handdator

Visa fullständig version : Rygg problem + Trasigt höger knä + Tränings Schema?


Zagrow
2008-10-15, 11:04
Well... Denna tråden måste jag få göra. Jag försöker förstå vad alla övningar innebär o.s.v

Har gymmat tidigare och tar t.ex vadpress 200kg (!) och tog då även bänk 85KG. Bröst press ( om de nu kan heta så ) så tog jag max vikt... Mer information än så kan jag inte bidra med.

Tyvärr har jag problem med ryggen ( de går i släkten ) och de har gått så långt att jag vid ett tillfälle fick sticka till akuten och där fick jag super starka saker... morfin tabletter och muskel avslappnande på recept.

Och även ett halv skadat broskigt höger knä sedan en moppe skada för typ 8 årsen.

Så då undrar jag snällt (!) om det finns någon som kan tänka sig lägga upp ett schema för mig där jag kan träna så mycket som möjligt utan att på något sätt skada ryggen mer eller mitt knä. ( fick b.t.w gå på rehab för mitt knä i 1 år )

Då jag inte kan så mycket om just exakt hur man skall utföra övningarna mer än vad som står på instruktionerna brevid maskinerna på gymmet så välkommnar jag tips typ "tänk på att sträcka på ryggen"...


Och om det spelar någon roll så har jag sen tidigare bara gymmat genom total okunskap.

Vill träna mycket mage och bröstkorg samt ryggen för att minska på rygg problem. Detta är la mina prioriteringar på rak arm sådär.


Hoppas de finns någon som orkar köra någon typ av copy/paste version åt mig fast med borttagna övningar som kan skada rygg eller knä.... Behöver inte vara något speciellt mer än ett lite tyngre nybörjar schema då jag trots allt har lite muskler att börja träna seriöst med.

Sen som sagt gärna något tips på dom övningarna som kan hjälpa mig.

STORT TACK till den som hjälper mig! Allvarligt! Uppskattar det rejält. Då min cp diet e över på söndag och på måndag skall jag öka kcal intag och träna på fullt allvar.

Igen, tack för den som förhoppningsvis tar sig några minuter! Jag kan absolut ingenting inom området och är relativt hjälplös. Mina vänner är ännu värre...

Edit: jag skall träna varannan dag hade jag tänkt så 3 eller eventuellt 4 pass i veckan ( det som är bäst för kroppen väljer jag ) Och önskar även att den person som hjälper mig kan även nämna en rekommendation i antal kcal! Vill även nämna att jag är ute främst efter ett deff schema! Längd: c.a 190 Vikt: 103,6KG

joko
2008-10-15, 11:21
Tycker inte du ska söka hjälp här, Inte för att kunskapen inte är stor bland vissa här, men du behöver nog besöka läkare/sjukgymnast för att kolla att det är ok att du börjar träna med vikter.

När du är redo för det så be någon på plats visa dig korrekt utförande, fick du inte ett erbjudande av Scratch89 i nån av dina andra trådar att få hjälp med både kost och träning?

Tolkia
2008-10-15, 11:28
Som du beskriver dina ryggproblem gissar jag att du behöver stabilitetsträning (sök, det finns många trådar där det tas upp).

Zagrow
2008-10-15, 12:35
jo men han tränar på life, binder ja mig 24 månader där kostar de typ ändå 399:- månaden.... Eftersom ja inte är student... Så de var ett generöst erbjudande men de funkar inte. Iallafall inte just nu.

Tolika; will do


Annars måste jag erkänna att känningar i ryggen kommer bara då å då... ja menar ja förväntade mig ändå att köra ett vanligt gym pass fast utan vissa övningar som påfrestar ryggen extra mycket... Så jag förväntar mig ändå ett tränings schema från nån som pallar....

Zagrow
2008-10-15, 12:59
alltså allvarligt ja vet inte om ni moderatorer har några magiska sök funktioner men jag hittar aldrig något relevant. Du kan väl ändå inte mena att jag skall gå igenom typ 600 trådar? De e ju kanske 20% som e nya ( forskning sker ju hela tiden )

Ni e lite väl kära i eran sök funktion. Jag ansåg verkligen att för detta problemet behövde jag skapa en tråd. Orka att ni alltid skall hålla på med "de finns en sök funktion..." o.s.v

Det absolut enda användbara jag hittade var ett par väldigt ovanliga typer av stretchningar för ryggen som var från 2006. Så det var väl intressant.

Men det finns ju inget konkret om hur en bra ide för att träna utan att göra dom värsta övningarna som belastar ryggen som mest?


Finns det verkligen ingen som kan tänka sig slänga ihop ett nybörjar schema fast utan dom mest rygg krävande övningarna? Kanske med ett par tips om hur man utövar övningarna som bäst också? Skulle vara väldigt tacksam...

Eftersom ja fortfarande inte alls vet vad varenda övning innebär när man väl är på gymmet så är det nästan omöjligt för mig att fatta. Skillnad om man skriver ut nybörjar schemat som king crub lagt upp å sen tar me de till gymmet...?

Men aja, kan nån please vara så snäll å ägna 2 minuter åt mig så lovar jag att jag är jätte tacksam!

Zagrow
2008-10-15, 13:01
Edit till ovanför: iallafall hittar jag ingenting som är enkelt för mig att dra slutsatser genom. som du uppenbarligen måste se genom att läsa mitt inlägg så är jag novis på tekniker och vad varje övnings namn verkligen innebär...

Tolkia
2008-10-15, 13:05
En sökning på "stabilitetsträning" i träningsforumet (med underforum) gav mig 25 resultat, en sökning på "bålstabilitet" gav 144. Om du inte har tid/möjlighet/lust att gå igenom de trådar du hittar, kan du alltid prova att vänta mer än två timmar på ett svar innan du börjar yla.

joko
2008-10-15, 13:38
Det går inte att förklara utförandet av övningar i text på 2 minuter, du måste gå igenom det du ska träna med någon på plats.

Det kan vara svårt nog att utföra övningar rätt även om man teoretiskt vet hur man ska göra. Speglarna på gym finns inte bara där för att folk ska kunna se sig själva flexa. :)

Zagrow
2008-10-15, 14:44
Tolkia, ja har ingen aning om att jag skulle söka på bålstabilitet... Samma sak som stabilitetsträning ( förrens du skrev det d.v.s ) eftersom ja skriver att ja verkligen inte kan någonting så e de svårt för mig att bara lista ut att ja ska söka på "bålstabilitet"...