handdator

Visa fullständig version : Ökar kreatin proteinsyntesen?


JoeyP
2008-10-13, 22:06
Har för mig jag läste nånstanns att kreatin bara har en presentations förhöjade effekt?

Aerials
2008-10-13, 22:36
Antar att det ska stå prestationsförhöjande effekt. Och vart du har läst det vet jag ej - Såhär har giganterna skrivit i alla fall -

"Kreatin påverkar antalet satellit celler i musklerna vid styrketräning. Satellitcellerna går sedan ihop med muskelfiber och ökar antalet cellkärnor i dess fiber. Kreatin leder också till höjda nivåer av IGF-1 Kreatin har möjligen även andra effekter på proteinsyntesen men dessa är inte helt utredda ännu [1]."

JoeyP
2008-10-13, 22:53
Antar att det ska stå prestationsförhöjande effekt. Och vart du har läst det vet jag ej - Såhär har giganterna skrivit i alla fall -

"Kreatin påverkar antalet satellit celler i musklerna vid styrketräning. Satellitcellerna går sedan ihop med muskelfiber och ökar antalet cellkärnor i dess fiber. Kreatin leder också till höjda nivåer av IGF-1 Kreatin har möjligen även andra effekter på proteinsyntesen men dessa är inte helt utredda ännu [1]."

Ah Okej! Tack så mycket!

AJO
2008-10-14, 14:56
"Kreatin påverkar antalet satellit celler i musklerna vid styrketräning. Satellitcellerna går sedan ihop med muskelfiber och ökar antalet cellkärnor i dess fiber. Kreatin leder också till höjda nivåer av IGF-1 Kreatin har möjligen även andra effekter på proteinsyntesen men dessa är inte helt utredda ännu [1]."

Motverkar koffein de effekterna eller är det bara den ergogena?

A.Steinbach
2008-10-14, 15:13
Motverkar koffein de effekterna eller är det bara den ergogena?

Det ska nog bara var den direkta ergonena effekten av kreatin som koffein eventuellt motverkar.

Opposite actions of caffeine and creatine on muscle relaxation time in humans
J Appl Physiol 92: 513–518, 2002

Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading
J Appl Physiol 80: 452-457, 1996;