handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt... skola.


Rocky_balboa
2008-10-13, 16:50
Tjena

Jag är 17 år, väger 103kg och är ca 1.85. Min målvikt ligger nån stans mellan 90-80kg.

Jag har gett upp flera gånger med att gå ner i vikt bara efter nån vecka, när jag väl kommer igång brukar jag tappa vikt snabbt... men nu måste jag verkligen klara det. Eftersom jag är 17 går jag i gymnasiet, börjar 9 varje dag och slutar runt 5. Varje morgon innan jag drar till skolan tar jag 1 macka + 1 glas juice. Vid 11 blir det skollunch och när jag kommer hem vid 5 tiden tar jag nån frukt tills middagen blir klar vid 6 tiden. Dricker nästan aldrig läsk och äter aldrig chips, snabbmat, godis och andra sötsaker.

Jag har tillgång till gymmet på farsans jobb, hinner bara att vara där på helger eller på lediga dagar eftersom jag slutar skolan så sent. Vi har även en cross trainer hemma.

Vad ska jag göra för att gå ner i vikt? Hur ska jag använda cross trainern för vikt nedgång? Behöver all hjälp jag kan få för att lyckas :) . Om min vikt nedgång går bra kommer jag att hålla er uppdaterade, kanske laddar upp några bilder.


~mvh

Workoutboy234
2008-10-13, 17:03
Det är ju så att du går ner i vikt om du gör dig av med mer energi än vad du får i dig(äter mindre eller tränar mycket men rekommenderat är väl lite av varje), jag skulle föreslå att du ligger på kanske ca 2000 kalorier om dagen (Eller nått liknande) och kanske äter typ 2500 på lördagar om du har svårt att hålla dig till diet/deff... sen är det ju så att om du rör dig mer kan du ju också äta mer (överdriv inte genom att ha glassfrossa om du har sprungit 2km :P) men ändå... du skulle ju kunna styrketräna för att behålla muskler och om du inte har styrketränat förut så finns det också chans att du går upp en del i muskler (tänk då på att vågen inte går ner lika fort pga av att muskler väger ju:P)

jaosef
2008-10-13, 17:07
För att gå ner i vikt - förbruka mer energi än du stoppar i dig (mat).
Gör detta över tid - och du går ner i vikt. Hur du skapar underskottet spelar ingen större roll för fettförlusten. Läs gärna deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) där du hittar mycket bra fakta.

martikainen
2008-10-13, 18:01
Crosstrainern är för övrigt ett utmärkt verktyg för att fixa ett underskott på kalorierna! Skulle våga på att säga att nästan alla människor med en grundkondis som är lika med att kunna gå 2km i raskt tempo fixar att stå på en crosstrainer i 1-1½h på 65% av pulsen.

Ställ den framför tv'n så slipper du bli uttråkad, sen står du o kör tills du inte orkar mer. Vill du gå ner i vikt måste du kämpa!

samme11
2008-10-13, 18:18
Jag försökte också väldigt länge förut, tror det var i april/maj någon gång som jag började tänka vill jag verkligen se ut så här, mådde skit varje gång jag såg mig i spegeln , så jag sluta med godis, chips, läsk och allt sådant samt vit pasta, potatis, vitt ris och körde en diet med bara lite sallad/kött i cirka 4 veckor tror jag gick ner cirka 10 kg, sen fortsatte jag bara, men när sommaren närmade sig var det svårt att stå emot, men jag gjorde så gott jag kunde, gick upp till cirka 77 från 74 (vägde 84 från början av dieten) sedan dess har jag bara fortsatt käkar lite mer nu dock, eftersom jag gymmar och så, äter bara fullkorn utav allt (pasta ris) och inte alltför mycket, väger cirka 67 ~ 69 just nu. If I can do it you can do it!

Junior
2008-10-14, 11:48
I den här texten finns det väldigt mycket bra information som du kan ha nytta av: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag rekommenderar dig att gå ned i en takt du själv trivs med och som du tror att du kan hålla i längden.

Scratch89
2008-10-14, 13:26
Jag bara undrar vad du gör på kvällen, om du inte anser dig ha tid att träna då.

säl
2008-10-14, 14:24
Ett annat bra tips är att hitta någon kalorisnålt och nyttigt du verkligen gillar. Kan bli lättare att hålla sig till en diet då, ifall du planerar något sådant. Så pröva runt lite, ät i mindre mängder och ta promenader i rask takt.

Rocky_balboa
2008-10-14, 16:37
Tack för alla svaren allihop :)

Jag bara undrar vad du gör på kvällen, om du inte anser dig ha tid att träna då.

Jag har tid att träna ute och på cross trainern hemma men jag har inte tid med att dra till gymmet efter skolan.

Dexterity
2008-10-14, 16:53
Tack för alla svaren allihop :)



Jag har tid att träna ute och på cross trainern hemma men jag har inte tid med att dra till gymmet efter skolan.

Varför då?

Inge Enveten
2008-10-14, 17:07
NAMEFAKER!!!! *gah!*

Scratch89
2008-10-14, 17:11
En eller två veckodagar, och sen eller eller två helgdagar, borde du ha tid att träna.

Snobbe
2008-10-14, 18:31
Träna är verkligen inget du måste göra för att gå ner i vikt om du vill så gör du det annars inte. Gillar du att träna osv så är det såklart bra sätt att höjja energiförbrukningen under dygnet men du kan ju likaväl bara äta mindre.

Bubban
2008-10-14, 20:52
Försök inte att tänka att gymmet är ditt enda sätt för att gå ner i vikt.. allt du behöver är egentligen ett par bra löpskor, och ut med dig!
Börja spring ikväll! Det är fullmåne och underbart väder!

Rocky_balboa
2008-10-15, 20:07
Tack för svaren, blev sugen på att börja träna nu. Från och med imorgon ska jag gå ner i vikt, äta bättre och börja springa/gymma oftare. :)

Varför då?

Jag har väll tid med att gymma efter skolan på andra gym men jag hinner inte att dra till gymmet på farsans jobb, tar ett par timmar att dra dit.

NAMEFAKER!!!! *gah!*

Kunde inte komma på nått annat nick :n00b sry