handdator

Visa fullständig version : Tidtagarur för intervallträning (cykel)


beby
2008-10-15, 08:38
Hej!

Jag undrar om ni vet vart/om det finns något slags tidtagarur eller liknande som man kan ställa in intervaller (tex 30: 60 sek) och då får ett pip vid start/stopp. Min spinningcykel är jag nöjd med men ngn avancerad dator har den inte. Finns det något sådant (eller bara i min fantasi) för jag har letat men inte hittat...det skulle vara skitbra om det fanns.

mjukglass
2008-10-15, 08:42
Jag brukar köra mina intervaller via mp3-spelaren. Mixar musik efter tänkta intervall schema.

MasterChief
2008-10-15, 09:13
En vettig pulsklocka kan väl ge dig denna funktion? Så får du även pulsen på köpet.

skaparn
2008-10-15, 10:26
Jag tänker mig att du vill ha något som går att sätta fast på "styret". Detta är visserligen av större vikt ifall du tänkt köra intervaller på en riktigt cykel, men även på en stationär cykeln vill man kunna fokusera på att trampa med händerna på styret än att behöva lyfta armen och kolla klockan. Vad gäller pip och liknande har det aldrig varit något jag begagnat mig av. Det är ingen kamp om hundradelar utan sitter man ner och har ett öga på klockan (vilket kan vara ganska psykiskt påfrestande, och härdande) så kommer man pricka sina intervalltider full tillräckligt

mjukglass
2008-10-15, 12:23
Vettefan skaparn. Jag brukar ha grymt svårt med okulär tidsavläsning vid lite kortare intervaller i tabataformat. Jaja, mitt tips är iaf mp3:or och lämplig spelare som tål lite svett (fukt) - ingen ipod då alltså. Jag har avverkat 3 st de senaste året.

MasterChief
2008-10-15, 12:33
Jag tänker mig att du vill ha något som går att sätta fast på "styret". Detta är visserligen av större vikt ifall du tänkt köra intervaller på en riktigt cykel, men även på en stationär cykeln vill man kunna fokusera på att trampa med händerna på styret än att behöva lyfta armen och kolla klockan. Vad gäller pip och liknande har det aldrig varit något jag begagnat mig av. Det är ingen kamp om hundradelar utan sitter man ner och har ett öga på klockan (vilket kan vara ganska psykiskt påfrestande, och härdande) så kommer man pricka sina intervalltider full tillräckligt

Jag brukar sätta klockan på styret när jag kör inne (utomhus vore det givetvis ett oförlåtligt stilbrott).

Kinsei
2008-10-15, 15:47
Ja kan ställa min klocka på "autolap" med visst tidsintervall, men då piper den ju med lika långa intervall hela tiden. Håller med mjukglass om att det är jobbigt att stirra på klockan hela tiden.

Jag undrar också om det finns någon klocka som kan ge mig ett pip för intervall respektive vila. Som det är nu kör jag intervaller på 400 m-bana och håller sedan reda på vilotiden genom att granska klockan hela tiden. Det hade helt klart varit skönt med en klocka som helt enkelt sade till när det var dags att börja springa igen.

beby
2008-10-15, 15:54
Pulsklocka? Hur menar ni man skulle använda den för intervaller...
Att sitta och titta på en klocka medan jag cyklar låter inte särskilt kul.

Mjukglass jag tänkte också på att fixa något förmixat schema, dock blev det aldrig av då jag inte vet vad för låtar jag ska ta osv...sen så vet jag inte om jag har koll på intervaller då ens. Vad har du för kul mix då om man får fråga : )

Detta är en bra affärside annars...

Kinsei
2008-10-15, 16:02
De flesta pulsmätare har också funktionen av tidtagarur!

Eddie Vedder
2008-10-15, 16:51
Att sitta och titta på en klocka medan jag cyklar låter inte särskilt kul.

Har du en klocka som piper behöver du ju inte titta på den. Min räknar ner 6 sekunder innan det är dags för vila/intervall.

Jag behöver alltså inte titta på klockan en enda gång om jag inte vill, den säger ju till själv när tiden är inne. T.o.m. lite i förväg som sagt.

PepperKeenan
2008-10-15, 20:25
Kolla in www.gymboss.com. Beställde min därifrån. Mycket bra.

skaparn
2008-10-15, 21:52
Vettefan skaparn. Jag brukar ha grymt svårt med okulär tidsavläsning vid lite kortare intervaller i tabataformat.

Jag är lite trött, men vad är tabataformat?

Antag att intervallerna är 30 sekunder. Kortare än så vet jag inte om så många kör intervaller enligt. Då är en sekund hit eller dit, gärna dit, inte det som avgör träningsresultatet. Men visst kan jag förstå att man vill kunna fokusera på något annat än en klocka så att det inte känns lika psykotiskt som det gör att stirra in i en boett. Men å andra sidan ska det vara psykotiskt. Det är en livsstil.

beby
2008-10-16, 18:06
Kolla in www.gymboss.com. Beställde min därifrån. Mycket bra.

Tack!!! Trodde väl det skulle finnas en manick därute *yeayy* :thumbup: