handdator

Visa fullständig version : morgonträning


tildis
2008-10-13, 08:37
Hej, Jag är en sjutton årig tjej som har lite svårt att få tiden och orken att räcka till...mycket i skolan.

Men nu i höst kom jag på att jag kan jogga en runda på morgonen. Så nu har jag sprungit 20min före frukost nästan varje skoldag i några veckor.
Men nu till problemen, där jag bor finns inga gatlyktor = mörkt!
Det löste jag med en pannlampa, men nu börjar det även bli väl kallt, och snart blir det halt med...

Nu frågor:Hur hårt kan man träna före frukost utan att det bryter ner mer än det bygger upp? Är det ok att springa istället för att promera som annars rekomenderas? (har inte tid att gå)
Går det att köra ett lättare styrkepass om man äter direkt efter? tips på hemma övningar? grunduppbyggande, har som sagt haft dåligt med träningstid.

joko
2008-10-13, 08:44
Jag kan bara rekommendera morgonträning. Det är väldigt lätt att göra till en rutin som inte kan störas av andra saker (givetvis beroende på livsstil, barn, jobb osv.).

Och som jag ser det finns ingen begränsning för vilken typ av träning du kan köra på morgonen, lätt eller hårt. För egen del kan jag inte riktigt se finessen med att avsätta tid för träning och sedan träna 'lätt', men det är ju en smaksak. :)

King Grub
2008-10-13, 09:04
Det är okej att springa före frukost. Proteinnedbrytningen kommer att kompenseras över dygnet.

Det är även okej med hårdast tänkbara styrketräning före frukost, men då bör du tillföra 6-10 gram essentiella aminosyror + ev kolhydrat direkt före passet.

joko
2008-10-13, 09:16
... och om du väljer att träna tungt på morgonen, (och det finns pengar kvar av studiebidraget efter du köpt EsaPro eller Amino Rush) så har jag goda erfarenheter av preworkout-pulver (Rage i mitt fall).

Det gör det lättare av någon anledning. :)
Enbart koffein may also do the trick iofs.

tildis
2008-10-13, 10:17
tack, har varit lite orolig att det jag gör inte har någon effekt, känns så ibland nämligen.
Jag har varit välgit mkt mer vältränad än jag är nu, gör mig lite ledsen, men nu ska det bli nya tag:)
Har ni nå bra tränningstips på hemma träning för magen för en som inte gillar sittups? även ryggövningar tas gladeligen emot.

joko
2008-10-13, 11:42
Nä, situps eller (crunches snarare) får du nog lära dig gilla isåfall. ;)

Kör crunches, armhävningar, knäböj och ryggresningar och kanske även upphopp.

tildis
2008-10-13, 11:48
ok, får väl försöka lära mig att göra crunches då, jag spänner nacken så pass att jag börjar må illa:(
Sen då, hur gör man med maten, duger det med gröt på rågflingor med mjölk och en grov macka efter ett morgonpass?
Jag har tänkt ut att jag kan köra lite efter en träningsdvd med lite egna inslag, ca 25min.

joko
2008-10-13, 12:18
Gröt och mjölk låter bra tycker jag. kanske mer mjölk än bara det du har till gröten dock, eller lägg till ägg eller nåt smörgåspålägg med protein i.

Fast ärligt talat så tror jag inte du behöver nerda dig med kosten så mycket om du inte ska köra tung styrketräning eller hård konditionsträning. Ät bara normalt och se till att det inte blir för mycket.

Scratch89
2008-10-13, 13:59
Vad har du för mål med din träning? Vill du bli större och starkare, eller bli lite mer slim och vältränad?

Förövrigt ska du ha cred för att du äter råggröt på morgonen! Finns inte många sjuttonåriga tjejer jag känner som gör det. :thumbup:

Betsson1
2008-10-13, 14:25
Vad har du för mål med din träning? Vill du bli större och starkare, eller bli lite mer slim och vältränad?

Förövrigt ska du ha cred för att du äter råggröt på morgonen! Finns inte många sjuttonåriga tjejer jag känner som gör det. :thumbup:

Kan man göra något hemma som motsvarar en morgon promenad på en timme?
Förutom att gå runt i hemmet. Någon övning som bränner lika mycket som morgon promenad. Kanske gå men ändå stå still? Dvs att man rör på fötterna utan att gå framåt. Finns det någon bättre idé? Har också problem med mörker,kyla osv.

Handcuff
2008-10-13, 14:27
Kan man göra något hemma som motsvarar en morgon promenad på en timme?
Förutom att gå runt i hemmet. Någon övning som bränner lika mycket som morgon promenad. Kanske gå men ändå stå still? Dvs att man rör på fötterna utan att gå framåt. Finns det någon bättre idé? Har också problem med mörker,kyla osv.

Du har ju startat en tråd om precis det.

joko
2008-10-13, 14:31
Kan man göra något hemma som motsvarar en morgon promenad på en timme?
Förutom att gå runt i hemmet. Någon övning som bränner lika mycket som morgon promenad. Kanske gå men ändå stå still? Dvs att man rör på fötterna utan att gå framåt. Finns det någon bättre idé? Har också problem med mörker,kyla osv.

Motionscykel, eller börja träna på ett ställe som öppnar tidigt och som har löpband.

Betsson1
2008-10-13, 14:36
Du har ju startat en tråd om precis det.

Ville hjälpa trådskaparen.

Scratch89
2008-10-13, 14:36
Hoppa hopprep! :thumbup:

Betsson1
2008-10-13, 14:56
Hoppa hopprep! :thumbup:

i en timme? :smash:

Scratch89
2008-10-13, 15:22
Varva hopprep med armhävningar, situps, burpees osv. Lite fantasi får man väl kräva?