handdator

Visa fullständig version : "För att undvika kritik...


Lellan
2008-10-13, 22:28
..säg inget, gör inget, var inget".

Detta mantra körde jag som osäker unge/tonåring. Blir emellanåt beklämd över hur vanligt det är bland folk man uppfattar som vuxna och sunda på andra sätt att agera så. Känner mig väldigt anti-jantelagig över att ha växt ifrån det.

Har du varit/är sån?
Gjorde du/gör du något åt det?
Kan man påverka andra att våga bryta sig ur det; isf hur?

Huffo the A-LagaRe
2008-10-13, 22:33
Jag tycker det funkar utmärkt, vi har ju faktiskt jantelagen av en anledning (antar jag), tänk på alla goda citat också:
Hellre hålla käften och verka smart än att öppna munnen och vissa sig dum.

Bättre göra sånt som andra gör, ta lite plats och låte de med högre status sköta allt än att hitta på grejer själv och vissa sig annorlunda/konstig.

Lellan
2008-10-13, 22:35
Ironisk el sann? :MrT:

Enligt mig finns det ingen bättre självkänslodödare och kärlektillandra dödare än att efterleva det.. å va är det för liv kan man undra. Jag undrar. :)

Huffo the A-LagaRe
2008-10-13, 22:38
Ironisk el sann? :MrT:

Enligt mig finns det ingen bättre självkänslodödare och kärlektillandra dödare än att efterleva det.. å va är det för liv kan man undra. Jag undrar. :)

Lite båda och;)

Jag tycker överlag att folk tar lite för mycket plats. Jag tror vi skulle må bra av att hålla oss i bakgrunden och falla in i ledet istället för att alltid "förvärkliga oss själva".

Loke
2008-10-13, 22:42
Va? Vad har det där med jantelag att göra? Jag tycker jantelag is the shit, men jag skulle aldrig undvika att göra/säga något på grund av kritik. Jag tycker det är rätt roligt att få kritik, det leder till debatter och det gillar jag.

Det är skillnad på att vara irriterande och kontroversiell. Irriterande människor drabbas av jantelagen, kontroversiella människor får mycket kritik. Två helt olika fenomen, även om de ibland sammanfaller.

Lellan
2008-10-13, 22:42
Lite båda och;)

Jag tycker överlag att folk tar lite för mycket plats. Jag tror vi skulle må bra av att hålla oss i bakgrunden och falla in i ledet istället för att alltid "förvärkliga oss själva".

Ja, lagom ÄR bäst..agree. Men när folk utplånar sig själva, inte säger sin åsikt, avstår från att handla, knyter näven i fickan, när saker skiter sig, när civilkurage är skämmigt.. då har det gått för långt. Det är sådana fall jag tänker på.

Inte att alla unisont ska pådyvla andra sin åsikt obefogat och utan poäng, men när det rör viktiga saker. Då blir jag beklämd och ledsen, ett litet fel blir då så lätt stora fel.

Stoltz
2008-10-13, 22:42
Har du varit/är sån?

Nja... Jag tänkte så, men jag undvek inte kritik. Jag tänkte "Får jag aldrig kritik är jag ingen och kommer heller aldrig vara någon"


Gjorde du/gör du något åt det?
Se ovan.



Kan man påverka andra att våga bryta sig ur det; isf hur?
Hm...svår fråga det där... Ska fundera på det.

Huffo the A-LagaRe
2008-10-13, 22:44
Va? Vad har det där med jantelag att göra? Jag tycker jantelag is the shit, men jag skulle aldrig undvika att göra/säga något på grund av kritik. Jag tycker det är rätt roligt att få kritik, det leder till debatter och det gillar jag.

Det är skillnad på att vara irriterande och kontroversiell. Irriterande människor drabbas av jantelagen, kontroversiella människor får mycket kritik. Två helt olika fenomen, även om de ibland sammanfaller.

En cool perosn drabbas inte av jantelagen nej, och coola personer håller sig inte heller i bakgrunden, precis som det skall vara.

Lellan
2008-10-13, 22:45
Va? Vad har det där med jantelag att göra? Jag tycker jantelag is the shit, men jag skulle aldrig undvika att göra/säga något på grund av kritik. Jag tycker det är rätt roligt att få kritik, det leder till debatter och det gillar jag.

Det är skillnad på att vara irriterande och kontroversiell. Irriterande människor drabbas av jantelagen, kontroversiella människor får mycket kritik. Två helt olika fenomen, även om de ibland sammanfaller.

Tja, menar du mitt inlägg så skrev jag omvänt att jag är stolt över att jag vågar stå upp för vad jag tycker och agera enligt det när det blåser.

Men jantelag och att utplåna sig själv har väl en del med varandra att göra? Jmf "tro inte att du är någonting" och andemeningen i "var ingenting" (åtföljs i tanken lätt av: för vem tror du att du är eg? varför skulle du "vara någonting" och riskera kritik?)

Roosen
2008-10-13, 22:50
Hellre ökänd än okänd


:D

Lellan
2008-10-13, 22:52
Hellre ökänd än okänd


:D

Ovan exempel på det moi inte menade iaf.. :) Hellre knipa än dryga, men hellre ta bladet från munnen än tiga och förtvina. Jag skriver som om jag är hög på något, men oroa sig inte, jag har bara influensa å snor i hjärnan..
:D

Huffo the A-LagaRe
2008-10-13, 22:57
Hellre dryga än vara trevlig och social , hellre hålla tyst än försöka få kompisar? Skulle inte något sådant vara utopia?

Roosen
2008-10-13, 22:59
Ovan exempel på det moi inte menade iaf.. :) Hellre knipa än dryga, men hellre ta bladet från munnen än tiga och förtvina. Jag skriver som om jag är hög på något, men oroa sig inte, jag har bara influensa å snor i hjärnan..
:D

Jag försökte bara vara rolig *grr*

Ontopic; Jag brukar knipa för att undvika slösa energi på onödiga diskussioner..

Lellan
2008-10-13, 23:06
Hellre dryga än vara trevlig och social , hellre hålla tyst än försöka få kompisar? Skulle inte något sådant vara utopia?

U lost me..

Jag försökte bara vara rolig *grr*

Ontopic; Jag brukar knipa för att undvika slösa energi på onödiga diskussioner..

Ok. Jag har ingen humor. ;)
Fast om man snackar nödvändiga diskussioner.. det är väl där det är intressant hur man agerar.

Lucipha
2008-10-14, 08:52
Det är skrämmande att se hur många som viker sig för att passa in. Vad beror denna offermentalitet på? Är det så viktigt att bli accepterad av människor man kanske inte ens bryr sig om att man spelar någon annan än den man är?

Personligen är jag hellre ensam (vilket jag ofta iofs är) än anonym jasägare runt coola gänget.

Archos
2008-10-14, 09:00
..säg inget, gör inget, var inget".

Detta mantra körde jag som osäker unge/tonåring. Blir emellanåt beklämd över hur vanligt det är bland folk man uppfattar som vuxna och sunda på andra sätt att agera så. Känner mig väldigt anti-jantelagig över att ha växt ifrån det.

Har du varit/är sån?
Gjorde du/gör du något åt det?
Kan man påverka andra att våga bryta sig ur det; isf hur?

Börja skriv på ett anonymt forum, var dig själv, så kommer resten att gå av bara farten! ;)

Börja lyssna till din intuition!

Byt miljö och börja om, om det behövs. Nya människor runtom = nya möjligheter att vara mer sig själv!