handdator

Visa fullständig version : Undvika fett efter träning

Ch4rles
2008-10-13, 20:53
Jag har läst att maten efter träningen bör vara relativt fettsnål, men jag undrar varför. Gör det återhämtningen långsammare, och är det verkligen relevant för en svensson på gym? Kan tillägga att jag inte tar någon gainer eller liknande utan endast vanlig mat sådär en halvtimma efter ett pass.

King Grub
2008-10-13, 20:57
Magsäckstömningen och därmed upptaget av kolhydrat och protein saktas ned. Relevansen kan diskuteras, men det hör till allmänna rekommendationer inom träningsfysiologi för idrottare.

Alfred Nobel
2008-10-13, 21:55
Om jag tillför kolhydrater+protein direkt efter träning och äter en, låt oss säga, pizza på resturang kort därefter (som är ganska rik på fett från ost och oljor), är alternativet bättre än enbart pizzan? Om man ser till återhämtning och andra faktorer.

Scratch89
2008-10-13, 22:01
Mer energi = bättre återhämtning.

z_bumbi
2008-10-13, 22:03
och är det verkligen relevant för en svensson på gym?

Gissningvis inte.

Kappman
2008-10-14, 08:35
Det kan aldrig vara så att man efter träning tillsammans med intag av en återhämtningsdryck fylld av snabba kolhydrater får ett sjuhelsikkes insulinpåslag och att inlagringen av det fett man trycker i sig ökar?

King Grub
2008-10-14, 08:44
Fettet i kosten lagras obehindrat in som kroppsfett utan insulin.

Dexterity
2008-10-14, 09:00
Jag har hört det motsatta, d v s att man ska lägga den fettrikaste måltiden efter träningen eftersom syretillgången är god och därmed används fett som energikälla. Rent bullshit alltså?

King Grub
2008-10-14, 09:01
Vilken nytta har man av det? Det handlar ju i sådana fall inte om förbränning av kroppsfett, utan av dietära fettsyror.

Fettinlagring från kolhydrat är obefintlig efter ansträngning, medan fettinlagring från fett sker som vanligt.