handdator

Visa fullständig version : Spyfärdig efter frukost.

Kurdass
2008-10-16, 07:11
Hejsan!

Sökte runt lite på forumet, men fick inget direkt svar så startar en nny tråd :)

Det är så att jag har ett litet problem med min frukost, den brukar innehålla allt mellan havregrynsgröt till makrill mackor, men efter jag intagit min frukost (små portioner) så blir jag spyfärdig, detta sitter i 1-2 timmar efter intaget. Hur kommer detta sig? Kan man förhindra detta ? Börjar bli lite jobbigt, är på deff nu kan tillägas, om det hade varit bulk vill jag inte ens tänka på :S

Tack på förhand!

MVH K

Eddie Vedder
2008-10-16, 07:13
Mår du så dåligt av din frukost ser jag inte anledning till att tvinga i dig den. Vänta en stund innan du äter och ta något mer lättsmält, kanske fil och flingor eller bara yoghurt och ett litet glas juice t.ex.

Så äter du mer under dagen istället.

Kurdass
2008-10-16, 08:18
Mår du så dåligt av din frukost ser jag inte anledning till att tvinga i dig den. Vänta en stund innan du äter och ta något mer lättsmält, kanske fil och flingor eller bara yoghurt och ett litet glas juice t.ex.

Så äter du mer under dagen istället.

Tack för ditt snabba svar!

Kanske satsa på en tallrik fil då och en proteinshake då jag är på deff. Låter som en plan?

MVH K

Eddie Vedder
2008-10-16, 08:21
Kanske satsa på en tallrik fil då och en proteinshake då jag är på deff. Låter som en plan?

MVH K

Ja absolut.:)

Jag ser inget fel i att försöka på samma sak när du ska upp i vikt heller. Välj en fet fil, tillsätt lite russin och nötter t.ex. Då har du plötsligt mer energi men knappast jättemycket mer mättnad.

Kurdass
2008-10-16, 09:12
Ja absolut.:)

Jag ser inget fel i att försöka på samma sak när du ska upp i vikt heller. Välj en fet fil, tillsätt lite russin och nötter t.ex. Då har du plötsligt mer energi men knappast jättemycket mer mättnad.

Då kör vi på det. :)

Återkommer imon med "resultatet" av den nya frukosten.

MVH K

henk4n
2008-10-16, 11:02
Jag hade samma problem förut.. mådde jävligt illa efter frukosten och trodde alltid att jag skulle spy på tunnelbanan påväg till plugget. Detta satt i ganska länge (1-2 månader) Men nu känner jag aldrig av det... vet inte om det var psykologiskt eller något. Men skönt att de gick över iaf. Hoppas det löser sig för dig också! :thumbup:

shut teh face
2008-10-16, 11:09
Samma här, därför äter jag aldrig frukost hemma. Måste vara vaken 2-3 timmar minst innan jag får in något alls.

muddler
2008-10-16, 12:48
haha det där skulle kunna vara skrivet av mig, det har suttit i i nästan 2 månader nu.

Kurdass
2008-10-17, 07:57
Fick ett tips av en kompis igår kväll, han tipsa om en proteinshake blandat med 85g havregryn.

Testade detta i morse, smaken var underbar... och ingen spykänsla! :) får dock se hur länge man håller sig på detta. Vill ju inte bli hungrig om 1 timma igen :P

MVH K

jwzrd
2008-10-17, 07:58
Tar du några kosttillskott? Fiskolja eller någon annan oljekapsel?

Black Star Abyss
2008-10-17, 12:30
Blir ofta lätt illamående i 10-20 minuter om jag äter direkt efter jag vaknat. Sånt man får leva med.

Eddie Vedder
2008-10-17, 12:43
Sånt man får leva med.

Det håller jag inte med om. Varför skall man tvinga sig att leva med det? Det är inget krav på att äta frukost direkt man vaknar och frukosten måste inte innehålla en viss mängd energi hit och dit.

Mår man illa av en bastant frukost strax efter man vaknat så är det ju klokare att vänta och äta något som inte ger illamående.

Det kan enkelt kompenseras senare på dagen. Att helt skippa en måltid i början på dagen tror jag nog inte är så bra personligen, men 25% av dagens energiintag och liknande rekommendationer ser jag inte som någon anledning till att bry sig om förutsatt att man ändå får i sig det man vill och behöver. Den rekommendationen är inte i sig "dålig" men knappast som att illamående är fördelaktigt framför välmående.

Kurdass
2008-10-17, 15:41
Tar du några kosttillskott? Fiskolja eller någon annan oljekapsel?

Nej inte för tillfället, 200mg koffein nån dag då och då när jag är extra seg på morgonen. Varför ? :)

Eddie Vedder
2008-10-17, 17:03
Varför ? :)

Det kan man lätt må illa av. Olja alltså. Just fiskoljan kan ge upphov till lite illamående för vissa. Antar att det är det jwzrd syftar på.