handdator

Visa fullständig version : Aktiveras gluteus mera i knäböj än i benpress?


Fatcan
2008-10-14, 21:47
Jag tycker det borde vara så i alla fall, men jag är inte säker. När man kör benpress så håller man ju överkroppen helt still, till skillnad från i knäböj där man fäller fram ryggen lite och sen rätar upp den, den rörelsen utför väl gluteus och hamstrings?

erks
2008-10-14, 21:54
Jepp, förutsatt att du kör djupa böjar.

jwzrd
2008-10-14, 21:59
Det beror på hur du utför respektive övning. I min värld är benpress svårare att få till än knäböj eftersom folk nu är så innihelvetes otränade och stela. Att sätta sig på huk för att sedan resa sig klarar det flesta dock.

För någon vecka sedan instruerade jag en Vanlig Byggare(tm) i knäböj eftersom hans egna insatser mest slutade i halv good morning och att han själv inte tyckte att det var mycket att hänga i julgranen. Han trodde att han var stel. I själva verket hade han inga som helst problem med att sätta sig på huk med rätt vikt; i det här fallet började han om på 30 kastruller och det gjorde även hans fru (som också var med). Han fick mer eller mindre träningsvärk i hela låren där och då på plats och det var inte för att han var otränad. Han är i själva verket rejält muskulärt utvecklad (inklusive benen). Men som han själv sa: detta var något helt annat än benpressen.

När jag såg honom sist böjde han på 80kg eller 90kg men sätter sig fortfarande på huk och reser sig. Inga direkta bekymmer med att ryggen ligger framåt eller några konstiga stela krumbuktningar.

jwzrd
2008-10-14, 22:04
Jepp, förutsatt att du kör djupa böjar.

-1

Min satans åsikt i den frågan (som alla är välkomna att skjuta i sank!) är att det är precis tvärtom. Det är hockeyböjen. Du vet den där folk backar ut sin badonkadonk 2.5 meter rakt ut bakåt med ett kvarts ton i nacken och sen vänder ca 2dm senare. Det är rövbyggare numero uno. Det är även rygg-, hamstring och magbyggare numero jävligt lite.

Att sätta sig på huk så som ett barn gör det däremot är (min s:ans åsikt osv) den bästa övningen för låren och en som givetvis även aktiverar röven. Men inte extremt och verkligen inte oönskat.

LoTiX
2008-10-14, 22:04
Får jag stjäla tråden med en kort liten fråga? I bottenläget på benpressen släpper hälarna från plattan. Bra/dåligt? Jag har fötterna långt ner på plattan och brett för att låta quadsen jobba mest. Stelhet är inget problem, vid knäböj är röven och sniffar på golvet.

Guddi
2008-10-14, 22:06
Jag tycker det borde vara så i alla fall, men jag är inte säker. När man kör benpress så håller man ju överkroppen helt still, till skillnad från i knäböj där man fäller fram ryggen lite och sen rätar upp den, den rörelsen utför väl gluteus och hamstrings?Gluteus extenderar i höften. Du flekterar rejält i höften både i benpress och i knäböj så gluteus är säkert aktiv i båda fallen när du pressar ifrån. Vilken som aktiverar mest vet jag inte, men om jag fick gissa så hade jag sagt knäböj då det den ställer mer krav koordinationen.

jwzrd
2008-10-14, 22:09
Får jag stjäla tråden med en kort liten fråga? I bottenläget på benpressen släpper hälarna från plattan. Bra/dåligt? Jag har fötterna långt ner på plattan och brett för att låta quadsen jobba mest. Stelhet är inget problem, vid knäböj är röven och sniffar på golvet.

För att du pressar helt ohämmat och gör det genom främre delen av foten. Och/ eller att du även är stel i vader eller har korta hälsenor. Flytta upp fötterna lite, testa att vinkla ut dem, börja om från lite lägre vikt och lär dig att pressa genom hela foten. (Nu när jag tänker efter så har jag svårt att se att det kan vara mycket annat än korta hälsenor och stela vader).

erks
2008-10-14, 22:13
-1

Min satans åsikt i den frågan (som alla är välkomna att skjuta i sank!) är att det är precis tvärtom. Det är hockeyböjen. Du vet den där folk backar ut sin badonkadonk 2.5 meter rakt ut bakåt med ett kvarts ton i nacken och sen vänder ca 2dm senare. Det är rövbyggare numero uno. Det är även rygg-, hamstring och magbyggare numero jävligt lite.

Att sätta sig på huk så som ett barn gör det däremot är (min s:ans åsikt osv) den bästa övningen för låren och en som givetvis även aktiverar röven. Men inte extremt och verkligen inte oönskat.

Det där verkar logiskt. Men ordentliga böj bygger väl ÄNDÅ bättre röv än benpress?

jwzrd
2008-10-14, 22:16
Det där verkar logiskt. Men ordentliga böj bygger väl ÄNDÅ bättre röv än benpress?

Knäböj bygger röv alldeles utmärkt och det gör benpress också. Benpress bygger däremot inte lår lika bra men röven, ja den blir magnifik.

LoTiX
2008-10-14, 22:16
För att du pressar helt ohämmat och gör det genom främre delen av foten. Och/ eller att du även är stel i vader eller har korta hälsenor. Flytta upp fötterna lite, testa att vinkla ut dem, börja om från lite lägre vikt och lär dig att pressa genom hela foten. (Nu när jag tänker efter så har jag svårt att se att det kan vara mycket annat än korta hälsenor och stela vader).

Så det är verklighen stelhet? Ouppvärmd sätter jag handflatorna i marken, uppvärmd trycker jag bröstet mot låren. Betvivlar inte tycker bara det är konstigt. Men skall prova flytta upp fötterna en del, vinklar ut dem lite gör jag redan.

jwzrd
2008-10-14, 22:17
Så det är verklighen stelhet? Ouppvärmd sätter jag handflatorna i marken, uppvärmd trycker jag bröstet mot låren. Betvivlar inte tycker bara det är konstigt. Men skall prova flytta upp fötterna en del, vinklar ut dem lite gör jag redan.

Vad har vaderna med dina handflator och din bröstkorg att göra? Sätt dig på huk med hälarna i golvet och fötterna axelbrett.

LoTiX
2008-10-14, 22:25
Vad har vaderna med dina handflator och din bröstkorg att göra? Sätt dig på huk med hälarna i golvet och fötterna axelbrett.

Hehe, antog bara att även vaderna sträckte på sig en del och inte bara hamstrings när man står rak och sätter handflatorna mot marken, eller också stående rakt kan trycka bröstet mot låren.

Känner mig som en idiot men vad skall jag göra efter att jag har satt mig på huk med fötterna axelbrett?

jwzrd
2008-10-14, 22:27
Hehe, antog bara att även vaderna sträckte på sig en del och inte bara hamstrings när man står rak och sätter handflatorna mot marken, eller också stående rakt kan trycka bröstet mot låren.

Känner mig som en idiot men vad skall jag göra efter att jag har satt mig på huk med fötterna axelbrett?

Är dina hälar kvar i golvet när du sitter så?

Fatcan
2008-10-14, 22:29
Gluteus extenderar i höften. Du flekterar rejält i höften både i benpress och i knäböj så gluteus är säkert aktiv i båda fallen när du pressar ifrån. Vilken som aktiverar mest vet jag inte, men om jag fick gissa så hade jag sagt knäböj då det den ställer mer krav koordinationen.

Borde den inte vara mera aktiv i knäböj eftersom man fäller fram ryggen (det går ju inte att helt undvika det) och sedan rätar upp den? Det var det jag syftade på.

LoTiX
2008-10-14, 22:29
Är dina hälar kvar i golvet när du sitter så?

Självklart. Skrev innan att djupare böjar än mina görs inte. =)

L-Sami
2008-10-14, 22:44
Belastningen och rörelseomfånget borde väl spela större roll än vilken typ av övning man utför. Tyngre belastning desto större aktivitet i de aktiva musklerna, även en djupare böj borde aktivera musklerna i större utsträckning. Djupare knäböj (110grader) större flexion i höftleden vid den excentriskafasen, extensionen blir blir automatisk större vid den koncentriskafasen i jämförelse med t ex knäböj till (80grader) Gluteus maximus är prime mover för extension i höftleden. Det vill säga gluteus maximus tillsammans med quadriceps har större kraft att motarbeta uppåt desto djupare man har böjt sig ner, ännu större kraft desto tyngre belastning man pressar upp.

Om man nu kör med en X vikt i benpress som motsvarar (100kg) i knäböj och går ner till 110 graders knäflexion i jämförelse 80 graders i vanlig knäböj, så tycker jag att gluteus borde aktiveras mer i benpressen.

Elfsberg
2008-10-14, 22:49
Finns det något sätt att minska på gluteus aktivitet?

Paria
2008-10-14, 23:16
Finns det något sätt att minska på gluteus aktivitet?

Minska rörelsen i höftleden.

Typ benspark ...

stevebc
2008-10-15, 13:32
-1

Min satans åsikt i den frågan (som alla är välkomna att skjuta i sank!) är att det är precis tvärtom. Det är hockeyböjen. Du vet den där folk backar ut sin badonkadonk 2.5 meter rakt ut bakåt med ett kvarts ton i nacken och sen vänder ca 2dm senare. Det är rövbyggare numero uno. Det är även rygg-, hamstring och magbyggare numero jävligt lite.

Att sätta sig på huk så som ett barn gör det däremot är (min s:ans åsikt osv) den bästa övningen för låren och en som givetvis även aktiverar röven. Men inte extremt och verkligen inte oönskat.http://img172.imageshack.us/img172/6176/glutesis5.jpg

T: Om du med benpress menar den där lutande mojängen där man pressar vikterna snett uppåt så sker det ingen total höftextension där, utan mestadels en knäextension. Rumpan har alltså en hel del kvar att jobba när man är i slutläget av övningen.

jwzrd
2008-10-15, 13:35
Borde den inte vara mera aktiv i knäböj eftersom man fäller fram ryggen (det går ju inte att helt undvika det) och sedan rätar upp den? Det var det jag syftade på.

Ju? Det går alldeles utmärkt och beror helt på syftet.

jwzrd
2008-10-15, 13:38
http://img172.imageshack.us/img172/6176/glutesis5.jpg

T: Om du med benpress menar den där lutande mojängen där man pressar vikterna snett uppåt så sker det ingen total höftextension där, utan mestadels en knäextension. Rumpan har alltså en hel del kvar att jobba när man är i slutläget av övningen.

Var har du semimembranosus, semitendinosus, adduktorer, sartorius och gracilis? Hur utfördes testet?

stevebc
2008-10-15, 14:03
Jag vet inte. Får bara tillgång till abstraktet:

J Strength Cond Res. 2002 Aug ;16 (3):428-32 12173958 (P,S,G,E,B) Cited:1 The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles.

[My paper] Anthony Caterisano, Raymond F Moss, Thomas K Pellinger, Katherine Woodruff, Victor C Lewis, Walter Booth, Tarick Khadra
The Department of Health and Exercise Science, Furman University, 3300 Poinsett Highway, Greenville, South Carolina 29613, USA. tony.caterisano@furman.edu
The purpose of this study was to measure the relative contributions of 4 hip and thigh muscles while performing squats at 3 depths. Ten experienced lifters performed randomized trials of squats at partial, parallel, and full depths, using 100-125% of body weight as resistance. Electromyographic (EMG) surface electrodes were placed on the vastus medialis (VMO), the vastus lateralis, (VL), the biceps femoris (BF), and the gluteus maximus (GM). EMG data were quantified by integration and expressed as a percentage of the total electrical activity of the 4 muscles. Analysis of variance (ANOVA) and Tukey post hoc tests indicated a significant difference (p < 0.001*, p = 0.056**) in the relative contribution of the GM during the concentric phases among the partial- (16.9%*), parallel- (28.0%**), and full-depth (35.4%*) squats. There were no significant differences between the relative contributions of the BF, the VMO, and the VL at different squatting depths during this phase. The results suggest that the GM, rather than the BF, the VMO, or the VL, becomes more active in concentric contraction as squat depth increases.

Från här: http://lib.bioinfo.pl/pmid:12173958

L-Sami
2008-10-15, 17:45
Jag vet inte. Får bara tillgång till abstraktet:



Från här: http://lib.bioinfo.pl/pmid:12173958


Härligt så min teori stämde :thumbup:

Chaaarles
2008-10-15, 19:26
Var har du semimembranosus, semitendinosus, adduktorer, sartorius och gracilis? Hur utfördes testet?

De muskler du nämner nämns inte i studien.

"Ten experienced male weight lifters volunteered as subjects for this study. Descriptive characteristics of the subjects were as follows: age 5 24.3 6 5.6 years, body mass 5 86.1 6 11.2 kg, height 5 182.6 6 6.9 cm, and estimated percent body fat 5 6.1 6 1.8 % (mean 6 SD). All subjects had an extensive training history with free weights ($5 years experience), and all had experience in performing at all the squatting depths tested, including full squats (ø0.79 rad at the knee joint), in their workouts. The subjects read and signed informed consent forms, and the Furman University Human Subjects Review Board approved all the procedures."

"Two days before testing, each subject underwent a familiarization session in which all 3 squatting depths were practiced with a weight equivalent to between 100 and 125% of each subject’s body weight. Each subject chose a weight that was commensurate with his ability to perform the 3 squatting depths with a proper and consistent technique, within the limitations of
standard barbell weight configurations. On the day of testing, each subject performed a standardized warmup (nonresistant movements, light-weighted squats and stretching) and was prepared for randomized trials, with all trials being performed in 1 session. Four superficial muscles of the right hip and thigh were cleaned and abraded to reduce interelectrode resistance."

"The EMG activity of each muscle was measured using the Biopac system EMG (BIOPAC Systems, Inc., Santa Barbara, CA), with a high-pass frequency filter, and the bipolar electrode system. Trials were randomized to control for order effect, and each subject performed 3 repetitions of weighted back squats with the bar placed across the top of the posterior deltoids. After a warm-up routine the experimental trials were performed with a fixed weight equivalent to 100–125% of each subject’s body weight."

Det bör besvara frågan om utförandet av studien.