handdator

Visa fullständig version : Vítamin tillskott.


Buken
2008-10-16, 10:34
Jag funderar på att börja äta någon typ av vitamin och mineral tillskott,
problemet är det finns något i vitamineral som får mig att kräkas inom en halvtimma.

Finns det någon annan typ av tillskott med ungefär samma grejer ?

Pepz
2008-10-16, 10:57
eller så ökar du på ditt grönsaksintag.

Finns det någon anledning till att du vill använda vitamintillskott?

mivitotal brukar fungerar rätt bra om man har problem med tabletter

Buken
2008-10-16, 11:40
Jag äter ganska mycket sallad/grönt tomater och allt vad det heter.
Då jag tränar ganska hårt ganska ofta tänkte jag att det kan väl bara vara bra att ta ett tillskott "Med dagsbehovet av vitaminer/mineraler" så man är på den säkra sidan?

Eddie Vedder
2008-10-16, 11:47
Jag äter ganska mycket sallad/grönt tomater och allt vad det heter.

Det innehåller inte ett dugg i stort sett. Sallad och gurka är grönfärgat vatten, tomater innehåller lite vitamin C och lite lykopen (en karotenoid) men inte mer än så typ.

Svårt att hitta mer näringslösa grönsaker faktiskt.;)

Käkar du kött, ägg, fisk, mjölk, fullkornsprodukter etc. så är det mycket mer näringsrikt. Komplettera med t.ex. någon portion broccoli, lite vitkål, rårivna morötter och kanske paprika så har du en bra sammansättning i kosten.

Då jag tränar ganska hårt ganska ofta tänkte jag att det kan väl bara vara bra att ta ett tillskott "Med dagsbehovet av vitaminer/mineraler" så man är på den säkra sidan?

Ja det är inte fel att ta ett tillskott med RDI, det kommer inte innebära att du överstiger till toxiska gränser. Dock har jag väldigt svårt att tro att din träning är på den nivån att ditt mikronutrientbehov påverkas så mycket attd det inte täcks inom RDI.

Buken
2008-10-16, 11:58
Just nu kör jag kampsport 5 dagar i veckan, och det är rätt hård träning då våran instruktör är ett ADHD drabbat fys-monster som aldrig blir trött.

Eddie Vedder
2008-10-16, 12:02
Just nu kör jag kampsport 5 dagar i veckan

Då tränar du ju inte ens varje dag, så att träningen som sådan skulle innebära att du tillhör de 10% av befolkningen som anses "stå utanför" RDI känns osannolikt. Dock kan man ju göra det även av andra anledningar, olika former av sjukdomar t.ex.

RDI är alltså satt med en rejäl säkerhetsmarginal för vad som skulle innebära brist om man understeg. Först räknar man ut ett medelvärde för befolkningens behov och därefter lägger man på två standardavvikelser.

Dock kan ju tilläggas att D-vitamin diskuteras väldigt just nu och många menar att där är RDI på tok för lågt.

shut teh face
2008-10-16, 13:13
Men framgick det inte i någon annan tråd att RDI är satta efter mätningar som gjordes för cirka 50 år sedan, men som idag anses felaktiga eftersom näringsinnehållet är urlakat på de flesta grödor?

z_bumbi
2008-10-16, 13:17
Men framgick det inte i någon annan tråd att RDI är satta efter mätningar som gjordes för cirka 50 år sedan, men som idag anses felaktiga eftersom näringsinnehållet är urlakat på de flesta grödor?

RDI ändras inte beroende på vad man äter, i alla fall inte om man med RDI menar mängden vitaminer och mineraler som man bör få i sig.

Alla olika uträkningar jag har sett är också gjorde med en marginal så om vissa livsmedel är "sämre" så finns det marginaler för det i de allmänna rekommendationerna för vad man bör äta per vecka.

shut teh face
2008-10-16, 13:19
Jag har för mig att det ibland var upp till 80% näringsförlust på vissa saker. Men om mätningarna uppdateras rätt ofta så är det ju inga större problem...

Scratch89
2008-10-16, 14:00
Jag har för mig att det ibland var upp till 80% näringsförlust på vissa saker. Men om mätningarna uppdateras rätt ofta så är det ju inga större problem...

Det spelar väl ingen roll? Näringsbehovet är ju fortfarande samma.
Däremot förstår jag hur du menar; om man för femtio år sedan sa att det räcker med x gram av produkt a, så kommer man numera kanske behöva x+y gram av samma produkt.

johansson
2008-10-20, 08:00
Hur viktigt är det med c-vitamin igentligen för träningen?

Onigiri
2008-10-20, 08:58
Jag har hört att man kan bli trött och seg av för mycket vitaminer/mineraler. Stämmer?

Eddie Vedder
2008-10-20, 10:20
Jag har hört att man kan bli trött och seg av för mycket vitaminer/mineraler. Stämmer?

Ja det finns sannolikt enstaka mikronutrienter som ger de symptomen vid överdosering. Men du kan aldrig dra alla över en kam, olika vitaminer och mineraler fyller HELT olika funktioner i kroppen och ger totalt olika symptom vid brist/överintag och symptom infaller vid extremt varierande mängder.