handdator

Visa fullständig version : Smärta i knä vid benträning


Coach
2008-10-14, 11:23
Hej! De senaste veckorna har jag haft ont i mitt högra knä när jag tränat ben på gymmet. Benspark går bra men när jag kör bla. knäböj eller utfallsgång så gör det väldigt ont. Jag kör alltid hamstrings mot vader när jag kör knäböj. Många brukar gnälla över mina djupa böjar och säger att det sliter mycket på knäna, men det har jag förstått inte är fallet och har därför alltid kört "ass-to-the-grass" oavsett vad folk sagt.

Utöver styrketräningen så springer jag mycket, främst intervaller. När jag springer så känns det ingenting, men jag har helt och hållet fått sluta upp med min och polarens "jägarvilatävlingar" då det smärtar sjukt mycket när jag sitter med benen i 90 grader. Lika ont gör det också när jag kör tex. t-bar på gymmet och jag har därför kommit till slutsatsen att det är när jag har liten vinkel i knävecken (90 grader eller mindre) som det gör som ondast.

HUR SOM HELST, jag fick nyligen mina inlägg som ska hjälpa mig bli av med min pronation när jag springer. Jag har tidigare haft mycket problem med mina benhinnor just pga att jag pronerar. Nu har jag haft inläggen i ca en vecka och alla smärtor i benhinnorna har redan försvunnit. Kan det vara så att smärtan i mitt högra knä också är ett resultat av att jag pronerar och samtidigt springer mycket? Knäet har till skillnad från benhinnorna dock inte blivit bättre sedan jag fick inläggen.

Min fråga är nu vad ni rekommenderar att jag ska göra? Jag hade tänkt hoppa benpasset den här veckan och se ifall det blir bättre. Kanske borde jag köpa en sån där "knävärmare"? Hur länge bör jag vänta med att söka hjälp om det inte blir bättre? Alla svar uppskattas.

Tack på förhand!

Grubben
2008-10-14, 12:11
Kan det vara så att smärtan i mitt högra knä också är ett resultat av att jag pronerar och samtidigt springer mycket?

JA.

Hur länge bör jag vänta med att söka hjälp om det inte blir bättre?

Direkt*. *se sista inlägg.

Och för fan, kör inte benövningar/vikt som gör ONT i knäet. Du kanske är tvungen att bygga upp lite bättre muskulatur runt knäet före en del övningar.

HUR SOM HELST, jag fick nyligen mina inlägg som ska hjälpa mig bli av med min pronation när jag springer

Det har ju blivit bättre, ge det lite mer tid med knäet också. Ett par ''usla'' skor kan sätta en smärta i hela kroppen.

Coach
2008-10-14, 16:13
Och för fan, kör inte benövningar/vikt som gör ONT i knäet. Du kanske är tvungen att bygga upp lite bättre muskulatur runt knäet före en del övningar.

Har du några bra övningar för det? Har hört att just benspark ska vara en bra övning

Tack för svaren för övrigt!

Coach
2008-11-03, 15:12
Det har nu gått cirka en månad utan några förbättringar. Jag har helt och hållet slutat köra sånt som gör, bland annat knäböj, frontböj, utfall och marklyft. Jag har inte kört någon rehab, men har efter varje pass cyklat i 10 min vilket minskar smärtan temporärt. Jag har dessutom försökt köra lite benspark så att benen ska få någon form av träning, men till och med då gör det ont! Springa går dock utan några problem!

SNÄLLA kan någon ge mig några tips på vad jag ska göra? Jag vet att träningsskador & rehab delen inte är den mest aktiva men jag vill verkligen att mitt knä ska bli bra. Ska dessutom på extra mönstring om några veckor och då måste knäet i princip vara bra för att jag över huvud taget ska kunna delta.

Kan tillägga att jag har testat att köra benpress men dock utan att gå ner lika djupt som jag brukar (kör alltid hamstrings mot vader oavsett om det är knäböj, frontböj eller benpress i vanliga fall) och det kändes då lite bättre! Någon som har en aning vad det kan bero på?

Tack på förhand!

Guddi
2008-11-03, 15:21
Sök hjälp hos ortoped/sjukgymnast/naprapat.