handdator

Visa fullständig version : Anatomifrågor


hasic
2008-10-15, 19:21
Hej. Har börjat läsa en del litteratur om anatomi, fysiologi & näringslära. Har kommit till en del i anatomin där jag har fastnat. Det är några ord som jag inte förstår och har försökt hitta översättningar, men ingen har beskrivit det så jag förstår.


Ursprunget sitter mest proximalt eller centralt och på den minst rörliga delen. Fästet sitter mest distalt på den mest rörliga delen.


Orden proximalt och distalt förstår jag inte, och inte säker på att jag förstår vad som menas med en muskels ursprung.
Orden lateralt/medialt förstår jag hur man använder de som en beskrivning av en rörelse, men inte hur man använder det för att beskriva en extremitet..

EDIT: Vad menas med att något "ledar" mot något annat?

Tacksam för alla svar :)

MasterChief
2008-10-15, 19:29
http://en.wikipedia.org/wiki/Anatomical_terms_of_location

nyrjoh
2008-10-15, 19:30
Hej. Har börjat läsa en del litteratur om anatomi, fysiologi & näringslära. Har kommit till en del i anatomin där jag har fastnat. Det är några ord som jag inte förstår och har försökt hitta översättningar, men ingen har beskrivit det så jag förstår.



Orden proximalt och distalt förstår jag inte, och inte säker på att jag förstår vad som menas med en muskels ursprung.
Orden lateralt/medialt förstår jag hur man använder de som en beskrivning av en rörelse, men inte hur man använder det för att beskriva en extremitet..

EDIT: Vad menas med att något "ledar" mot något annat?

Tacksam för alla svar :)

Proximalt är det som är närmast bålen eller mest mot centrum på kroppen. Axeln sitter proximalt om armbågen, höften proximalt om knäet osv, distalt är det omvända. Ursprunget är "fästet" på muskeln som är mest proximalt.
Laterala delen av knäet är det som är utsidan och mediala är insidan av knäet. Lårbenet ledar mot underbenet i knäleden, överarmsbenet ledar mot underarmen i armbågsleden osv.
Mvh

hasic
2008-10-15, 19:34
Proximalt är det som är närmast bålen eller mest mot centrum på kroppen. Axeln sitter proximalt om armbågen, höften proximalt om knäet osv, distalt är det omvända. Ursprunget är "fästet" på muskeln som är mest proximalt.
Laterala delen av knäet är det som är utsidan och mediala är insidan av knäet. Lårbenet ledar mot underbenet i knäleden, överarmsbenet ledar mot underarmen i armbågsleden osv.
Mvh

Jättebra förklaring, tackar :)

MasterChief
2008-10-15, 19:41
Ett tips för att få känsla för anatomi och rörelse är att förstå rörelseplanen. Därefter lär du dig begreppen för olika typer av rörelse i dessa plan (all rörelse sker ju längs en axel i rörelseplanen) såsom flexion, extension, adduktion, abduktion. Sen lär man sig olika begrepp för riktning (typ som vädersteck) såsom distal, proximalt, ventralt, dorsalt osv. Därefter är det mycket lättare att förstå muslernas funktioner och hur allt hänger ihop.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Human_anatomy_planes.svg/584px-Human_anatomy_planes.svg.png

hasic
2008-10-15, 19:56
Ett tips för att få känsla för anatomi och rörelse är att förstå rörelseplanen. Därefter lär du dig begreppen för olika typer av rörelse i dessa plan (all rörelse sker ju längs en axel i rörelseplanen) såsom flexion, extension, adduktion, abduktion. Sen lär man sig olika begrepp för riktning (typ som vädersteck) såsom distal, proximalt, ventralt, dorsalt osv. Därefter är det mycket lättare att förstå muslernas funktioner och hur allt hänger ihop.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Human_anatomy_planes.svg/584px-Human_anatomy_planes.svg.png

Jo, har lärt mig om de olika planen och rörelsena, men har ändå svårt för att förstå sammanhanget i det hela. Har oftast lätt att lära in saker, så blir väl att plugga lite hårdare bara.. Men svaret hjälpte en del.. tackar (:

Guddi
2008-10-15, 22:21
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Human_anatomy_planes.svg/584px-Human_anatomy_planes.svg.png
Dom där planen är bland det dummaste som finns inom medicinvärlden om du frågar mig. De har först döpt axlarna till sagittal, frontal och transversal. Sen har de, HELT GODTYCKLIGT döpt planen till sagittalplan, frontalplan och transversalplan *gah!*

Vilket naturvetar som helst hade ju kommit fram till att det hade varit bra mycket smartare att döpa planen till sagittaltransversalplan, frontalsagittalplan och transversalfrontalplan (bästa hade varit xy, yz, xz plan). På så sätt hade man endast behövt lära sig tre axlar för att sen kunna räkna ut vilket plan som är vilket. Nu måste man istället lära sig tre axlar och tre plan och om man blir tveksam på vilket plan som är vilket så kan man inte använda sig av logik för att reda ut det utan man måste slå upp det i en bok. *screwy*