handdator

Visa fullständig version : Ökad stenkastning mot SL-bussar.


CroCop
2008-10-14, 22:30
Jag såg denna nyhet i DN idag. Känns faktiskt lite tråkigt och tröstlöst att läsa.
Vad är det som händer egentligen?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=839595


Sysslolösa unga blir hot i kollektivtrafiken
Stenar, raketer, äpplen, ägg och till och med cyklar! Aldrig tidigare har så mycket föremål kastats mot kollektivtrafikens bussar i Stockholms län.

 Det händer tyvärr dagligen. Jag älskar det här yrket, men det frestar på att dagligen må illa och känna rädsla på jobbet, förklarar Micael Asmerom, bussförare sedan åtta år.
I en enkätundersökning bland Kommunals medlemmar svarade över hälften, 58 procent, att de varit med om att få föremål kastade mot det fordon de kört, för 23 procent har det hänt flera gånger det senaste året.

Det kan bara inte vara så tragiskt att ungdomar bara för att de inte har fritidsgårdar (vilket de ju i 95% av alla fall har god tillgång till!) känner att de har rätt att ge sig ut och förstöra såhär.

Det som kändes mest tröstlöst i texten var denna passage:
- Ofta är det ungdomar helt utan sysselsättning som kastar olika föremål mot busstrafiken. Nej, satsa på fler fritidsgårdar och fler vuxna i ungdomsvärlden. Först då får vi åter en säker trafik, säger huvudskyddsombuden, båda med flerårig erfarenhet från länets busstrafik.
De nämner Hovsjöområdet som exempel där olika åtgärder har förbättrat situationen för trafiken.
- Flera aktörer har börjat samverka, en teaterföreställning har satts upp som speglar konsekvenserna vid attacker mot kollektivtrafiken. Jag efterlyser fler lokala intiativ, betonar Mats Hansson.

En teaterföreställning som ska spegla konsekvenserna vid attacker mot kollektivtrafiken? Men snälla.

Disskutera vad tror ni ligger bakom detta och hue ska man få detta beteende att upphöra? Har jag fel som inte tror att "teatervägen" är rätt väg att gå?

Hank
2008-10-14, 22:33
jag fattar inte heller hur det hela tiden kan vara en ursäkt för dessa idioter att de inte har någonstans att hänga..

bustz0rz
2008-10-14, 22:35
Att kasta snöböllar när man var liten var ju en klassiker, men att kasta stenar är fan idiotiskt.

Fatcan
2008-10-14, 22:37
Jag bor i Uppsala och på sistone har det varit problem med stenkastning mot bussar i Sävja, Gottsunda och Stenhagen.
Häromdan var det nån som sköt hål i rutorna på en buss med en (antagligen) CO2-pistol. Hoppas snuten får tag i skitungarna snart. Det där att dom är sysslolösa, inte har nån fritidsgård osv BOO-FUCKIN-HOO. Vi hade ingen fritidsgård när jag var yngre, vandaliserade jag och mina polare saker? Nej. Man måste sluta ta bort ansvaret från dom.

joriice
2008-10-14, 22:45
Det är svårt att inte hata kollektivtrafiken lite ibland, men det är ju bara löjligt att förstöra.

Exdiaq
2008-10-14, 22:49
Glasen på busskurerna förstörs hela tiden där jag bor. Har också hänt att en massa invandrarungar kastat sten på bussen jag åkt med.

Känner mig rätt gubbig när jag vill slå vett i idioterna som förstör för de som åker med kollektivtrafiken. Som om att det inte redan är segt att sitta 2h per dag på ett busshelvete så ska man stå ut med sådant också.

Fatcan
2008-10-14, 22:51
Glasen på busskurerna förstörs hela tiden där jag bor. Har också hänt att en massa invandrarungar kastat sten på bussen jag åkt med.

Känner mig rätt gubbig när jag vill slå vett i idioterna som förstör för de som åker med kollektivtrafiken. Som om att det inte redan är segt att sitta 2h per dag på ett busshelvete så ska man stå ut med sådant också.

Och av nån anledning verkar det oftast vara invandrarungar som håller på med det? De områdena jag räknade upp är de invandrartätaste i Uppsala.

Xealswe
2008-10-14, 22:52
Samma sak i gbg, men det är politiskt inkorrekt att tala om det tyvärr

CroCop
2008-10-14, 22:52
Men varför har det ökat så mycket? Känns så skumt. Bussar har ju funnits i Sverige hur länge som helst.

Den här artikeln på samma tema stod i gårdagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=839478

Vanligt med hot mot bussförare
Våld och hot är en del av vardagen för många förare inom kollektivtrafiken. Det visar en undersökning som fackförbundet Kommunal har gjort. Mer än hälften av de tillfrågade förarna har någon gång fått ägg, smällare eller stenar kastade mot sig.
Av de 553 förare som har svarat på Kommunals enkät har en knapp tredjedel utsatts för hot på jobbet under det senaste året. 23 procent har varit med om att personer har kastat föremål mot dem vid flera tillfällen under samma period. För en tredjedel har det hänt vid enstaka tillfällen. Åtta procent av förarna har utsatts för faktiskt fysiskt våld på jobbet.

Fallen av hot och våld har lett till att många förare känner sig otrygga, skriver Kommunal i sin rapport. Nära hälften är rädda för att utsättas för fysiskt våld, eller hot, när de går till arbetet.
De som har utsatts vittnar om känslor av ilska, chock och obehag. För enstaka personer har hoten lett till sömnsvårigheter eller att de till exempel undviker att jobba på nattskiftet, enligt Kommunals rapport.
De lösningar som de flesta förespråkar är stopp för kontanthantering, kameraövervakning, fler väktare och poliser, och att förare inte ska behöva kontrollera färdbevis.

Att kontanthanteringen har tagits bort i Stockholm har lett till avsevärt mindre rån och rånförsök, enligt rapporten. I den enkätundersökning som Kommunal gjorde för tre år sedan svarade en femtedel av förarna att de hade utsatts, jämfört med bara ett par procent i år. Flera förare som har svarat på enkäten känner sig också tryggare när de inte behöver hantera kontanter.
- Jag känner mig mycket tryggare och säkerheten ökar, inte minst för att jag vet att det finns mindre risk för att bli rånad och för att jag inte behöver köra med den rädslan och blir mer koncentrerad i min körning, skriver en förare som citeras i rapporten.

Kristina Jogestrand

Tycker det känns som att man viker sig hela tiden. Ingen kontanthantering funkar väl ok men det känns trist att det ska behövas en sån regel. Och att förare inte ska kontrollera färdbevis? Vem trodde det för några år sedan,riktigt tråkig utveckling. Känns som att nsäta steg i utvecklingen kommer vara helt absurt. Typ gå in i en mataffär och plocka på dig en massa mat,gå sedan ut utan att betala. Kassörskan hälsar vänligt på dig när du går ut. Ok dåligt exempel men ni fattar.

Edit: Hur mycket pengar kan en busschafför ha på sig,knappast lönt att knivråna honom för kanske 2000 kr.

Snabel
2008-10-14, 22:52
Jag tycker att det är idiotiskt att kasta snöbollar också

Floddan
2008-10-14, 22:57
I Göteborgs sydvästra förorter kastar (skjuter?) barnen (jättesvenniga)golfbollar på bussarna ibland. Det är ganska obehagligt när man halvsover på bussen och de händer.

Xealswe
2008-10-14, 23:01
Det har väl ökat för att andelen vilsna ungar har ökat under de senaste 5-10-15 åren? Det är ju inte ovanligt att det är i de fattiga krigzonerna det händer

bustz0rz
2008-10-14, 23:02
Jag tycker att det är idiotiskt att kasta snöbollar också

Må så vara. Men visste man bättre när man var en liten unge? Lite bus måste man få göra när man är barn. Men jag håller med om att det är jävligt stört att kasta sten.

dice
2008-10-14, 23:23
Må så vara. Men visste man bättre när man var en liten unge? Lite bus måste man få göra när man är barn. Men jag håller med om att det är jävligt stört att kasta sten.

Det fanns inte samma möjligheter att filma det med sin kamera i mobilen, lägga upp det på nätet och visa alla andra snorungar hur tuff man är.

bustz0rz
2008-10-14, 23:34
Det fanns inte samma möjligheter att filma det med sin kamera i mobilen, lägga upp det på nätet och visa alla andra snorungar hur tuff man är.

Sant... hur tufft det nu är att kasta en snöboll på någonting.

KniveN
2008-10-15, 02:03
Är väl ingen som gillar StyrkeLyftare, skulle jag se en buss full med StyrkeLyftare så skulle jag också kasta sten mot dom :D

Litecore
2008-10-15, 02:19
Jag bor i Uppsala och på sistone har det varit problem med stenkastning mot bussar i Sävja, Gottsunda och Stenhagen.
Häromdan var det nån som sköt hål i rutorna på en buss med en (antagligen) CO2-pistol. Hoppas snuten får tag i skitungarna snart. Det där att dom är sysslolösa, inte har nån fritidsgård osv BOO-FUCKIN-HOO. Vi hade ingen fritidsgård när jag var yngre, vandaliserade jag och mina polare saker? Nej. Man måste sluta ta bort ansvaret från dom.
det är inte bara i förorterna sånt där händer tyvärr, jag cyklade ner på stan från sala backe
och 7an kom ikapp mig ungefär vid vaksala torg där den stannade och jag fick se hur en liten
kille kommer springandes från en gräsplätt på höger sida med ett ägg i näven som han kastar.
blev världens jävla mastodont-klägg på rutan så jag slänger cykeln och springer efter dom
över ett par staket och innergårdar tills dom slutligen gömde sig i en låst cykelkällare..
här gav jag upp, tyvärr, eftersom jag redan innan var lite sen till jobbet men det var så
jävla skönt att känna adrenalinet spruta i kroppen och höra skitungarnas panikläten ;P

Tricklev
2008-10-15, 02:22
Jag är på Knivens sida, jag kastar alltid sten när jag ser en buss full med styrkelyftare.

Tom Warrior
2008-10-15, 11:14
Men varför har det ökat så mycket? Känns så skumt. Bussar har ju funnits i Sverige hur länge som helst.
Samhällselement som är inkompatibla med bland annat bussar har anlänt.

Whistler
2008-10-15, 11:34
Jag tycker vi kallar in RoboCop.

Xealswe
2008-10-15, 11:37
Jag tycker vi kallar in RoboCop.

+1

cwzrd-
2008-10-15, 11:43
Stenhårt.

SRX
2008-10-15, 13:10
Samhällselement som är inkompatibla med bland annat bussar har anlänt.



:laugh: :laugh:

Klockren formulering!

LoTiX
2008-10-15, 13:32
Sysslolösa? Inte i helvete kastade jag något på fordon när jag hade tråkigt som liten.

*Tom Warrior: BÄSTA formuleringen jag någonsin hört!

stevebc
2008-10-15, 13:40
:furious:

Vi är för feta för att cykla :/

Baan
2008-10-15, 14:18
Jag hade tråkigt, stfu.

Body Guard
2008-10-15, 15:16
Men varför har det ökat så mycket? Känns så skumt. Bussar har ju funnits i Sverige hur länge som helst.

Den här artikeln på samma tema stod i gårdagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=839478



Tycker det känns som att man viker sig hela tiden. Ingen kontanthantering funkar väl ok men det känns trist att det ska behövas en sån regel. Och att förare inte ska kontrollera färdbevis? Vem trodde det för några år sedan,riktigt tråkig utveckling. Känns som att nsäta steg i utvecklingen kommer vara helt absurt. Typ gå in i en mataffär och plocka på dig en massa mat,gå sedan ut utan att betala. Kassörskan hälsar vänligt på dig när du går ut. Ok dåligt exempel men ni fattar.

Edit: Hur mycket pengar kan en busschafför ha på sig,knappast lönt att knivråna honom för kanske 2000 kr.

Underskatta aldrig idioter, jobbade som O-Vakt i ett stort köpcentrum i en sthlms förort, en lilare som gick in och hotade en kassörska med kniv, bytet blev 500 kr!!! För FUCKING 500 kr så förstörde den lilla blatte ungen kassörskans liv för ett bra tag.

Fatcan
2008-10-15, 15:22
det är inte bara i förorterna sånt där händer tyvärr, jag cyklade ner på stan från sala backe
och 7an kom ikapp mig ungefär vid vaksala torg där den stannade och jag fick se hur en liten
kille kommer springandes från en gräsplätt på höger sida med ett ägg i näven som han kastar.
blev världens jävla mastodont-klägg på rutan

Jo fast det är ju rätt stor skillnad på att kasta kasta ägg och kasta sten, tror inte dom hade vågat kasta sten inne i stan, i Sävja och de andra områdena har de så svinen många ställen att gömma sig på. Sen är ju Sävja, Stenhagen och Gottsunda inte förorter direkt.
Nice att du jagade efter dom föresten! :hbang:

Ex nihilo
2008-10-15, 15:27
Dålig uppfostran. Föräldrar blir bara svagare och svagare, ta åt er om ni känner er träffade.

erks
2008-10-15, 15:48
Jag tycker vi inför dötsstraff eller åtminstonde livstids straffarbete för sådant beteende.

Tom Warrior
2008-10-15, 15:52
Jag tycker vi inför dötsstraff eller åtminstonde livstids straffarbete för sådant beteende.
HAHAHAHAHAHAHAH! SÅ jävla nyskapande sätt att angripa meningsmotståndare från den obildade pöbeln här på forumet. Kudos till dig! Got dang gotta love a message board poster like you dude! Keep the good work up! "Döts straf" HAHAHAHAHAHAHAHAH! Never heard that b4!

CroCop
2008-10-15, 15:55
HAHAHAHAHAHAHAH! SÅ jävla nyskapande sätt att angripa meningsmotståndare från den obildade pöbeln här på forumet. Kudos till dig! Got dang gotta love a message board poster like you dude! Keep the good work up! "Döts straf" HAHAHAHAHAHAHAHAH! Never heard that b4!

Haha!:D
Så uttjatat med "döts straf´-snacket

Viktor_Balck
2008-10-15, 15:55
HAHAHAHAHAHAHAH! SÅ jävla nyskapande sätt att angripa meningsmotståndare från den obildade pöbeln här på forumet. Kudos till dig! Got dang gotta love a message board poster like you dude! Keep the good work up! "Döts straf" HAHAHAHAHAHAHAHAH! Never heard that b4!

såå ta lugn nu fyfan hjätattacken nära.

erks
2008-10-15, 15:58
HAHAHAHAHAHAHAH! SÅ jävla nyskapande sätt att angripa meningsmotståndare från den obildade pöbeln här på forumet. Kudos till dig! Got dang gotta love a message board poster like you dude! Keep the good work up! "Döts straf" HAHAHAHAHAHAHAHAH! Never heard that b4!

Jasså, en riktig inethjälte.

stevebc
2008-10-15, 16:43
HAHAHAHAHAHAHAH! SÅ jävla nyskapande sätt att angripa meningsmotståndare från den obildade pöbeln här på forumet. Kudos till dig! Got dang gotta love a message board poster like you dude! Keep the good work up! "Döts straf" HAHAHAHAHAHAHAHAH! Never heard that b4!Han glömde ju särskrivningen.

Loke
2008-10-15, 17:03
Och av nån anledning verkar det oftast vara invandrarungar som håller på med det? De områdena jag räknade upp är de invandrartätaste i Uppsala.

Nåja, här i alunda bor det knappt annat än ursvenska bönder och här förstörs det med. Det är nog snarare de stökiga ungarna som gör sånt här, och i städerna råkar det ofta vara invandrarungar. Utanförskap är enligt mig det största skälet till sånt här, och invandrarungar känner säkert en sorts utanförskap, men det finns det även många andra som gör. Att peka ut en viss grupp och påpeka skadan som den gör kommer inte att göra saken bättre.

Sysslolösa? Inte i helvete kastade jag något på fordon när jag hade tråkigt som liten.

*Tom Warrior: BÄSTA formuleringen jag någonsin hört!

Men så lär ju du ha varit rätt töntig som barn också, eller hur? Inget illa menat, du är säkert jättepopulär nu, men det är inte så intressant att veta att töntarna inte kastade något, det behöver inte ens nämnas. Det finns alltid någon unge som var duktigare. Nu snackar vi om helt vanliga ungar och de flesta vanliga ungar har nog testat att kasta något på fordon, även när du var liten. Hade de haft något annat att göra kanske de inte hade gjort det. Är du med?

EkarN
2008-10-15, 18:21
Vilket jävla pack det finns! Vafan ska man hålla på och förstöra i onödan för? Brist på sysselsättning my ass, det är bara det att alla jävlar saknar uppfostran och saknar respekt för regler och andra människor.

Guybrush
2008-10-15, 18:31
Samhällselement som är inkompatibla med bland annat bussar har anlänt.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Dumleman
2008-10-15, 18:51
Omdirigera värnpliktiga som ska till högvakten till busstaken med en rejäl kulspruta så gör lumparna någon reell samhällsnytta *popcorn*.

SRX
2008-10-15, 19:10
Nåja, här i alunda bor det knappt annat än ursvenska bönder och här förstörs det med. Det är nog snarare de stökiga ungarna som gör sånt här, och i städerna råkar det ofta vara invandrarungar. Utanförskap är enligt mig det största skälet till sånt här, och invandrarungar känner säkert en sorts utanförskap, men det finns det även många andra som gör. Att peka ut en viss grupp och påpeka skadan som den gör kommer inte att göra saken bättre.



...


Heheh, utanförskap, är du politiker eller?
Du skulle inte kunna specifiera lite närmare vad du menar med utanförskap?
Har de inga vänner? Nej, men det kan du ju inte mena, det är nåt större, det här förskräckliga utanförskapet.
Känner de kanske att de inte "kommer in" i det svenska samhället? De passar kanske inte in?
Om man inte passar in nånstans så brukar man söka sig till en ny grupp, plats eller vad det nu kan vara.
De skulle väl kunna söka sig tillbaka till sina hemländer om de inte passar in här, eller hur?

Det är självklart att man ska prata om vilka grupper som ställer till problem, det är ju både en del av diagnosen och behandlingen.

CroCop
2008-10-15, 19:25
Vad tror ni om idén med att en teaterföreställning har satts upp som speglar konsekvenserna vid attacker mot kollektivtrafiken är jag ensam om att tycka att det är sjukt patetiskt?
Känns ju som om man behandlar dessa ungdomar som förståndshandikappade. Tror att ungdomarna bara ställer till mer och mer jävulskap ju mer fjollåtgärder som "staten" kommer med.

"Vadå vi fattade inte att det var fel att elda upp alla bilarna som stod på ballevägen" "Vi hade ju inte fått se någon teaaaterföreställning om det"*bs*
"Sen har vi ju inga fritidsgååårdar!!"

LoTiX
2008-10-15, 19:50
Vad tror ni om idén med att en teaterföreställning har satts upp som speglar konsekvenserna vid attacker mot kollektivtrafiken är jag ensam om att tycka att det är sjukt patetiskt?
Känns ju som om man behandlar dessa ungdomar som förståndshandikappade. Tror att ungdomarna bara ställer till mer och mer jävulskap ju mer fjollåtgärder som "staten" kommer med.

"Vadå vi fattade inte att det var fel att elda upp alla bilarna som stod på ballevägen" "Vi hade ju inte fått se någon teaaaterföreställning om det"*bs*
"Sen har vi ju inga fritidsgååårdar!!"

Herregud jag läste inte så långt. Det var fan ta mig det löjligaste jag läst. Aktörerna känns ungefär som samma grupp som jag en gång för mycket länge sedan fick se en liten teaterföreställning med och dessa "sysslolösa" barn gillade synnerligen att störa föreställningen med diverse utrop och kast av föremål.

Baan
2008-10-15, 20:23
Den riktiga frågan är vad alla egentligen har mot styrkelyftare.

redbrigade
2008-10-15, 20:30
Alla vet väl att det är kul att vara göra såna saker när man är yngre, det börjar med att man kastar snöbollar och äpple på rutor. Sen är det tråkigt och man börjar göra värre saker. En adrenalinkick i en annars tråkig vardag.

130kg finsk sisu
2008-10-15, 20:59
Den riktiga frågan är vad alla egentligen har mot styrkelyftare.

Ja det skall du säga som trackat på mej i tråd efter tråd?:thumbup:

Viktor_Balck
2008-10-15, 21:09
Alla vet väl att det är kul att vara göra såna saker när man är yngre, det börjar med att man kastar snöbollar och äpple på rutor. Sen är det tråkigt och man börjar göra värre saker. En adrenalinkick i en annars tråkig vardag.

Tala för dig själv.

psa
2008-10-15, 21:18
Det är självklart att man ska prata om vilka grupper som ställer till problem, det är ju både en del av diagnosen och behandlingen.

Kan inte du som en del av diagnosen presentera trovärdigt material som identifierar den stenkastande gruppen?

På radio nämndes att stenkastning mot bussar inte är något som är begränsat till invandrargrupper. Det var en aktivitetet spridd bland unga, invandare som icke-invandrare.

Baan
2008-10-16, 11:55
Ja det skall du säga som trackat på mej i tråd efter tråd?:thumbup:

Du blandar ihop mig med gwzrd.

SRX
2008-10-16, 12:29
Kan inte du som en del av diagnosen presentera trovärdigt material som identifierar den stenkastande gruppen?

På radio nämndes att stenkastning mot bussar inte är något som är begränsat till invandrargrupper. Det var en aktivitetet spridd bland unga, invandare som icke-invandrare.




Nej, jag kan inte presentera speciellt trovärdigt material mer än att det i princip alltid rör sig om förorter där det bor mestadels invandrare. Men självklart finns det svenska ungar som kastar sten och andra grejer också, vore minst sagt konstigt om man samlar ihop 200 stenkastare och precis varenda en har utländsk bakgrund, eller hur? Det är nog ingen som påstår att det skulle vara så heller. I de här invandrarförorterna bor det ju faktiskt också svenska barn, även om de är få.
Det det handlar om är kraftig överrepresentation.

Självklart säger de på Sveriges Radio (SR) att alla möjliga ungdomar håller på med det, de är av samma skrot och korn som SVT och egentligen den mesta media vi har - rejält vänstervridna och vägrar framförallt tala om invandringens alla konsekvenser.


Läste en artikel i tidningen idag där det faktiskt framkommer att det är invandrare som är problemet, men författaren har inte skrivit det uttryckligen utan det är ett citat från en av de trakasserade som avslöjar det man redan trodde från början av artikeln.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1887851.svd

psa
2008-10-16, 15:27
Det det handlar om är kraftig överrepresentation.


Då får du finna en källa som styrker den åsikten. Annars är det bara fördommar, och du vill väl inte att fördommar ska leda dig genom livet?

Khyron_
2008-10-16, 17:43
Då får du finna en källa som styrker den åsikten. Annars är det bara fördommar, och du vill väl inte att fördommar ska leda dig genom livet?

Herregud alla vet att det är invandrare som kastar sten på Bussar, Ambulans, Brandkår och Polis det är ingen fördom.



http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/D36EB57A-C384-40FF-BC1C-732C5110F283/10825/2008446.pdf

Av de 9miljoner människor som bor i Sverige så är ca1,3miljoner invandrare men de 1,3milj står för 49% av utgifterna i vårat sociala skyddsnät.

Det framgår inte hur många av de inrikes födda hushållen som egentligen är andragenerationshushåll.

Se invandrare kostar bara pengar ingen fördom bara fakta :Virro

stevebc
2008-10-16, 21:01
Herregud alla vet att det är invandrare som kastar sten på Bussar, Ambulans, Brandkår och Polis det är ingen fördom.Vad är invandrare?

psa
2008-10-17, 08:48
Se invandrare kostar bara pengar ingen fördom bara fakta :Virro

Helt irrelevant med avseende på stenkastningen. Ser du inte att ditt omdöme är färgat av fördommar?

Herr Oberst
2008-10-17, 14:33
Då får du finna en källa som styrker den åsikten. Annars är det bara fördommar, och du vill väl inte att fördommar ska leda dig genom livet?

Troll

z_bumbi
2008-10-17, 14:45
Troll

Att man inte automatiskt antar att det är invandrare som kastar sten kan ju betyda att man är ganska källkritisk. Om man dessutom tar med i åtanke att om det råkar vara invandrare så kanske det inte beror just på att de är invandrare och då är man både källkritisk och kan tänka självständigt.

Ajin
2008-10-17, 14:53
Som andra generationens invandrare så blir jag mörkrädd när jag läser vissa av kommentarerna här.

Jacksatan
2008-10-17, 15:10
Som andra generationens invandrare så blir jag mörkrädd när jag läser vissa av kommentarerna här.

Men vilka tror du bemödar sig med att skriva i såna här trådar? Vi som inte tror att alla invandrarungar springer omkring o slänger sten på bussarna orkar inte kommentera sånt här oftast.

WHITEFOLKS
2008-10-17, 15:19
Andra generations invandrare, tredje generationens invandrare.. när slutar man vara invandrare i Sverige?

Trance
2008-10-17, 15:38
Andra generations invandrare, tredje generationens invandrare.. när slutar man vara invandrare i Sverige?

När man slutar kasta sten på bussar.

Herr Oberst
2008-10-17, 15:44
Andra generations invandrare, tredje generationens invandrare.. när slutar man vara invandrare i Sverige?

Svensk blir man när blivit svensk medborgare och själv anser sig vara svensk.

Danny Devito
2008-10-17, 15:44
Som andra generationens invandrare så blir jag mörkrädd när jag läser vissa av kommentarerna här.

+1

Verkar finnas många tangentbordskrigare med främlingsfientliga åsikter på den här brädan.

Men vilka tror du bemödar sig med att skriva i såna här trådar? Vi som inte tror att alla invandrarungar springer omkring o slänger sten på bussarna orkar inte kommentera sånt här oftast.

Iofs så har du har en poäng. Det är mest folk med lågt antal post som skriver liknande. Såna som troligtvis har flera konton och skriver sånt med sina "mindre kända" nicks.

Exdiaq
2008-10-17, 16:35
När man slutar kasta sten på bussar.



Haha, ja, är väl ungefär så :D

Mörkare hud + bråkiga = invandrare
Mörkare hud + skötsamma = svenskar

Sen är uttryck som "andra generationens invandrare" jävligt fjantigt enligt mig. Du är svensk om du är född och uppvuxen i landet.

Purren
2008-10-17, 18:30
GASKAMMAREN!

Sen håller jag inte med om att dom oftast har tillgång till ungdomsgårdar. Visst, här i Solna finns det en eller två, men det är väl knappast så att ungdomarna åker 20 minuter för att få komma till ett ställe att hänga på. Då kan dom lika gärna stå över bron och bajsa på bilarna.

Purren
2008-10-17, 18:31
När man slutar kasta sten på bussar.

Underbart!

Baan
2008-10-17, 18:52
När man slutar kasta sten på bussar.

Det gäller alltså hålla sig i skinnet och ge fan i att kasta sten sen om man inte vill förvandlas tillbaks?

z_bumbi
2008-10-17, 18:59
Det gäller alltså hålla sig i skinnet och ge fan i att kasta sten sen om man inte vill förvandlas tillbaks?

Sikta på brandbilarna istället för det verkar ju vara okey.