handdator

Visa fullständig version : Genotoxicitet hos tre artificiella sötningsmedel: aspartam, sackarin och acesulfam-k.

King Grub
2008-10-14, 13:53
Low-calorie sweeteners are chemicals that offer the sweetness of sugar without the calories. Consumers are increasingly concerned about the quality and safety of many products present in the diet, in particular, the use of low-calorie sweeteners, flavorings, colorings, preservatives, and dietary supplements. In the present study, we evaluated the mutagenicity of the three low-calorie sweeteners in the Ames/Salmonella/microsome test and their genotoxic potential by comet assay in the bone marrow cells of mice. Swiss albino mice, Mus musculus, were orally administered with different concentrations of aspartame (ASP; 7, 14, 28, and 35 mg/kg body weight), acesulfame-K (ASK; 150, 300, and 600 mg/kg body weight), and saccharin (50, 100, and 200 mg/kg body weight) individually. Concurrently negative and positive control sets were maintained. The animals were sacrificed and the bone marrow cells were processed for comet assay. The standard plate-incorporation assay was carried with the three sweeteners in Salmonella typhimurium TA 97a and TA 100 strains both in the absence and presence of the S9 mix. The comet parameters of DNA were increased in the bone marrow cells due to the sweetener-induced DNA strand breaks, as revealed by increased comet-tail extent and percent DNA in the tail. ASK and saccharin were found to induce greater DNA damage than ASP. However, none could act as a potential mutagen in the Ames/Salmonella /microsome test. These findings are important, since they represent a potential health risk associated with the exposure to these agents.

Drug Chem Toxicol. 2008 Oct;31(4):447-457. Genotoxicity Testing of Low-Calorie Sweeteners: Aspartame, Acesulfame-K, and Saccharin.

Scratch89
2008-10-14, 13:56
Det verkar som om acesulfam-K och sackarin kan vara farligt, men hittade de ingenting om aspartam? Jag läste bara abstraktet nu.

King Grub
2008-10-14, 13:58
Aspartam förstörde också DNA, men inte lika mycket som dom två andra.

Edit: här var den publicerad:

http://www.informaworld.com/smpp/1600425133-23284227/content~content=a903541958~db=all~order=page

Scratch89
2008-10-14, 14:00
Nu är min engelska inte jättebra när det gäller de biokemiska begreppen, men på vilket sätt förstörs DNA? Byts basparen ut, som vid typ hudcancer och liknande, eller förstörs det som i denaturering eller nedbrytning till fria aminosyror?

Sverker
2008-10-14, 16:22
Både sackarin och acesulfam-K har en platt och armomatisk struktur. Inte alls omöjligt att molekylerna smiter in och lägger sig mellan de olika basparen. DNA har en tendens att binda till sig just platta aromatiska föreningar.
Stör alltså avläsningen / transkriptionen av DNA.

Ames test gjorde jag när jag pluggade:em:. comet parameters låter som raketelektrofores på DNA:confused: Jag minns inte att man kunde dela upp DNA med raketelektrofores men är metoden sådan så analyserar man alltså hur stora bitar DNA det finns. Många små bitar av olika längd bör ju tyda på att DNA skadats. Men nu är jag ute på mycket tunn is:D

Scratch89
2008-10-14, 17:10
Både sackarin och acesulfam-K har en platt och armomatisk struktur. Inte alls omöjligt att molekylerna smiter in och lägger sig mellan de olika basparen. DNA har en tendens att binda till sig just platta aromatiska föreningar.
Stör alltså avläsningen / transkriptionen av DNA.
Det var precis det här jag menade, tack för att du reder ut begreppen! :)

KaptenKnäsvag
2008-10-14, 17:38
Är det inte dessa "svansar" som avgör livslängden hos en individ? Naturlig död då, givetvis.

Tolkia
2008-10-14, 18:10
Är det inte dessa "svansar" som avgör livslängden hos en individ? Naturlig död då, givetvis.
Jag tror att du tänker på telomerer, vilket det inte är fråga om här. Sedan är sambandet mellan telomerernas längd och livslängden inte alldeles glasklart, om jag inte minns fel.

Edit: Här finns lite om comet assay (http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_assay) (Raketelektrofores? Jag får erkänna att jag aldrig lärde mig något svenskt namn.).

Ivantheman
2008-10-14, 18:42
finns det några epidemiologiska studier som visar på samband mellan konsumtion av sötningsmedel och cancer?

Scratch89
2008-10-14, 18:47
De enda jag har sett är de som har testat på råttor.

Sverker
2008-10-14, 19:34
Jag kände inte till det engelska namnet.

Tolkia
2008-10-14, 21:00
finns det några epidemiologiska studier som visar på samband mellan konsumtion av sötningsmedel och cancer?
Det är väl tveksamt om sötningsmedel varit i allmänt bruk så länge att det är meningsfullt att göra epistudier ännu. Cancer har som regel ganska lång latenstid, om det inte är fråga om exponering modell Hiroshima. Jag misstänker dock att det är på gång.

Ekonom
2008-11-11, 20:07
det här väcker ju onekligen tankar på vad långtidsbruk får för konsekvenser om det förstör DNA. Men det skulle vara intressant at få pespektiv på det för att kunna dra någon slutsats. Förstörelse av DNA - är det samma sak som sker av rökning/stress/miljögifter eller är det något ovanligt och alarmerande?

Sedan undrar man ju över dosering. Sackarin används ju knappast i Sverige, men Acesulfam K, doseringen var alltså 150, 300, och 600 mg/kg kroppsvikt. Det inebär alltså för mig som väger 95 kg ca 14 gram av sötningsmedlet. Vill minnas att även acesulfam K är lika starkt som aspartam (200x). Det skulle således motsvara en dags dos om 2,9 kilo socker. Två proteindrinkar/dag kanske ger en motsvarighet runt 2 lightläst = 60 g socker = 60/200=0,30 gram.

lite skillnad mellan 1/3 gram och 2.900 gram

Nu har jag tänkt högt här ett tag, men är det någon om kan dra mer kvalificerade slutsatser?

Att en bunt amatörer, som jag och jag antar de flesta övriga här är, sitter och läser ord som "DNA destruction" bådar ju inte gott...

Vad kan man sätta DNA-förstörelsen i relation till?

Om aspartam nu inte gav samma verkan, kan det inte då bero på att dosen var så avsevärt mycket lägre?

Trance
2008-11-11, 20:16
Det är väl tveksamt om sötningsmedel varit i allmänt bruk så länge att det är meningsfullt att göra epistudier ännu. Cancer har som regel ganska lång latenstid, om det inte är fråga om exponering modell Hiroshima. Jag misstänker dock att det är på gång.

http://seattlepi.nwsource.com/national/265559_soda05.html

vicarious
2009-08-16, 18:42
http://seattlepi.nwsource.com/national/265559_soda05.html

Bumpar en gammal tråd. Vet någon var man kan få tag på den där studien som diskuteras i den här artikeln? Hur är trovärdigheten på den där artikeln?

King Grub
2009-08-16, 18:58
http://annonc.oxfordjournals.org/cgi/content/full/18/1/40

http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/15/9/1654

Dom två (av officiella organ underkända) studier där man sett cancergivande effekt hos möss:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16507461

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17805418

Senaste populationsstudien:

http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/18/8/2235

vicarious
2009-08-16, 20:48
Som vanligt, tack Grub! :hbang:

Peter Hansen
2009-08-17, 22:33
Skönt att man för ett tag sedan helt slutat med sötningsmedel då =) hurray

Doctor Snuggles
2009-08-17, 22:41
Hur är det med xylitol, finns det några negativa kopplingar där? Har bara sett positiva rörande hud och ben gjorda på gnagare.

Scratch89
2009-08-17, 23:10
Hur är det med xylitol, finns det några negativa kopplingar där? Har bara sett positiva rörande hud och ben gjorda på gnagare.

Långa, svettiga toabesök.

Doctor Snuggles
2009-08-17, 23:11
Långa, svettiga toabesök.

Hur mycket xylitol snackar vi om då?
Och det är mer en olägenhet, än hälsorisk.

King Grub
2009-08-18, 08:23
Det finns inga kända negativa hälsoeffekter av xylitol, inte ens vid intag av upp till 400 gram per dag under längre tid (Long-term tolerance of healthy human subjects to high amounts of xylitol and fructose: general and biochemical findings. Int Z Vitam Ernahrungsforsch Beih 15: 92–104).

Men xylitol är inte kalorifritt, och vid stora mängder är lös mage eller direkt diarré en möjligt komplikation.

Eddie Vedder
2009-08-18, 08:38
och vid stora mängder är lös mage eller direkt diarré en möjligt komplikation.

Det där tror jag inte ens kräver särskilt stora mängder för vissa känsliga magar. Jag vet personer som blir taskiga i magen på ett enda tuggummi. Kanske ingen hetsdiarré men även små mängder Xylitol påverkar nog magen hos en del.

Sedan tycker jag det är lite svårt att avgöra vad man blir gasig av, om det är Xylitolen eller det faktum att man sväljer en del luft genom att tugga tuggummi.

King Grub
2009-08-18, 08:45
Twenty-seven males and 28 females gave informed and written consent to participate, were selected, and participated in the study. The oral dose levels of xylitol were 10, 20, 30, 40 and 50 g, while those of lactitol were 10, 20, 30, and 40 g. Those of erythritol were 20, 30, 40 and 50 g. The test substance was ingested in 150 mL of water 2-3 h after a meal. The ingestion order progressed from the smallest to larger amounts, and stopped at the dose that caused diarrhea, or at the largest dose level to be set up. The non-effective dose level of xylitol was 0.37 g/kg B.W. for males and 0.42 g/kg B.W. for females. That of lactitol was 0.25 g/kg B.W. for males and 0.34 g/kg B.W. for females, and that of erythritol was 0.46 g/kg B.W. for males and 0.68 g/kg B.W. for females.

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2007 Feb;53(1):13-20. Threshold for transitory diarrhea induced by ingestion of xylitol and lactitol in young male and female adults.

Scratch89
2009-08-18, 08:46
Stackars försöksobjekt.

dt06mj2
2009-08-18, 10:01
Stackars försöksobjekt.

Tänkte precis samma.

Finns det någon annan känd cancerogen matvara där det tog ett bra tag innan man uppmärksammade att folk började få cancer? Eller har det gått för kort tid från att vi började införa massa artificiella substanser i vår matkultur?

Apos78
2009-08-18, 10:36
Tänkte precis samma.

Finns det någon annan känd cancerogen matvara där det tog ett bra tag innan man uppmärksammade att folk började få cancer? Eller har det gått för kort tid från att vi började införa massa artificiella substanser i vår matkultur?

Dock var den studien Grub visade inte gällande cancer. Men kanske inte alls det du menade...:Virro.

dt06mj2
2009-08-18, 10:57
Dock var den studien Grub visade inte gällande cancer. Men kanske inte alls det du menade...:Virro.

Frågan var nog menad alla skador med lång latenstid. Det var Tolkias inlägg jag tänkte på när jag skrev frågan.

"Cancer har som regel ganska lång latenstid"

Apos78
2009-08-18, 12:01
My bad.

Scratch89
2009-08-18, 12:04
Tänkte precis samma.

Det finns en rätt intressant studie där man gav rökare extra antioxidanter men fick avbryta då det gav motsatt effekt. Någon med bättre pubmedskills kan säkert leta rätt på den.

Doctor Snuggles
2009-08-18, 12:07
Det finns en rätt intressant studie där man gav rökare extra antioxidanter men fick avbryta då det gav motsatt effekt. Någon med bättre pubmedskills kan säkert leta rätt på den.

Du tänker på syntetiskt betakaroten, inte "antioxidanter" per se.

Scratch89
2009-08-18, 22:45
Du tänker på syntetiskt betakaroten, inte "antioxidanter" per se.

Visst är det så. Jag kom bara inte ihåg om det var förstadiet eller det riktiga vitaminet. Man måste alltid gardera sig. :)

Fredrik_S
2009-08-18, 23:26
Tänkte precis samma.

E250 som finns i alla charkprodukter och i mycket färdigmat typ pyttipanna och liknande.

CVN
2009-08-19, 08:39
Det finns inga ytterligare studier om artificiella sötnings medel?

King Grub
2009-08-19, 09:23
Jo, hur många som helst.

CVN
2009-08-19, 09:24
Okej, men hur skadligt kan man tänka sig att exempelvis aspartam är på människor? Är det dumt att exempelvis dricka fun light varje dag eller är det i så små mängder så det inte påverkar?

King Grub
2009-08-19, 09:25
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=18850355&ordinalpos=2:

Aspartam har aldrig visat sig skadligt i några accepterade studier.

Scratch89
2009-08-19, 09:32
Räknas inte den italienska som acceptabel? Eller räknas inte råttstudier alls som överförbara?

King Grub
2009-08-19, 09:40
Jo, djurstudier är acceptabla i sammanhanget. Djurstudier ligger till grund för alla våra ADI. Ett ämne som är bevisat cancerframkallande hos djur brukar inte godkännas för människokonsumtion. Men
dom två italienska studierna som visat cancerframkallande egenskaper hos råttor in vivo har underkänts av alla officiella organ.

EFSAs bedömning:

www.efsa.europa.eu%2FEFSA%2FScientific_Opinion%2Fa fc_op_ej356_aspartame_en1.pdf%3Fssbinary%3Dtrue

Sedan är det fritt fram att misstro den bedömningen för den som vill, förstås, och det är det många som gör. Men några accepterade vetenskapliga belägg för aspartamets påstådda skadlighet finns inte.

Men att aspartam är neuro- och genotoxiskt i laboratoriet är det nog ingen tvekan om.