad kan jag göra för att rätta till detta? Går det att rätta till?

King Grub
2008-10-28, 10:31
Äta mer.

MSXS
2008-10-28, 10:38
När kroppen känner att den inte längre kan ta energi ifrån fett och muskler utan att skada sig själv alldeles för mycket, vad gör den då? Jo den börjar ställa ner kroppsliga funktioner för att förbruka mindre energi. Min gissning är att du är väldigt kall, har låg vilopuls, etc etc. Hur som helst så kommer kroppen, när du börjar äta igen, att ställa upp funktionerna och energiförbrukningen kommer att öka.

Ja jag är väldigt kall, fryser nästan alltid. Vilopulsen är kanske lite lägre än vad den borde vara med tanke på min kondition inte är den bästa.
Men om jag börjar äta mer så borde jag gå upp i vikt eller?

Rodge
2008-10-28, 10:42
Ja jag är väldigt kall, fryser nästan alltid. Vilopulsen är kanske lite lägre än vad den borde vara med tanke på min kondition inte är den bästa.
Men om jag börjar äta mer så borde jag gå upp i vikt eller?

När kroppen känner att den inte längre kan ta energi ifrån fett och muskler utan att skada sig själv alldeles för mycket, vad gör den då? Jo den börjar ställa ner kroppsliga funktioner för att förbruka mindre energi. Min gissning är att du är väldigt kall, har låg vilopuls, etc etc. Hur som helst så kommer kroppen, när du börjar äta igen, att ställa upp funktionerna och energiförbrukningen kommer att öka.

Det beror så klart på hur mycket du äter, och du lär ju märka vad som händer...

MSXS
2008-10-28, 10:49
Äta mer.

Hur lång tid tar det att återställa det? Ska jag öka allt på en gång eller öka sucsesivt?

Anders The Peak
2008-10-28, 12:26
Det beror så klart på hur mycket du äter, och du lär ju märka vad som händer...

I den här beskrivs vad som händer:http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf