handdator

Visa fullständig version : Lussebandy - Säkerhet


Control_61
2008-10-15, 12:55
Jag och några polare ska arrangera den årliga Lussebandyn. En innebandyturnering där fylla och spex är några av nyckelorden!

För att förhindra bråk och kaos tänkte vi hyra en 3-4 vakter.
Nu undrar jag hur man går tillväga? Ska man kontakta vaktbolag? Ska man be privatpersoner vara vakter och betala dem?



För två år sedan hände detta: http://www.youtube.com/watch?v=NMHIW02DsoM

Förra året fick ingen arrangera lussebandyn, men nu är det dags igen!

Piranha
2008-10-15, 13:06
Låt oss börja med att du berättar var i detta avlånga land det planeras bli nån innebandy.
Sen därefter kanske det är vettigt att regionalt söka efter det du behöver.

tp_88
2008-10-15, 13:14
Låt oss börja med att du berättar var i detta avlånga land det planeras bli nån innebandy.
Sen därefter kanske det är vettigt att regionalt söka efter det du behöver.
Värnamo, Småland.


OT: Haha, trodde inte det skulle bli någon mer Lussebandy på ett bra tag..

De åren jag var på spektaklet, dvs 2004-2006, så var det väl också vakter där om jag inte missminner mig!? Inte för att dom gjorde någon nytta, men iaf.

Förövrigt är det en ganska sjuk tillställning, som inte har så mycket med innebandy och göra. Veckorna innan pratas det bara om hur fulla alla ska bli, och hur mycket dom ska slåss/tacklas på plan. Tyvärr är det inte bara snack heller...

Avesta
2008-10-15, 13:17
-Kontakta polisen och berätta om arrangemanget och ordna tillstånd för att ha ordningsvakter.

-Kontakta ett mindre bevakningsföretag (stora kostar mer). Räkna med 300 kr per vakt och timme.

-Ring gärna närpolisen och meddela vad som är på gång, då vet de hur många patruller som behövs om det händer någonting och vanligtvis besöker de stället för att kolla till läget= gratis bevakning.

moue
2008-10-15, 14:19
en domare kanske skulle vara bra? (innebandydomare såklart)

Body Guard
2008-10-15, 14:48
Som jag ser det finns de två alternativ:

Alt 1: Sök tillstånd och fixa ordningsvakter, ni behöver nödvändigtvis inte hyra dem via bolag, gå till någon krog kolla med vaktchefen så kan ni nog lösa det.

Alt 2. Fixa "värdar" som håller ordning, de kan vara allt från stora killar till killar som tränar kampsport och kan hålla ordning.

I min värld är alt 1 bäst, av flera anledningar. Främst så har O-Vakter lagrum att agera, men också erfarenhet av säkerhetsarbete. Alt 2 är nog billigare och dessa grabbar kan verka i förebyggande syfte, men spårar det ur kan dessa grabbar få lite väl mycket adrenalin vilket kan leda till att innebandyn blir en enda stor slagsarena.

Handcuff
2008-10-15, 15:04
Alt 2. Fixa "värdar" som håller ordning, de kan vara allt från stora killar till killar som tränar kampsport och kan hålla ordning.

I min värld är alt 1 bäst, av flera anledningar. Främst så har O-Vakter lagrum att agera, men också erfarenhet av säkerhetsarbete. Alt 2 är nog billigare och dessa grabbar kan verka i förebyggande syfte, men spårar det ur kan dessa grabbar få lite väl mycket adrenalin vilket kan leda till att innebandyn blir en enda stor slagsarena.

Finns otaliga exempel på det du nämner...ingen bra lösning i min värld. De har oftast ingen koll på vilka befogenheter de har (framförallt vilka de INTE har)...

von huff
2008-10-15, 15:22
har själv varit på en liknande fotbollsturnering och den spårade ur, fast då var de flesta som spelade endå var nyktra. Se till att ha tillräckligt med vakter!Skulle aldrig vilja ha ansvaret för en sån turnering

Control_61
2008-10-16, 12:15
Det året då allt spårade ur var inte upplägget det bästa. Vi har gjort endel förändringar tills iår:

* Fler vakter
* Fler funktionärer (fritidsledare, domare...)
* Mindre publik (enbart från vår skola till skillnad från tidigare år då det varit hela kommunen, nu räknar vi med 300-400 personer)
*Begränsad biljettförsäljning (enbart 1 per person, och enbart till de som går på skolan)
*Ny lokal (mindre, bättre läge - Östboskolan för er som har någon koll på värnamo).


Vi har gått ut med att vi är "icke vinstgivande" utan bara är ute efter att föra traditionen vidare, pengarna går istället till mer säkerhet.