handdator

Visa fullständig version : Start Musli nyttig?


CV!
2008-10-16, 07:41
Hej jag undrar om Start muslin är nyttig eller inte, tycker den är väldigt god men känner att den smakar socker så jag undrar om det är nån som vet? eller om ni kan rekomendera någon annan musli.

Udd3n
2008-10-16, 08:03
Kolla innehållsförteckningen? :)

creperiet
2008-10-16, 08:08
Start består mestadels av havregryn, vegetabilisk olja och socker.

Näringsrikt - njae.

Nyttigt - upp till dig.


Billigt och gott är det med rostad hemmagjord musli.

Eddie Vedder
2008-10-16, 08:12
Hej jag undrar om Start muslin är nyttig eller inte, tycker den är väldigt god men känner att den smakar socker så jag undrar om det är nån som vet? eller om ni kan rekomendera någon annan musli.

Det finns helt klart bättre müsli ja. Men det behöver ju inte innebära att den här är "dålig" och att du då och då äter den här utesluter ju inte att du då och då väljer en annan och vice versa.

Och sedan måste ju allting ställas i förhållande till din övriga kost och ditt energibehov. Äter man mycket godis och har ett lågt energibehov gör man ett dåligt val jämfört med t.ex. havregrynsgröt tycker jag, är man elitskidåkare som behöver en frukost på 1500kcal och ska köra ett långpass tre timmar efter är det ett betydligt klokare val.

Om det smakar socker så läs på ingrediensförteckningen om det ingår, det måste väl vara smidigare? Kan tänka mig att det är både tillsatt socker men även torkad frukt som ger sötma. Kanske sirap i också. Men det är ju du som har ett paket ståendes hemma och inte jag så du svarar nog lättare på den frågan än jag gör.;)

Per B
2008-10-16, 08:48
Produktbeskrivning
Klassiska START! är en härligt krispig müsli som finns i flera varianter, med eller utan frukt och bär. Med START! på frukostbordet får du en oslagbar smakupplevelse. Välj gärna en osötad mejeriprodukt och gärna ett fullkornsbröd till en START-frukost.


Innehållsdeklaration
Havregryn, socker, veg. olja, sirap, invertsocker (frukt- och druvsocker), glukossirap, rostade bananchips 6% (banan, kokosnötsolja, socker, honung, bananarom), hallongranulat 5.5% (glukossirap, socker, hallon, konsistensmedel:natriumalginat), vetegroddar, veteflingor, vetekli, salt, vaniljarom. Kan innehålla spår av nötter.

Näringsvärden
Energi kj 1800
Energi kcal 430
Protein g 10
Kolhydrater g 61
varav sockerarter g 24
Fett g 16
varav mättat fett g 6
Kostfiber g 7,5
Natrium g 0.2


http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=346


24 g sockerarter per 100 g. Jämför med min favorit, Frebaco Havreringar, som har 1,5 g.

King Grub
2008-10-16, 09:07
Det är som kaksmulor, ungefär. Vilket inte hindrar mig från att äta Start till frukost.

Tabbe
2008-10-16, 09:55
Det är som kaksmulor, ungefär. Vilket inte hindrar mig från att äta Start till frukost.

Sen bränner du också 5-6000 per dag?