handdator

Visa fullständig version : Vilka lagar stödjer att kvinnor har lägre lön?


Stoltz
2008-10-14, 10:38
Detta slog mig för någon dag sedan. Finns det några lagar som stödjer den här sortens behandling av kvinnor?

LindaS
2008-10-14, 10:48
Ingen lag i Sverige.

Stoltz
2008-10-14, 10:50
Ingen lag i Sverige.

Så vad vi mer eller mindre snackar om är en sorts diskriminering pga kön? En olaglig sådan som körs med acceptans helt enkelt?

JJ
2008-10-14, 10:52
Så vad vi mer eller mindre snackar om är en sorts diskriminering pga kön? En olaglig sådan som körs med acceptans helt enkelt?

Bara om man kan påvisa att det enbart är könet som skiljer gissar jag, och det är väl kanske inte alltid så lätt.

Granatgiraffen
2008-10-14, 10:53
Så vad vi mer eller mindre snackar om är en sorts diskriminering pga kön? En olaglig sådan som körs med acceptans helt enkelt?

Hur mycket lägre lön har kvinnor för samma jobb på samma plats och vad leder dig till slutsatsen att det är just könet som gör att dom har så många % lägre?

Prankie
2008-10-14, 10:53
Senast när jag gjorde statestikarbete så jämförde jag lön på alla anställda hos umeå universitet. ( Nära 4000personer ) När man bara jämförde kön rakt av fanns det en stor klyfta mellan löneskillnaden. <- Aftonbladet statestik ;)

Senare när jag tog in fler variabel som position, antal år anställda, kön, vilken del av universitet de jobbade i så blev skillnaden i lön mellan könen lägre än 2%.

Kanske gäller det andra siffror i andra verksamhet.

AlexGBG
2008-10-14, 10:54
på min arbetsplats har kvinnorna samma lön som männen, om man inte räknar med provisionen.

Stoltz
2008-10-14, 10:55
Hur mycket lägre lön har kvinnor för samma jobb på samma plats och vad leder dig till slutsatsen att det är just könet som gör att dom har så många % lägre?

Ett jobb jag hade tidigare som exempel:

Två nybörjare började jobba. Killen fick 92 kr/h, tjejen 84kr/h. Båda hade noll erfarenhet, likvärdiga betyg, etc. Enda skillnaden var könet.

Stoltz
2008-10-14, 10:57
OBS! Jag säger absolut inte att det är så här överallt, så oroa er inte. Jag har märkt det på en del ställen, och därför frågar jag, inte för att jag tror att hela världen består av kvinnohatade dryga män i slips :D

Handcuff
2008-10-14, 10:58
Ett jobb jag hade tidigare som exempel:

Två nybörjare började jobba. Killen fick 92 kr/h, tjejen 84kr/h. Båda hade noll erfarenhet, likvärdiga betyg, etc. Enda skillnaden var könet.

Sämre på att förhandla? Mesigare och tackade ja till en lägre lön?

Stoltz
2008-10-14, 10:59
Sämre på att förhandla? Mesigare och tackade ja till en lägre lön?

Båda hade tackat ja till första erbjudandet som gavs. Det var antingen det eller dra som gällde där.

krebbe
2008-10-14, 10:59
Det KAN ju vara så att kvinnor oftare än män har låglöne-arbeten, och därför sätt över hela populationen har mycket lägre lön(Aftonbladet-statistik). Om man bortser från statistisk mumbo-jumbo(som man kan bevisa vad som helst från) så kanske realiteten ligger mycket närmare Prankies siffror...

LindaS
2008-10-14, 11:03
Och Prankies siffror visar en skillnad på ca 2%, vilken borde vara ca 0%.

Exdiaq
2008-10-14, 11:07
Och Prankies siffror visar en skillnad på ca 2%, vilken borde vara ca 0%.


Som du själv sa..

Nag nag nag..

Welcome to our world.

krebbe
2008-10-14, 11:09
Och Prankies siffror visar en skillnad på ca 2%, vilken borde vara ca 0%.

Förvisso, men 2% är en sådan liten siffra så det skulle kunna avfärdas som brus. För att komma till en korrekt procentsats så krävs det nog att man gör en "Prankie-undersökning" på alla företag och instutitioner i Sverige.

LindaS
2008-10-14, 11:10
Som du själv sa..Jaha, man får ta citat från andra trådar?

LindaS
2008-10-14, 11:12
Förvisso, men 2% är en sådan liten siffra så det skulle kunna avfärdas som brus. För att komma till en korrekt procentsats så krävs det nog att man gör en "Prankie-undersökning" på alla företag och instutitioner i Sverige.Gör gärna det. Då skulle siffran förmodligen bli högre.

J.V
2008-10-14, 11:13
Jaha, man får ta citat från andra trådar?Tycker du olika här eller?

mela
2008-10-14, 11:15
Ett jobb jag hade tidigare som exempel:

Två nybörjare började jobba. Killen fick 92 kr/h, tjejen 84kr/h. Båda hade noll erfarenhet, likvärdiga betyg, etc. Enda skillnaden var könet.

Vad för jobb? Hur gamla var det?
Sånt kan styras pga kollektivavtal osv som ger högre lön till de som är äldre.

LindaS
2008-10-14, 11:17
Tycker du olika här eller?Jag brukar skilja på olika frågor, men okej, "Välkommen till våran värld". Om du undrar vad jag tycker, så är jag för jämställdhet och tycker det är fel vem som än diskrimineras. Det förutsätter dock att det är just diskriminering det handlar om. I denna tråden är det det, i den andra anser jag det vara mer diskutabelt.

Xealswe
2008-10-14, 11:17
Frågan är ju snarare varför man som kvinna accepterar lägre ingångslöner

J.V
2008-10-14, 11:18
Det förutsätter dock att det är just diskriminering det handlar om. I denna tråden är det det, i den andra anser jag det vara mer diskutabelt.Oväntat.

LindaS
2008-10-14, 11:20
Vad för jobb? Hur gamla var det?
Sånt kan styras pga kollektivavtal osv som ger högre lön till de som är äldre.Har man ingen erfarenhet spelar åldern inte så stor roll(har jag för mig). Däremot spelar åldern roll om man ska välja en av två personer.

mela
2008-10-14, 11:21
Har man ingen erfarenhet spelar åldern inte så stor roll(har jag för mig). Däremot spelar åldern roll om man ska välja en av två personer.

Åldern spelar roll i kollektivavtal, iaf inom restaurang/hotell och även inom handel. Eftersom Stoltz jobbar i en videobutik borde han jobba under kollektivavtalet för handel och det är därför jag frågar.

Exdiaq
2008-10-14, 11:22
Jag brukar skilja på olika frågor, men okej, "Välkommen till våran värld". Om du undrar vad jag tycker, så är jag för jämställdhet och tycker det är fel vem som än diskrimineras. Det förutsätter dock att det är just diskriminering det handlar om. I denna tråden är det det, i den andra anser jag det vara mer diskutabelt.



Okej, så länge kvinnor gynnas av diskriminering är det ok?

LindaS
2008-10-14, 11:22
Oväntat.Jag svarade på din fråga. Var du står förstår jag utan den typen av kommentarer.

LindaS
2008-10-14, 11:23
Okej, så länge kvinnor gynnas av diskriminering är det ok?Diskriminering är aldrig okej.

krebbe
2008-10-14, 11:24
Gör gärna det. Då skulle siffran förmodligen bli högre.

Det skulle man kunna göra, dock så tror jag att undersökningen i sig skulle bli alldeles för komplex. Man skulle behöva ta hänsyn till individuella drifter(hur många och långa rök/toa-pauser), sjukfrånvaro, mamma-pappa ledighet, osv.
Statistiken skulle spåra ur långt innan ett rättvist resultat skulle kunna fastställas. Nu säger jag inte att det är bra, för jag tycker inte jag kan grunda en åsikt utan rättvis statistik, men jag tycker inte man skall lita på det aftonbladet eller vad någons kusins farmors grannes katt säger om löneklyftor utan korrekta siffror bakom sig.

LindaS
2008-10-14, 11:25
Åldern spelar roll i kollektivavtal, iaf inom restaurang/hotell och även inom handel. Eftersom Stoltz jobbar i en videobutik borde han jobba under kollektivavtalet för handel och det är därför jag frågar.Ja, man jag gissar att man skiljer på fysisk ålder och år i branschen(?).

Exdiaq
2008-10-14, 11:25
Diskriminering är aldrig okej.



Men egentligen är det det som den andra tråden handlar om. Män och kvinnor betalar för samma sak, men kvinnor får mer för pengarna. Precis som att en del män får högre lön än en kvinna som utför samma arbete.

Exdiaq
2008-10-14, 11:26
Ja, man jag gissar att man skiljer på fysisk ålder och år i branschen(?).



Inte handels, en 18åring tjänar mindre än en 19åring har jag för mig.

mela
2008-10-14, 11:26
Ja, man jag gissar att man skiljer på fysisk ålder och år i branschen(?).

Båda två spelar in när lönen bestäms.
Men om båda har noll erfarenhet så får fortfarande den personen som är äldre, oavsett kön, mer i lön.

LindaS
2008-10-14, 11:28
Det skulle man kunna göra, dock så tror jag att undersökningen i sig skulle bli alldeles för komplex. Man skulle behöva ta hänsyn till individuella drifter(hur många och långa rök/toa-pauser), sjukfrånvaro, mamma-pappa ledighet, osv.
Statistiken skulle spåra ur långt innan ett rättvist resultat skulle kunna fastställas. Nu säger jag inte att det är bra, för jag tycker inte jag kan grunda en åsikt utan rättvis statistik, men jag tycker inte man skall lita på det aftonbladet eller vad någons kusins farmors grannes katt säger om löneklyftor utan korrekta siffror bakom sig.Stort +1
Om vi utgår från trådskaparens fråga, så ska en kille och en tjej, med lika mkt erfarenheter av jobbet osv, ha samma ingångslön.

Som du säger, en mkt komplex fråga.

Stoltz
2008-10-14, 11:29
Vad för jobb? Hur gamla var det?
Sånt kan styras pga kollektivavtal osv som ger högre lön till de som är äldre.

Det var lagerarbete/inventering. Inte mitt nuvarande :) De gjorde egentligen inget som hade med lyft att göra, det var snarare räknande och testande av förpackningar.
Båda var runt 18-19 år, tror båda hade slutat gymnasiet nyligen då.

mela
2008-10-14, 11:31
Det var lagerarbete/inventering. Inte mitt nuvarande :) De gjorde egentligen inget som hade med lyft att göra, det var snarare räknande och testande av förpackningar.
Båda var runt 18-19 år, tror båda hade slutat gymnasiet nyligen då.

Vad jag vet är det kollektivavtal inom lager också, iaf i Norge och det är inte stor skillnad på arbetsregler i Norge och Sverige. Jag vet inte exakt hur stor skillnad det är i Sverige dock. Jag hittar inget om det på google. Men säg att hon var 18 och han 19 så kan det mycket väl skilja på lönen.

Handcuff
2008-10-14, 11:32
Men säg att hon var 18 och han 19 så kan det mycket väl skilja på lönen.

Det hjälps inte. Stoltz har bestämt sig för att det är en konspiration redan.

LindaS
2008-10-14, 11:33
Men egentligen är det det som den andra tråden handlar om. Män och kvinnor betalar för samma sak, men kvinnor får mer för pengarna.Det var inte vad dom diskuterade utan hur dom diskuterade som var lite "underhållande".
Får dom verkligen det? Jag upplever det som att killarna tränar både längre och oftare, så då borde det jämna ut sig.
Precis som att en del män får högre lön än en kvinna som utför samma arbete."Gör mig inte förbannad!"

Stoltz
2008-10-14, 11:35
Vad jag vet är det kollektivavtal inom lager också, iaf i Norge och det är inte stor skillnad på arbetsregler i Norge och Sverige. Jag vet inte exakt hur stor skillnad det är i Sverige dock. Jag hittar inget om det på google. Men säg att hon var 18 och han 19 så kan det mycket väl skilja på lönen.
Så pass i %? Det var som sjutton.

Det hjälps inte. Stoltz har bestämt sig för att det är en konspiration redan.

Vad pratar du om Handcuff? Tål du inte svaren ska du inte fråga, min vän.

LindaS
2008-10-14, 11:35
Inte handels, en 18åring tjänar mindre än en 19åring har jag för mig.

Båda två spelar in när lönen bestäms.
Men om båda har noll erfarenhet så får fortfarande den personen som är äldre, oavsett kön, mer i lön.Det kan säkert skilja lite och mellan olika kollektivavtal.

mela
2008-10-14, 11:36
Det hjälps inte. Stoltz har bestämt sig för att det är en konspiration redan.

Haha. Det är ju snarare så att Sveriges lagar går emot FN som säger att man inte får diskriminera folk för deras ålder ;)

mela
2008-10-14, 11:36
Det kan säkert skilja lite och mellan olika kollektivavtal.

Klart att det gör, de olika facken kämpar ju för högre löner osv inom just till fack.

mela
2008-10-14, 11:38
Så pass i %? Det var som sjutton.



Vet inte exakt hur mkt det skiljer. Men mellan just 19 och 20 är det ett stort gap på de flesta ställerna. Så om killen var 20 och inte hon så känns det väldigt logsiskt.

Handcuff
2008-10-14, 11:39
Vad pratar du om Handcuff? Tål du inte svaren ska du inte fråga, min vän.

:(

Prankie
2008-10-14, 11:59
Använder man 95% konfidensgrad så ligger de 2% inom felmarginalen.

Jag tror lika lön för samma arbete funka ganska bra nu i Sverige. Tror inte heller någon företag våga öppet diskriminera mot kvinnor. Men det finns lite intressanta fakta som jag hittade när jag gjorde min undersökning. Det största påverkande faktor på lön är position. Medellön mellan doktorand och professor skiljer över 20000 kr, 80% av professor är män.

Granatgiraffen
2008-10-14, 12:17
Använder man 95% konfidensgrad så ligger de 2% inom felmarginalen.

Jag tror lika lön för samma arbete funka ganska bra nu i Sverige. Tror inte heller någon företag våga öppet diskriminera mot kvinnor. Men det finns lite intressanta fakta som jag hittade när jag gjorde min undersökning. Det största påverkande faktor på lön är position. Medellön mellan doktorand och professor skiljer över 20000 kr, 80% av professor är män.

Ja. Dags att sluta diskriminera kvinnor nu! Det är bara för deras kön som dom inte är professorer. Shit vad trött jag är på detta samhälle.

Prankie
2008-10-14, 12:23
Ja. Dags att sluta diskriminera kvinnor nu! Det är bara för deras kön som dom inte är professorer. Shit vad trött jag är på detta samhälle.

Inte det jag säger. Jag tycker redan det är bra som det är. Och jag hoppas verkligen inte någon politiker få den lysande idé att kvotera 50/50 på alla jobb.

burre
2008-10-14, 12:26
Om man är kille varför ska man bry sig? Vill du att din tjej ska få mer pengar ge henne pengar. Samma med mamma syster osv. Jag ska ha mest pengar.

spoonchest
2008-10-14, 12:33
Och jag hoppas verkligen inte någon politiker få den lysande idé att kvotera 50/50 på alla jobb.

Att kvotera löser bara problem på väldigt kort sikt enligt mig.
Könsdominerande yrken beror på omedveten eller medveten särbehandling redan från barnsben. Om barn skulle få en könsneutral uppfostran och uppväxt så skulle inte heller de särbehandla sina barn och därmed inte sina medmänniskor när de blir vuxna. De skulle också välja yrken som de faktiskt ville ha, utan att ha könsroller att ha i beaktande.
Det börjar ju redan på BB när de delar in pojkar i blått och flickor i rosa.

krebbe
2008-10-14, 12:35
Inte det jag säger. Jag tycker redan det är bra som det är. Och jag hoppas verkligen inte någon politiker få den lysande idé att kvotera 50/50 på alla jobb.

Kvotering är bara dumheter för att vinna röster. Rätt person på rätt plats skall det vara. Den som är mest lämpad för ett arbete skall även ha det, oavsett om det är en man eller kvinna.

Yes
2008-10-14, 12:47
Jag tycker vi snarare lever i ett samhälle där kvinnorna kan gnälla hejvilt och många män håller käften för att inte bli stämplade som kvinnohatande mansgrisar.

Kvinnor röker mer, föder mer barn och - vad jag hört - så jobbar de något mindre än män. Sen gnäller de säkert mer än män också, fast det är ju bara mitt eget antagande...

I samhället i stort gör man sedan allt för att skydda kvinnorna. Att lyfta fram "kvinnofrågor" är rentav ett utmärkt sätt att ragga röster på. Det är är väl synd om kvinnorna som är så veka, utsatta och hjälplösa...

krebbe
2008-10-14, 12:51
Jag tycker vi snarare lever i ett samhälle där kvinnorna kan gnälla hejvilt och många män håller käften för att inte bli stämplade som kvinnohatande mansgrisar.

Kvinnor röker mer, föder mer barn och - vad jag hört - så jobbar de något mindre än män. Sen gnäller de säkert mer än män också, fast det är ju bara mitt eget antagande...

I samhället i stort gör man sedan allt för att skydda kvinnorna. Att lyfta fram "kvinnofrågor" är rentav ett utmärkt sätt att ragga röster på. Det är är väl synd om kvinnorna som är så veka, utsatta och hjälplösa...

Har också hört det jag markerat. DOCK skall det tilläggas att de kvinnor som inte röker mer, inte föder mer barn och inte jobbar mindre inte skall straffas just för att de är kvinnor.

Nitrometan
2008-10-14, 12:53
Har också hört det jag markerat. DOCK skall det tilläggas att de kvinnor som inte röker mer, inte föder mer barn och inte jobbar mindre inte skall straffas just för att de är kvinnor.
Varför ska de straffas då?

krebbe
2008-10-14, 12:54
Varför ska de straffas då?

Skall väl inte straffas skrev jag väl?

Nitrometan
2008-10-14, 12:56
Skall väl inte straffas skrev jag väl?
Ah. Jag läste att du skrev att de inte skulle straffas för att de var kvinnor, men misstänkte att det fanns nåt annat underförstått de kunde straffas för.

mela
2008-10-14, 12:56
Har också hört det jag markerat. DOCK skall det tilläggas att de kvinnor som inte röker mer, inte föder mer barn och inte jobbar mindre inte skall straffas just för att de är kvinnor.

Men det är ju så mycket andra fördelar med att vara kvinna.
1: Vi kan lukta gott utan att kallas "gay"
2: Det finns mer kläder att shoppa
3: Vi äter oftast mindre och är på så sätt billigare i drift
4: Vi får gratisdrinkar på krogen
5: Vi har bröst

Sedan får vi mer pengar än killarna om vi gör lumpen (det är ju diskriminering om något)

LindaS
2008-10-14, 12:58
Men det är ju så mycket andra fördelar med att vara kvinna.
1: Vi kan lukta gott utan att kallas "gay"
2: Det finns mer kläder att shoppa
3: Vi äter oftast mindre och är på så sätt billigare i drift
4: Vi får gratisdrinkar på krogen
5: Vi har bröst

Sedan får vi mer pengar än killarna om vi gör lumpen (det är ju diskriminering om något)P g a att det saknas underkläder för kvinnor. Eller har jag missat något?

krebbe
2008-10-14, 12:58
Ah. Jag läste att du skrev att de inte skulle straffas för att de var kvinnor, men misstänkte att det fanns nåt annat underförstått de kunde straffas för.

Nädå, menar bara på att gör man samma arbete så skall man få samma lön oavsett om man är man eller kvinna. Om man däremot är hemma 1 dag av 5 så skall man bara få 4/5 av lönen, oavsett om man är man eller kvinna.

mela
2008-10-14, 13:00
P g a att det saknas underkläder för kvinnor. Eller har jag missat något?

Handlar du underkläder och tamponger för 1000:-/månaden. Det gör då inte jag iaf :D

krebbe
2008-10-14, 13:01
Men det är ju så mycket andra fördelar med att vara kvinna.
1: Vi kan lukta gott utan att kallas "gay"
2: Det finns mer kläder att shoppa
3: Vi äter oftast mindre och är på så sätt billigare i drift
4: Vi får gratisdrinkar på krogen
5: Vi har bröst

Sedan får vi mer pengar än killarna om vi gör lumpen (det är ju diskriminering om något)

Stämmer, men alla de där sakerna påverkar ju till exempel inte ett företags lönsamhet. Om nu det stämmer i alla fall som Yes skriver så finns det ju få anledningar till att anställa en kvinna. Dock så är ju inte verkligheten så enkel utan man måste ju anställa på personlig basis, inte vilket kön som den sökande har.

LindaS
2008-10-14, 13:05
Startar en ny tråd i ämnet "fördelar".

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3260951#post3260951

LindaS
2008-10-14, 13:06
Handlar du underkläder och tamponger för 1000:-/månaden. Det gör då inte jag iaf :DDär ser man. På min tid fick vi 60:-/mån och det räcker ju inte till ett par trosor ens.

Nitrometan
2008-10-14, 13:07
Nädå, menar bara på att gör man samma arbete så skall man få samma lön oavsett om man är man eller kvinna.
Ja. Så är det. Eller så borde det vara.

the_cube
2008-10-14, 13:10
Kan ju också vara så att männen generellt sett (ej alltid) är bättre än kvinnorna och därför får högre lön. Så har det varit på alla arbetsplatser jag varit på.

krebbe
2008-10-14, 13:11
Kan ju också vara så att männen generellt sett (ej alltid) är bättre än kvinnorna och därför får högre lön. Så har det varit på alla arbetsplatser jag varit på.

Så kan det vara, MEN det rättfärdigar inte att kvinnor får lägre lön overall(om dom nu får det).

mela
2008-10-14, 13:13
Där ser man. På min tid fick vi 60:-/mån och det räcker ju inte till ett par trosor ens.

På din tid? :D Hur gammal är du egentligen?
En tjej som jag snacka med som gjorde lumpen fick runt 1000:- extra i månaden. Men hon kanske ljög

the_cube
2008-10-14, 13:14
Så kan det vara, MEN det rättfärdigar inte att kvinnor får lägre lön overall(om dom nu får det).


Det får dem inte... det är en myt.

Yes
2008-10-14, 13:15
Har också hört det jag markerat. DOCK skall det tilläggas att de kvinnor som inte röker mer, inte föder mer barn och inte jobbar mindre inte skall straffas just för att de är kvinnor.
Nja, alltså... det är visserligen en dålig idé att generalisera och låta det gälla alla kvinnor, men lönen ska vara en överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det betyder att vissa företag kommer sätta sin löner på ett dåligt vis, medan andra är bättre. Som en konsekvens kommer vissa företag ha nöjdare personal än andra. Det handlar om frihet att bedriva sin verksamhet som man vill och frihet att välja under vilka villkor man vill arbeta.

Om nu det stämmer i alla fall som Yes skriver så finns det ju få anledningar till att anställa en kvinna.
Eh, knappast.

Om det stämmer som jag skriver så finns det lite större risker med att anställa en kvinna, och det är inte alltid lika lönsamt.

krebbe
2008-10-14, 13:16
Nja, alltså... det är visserligen en dålig idé att generalisera och låta det gälla alla kvinnor, men lönen ska vara en överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det betyder att vissa företag kommer sätta sin löner på ett dåligt vis, medan andra är bättre. Som en konsekvens kommer vissa företag ha nöjdare personal än andra. Det handlar om frihet att bedriva sin verksamhet som man vill och frihet att välja under vilka villkor man vill arbeta.


Eh, knappast.

Om det stämmer som jag skriver så finns det lite större risker med att anställa en kvinna, och det är inte alltid lika lönsamt.

Precis, därför "i alla fall", men ja, vi menar samma sak =)

Jacksatan
2008-10-14, 13:41
Här har ni en studie i män och kvinnors lön. Läs slutsatsen.

http://befriarna.net/blogg/wp-content/uploads/lonediskriminering.pdf

Backe
2008-10-14, 13:57
På din tid? :D Hur gammal är du egentligen?
En tjej som jag snacka med som gjorde lumpen fick runt 1000:- extra i månaden. Men hon kanske ljög

Hon hade nog bara misförstått det lite
7 § En kvinnlig totalförsvarspliktig har under grundutbildning som är längre än 60 dagar rätt till särskild beklädnadsersättning till underkläder. Ersättningen lämnas med 1 100 kronor vid inryckning, därefter med 65 kronor per månad.

mela
2008-10-14, 13:58
Hon hade nog bara misförstått det lite
7 § En kvinnlig totalförsvarspliktig har under grundutbildning som är längre än 60 dagar rätt till särskild beklädnadsersättning till underkläder. Ersättningen lämnas med 1 100 kronor vid inryckning, därefter med 65 kronor per månad.

Jaha, sedärja :) I was wrong then :em: