handdator

Visa fullständig version : Björndunkare.


Nitrometan
2008-10-13, 08:40
Jim West i Kanada blev överfallen av en svartbjörn, han slog ihjäl den med en gren. *flex* Tuff grabb.

Det var i lördags när Jim West var ute och gick med sin hund i en skog i British Columbia i Kanada som han hörde ett ljud och plötsligt stod öga mot öga med en svartbjörnshona.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=839133

- Jag tog ett steg framåt och slog till björnen i huvudet så att grenen gick sönder. Men hon verkade bara ruska av sig slaget och då fattade jag att jag måste fortsätta att slå för att ha en chans att överleva.

Jim West fortsatte att slå tills björnen var död. Själv tog hans sig blödande ett par kilometer genom skogen till en stuga där han fick hjälp att ta sig till sjukhus.

Mötet i skogen slutade dock tragiskt på mer än ett sätt. Björnhonan visade sig ha haft två ungar som fick avlivas eftersom de inte skulle ha klarat sig ensamma i vinter.

Själv klarade sig Jim West med 60 stygn i huvudet och på kroppen.

Ungrim
2008-10-13, 08:48
Det är väll inget, Han hadde ju tillhygge.

Arnold slogs ju med nävarna mot en björn.
Kompisarna säger att det var i en film som skulle heta nått i stil med Hercules.

Bullshit säger jag, Det är ju arnold vi pratar om, så klart det var i verkligheten. :hbang:

Olof
2008-10-13, 08:55
Mycket imponerande med tillhygge eller ej.

Men de är klart jämför man med Mas Oyama (grundare av Kyokushin karate) så kanske det inte verkar lika häftigt. Den karln slog ihjäl 52 tjurar med sina bara händer (djurplågeri på hög nivå).

http://www.deloon.com/sportschool_aatvanderwal/karate/images/oyama_bull.jpg

Nitrometan
2008-10-13, 09:12
Olof, jag trodde att han bara slog av hornen på dem. Sedan slog han väl ihjäl nån av dem men inte alla 52. Trodde jag iaf.

Han uppfann väl "100 man kumite"?

Aatun
2008-10-13, 09:55
Han slog av hornen på 48st, dödade 3. Sista har jag för mig skickade honom på sjukhus (blev stångad i sidan/magen).

"Allt som allt kämpade han emot 52 tjurar, han dödade 3 och slog av hornen på 48 stycken."

Nitrometan
2008-10-13, 09:56
"Allt som allt kämpade han emot 52 tjurar, han dödade 3 och slog av hornen på 48 stycken."
Tackar.

Nitrometan
2008-10-13, 09:57
Känns ändå som att riskerna är större vid ett slagsmål mot en björn än mot en tjur.

regus
2008-10-13, 10:00
Började han nita på björnen för att björnen hade ondskefulla ögon?
Verkar inte vara den vassaste kniven i lådan

Aatun
2008-10-13, 10:02
Känns ändå som att riskerna är större vid ett slagsmål mot en björn än mot en tjur.

Japp, jag har gått mycket i fjällen och sett mycket björn, och jag väljer hellre 2 tjurar än en björnhona. (För sin storlek och vikt är dom fruktansvärt smidiga och jävligt snabba).

Pejij
2008-10-13, 10:02
Snacka om att han har nåt att berätta för barnbarnen :D

jaosef
2008-10-13, 10:09
Haha, riktigt coolt:D

MasterChief
2008-10-13, 10:11
Lite om björnstyrka:

http://www.montana.edu/cpa/news/nwview.php?article=3827

130kg finsk sisu
2008-10-13, 10:35
ruskigt vackert!
Nämen synd med björnhonan. Men naturens lag är sådan att den starkare vinner. Det vet ju björnhonan om och så har det alltid varit.

Angående brottsningsvinster måste jag ännu i denna tråd bete mig så pass egoistiskt och berätta att jag lagt en 170kgs gris på rygg då jag själv vägde 95kg... ;)

Termy
2008-10-13, 11:18
Var det inte så att Oyama egentligen slog av hornen av vattenbufflar, ej tjurar? Har för mig att det är ett vanligt missförstånd, men kan ha fel.

Nitrometan
2008-10-13, 11:28
Var det inte så att Oyama egentligen slog av hornen av vattenbufflar, ej tjurar? Har för mig att det är ett vanligt missförstånd, men kan ha fel.
Om jag kommer ihåg rätt så var det tjurar som skulle till slakt. Men jag kan minnas fel. Det har hänt förr.

Tricklev
2008-10-13, 11:32
Var det inte så att Oyama egentligen slog av hornen av vattenbufflar, ej tjurar? Har för mig att det är ett vanligt missförstånd, men kan ha fel.

Jag vill också minnas att det fanns lite kontroversiallitet runt djurens art/ras.



Ont: Haha, silken historia, hur stor är Jim West egentligen? :MrT:

Granatgiraffen
2008-10-13, 11:40
Det är kul när alla sitter och skriver "men jag kan minnas fel blabla" efter dom har snabbgooglat upp något i ett ämne som dom har noll koll på. :)
Det händer visserligen hela tiden i ungefär alla diskussioner här på kolozzeum.

Nitrometan
2008-10-13, 11:40
Ont: Haha, silken historia, hur stor är Jim West egentligen? :MrT:
Inte nån Godzilla direkt verkar det som.

http://www.cbc.ca/canada/british-columbia/story/2008/10/08/bc-bear-attack-survivor.html?ref=rss

http://www.cbc.ca/gfx/images/news/photos/2008/10/08/bc-081008-bear-attack4.jpg

http://www.cbc.ca/gfx/images/news/photos/2008/10/08/bc-081008-bear-attack2.jpg

Nitrometan
2008-10-13, 11:42
Det är kul när alla sitter och skriver "men jag kan minnas fel blabla" efter dom har snabbgooglat upp något i ett ämne som dom har noll koll på. :)
Det händer visserligen hela tiden i ungefär alla diskussioner här på kolozzeum.
Mmmm. Fast i det här fallet går jag på minnet. Tränade kamrate i tonåren och läste en del om alla häftiga historier kring alla gamla mästare.

Nitrometan
2008-10-13, 11:44
Ont: Haha, silken historia, hur stor är Jim West egentligen? :MrT:
The five-foot-nine man eventually crushed the bear's skull with the stick, killing it.
5'9", ingen jätte.

Tricklev
2008-10-13, 11:47
Samma som Nitro här, intresset har funnits där när jag var yngre, men är nu avdonat, och min kommentar var baserad på hur jag mindes historien.

Yes
2008-10-13, 11:52
5'9", ingen jätte.
Fast trots det nära nog optimal längd!

Aatun
2008-10-13, 12:00
Ang Oyama:

"Han sökte plats på ett slakteri där han tränade på att döda tjurar.."

Kanske var tama kossor, vem vet.. det mesta blir förvrängt när det går från mun till mun.

Termy
2008-10-13, 12:11
Samma här, tränade Kyokushin i yngre år. Graderade mig för bl.a. Collins som tränade för Oyama. Så har väl hört ett eller annat.

Stoltz
2008-10-13, 12:13
Vissa dunkar bäver, andra björnar, se där.

Whistler
2008-10-13, 12:14
Oyama har själv sagt att det var en ganska snäll form av tjur han slogs mot. När det frågades om det var sådana som används vid tjurfäktning ska han ha svarat "Är du tokig? Jag vill inte dö!".

Utöver detta så avslöjade han även att hornen oftast var genomsågade, så att själva slaget i sig inte var lika svårt som bedriften att försöka träffa hornet. Hela grejen med tjurarna var ju en gimmick för att marknadsföra kyokushin. Vill ni se spelfilmen om honom så leta rätt på "Fighter in the wind", det är en av Oyamas elever som spelar honom.

Finns någon sida där de lagt upp massa brev han fått och svarat på.

Huffo the A-LagaRe
2008-10-13, 12:18
Synd att inte björnen vann, killen hade ju fan tillhygge det är fusk.

MasterChief
2008-10-13, 12:18
Oyama har själv sagt att det var en ganska snäll form av tjur han slogs mot. När det frågades om det var sådana som används vid tjurfäktning ska han ha svarat "Är du tokig? Jag vill inte dö!".

Utöver detta så avslöjade han även att hornen oftast var genomsågade, så att själva slaget i sig inte var lika svårt som bedriften att försöka träffa hornet. Hela grejen med tjurarna var ju en gimmick för att marknadsföra kyokushin. Vill ni se spelfilmen om honom så leta rätt på "Fighter in the wind", det är en av Oyamas elever som spelar honom.

Finns någon sida där de lagt upp massa brev han fått och svarat på.

Låter rimligt. En 1000 kg tung och jävligt arg tjur slår ingen människa ihjäl med händerna.

Nitrometan
2008-10-13, 12:22
Vissa dunkar bäver, andra björnar, se där.
Prääsiiis.

Bara att välja. Björn eller bäver, sen dunkar man på.

spange
2008-10-13, 13:25
jag lagt en 170kgs gris på rygg... ;)

fem i tre-ragg?











nej men seriöst, jag har en liten grisjävel hemma, men den vågar man ju inte ens röra, känns som att risken att få en klöv genom låret är överhängande, lär ju vara livsfarligt med en på 170pannor

Nitrometan
2008-10-13, 13:27
nej men seriöst, jag har en liten grisjävel hemma, men den vågar man ju inte ens röra, känns som att risken att få en klöv genom låret är överhängande, lär ju vara livsfarligt med en på 170pannor
Sisu är en professionell grisbrottare.

Det rekommenderas inte att prova själv.

spange
2008-10-13, 13:31
Sisu är en professionell grisbrottare.

Det rekommenderas inte att prova själv.

jag skall försöka undvika att kasta mig i svinstian.

Lucipha
2008-10-14, 10:04
Angående brottsningsvinster måste jag ännu i denna tråd bete mig så pass egoistiskt och berätta att jag lagt en 170kgs gris på rygg då jag själv vägde 95kg... ;)

En finsk variant av sista minuten ragget? *cupid*

edit: sen *gah!*

130kg finsk sisu
2008-10-14, 13:47
Japp! sista minut raggen i Malax.

Ett vanligt slaktsvin i Finland har en levande vikt på 120-130kg och slaktvikten straxt över 100kg. Den stora besten som jag tog mej en match med var straxt över 132,4kg som slaktvikt, dvs det var en förväxt djävel som vi inte skickat till slakt i tid. Så hans levande vikt var uppskattningsvis uppemot 170kg men kunde vara 155-160kg oxå.
Nu är ju slaktsvin inte aggresiva av sig utan de är rätt lugna. Aggressiva grisar är delvis kåta galtar men främst suggor som har kultingar. Dessutom hade farsan ett småskaligt jordbruk med en 70-100 svin vilket ledde till att grisarna blev behandlade ungefär som man behandlar en hund. De flesta var riktigt tama. Så när jag brottades med dem så var det ju inte på liv och död för dem. Men de ville ju inte brottas om man säger så. Så att visst gjorde de motstånd.
Om man ser då till vilken muskelgrupp man skall räkna grisbrottning? En helkroppsövning precis som knäböj,mark och bänkpress. Men om man skall plocka ut en "target"-muskel får det blir trapzen. De växte otroligt under den tid jag i 12-18 års åldern sysslade med grisbrottningen minst 1 gång i veckan. Vägde 100-105kg som mest själv i slutet av denna tid.
Som "vuxen" har jag endast ett 160kgs bondfyllo och en 100kgs getabock som främsta meriter.

mrko
2008-10-14, 14:42
...
Som "vuxen" har jag endast ett 160kgs bondfyllo och en 100kgs getabock som främsta meriter.
http://www.filmindustry.com/wp-content/uploads/2007/07/james_bond__pierce__208750g.jpg ???

EkarN
2008-10-15, 17:08
En riktig man lägger ner sina byten med påk! Och angående vad man helst vill möta björn eller tjur, så är en björn smartare men en tjur enormt mycket starkare, och ofta aggresiv som satan. En björn kan ju bevisligen slå ihjäl med en påk, men den som slår ihjäl en stor jävla tjur med en påk borde få medalj. Hehe man har fått springa ett par gånger:D Men en björnhona med ungar toppar dock listan av vad man inte vill möta.

Kwon
2008-10-15, 17:46
Som "vuxen" har jag endast ett 160kgs bondfyllo och en 100kgs getabock som främsta meriter.

Stor jäkla bonde! :D

joriice
2008-10-15, 17:51
Tycker det är skitcoolt. :D

Djurrättsaktivister kan hålla sig undan. Annars kanske de tror jag försespråkar misshandel av björnar.

Paria
2008-10-19, 15:39
Oyama har själv sagt att det var en ganska snäll form av tjur han slogs mot. När det frågades om det var sådana som används vid tjurfäktning ska han ha svarat "Är du tokig? Jag vill inte dö!".


Precis. En spansk tjur i ett raseri utbrott skulle fått honom knockad på under en halv minut.

Stoltz
2008-10-19, 15:46
Precis. En spansk tjur i ett raseri utbrott skulle fått honom knockad på under en halv minut.

En svensk tjur då? Hade tjuren hållt tillbaka lite då och kanske istället skrivit en insändare till aftonbladet?

Paria
2008-10-19, 18:04
En svensk tjur då? Hade tjuren hållt tillbaka lite då och kanske istället skrivit en insändare till aftonbladet?

Eventuellt.