handdator

Visa fullständig version : Variation mellan lätt/tung träning? Viktigt?


Ants
2008-10-13, 18:04
Hur viktigt är det med variation mellan lätt och tung träning för en nybörjare?

Jag brukar alltid köra 6-8 reps hela tiden.. Borde jag variera mer?

Sniggel
2008-10-13, 18:41
För en nybörjare kanske det inte är någon större vits med periodisering. Bättre då att följa ett linjärt upplägg där man har bättre koll på utvecklingen i början.
Om utvecklingen stannar kan man ofta göra små förändringar för att den ska fortsätta. Man kanske äter för lite mat, men kanske behöver en simpel vilovecka, man kanske tränar för ofta eller för mycket per pass etc...

Sen om man ska köra låga reps eller höga reps som nybörjare är en diskussion i sig. Personligen tycker jag att för en absolut nybörjare kan det rekommenderas mellan 8-15 reps för att man ska kunna lära sig kontroll över vikterna och inte lasta på så mycket att man riskerar att göra en övning fel.
När man lärt sig tekniken kan man testa lägre reps och därmed tyngre vikter (om man vill) eller försöka pressa sig hårdare i samma repsantal eftersom nervsystemet och psyket tar tid att utveckla. Man kan nästan alltid göra framsteg i hur hårt man kan pressa sig även om man tränat i många år. Men man kanske inte ska lägga för mycket vikt vid detta i början så länge man lyckas med att vara progressiv genom att göra "sitt bästa".