handdator

Visa fullständig version : sann metod?


monkeyhead
2008-10-15, 20:55
en kompis till mig tipsade mig om följande metod för maximal muskeluppyggnad:

2 månaders lätt bulk som exempel. De första sex veckorna kör du lätta lätta vikter, 20x3 ungefär.
Resterande två veckor kör du så tungt du kan, och då har du både fått uthålliga och starka muskler som sedan tar fart och växer satan de sista två. Är detta tomma slag i luften eller något att satsa på?

hasic
2008-10-15, 21:01
en kompis till mig tipsade mig om följande metod för maximal muskeluppyggnad:

2 månaders lätt bulk som exempel. De första sex veckorna kör du lätta lätta vikter, 20x3 ungefär.
Resterande två veckor kör du så tungt du kan, och då har du både fått uthålliga och starka muskler som sedan tar fart och växer satan de sista två. Är detta tomma slag i luften eller något att satsa på?

Ser ingen mening med det.. 1-6 reps bygger råstyrka, och ger mest myofibrill hypertrofi. Man brukar säga att 8-12 "bygger mest", eftersom det ger sarkoplasmisk hypertrofi.. :)

pragmatist
2008-10-15, 21:27
Om det vore sant att ett sådant upplägg gav "maximal muskeluppbyggnad" så borde väl miljontals styrketränande personer, idrottstränare och vetenskapsmän upptäckt det vid det här laget, kan man tycka. ;)

För egen del tror jag inte på att köra långa perioder med bara lätta vikter om man vill nå maximal muskeltillväxt. Visst, du blir uthålligare men samtidigt klenare eftersom du inte underhåller din maximala styrka när du bara kör lätta vikter, utan måste börja om från en lägre nivå. Risken är överhängande att man aldrig blir väsentligt starkare med ett sådant upplägg, och i alla fall för oss som inte använder rosa piller från Thailand brukar styrkeökningar och volymökningar hänga intimt ihop.

Matsa
2008-10-15, 22:52
Finns säkert en sådan metod, det finns ju väldigt mycket olika träningssätt och teorier. Tycker inte den verkar så vettig dock.

Personligen skulle jag göra tvärtom och träna tungt med få reps en period först för att effektivisera nervsystemet och bygga styrka. Den ökade styrkan gör att man kan hantera tyngre vikter när man går över till mera normal "byggarträning". Tycker jag låter logiskt. Däremot skulle jag inte lägga mig på 20 reps utan mera runt 10-15.

Deceiver85
2008-10-16, 20:27
Det som bygger bäst är ett konstant återkommande och slit på gymmet...

L-Sami
2008-10-16, 20:37
Du kan prova och se vad den metoden ger för effekt för din kropp och dina muskler.