handdator

Visa fullständig version : Löparknä - hur påverkas det av styrketräning?


LadyG
2008-10-15, 09:17
Om man som i mitt fall lider att ett enerverade löparknä som beror på att it-bandet är för spänt och stelt är det inte så slugt att träna ben då, eller? Kan det rent av vara så att benträning skulle kunna vara nyttigt?

Jag skulle vilja köra t ex utfallssteg, mark, böj och benpress men allihop aktiverar ju muskler som är mer eller mindre involverade i löparknäet. Fast det kanske bara är bra...eller?

obesogen
2008-10-15, 09:24
Om man som i mitt fall lider att ett enerverade löparknä som beror på att it-bandet är för spänt och stelt är det inte så slugt att träna ben då, eller? Kan det rent av vara så att benträning skulle kunna vara nyttigt?

Jag skulle vilja köra t ex utfallssteg, mark, böj och benpress men allihop aktiverar ju muskler som är mer eller mindre involverade i löparknäet. Fast det kanske bara är bra...eller?

Det är oftast ingen fara, kör på till smärtgränsen. Löparknäet gör oftast ont någonstans mellan 15-40 graders flexion vilket gör att många tycker det gör ont i marklyften. Men jag skulle satsa på att träna posteriora kedjan, rakmark borde inte vara något problem, än bättre är om du gör det på ett ben så du får stabilisera bäckenet. Olika former av höftlyft på ett ben brukar funka utmärkt. Alltså gärna övningar där du jobbar med ab/adduktorer då man sett att det finns ett samband mellan svaga adduktorer/gluteus medius och löparknä.

Och sluta springa vid vägkanten! :D

LadyG
2008-10-15, 09:38
Det är oftast ingen fara, kör på till smärtgränsen. Löparknäet gör oftast ont någonstans mellan 15-40 graders flexion vilket gör att många tycker det gör ont i marklyften. Men jag skulle satsa på att träna posteriora kedjan, rakmark borde inte vara något problem, än bättre är om du gör det på ett ben så du får stabilisera bäckenet. Olika former av höftlyft på ett ben brukar funka utmärkt. Alltså gärna övningar där du jobbar med ab/adduktorer då man sett att det finns ett samband mellan svaga adduktorer/gluteus medius och löparknä.

Och sluta springa vid vägkanten! :D

Löparknäet fick jag pga en snedställning i bäckenet, enligt naprapaten som drog mig rätt. Men jag förstår vad du menar, det är ju egentligen samma sak (ena benet får längre till marken, det är bara anledningen till varför det blir längre som skiljer).

Fast de enda rehab-övningarna jag fick var stretch och råd om löpning. Samt att be sambon massera den stela senan, hårt, varje kväll.

Det jag funderade på var om det var så bra att spänna/anstränga utsidan av låret när det är spänt och stelt, det kanske blir stelare eller mer spänt då (och då öka mina löparknä-besvär)? Å andra sidan kanske det kan öka blodcirkulationen i området och göra senstråket flexiblare? Eller kan man stretcha efter benträningen så att eventuella stelheter försvinner igen?

Jag är väldigt sugen, men jag vill ju inte göra något skadligt.

Guddi
2008-10-15, 09:47
Det är, som Obesogen skriver, bara bra att träna upp musklerna kring höften och stabiliteten när man har problem med löparknä.

LadyG
2008-10-15, 10:09
Ok, så det kan inte göra saken värre, men bättre? I så fall vet jag var jag är i eftermiddag :D

Tack så mycket båda två!