handdator

Visa fullständig version : Viktminsknings hjälp.


definition
2003-07-02, 09:29
Hej.
Först och främst vill jag bara klargöra att jag varken är ute efter att banta eller deffa..

Jag vill ha lite tips på hur och vad jag kan ändra osv.

Såhär ser en vecka ut ungefär:
Styrketräning 4ggr/veckan
Morgonprommenad i rask takt ca 60 min 6-7ggr/veckan
Löpning: 1-2 ggr/veckan
Jag ska köpa protein som man kan ta innan morgonpromendarena, när mera ska man ta en sån?
Har läst att man kan dricka lite kaffe innan morgonprommenaden också, pga kofeinet? kan man ex dricka en red bull då också? gör det samma effekt? är det sämre än kaffe?

En relativt vanlig matdag:
Frukost: Frosties flingor med mjölk(har tagit bort sylten som jag alltid la i innan)
sen tränar jag lite oregelbundna tider just nu, är arbetslös och jobbar lite då och då som extra på vissa ställen, så ibland tränar jag mitt på dagen, ibland sent på kvällen(runt 7)
Efter ett träningspass försöker jag iaf äta antingen pasta eller så gör jag mackor.
Sen äter jag iprincip inget förän lunchen runt 5-6 på kvällen som mor lagar.

Jag kan även säga att kroppen reagerar rätt mycket på mina ändringar jag gjort än så länge, slumpat väldigt mycket godis osv.
Toa besök rätt ofta :naughty:

Sen är det farliga som jag försöker sluta med, det klassiska godiset till en film på kvällen. Har minskat ner till 4 rutor marabou istället för en halv chipspåse.
Läsken spelar också in, jag har alltid varit läskoman, och det är grymmt svårt att sluta med då jag inte tycker om vatten speciellt.
Kan man byta ut vattnet mot något som är "nyttigt" också?

Hur tycker ni detta ser ut? Äter jag för lite för det jag gör?, om jag ska äta mera vad ska jag äta typ? Är vitt bröd nyttigt? har sett det på några ställe men mörkt är väll bäst?.....

OBS, jag är inte smal utan har en del fett på min kropp.
Bilder finns i det andra forumet "Träningsjournaler & Bilder"
Kan lägga in en här, tar en där man ser lite:
Längd: 173 Vikt: 82.2

Lellan
2003-07-02, 10:17
Kolla runt lite här på forumet, men lite råd på vägen!

-Byt ut frosties mot bran flakes, grova (bröd med hela korn) mackor el havregrynsgröt el fil/mjölk/yoghurt + müsli och frukt eller nåt kanske.

- Du behöver inte sluta med allt onyttigt på en gång, och läsken tex är det bara att byta ut mot light så är det helt ok att dricka. Vatten är ju bäst, men det är lättare att inte ändra allt medsamma som sagt.


- När det gäller läsken så tycker jag att tex fun light apelsin + mineralvatten smakar läsk men det är inte mycket energi du får i dig, det blir ungefär som lightläsk! :)

- Proteindrinken får du mest nytta av efter ett träningspass, då kan du ta vitt bröd till - annars är det inte så näringsrikt el nyttigt på andra sätt (höjer blodsockret och skapar sen blodsockerfall, efter träning är det däremot kalas). Eller gele eller skumgodis utan fett. Kanske läge att kolla filmen då? Drickandes prottedrinken och mumsa godis? :)

- Choklad är ingen höjdare, inte chips heller men ta en dag i veckan då du inte äter så strikt så går allt lättare tror jag.

- Ät var 3:e timme, inga långa uppehåll... :nono:

- Morgonpromenader är bra och skönt men om det är fettförbränningen du är efter kan du söka på hiit så hittar du ett mer tidseffektivt sätt. Om du morgonpromenixar kan du ta kaffe el koffeintablett, jag tror redbull innehåller snabba kolhydrater och det vill du inte fylla på med just då. Lite protein kan du ta (inte jättemycket) om du är rädd att förlora muskler under morgonprommisen.

Och du säger att du inte ska deffa eller banta men jag tycker det låter som om det är det du tänker göra? Just nu bantar du faktiskt, INTE bra oavsett om man ska bygga eller plocka bort fett. Däremot så blir du hungrig, grinig, får näringsbrist, lättare att lagra in fett, orkar mindre etc. Been there, done that.. :(

Nej - jag tror du behöver äta mer MAT, inte skräp utan kött/fågel/fisk/bönor etc och pasta/ris/potatis och grönsaker och frukt så blir nog allt kalas ska du se!

:kickass:

King Grub
2003-07-02, 11:21
Kan bara tillägga att Frosties är en ren katastroffrukost. Som Lellan sade: Bran-Flakes istället, eller havregrynsgröt. Spara Frosties till efter träningen om du är sugen på dem - där passar de.

Vitt bröd, samma sak här. Endast direkt efter träningen. Att ett bröd är mörkt behöver heller inte betyda att det är "nyttigt". Försök hitta bröd bakat på surdeg och/eller med grova, hela rågkärnor eller frön i. Ju mer papp brödet smakar, desto bättre är det. :D

DrP
2003-07-02, 11:48
Dock har Frosties lägre GI än tex cornflakes som många käkar (79 mot 116) pga sockret som sänker GI:t (Sackaros vanligt socker består av hälften glukos hälften fruktos (fruktsocker)). Men visst Bran eller havregrynsgrön är mycket bättre.

Och mörkt bröd, tex har rågbröd (fullkorn) GI på ca 83 vilket är högt, så det är lätt att bli lurad av att "allt som är mörkt är nyttigt".

Tyvärr är det lite så som King Grub säger, ju äckligare desto bättre :). Men bran flakes är skitgoda tycker jag (fast dyra och inte så dryga).

definition
2003-07-02, 12:40
Ok. Ska byta ut frosties iaf.
Tja deffa, banta är det väll inte direkt då jag bara ska försöka lägga om kosten och sen "lära" mig äta rätt... Alltså året runt..
Ätandet är en livsstil, det är något man får lära sig. När man väl lärt sig så är det relativt enkelt..
Det är biten dit som är svår dock..

ang morgonpromenderna är det rätt bra för jag rastar min hund samtidigt då...

definition
2003-07-02, 13:32
Har en fråga om HIIT.
Man ska inte köra det på tom mage har jag förstått.
Men om man äter frukost, kanske något mellanmåll sen och tränar då runt ca 12.00 som jag gör ibland.
Eller om man tränar efter jobbet ca 19.00 då har man oftast bara ätit ett litet mellanmåll innan träningen.

Sen efter man tränat så brukar jag äta rätt så direkt. Pasta med tonfisk eller liknande. MEn om man då ska köra HIIT så ska man göra det DIREKT efter styrketräningen? och äta sen efter det då eller?

Sen om jag förstått det rätt så ska man köra några korta HIIT sett (löpning) med ca 30s intervall, ca 5-10 sådana? sen köra några längre på runt 60s?

Hur ska jag ändra maten om det nu är "fel" så jag gör?
Eller det ser bra ut?
Går ju morgonprommender just nu, ska jag slopa dom helt eller ha kvar dom?

King Grub
2003-07-02, 14:30
Sen efter man tränat så brukar jag äta rätt så direkt. Pasta med tonfisk eller liknande. MEn om man då ska köra HIIT så ska man göra det DIREKT efter styrketräningen? och äta sen efter det då eller?

Jag kör nästan alltid HIIT-cardion direkt efter styrkepasset. Efteråt ser du till att få i dig näring så fort det bara går. Pasta är däremot inte det bästa alternativet. Det passar bättre innan passet. Efter träning vill du ha snabba kolhydrater för att påskynda återhämtningen och lagra in nytt glykogen i musklerna. Då passar vitt bröd, potatismos, cornflakes, skumgodis, riskakor och liknande med högt GI bättre. Tonfisken går bra, annars kan du ta en proteindrink med vassleprotein här. Smidigt och enkelt.

Sen om jag förstått det rätt så ska man köra några korta HIIT sett (löpning) med ca 30s intervall, ca 5-10 sådana? sen köra några längre på runt 60s?

Jag kör 30-30-30-30 osv i 20 minuter, och det fungerar finfint. Klarar du 60 sekunder i sådant tempo är du bara att gratulera. Tror inte många gör det.

Hur ska jag ändra maten om det nu är "fel" så jag gör?
Eller det ser bra ut?

5-6 mindre mål per dag, proteinrika och med långsamma kolhydrater (utom efter träningen) + bra fett. Svårare behöver man inte göra det för sig. Bara du ligger på energiminus så tappar du kroppsfett.

Går ju morgonprommender just nu, ska jag slopa dom helt eller ha kvar dom?

Personligen hatar jag morgonpromenader och är glad att jag får bättre resultat med korta HIIT pass än långa promenader, så jag har för all framtid lagt ner allt vad morgonpromenader heter. Men gillar du dem, så visst - fortsätt. Prova själv.

definition
2003-07-02, 22:04
OK.
Ska prova hiit i övermorgon(vilo dag imorgon)
Men när man tränar så förbrukar man jue massvis med energi, hur kan man då köra hiit direkt efter, kraften är jue nästan borta då? :D

En sak fattar jag inte riktigt med alla som tränar lite off topic men ändå.
Om man slutar, låt säga kl 18.00 är på gymmet 18.30 och tränar då. Om man typ ska äta innan gymmpasset, hur i helsike gör ni när ni jobbar då? åker hem, äter kl 18.00 väntar 1-2 h sen tränar? verkar lite väl sent då :D

King Grub
2003-07-03, 05:44
Men när man tränar så förbrukar man jue massvis med energi, hur kan man då köra hiit direkt efter, kraften är jue nästan borta då?

Har du ätit någorlunda vettigt under dagen finns det garanterat tillräckligt kvar efter ett styrkepass, hur hårt det än är. Det är mer mentalt man tömmer sig under ett styrkepass - det är ju inte Vasaloppet vi talar om.

En sak fattar jag inte riktigt med alla som tränar lite off topic men ändå.
Om man slutar, låt säga kl 18.00 är på gymmet 18.30 och tränar då. Om man typ ska äta innan gymmpasset, hur i helsike gör ni när ni jobbar då? åker hem, äter kl 18.00 väntar 1-2 h sen tränar? verkar lite väl sent då

En timme eller så innan styrkepasset är lagom att äta en måltid, så om det inte fungerar på något annat sätt tidsmässigt kanske du kan ta med en matlåda? Rejält med flerkornsbröd och en tonfiskburk fungerar i nödfall och behöver inte kylning.

Ozz
2003-07-03, 10:09
Men när man tränar så förbrukar man jue massvis med energi, hur kan man då köra hiit direkt efter, kraften är jue nästan borta då?

Har du inte tränat ben så har du glykogen kvar i benmusklerna. Energi för musklerna. Men sen behöver du ju också hyffsat blodsocker så du inte blir slut i skallen, går in i väggen. Men har du ätit hyffsat så går det nog bra.