handdator

Visa fullständig version : Sluta växa?


Charlie.amortis
2008-10-14, 21:35
Tjenare har en grabb på 14 år. Han är 176cm och väger ca 73kg. Har hört mig för på gymmen om det är okej att grabben och jag tränar. Och det va OK. Men nu till frågan, Kan han sluta växa av styrketräning? Vill gärna har ett svar. För både jag och modern är längre än medellängen. Tacksam för svar!

King Grub
2008-10-14, 21:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104047&highlight=adolescents

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=22724&highlight=adolescents

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55927&highlight=adolescents

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78623&highlight=adolescents

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75351&highlight=adolescents

tsp
2008-10-14, 21:43
Jag orkar inte läsa grubens länkar men det är ju en gammal "sanning" att tung styrketräning i allt för låg ålder inte är nyttigt. Brukar ju vara 15 års gräns på de flesta gym vad jag vet också.

Jag skulle inte låta mina barn styrketräna innan de fyllt 16-17år. Inte enbart pga deras fysiska utvecklingsstadium utan även pga den psykiska utvecklingen. Jag anser att så unga människor inte har på ett gym att göra, det är lätt att göra saker fel och då kan det dessutom gå väldigt illa.

Men eftersom du är med grabben och tränar så håller ju du uppsikt över honom så att han sköter sig och tränar på ett vettigt sätt. Men jag tycker ändå att du borde vänta åtminstone ett år till innan du introducerar honom för styrketräning. Låt honom utveckla kondition och köra enkla styrkeövningar hemma som sit-ups, push-ups osv istället. Men om du tvunget ska ta honom till gymmet så låt honom inte träna speciellt tungt det första året.

Det är då mina svensson-åsikter. Jag tar inte till någon annan källa än mitt (oftast) sunda förnuft.

King Grub
2008-10-14, 21:45
Jag orkar inte läsa grubens länkar men det är ju en gammal "sanning" att tung styrketräning i allt för låg ålder inte är nyttigt.

Läs den här åtminstone.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2630487&postcount=1

Guddi
2008-10-14, 22:15
Låt honom utveckla kondition...En fjortonårg killa har antagligen väldigt lite nytta av konditionsträning. Man kan bara förbättra sin kondition ytters lite innan man kommer in i slutet av puberteten.

Arne Persson
2008-10-14, 22:31
Jag orkar inte läsa grubens länkar men det är ju en gammal "sanning" att tung styrketräning i allt för låg ålder inte är nyttigt. Brukar ju vara 15 års gräns på de flesta gym vad jag vet också.

Jag skulle inte låta mina barn styrketräna innan de fyllt 16-17år. Inte enbart pga deras fysiska utvecklingsstadium utan även pga den psykiska utvecklingen. Jag anser att så unga människor inte har på ett gym att göra, det är lätt att göra saker fel och då kan det dessutom gå väldigt illa.

Men eftersom du är med grabben och tränar så håller ju du uppsikt över honom så att han sköter sig och tränar på ett vettigt sätt. Men jag tycker ändå att du borde vänta åtminstone ett år till innan du introducerar honom för styrketräning. Låt honom utveckla kondition och köra enkla styrkeövningar hemma som sit-ups, push-ups osv istället. Men om du tvunget ska ta honom till gymmet så låt honom inte träna speciellt tungt det första året.

Det är då mina svensson-åsikter. Jag tar inte till någon annan källa än mitt (oftast) sunda förnuft.


Mycket tråkig inställning, styrketräning är bland det mest sunda man kan ägna sig åt. Framför allt i tidig ålder! Självfallet skall det kombineras med konditionssporter.

heltborta_
2008-10-14, 22:36
Jag tar med mig min 10åriga bror lite då och då.. Dessvärre behöver han passas en del, men han växer fortfarande!

Pepz
2008-10-14, 22:41
nej han slutar inte att växa

Men jag hoppas att du går med honom på gymmet eller att han får instruktioner för att på bästa sätt kunna utföra övningarna korrekt! annars föreligger skaderisk.

Även allsidig träning bör utföras. killar framför allt brukar inrikta sig på främst bänkpress och biceps och det är nog inte det bästa för en ung kille att lägga fokus på om man ser till det långa loppet.

Och sist men inte minst - gymmen är där man kommer i kontakt med doping. se till att ha en dialog tidigt!

Deceiver85
2008-10-14, 22:47
Vilka problem folk har. Själv har jag en lillasyster på 8 år som tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill följa med storebror till gymmet...

stahlberg
2008-10-14, 23:20
Det är väl snarast så att det bl.a är dessa "svenssons", som inte "orkar läsa" och vilkas sunda förnuft inte räcker till för att skilja mellan "gamla sanningar" och lögner, som håller denhär seglivade myten (att det kan vara skadligt för ungdomar att styrketräna) vid liv.

LoTiX
2008-10-14, 23:27
Det är väl snarast så att det bl.a är dessa "svenssons", som inte "orkar läsa" och vilkas sunda förnuft inte räcker till för att skilja mellan "gamla sanningar" och lögner, som håller denhär seglivade myten (att det kan vara skadligt för ungdomar att styrketräna) vid liv.

Så sant så.

ceejay
2008-10-14, 23:40
vad jag har sett o hört så finns det faktiskt inga studier på att man kan sluta växa, men jag är ju ingen expert

Timme
2008-10-14, 23:46
Det är väl snarast så att det bl.a är dessa "svenssons", som inte "orkar läsa" och vilkas sunda förnuft inte räcker till för att skilja mellan "gamla sanningar" och lögner, som håller denhär seglivade myten (att det kan vara skadligt för ungdomar att styrketräna) vid liv.

jag verkligen hatar denna myten.

Och jag blir så ledsen när vältränade förebilder som tsp spär på myten men en massa struntsnack som inte har något med verkligheten att göra,


Tsp: hur kan du skriva sådant strunt? Du har ju inte en aning.
Att använda sitt "förnuft" som källa är nog inte alltid så bra.

Timme
2008-10-14, 23:50
vad jag har sett o hört så finns det faktiskt inga studier på att man kan sluta växa, men jag är ju ingen expert

finns inget som visar på att man slutar att växa.

Studierna visar istället att det är väldigt bra med riktig styrketräning för barn (även barn i 6års åldern).

roosm
2008-10-15, 09:02
Personligen så började jag med lätt styrketräning hemma hos min far när jag var ca 12-13 år gammal. Han hade ett par hantlar och en maskin som var kombinerad: bänkpress, lår-curl och benspark. Således var det jag tränade: bänk, bicep-curl, lår-curl och benspark tills jag äntligen fyllde 16 år och fick komma in på gymmet där brorsan gick. Från att jag fyllde 16 höll jag jämna steg med min bror och tränade styrka 3 dagar i veckan.
Visst, jag är inte speciellt lång (178 cm), men jag är precis lika lång som både min far och min bror. Dessutom växte jag från att jag var 12-13 till att jag var fullvuxen ca 20 cm och hade enligt sjuksyster precis den utvecklingen de hade förutspått när jag gick i mellanstadiet.

Jag hade kanske inte rekommenderat tunga marklyft och knäböj, men jag hade definitivt rekommenderat att ta med honom till gymmet! Det var det bästa som hänt mig när jag fick gå med farsan och brorsan och träna!
Ha roligt och håll uppsikt på honom, oroa dig inte för att han ska sluta växa! (Dessutom är han 176 när han är 14 är det väl troligare att han ska bli 190+ än som medelsvensken som senast jag kollade någon siffra var 179 cm).

Kräket
2008-10-15, 09:21
Och sist men inte minst - gymmen är där man kommer i kontakt med doping. se till att ha en dialog tidigt!

Jävligt vettigt påpekande!

De fysiologiska "riskerna"/myterna må vara utan grund och överdrivna. Dock är gymmet en speciell miljö, och när det gäller såpass unga personer så kan ett visst mentorskap vara nödvändigt.

Inte minst rör detta mentorskap doping - Vilket tycks vara ett ökande samhällsproblem.

Tycker det är jäkligt bra att personer som uppenbart lyckats inom sitt gebit (Alltså Pepz) förmår lyfta sådana risker!

Guddi
2008-10-15, 09:44
De fysiologiska "riskerna"/myterna må vara utan grund och överdrivna. Vad baserar du det uttalandet på (om du syftar på droger då)?

mini
2008-10-15, 09:59
Vad baserar du det uttalandet på (om du syftar på droger då)?

Jag uppfattade det som att han menade de fysiologiska riskerna med träning och inte droger.

Kräket
2008-10-15, 10:16
Jag uppfattade det som att han menade de fysiologiska riskerna med träning och inte droger.

Ja precis. Alltså de myter som rör styrketräning och unga individer, dessa må vara utan grund.

Haha, inte att skadeverkningarna av doping eller droger skulle vara utan grund. Nu är jag inte läkare så mer specifikt om dessa skadeverkningar kan säkert andra uttala sig bättre om. Närmare mitt intresse rör väl isåfall de sociala konsekvenserna av doping e.t.c.

Därför tycker jag det är roligt att läsa skribenter som både har erfarenhet och resultat nog för att ge dem trovärdighet, uttala sig aktivt i frågan. Ibland kan jag tycka tystnaden om detta känsliga ämne är oroväckande...

Guddi
2008-10-15, 10:25
Jag uppfattade det som att han menade doping första gången jag läste det, men trodde också att han menade träning för unga när jag läst inlägget någon extra gång. Tänkte att det va bäst att fråga ändå :)

tsp
2008-10-19, 20:04
Vilka problem folk har. Själv har jag en lillasyster på 8 år som tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill följa med storebror till gymmet...

Ja och för att en 8 årig tös vill gå på gym så är det självklart rätt eller? :smash:

jag verkligen hatar denna myten.

Och jag blir så ledsen när vältränade förebilder som tsp spär på myten men en massa struntsnack som inte har något med verkligheten att göra,


Tsp: hur kan du skriva sådant strunt? Du har ju inte en aning.
Att använda sitt "förnuft" som källa är nog inte alltid så bra.

Väg in den psykiska aspekten då. Ett gym är enligt mig ingen passande plats för ett barn under, låt säga, 16år.

Min enkla åsikt är att när kroppen är i ett så pass kritiskt stadium med all möjlig utveckling är det inte hälsosamt att utsätta barnet för tung "artificiell" styrketräning. Absolut inget fel i styrketräning baserad på den egna kroppsvikten så som armhävningar, sit-ups och liknande samt lek i skogen, klättra i träd osv som gott ger tillräcklig fysisk stimulans.

Jacksatan
2008-10-19, 20:17
Ja och för att en 8 årig tös vill gå på gym så är det självklart rätt eller? :smash:



Väg in den psykiska aspekten då. Ett gym är enligt mig ingen passande plats för ett barn under, låt säga, 16år.

Min enkla åsikt är att när kroppen är i ett så pass kritiskt stadium med all möjlig utveckling är det inte hälsosamt att utsätta barnet för tung "artificiell" styrketräning. Absolut inget fel i styrketräning baserad på den egna kroppsvikten så som armhävningar, sit-ups och liknande samt lek i skogen, klättra i träd osv som gott ger tillräcklig fysisk stimulans.

Då får du väl lägga fram lite fakta som grund för din "enkla åsikt". Det funkar inte att ha ett resonemang i en sån här fråga utan att ha fakta i ryggen. Så sätt igång och övertyga mig om varför det är fysiologiskt skadligt att styrketräna i unga år. Jag nöjer mig inte med dina a priori framfilosoferade skadeverkningar.

Sniggel
2008-10-19, 20:22
Jag orkar inte läsa grubens länkar men det är ju en gammal "sanning" att tung styrketräning i allt för låg ålder inte är nyttigt. Brukar ju vara 15 års gräns på de flesta gym vad jag vet också.

Jag skulle inte låta mina barn styrketräna innan de fyllt 16-17år. Inte enbart pga deras fysiska utvecklingsstadium utan även pga den psykiska utvecklingen. Jag anser att så unga människor inte har på ett gym att göra, det är lätt att göra saker fel och då kan det dessutom gå väldigt illa.

Men eftersom du är med grabben och tränar så håller ju du uppsikt över honom så att han sköter sig och tränar på ett vettigt sätt. Men jag tycker ändå att du borde vänta åtminstone ett år till innan du introducerar honom för styrketräning. Låt honom utveckla kondition och köra enkla styrkeövningar hemma som sit-ups, push-ups osv istället. Men om du tvunget ska ta honom till gymmet så låt honom inte träna speciellt tungt det första året.

Det är då mina svensson-åsikter. Jag tar inte till någon annan källa än mitt (oftast) sunda förnuft.

Men det är helt ok för ungar att klättra i träd, springa omkring med kompisar på ryggen utan tidigare instruktion och till och med att... spela fotboll? (Vilekt är mycket farligare än att lyfta vikter btw)

Hemi
2008-10-19, 20:36
Jag bärjade vid 11 hos ena föräldern, där fick jag mat och utvecklingen var bra och jag mådde fint. Senare flyttade jag till den andra föräldern och där fick jag inte mat men tränade ändå. Det bröt ned mig till ett vrak. Trängen tog jag aldrig någon skada av i rygg och sånt och jag är 189cm. Fast enskilda fall är ju ingen bra måttstock. Brorsan började träna senare och är 193 iofs :/

Farsan började med skivstång vid 17 och uppväxt på enbart potatis och smör i Finland och är 179cm. Farfar har aldrig lyft men är långdistansare, åt fattigt men är 181cm. Farbror, lyfter litegrann är 181 cm. Så ovetenskapligt.

Raschmus
2008-10-19, 20:43
För något år sedan och bakåt brottades jag mer än vad jag gör nu. Uppbyggnads fasen bestod mycket av "brandmannarn"; alltså bära en ungefär jämnviktig kille upp och ner för en backe, samt göra djupa knäböj. Detta resulterade med snedbelastning och långvarig (~6 månader) skada. Jag blev rekommenderad - av mer kunniga än mina tränare - att ge fullständigt fan i deras fys då det gäller att bära osv.. Min far, som f ö är gammal styrkelyftare, förbjöd mig (självklart) att utföra snedbelastade utförande med polarn på ryggen.
Menar bara att andra mer vanliga sporter ofta ses som "cirkusträning" och skonsamt men är mycket mer skadligt än gymmande.


Edit: Nu har kanske även brottning sina svensson fördommar, iof.

z_bumbi
2008-10-19, 21:05
Med bra ledning kan väldigt unga träna styrketräning med vikter. Det ska inte vara fokus på att maxa utan att helt enkelt använda vikterna som en form av rörlighets- och kordinationsträning med vissa inslag av styrka. Blandar man in olika kroppsviktsövningar och hinderbanor etc så blir det ganska allsidigt och det är det viktigaste oavsett inriktning för barn/yngre tonåringar. Om man instället för att vara rädd för styrketräning skulle låta ungdomarna testa det under ordnade former skulle de få en träningsform till som de kanske skulle fastna för och det viktiga är ju att de rör på sig och inte exakt hur.

Tycker man det är konstigt med styrketräning för barn kan man gå ut och kolla hur en godkänd lekpark är uppbyggd. Att klätterställningar även kallas för djungelgym inte så bara för att det är ett roligt namn. :)

Ajin
2008-10-20, 13:53
Låt oss säga såhär; Jag skulle inte låta min 12 åriga lillebror träna tunga marklyft. Men ja, det gynnar barnet på alla sätt att träna även vid tidig ålder, jag själv önskar att jag hade börjat när jag var 14-15.

z_bumbi
2008-10-20, 14:20
12 år är iofs ganska gammalt och finns tekniken, anpassningen och styrkan så är riskerna betydligt mindre än med många andra idrotter/motionsformer. Det är självklart inget man börjar med men har en tolvåring tränat i några år så ser jag inga större problem att träna tungt (relativt till styrkenivån).

Stoltz
2008-10-20, 16:50
Började träna när jag var 14, om än inte tungt - Blev 205 cm. Fan vet om jag inte blivit 295 cm om jag inte börjat träna :-/

Skämt åsido - nej, det är en myt, samt, i motsats till tsp:s attityd - Att ge barnen i tonåren ett intresse för gym och hälsa är ju knappast negativt i en värld där understimulans och brist på intressen sägs vara bland de största problemen bland depression och skadogörelse av ungdomar.

Andy.da.wohoo
2008-10-20, 16:59
Jag började träna på juniorträning när jag var 12-13 år. Eller när jag gick i femte klass. Jag och en kompis. Jag är ca 170cm nu och min kompis är 185cm ungefär. Min mamma är 165 och pappa 174cm lång. Min kompis föräldrar är 170 och 190 ungefär. Jag tvivlar på att varken han eller jag hade varit längre idag om vi istället börjat träna när vi vore 15/16 år istället.

tycker det är tråkigt att hindra barn att träna. Särskilt om man inte rör sig på något annat sätt.

Henchman
2008-10-20, 17:25
Ja och för att en 8 årig tös vill gå på gym så är det självklart rätt eller? :smash:



Väg in den psykiska aspekten då. Ett gym är enligt mig ingen passande plats för ett barn under, låt säga, 16år.

Min enkla åsikt är att när kroppen är i ett så pass kritiskt stadium med all möjlig utveckling är det inte hälsosamt att utsätta barnet för tung "artificiell" styrketräning. Absolut inget fel i styrketräning baserad på den egna kroppsvikten så som armhävningar, sit-ups och liknande samt lek i skogen, klättra i träd osv som gott ger tillräcklig fysisk stimulans.

Varför skulle belastning av vikter vara "farligare" än belastning av kroppsvikt?

Tillräcklig är inte ordet som ska användas här eftersom det har med ditt tycke att göra.

Mantus
2008-10-20, 18:43
Väg in den psykiska aspekten då. Ett gym är enligt mig ingen passande plats för ett barn under, låt säga, 16år.
.

Ett gym är ingen passande plats för någon som inte är tillräckligt mogen mentalt, ålder har ingenting med saken att göra.

bubbe
2008-10-20, 18:49
Ja och för att en 8 årig tös vill gå på gym så är det självklart rätt eller? :smash:



Väg in den psykiska aspekten då. Ett gym är enligt mig ingen passande plats för ett barn under, låt säga, 16år.

Min enkla åsikt är att när kroppen är i ett så pass kritiskt stadium med all möjlig utveckling är det inte hälsosamt att utsätta barnet för tung "artificiell" styrketräning. Absolut inget fel i styrketräning baserad på den egna kroppsvikten så som armhävningar, sit-ups och liknande samt lek i skogen, klättra i träd osv som gott ger tillräcklig fysisk stimulans.

Jag släpper hellre in en 8åring tillsammans med en kunnig person än släpper lös en 15-16åring ensam i träningslokalen (eller ännu värre, med 3 kompisar i samma ålder).

Alucard
2008-10-20, 19:54
Varför skulle belastning av vikter vara "farligare" än belastning av kroppsvikt?.

Precis, det går inte ihop men det används ändå så envist som ett argument för att unga inte ska träna på gym!

jontet
2008-10-20, 20:38
Ett gym är ingen passande plats för någon som inte är tillräckligt mogen mentalt, ålder har ingenting med saken att göra.

vad har du för definition av mognad isåfall? Jag tycker iaf att den genomsnittsliga mognaden är högre hos tex. 20-åringar än 15-åringar.
on topic: jag tror det kan vara lätt för en person i "låg" gymålder att skapa en osund "kroppskultur", skeva skönhetsideal och se ner på överviktiga, svaga osv. Men detta går ju att unvika med en sund dialog såklart

Allan
2008-10-20, 20:44
Men vad fan är det här? Det är väl ingen ansvarstagande människa som släpper in ett barn i ett gym utan uppsyn. Sånt ska inte hända. Tonåringar ska vistas i gym försedda med koppel och grimma tills de lär sig folkvett, inte för att det är farligt att lyfta vikter.
Till trådskaparen - ta med din grabb, låt honom testa. Pröva gärna koordinationsrika övningar - ungar har en märklig förmåga att snappa sånt fortare än vuxet folk, och den tekniken har han nytta av hela sitt kommande träningsliv.

Jacksatan
2008-10-20, 22:05
Men vad fan är det här? Det är väl ingen ansvarstagande människa som släpper in ett barn i ett gym utan uppsyn. Sånt ska inte hända. Tonåringar ska vistas i gym försedda med koppel och grimma tills de lär sig folkvett, inte för att det är farligt att lyfta vikter.
Till trådskaparen - ta med din grabb, låt honom testa. Pröva gärna koordinationsrika övningar - ungar har en märklig förmåga att snappa sånt fortare än vuxet folk, och den tekniken har han nytta av hela sitt kommande träningsliv.

Ett bra påpekande som alla i tråden verkar glömt att ta upp. Jag själv har t ex fortfarande rätt risig teknik i t ex benböj och marklyft. Hade man börjat vid 14 års ålder och kört lite lugnt med dessa övningar hade man ju garanterat haft en fan så mkt vigare kropp och bättre teknik idag.

Mantus
2008-10-20, 22:07
vad har du för definition av mognad isåfall? Jag tycker iaf att den genomsnittsliga mognaden är högre hos tex. 20-åringar än 15-åringar.


Det trodde jag var självklart utifrån texten. Man skall ha mental mognad nog att vistas på ett gym och bete sig som folk. En "genomsnittlig mognadsgrad" är helt irrelevant i sammanhanget. Det är knappast så att en människa magiskt mognar när han/hon når en viss ålder.