handdator

Visa fullständig version : Träna handlederna?


Cusc
2008-10-14, 22:08
Tjenare, Det är såhär jag har väldigt klena och smala handleder och vill då träna upp dem med syfte på att jag är väldigt intresserad av att börja på någon boxningsport/kampsport. Fast har då hört och läst att det är inte speciellt bra att träna just handlederna? men annars, hur tränar man dem?

Tack på förhand :)

Elfsberg
2008-10-14, 22:55
Man tränar underarmarna och inte handlederna. Det går att göra på flera sätt, och de mest kända metoderna är att använda utrustning där man kniper ihop ett motstånd - en så kallad gripper - eller där man lyfter tunga vikter som man helt enkelt håller i fingrarna.

Jag skulle rekommendera en övning som heter barhold för dig: man tar en skivstång laddad med en himla massa vikt och sen håller man den i luften så länge som möjligt(tills dess att den helt eller nästan glider ur greppet), gärna mellan 20-40 sekunder.

Cusc
2008-10-14, 23:07
Jag har börjat med att träna underarmarna med 2 övningar som finns på övningsbanken men känns bara som det tar precis nedanför armbågen, men det kanske det bara ska? iallafall ska nog inskaffa nån sorts grej jag kan klämma på och kan pröva att hålla massa vikt i 20 - 40 sekunder, tack så mycket

erks
2008-10-14, 23:14
Txds5CRu6Mw

Elfsberg
2008-10-14, 23:26
Barholds är ett mycket effektivt sätt att utöka mjölksyreuthålligheten i kampsport.

Svedberg
2008-10-15, 00:01
Vet inte vad grippers/barholds har med handledsstyrka att göra dock, om det nu var starka handleder trådskaparen var ute efter.

Musselbank
2008-10-15, 01:30
Här är lite att bita i också

http://www.geocities.com/ltgodfrey/lever.html

Mart|n
2008-10-15, 04:15
http://gripfaq.com/Wrist_Strength_Exercises/

Elfsberg kanske ska kolla här också... :D

Elfsberg
2008-10-15, 09:16
http://gripfaq.com/Wrist_Strength_Exercises/

Elfsberg kanske ska kolla här också... :D

Jag skrev bara att de vanligaste sätten är grippers, pinch-övningar och barholds.. men jag kan ju ha fel för det. :)

Jag_Emil
2008-10-20, 16:02
Själv har jag tränat Handlederna OCH underarmarna med innebandy och ishockey. Jävlgit roligt.Låtdig inspererasav dessa ? :

men varför ge andra tips. Jag nöjjer mig med att jag tränar så här.
http://www.youtube.com/watch?v=fwys3Ook9o8

Jag_Emil
2008-10-20, 16:03
dubbelpost

Hemi
2008-10-20, 22:32
Alla stenhuggare jag kanner har ena javla underarmar/handleder, kanske stenlunga ocksa. Motocrossforare likasa. Samt stensattare och takslipare. For att tala om nagonting annat. Bouldrare brukar sitta inne med bra handleder ocksa. Inte nodvandigtvis lodrattklattrare dock men boulders.

Jacksatan
2008-10-21, 07:56
Alla stenhuggare jag kanner har ena javla underarmar/handleder, kanske stenlunga ocksa. Motocrossforare likasa. Samt stensattare och takslipare. For att tala om nagonting annat. Bouldrare brukar sitta inne med bra handleder ocksa. Inte nodvandigtvis lodrattklattrare dock men boulders.

Men vem fan har tid att ägna 8h om dagen till sånt enbart för att få grova handleder? Alla bodybuilders jag känner har stora jävla underarmar och de kanske ägnar 1.5h i gymmet varje dag. Känns lite mer effektivt.

ChrisDEFC
2008-10-21, 11:06
http://www.exrx.net/WeightExercises/WristExtensors/CBRollerWristExtention.html lär väl hålla handlederna i trim. frågan är hur man ska skilja på handleder och underarmar då det är underarmarnas muskler som vinklar handleden :Virro

Hemi
2008-10-22, 23:28
Men vem fan har tid att ägna 8h om dagen till sånt enbart för att få grova handleder? Alla bodybuilders jag känner har stora jävla underarmar och de kanske ägnar 1.5h i gymmet varje dag. Känns lite mer effektivt.


Låter självklart logiskt och håller med dig men jag känner en kille som slipade just tak en lång period och har knäckt en drös riktiga strongmans i armbrytning, faktiskt obesegrad tills nu, får se hur det går om han satsar på det. Hur som helst, just handlederna går att stärka, kan inte redogöra exakt hur men jag har själv arbetat med sträckningar av fingrarna många år (bland annat) i stället för att bara greppa och jag ´tror´ att det gett mig åtminståne grovlek. Kan berott på min klättrng också. Senorna där emellan växer av träning och slit och det kan bero på andra saker är de ´vanliga´ BB-övningarna.

z_bumbi
2008-10-23, 08:52
Men vem fan har tid att ägna 8h om dagen till sånt enbart för att få grova handleder? Alla bodybuilders jag känner har stora jävla underarmar och de kanske ägnar 1.5h i gymmet varje dag. Känns lite mer effektivt.

Har de lika grova handleder?

H5N1
2008-10-23, 14:26
Tjenare, Det är såhär jag har väldigt klena och smala handleder och vill då träna upp dem med syfte på att jag är väldigt intresserad av att börja på någon boxningsport/kampsport. Fast har då hört och läst att det är inte speciellt bra att träna just handlederna? men annars, hur tränar man dem?

Tack på förhand :)

Du tränar handlederna med hjälp av just boxning. Om du däremot vill träna musklerna, är det underarmarna du ska träna. Dock får du inte mycket grövre handleder av att träna underarmarna.
Handleder byggs av hög belastning på skelettet, t.ex boxning vid slag.

Jacksatan
2008-10-25, 10:09
Har de lika grova handleder?

Skulle du bli glad om du kom över 80 kg i bänken? Ja, klart fan de har lika grova handleder.

Hemi
2008-10-25, 10:23
Skulle du bli glad om du kom över 80 kg i bänken? Ja, klart fan de har lika grova handleder.


Inte alla tycker jag, däremot de som kör specifik greppträning och sånt eller hållit på länge, många BB´S jag sett har stora överarmar och allt men handleder som flickor. Fast det kan ju bero på att utvecklingen inte går indexiellt, jämnt. Sedan tycker jag mig se grovarbetare med rejäla handleder men inte så värst mycket annat imponerande. Det kan nog ligga någonting i det, liksom det kan ligga någonting i ren inbillning från min sida, det är jag också medveten om.

Jacksatan
2008-10-27, 20:44
Inte alla tycker jag, däremot de som kör specifik greppträning och sånt eller hållit på länge, många BB´S jag sett har stora överarmar och allt men handleder som flickor. Fast det kan ju bero på att utvecklingen inte går indexiellt, jämnt. Sedan tycker jag mig se grovarbetare med rejäla handleder men inte så värst mycket annat imponerande. Det kan nog ligga någonting i det, liksom det kan ligga någonting i ren inbillning från min sida, det är jag också medveten om.

Nej, men grova handleder är ju också väldigt mkt genetik. Det är som att vara axelbred eller ha grova fotleder i viss mån. Alla byggare har inte grova handleder, och alla grovarbetare har heller inte grova handleder.

Svedberg
2008-10-27, 20:57
Handlade det inte om starka handleder?
Är det inte typ...omöjligt få grövre handleder, mer än några mm?(om man inte räknar fett)

-Englund
2008-10-27, 23:46
Spela handboll

Mart|n
2008-10-28, 06:23
Handledernas omkrets ökar inte speciellt mycket, då det inte är så mycket muskler där.

Som sagt för handledsövningar kolla: http://www.gripfaq.com/Wrist_Strength_Exercises/

bertbert
2008-10-28, 07:25
Skulle du bli glad om du kom över 80 kg i bänken? Ja, klart fan de har lika grova handleder.

Tror f-n det. Byggare ju en massa med dragremmar och annat tjafs. Tror faktiskt de har klent grepp över lag.

Mushan
2008-10-28, 11:40
http://www.abcbodybuilding.com/exercise3/farmerswalk.htm

Testa den nästa gång, förbättrar greppet som faen och den tar mycket bra på underarmarna. Pumpet är inte heller att leka med!