handdator

Visa fullständig version : Hungerkänsla och gasig mage


Kallingen
2008-10-14, 00:13
Gokväll!

Jag sitter på, vad jag tror ett ganska vanligt problem, men som många kanske inte pratar om, eller inte bryr sig direkt om då det säkert förekommer i olika utsträckning...

Lite svårt att beskriva, men kan nog sammanfatta det på detta sätt:

Blir väldigt gasig i magen efter träning, mest vid intag av protein-drink, men även vid intag av mat istället för protein. Har provat ca 10-tal olika protein-drinkar (gainers, dietfuels osv) av olika sorter typ vassle, soya bl.a.

I dagsläget är det Gainomax och Twinlabs Dietfuel som gäller, mest p.g.a. smak och konsistens. Blir lika gasig av alla har jag märkt nu.

Problemet är såhär; jag tar min protte-drink, käkar mat 10-45min efter detta, äter en normal portion (försöker begränsa kcal i nuläget). Känner mig mätt och belåten, men ca 1tim senare känner jag mig som en ballong rent ut sagt, samtidigt som en hungerkänsla sätter in (gas i tarmen => hungerkänsla?). Har vid detta läget provat att äta, men då blir jag mer illamående än mättnads-belåtenhet...

Jag har försökt utesluta gluten och laktos (dricker ingen mjölk alls, mer än det i matlagningen). Har försökt läsa om IBS (Irritabel tjocktarm) utan något resultat jag direkt kan känna igen mig i (även om det finns ett par symptom som stämmer in). Äter inget vittbröd, alltid fullkorn där man kan välja detta. Har även försökt dra ner på fiber-intaget utan några direkt resultat. Hänför detta mest till träningen och intaget efter träningen, oavsett om det är kosttilskott eller ej.

Får även detta problem om jag dricker 2-4 öl (=gluten?).

Någon som har samma problem? Jobbigt att ha starka hungerkänslor, även fast man har ätit, och försöker dra ner på kcal!

Scratch89
2008-10-14, 07:08
Jag har haft samma sak, och det var när jag åt överdrivet mycket fibrer i förhållande till energiintaget. Energin var låg, runt 1700-1800 kcal, och jag tränade väldigt hårt. Är det något liknande?

Kallingen
2008-10-14, 10:36
Jag har haft samma sak, och det var när jag åt överdrivet mycket fibrer i förhållande till energiintaget. Energin var låg, runt 1700-1800 kcal, och jag tränade väldigt hårt. Är det något liknande?

Ja, det skulle kunna vara något liknande... Gjorde du så att du helt enkelt valde bort endel fiber-produkter då, eller hur gjorde du? :)

creperiet
2008-10-14, 10:40
Kan vara så att du äter för lite fett också. Fett saktar ner tömningen av magsäcken och brukar upplevas ge en mättnadskänsla under längre tid. I övrigt är jag helt på Scratch' teori. Man får hitta en ratio mellan fibrer:energi som passar bra utifrån ens energibehov.

Kallingen
2008-10-14, 11:44
Ok, blir ju väldigt mycket light-produkter då man försöker hålla nere kcal, ska kanske byta ut några mot vanliga med lite mer fett i och ta smällen med några extra kcal. Tack för alla tips, fler mottages tacksamt!

Scratch89
2008-10-14, 13:23
Ja, det skulle kunna vara något liknande... Gjorde du så att du helt enkelt valde bort endel fiber-produkter då, eller hur gjorde du? :)

Jag slutade träna så hårt, och tog bort en stor del rågbröd.

EDIT: Jag låg på runt 60-65 gram fibrer på det intaget (ca 1600-1700 kcal). Det blir rätt jävla mycket fibrer per volymenhet mat.

Tom Warrior
2008-10-14, 20:15
Prova att äta matsmältningsenzymer.

Scratch89
2008-10-14, 22:53
Prova att äta matsmältningsenzymer.

Vad skulle de vara bra för?

g0dx
2008-10-15, 00:40
Prova att blanda i lite vetekli i proteindrinken fick ett tips om att det ska motverka gaser har dock inte provat det själv ännu.

Scratch89
2008-10-15, 07:12
Prova att blanda i lite vetekli i proteindrinken fick ett tips om att det ska motverka gaser har dock inte provat det själv ännu.

Inte så bra tips om han redan äter för mycket fibrer, dock.

Tolkia
2008-10-15, 07:15
Se också över HUR du äter. Om du äter snabbt och sväljer maten halvdeled otuggad, dra ned på tempot och börja tugga ordentligt. Låt en måltid ta lite tid. Gäller även proteindrinkar; drick i klunkar och svep inte.

mela
2008-10-15, 08:40
Jag blir likadan i magen under de perioder då jag äter övervägande protein och drar ner på kolhydraterna, vilket oftast blir under deff.

Super_Johan
2008-10-15, 10:46
Se också över HUR du äter. Om du äter snabbt och sväljer maten halvdeled otuggad, dra ned på tempot och börja tugga ordentligt. Låt en måltid ta lite tid. Gäller även proteindrinkar; drick i klunkar och svep inte.

Aha, jag fiser som satan dagarna i ändan, jag slafsar alltid i mig maten.
Så du menar att om man jag försöker tugga ordentligt och chilla lite när jag käkar så kanske gaserna försvinner? *cupid*

Tom Warrior
2008-10-15, 10:58
Vad skulle de vara bra för?
Eliminera alt. minska problemen.

Eddie Vedder
2008-10-15, 11:55
Eliminera alt. minska problemen.

Och vilka specifika enzym syftar du på? Eller menar du bara "matsmältningsenzym" generellt? Det känns ju liksom ganska dumt att t.ex. ta extra laktasenzym om man inte är laktosintolerant så vilket enzym syftar du på just här?

Tolkia
2008-10-15, 13:09
Aha, jag fiser som satan dagarna i ändan, jag slafsar alltid i mig maten.
Så du menar att om man jag försöker tugga ordentligt och chilla lite när jag käkar så kanske gaserna försvinner? *cupid*
Jag lovar inte att de försvinner, men jag skulle gissa att de minskar (lever du på bönor lär det inte hjälpa hur du än tuggar ...). Är maten tuggad underlättas magens arbete väsentligt.

Pr3cious
2008-10-17, 23:02
Jag har också haft samma problem, drog ner på fiber intaget (ÄTER ALLTID SKIT MYCKET FIBER!) och det har funkat LITE bättre , men inte helt :/

zowie
2008-10-18, 06:21
ordentligt tuggande underlätter allmänt matsmältningen. matsmältningsenzymer är tex. pepsin, lipaser och amylaser (inte laktas iofs).
det finns också örter mot gaser.
alternativ kan man testar om man har tillräckligt med magsyra och/eller galla.
tarmflorastatusen är också viktigt i sammanhanget. finns det en överväxt av tjocktarmbakteier i tunntarmen så kan de producera gaser snabbt efter matintag.
själv har jag kunnat reducera mina tarmgaser väsentligt med att ökar magsyrehalten genom HCl tabletter.