handdator

Visa fullständig version : Youtube och Abandonware


Toel
2008-10-13, 13:16
Lagarna som reglerar användningen av Internet är något som jag inte alltid förstår. Det är inte enkel och tolka, därför skulle jag gärna vilja höra hur ni ser på det hela.

Jag börjar med Youtube. Är allt material på sidan att betrakta som gratis/lagligt att titta på och ladda ner? Det finns ju bl.a program som gör man kan göra om video till mp3.

Alla medlemmar på sidan bekräftar väl att det som de laddar upp har godkännande från upphovsrättshavaren och därmed är det lagligt att ladda ner? Jag misstänker ju dock att en del användare inte har detta utan lägger upp allt möjligt ändå, är det då min sak som privatperson att avgöra detta eller kan jag helt enkelt välja att lita på Youtube, håller det rent juridiskt? Sedan finns ju det ju officiella youtube sidor där artisten i frågan (verkar det som iaf) lägger upp videos på deras låtar. Då är det fritt fram att tanka ner?

Min andra fundering är sk. Abandonware. När blir spel Abandonware och hur vet man det? T.ex. gamla Monkey Island spel är det lagligt ladda hem det? Finns en sida där många spel från 1990 finns med och som beskrivs som Abandonware är dessa då lagliga att ladda ner?

Vill poängtera att det är huruvida detta är lagligt eller inte som jag vill diskutera inte hur stor chans/risk det är att åka fast. Är inte intresserad av att någon har laddat hem 101 gb utan att något hänt osv, jag vill veta om det är lagligt eller inte, hur lagen ska tolkas.

Delta1
2008-10-13, 13:57
Lagarna som reglerar användningen av Internet är något som jag inte alltid förstår. Det är inte enkel och tolka, därför skulle jag gärna vilja höra hur ni ser på det hela.

Jag börjar med Youtube. Är allt material på sidan att betrakta som gratis/lagligt att titta på och ladda ner? Det finns ju bl.a program som gör man kan göra om video till mp3.

Alla medlemmar på sidan bekräftar väl att det som de laddar upp har godkännande från upphovsrättshavaren och därmed är det lagligt att ladda ner? Jag misstänker ju dock att en del användare inte har detta utan lägger upp allt möjligt ändå, är det då min sak som privatperson att avgöra detta eller kan jag helt enkelt välja att lita på Youtube, håller det rent juridiskt? Sedan finns ju det ju officiella youtube sidor där artisten i frågan (verkar det som iaf) lägger upp videos på deras låtar. Då är det fritt fram att tanka ner?

Min andra fundering är sk. Abandonware. När blir spel Abandonware och hur vet man det? T.ex. gamla Monkey Island spel är det lagligt ladda hem det? Finns en sida där många spel från 1990 finns med och som beskrivs som Abandonware är dessa då lagliga att ladda ner?

Vill poängtera att det är huruvida detta är lagligt eller inte som jag vill diskutera inte hur stor chans/risk det är att åka fast. Är inte intresserad av att någon har laddat hem 101 gb utan att något hänt osv, jag vill veta om det är lagligt eller inte, hur lagen ska tolkas.

Finns inte så många speciella lagar för Internet, enbart LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation) och BBS-lagen, vid en snabb tanke.
Anledningen är att Internet är ju inget annat än ett nytt "sätt", ny teknik, där alla vanliga lagar gäller, såklart.

Ang. youtube får du ladda hem dessa filmklipp för eget bruk, dock får troligen inte hälften av alla som lägger upp musikvideo ed. göra det, lagligt.

Det är även rätt vanligt med avtal av olika slag, tex "du får inte ladda upp piratfiler från den Internettjänst som vi på xx-företaget tillhandahåller"

För ca 10 år sedan fick man lova och försäkra att den Dell PC man betsällde via webben ej skulle exporteras till Ryssland, Kina, Nordkorea etc och ej användas för kärnvapenframställning! =)

Sk "abandonware", det är upp till uppehovsrättsinnehavaren att säga "Okej, Monkey Island var kul för 15 år sedan, ingen vill köpa det idag, vi lägger ut det på nätet för nedladdning av nostalgiska nördar". Det finns ingen fast tid då spel ed. blir abandonware. Många gånger har dessutom spelföretaget lagt ner verksamheten, eller helt enkelt gått i kk.

Tror att många lägger ut på nätet utan att vara uppehovsrättsinnehavare dock...

Toel
2008-10-13, 14:19
Ang. youtube får du ladda hem dessa filmklipp för eget bruk, dock får troligen inte hälften av alla som lägger upp musikvideo ed. göra det, lagligt.


Gäller detta ALLA klipp oavsett om den som laddat upp det gjort detta lagligt/olagligt? Det är alltid den som laddar upp som är ansvarig?

Baan
2008-10-13, 15:03
Min andra fundering är sk. Abandonware. När blir spel Abandonware och hur vet man det? T.ex. gamla Monkey Island spel är det lagligt ladda hem det? Finns en sida där många spel från 1990 finns med och som beskrivs som Abandonware är dessa då lagliga att ladda ner?


När företag explicit säger att det är ok skaffa spelet gratis, dvs går ut med att det är abandonware. Har sett få företag göra dett. Säger dom inte det är det fortfarande upphovsrättsskyddat och går inte tanka ner hur som helst. Att få företag sen bryr sig om att haffa "pirater" är en annan femma. Mailade själv ägarna till ett spel och fick ett svar att dom inte gav någon support för spelet, men det var inte abandonware för det :)

Edit: jaha pucktvåa!!!1

Delta1
2008-10-13, 15:38
Gäller detta ALLA klipp oavsett om den som laddat upp det gjort detta lagligt/olagligt? Det är alltid den som laddar upp som är ansvarig?

Ja du, juridik är inte digitalt, svart/vitt, men jag lever så, jag har ingen skyldighet att ringa runt och kolla om allt gått rätt till, vem som har tillstånd till vad, så länge det inte är uppenbart att det är olagligt det som finns på youtube.