handdator

Visa fullständig version : Varför?


gsxr
2008-10-15, 22:20
Kreatin har jag förstått är bra när man tränar mk, men varför en massa proteiner och gainers mm? Varför vill man gå upp i vikt för att sen gå ner igen? Varför inte träna, kreatin och äta 3 ggr om dagen?

kalle_banan
2008-10-15, 22:23
För då har du lättare att bygga.

JG_81
2008-10-15, 22:25
Kreatin har jag förstått är bra när man tränar mk, men varför en massa proteiner och gainers mm? Varför vill man gå upp i vikt för att sen gå ner igen? Varför inte träna, kreatin och äta 3 ggr om dagen?

Varken kreatin eller proteintillskott "behövs" - men underlättar träningen. Om jag skulle välja mellan protein/gainer och kreatin skulle det tveklöst bli det förstnämnda.

gsxr
2008-10-15, 22:26
då lägger man ju på sig fett och blir "plufsig". Men ok

JG_81
2008-10-15, 22:30
då lägger man ju på sig fett och blir "plufsig". Men ok

Ja. Äter du mer än du förbrukar går du upp i vikt. Styrketränar du i samband med detta bygger du förmodligen upp en del muskelmassa, och beroende på hur stort kcal-överskott du ligger på så lägger du även på dig fett.

Kreatin bidrar till ökad styrka och att du lägger på dig mer vätska (kreatinet binder vatten i musklerna).

gsxr
2008-10-15, 22:33
Ok. Det klarnade lite där. så om man äter som man gör nu, alltså normalt och inte massa skit mer än möjligtvis ibland. Lägger till proteindrink innan eller efter träning och kreatin så går man mest upp av muskelmassa, rätt uppfattat?

JG_81
2008-10-15, 22:43
Ok. Det klarnade lite där. så om man äter som man gör nu, alltså normalt och inte massa skit mer än möjligtvis ibland. Lägger till proteindrink innan eller efter träning och kreatin så går man mest upp av muskelmassa, rätt uppfattat?

Frågar du mig är inköp av kreatin att slösa pengar som du istället skulle kunna lägga på bra mat, proteintillskott och annat kul. :)

Aminosyror/protein i samband med träning (före och/eller efter) och ordentligt med bra mat, som gärna får vara proteinrik, funkar förmodligen utmärkt. Som nybörjare klarar man av att bygga en del fettfri massa utan att gå upp nämnvärt i fett. Därefter får man kämpa lite mer, dvs bulka och deffa.

gsxr
2008-10-15, 23:16
ok. Har det någon betydelse att man är 30 år och börjar nu? :) Man har ju mer förutsättningar antar jag som 17 åring.

JG_81
2008-10-15, 23:42
ok. Har det någon betydelse att man är 30 år och börjar nu? :) Man har ju mer förutsättningar antar jag som 17 åring.

Du hade förmodligen bättre hormonella förutsättningar vid 17 jämfört med nu, men hur stor den skillnaden är i praktiken är nog svårt att uttala sig om. 30 är trots allt ingen ålder att tala om.

Började själv styrketräna vid 26, eller 1½ år sedan, och har haft en utveckling som är över förväntan. Det är möjligt att det hade gått ännu bättre om jag var 15-17, men det är ju inte mycket att göra åt det nu. Hade sannolikt inte haft samma disciplin med kost då som nu och hade förmodligen festat bort alla eventuella "gym-framgångar".

Avslutningsvis; även pensionärer kan vid betydligt högre ålder än vår bygga muskler (nåväl, i viss utsträckning) så det är nog inget man ska stirra sig blind på. :)

Eddie Vedder
2008-10-16, 05:26
Lägger till proteindrink innan eller efter träning och kreatin så går man mest upp av muskelmassa, rätt uppfattat?

Lägger du till energi får du i dig mer energi. Förbrukar du inte den så blir du större, både mer fett och mer muskler.

Och lägger du till ännu mer utan att förbrukningen förändras blir du ännu större.

Sedan ska du skilja på tillskott av mat i pulverform och kreatin. Protein och kolhydrater är just protein och kolhydrater, d.v.s. mat som du dricker typ. Det går fortare och är smidigt i samband med träning och kan även vara ett bra sätt att få i sig mindre mättande kcal för den med otillräcklig aptit.

Kreatin är dock en prestationshöjare och inget "kcaltillskott".

Aerials
2008-10-17, 23:48
Alltså, det är att rekommendera att snabbt fylla på med protein alternativt protein/kolhydrater efter ett styrketräningspass. En gainer eller en protein-drink är att föredra eftersom det är svårt att få i sig vanlig mat snabbt efter ett träningspass i jämförelse med en drink. Kreatin är i min mening väldigt köpvärt, investera hellre i kreatin-tillskott än protein/gainer om det kniper i plånboken. Är du tillfredställd med din kost är egentligen tillskott i form av protein/kolhydrater onödigt bortsett från det faktum att man vill snabbt ha tillgång av dessa efter en träning för maximal återhämtning.